Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Agent Stam (Unit13) gaat Wilders slopen

kindermansacteertwilders.jpg Allemaal in een kringetje! Mooi, trek die maillot maar uit de bilspleet en let op de ademhaling. Schouders los? Dan gaan we nu met z’n alleen een rollenspel doen. Met topacteur en zweefgoeroe Arjan Kindermans in de rol van Geert Wilders. Deelnemers spelen de oppositie. Is onderdeel van de workshop: hoe bestrijd ik PVV-retoriek? Een inspirerend initiatief van de Erasmus Universiteit en koeltoercentrum Arminius, waar de Jobs en Femkes van morgen worden klaargestoomd om Wilders te bestrijden. Onder de jeuknoemer Denkcafe (tot vanavond in het denkcafe!), geheel gesponsord door de cultuurminnende belastingdienst. Eerst een praatje van hoogleraar Hans de Bruijn van de TU Delft, omdat ook universitair Nederland de rijen sluit. Na slappe koffie met bastogne tijd om de theorie in praktijk te brengen. Met acteur Arjan Kindermans dus. Die we allemaal kennen als Evert in 12 steden 13 ongelukken. Of die glansrol als stoffelijk overschot 2 in Baantjer. En de bekroning op zijn carrière: rechercheur Stam in Unit13 (aflevering 8). Dit is de Jeroen Krabbé onder de televee-acteurs. En nu shinend als Wilders. Een rol die hij vol overtuiging neerzet. Roept een theatrale deelneemster na afloop: “Het was geen debat”. Kindermans: “Volgens mij hoort dat bij het type dat ik hier neerzet.” Tot zover de GS-cultuurbijlage. Applaus voor jezelf!

Reaguursels

Inloggen


Geert het is bijna sinterklaas
gelukkig bent jij nu de baas
een storm van links met veel geraas
maar nogmaals jij blijft de baas
met links aan het roer
is alleen maar geouwehoer
zij denken het zelfde als jij
maar zeggen niets en denken was die 4 jaar maar vast voorbij
Links nooit meer aan de macht
want dan wordt nederland verkracht
Want dan is het om te beginnen
laten ze er nog meer binnen
Geert wees slim
dan komt er geen moslim meer in

bernhardes | 25-10-10 | 17:31

Ik heb het denkcafe gezien en het ging puur over de technieken van framing. Er zijn ook voorbeelden van linkse frames gegeven. Maar omdat Wilders als radicaal rechtse manipulator zo met frames strooit is het niet vreemd dat de PVV de meeste aandacht kreeg deze avond. Het is triest dat Wilders elke keer als een verongelijkt kind gaat zitten pruilen als er een kritische analyse van zijn debat-technieken wordt gemaakt. Hij speelt altijd de slachtofferrol. Trap daar niet in.
Het jammer dat Van Koetsveld in zijn tekstje geen kritische analyse geeft maar alleen op de man speelt door de acteur zwart te proberen maken. Dat hij de naam denkcafe niet leuk vind dat is ook niet relevant gejammer in de marge.

korneel2010 | 25-10-10 | 12:50

tembacostyle bedankt voor die mooie link ik wist dat dit soort idioten ook echt bestaan heerlijk even 5 minuten naar luisteren en je voelt je ineens weer heerlijk intelligent superieur. mooi om de week mee te beginnen

idopane | 25-10-10 | 08:17

offtopic: Unit13 was wel geweldig

laffer | 24-10-10 | 23:05

Enlightennext is de club waar Herman Wijffels (CDA) mee uithangt. Ook al staat het recht voor jullie neus, beste redactie van GS, dan kijken jullie er nog langs heen...
www.skepsis.nl/andrewcohen.html

AgentKrol | 24-10-10 | 17:12

De acties van de linkse omroepen, Vara, Avro, Kro en Ncrv sterken mij steeds meer om voor de eerste keer in mijn leven Geert te stemmen. Ik word doodziek van deze azijnpissers. Overigens moet Geert ophouden als voorstander van de nederzettingen.

Dr Lambiek | 24-10-10 | 16:54

Geert moet de Joden met rust laten, voor zij eigen bestwil.
*over nederzettinkje meer nadenkt

Stingkey | 24-10-10 | 10:18

koerbagh ® | 23-10-10 | 21:18
Wilders sloopt zichzelf wel...

pips | 24-10-10 | 03:07

Leuk zo'n training om proberen Wilders te bestrijden.
Maar hebben zij ook een oplossing voor de problemen die
we hier in dit landje hebben met de multi-kul, kleurrijke
cultuurverrijkende kansjongeren uit prachtwijken.
(Lekker die zachte en verhullende eufemismen om de puinhopen
te verhullen) Wat willen zij gaan doen aan de politieke islam
die hier inmiddels is geworteld in Nederland (en Europa)?

Even een opsomming van mensen die de discussie in de loop
der tijd hebben aangezwengeld.
Hans Janmaat (1982), Frits Bolkestein, Paul Scheffer (pamflet
het multi-cultureel drama), Pim Fortuyn en nu dus Wilders.

De problemen zijn er sinds 1982 niet minder op geworden.
Wat willen de politiek correcte jongens en meisjes op de
Erasmus universiteit daar aan gaan doen?

strikdewepstroper01 | 24-10-10 | 01:15

Ik begin steeds beter te begrijpen waarom links zo in paniek is. Ze verbranden meer subsidie geld dan dan we kunnen bijdrukken. Als dat stopt - OMG.

funkyd | 23-10-10 | 23:22

Pfffff. Wederom de linkse kerk. Zal binnenkort wel moeten sluiten! Foute mensen zoals Schalke, prakken en andere clowns

linda4960 | 23-10-10 | 21:42

Dit past weer mooi in het rijtje uitingen van linksdenkend Nederland, waar men vindt dat werkelijk élk middel is toegestaan om Wilders te bestrijden.

Waldorf en Statler | 23-10-10 | 21:32

RT (een soort fotokopie op de internets dus): Jordanie is de enige Palestijnse staat die er ooit zal komen. Judea/Samaria zijn Israel dus hoe meer joodse nederzettingen daar hoe beter.
twitter.com/#!/geertwilderspvv/status/...

koerbagh ® | 23-10-10 | 21:18

Op initiatief van de Erasmusuniversiteit. Is het bekend, dat Erasmus hetzelfde heeft gedaan als Wilders in zijn tijd? Hij schopte tegen de RK kerk i.v.m. de onderdrukking van vrouwen, de brandstapels, en de aflaatregeling. Te vergelijken met de Islam, die nu stenigt en waar vrouwen geslagen mogen worden enz. Als hij de mogelijkheid had gehad had hij ook een film als Fitna gemaakt. Over dubbele moraal gesproken. Erasmus wordt geeerd en Wilders wordt afgeslacht.

Pim9042 | 23-10-10 | 21:08

harry pikkel | 23-10-10 | 20:35
Zo even snel kan ik geen precieze omschrijving vinden om te linken, maar hier staat voorzitter van bestuur. Ik denk dat er een behoorlijk grijs gebied is waarbinnen hij de uitspraak kon doen. Dat het ook een teken is van een slecht bestuurder lijkt me duidelijk, maar waarschijnlijk niet laakbaar.
namenlijst.rechtspraak.nl/ResultPage.a...

repulse | 23-10-10 | 20:51

Arjan Kindermans is eigenlijk de Erik-Jan die de EO belde om te vertellen dat hij heelemaal de weg kwijt was....

datdantochweerwel | 23-10-10 | 20:50

Geestig dit.

Je moet natuurlijk ook wat als je je subsidie kwijt raakt.

Huppelkut666 | 23-10-10 | 20:44

repulse | 23-10-10 | 20:33
Zou kunnen, maar ik denk het niet. Hij is onderdeel van de rechtbank.

harry pikkel | 23-10-10 | 20:35

harry pikkel | 23-10-10 | 20:10
hmm volgens mij spreekt verheij daar als bestuurder en niet als rechter, daar zit een klein verschil in.

repulse | 23-10-10 | 20:33

sjaakdeslinksesul | 23-10-10 | 19:56
Oh ik vond dat, het eerste wrakingsverzoek, de uitspraak over de dame die de film niet wilde zien en het weigeren van een getuige die in de rechtszaal aanwezig is toch een redelijke basis was om te zeggen dat er een redelijke kans van partijdigheid was, iets wat de rechters van de wrakingskamer onderschreven.....

repulse | 23-10-10 | 20:32

harry pikkel | 23-10-10 | 20:10
Verheij is ook de voorzitter van de Selectiecommissie Rechterlijke Macht

sjongejonge123 | 23-10-10 | 20:25

repulse | 23-10-10 | 19:45
Het is nóg erger. Verheij, president van de rechtbank Amsterdam, heeft gisteren een persbericht uit laten gaan waarin staat dat Schalken niet zo veel verkeerd heeft gedaan. Dat maakt ook hem vooringenomen, omdat hij het verhaal alleen maar van de kant van Schalken kent. Mocht Wilders veroordeeld worden, dan komt de zaak in Amsterdam terecht en zal Moszko direct de rechtband niet-ontvankelijk laten verklaren.

Ongelooflijk dat je op de dag waarop de rechtbank gewraakt wordt, exact dezelfde fout maakt.

beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/... (vanaf ongeveer 4:40)

harry pikkel | 23-10-10 | 20:10

Ja laten we elkaars handjes maar vasthouden *uit*

sjaakdeslinksesul | 23-10-10 | 20:09

Krachtmeester | 23-10-10 | 19:47
Vandaar wellicht de aanklacht tegen Schalken. Als jij het een interessante academische casus vind om mij aan te klagen omdat ik wellicht bepaalde regels overtreed, dan vind ik het wel een interessante academische casus om jou aan te klagen omdat jij de regels overtreed. Het probleem is alleen dat de echte vragen weer naar de achtergrond verdwijnen. Het faillissement van Rabbae e.c. is dan weer mooi meegenomen maar dat terzijde *handjes vasthoudt*

sjaakdeslinksesul | 23-10-10 | 20:06

repulse | 23-10-10 | 19:45
Ik denk zelf dat de drie dienstdoende rechters (incl Moors) het als een irrelevante bijzaak beschouwden, zo niet als een vervelende smet op het blazoen van een mederechter. Nav het gepruts van de aanklagers stond de uitkomst van dit proces toch al vast. Het idee dat de drie rechters (incl alweer Moors, die zich wel wat minder relnichterig zou mogen gedragen) bevooroordeeld zijn tov Wilders is op geen enkele wijze bevestigd in het verloop van het proces.

sjaakdeslinksesul | 23-10-10 | 19:56

@sjaakdeslinksesul | 23-10-10 | 19:47
Ja, daar kan widtvoet nog even flink op fappen.
(als het tenminste niet nep was dat die achter dat account zat)

Prof. D.A.H. Vintik | 23-10-10 | 19:54

Gezien zijn staat van dienst is de vermelding op GeenStijl toch echt het hoogtepunt in zijn carrière...

Jodelahiti | 23-10-10 | 19:53

sjaakdeslinksesul | 23-10-10 | 19:06
Bottom line is dat dit proces nooit op de rol had mogen komen.
Het is - hoe kan het ook anders in Nederland experimentenland - een ijdel gedachtenexperiment, dat zal aflopen als een Shakespeariaans drama.
De verticale wereld valt momenteel met een keiharde klap in het zand van de horizontale wereld, terwijl de werkelijke wereld toch echt rond is.
*cirkel van repseCt voor iedereen vormt*

Krachtmeester | 23-10-10 | 19:47

Prof. D.A.H. Vintik | 23-10-10 | 19:43
Naschrift van de redactie: de in de tekst genoemde tweets van de jonge rechtenstudente, die heeft aangegeven zich niet verder in het publieke debat te willen mengen, zijn volgens onze informatie niet van de betrokken getuige. Het gaat om een fake-account van iemand die zich als haar heeft voorgedaan. De fake-account is inmiddels verdwenen.
Hahahaha!

sjaakdeslinksesul | 23-10-10 | 19:47

sjaakdeslinksesul | 23-10-10 | 19:37
Ik onderschrijf het meest van wat je heb geschreven, maar dit stukje is in de realiteit zelfs nog veel erger.
Schalken heeft zichzelf niet netjes gedragen. Omdat de drie rechters in het proces met wilders niet wilden dat de gedaagde zichzelf zou kunnen verdedigen door de bevooroordeeldheid van schalken als lid van het hof aan te tonen, Hebben de drie rechters in de inhoudelijke zaak tegen de wet in, niet toegestaan dat jansen werd ondervraagd, in de rechtszaal.
Dus we hebben niet 1 rechter die zichzelf partijdig heeft opgesteld, maar 4 rechters totaal, die aantoonbaar de boel hebben belazerd. De wrakingskamer heeft alleen geoordeeld over de handeling van de drie rechters in het inhoudelijke proces( dus niet over schalken) om jansen niet te laten getuigen.

repulse | 23-10-10 | 19:45

Art Vandelay Ultor | 23-10-10 | 19:19
Wachten tot 20 h. Wordt vanzelf droog. Hoop ik maar...

sjaakdeslinksesul | 23-10-10 | 19:40

repulse | 23-10-10 | 19:14
Dat zei Hendriks op tv. En ja ik weet ook wel dat nav wat schalken zei en de rechters in het proces zelf Jansen niet wilden horen enz enz.

sjaakdeslinksesul | 23-10-10 | 19:37

@Einde van de Domheid | 23-10-10 | 18:13
Het is misschien niet chique, maar dat is nou juist het hele punt.
De meeste veranderingen merk je niet op omdat ze zo geleidelijk gaan. Met shock komen mensen nou juist tot nieuwe inzichten en veranderd hun paradigma.

Geppie. | 23-10-10 | 19:22

Bier gaan drinken maar dan 30min door de regen moeten fietsen, of reaguren?

Tsjah.

Art Vandelay Ultor | 23-10-10 | 19:19

sjaakdeslinksesul | 23-10-10 | 19:06
"Nee mijnheer Huys, mr Schalken deed niets fout
(al dachten de rechters van de wrakingskamer daar heel anders over)."
Jammer, de rest van je relaas was zo sterk

repulse | 23-10-10 | 19:14

LOL @ de poll.

ro8in | 23-10-10 | 19:13

Smarties | 23-10-10 | 18:55
Zolang alle aandacht op de persoon gericht wordt i.p.v. op de problemen die aangekaart worden zal dit alleen maar erger worden. Als men eenmaal een succesvolle formule tegen Wilders en de PVV gevonden heeft zal er heus wel iemand anders, mogelijk nog veel extremer, opstaan en zal Wilders met terugwerkende kracht door links alsnog als redelijk afgeschilderd worden.

spanarchist | 23-10-10 | 19:07

Hans de Bruijn is zeker geen anti-Wilders man. Volgens mij is hij niet eens zo links. Eerder iemand die duidelijk wil maken waarom Wilders zo succesvol is en waar de gevestigde politiek het laat liggen.
.
En nu we toch bezig zijn over dit onderwerp. Ik kijk naar P&W en lees de Telegraaf en zie dat de aanklagers van Wilders, die zich in het proces tegen hem zaten te beroepen op het feit dat Wilders wantrouwen tegen de rechtsstaat zaait, nota bene zelf de onafhankelijkheid en deskundigheid van het OM in twijfel trekken. Zelf wel een groot vertrouwen in de rechtstaat en de eigen onkunde?
.
Verder zag ik hoogtevrees-specialist Hendriks die blijk gaf (met dezelfde grote woorden die hij zelf zegt te verafschuwen) van een voorspelbare verkeerde kijk op het proces. "Nee mijnheer Huys, er is geen sprake van imagoschade voor de rechterlijke macht. Nee mijnheer Huys, mr Schalken deed niets fout (al dachten de rechters van de wrakingskamer daar heel anders over). Nee mijnheer Huys, als rechter dien je je niet sec de wet te interpreteren, je moet juist een beetje je menselijke kant laten zien."
En geen woord over de vraag of "een interessante academische casus" niet beter in het publieke en politieke debat gevoerd mag worden en door ons allen als volk beoordeeld moet worden, dan in de rechtszaal met drie rechters als de door god aan ons geschonken vertegenwoordigers van alle wijsheid die er op deze aarde voorhanden is.
.
Ik herhaal het nog maar een keer:
1) minimum en maximumstraffen voor bepaalde delicten.
2) onafhankelijk toezicht op de rechterlijke macht.
3) transparant aanname- en ontslagbeleid voor rechters.
Die trias politica werkt alleen als rechters zich niet als een gesloten kaste boven de wet en het volk plaatsen, maar als zij de onafhankelijke meetlat van de volkswil en de democratische waarden van ons land vormen.

sjaakdeslinksesul | 23-10-10 | 19:06

De oude media lopen misschien achter, maar VanKoetsveld loopt met dit 'nieuws' dan weer zowat een hele dag achter op de NRC - waar trouwens ook gewoon gereageerd kan worden.

Jean | 23-10-10 | 19:01

@Schoorsteenveger | 23-10-10 | 18:16
Dat dachten ze na Fortuyn ook. En toen kwam Wilders uit de hoge hoed. Je kunt gerust stellen dat Wilders wilder is dan Fortuyn. Er zal al menigmaal achter de oren zijn gekrabt, in het linkse kamp, of het wel zo'n goed idee was om Fortuyn te demoniseren c.q. vermoorden.

Smarties | 23-10-10 | 18:55

Schoorsteenveger | 23-10-10 | 18:51
Helaas heeft Anil gelijk. De culturele crisis is alom. (Ook among PVVers) we maken ons alleen zorgen om materie en dat doen we ook nog eens enorm slordig en riskant.
*out for pizza & live music!!!*

Einde van de Domheid | 23-10-10 | 18:53

Einde van de Domheid | 23-10-10 | 18:20
Jij gooit de handdoek nogal snel in de ring. Maar misschien heb je gelijk en is het nog bedroevender gesteld met de nederlandse politiek dan ik al dacht, zelfs na alle bijstellingen naar beneden.

Schoorsteenveger | 23-10-10 | 18:51

@Geppie. | 23-10-10 | 17:32
Ik begrijp je gevoel. Het wekte bij mij ook een gevoel op. Het gevoel kan ik het beste omschrijven wanneer ik met een klap een vervelend zoemende mug wil doodslaan.

Smarties | 23-10-10 | 18:45

-weggejorist-

snikkelfritz | 23-10-10 | 18:44

Einde van de Domheid | 23-10-10 | 18:36
Zeg ik dan dat alles wat Wilders doet en zegt goed is?
Ik beweer alleen dat de andere politieke en - voorzover aanwezig - intellectuele krachten in dit land momenteel niet veel verder komen dan boeroeperij en gejammer om het verlies van macht en baantjes. Maatschappijbreed ontbreekt de wil om Nederland te moderniseren en te democratiseren.

Krachtmeester | 23-10-10 | 18:42

Nog een linkse illusie is de gematigde islam. Er is net zo min eengematigde islam als een gematigde katholieke kerk. Er is één koran, en die bevat aldus de koran de absolute waarheid waar niet aan getwijfeld mag worden. (Als er moslims zijn die dit wilen tegen spreken ga je gang)

Wat je wel heb zijn gematigde moslims, net zoals je in nederland gematigde katholieken hebt. Gelukkig nemen de meeste katholieken het woord van de paus al lang niet meer als wet, en dat maakt het een stuk leefbaarder. Even zozeer zijn er moslims in overvloed die de koran ook wat minder letterlijk nemen, aangezien in 13 eeuwen tijd toch wel wat veranderd is.

TheLuggs | 23-10-10 | 18:40

Brinkman horen stamelen bij P&W over het PVV standpunt inzake Uruzgan?
Kustaw vroeg hem er overigens naar en hij kwam erg slecht uit zijn woorden.

Einde van de Domheid | 23-10-10 | 18:37

Krachtmeester | 23-10-10 | 18:29
Zijn analyses deugen niet en zijn conclusies zijn veel te eigenkennig.
Nogmaals:
* PVV is tegen de missie om de Koran haatscholen bij de bron aan te pakken.
* De reflectie in het Westen is sinds 9-11 MEER dan prioriteit bij alle politie en veiligheidsdiensten. Daar hebben we Geert niet voor nodig.
* Geert versterkt de tegenstander 'wat je bestrijd versterk je."

Einde van de Domheid | 23-10-10 | 18:36

TheLuggs | 23-10-10 | 18:34
.. en de linkse held volkert van der graaf zou Fortuyn nooit vermoorden.

Jan Passant mk2 | 23-10-10 | 18:36

Weer hoor je overal dat wilders haar en verdeeldheid zaait. Wilders is een symptoom van een verdeelde maatschappij. Een gevolg van tietallen jaren pappen en nathouden, problemen negeren onder het mom als we doen als er geen probleem is heeft er niemand last van en is erg geen probleem.

Wilders groeit vanwege de linkse arogantie, "probleem ? er is geen probleem, dat verbeeld u u maar...". En de ongelofelijke hypocrysie van links gekoppeld aan selectiefgeheugen verlies. Nu vind links fortuyn een integer man, die ze nooit zouen demoniseren of aanklagen, want hij was geen wilders. Marcel van Dam zou fortuyn nooit een "minderwaardig mens" noemen of vergelijken met eichmann. Rabbae zou een open debateur als fortuyn nooit voor de rechter proberen te slepen...

TheLuggs | 23-10-10 | 18:34

Krachtmeester | 23-10-10 | 18:29
Zo zit dat.

Jan Passant mk2 | 23-10-10 | 18:33

Dankzij Bolkesteijn via Fortuyn tot Wilders is inmiddels bekend hoe graag links debateert met feitelijke argumenten als er vraagtekens bij de multiculturele samenleving gesteld worden. "Racist, fascist, minderwaardig mens, Hitler, discriminatie, WO II, WO II, WO II", verder is links nog nooit gekomen. En dan nu Wilders verwijten dat hij niet debateert maar slechts slogans gebruikt.
Iets met pot en ketel.

spanarchist | 23-10-10 | 18:33

Framing is toch gewoon een andere benaming voor hokjesdenken?
Hokjesdenken klinkt negatief maar het kan wel erg handig zijn tijdens discussies: Iedereen weet namelijk waar je het over hebt.
Links vs. rechts
Allochtoon vs. autochtoon
Gelovige vs. ongelovige
Zo kan je dus ook als het ware in/uitzoomen om inzicht te krijgen in bepaalde problemen:
Is het probleem "de hangjeugd", "de Marokkaan" of de "Islam"

Hobbykip | 23-10-10 | 18:32

Wat een topic.... Ik wachtte op een clou, maar die bleef uit.

artbrut | 23-10-10 | 18:32

Niet dat Kindermans geen zwevert is overigens...

Einde van de Domheid | 23-10-10 | 18:32

Je kunt er lang of kort over praten maar de problemen, en die zijn er, worden daarmee niet opgelost.

Boomschade | 23-10-10 | 18:31

Stel, Wilders geeft er de brui aan en wordt monnik, omdat hij de *hoest* intelligente weerstand uit de universitaire wereld niet meer aan kan.. welk probleem is er dan opgelost? Denkt men nu werkelijk dat het oude partijpolitieke systeem dan niet finaal door z'n hoeven zakt?
Kom nou eens met goede ideeën over een modern en democratieversterkend systeem. Maar daar wil men vanuit de oude wereld niet aan. Want stel je voor dat ons top down kleutertjesluisterland dan transformeert naar een volwassen democratische natie waarin burgers en overheid elkaar serieus nemen. Nee, zoiets zou vreselijk zijn.

Krachtmeester | 23-10-10 | 18:29

Einde van de Domheid | 23-10-10 | 18:28
Ja, doe maar of je een politicus met oogkleppen bent.

Jan Passant mk2 | 23-10-10 | 18:29

Morgen in Buitenhof, over de blunders in court en of er een verband is.

Einde van de Domheid | 23-10-10 | 18:28

.. intussen geven de slappe zakken miljoenen uit om te voorkomen dat problemen onder ogen genomen worden; of besproken; laat staan dat ze er iets aan moeten doen.

Jan Passant mk2 | 23-10-10 | 18:27

Gewoon de subsidiekraan dicht voor dat stelletje klaplopers, dan hoor je er niets meer van.

Ad337 | 23-10-10 | 18:27

Einde van de Domheid | 23-10-10 | 18:20
Ja, tegen de tijd dat het normaal wordt in de politiek om problemen onder ogen te zien; ze te bespreken; en er echt wat aan te doen, dan zal Geert overbodig worden.
Dat gaat dus nog wel even duren.

Jan Passant mk2 | 23-10-10 | 18:23

Schoorsteenveger | 23-10-10 | 18:18
Ja.
Is het een mooie overwinning?
Nee.
Gaat ie lang duren?
Alles heeft zijn cyclus, zo ook Le Pen en de Winter.
Zo ook Greet.

Einde van de Domheid | 23-10-10 | 18:20

Joepp | 23-10-10 | 18:10
Nou, prima dan. Jammer dan dat een algemene cursus wordt geplaatst in het kader van de kennelijke noodzaak om Wilders te bestrijden.

Schoorsteenveger | 23-10-10 | 18:19

Erasmus Universiteit staat bekend als een rechtse Uni.
Prima, maar de eindconsequentie van PVV achtige politiekje is altijd dat het intellect het onderspit moet delven. Politieke geaardheid maakt niets uit.
Als het maar niet wetenschappelijk word want we spinnen garen bij emo, niet bij feiten.
Verder -7 voor het belachelijk maken van die akteur.
Wat verwachten jullie van die man?
Dat hij zegt: 'Nee ik ga liever op een Shakespeare rol zitten wachten dus vraag ff een uitkering aan!'?

Einde van de Domheid | 23-10-10 | 18:18

Einde van de Domheid | 23-10-10 | 18:13
En al ie eens een keertje niet in het nieuws is, dan brengt het in het nauw gedreven policor establishment hem wel in het nieuws.
Bijvoorbeeld met een debating worksjop op kosten van de belastingbetaler of een prachtig politiek proces, wat maar liefst 40 uur smul TV heeft opgeleverd.
En drie keer raden wie daar garen bij spint.

Dick Luyenlomp | 23-10-10 | 18:18

.. hoezee. Gelukkig sparen de meer weldenkende linksmenschen geen belastingcent om den satan een spel in zijn voodoo pop te drukken.

Jan Passant mk2 | 23-10-10 | 18:18

Einde van de Domheid | 23-10-10 | 18:13
Dus Wilders heeft gewonnen of zo?

Schoorsteenveger | 23-10-10 | 18:18

We zullen nog wel meer van de Linkse Kerk vernemen in het licht van de juridische ontwikkelingen rond Geert Wilders van vrijdag.
Ik heb geleerd dat Advo Bram a l t i j d letterlijk moet worden genomen en hij zei in P&W bij het onderwerp Bevooroordeeld: Het is veel erger. Het is partijdig.
Ik schrok daar erg van, omdat dit een Partij of Partijen impliceert.
Mij dunkt, dat we de komende tijd wel ergens behoorlijk van zullen ophoren.
En dat proces? Ommiddelijk stoppen met die onzin en zo snel mogelijk vergeven, maar vergeten natuurlijk nooit.
De minister kan een zg aanwijzing geven om te stoppen met dit drama.

Ribero | 23-10-10 | 18:16

Bakito | 23-10-10 | 17:49
Dat voelt inderdaad helemaal niet goed. Dat er een hoogleraar zich geroepen voelt om nou eens uit te gaan leggen wat de winst van Wilders' debattechniek is, is eigenlijk een teken aan de wand.
En het gevaar zit erin dat men de boodschap ook verkeerd interpreteert. De boodschap is niet dat duivel Wilders zoveel zetels heeft omdat hij via de duivelse kunst der framing het debat begeerst, de boodschap zou moeten zijn dat bepaalde framings, kaders, mind sets, wereldbeelden, perspectieven succesvoller zijn dan andere en dat daar meerdere redenen voor zijn.
Ik hoor de socialisten als het slecht met ze gaat altijd miauwen dat "de boodschap niet goed is overgekomen". In termen van de analyse van de Bruijn zou dan de framing niet goed zijn, en zouden met een nieuw, beter frame de problemen opgelost zijn. Maar er is natuurlijk een intrinsiek verband tussen de gebruikte techniek en de inhoud van de boodschap. Het zou wel eens zo kunnen zijn dat een boodschap zo versleten is dat de meest optimale framing niet meer helpt. De PvdA bijvoorbeeld zou zich volgens mij beter kunnen bezinnen op de boodschap zélf dan op de vraag wat het beste framework is om een belegen boodschap aan de man te brengen.
Wanneer het huidige politieke debat wordt teruggebracht tot technieken en tot tips en truuks, dan komen we geen steek verder, dan volharden we met z'n allen in het vooroordeel, ook in dat proces zo pregnant aanwezig, dat Wilders de oorzaak van alle kwaad is, en dat het kwaad geweken zou zijn als Wilders onschadelijk is gemaakt.

Schoorsteenveger | 23-10-10 | 18:16

Vind het eigenlijk best interessant. Bovendien goed dat de EUR zijn kennis deelt met de maatschappij in plaats van in de ivoren toren te blijven zitten.

Symmachus | 23-10-10 | 18:16

zeg, wie zou dat etentje met Schalken en Jansens eigenlijk op zijn onkosten-nota ùogen zetten?

jannnnn5591 | 23-10-10 | 18:15

Trek in godsnaam snel al deze subsidies in van van die Linkse Waarzin

Een Soort Iets | 23-10-10 | 18:15

Schoorsteenveger | 23-10-10 | 17:43
Wilders beheerst het debat door continu nieuws te maken door te shockeren. Niemand volgt hem daarin of kan hem daarin volgen omdat dat slechte smaak is.
Contraproductieve anti-diplomatie.

Einde van de Domheid | 23-10-10 | 18:13

heb een andere maar soortgelijke workshop met deze heren bijgewoond moet ik zeggen.

Joepp | 23-10-10 | 18:11

Framing ontstaat vanuit de overtuiging dat je gelijk hebt. Het is geen truukje maar een overtuiging. Een cursus is derhalve zinloos. En zonde van mijn geld aangezien het volledig gesubsidieerd is.

Maar goed. Links mag even spartelen. Het is ook niet niks, zo'n zogenaamde "rechtse" regering. Laat ze even hun emoties doorleven...

Richard H. | 23-10-10 | 18:10

@Schoorsteenveger

De workshop bevatte naast de framing die wilders zou gebruiken ook die van andere politici.

Heb het bijgewoond en het was een goede les over framing.

Joepp | 23-10-10 | 18:10

Wilders mag best dat proces winnen, maar dat ranzige Berlusconi'tje met de VVD, de disgusting de Mos, de krentenbaarddebiel van Burik, drinkebroeders Brinkman en Hernandez en die nare zwijgzaamheid van al die PVVers die hun mond niet open doen... Dit gaat hem niet worden jongens.

Einde van de Domheid | 23-10-10 | 18:09

@Ivoren Toren | 23-10-10 | 17:57
Hear hear! Als ik het lees moet ik denken aan het gebruik van het woord "complexiteit" (en de waarde die links daaraan toekent) waardoor een eenvoudige oplossing altijd FOUT is aangezien "de zaken complex zijn". Verstikkende dogma's.

Egerius | 23-10-10 | 18:05

Ivoren Toren | 23-10-10 | 17:57

I second that.

Frdnnd | 23-10-10 | 18:03

@Ivoren Toren | 23-10-10 | 17:57: mooi gezegd en vol-le-dig de spijker op zijn kop

Slipsnifter | 23-10-10 | 18:00

De Bruijn vatte de conflicten als volgt samen: “Het concrete wint het van het abstracte. De PVV’er zet uiteindelijk de agenda.”

De Bruijn zegt dit alsof het volkomen vanzelfsprekend is dat we dat als een probleem zien. In zijn opinie hoort het abstacte (lees: de linkse intellectueel) het te winnen van het concrete (lees de man in de straat, het populisme). Maar dat is nu precies wat links fout doet! Links discussiëert over hoeveel engelen er op de punt van een naald passen, terwijl Constantinopel belegerd wordt. Wat heb je aan abstracte praatjes als zojuist je portemonnee gestolen is? Daarom wint de PVV steeds! Omdat de linkse theorieën in de praktijk irrelevant zijn!

Ivoren Toren | 23-10-10 | 17:57

Nederland ten voeten uit, zum kotzen!!

Slipsnifter | 23-10-10 | 17:55

De man is zelf een drama.

pollodepiemel | 23-10-10 | 17:53

Schoorsteenveger | 23-10-10 | 17:43
Toch voelt het niet goed dat we worden bestuurd door types die allerlei trucjes nodig hebben om zich te handhaven. Zijn er echt geen 150 vakmensen te vinden?

Bakito | 23-10-10 | 17:49

Dat de Erasmus-universiteit hieraan meedoet is een gotspe. Deze wereldwijd geroemde HUMANIST heeft in zijn verhandeling "De Turkenkrijg", de profeet Mohammed "een verderfelijk, misdadig individu" genoemd. En hun moslim-studentjes zouden die dat weten??

bruin1 | 23-10-10 | 17:48

Het gemeenschappelijke kenmerk van bijna alle Wilders-bashing, van mr. Schalkens opdracht tot vervolging via De Joop tot deze toneelonzin, is dat het door de belastingbetaler wordt gefinancierd.

Whimpysinger | 23-10-10 | 17:45

tembacostyle | 23-10-10 | 17:31

Oeh, ziet er wel interessant uit, thanks!

Frdnnd | 23-10-10 | 17:44

Framing is geen techniek die enkel door Wilders wordt gebruikt. Framing wordt door elke retoricus in meerdere of mindere mate gebruikt. Het is op zich leuk dat een hoogleraar een analyse maakt van de wijze waarop Wilders het debat zou beheersen, maar het zou niet verder moeten gaan dan die analyse natuurlijk. Van de techniek kun je als wetenschapper niet zeggen of die goed of slecht is, je kunt enkel blootleggen hoe deze werkt. Als framing niet deugt omdat Wilders niet deugt, is het dan zo dat reframing wél deugt omdat de bestrijders van Wilders deugen?
Het is eigenlijk schandalig dat een hoogleraar de hele politieke elite moet aanleren hoe je een bepaalde discussietechniek kunt doorzien en pareren. Nog even en Verbeet vaardigt een verbod uit om in de Tweede Kamer framing toe te passen vanwege verregaande incompetentie van de volksvertegenwoordiging.

Schoorsteenveger | 23-10-10 | 17:43

Alleen links kan zulke onzin en geldverkwisting verzinnen.

pimpernel. | 23-10-10 | 17:40

Linkse softies worden weggeblazen door spierballentaal vanuit kamp Wilders. Een kleine upgrade kan geen kwaad.

Bakito | 23-10-10 | 17:33

Alweer een topic over Wilders?! Wordt een beetje moe hier. Overdaad schaadt niet waar?

Imprimatur | 23-10-10 | 17:32

Links heeft teveel peop in z'n broek om inhoudelijk op Wilders verhaal in te durven gaan. Gaat altijd over de vorm (LOL: abstract vs concreet) of de persoon Wilders.

nick.name | 23-10-10 | 17:32

Ik krijg de rillingen van de reacties op nrc.nl.

Geppie. | 23-10-10 | 17:32

Hans de Bruijn.... Bruin.... Godwin!
Vreselijk, hoe de jeugd ook al verpest wordt.
Aan de uni: hoogleraren als Prakken en Schalken... en dan dit soort Denkcafe's. Hoe word ik een "weldenkend mens", positief en vol goede bedoelingen, met het gelijk aan mijn zijde.
De tegenstander is natuurlijk negatief, en vol slechte bedoelingen, en retoriek die bestreden moet worden.

sjongejonge123 | 23-10-10 | 17:31

@ Frdnnd | 23-10-10 | 17:25

Graties cursus. Je moet alleen Engels kunnen.

tembacostyle | 23-10-10 | 17:30

"met z’n alleen"?

De Antitheist | 23-10-10 | 17:30

Ik vind die manier van schrijven altijd kut, maar de inhoudt wel boeiend. Eigenlijk is het net PowNews hier.

Nilez | 23-10-10 | 17:30

Het oude establishment vervalt heel netjes volgens het Kübler-Ross model, op zichzelf zijn de stuiptrekkingen wel lachwekkend.

Ariel | 23-10-10 | 17:29

Dringend, maar zeer dringend, zouden die linksmensen een cursus DEMOCRATIE (caps zijn nodig) moeten volgen/ wij zijn hier niet in China, wij zijn hier in een westerse democratie die moet gerespecteerd worden?.
alsjeblieft, wie is hier de nazi?

jannnnn5591 | 23-10-10 | 17:28

“Het concrete wint het van het abstracte.” (NRC)

Laten we het hopen.

Prof. D.A.H. Vintik | 23-10-10 | 17:27

-weggejorist-

mindfvck.phs | 23-10-10 | 17:26

Zeg, laat Geert eens met rust.
Die man heb wel belangrijkere dingen te doen.
* Onschuldig om zich heen kijkt

geenstijlsteengeil | 23-10-10 | 17:25

Eerlijk gezegd lijkt een workshop over framing me best interessant..

Frdnnd | 23-10-10 | 17:25

'Trainer/Moderator, Regisseur/Drama-coach, Expert in het gebruik van theater/drama in congressen en veranderingsprocessen.'

Vaag ventje dus.

Lets Kuttekrap | 23-10-10 | 17:24

Slopend jaartje dit...

DijenkletserT | 23-10-10 | 17:23

@Agent Stam (Unit13) gaat Wilders slopen, hij wel maar zal het lukken?

Ovideandfriends | 23-10-10 | 17:18

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken