Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Tweede Maasvlakte aangelegd door Filipijnse slaven

aziatischewerkgelegenheid.jpgNederland heerst. Serieus waar. Als we extra grond nodig hebben voor industrie, woningen of genocide van heckrunderen, halen we dat gewoon uit het water. Zo zijn wij. Doen we niet moeilijk over. Zit in de genen. Momenteel is Nederland wat land aan het veroveren op de Noordzee in de vorm van de Tweede Maasvlakte. Even de Rotterdamse haven met twintig procent uitbreiden, alsof het niets is. Mooie werkverschaffer voor de Nederlandse arbeidsmarkt, ook. Dus logisch dat voor het zand scheppen de Nederlandse aannemers Boskalis en Van Oord Filipijnse graafslaafjes inhuren. Die kun je bijna kostenloos laten werken door flink onder het Nederlands minimumloon te gaan zitten. Je houdt namelijk meer over van zo'n groot aanbestedingsproject als je verkapte dwangarbeiders gebruikt in plaats van Nederlandse werknemers. Prima WIC-mentaliteit van de Nederlandse baggerbedrijven. En het excuus? Ze werken te ver uit de Nederlandse kust om onder Nederlandse regelgeving te vallen. Nee, echt, dat menen ze serieus. Het gebruik van graafslaven is niet erg als je buiten de jurisdictie van het wetboek valt. Kijk, dat is ethisch en verantwoord ondernemen. Nederland in een economische crisis, tienduizenden werkzoekenden, en dan zo'n oerhollands megaproject uit laten voeren door Aziatische slaafjes. Echt investeren in de toekomst van het land. Tja, de een schept zand, de ander schept geld. En, vordert het al een beetje?

Reaguursels

Inloggen

trouwens boskalis heeft nog maar 1 schip onder nl valg varen de rest zit onder Cyprus en Bahamaans enz dit ook vanwege de belasting .. dus.... wie is er nu een gastarbeider bij boka

bob bagger | 27-08-10 | 10:59


of kosten(hun loon)- schade (die ze maken) = is een + ... met andere woorden ze kunnen meer slopen dan een jankaas ps ze zorgen er meestal wel voor dat er een jan kaas daar de leiding over dat volk heeft (in de bagger) dus die krijgen dan we weer de schuld (slechte begeleiding enz ) bij het balten project bij boskalis werd er in de Corrosie (cohesie) het boka blad .. als de jankazen iets harder lopen komt het wel helemaal goed ..... kuch ze zijn toch ook zo goed die russen ... en wat de flippen betreft ... ja harde werkers ... als ze laag geschoold zijn ... hoe hoger de opleiding hoe minder ze doen ... maar deze gasten zitten niet in de baggen maar meer bij vroon te breskens enz .... dus

bob bagger | 27-08-10 | 10:32

Wat een gejank zeg. Die zogenaamde 'graafslaafjes' hebben een leven als koning in de filipijnen! Dat minimum loon hier is daar een vermogen! Ze leveren evenveel werk als de nederlandse baggeraar. Wat een onzinnig artikel. Enne die 'graafslaafjes' zijn koks, schoonmakers en een beetje onderhoud. Jullie hebben weer eens verkeerde info geenstijl! Ow en die marokezen en tokkiez willen dat werk geneens doen! Die zitten liever op de bank of zijn aan het dealen!

Dunrob | 25-08-10 | 23:35

Volgens mij is het toch kabinetsbeleid. Volgens justitie worden er teveel van de jajem klapwiekende polen achter het stuur aangetroffen, die naast het zuipen ook nog eens geld genoeg hebben om naar huis te sturen. Ze verdienen dus teveel. Dan toch maar de 'foute' graafslaafjes. Wat zei Balkie ook al weer? Nederland kan het weer: die VOC-mentaliteit!! Die jarenlange ervaring met slaven komt nu toch weer goed van pas. Need i say more???

DSM IV: 302.89. | 25-08-10 | 20:17

allemaal gelul. heb zelf gevaren en die matrozen leven als koning thuis. kinderen op privescholen, groot huis, tuinman, kok. vaak ook nog een eigen bedrijfje.
En daar bij, de werkomstandigheden op zo een boot zijn veel beter dan thuis. Daar kennen ze geen arbo, maximum werkduur, koffiepauze. Daarbij kunnen ze gratis goed vreten, dus die lui klagen niet hoor.

markuitarnhem | 25-08-10 | 20:15

Wat denk je nu zelf? Je gaat toch geen Nederlander inhuren die meerdere euries per uur kost, terwijl een Filipijn hetzelfde doet voor een kom rijst.. Kom op zeg... Waar is je VOC mentaliteit?

hader | 25-08-10 | 19:53

Wat een gelul jongens en meisjes. De Filipijnen aan boord van de baggerschepen zijn gewoon bemanning. Als de arbeidsinspectie hier werk van wilt maken kun ze zich meteen even druk maken over alle Nederlandse rederijen die varen met Filipijnen, Indonesiers en Oost Europeanen.
Bovendien verdient de Rotterdamse haven geld aan het bezoek van schepen waarvan de buitenlandse bemanning allemaal slecht verdient. Er bestaat zoiets als de Maritime Labour Convention en de International Transport Workers Federation (ITF) waarin dit allemaal geregeld is. Dus graag niet zo kort door de bocht reageren.

Ben Kramer | 25-08-10 | 19:46

Doe je achternaam eens eer aan........ Volgens mij doen wij al eeuwen aan gastarbeid en dan nu mekkeren over Filipijnen? ga jij lekker zand scheppen.... pfffff.... zap zap

30secondstorotterdam | 25-08-10 | 19:22

Oh komen jullie er ook eindelijk achter? Dit vind ik dus echt oud nieuws, vorig jaar (als het niet al eerder was) zijn voor de bouw in de Eemshaven (de op één na grootste bouwput van Nederland in Groningen) heel veel buitenlandertjes opgehaald en nu aan het werk. Jullie kunnen wel zeuren dat het niet goed is, maar ik ken niet veel nederlanders die graag zouden ijzervlechten en dat dus gewoon een aantal jaar lang.
Bewijs: www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=... www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=...

Carboneum | 25-08-10 | 19:07

Wat een larie, flippen zijn prima werknemers en al jaren (eeuwen zelfs) zeevarend, al zou je alleen hollanders willen zelfs dan is het bijna onmogelijk, er zijn gewoon te weinig nederlandse zeevarenden.

Dat hollanders duur zijn ala, wil ik toegevenen, echter ook russen chinezen e.d. worden in rap tempo duurder, dus er komt vanzelf een grens in de waarde van een europeaan boven een oostaziaat of rus.
sommige rederijen doen niets liever dan hollanders, andere maakt het niet uit, e.e.a. is afhankelijk van de situatie en het werk dat je gedaan wilt hebben.

Verder doet het er geen ruk toe of ze buiten of in de nederlandse wateren zijn, de flippen staan als abled body seaman op de crewlist.

groeten
Zeebaby

arPos | 25-08-10 | 18:17

Neem ook liever buitenlanders aan. Werken harder zijn minder vaak ziek en wassen zum befehl mijn auto's.
Nederlanders komen allemaal uit het land van maar.....

miko | 25-08-10 | 17:42

@sparrow
@Cynische Ambtenaar

Ik (en collega's) heb zelf een rotschop gehad bij Dockwise. Jo Tankers flikte het ook. Dat zijn rederijen die willens en wetens Nederlanders "vrijwillig" hebben weggestuurd. Dus ja, ik kan jullie geen ongelijk geven dat er NL-ers worden weggetrapt voor buitelandse krachten. Ooit is het begonnen in de lagere rangen en nu gaan de hogere rangen eraan. Waarom? Anderen varen hetzelfde ritje voor minder. Conclusie: Nederlanders zijn duurder en de toegevoegde waarde van een Nederlander is kennelijk nihil.
En dan kan het wijzen beginnen. Is dat de schuld van de overheid die te weinig doet om de Nederlandse zeevarende aantrekkelijk te maken / houden als arbeidskracht? Zijn de reders zo gierig? Of ... ??
Het zal een combinatie zijn, maar ik vind vooral de overheid laks in haar beleid t.o.v. de Nederlandse zeevarende. En dan gaan m'n nekharen overeind staan als die zelfde overheid nu ineens naar bedrijven gaat zitten wijzen van "kijk dat eens voor kleautzakken zijn". En dat GS er bovenop duikt als een aasgier en mee gaat zitten pikken.

Opzouten! Johnny Quid doe es ff nuanceren!

Engelse zeevarenden betalen geen of minder belasting. Russische zeevarenden kennen ook een ander belastingstelsel. Dusss .... De Jager & Van der Hoeven, kom er eens in!?

hardhout | 25-08-10 | 17:36

quit er maar mee, jankbal.

daab | 25-08-10 | 17:30

En hoeveel is het Filipijns minimumloon? Juist, dag Johnny.

Abugreip | 25-08-10 | 17:20

Hé Johnny, ga is lekker bij Joop.nl dit soort onzin plempen, hoezo graafslaafjes.

glaaf | 25-08-10 | 17:15

Ze worden niet gedwongen dus van graafslaven is geen spraken.
Wat een kinderachtige linkse houding om het in die woorden te omschrijven.
Ga zelf eens een bedrijf beginnen Johnnie Quit in plaats van alles door een loonlullen bril te bekijken.

Lompe Loel | 25-08-10 | 16:24

Het is Filippijnse, net zoals je Holland schrijft met dubbel L.

BSE rundfunk | 25-08-10 | 16:12

@sparrow
Dank voor je (blijkbaar) insiders ervaringen!

Cynische Ambtenaar | 25-08-10 | 15:36

De arbeidsinspectie is lekker provinciaal bezig.

hardhout | 25-08-10 | 15:26

@ Biff Eagleburger | 25-08-10 | 13:42
@ mir | 25-08-10 | 13:43

AMEN.

hardhout | 25-08-10 | 15:25

Ik geloof er geen reedt van: nl.wikipedia.org/wiki/Territoriale_wat.... Tenzij de Neederlandsche Staet kortstondig het territorium heeft ingekort om dit mogelijk te maken, want het lijkt me niet dat de 2e Maasvlakte in zijn geheel buiten de 22 km grens ligt. Het kan natuurlijk dat die Filipino's allemaal buiten 22 km zand aan het zuigen zijn en terugspugen naar de maasvlakte. In dat geval wordt het wel; weer geloofwaardig.

Leute | 25-08-10 | 15:23

Is nu ineens marktwerking niet goed meer?

Achterdocht | 25-08-10 | 15:19

@cynische ambtenaar
Ik denk dat de meeste het ermee eens zijn hoor .
Filipino's verdienen in tegenstelling to nederlanders kapitalen( relatief gezien ) .
Met 10 jaar werken kunnen ze de rest van hun leven ontspannen leven op de filipijnen .
hehe ze laten ons de foto's van hun auto',s huizen en bedrijfjes zien , je hoeft met de meeste echt geen medelijden te hebben ; een beginnend steward ( laagste rang , verdiend ongeveer 2-3 x modaal ) ( Wil wel opmerken dat met de meeste gasten erg goed werken is trouwens )

sparrow | 25-08-10 | 14:55

we islamiseren echt waar we bijstaan... dit is hoe al die torens en palmeilanden in de arabirische zandbakken uit de grond worden gestampt, met goedkope importslaven van de filipijnen! SChande! Go geert! Ook tegen dit soort islamitische slavenarbeid!

mental K | 25-08-10 | 14:54

Arbeit macht Frei (maar daar kijken die Filippino's misschien anders tegenaan).

Cynische Ambtenaar | 25-08-10 | 14:29

@ mir

het probleem is dat nederlandse zeevarenden te pas en te onpas ontslagen worden omdat er weer een project is om met buitenlandse officieren ( russen balten kroaten oekrainers) verder te gaan.
bijvoorbeeld bij 1 van genoemde bedrijven, boskalis werd een jaar of 5 geleden zonder te morren ontslagvergunning verleend voor 400 nederlanders, terwijl op dat zelfde moment in de baltische staten 400 man geworven werd .
DeVakbonden berichten al trots als ze het ontslag van nederlanders weet UIT te STELLEN met 2 maanden ( een bagger shift duurt doorgaans al 6 weken ..( zijn serieus zelfs nog vakbonds mensen die afvragen waarom de meeste leden weglopen, en heel de vakbond organisatie als een stel lamme profiteurs ziet die alleen met eigen belangen en carriere ( meestal politieke ) bezig is .
Er zijn zat nederlanders die willen varen en écht werken , maar veel verkiezen toch liever de mentaliteit en betrouwbaarheid van buitenlandse bedrijven in plaats van de onbetrouwbare en klote mentaliteit van nederlandse bedrijven.

sparrow | 25-08-10 | 14:28

Uiteindelijk denken ondernemingen gewoon weer aan hun eigen geld, niet aan het landsbelang. Stel je voor, om Nederlandse werklozen aan de bak te helpen.... wat is er toch gebeurd met dat mooie eigen volk eerst-principe? Kleinbeetjeheelerg een VVD-mentaliteit dit. Gelukkig is er nog altijd links die je de schuld kan geven als het om gastarbeiders gaat, onder andere. Heeft GS weer wat te melden. :-)

The_Møøse | 25-08-10 | 14:26

Voorzover er op de 2e maasvlakte gegraafslaafd wordt, waar wij alleen oprecht tegen zijn, bedenk dan even dat je T-shirt genaaid is door een zwaar genaaide naaislaaf en je jeans is gestikt door een stikslaaf wiens werkgever 'm ook min of meer laat stikken.
In die industrie is een werkgevert nauwelijks een loongevert te noemen. Tijd voor eerlijke handel?

bolknak | 25-08-10 | 14:19

"Je zou natuurlijk ook toe kunnen geven dat je er langs zat. Maar goed..."
An die ARBEIT | 25-08-10 | 12:30
:-) Bij deze dan ...

laagvliegert | 25-08-10 | 14:04

mir | 25-08-10 | 13:43 & Biff Eagleburger | 25-08-10 | 13:42 hebben gelijk.
Valt wel tegen dat GS, nu ze eens over iets schrijven waar ik toevallig het fijne van weet, dezelfde fouten maken als dooie bomen. Dit artikel van Johnny Quid is vast niet door eigen onzoeksjoernalistiek en hoor & wederhoor tot stand gekomen. Tis gewoon gepapagaaid van het FNV... En een beetje opgeleukt met VOC termen.

bar-en-boos | 25-08-10 | 14:00

Ze kunnen beter Pakistani inhuren.
Zijn goedkopenr en gewend om met hun poten in het water te staan.

Boomschade | 25-08-10 | 13:58

@An die ARBEIT | 25-08-10 | 12:02 Werkverschaffing zoals in de jaren '30. Geen problemen mee!

Vogelbeest | 25-08-10 | 13:57

Trek maar af van ontwikkelingswerk dan...

da wizard | 25-08-10 | 13:50

die filipinos betalen geen belasting wat ze verdienen is netto
er is geen tewerkstelling vergunning nodig
ze mogen het werk gewoon doen
de belangen van de zeevarenden worden door de ITF behartigt
de nederlandse lonen liggen wettelijk wel erg laag voor zeevarenden
de nederlandse reders hebben een opleidings instituut op de filipijnen waar ze zeevarenden opleiden.
nederlanders willen niet eens meer aan boord werken
er is een tekort aan zeevarenden netzoals aan aspergestekers etc

mir | 25-08-10 | 13:43

@God Zelf | 25-08-10 | 12:27
Het minimumloon is er om structurele armoede te voorkomen. In dit land hoef je niet dood te gaan van honger of kou en je hoeft ook niet te bedelen of mensen te beroven. Het minimumloon is er in algemeen belang en ook met een goed inkomen pluk je er de vruchten van.

Daarentegen wonen die Filipijnen niet in Nederland en afdwingen van minimumloon is dan ook onzin. Misschien dat ze hier drie keer zoveel verdienen dan wat ze gewend zijn. Prima toch?

Stir Glenfarclas II | 25-08-10 | 13:42

@seven | 25-08-10 | 13:12

Fout. Je kan moeilijk verwachten dat Boskalis voor elke klus lokale mensen op hun schepen gaat zetten. En zelfs dan, in het meest extreme geval dat de Nederlandse staat eist dat er alleen met 'inlanders' gewerkt mag worden op schepen, dan gaan de prijzen omhoog want marge is marge en nieuwe mensen moeten worden opgeleid, hoger worden uitbetaald etc etc. Er zou überhaupt geen Nederlandse rederij of baggeraar meer zijn als er per definitie niet meer met buitenlanders gevaren mag worden.

Biff Eagleburger | 25-08-10 | 13:42

En hoeveel gekwalificeerde zeelieden (minimaal MBO, maar meestal HBO niveau) zitten er tussen de Nederlandse onrendabelen?
Ik doe een gok: geen één...
En dat is precies de reden waarom alle Nederlandse rederijen (dus ook de eigenaars van baggerschepen) met buitenlandse bemanningsleden werken.

bar-en-boos | 25-08-10 | 13:38

seven | 25-08-10 | 13:12

Kapitalisten en socialisten houden zich niet aan 1 nationaliteit, maar hebben wel graag monopolies.

ecologiste | 25-08-10 | 13:26

@ seven | 25-08-10 | 13:12

Dan had je eerder wakker moeten worden. Want Nederlandse reders varen al sedert 1985 met Flippen aan boord.
Toen hebben "we" het toegelaten. Dan moeten we nu niet ineens huilie huilie gaan doen.
Je kunt het ook anders zien: Nederlandse reders doen aan verkapte ontwikkelingshulp.

hardhout | 25-08-10 | 13:22

Geldt de wet op de Maasvlakte ook voor gewone burgers niet? Of is de vrijstelling alleen van toepassing op bedrijven.

De Geus | 25-08-10 | 13:21

Dat is nog eens gebruik maken van de ruimte die wetgeving geeft.

henriette | 25-08-10 | 13:20

Dit land is ziek!

p reatard | 25-08-10 | 13:13

En ondertussen leeft 1 op de 8 in NL van een uitkering. Zelfs als ze duurder zijn per uur was het aannemen van die binnenlandse arbeidskrachten die nu in een uitkering zitten (Filipijnen valt buiten de EU) dubbel winst en uiteindelijk (bij werkelozen aannemen) altijd voordeliger dan het (belasting)geld over de oceaan te gooien.

seven | 25-08-10 | 13:12

Heb eens op een schip gevaren waar de bemanning bestond uit mensen van Kiribati. Goede zeelui, die eigenlijk volgens de Duitse standaardnormen betaald zouden moeten worden. Maar dat kon gewoon niet, want dan ging een bootsman per maand meer verdienen als de president van Kiribati en dat werd niet geaccepteerd. Men maakte de boel af zodat ze allemaal met ongeveer 1000 dollar per maand naar huis gingen.

Graaf van Egmont | 25-08-10 | 13:10

Word er zo moe van.. | 25-08-10 | 12:56

Appels en peren.

LJBrinkhorst | 25-08-10 | 13:10

De ceo van Boskalis zal ongetwijfeld wel de wegen in Den Haag kennen om deze arbeidsrechtelijke plooi recht te strijken. Zoals hij ook kan uithuilen bij Ben Bot als ome Geert iets lelijks zegt over de landen waar Boskalis zijn grootste projecten draait. Ben Bot belt dan ff zijn maatjes in het CDA. Hollandse glorie? De pleuris met je Hollands glorie.

LJBrinkhorst | 25-08-10 | 13:08

Tante Kaatje | 25-08-10 | 11:39
Helemaal waanzin.

komt dat schot | 25-08-10 | 13:06

Allemaal gelul. Die Flippen werken inderdaad op schepen op zee. En daar zuigen ze. Ze graven helemaal niet. Dat is werken op land, en dat zijn gewoon Nederlanders.

En nou weer door met werk mannen. De baas z'n centen zijn niet van blik.

hardhout | 25-08-10 | 13:01

Ik geef ze groot gelijk! De Nederlandse arbeidsmarkt is veel te duur voor dit werk. We zijn niet voor niet een kennis economie ;-)

jvlaam | 25-08-10 | 12:59

@Andie
GeopperT...

An die ARBEIT | 25-08-10 | 12:58

@ex-fluffer | 25-08-10 | 12:54
Ga voor de gein eens spitten in de reaguurdertool, hoe lang wordt de kreet:" Dit is het begin van het eind voor GS ", nu al geopperd? GS verandert, that's all.
Als iets niet meer verandert, dan is het pas deaud.

An die ARBEIT | 25-08-10 | 12:58

Gevangenen inzetten, ook een goed idee.

ZDEV | 25-08-10 | 12:56

Als we dit een ethisch probleem vinden, zullen we dan gelijk maar eisen dat iedere Chinese arbeider in een fabriek waar producten voor de Nederlandse markt worden gemaakt ook tenminste het Nederlandse minimumloon krijgt?

Word er zo moe van.. | 25-08-10 | 12:56

na een paar maanden tot d econclusie gekomen dat Johnny S (net als enkele andere nieuwkomers) het net niet snapt. Het wil te graag rellen om te rellen ipv echte fundamentele rpoblemen met een scherp (en grappig) mes aan te snijden. Jammer GS. This is the start of the end.

ex-fluffer | 25-08-10 | 12:54

Beter om Nederlandse luilakken die op de bank zitten en geen zin hebben in werken hiervoor in te zetten. Weigeren = geen uitkering.

Verder is het terecht dat deze bedrijven dit doen. Minimumloon, CAO's en belastingen maken Nederlanders domweg onbetaalbaar.

Dutch disease!

ZDEV | 25-08-10 | 12:54

@HotFrog | 25-08-10 | 12:45
Waarom? Ook al zou je gelijk hebben, met je " linkse zeurkous " ( wat je niet hebt ), dan nog! Geenstijl is niet links of rechts. GS is gewoon vervelend. KLAAR!

An die ARBEIT | 25-08-10 | 12:53

ik vindt de russen bij ons aanboort (boskalis) erger yep boys and cowgirls .. er varen al Nederlandse schepen rond met nil Nederlanders aanboort (Spliethoff te Amsterdam ) ja u weet wel dat dorp dat de sail doet ppffff om te lachen ps de flippen zitten al een tijdje a/b dus hebben ze ook de strand reclamatie projecten gedaan.... dus denk er maar eens aan als je weer een op het strand zit met je biertje..

bob bagger | 25-08-10 | 12:48

Kan die Johnny Quid niet gewoon lekker bij de volkskrant blijven? Linkse zeurkous.

HotFrog | 25-08-10 | 12:45

Er zitten 100.000 gevangenen zich dood te vervelen de hele dag, laat die lekker een polder aanleggen tegen kost en inwoning!

editorxx | 25-08-10 | 12:44

Goed zo Johnny Quid. 't Is een beetje spijkers op laag water zoeken maar je moet toch wat om de 10-topics-per-dag ondergrens te halen. Zuigert.
Flippen zijn gewoon uitermate goede zeelieden die hard werken, niet vaak zeuren en nautisch zeer capabel zijn. Als je dan aan boord ook nog 'es een Flipse kok hebt die de oud-Hollandsche boerenkool lekkerder maakt dan je ooit van een kaaskop gehad hebt is de keuze snel gemaakt.
.
Kom op, nog 6 topics te verzinnen na het 'Koninklijke Bibliotheek' topic. De dag is al doormidden. Ben benieuwd wat er vanmiddag aan kwalitatieve topics van me beeldscherm gaat druipen.

@ 00:00:01 | 25-08-10 | 12:44

Ben benieuwd welke tarieven de Belastingdienst gaat handhaven voor de Nederlanders die op dat grondgebied gaan werken na oplevering, een keer raden! Vuile uitgekookte honden zijn het, zowel bedrijfsleven (Baggeraars) als de belastingdienst. En de bedrijven daar gevestigd gaan wellicht zelf wel van het 'over de grens' belastingklimaat genieten.

Echte naam7227 | 25-08-10 | 12:42

Net effe gekeken www.maasvlakte2.com/nl/index/show/id/3... en het valt mij mee hoe weinig zand er maar benodigd is.
Totaal 240 miljoen m³ maw 0,24 Km³ voor een vlakte van ca 10Km² blijkbaar is de zee daar erg ondiep.

Beëlzebul | 25-08-10 | 12:40

Na het lezen van de kop dacht ik dat ze die Flipo's als een soort van underlayment gebruikte.
Maar door != met.
'Hier overboord springen en afzinken graag.'

HotPotato | 25-08-10 | 12:33

*ijverig geweldige kostenbesparingstip voor aanleg GeenStijlland noteren doet*

F. von Zeikhoven | 25-08-10 | 12:32

Biff Eagleburger | 25-08-10 | 12:27
Ik ben vandaag slap ende ongeïnschpireert.

Superior Bastard | 25-08-10 | 12:31

@laagvliegert | 25-08-10 | 12:25
Je zou natuurlijk ook toe kunnen geven dat je er langs zat. Maar goed...

An die ARBEIT | 25-08-10 | 12:30

Al sinds de 70-tiger jaren wordt alles op de Noordzee aan platforms, pijpenleggerij uitgevoerd door super goedkope werkkrachten van buiten de EU.
Vaak gaan die werkschepen naar de haven waar ze maanden liggen om een nieuwe offshore-klus voor tebereiden dan blijven de goedkopere werkers binnen de territoriale wateren ook keihrd doorwerken. De werkschepen (werkeilanden) zijn allemaal uitgevlagd en hebben een panamese of cypriotisch oid thuishaven. daardoor kan dat allemaal heel legaal.

fris4ever | 25-08-10 | 12:30

@Superior Bastard | 25-08-10 | 12:24

Neuh, geen punten SB. Verzin maar iets beters. Sorry, maar ik ben vandaag strengh ende regtvaerdigh.

Biff Eagleburger | 25-08-10 | 12:27

Dit bewijst maar 1 ding: het minimumloon is slecht voor de werkgelenheid en de economie. Als er geen minumumloon was hadden ze gewoon goedkope Nederlanders kunnen laten komen. Nu zitten er mensen werkeloos thuis op onze kosten omdat ze te duur zijn. Het beste bewijs dat overheidsbemoeienis in de vrije markt NIET werkt.

God Zelf | 25-08-10 | 12:27

Minimumloon voor een Filippijn is al een fortuin. Het enige wat ze hiermee bereiken is dat Filippijnen dan geen werk meer hier hebben. Briljante oplossing.

X-es | 25-08-10 | 12:27

@Biff Eagleburger | 25-08-10 | 12:22
Dan gaan ze dat zand maar (zonder zuurstof flessen duikend van de zeebodem halen met een emmertje. Kan mij het rotten.

laagvliegert | 25-08-10 | 12:25

@Biff Eagleburger | 25-08-10 | 12:22
Filipijnen zijn immers de sherpa's van de diepzee, dat weet toch iedereen...

An die ARBEIT | 25-08-10 | 12:24

Biff Eagleburger | 25-08-10 | 12:22
Lol @"mongool"
Weet je wie dat ook altijd moesten doen, en er niet eens loon voor kregen?

Superior Bastard | 25-08-10 | 12:24

@Biff Eagleburger | 25-08-10 | 12:22
* Heeft MEER koffie nodig *
Natuurlijk wel! Duikpak, onderzeeschep en hoppa!

An die ARBEIT | 25-08-10 | 12:23

-weggejorist-

TheHairdresser | 25-08-10 | 12:22

@laagvliegert | 25-08-10 | 12:15

Nog zo'n idioot die het niet begrijpt. Het zijn zeelui, mongool. Die staan niet met een schep een kruiwagen vol te plempen.

Biff Eagleburger | 25-08-10 | 12:22

@Schaamharing | 25-08-10 | 12:06
Niet handig. Ze hebben toko's genoeg. Ze hebben meer aan een waterzuiveringsinstallatie.

Sliptong | 25-08-10 | 12:20

Slim bekeken van de baggerlords.. lachende derden zijn de beleggers. *cracks the whip*

Dikkenberg | 25-08-10 | 12:19

@MoonUnit1 | 25-08-10 | 12:10
Wat denk je van al die multinationals die de hele boekhouding in Polen hebben zitten? Win-win.

Sliptong | 25-08-10 | 12:18

terroriale = territoriale .... prutserT

laagvliegert | 25-08-10 | 12:17

@De Literator | 25-08-10 | 11:16
LOL. Tenzij je je tijdig bekeerd uiteraard. Muhammed Al-Literator. Het bekt wel aardig.

Sliptong | 25-08-10 | 12:17

Wordt de Noordzee niet te diep door al dat gebagger?
*Stichting de 'Noordzee weer droog' opricht*

zovoklets | 25-08-10 | 12:16

Sowieso waanzin dat er uberhaupt betaald wordt voor slavenarbeid. Er zijn hier genoeg onrendabele medelanders die ze in kunnen zetten. Misdragen is buiten de terroriale wateren zand scheppen voor de 2e maasvlakte. Zoiets als vroeger met een spoorlijn ver weg. Water en brood en niet werken is zweep erover en stokslagen.
Slaan we veel meer dan twee vliegen in een klap.

laagvliegert | 25-08-10 | 12:15

nou wie dit weer heeft verzonnen lult uit zijn nek. moet eens verder kijken als zijn neus lang is. die filipijnen verdienen echt niet slecht. ze verdienen meer dan 7x modaal in hun land ze onderhouden hun hele familie ervan. En rennen en niet zeuren ?? de eerste die eens goed doorwerkt die moet ik nog tegenkomen. als ze in verhouding de nederlanders daar net zoveel betalen als de filipijnen is het lekker vroeg met pensioen gaan. dus slaven reken er maar niet op worden goed behandeld

dikke sjoerd | 25-08-10 | 12:15

Jongens toe nou effe, het is natuurlijk wel de bedoeling dat de grote baasbonzen er zelf ook "wat" aan over houden...

C.Mill | 25-08-10 | 12:15

niet voor de hond | 25-08-10 | 11:57
O ja? Ben Bot zegt hetzelf:
vanaf 0:54
www.novatv.nl/page/detail/uitzendingen...

En wat betreft Phillipijnen. Het eiland Mindanao, het op 1 na grootste van de Fillipijnen, daar heben de moslims waar ze in de meerderheid zijn autonomie bevochten. Ik vind dat vreemd. Waarom autonomie? Kunnen ze niet integreren dan?

ecologiste | 25-08-10 | 12:13

@Schaamharing | 25-08-10 | 12:06
Ja, kan je mischien wat vager zijn?

An die ARBEIT | 25-08-10 | 12:10

GS, ga eens bij IBM Amsterdam binnen kijken, zou ik zeggen. Half India zit daar tegenwoordig. Logisch gevolg van het feit dat managers bonussen krijgen als ze kostenbesparingen weten te realiseren. Dat heeft men namelijk geleerd van de bankensector. Nederlandse medewerkers, die al jaren probleemloos draaien, blijken ineens "te duur" en worden vervangen door kenniswerkers. De Nederlander wordt uitgekocht en gaat met pensioen of neemt een krantewijk. De manager herhaald deze truc nog een paar keer bij een ander bedrijf. Uitverkoop.

MoonUnit1 | 25-08-10 | 12:10

Voor Nederlandse maatstaven verdienen ze te weinig, voor Filipijnse niet. Zeer waarschijnlijk verdienen ze naar Filipijnse maatstaven juist erg goed. Wat zou er gebeuren als je die mensen €2000 bruto per maand zou geven waarover ze in Nederland geen belasting hoeven te betalen? Juist. De Filipijnse Kwoot 500 zou exploderen. Bovendien zijn het geen onmenselijke omstandigheden en die Filipijnen zij echt wel blij met zo'n baan. Anderzijds wordt er zeer waarschijnlijk in de aanbesteding gerekend met duurbetaalde Nederlands krachten waardoor het voor Nederland BV duur uitpakt. Zo gaat dat. Moet je maar beter controleren, toezicht houden en ingrijpen. Blijkbaar zit er voor NL BV ook wel wat in.

Sliptong | 25-08-10 | 12:10

@ecologiste | 25-08-10 | 11:57

Maak niet uit jôh. En zie ook niet voor de hond | 25-08-10 | 11:57. Tendentieuze berichtgeving scoort nu eenmaal beter dan genuanceerde en gefundeerde.

Biff Eagleburger | 25-08-10 | 12:06

Kan ik daar mijn toko niet vestigen?

Schaamharing | 25-08-10 | 12:06

Foutje bedankt. Moslims werken natuurlijk minder hard maar maken meer amok. Had ik kunnen weten.
ecologiste | 25-08-10 | 11:54

En je eigen onnozelheid nog ombuigen naar een domme sneer naar moslims. Zielig karakter heb je dan.

Levine | 25-08-10 | 12:05

O,ja waar blijft het stukje dat bijvoorbeeld ABN zijn ICT-helpdesk in India zit en bijvoorbeeld voormalig staatsbedrijf Essent haar ICT in Zuid-afrika? Die zitten daar ook niet omdat ze zo veel slimmer zijn.

Medicijnresearch kan ook al goedkoper ergens anders...

Search the trend!

tembacostyle | 25-08-10 | 12:05

@Vogelbeest | 25-08-10 | 11:37
Is niet het punt, dat we hier met een hoop onrendabelen zitten, zonder ARBEIT, die hier dus prachtig met een schop en pikhouweel aan het werken hadden kunnen worden gezet ? ( Wow, 4 werkwoorden achter elkaar... Pareltje)

An die ARBEIT | 25-08-10 | 12:02

@ Drs.. Gelul | 25-08-10 | 11:44
Idd zwaar & ongefundeerd speculeren. De aanname dat Pim, Marco & Geert het vooral goed doen bij het "whitetrash" (your words) dat 010 rijk is, geeft aan dat ook jij nog steeds niet door hebt waar het nou eigenlijk (landelijk of in 010) allemaal om gaat. Treffende nick dus...

Grijskijkert | 25-08-10 | 12:02

Ze moeten dit natuurlijk eerst onderzoeken en dat gaat langer duren dan die hele maasvlakte en de volgende delta plannen bij elkaar. Dus die flipo's kunnen fluiten naar hun geld ;)

Jimpy | 25-08-10 | 12:00

En bij de weg: "wie een kuil graaft voor een ander......."

Nadenkertje? Ja, best wel hè?

Reinaert | 25-08-10 | 11:59

Slavenhandel.... wie is er niet groot mee geworden ?

inquisitor | 25-08-10 | 11:59

Maakt niet uit wie het vuile werk doet zolang het de PvdA/GL/SP-achterban maar niet is want dat levert stemmenverlies op bij eventuele verkiezingen.

En trouwens: zo'n Maasvlakte is natuurlijk een modderige boel, daar is onze Noord-Afrikaanse dan wel Turkse medemens niet voor opgeleid. Die zijn meer van het zand en de rotsblokken zeg maar.

En onze "eigen" werkschuwe Tokkies zijn er gewoon te beroerd voor. Shit happens!

Reinaert | 25-08-10 | 11:58

Stukje wereld economie. Zoals China onze fabriek is. India ICT helpdesk is. Zijn fillipijntjes blijkbaar de graafmensen.

Alsof nederlanders dit willen doen.

tembacostyle | 25-08-10 | 11:58

ecologiste | 25-08-10 | 11:51
Het is vrij onnozel om achter elk bericht de toenemende invloed van de Islam te zoeken.

niet voor de hond | 25-08-10 | 11:57

Biff Eagleburger | 25-08-10 | 11:30

Yip. Sorry, zie ook reacties hierboven. Was te ver doorgeschoten in de draad van Ben Bot Boskalis waar ik al mee begonnen was eer dit onderhavige Boskalis onderwerp op GS kwam.

ecologiste | 25-08-10 | 11:57

Wie wordt hier slechter van vraag ik me dan af.

sjaakdeslinksesul | 25-08-10 | 11:57

Zelfde tendens als nederlandse bedrijven die hun productieproces overzetten naar lage lonenlanden. Zolang de kennis hier maar niet verloren gaat is dit niet erg.

Superior Bastard | 25-08-10 | 11:56

Levine | 25-08-10 | 11:25

Foutje bedankt. Moslims werken natuurlijk minder hard maar maken meer amok. Had ik kunnen weten.

ecologiste | 25-08-10 | 11:54

¿Ya tu Sabes? | 25-08-10 | 11:46

OK THANKS, gristenen dus, maar je hoort meer van de moslims die er amok maken.

ecologiste | 25-08-10 | 11:53

maasvlake2.com heeft het als eerste begeven. Benieuwd wanneer Vanoord en Boskalis in rook opgaan.

Kees Keukenstroop | 25-08-10 | 11:52

Nederland heet in het buitenland een naam hoog te houden! Wilders dreigt die naam te veranderen. Kan dus alleen maar beter worden.

Dit is de VOC mentalitiet. Die hielden ook slaven. JP kom er maar in, het kan nog net.

nu even niet | 25-08-10 | 11:51

Zeik niet. Die Filipino's werken graag voor het geld. Bij ons zijn de mensen ook pas na de industriële revolutie steeds beter gaan verdienen. Nu beginnen ze in China steeds beter loon en betere voorwaarden te krijgen. Filipijnen volgen vanzelf. Dat heeft tijd nodig. Door goedkoop te werken krijgen ze ook de kans om snel veel werk naar zich toe te trekken. Wat goed is voor de bedrijven in de Filipijnen en van lieverlee zal er qua welvaart geen noemenswaardig verschil meer zijn met het westen.
Als de mentaliteit van het volk goed is, komt de welvaart vanzelf. Het duurt alleen een paar generaties.

Opse Hontjus | 25-08-10 | 11:51

niet voor de hond | 25-08-10 | 11:31

Verdomd ik dacht dat het er veel meer waren. Ik ees op wiki NL 5% en Fil. 5%. Komt misschien doordaat ik vaak hoor over ontvoeringen moordpartijen etc. door moslims daar. Ik lees Mindanao waar er vel meer zitten en waar al 100-en jaren strijd wordt geleverd (o.a. door MILF):
nl.wikipedia.org/wiki/Mindanao

ecologiste | 25-08-10 | 11:51

Johnny Quid, het geweten van GeenStijl?
Keep it up!

Randfiguur | 25-08-10 | 11:51

Servert rookt al... Balen zeg! Kan iemand een samenvatting geven van de website?

De Badtegelzetter | 25-08-10 | 11:50

goed zo down
Exception thrown in Initializer: PDO Connection Error: SQLSTATE[00000] [1040] Too many connections

LordNobady | 25-08-10 | 11:49

Fucking hell zeg, overdreven Nederlandse regelgeving.
Van Oord en Boskalis werken ALLEEN MAAR met Filippijnen en Indiërs en opereren in elk ander project behalve dit wel in internationaal water, o.a. om overal ter wereld kustbescherming aan te leggen.
En nee, dan gaan ze niet voor een project dichter bij huis nieuwe dure mensen in dienst nemen.
Net als grote rederijen, die wel Europees zijn maar niet onder Europese vlag varen (liever Panama, Malta of Honduras ofzo) omdat ze dan nóg minder hoeven te betalen (en op milieuregels letten).
Face it, zo werkt dat.
Daarom hebben onrendabelen hier zo'n fijn leven dat ze lekker kunnen zeiken op GS-topics; omdat NL zo rijk is. Als NL daar nu over gaat zeiken, wordt dit project gewoon duurder/trager en iets vergelijkbaars een volgende keer veel moeilijker.
Dit is een van de weinige overgebleven vakgebieden waar we nog steeds wereldmarktleider in zijn en een mega-kennis-voorsprong hebben. Laten we ze alsjeblieft Nederlands houden, en niet gaan zeiken.

Stilløs | 25-08-10 | 11:48

wel grappig dat GS hierover zeurt, normaliter zit GS op het randje, nu zitten die zand-schep-aannemers op het randje!
de gulden regel nogmaals herhalen?
nou vooruit dan!
"wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet"

yokiamy | 25-08-10 | 11:48

En over een paar jaar wordt er ijskoud gezegd "dat Nederlanders zich te goed voelden om het vieze werk te doen"! Waar heb ik dat eerder gehoord? Met hartelijke "dank" aan wijlen Joop den Uijl!

peacemaker | 25-08-10 | 11:48

Interessant is hier de vraag of de baggeraard over dat loon de premies en belastingen aan de Nederlandse fiscus afdragen. Want dan is erkennen ze wel degelijk dat het werk onder de Nederlandse wet valt. Doen ze dat niet, dan moet de inspectie maar aantonen dat het werk onder de jurisdictie van de inspectie valt. Vreemd trouwens dat de arbeidsinspectie zich met salariêring bemoeit, daar gaat de Fiod/ECD toch over?

F. von Zeikhoven | 25-08-10 | 11:47

ecologiste | 25-08-10 | 11:21
Check de link voor een jaarlijks terugkerend ritueel op de Filipijnen en doe dan nog een keer je moslim theorie over wereldheerschappij nakijken.

www.google.nl/images?um=1&hl=nl&am...

¿Ya tu Sabes? | 25-08-10 | 11:46

Haragha | 25-08-10 | 11:39

Ik verwacht niet dat er in 010 opeens een hausse van verdraagzaamheid zal binnenwaaien daar Pim, Marco en Geert het altijd lekker doen bij dat whitetrashvolk dat groot-Rotterdam "rijk" is. Maar het is speculeren.

*wacht rustig af *

Drs.. Gelul | 25-08-10 | 11:44

Wat een onzin allemaal! Zelf werk ik dagelijks met zeelieden in de haven van Rotterdam, waaronder 60% filipijnen. Wat mij meermaals verteld is is dat in de Filipijnen het loon wat verdient kan worden met een normale baan te laag is om een gezin te onderhouden.
Deze zeelieden verdienen tussen de 500 euro (matroos) tot ongeveer 1000 euro(officieren) per maand. Vergeleken met wat zij in de Filipijnen kunnen verdienen (2-300 euro per maand) zijn dit dus kapitalen. Die jongens hebben het echt zo slecht nog niet en leveren kwalitatief goed werk.
Helaas is arbeidsmigratie al jaren een gegeven. Een bijwerking van kapitalisme.. Waar de arbeiders ook vandaan komen, er zal toch altijd gestreefd worden naar zo min mogelijk arbeidsvoorwaarden en loon. Een goed jaar geleden nog een wanhopige brief ontvangen van een aantal Filipinos.. Voorbeeld: www.flickr.com/photos/sreverda/3937119...
Gelukkig is er ook voor hen een vakbond die voor hun belangen opkomt. Die jongens laten zich heus niet zomaar afschepen..

Zuigen kreng ! | 25-08-10 | 11:43

@komt dat schot | 25-08-10 | 11:22
Neen. Deze aannemer was laagste OMDAT ze met lage lonen gerekend hebben.

Tante Kaatje | 25-08-10 | 11:39

@Drs.. Gelul | 25-08-10 | 11:35
Ligt er helemaal aan, welke kant ze kiezen...
Als dat tokkievolk in de haven van Rotterdam (rozenburg, pernis etc...) een beetje normaal met ze om kan gaan voorzie ik niet zo veel problemen.

Haragha | 25-08-10 | 11:39

/PvdA modus on
O mijn hemel, dit is uitbuiting! Snel, laten we ze allemaal een uitkering en een verblijfsverguning geven. En de familie's ook over laten komen!
/PvdA modus off.

OT: Dus voor de kust van fillipijnenland mag je wel met filipinno's werken en voor de kust van Nederland niet?

Maak gebruik van de mogelijkheden die je hebt! Go go go baggerbedrijven!

Vogelbeest | 25-08-10 | 11:37

Het stikt hier toch ook van de Polen! Niks nieuws onder de zon dus. Op deze wijze hebben laaggeschoolde, werkloze Nederlanders wel langer een uitkering. Dus win-win geldt enkel voor het bedrijf.

gozahtje | 25-08-10 | 11:37

@Jan Passant mk2 | 25-08-10 | 11:28

Jij snapt er niet veel van hè? Die Flippen werken op baggerschepen. Je weet wel, een boot, die vaart hierna weer naar een ander project en eigenlijk altijd nemen ze de bemanning dan mee, anders vaart het zo lastig.

Biff Eagleburger | 25-08-10 | 11:37

Boskalis escaleert serverprobleem bij Filipijnse helpdesk...

basweetutwel | 25-08-10 | 11:35

Ik voorzie grote problemen met filipinohangjugend over pakweg 20 jaar.

Drs.. Gelul | 25-08-10 | 11:35

Och, dat werk willen en kunnen werkloze Nederlanders niet doen. Als je wel dit soort kunt of wilt doen, heb je sowieso genoeg te doen.

Kleine Man | 25-08-10 | 11:33

Go, wat gek daar zeggen hun eigen sites niks van:

Bij Boskalis:
"Het bestuur draagt er zorg voor dat werknemers zonder
gevaar voor hun rechtspositie de mogelijkheid
hebben aan de voorzitter van het bestuur of aan een
door hem aangewezen functionaris te rapporteren
over vermeende onregelmatigheden binnen de
vennootschap van algemene, operationele en
financiële aard. Vermeende onregelmatigheden die
het functioneren van bestuurders betreffen worden
gerapporteerd aan de voorzitter van de raad van
commissarissen. Deze klokkenluidersregeling wordt
op de website van de vennootschap geplaatst."

En bij "van Oord"
het volgende:
"Van Oord realises solutions for tomorrow’s world. We are dedicated, entrepreneurial and innovative. We achieve good results and focus on the future. Our goal – to be the best in business – can only be realised if we operate as one team. That is why our day-to-day work is guided by four sets of values and related behaviours.
Responsibility
- We provide the necessary decision making authority to achieve
the desired result.
- We will be held accountable for progress and results.
- We respect other people's responsibility.
Openness and trust
- We give and ask for information.
- We communicate with the right people about the right information.
Clarity and respect
- We voice our appreciation and our criticism.
- We do what we say and say what we do.
- We talk to each other and not about each other.
Team spirit
- We are willing to assist each other.
- We actively use each other's qualities."

Bronnen: www.vanoord.com/gb-ithttp://www.boskal...

feddepetje | 25-08-10 | 11:33

Jullie hebben de Maasvlakte2 dead gemaakt!!!

DOEnormaalG | 25-08-10 | 11:33

@Jan Passant mk2 | 25-08-10 | 11:28
Nou ja, dezen werken tenminste nog.

verraad van links | 25-08-10 | 11:31

@ecologiste | 25-08-10 | 11:21
Het percentage moslims in Nederland is groter dan dat op de Filipijnen.

niet voor de hond | 25-08-10 | 11:31

@ecologiste | 25-08-10 | 11:21

De Philippines is nog katholieker dan Italië muts.

Biff Eagleburger | 25-08-10 | 11:30

Hier in de Bollenstreek lichten ze Polen op door ze voor 4 euro 50 per uur te laten werken. Ze verdienen op papier wel het minimumloon maar middels een sideletter aan het arbeidscontract (als dat er al is) wordt geregeld dat dit niet echt is natuurlijk. Voor de Polen is het veel geld. Voor de werkgever is het weinig geld. Voor de tientallen "bemiddelaars" is het snel verdiend geld. Om gedonder met fiscus etc te voorkomen hebben de bollenboeren een onderlinge informele verzekering waaruit de twee boetes per jaar worden voldaan. Het is dus een win-win situatie voor iedereen. En maar klagen dat er geen Nederlander meer werkt in die branche.

jan-lul-de-behanger | 25-08-10 | 11:29

De maasvlakte servert reaukt al...

Astort | 25-08-10 | 11:28

.. ja, en de fillipijnen zijn nog geen lid van de EU. Dus met een beetje mazzel zitten we niet levenslang opgescheept met die lui en de rest van hun geboortedorp.

Jan Passant mk2 | 25-08-10 | 11:28

Tja op de filipijnen hebben ze ook geen integrale belastingdruk van 85% dus waarom moet dat minimumloon voor hun gelden?
Aan de andere kant... in die regio (randstad) hangt meer dan genoeg kansloos volk rond dat best eens wat handjes mag laten wapperen voor behoud van uitkering...

Cryonic Devil | 25-08-10 | 11:27

Euro's zijn een vermogen waard in de Filipijnen,laat ze toch,zeevaren doen ze óók zo graag!

Pluto644 | 25-08-10 | 11:26

wat een bazen zijn wij toch

AIVD-medewerker | 25-08-10 | 11:26

Tsja, je had het ook aan de uitkeringstrekkers kunnen vragen. Met behoud van uitkering, uiteraard. Staat ontzettend goed op je CV, tenslotte, als je hebt meegewerkt aan de tweede Maasvlakte, toch? We laten uitkeringstrekkers nu poepscheppen en bladerenblazen, wat is het verschil?

Adversary | 25-08-10 | 11:26

Brandluchtje

Karel Kruizenruiker | 25-08-10 | 11:26

Filipijnse graafslaven, Filipijnse vaarslaven, Filipijnse sneakersinmekaarzetslaven.
En allemaal uit VRIJE WIL.
The world is a global village & profit is happiness.
Mooi toch?!

Le Magic Prout | 25-08-10 | 11:26

Ben Bot wil ook graag de Filipijnse moslims te vriend houden als adviseur van Boskalis en andere baggerbedrijven.
ecologiste | 25-08-10 | 11:21

Moslims? Je ziet spoken.

Levine | 25-08-10 | 11:25

In Dubai werkten ze voor 1 dollar per uur en vielen ze, flauw van de hitte, met bosjes van skyscrapers af. Nee dan liever verzuipen voor de Hollandsche kust.

Captain Mango | 25-08-10 | 11:25

Dwangarbeiders? Hah, wat een gelul, die mensen staan in de rij om waar dan ook ter wereld aan de slag te gaan. Kijk eens rond op een gemiddeld cruiseschip en je zult er hordes Filipino's tegenkomen. Niets nieuws onder de zon en niet meer dan logische maatregelen van deze bedrijven.

baronbreekijzer | 25-08-10 | 11:25

Als de NL wet daar niet geld kan ik er dan een huisje kopen?? De NL belasting heeft er dan ook geen invloed. Misschien een idee?? Een belastingparadijs op de Noordzee maken

sjipsknip | 25-08-10 | 11:25

maasvlakte site ligt er nu al uit...

3747 | 25-08-10 | 11:24

Als die Filippijnen op het continentaal plat werken aan de zeebodem, dan vallen ze toch gewoon onder de nederlandse Mijnbouwwet?

Graaf van Egmont | 25-08-10 | 11:24

Wat is het punt minder geld naar nederlandse beroeps bevolking ? Ies goekoper voor opdrachtgever (rotterdamse havenbedrijf) is meer geld bij dat bedrijf over om geld in ander (hoger opgeleid) werk te stoppen. ies goed voor nederlandse beroepsbevolking ? I dont get this artikel

Anon_V | 25-08-10 | 11:24

News flash: Nederlandse zeeschepen varen met buitenlandse matrozen. Film at eleven.

Biff Eagleburger | 25-08-10 | 11:23

komen er ook filipijnse hoeren me naar de maasvlakte

Sodommer | 25-08-10 | 11:23

Wat een koningen. Filipijnen blij, Nederlandse baggeraars blij, en Nederlandse onrendabelen... nou ja, die zijn toch wel onrendabel.

Requiescat in pace | 25-08-10 | 11:22

Waanzin, de aanbesteding werd toch ook met het oog op in NL gemaakte kosten begroot... doe dat dan ook maar met terugwerkende kracht op basis van Filipijnse kosten.

komt dat schot | 25-08-10 | 11:22

Nederlands minimumloon is een toploon in de Filipijnen! wat zeiken ze dus weer!

Prof. Enskedeee | 25-08-10 | 11:21

Ben Bot wil ook graag de Filipijnse moslims te vriend houden als adviseur van Boskalis en andere baggerbedrijven. Dé lobbyist in Brussel en daarom tegen de PVV want dat kost hun centjes maar dat het ons banen of centjes kost interesseert het die CDA maffia niets. Want als de CDA zegt zeg je ook B van Bakellende, Bot, Brinkman, Boskalis en Brussel.

ecologiste | 25-08-10 | 11:21

-weggejorist-

Dimitry | 25-08-10 | 11:20

Nou en? Zo komt er tenminste geld bij 3e wereld mensen terecht ipv bij de graaiers als Joris Voorhoeve c.s.

Giro 555 krijgt van mij geen cent, maar Filippino's die geld verdienen aan ons: prima.

vraagstaart | 25-08-10 | 11:20

Nou, pas maar op. Die gasten kunnen graven.
Voor je het weet heb je hier een Tweede Filipijnentrog ipv een Tweede Maasvlakte.

niet voor de hond | 25-08-10 | 11:19

Overigens is de 2e maasvlakte een vet cool project. Maar dat terzijde.

DeSlapendeInktvis | 25-08-10 | 11:19

Slim idee eigelijk! +1

Juxta | 25-08-10 | 11:19

Hoeveel werklozen heeft nederland momenteel?
Mensen die een uitkering ontvangen maar wel kunnen werken zouden ze verplicht daarheen moeten sturen.
Het mes snijdt aan twee kanten. Ze doen ritme en ervaring op en ze hebben daarna betere kansen op de arbeidsmarkt.
Geef ze 10% meer dan wat ze nu krijgen en je maakt een goede deal.
Dit idee is belachelijk.

kleingrutter | 25-08-10 | 11:19

Ja... wat kan mij dit schelen. Handen af van de weinige multinationals die we nog rijk zijn, stelletje eikels van GS.

En-el Hak | 25-08-10 | 11:19

Raakt nooit uit de mode, gastarbeiders inhuren.

Levine | 25-08-10 | 11:19

gebeurt ook al in de Eemshaven maar dan met mensen uit het oosten en en grouwe huidskleur, bij de bouw van de energie centrales daar

Sodommer | 25-08-10 | 11:19

Iets voor werkeloos volk !
s'morgens melden om 06.00 en lekker scheppen de hele dag (met behoud van uitkering).

woefdrammer | 25-08-10 | 11:18

@Bos Hout | 25-08-10 | 11:12
VOC???? Je bedoelt de WIC!!! Slavenhandel, je weet toch.

Haragha | 25-08-10 | 11:18

bril-fucking-jant.

Paul Sky | 25-08-10 | 11:18

Wel apart dat de 2e Maasvlakte geen Nederlands grondgebied is? Wat betekent dat voor de jurisdictie rondom de Rotterdamse haven? Internationale zeggenschap? Mogelijk moeten die Fillipijnen ver op zee zand verzamelen voor de ophoging van de zeebodem, maar dan zou Nederland dus werk op zee verrichten op andermans grondgebied? Of is het daar niemandsland? Vragen, vragen...

DeSlapendeInktvis | 25-08-10 | 11:18

GS gunt Filipijnen geen Arbeit? Zowliedaardietijd! Hoeveel in de Nederlandse sociale vangnetten wegterende nietsnutten denken jullie dat er überhaupt zand willen gaan scheppen. Nou!?

_ILT_ | 25-08-10 | 11:17

Logisch, anders krijg je weer van die zeikers die maximaal 3 kilo zand onder een maximale hoek van 23,4 graden mogen tillen, ivm de Arbo. En dat dan maximaal 2 uur achter elkaar, en dan is het tijd voor 33 minuten rust.
Nederland heeft zichzelf al lam gereguleerd, en de VOC mentaliteit doet de rest.

John McClane | 25-08-10 | 11:17

En zo kan het ook

Benderistic | 25-08-10 | 11:16

Ach, waar lullen we over. Plaats het in een groter historisch besef en je weet dat over 1.000 jaar Nederlandse slaven havens zullen aanleggen in Marroko !

De Literator | 25-08-10 | 11:16

En vergeet niet dat ze harder werker en minder zeuren!! Win-Win dus.

Haragha | 25-08-10 | 11:15

Kan je wel zeuren, maar is gewoon slimmmmm

boejend | 25-08-10 | 11:14

Rolfcopter koekoek!

Wat een idioten!

Zlat | 25-08-10 | 11:13

Leve de VOC!

Bos Hout | 25-08-10 | 11:12

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken