
We gaan weer piketpaaltjes slaan ter fundering van Rutte 1, het kabinet van de Rechtse Revolutie. Omdat het vrijdag de 13e is, mag u vandaag mee onderhandelen met Mark, Geert en Maxime. Inzet: het
reorganiseren van vastgeroeste ambtenarenapparaten, het slopen van kantorencomplexen vol niksdoende maar zakkenvullende babyboomers en het bezuinigen op bureaucraten. De aan bevriende media gelekte voorstellen tot nu toe die alleen nog maar een stempeltje nodig hebben om een feit te zijn: Vrom en Verkeer & Waterstaat fuseren tot ministerie van Ruimte. Politie van BZ naar Justitie onder nieuw departement Veiligheid (!) en Recht. BZ wordt gesloopt tot marginale toko voor lokaal bestuur. Economische Zaken en Landbouw gaan samen in departement Bedrijvigheid (echt waar, die naam verzinnen wij niet). De programmaministeries van Vogelaarwijken en Jeugd & Gezin zullen worden opgeheven. Terwijl Balkenende als MP nog altijd de
financiën bewaakt zien wij uw gefundeerde mening plus wisselgeld of kroonjuwelen graag tegemoet. Onderhandeltip: het bezuinigen op de sinterklaasgelden voor "ontwikkelingssamenwerking" wil nog
niet echt vlotten, met name om de drammende en
systeemhaatmanifest ondertekenende CDA-achterban tevreden te houden. Geert Wilders zit dus volledig in de Maxime-tang en heeft nauwelijks meer iets in te brengen. Breekpuntvraag: waar gaan die
18 miljard resterende bezuinigingen vandaan komen?
Reaguursels
InloggenIn plaat van drie publieke netten, niet twee maar 1 publiek net!
Het begint een Mantra te worden, maar ok...
HRA is 11 miljard waarvan de helft cadeau gegeven wordt aan de top 20 inkomens! Dar ligt een mooie post...
De zorg: waarom behandelingen van 40.000 euro geven als die maar 6 weken extra leven betekenen? Dus: niet kijken naar wat technisch mogelijk is in de zoerg, maar naar wat zinvol is! En 'ja', de pil en maagzuurremmers uit het standaaardpakket.
Pensioenen: mensen met een dik pensioen fiscaliseren. Geldt ook voor voor mensen met een (afbetaald)) eigen huis of vermogen. Waarom mensen die al rijk zijn, nog rijker maken?
@v0tl00k | 13-08-10 | 19:02
Vooralsnog zijn er in Nederland bijna net zoveel vacatures als werklozen, maar er vanuit gaande dat u gelijk heeft:
# Het salaris van een ambtenaar kost de samenleving meer dan zijn uitkering
# Zolang de fenomenen VUT, ADV en vroegpensioen bestaan is dit ook onzin
# Salarissen korten betekent ook meer investeringsruimte voor bedrijven en daardoor meer werkgelegenheid.
Maar ook met u eens dat er prima gekort kan worden op ontwikkelingshulp, Europa, immigratie, uitkeringen en wil daar graag bestuurlijke overhead en -inrichting aan toevoegen, alsmede subsidies.
Veel aangedragen besparing zullen niks of niet veel opleveren, zoals
# Ambtenaren ontslaan: meer werkelozen
# Later met pensioen: minder banen komen vrij, dus meer werkelozen
# Salarissen korten: minder koopkracht, slechtere economie, minder belasting inkomsten
Nog steeds het beste om te korten op ontwikelingshulp, europa, immigratie, uitkeringen enz.
OS & BuZa kunnen ook best fuseren.
@Michael | 13-08-10 | 17:21
Ik wist helemaal niet dat er anderhalf miljoen Nederlandse autochtonen in kansenwijken wonen!
Huis van Thorbecke slopen!
www3.provincies.nl/35/wie-bestuurt-de-...
Nederland is nauwelijks groter dan een Duitse deelstaat, dus dat moet probleemloos lukken.
Hehe, jammer joh PVV stemmers. Nu wordt er niet meer geïnvesteerd in jullie wijken.
Niet alles nagelezen.:(
Windmolens draaien alleen maar gebakken lucht..
Scheelt 5.6 miljard .. waar hebben we het over ?
Opblazen die meuk en de helft is al binnen.
Simon say's..
@dutchdj | 13-08-10 | 16:17
Heb een dagje vrij vandaag. Niet iedereen is loonslaaf van 9 - 17 op vrijdag.....
Beste Mark, je hebt het druk, dus ik kan me voorstellen dat je het en der een miljardje voor bezuinigingen over het hoofd ziet . Daarom een kleine tip: PRO-VIN-CIES.
Wellicht had je daar al eerder aan gedacht, maar was je ontmoedigd geraakt in het boven water halen van de cijfers. Veel soorten jaarverslagen op de websites, maar toevallig net geen financiele.
Ik zou zeggen, houd vol Mark!
Ik zie een hoop mensen hier erg vaak reaguren (en waarschijnlijk dus F5 drukken), ik denk dat uw werkgever wel wat geld kan besparen door wat uren uit uwe functies te halen (minder FTE's enzo) goed voor de besparing, ga eens aan het werk joh! hup!
@tipo | 13-08-10 | 15:58
Is toch iets anders. Dit betreffen actieve politici, die in hun politieke functie (mogelijk) in strijd handelen met de belangen van hun niet-politieke functie. De discussie met ecologiste gaat over gewone werknemers die af en toe op een politieke partij stemmen. Of gewoon lid zijn van partij X.
Daar zit toch verschil in, mijns inziens. Die laatste groep brengt omdat ze wel eens stemmen of lid zijn van een club geen (potentiele) schade aan de reputatie van iets of iemand. De eerste groep kan dat wel veroorzaken. Die zijn immers boegbeeld.
Als we gewoon dit jaar nog de pvda afzinken dan houden we in de komende jaren vast wel ergens geld over.
@-edit | 13-08-10 | 15:47
Berufsverboten voor PVV-ers is wel algemeen geaccepteerd:
www.hpdetijd.nl/2010-04-15/berufsverbo...
www.beteronderwijsnederland.nl/node/68...
www.ed.nl/regio/eindhovenstad/6538941/...
-edit | 13-08-10 | 15:47
Helaas ben ik OUT. Om u voorbeeld te kunnen geven moeten we anoniem kunnen blijven maar dat kan in dit geval niet.
@ecologiste | 13-08-10 | 15:43
Of je ze nou veel of weinig betaalt: fouten zullen er gemaakt blijven worden. De relevantie met deze discussie zie ik daarom niet zo
@ecologiste | 13-08-10 | 15:38
De meeste ambtenaren zien hun werk gewoon als werk. En voeren net als medewerkers van een bedrijf gewoon het beleid uit dat politici (of in het geval van een bedrijf: de directie) gewoon uit. Of nemen ontslag wanneer ze zich niet kunnen vereenzelvigen met het werk wat ze doen. Het zijn net mensen, ambtenaren....
Verder heb je behoorlijk wat oost-duitse waanideëen mbt het personeelsbeleid van de overheid. Die politieke 'mol' waar jij het over hebt, bestaat niet. Reken er maar op dat de eerste de beste ambtenaar in spee die wordt afgewezen vanwege zijn politieke voorkeur, er een rel ontstaat in Nederland. Is namelijk keihard verboden, want discriminatie wegens politieke overtuiging. Doe eens één voorbeeld geven dat jouw bange vermoeden ondersteunt?
@ Mark Twain
Nu we het over de salarissen bij de rechterlijke macht hebben en andere sectoren (ook politie) toch wel grappig om dit bericht te lezen.
www.spitsnieuws.nl/archives/provinciaa...
mark twain | 13-08-10 | 15:26
Het is common sense bittere ballen slikkende praktijk mij waarde.
edit | 13-08-10 | 15:29
Klopt. Politici komen en gaan maar die u heeft aangenomen blijft bestaan. Het gaat ook niet om de politieke kleur maar of je meewerkt aan wat er van je gevraagd wordt en daar past vaak een politieke kleur bij en in ieder geval een politieke wil en daar moet de beslissende mol binnen de organisatie van overtuigd zijn anders is de kans zeer klein dat je wordt aangenomen.
Lol@gentle giant 14:17
.
Type eens oud cda in Google:
.
www.google.nl/search?q=%22oud+cda%22
@ecologiste | 13-08-10 | 15:20
Ik werkte vaak rechtstreeks voor politici, dus ja.... inhoudelijk een behoorlijk politieke functie. Weet je wat het is? Die politici komen en gaan. En veranderen regelmatig van kleur vanwege verkiezingen. Daarom is de voorkeur van de ambtenaar niet relevant. Bij mijn weten alleen bij de AIVD. En dan nog alleen wanneer het een wat extremistische politieke voorkeur zou zijn. Of je daar nu op het CDA, VVD, D66 of op GL stemt, is niet relevant.
HoeLinkserHoeBeter | 13-08-10 | 13:39
Uw stelling is wel erg tegenstrijdig met uw bloqnaam.......
We hebben bijna september (koffertjesdag), we halen die 18 miljard van de banken en het griezelkabinet komt niet. Mooi zo. Volgende.
@ecologiste 15:20
Dat is toch echt een fabetje of zo wilt een een bitterballentheorie.
-edit | 13-08-10 | 15:17
OK dat geloof ik van u. Dan neem ik aan dat het werk dat u uitvoerde of liet uitvoeren weinig met politiek te maken had? In de meeste gevallen heeft politiek wel degelijk zeer veel invloed binnen de overheidsburelen.
@ecologiste | 13-08-10 | 15:05
Welja: ga ze ook nog eens ontslaan. Als je dat al lukt bij ambtenaren. Ik zie het al: het is goed dat jij niks te zeggen hebt op dat vlak ;)
Tipo zei het al eerder treffend: is you pay peanuts, you get monkey's. Lijkt mij niet verstandig, jouw plan. Maar dat was je al duidelijk, denk ik ;)
@ecologiste | 13-08-10 | 15:12
Ik zei dat mijn politieke voorkeur nooit ter sprake is gekomen. Kunnen ze dus simpelweg niet weten als ik dat niet vertel. Ook een screening kan dat niet achterhalen. Het speelt daarom geen rol. Broodje aap verhaal is het.
Eenmaal aangesteld was ik zelf zo'n beslisser. Ik kan derhalve met een gerust hart bevestigen dat politieke voorkeur van kandidaten geen enkele rol speede.
Als Economische Zaken en Landbouw worden samengevoegd lijkt het wel alsof 1 van 2 overbodig was en slechts toneel voor Mickey Mouse politici:
www.google.nl/#hl=nl&source=hp&...
Het begrip ambtenaar wordt hier wel heel simpel gebruikt hoor.
Alsof we het over 1 beroep hebben.
Ambtenaar = achter bureau zitten, baas die controleert of je niet zit te reaguren en wachten tot het 5 uur is, want dan mag je weer naar huis.
Wat een bullshit.
wetenschapper = (vaak) ambtenaar
brandweer = ambtenaar
politie = ambtenaar
leraar = ambtenaar
vuilnisman = ambtenaar
vult u zelf maar aan..
@MoonUnit1 | 13-08-10 | 15:06
Je hebt mij de term 'onmogelijk' niet zien bezigen. Als de politieke wil er is, kan het. Als je mijn tegel goed had gelezen, had je dat kunnen begrijpen, want ik schreef dat die politieke wil er momenteel juist niet is.
Los daarvan blijft overeind dat de politiek niet gaat over de aanstelling van de rechters. Dat stuk kan niet met politieke wil alleen opgelost worden.
Dat heeft alles met realiteitszin en kennis van staatsinrichting te maken; niet met links zijn. Overigens ben ik al jaren VVD-er, mocht je het weten willen. Ik raad je aan eens een boek te lezen over hoe Nederland in elkaar steekt.
edit | 13-08-10 | 15:09
U wist niet dat u daarvoor gescreend bent. Wie beslistte uiteindelijk? Kijk maar eens na uit welke hoek die beslisser komt. Vaak zijn het tamelijk onopvallende personen die wel zeer veel te vertellen hebben binnen de organisatie.
Napeauleon | 13-08-10 | 14:13
Simpel als wat!
@ecologiste | 13-08-10 | 14:59
Ben ook wel eens een tijdje ambtenaar geweest (schaal 13 destijds). We spreken dan over een jaartje of 5 terug. Nimmer is mijn politieke voorkeur ter sprake gekomen t.a.v. mijn aanstelling of die van mijn toenmalige collega's. Da's echt een broodje aap verhaal... Zo gaat dat (gelukkig) niet in 0031
mark twain | 13-08-10 | 14:46
Dus -weliswaar geen communistische- maar edoch wel een beetje gemeenschapszin. Kom je een eind mee lijkt me.
-edit | 13-08-10 | 14:35
Dat bedoel ik nou: dat denken in termen van wat onmogelijk is. Zo links ..
Alles is mogelijk mits er maar een politieke wil is. En die komt eraan.
Watikjebrom | 13-08-10 | 14:36
Het CDA bestond voor een groot gedeelte uit linksmensen, zo blijkt nu. Nadat deze uit het CDA verwijderd zijn en Verhagen orde op zaken heeft gesteld hebben we een compleet rechts kabinet en kunnen er meters gemaakt worden.
Ik zeg: jaagt de ambtenaar de fabrieken in en leg de zweep erover !
-edit | 13-08-10 | 14:56
Als ambtenaren na salarisverlaging dan dwars gaan liggen kun je ze makkeljk ontslaan toch? Nogmaals ambtenaren mogen van mij best verdieen maar niet zoveel. Ze hoeven niet rond te komen van een bijstandsuitkering, me dunkt wat denken ze wel niet. Iemand met een salaris van pak he beet 2000 kan toch wel rond komen zeg. Als ze dan het lef hebben om moeilijk te doen dan kun je ze daarom gewoon ontslaan na 2x gewaarschuwd te hebben.
drenkeling69 | 13-08-10 | 14:50
Niet slekt!
nogeentjedan | 13-08-10 | 14:48
Nou dan hoop ik dat er geen ontslagen gaan vallen bij het rijk. Ik ben daar trouwens niet voor maar wel voor een salarisvermindering naar ratio. Dus de beter betaalde ambtenaren meer inleveren dan de minder betaalde. Zoals u weet maakt het bij de overheid niet uit of je in schaal 10 of 15 zit, in de meeste gevallen hebben ze HBO of WO gehad maar de een verdiend wel veel meer dan de ander gewoon omdat hij baasje mag en wil spelen (meestal geselecteerd door CDA of PvdA). U kent zeker wel één of meerdere personen bij u in de organisatie die bepalen wie of er wordt aangenomen en wie er mag doorstromen. Is het u daarbij niet opgevallen dat opleiding niet zozeer belangrijk is (wel liever HBO want makkelijker aan te sturen dat dan weer wel) maar het veeleer gaat om de politieke kleur. Die personen die bepalen zijn 10 tegen 1 lid van een politieke partij en vormen als het ware de capo's van het netwerk dat CDA en PvdA over NL hebben uitgelegd. Als u hoog zit hebt u dat te danken aan uw politieke kleur als u laag zit aan het feit dat u zich op zijn minst geconformeerd heeft.
Ondernemend bent u niet erg want dan zou u uw baan zijn kwijt geraakt, hetgeen alsnog kan wanneer de CDA of PvdA mol in uw organisatie erachter komt dat u hier reaguurt. Dus pas op hoor met deze ondernemingszin.
@zovoklets | 13-08-10 | 14:51
Vast niet. Maar dat zijn Zweedsche belastingkronen. Niet de onze, toch?
@ecologiste | 13-08-10 | 14:49
Salarissen doe je niks aan. Niet in het bedrijfsleven en niet bij de overheid. Kort een ambtenaar (of een gewone fabrieksmedewerker - maakt niet uit) op zijn salaris en rottigheid is resultaat.
Alleen minder ambtenaren gaat geld opleveren. Dan moet je als land wel bereid zijn minder van de overheid te verlangen. Dat laatste is vaak het struikelblok, want ondanks rechts denken, brult iedereen om het hardst om de overheid als er iets naars is gebeurt. En dan heb je toch echt een blik mensen nodig die daar gewoon een boterham mee willen verdienen.
Het is niet voor niets dat het planbureau bezuinigingen op ambtenaren als onrealistisch beschouwd. In de praktijk blijkt dat telkens weer. Ook Geert I gaat daar niets aan veranderen.
-edit | 13-08-10 | 14:36
Huh? Doen die Zweden het om niet?
@ecologiste
Ik heb een andere indeling;: alles boven de rivieren lekker samen voegen en het Holland noemen.
Vlaanderen en onder de rivieren samenvoegen en dit wordt Nederland.
Is Nederland in ieder geval af van al dat randstad-tokkie-schreeuwlijkerds-volk.
Straatcoaches vervangen door stadsmariniers. 1 Hengst op harses levert meer op dan 4 jaar vergaderen en thee drinken.
mark twain | 13-08-10 | 14:15
Toch wanner je de salarissen aftopt en de niveau's van defensie aanhoudt kun je volgens mij vele procenten besparen en dat is veel op een ambtenarensalarisgebouw van 37,5 miljard per jaar.
Bij de rechterlijke macht werken ca. 4000 mensen dus weinig te halen maar bij Onderwijs zitten meer dan 400.000 mensen bij defensie ca. 70.000
www.inoverheid.nl/artikel/artikelen/11...
@ecologiste | 13-08-10 | 14:22
Ik gefrustreerd? Ben je mal, ik ben ambtenaar!
@Watikjebrom 14:40
Dat gezegde heb ik nimmer begrepen. Jij wel?
farm | 13-08-10 | 14:34
Ik kan prima lezen en ik begrijp je ook, bedankt. Maar wat je schrijft lijkt wel te zeggen dat je niet naar gemiddeldes moet kijken omdat er altijd positieve en negatieve uitzonderingen zijn. Dat is iets te kort door de bocht en het lijkt wel alsof je juist op die uitzonderingen beleid wil maken - er zijn ook slimme hamburgerflippers en domme bestuurders dus moeten die twee functies eigenlijk hetzelfde verdienen?
@ecologiste 14:37
Ik doe een beetje aan common sense. Tegenwoordig is dat een specialisme.
Vroeger niet.
Geen NAVO meer, het leger inkrimpen tot 5000 lui voor burgerhulp en uitzendingen die nuttig zijn, de rest van het groen in het blauw, EU vaarwel zeggen, elke (semi) overheidspersoon maximaal 100.000 aan salaris, geen bonussen meer, weg met de overdachtsbelasting en de hypotheekrente en geen wachtgeldregelingen meer.
Dan hebben we nog geld genoeg voor gratis openbaar vervoer en gratis zorg.
Pa Cartwright | 13-08-10 | 14:39
Statistisch gezien niet geheel onterecht. Het gezegde zegt niet voor niks: de uitzondering bevestigt de regel. Duh.
@ farm | 13-08-10 | 14:34
Zo vindt menigeen alhier het ook volkomen logisch om intelligentie (veelal in termen van IQ geneuzel) 1-op-1 te koppelen aan opleidingsniveau. Manmanman.
mark twain | 13-08-10 | 14:30
Wat is uw specialiteit als ik vragen mag of heeft u er meerdere?
Ze moeten hun hand niet overspelen. Straks zegt Geert nog toedeledeaukies, en krijgen we alsnog een kabinet met de PvdA erin.
@mark twain | 13-08-10 | 14:26
Een mooie verwoording van wat ik al wist, dank hiervoor ;)
@zovoklets | 13-08-10 | 14:31
Maar daar hoeven wij dan niet meer voor te betalen. Dat was het discussiepunt, namelijk
MoonUnit1 | 13-08-10 | 14:27
Hoezo 40 jaar? De helft van de tijd was het CDA/PvdA en de andere helft CAD/VDD, wat hebben ze die 20 jaar dan gedaan? Borrelpraat dus, eenvoudig te ontkrachten door even op wikipedia te kijken.
Nederland in ca. 50 bestuurlijke regio's opdelen en vervolgens de gemeenten, waterchappen en provincies opheffen.
@MoonUnit1 | 13-08-10 | 14:27
Wordt wat problematisch. Eerste kamerafschaffen betekent een grondwetwijzgiging. Niet haalbaar met de huidige politieke verhoudingen. Vervangen van rechters: daar gaat de politiek niet over vanwege de scheiding der machten.
Topambtenaren vervangen vanwege politieke voorkeur zal op de nodige juridische weerstand stukgaan: discriminatie.
Ik ben bang dat je zult moeten leren leven met het gegeven dat er linksdragende mensen zullen blijven. Ook op plekken waar jij ze liever niet ziet.
Nogmaals:
Laag NL
Gr, Fr, Fl, NH, ZH, Z
Hoog NL
Dr, Ov, G, U, NBr, L
Zn | 13-08-10 | 14:22
Begrijpend lezen is niet jou sterkste kant. Als iemand hamburgers verkoopt wil dit nog niet zeggen dat deze persoon ''ongeschoold'' is. Iemand die zichzelf ''top'' bestuurder noemt is ook niet altijd universitair geschoold!
Wil jij beweren dat al die''top''-bestuurders universitair geschoold zijn? Echt niet!
zovoklets | 13-08-10 | 14:25
Daarbij slaat het natuurlijk volkomen nergens op. Al het geld dat aan Defensie uitgegeven wordt wordt momenteel stuk geschoten in het midden-oosten, daar moet op bezuinigd worden, want het lost niks op en brengt alleen maar extremisme naar NL!!!!
@Symmachus | 13-08-10 | 14:04
Humor op niveau, dat ;). Wel leuk om zelf een constante aan te wijden:
Des te meer men probeert iets te besturen, des te onbestuurbaarder het wordt...
De bureaucratie-constante?
plaspop | 13-08-10 | 14:25
Kleine aanvulling provincies:
2 provincies door telkens 6 samen te voegen op fysische gronden (is goed voor ruimteinvulling/infrastructuur): Laag NL: Gr, Fr, NH, ZH, Z, Fl en hoog NL Dr, Ov, G, NBr, L.
Komt er ook een Ministerie van Hoop en een Minister van Vertrouwen?
zovoklets | 13-08-10 | 14:25
Nee, de buren letten allemaal een beetje op elkaar.
BovenGemiddeld | 13-08-10 | 14:12
Tja, dat is iets wat je niet via extra controles af kunt dwingen natuurlijk. Heeft te maken met cultuur, moraal zo je wilt. Goed draaiende bedrijven hebben over het algemeen een betere bedrijfscultuur waarbinnen de werknemers ook bereid zijn om te presteren. Over het algemeen is het systeem van sanctioneren daar optimaler geregeld dan elders. En dat is niet alleen in de vorm van loon of secundaire arbeidsvoorwaaren, dat zit 'm vooral in de intrinsieke motivatie: heb je lol in je werk, word je echt gewaardeerd voor je inspanningen en, vooral, gaat het ergens over, dient het ergens toe. Sanctionering wordt dan als vanzelf onderdeel van de dynamiek. Als je verantwoordelijkheid krijgt, moet je daarop ook adequaat kunnen worden afgerekend. Als je verantwoordelijkheid geeft, moet je ook zorgen dat op die verantwoordelijkheid kan en mag worden afgerekend. Heeft volgens mij met zeer fundamentele menselijke waardigheid te maken.
Als kantoorpik ééns per jaar te moeten worden afgezeken door die lul van een afdelingshoofd die zijn eigen baantje zit veilig te stellen, dat is mensonwaardig.
Laten we om te beginnen bestaande sancties eens wat scherper formuleren. En laten de bestuurders eens het fatsoen hebben -een fatsoen dat van een heel andere oorde is dan die normen en waarden van Balkenende die als een dictaat werden uitgevaardigd- om te leven naar de duidelijk geeformuleerde sancties en de consequenties daarvan te aanvaarden. Dat betekent dus: niet op je dikke reet blijven zitten en gewoon doorgaan met blunderen als in alle duidelijkheid gebleken is dat je gefaald hebt, dat je niet deugt voor je taak. Gewoon opkrassen.
edit | 13-08-10 | 14:28
Nee. Dat is VAttenfall AB. Wat weer 100% van de Zweedse staat is.
@ecologiste 14:27
Ik zou dat onderzoek maar laten. Ik weet niet wat dat is"technisch verstand van de natuur", maar leg je dan maar op toe.
Coffeeshops legaliseren en Wietteelt legaliseren. Minder zwart geld, meer belastinginkomsten, minder criminaliteit.
Drastisch het mes in alle subsidies voor rare organisaties zoals grienpies, dierenterroristen en religieuze clubs.
Misschien een raar idee, maar wat vinden we van een Kopvoddentax??
ecologiste | 13-08-10 | 14:27 En na en tijdens dat transdisciplinaire en multisectorale denken de ideëen voorleggen aan mensen die technisch goed op de hoogte zijn van hun discipline of sector zodat er geen stommiteiten worden begaan natuurlijk.
@Parsons | 13-08-10 | 14:25
Volgens mij is er geen provincie met 51% van de aandelen?
Persoonlijk denk ik dat rechts zich diep gaat ingraven om niet weer 40 jaar het stuur uit handen te geven aan de Gutmenschen. Als ik Rutte was zou ik eerst de Eerste kamer afschaffen, daarna de linkse rechters vervangen of overplaatsen naar onschadelijke arondissementen als Groningen, vervolgens keiharde rechtse staatssecretarissen op de departementen zetten en een purge uitvoeren op linkse topambtenaren en deze vervangen. Daarna de wet voor versoepeling van het ontslagrecht voor ambtenaren erdoor jagen en 30% ontslaan. Vervolgens de provincien en de gemeenten gaan aanpakken op eenzelfde wijze. Dan pas de semi private overheid aanpakken door sterk aan te dringen op gehalveerde tarieven, etc. etc. (Verkorte weergave van het overheidsbezuinigingsplan van het nieuwe kabinet)
Persoonlijk kan ik niet wachten om te zien hoe de linksmens gemarginaliseerd gaat worden.
mark twain | 13-08-10 | 14:22
Ho even. Natuurlijk moet dit goed worden uitgewerkt maar daar mogen we natuurlijk toch wel een paar weken minimaal over doen? Nu deed ik dit in misschien een half uur tijd. Daarbij komt dat ik wel veel ideëen heb (misschien zit er soms wel iets goeds bij) maar ik heb meer technisch verstand van de natuur. Wat ik heel goed begrijpmis dat we het sectorale denken voorbij moeten en multisectoraal moeten gaan denken en transdisciplinair.
@An die Arbeit 14:22
Die diehard fan is in het geheel niet gerintereerd in politiek, maar vooral en alleen in retoriek.
Bestuurders die het niet voor minder willen doen moeten maar plaats maken voor anderen (met dezelfde capaciteiten) die het wel willen en kunnen. Zo simpel is het. Niemand is onvervangbaar of onsterfelijk. De wereld blijft gewoon draaien.
gozahtje | 13-08-10 | 14:17
Jij laat thuis ook de deur open omdat een inbreker toch wel binnenkomt als hij echt wil?
@-edit | 13-08-10 | 14:22
51% is een marginaal aandeel ja. Eens heur.
-KvK opheffen
-Waterschappen opheffen
-Provincies samenvoegen in Regio's (Noord: Fr,Gr,Dr Oost: Ov, Ge, Zuid: Li, NB West:
NH, ZH, Ze Midden: Ut, Fl
-Hypotheekrenteaftrek tot 400.000 euro. Alles daarboven niet langer aftrekbaar.
Deze bovengrens de komende 10 jaar ieder jaar met 20.000 verlagen.
-Heffing op leegstaande kantoorruimte: Huur verlagen of herontwikkelen, of
verlies nemen.
@tipo | 13-08-10 | 14:18
LOL
@Parsons | 13-08-10 | 14:13
Volgens mij zijn er inderdaad een paar provinvies die in beperkte mate nog aandeelhouder zijn van die clubjes. Waar het om gaat is dat de bouw van een kerncentrale niet echt gaat bijdragen aan bezuinigingen op de rijksoverheid.
@ nogeentjedan | 13-08-10 | 14:20
Gefrustreerd omdat de oud-kameraad van jullie dispuut de bierfiets heeft verboden? Kop op jongen en neem er nog eentje. Prut en cheers.
farm | 13-08-10 | 14:11
Natuurlijk bestaat er zoiets als een topbestuurder, net zoals er tophamburgerflippers bestaan. Of denk je echt dat iedereen elke functie moet kunnen vervullen als hij dat maar wil? Haal dan even The Secret weg van je nachtkastje.
@Watikjebrom14:15
Komt nog bij dat de door ecologiste aangehaalde generaal al fijn met zijn 55e met pensioen mad. Dat ligt bij de heren van de HR wel wat anders. Die generaal kost ons dus nu eigenlijk al veel meer dan die eerbiedwaardige raadsheren.
Een lekkere bezuinigingsoperatie wordt dat ecologiemoddel.
@mark twain | 13-08-10 | 14:01
De die-hard PVVfan zal het niet veel doen. Die vinden toch wel weer een manier om het recht te luhllen..
@sjaakdeslinksesul | 13-08-10 | 14:20
Goed plan! En meer ambtenaren aannemen op het ministerie van Zieligheid en Weggooisamenwerking.
Meer geld voor ambtenaren. Dan gaan ze harder werken.
-edit | 13-08-10 | 14:10
www.nuon.com/nl/governance/aandeelhoud...
ecologiste
Laat me raden... gefrustreerd soldaatje?
Maar kom niet aan de ramadansubsidies voor het welzijnswezen trouwens. Dat kunnen we onze hongerende mohammedaanse bevolking niet aandoen natuurlijk.
Met alleen fuseren of "efficiencyverbetering" bezuinig je niet, dat is de overheid nog nooit gelukt. Je moet taken afstoten. Maar welke worden dat dan?
(@GS BZ staat voor Buitenlandse Zaken BiZa voor Binnenlandse Zaken)
@-edit 14:15
Zeg dan gewoon: "If you pay peanuts, you get monkeys"
Dan bezuinig je op letters.
LOL, ctrl+f op: 'oud'
wijstaanvooronzegrondrechten.org/about...
Kom je niet doorheen.
@Vot 1000k 14:12
U bent zeker al blij met een dode mus.
Defensie afschaffen! Als we worden aangevallen maken we toch geen kans en ik denk dat dat uberhaupt nooit meer gaat gebeuren...
Bijdragen aan Gemeentes - 25% (-/- 5 mjrd), Provincies: fuseren tot 3 stuks (-/- 500 mio), Defensie -/- 1 mjrd, geen Jsf -/- 7 mjrd, wachtgeldtregeling ambtenaren aanpassen aan niet-ambtenaren -/- 1 mjrd, integratie -/- 5 mjrd, Ontwikkelingshulp -/- 5 mjrd, Antillen -/- 0,5 mjrd, efficienter onderwijs en wegsaneren pretstudies en overbodige vakgroepen -/- 3 mjrd, salarissen in collectieve sector max 120K -/- 1 mjrd. Alleen JSF is eenmalig, rest structureel. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Zoals boven vermeld ook zoiets overbodigs als KvK liquideren.
Alle ambetnaren hebben een afdelingshoofd, en die heeft een groepshoofd, en die heeft een adjunct-directeur, en die heeft weer een directuer, en die heeft een Raad van Bestuur.
En voor iedere scheet die de gewone ambtenaar wil laten, heeft hij van al die bestuurslagen toestemming nodig, want iedereen is zoch daar voortdurend aan het indekken.
De oplossing is minder bestuurslagen.
@ecologiste | 13-08-10 | 14:08
Al geef je een rechter het salaris van een automonteur: als je dat wilt, kan je dat doen. De vraag is eerder: ben je als politiek ook bereid in te staan voor de consequenties? Dat laat zich wat lastiger met tabelletjes uitdrukken, namelijk. Een salarisverlaging van pak um beet 800 euro per maand doet namelijk iets met mensen. Daar kan je zeker van zijn.
Omdat veiligheid een speerpunt is van vele partijen, is het niet zo verstandig degene die het moet uitvoeren tegen de haren in te strijken. Het is een slecht plan. Gaat er ook niet van komen.
@Ecologiste 14:08
Wat hebben wij aan deze opsomming? Moet een RAIO nu evenveel gaan verdienen als een soldaat derde klas?
Zoals u verder kunt zien verdient een generaal - de hoogste in rang - bijna evenveel aan een lid van de HR. Netto zal het verschil zo'n 150 euri per maand zijn. Dat schiet dus lekker op.
mark twain | 13-08-10 | 14:09
U heeft een hotline met de formateur? Zeg dan ook even wat het wel gaat worden.
ecologiste | 13-08-10 | 14:08
Heel mooi hoor dat hele verhaal, ik heb niet gelezen, alleen de eerste regels: hoeveel presidenten en procureur-generaals bij de hoge raad hebben we in NL? Ik zal het je verklappen:
De Hoge Raad bestaat uit:
* 1 president
* ten hoogste 7 vicepresidenten
* ten hoogste 30 raadsheren
* ten hoogste 15 raadsheren in buitengewone dienst
En hoeveel gaat ons deze geweldige besparing opleveren?
ecologiste | 13-08-10 | 14:08
www.inoverheid.nl/artikel/nieuws/13487...
www.werkenbijhetrijk.nl/werkgever/het-...
www.inoverheid.nl/artikel/arbeidsvoorw...
Volgende keer maar zo doen?
@mark twain 14:09
Dat wordt dus opgelost met het verplicht zingen van het Wilhelmus en het hijsen van de nationale driekleur elke ochtend om 7 uur 30 op ieder schoolplein. Daar zullen we het mee moeten doen..
@-edit | 13-08-10 | 14:10
Ah, en ik maar denken dat de overheid grootaandeelhouder was in al die clubjes. Weer wat geleerd.
@ schoorsteenveger
Uitstekend betoog maar hoe wil jij er voor zorgen dat iedereen afgerekend wordt op zijn/haar prestaties. Dat betekent dat iedereen toezicht op iedereen moet gaan houden?
mark twain | 13-08-10 | 14:01
Zelfs als er maar 0,5% van het PVV programma in het kabinet terug komt, dan is dat nog steeds een hele grote verbetering.
Als de ontwikkelings hulp niet omlaag kan, stuur het geld dan gewoon naar de echte arme mensen in Nedrland. Mij bevoorbeeld!
En bij de zieligheidsindustrie valt natuurlijk ook niks te halen.
Zn | 13-08-10 | 14:02
Ik bedoel ermee te zeggen dat een ''top'' bestuurder niet bestaat. En wie zegt dat een McDonald's personeelslid niet hoog opgeleid kan zijn? Ken jij ze allemaal dan? Onderschatten door jezelf te overschatten.
@Nee dus! | 13-08-10 | 14:10
Wat dan wel weer uit een ander boek (1984) stamt.
@Tocqueville Esque | 13-08-10 | 14:01
Leuk, maar omdat energiecentrales niet van de overheid zijn, maar van marktpartijen als NUON en Co, zal dat nul komma nul effect hebben op de schatkist. De overheid gaat alleen over de vergunningen voor die dingen.
A Brave New World (Aldous Huwley)
EHB is overigens de Big Brother op de grote schermen.
Ik denk dat bij de stichting www.waarde.nl/ wel het eea. te halen is. Is al jaren lang een zwart subsidiegat. Stuur deze amateur metafysici naar huis en vestig een luxe bordeel in hun riante onderkomen op de Veluwe. Wellicht dat we dan als belastingbetaler nog wat terug zien. Ik bedoel check eens uit die kansloze produkten en projectenlijst.
Fuseren van Defensie en OC&W.
We gingen toch beschaving brengen in die zandbak? Nou dan mogen ze al die subsidiekunstenaars en geitewollendocenten daarheen sturen en zodoende onze militairen sparen voor binnenlandse aangelegenheden (Parijse toestanden usw.)
@tipo 14:06
Wilders gaat buiten wat symboliek helemaal niks van zijn programma realiseren.
@Dostranamus | 13-08-10 | 14:04
Haha ja, een VVD-kabinet gaat belastingen verhogen. Even een nieuwsflits: mensen in de 52%-bracket betalen al zo'n 80% hoor.
@ mark twain
Salariscategorie 1 rechterlijke macht: president van en procureur-generaal bij de Hoge Raad verdiend 10295 en de generaal verdiend 9502 euro, dus verschil van ca. 800 p/mnd. Daar kan dus op gekort worden.
Defensie:
Maximum en minumum maandbedragen per salarisschaal, zoals deze gelden vanaf 1 juli 2008. Overigens deze bedragen hierondr zijn stukken lager dan die bij het rijk waar de andere functies bij justitie dus buiten de rechterlijke macht om aan gerelateerd zijn. Dus daar valt wel degelijk veel te verdienen voor mark, maxime e Geert als ze maar willen maar het CDA wil dat natuurlijk niet.
885 - 1665
Soldaat der derde klasse, marechaussee der vierde klasse
923 -1.749
Soldaat der tweede klasse, marechaussee der derde klasse
1.130 - 1.978
Soldaat der eerste klasse, marechaussee der tweede klasse
1197 - 2081
Korporaal
1.197 - 2.260
Korporaal der eerste klasse, marechaussee der eerste klasse
1.266 - 2.360
Sergeant
1.834 - 2.550
Sergeant der eerste klasse
1.317 - 2.866
Sergeant-majoor
1.367 - 3.661
Adjudant-onderofficier
2.173 - 2.944
Tweede luitenant
2.246 - 3.464
Eerste luitenant
3.036 - 3.754
Kapitein
3.615 - 5.073
Majoor
3.879 - 5.797
Luitenant-kolonel
4.874 - 6.999
Kolonel
5.969 - 7.649
Brigadegeneraal, commodore
6.855 - 8.453
Generaal-majoor
8.920
Luitenant-generaal
9.502
Generaal
Bron: Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
www.inoverheid.nl/artikel/arbeidsvoorw...
De sector Rechterlijke Macht bestaat uitsluitend uit leden van de Rechterlijke Macht. Het administratieve personeel en ander hulppersoneel in dienst bij het ministerie van Justitie behoort tot de sector Rijk. Die zijn hier te vinden:
www.werkenbijhetrijk.nl/werkgever/het-...
Per 1 april 2009 worden de schalen met 2% verhoogd.
De procentuele eindejaarsuitkering wordt als volgt verhoogd:
2009: naar 5,4%
2010: naar 8,3% (meteen mee stoppen)
De salarisschalen per 1 april 2008
Salariscategorie 12: 2407 - 3754
rechterlijk ambtenaar in opleiding
Salariscategorie 11: 3870 - 4946
gerechtsauditeur
Salariscategorie 10: 4416 - 5353
gerechtsauditeur, tevens raadsheerplaatsvervanger in het gerechtshof waarin hij is aangesteld; gerechtsauditeur, tevens rechter-plaatsvervanger in het gerechtshof waarin hij is aangesteld; substituut-officier; officier enkelvoudige zittingen; seniorgerechtsauditeur; griffier van de Hoge Raad
Salariscategorie 9: 5151 - 6542
rechter in een rechtbank, officier
Salariscategorie 8: 6644 - 7291
raadsheer in een gerechtshof, vicepresident van een rechtbank, ressortadvocaat-generaal, officier 1e klasse
Salariscategorie 7: 6644 - 7757
vicepresident van een gerechtshof, coördinerend vicepresident van een rechtbank, plaatsvervangend hoofdadvocaat-generaal, plaatsvervangend hoofdofficier
Salariscategorie 6: 7757
fungerend hoofdofficier
Salariscategorie 5: 7069 - 8515
coördinerend vicepresident van een gerechtshof
Salariscategorie 4: 8515
coördinerend vicepresident senior van de overige rechtbanken, hoofdadvocaat-generaal, hoofdofficier bij de overige arrondissementsparketten
Salariscategorie 3: 9072
raadsheer in en advocaat-generaal bij de Hoge Raad, coördinerend vicepresident senior van een gerechtshof, coördinerend vicepresident senior van de rechtbanken te Amsterdam, 's Gravenhage en Rotterdam, procureur-generaal, lid van het College van procureurs-generaal, hoofdofficier bij de arrondissementsparketten te Amsterdam, 's Gravenhage en Rotterdam, hoofdofficier bij het landelijk parket
Salariscategorie 2: 9663
vice-president van en plaatsvervangend procureur-generaal bij de Hoge Raad
Salariscategorie 1: 10295
president van en procureur-generaal bij de Hoge Raad
Bron: Ministerie van Binnelandse Zaken en Konikrijksrelaties
www.inoverheid.nl/artikel/nieuws/13487...
@Nee dus! | 13-08-10 | 14:10
Ministerie van Veiligheid. Apocalyptissch.
@Dostranamus | 13-08-10 | 14:04
Heel goed, keihard aanpakken die rijkelui! Bloeden zullen ze.
Eén woord: sancties.
We zijn lui en gemakzuchtig geworden, geloven het wel, lopen de kantjes eraf, nemen het niet zo nauw, vinden het wel lekker zo, het zal onze tijd wel duren.
Want we spiegelen ons aan bestuurders, captains of industry, bankiers, zorgverleners enzovoorts die vaak op de meest onbeschaamde wijze persoonlijk profiteren van hun positie en overal mee wegkomen, ook als ze er een puinhoop van ghebben gemaakt, als ze onder de maat hebben gepresteerd, als ze prutswerk hebben geleverd, als ze de boel vernacheld hebben, en als ze daar niet meteen in slagen hun moraal laten verdwijnen achter juridische taal en via de rechter alsnog hun grote gelijk gaan halen.
Als iedereen nou eens zou kunnen worden afgerekend op wat van hem of haar geëist kan worden, dan zouden we erorme kostenbesparingen kunnen realiseren, zelfs zonder dat we werkelijk bezuinigen.
Afschaffen van provincies (meest nutteloze bestuurslaag van NL) lijkt mij een prima idee, daarnaast kunnen ze de strijdkrachten reorganiseren naar een component, dus het afschaffen van de lossen krijgsmachts onderdelen. En opstellen naar Canadees voorbeeld.
Tenderde zou men de privatisering van de zorg moeten terug draaien waardoor het ministerie controle kan houden op de uitgaven (de oprot-premies ed)
@mark twain | 13-08-10 | 14:06
Ja, slimmerik... Politie valt nu nog onder BZK en niet onder Justitie.
Gewoon 75% van de externen eruit en de overblijvers dwingen tot een meer marktconform tarief bij dergelijk lange en veelomvattende opdrachten. Loop je in een keer het hele gat dicht.
Alleen zullen we dan wel fors meer werklozen met een uitkering moeten opnemen in de begroting, maar dat evenwicht is voor de rekenmeesters simpel uit te rekenen.
Bezuinigen? Waar is dat goed voor dan? Al die ambtenaren doen heel belangrijk werk hoor. En bovendien vind ik het ongepast dat er tijdens de ramadam überhaupt onderhandelt wordt over een nieuw kabinet.
Als Wilders werkelijk toegeeft op instandhouding van ontwikkelingshulp, dan moet minstens de publieke omroep en het klimaatbeleid worden afgeschaft om zijn geloofwaardigheid te behouden.
Zonder 'Ministerie van Remigratie' en 'Hoge Commissaris Ter Bestrijding Subsidiesponzen' is het sowieso behelpen.
Dit gaat echt lijken op 1984
@plaspop 14:01
Ziten die opsporing en die vervolging nu dan bij verschillende departementen?
Joh; niet te geloven. Nooit geweten. Vertel eens.
Dat zal ook gezellig worden op de bezuidenhoutseweg: Het ministerie tegen Landbouw en Visserij en het ministerie voor Multinationals en Monopolieposities zitten daar nu recht tegenover elkaar en kunnen elkaar niet luchten of zien.
Wel allebei volkomen overbodig trouwens.
Begin met echt keuzes maken. "Minder ambtenaren" is geen keuze, misschien wel een gevolg. Waar willen we mee stoppen, wat gaan we niet meer doen, waar trekken we onze handen vanaf? De praktijk is dat er al jaren (met name op rechts in verkiezingstijd) wordt geroepen dat er ambtenaren uit moeten en dat men na de verkiezingen gewoon doorgaat met alleen maar meeer vragen. Meer handhaving, meer toezicht, aanvullende regelgeving, et cetera. En dus vaak weer meer ambtenaren. Maak keuzes en hou je daaraan!
Ministerie van Goddelijke Vormen, Ministerie van Patriotische Luister, Ministerie van Weide, Beemd en Heuvel, Ministerie Interdepartementele Methodologische Analyse, Ministerie van Op- en Plaatsvervulling, Royaal Ministerie. Als de hoeveelheid ambtenaren hetzelfde blijft, waarom niet gewoon een paar leuke ministeries erbij? Hup, ook nog een paar ministers zonder portefeuille, en je kan al die keffende CDA'ers ook tevreden stellen. Zoals het pluche in Den Haag lonkt, lonkt het nergerns.
O, het maakt trouwens voor je huishoudboekje geen bal uit of je je geld in je linkerzak, rechterzak, broekzak of vestzak steekt. ALS het geld maar op het lichaam blijft.
Het enige wat dus direct wél helpt op korte termijn is ontwikkelingshulp stopzetten en de truc die De Jager deed met buitenlandse zwartspaargelden bedreigen. Nederlanders naar het buitenland en deviezen hierheen laten sturen, grondstoffen en spaargeld voor duur in het buitenland wegzetten, spullen voor weinig kopen en duur wegsluizen.
Dat is het wel zo'n beetje. De rest is intern gerommel en geldgooien naar het vogeltje met de grootste snavel du jour om de boel koest te houden.
René from the Café | 13-08-10 | 13:57
Hij gaat een mooie toespraak houden in NY, iedereen weer blij.
@An die ARBEIT | 13-08-10 | 13:49
U heeft recht. Nog een parallel is te vinden in het almaar uitdijende overheidsapparaat. Zeg maar de Hubble-constante van het openbaar bestuur.
Waar die 18 miljard vandaan gaan komen ?
Simpel. Enkele voorbeelden.
1 . We trekken het belastbaar inkomen waarover premies en volksverzekeringen worden geheven op tot bv 50.000.
Oòk de grotere inkomens betalen dan meer en het eigen risico in de zorg kan dan van tafel.
2 . Ook het bedrag waarover huurwaardeforfait betaald moet worden trekken we op zodat degenen met de duurste woningen meer gaan betalen.
3 . Allen die meer verdienen dan de Balkenendenorm worden uitgesloten van kinderbijslag, AOW, studiefinanciering voor hun kinderen en krijgen een automatisch eigen risico voor zorg van bv 2000.
4 . Alle gelden die overgemaakt worden naar landen buiten de EU worden belast met 19% BTW. Immers, dit geld is hier verdiend en door het naar het buitenland door te sluizen en er geen producten in Nederland voor te kopen ontloopt men de BTW.
En dit is nog maar het begin.
farm | 13-08-10 | 14:00
Wie zegt dat het dezelfde mensen moeten blijven? Feit is dat er capabel personeel moet zitten. Of denk je dat de ministeries gevuld kunnen worden met McDonald's rejects?
@ ecologiste | 13-08-10 | 13:54
Zijn er ook laagopgeleide rechters in NL dan?
En daar ging het laatste restje van de rechtstaat: Opsporing en vervolging samen in hetzelfde departement. Leve Judge E. H. B. Dredd....
@René from the Café 13:57
In de zorg zal verder ook spijkerhard gesnoeid worden en die 10.000 extra agenten komen er ook niet.
Ik denk dat Wilders 0.5% van zijn verkiezingsprogramma terugziet in het Verhagen/Rutte accoord.Leuk als je op de PVV hebt gestemd.
ecologiste | 13-08-10 | 13:54
Tsskk,tsskkk, tsk, weet wel waar u over praat. Van inoverheid.nl:
---
rechter in een rechtbank, officier
Salariscategorie 9: 5151 - 6542
---
Kolonel
4.874 - 6.999
Dat gaat dus niet veel opleveren.
Een nieuwe kerncentrale erbij, wel zo goedkoop en meer zekerheid. print uit je winst (kaching-ching!).
Zn | 13-08-10 | 13:51
Dat, is een smoesje die deze mensen verzinnen om te blijven graaien. Iedereen is vervangbaar. Deze mensen hebben ook niet het eeuwige leven. Ondanks deze ''begaafde'' mensen zitten we in een recessie.
@Randy McRanderson 13:44
Dergelijke uitlatingen zijn straks verboTen dankzij het ministerie van MagNie olv EHB.
Die Wilders toch. Eerst heeft hij zijn stanpunt over de AOW al in moeten slikken, om dan nu zijn 'keiharde' standpunt over ontwikkelingshulp met hetzelfde glijmiddel binnen te krijgen.
Het volgende punt is dat hij Maxime zijn kwakkie door mag slikken. Die van Rutte heeft hij al achter zijn kiezen. Over kiezen gesproken. Wat zouden de PVV kiezers hiervan vinden?
@ecologiste 13:54
Ja hoor. Tuurlijk moet een lid van een Gerechtshof evenveel verdienen als de eerste beste drilmajoor.
mark twain | 13-08-10 | 13:52
Dat zou inderdaad kunnen zijn. Ik ga even proberen een snel onderzoekje te doen van 5 min. want heb geen tijd meer. tot zo.
@ecologiste | 13-08-10 | 13:54
Kortom: er verandert niet zoveel. Omdat je bij de rechterlijke macht nou eenmaal meer rechters hebt dan kolonels in het leger. Vandaar de gemiddelde verschillen.
Ik zie het voordeel niet in jouw plan....
Zwaar bezuinigen op de publieke omroep! Terug naar één zender met maximaal 4 omroepen die zichzelf kunnen bedruipen. Weg met alle hobby omroepen zoals LLink, Wakker Nederland, Powned en alle andere subsidie slurpende verenigingen!!!!
Overigens heeft de VVD al sinds eeuwen in haar partijprogramma staan dat er minder ambtenaren zouden moeten komen. Helaa, helaas; telkens als de VVD deel uitmaakte van een kabinet waren er na afloop van de betreffende periode altijd weer ambetnaren bijgekomen.
Stadsdelen en provincies als bestuurslagen. Ik begrijp echt niet wat de ambtenaren daar uitvoeren. Kan dat echt niet door het Rijk of Gemeenten worden gedaan, zover er sprake is van werk bij de provincies?
Verder moet die 18 miljard onder leiding van Rutte gehaald worden uit Jan Modaal, de gehandicapte, de bejaarde en de verpleger. We laten mensen met een prima huisje gewoon gratisch roepi ontvangen uit de pot die is gereserveerd voor de HRA wat uiteindelijk bij de falende banken terecht komt. Het is maar waar je prioriteiten liggen...
Geen bezuiniging ontwikkelingshulp
---
LOL, dus Henk en Ingrid blijven betalen voor Ali en Fatima...
VROM: misschien Ministerie van Lebensraum??
De nieuwe namen klinken echt heel erg zoals in een totalitaire staat. Ministerie van Veiligheid WTF?? Net alsof je echt wat aan de politie hebt als je in levensgevaar ben. Dan wachten ze liever eerst een uurtje totdat er versterking komt.
Misschien zijn de nieuwe namen alleen versimpeld voor groter begrip voor de Tokkie-achterban van de PVV. Snappen ze tenminste wat een regering nou eigenlijk doet.
edit | 13-08-10 | 13:52
Zer hoogopgeleide rechters kunnen op salarisniveau komen van kapitein, majoor of zelfs kolonel wat dacht u daarvan?
Zou 'Het hysterie van beperking van de burgerrechten' geen betere naam zijn dan (schijn)veiligheid?
farm | 13-08-10 | 13:51
En hoeveel top-bestuurders hebben we? 100, 200, laat het er 1000 zijn, een hele simpele economische wet luidt: massa is kassa, dus dit gaat geen zoden aan de dijk zetten.
Ambtenaren klagen ook over de bureaucratie maar niemand wil de splinter zijn die uit het oog wordt getrokken.
In ieder geval voorlopig geen reorganiaties meer in de zin van samenvoegen of opsplitsen die ellende hebben we de afgelopen 40 jaar gehad en heeft alleen maar veel en veel te veel gekost.
In NL kan nooit iets lang bestaan want dan oet het weer anders. Dom dom dom.
Vrijwel iedere verandering bij de overheid was een verslechtering en kostte meer geld. Gewoon heel simpele oplossingen maken.
@ecologiste | 13-08-10 | 13:26
Goed doordacht en communistisch plan. Laten we (bijvoorbeeld) hoogopgeleide rechters in Nederland evenveel laten verdienen als VMBO dropout Jan Soldaat. Zal de rechtstaat vast ten goede komen....
*kuch*
@ecologiste 13:48
Uw premisse is fout. Bij het onderwijs en de rechterlijke macht zitten i.v.m defensie relatief veel meer hoogopgeleiden als bij Defensie.
Daarom is het gemiddelde salaris bij defensie lager. Uw suggestie om al die mensen evenveel te laten verdienen is dus onzinnig.
Sommige mensen noemen zichzelf, ''top"-bestuurder. Vraag me af wat de toegevoegde waarde is om jezelf ''top''-bestuurder te noemen. Maar ja, bij een topbestuurder hoort een TOP-salaris en
GROOTHEIDSwaanzin.
ecologiste | 13-08-10 | 13:45
Ik snap je (Cubaanse) redenering maar het werk moet wel gedaan worden en liefst door mensen die ervoor geschikt zijn. Verlaag de salarissen en je verlaagt de kwaliteit, want de goede mensen gaan het bedrijfsleven in. Ik zie liever een goede overheid met goed verdienende mensen dan een slechte overheid met slecht verdienende mensen.
@necrosis | 13-08-10 | 13:46
Satire, it's a motherfucker...
@ecologiste | 13-08-10 | 13:36
Wat dacht je van meer uren draaien voor hetzelfde salaris? Voor mijn part gaan ze elke burger persoonlijk aanschrijven of zelfs bezoeken.
Een jaar of tien geleden hoorde ik dat 32 uur per week bij de overheid reeds als voltijd wordt beschouwd. Ik was in shock. Moet je in het bedrijfsleven mee aankomen.
ecologiste | 13-08-10 | 13:45
1. VMBO is een van de moeilijkste categorien om les te geven, totaal ongemotiveerd tuig.
2. Ben je nu 50+, academicus, nog niet binnen en zonder baan, dan is er toch ergens iets mis gegaan.
Wachtgeld.
@Symmachus | 13-08-10 | 13:42
Helemaal als je je bedenkt dat 99.99% van alle materie ( kort door de bocht ) uit lege " ruimte " bestaat....
Mark Twain.
En o ja ik gun het die opportunistische rechtenstudentjes wel.
mark twain | 13-08-10 | 13:44
Was niet altijd een slecht model. In geval bij de overheid zie ik niet waarom iemand met vergelijkbare opleiding in de ene sector meer zou moeten verdienen dan een andere, u wel?
in nederland zouden rustig 200 gemeenten in zn geheel worden opgedoekt.
iedere straathoek is in nederland een gemeente of een stadsdeel.
stadsdeelbesturen zijn al helemaal overbodige lariekoek, gewoon opdoeken die handel kost alleen maar geld en heeft geen enkele nut
Klinkt leuk, dat samenvoegen van die ministeries. Totdat je je realiseert dat met grote bloedspoed bijvoorbeeld alle briefpapieren, websites, voorlichtingsmateriaal en andere huisstijlshit van pliesie en justitie omgetovert moet worden naar ministerie van Veiligheid en recht. Kost miljoenen en duurt jaren voordat je er iets aan terugverdient. Als je tegen die tijd niet een ander kabinet hebt die er weer een ministerie bij verzint, want zo gaan die dingen....
Verder wat Sheva | 13-08-10 | 13:42 zegt
Ik verwacht wel een bescheiden vergoeding vanuit Brussel als de EU mijn meesterlijke beleidsplan overneemt want ik heb jaren onderzoek naar dit onderwerp verricht maar dat had u al in de gaten natuurlijk.
@HoeLinkserHoeBeter 13:39
Als je hier -weggejorist- wordt heb je dat ook aan jezelf te danken.
Ghe.
Veiligheid en Recht. Mooie naam voor een ministerie onder Hirsch Stalin, die de veiligheid en het recht van de burgers wil afbreken.
Ik hoop trouwens dat de komende regering de gemeenten een beetje aan banden legt. Ik ben namelijk heel bang dat als er straks bezuinigd wordt op het lokaal bestuur, de gemeenten dat geld gaan terughalen bij de burgers via de onroerendezaakbelasting (die in Arnhem Vitessebelasting wordt genoemd).
Watikjebrom | 13-08-10 | 13:39
U begrijpt het niet. Jan Soldaat blijft Jan Soldaat en Piet leraar blijft Piet leraar alleen naar verhoding gaan ze hetzelfde verdienen.
Laten we zeggen leraar vmbo staat gelijk met tweede korporaal en leraar havo met sergeant. Zoiets dus. Of een rechter staat gelijk aan een kapitein. Op deze wijze de functieschalen aanpassen en wil mijnheer de rechter dat niet dan zijn er zo genoeg anderen die wel willen. Ik ken heel wat 50+sers zonder baan die wel academicus zijn en die functies kunnen invullen desnoods tot hun 67ste.
HoeLinkserHoeBeter | 13-08-10 | 13:39
Volgens mij vind jij dat een mens niets aan zichzelf te danken heeft maar volledig het slachtoffer is van de omstandigheden. Tenzij die mens het goed heeft, natuurlijk, want dan heeft het het zich ten koste van een ander toegeëigend.
Ik heb nooit begrepen waar precies dat omslagpunt ligt tussen enerzijds slachtoffer zijn en er helemaal niks aan kunnen doen en anderzijds dader zijn en volledig verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor alles wat je doet.
Alle landen moeten stoppen met ontwikkelingshulp aan Afrika. Door daar eten heen te sturen hou je het probleem (overbevolking) alleen maar in stand en over 100 jaar zijn we nog steeds geen meter opgeschoten op deze manier. Als je een tijd lang 0,0 hulp stuurt dunt de bevolking vanzelf uit wat mischien een beetje verdrietig is in het begin maar dan raakt het continent vanzelf meer in balans. Nu wonen er honderdduizenden mensen op verdorde vlakten bij elkaar waar weinig voedsel te vinden is en dan kijken ze raar op dat er hongersnood is. Dit is een onnatuurlijke situatie en je blijft maar aan de gang met hulp sturen want van condooms hebben die gasten ook nog nooit gehoord. Dus geen hulp meer sturen en de natuur zijn gang laten gaan.
ecologiste | 13-08-10 | 13:40
Hahaha, dat ben ik dan wel weer met je eens van de al die managers, van mij mogen ze de hele middenlaag aan managers bij de overheid er zo uit ketsen, die voegen helemaal niks toe, behalve zichzelf belangrijk maken. Dat scheelt weer een slok op een borrel.
ecologiste | 13-08-10 | 13:41
Inderdaad, die houden hun hand boven hun eigen hoofd.
Ik zie dat ecologiste een begin wil maken met het invoeren van het beproefde
communistische model.
necrosis | 13-08-10 | 13:35
We zijn het eens...
*rekenmachientje pakken doet en optellen gaat*
Een ministerie van RUIMTE? Wat VET!!!
Symboolpolitiek eerste klas.
Ambtenaren verdwijnen, maar omdat het werk wel gewoon gedaan moet worden, worden daarvoor externe bureaus ingeschakeld die het drie dubbele kosten en dan hiep hiep hoera roepen omdat er op ambtenaren is bezuinigd.
@Zn 13:37
We hadden een slechts een minister voor Jeugd en Gezin. Een zelfstandig ministerie met die naam is er niet. Dus als jij op zo'n departement wil bezuinigen; ga je gang en vee lsucses.
kleding ? img243.imageshack.us/img243/4262/solid...
Wellicht een optie om defensie, ontwikkelingssamenwerking en integratie samen te voegen. Eigenlijk betreffen alledrie internationale hulp in andere vormen. Lijkt me efficiency te behalen in het geheel van budgettoekenning en informatievoorziening. Zero tolerance voor gelukimmigranten als uitgangspunt.
Het zijn de CDA-PvdA-managers bij de overheid die ondernemende ambtenaren het leven zuur maken en vooruitgang tegenhouden en daarbij ook nog eens zeer veel geld kwijt maken.
Watikjebrom | 13-08-10 | 13:31
Ik denk dat er heel wat slimmerikken zijn die echter boerenslim zijn en dus maar manager zijn geworden gewoon omdat ze geen empathie kennen. De echt knappe koppen worden meestal aangestuurd door bullies. Echt knappe koppen bij de overheid zijn zeldzaam vanwege die managers. Die managers zijn meestal politiek benoemd dus die mogen van mij meteen weg of gewo op minmum functieschaal gezet worden.
@ yokiamy | 13-08-10 | 13:38
Ik stel voor dat ze meer belasting gaat betalen, als support voor de aankomende werkeloosheid...
1. Volledig afschaffen van de WW. Als je werkloos wordt, heb je dat aan jezelf te danken.
2. Volledig afschaffen zorgtoeslag. Als je ziek wordt, heb je dat aan jezelf te danken.
3. Volledig afschaffen AOW. Als je niet genoeg gespaard hebt, heb je dat aan jezelf te danken.
4. Volledige stop op immigratie. Als je je niet veilig voelt in je eigen land, heb je dat aan jezelf te danken.
5. Volledig afschaffen toeslag kinderopvang. Als je kinderen hebt, heb je dat aan jezelf te danken.
Et cetera. Doe er uw voordeel mee, heren onderhandelaars!
ecologiste | 13-08-10 | 13:36
Ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag wat er dan overblijft aan mensen die voor de overheid willen werk. Jij vergelijkt appels met peren, Jan soldaat kun je niet vergelijken met een onderwijzer. Dat gaat helemaal nergens over.
Zn | 13-08-10 | 13:37
Kostenplaats? Jezus, dat doet me terugdenken aan mijn middenstandsdiploma.
ecologiste, is dat niet wat kort door de bocht?
zullen we jouw salaris dan ook meteen maar halveren?
mark twain | 13-08-10 | 13:29
Bijdehand, een 'programmaministerie' is in jouw wereldje misschien een andere kostenplaats dan een 'ministerie' maar voor de rest van de samenleving niet.
En-el Hak | 13-08-10 | 13:33
Niet ontslaan maar minder salaris geven. Of je bent voor het goede doel of je gaat het bedrijfsleven maar in.
Nee nee nee. Doe een 'Griekje'. Geen bezuinigingen maar nog veel meer lenen en uitgeven. Aan wie moet je het terug betalen? Niemand!
@Frank Grasmaaier 13:30
Volgens mij heeft WouterT ietsje meer uitgegeven dan de door jou genoemde 18 miljard.
Wat kostte die icesave/ ING en ABN debâcles ook alweer?
HitchHiker | 13-08-10 | 13:28
Liberaal standpunt, alle subsidies (dus villasubsidie) afschaffen, zelfredzaamheid van de burger voorop, minimaal vangnet, dat sitmuleert eigen intiatief.
HitchHiker | 13-08-10 | 13:31
Hij is van VNU media en bedoeld voor ambtenaren:
www.inoverheid.nl/content/info/1115210...
Het koningshuis. Alle kleine beetjes helpen.
Het ontslaan van tienduizenden ambtenaren is wenselijk, maar sowieso niet realistisch, aangezien Nederland dan weer met tienduizenden extra WW'ers zit opgescheept. En het bedrijfsleven wil ze -terecht- niet hebben.
Ach ja, zo meteen hebben ze op papier prachtige cijfers voor bezuinigingen, niet meegerekend dat door diezelfde plannen ineens een hoop mensen op zoek zullen moet gaan naar een anderen baan en dus hoogstwaarschijnlijk werkeloos worden voor langere tijd zo niet tot aan hun 65ste. Maar ach, korte termijn denken is ze op het lijf geschreven natuurlijk...
Die 0.5% (HALF PROCENT) CDA-leden zijn wel heel erg prominent in het nieuws en de media aanwezing.
Stelt niet zo veel voor, ze worden gewoon door bang Hilversum gehyped.
Frank Grasmaaier | 13-08-10 | 13:27
reorganisaties kosten inderdaad meestal zeer veel geld. Als je het doe zoals ik voorstel valt het erg mee. Je hervormt gewoon de functieschalen in de overige sectoren aan de hand van de functies bij defensie en je bent klaar. Kan in een aar maanden gepiept zijn. Jammer dan voor de man van justitie dat hij ineens i.p.v. 5568 euro p/mnd nu "maar" 2679 krijgt.
@ecologiste
zijn die 10 punten op dat inoverheid gemeend of is dit een cynische site opgezet door niet-ambtenaren?
alle staatsruifvreters die prima kunnen werken aan het werk zetten of anders uitkering stopzetten.
Alle ambtenaren belonen naar werkelijke inzet, niet naar functie.
beter beheren van ontwikkelings gelden, ik bedoel een Haiti waar er van alle gestorte miljoenen maar 5% werkelijk is overgemaakt naar Haiti.
Hippies en Krakerts harder aanpakken, kraakverbod met een lik op stuk beleid hanteren.
Meer gevangenissen bouwen en hardere straffen hanteren voor o.a. moord en niet alle klootzakjes na een jaar schoffelen weer in de maatschappij.
ik noem maar een paar voorbeelden...
ecologiste | 13-08-10 | 13:26
En waar denk je dat alle slimmerikken dan gaan werken, blijft trash over terwijl je bijv. in onderwijs toch echt wel goede mensen nodig hebt. Je vergelijkt universitair geschoolde mensen met vmbo'rts, dat wordt dus echt helemaal. Elke mongool kan dienst nemen, geen enkele mongool kan goed onderwijs geven. Dom, dommer, domst.
de ministeries krijgen opvallend Oostblokhistorische namen: om te verbloemen dat het er niet is. Ruimte, Bedrijvigheid, Veiligheid en Recht.
Zo blijkt dat Greets enige bezuiniging , op ontwikkelingssamenwerking, nooit realistisch was. Er is maar één sinterklaas hier in NL, en die is blond!
Of gewoon een claim neerleggen bij PvdA, omdat door hun wanbeleid men nu voor 18 miljard e.e.a. moet rechtzetten...
Waarom klinkt "ontwikkelingssamenwerking" zo onlogisch.
Bij vrijwel alle donaties is er geen sprake van ontwikkeling en waar ik samenwerking moet plaatsen is mij een raadsel, wij betalen, zij incasseren.
De Miisteries van Vogelaarwijken en Jeugd en Gezin hebben nimmer bestaan.
Een beetje journalist weet dat. Bert niet.
- Edit: mooi zo, dan is het maar goed dat het gewoon in het gelinkte Trouw-artikel staat. -
Op het afschaffen van ministeries Jeugd&Gezin en Integratie na, is dit slechts gegoochel met namen. We willen oplossingen GODVERDOMME!
Jolo had op dejoop ook zo'n waanzinnig complot uitgedacht over Verhagen.
En dan krijg ik toch (bijna) met hem te doen: humorloos èn paranoide. Dat is gewoon echt kut.
Vroeger was dr ook een ministerie van oorlog. Ook leuk!
@Watikjebrom
ik voorspel veel boze reaguursels naar u
Waar blijft het opheffen van de Provinciale State en de Waterschappen? En Ontwikkelingssamenwerking kan weldegelijk terug nu Suriname aangeeft niets meer te willen krijgen.
Hier de link voor de salarissen en aantallen ambtenaren:
www.inoverheid.nl/artikel/artikelen/13...
helemaal niks geen regering.. We hebben al 150 man in de 2de kamer zitten die we direcht hebben gekozen... lijkt me meer dan genoeg.
18 Miljard? Afschaffen hypotheekrenteaftrek en huursubsidie, klaar.
fleurtje | 13-08-10 | 13:24
Ik denk "sweten" maar dat terzijde.
Overheidstaken die nu half gedaan worden voor 1.700,- netto overhevelen naar een bedrijf dat ze helemáál doet voor 150,- per uur?
Nah.
18 miljard uit reorganisatie van de ministeriële departementen? Volgens mij kost een reorganisatie altijd geld. Het effect hiervan merk je toch pas na een paar jaar. Maar goed, het is een begin.
Simpel Gewoon bezuinigen op het salaris van ambtenaren en je hoeft er zelfs geen één te ontslaan.
Breng het gemiddelde salaris naar ratio op het niveau van defensie en hup je hebt miljarden vediend.
In Nederland werken 954.000 mensen in overheidsdienst, inclusief de sector onderwijs en wetenschappen. In 2008 verdienden zij bij elkaar 37, 5 miljard euro, zo blijkt uit gegevens van BZK.
Omgerekend naar een voltijdfunctie komt dit neer op een gemiddeld bruto jaarsalaris van 44.839 euro. In totaal zijn er zo'n 837.000 voltijdfuncties bij de overheid.
Gem. maandloon per sector:
Rechterlijke macht 5.568
Provincies 3.736
Rijk 3.418
Polite 3.342
Onderwijs 3.283
Waterschappen 3.156
Gemeenten 3.126
Defensie 2.679
Dus terugbrengen tot op defensieniveau dan hoeven geen onschuldigen pijn te lijden en halen we de bezuinigen gemakkelijk, sterker nog we kunnen zo nog tientallen miljarden meer bezuinigen.
40.000 mensen die wel kúnnen maar niet wíllen werken! www.geenstijl.nl/mt/archieven/2009/12/...
Ik snap het niet.. waar moet ik op klikken voor het interactieve slopen?
Zn | 13-08-10 | 13:20
En privatizeren,dan kan tweederde eruit.Dat is besparen.Alleen al bij het idee gaan de ambtenaren voor het eerst zweten.
@Andie
RightS!!!
laatst al een voorstel gedaan hier op de geenstijls.
ambtenaren-keuring door reaguurders.
simpel as hell, ga maar eens een heel goed praatje houden als ambtenaar waarom je belangrijk bent voor de maatschappij (en dus niet dat je baan voor de maatschappij heel belangrijk voor jou is omdat je kinderen en een lelijke vrouw hebt).
reaguurders bepalen of je blijft of weg gaat. op die manier halveer je het ambtenaren apparaat en als je dit om de 4 jaar (of eerder) doet zorgen de ambtenaren die hun baan behouden dat ze nuttig blijven. want reaguurders prikken zo door de bullshitpraatjes over maatschappelijk nut heen. (zelfde kunnen we doen voor uitkeringstrekkers en subsidie slurpers) stukje klantvriendelijkheid naar de mensen zegmaar.
en met een beetje geluk krijgen wij, het volk, over een jaar of wat het gevoel dat ambtenaren ook echt wat kunnen, zij voor ons werken en belasting goed terecht komt. (oke dat laatste is een utopie, maar dat het beter kan dan het is lijkt me duidelijk)
@BB
Moet er nog ergens massaal een tientje gestort worden in het kader van:
"Help Brussen dit brandje te blussen" o.i.d.?
Haha, alsof het Geert boeit dat hij niks te zeggen heeft, die laat z'n nieuwe vriendjes het gewoon weer verklooien en casht bij de volgende verkiezingen lekker in op hun verlies.
Dan zelf regeren, zelf onderuit gaan en dan kunnen alle PVV-adepten op zoek naar een nieuwe Messias.
Haleluja!
Overigens is dit mijn ongefundeerde, ongenuanceerde mening. All right reserved.
@BertBrussen
Good to see you BERT!
Politie en justitie in 1 ministerie, dat moet de natte droom van EHB zijn..
Bij de media,kunst en cultuur.
Een berichtje in de televaag stond iets van 30 miljoen ,daar gaat nog een nulletje achter komen.Hoop op 500-600-miljoen mag ook het dubbele zijn.
Is dit eigenlijk ook Journalistiek?
-weggejorist-
Pensioenleeftijd per direct naar 67? Ook de vele babyboomers meenemen, daar zijn er nou juist zo veel van. Heeft die leeftijdsverhoging ook meer draagvlak.
Welkom terug, Bertus. Goed om je weer stukjes te zien tikken.
Arbeidsvoorwaarden voor ambtenaren aanpassen (regulier ontslagrecht invoeren). Daarna MEER ambtenaren aannemen ( 75 per uur) en alle externen eruit mieteren ( 150 per uur).
Opheffen KvK.
Ben bang dat de BTW van 19% naar 20% gaat
Waarschijnlijk uit mijn belasting centen...
Bij kruispunten waar je alleen linksaf kunt slaan, permanent een rood stoplicht laten branden
Geert, wáárop gaan we bezuinigen?
... inkoppertje
PS. Ministerie van Ruimtegebrek dekt de lading beter
REAGEER OOK