Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bezuinigen in Weert kost half miljoen

money_down_drain.jpgAlles wat er mis is met de raamambtenarij in Nederland in een notendop, wat wil een mens nog meer? Neem het volgende verhaal even in alle rust tot u en trek uw conclusies. Plaats van handeling: Weert, Limburg. Situatie: het land is in crisis en men wil bezuinigen. Vrij logisch verhaal tot dusver. De ambitie ligt ook lekker hoog in Weert want er is besloten maar liefst 20% van alle personeelskosten te schrappen. Normaal ga je dan een middagje namen doorstrepen op de loonlijst en ontslagbrieven tikken, maar we hebben het hier over een gemeente en dus dient er eerst een 'bezuinigingsadviseur' aangetrokken te worden voor het nodige voorwerk. Want waar zouden we zijn zonder de plannen van aanpak, de risicoanalyses, de procesbeschrijvingen, de inspraaksessies, de emotiekringen en de stapels papierwerk in plastic mapjes voorzien van fullcolor gemeentelogo? Juist, he-le-maal nergens. Totaal geen punt dus voor de gemeente Weert om zo'n luchtfietser even 58.000 euro toe schuiven voor drie maanden werk (uitgaande van een werkweek van drie dagen), exclusief reiskosten (bezuinigingsadviseurtje is nl. gevestigd in Ede) en btw. Volgens de SP komt het hele zooitje omgerekend neer op een bescheiden jaarsalaris van een half miljoen, voor iemand die juist geld moet gaan besparen. Kleine suggestie van onze kant. In Weert wonen 39.000 mensen. Laat de plaatselijke kruidenier gewoon zijn ding doen op de achterkant van een bierviltje. Wedden dat de effectiviteit groter is en de kosten lager?

Reaguursels

Inloggen

SCHANDE!

Henk Houthakker | 07-07-10 | 19:30

fusie stadsdelen amsterdam is prijziger dan dit, ze doen het hier nog beschaafd. Amsterdam flikkert er tig vaste ambtenaren uit en tig externe erin voor 25000 euri pst/pmnd, dat noemen we nog eens bezuinigen! Onze dank COHEN!! typisch gevalletje pvda boekhouden, de komende 4 jaar staat ons nog wat te wachten van meneer Kwistig met ons belastinggeld.

css.... | 07-07-10 | 17:33

We huren weer een alleswetende in, het maakt niet uit dat de hele gemeenteraad geen hersens in huis heeft om zelf die klus te klaren, het zou ze sieren om hier een beetje 'boerenverstand' ten toon te stellen, burgers worden onwel van het incapabele, domme en fantasieloze optreden van al die gemeentes die denken dat de oplossing ligt bij een buitenpartij, taxpoet genoeg te verdelen toch.
En zo verschuilen we ons lekker achter het bureau en doen vervolgens gewoon niks, nada, nothing.

lanex | 07-07-10 | 12:01

@ Mutsaerts, hulde dat u van mijn tip een topic maakt. toch is de titel misleidend. het kostte geen half miljoen.

LiebeMan | 07-07-10 | 11:20

Hmmm Weert.
Herbergt een uitstekende onderofficiersopleiding en is regimentsstad van de Limburgse Jagers.
Van die burgerdinges weet ik niks.

wachtmeester de bruy | 07-07-10 | 07:20

@Alexander de Kleine ........ niet doen. Je schrikt je helemaal lam.

Rien7847 | 07-07-10 | 04:08

Ik was al een tijdje lost...

Doc Damage | 06-07-10 | 20:17

Bij de overheid, dus ook de locale, wordt erg veel gebruik gemaakt van wat men noemt inhuren. Soms nemen ambtenaren ontslag om zich vervolgens in dezelfde functie te laten inhuren. Als er op personeelskosten bezuinigd moet worden zou men daar paal en perk aan moeten stellen. Aan alle gemeenteraadsleden, algemene- en dagelijkse besturen zou ik willen voorstellen eens een overzicht te vragen van de kosten van inhuur...

Alexander de Kleine | 06-07-10 | 20:04

@Geert3624 | 06-07-10 | 17:40, aangezien jij vindt dat het om niks gaat, betaal jij dit bedrag? Het werk waar nu zo'n externe subsidieslurper voor binnen wordt gehaald dient gedaan te worden door de HR afdeling. Waarom moeten er gvd zoveel belastingcenten in deze prutsklus?

Hockey | 06-07-10 | 19:14

Slechte en suggestieve journalistiek!

De schrijver van dit artikel heeft geen idee waar hij over spreekt. Weert 39.000 inwoners.... een journalist weet toch dat wikipedia geen goede bron is.. Triest. In deze stad wonen ruim 48.500 mensen. Verder wekt de titel de indruk dat de stad 500.000 euro uittrekt. NEE, de stad trekt 58.000 uit. Toegegeven: veel geld maar er is geen navraag gedaan naar de argumenten voor deze gang van zaken... Verder lijkt het alsof er binnen deze stad niet wordt gediscussieerd over dit bedrag en deze "baan": ga er maar vanuit dat dit zeker gebeurt! En dan al die reacties op dit slechte suggesieve artikel, reageren op foutieve informatie. Het gaat om niks... Ook in Weert zijn er mensen die aan de bel trekken!

Geert3624 | 06-07-10 | 17:40

Of de rekensom nou klopt of niet, dit is weer eens een belachelijke uitgave van de overheid. Houdt de verspilling nou nooit eens op daar?

Hockey | 06-07-10 | 16:48

Stelletje randstadbrulkikkers, Weert is een prachtige gemeente en stad, het is op moment een VVD-Bolwerk, verre van een dominerende CDA-enclave. Qua wonen zit je bijna nergens voor het zelfde geld mooier en groener.
Back to topic: Het is wel schande, dat zoiets onder het vaandel van bezuiniging schuilt en dan nog zoveel kost. Bureaucratie, daar gaan wij allemaal nog eens aan ten onder.

De Bijsluiter | 06-07-10 | 16:47

Goed geregeld. SP weg ermee. Maoistische rukkers.

killermiller | 06-07-10 | 16:20

@ach-het-zal-wel

Ik snap wel dat ontslag door studenten wellicht niet serieus te nemen is, maar ontslagen worden door een adviseur die per gewerkte dag 1600 euri beurt, is natuurlijk ook een lachertje (zie de comedy Up in the air). Je laatste conclusie kan ik alleen maar onderschrijven, het blijft een kwestie van je eigen straatje schoon houden.

FrankVeer | 06-07-10 | 16:17

@ FrankVeer | 06-07-10 | 15:56
Dat is een makkelijke: onderzoek is totaal anders dan daadwerkelijk mensen op straat zetten. Op de eerste plaats omdat de conclusie van een onderzoek best kan zijn dat het gewoon een totale mislukking is, met als gevolg dat het onderzoek aangepast en opnieuw uitgevoerd wordt, of helemaal de prullenbak in verdwijnt. Daarnaast is een onderzoek leuk, maar het daadwerkelijk uitvoeren een taak apart. Stelt u zich eens voor dat hier gestaan had 'ambtenaren ontslagen door bezuinigingsronde door studenten', dan bent u echt een taaie als u dit serieus had kunnen nemen.
Het mooiste voordeel van een externe 'dure' adviseur is het indekken van je eigen reedt; als het fout gaat dan kun je in makkelijker stellen dat je als gemeente je best gedaan hebt om het op de beste manier op te lossen. Dat lijkt mij in ieder geval.

ach-het-zal-wel | 06-07-10 | 16:05

Waarom moet er trouwens elke keer als ambtenaren aan het werk worden gezet een externe worden ingehuurd om het werk ook daadwerkelijk uit te voeren? :-S

crk | 06-07-10 | 15:58

@ach-het-zal-wel:

ik zie het probleem niet. Als een Europese multinational een clubje studenten van de Hogeschool Zuyd kan charteren voor onderzoek naar het verbeteren van de bedrijfscultuur in alle Europese vestigingen met wat onderzoekjes en rapportjes, wie is dan in godesnaam de gemeente Weert om voor het ontslaan van wat ambtenaren een dure externe consultant in te huren die op z'n websait een hoop wollige geouwehoer uitkakelt waar de jakhalzen geen brood van lusten. Maak er een mooie case van voor de studenten, zet er drie groepjes op van elk 4 man/vrouw en gaan met die banaan. De groep met de beste oplossing wint een oorkonde, de Efficiency Award van de Gemeente Weert inclusief een lang weekend Landall Greenparks.

FrankVeer | 06-07-10 | 15:56

Echte humor is pas het volgende:
De enquete commissie die de kostenoverschrijdingen van de Noord/Zuid lijn in kaart moest brengen heeft haar onderzoeksbudget met 800.000 e-tjes overschreden.... waar dit een 1000.000 Eurie had mogen kosten (80% overschrijding).
Graag nog een onderzoekje naar de overschrijding van kosten door de commissie die de overschrijding van kosten moest onderzoeken.
Om in de woorden van onze grote vriend Cohen af te sluiten: "Uiteindelijk waren we allemaal ook maar amateurs" .... zucht...

crk | 06-07-10 | 15:55

La Vie En Rose | 06-07-10 | 15:47
Dan mag u aangeven wie de zwetser is hier. Geen consultant of ambtenaar, maar ondernemer. De feiten onderbouwen met gedegen onderzoek is voor mij heilig. Sensatiezoeken in vergezochte artikeltjes minder. Vooral als het direct is gekoppeld aan een televaag artikel en net zoals met mij velen vinden dat vroeger op GS alles beter was. Laat ik er hier maar meteen mijn laatste post van maken! Ciao!

beenthere | 06-07-10 | 15:53

beenthere | 06-07-10 | 15:31

Nee, maar als ik die wel had zou het onzinnig zijn om een extrene loodgieter in te huren. Zie, we komen er wel.

Je hebt gelijk, het zijn 1 miljoen ambtenaren en 1 miljoen externen.

ITEACHYOU | 06-07-10 | 15:51

Ik denk dat het opheffen van die hele gemeente minder disruptive is dan deze verkwisting door laten gaan.

ZDEV | 06-07-10 | 15:49

Ze hebben vast te veel naar Nederweert gekeken.....
Daar moest men ook voor tonnen commissies instellen om te kijken of het zwembad nog wel rendabel was.

OF we hebben natuurlijk te veel PvdA-ers in de raad... al dat theedrinken kost ook geld :P

underdog_ | 06-07-10 | 15:48

De incompetentie van ambtenaren vooral op hogere posten heeft tot gevolg gehad dat zowel op gemeentelijk- als landelijk niveau dure consultants ingehuurd moeten worden om zoiets eenvoudigs als bv in Weert het geval is tot een goed einde te kunnen brengen. En dit alles betaalt door de burgers.
.
beenthere | 06-07-10 | 15:31
Of u bent een ambtenaar of een consultant, or you're never been there en zwetst maar een end weg!

La Vie En Rose | 06-07-10 | 15:47

58.000 euri is nog steeds geen half miljoen

wouter het bos in | 06-07-10 | 15:47

Als ik als externe voor een gemeente zou moeten worden zou ik minimaal hetzelfde tarief rekenen. De frustraties alleen zijn het al bijna niet waard.

crk | 06-07-10 | 15:46

Is wel creatief boekhouden van de SP (en hier dus ook). Een half miljoen bij een volledige baan maar het is geen volledige baan. En hij werkt niet een heel jaar maar hij werkt 3 maanden. Voor 10 mensen was het dus 5.000.000 en zo voort. Overdrijven is niet moeilijk.

Maar los daarvan is het natuurlijk wel veel geld. Goed plan om hier kritisch naar te kijken. Hoewel dit van alle tijden is en waarschijnlijk ook zal blijven.

bbbachstra | 06-07-10 | 15:43

overtrokken gezeik.
uurtarrief van 200E idd wel veel. Kan ook voor 150E.
Maar externe kan stukje beter sneiden dan interne die met iedereen rekening wil houden.
Gaat om inhuur externe dus geen salaris wat hier betaald wordt.

Kopschimmel | 06-07-10 | 15:42

Hoeveel is 20% van de huidige personeelskosten in Weert?
Wel grappig dat het uit de SP hoek komt; deze partij bestaat van het nodeloos uitgeven van andermans gelden....

crk | 06-07-10 | 15:41

Vroeger had je zo'n televee programma met "Cash" van Iersel die dat voice-overde.. "over de balk". Ik mis dat programma enorm en denk er met weemoed aan terug bij dit soort artikelen. Is dat niks voor PowNed om weer in ere te herstellen?

Penkeek | 06-07-10 | 15:39

ITEACHYOU | 06-07-10 | 15:27
En leer eens uw feiten kennen lutser, met je 2 miljoen ambtenaren.
.
Het zijn er nog geen miljoen waarvan ruim de helft werkzaam is in het onderwijs.
.
www.inoverheid.nl/artikel/artikelen/11...

beenthere | 06-07-10 | 15:36

Voor iedereen die Weert afvalt: in Den Haag heeft de gemeente een aantal jaar gelden 200.000 aan externe accountants uitgegeven om een verschil van 50.000 in de jaarafrekening te kunnen verklaren.
Het is zó makkelijk om andermans geld uit te geven. Het is toch gratis.

Niederländer | 06-07-10 | 15:33

ITEACHYOU | 06-07-10 | 15:28
Ah! Ik denk dat ik u begin te snappen. Dank!
U heeft uw loodgieter thuis in vaste dienst. Voor onbepaalde tijd en u heeft hem meteen maar een lease auto gegeven.

beenthere | 06-07-10 | 15:31

@ ITEACHYOU | 06-07-10 | 15:27
Uiteraard, zelfs de studenten van FrankVeer zouden dat kunnen doen. De vraag is of het wel zo verstandig is om ze het te laten doen.
*mompelt iets over buiten de organisatie staan, verantwoordelijkheid en beloning*

ach-het-zal-wel | 06-07-10 | 15:30

Armada | 06-07-10 | 14:43
Ja, maar dat 2e kamerlid krijgt zijn salaris toch wel, die externe komt er bovenop. moeilijk he nadenken.

ITEACHYOU | 06-07-10 | 15:28

relatief | 06-07-10 | 15:18
Yep, gelukkig veel medestanders hier! En dan altijd die te flauwe kopieer koppeling naar en van een Televaag artikel, bah. Inteelt.
.
www.telegraaf.nl/binnenland/7121724/__...

beenthere | 06-07-10 | 15:28

Terwijl de andere partijen aan een regering zitten te snuffelen past de SP op de centen. Goed werk.

Juri Spundentie | 06-07-10 | 15:28

beenthere | 06-07-10 | 14:47

Je wil het echt niet snappen he. Er zijn genoeg ambtenaren die hetzelfde kunnen doen voor het geld dat ze toch al krijgen in de vorm van een maandsalaris. Onzinnig om dan een "externe" in te huren. Het gaat hier niet om die € 200,- per uur, maar om het feit dat er uberhaupt een externe moet worden aangenomen terwijl we 2 miljoen, +- 25% van de Nederlandse arbeidspopulatie, ambtenaren hebben.

ITEACHYOU | 06-07-10 | 15:27

@ FrankVeer | 06-07-10 | 15:16
Dat is te idioot voor meer woorden dan dit.

ach-het-zal-wel | 06-07-10 | 15:26

Lachen! Is een grapje... Toch? TOCH?

Viezevoozert | 06-07-10 | 15:25

SantaX | 06-07-10 | 13:46
Wie bitte Weert an der Deutsche Grenze? Du bist wohl das dümmste Arschloch das ich hier auf geenstijl gelesen habe. Zeker nooit uit huis geweest hé slimpie.

Hölzenbein | 06-07-10 | 15:22

FrankVeer | 06-07-10 | 15:16
Een echt slimme ambtenaar zou gewoon af en toe Geenstijl checken. Je leest hier ongeveer 101 mogelijke oplossingen bij ieder topic.
Het zegt meer dan genoeg dat de overheid zelf niet de creativiteit in zich heeft om met verschillende (goedkope) oplossingen te komen!!

gozahtje | 06-07-10 | 15:21

beenthere | 06-07-10 | 14:47 en Seraphin,

Ja, 't is erg flauw geworden, ik kan ook dikwijls een pfffffffffff niet onderdrukken.
Vooral meneer Brussen. En van Mutsaers ben ik wel wat beters gewend dan dit.

relatief | 06-07-10 | 15:18

HULDE dat deze piewie er zo heel, heel makkelijk geld mee pakt. Erg veel geld trouwens. Maar goed; het past blijkbaar in iemands budget berekening.

Maar eigenlijk toch vooral SHAME voor ELKE (prof/non-prof) organisatie die prijzige externe mensen moet inhuren om intern verstandige beslissingen te nemen.

KLF | 06-07-10 | 15:17

Kom zeg, wat een onzin om zo'n vergoeding goed te praten. Je maakt er gewoon een stageplaats van, zet een HBO'er bestuurskunde of andere kloteklapper-studie op, geeft 'm voor die drie maanden werk 1200 euro, laat 'm willekeurig een aantal namen opschrijven van ambtenaren, laat 'm een rapportje maken en trap vervolgens die ambtenaren eruit. Maakt verder niet uit wie het zijn, is allemaal hetzelfde. Of ambtenaar B of ambtenaar C een bureaustoel verwarmt en kantoorruimte bezet houdt, is om het even. Klaar. Geef die student dan ook nog een ronkende stagebeoordeling en iedereen, de SP incluis, is weer tevree.

FrankVeer | 06-07-10 | 15:16

En daarom heb ik dus een hekel aan ambtenaren. Ik las van het weekeinde in een dode boom dat we er bijna 2.000.000 van hebben in Nederland. Dat is bijna een kwart van de werkende Nederlanders ( 8,3 miljoen).
Daaruit kunnen we trouwens ook opmaken dat de ene helft van Nederland werkt voor de andere helft!

gozahtje | 06-07-10 | 15:10

@illuvatar 14.46

Met mijn staat van dienst en dan nog garantie ??
Dat zal niet eenvoudig zijn.

Karel Kruizenruiker | 06-07-10 | 15:07

Seraphin | 06-07-10 | 14:44
+1
He he, fijn om te zien dat het reaguurders niveau de Telegraaf ontstijgt. Ik verlang zo ontzettend terug naar de beginperiode van GS met mooie, vlijmscherpe onthullingen. Het is zo voorspelbaar geworden allemaal, volgende week alweer die wethouder die het in zijn hoofd haalde om een fles wijn van 40 euro te declareren.
Het is hier verdorie toch geen tweede kamer geworden???

beenthere | 06-07-10 | 14:47

@ Armada, je was met net voor... heb ik te lang zitten rekenen. ;-)

Seraphin | 06-07-10 | 14:46

@Karel Kruizenruiker | 06-07-10 | 14:39
Hebt u nog garantie denkt u?

illuvatar | 06-07-10 | 14:46

Superior Bastard | 06-07-10 | 14:32
Via twitter kunt u mij contacteren voor advies aan een gunstigere prijs ;-)

Brakke Obama | 06-07-10 | 14:45

58k euri voor 3 maanden * 3 dagen p/w = Eur 185,90 per uur ex. BTW.

Ga maar na: 173,3 werkuren in een normale maand -> keer 3/5 = 104 werkuur per maand = 312 facturabele uren voor deze klus. 58k / 312 = 185,90 per uur ex btw. Sim-pel.

Niet zeiken over "een jaarsalaris van 500k". Dat uurtarief is incl. pensioenkosten, werkgeversbijdrage zorgverzekering, de secretaresse, het bedrijfspand etc. etc. etc.

Als die kerel niet was ingehuurd, had hier over een jaar het artikel gestaan "gemeente doet een jaar over bepalen afvloeïngsregeling, wethouder geeft zichzelf 500k bonus mee!!!11oneone".
Zo.
Dan.

Seraphin | 06-07-10 | 14:44

@Belasten&Betuttelen
Da's het verschil tussen Weert, als stad.
En de gemeente Weert (Stramproy, Swartbroek etc...)

NeetNormaal | 06-07-10 | 14:43

onzin-stukje..

als jullie gaan overschrijven wat de SP in Limburg aan het lokale sufferdje waarschijnlijk nog niet eens kwijt kan, omdat de gemaakte rekensommetje gewoon het MAVO-niveau niet eens halen (58.000 is géén half miljoen) ... maak je jezelf wel heel belachelijk.

RM-rf | 06-07-10 | 14:43

Als die vent zijn werk goed doet, is die 58K goed besteed. SP zeurt weer eens met gebruik van vreemde argumenten en toont wederom dat ze niet zo goed kunnen rekenen.
Ten eerste, het gaat niet om een jaar maar om 3 maanden part time
Ten tweede, het gaat niet om salaris maar om een betaling aan een bedrijf, dat vervolgens mensen in dienst heeft om de service te leveren. Je betaalt dus ook voor het kantoor, secretaressen e.d. Oo het pensioen reken je niet mee als salaris, maar is wel deel van de vergoeding.
Al met al denk ik dat een 2e kamerlid van de SP meer kost dan deze adviseur.

Armada | 06-07-10 | 14:43

BS!
De SP is een populistische K-partij geworden.
Iedereen die meer dan 2k pm vangt moet aan de schandpaal.

Onwetenden die claimen dat het makkelijk snijden is weten nadanulniente.
Was het maar zo makkelijk.

Hangbar | 06-07-10 | 14:42

Privatizeren,hebben ze daar wel eens aan gedacht,alleen met het woord al krijg je die luie ambtenaren overeind.tweederde kan je eruit gooien,als je dit soort "bedrijven"gaat aanpakken.

fleurtje | 06-07-10 | 14:42

Symmachus | 06-07-10 | 14:25
Eensch, typische Telegraafhoernalistiek dit soort berichten, komkommertijd?

beenthere | 06-07-10 | 14:41

@illuvator 14.25

Je hebt gelijk ik drukte te snel weg, sorry, maar zou dat zin hebben sgoolgelt terug vrachen?

Karel Kruizenruiker | 06-07-10 | 14:39

@Schlomo De Peaumeaux | 06-07-10 | 14:21
Naast wat leestekens: vermoedT, Limburg, afvraagT, jouw, jouw.
Schrijf dan niets. *rietje afkoelt in water*

illuvatar | 06-07-10 | 14:39

SantaX | 06-07-10 | 13:46
Weert ligt paar kilometer van de Belgische grens vandaan, dus wat lul je nou?

Chip Skylark | 06-07-10 | 14:36

Brakke Obama | 06-07-10 | 14:26
Hulde! Die 58.000 waren bij u beter op de plaats geweest.
Lol.

Superior Bastard | 06-07-10 | 14:32

hmz en voor de site geven ze niets uit :) Site gemaakt met Google Sites ......

rogierbosch | 06-07-10 | 14:32

Stelletje laffaards die zelf niet de moed hebben om de kanstanjes uit het vuur te halen. Van dit soort berichten zakt mijn broek af.

Tocqueville Esque | 06-07-10 | 14:31

Als ze die twee van de vijf directeuren ontslaan hebben ze al 20% kostenbesparing en is de bezuinigingsadviseur overbodig. Mag ik even 58.000 euri ontvangen gemeente Weert? Jaahahhha, ik heb u de oplossing gebracht via GS. Simpel toch? Mijn naam en rugnummer is bekend bij de redactie.

Hölzenbein | 06-07-10 | 14:29

Dit hoort gewoon door de gemeente zelf gedaan te worden, behoort tot hun taken.
Begrotingen maken & aanpassen. Wie ontloopt zijn verantwoordelijkheid in de organisatie, die vliegt er als eerste uit.

Bertus Brulbroek | 06-07-10 | 14:28

Sinds wanneer maken we ons druk om Weert?

VictorMancini | 06-07-10 | 14:27

Iedere ambtenaar een mail sturen met een moeilijke titel en in het bericht de tekst dat ie is ontslagen als ie niet binnen 6 uur reageert. Simpel, goedkoop en zeker effectief.

Brakke Obama | 06-07-10 | 14:26

*met rietje op blote billen Karel Kruizenruiker | 06-07-10 | 14:18 tetst*
bezuinigT? Foei, ga eens snel je schoolgeld terugvragen, hop hop!

illuvatar | 06-07-10 | 14:25

Beetje dommig bericht, GS. De beste man is sowieso al een behoorlijk deel kwijt voordat ie salaris aan zichzelf kan uitkeren. Verder is 58.000 / (13*3) ongeveer 1500 euro per dag, wat voor een senior-adviseur helemaal geen buitensporig bedrag is. Bedenk namelijk wel dat hij misschien de rest van het jaar géén werk heeft, een kantoorruimte moet betalen etc. Daarom kost ook een bouwvakker je al gauw 60 euro per uur, terwijl hij het minimumloon aan zn personeel uitbetaalt.

Hou zelf ook helemaal niet van verspilling bij de overheid, maar hier lullen jullie gewoon die idiote communisten van de SP na. FAIL.

Symmachus | 06-07-10 | 14:25

Beenthere | 06-07-10 | 14:20

Ik ben het met je eens, die € 200,- per uur is gangbaar........ maar niet normaal.....

ITEACHYOU | 06-07-10 | 14:22

@ donjon

Het feit dat jij vermoed dat ik me minderwaardig voel beschouw ik als een compliment... voor iemand die uit limburg komt is dat al een hele complete volzin.

Daarnaast zou het wellicht kunnen zijn dat niet elk reaguursel daadwerkelijk beledigend bedoeld is, maar schijnbaar heeft mijn opmerking een bepaalde woede in je naar boven gebracht, die er toe heeft geleid dat je jezelf afvraag of ik me minderwaardig voel. Alleen in jou bijzijn Donjon... alleen in jou bijzijn

Schlomo De Peaumeaux | 06-07-10 | 14:21

ITEACHYOU | 06-07-10 | 14:12
Of het een genius was weet ik niet. Misschien heeft ie de gemeente veel kosten bespaard, geen idee. Maar een tarief van 200 euro is wel normaal. Vrij simpele berekeningen. De gemeente had wellicht moeten onderhandelen minder euros, maar het was aan de andere kant een korte klus.
.
Kijk ook eens naar wat een loodgieter of een advocaat vraagt. Ze zijn nu eenmaal niet 100% facturabel en moeten alle kosten zelf betalen. Waarschijnlijk was het ook nog incl BTW. Ik erger me aan de ongenuanceerdheid in dit soort berichten. Vroeger noemde men dat sensatiezoekerij.

beenthere | 06-07-10 | 14:20

Collegamento: Groen Links Bolwerk, links lullen en rechts vullen. Klotegajes is het.

Sytze_Vliegen | 06-07-10 | 14:19

Dus als de gemeente Weert niet had bezuinigt....... hadden ze niet hoeven te bezuinigen, moet ik het zo lezen?

Karel Kruizenruiker | 06-07-10 | 14:18

Ik ben echt zwaar beledigd ; 39.000 inwoners... tsss !
Wikipedia : Weert is een gemeente in de Nederlandse provincie Limburg (Midden-Limburg). Zij telt 48.405 inwoners (1 januari 2010, bron: CBS).
Sinds 1998 maakt ook de tot dan toe zelfstandige gemeente Stramproy deel uit van Weert.
BTW Gemeente-ambtenaren kunnen toch ook nog altijd de plantsoenen-dienst in ?

Belasten&Betuttelen | 06-07-10 | 14:18

E58.000 voor 3 dagen/week gedurende 3 maanden is op jaarbasis E386.000. Inderdaad nogal vorstelijk, maar deze man heeft ongetwijfeld duidelijk aangegeven dat hij dit kost en de gemeente koos er zelf voor.
Wat me echter verbaast is hoe je vervolgens op een half miljoen komt. Betekent dit dat de reiskostenvergoeding voor Ede-Weert (zo'n 125 km, maar ik neem aan dat zo'n adviseur slechts enkele keren naar Weert rijdt) in SP-termen zo'n E114.000/jaar bedragen?
Stel dat die kruidenier op zijn viltje 5 minuten nodig heeft, en dat de goede man als beloning een doosje wijn krijgt à E15. Kan de SP weer in de stijgers, want dat komt neer op een kleine 4 ton op jaarbasis, exclusief reiskostenvergoeding en keurig plastic hoesje dat moet voorkomen dat het viltje onder de koffie komt.

Eerste punt waarop bezuinigd kan worden is gevonden, nl de SP de laan uit sturen, om een einde te maken aan tijdverspilling aan onzinnige vragen aan het gemeentebestuur.

Peerkepeer | 06-07-10 | 14:17

@ ITEACHYOU | 06-07-10 | 14:12
... als 'ie wakker gemaakt is en 3 cursus-certificaten heeft gehaald. Voor de rest klopt het wel...

Multiflauwekulti | 06-07-10 | 14:15

beenthere | 06-07-10 | 14:01

En omdat het gangbaar is dat zo een kwibus € 200,- per uur vraagt moeten we het maar normaal vinden? Bovendien strookt dat niet met het doel wat je voor ogen hebt........ bezuinigen. Ga me nu niet vertellen dat dit zo een genius is, dat hij minstens € 58.000,- kan besparen op deze bezuiningsronde. Elk ander geschoold ambtenaartje met een beetje verstand in zijn donder kan dit al doen, gewoon tegen het salaris dat hij toch al krijgt.

ITEACHYOU | 06-07-10 | 14:12

Overigens denk ik dat het ten alle tijde handiger is om tegen zo'n adviesoloog te zeggen dat 'ie een percentage van de (uiteindelijke) bezuiniging mag rekenen. Geen bezuiniging? Jammer, maar dan ook geen knaken. Moet je 's opletten wat een prachtvolle, gegronde adviezen je krijgt.

Multiflauwekulti | 06-07-10 | 14:12

Bij de sp kun je altijd terecht om een fraai stukje drogredeneren.
"omgerekend", zo ken ik er ook nog wel een paar. Volksmenners.
(mutsearts incluis)

Blague | 06-07-10 | 14:11

@SantaX
* Mompelt iets over ongegronde dingen roepen *

Nooit buiten de randstad geweest neem ik aan?

An die ARBEIT | 06-07-10 | 14:09

Dat is altijd zo in de ambtenarij, als ze iets moeten doen kost het geld.
Bezuinigen is een werkwoord dus komt ook bezuinigen neer op iets doen.
En dat kost.

zeg maar jansen | 06-07-10 | 14:08

Weet je wat een beetje Porsche tegenwoordig kost? Precies.

Biff Eagleburger | 06-07-10 | 14:07

Multiflauwekulti | 06-07-10 | 14:03

Mooi gesproken, wie bang is voor zijn baan weet dat hij/zij niet hard genoeg werkt....

ITEACHYOU | 06-07-10 | 14:06

Die gast hoeft zo te zien alleen de reacties hier te copypasten, ringbandje erdoor en klaar is kees.

ffberg | 06-07-10 | 14:04

Ook hier in Kaag en Braassem wordt een ton uitgetrokken voor een raamambtenarenjager.Het zal dus wel meer gaan kosten en niks opbrengen.

Zure prak | 06-07-10 | 14:04

@ relatief | 06-07-10 | 13:58
Met dien verstande dat een Gemeente geen bedrijf is maar Dagrecreatie.
-
Overigens: wie bang is voor zijn baan heeft geen (overige) perspectieven. Mocht u in die situatie verkeren... kijk om je heen en maak jezelf aantrekkelijk.
Dat is een gratis MultiTip. Omdat we vanaaf gaan winnen.

Multiflauwekulti | 06-07-10 | 14:03

Corruptie? Waar? Hier? Nee....... Ja, in die bananenrepublieken, knoflooklanden en ga zo maar door maar toch niet in het rijke Nederland? Hier zijn we allemaal heilig. Lul er niet over en het is er niet. Overigens is de gemiddelde kiezer te dom om er iets van te vinden.........

@ O is dat zo? | 06-07-10 | 13:54

O is dat zo?

ITEACHYOU | 06-07-10 | 14:03

@relatief | 06-07-10 | 13:58

Klopt het is enorm ingrijpend. Ik had gehoopt eindelijk te worden ontslaan en met een zak geld zelfstandig te kunnen worden. Maar het is wederom niet gelukt. Nu zal ik zelf ontslag moeten nemen.

azijnseikerT | 06-07-10 | 14:02

Klinkt duur en dat is het misschien ook voor Weert. Maar als je gaat rekenen kom je op een dagdeel tarief van 800 euris. En dat valt wel weer mee. Is het tarief van een topadviseur van ongeveer 200 euro. De meeste ervaren adviseurs zijn zo'n 60% tot 70% van hun tijd facturabel.
.
Beetje vergezocht artikeltje weer. Valt onder de categorie wethouder declareerde enorm dure fles wijn van 28,50 euro bij extravagant diner van 100 euro.

beenthere | 06-07-10 | 14:01

En wat zegt een Engelsman ervan?
"Well Illuvatar, I think it´s weert"

illuvatar | 06-07-10 | 14:01

Flauw en makkelijk stukje. Die 58000 is een eenmalige investering om structureel minder uitgaven te hebben.
Als de gemeente inderdaad een middagje ontslagbrieven zou gaan tikken zou diezelfde middag nog een dikke huiliehuilie op GeenStijl verschijnen over de overheid die het niet zo nauw neemt met werknemersrechten, of de werkloosheid opstuwt, of iets anders flauws.
Jammer jongens, voor niets gaat de zon op, zo werkt de grotemensenwereld.

McMe | 06-07-10 | 14:00

-weggejorist-

Dhalsim | 06-07-10 | 14:00

@ Superior Bastard | 06-07-10 | 13:50
Cadeau? Verkopen voor EUR 58K. Tegen De Belg zeggen we dat er frituurolie in de grond zit, tegen De Mofrikaan zeggen we dat er bier uit de putten stroomt. Moet je 's zien hoe rap we er vanaf zijn. De SP krijgen ze er gratiesch bij.

Multiflauwekulti | 06-07-10 | 13:59

"Normaal ga je dan een middagje namen doorstrepen op de loonlijst en ontslagbrieven tikken"

Ik weet niet wat jij normaal noemt, maar je hebt het over het ontslaan van mensen. Dat is enorm ingrijpend. Ik heb in een groot bedrijf 2 ontslagrondes overleefd, en weet dat het een gigantische impact heeft.

Dat hoort ook niet in een middagje te gebeuren. Goed dat het in ieder geval zorgvuldig gebeurt.

relatief | 06-07-10 | 13:58

@ Napeauleon | 06-07-10 | 13:48
*cursus sneltypen overhandigt aan de kleine Fransoos-met-gekke-hoed*

Multiflauwekulti | 06-07-10 | 13:57

@SantaX

Uuhmm... Enig idee waar Weert ligt..?
Een van de meest westelijke steden in Limburg.
3Km van Belgie en 3Km van Brabant..
Duitsland ipv Limburg..?
Verklaar u nader aub

NeetNormaal | 06-07-10 | 13:56

Spijkers op laagwater zoeken. De bedragen vallen best mee. Het gaat erom wat je ervoor terugkrijgt. Slim mensen eruit werken kan een veelvoud opleveren...

O is dat zo? | 06-07-10 | 13:54

Tijd om dat college van Wieurt eens goed te screenen met enkele WOBjes. RTL misschien?

ChillBill | 06-07-10 | 13:53

@Napeauleon | 06-07-10 | 13:46 Je schrijft teveel te veel aan elkaar. De echte Bonaparte zou dat nooit doen.

lijn5 | 06-07-10 | 13:53

@Manonvriendelijk | 06-07-10 | 13:49
Even hele artikeltje lezen.

d_2k | 06-07-10 | 13:52

Beetje efficient strepen is goed voor een wo-stagiair bedrijfskunde. Verse blik, wel theorie maar nog niet verpest door de praktijk en kost bovendien weinig.

je postbode | 06-07-10 | 13:52

Only in the Netherlands.

mocroflavour | 06-07-10 | 13:52

witwas | 06-07-10 | 13:48
U snapt 't

Napeauleon | 06-07-10 | 13:52

Doet me denken aan die film met George Clooney, die het hele land doorreist om voor bedrijven mensen te ontslaan. Lekker handig, als bestuurder niet zelf verantwoordelijkheid nemen, hoewel dat deel uitmaakt van je functie en je daar ook voor betaald wordt, maar gewoon uitbesteden aan een dure joker (omgerekend ruim 1600 euro per dag, ex. BTW) die namen op een lijst doorstreept (vanuit een objectief standpunt). Uiteindelijk mag dan de gewone burger die 58.000 euro weer ophoesten. Is dan 1,50 per inwoner, maar als je zo al die hobby's gaat optellen, zou je nog wel eens kunnen schrikken.

FrankVeer | 06-07-10 | 13:51

@Schlomo De Peaumeaux
Ehm, ja. Zeg eens wat meer ... ben benieuwd.

d_2k | 06-07-10 | 13:51

SP moet niet zo zeiken. Het is toch zeker hun geld niet.

azijnseikerT | 06-07-10 | 13:50

Cadeau geven aan België of Duitsland.

Superior Bastard | 06-07-10 | 13:50

halve TON

Manonvriendelijk | 06-07-10 | 13:49

brouwmaster | 06-07-10 | 13:47
Uit de dop, vriend

Napeauleon | 06-07-10 | 13:48

@Napeauleon | 06-07-10 | 13:46 En dat dan vooral door toedoen van de SP, die het nut van bezuinigingen niet in ziet. Je kan toch ook gewoon de belastingen verhogen voor de duurdere huizen.

witwas | 06-07-10 | 13:48

Multiflauwekulti | 06-07-10 | 13:42
Was nog aan het typen ten tijde van uw plempmoment.
"Eensch" - was dus voldoende geweest

Napeauleon | 06-07-10 | 13:48

Gaan ze toch gewoon het waterschapsgeld een beetje verhogen,.. doen zie hier in Amsterdam ook, om die ontwikkelingshulp door je strot te drukken.

Principaute | 06-07-10 | 13:48

WTF? Die bezuiningsmeneer moet toch ook leven? Toch?

eerstneukendanpraten | 06-07-10 | 13:48

Veel reaguurders hier zijn bezuinigingsadviseurs in de dop.

brouwmaster | 06-07-10 | 13:47

Wat is in Weert wél goed geregeld? Wie het weet mag het me zeggen, want ik weet het niet.

Lakrwa | 06-07-10 | 13:47

@Schlomo De Peaumeaux | 06-07-10 | 13:32

Weert = Limburg... need I say more

__________

En jij denkt dat dat alleen daar voorkomt.
Achterlijke opmerking trouwens...
Voel je je minderwaardig soms, dat je zo'n opmerking nodig hebt ?

donjon | 06-07-10 | 13:47

geflikkerD

ahum...

Napeauleon | 06-07-10 | 13:46

€ 58.000 is nog geen € 1.50 per inwoner om die Weertse Ambtelijke teringzooi eens lekker over de kling te jagen! Ik zou voor m'n hele straat dat schijntje willen sponsoren.

Typisch SP om te klagen over wat 't kost en wat een ander verdient.
De enige reden dat zo'n externe vent achteraf niks oplevert is dat z'n aanbevelingen teveel mensen pijn doet en daarom in de la geflikkert wordt.

Napeauleon | 06-07-10 | 13:46

Uitgaande van 10 jaar full-time werk kost het posten van een simpele brief ook 5 miljoen Euro.

tipo | 06-07-10 | 13:46

Ik heb een kleine aanpassing voor het bericht. Net zoals ´mensen´ (mag ik ze zo noemen, jawel ik mag ze zo noemen) uit maastricht, kerkrade en venlo willen zelf ook nog wel eens zeggen dat ze Limburger zijn. Toch is dat niet zo. De echte limburgers zijn het daar nogal over eens. Een rectificatie lijkt me dan ook op de plaats. Weert is nog steeds duitsland hoor, maar zeker geen limburg.

SantaX | 06-07-10 | 13:46

@Multiflauwekulti

Dank je....

NeetNormaal | 06-07-10 | 13:45

Ik denk dat ik mij ook maar eens aan een overheid ga verhuren.

sjaakdaak | 06-07-10 | 13:45

@ Je Verzint Het Niet | 06-07-10 | 13:42
Klopt. Als ik meer belasting moet dokken bezuinig ik op andere dingen. Oh... wacht...

Multiflauwekulti | 06-07-10 | 13:44

dit kost dan toch geen half miljoen? maar 58.000?

Dirkmans | 06-07-10 | 13:44

Wat kost een beetje clusterbom? Waar hebben we het nu over? 39.000 Limburgers? Lijkt mij een acceptabel verlies. Hoewel, verlies is het ook niet echt.

Biff Eagleburger | 06-07-10 | 13:43

volgens linksch is meer belasting heffen ook bezuinigen ...

Je Verzint Het Niet | 06-07-10 | 13:42

Goed stuk Muts. Je ziet alleen 1 cruciaal dingetje over het hoofd. Hij werkt er geen jaar, maar 3 maanden. Per hoofd der Weertsche bevolking kost het dus nog geen 1piek50. Ik mag toch aannemen dat zo'n bezuinigingsgoeroe dat met 2 A4'tjes terugverdient al was het alleen maar door te snijden in de hobby's van de SP. En als de Gemeente Weert nou bedingt dat iedereen daar in Limbië het plan mag gebruiken... dan kost het helemaal een schijntje.

Multiflauwekulti | 06-07-10 | 13:42

pfff.. een half miljoen, dat is zakgeld. Waar hebben we het over?

Getson | 06-07-10 | 13:41

Mutsaerts logica? Het zou een half miljoen kosten als de beste man een jaar aan de slag zou gaan en 5 dagen per week zou werken, maar dat doet hij niet. 75k komt dichter in de buurt van de waarheid.

MacReady | 06-07-10 | 13:40

Zo'n adviesbureau opzetten is 'gouwe handel'.

kapotte_stofzuiger | 06-07-10 | 13:40

Moet je diezelfde SP horen als je met een voortvarend saneringsplan zonder vuistdikke onderbouwing komt aanzetten.
Hypocriet.

ffberg | 06-07-10 | 13:39

Jaaaa hier is onze mooie samenleving op gebaseerd. Alles laten analyseren door zogenaamde "experts" die eigenlijk nog nergens wat van weten maar wel reteduur zijn.
Ik had je ook wel kunnen zeggen wie ze eruit moeten gooien, en ik doe het gratis.

Blaat1984 | 06-07-10 | 13:38

weert, dat is hetzelde als hier, vies vuil cda volk in de raad. Ons kent ons, wij mogen wat de rest niet mag en verbieden wat los en vast zit. Ach, niet voor niets dat daar af en toe mensen van de gemeente 's avonds niet op straat durven te komen of er een ruitje sneuveld her en der.

sufkut | 06-07-10 | 13:36

1/2 mio. Kleinigheidje. In Braboland zijn ze alleen aan wachtgelden al 11.2 mio kwijt!

Kobus Kloothamer | 06-07-10 | 13:36

.. is gewend om op meerdere borden tegelijkertijd te schaken en geniet van het spel. Hij is al jarenlang sparringpartner voor managers en bestuurders in gemeenten. .. is analytisch scherp en durft met passie de waarheid te zeggen. Zijn vermogen om te ordenen en de complexe werkelijkheid in de kern te duiden helpt managers om schijnbaar onoverbrugbare tegenstellingen bespeelbaar te maken. Met deze capaciteiten steunt hij zijn klanten bij het wegnemen van belemmeringen en het ontwikkelen van richting met ruimte. Door duidelijke en soms ingrijpende keuzes te maken ontstaat een gevoel van urgentie, neemt de veranderbereidheid toe en krijgt de organisatie nieuwe focus. Dit draagt bij aan het professionele samenspel in de gemeente en daarmee aan het zichtbare succes van de overheid.

Jaja, gaaaap.

Henk28 | 06-07-10 | 13:35

Goeie vent, weet prima waar ie centen vandaan moet halen.

illuvatar | 06-07-10 | 13:34

tja, achterlijke ambtenaren. Die mensen kunnen gewoon echt helemaal niets.

HotFrog | 06-07-10 | 13:33

pffft

ROCA | 06-07-10 | 13:33

Voor één van de weinige keren ben ik het eens met de SP. Het is weer zo'n typische plaatselijke beslissing.

kleingrutter | 06-07-10 | 13:33

Sja, Weert...

pwman | 06-07-10 | 13:32

Weert = Limburg... need I say more

Schlomo De Peaumeaux | 06-07-10 | 13:32

Wie het kleine niet eert, is het grote niet ... juistem

ChillBill | 06-07-10 | 13:32

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken