Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NS maakt ruim een miljard euro kwijt

moneytrain.png Pak even iets dat u in totale woede tegen de muur kunt smijten en lees dan rustig deze zin door: Er is grote onduidelijkheid over ruim 1,3 miljard euro die de staat aan de Nederlandse Spoorwegen heeft gegeven. Slechts een klein gedeelte daarvan blijkt richting de Tweede Kamer te zijn verantwoord. Als u klaar bent met scherven opvegen leggen we deze zoveelste megafuckup van de NS uit. Het gaat allemaal om een potje van 1.9 miljard dat overbleef na de verkoop van telecombedrijf Telfort. Van dat geld zou 1.3 miljard gebruikt worden voor kwaliteitsverbetering. Internetonderzoekjournalist Brenno de Winter achterhaalde echter dat de NS miljarden kostenoverschrijdingen simpelweg negeert of in de doofpot laat verdwijnen. Of het nu gaat om de bouw van poortjes op het station, de implementatie van het gedrocht dat de OV-chipkaart heet of het onderhoud aan de rails. Nergens kloppen de cijfers en overal liggen de resultaten achter op schema. Ondertussen verdampt de geldpot: Eind 2008 stond er nog zo'n 815 miljoen euro op de balans. Geschat wordt dat dit geld in de periode tot 2015 op zal raken. 215 miljoen euro voor ProRail terwijl de NS de rest zal opsouperen. Het parlement weet van niks. En de NS eist geheimhouding in verband met concurentiegevoelige info. Alsof de concurrent niet mag weten dat de NS bezig is met een ordinaire miljardenroof en haar klanten stelselmatig nept met duurdere kaartjes/vierkante rails/blaadjes op het spoor/sneeuw in de wissel etc. etc. Neem toch gewoon lekker de auto!

Reaguursels

Inloggen

lidlbier | 19-04-10 | 18:45
Inderdaad, energiebedrijven die met geld van de burgers zijn opgebouwd, dubbel betaald door de opbrengsten, driedubbel door de gasbaten, vierdubbel door energieheffingen, worden nu verkocht aan het buitenland. Maar de burger ziet zijn investering niet terug. Het geld gaat op aan prestigeprojecten, bureaucratie en soepsidieprojecten voor onrendabele projecten. Van geld teruggeven aan de burger of lastenverlichting heeft men nog nooit gehoord. Opheffen die provincies!

ZDEV | 19-04-10 | 21:32

Eigenlijk moeten iedereen in 1x stoppen met het kopen van kaartjes, beoogd doel:
1: de werklast en admin die ontstaat om iedereen te beboeten is niet te betalen
2: er ontstaat direct een cashflow probleem hetgeen ze wel wakker MOET schudden
3: misschien zullen politici EINDELIJK voor gratisch OV pleiten...

Wie doet er mee twitter.com/thommetje

TV | 19-04-10 | 19:29

NS = Openbaar Vervoer = Bodemloze put

copy2devnull | 19-04-10 | 19:13

gelukkig is ook te zien dat er ongelofelijk wordt gewerkt aan de kwaliteit. langzaam zijn ze alle WC's aan t sluiten in de treinen en worden de treinen waarin je stapt steeds ouder en ouder.... gelukkig gebruikt NS het geld dus wel GOED. heeft de algemeen directeur niet een bonusje gekregen ofzo? misschien is het daar naartoe gegaan, omdat de NS het zo goed heeft gedaan de afgelopen tijd....

tommiezz | 19-04-10 | 19:08

Is nog maar het begin, het fanatiek verkopen van energiebedrijven aan het buitenland gaat een zeer dure dobber worden.
Dat dit op provinciaal niveau besloten is is waanzin.

lidlbier | 19-04-10 | 18:45

@ sufkut | 19-04-10 | 17:18
Ik zou je ex bijna gelijk geven was het niet dat ook Wehkamp graag betaald krijgt. Ik ben inmiddels wel zover dat wanneer ik even geen belasting hoef af te dragen, ik dat ook niet meer doe. Noem het zwartwerken, ik noem het 'eigen portemonee eerst'.

Benman | 19-04-10 | 17:50

en dan nog verbaast zijn ook.. tsss. Geef mij die mensen maar die vroeger zowel achter de balie stonden bij de ns en 's winters het spoor tussendoor deden schoonvegen. Daarna is het alleen maar bergafwaarts gegaan en iedereen vind ze inmiddels incapabel. Dat je dan gewoon geld loopt te verbrassen is heel normaal, je ziet het bijna overal. Dadelijk ga ik mijn ex nog gelijk geven die al torenhoog in de schulden nog een vrachtwagen van de wehkamp spullen laat dumpen met de opmerking 'van een kale kip kunnen ze toch niks meer plukken'. Ach ja waarom ook niet.. het kan allemaal niet op hier. Prachtig. *aan de krat bier gaat*

sufkut | 19-04-10 | 17:18

websenior | 19-04-10 | 14:14
Als de premium merken zich op de scootmobielen storten wordt het misschien nog eens wat. Het zijn nu allemaal van die suffe DAF en Landwind modellen. Als ik hoogbejaard ben hoop ik op een Range Rover scootmobiel. Maserati mag ook.

ZDEV | 19-04-10 | 15:15

ZDEV | 19-04-10 | 14:11
Ik vind de metro toch wel handig.
Wel ben ik voor een verbod op scootmobielen.

websenior | 19-04-10 | 14:14

Yoman | 19-04-10 | 13:58
Al mijn vooroordelen worden weer bevestigd.

websenior | 19-04-10 | 14:12

Welke concurrenten?

Alcoholic | 19-04-10 | 14:11

websenior | 19-04-10 | 12:49
Ik pleit voor het opnemen van rijbewijs-cursussen in het lespakket op middelbare scholen zodat iedereen op zijn 17e is klaargestoomd voor een rijbewijs. Het CBR heffen we op.

Geen auto kunnen betalen? De overheid pakt nu 15 miljard euro per jaar af van automobilisten. Op 7,5 miljoen automobilisten is dat gemiddeld 2000 euro per automobilist per jaar. Haal die 15 miljard onterechte belasting weg en je hebt een forse besparing waardoor een auto voor iedereen bereikbaar wordt.

Dan heb je alleen nog mensen die door medische problemen geen auto mogen of kunnen rijden. Vooral verkeerd medicijngebruik is een groot risico (1 op de 6 Nederlanders rijdt rond met versuffende medicijnen in hun mik...) Verzekeraars kunnen hier een prachtige rol spelen: vergoedingen voor busjes en taxi's. Ook is er wat te zeggen voor eigen verantwoordelijkheid: de meeste mensen hebben familie, vrienden en buren die ook wel een keer een ritje kunnen verzorgen.

Echt, dat OV is nergens voor nodig.

ZDEV | 19-04-10 | 14:11

kapotte_stofzuiger | 19-04-10 | 12:05
Helaas kloppen de cijfers... De infrastructuur is per gereden kilometer in de trein 7x zo duur als bij de auto.

Nog een leuke vergelijking: We hebben ca 135.500 kilometer openbare weg versus 2800 kilometer spoor. Dat is een verhouding van 1:50. De kostenverhouding is echter 1:1. Tel daarbij op de kosten voor de infrastructuur om echt van deur-deur te kunnen gaan (fiets/bus/taxi/auto) en er blijft geen spaander heel van de business case die het OV heet.

Ook interessant: als *niemand* het OV zou gebruiken, dan zou dit een toename van maar 14% reizigerskilometers betekenen op ander verkeer. Let wel, dit is geen 14% toename op het wegennet, aangezien een deel van het OV (tram, bus) al gebruik maakt van het wegennet. Ook zullen mensen andere alternatieven dan de auto nemen (lopen, fietsen).

Effectief zal door het wegvallen van het OV circa 7% drukker worden op de weg. In steden zul je hier weinig van merken. Snelwegen waar vaak files staan zullen grotere en langere files hebben. Maar dat is op te vangen met een super-netwerk van snelwegen door het spoorwegennet te asfalteren: 2800KM autobahn door heel Nederland.

Als je een trein ziet, zwaai vooral even met je portemonnee...

ZDEV | 19-04-10 | 14:01

Nou weet ik toevallig dat er bij de NS erg veel vrouwen in het management zitten. Ik denk, ik laat het hier maar effe weten, kan misschien ooit nog wel eens van pas komen...

Yoman | 19-04-10 | 13:58

Ga voor de grap eens met de trein en let dan op de hoeveelheid stakkers die je ziet staan.

c10 | 19-04-10 | 13:32

Ik snap echt geen drol van die beschermdrift van de regering voor dit waardeloze logge bedrijf. laat ns lekker overgenomen worden door deutsche bahn. rijden de treinen ten minste op tijd, ook bij vorst. duitse kwaliteit is wat de nederlandse spoorwegen nodig hebben. al ik ergens een hekel aan heb is het de ns-instelling dat zij nergens ooit wat aan kunnen doen. het vriest, ze staken, geen geld.... smoesjes!! regel het maar!

Ully | 19-04-10 | 13:30

En wat als je medicatie slikt en geen auto kan rijden? Tsja dan ben je de sjaak. Zucht. Kut NS.

Nifelheim | 19-04-10 | 13:10

@Tyro-R

Treinen zijn weliswaar lomp en zwaar, maar auto's gebruiken meer energie naar verhouding per persoon ( http://www.infrasite.nl/news/news_article.php?ID_nieuwsberichten=7287 ). Kortom: ook u bent een in het rond roeper.

henkiedenkiedenkie | 19-04-10 | 13:08

De NS zal er heus een puinhoop van maken, maar doe een beetje onderzoek voor je een artikel schrijft. Nu is het net een Telegraafartikeltje met een cynisch ondertoontje. Geld voor onderhoud van het spoor voor NS? Het spoor is notabene niet eens van NS. En hoevaak hebben we nu al mogen lezen dat de NS de ov-chipkaart er doorheen wil jassen terwijl de ov-chipkaart echt geen vinding van de NS is. Lekker in het rondroepen = Geenstijl, kan nog steeds niet anders concluderen.

henkiedenkiedenkie | 19-04-10 | 12:58

Typo-R | 19-04-10 | 12:48
En al die mensen dan die geen rijbewijs hebben of geen auto kunnen betalen ?

websenior | 19-04-10 | 12:49

Tja, eigenlijk verbaast het me, en vele anderen, helemaal niet. Treinen zijn overbodig en kosten teveel energie (moet je 'ns uitrekenen hoeveel energie en co2 het kost om die dingen te laten rijden). Ik zeg asfalteren dat spoor, fileprobleem opgelost en we zijn allemaal lekker snel op het werk en weer thuis...

Typo-R | 19-04-10 | 12:48

Aha, en dat hadden ze niet kunnen gebruiken om de vertragingsproblemen etc mee op te lossen? Dikke Fail van de NS.

jutta | 19-04-10 | 12:44

Nu weten wij dus ook, hoe het komt dat het treinkaartje steeds duurder en duurder wordt.

eavymetal | 19-04-10 | 12:43

Mensen blijven maar zeuren over de NS. Maar de NS is gewoon een vervoersbedrijf voor de zelfkant van werkend Nederland.

websenior | 19-04-10 | 12:39

@Lardeerik 12:25
Kijk eens goed naar de prijs op je treinkaartje!!.... gratis?? sukkel die je bent.

c10 | 19-04-10 | 12:31

@Chris666 | 19-04-10 | 11:43
Chris: kuDt is met Dt hier. ;) Lol @ spoortermen opsomming.

Sliptong | 19-04-10 | 12:31

maar wel gratis internet in de trein!

Lardeerik | 19-04-10 | 12:25

1,3 miljard? hoeveel is dat eigenlijk in echt geld?

c10 | 19-04-10 | 12:15

neem toch gewoon lekker de auto zegt ie.
met de auto word je nog harder bestolen, emigreren is het enige nog, wegwezen uit dit klote gehucht.

grote grutjes | 19-04-10 | 12:14

In India zouden de mensen juichen voor een treinservice als de NS.

websenior | 19-04-10 | 12:12

Valt me mee dat er maar een miljard kwijt is, had de NS tot dommere dingen in staat geacht....

crk | 19-04-10 | 12:07

@ZDEV | 19-04-10 | 12:00
WC-eend bron. Sorry.

kapotte_stofzuiger | 19-04-10 | 12:05

c10 | 19-04-10 | 11:56
Valt het op? lol

ZDEV | 19-04-10 | 12:01

Teun van het Tuinpad | 19-04-10 | 11:56
Tadaa!

ZDEV | 19-04-10 | 12:01

@ mezelf, ZDEV | 19-04-10 | 11:51
Ah, gevonden: www.bovagrai.info/auto/2009/8.7.html
Per auto: 149,5 miljard kilometer
Per OV: 21,5 miljard kilometer

Oftewel: de Nederlander maakt 7x zoveel kilometers per zwaar belaste auto als met het zwaar gesubsidieerde OV. Logischerwijs zou de overheid dan ook 7x zoveel moeten investeren in ons wegennet. Haal je de subsidies en belastingen weg, dan zal het verschil in deze verhouding nog veel groter worden. Aangezien het OV ook voor een aanzienlijk deel uit bussen bestaat zou dit een extra gewicht voor het wegennet moeten betekenen.

De investeringsverhouding is echter 1:1 met een licht voordeel voor het spoor. Oftewel: de overheid is niet dienstbaar maar klemt zich krampachtig vast aan de maakbare samenleving, over de rug van de burgers. *kotst*

ZDEV | 19-04-10 | 12:00

@ZDEV... u ziet O.V echt niet zitten he?

c10 | 19-04-10 | 11:56

Schandalig. Het is belastingsgeld en als je dat als een kadootje weg gaat geven hou je de vinger op de pols en wacht je niet 10 jaar om te kijken wat er met het geld gebeurd is. Groot gedeelte van het geld moet dus direct terug gevorderd worden van NS en men moet een onderzoek doen, zonder de AIVD, om te zien wat er wel mee gedaan is. Mocht er een kleine miljard terug komen dan scheelt dat weer in de belastingverhoging van de gewone burger. De staat moet gewoon door blijven bezuinigen.
Ik raak toch wel zo beroerd van dit soort fuck-ups en verlakkerij. Zijn het de banken niet dan zijn het de geprivatiseerde mega bedrijven, de gerechtelijke macht of politici wel.

Canis Ferox | 19-04-10 | 11:56

ZDEV | 19-04-10 | 11:51
Zou best wel een leuke vergelijking zijn.

Teun van het Tuinpad | 19-04-10 | 11:56

Kunnen we de NS top niet als biels gebruiken?

deropofderonder | 19-04-10 | 11:54

Teun van het Tuinpad | 19-04-10 | 11:51
U snapt hem!

ZDEV | 19-04-10 | 11:52

Heeft iemand cijfers over de verhouding reiziger-kilometers van OV versus auto?

ZDEV | 19-04-10 | 11:51

ZDEV | 19-04-10 | 11:38
Van de eerste etage uiteraard.

Teun van het Tuinpad | 19-04-10 | 11:51

Waarom spreken we met z´n allen af rekening met elkaar te houden, respect voor elkaar te hebben en alles samen te doen om vervolgens corrupte, hypocriete, egoïstische schoften de macht te geven? Beter de bezem door alle gezaghebbende functies. I believe I'll dust my broom.

Integrevenge | 19-04-10 | 11:46

Voor een miljard euro kan je ook een half miljoen Nederlanders een goede oude Jeep geven. We spuiten wat blubber over het spoor en je hebt een fantastische off-road wegennet door heel Nederland.

Paved roads: another fine example of unnecessary government spending.

ZDEV | 19-04-10 | 11:45

NL is murw van fuckup na faal na blunder.
Betuwelijn
Hogesnelheidslijn
OV chipkaart
Noord-Zuidlijn
etc.
etc.

De NS en Prorail zijn het spoor bijster, zijn ontspoord en dat geld is spoorloos terwijl de economie niet echt als een trein gaat (of juist wel) trekt dit een zware wissel op de financien. Zou mooi zijn als die mega grote projecten eens volgens het spreekwoordelijke spoorboekje liepen.

Best duur dat kut OV.

Chris666 | 19-04-10 | 11:43

ZDEV | 19-04-10 | 11:31
Zo zijn er idd legio uitermate dubieuze 'regeltjes' door de NS ingevoerd. Het zijn er alleen een beetje teveel om allemaal op te noemen.

Hier nog zo een: weet de NS al dat een trein ernstige vertraging gaat hebben? Dan laten ze 'm gewoon uitvallen. Waarom? Elke trein die RIJDT telt mee in de statistieken waar op wordt gebaseerd welke percentage op tijd/te laat rijdt. Elke trein die NIET rijdt valt buiten de statistieken. Het percentage van op tijd rijdende treinen kan je dus gemakkelijk met 5 tot 10 procent verlagen.

Pure datamanipulatie noemen we dat, ten koste van reizigers.

Behoorlijk VerBaasdt | 19-04-10 | 11:41

voor U, Oneindige | 19-04-10 | 11:37
Guillotines zijn zo 1981. Tegenwoordig is het in om iemand voor de trein te werpen.

ZDEV | 19-04-10 | 11:38

Je mag er toch van uitgaan dat op dit moment het hoofdkantoor van de NS bestormd wordt door een woedende menigte... Apathisch kudtland! Haal die guillotines uit het stof!

voor U, Oneindige | 19-04-10 | 11:37

Ze verdienen het wel weer terug aan al die mensen die vergeten uit te checken met de OV-shitkaart

Dominodayfreak | 19-04-10 | 11:36

c10 | 19-04-10 | 11:29
In Nederland hebben ambtenaren corruptie gelegaliseerd en dan heet het geen corruptie meer.

Nederlandse corruptie is doen alsof je het goed voorhebt met cultuur/welzijn/sport/vervoer, hier miljarden subsidies voor regelen en voor jezelf en je vriendjes vervolgens een mega-vergoeding regelen.

Nederlandse corruptie is alles verbieden wat los en vast zit zodat je geld kan vragen als iemand een dakkapel op zijn huis wil zetten of een nieuw rijbewijs moet halen.

Nederlandse corruptie is telkens kleine verborgen belastingen introduceren en deze bedragen elk jaar te verhogen zodat je tegenwoordig meer dan 100% heffingen op energie betaalt.

ZDEV | 19-04-10 | 11:36

Met andere woorden: we mogen met z'n allen strakjes fijn voor een tweede (of strikt genomen zelfs dérde) keer gaan betalen wat wij met z'n allen initieël al ooit hébben betaald. Tja, zo kan ik het ook: twee keer dezelfde boedel verpatsen die oorspronkelijk ook al door jou gefinancierd is. Goudmijntje..!

Jerry Nick | 19-04-10 | 11:32

Behoorlijk VerBaasdt | 19-04-10 | 11:18
Bovendien past de NS haar spoorboekje dusdanig aan dat ze veel meer rek hebben in hun tijden, en aansluitingen slechter worden, zodat de kans op een trein missen te laat wordt. 'Als de regels niet handig uitkomen, passen we de regels aan'. Wie trekt de stekker eruit?

ZDEV | 19-04-10 | 11:31

O o. Alle mensen hier gaan natuurlijk nog steeds niet uit van dat geld corruptie is en dat dit gewoon weer ouwe koek is... Smaakt het nog steeds?

EenZiener | 19-04-10 | 11:30

nl.wikipedia.org/wiki/Corruptie-index
En in 2010??? nederland is langzaam maar zeker een echt apenland aan het worden.
Nederland het Nigeria van Europa........ lol

c10 | 19-04-10 | 11:29

OV-reizigers zijn ras-opportunisten die over de rug van automobilisten lekker goedkoop kunnen reizen. Het is hun goed recht, maar de dag dat subsidie op het OV stopt hebben ze geen enkel recht op klagen.

Laten we het voor de grap eens omdraaien. Treinkaartjes worden dan 200% duurder omdat je voor werkelijk gebruik gaat betalen. Daarbovenop drukken we 160% OV-belasting. Een treinkaartje van €30 kost dan €144.

Automobilisten betalen dan maar €0,60 voor hun benzine. Met subsidie wordt dan €0,20. Bij 1:8 (ja je moet wel een leuke auto hebben) kost een retourtje Groningen-Amsterdam door de polder je dan geen €70 maar €8,75 aan slurpspul.

Mooi om dit even in perspectief te zien. Treinreizigers zouden massaal boe-hoe-en en automobilisten zouden juichen. Asfalteren dat spoor dus!

ZDEV | 19-04-10 | 11:27

Welke politicus zei dit ook alweer:

"De trein brengt je van een plek waar je niet bent, naar een plek waar je niet moet zijn."

Kan er zo snel niet opkomen, maar is een legendarische uitspraak m.i.

Behoorlijk VerBaasdt | 19-04-10 | 11:26

Is Joost Ravoo eigenlijk nog reaguurder?
-edit onder de nick blikjegrolsch -

Harry Turtle | 19-04-10 | 11:23

kapotte_stofzuiger | 19-04-10 | 11:09
Yuch, boomknuffelaars. Was in de UK niet allang aangetoond dat treinen per mens-kilometer vervuilender zijn dan auto's? En dan hadden ze de deur-deur milieubelasting niet eens in meegenomen.

ZDEV | 19-04-10 | 11:19

Kregen ze ook al geen 14 miljoen voor dat internetproefje in de treinen? Internetten in een trein, zijn we nou helemaal van de zotte, ga gewoon de Spits lezen..........!

fritsspits | 19-04-10 | 11:19

Vrijdag tijdens een (herhalings)aflevering van Top Gear werd, terwijl ze weer een fantastische race tussen auto en openbaar vervoer hielden in Japan, beschreven dat 87% van de treinen in Japan op tijd rijdt. Nu lijkt dat misschien niet veel, maar in Japan wordt een trein al als te laat beschouwd wanneer deze 1 minuut te laat is. Is dit het geval, dan is je treinreis gratis.

Voer die regel maar eens in in ons NLetje, zal je zien dat de NS de financiën zo in gaan zetten om er voor te zorgen dat alles op tijd rijdt. Dan kan het opeens vast wel. In contrast: in Nederland krijg je iets terug als een trein minimaal 30 minuten te laat is. En het erge is, als de NS aankondigt dat een trein te laat is dan geven ze geen vergoeding omdat het van tevoren aangekondigd was.

Vertaal dat eens naar iemand op z'n bek slaan. "Nee meneer de rechter, ik had 'm gewaarschuwd dus hij wist dat hij een beuk ging krijgen. Die boete is daarom niet op z'n plaats".

Treinen zijn voor studenten en lutsers in NL; als je geen auto kunt/wilt betalen dan heb je toch echt iets verkeerd gedaan (of ben je Greenpeace lid)

Behoorlijk VerBaasdt | 19-04-10 | 11:18

Jep, lekker dingen privatiseren die heel belangrijk zijn. Zorg, verkeer, gigantische banken. En dan vervolgens pas vier jaar later een vergadering met ze inplannen. Voor een commercieel bedrijf is winstgevendheid belangrijk, het algemeen belang komt op plan 2.

Pappen und nathouden. En als de begroting niet klopt? Precies, handje ophouden. Zucht.

Valentijn Schuinsmaa | 19-04-10 | 11:17

Ik ga sinds 2 jaar met de OV naar het werk en vind het ideaal, maar dat is alleen omdat ik geen overstap heb. 5 minuutjes fietsen naar t station, 20 minuten krantje lezen in trein en dan 5 minuten naar kantoor lopen. Kan niet beter. Maar zodra je moet gaan overstappen is het een drama. Je mist altijd "net" je aansluiting.

Wim-Lex | 19-04-10 | 11:17

Ik ben het eens met alle opmerkingen over asfalteren. Elke keer als ik een trein, bus of tram zie rijden, zie ik alleen maar mijn belasting-euro's voorbij vliegen. De bezettingsgraad is te laag. De milieuvervuiling hoog. En die subsidieblikken krijgen nog altijd voorrang ook.

Het belang van politici en ambtenaren is niet om de mobiliteit van Nederland te verbeteren.
Het eerste belang is om te laten zien dat ze zogenaamd nuttig werk doen voor de samenleving (op kosten van een ander uiteraard).
Het tweede belang is vriendjes mooie baantjes geven als managers bij vervoersbedrijven.
Het derde belang is geld achterover drukken: als er zoveel miljarden in omloop zijn, is het makkelijk iets aan de strijkstok te laten plakken c.q. achterover te drukken.

ZDEV | 19-04-10 | 11:14

Wat ik nooit begrepen heb is dat je exact hetzellufde betaalt voor een rit in zo'n gore , gammele, oude,krappe kudtcoupétrein, als voor zo'n rit in een redelijk moderne dubbeldekker... what's that all about?

bello | 19-04-10 | 11:11

En maar weer van de staat maken, en maar weer privatiseren en weer van voren af aan opnieuw beginnen. enz..

Scagnetti | 19-04-10 | 11:11

Goh, bij de NS is 1,3 miljard soepsidie spoorloos verdwenen... Wat een ontspoord zooitje daar zeg!

gozahtje | 19-04-10 | 11:10

ZDEV | 19-04-10 | 11:01
Benzine voor 60 cent per liter..
*droomt verder*

JosVerbeek | 19-04-10 | 11:09

@ZDEV | 19-04-10 | 11:07
Belasting is slecht voor het milieu, er zit te veel fijnstof in [bomenknuffelaars humor]

kapotte_stofzuiger | 19-04-10 | 11:09

Die 1,3 miljard vierderijksmarken heeft Bea van Amsberg vast mee in de trein naar Denemarken genomen.

Zwitsaltijd! | 19-04-10 | 11:08

De concurrentie van de NS, of van ProRail?

TabulaRasa | 19-04-10 | 11:08

kapotte_stofzuiger | 19-04-10 | 11:06
Pas maar op, straks komt er nog een woordgrapjes-tax!

ZDEV | 19-04-10 | 11:07

@ZDEV | 19-04-10 | 11:05
Er is toch geen belASting?

kapotte_stofzuiger | 19-04-10 | 11:06

Waanzinnige bedragen. De NS, een semi-overheid, leeft nog in de overtuiging dat taxpoet oneindig is en dat men toch vooral moet opsouperen. Dikke neuq voor het gepeupel dat via dit smerige, niet op tijd rijdende, te dure vervoer naar het werk moet of naar school dan wel familie gaat. De wegen lopen vast, dan zou je toch denken dat je als overheid het reizen per openbaar vervoer gaat stimuleren. Maar nee hoor, treinkaartjes worden duurder, de service neemt alleen maar af en geld verdampt nog sneller dan de spreekwoordelijke druppel op den gloeiende plaat. In tijden van crisis kun je op de (semi) overheid rekenen. * iemand een teiltje vragen doet *

Sliptong | 19-04-10 | 11:05

kapotte_stofzuiger | 19-04-10 | 11:04
Pas je wel op voor IJslandse stofwolken?

ZDEV | 19-04-10 | 11:05

@ZDEV | 19-04-10 | 11:01
Dan vlieg ik wel naar 020, goedkoper kan niet.

kapotte_stofzuiger | 19-04-10 | 11:04

De NS is gewoon een groot ordinair winkelbedrijf op de stations.
Treinen rijden is maar een klein nevenactiviteitje.
We worden in de maling genomen.

mick jagger | 19-04-10 | 11:02

We hebben een N en een S maar missen een B ( van Belasting uiteraard )

Teun van het Tuinpad | 19-04-10 | 11:02

Merlot | 19-04-10 | 10:52
Ik roep bij deze de belastingvrije dag uit!

Laten we 30 april nemen. Symbolisch de ideale datum, want de Koningin betaalt geen belasting en Amsterdammers mogen op die dag zwart handelen. Het gelijkheidsbeginsel zegt dat elke Nederlander dat dan ook mag.

Op / over 30 april betalen we geen BTW. Geen accijnzen. Geen parkeergeld. Geen BPM, geen wegenbelasting. Geen premies. Geen inkomstenbelasting. Geen dividend. Geen winstbelasting. Geen afvalstoffenheffing. Geen energieheffingen. Geen importheffingen. Alles kost wat het echt kost.

Op 30 april kost een kaartje in de trein, bus metro wat hij echt kost, zonder al die subsidies. Op 30 april zit nergens subsidie op: nep-banen, cultuur, sport, zorg, geen uitkeringen, geen huursubsidies, iedereen betaalt voor werkelijk gebruik. Alles kost wat het echt kost.

Hoog tijd om Nederland te laten beseffen hoeveel de één betaalt en de ander krijgt.

ZDEV | 19-04-10 | 11:01

Dit is gelegitimeerde diefstal van de ergste soort. En ze komen er allemaal weer mee weg, bij de NS. Ze schijten op belastingbetalers daar.

Milton Friedman | 19-04-10 | 10:59

@voldemort | 19-04-10 | 10:36
Inderdaad, maar die 10% zijn dan ook ZIELUG!

Symmachus | 19-04-10 | 10:59

JosVerbeek | 19-04-10 | 10:54
En ondanks dat heeft de EC onlangs besloten mammoettrucks te verbieden. Poepduur spoorvervoer wordt ons door de strot geduwd.

Mijnheer Pastoor | 19-04-10 | 10:57
-weggejorist-
Lontekikker | 19-04-10 | 10:55

Merlot | 19-04-10 | 10:51
Yup, binnen Nederland is het goedkoper om goederen over de weg te transporteren. Als ik me niet vergis is een goederentrein pas rendabel bij afstanden van meer dan 500 kilometer.
Transport over de weg is bovendien van deur tot deur terwijl je bij treinen toch weer te maken hebt met voor & na transport.

JosVerbeek | 19-04-10 | 10:54

@Disneyland | 19-04-10 | 10:44
Waarom heeft u "recht" op "gratis" transport tijdens studie? Hier in 0033 betalen studenten ook hun eigen treinkaartje.

kapotte_stofzuiger | 19-04-10 | 10:53

vanaf het moment dat ik een auto had (halverwege studie) heb ik NOOIT meer de trein genomen. Geen moment spijt van gehad.

Lebowski Achiever | 19-04-10 | 10:53

Ga ik straks ook doen bij de belasting.
Oh, sorry, ik ben even een tonnetje spoorloos kwijt, hah hah hah, tot volgend jaar hè?

Merlot | 19-04-10 | 10:52

voldemort | 19-04-10 | 10:36
Yes.
En daar zit het kolossale wegvervoer, dat vrijwel de gehele bevoorrading van dit land voor zijn rekening neemt, ook nog bij in.

Merlot | 19-04-10 | 10:51

Disneyland | 19-04-10 | 10:44
Je kan ook een motor kopen.. is een stuk goedkoper dan een auto en je hebt er 10x zoveel lol van.
*zo maar eens op BMW stapt en tentamen maken gaat*

JosVerbeek | 19-04-10 | 10:51

Shit, dat gebeurd mij nou nooit, dat ik opeens 1,3 miljard kwijt ben...

Popiejopie79 | 19-04-10 | 10:51

Baantje voor Eurlings bij NS na zijn ministerschap? Commissariaatje of zo..

cekars | 19-04-10 | 10:51

Voor dat geld hadden we 200 kilometer vierbaans snelweg kunnen laten aanleggen. Dat had wat meer geholpen tegen de files...

DrillSergeant | 19-04-10 | 10:50

Mijn OV jaarkaart heeft er enkel toe geleid dat ik als het even kan nu de auto neem. Het is sneller, goedkoper en betrouwbaarder om met de auto te gaan.

Áls ik dan een keer met de trein ga, mag ik nog staan ook... In de meeste buitenlanden is het een stuk beter geregeld.

En dan ook nog eens dit! F*ck, Ik neem voortaan de heli!

Universalis | 19-04-10 | 10:50

Trouwens, hoeveel Bushmasters kun je kopen van 1,3 mjd?

Chris666 | 19-04-10 | 10:49

kapotte_stofzuiger | 19-04-10 | 10:41
Was het maar zo, ik betaal nog altijd mijn eigen kaartje (niet dat ik ooit met de trein ga, maar toch.)
De overheid die betaald niet mijn kaartje, maar die betaald.... ja wat eigenlijk??? Dat is nou toch juist de vraag?

Chris666 | 19-04-10 | 10:48

En mijn beroepsgroep is pas met ruim 20% gekort op de inkomsten, terwijl ze bij de NS met miljarden spelen! Haal het daar weer terug, en geef mijn gezin ook weer te eten.

Emma Watson | 19-04-10 | 10:47

wie is de accountant ?

3,14mel | 19-04-10 | 10:46

kapotte_stofzuiger | 19-04-10 | 10:41
Tis anders niet te merken die krengen kosten nog steeds moeilijk veel geld.

Jimpy | 19-04-10 | 10:45

Het beste openbaar vervoer heeft Turkije, daar rijdt de Dolmus tot in de kleinste dorpen.
Een hand opsteken is voldoende.

raster | 19-04-10 | 10:45

kapotte_stofzuiger | 19-04-10 | 10:41
Sterker nog, ze betalen heel mijn kaartje. Zelfs al mijn kaartjes : ). Maar goed als u gedurende de rest van mijn studietijd een auto voor me betaald (is immers goedkoper dan de trein) dan zal ik mijn OV-kaart inleveren.

Disneyland | 19-04-10 | 10:44

Sowieso is de auto per saldo milieuvriendelijker dan de trein. Dus kappen met dat achterhaalde transportmiddel!

thispissesmeoff | 19-04-10 | 10:43

Ey Eurlings ! Hoewel ze je met je blote kont over het gehele door zon verhitte spoor zouden moeten trekken tot je geen zachte g meer hebt kun je het nog goed maken door met een paar miljoentjes alle spoorwegen te asfalteren. Weg files, weg subsidies, opeens heb je het : meer asfalt

Bdus99 | 19-04-10 | 10:43

Hoog tijd dat het taboe op OV wordt opgeheven. Hoog tijd dat politieke partijen de gebruiker werkelijk gaat laten betalen voor gebruik van het OV.

ZDEV | 19-04-10 | 10:43

Nederland een democratische rechtstaat?...... bananen, voorwaar ik zeg u bananen.

Karel Kruizenruiker | 19-04-10 | 10:43

Mijn auto staat er en de motor dient als back up of voor stadsbezoek.

Stroopdoos | 19-04-10 | 10:42

Reizen met de trein is dus eigenlijk een soort uitkering trekken. De overheid betaalt mee aan jouw kaartje.

kapotte_stofzuiger | 19-04-10 | 10:41

Man met de hamer | 19-04-10 | 10:34
Oud nieuws? Omdat het een uurtje geleden al ergens anders gepubliceerd is? GS is een blog, geen realtime nieuwsdienst.. en dan nog is het normaal dat het op de ene site net wat eerder is dan op de volgende. Bewaar die wijsneuzerij maar voor als er 3 dagen tussen zit ofzo

panadol | 19-04-10 | 10:40

En toch durf ik hier rustig 'water is nat' te plempen aangezien ik van de NS niets anders verwacht. Die feesten met de pot en plakken links en rechts een pleistertje op de falende systemen.

Stroopdoos | 19-04-10 | 10:40

-
ik ben laatst ook een tientje verloren
-

Capt. J.T. Spaulding | 19-04-10 | 10:39

Spoorloos!

Norm | 19-04-10 | 10:38

Het huidige overheidstekort was dan toch een stukje kleiner geweest.... Vraag me af hoeveel mensen hier beter van zijn geworden. Ze zullen het wel harder nodig hebben dan ik..... Toch?

crk | 19-04-10 | 10:38

Miljardenroof? Kennelijk hebben ze het gedl nodig om de bergoting rond te krijgen en zijn de kaartjes nog niet duur genoeg. Laat de belastingbetaler er maar weer voor opdraaien ipv de treinreiziger zelf.

synchronicity | 19-04-10 | 10:37

@Merlot | 19-04-10 | 10:18
Interessante cijfers, dus de overheid geeft aan hooguit 10% van de reizigers die met de trein gaan evenveel geld uit als aan de 90% die met de auto gaat.

voldemort | 19-04-10 | 10:36

necrosis | 19-04-10 | 10:33
Maandagochtend ben ik altijd in opperbeste stemming.

websenior | 19-04-10 | 10:36

Dat hele privatiseren heeft geen hol uitgemaakt. "You can take a child out of war but you can't take the war out of the child"-ofzo. Moraal is; eenmaal een ambtenaar, altijd een ambtenaar. Die zijn nou eenmaal getraind om geld over de balk te gooi of het in ieder geval zo gewend geraakt dat "foei, niet meer doen" niet meer helpt, zelfs niet met koekjes. Ik zeg, terug naar de staat. Men betaalde vroegah al belasting en dat is niet minder geworden met het privatiseren van het energienet, het spoor en de zorg. Als het zooitje 10 jaar eerder hadden geannexeerd was die hele OV-chipkaart discussie zinloos geweest omdat we toch al wisten "overheid+automatisering=fail". Maarja achteraf hè ...

Prof.Drs.Ing.B | 19-04-10 | 10:36

Requiescat in pace | 19-04-10 | 10:32
Bovendien is het altijd zo dat bij dat soort (relatief) kleine bedragen altijd gedaan wordt alsof de betreffende instantie met die uitgave ongeveer failliet gaat. Net als het strooien van de wegen afgelopen winter, kostte 2 miljoen per dag en daar werd heel moeilijk over gedaan, terwijl er dagelijks achteloos 100 miljoen euro aan de staatsschuld wordt toegevoegd...

JosVerbeek | 19-04-10 | 10:35

@websenior 10:29
En dat durf je te plempen zonder hard te lachen (of te huilen).

necrosis | 19-04-10 | 10:33

Doe ik al Brusselmans, het openbaar vervoer is voor de burgers. Zie uitleg:
www.youtube.com/watch?v=RI4NhxdoCCs
Pindaatje, Pandaatje, Sambaatje en Rambaatje...

gozahtje | 19-04-10 | 10:32

@Brusselmans
Doe eens geen woorden stelen van nu.nl
''ProRail zegt 215 miljoen euro te gebruiken terwijl de NS de rest opsoupeert''.(nu.nl)
"215 miljoen euro voor ProRail terwijl de NS de rest zal opsouperen."(gs.nl)

Beetje jammer. Overigens is concurrentiegevoelige dus met twee rr'en. Dat je het weet.

Avondambtenaar | 19-04-10 | 10:32

Het mooiste vergeten jullie nog: het winterbestendig maken van de wissels had slechts 50 miljoen gekost, maar de NS had belangrijker dingen te doen en besloot om het geld elders te gebruiken.

Requiescat in pace | 19-04-10 | 10:32

Zo zie je maar dat het OV nooit goedkoper kan zijn dan de auto!
Subsidiesponzen...

ZDEV | 19-04-10 | 10:32

@C.Mill | 19-04-10 | 10:29
Probleem is niet de privatisering, probleem is dat de NS helemaal niet geprivatiseerd is. Kijk maar eens naar KPN, daar gaat het wel goed mee.

Symmachus | 19-04-10 | 10:31

zovoklets | 19-04-10 | 10:21
Als je van deze overheid af wilt, is een belastingstaking het enige middel.
Via de stembus gaat het al lang niet meer.

Ayn Rand:
"Do you wish to know whether that day is coming? Watch money. Money is the barometer of a society's virtue. When you see that trading is done, not by consent, but by compulsion--when you see that in order to produce, you need to obtain permission from men who produce nothing--when you see that money is flowing to those who deal, not in goods, but in favors--when you see that men get richer by graft and by pull than by work, and your laws don't protect you against them, but protect them against you--when you see corruption being rewarded and honesty becoming a self-sacrifice--you may know that your society is doomed. "

Merlot | 19-04-10 | 10:31

Gelukkig heb ik een auto, het kost wel wat knaken maar ik kan elke dag zitten, mag er gewoon in roken en hij stopt pas op mijn eindbestemming.

necrosis | 19-04-10 | 10:30

Doet Hibbeldribbel dit dossier nog of heeft Camiel het onder zijn hoede?

Bos Hout | 19-04-10 | 10:30

De NS is een prima bedrijf met fijne service.

websenior | 19-04-10 | 10:29

Tja, wellicht ook niet zo gek ook; bij mij in de straat staat een bedrijfswagen van Pro-Rail (lease? I presume...) meer in de straat verankerd dan ie weg is. Moet toch ook klauwen met geld kosten? Ze hadden het spul nooit mogen privatiseren. Nu is het alleen maar een hele diepe geldput, waar het geld gewoon in verdwijnt.

C.Mill | 19-04-10 | 10:29

De Semi-overheid, bedankt de overheid voor het zorgen voor een betere wereld
voor de toekomst.

HonderdEnEen | 19-04-10 | 10:28

LOL @concurrentie op de ns

robertus | 19-04-10 | 10:28

@kapotte_stofzuiger | 19-04-10 | 10:19
Precies, daar pleit ik al langer voor. Je kunt dan zelfs het OV verbeteren door middel van kleinschalig busvervoer, bijvoorbeeld van en naar industrieterreinen.

Symmachus | 19-04-10 | 10:28

@JosVerbeek | 19-04-10 | 10:21
Vroeger stapte je in de trein en kwam je uit bij het pretpark of de dierentuin van bestemming. Tegenwoordig besluit je 4 uur van te voren te vertrekken om, met een kleine kans op zitplaats, op 5 minuten het vliegtuig net niet te missen.
Alle machinisten en conducteurs scholen we om tot autoreparateur of verhuurder; zonder treinen wordt de autoverhuurmarkt zo groot dat het goedkoper is dan een retourtje. Stellen we een regeltje in dat het alleen maar 'groene' auto's mogen zijn, worden de bomenknuffelaars ook weer blij.

kapotte_stofzuiger | 19-04-10 | 10:27
-weggejorist-
Lontekikker | 19-04-10 | 10:26

geef me een echte rechtse partij om op te stemmen AUB!

poli | 19-04-10 | 10:25

@Mijnheer Pastoor | 19-04-10 | 10:23
Dat is precies wat ik bedoel...

Chris666 | 19-04-10 | 10:24

Chris666 | 19-04-10 | 10:22
Levert bakken geld op voor de Staat ja. Bakken vol accijnzengeld.

Mijnheer Pastoor | 19-04-10 | 10:23

Wat is de hoogte van de bonus van de baas ook alweer?
Vraag me af of hè die moet terugbetalen als je de laan uit wordt gestuurd...

crk | 19-04-10 | 10:23

Conclusie:
Iedereen in de Trein: dat kost bakken geld!
Iedereen in de Auto: dat levert bakken geld op!!!

Chris666 | 19-04-10 | 10:22

de grote railfail?

theos | 19-04-10 | 10:21

Merlot | 19-04-10 | 10:18
Tja, mensen kunnen wel een dagje zonder auto, de overhead niet.

zovoklets | 19-04-10 | 10:21

kapotte_stofzuiger | 19-04-10 | 10:19
Vroeger veel in de stoptrein gezeten?
*zesbaanswegen tot in ieder stadscentrum wel ziet zitten*

JosVerbeek | 19-04-10 | 10:21

Fijnstoffer | 19-04-10 | 10:19

Oh ja een parlementaire enquete.
Dat zal ze leren.
Glas plas was,let maar op...

Bomba Chipolata | 19-04-10 | 10:21


Veel overheidsgeld naar de NS.
Treinkaartjes elk jaar duurder.

En wat krijgen we daar voor terug?

Oude treintoestellen, waardeloze treinstoestellen (HSL), treinen die niet kunnen rijden bij sneeuwvlokjes, smerige stations, vertragingen, belabberde service.
Alle sporen asfalteren, hebben we ook geen treinen meer nodig.
Kosten veel geld en dan heb je nog niks.

lion@night | 19-04-10 | 10:20

Rijkswaterstaat voerde de kontrole uit op het uitgeven van geld.
Nu ken ik meer projecten die door Rijkswaterstaat gekontroleerd werden en op een fiasco uitliepen.

Boomschade | 19-04-10 | 10:20

Hmmm, zal die NS jongens es even wat spookfactuurtjes sturen... Ze missen het blijkbaar toch niet

sr69 | 19-04-10 | 10:19

Dit moet tot op de bodem uitgezocht worden. Parlementaire enquète dus. En snel! We hebben recht op de rollende koppen van elk verantwoordelijk individu dat gemeenschapsgeld verkwist.

Fijnstoffer | 19-04-10 | 10:19

Concurrentie? Welke concurrentie? wtf...

DaZe | 19-04-10 | 10:19

Asfalteren die spoorwegen! Lieve Geenstijl-lezende politici, treinen zijn heel leuk en stoer voor jongetjes van 8, maar het is geen vervoermiddel van de 21e eeuw. Men wil privacy op de vroege ochtend en niet een verplichte stop in elk gehucht.

kapotte_stofzuiger | 19-04-10 | 10:19

jaaa de efficientie en kostenbeheersing is inderdaad veeul beter sinds de privatisatie van de NS... zucht. waarom gaan er uberhaupt miljarden euros naar een geprivatiseerd bedrijf? En dan vervolgens controle onmogelijkmaken onder het mom van concurrentiepositie. Wat een zieke grap die hele NS.

panadol | 19-04-10 | 10:19

Is het niet mooi, privatisering..? Wij betalen toch wel...

Carl von Rabenhaupt | 19-04-10 | 10:18

Wat is er zo handig aan om op GS om 10:02u hetzelfde bericht te posten als op SN om 09:59u.
On Topic: De NS maakt meer kwijt dan je lief is.

DavidC | 19-04-10 | 10:18

Geeft niet.
Is toch maar geld van de automobilist.
En daar heeft de overheid zat van.
In 2009 ontvangen van automobilist: 18,3 miljard. www.bovagrai.info/auto/2009/7.2.html
In 2009 uitgegeven aan automobilist: 3 miljard. www.bovagrai.info/auto/2009/7.1.html

Daar ging dan ook nog 3 miljard van naar het Openbaar Vervoer, waaronder dus die 1,8 van de NS.
En de rest, te weten 12.300.000.000 euri (twaaluf komma drie miljard) ging **joep** de Algemene middelen in.

Leuk toch?
Voor leningen om banken mee te redden, bijvoorbeeld.
Of er een Generaal Pardonnetje van te doen.
Griekenland mee te stieken.
Windmolentjes mee te laten draaien.
De ambtenarij nog maar eens te laten toenemen.
Eskpirimenteel danstejater "Het Oprecht Lelijke" mee te subsidieren.
Klimaatonzin, vooral in de Derde Wereld -- ook heel dringend.
Kan allemaal gemakkelijk, van het geld dat de overheid van de automobilist stal.
.

Merlot | 19-04-10 | 10:18

-weggejorist-

bob links | 19-04-10 | 10:17

Geld dat door anderen in opgebracht kan gewoon verkwanseld worden. Toch?
Goedverdoemme stelletje lutsers...

eerstneukendanpraten | 19-04-10 | 10:17

Laat me raden; afscheidsfeestjes van 100.000 euri per stuk,Bentleys voor iedereen met een functie boven dat van rayonmanager(oid)... etc etc...

Bomba Chipolata | 19-04-10 | 10:16

Ik ben ook ruim 1 miljard euro kwijt kwam ik achter. Ga ik toch ook maar eens vragen over stellen.

Rest In Privacy | 19-04-10 | 10:12

lol @ concurrentiegevoelige informatie op een markt met maar liefst één speler! Maar begrijp ik het nu goed, dat miljard dat nu weg is is weg als gevolg van allerlei dure projecten van de NS of is het gewoon weg?
-
"Er worden verslagen verstrekt, maar bedragen op hoog niveau (waar het nou net om gaat) blijven geheim." Wie niks te verbergen heeft toch...

Disneyland | 19-04-10 | 10:12

"Of het nu gaat om de bouw van poortjes op het station, de implementatie van het gedrocht dat de OV-chipkaart heet of het onderhoud aan de rails."
Sinds wanneer is de NS verantwoordelijk voor onderhoud aan de rails?

Handige Harrie | 19-04-10 | 10:11

@Brusselmans: vierkante rails?????? je bedoelt zeker vierkante wielen?
Anyway: het parlement kan zich weer ergens druk om gaan maken.

Harius | 19-04-10 | 10:11

ohja, vergeet dit ook niet: Het niet winterklaar maken van de wissels was een bewuste keuze: www.nu.nl/binnenland/2229066/ns-en-pro...
Het zoveelste bewijs dat zomaar geld geven niet werkt, zelfs niet in Nederland

sko | 19-04-10 | 10:11

Ik heb een tip voor de commissie die onderzoekt waar we de bezuinigingsmiljarden weg kunnen halen. Daar heb je geen belastingmaatregel voor nodig.

azijnseikerT | 19-04-10 | 10:11

neem gewoon geen baan en een uitkering, waar doe je het voor?
Beetje in de file staan of je blauw betalen aan het veevervoer, nee man, ga gewoon lekker de criminaliteit in, dan kan je lekker uitslapen hahahah

Fatwa | 19-04-10 | 10:10

wat een kleautmegaulen

Johnny de Baas | 19-04-10 | 10:09

Verrassend? Overheden en overheidsbedrijven zijn kampioenen in het ongegeneerd verbranden van geld. Nee dus.
Opheffen en opnieuw beginnen. Blij dat ik niet meer van die stinkers afhankelijk ben..
*aait motor*

JosVerbeek | 19-04-10 | 10:08

-weggejorist-

deBats-- | 19-04-10 | 10:07

Alle privatiseringen in 0031 lopen steevast op een miskleun uit

Tobi | 19-04-10 | 10:07

Wir haben es nicht gewußt

Braakbal | 19-04-10 | 10:07

Over Geldverduistering zie Zembla (gisteren). Over onze steun aan Afghanistan. Iets over miljarden en corruptie. Ook regering en cocaine. Daar laten wij onze jongens/meiden voor vermoorden. Omdat wij zo lief zijn.

Recht(s) Overeind | 19-04-10 | 10:07

Concurrentiegevoelige informatie bij een staatsmonopolist. Lamenielachen.

Bos Hout | 19-04-10 | 10:06

en die kaartjes maar duurder maken

JLV | 19-04-10 | 10:04

Goh, shocking die trainRAILS.

Ashtrey | 19-04-10 | 10:04

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken