Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gristenen willen vaker op tv

jennyisback.pngEn dan gaan we het nu even hebben over een consequent doodgezwegen, stelselmatig genegeerde groep mensen in de samenleving. Namelijk: de gristenen. Je hoort ze nooit, ze bemoeien zich nergens mee, beleven hun religietje in stilte en vallen geen mensen lastig. De politieke en maatschappelijke invloed van gristenen is dan ook 0 (NUL), en dat moet nu maar eens veranderen! De jezusgemeenschap heeft de koppen bij elkaar gestoken en laat weten het he-le-maal zat te zijn om nooit eens aan het woord te komen in het publieke debat, en als dat dan wel gebeurt keihard uitgelachen te worden. De media is namelijk anti-religieus en heeft onvoldoende begrip voor de gristelijke levenswijze. Daarom presenteert Bart-Jan Spruyt, gristenconservatief 'denker' en de man die alleen glimlacht in het donker, de oplossing waarmee gristenen voortaan ieder debat naar hun hand kunnen zetten. Hij wil 'een soort maatschappijleer voor volwassenen en reformatorisch gevorderden' invoeren waarbij geleerd wordt hoe argumenteren werkt, wat een debat is en dat de media anders werken dan de kerk. Reken dus binnen nu en een jaar op een geheel nieuwe lichting gristenprominenten die hun opwachting zullen maken in de kranten en op televee. Dat wordt lachen!

Reaguursels

Inloggen

Here, verlos ons van het kwaad
dat u zelf heeft geschapen. (wtf)
En denk voortaan even beter na
Kee?
Het zij zo maar dat hou je toch

ojédiaré | 11-03-10 | 07:32

Leren argumenteren en debatteren?
Onderwerp: De media werken anders dan de kerk.
Les 1: Opinie

Waar het vooralsnog onmogelijk was een eigen mening te hebben binnen onze kerkelijke gemeenschap zijn wij nu aangekomen in een tijdperk waarin we.... Blaat, gaap, waar zijn de pepermuntjes?

Holleblock | 10-03-10 | 17:11

@ Dr. Aarsgolver

Jawelzekers. Dat weet toch een ieder. U kijt nooit Diceauvary chanel?

De twee visjes aan wie wij ons bestaan te danken hebben zijn;
de Tifus Capsonus en de Pleurticus Stupidus. Ff een paar decenieeuwen fokken en herfokken, en dan krijg je, met een beetje toeval, de mens, met al zijn tekortkomingen en waanideeen.

En een beetje meer onzin op de buis kan toch helemaal geen kwaad. Er zit maar 24 uur in 1 dag. En die is al gevuld met telebagger verspreid over alle kanalen. Dus we gaan er echt niet op achter uit.... toch?

En trouwens wie kijkt er tegenwoordig nog televee? Da's zoooo 1999.

Kafironic | 10-03-10 | 12:55

-weggejorist-

Ido OrthIDOx | 10-03-10 | 10:09

-weggejorist-

An die ARBEIT | 10-03-10 | 10:05

@ Jordert

Ik bied bij deze mijn excuses aan, ik had een wijntje op.

Desondanks stel ik je nogmaals de vraag:

Wil jij met droge ogen beweren dat er uit 2 vissoorten in 6000 jaar tijd 30.000.000 diersoorten zijn ontstaan?

Nee sorry, het is gewoon onmogelijk om met deze stelling respect voor je te hebben.

Gristentuig.

Dr. Aarsgolver | 10-03-10 | 09:59

-weggejorist-

Gringo187 | 10-03-10 | 09:47

@do OrthIDOx | 10-03-10 | 06:58
Volgens mij leert de geschiedenis tot nu toe dat er alleen meer oorlogen zijn gekomen omdat de monotheisten zich steeds in het nauw gedreven voelt. In de middeleeuwen waren zij nog machtig genoeg om je een keuze te geven, bekeren of sterven. Het uitroeien van hele culturen was in hun ogen dan ook geen oorlog, maar het brengen van beschaving en verlichting aan de ongelovigen.
Maar ja, dat is natuurlijk allemaal zo lang geleden.

De Straatcoach | 10-03-10 | 09:32

Gristenen voor de leeuwen zeg ik altijd maar.

Marcus Porcius Cato | 10-03-10 | 07:55

-weggejorist-

Ido OrthIDOx | 10-03-10 | 06:58

Eigenlijk was dat een leugen. Een vroeger aan de haren meegsleepte atheist die wel eens een kerk van binnen gezien heeft en godsdienstonderwijs heeft "genoten" meldt zich.

Vorige was toch korter.

shindai | 10-03-10 | 01:41

Ex gelovige meldt zich.

shindai | 10-03-10 | 01:37

"De media is" ?

allanggeenbabymeer | 10-03-10 | 00:04

Jordert | 09-03-10 | 20:33
Kan er hier nu godgodgodverdomme nooit eens inhoudelijk doorgediskuttieerd worden? Het zijn altijd weer die godvergeten Gristenen die ruzie zoeken en vervolgens doodleuk naar bed gaan.

ojédiaré | 09-03-10 | 23:44

@Jordert
Leg mij eens uit hoe jij een boek als waarhied en woords god kunt zien dat in 300 NA Christus in Nicea is vastgesteld door een HEIDENSE Romeinse keizer die het Christendom heeft ingevoerd als staatsreligie om meer eenheid te creeeren (uit wanhoop dus). Op dat moment is bepaald wel boek wel en wel boek NIET in de bijbel mocht, dus zij hebben geroepen dan het evangelie van Maria bijvoorbeeld niet mocht...
Dan nog een paar vraagjes ter verduidelijking:
Waarom staat in het ene boek van Genesis dat God eerst de dieren en toen de mensen schiep en in het andere precies andersom?
Waarom is God in het OT oog om oog en tant om tand, lekker bloeddorstig en verspreid Jezus (zijn zoon..) een boodschap van keer de andere wang toe?

Wist je ook dat de eerste versen van Genesis een in Hebreeuws ook vertaald kunnen worden naar; God HERSCHIEP de HEMELEN en de AARDES? (food for tought voor de Von Danicken aanhangers :-)).
Wist je dat de eerste Christenen (Gnostische Christenen, hebben ook interessante boeken geschreven die NIET in de bijbel mochten), Jezus helemaal niet zagen als de zoon van God? Maar als een belangrijke profeet? maar dat zijn de Christenen die later door de RK als ' niet ontvankelijk' zijn bestempeld :-)
In houdelijk wil ik best met je in discussie, maar ik denk dat het weinig oplevert. Alle echte gelovigen die ik ken hebben altijd wel een emotionele/dogmatische verkalring om mijn WETENSCHAPPELIJKE argumenten te kunnen omzeilen. EN dat is het ook, geloof is geen wetenschap. Een dokter kan je genezen van kanker, maar niet de mentale steun, troost en kracht geven, wat het geloof bij sommigen wel kan. Dus je praat over verschillende zaken, helaas willen (fundamentele) Christenen/gelovigen altijd met hun dogma's wetenschap onderuit halen.

Wel grappig, aangezien bijvoorbeeld veel belangrijke wetenschappelijke ontdekkingen door priesters etc. zijn gedaan :-)

gegroet

Chris821 | 09-03-10 | 22:41

Jordert, ga voor de verandering eens wat biologie, geologie en natuurkunde lezen in plaats van dat ene boek. Je mag geloven wat je wilt maar de bijbel is simpelweg feitelijk onjuist, En dat kan ook niet anders want het is 2000 jaar geleden door mensen uit die tijd geschreven, deels op basis van Semurische legenden die de zondvloed etc. ook al bedacht hadden voordat god er aan te pas kwam.

Discobedient | 09-03-10 | 21:35

Het niveau daalt jammer genoeg. Ik zou graag verder in discussie gaan met enkelen die hier wel een inhoudelijk gesprek willen voeren en mij terecht vragen naar argumenten, maar niet op deze manier. Respect komt niet voor in het woordenboek van een aantal hier. Ik bedank voor dit wespennest.

De tijd zal het leren wie er gelijk heeft. En het gaat niet om mijn gelijk. Het gaat om Gods waarheid.

Gristenhond, mongool, tuig. Ja een rijke woordenschat is hier aanwezig. Veelzeggend.

Jordert | 09-03-10 | 20:33

*koopt vast chips en cola in*

ambsterdammetje | 09-03-10 | 20:26

TV is de duivel...

Ayaan Sorry | 09-03-10 | 20:05

Gristenen -1

Mr. Peanut | 09-03-10 | 19:49

is dat niet de gristenunie die hun regeringsperiode helemaal verkloot hebben? Volgens mij hebben wij genoeg van dat tuig hier in de samenleving die hun manier van leven aan iedereen wil opdringen.

sapjes | 09-03-10 | 19:49

Sendis | 09-03-10 | 18:39
Ik kijk regelmatig in mijn eigen verdorven ziel en het is er behoorlijk ranzig inderdaad. Ik ben me daar alleen van bewust en ik zoek mijn eigen weg in mijn leven. Het bizarre is dat ik daarbij grofweg dezelfde regels als u hanteer. Ik doe dat alleen omdat ik zie dat sommige van die regels inderdaad nog steeds zinnig zijn en kennelijk redelijk maatschappij-onafhankelijk. Ik geloof alleen de bijsluiter niet. Die is te zot voor woorden. Voor mij, natuurlijk. Als ik dan kijk naar de geschiedenis van de godsdiensten door de eeuwen heen en ik zie het schaamteloze misbruik en corruptie en godsdienstgesanctioneerde moord-verkracht- en plunderpraktijken, dan weet ik zeker dat dit niet heilig is. Of er iets bovennatuurlijks is weet ik niet, maar ik weet wel dat de bijbel van de aarde is. Zoals de Koran, zoals Dyanetics en de sokken van mijn moeder.

uberdude | 09-03-10 | 19:16

@Jordert
Jammer genoeg zijn mensen zoals jij dermate geindoctrineert dat discusieren zinloos is, gelukkig worden er steeds meer mensen wakker. Een normaal intelligent denkend wezen kan toch niet serieus menen dat de aarde maar 6000 jaar oud is? Of die fossielen heeft God in de grond gestopt om ons te testen zeker...??? Antwoorden hoeft niet hoor Jordert, ben er van overtuigd dat het toch onzin zal zijn.

CowboYvar | 09-03-10 | 19:04

Is er iemand die erover heeft nagedacht dat die Jordert gewoon een goed gevoel voor humor heeft... Als ik jullie wilde doen geloven dat ik een Gristenhond was zou ik t op zijn manier doen

TabulaRasa | 09-03-10 | 18:47

Het is tijd voor een sterk atheistisch geluid, stop de indoctrinatie van kinderen, stop de islamisering van Nederland en Europa. Laat er maar eens een docu/debat met belangrijke personen (Dawkins, Hitchens, Harris ) worden uitgezonden prime time en zie hoe alle crea onzin wordt gedebunked. Militaint atheisme en een seculier humanistische staat. Tijd voor actie.

Mr Dutch | 09-03-10 | 18:44

Hmm, ik vind als overtuigd atheist Spruijt heel goed te pruimen anders. Zijn eerste slechte column in Elsevier moet nog geplaatst worden.

Fred667 | 09-03-10 | 18:40

@ uberdude: de spotter en de huichelaar zit in ieders hart, ook in het hart van de Christen, iets waar hij ook tegen vecht, als het goed is. En dus, zoals er hypocriete niet-christenen zijn, zo zijn er ook hypocriete Christenen. We zijn allemaal "van dezelfde lap gescheurd"... en iemand anders een spiegel voorhouden mag nooit een reden zijn, niet in de spiegel van je eigen verdorven ziel te kijken.

Sendis | 09-03-10 | 18:39

Okie, kom maar op met die CDA spruijtjeslucht; meer TV aandacht voor gristelijke paters die zich aan kindertjes vergrijpen.

denwop | 09-03-10 | 18:31

Had iemand al een slechte naamgrap met spruytjes gemaakt? Bij deze. Ik zit er persoonlijk niet op te wachten maar gun hunnie ook hunnie tv momentjes. Hebben we weer wat te lachen. Jezus dit, Godt dat, verderfelijke heidenen, armageddon is nabij. Heerlijk. Terug naar jou Andries....

Sliptong | 09-03-10 | 18:29

Alleen de naam al///bart-jan spruyt.... Bordewijk had t niet kunnnen verzinnen.

pollodepiemel | 09-03-10 | 18:17

Ja, leuk geprobeert maar kansloos

Nonbeliever | 09-03-10 | 18:14

TV wil Gristenen Niet vaker op zich

Nonbeliever | 09-03-10 | 18:11

En had de goede man ook al gehoord van de CU, CDA en SGP? O nee, geen TV in huis natuurlijk. Stom van Adriaantjeeeeeuh.

Adriaantjeeeeeuh | 09-03-10 | 18:06

@ Jordert

Wat lul jij nou uit je nek over evolutie na de ark. Als er slechts twee vissoorten waren, is het dan niet vreemd dat vervolgens miljoenen soorten zijn ontstaan, maar de mens identiek is gebleven. Of denk je dat Noach bijvoorbeeld een amfibie was?

Verder zijn er meer methoden om te bepalen hoe oud iets is. Er bestaat zoiets als aardlagen. Op plaatsen waar nooit grote grondverschuivingen hebben plaatsgevonden kun je zo de geschiedenis of evolutie van het leven zien.

Tot slot stel je dat de aarde ongeveer 6000 jaar oud is. Dus jij wilt hier serieus gaan beweren, gewoon met droge ogen, dat in 6000 jaar ongeveer 30.000.000 soorten zijn geevolueerd uit twee vissen?

HAHAHAHAHAHAAAAA

is het respectloos je zo uit te lachen? Wellicht. Maar feit blijft dat het ook erg grappig is. Je bent typisch een voorbeeld van een domme gristen.

Ja dat is respectloos. Boeien. Laat je god komen dan.

Mongool.

Dr. Aarsgolver | 09-03-10 | 18:06

@uberdude | 09-03-10 | 17:23
Laat die Jordert nou eens beredeneren waarom hij denkt dat de aarde inderdaad 6000 jaar oud is. En laat hem ook beredeneren waar dan die dinosaurusbotten vandaan komen, terwijl ze niet worden genoemd in de bijbel. And while you're at it ben ik erg benieuwd wat zijn verklaring is voor de schepping van het hele heelal, al die miljarden sterren en de variatie daarin. Eerdere mislukkingen of iets dergelijks?

Mr Dixit | 09-03-10 | 17:46

Jordert | 09-03-10 | 16:55
Ik wist dat ik deze nog ergens had liggen. Een universum uit het niets: www.youtube.com/watch?v=7ImvlS8PLIo
Deze meneer neemt de moeite je uit te leggen wat in de natuurkunde 'niets' precies is en uit welk soort niets op dit moment vemoedt wordt dat het universum is ontstaan en op basis van welke feiten.

Achterdocht | 09-03-10 | 17:41

@Jordert
Kijk, ik kan nog begrijpen dat je wilt verdedigen dat er in de Big Bang is bijzonders is gebeurd. Wat ik niet kan begrijpen, is dat je bijvoorbeeld wel accepteert dat je computer het doet (ik neem even aan dat deze posting op de old-school methode met een internet verbinding is gedaan, en niet via de post) terwijl dat apparaat is gebaseerd op quantumtunnelende electronen die in het standaard model keurig worden beschreven terwijl als dat standaard model je iets laat zien dat jij toevallig niet gelooft, zoals radioactief verval, dat je dat dan gewoon negeert en zegt dat het niet klopt. Ik snap niet dat jij niet ziet dat je opzettelijk zoveel ontkent zonder enkele motivatie. Waarom denk je dat niemand met een opleiding (en niet religieus) dit soort dingen ontkent?

uberdude | 09-03-10 | 17:36

Jordert | 09-03-10 | 16:55
Je bent verschrikkelijk tekort gedaan door hen de jou onderwezen hebben. Walgelijk. Maar ik ben van mening dat een mens nooit te oud om te leren is. Het overweldigende van onstaan van het heelal, de aarde en de ontwikkeling van het leven en het bevatten van die voorgeschiedenis van de mensheid is te mooi om te laten liggen. Duik er eens echt in en laat je niet klem zetten door wat je denkt te moeten geloven. Als jij je beter voelt met een god in het geheel, dan moet je dat zelf weten, maar ga niet van die nonsens verkondigen, dat is nergens voor nodig en is een belediging voor het harde werk van onder meer deze gelovige wetenschapper: www.youtube.com/watch?v=y7Cbipk4vzs
Is een onderdeel van een langere lezing over het falliet van creationisme. Veel plezier: www.youtube.com/watch?v=Ohd5uqzlwsU

Achterdocht | 09-03-10 | 17:32

Hiermee wordt bewezen hoe wereldvreemd de gemiddelde grefo is. Ze weten niet eens dat 0031 wordt overheerst door gristelijke partijen, omroepen, kranten, verenigingen, scholen en niet te vergeten de verplichte kerk op elke straathoek. En maar blijven volhouden dat NL een seculiere samenleving is.

Mr Dixit | 09-03-10 | 17:31

Jordert | 09-03-10 | 16:38
WTF Jordert??? Je beseft dat er iets kan zijn als evolutie maar slaat de plank zo ongelooflijk mis door de tijdsschaal 3 tot 5 ordes mis te schatten? Dat is de ZWAKSTE escape die ik mijn hele leven heb gezien. Kijk naar het mechanisme achter evolutie en zie de veranderingen die het kan doen en hoeveel generaties dat kost. Evolutie is geschiedenisles, maar dan in een samenvatting. Het beschrijft waar de soort is geweest, niet waar hij naartoe gaat. En die reis is lang, want elke positieve verandering moet zich vermenigvuldigen om succesvol te worden. En de veranderingen zijn KLEIN, want het gaat om DNA-kopie-variaties of bestaande maar niet dominante soort-variaties. Either way, je hebt OF heel veel beginsoorten of heel erg veel tijd, of (en dat is het dus) beide.

uberdude | 09-03-10 | 17:23

Jordert | 09-03-10 | 16:55
Ik geloof best dat je weg moet, want je wordt nu gedwongen om ergens over na te denken.
Je bazelt trouwens de hele tijd. ALLES, maar dan ook alles om je heen laat zien dat het ouder is dan 6000 jaar. Het ENIGE op deze planeet dat iets anders laat zien is een boek dat is samengesteld door de Romeinen. Niet door Joden, niet door Christenen, niets van dat alles. Een ouderwetse Romeinse vergadering die besloot wat er wel en niet in mocht komen. Lees nou eens gewoon de geschiedenisboeken...

uberdude | 09-03-10 | 17:23

@Jordert | 09-03-10 | 16:46
Ok, laten we aanneman dat die waanzin-theorie van jou waar is en dat een of andere, vooralsnog fictieve, God alles geschapen heeft uit het niets, en dat dan in zes dagen (op de zevende dag was het koopzondag, dus dan moest alles klaar zijn). Maar goed, stel. Kun je me dan nu even uitleggen wie GOD dan geschapen heeft? Of was die er altijd al en kreeg hij, na een eeuwigheid in het niets te hebben gestaard, uit pure verveling het idee om eens een universumpje te scheppen?

Brouhaha | 09-03-10 | 17:02

"Spruyt pleit voor 'een soort maatschappijleer voor volwassenen en reformatorisch gevorderden' waar argumenten aangedragen worden voor zo'n debat."

Dat vink dan een apart pleidooi van Bart-Jan, zeker gezien het debat waarop hij hier doelt: het publieke. Doet me denken aan enge boekjes en kursussen die de PvdA de afgelopen decennia (uit)gaf tbv. mn. de wat minder zelfdenkende aanhang...

-Als u dit gevraagd wordt, dient u dat te antwoorden.
-Wanneer men u zus aanvalt, behoort u zich zo te verdedigen.
-Gaat de diskussie hierover, buigt u deze binnen twee stappen om zodat hij daarover gaat.
-etc. etc.

Een pleidooi voor sjabloonkommunikatie dus. Zodat je dalijk godverdomme nog meer dan nu reeds het geval is met volledig voorgeprogrammeerde gristenbots te maken krijgt wanneer je met gereformeerden spreekt. Bah!

widtvoet ® | 09-03-10 | 16:57

De koolstofdateringsmethode C-14 bevat onzorgvuldigheden. Ik zeg niet dat ik 100% zeker weet dat die methode niet klopt. Het is een beetje flauw van me om vervolgens niet te zeggen welke onzorgvuldigheden dat zijn, maar ik zou dat even moeten opzoeken in een boek en ik moet nu echt even weg.

@Teun op een rationele manier naar de bijbel kijken? Ja dat lukt me wel.

Ik wil jullie bedanken voor de respectvolle discussie die ik met jullie heb gevoerd.
Wellicht kom ik er later vandaag nog op terug.
Later

Jordert | 09-03-10 | 16:55

Sendis | 09-03-10 | 16:54
Geweldig. Maar geef je nu ook een keer antwoord op mijn vragen? En ik haat Christenen niet, ik begrijp ze alleen niet, en verdenk ze van ongelooflijke hypocrisie en vermoed dat ze niet na durven denken over de belangrijke dingen in het leven.

uberdude | 09-03-10 | 16:55

Ik ben geen gristenhond maar van mij mogen de meeste koopzondagen afgeschaft worden.

snap_shootert | 09-03-10 | 16:54

Voor al die Christenhaters, het volgende:
"Voor spotters staat de straf al vast, voor de rug van dwazen ligt de stok al klaar."
(Spr. 19: 29)
Maar ook de Blijde Boodschap voor hen die bespot worden:
"Gelukkig zijn jullie wanneer ze je omwille van mij uitschelden, vervolgen en van allerlei kwaad betichten. Verheug je en juich, want je zult rijkelijk worden beloond in de hemel; zo immers vervolgden ze vóór jullie de profeten." (Math. 5:11, 12)

Sendis | 09-03-10 | 16:54

Jordert | 09-03-10 | 16:46
jouw god is hooguit bij machte om aan zijn pik te trekken bij het zien van zulke brave volgelingen.

zoalshetis | 09-03-10 | 16:54

Wie zei er dat gristenen geen humor hebben?

TabulaRasa | 09-03-10 | 16:54

Ik zit trouwens niet te vissen om je onderuit te halen, ik ben gewoon benieuwd wat je daar op te zeggen hebt.

Steilloos ten Onder | 09-03-10 | 16:52

Jordert | 09-03-10 | 16:46
Hoe verklaar je dan objecten die gevonden zijn die al 20.000 jaar oud zijn? C-14 methode?

Steilloos ten Onder | 09-03-10 | 16:49

@Steilloos dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar ik denk zo`n 6000 jaar. Er zijn veel aanwijzingen te benoemen die wijzen naar een relatief jonge aarde.
In 6 dagen is de aarde geschapen, maar of dat dagen waren van 24 uur is natuurlijk de vraag. Het zou goed kunnen van wel, want God is bij machte om vanuit het niets dingen te scheppen.

Jordert | 09-03-10 | 16:46

@An die Arbeit bedankt voor je compliment.
Jij hebt niet helemaal goed opgelet bij scheikunde. :-)
Reactie kan alleen voortkomen uit een actie.
Jij doet alsof de Big Bang een wetenschappelijk bewezen feit is, maar het zijn slechts veronderstellingen die totaal niet bewezen kunnen worden.

Net zoiets dat gezegd wordt dat christenen vroeger geloofden dat de aarde plat was. Het is nota bene de bijbel die laat blijken dat de aarde rond is! Er wordt bijvoorbeeld gesproken over de aardkloot. Een kloot is meestal rond.. :-)
En zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen uit de bijbel die allemaal wijzen op een ronde aarde. Maar nu dwaal ik een beetje af.

Jordert | 09-03-10 | 16:43

Jordert | 09-03-10 | 16:38
Hoe oud is de aarde volgens jou?

Steilloos ten Onder | 09-03-10 | 16:42

@Steilloos ten Onder | 09-03-10 | 16:26:
Eerste deel zit sterk in elkaar. Tweede deel wat minder. Wat betreft oorlogen, de gelovige met hersens zal altijd vermelden dat God niet alleen liefde is maar ook rechtvaardig. En dat wij allemaal zondige mensen zouden zijn. Baby's hebben niets verkeerd gedaan maar dagen erfzonde met zich mee. En ja dit is allemaal theorie maar op dit punt zit de Bijbel dus echt wel goed in elkaar.

En ja er worden heel veel vragen over gesteld. De grootste groep zijn de mensen die de Bijbel nooit begrijpend hebben gelezen. Als je het toch wilt onderzoeken lees dan iets als de kanttekeningen erbij. De andere groep is de groep die het meemaakt. Dan moet je wat je zegt te geloven opeens accepteren en dat is moeilijk.

Inferi0r | 09-03-10 | 16:42

@Uberdude. In de bijbel wordt niet gesproken over dino`s, en evenmin over ijstijden. Het was niet relevant blijkbaar om dat in de bijbel te zetten.
Er zijn veel soorten dieren en het lijkt onmogelijk om die allemaal in de Ark te krijgen. Maar jullie geloven hoogstwaarschijnlijk allemaal in de evolutietheorie? Ik deels ook. En daarmee beantwoord ik meteen die vraag daarover. Zou het niet zo kunnen zijn geweest dat vroeger in de tijd van de Ark er slechtst 1 of een paar vissoorten waren? Slechts 1 soort katachtige? En ga zo maar door. Waarschijnlijk zijn daar later door evolutie veel meer variaties in gekomen.

@Steilloos ik ben met je eens dat het totale waanzin is om te zeggen als een bay is overleden dat de ouders dan waarschijnlijk wat verkeerds zouden hebben gedaan. Pure bull shit en eerlijk is eerlijk, die christenen zijn er helaas. Die gaan op de zetel van God zitten en zullen de mensen wel eens vertellen wat, welke oorzaak heeft. Voor sommige dingen hebben we geen verklaring. Ellende kan een straf zijn, maar hoeft beslist niet! Daarom moeten mensen daarover heel voorzichtig zijn. @Teun je wilde nog antwoord op een vraag?

Jordert | 09-03-10 | 16:38

Ik ben blij met onze Joods-Christelijke traditie.

Wijnand Duyvendak | 09-03-10 | 16:37

Ah godver. Die moest natuurlijk voor Teun zijn, enfin.

Steilloos ten Onder | 09-03-10 | 16:36

Steilloos ten Onder | 09-03-10 | 16:27
Hoe leg je dat uit aan Mevr. van het Tuinpad?

Dmitri Dmitrievitsj | 09-03-10 | 16:32
Dat is een ander verhaal.

Steilloos ten Onder | 09-03-10 | 16:35

Steilloos ten Onder | 09-03-10 | 16:26
Ouders die een kind verliezen kunnen veel troost putten uit hun geloof, is ook wat waard.

Dmitri Dmitrievitsj | 09-03-10 | 16:32

God is deaud. Einde discussie

Ptah | 09-03-10 | 16:32

-weggejorist-

An die ARBEIT | 09-03-10 | 16:31

Steilloos ten Onder | 09-03-10 | 16:27
Daar denken sommigen anders over.
;)

Teun van het Tuinpad | 09-03-10 | 16:30

E-zwerver | 09-03-10 | 16:11
Zonder christendom geen plafond vd Sixtijnse Kapel, geen MattheÜspassie van J.S. Bach, geen requiem van Verdi of Fauré. Geen Braziliaans carnaval, veel minder madrigalen van Gesualdo, enz. enz.

Dmitri Dmitrievitsj | 09-03-10 | 16:29

Teun van het Tuinpad | 09-03-10 | 16:20
Ah gatverdamme Teun, dat kan toch niet?

Steilloos ten Onder | 09-03-10 | 16:27

Goed, alle grappen terzijde, wordt het misschien wel even tijd om ontopic te reageren.

Religie is natuurlijk zo failliet als Ijsland. Of je het nou over het christendom, de islam hebt, of over het vliegende Spaghettimonster, mensen die een geloof aanhangen zijn niet meer van deze tijd. De wetenschap is m.i te ver gevorderd en er zijn te veel vragen al beantwoord. En dan krijg je te maken met het meest vervelende element van religie. Ontkenning, en een verachting van andersdenkenden.

Ik snap ook niet dat mensen serieus geloven in een machtig Opperwezen die alles van boven regelt. Waarom dan al die oorlogen? Waarom al die ziektes? Zijn we als mens zo verdorven dat we dat verdienen? Mooi voorbeeldje. Ik was eens in gesprek met een gelovige, en we kwamen uit op het punt van kindersterfte. Toen ik hem vroeg of een baby het verdient te sterven in zijn eerste levensjaar, was zijn antwoord dat de ouders waarschijnlijk iets verkeerd hadden gedaan. Totale waanzin.

Steilloos ten Onder | 09-03-10 | 16:26

@uberdude
+veel

@Je Verzint Het Niet
Het Christendom is met de kerk pas gesticht zo'n 200 jaar nadat dhr JC de jaartelling heeft ingesteld....

E-zwerver | 09-03-10 | 16:20

Steilloos ten Onder | 09-03-10 | 16:16
Gewoon.
Zo moeilijk is het niet.
Men neme een ton met een gat, zet die op de binnenplaats van je klooster, zoek slachtoffers die opgezette tijden plaats willen nemen in den ton.
De rest gaat als vanzelf.

Teun van het Tuinpad | 09-03-10 | 16:20

-weggejorist-

Ido OrthIDOx | 09-03-10 | 16:19

Teun van het Tuinpad | 09-03-10 | 16:15
LOL! War gebeurt er nou zo allemaal in zo'n ton? Ik kan me er zo weinig van voorstellen.

Steilloos ten Onder | 09-03-10 | 16:16

Hoera! Meer verhalen van de gebroeders Grimm!

1337haxxor | 09-03-10 | 16:16

Vieze Tonnie | 09-03-10 | 16:14
Dat kan wel zo zijn, maar het is wel alsof je tegen een muur aan staat te lullen.

Steilloos ten Onder | 09-03-10 | 16:15

Steilloos ten Onder | 09-03-10 | 16:13
Iedere dinsdagmiddag, 14:00, is het mijn beurt.
Jaap had zich gewassen vandaag.

Teun van het Tuinpad | 09-03-10 | 16:15

ach ze hebben pas 2000 jaar iets te zeggen ...

Je Verzint Het Niet | 09-03-10 | 16:15

Ik ga kijken zodra ze mij hebben uitgelegd
- hoe er 30 miljoen (keer twee, natuurlijk) dieren op de ark zaten
- waar al dat water heen is gegaan
- wat ze met de zoutewatervissen hebben gedaan
- Wanneer ze de Aboriginals, Indianen en Hawaianen hebben neergezet.
- Waarom ik 534 andere geloven niet moet geloven die zeggen dat hun geloof het echte is
- waarom de bijbel is geschreven, geselecteerd en herschreven is door de Romeinen en toch heilig en absoluut waar kan zijn.
- waarom de kerk elke wetenschappelijke vooruitgang altijd eerst 3 eeuwen tegenhoudt en daarna als ze echt niet anders kunnen hun verhaal ALWEER totaal veranderen.
- Waarom ik in de bijbel niks over de ijstijd lees
- Waarom ik in de bijbel geen dino's zie
- Skip 857623 andere items.

Ik wacht even af.

uberdude | 09-03-10 | 16:15

Laat ze maar komen trouwens, die gristelijke praters. Ze zijn niet in het debat aanwezig omdat ze teveel lastige vragen niet uit kunnen leggen. Maar ik blijf ze graag stellen.

Vieze Tonnie | 09-03-10 | 16:14

-banned | 09-03-10 | 16:12
Bietje zelfspot, zie StO 16:05

harry pikkel | 09-03-10 | 16:14

Hier heb ik een edit. Die niet cynisch is: "En dan gaan we het nu even hebben over een consequent doodgezwegen, stelselmatig genegeerde groep mensen in de samenleving. Namelijk: de Chinezen. Je hoort ze nooit, ze bemoeien zich nergens mee, beleven hun religietje in stilte en vallen geen mensen lastig. De politieke en maatschappelijke invloed van Chinezen is dan ook 0 (NUL), en dat moet nu maar eens veranderen!"

Meneer de President | 09-03-10 | 16:14

Jordert | 09-03-10 | 16:10
Voordat ik op deze tegel reaguur, heeft u nog een antwoord op mijn vorige vraag ?

Teun van het Tuinpad | 09-03-10 | 16:14

Teun van het Tuinpad | 09-03-10 | 16:10
Je spreekt uit ervaring?

Steilloos ten Onder | 09-03-10 | 16:13

banned | 09-03-10 | 16:12
Harry, dit betekent dus een 'ja'.

Buffell | 09-03-10 | 16:13

Wach ff. Verbod op open winkels op de zondagen, weigerambtenaren, geen homo's aan de hosties, SGP geen subsidie meer, Rouvoet wil geen homozaken in zijn werk als minister, Premier beweert dat iemand zonder geloof niet kan functioneren en is trots op zijn tegenstem tegen het homohuwelijk, minister van Defensie begrijpt niet dat ongelovigen enig houvast hebben en volgens de gristenen komen ze niet in het publieke debat naar voren? Probleem is meer dat ze onhoudbare en onverdedigbare nonsens naar voren wensen te brengen. Ga dan niet mekkeren dat je wordt weggehoond en uitgelachen zeg. Hypocriete zeurdozen.

Achterdocht | 09-03-10 | 16:13

Tip voor gristenen: Stem openlijk PVV en voor je het weet gaat Wilders jullie belangen nog meer verdedigen. Tot nu was hij nog de enige, de CU en CDA wensen niet eens christenen boven de islam te verkiezen: video.aol.fr/video-detail/geert-wilder...

funkyd | 09-03-10 | 16:13

-banned | 09-03-10 | 16:10
En de gristenhonden zouden massaal Edward Current moeten aanbidden.

Cazi | 09-03-10 | 16:12

harry pikkel | 09-03-10 | 16:10

?

-banned | 09-03-10 | 16:12

Als ze jezus nie hadden afgemaakt hadden ze er ook geen martelaar van gemaakt en dan had de wereld er heeeel anders uit KUNNEN zien.... geen kerk, geen middeleeuwen, wetenschap niet in de underground technologieen niet verloren gegaan. gvd we hadden wel met warp 5 door ons heelal kunnen vliegen maar nee er moesten weer een paar idioten zijn die zo'n stom boekje samen moesten stellen en nog meer idioten die het niet konden lezen die een stel corrupte fappers uit het vaticaan volgden om iets wat ze toch niet konden begrijpen, geen kruistochten zonder kerk dus ook geen moslims boosgemaakt 800 jaar geleden en dus geen gezeik over boze haatbaarden vandaag de dag over dingen die gristenen ooit verkeerd hebben gedaan en ga zo maar door...

E-zwerver | 09-03-10 | 16:11

@Robert van Effen ik snap je reactie niet, dino`s hebben gewoon bestaan, die bewering is totaal niet tegenstrijdig met wat er in de bijbel staat beschreven.

@An die Arbeit iets kan niet uit niets zijn ontstaan.

@Azijnseikert, God is niet gemaakt. God bestaat altijd al en zal ook blijven bestaan. Dat is moeilijk voor te stellen voor ons mensen. Ook voor christenen, maar dat komt doordat wij ahw. op een andere niveau leven dan God. Wij hebben een heel ander besef en nemen dingen om ons heen heel anders waar.

@Dmitri snap ik.

Jordert | 09-03-10 | 16:10

Steilloos ten Onder | 09-03-10 | 16:07
Eens in de week 2 uurtjes in een ton lijkt vreemd maar went snel.

Teun van het Tuinpad | 09-03-10 | 16:10

banned | 09-03-10 | 16:06
Dat is dan ook de ironie waar hij op doelt. Moeten we jou alles uitleggen?

harry pikkel | 09-03-10 | 16:10

Cazi | 09-03-10 | 16:08
EdwardCurrent = god

-banned | 09-03-10 | 16:10

Lying Dutchman | 09-03-10 | 16:04

Die hadden hem voor de leeuwen geworpen.
Nee, niet van ING.

Teun van het Tuinpad | 09-03-10 | 16:08

-banned | 09-03-10 | 16:06
Hmm. Dat is ook weer waar. En als ik Jaap de Paap moet geloven, gebeuren er vreemde dingen daar op zijn priorij. Zouden die gasten dan toch elke dag in een LOLtrain gelegen hebben? (Zoek dat btw zelf maar op)

Steilloos ten Onder | 09-03-10 | 16:07

Die apostelen waren zo kuis als wat, dat geleauf ik niet.
Steilloos ten Onder | 09-03-10 | 16:05

Dat zeiden ze van de kerk ook altijd.

-banned | 09-03-10 | 16:06

Aah, kijk er lezen wat Gristenen mee. Vraagje voor jullie dan. Doe eens uitleggen hoe dat ook weer zat. God schiep eerst het licht, toen de dag en de nacht, en een paar dagen later pas de zon, de maan en de sterren. Die volgorde verwart mij enigszins.

lieverdeauddanreaud | 09-03-10 | 16:05

harry pikkel | 09-03-10 | 16:02
Dat was dan ook wel een beetje de ironie waar ik op doelde. Zucht.

-banned | 09-03-10 | 16:02
Die apostelen waren zo kuis als wat, dat geleauf ik niet.

Steilloos ten Onder | 09-03-10 | 16:05

Teun van het Tuinpad | 09-03-10 | 16:01
Ik denk dat zelfs got zich kapodt schaamde, sta je dan, met je werkloze, harige, imbeciele zoon. De koning van het oeverloos gezwam. Nee, we mogen die Romeinen dankbaar zijn. Misschien kunnen ze ons van Wouter Bos verlossen.

Lying Dutchman | 09-03-10 | 16:04

-weggejorist-

joostflr | 09-03-10 | 16:03

Steilloos ten Onder | 09-03-10 | 15:57
Dat lijkt me sterk, het was een jood. Die overigens alle niet-joden van de aardbodem wilde vegen, zie Openbaringen. Dat wordt nog wel eens wel vergeten door christenen die zijn 'heb je naaste lief' prediken.

harry pikkel | 09-03-10 | 16:02

Steilloos ten Onder | 09-03-10 | 15:57

Ik denk dat jezus lid van coc was met zijn 12 vriendjes

-banned | 09-03-10 | 16:02

ROFLOL @ Lying Dutchman | 09-03-10 | 15:58
Doodgaan en nog terugkomen ook.
Bah.

Teun van het Tuinpad | 09-03-10 | 16:01

Recht(s) Overeind | 09-03-10 | 15:59
En welke partij heeft die aangevraagd?
Nee, niet zeggen! Laat me raden...

Cazi | 09-03-10 | 16:01

stoomloc | 09-03-10 | 15:57
Precies. Geen onderscheid maken. Elke religie moet geslacht worden.

Steilloos ten Onder | 09-03-10 | 16:00

Beste Gristenen; dit is veel leuker: Tweedekamer.nl
Leukste TV die er is. Bijvoorbeeld:

DONDERDAG 11 MAART
10.45 uur - Spoeddebat over het bericht “Gouda koopt tuig af”.
15.30 uur - Spoeddebat over bedreiging van ziekenhuispersoneel door Marokkanen in een ziekenhuis in Harderwijk

Veel plezier.

Recht(s) Overeind | 09-03-10 | 15:59

Steilloos ten Onder | 09-03-10 | 15:57
Hij had wel zijn eigen Posse, dat wel.

Teun van het Tuinpad | 09-03-10 | 15:59

Wellicht zou het en masse als Gristenen ondergaan van bilokatie hier soelaas kunnen bieden.

widtvoet ® | 09-03-10 | 15:59

Teun van het Tuinpad | 09-03-10 | 15:54
Klopt, overal gratis eten, neuqen en korsten & klitten kweken op kosten van anderen. Maar iets aan zijn uiterlijk doen, ho maar. Hij kon op water lopen, maar dat komt doordat zelfs water een tolerantieplafond heeft. Wat een smeerpijp zeg.

Lying Dutchman | 09-03-10 | 15:58

harry pikkel | 09-03-10 | 15:51
Yoghurt Christus.
Even wennen.

Teun van het Tuinpad | 09-03-10 | 15:57

Teun van het Tuinpad | 09-03-10 | 15:54
Zou jezus ook lid geweest zijn van de AFA?

Steilloos ten Onder | 09-03-10 | 15:57

@Steilloos ten Onder | 09-03-10 | 15:27
"
"En dan gaan we het nu even hebben over een consequent doodgezwegen, stelselmatig genegeerde groep mensen in de samenleving. Namelijk: de gristenen. Je hoort ze nooit, ze bemoeien zich nergens mee, beleven hun religietje in stilte en vallen geen mensen lastig."
Zoveel prachtige ironie in zo weinig zinnen. Hulde!
"

Inderdaad meesterlijk ook in die zin dat deze ironie tegelijk twee religies slacht.

stoomloc | 09-03-10 | 15:57

@Jordert
Het is allemaal heel simpel en toch heel complex,
Er was niks en dat ontplofte :) en de rest kwam daar uit voort

E-zwerver | 09-03-10 | 15:56

Gristenen hoeven toch niet te roeptoeteren, die werken in het geniep.

Vieze Tonnie | 09-03-10 | 15:56

jvlaam | 09-03-10 | 15:52
Dát noem ik je naaste liefhebben. Jammer dat je 713 niet hebt.
Lot zou er het zout van krijgen... Mán wat kunnen ze elkaar dáár liefhebben zeg!

Napeauleon | 09-03-10 | 15:55

Ja maar waar halen die vuile jezusliefjes het LEF eigenlijk vandaan. Om eerst even miljoenen kindjes even inwendig te onderzoeken en daarna heel lief gaan zeggen dat ze vaker op tv willen?
Wat voor gore zender wordt dat dan eigenlijk?

Buffell | 09-03-10 | 15:55

Gelovigen horen in een inrichting en zouden helemaal niets te zeggen moeten hebben in een samenleving...

Bill le Koek | 09-03-10 | 15:54

Lying Dutchman | 09-03-10 | 15:51
Hij was er al vroeg bij met die kraakactie in die stal.
De Romeinen hadden dat al gauw in de gaten.

Teun van het Tuinpad | 09-03-10 | 15:54

jvlaam | 09-03-10 | 15:52
993 is ook populair bij gristenen, hoor ik.

Buffell | 09-03-10 | 15:54

Nou tineke huizinga mag inderdaad wel wat vaker op Private Spice

GleufGlijder007 | 09-03-10 | 15:53

Op een wat dieper nivo zou je kunnen zeggen. 'Wat maakt het uit of iemand iets zinnigs zegt? Wij zijn bedolven door kijkcijfers, SMS reacties, polls, marktonderzoeken en opiniepeilingen. Een echte mening of die nu kunst, religie, sociaal, medemenselijk, muzikaal of anderszins inhoudelijk is IS per definitie kansloos. (Shalalalo shalalala...)

Einde van de Domheid | 09-03-10 | 15:52

Via ziggo krijg ik op de zenders 710, 711 en 712 genoeg ware Gristenen te zien anders. Vermoedelijk nog veel meer op 713, maar die heb ik niet in het pakket.

jvlaam | 09-03-10 | 15:52

-weggejorist-

An die ARBEIT | 09-03-10 | 15:52

Teun van het Tuinpad | 09-03-10 | 15:48
Ik denk dat een boek met als hoofdpersoon 'yoghurt' ook niet zo goed verkoopt.

harry pikkel | 09-03-10 | 15:51

"ertussenuit piept en chili con carne make gaat"

1 v.d.15 man | 09-03-10 | 15:51

[email protected] van het Tuinpad | 09-03-10 | 15:48
Juist, die Sjzseszuzs had het mooi voor elkaar.

Lying Dutchman | 09-03-10 | 15:51

[quote[De media is namelijk anti-religieus en heeft onvoldoende begrip voor de gristelijke levenswijze.[/quote]

snap het cynisme in dit artikel niet zo... klopt toch wat ze zeggen (geenstijl is daar het levende bewijs van)... en dan probeer je daar wat aan te doen, ipv alleen maar boe roepen.. ik zie het punt dus niet zo feit is dat

begint een beetje hinderlijk te worden dat geenstijl van het alternatieve nieuwsmedium dat het was is gegroeid naar een blogje waar een stel in de serieuze media mislukte redacteurtjes hun meninkjes kwijt kunnen. moet eerlijk zeggen dat ik daar steeds minder op zit te wachten.. 'rot op en kom niet meer terug' zou je zeggen, maar ik wil zo graag dat goede oude geenstijl van vroegah terug....

pj_vr | 09-03-10 | 15:50

Nou. Dan koopt iedereen die gristenhonden op teevee wil, een speciale teevee, waar alleen deze shit dan wordt uitgezonden, zodat de rest er nooit meer last van zal hebben.

Buffell | 09-03-10 | 15:50

-weggejorist-

An die ARBEIT | 09-03-10 | 15:50

Jordert | 09-03-10 | 15:46
Dat mag.
Maar probeer, ik noem eens wat, de Bijbel rationeel te bekijken.
Lukt u dat ?

Teun van het Tuinpad | 09-03-10 | 15:49

Jordert | 09-03-10 | 15:42
Got bestaat niet. Zo. Het staat op internet, dus het is waar.

Lying Dutchman | 09-03-10 | 15:49

@Steilloos ten Onder op 15:44
Mijn cursus Mandarijn slaagd ook al niet, to ik erachter kwam dat de Chinezen ook van rechts naar links lezen. Dus sla ik de koran ook maar over.

1 v.d.15 man | 09-03-10 | 15:49

@Jordert | 09-03-10 | 15:42

Maar wie heeft God dan gemaakt vraag je je af. Ik denk van die vieze vunzige ruimtewezens die dachten een grap uit te kunnen halen.

azijnseikerT | 09-03-10 | 15:48

Kunnen we even alle geloven afserveren? Lekker koppie trouwens hierboven.. Moet nog maagd zijn in mijn visie. Ik verheug me toch meer op de narigheid die Castricum hier straks zal deponeren. Ik hoop dat ik e.e.a. nog kan zien. ;)

JP_Nee! | 09-03-10 | 15:48

Joppie! Droetels! Uitzinnig! Heere-mijn-tijd, want voor Maria en Onanie heb ik geen tijd sinds mijn onlangs verworven abonnementje op het wetenschappelijke uittreksel van de Openbaring.

www.weet-magazine.nl/home/nieuws/4

Slau | 09-03-10 | 15:48

Lying Dutchman | 09-03-10 | 15:44
Precies.
Hij deed gewoon zijn ding.
Haren niet knippen, relschoppen en de boel een beetje ophitsen.
Ik bedoel, een gemiddelde krakerT gaat er ook niet vanuit dat er na 2000 jaar nog over hem geluld wordt.

Teun van het Tuinpad | 09-03-10 | 15:48

Jordert | 09-03-10 | 15:42
Nou, de natuur? Ik doe een wilde gok.

Steilloos ten Onder | 09-03-10 | 15:47

Jordert | 09-03-10 | 15:42
Is het noodzakelijk dat natuurwetten gemaakt zijn, is een volgende.
Ik ben overigens wel gevoelig voor het argument van de natuur die zo mooi in elkaar zit, dat moet wel door een God ontworpen zijn, maar wetenschappelijk is het zo armoedig.

Dmitri Dmitrievitsj | 09-03-10 | 15:46

-weggejorist-

An die ARBEIT | 09-03-10 | 15:46

Bart Jan Spruijt: juist gristenen hebben veel media: ND, RD, Reformatorische Omroep, Evangelische Omroep, het zijn nog echte zuilen met eigen scholen eigen tijdschriften eigen evenementen.

websenior | 09-03-10 | 15:46

@Teun ben ik niet met je eens, maar fijn dat we hier in mening over kunnen verschillen.

Jordert | 09-03-10 | 15:46

Kijk, daar komt de gristelijke aap uit de mouw. Stelselmatig genegeerd? Het is een en al gristenen en socialisten dat het woord voert, op tv en in de pers. Nee, wat hier speelt is dat gristenfundamentalisten doorkrijgen dat moslimfundamentalisten veel meer succes hebben in het doorvoeren en opleggen van hun abjecte moraal dan gristenfundamentalisten. Dat als puntje bij paaltje komt een grote bek en een lange baard méér oplevert dan je andere wang toekeren en je tam en mak gedragen.
Ik juich deze ontwikkelingen ten volle toe. Laat de gristenen zich vooral roeren en hun ware aard tonen, in alle detail en met alle bijbehorende emoties. Opdat nog duidelijker wordt wat rigide religieus denken nou eigenlijk inhoudt, en hoe rigide religieus denken zich verhoudt tot een pluriforme samenleving die iedereen ruimte wil geven en wil voorkomen dat de ene waarheid de andere overschaduwt. Opdat nog duidelijker wordt wat we als westerse samenleving te verliezen hebben als we het licht dat secularisatie heet weer uit willen gaan doen.

Schoorsteenveger | 09-03-10 | 15:46

@Jordert
Je gaat nu toch niet zeggen dat God ook al die dino-botten in de grond heeft gestopt ????

Robert van Effen | 09-03-10 | 15:45

LJBrinkhorst | 09-03-10 | 15:38
'verbale kots'... dan denk ik direct aan een (fysiek) geweldloze 'democraat'.

Einde van de Domheid | 09-03-10 | 15:45

Jordert | 09-03-10 | 15:42
Nou, zeg 't maar.... wie maakte de natuurwetten?
Heb jij vandaag Geenstijl-dienst op de Refdag-redactie?

Napeauleon | 09-03-10 | 15:45

Goed dan gaan eens met ze in debat. Laten we beginnen bij het begin: het ontstaan van de aarde. Onmiddelijk wordt je met Genesis 1:1-6 om de oren geslagen. Einde debat.

lieverdeauddanreaud | 09-03-10 | 15:45

"De jezusgemeenschap heeft de koppen bij elkaar gestoken en laat weten het he-le-maal zat te zijn om nooit eens aan het woord te komen in het publieke debat, en als dat dan wel gebeurt keihard uitgelachen te worden."

Gek he?!

Moet je maar eens kijken naar de serie "why do people laugh at creationist" op youtube:
www.youtube.com/watch#!feature=related...

ReinierBee | 09-03-10 | 15:45

Lying Dutchman | 09-03-10 | 15:40
Het schijnt dat tie ook Twittert.
2525.

Teun van het Tuinpad | 09-03-10 | 15:44

Teun van het Tuinpad | 09-03-10 | 15:43
Als Szjezsusz dit allemaal van te voren had geweten, hij hij gewoon zijn bek gehouden hoor. Echt waar.

Lying Dutchman | 09-03-10 | 15:44

Ik wil goedverdoemme ook vaker op teevee

Geile Markeerstift | 09-03-10 | 15:44

1 v.d.15 man | 09-03-10 | 15:41
De koran is tegenwoordig gratis af te halen bij de betere kebabzaak ;-)

Steilloos ten Onder | 09-03-10 | 15:44

*zucht* nog meer gristendebatten...

Niet alsof we daar op zitten te wachten

OT:
Waarom reageert er niemand op het nieuws dat de Piratenpartij aan de verkiezingen wil meedoen? (behalve dat het je misschien geen zak interesseert)
www.nu.nl/politiek/2200720/piratenpart...

iLikeFatChicks | 09-03-10 | 15:44

Jordert | 09-03-10 | 15:38
Hoi.
Geloof is meer emotie dan ratio, imo.
Doei,

Teun van het Tuinpad | 09-03-10 | 15:43

@vriendje natuurlijk een boom groeit door die verklaring die jij geeft. Fotosynthese etc. etc. Het zou heel raar zijn als die christen dat ontkent. Maar wie heeft die natuurwetten gemaakt is dan de vraag..

Jordert | 09-03-10 | 15:42

Wat zegt Cruijff?

Lying Dutchman | 09-03-10 | 15:41

@LJBrinkhorst | 09-03-10 | 15:38

Vergeet Elly & Rickert niet. Een soort van muzikale pil van Drion. Nou ja, muzikaal *kuch*

Biff Eagleburger | 09-03-10 | 15:41

@Steillos ten Onder op 15:37
D`as geen geld zeg. De meeste sprookjesboeken zijn veel duurder. ;)

1 v.d.15 man | 09-03-10 | 15:41

Gristenen nooit serieus nemen en geloof altijd -veel!

c.onjo | 09-03-10 | 15:40

*Wacht nog steeds op reactie van Jordert | 09-03-10 | 15:33*

Steilloos ten Onder | 09-03-10 | 15:40

Nee. en allemaal afslachten, stenigen vierendelen en in de fik steken ook. En de groetjes van Varg.

Azijn | 09-03-10 | 15:40

Die Bart-Jan Spruyt heeft best wel een scherpe blik, getuige zijn analyse dat CU van klein-rechts opgeschoven is naar klein-links.
binnenlandsbestuur.nl/Home/all/humorlo...

absoloetlie | 09-03-10 | 15:40

Oud! Die paters vonden dertig jaar geleden al een manier om in het nieuws te komen.

Napeauleon | 09-03-10 | 15:40

Teun van het Tuinpad | 09-03-10 | 15:37
Ja, ik las al zoiets op Jeszusz zijn wikipedia.

Lying Dutchman | 09-03-10 | 15:40

Teun van het Tuinpad | 09-03-10 | 15:37
Steengeyl klinkt eauk wel leuk.

Steilloos ten Onder | 09-03-10 | 15:39

En wie heeft jou dat wijsgemaakt @Steilloos ten Onder?
Juist als je rationeel denkt is het christendom het meest logische antwoord voor allerlei levensvragen.

Jordert | 09-03-10 | 15:38

Jenny Goeree, leeft die nog? Ik dacht dat ze gestikt was in haar eigen verbale kots.

LJBrinkhorst | 09-03-10 | 15:38

baba4oog | 09-03-10 | 15:35
Nu je het zegt..

Teun van het Tuinpad | 09-03-10 | 15:38

@Robert van Effen op 15:36
Schrijf een handleiding voor in 2 delen ofzo.

1 v.d.15 man | 09-03-10 | 15:38

@kees5073: Je hebt Christenen. Je hebt niet-Christenen en je hebt newbies. Die laatste groep is wel het meest treurig. Zo weinig nuance in een post.

@Raceplee | 09-03-10 | 15:32:
U vergeet dat deze Christenen er zelf ook van overtuigd zijn dat Gods wil het beste voor de maatschappij is. Dat wil zeggen dat ze zonder de Bijbel ook nog genoeg argumenten tegen pak hem beet abortus, zondagsrust e.d. weten. Ja, zelfs voor de schepping.

Trouwens over sprookjes gesproken. Hoe minder geloof hoe populairder horoscopen en Uri Gellers worden. Het aantal mensen wat het echt met de wetenschap alleen doet in Nederland is erg klein. Zo kunnen we toch altijd blijven lachen, met en zonder gelovigen.

Inferi0r | 09-03-10 | 15:37

-d

Teun van het Tuinpad | 09-03-10 | 15:37

Jordert | 09-03-10 | 15:33
Denk je niet dat die religies waar jij op doelt nog steeds bezig zijn met een wraakoefening, zeg nu inmiddels zo'n kleine duizend jaar?
Die zijn er immers kwaadschiks achtergekomen dat coexistentie van verschillende religies alleen mogelijk is op het kerkhof, als ze lang en breed dood zijn. En daar werken ze dus hard aan.
Nu heb je met dat personeel van de RK kerk eigenlijk geen vijanden meer nodig maar toch...

Napeauleon | 09-03-10 | 15:37

@ Robert van Effen | 09-03-10 | 15:36
van jou mag 't, van hen moet 't. de duivel is in de dieteel.

baba4oog | 09-03-10 | 15:37

Steilloos ten Onder | 09-03-10 | 15:34
Hustler of PoonT.
Ik ben er nog niet uit.
Lying Dutchman | 09-03-10 | 15:33
Klopt,
kadootje van de Romeinen omddat hij hem verraden had.

Teun van het Tuinpad | 09-03-10 | 15:37

"Tegelijk vindt ruim een derde van de (gristen)studenten dat christenen zich te veel laten intimideren door 'de linkse kerk'."

De vijand van mijn vijand is mijn vriend?

Prof. D.A.H. Vintik | 09-03-10 | 15:37

1 v.d.15 man | 09-03-10 | 15:35
Das mooi, lidmaatschap kost 5,72 ;-)

Steilloos ten Onder | 09-03-10 | 15:37

Gaan we zeker de volgende argumenten krijgen:
'ik hoef geen bewijs voor god's bestaan te leveren. Als ik naar een groeiende boom kijk, weet ik dat hij bestaat'.
Deze kreeg ik laatst in een discussie met een gristen voorgeschoteld. Een uitleg over zaadje, grond, water, fotosythese nam ze natuurlijk niet aan. Deze mensen willen niet het debat in, ze willen je overtuigen van hun gelijk. En daar zijn al omroepen genoeg voor. grrrrrrr

vriendje | 09-03-10 | 15:36

Hopelijk voeren ze dan eens in de week een rustdag in.
Zondag bijvoorbeeld. Tis de helft van mijn weekend en dan mag best alles een keertje helemaal dicht zijn.

Robert van Effen | 09-03-10 | 15:36

kees5073 | 09-03-10 | 15:29
Nee totaal fout. Probeer het nogmaals...

Jordert | 09-03-10 | 15:36

Jordert | 09-03-10 | 15:33
Alle religies verkloten de aarde en dienen geextermineerd te worden (De religies, niet de personen die deze religies aanhangen, voordat de Godwins weer komen).

Geloof is voor de zwakken die de realiteit van deze wereld niet aankunnen en het daarom hogerop zoeken.

Steilloos ten Onder | 09-03-10 | 15:36

@ Teun van het Tuinpad | 09-03-10 | 15:28
goed idee ! "PowNed' lijkt me wel een aardige naam voor zo'n club.

baba4oog | 09-03-10 | 15:35

@Steilloos ten Onder op 15:31
Ik wordt meteen lid als dat gebeurt.

1 v.d.15 man | 09-03-10 | 15:35

Reli-sprookjes horen ook niet in het publieke debat, en al helemaal niet op de staatsTV

terrOJist | 09-03-10 | 15:35

Die foto, er komt zowat stof van m'n scherm af. *kuch*

gozahtje | 09-03-10 | 15:35

Ja maar. Wat staat er in de bijbel over en aan mediatraining? God wist toch al dat de televisie zou worden uitgevonden?

zovoklets | 09-03-10 | 15:34

Teun van het Tuinpad | 09-03-10 | 15:28
Ja leuk, nog suggesties voor de naam?

Steilloos ten Onder | 09-03-10 | 15:34

Wat een kansloos nietzeggend artikel.
Moddergooien om het moddergooien.
Beter besteedt Geenstijl alleen negatieve aandacht aan religies die deze aardkloot wèl verkloten.

Jordert | 09-03-10 | 15:33

Ze zeggen dat jeszusz in de achtertuin van Bart-Jan Spruyt ligt begraven.

Lying Dutchman | 09-03-10 | 15:33

Nog meer bullpeop zoals dat familie 7 gebeuren.

1 v.d.15 man | 09-03-10 | 15:32

Ze bedoelen Christextremisten... Een erg groot deel van de Nederlanders heeft per slot van rekening een achtergrond of opvoeding die feitelijk christelijk is. Alleen zijn de meesten zo verstandig om dat voor zichzelf te houden.
Het lijkt me in politieke en maatschappelijke debatten ook eerder een handicap dan een voordeel als je enige argument bij alle onderwerpen "de heer wil het zo" is. Dat probleem hebben trouwens alle religies die politiek willen gaan bedrijven. Met een goed verhaal gebaseerd op echte argumenten kom je verder, en dat is nou precies waarom ze onvoldoende zichtbaar zijn in die maatschappelijke discussies. (Lees maar "genegeerd worden" in plaats van "onvoldoende zichtbaar zijn" want dat zal dichter bij de werkelijkheid liggen)

Raceplee | 09-03-10 | 15:32

Ploertendodert | 09-03-10 | 15:25
Anders richten we de ARN op, Anti Religieus Netwerk. Lijkt me een prima Publieke Omroep.

Steilloos ten Onder | 09-03-10 | 15:31

BJS rocks!
Niet dat Christenen veel te zeggen hebben, maar de litanie van PAul de Leeuw, Geert Wilders, de Toppers, Linda de Mol, Nick en Simon heeft tot dusver ook alleen maar negatief resultaat.
Laat die Christenen ook maar eens, er zijn tenslotte alleen maar atheistische columnisten en media. BJS, ik zeg... doen!

Einde van de Domheid | 09-03-10 | 15:31

God wil het, dus blijf maar lekker monddood met je enge harses!

Frederik Vijf | 09-03-10 | 15:30

Het mooiste moment is altijd wanneer hun God besluit om tijdens de dienst het dak van de kerk / moskee te laten instorten op een aantal van zijn meest trouwe volgelingen....
En dit is niet van mij! :)

van Nazareth | 09-03-10 | 15:30

Zeker de VPRO past niet meer in het rijtje thuis. Verder hoeven Christenen het toch niet altijd over de Bijbel te hebben. Zat maatschappelijke zaken waar ze een punt kunnen maken. Spruyt zelf heeft zijn eigen gebied binnen de Elsevier al. Enige plaats in Nederland waar Geenstijl lezers en Christenen samen komen.

Inferi0r | 09-03-10 | 15:30

Ik heb het: gristenen moeten homo's en joden gaan terroriseren en aanslagen gaan plegen. Dan worden ze serieus genomen en krijgen ze direct hun zin. Er is geen supermarkt die nog op zondag open durft.

MAD1950 | 09-03-10 | 15:29

-weggejorist-

kees5073 | 09-03-10 | 15:29

Oh nee, gristenhonden!
The power of Satan compells you!
The power of Satan compells you!

Cazi | 09-03-10 | 15:28

hoe kan je die gristen überhaupt serieus nemen

seenstijlgucks | 09-03-10 | 15:28

Laten we met GS een omroepje beginnen.
Leuk.

Teun van het Tuinpad | 09-03-10 | 15:28

"En dan gaan we het nu even hebben over een consequent doodgezwegen, stelselmatig genegeerde groep mensen in de samenleving. Namelijk: de gristenen. Je hoort ze nooit, ze bemoeien zich nergens mee, beleven hun religietje in stilte en vallen geen mensen lastig."

Zoveel prachtige ironie in zo weinig zinnen. Hulde!

Steilloos ten Onder | 09-03-10 | 15:27

@nick2325 15:25

Die Bart-Jan. Alsof gristenen niet genoeg in speeltuintjes spelen: een uitstekende manier om kleine kinderen te ontmoeten!

widtvoet ® | 09-03-10 | 15:27


Pleurt ze allemaal maar op een zender, wel achter de decoder ajb. Zijn we van dat slappe sprookjes vertellen ook af.

1 v.d.15 man | 09-03-10 | 15:27

Ik kan me best voorstellen dat je je als gristenhond best een beetje in de verdrukking voelt door de opkomst van de islam.

Maar er zijn toch al genoeg kerkelijke omroepdingetjes...? nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Publ...

Wim-Lex | 09-03-10 | 15:26

Daarom zijn het vaak van die zuurpruimen; ze worden niet serieus genómen.

witwas | 09-03-10 | 15:26

Goed doe maar een debat over pedo's in de kerk dan.

-banned | 09-03-10 | 15:26

Roger Wilco | 09-03-10 | 15:23
Vergeet the Hour of Power niet !

Teun van het Tuinpad | 09-03-10 | 15:26

Gristenen worden altijd onder tafel geluld, omdat ze in een discussie hun standpunten niet KUNNEN onderbouwen; het is namelijk op gebakken lucht gebaseerd.

Kaapstad | 09-03-10 | 15:26

Omg nog meer religie alsjeblieft, kan iedereen niet gewoon atheist worden en doorgaan met de orde v/d dag?

E-zwerver | 09-03-10 | 15:25

Ik ben Anti-religieus, mag ik ook zendtijd? Anders gaan de gristenen maar lekker een youtube-kanaal opzetten. Verder wat Teun van het Tuinpad zegt, alleen zou ik VPRO door IKON vervangen. Wat dan weer wel zo is, is dat al deze omroepen publieke omroepen zijn, en daar kijken sommigen het nieuws op, en de rest tuned in op de Commerciele zenders voor de belevenissen van Frans Bauer, Rene Froger en Jantje Smit.

Ploertendodert | 09-03-10 | 15:25

In theorie weten we dat we het tuinhekje open moeten doen en in de speeltuin moeten spelen, maar eigenlijk kijken we alleen maar over het hekje heen.

Dus ze hebben pleinvrees!

nick2325 | 09-03-10 | 15:25

-weggejorist-

andere jan | 09-03-10 | 15:25

Natuurlijk werkt de media anders dan de kerk. In de media komt de informatie doorgaans vanuit de bron.

azijnseikerT | 09-03-10 | 15:25

Een DEBAT? met gristenen?
boehahahaha over dogma's kun je helemaal niet discussieren. Die zijn nl ALTIJD WAAR!

beastiaan | 09-03-10 | 15:25

Als ze echt zouden leren hoe argumenteren werkt, dan zijn ze na de cursus niet meer gelovig. Er is geen enkel argument voor god.

harry pikkel | 09-03-10 | 15:25

dokter gonzo | 09-03-10 | 15:23

Da's een goeie.
Laten we het de Christen Partij Nederland noemen.
Kort makkelijk af.

Teun van het Tuinpad | 09-03-10 | 15:25

Dat wordt wat! Straks weten ze me zo te boeien dat ik me bekeer..

ZehSpittah | 09-03-10 | 15:24

@Teun van het Tuinpad

Trouw, onze regering... hoezo niet zichtbaar in publiek debat?

Roger Wilco | 09-03-10 | 15:23

Ik word nu al helemaal gek van die gristenprogramma's. Ze hebben al meer dan gewoon zendtijd om hun waanideeën te verspreiden.

Hamus4 | 09-03-10 | 15:23

Tip voor christenen: Begin een politieke partij en probeer in de kamer te komen.

dokter gonzo | 09-03-10 | 15:23

Stop de Christianisering!

Napeauleon | 09-03-10 | 15:22

KRO, NCRV, EO, VPRO.
Dus.

Teun van het Tuinpad | 09-03-10 | 15:22

zijn er nog niet genoeg gristelijke omroepen??

atb | 09-03-10 | 15:20

ND, fijne krant!

LJBrinkhorst | 09-03-10 | 15:20

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken