Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Volkskrant. Klok, klepel én de feiten.

downloadacar.jpgHahaha, de dode bomenschrijvers van de Volkskrant denken ook weer mee te doen op de internets. Je moet tenslotte toch met je tijd mee gaan. Ergens had men op de stoffige redactie vol pijprokende oude mannen iets gelezen over downloaden, en daar zij een 'serieus journalistiek medium' zijn, hebben ze er weer iets over gepubliceerd. Dikke fail bij voorbaat, want van dat hele grote boze internet begrijpen ze daar overduidelijk nog steeds geen ene reet. Zo kwamen ze in januari al met een bericht waarin stond dat 'alles wat je gratis downloadt illegaal is'. Gelul uiteraard, want als u GeenStijl F5't, downloadt u ook. En dat mag van ons. Niks illegaals aan. Robert Giebels en Timmeh Kuik lulden destijds al keihard uit hun nek. Gisteren echter, heeft de ernstig incompetente 'internetjournalist' van de Azijnbode, een zekere 'Onze Verslaggever' zelfs nog een waanzinniger artikel geschreven (Mirror), wat gelukkig direct vakkundig gefileerd werd door de big boss van Usenetcommunity FTD via zijn Twitter. Volgens hem kan de Volkskrant beter niets schrijven, daar ze -hoe verrassend- totaal geen verstand van zaken hebben. Iets wat wij wel vaker zien bij de nieuwsfabriek van de hoogbejaarde Pieter Broertjes. Maar van dit bewuste artikel klopt vrijwel helemaal NIETS, zo zegt de uitbater van usenet-platform FTD, Ronald Sievers. GeenStijl hoopt dat een hier een vakantiekracht betrof die 'omdat hij ook wel eens iets neerhaalt' dit artikel mocht schrijven, maar vreest dat dit toch dé top is qua journalistieke internetredactie bij de Krant voor het Volk. Arnoud Engelfriet, jurist voor FTD in de bodemprocedure tegen BREIN (actiesite), zegt via de mail over de zaak: 'In die bodemprocedure eist FTD een bevestiging dat downloaden echt legaal is.' en stelt terecht vragen over de integriteit van de krant wegens het gebrek aan wederhoor. Maar stel dat de rechter een van de weinige resterende Volkskrantabonnees blijkt of alleen platen in de kast heeft staan, dan zou uw downloadgedrag wel eens in ernstige problemen kunnen komen. Want downloaden van Usenet (of sterker, in het algemeen) kán dan als illegaal bestempeld worden. Als de uitspraak in de bodemprocedure slecht uitvalt voor FTD, zou dit dus een precedent kunnen scheppen waardoor het hele internet in 0031 op zijn kop gezet gaat worden. De uitspraak van de bodemprocedure van BREIN tegen Mininova is uitgesteld tot eind augustus, want Timmeh wil ook met vakantie. De uitspraak van de zaak van FTD tégen BREIN (bekend van het hackhoaxen), waarin gezegd wordt dat Timmeh op moet houden met het janken dat downloaden illegaal zou zijn, gaat nog langer duren. Gezien de innige samenwerking tussen een privé-onderneming zonder mandaat als BREIN, de entertainmentindustrie, partijdige rechters en de incompetente koekenbakkers van de Volkskrant, raden wij van GeenStijl u aan om vooral via vrijwel niet te tracen programma's als TOR of Bitblinder uw dagelijkse pr0n en muziek binnen te harken. Wordt natuurlijk vervolgt.

Reaguursels

Inloggen

Ik zal nog even een paar voorbeelden noemen om te illustreren waar dit naar toe gaat. Kiezers en belastingbetalers betalen al een vermogen aan tientallen private stichtingen via de publieke omroep en tientallen andere Staatsinstellingen. Er is zelfs een 'stichting Tick' die bij de publieke omroep tonnen int omdat belastingbetalers reclame opgedrongen krijgen. Onlangs werd een werkgever veroordeeld tot het betalen van 'luisterrechten' omdat een werknemer met een Ipod was betrapt door een private controleur. Als je een zelfgemaakte foto van een openbare omgeving op internet zet krijg je een rekening van de Stichting Beeldmerk omdat er (toevallig) op die foto een gebouw staat van een architect, of beeld van een andere 'artiest'. Belastingbetalers betalen dus eerst voor het plaatsen van dat beeld op de openbare weg, en krijgen dan nog zo'n honderd jaar rekeningen omdat ze gedwongen naar dat beeld mogen kijken. PvdA en CDA, bedankt voor het opzadelen van kiezers met deze 'wetten'.

jospeh6085 | 11-07-09 | 10:59

De Staat wil met hulp van het private Brein volledige controle over internet. Nu alle internetgedrag voor 18 maanden wordt opgeslagen is de volgende stap om automatisch onwelgevallige teksten en bestanden uit te filteren en deze dan te bestempelen als 'illegale downloads'. Dat is niet zo moeilijk want volgens Brein is iedere uiting afgeleid van PROEST 'artiesten'. Die bestanden verdwijnen dan van internet, en degenen die ze hebben gelezen of gehoord dan wel gezien kunnen automatisch worden vervolgd. Let wel, de PvdA en het CDA hebben deze 'wetten' aangenomen.

jospeh6085 | 11-07-09 | 08:53

Je zou er een DOWN(load)syndroom van krijgen

hfakker | 10-07-09 | 10:29

Ik maak m'n eigen muziek wel.

RobbieG | 10-07-09 | 09:44

Die Sieverts ziet gewoon zijn business in gevaar komen. En begint daarom te piepen. Dat hij nu leeft van het aanbieden van illegale spullen. Wil toch niet zeggen dat dat allemaal zo maar mag. Ja, en nu niet uit eigenbelang weer gaan lullen over dat illegaal downloaden allemaal wel mag. En film stelen is een film stelen. Zo is het nu eenmaal.

Flippo | 10-07-09 | 08:46

Beëlzebul | 09-07-09 | 18:53
Alleen is een no-cd crack legaal als je maar de originele CD hebt. Ik heb bijvoorbeeld voor verschillende spellen een no-cd crack omdat ik graag mijn originele CD's zo weinig mogelijk gebruik (en ja daar hoort bij dat ik meestal ook een ISO maak van mijn CD's) want dan gaan ze langer mee. Nee hoor, een no-cd crack is helemaal niets mis mee.

smalltown_cynic | 10-07-09 | 08:34

JA hallo! Ik ga echt geen TOR downloaden, dat is hartstikke illegaal. Ik mag helemaal niks meer op internet.
.
En uploaden, oooooh verschrikkelijk. Betekent dat dat ik ook niet meer mag reaguren op GS of e-mail mag verzenden?
.
Vond trouwens het verhaal van mininova (op éénvandaag deze week) echt heel mooi "ja, we houden het wel in de gaten maar er zal vast wel *iets* illegaals op staan* aldus de directeur van mininova. Die kerel moet de politiek in. Wat dit betreft is dat het meest politiek correcte antwoord.

smalltown_cynic | 10-07-09 | 08:26

The net is to big for those who are in power. And boy do they hate it.

jatochnietdan? | 10-07-09 | 00:58

Tja, schrijven is ook een kunst....

pek en veren | 10-07-09 | 00:05

Wat zijkt die Brein nou..
Dat de platenindustrie te lui was om met zijn tijd mee te gaan, worden de consument hier het duupe van.

patatmet | 09-07-09 | 23:27

Het artikel klopt anders wel redelijk.
Behalve deze zinnen:
"Dat is via een programma als Kazaa of BitTorrent twee of meer computers met elkaar verbinden om films, muziek of wat er maar digitaal is, uit te wisselen. Ook illegaal, want de ene gebruiker kan alleen iets downloaden, als een ander dat tegelijkertijd uploadt."
klopt het allemaal toch/wordt brein gequote. Of zijn mijn begrijpend lezen skills hard achteruit gegaan?

Rest In Privacy | 09-07-09 | 21:44

@Stir Glenfarclas II
Dat is al lang voorspeld. Hierbij controleert de overheid natuurlijk ook alles wat er online gezet wordt en voor elke pagina moet je betalen.
Daarnaast zou dan een 'undernet' komen. Illegaal en een soort piraterij, maar gemaakt door de mensen die nu cracken en hacken, dus servers niet of moeilijk op te sporen of tot een persoon te herleiden. Anonieme vrijheid van informatie. Zo moet de digitale revolutie voortleven.
Als er een ding is wat de overheden niet willen is dat wij zelf een mening vormen, of als we dat wel doen, dat wij die durven te uitten. Het internet is een ware omslag tegenover het beleid van de vorige eeuw. Het volk moet dom en passief blijven, zodat de zittende regenten nooit ontmaskert worden voor wat ze zijn: Zelfzuchtigen die jou en mij zonder een moment twijfel het zwijgen op willen leggen op welke manier dan ook.
Persoonlijk denk ik dat ze deze aspecten van internet te laat door hebben gehad en enige inperking zal tot grote weerstand leiden. Althans, dat hoop ik. Het alternatief is dat we naar het beeld van de prison planet gaan.

harl | 09-07-09 | 20:41

Kunnen we niet snel alle Volkskranten downloaden totdat ze op zijn en dan alles weggooien? Zijn we daar ook weer van af. Of werkt dat zo niet?
*in de boeken duiken doet om meer over internet te weten te komen*

Zoetwaterpanharing | 09-07-09 | 20:28

Let op, over 5 jaar is usenet en p2p illegaal. Dat moet in de strijd met (vul maar in).

ISP's worden verantwoordelijk voor alles wat op hun server te vinden is, wat er langs hun routertje komt en wat hun klanten doen c.q. van plan zouden kunnen zijn. Ergo, dikke sloten en digitale flitspalen. De digitale bewaarplicht is hierbij een geschenk uit de hemel. Even Google desktoppen en de acceptgiro's kunnen de deur uit.

Stir Glenfarclas II | 09-07-09 | 20:02

Nog nooit van gehoord "VOLKSKRANT" Is dat + aan VW

sjaap.marok | 09-07-09 | 19:57

Artikel klopt inderdaad voor geen ene meter. Waslijstje met foute info is snel gemaakt maar daar heb ik geen zin in. Het is ronduit treurig dat een medium als De Volkskrant dit soort onzin in haar kolommen toelaat. Hoezo uploaden CD strafbaar? Wanneer ik een CD met mijn eigen muziek beschikbaar stel via internet is daar niets illegaals aan. Klein maar niet onbelangrijk nuanceverschil lijkt me zo. Zijn tal van sites voor, zoals deze bijvoorbeeld: www.icompositions.com/. Maar even doorgraven was kennelijk wat te veel voor de Volkskrantse pennenlikkert. Kom jochie, ga je huiswerk overdoen! Of beter: kies een ander vak.

Reykjavik | 09-07-09 | 19:19

Waarom toch altijd zo moeilijk doen,mensen die freeware gebruiken moeten het toch érgens vandaan halen.
Het is een zelfde soort irritatie als die ik heb wanneer ik ergens op visite ben om te gamen en dan mijn map met cd's vergeet.
Gelukkig zijn er hackers die dan een no-cd fix uitbrengen.
Handig want het enige waar je de cd voor in je speler moet hebben(lastig bij een netbook overgens)is die verdomde anti piraterij beveiliging die dus alleen maar vervelend in de weg zit bij normaal gebruik.

Beëlzebul | 09-07-09 | 18:53

En van mij de 126ste reactie op dit kwaliteitsonderwerp van Taart.
Try to keep up the good work, we know you can!

Jan Aaldrik | 09-07-09 | 18:38

De grote mediamagnaten hadden ten tijde van Napster, eigenlijk daarvoor nog, direct een online service moeten bieden zoals iTunes. Maar dan ook voor films. Dan zouden wij nu HD films en TV kunnen streamen voor een redelijk pay-per-view bedrag, of een abbonnement.
Maar nee, zij houden vast aan het business model waar niemand meer trek in heeft en wat binnen drie generaties compleet vergeten is. Op de boeken en LP's na, voor de verzamelaars.
De arrogantie zal hun val worden. Zij proberen nu met hun laatste doodssnikken de markt aan te passen aan hun model en zij vergeten hoe de vrije markt werkt. Eenieder die het opneemt voor deze wandelende lijken is blijkbaar tegen de vrije marktwerking en tegen vrijheid van informatie.
Onze politici met totalitaire trekjes gaan daar maar wat graag in mee.

harl | 09-07-09 | 18:30

Wordt vervolgT? Tsk tsk

Jan de Man | 09-07-09 | 18:22

"Software downloaden is altijd illegaal’, zegt Tim Kuik, directeur van Brein"
Tering die gasten....

*Nog wat Freeware download*

Silic | 09-07-09 | 18:21

Wat is er zo erg aan dit artikel dan? Ik bedoel, er staat niet meer onzin in dan in de gemiddelde dode boom, toch?

Specy | 09-07-09 | 18:17

Penkeek | 09-07-09 | 17:56
Niemand, maar daar rust dan ook geen auteursrecht op. Op films en muziek wel, dus die mag je, tenzij je de eigenaar bent, niet uploaden.

De Eeuwige Pessimist | 09-07-09 | 18:02

uploaden is helemaal niet illegaal.
als ik een pagina wil zien, dan upload ik mijn verzoek al aan een webserver dat ik een bepaalde pagina wil zien. Als dat al illegaal is, dan kan je net zo goed het internet opdoekelen.
Bovendien kan het heel goed zijn dat ik mijn eigen materiaal upload, en dat ik daar dus zelf de auteursrechten van heb. Als ik mijn meisje wil filmen in te weinig ondergoed en ze heeft er geen bezwaar tegen, dan plem ik het op alle sites die ik maar tegenkom waar het op kan. Wie houdt me juridisch dan tegen?

Penkeek | 09-07-09 | 17:56

o vos omnes | 09-07-09 | 17:50
Journalist? Dat zou je vermoeden, ja, maar toch heb je het mis. Ik zou me pas te kakken zetten als ik inhoudelijk in zou gaan op die hersenscheet van 17:11. Nu valt dat wel mee.
Trouwens, jij nog negatieve ervaringen gehad met media de laatste tijd? ;-)

De Eeuwige Pessimist | 09-07-09 | 17:56

De Eeuwige Pessimist | 09-07-09 | 17:26
Ik gok op ........... journalist.
Wie zet zich het meest te kakken?
Ik weet het en (zonder punt ervoor en hoofdletter, tja die grammaticacontrole wil nog niet echt goed werken he) jij weet het ook.

o vos omnes | 09-07-09 | 17:50

Wat is toch de obsessie met gewone kranten? Wellicht omdat alle nieuws door hen gevonden en onderzocht wordt? Zodat men hier maximaal 3 keer per dag een zanikstukje kan overpennen?

antizanic | 09-07-09 | 17:43

@ r@face | 09-07-09 | 17:04
Ik geef me over. Het zijn inderdaad integere mensen met zuivere motieven. Eigenlijk net zoiets als helers. Ze hebben het niet zelf gestolen, dus gaan ze vrijuit.

Marcus Porcius Cato | 09-07-09 | 17:43

Pieter Beroertjes

oab | 09-07-09 | 17:41

o vos omnes | 09-07-09 | 17:11
Zet jezelf ergens anders te kakken, proleet. En let op congruentiefouten en contaminaties. Is beter voor je geloofwaardigheid.

De Eeuwige Pessimist | 09-07-09 | 17:26

De Volkskrant citeert ook maar... en vertelt wat er aan de hand is. Niet iets om over te ouwehoeren, denk ik zo.

Preaufessor Pascal | 09-07-09 | 17:22

die google ads met klokkenspeciaalzaken doet het wel geinig

st0mpie | 09-07-09 | 17:17

Gebrek aan kennis op het gebied van ICT is al 15 jaar zo binnen de journalistiek. En niemand die er wat van zegt omdat er maar een kleine hoeveelheid mensen zijn die het wel weten.

Anarki | 09-07-09 | 17:12

Tja, maar als journalisten alleen nog maar gaan schrijven over zaken waar ze verstand van hebben, dan zouden de krantien vanaf dit moment alleen nog maar advertenties bevatten.
Na de mavo en een paar jaar havo (6 vakken!) de school voor journalistiek, een van de opleidingen die samen met de Pedagogische - en Socale Academie (ja academie nota bene) strijdt om de prijs voor het meest inhoudsloze onderwijsprogramma.
Immers, als je te stom bent om te leren en te lui om te werken dan word je gewoon schoolmeester, poltieagent of journalist
En dan vervolgens natuurlijk het geweten van de samenleving uit gaan hangen.

o vos omnes | 09-07-09 | 17:11

Wie vervolgt wordt dan?

Jaap de Paap | 09-07-09 | 17:09

eh.. GS?

Volkskrant: wél een iphone app.
Geenstijl: géén iphone app.

Doe er 's één!
Godbetert.

Karlskrona | 09-07-09 | 17:04

@ Marcus Porcius Cato | 09-07-09 | 16:39
Het doorgeven van locaties waar legaal materiaal staat ter download, kan niet strafbaar gesteld worden. Als eerst het downloaden van auteursrechterlijk materiaal strafbaar gesteld wordt, dan pas kan het faciliteren hiervan ook strafbaar gesteld worden. Het is echter slechter procederen tegen datatransporteurs.

r@face | 09-07-09 | 17:04

:'( nooit meer foto's af laten drukken bij de kruidvat want je mag niet meer uploaden...

jronimo | 09-07-09 | 17:03

als ze maar van isohunt afblijven

aalbes! | 09-07-09 | 17:02

Brb, even downloaden..

De Eeuwige Pessimist | 09-07-09 | 16:50

Ik wist niet dat mijn reaguursels hier zomaar door iedereen gedownload konden worden.

Sinar | 09-07-09 | 16:47

Hmm dat BitBlinder stinkt best een beetje:
.
To use BitBlinder, we require that you either act as a relay for other peers in the network, or pay for your traffic. During our beta testing we are not accepting payments, so you have to be a relay to continue using the network.
.
Kortom, als jij wordt ingezet als 'relay' kan er dus allemaal crap (waaronder kinderporno) worden gedownload over jouw lijn. Dit is in het ergste geval een directe verbinding tussen jou en een website, oppassen dus!

bo-oz | 09-07-09 | 16:46

Ik heb nooit goed begrepen waarom iemand een carriere wil maken van het zeg maar gerust jagen op anderen.

Het kan niet hun gevoel voor rechtvaardigheid zijn.
Kom op, die is dan tch wel zeker een betere zaak waard?

Het moet dus komenen uit een diepgewortelde hekel aan medemensen in het a;lgemeen.

Snut Nose | 09-07-09 | 16:46

Haha, inderdaad. De VK is een krant voor hulpverleners, die denken dat ze dokter zijn, maar een verpleegstersdiploma hebben.

juriste | 09-07-09 | 16:44

Kan iemand me nu even uitleggen van welke passages niets klopt? Dan kan ik het m'n opa uitleggen.

poging7 | 09-07-09 | 16:42

@ Pon | 09-07-09 | 15:09

Jij bent een slecht geinformeerde burgerlul en je dient je te schamen. Diep en in een donker hoekje waar verstandige mensen geen last van je hebben.

kolonel klootoog | 09-07-09 | 16:41

Als een 'kunstenaar' zijn kunst geschapen heeft, en verkocht, ligt het op straat.

Een beeldhouwer kan geen geld eisen van mensen die er met de auto langsrijden en vast wel eens kijken naar het beeld.

Als er een filmpje voor TV wordt opgenomen met op de achtergrond een kunstvoorwerp kan de schepper daarvan ook niet naar de rechter.

Als een film als Spiderman BINNENB een week uit de kosten is (zo'n 100 miljoen dollar), nota bene in de zomervacantie, en de film moet in de rest van de wereld nog uitkomen, kun je moeilijk volhouden dat er 'geld gestolen' wordt.
Of dat de makers op een houtje moetenm bijten of zoiets.

voorts zag ik eerder vandaag via een link naar het online wetboek dat als datgene wat je download (een film of muziek) significant afwijkt van het orgineel, het NIET illegaal is om te downloaden.

Is een MP3 met 192kbps niet significant anders dan een CD?
Is een XVID film niet significant anders dan een DVD?

En ik denk dat een hele hoop artiesten zich rijk rekenen.
Ze doen of alles wat nu gedownload wordt anders gekocht zou zijn en dit is natuurlijk verschrikkelijk om te lachen.
Nu hebben ze nog gratis reclame als ze het slim spelen.

Snut Nose | 09-07-09 | 16:40

@ r@face | 09-07-09 | 16:28
Nou, de situatie is toch iets anders. De vraag die eigenlijk gesteld wordt is namelijk niet "Waar het dichst bijzijnde bankfiliaal is", de vraag is, "Waar kan ik hier ergens snel geld stelen". Dat lijkt me een wat eerlijker analogie. Probeer je verhaal nog eens, maar dan met deze vraag. Uw toegenegen,

Marcus Porcius Cato | 09-07-09 | 16:39

Timmeh? Is dat niet die spast van South Park.

*plop*

kolonel klootoog | 09-07-09 | 16:38

Ik heb ook een brein in me hoofd. Mag ik nu gebruik maken van de aldaar opgeslagen liedjes die ik in de loop der tijd heb onthouden?
Mag ik films terugkijken die in mijn fotografisch geheugen zijn opgeslagen?

Fairly Unbalanced | 09-07-09 | 16:37

haha, pon de burgerlul.

Nacho_Vidal | 09-07-09 | 16:30

Stel, ik loop in het centrum van een willekeurige stad. Een voorbijganger vraagt mij waar hij het dichtstbijzijnde filiaal van de ING bank kan vinden. Later hoor ik dat die persoon de bank heeft overvallen. Ben ik dan ook strafbaar? Uiteindelijk heb ik uit behulpzaamheid, niet de wetenschap hebbende dat hij criminele handelingen zou verrichten, hem een verwijzing gegeven naar de dichtstbijzijnde bank. Is een navigatiesysteem dan ook strafbaar? Mininova en Piratebay doen toch iets vergelijkbaars? Buiten dat het nederlandse recht, downloaden en persoonlijk gebruik van auteursrechtelijk materiaal niet strafbaar stelt, kan het simpele verwijzen naar niet complete delen van dat materiaal ook niet strafbaar gesteld worden.

r@face | 09-07-09 | 16:28

wat is het waanzinnige aan dat artikel.
ze verslaan enkel dat brein ftd aanklaagt en visa versa.

Double | 09-07-09 | 16:27

CBP:
In 2007 heeft het CBP een onderzoek beëindigd dat het had ingesteld naar het door de stichting Brein inschakelen van professionele derden en/of bewerkers bij het uitvoeren van onderzoeken naar het onrechtmatig aanbieden van auteursrechtelijk beschermde bestanden. Brein had aangegeven niet langer van de diensten van zulke
derden gebruik te maken, waarmee de aanleiding voor het onderzoek kwam te vervallen. Het CBP heeft de stichting Brein er bij het staken van het onderzoek op gewezen dat zij op grond van de Wbp verplicht blijft personen over wie zij persoonsgegevens verzamelt daarover te informeren, en dat doorgifte van persoonsgegevens slechts is toegestaan indien daarop een van de uitzonderingen van
artikel 77 Wbp van toepassing is. (jaarverslag CBP 2007 www.cbpweb.nl/downloads_jaarverslagen/... )
-----------------
De Registratiekamer is van mening dat een volledig IP-adres in veel gevallen als een
persoonsgegeven beschouwd moet worden.
· Een vast IP-adres is met behulp van de Internet Service Provider (ISP) zonder meer,aan de hand van de abonnee administratie, herleidbaar tot de individuele natuurlijke persoon die daarvan de gebruiker is. ( www.cbpweb.nl/downloads_uit/z2000-0340... )

Kortom Brein moet u informeren als zij uw ip adres opslaan. Iemand al eens een briefje van Brein gehad?

CoffeePatch | 09-07-09 | 16:26

De Koreaanse Slet | 09-07-09 | 16:22
Vroegah, toen een geitenneuker nog gewoon een bok heette, was alles beter. Toen De Chileen nog los mocht lopen en er nog zes touringcars richting Den Haag vertrokken voor de coup der coups..

De Eeuwige Pessimist | 09-07-09 | 16:26

Hulde aan reaguurder Bas Taart, denkt met weemoed terug aan de tijden dat je kon borreluren met de redactie in de draaden... Vroegah, ja vroegah toen GeenStijl nog klein en gezellig was, toen de Koreaanse zich nog Ookami noemde en Rombo er nog was... Hoxha nog op je mailtjes reaguurde... Toen niemand wist wie die gekke clown toch was... Ja vroegah.... Iemand een linkje naar de web archieven waar je de oude lay nog kan bekijken, even de oude draadjes nalezen... Toen je nog jong en onschuldig was? Je weet wel... Vroegah...

*trekt fles wijn open zet paul de leeuw op en pakt doos tissues*

De Koreaanse Slet | 09-07-09 | 16:22

Wat gebeurt er eigenlijk met ingezonden brieven die niet worden geplaatst?
Kijk, daar kan je dus ook de hele dag mee bezig zijn ...

DokterD6603 | 09-07-09 | 16:16

De Eeuwige Pessimist | 09-07-09 | 16:09
Ja, ik betaal niet voor niets mijn extra BREIN-bijdrage op DVD recordables.

denouden | 09-07-09 | 16:15

vervolgd jaja

bakboord | 09-07-09 | 16:13

@ Wordt natuurlijk vervolgt
Doe geen moeite hoor

bakboord | 09-07-09 | 16:11

als kleverig.nl maar blijft bestaan

henkieboy | 09-07-09 | 16:10

Pon | 09-07-09 | 15:09
Gelul. Downloaden is legaal, úploaden is illegaal. Dus zolang er bestanden op internet staan, mag iedereen ze daar van afplukken en gebruiken in privésfeer. Zo werkt dat. Leuk hè, internet?

Ps. Burgerlul.

De Eeuwige Pessimist | 09-07-09 | 16:09

Ja maar je weet de inhoud toch pas zeker als je het hebt gedownload en bekeken? Wat de titel van het aangeklikte linkje of bestand ook maar mag zijn? Ik klik van alles aan op internet. Het zou toch wel flauw zijn als ik dan onverhoopt iets illegaals krijg aangeboden, en dat IK dan word aangehouden i.p.v. de aanbieder?

denouden | 09-07-09 | 16:08

Website: Antipiracy.nl

Is het gebruik van uitwisseldiensten zoals Kazaa illegaal?
Downloaden van muziek en films mag, mits dat uitsluitend voor eigen gebruik, op beperkte schaal en zonder direct of indirect commercieel oogmerk gebeurt. ......
----

Ze zeggen het zelf.. het mag.

Canarie | 09-07-09 | 16:08

De Bas Taart Award, voor het Meest Onleesbare Artikel online.

Jean | 09-07-09 | 16:08

Terecht rekening houden met ONNOZELE RECHTERS, die zich voor het karretje laten spannen van de oplichters van Brein. Eerlijke mensen worden door Brein dankzij een ONNOZELE RECHTER opgelicht, omdat Brein ten onrechte een heffing legt op informatiedragers. Ik heb ze destijds gemaild dat ik mijn geld terug wil zien, maar ze hebben niet eens de beschaving om antwoord te geven.
.
En zo gaat het iedere keer in NL: er gaat iets fout, een stel oplichters zien hun kans en de onschuldigen moeten betalen!

Bolhoed | 09-07-09 | 16:06

SSL roeleert zwaar als het om beveiligde verbindingen gaat.
Als de \/olkskrant failliet is, zal ik met alle soorten van genoegen een mooie 'rust zacht' krans voor ze kopen.

JosVerbeek | 09-07-09 | 16:04

Krantenbaasjes hebben slecht betaalde bezorgers die altijd de krant bezorgen maar niet bij jou. Dat is zo jaren 80. Waarom niet voor leden een PDF op een server zetten en vervolgens het pdf downloaden. Vervolgens zetten anderen (ik doe dat natuurlijk niet) het op USENET, kunnen wij de stukjes uit de azijnbode lezen die wel relevant zijn (de vacatures) en gaat de Volkskrant lekker naar de klote. Weg met kranten al was het maar om het milieu te sparen al dat papier

Terpetijnzeikert | 09-07-09 | 16:02

*FTD-shirt bestellen doet*

Plur | 09-07-09 | 16:01

@ Pon / 15:09
Burger
Lul

Tobi | 09-07-09 | 16:00

-weggejorist-

Cuypers | 09-07-09 | 15:59

@Bas Taart
Voor de zekerheid en om strafvervolging te ontlopen heb ik de F5 knop van mijn tikplank gesloopt, zeker vanwege sneumensen als Ab Klink.
Je weet wel, die gggrefo die, als hij zijn zin niet krijgt, de wet gaat aanpassen om alsnog zijn gelijk te halen.
En VK natuurlijk al jaren -100

necrosis | 09-07-09 | 15:58

DokterD6603 | 09-07-09 | 15:46
De laatste keer dat `k een krant probeerde te lezen zaten de bladzijdes aan elkaar geplakt...
----

Je weet dat de Seventeen geen krant is?

Canarie | 09-07-09 | 15:57

TOR ??? Ik hou niet van bugs....

Jan Gordelroos | 09-07-09 | 15:54

QB (ja die.....) | 09-07-09 | 15:26
Raar, toen ik het letterlijke adres hier neer plempte werdt ik weggejorrist
mss als ik er een link van maak?
www.stichtingnorma.nl/index.php?14
wel oppassen want klikken is wel downloaden lol

ICallSoWhat | 09-07-09 | 15:54

Gratis downloaden maakt aanbieders zoals iTunes kaputt... So what? Als we het over muziek hebben is er al een ander bizznizz model, direct bij de artiest downloaden via myspace, voor een paar cent per song. Tussenhandelaar uitschakelen. Voor films moet er nog iets bedacht worden... waarom niet hetzelfde? Goed, een film zal dan niet meer voor 100mljn geproduceerd worden, maar het kan ook anders. Time will tell.

Meneer Kaktes | 09-07-09 | 15:53

Zo hebben we op de Siriusdreef in Hoofddorp dus de Stichting Thuiskopie die het land afstroopt om te kijken of de heffing op blanco dragers wel is betaald en Brein die controleert of deze blanco dragers leeg blijven.

CoffeePatch | 09-07-09 | 15:52

Gelukkig kan je met een beetje redelijke usenet provider met SSL downen

Trombonez | 09-07-09 | 15:47

De laatste keer dat `k een krant probeerde te lezen zaten de bladzijdes aan elkaar geplakt...

DokterD6603 | 09-07-09 | 15:46

Als je TOR download komt dan niet meteen je IP adres torenhoog op de lijst van verdachten van de CIA en de FBI te staan?

Don Sputare | 09-07-09 | 15:45

De Volkskrant is een krant voor losers. Waarom kun je alleen op opinie stukjes reageren en niet op gewoon alle artikelen, zoals dat op normale en professionele internetsites, waaronder Geenstijl, gewoon wel kan ? Nou dat komt dus omdat anders die linksch gepoliticeerde redactie stukjes gefileerd gaan worden door de lezers. Daarom dus.

Marcus Porcius Cato | 09-07-09 | 15:45

Ftd or die !

st0mpie | 09-07-09 | 15:44

Interessant artikel. Met verbazing gelezen.
Was de redactie al op vakantie? Artikel geschreven door stagiair?
Je zult maar een abonnement op zo'n krant hebben.

Boomschade | 09-07-09 | 15:42

Utopiedenken: Brein stopt alle rechtszaken gaat z'n geld steken in een betaalbaar legaal alternatief. /me heeft niet zo veel trek om in een naar popcorn stinkende bioscoop tussen de m&m's gooiende pubers naar de nieuwste Ice Age te gaan.

Het waait wel over! | 09-07-09 | 15:41

@Pon

Burgerlul

straatkat | 09-07-09 | 15:41

Ik snap er ook geen fuck van, zoiezo niet wat nou wel en niet legaal is. Wat ik wel snap (en dat hebben jullie vaker gehoord) is dat ik verdomme geen zin meer heb om a. 20 euro te betalen voor een cd/dvd en
b. Ik minimaal 3 maanden moet wachten voordat iets uberhaupt van bios naar dvd gaat. dit is natuurlijk een oude ergenis.
Fuck Brein!

Nacho_Vidal | 09-07-09 | 15:40

Er staat een spelfout in dat artikel: het is geen rechtzaak, maar een rechtszaak.

cultheld | 09-07-09 | 15:39

@ Merlot | 09-07-09 | 15:34
Ook zonder draadje Merlot, gewoon door de uitgeademde muffe Volkskrant lucht.
Zelf als een Volkskrant journalist tussen twee antennes springt, gaat dat downloaden, dwars door zijn hersens, gewoon door. Er is echt geen houden mer aan!

hekkesluiter | 09-07-09 | 15:38

Brein & Azijnbode, twee melaatse handen op een scheurbuik

Tobi | 09-07-09 | 15:36

-weggejorist-

Over Lord Ice Dog | 09-07-09 | 15:35

Als het aan brein ligt is sourceforge.org is ook al zo'n broeinest van illegale content. Allemaal programma's waarmee je illegale video's kan bewerken en zo. Virtualdub is natuurlijk helemaal uit den boze, daarmee kan je een geripte dvd mee omcoderen. (Nadat je hem door dgdmpg en vfapi hebt gegooid)

Hellsmurfje | 09-07-09 | 15:35

Bij de volkskrant verbazen ze zich nog steeds over het feit, dat je via een soort draadje zomaar met iemand kunt praten die zich helemaal niet eens in dezelfde kamer bevindt als jij.
Het is wat, tegenwoordig!

Merlot | 09-07-09 | 15:34

*Gaaaap* Heeft de VK soms weer nieuwe mensen in dienst ofzeau?

Professor | 09-07-09 | 15:34

Jax | 09-07-09 | 15:15
Inderdaad, zouden ze het voor een fatsoenlijke prijs aanbieden, dan is dit allemaal helemaal niet nodig. Maar nee, dat kan natuurlijk niet...
Overigens koop ik nog steeds originelen, zowel van muziek als film, maar eerst altijd even kijken of het wel iets is.

Heau even | 09-07-09 | 15:33

Precies, Neo-Cicero.. Wat je GRATIS downloadt is per definitie illegaal volgens Timmeh en de Azijnbode.

Bas_Taart | 09-07-09 | 15:29

-weggejorist-

Razord | 09-07-09 | 15:29

Dan hark ik nog snel even een paar kewle knipvellen binnen..

Otis B. Driftwood | 09-07-09 | 15:29

Een blauwe kanariepiet schreeuwt het uit in de fles van ome Ko.

faz | 09-07-09 | 15:28

Dus ik had gisteren niet Ubuntu binnen mogen halen? Ow. :-(

Neo-Cicero | 09-07-09 | 15:27

Pon, jou voor burgerlul uitmaken zou een belediging zijn voor burgerlullen.

koen_c_s | 09-07-09 | 15:27

bevestiging van wat we al wisten toch? Ik zou bijna zeggen: duhhh! Maar dan klink ik als een irritante, verwende puber.

mental K | 09-07-09 | 15:27

-weggejorist-

QB (ja die.....) | 09-07-09 | 15:26

Verdoemme, ik mag dus niets uploaden noch downloaden! Zo wordt internets wel heel saai.
Of zijn we weer goede vriendjes wanneer we allemaal drie euro per maand dodebomentoeslag (+ 22% kopieervergoeding) betalen?

copal | 09-07-09 | 15:23

de journalisten van spitsnieuws zijn de allergoedste verslaggeverts.
Daar kan de VK nog eens een veurbeeld aan nemen.

kneuterzak | 09-07-09 | 15:21

@Timmeh
Heb je Inglorious Basterds nou al voor me?
Anders verraad ik ook niet wie aXXo zijn..

-LoKi- | 09-07-09 | 15:21

Een krant (middeleeuws medium) die schrijft over internet. Dat MOET fout gaan.

ITEACHYOU | 09-07-09 | 15:20

Wat Hellsmurfje zegt. Gewoon via SSL, nada aan de handa!
En Timmeh is gewoon een jongetje dat vroeger niet in het vieze boekjes ruilcircuit mocht meedoen, daar ligt zijn frustratie.

CoJoNes | 09-07-09 | 15:20

*Mompelt iets over geen kennis van zaken hebben*

ScheleDakdoef | 09-07-09 | 15:17

Pon | 09-07-09 | 15:09
Uploaden is illegaal. Maar downloaden niet. Tja, daar ga je al.

Heau even | 09-07-09 | 15:17

"Tot de uitspraak van de rechter staat de site op zwart."
Op wit zullen ze bedoelen....... Moehaha....... *proest*

Hobbykip | 09-07-09 | 15:17

Ik gebruik netjes de ssl verbinding, dus dikke doei ze kunnen niet zien wat ik aan het doen ben.

Hellsmurfje | 09-07-09 | 15:15

Ik heb niet voor niets een dikke A/V receiver met bijbehorend speakertjes gekocht en een LCD tv. Daar moet ook HD content op. MKV'tjes dus. Het is pompen of verzuipen en aan dat laatste heb ik een hekel. De regel was toch altijd: downloaden=goed, uploaden=fout. Ik houd me al jaren aan deze regel, dus ik ben een voorbeeld burger. Oja, als ze de prijs voor bijvoorbeeld een online film nu op een eurootje of 3 zouden zetten, dan heb ik dat er wel voor over. Maar Hollywood kennende zal het wel weer 10-15 euro kosten.

Jax | 09-07-09 | 15:15

Haha, leuk de VK onderuit te zien gaan. Lekker glibberig allemaal dat hoog van de toren blazen en dan een op je neus krijgen. *aandelen hout verkopen gaat*

Stroopdoos | 09-07-09 | 15:14

Ik snap werkelijk geen reet van het artikel, zowel van VK als dit, maar als ik het per ongeluk toch goed begrijp, wil BREIN alle downloads als illegaal bestempelen? Dus iTunes wordt ook illegaal? Of als een artiest op zijn site gratis een nummer aanbiedt, is dat ook illegaal?

ramses snaptnie | 09-07-09 | 15:14

BREIN doet haar naam weinig eer aan en de Azijnbode onderschat de kennis van haar lezerts; het Volk!
HaHaa, your medium is dying!

Bier-Sexueel | 09-07-09 | 15:13

Pon | 09-07-09 | 15:09

Jij hebt zeker een Volkskrant abonnement?

Canarie | 09-07-09 | 15:11

+10 voor Timmehhhhhhh

petomaan | 09-07-09 | 15:10

Hup FTD!
*doneert nog maar eens 50 euro*

Lets Kuttekrap | 09-07-09 | 15:10

Oh, en bedankt voor TOR, die kende ik nog niet..

Rahl | 09-07-09 | 15:09

hoezo simpel volkskrant bashen? de volkskrant legt voor noobs uit dat het up- en downloaden van materiaal waarop auteursrecht rust, illegaal is. volgens mij geen speld tussen te krijgen. van de juridische strijd die downloadboeren en brein met elkaar voeren doet de volkskrant slechts verslag, als ik dit zo lees...
noem me een burgerlul, maar ik vind dat we auteursrechten op film/software/liedjes best iets meer mogen respecteren.

Pon | 09-07-09 | 15:09

maar via Tor mag je toch niet downloaden?

babar | 09-07-09 | 15:09

Wordt het niet eens tijd dat Brein aangepakt gaat worden wegens inbreuk op privacy, het onrechtmatig gijzelen van mensen en die Timmeh moet eens uit zichzelf ophouden met ademen..

Rahl | 09-07-09 | 15:09

Canarie | 09-07-09 | 15:06
Zeker wel camkwaliteit.

Spitmann | 09-07-09 | 15:09


Brein moet ophoeren.
Is de nieuwe Harry Potter er al?

Canarie | 09-07-09 | 15:06

Volkskrant -1
FTD +veel

Spitmann | 09-07-09 | 15:06

hmmmm, taart....
-homer mode uit-

waarisdelol | 09-07-09 | 15:06

-weggejorist-

Razord | 09-07-09 | 15:05

Djeeez waar gaat dit over??? Word ik oud of zo, boeie en next.

Carpa | 09-07-09 | 15:05

Ik geef toe dat ik toen ik de website van de www.volkskrant.nl (niet klikken, is illegaal!) wilde bekijken, diverse bestanden van de Volkskrant server heb gedownload zoals jpg's, gif's, php, js, css en zelfs (echt sorry) een SWF. Ga ik nu de gevangenis in?

mail cheauvinist pic | 09-07-09 | 15:04

Downloaden will never die..

Don pino | 09-07-09 | 15:03

Waarom wil het maar niet tot die mensen doordringen dat downloaden helemaal niet illegaal is?
Oh ja! Omdat ze er miljoenen mee in hun zakken kunnen stoppen!

Heau even | 09-07-09 | 15:02

vergeet natuurlijk ook Peerguardian niet.

Tapeworm | 09-07-09 | 15:01

Eindelijk vrijheid voor de burger, en het heet internet.
En dan zijn er altijd NSB-ers die je de vrijheid niet gunnen...

da wizard | 09-07-09 | 15:01

uhhh?

contrastvloeistof | 09-07-09 | 15:00

Ik heb net via iTunes voor 10 pleurootjes een album geDOWNLOAD ik heb daar nu spijt van want ik wil niets illegaals doen, kan ik de DOWNLOAD retour zenden aan meneer Timmeh en moet ik nou mezelf aangeven of die illegale DOWNLOADdienst iTunes ?
:puzzled:

BarCruque | 09-07-09 | 14:59

Tor +2

Dirk Tang | 09-07-09 | 14:58

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken