achtergrond

Geenstijl

CDA wil online contentpolitie

joopatsma.jpgAMSTERDAM – Er moet een toezichthouder komen die in de gaten gaat houden wie ongeoorloofd dingen zoals geschreven teksten van andere partijen gebruikt zonder deze een beetje te herschrijven, zoals goede journalisten doen. Deze contentagenten moeten in staat zijn sancties op te leggen. Daarvoor pleit CDA-Kamerlid Joop Atsma in RTL Boulevard. Hij reageert hiermee op het rapport van de commissie Brinkman. Deze commissie onderzocht hoe de overheid steun kan geven aan kudtkranten die zelf de broek niet op weten te houden. . Eén van de voorstellen is om een heffing in te voeren waarbij internetgebruikers met een paar euro de verloren inkomsten compenseren. Vooral het gratis nieuws lezen online zou een reden zijn waarom kranten omzet zien dalen.
Oplossingsrichting “De analyse van de commissie Brinkman is goed, maar de oplossingsrichting valt me tegen”, aldus Atsma. “De internetheffing wordt namelijk een soort generieke heffing, een extra belasting. Het werkelijke probleem ligt in de markt zelf. Content kan door iedereen worden gebruikt, zonder dat daar een auteursrechtelijke vergoeding tegenover staat.” De CDA-politicus acht het onbegrijpelijk en ontoelaatbaar dat het werk van krantenredacties klakkeloos wordt overgenomen. “Met een heffing pleit je eigenlijk slecht gedrag goed.” “Met een toezichthouder die meekijkt wat er op het internet gebeurt kan dat probleem aangepakt worden. Het speelt zich af in een open omgeving dus het is makkelijk te signaleren wie wat doet.” Markt Atsma verwacht dat de twintig miljoen euri die Brinkman via internetgebruikers op wilde halen ook via de markt binnenkomt. “Grote partijen die nu content overnemen zijn bereid om te betalen mits het goed georganiseerd is. Tegelijkertijd ontstaat er ook een onderlinge controle waardoor je niet direct naar sancties hoeft te kijken. Al zijn die natuurlijk makkelijk op te leggen.” NVJ © NU.nl

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.