Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Paarse Broeken: leesbare ad's zijn leesbaarder!

reclamevb.pngAls er één branche is die nooit inkakt dan is het die van de paarse broeken wel. Continu doen ze onderzoek om zichzelf te kunnen verbeteren. Pakken we het wel goed aan, bereiken we de mensen wel, wat vinden de mensen eigenlijk leuk? Dat leverde onlangs al de baanbrekende conclusie 'lachen is leuk' op, en vandaag presenteert Adformatie opnieuw indrukwekkende onderzoeksresultaten waar de vakgenoten ècht wat mee kunnen. Wat blijkt namelijk, advertenties met een duidelijke lay-out lezen lekkerder weg dan advertenties met een rommelige lay-out. Jahaa het klinkt gek maar het is toch echt zo. De belangrijkste bevindingen even op een rij: 1. Grote letters worden eerder gelezen dan kleine letters. 2. Vetgedrukte letters worden eerder gelezen dan dungedrukte letters. 3. Grote/vetgedrukte zinnen worden door de lezer als belangrijk ervaren. 4. Kleine lettertjes worden vaak overgeslagen. 5. Dit betekent tijdwinst voor de lezer. 6. De lezer gaat er van uit dat woorden die dicht bij elkaar staan ook bij elkaar horen. 7. Tekst die ver uit elkaar staat wordt eerder als 'los van elkaar staande info' gezien. 8. Men vindt leuke advertenties leuker dan niet leuke advertenties. 9. Bij een leuke advertentie is men eerder geneigd het product te kopen dan bij een stomme advertentie. Tot zover. Paarse broeken van Nederland, hier kunnen jullie vast wat mee. Aan de slag! (Lesmateriaal hierrr.)

Reaguursels

Inloggen

Paarse broeken doen er goed aan alle boeken van David Ogilvy kopen. Vol met !!! nuttig !!! onderzoek, na 40 jaar nog steeds relevant.

El Boes | 10-06-09 | 12:15

Aan het aantal reacties te zien interesseert het de geenstijler GEEN REET.
En dat is ook wel logisch, wat een vaag ruk stukkie zeg. Een cursusje communicatie is hier wel op zijn plaats. Zeker als je er een mening over wilt geven.

Herrbirk | 10-06-09 | 10:47

Als "echte" paarse broek *kuch* (marketeer) moet ik toegeven dat het een beetje open deur is. *echter* ik heb zo'n gevoel dat Adformatie in inhoud van dit onderzoek wel heel erg heeft versimpeld. kom maar effe op met dat stukkie lezen ben benieuwd…

backpack | 10-06-09 | 01:18

Ze blijven toch wel groot, maar nu de Paus ook op beleggingen verloren heeft, koopt ie aandelen Grascompany waarschijnlijk. Dezelfde als de CTC test van het arbeidsburo, waarbij je invult dat je overtuigingskracht hebt, en de conclusie is dat je overtuigingskracht hebt, en daar doen ze dan nog 3 weken over, enigszins deftig, met woorden 'vertrouwelijk' erop. Mensen ga schoffelen en billen wassen.

maan huppelaar | 09-06-09 | 23:46

Punten 6 en 7 zijn pure Gestaltpsychologie.

knutsel | 09-06-09 | 19:47

onderstrepen... best wel een goeie eigenlijk..
Voor de rest zie ik er wel wat in. Kan dat wel volgen.. Mmjuah...

lutger | 09-06-09 | 18:02

wow..

moeten ze dit echt onderzoeken?

volgens mij zijn er al 1000 onderzoeken gedaan en boeken geschreven, met een duidelijke layout, die dit onderstrepen.

gaap..

OomAgentFactcheck. | 09-06-09 | 17:54

Ik probeer al tijden een paarse broek te krijgen. Maar hoeveel ik er ook in schijt, ik kan de kleur niet helemaal goed krijgen.

Bijstandskoning | 09-06-09 | 17:31

dat Metschepschieten is ook een ongelofelijke ruk-site.
snap niet dat mensen daar hun energie in steken,
reclame is irritant en dringt zich op.
net alsof je een site gaat bouwen over belasting aangiftes en
alle 'leuke weetjes' van de belasting envelop.
zielig...

sexy angela | 09-06-09 | 16:47

Metscherpschieten | 09-06-09 | 16:00
Nu haal je mediabureaus en reclamebureaus door elkaar. Behalve bij de kleinere bureaus in de provincie zijn die disciplines al lang strikt gescheiden. Dat leidt absoluut tot waste en slechte inzet van media, maar daar kunnen reclamebureaus helaas weinig aan doen.

John Muts | 09-06-09 | 16:31

@ Metscherpschieten | 09-06-09 | 16:00
Overheadkosten heeft iedereen, ook jij als je tenminste brood op de plank wilt hebben en houden. Ik vraag me trouwens af waar en hoe je je cijfers komt, of verzin je ze nu ter plekke? En achteraf 100 mensen vragen, zo werkt dat meestal niet. Er is wel degelijk vooronderzoek nodig, om te weten wie je doelgroep(-en) is (of zijn). Als je dat niet weet, hoe schiet je anders met scherp?
Daarnaast, conventiele reclame hoeft helemaal niet zoveel meer te kosten als de tonnen/miljoenen waar je het over hebt, sterker nog, meestal een stuk minder!

SleezerBret | 09-06-09 | 16:25

Metscherpschieten | 09-06-09 | 15:50
Bij Landrover en dat vakantiegebeuren zie ik de salesresultaten niet in de case-omschrijving. "Massive buzz", ja die kennen we. "Best verkochte nieuwe parfum van het jaar in Israel" en "snel uitverkocht" zijn ook ontwijkende constructies die niets zeggen over absolute aantallen. Geloof mij: als je zo'n case kunt ondersteunen met harde cijfers, doe je dat. Ben nog niet overtuigd, dus.

John Muts | 09-06-09 | 16:21

Joh! Echt waar?!

Zwoeps1 | 09-06-09 | 16:15

-weggejorist-

Metscherpschieten | 09-06-09 | 16:05

Okay, nu leer ik als consument ook weer wat. Ik heb altijd de neiging om naar de kleine lettertjes te kijken, maar daar stoppen ze de boodschap dus niet in.

Gallisch | 09-06-09 | 16:01

-weggejorist-

Metscherpschieten | 09-06-09 | 16:00

Wat doen die kleine lichtgrijze lettertjes toch altijd onder die artikeltjes op deze website?

uninvited guest | 09-06-09 | 15:56

Geweldige South Park over gemaakt...
Hey wacht... South Park... SP.... OMG!!!!!!

Flowers | 09-06-09 | 15:55

-weggejorist en opgerot-

Metscherpschieten | 09-06-09 | 15:50

Maak de Paarse broeken maar belachelijk, wij ownen!

WaitingLine | 09-06-09 | 15:37

Nee. Écht?!

Lemmus lemmus | 09-06-09 | 15:23

@ Metscherpschieten | 09-06-09 | 14:42
Conventionele reclame sucks? Laat je baas het maar niet horen!

SleezerBret | 09-06-09 | 15:19

Ja hoor ik voelde mijn lachspieren opkomen door dit geweldige artikel.... XD

Da-hui | 09-06-09 | 15:09

Metscherpschieten | 09-06-09 | 14:42
Heb zelf internationale reclameprijzen gekregen voor ambient etc. Hartstikke leuk, maar even heel eerlijk: het levert voor de klant meestal niet meer op dan publiciteit. Prima als dat je doel is, maar een serieuze salesdoelstelling ga je niet halen met een vlaggetje in een hondendrol. Wel, nog steeds, met een flight TV-commercials. Sad but true. En onconventioneel? Inmiddels zijn ambient en guerilla vaste prik bij de netwerkbureaus. Makkelijk scoren in Cannes voor de creatieve directies: 1 keer een sticker op een fiets plakken, foto maken en inzenden maar!

John Muts | 09-06-09 | 15:01

@DavidC | 09-06-09 | 14:54
Frustrerend voor al die echte (jonge) onderzoekers die de wereld wel een beetje beter willen maken.

kapotte_stofzuiger | 09-06-09 | 14:59

Een goede marketeer verkoopt stront nog als chokolade.

*PvdA mejuffrouw Verbeet weer eens iemand op een dwaze en onbeschofte manier ziet afkappen -Marianne T. in dit geval-*

widtvoet ® | 09-06-09 | 14:59

@DavidC | 09-06-09 | 14:54
voorproefje...
*grote zakdoek gaat knopen*

Bakschuif | 09-06-09 | 14:58

@ kapotte_stofzuiger

Ik weet 't: de auto van Nic! De geyle Belgische Beuker....

De Shark | 09-06-09 | 14:56

Vrij sneu idd. Ook de kop op Adformatie: Marketeer zijn berichtgeving crisis meer dan zat, whahahahah, Suqqels!

Ienoo666 | 09-06-09 | 14:56

"Men vindt leuke advertenties leuker dan niet leuke advertenties."

ik vraag me af hoeveel dit gekost heeft...

nee echt...

serieus, wat heeft dit wel niet gekost?

marketing is net als ambtenaren,
ze zeggen wel dat "betaald parkeren", "tool poortjes" zichzelf terugbetalen,
maar zolang ik nog belasting moet betalen, weet ik dat elke ambtenaar onder
de streep gewoon geld kost.

sexy angela | 09-06-09 | 14:55

@Willy Dobbe | 09-06-09 | 14:50 dat wel, maar niet altijd begrijpelijker...

Bakschuif | 09-06-09 | 14:54

Dat Marketing wordt nog een keer groot. Denk dat ze het binnekort zelf een "wetenschap" gaan noemen, met een HBO opleiding en misschien wel een Hoogleraar op Nijenrode of een andere dubieuze 'university'.

DavidC | 09-06-09 | 14:52

Het schijnt ook zo te zijn dat wanneer je de letters in de juiste volgorde plaatst, teksten ook beter leesbaar worden.

Willy Dobbe | 09-06-09 | 14:50

@John Muts 14:32

Ben er de afgelopen tijd met regelmaat even wezen buurten en ze zijn vaak én niet de goedkoopste idd. én ze hebben de spullen die ze in hun ads aanbieden vaak al na een uur of wat niet meer voorradig (laat ik de onbeschofte inborst van de verkoperTs en de belabberde service wanneer je er iets gekocht hebt dat niet werkt maar even buiten beschouwing).

In Rotterdam hebben wij overigens het geluk dat er een elektronikaboer zit die al decennia adverteert met de slogan "Als Correct het niet heeft vergeet het dan maar!" Ga je er heen met een ad van die MM, krijg je het bewuste spul steevast mee voor hooguit dezelfde prijs.

Reklame is leuk en aardig maar kan zelfs in zijn beste vorm de nare nasmaak niet wegspoelen van een eerder opgedane negatieve ervaring.

*extragratis nieuwe versterker gaat skoren bij De Jong nav. deze post*

widtvoet ® | 09-06-09 | 14:45

Schoorsteenveger | 09-06-09 | 14:40
nee want het is geen succes.

Teun van het Tuinpad | 09-06-09 | 14:45

-weggejorist-

Metscherpschieten | 09-06-09 | 14:42

Is hier nu ook het geheim van het succes van GeenStijl mee ontrafeld?

Schoorsteenveger | 09-06-09 | 14:40

Ìk dacht dat jullie met "paarse broeken" marketeers bedoelden. Dit gaat over communicatie en dat is, ook al snappen weinigen dat, toch echt iets anders.

RexMundi | 09-06-09 | 14:39

geen bericht, goed bericht

relatief | 09-06-09 | 14:38

Doet U mij maar Helvetica
.
U bent zichtbaar, kapotte_stofzuiger

Zeeschuimer | 09-06-09 | 14:34

widtvoet ® | 09-06-09 | 14:28
Klopt. Sterker nog: die communiceren volgens mij bewust op zo'n manier om de indruk te wekken dat ze een enorme goedkope prijsvechtende dozenschuiver zijn. Terwijl ik me heb laten vertellen dat de prijzen op zich vaak helemaal niet zo laag zijn. Slim hoor. Maar dan nog zou zo'n campagne niet werken zonder de sterke merken apparatuur die ze verkopen.

John Muts | 09-06-09 | 14:32

kranten die op tijd bezorgd worden lees je eerder dan kranten die te laat in de bus gegooid worden....?

watsinneneem | 09-06-09 | 14:32

Wauw..... en dan ook nog promoveren! Dr. Open Deur...

Flowers | 09-06-09 | 14:31

BOVAG Pechhulp

Betrouwbaar én voordelig

widtvoet ® | 09-06-09 | 14:30

@John Muts 14:23

Merken (veelal) ander verhaal maar een platte schreeuwkampagne heeft zeg een Mediamarkt toch absoluut geen windeieren gelegd.

widtvoet ® | 09-06-09 | 14:28

Als de STER en IP nou eens zorgt voor verplicht leuke reclames, dan zou ik niet wegzappen en zou ik misschien zelfs nog wel een product kopen.

/()1l) | 09-06-09 | 14:25

Fritsma heeft ook goed opgelet overigens tijdens zijn media(marketing)kursus: www.nos.nl/politiek24/

widtvoet ® | 09-06-09 | 14:23

* paarse broek meldt zich *
Het punt is: als je dat allemaal zo doet (grote headings, belangrijke woorden vet etc etc) dan vindt iedereen je een goedkoop, schreeuwerig merk. En willen ze opeens niet meer veertig keer de kostprijs betalen voor je mp3-speler of sportschoenen.

John Muts | 09-06-09 | 14:23

Op zo'n onderzoek is maar 1 antwoord mogelijk:
"No shit Sherlock!!!"

Hokusbloke | 09-06-09 | 14:18

Sadet Karabulut,
kewle chick.

vander F | 09-06-09 | 14:17

10) Paupers reageren op kortingen
11) Om mannen aan te spreken dienen naaqte vrouwen in beeld te zijn

mail cheauvinist pic | 09-06-09 | 14:16

.

Lying Dutchman | 09-06-09 | 14:15

@unanimo | 09-06-09 | 14:11 vergelijkbare ervaringen
*weigert zijn mind te laten messen door purple brooks*

Bakschuif | 09-06-09 | 14:15

Wordt tijd om de poema eens op de veluwe uit te laten.

Karel Kruizenruiker | 09-06-09 | 14:15

mensen die hierme veel geld verdienen zijn echt hinderlijk
maar niet zo hinderlijk als de mensen die dit als een openbaring zien
gelukkig zijn er ook mensen die dit soort pannelappen ontmaskeren en uitlachen

Johnny de Baas | 09-06-09 | 14:13

Kort is goed.

LibertasSimplex | 09-06-09 | 14:11

Commercie infantiliseert.
Dat is de enige werkelijk bewezen stelling uit die onderzoeken. Zo triest dat hypende politieke windbuilen en plucheklevers zich ook tot het infantiele paarse broeken genootschap hebben gewend in hun krampachtige ziekelijke hang naar aandacht en bekendheid. Wie gaat er nog voor 'inhoud' als 'vorm' zoveel makkelijker consumeert? Je moet die volslagen weerloze, hersenloze en vooral kritiekloze lullo's (lees "de consument") gewoon de ranzige commerciële zooi in z'n mik proppen en aanstampen met je reclamebudget.
Wordt anarchist: weiger en ontduik ALLE reclame, altijd en overal !!
*NEE-NEE sticker direct vervangt door NOOIT!-NOOIT!*

Bakschuif | 09-06-09 | 14:11

Pff marketing... Breek me de bek niet open. Ik heb een soort van marketing gestudeerd (commerciële economie, waar het vak marketing ongeveer 30 procent van uitmaakt), maar al aan het begin van het tweede jaar (eerste jaar is nog breed oriënteren) wist ik wat ik niet wilde gaan doen: Marketing. Wat een zuig branche is dat. Je doet een halfbakken onderzoekje gevolgd door wat natte vinger werk en wat interessante termen (altijd Kotler noemen!) en klaar ben je. En de resultaten? Die maken niet uit, als het verbeterd is zeg je dat dat aan jou te danken is, is het gelijk gebleven slechter gegaan met het bedrijf geef je externe factoren de schuld (bedrijf was door iets negatief in het nieuws, concurrentie, economie, weet ik veel wat).

unanimo | 09-06-09 | 14:11

ook dit verhaal las weer heerlijk weg

Teeth | 09-06-09 | 14:10

Ik heb net ook nog een interessant onderzoek gelezen: websites die spam op tijd weghalen worden veel beter gelezen dan websites die spam uren laten staan.

harry pikkel | 09-06-09 | 14:09

Staats 1 is nu interessanter,
debatje importbruiden.

vander F | 09-06-09 | 14:09

kapotte_stofzuiger

het werkt, goed man.

DoodEnVerf | 09-06-09 | 14:09

kapotte_stofzuiger | 09-06-09 | 14:05

Spot on! Hahahaha!

bottehond | 09-06-09 | 14:08

De paarse broeken website is zelf een voorbeeld van een slecht te lezen webpagina met al die grijstinten en daarnaast 147 xhtml errors en 86 warnings. Zie validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%...

Je Verzint Het Niet | 09-06-09 | 14:08

Als je het maar interessant brengt.

ecologiste | 09-06-09 | 14:07

kapotte_stofzuiger | 09-06-09 | 14:05
Gelezen! Check.

seven | 09-06-09 | 14:06

Zonder een pika van een stel lekkere tieten laat ik elke ad aan me voorbijgaan.

widtvoet ® | 09-06-09 | 14:05

Regel 10: een paar blote jopen doet kopen.

E.Colli | 09-06-09 | 14:05

De grootste paarse broeken zitten trouwens bij GeenStijl en PowNed btw.. wel zo handig om vanuit die positie meteen verslag te doen van dat wereldtje..

seven | 09-06-09 | 14:05

LEES MIJN REAGUURSEL!
*afwacht...

kapotte_stofzuiger | 09-06-09 | 14:05

Dat worden dus weer WC-eenden een lopende koelkasten.

koeberg | 09-06-09 | 14:05

Grappig hoor Drudge.

DoodEnVerf | 09-06-09 | 14:04

Daar zijn gewoon bepaalde mensen dagen lang mee aan het onderzoeken wil je zeggen?

RudieBoy | 09-06-09 | 14:04

Hoeveel subsidie heeft dit waanzinnige onderzoek gekost?

Bascii | 09-06-09 | 14:03

Wat een nuttig onderzoek weer. Nooit gedacht dat woorden die bij elkaar staan ook bij elkaar horen. Dus
Dit... snapt men
niet?

JungleJack | 09-06-09 | 14:03

Haha. Geestig geschreven, mutsaerts.

bottehond | 09-06-09 | 14:03

Over open deuren intrappen gesproken...

Eis-bein-vloed | 09-06-09 | 14:03

Allesgewoonaanelkaarplempenisookprimatelezenzonderpuntenenkommas

-edit: Nico? Jij had toch een ban?-

Drudge | 09-06-09 | 14:03

zeg wat je wil, maar ze hebben wel gelijk!

Double | 09-06-09 | 14:03

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken