achtergrond

Geenstijl

Paarse Broeken: leesbare ad's zijn leesbaarder!

reclamevb.pngAls er één branche is die nooit inkakt dan is het die van de paarse broeken wel. Continu doen ze onderzoek om zichzelf te kunnen verbeteren. Pakken we het wel goed aan, bereiken we de mensen wel, wat vinden de mensen eigenlijk leuk? Dat leverde onlangs al de baanbrekende conclusie 'lachen is leuk' op, en vandaag presenteert Adformatie opnieuw indrukwekkende onderzoeksresultaten waar de vakgenoten ècht wat mee kunnen. Wat blijkt namelijk, advertenties met een duidelijke lay-out lezen lekkerder weg dan advertenties met een rommelige lay-out. Jahaa het klinkt gek maar het is toch echt zo. De belangrijkste bevindingen even op een rij: 1. Grote letters worden eerder gelezen dan kleine letters. 2. Vetgedrukte letters worden eerder gelezen dan dungedrukte letters. 3. Grote/vetgedrukte zinnen worden door de lezer als belangrijk ervaren. 4. Kleine lettertjes worden vaak overgeslagen. 5. Dit betekent tijdwinst voor de lezer. 6. De lezer gaat er van uit dat woorden die dicht bij elkaar staan ook bij elkaar horen. 7. Tekst die ver uit elkaar staat wordt eerder als 'los van elkaar staande info' gezien. 8. Men vindt leuke advertenties leuker dan niet leuke advertenties. 9. Bij een leuke advertentie is men eerder geneigd het product te kopen dan bij een stomme advertentie. Tot zover. Paarse broeken van Nederland, hier kunnen jullie vast wat mee. Aan de slag! (Lesmateriaal hierrr.)

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.