Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Goededoelen: Zelfs waterputten zijn te moeilijk

wellwell.jpgHet is hét meest eenvoudige, makkelijke en simpele klusje dat hulporganisaties kunnen flikken: waterputten slaan in Afrika. Je boort een gat in de grond en KLAAR, water! Makkelijker kunnen we het niet maken. Maar toch gaat het fout. De afgelopen jaren zijn er honderden miljoenen euro's verspild in lokale waterprojecten in Afrika. Dit omdat subsidieclubs en hulporganisaties die ze hielpen opzetten, geen onderhoud plegen. Dat zegt het in Londen gevestigde Instituut voor Milieu en Ontwikkeling(IIED). Dit is een pro-hulpverleningsclub dus ga er vanuit dat we het over honderden miljarden hebben. Volgens het IIED zijn er 50.000 verlaten waterbronnen in Afrika. Tja, wie heeft er eigenlijk nog geen waterput geslagen. Met een simpele zoekopdracht treffen we lagere scholen, universiteiten (die elk jaar weer dé ultieme nieuwe onderhoudsvrije waterput uitvinden) aan. Ja, zelfs motorclubs en gemeenten en bedrijven maken gaten in de grond en voelen zichzelf nuttig. Waterput, de onuitputtelijke bron van frisse subsidie. Jongens, bottel al dat Afrikaanse bronwater op, en verkoop het hier! Lekker exclusief drinken. Die bronnen zijn toch van ons, probleem opgelost!

Reaguursels

Inloggen

Het enige goede doel dat ik eventueel wil steunen is een busmaatschappij die Afrikaantjes weer terugbrengt naar waar ze horen. We kunnen hier potverdikke alles regelen. En blijkbaar moeten we nu ook al regelen dat Afrikaantjes hun gekregen waterputten schoon moeten poetsen van tijd tot tijd. Het is volkomen onterecht dat we Afrikaanse mensen gelijkwaardig achten aan onszelf. Oneerlijk ook. Het stort miljoenen mensen in oorlog en armoede. Een classificatie zoals ten tijde van de apartheid doet meer recht aan de Afrikaanse samenlevingen, en de kans dat ze zonder elkaar af te maken vredig gaan leven is stukken groter.

datzitzo | 21-03-09 | 08:36

het is heel goed mogelijk om ontziltingsinstallaties te bouwen langs de afrikaanse kusten en de landen van schoon water te voorzien, Alle regeringen daar willen er best aan mee doen maar alleen als WIJ ze leveren en opbouwen en ZIJ het beheer en distributie er van krijgen, kunnen ze zich nog meer verrijken en hun landgenoten duur water verkopen
In Gambia is een generator van de Nawec, de landelijke electroleverancier voorzien van
een dieselmotor De diesel wordt aangevoerd met oeroude tankauto's van de haven in Banjul naar Manjai, de afstand is ongeveer 20 km, de chaufeurs van de tankwagens verkopen onderweg de diesel aan iedereen die maar wil, en zo gaat het met alles,er wordt gejat van hoog tot laag, geen onderhoud en Mr. Somebody is overal aanwezig
Let eens op bij documantaires, wie werken er op het land met de kinderen op de rug gebonden ? juist ja.... de vrouwen, zien jullie ook ergens de mannen???
Trouwens zo ver hoeven wij eigenlijk niet te gaan om dat te zien; ga eens kijken bij de Aldi, wie sleept er met de volle boodschappentassen??? en welke bevolkingsgroep is dat
ben ik nu een racist of leg ik hun cultuur verkeerd uit???

the wanderer | 21-03-09 | 02:27

Daarom moet je hulpwerk zoals wederopbouw en bronnen slaan aan technische instanties (zoals S4S) overlaten. Goed doel met technische achtergrond, dan kan je tenminste vertrouwen hebben in waar je geld heen gaat.

JohnnieDarko | 21-03-09 | 00:22

Afrika is toch alleen maar geschikt om met vrachtauto's te crossen?

Schipperbitter | 20-03-09 | 20:40

Ik zit hier met een heerlijk flesje Ashton Wells mineraalwater uit Ethiopië voor mijn neus. Heb ik nu een neger dodelijk uitgedroogd?

FirstAnnual | 20-03-09 | 20:12

Ik verzin vanalles om genoeg regenwater op te vangen voor mijn aquarium, lukt heel aardig (regenton geen optie). Maar als het in sommige dorpen in Afrika een keer regent , gaan ze binnen in der hutje zitten kijken, hoe het kostbare regenwater in de grond verdwijnt, tjongejonge,ben je nou echt zo dom? ja dus. (zelf live gezien)

koekje erbij? | 20-03-09 | 20:00

elke keer als ik een docu zie over hoe slecht mijn medeaap het heeft, terwijl ie lekker tegen zn hutje van takjes en klei ligt uit te rusten van het opstaan die ochtend, vraag ik me altijd weer af waarom er in al die jaren dat ze daar liggen te creperen nooit iemand is geweest die heeft gedacht: weet je wat, met mijn laatste krachten van vandaag graaf ik een kuil van 0.5 m3, en morgen nog een keer, en de week daarna nog 7x. totdat ik een geul van een paar tientallen meters (lengte, niet diepte) heb, dwars door het dorp heen. (als ie er maar aan denkt het een beetje af te laten lopen) zijn maat, die ook al 30 jaar ligt uit te rusten, maakt elke week een buis van klei van 1m lengte. lijkt me dat je binnen drie maanden een riolering hebt. dood gaat ie toch, maar niet meer in zijn eigen uitwerpselen, om van de stank en de vliegen maar te zwijgen. of zie ik het weer verkeerd?

LaMeR | 20-03-09 | 18:02

Helaas ben ik van defensiewege ook een paar keer bij zo'n achterlijk project in donker afrika aanwezig geweest...
Onderhoud my ass., de put wordt geslagen en een (1) dag later is alle metaal al door de locals gejat.
Idem met het leggen van gasleidingen naar huizen, koper word gejat en verkocht en koken doen we weer gewoon op de het hout van de laatste boom in de omgeving, fuck woestijnvorming.
Idem riolering: metaal zsm verkopen, schijten waar je staat... (en woont.... en werkt....)
neem het van een ervaringsdeskundige aan: iedere cent naar afrika is zonde van het geld.

hoffrevisited | 20-03-09 | 17:08

er zijn doormij via vrinden verschillende waterputten gesponsord in de verschillende compounds in Gambia. Kosten niet veel en veel plezier. De putten geven water en alles is goed. Laatst is er een nieuwe put geslagen die 25 meter diep moest worden iedereen wist dat en toch wordt er een touw besteld van 22 meter zoals bij de andere waterputten.

Ben er mee gestopt....

dolffie | 20-03-09 | 16:29

-weggejorist-

botte hark | 20-03-09 | 16:05

De inboorlingen zouden natuurlijk zelf ook eens wat aan onderhoud kunnen doen, of is dat nou weer een vreemd idee van mij?

ramnoll | 20-03-09 | 15:45

Ooit een verhaal gehoord over zo'n land waar men van de ontwikkelingshulp ook een waterput bij een dorp hadden gemaakt omdat de vrouwen die het water anders bij de rivier haalden 10 kilometer hen en tien kilometer terug moesten lopen.
De mannen van het dorp pasten op het vee, dat was hun taak, dus toen de vrouwen niet meer zover hoefden te lopen ,en dus ook niet meer de halve dag weg waren voor het water kwamen ze er dus achter dat de mannetjes eigenlijk de hele dag geen flikker uitvoerden dat gaf enorme heibel in het dorp tussen de seksen onderling.
En toen hebben de mannetjes de put gesaboteerd en moesten de vrouwen weer 10 kilometer hen en 10 kilometer terug lopen.

van Dam | 20-03-09 | 15:39

Niks nieuws onder de zon. Waterputten hebben sowieso niet altijd nut op de lange termijn, omdat ze voor een daling van het grondwaterpijl kunnen zorgen. Hierdoor moet je elke zoveel jaar de waterput verder uitboren en dat houdt ook eens op.

K1250 | 20-03-09 | 14:52

Ontwikkelingshulp is gewoon een bodemloze put.

Death Wish | 20-03-09 | 14:40

Er moet gewoon een jaar of 5 nul komma nul hulpverlening naar Afrika toe. Dan is de bevolking uitgedund, het kaf van het koren gescheiden en de sterkste zijn boven komen drijven. Het is onnatuurlijk om met duizenden mensen op een verdord stuk land te gaan zitten waar geen vreten te vinden is. Op de lange termijn is dat beter. Natural selection.

schertsfiguur | 20-03-09 | 14:24

EvertsNL | 20-03-09 | 13:08
Inderdaad.
Mijn vader heeft honderden van die dingen daar naartoe gebracht.
Maar als je een jaar later terugkwam was alle materiaal gestolen, de put dichtgewaaid met zand, en zaten de kerels je al theedrinkend lachend te vertellen dat ze gewoon hun vrouwen weer twee kilometer naar de rivier lieten lopen.
Tegen dat soort vrijwillige achterlijkheid is geen pompenslaan opgewassen.

Merlot | 20-03-09 | 14:16

Ik mag hopen dat dit niet waar is.... :-(

wiip | 20-03-09 | 14:08

Geld is niet de oplossing, je moet ze het leren zelf te maken en onderhouden, doen ze het dan nog niet, than it's out of our hands, so to spreken.
EvertsNL | 20-03-09 | 13:08 DIT IS DE WAARHEID, lees dit verhaal.

Tijd voor de vergelijking: De bakker kan brood bakken, er is geld, er zijn grondstoffen en er is materiaal, maar als de bakker te bedonderd is om het te bakken, dat is er geen eten en dus ga je DOOD.
Nog meer geld brengen heeft geen zin, er is al genoeg naartoe gegaan, welliswaar grotendeels verdwenen in de diepe diepe zakken van goeie-organisaties, maar er wordt nu al 80 jaar geld naartoe gebracht en het probleem is alleen maar groter geworden.

HeerserOverHetWoud | 20-03-09 | 13:41

Ik heb jaren in de tropen gewerkt. Er waren daar dorpen, die voorzien werden van een echte waterleiding. Deze loopt bovengronds langs de huizen met af en toe een kraan. Echter de druk op deze waterleiding werd na verloop van tijd 0 (nul).
Oorzaak : men stal de kranen en het water liep dus ongebruikt weg. Kranen vastlassen hielp niet : ze werden los gezaagd.

EvertsNL | 20-03-09 | 13:08

Iets met man, hengel visje en doe zelf ook eens wat lui volk!

Eagle_Eye | 20-03-09 | 12:42

Weinig nieuws lijkt me, gebeurt al sinds de hippie tijd. Heeft al generaties geitenwollensokken soebsidieslurpende clubjes aan een goedbetaald baantje geholpen. Het hele verhaal is nog eens mooi in beeld gebracht in;
video.google.nl/videoplay?docid=-30958...
.
Waarin de hele verrotte, hypocriete, leugenachtige, hufterige, a-sociale kutmentaliteit van de heren/dames "sociale weldoeners" mooi in beeld is gebracht.
Het mom is; hebben, hebben, hebben en de rest mag dood vallen.

said_fred | 20-03-09 | 12:42

koen 12;25
je treft de spijker op z'n kop, zolang in afrika de kinderen de oudedags voorziening zijn
zullen ze geen meter vooruit komen
Compliment voor je posting!!!

the wanderer | 20-03-09 | 12:41

Colle tout> ( plak alles?)
een waterput in mijn compound; 20 m. diep. Mijn vriendin deed elke dag de was, dat ging zo. 3 kuipen ( formaat cementkuip) in elke kuip gaan 12 emmers water, een touw gemaakt van verscheurde rijszakken, en handmatig omhoog hijsen die emmers, geen katrol of zo!
Je mag eens armpje drukken met zo'n vrouw,ik wed dat je verliest,
Hier gaan de dames in een speciale dure outfit naar de sportschool om de hamburgertjes er van af te "trainen"

the wanderer | 20-03-09 | 12:36

@poohbeer | 20-03-09 | 12:03
Run Forrest, run!

J.N. de Kabelpen | 20-03-09 | 12:29

EFFECTIEVE en duurzame oplossingen creëren, zodat mensen op een gegeven moment hun EIGEN boontjes kunnen doppen:

De ERGSTE nachtmerrie van de 'hulpverlener'...

Ahasveros | 20-03-09 | 12:27

Waterputten, medicijnen, voedselhulp... allemaal heel 'nobel', maar wat moet men daar met die extra aanwas die daardoor het levenslicht ziet? Radicaal teruggedongen zuigelingen en kindersterften, vanuit een humaan oogpunt zeer lovenswaardig.. maar op lange termijn?
Sinds westerse 'goede bedoelingen' o pdusdanig grondige wijze de natuurlijke sterfte van mensen heeft weten af te remmen, en de vruchtbaarheid van de vrouw heeft doen toenemen, neemt de bevolkingsaanwas dusdanig exponentiëel toe dat er ten opzichte van werkgelegenheid en voedselproductie nooit of te nimmer tegenop te boxen valt. Feitelijk komt het er op neer dat men de levensstandaard omlaag trekt omdat er meer monden te voeden zijn met dezelfde beperkte middelen, feitelijk maakt men zich hier medeplichtg aan de vernietiging van de bos en natuurgebieden omdat er een onstilbare honger naar landbouwarealen zijn. Feitelijk maakt men zich schuldig aan het frustreren van de ontwikkeling van zo'n land omdat grote gezinnen geen geld of middellen overhouden om te investeren in opleiding en ondernemingen, alles gaat namelijk op aan het voeden van al die hongerige monden.
Omdat deze bevolkingsaanwas de afmetingen van naast elkaar levende etnische groeperingen verstooord maakt men zich schuldig aan een van de bealngrijkse oorzaken van etnisch geweld en burgeroorlogen, namelijk de verschuiving van de demografische machtsverhoudingen.
Zolang westerse hulp niet direct gekoppeld is aan verregaande geboortebeperking en investering in werkgelegenheid, is het niks minder dan misdadig te noemen.
En zodra de voedselprijzen wederom de pan uitrijzen en de voedselhulp daarmee onbetaalbaar wordt, zodra de voortschrijdende bevolkingsaanwas de kritische grens berijkt heeft waartegen lokaal geen voedsel meer te produceren valt omdat alle vruchtbare gebieden ontgonnen zijn, dan wel onvruchtbaar zijn geworden, dan is het leed niet te overzien en zal de wereld zich geconfronteerd zien met een ramp waar nog geen duizend live-aid's tegen opgewassen zijn.
Ontwikkelingshulp zonder stringente geboortebeperking is een misdaad tegen de menselijkheid. Wie niet geloofd dat bevolkingsgroei een dergelijk groot gevaar vormd moet deze lezing maar eens bekijken.
video.google.com/videoplay?docid=-1382...

koen_c_s | 20-03-09 | 12:25

poolbeer! Nee ik woonde niet in een luxe resort maar in een eenvoudige compound tussen de locale bevolking. Ik heb nooit willen dicrimineren, maar dat hebben zij mij daar geleerd! ! Containers met o.a. de complete metaal werkplaats van Oce van der Grinten zijn naar een w. afrikaans land verscheept,allemaal vrijwilligers werk geweest van de rotary club venlo, Hebben wel het hoofd van de douane moeten omkopen om ze het land in te krijgen, anders blijven ze in de haven staan en zijn ze in no time leeggestolen! ( Ja.... door de douane!!!)
Weet je wat hard werken betekend bij 36 graden, probeer het eens en wel buiten, niet binnen met airco!
Er is voor ervaren afrikagangers een gezegde: Je kunt een afrikaan uit afrika halen , maar afrika nooit uit een afrikaan!!
Ga er eens op vakantie i.p.v/ turkeye, i.p.v. de weishijd van geographic channel te halen
Toch zal ik als ik de kans krijg er naar toe emigreren, met weinig is het goed leven daar
Al onze problemen hier zijn merendeels"luxe " problemen

the wanderer | 20-03-09 | 12:25

poohbeer | 20-03-09 | 12:03
If you can't stand the heat , stay out of the kitchen!

Colle Tout | 20-03-09 | 12:10

Sorry moet aan het werk in een europees ontwikkelingsland

poohbeer | 20-03-09 | 12:03

Het is NOG simpeler. De stambewoners slaan ZELF een put en hebben water. Maar ze houden ze liever dom want er wordt toch een aardig zakcentje verdient aan de goede doelen. De strijkstokken zijn heel lang in die branche.

doskabouter | 20-03-09 | 12:03

@ J.N.
Hahahahahahaha, je antwoord zegt iets meer over jezelf dan over mij!

poohbeer | 20-03-09 | 11:49

Stoppen met hulp aan derde wereld landen... Vergelijk het eens met dieren in hetw ild, als je die blijft bijvoeren, zoeken ze zelf niet meer naar voedsel... Pavlov effect!! Werkt ook bij mensen, als je die arme negertjes maar blijft helpen komen ze hun plaggehut niet meer uit, want die rijke blanke komt toch wel voedsel brengen en hypermoderne waterputten slaan met USB aansluiting...

Laat ze het lekker zelf uitzoeken, help met financieren ofzo... laat ze de rest lekker zelf doen...

Leaque of Morons | 20-03-09 | 11:48

@poohbeer | 20-03-09 | 11:38
Je antwoord toont me direct met welk soort persoon ik van doen heb. Wat een domme aannames. FYI, ik ben nog nooit in Frankrijk op vakantie geweest, op een stedentrip naar Marseille na. Niet-relevante zaken even achterwege laten, trut!

Het is zelfs zo slecht gesteld met de hulp aan Afrika dat de organisaties elkaar beconcurreren. Ontwikkelingssamenwerking is een industrie geworden en hulp moet en zal er komen, ongeacht of die hulp doeltreffend en noodzakelijk is. Ach, er is reeds een aantal boeken over verschenen. De zieligheidsindustrie houdt zichzelf in stand.

J.N. de Kabelpen | 20-03-09 | 11:47

@ Eugenius,
je schreef het al, relatief

poohbeer | 20-03-09 | 11:43

@ poohbeer 10:49

U hebt geen kennis van zaken. De blanke Westerse bevolking is de afgelopen eeuw juist relatief afgenomen: het aandeel van blanken op de totale wereldbevolking bestond in 1900 uit ca. 25%, anno 2009 nog maar 7% en dat neemt steeds verder af (feminisme, multikul-huwelijken, groot aantal eenpersoonshuishoudens, anticonceptie, zeer laag geboortecijfer etc.). De Afrikaanse bevolking heeft de afgelopen eeuw een enorme bevolkingsexplosie gekend en die wordt niet of nauwelijks afgeremd door voornoemde factoren die de volkeren van Europese afstamming steeds verder in aantal doen afnemen.

Eugenius van Savoye | 20-03-09 | 11:38

@ J.N.
Jij, gaat waarschijnlijk ook naar Frankrijk op vakantie en dan huilie huillie doen dat er teveel fransen wonen met hun gewoontes?

poohbeer | 20-03-09 | 11:38

@poohbeer | 20-03-09 | 11:12
Gut, LOI'tje Filosofie gepakt? Wanderer weet blijkbaar waar hij over spreekt en dan kom jij met geouwehoer aan zetten. Ken zelf ook mensen die lang in Afrika vertoefden, ze vertellen hetzelfde verhaal: de zieligheidsindustrie houdt zichzelf in stand. In grote Afrikaanse steden rijden de witte busjes van de VN-hulporganisaties af en aan, maar wat bereiken ze nu helemaal?

J.N. de Kabelpen | 20-03-09 | 11:35

@maxxman,
waarschijnlijk en ik zeg waarschijnlijk, heeft wanderer op zo'n luxe resort of een omheinde park gezeten met alle luxe vandien en vandaaruit de misstanden gezien die met ontwikkelingsgelden en toch wel slimme Afrikanen gebeuren. Maar niet verder hebben kunnen willen kijken en zijn oordeel reeds klaar had.
Verder zie al mijn vorige comments, voor geld doet iedereen alles.

poohbeer | 20-03-09 | 11:33

poohbeer | 20-03-09 | 11:12
Bijna goed. De vraag is niet of ie is omgevallen. Ja dat is ie, dat heb je net gezegd. De vraag is of ie geluid gemaakt heeft... En? Zie overigens niet wat dat met het verhaal van Wanderer te maken heeft, maar een beetje filosofie kan geen kwaad...

maxxman | 20-03-09 | 11:15

Wat valt er te onderhouden aan een waterput?
Het enige wat je nodig hebt is een touw, emmer, een gat in de grond en de wil die emmer zelf in dat gat te smijten en weer omhoog te halen, Simpel.

Colle Tout | 20-03-09 | 11:14

Stuur gewoon MacGyver en laten we geld lekker zelf houden. Het is een bodemloze waterput op deze manier.

pjot69 | 20-03-09 | 11:13

@wanderer,
Als er ergens op de wereld een boom omvalt en je hoort en ziet het niet, is die boom dan omgevallen?

poohbeer | 20-03-09 | 11:12

Misschien moeten die lui daar dat zelf eens doen? Ach nee, dat klinkt als werk. In europa geven ze tenslotte geld weg of ze komen het hier zelfs met bakken tegelijk brengen
*zucht* (heel diep)

Tabula Rasa | 20-03-09 | 11:10

the wanderer | 20-03-09 | 11:04
Goed verhaal. Eindelijk iemand die kritiek levert vanuit ervaring. En ik denk dat je volledig gelijk hebt. Echter de basis is dat in veel landen op het Afrikaanse content de regimes niet deugen en de ontwikkelingscriminaliteit zoals jij die zo mooi omschrijft, daardoor welig tiert. Er is ook wel degelijk echte armoede in Afrika. In landen en streken waar mango's en vissen ECHT niet bijdehand zijn. Waar stroop niet nodig is om de vliegen te lokken, waar weinig en eenzijdig voedsel zorgt voor uithongering. Waar bendeleiders kinderen opleiden tot rucksichtlose moordenaars, verkrachters en brandstichters.

PS. Draaien ze daar echt Toto op de plee?

maxxman | 20-03-09 | 11:10


Pete_1968 | 20-03-09 | 11:02
De paus heeft het motto:Elk nadeel hep zijn voordeel.

bijtieakumaai | 20-03-09 | 11:08

7 jr. afrika gewoond/gewerkt.
Ontwikkelinhshelpers en hulpverleners rijden in dikke pajero's of range rovers rond,hebben een hoop personeel en iedere dag een ander vriendinnetje,is daar makkelijkDouane heft invoerrechten over containers met hulpgoederen, je weet wel kleding voor afrika, driekwart kan men daar niet gebruiken omdat het kunststof is , ga je kapot van de hitte, of je vliegt in de fik tijdens het koken op een houtvuurtje, schoenen voor de 3de wereld? er zijn geen fatsoenlijke wegen om te lopen, iedereen sloft rond op made in china slippers. Als ze tacroren krijgen voor het land te bewerken , moet je er 2 als reserve mee sturen, in no time kapot, onderdelen verdwenen enz.
2 beroemde afrikanen; Mr Somebody en Mr. Nobody! dwz somebody heeft het gedaan en nobody weet er van
Bodemloze put?, nee het is een zwart gat
Trouwens wat verdienen de heren bestuurders van hulporganisaties?
hulpverleners in afrika, riante villa's met zwembad airco toto op de wc, de bevolking is blij als ze een lampje en een stopcontact hebben. Corruptie al om, het begint als je aankomt verblijfsvergunning ( om) kopen werkvergunning (om) kopen
zorgen voor vrienden bij de politie ( kopen) immigration ( kopen) douane ( kopen)
het enigste wat gratis is is sunshine
zit je op het strand komt een oude vrouw met een baby ( geleend of gehuurd) vertellen dat de baby honger heeft, ze heeft wel de nieuwste nokia in haar hand, mijn antwoord
laat hem de simkaart maar opvreten! Toeristen naast mij hevig geschokt, hoe kon ik dat nu zeggen,die arme baby, Honger? je plukt 'smorgens een mango en hebt een prima ontbijt, vis haal je bij wijzen van spreken zo uit de rivier of de zee, Nee hulpverleners
die rijst thuis af komen leveren is beter, hoef je helemaal niets te doen, alleen als er blanken in de buurt zijn moet je honger hebben, daarna ga je weer rustig onder de palmboom liggen en denkt een nieuw smoesje uit en zorgt dat er veel vliegen op de baby zitten (insmeren met zoetigheid) toeristen vinden dat zielig en voelen zich meteen geroepen om de weldoener uit te hangen Kassa!!!
eigenlijk zijn ze zzo stom nog niet die afri's

the wanderer | 20-03-09 | 11:04

Ontwikkelingshulp stoppen en het ze lekker zelf uit laten zoeken.
Zolang ze daar denken dat als ze een maagd van 8 verkrachten dat ze dan verlost worden van aids, dicht die geldkraan! En dan die malloot uit het vaticaan maar zeggen dat ze geen rubbertjes mogen gebruiken.

Wat een wereld......

Pete_1968 | 20-03-09 | 11:02

Afrikanen in Europa opleiden tot ingenieur en terug laten gaan. Klaar.

J.N. de Kabelpen | 20-03-09 | 11:00

Doet me denken aan een westerling die een schitterende boomhut had gebouwd in Kenia in het oerwoud, Vlakbij het strand in een hoge boom met schitterend uitzicht. Alleen er was een probleem, er waren teveel olifanten! die eventueel schade konden toebrengen.
Ik opperde toen dat er misschien te veel mensen waren. Hij begreep het niet

poohbeer | 20-03-09 | 10:52

schertsfiguur | 20-03-09 | 10:04
Precies zoals ik zei. Men houd het op deze manier alleen maar in stand. Let nature do its job. Inhumaan? Nee!. Darwin zou het zo gewild hebben. ;-P

De Turk | 20-03-09 | 10:50

@granaatwerper,
dus het rijke westen mag wel ongebreideld neuqen voor het nageslacht, en hierdoor de bodemschatten plunderen van andere landen, maar afrika mag dit niet?
Volgens mij is de westerse bevolkingsgroei de afgelopen 100 jaar meer dan verdubbeld en die in Afrika gedaald.

poohbeer | 20-03-09 | 10:49

De standaardmalloot die dan weer komt met 'het is de schuld van het westen' is een naamloze, een dertien in een dozijn meeloper die meeblert wat de leider door de megafoon tiert. Men heeft de beste bedoelingen, het werkt misschien niet maar dat ligt niet aan de slechtheid van het westen. De mensen in het westen doen wat ze kunnen om te helpen in ontwikkelingslanden maar het mag nauwelijks baten, het veroorzaakt echter wel een bevolkingsexplosie. Die we niet moeten hebben, natuurlijk. Daarnaast, het boren van putten verlaagt het grondwaterpeil, moeten we OOK niet hebben. Het is de meest on-duurzame manier van waterwinning.

granaatwerper | 20-03-09 | 10:44

hihihi, was een klein beetje generaliserend. Er zijn gelukkig ook nog verantwoording nemende blanke westerlingen

poohbeer | 20-03-09 | 10:42

@Ivoren Toren,
Neenee, de rechten worden opgekocht, zoals in nigeria etc, zodat daar de regels gelden die voor het ander land gelden. Met als commentaar we hebben het goed met jullie voor, maar wel onze regeltjes volgen.
De stammenstrijd ontstaat door een niet evenredig verdelen van het ontvangen geld en verdeling van arbeid, De blanke leidertjes zijn nog steeds gebaat met verdeel en heers en wassen hun handen in onschuld,"Neen, dat doen ze zelf, die oorlogjes". Het zijn de consequenties van de gedragingen van de arrogantie van de blanke westerling

poohbeer | 20-03-09 | 10:32

poohbeer | 20-03-09 | 10:26
Goed lezen, ik bedoel in eerste instantie mijn eigen voorouders, en daarna ga ik in algemene zin verder. Het heeft weinig zin om te ontkennen dat er een hoop rottigheid is uitgehaald vroegaH, die intentie heb ik ook absoluut niet.
Wat betreft dat leidingnet, in Afrika moeten 'ze' blijkbaar nog leren dat om bepaalde basisvoorzieningen te realiseren kosten gemaakt moeten worden, en er daarna ook geld aan onderhoud moet worden uitgegeven. Aangezien ik optimistisch van aard ben vermoed ik dat het op de lange termijn wel in orde komt.

JosVerbeek | 20-03-09 | 10:32

@poohbeer | 20-03-09 | 10:21
Geen idee; wellicht dat men in Nederland ook weer dommer aan het worden is?
Of ehh.. gemakzuchtiger (eigenlijk hetzelfde)? Meer Afrikanen in Nederland? Of katholieken? Zegt u het maar.

Watler | 20-03-09 | 10:32

@JosVerbeek,
klein taalprobleempje, eerst is het eventueel en daarna bevestig je dat er rottigheid is geweest.
Maar je ideen over een leidingnet is voor mij een goed idee, had al gebeurt moeten zijn. Maar, zie mijn reactie 10.11, er valt geen geld aan te verdienen

poohbeer | 20-03-09 | 10:26

@ poohbeer | 20-03-09 | 10:11
Dat een land grondstoffen verkoopt, betekent niet dat de landen die die grondstoffen kopen ook verantwoordelijk zijn voor alle chaos die met de winning gepaard schijnt te moeten gaan. In Zuid-Amerika, maar ook in bijvoorbeeld Rusland, het Midden-Oosten, Noorwegen en Nederland (gas) worden massaal bodemschatten gewonnen waarbij de eigen regering de touwtjes stevig in handen weet te houden. Alleen in Afrika loopt het voortdurend uit de hand. Kijk bijvoorbeeld naar Nigeria (olie) en Sierra Leone (diamant). Daar vechten lokale partijen elkaar de tent uit, met alle gevolgen vandien. Alléén in Afrika is een land zonder bodemschatten beter af.

Ivoren Toren | 20-03-09 | 10:22

poohbeer | 20-03-09 | 10:05
Ach so, nou ja, ik voel me in ieder geval niet schuldig over wat mijn voorouders eventueel voor rottigheid hebben uitgevreten. Uiteraard betreur ik het dat er verschrikkelijke dingen zijn gebeurd in het verleden maar daar doe je weinig meer aan.

JosVerbeek | 20-03-09 | 10:22

@Watler,
Hoe verklaar je dan dat het aantal HIV besmettingen ook in nederland weer stijgt?

poohbeer | 20-03-09 | 10:21

Zo zijn er ook geweldige initiatieven om de lokale bevolking bewust te maken van de gevaren van AIDS. Er gaat dan een goed (be)doelende witte meneer of mevrouw -al dan niet in gezelschap van BN'er- de intellectuelen van het dorp een paar weekjes training geven in AIDS-preventie/voorlichting. Op de website van Lousewies staat een interessant historisch paginaatje, voor de geïnteresseerden.
www.lousewies.nl/item.cfm?id=62D815FA-...
(let vooral ook op hoe vraag 8 beantwoord wordt.. niet, dus; typische vagerij)
<br /><br />
Afgelopen week stuitte Watler op "Puberruil" ("Puberruil werkt samen met 'Stop Aids Now!'"). Hierin werd duidelijk hoe effectief dergelijke projecten zijn, want immers; hoe lang wordt er al gepoogd de Afrikanen ervan te doordringen dat AIDS niet leuk is? Jaartje of twintig? Enfin.
cgi.omroep.nl/legacy/player?/ceres/kro...
Ondertussen gaat er dan een Duitse bejaarde in een sinterklaaspak die mensen in hun overtuiging bevestigen, dat condooms i.p.v. bij het neuqen, beter gebruikt worden om drinkwater in op te slaan. <br /><br />
Jammer toch, om te moeten concluderen dat die druppel al verdampt is voor 'ie de gloeiende plaat raakt. Broeikas-effect, laten we het daar maar op houden.

Watler | 20-03-09 | 10:18

En dan heb je eindelijk een mooie put voor ze gegraven dan gaat zo'n mongeaul ff uitgebreid in die put zitten schijten waarna het hele dorp op sterven ligt en wij weer een container medicijnen die kant op moeten sturen met alle onkosten van dien.

schertsfiguur | 20-03-09 | 10:12

@Ivoren Toren,
het blanke westen en het verre oosten ZIJN ook verantwoordelijk. Daar zijn ze ook trots op en dat is juist de makke.
Zij hebben vetorechten etc, zij beslissen wat er in de wereld gebeurt. Money rules. Naar arme landen zonder delfstoffen word niet gekeken want er valt niets aan te verdienen. Vroeger, ja vroeger, toen konden ze er slaafjes vandaan halen om zo hun portemonne te spekken.

poohbeer | 20-03-09 | 10:11

Wat is er nu makkelijker dan geld verduisteren via goede doelen? Dat gebeurt al jaren. Je zoekt een vaag idee , voert het uit via een vaag bedrijf en vertrekt naar een vaag derde wereldland ergens. Je zoekt wat volksvertegenwoordigers en steekt die wat geld toe om mee te werken en hun mond te houden. Vervolgens trek je achterlijke Westerlingen financieel leeg op een goededoelen avond gepresenteerd door Wendy van Dijk bv . En het geld stroomt binnen . Binnen een jaar is het niet meer achterhaalbaar. Tja derde wereldbananenrepubliekje hier of daar , die doen niet zo moeilijk. Zelfs Shell werkt op deze basis van omkoping en infiltratie in derde wereldlanden , dit doen ze al 60 jaar. Met behulp van de inlichtingendiensten als de Cia is het een appeltjes eitje. Dus die waterputten daar zal men nog lang mee kutten. Omdat het kan !

okidobi | 20-03-09 | 10:10

Goededoelen naar Afrika is als water naar de zee dragen of uilen naar Athene. Die westerse kutmentaliteit altijd maar weer de afrikaanse medemens te moeten betuttelen hoe ze hun leven en toekomst moeten inrichten is zo goedverdoemde arrogant en ook nog hypocriet. Want oh oh oh wat helpen we toch graag onze Afrikaanse medemens uit de nood. Maar een eerlijke handelsrelatie tussen Europa en Afrika is er niet. Neeuuuuh, stel je voor dat die goedkope arbeid producten gaan maken die onze industrien en arbeidsplaatsen in een aantal sectoren doen verdwijnen. Neeuuuuh veels te gevaarlijk en veels te dure oplossing. Want dan worden ze rijk en kunnen ze iets opbouwen en zijn wij onze goede-doelen-industrie kwijt. En subsidies, belastingaftrek etc. Maar ik geef geen cent aan goede doelen. Om mijn geweten te sussen. Ik erger me al jaren aan het feit dat we Afrika en de afrikaanse bevolking buiten de Europese markt houden. Dat zou hun veel meer rijkdom, stabiliteit en minder migratie opleveren. In mijn ogen een betere situatie.

//oskofiets | 20-03-09 | 10:09

Kappen met al die poen over de schutting te pleuren,
we betalen echt te veel aan die meuk!

Frappant | 20-03-09 | 10:09

.. het enige wat duurzaam is aan ontwikkelinhgshulp, dat zijn de paleizen van de pareltjes van afrikaans zelfbestuur. Mugabe bijvoorbeeld, die heeft er nog gouden kranen van in zijn badkamers.
Natuurlijk zou dat bij een opstand afbranden, maar dan staat bert koenders klaar met ons overtollige geld voor de volgende dictator.

Jan Passant | 20-03-09 | 10:07

Het verstrekken van ontwikkelingshulp is trekken aan een dood paard, zolang er niet eerst in heel Afrika en ver daarbuiten een massale cultuuromslag plaatsvindt. Het westen kan helpen, maar Afrika moet zelf het voortouw en de verantwoordelijkheid voor zijn eigen ontwikkeling nemen. Maar ja, als je dat zegt dan ben je gelijk een racistische rechtse neokoloniaal. Dus dan maar overstappen op plan B: stopzetten die ontwikkelingshulp totdat ze in Afrika eindelijk eens zelf beseffen dat ze zelf de corruptie en het religieuze en tribale geweld moeten stoppen. En weg met omroepen als Llink, die de mythe in stand houden dat het blanke westen verantwoordelijk is voor alles wat er op deze aardkloot gebeurt.

Ivoren Toren | 20-03-09 | 10:05

sorry, @rakker moet zijn @JosVerbeek

poohbeer | 20-03-09 | 10:05

Die wil willen gewoon niet. Je kan daar alles voor ze doen/maken etc, maar ze verdommen het gewoon om een klein beetje onderhoudt te plegen!

sjonkanon | 20-03-09 | 10:05


Afschaffen die o.hulp en elke Nederlander 400 euri.

bijtieakumaai | 20-03-09 | 10:04

Zoals iemand anders al opperde, je moet de natuur gewoon zijn gang laten gaan. Als zij te lui/retarded zijn om een schep in de grond te zetten en een put te graven wie zijn wij dan om hun uit de brand te helpen. De evolutie roeit vanzelf de zwakkere elementen uit.

schertsfiguur | 20-03-09 | 10:04

Bodemloze put

*geen water naar de zee brengt*

NoObmetPeeCee | 20-03-09 | 10:03

Wat ik wel frappant vind. We hebben dus zoveel ellende met waterputten, zo blijkt uit het vrijdagochtendproza van Hoxha. Maar alleen al onder de reaguurders tel ik zo tien, twaalf regelrechte experts. Niet alleen specifiek op het gebied van waterputten, maar ook nog eens op het vlak van ontwikkelingsproblematiek en migratie. Jongens: help de regering uit de brand. Meld je aan! Ask not what your country can do for you, but what you can do for your country! Hiep hiep!

maxxman | 20-03-09 | 10:03

De grootste grap met de waterputten is dat je ook nog eens het water voor vele honderden jaren later oppompt en laat verdampen. Als je het oppompt zorg je er voor dat er binnen 2 decennia een heel groot gebied uitdroogt.
Dit omdat de plaatselijke veestapel groter wordt, meer voeding nodig heeft en daarna het hele gebied kaal eet. Regeneratie in zo'n gebied is heel moeilijk omdat de plantjes geen schaduw van elkaar mee hebben en verdrogen. Met als gevolg een kaal gebied.
Het behoeft geen betoog dat je daarmee een gebied voor zeker een eeuw naar de filistijnen helpt. Dus ben je veel geld kwijt en heb je nog niets.

Arie Nico Aal | 20-03-09 | 09:59

@rakker,
gelukkig hebben de "linkse rakkers"nog een beetje schuldgevoel over wat door de rechtse elite Afrika is aangedaan voor geld, geld en nog eens geld.

poohbeer | 20-03-09 | 09:57

*honderden miljoenen liever naar goed doel in nuldrieëndertig vloeien ziet*
Voor al dat geld had een fatsoenlijk functionerend leidingnet desnoods dwars door heel Afrika gelegd kunnen worden. Het is toch van de ratten besnuffeld dat er miljarden belastingeuro's verbrand worden op het altaar van de ontwikkelingshulp enkel om het schuldgevoel van enkele linkse rakkers af te kopen? Waarschijnlijk is het beter om een groot hek om Afrika te zetten en over 50 jaar eens te gaan kijken hoe de vlag erbij hangt.

JosVerbeek | 20-03-09 | 09:54

Ook al waren de putten goed onderhouden, dan neemt de bevolking toe en krijg je weer nieuwe problemen, maar dan met meer slachtoffers.

Paul Volkert | 20-03-09 | 09:53

"Die bronnen zijn toch van ons," ieeeeeeehhhh.
Waar staat dat dat die bronnen van ONS zijn?
Volgens mij zijn de pompen gegeven en blijven de bronnen (putten) eigendom van het land waar ze geslagen zijn.

poohbeer | 20-03-09 | 09:51

@hobbykip
Voetballen

jehebthetnietvanmij! | 20-03-09 | 09:50

Hobbykip | 20-03-09 | 09:49 Ze hebben lef in zo'n klein kudtbootje de mediteranee over te steken.

Stroopdoos | 20-03-09 | 09:50

Wat kunnen die Africanen nu eigenlijk wel !?

Hobbykip | 20-03-09 | 09:49

synchronicity | 20-03-09 | 09:31 Meer mensen die in ontwikkeling nog verder achter gaan lopen. Hoe meer hoe slechter het daar gaat.

Stroopdoos | 20-03-09 | 09:49

Geiteneuker | 20-03-09 | 09:23
Ik vind "ergeringen" best wel een goede verschrijving anders. Het wordt tijd dat de huidige ergering aftreedt.

Kardinaal Meier | 20-03-09 | 09:48

@harry1588 | 20-03-09 | 09:42
Ja goed plan,
maar ik sluit meer aan op de reactie van
synchronicity | 20-03-09 | 09:31

jehebthetnietvanmij! | 20-03-09 | 09:47

Avalon | 20-03-09 | 09:41 Zo true! De geldstromen zijn een magneet voor corruptie en destructie. Alleen de Afrikanen zelf kunnen de ellende stoppen door zelfstandig zaken op orde te maken. Dit geld uiteraard ook voor Afghanistan en andere 3de wereld landen. Mexico was eind jaren 90 de 7de economie ter wereld met een verdeling rijk/arm van 25%/75% Corruptie zijnde de enige oorzaak van incapabele geld en macht management. Opgeven en af en toe een pakketje info sturen meer niet.

Stroopdoos | 20-03-09 | 09:45

Het is 9 uur geweest en de eerste topic was iets met soebsidie en afrika. Komt er nog echt nieuws mijn koffie is ondertussen koud en de telefoon is ook zo stil vandaag. *bammetje eten gaat*

De Turk | 20-03-09 | 09:44

@jehebthetnietvanmij

Ergens waar wél water is...... Nederland bijvoorbeeld? :P

harry1588 | 20-03-09 | 09:42

Voor iedereen die nog wel eens twijfelt over het nut van ontwikkelingshulp: www.volkskrant.nl/economie/article1159.... Na het lezen hiervan hou je de centen wel in je eigen zak.

Rest In Privacy | 20-03-09 | 09:41

Eigenlijk wel weer dubbel. Onze industrie verkoopt er wapens waarmee de lokals de door ons geplante waterputten slopen. Economie en handel *zucht*

Stroopdoos | 20-03-09 | 09:41

Dus de verspilling van geld is dus omdat ze niet onderhouden zijn?
Van A naar Z is voor jouw ook in één stap te maken volgens mij...

Uisstupid | 20-03-09 | 09:40

Quantum of Solace!

WaitingLine | 20-03-09 | 09:39

Het is een beetje als met die voedselbanken hier. Iemandsleven zal nooit structureel beter worden door liefdadigheid. Sterker, het is een beldiging voor ieder mens om van liefdadigheid te moeten leven.

wilmeister | 20-03-09 | 09:39

Zou ik als vers krisisslachtoffer ook aanspraak kunnen maken op zo'n hippe waterput? M'n tuin ligt op 't zuiden. Dat is toch al een flink stuk richting Afrika.

Hasjhies? | 20-03-09 | 09:39


Laat Obama er iets van zeggen,hij is zo goed met kuch miderheden die zich in
het zweet werken.

bijtieakumaai | 20-03-09 | 09:37

Vroeger was het allemaal veel simpeler. Je vrat je de pleuris aan Kwatta vanwege het zilverpapier. Je liet je ouders zich het apelazerus roken vanwege het zilverpapier. En die hele zwik ging naar de arme negertjes in Afrika. Dan hadden die tenminste ook zilver. Daarna werd je in de bioscoop na het Polygoon nieuws opgeschrikt door een foto van een arm negermeidje met die vlieg op haar neus. Ja, diezelfde die je in de reclame ziet, nu 60 jaar later, van de Memisa met dat gironummer. Tijdens het vertonen van die mooie foto hoorde je de gulzig rammelende geldbakken waar je je laatste kwartje in gooide want schande voor de buurt als je niks gaf. Toen ging iedereen buitenlandse sociologie en dat soort verweg dingen studeren. Maakte niet uit als het maar over iets ging dat heel ver weg was en waar je minstens 15 jaar studie voor nodig had. Studie in dit verband betekende zuipen, spuiten en slikken en kraken natuurlijk. Toen al zijn er tijdens de disputen en slemppartijen afspraken gemaakt om elkaar te steunen in de vaart der volkeren. En om te voorkomen dat er iemand buiten de ruif viel moesten er nieuwe organisaties worden opgericht en bemand. Het resultaat is bekend. Eigen schuld, dikke bult. Laat uw kind studeren....

stemvee | 20-03-09 | 09:37

Ik had gisteren nog een waterput op hole negen...

maxxman | 20-03-09 | 09:35

ymmv | 20-03-09 | 09:13
Nee, het is de Epic Fail van de westerse wereld, die er telkens opnieuw in slaagt om dat continent lui en dom te houden door alles maar voor ze te willen regelen omdat men denkt dat ze het zelf niet kunnen.
Om in te haken op je eigen voorbeeld: Leer die mensen dan hoe je hengels maakt.

Heau even | 20-03-09 | 09:35

Zou wel eens een onderzoek willen zien hoeveel geld er daadwerkelijk terecht komt bij de hulp voor die mensen zelf. Denk dat de directeur van de AZG ook wel een aardig collectebus meekrijgt... wat betreft Afrika zal er binnenkort nix veranderen, ze hebben nog geeneens internet! www.ongein.nl/plaatje-het-ouderwetse-i...

Pieterspan | 20-03-09 | 09:34

Kijken wat Bertje hier weer op te zeggen heeft.

Teun van het Tuinpad | 20-03-09 | 09:34

Veel beter is om waterpoeder te sturen. Mengen met melk en hup, water genoeg !

Bertus Bolknak | 20-03-09 | 09:33

Stuur al die subsidieslaven die hun zakken hebben gevuld met een enkeltje naar Afrika. Ze kunnen daar tenslotte leven van een paar euro per week. Kunnen ze zelf putten slaan en onderhouden.

mail cheauvinist pic | 20-03-09 | 09:32

For once and for all: Ontwikkelingshulp wordt niet omgezet in meer welvaart, maar in meer mensen...

synchronicity | 20-03-09 | 09:31

Zoals iedereen weet is het onbeperkt oppomen van water ook nog eens niet verstandig. Is niet voor niks in Nederland verboden (Jorritsma). Bovendien zitten er ladingen giftige stoffen in soms, arceen en andere zware metalen.
toxipedia.org/wiki/display/toxipedia/A...

brulaap | 20-03-09 | 09:31

Heb nooit begrepen waar al die miljoenen blijven. Een waterput kost zo'n €150,- in NL (daar zijn goedkope arbeidskrachten dus zeg €75,-) Dat zijn dus 13333 waterputjes inclusief het onderhoud!

Wie stapt samen met mij in de waterputtenbusiness?!?! Leuke cent aan te verdienen :)

roestvrijtaal | 20-03-09 | 09:30

ach, de enigste rede dat ik niets aan die commerciele stichtingen geef is omdat meer dan 2/3 toch niet uitkomt waarvoor het eigenlijk bedoelt is.

Ik geef alleen geld aan stichtingen die van de bovenste tot onderste laag alleen met vrijwilligerswerkt. Sowieso snap ik die commerciele stichtingen niet. Beetje geld verdienen op andermans leed :S.. FUCK HUN VAL DOOD.. KRIJG EEN ZIEKTE en HOPELIJK kan het niet worden genezen.

bloedzuigers!!!!

RaMoNsTeR | 20-03-09 | 09:29

Nelson ruikt geld... kopen voor een zacht prijsje, opknappen, container eroverheen met een "waterautomaat" en laten betalen voor het water.

(Alleen met chipknip, want anders slopen de bosjesmedemensen m'n investering...)

*€ tekens blinken in donkere ogen*

Nelson Mandela | 20-03-09 | 09:28

Het valt me op dat steeds meer mensen die het kunnen weten de huidige manier van ontwikkelingshulp geven afkeuren. pas was zo n dame nog op BNR. naam kwijt.

Volgens mij moeten we de ontwikkelingshulp net zo opzetten als het moderne leger.
Een flexibele eenheid (honden, artsen, helicopters, reddingswerkers)
die zelf de noodhulp heeft en wereldwijd kan opereren. Dat heeft tenminste aantoonbaar zin.

superjan | 20-03-09 | 09:27

Tsja, moek der van zegge

oranjerood | 20-03-09 | 09:27

Je moet ook geen waterputten aanleggen en al helemaal niet onderhouden. Je moet de mensen DAAR de waterputten laten aanleggen en henzelf verantwoordelijk maken voor het onderhoud.

Naakte Waarheid | 20-03-09 | 09:26

zij hebben tenminste wel 50.000 gehaald

politiek corrupt | 20-03-09 | 09:26

Tsja, lastig verhaal weer.
Een put onderhouden lijkt me niet zo heel veel werk, beter is om die miljarden in scholing te pompen zodat die gasten dan gewoon lekker zelf kunnen gaan graven/onderhouden...
Naja eigenlijk moeten er helemaal geen miljarden heen, wij hebben nu ook geld nodig met onze spannende recessie.

Deepeasy | 20-03-09 | 09:25


Een nieuwe waterput in een dorp dat jaren zonder heeft gezeten zorgt voor enorme onrust onder de lokale bevolking. Hele waterdraag culturen worden om zeep geholpen en de vaste patronen verdwijnen en maken plaats voor gemak zucht.

Ik zeg dat niet, dat zeggen de stam oudsten zelf.

leeuwenramp | 20-03-09 | 09:24

Een een copy van Stepnet:

Het plaatsen van waterputten in Afrika blijkt gevolgen te hebben die niet gewenst zijn. De geboortecijfers nemen toe en meer kinderen zijn ondervoed.

apennootje | 20-03-09 | 09:23

Ik wist het al, water loopt toch altijd naar het diepste punt?

degrotedromer | 20-03-09 | 09:23

Is er ook nog nieuws vandaag?

Albert K. | 20-03-09 | 09:23

ergeringen = regeringen

Geiteneuker | 20-03-09 | 09:23

in de afgelopen 25 jaar hebben wij 1000 miljard (duizend miljard!) aan hulpverlening vanuit ergeringen dat continent opgeflikkerd, en de enigen die er beter van zijn geworden zijn de Mugabe's en de Amini's

Geiteneuker | 20-03-09 | 09:21

jammer, want ik ken persoonlijk wel een paar goeie projecten.
Simpele regels stellen als je zo'n ding neerzet.
Jullie zorgen dat ie heel blijft en niet gejat wordt.
Dan zorgen wij dat ie het blijft doen.
Kapot? Nokken we meteen met ALLE hulp in dat gebied.
Ding loopt nu al 6 jaar soepel :)

southposter | 20-03-09 | 09:18

Waterputten/ pompen slaan: klusje voor BV. Jorritsma!
.
Offtopic:
Wie is trouwens eigenaar/ eindverantwoordelijke van Spitsnieuws?
Is er geen geld meer voor een LOI cursus Nederlandsch voor R. den Outer, die man slaagt er elke keer in om tenenkrommende taalfouten e.d. te produceren.
Wanneer wordt hij eens weggejorist?

necrosis | 20-03-09 | 09:17

OT De DSB bank heeft het hoogste aantal 'slechte' hypotheken in NL verstrekt. Zalm, nu chef bij ABN was daar, tja wat was hij daar ook alweer?

Einde van de Domheid | 20-03-09 | 09:16

Een Poontput klinkt wel goed. Alleen bier dan.

Bos Hout | 20-03-09 | 09:15

Geef ze trommels en dope, muziek en heroine helpt om de pijn te verdrijven.

sjaakdeslinksesul | 20-03-09 | 09:15

scaryguy | 20-03-09 | 09:14

Van u hoeven ze het in ieder geval niet te leren.

kwark001 | 20-03-09 | 09:15

Westerse hulpverlening bestaat voor het overgrote deel uit linkslullers die een leuke hobby hebben gevonden. Sinterklaas spelen in HakkieTakkieland, van het geld van een ander, en zonder dat er zich iemand om resultaten druk hoeft te maken.
Dan is het vast niet zo moeilijk om sociaal bewogen over te komen. Ben benieuwd wat er van deze "bodemloze putten hulp"overblijft als de goedzakjes zélf de knip moeten gaan trekken. Westerse hulpverlening is doorspekt van onze geweldige VOC-mentaliteit!

Dagelijkse Dosis | 20-03-09 | 09:14

ik ou die mesen goon eren de handel zelf te onderhouden. maarja als ze zelfs dat niet kunnen/willen tsja wie ben ik dan.....

Rest In Privacy | 20-03-09 | 09:14

Stroopdoos | 20-03-09 | 09:11

Heb je een punt mee.

kwark001 | 20-03-09 | 09:13

De Epic Fail van Afrika komt omdat ze te dom en lui zijn om ZELF de waterputten te onderhouden. Er wordt vaak gezegd dat je mensen in 3e wereldlanden geen vissen moet geven maar hengels, maar wat voor zin heeft het uiteindelijk als ze de hengel continu stuk maken en verwachten dat ze weer een hengel cadeau krijgen?

ymmv | 20-03-09 | 09:13

Ik zeg stoppen die cashflow en laat ze het zelf maar uitzoeken. Evolutie moet je zijn eigen gang laten gaan.

De Turk | 20-03-09 | 09:12

Ze hadden beter condooms kunnen sturen...

Andersofniets.nl | 20-03-09 | 09:12

Laatst gehoord dat de ophaalmechanisme was gesaboteerd, een paar schroeven en wat onderdelen waren weg... ga maar eens een paar exclusieve onderdelen in het dorp vinden... dat wordt lastig. Stop dat helpen, daar worden ze echt niet beter van.

Altijd fijn | 20-03-09 | 09:12

Staan twee afrikanen bij een put, zien ze een europese hulpverlener in het water spartelen, zegt de een tegen de ander: "ga je hem onder houden?"

sjaakdeslinksesul | 20-03-09 | 09:12

kwark001 | 20-03-09 | 09:06 De meeste pompen worden door buren ruzies en stammen fitties kaput gemaakt. Het onderhoud zit hem dus in de lokale relaties.
Maw, ze zouden er goed aan doen elkaar eens wat goeds te wensen ipv elkaar constant op de bek te slaan.

Stroopdoos | 20-03-09 | 09:11

Als je niet in je eerste levenbehoefte (= water) kan voorzien ga je deaud.
Maar er is hoop want als je gaatjes graaft is er altijd hoop.
Ik denk dat je beter ergens kunt gaan wonen waar water beschikbaar is.
Of is dat een heel raar idee.

jehebthetnietvanmij! | 20-03-09 | 09:10

Mss eens tijd om het hele subidie verhaal eens te herzien , we gooien een berg geld die kant op en als ruil komen er een zooitje gelukszoekers deze kant op , omgedraaide win/win lijkt me.

Mr aarsch | 20-03-09 | 09:09

Zanikverhaal met opendeurenintrapperij van de wc-eendclub. Wij zijn tegen er is altijd iemand die ook tegen is die een rapportje schrijft.
Overigens is het allemaal niet zo simpel als hierboven geschreven door iemand die alleen maar weet hoe je een water kraan opendraait.

antizanic | 20-03-09 | 09:06

Kan iemand mij vertellen wat voor onderhoud een waterput nodig heeft?

Ik bedoel: mijn waterpomp hoeft alleen tegen bevriezing in de wintermaanden baar binnen. Verder werkt dat kreng al tien jaar.

kwark001 | 20-03-09 | 09:06

Als je hier iets wil bereiken moet je het ook zelf doen, tenzij je een kontenkruiper bent en in de politiek gaat.

Dutch_Holland | 20-03-09 | 09:06

Een spelfout in de eerste zin, en weinig onderbouwing van een vaag artikel. Dat was het voor de 9 uur bijdrage Hoxha?

maxxman | 20-03-09 | 09:06

@.. zapper | 20-03-09 | 09:02

Dat is volgens mij niet de bedoeling.
*drukt NSB-knopje*

Requiescat in pace | 20-03-09 | 09:03

Ontwikkelingshulp is altijd FAIL. En toch zijn er miljoenen mensen die hun knuffelbehoeften bevredigen door weer geld te storten op de rekening van hulporganisaties, die het geld weer over de balk kunnen gooien, of corrupte regimes ondersteunen.

Requiescat in pace | 20-03-09 | 09:02

Nog 5000! Zeg hoe zit het met die 5000 SMS en papieren leden? Zijn die al verwerkt? Of zijn we d'r al... twitter.com/hoxha/status/1277896709

Meneer de Leeuw | 20-03-09 | 09:01

Het gaat nog lang duren voordat de Afrikanen zelf een beetje onderhouden van wat ze hebben. Ze lijken wel verslaafd aan armoede en ziekte.

Stroopdoos | 20-03-09 | 09:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken