achtergrond

Geenstijl

Achterban EO woest op Andries Knevel

branden.jpg Hommeles binnen de Evangelische Omroep. Een bekentenis van Andries Knevel over de evolutie heeft er voor gezorgd dat het momenteel opzeggingen regent bij de christelijke omroep. Afgelopen dinsdag deed Knevel in het programma "Het zal je maar gebeuren" middels een ondertekend document officieel afstand van het idee dat de aarde door God in zes dagen gemaakt is. Nu denkt u: Lekker belangrijk. Die krankzinnige fabel heb ik eeuwen geleden al doorgeprikt. Maar voor de gemiddelde EO-kijker is zulks nog helemaal geen uitgemaakte zaak. Metingen onlangs wezen uit dat maar liefst 61% van het ledenbestand nog altijd gelooft dat onze planeet zesduizend jaar geleden - toen mensen en dinosauriërs nog gezamenlijk optrokken - in honderdvierenveertig uur gemaakt is. Maar ook dat dogma is nu dus tanende. Knevel: "Je kan orthodox gelovige zijn en toch zeggen: ik geloof niet dat de wereld zesduizend jaar geleden in zes maal 24 uur geleden geschapen is.” Dat kan je inderdaad wel zeggen Andries. Maar dan zit je inbox wel vol met woeste reacties van getikte Abbekerkers en Barnevelders. Volgens Kees van Helden bijvoorbeeld, fundamentalist op Urk en vooral bekend als de man van de Zes Miljoen Folders, neemt de EO hiermee afstand van de bijbel. "In de Bijbel staat dat Jezus Gods Woord ’de waarheid’ noemt. Nu Knevel zegt dat God evolutie gebruikt, maakt hij Jezus uit voor leugenaar.” En ook oud-EO-directeur Bert Dorenbos is not amused; hij noemt Knevels actie een ’daad van agressie’ die zijn uitwerking op 300.000 EO-leden die in schepping-in-zes-dagen geloven, niet zal missen. Zo is het maar net Andries Knevel, oh ongelovige heiden. De ware christenen komen in opstand. Op de brandstapel ermee!

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.