Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nieuwe zomervakantiebestemming uitgevonden

ijsberen.jpgDe kans is groot dat we er dit jaar voor het eerst in 2.500.000 jaar weer een nieuwe zomerbestemming bij krijgen! Aan het einde van de zomer van 2009 kan de Noordpool tijdelijk ijsvrij zijn, aldus het Amerikaanse National Snow and Ice Data Center te Colorado. Deze organisatie houdt nauwlettend de toestand van de poolkappen in de gaten en volgens hun kunnen we dit jaar gewoon met een schip dwars over de Noordpool varen. Lekker pootje baden, zeilen of gewoon zwemmen. Het kan straks allemaal op vakantiebestemming Noordpool! Er blijven genoeg ijsbergen over om hippe clubs op de vestigen. De noordpool raakte slechts 2,5 miljoen jaar geleden bedekt met ijs en sneeuw, daarvoor was het ook maar water. Ter vergelijking, Homo Sapiens kwam zo'n 160.000 jaar geleden voor het eerst voor, afhankelijk van wat voor geloof je aanhangt. Tot nu toe waren er wel vakanties op de Noordpool mogelijk maar die waren zonder uitzondering bestemd voor babyboomers die verschrikkelijk interessante ecologische vakanties willen vieren. De Noordpool is nu van iedereen!

Reaguursels

Inloggen

-weggejorist-

rosebud | 30-06-08 | 22:41

't Dus wachten op de eerste kraampje van Piet Friet...

- teruggejorist - | 29-06-08 | 22:42

* Boekt *

claris7 | 28-06-08 | 21:39

Een ijsgoede vakantie wordt dat :)

JeWistUt | 28-06-08 | 19:35

"... volgens hun ..."?!? Leer eens Nederlands, Hoxha!

Autoriteit | 28-06-08 | 19:14

@ vander F | 28-06-08 | 15:43

Al het inzicht dat we hebben in de oceanen onderstreept de ernst van de situatie:

1. verzuring door extra CO2 -> sterfte plankton, geeft oplossen calciumcarbonaten -> minder CO2-opname + extra uitstoot.
2. labiliteit thermohaliene circulatie blijft grote onzekere. Iedere schommeling is echter riskant, om diverse redenen.
3. warmer water kan minder CO2 opgelost houden. Nu emissies 'stoppen' betekent dat de atmosfeer alsnog een extra lading te verwerken krijgt, vanwege de vertraging in dit proces. Heeft verder weer geen invloed op de verzuring.

Vanwege bovengenoemde positieve terugkoppelingen op het klimaatsysteem zijn de oceanen niet te relativeren. Zeespiegelstijging en een toename van de kracht van orkanen staat daar los van. Relatieve peanuts.

@ Lekker Belangrijk tot slot: inderdaad, er is meer dan genoeg om stellige uitspraken over te doen.

RechtsGroen | 28-06-08 | 17:32

Prettig gerelativeerd. 160.000 jaar, 2,5 miljoen jaar. En dan de EC en Kabisnert Balkenschijt met 4 jaar consumentjepesten over fijnstof.

Rocketscientist | 28-06-08 | 17:16

vooral die lunch ziet er erg aantrekkelijk uit

Duderoo | 28-06-08 | 17:04

Goed nieuws. Wanneer gaat het pretpark open ? En die delfstoffen zijn weer goed voor de economie.

nadenkeniseenkunst | 28-06-08 | 16:21

@Lekker Belangrijk© | 28-06-08 | 15:54 ,
wat je nu opnoemt leidt vnml naar problemen van sociaal geografische aard,
activiteiten van de mens in z'n omgeving.

Het zegt weinig tot niets over mondiale klimatologische verschijnselen.

vander F | 28-06-08 | 15:58

vander F | 28-06-08 | 15:43
Er is genoeg om stellige uitspraken te doen;
De mondiale toenemende verbranding van fossiele brandstoffen zullen het klimaat beinvloeden.
De klimaaatsverandering zal met name grotere weersextremen gaan inhouden.
Het huidige consumptie niveau van de westerse wereld is niet vol te houden met de huidige (welvaarts) groei van de wereldbevolking. (Er is dus niet genoeg voor iedereen wanneer we doorgaan met dit consumptie niveau)
De grootschalige kap van regenwoud t.b.v. de voedsel en brandstofconsumptie vormt een bedreiging voor de wereldbevolking.
De voorraad makkelijk te delven fossiele brandstof heeft gepiekt t.o.v. de steeds maar toenemende vraag, dus zal alleen maar gaan afnemen.

M.a.w. als we die trends niet gaan ombuigen of bijstellen dan wordt het hier letterlijk en figuurlijk iets te benauwd.

Lekker Belangrijk© | 28-06-08 | 15:54

En nu naar het smerige corrupte technocraten topic.

vander F | 28-06-08 | 15:47

Daarbij hebben we pas sinds kort een ietsiepietsie zicht op de mondiale stromingen in onze oceanen.
Er zijn teveel nog niet te duiden mogelijke invloeden.
Niet genoeg in iedergeval om stellige uitspraken te doen.

vander F | 28-06-08 | 15:43

vander F | 28-06-08 | 15:37

Akkoord. Scepsis is beslist geen zonde. Maar differentiatie van 'klimaat' en 'milieu' is, gezien schaalniveau, sowieso een goeie.

Ook zure regen was en is overigens reëel hoor. Simpele scheikunde. Maar nogmaals, andere schaalorde. Club van Rome, tsja. Inzichten perfectioneren, zo kun je het ook zien...

RechtsGroen | 28-06-08 | 15:41

@vander F | 28-06-08 | 15:23
Zoals gezegd, de mate waarin is een eindeloos discussie punt, maar de bewering van Vraagstaart dat de invloed van de mens op de mondiale CO2 uitstoot verwaarloosbaar is, is lariekoek.

Lekker Belangrijk© | 28-06-08 | 15:38

@ vander F:
Ja en nee. De voorspelling heeft nooit meters voor deze eeuw bedragen. Jij noemt de IPCC-voorspelling, die overigens enigszins conservatief te noemen is, omdat deze geen rekening houdt met feedbacks als albedo en moulinvorming, die de zaken voor Groenland nog kunnen veranderen.

(Smelt van zee-ijs, lees Noordpool heeft sowieso geen invloed. Grootste factor is momenteel uitzetting van water zelf oiv opwarming, deze bedraagt 1 m per 1 graad, maar heeft, gezien volume oceanen, ook grote traagheid.

Verder is het redelijk te betogen dat zeespiegelstijging voorlopig niet het grote probleem is. Daar zijn de andere gevolgen te ernstig voor.

RechtsGroen | 28-06-08 | 15:37

@RechtsGroen,
Ik hoor dat gemeet en gereken van de heren wetenschappers heel m'n leven al aan,
ik heb nog schoolboekjes in handen gehad waarin gesteld werd dat Nederland rond het jaar 2000 meer dan 20 miljoen inwoners zou hebben, club van Rome, zure regen en m'n opa was nog met Malthus bezig.

Ik ben 'een iets' sceptisch geworden aangaande de rapporten van de heren wetenschappers.

vander F | 28-06-08 | 15:37

@RechtsGroen | 28-06-08 | 15:19 ,
en de verwachte stijging van de zeespiegel is van meters bijsteld tot 35 tot 85 cm in de 21'e eeuw.

vander F | 28-06-08 | 15:23

@ vander F: nee, hoezo consensus over die 'afknotting'? 1998 was bijzonder krachtige El Niño (verhoogt gemiddelde temperatuur), maar lineaire trend zet onverminderd voort in de 21e eeuw. En 2002, 2003, 2005, 2006 en 2007 waren al ongeveer even warm. Voorjaar 2008 deed pas op de plaats vanwege krachtige La Niña, nieuw record meest aannemelijk voor 2009.

RechtsGroen | 28-06-08 | 15:19

Chapeau @ zowel Lekker Belangrijk© alsook vraagstaart vanwege inhoudelijkheid.

RechtsGroen | 28-06-08 | 15:14

@Lekker Belangrijk© | 28-06-08 | 15:05 ,
zeker, heb je gelijk in hoor.

Volgens mij is er overigens ook consensus over het feit dat de langjarige stijgende lijn in de gemiddelde temperatuur na 1998 afknot.

vander F | 28-06-08 | 15:12

@vraagstaart | 28-06-08 | 15:05
Bespaar me de linkspam, zie mijn post op 14:38 en 15:05.
Als ik alle spam van Koerbargh, Cojones en Botte zou moeten doorploegen dan heb ik genoeg kijk en leesplezier tot ver over de dertigste eeuw.
De Favorieten Folder van Koerbargh draait dedicated op een extern 50 TeraByte schijfje, wat ik je brom.

Lekker Belangrijk© | 28-06-08 | 15:11

"Begint vakantiepark met iglo s van piepschuim "

bulk eraser | 28-06-08 | 15:09

vander F | 28-06-08 | 15:06 Gevaarlijk idd, maar onvermijdelijk.

Miretra | 28-06-08 | 15:08

@Miretra | 28-06-08 | 15:03 ,
gevaarlijk idee is ook dat mensen door God gezonden meesters over deze planeet zijn en het wel even roggelen.

vander F | 28-06-08 | 15:06

@vander F | 28-06-08 | 14:56
Linkspam heb ik een broertje deaud aan, zeker m.b.t. dit soort discussies.
Is alleen maar zinvol om een verhaal met bronvermelding te kunnen weerleggen.
Dus kengetallen en statistieken shit.
Voor de rest kun je op internet kun je alles bij elkaar googlen, wiki-en, sjoppen en weetikveel.

Dat bedoelde ik dus.

Lekker Belangrijk© | 28-06-08 | 15:05

@Lekker Belangrijk© | 28-06-08 | 14:46 Oneens - met die stelling dat is aangetoond dat wij bijdragen aan opwarming. Wel met het verdienen aan , door groot-industriëlen etc. maar een paar maanden terug heeft CoJoNes me een nachtje uit de slaap gehouden met deze film: www.youtube.com/watch?v=Q3uvzcY2Xug

Neem de tijd en laat je weekend verpesten ;-)

Ik ga aan het bier, nu het nog kan. Goed weekend @all! *out*

vraagstaart | 28-06-08 | 15:05

Waar ik me echter tegen afzet, is de gedachte dat wij als mensheid in staat zouden zijn het klimaat te beïnvloeden. Dat is m.i. gevaarlijk
vraagstaart | 28-06-08 | 14:56
--
Bacteriën, algen en bomen hebben het klimaat altijd beïnvloed, mensen kunnen het dus ook. Gevaarlijk is de opvatting dat mensen nietige onbeduidende hulpeloze wezentjes zijn en dat God het allemaal voor ons regelt.

Miretra | 28-06-08 | 15:03

@Miretra | 28-06-08 | 14:42 Dankjewel! *Zitten kijken gaat*

vraagstaart | 28-06-08 | 15:00

@Lekker Belangrijk© | 28-06-08 | 14:38 :-) Ik heb er al wat gezien, maar dank je wel voor het aanbod.
Waar ik het eens ben met RechtsGroen is zijn/haar oproep om niet klakkeloos achter de muziek aan te lopen maar zelf te denken.

En de stelling: "Veel mensen lijken gevangen te zitten in een subcultuur die denkt het monopolie op de ratio te hebben verworven. Als dat maar voor 90% het geval is, en met betrekking tot duurzaamheid consequent lariekoek wordt neergezet, is dat een schandalige uitglijder." onderschrijf ik ook. Maar dat werkt wel twee kanten uit, met Al Gore als exponent van de ene.

En dat het niet de goede kant uitgaat, o.m door de absurde snelheid waarmee we onze fossiele brandstoffen erdoor jagen, is mij ook wel helder. Erger nog: ik ben ondernemer en mijn bedrijf richt zich op sustainable energy, zowel in productie als in verbruik.

Waar ik me echter tegen afzet, is de gedachte dat wij als mensheid in staat zouden zijn het klimaat te beïnvloeden. Dat is m.i. gevaarlijk, omdat het de verkeerde maatregelen veronderstelt en het focus niet richt op "hoe kunnen wij met dat veranderende klimaat omgaan". Àls het inderdaad verandert, want daar heb ik nog steeds geen eenduidig beeld van.

Dus hou ik me maar bij wat ik wel kan beïnvloeden: het verbeteren van de energiebalans in productie en consumptie op micro en macro niveau.

vraagstaart | 28-06-08 | 14:56

@Lekker Belangrijk© | 28-06-08 | 14:46 ,
zeg je om 14.38 nog dat je 100 linkjes van het een of ander kan vinden,
ga je om 14.46 weer op de FEIT stoel zitten.

Jij spreekt jezelf dus ook al tegen.

En nu?

vander F | 28-06-08 | 14:56

M.a.w., Er is wetenschappelijke consensus over het FEIT *dat* menselijke activiteit in een aanzienlijke mate *bijdraagt* aan de opwarming van de aarde en de daarmee gepaard gaande klimaatverandering. Hoe groot die bijdrage precies is, is uiteraard onderwerp van discussie, en dat er eveneens een aanzienlijke lobby is van Amerikaanse groot-industrielen en een paar halve gare pseudo wetenschappers die jou en mij willen laten geloven dat het allemaal wel meevalt staat buiten kijf. Want de gemiddelde kudt yank met een energie verbruik wat 9x hoger ligt dan die van jou of mij moet vooral door blijven gaan met zijn hyper-consumptie omdat de grote bazen daar centjes aan willen blijven verdienen.

Lekker Belangrijk© | 28-06-08 | 14:46

vraagstaart | 28-06-08 | 14:30
Meer stofdeeltjes in de atmosfeer slingeren:
www.youtube.com/watch?v=AsDNmDyPLDk
(deel1 is foetsjie)
Geen oplossing, maar uitstel van executie.
Het is ws allemaal erger dan het lijkt.

Miretra | 28-06-08 | 14:42

@vraagstaart | 28-06-08 | 14:30
Zal ik je eens volspammen met 100 linkjes die wel aantonen dat menselijke activiteiten de oorzaak zijn van de opwarming van de aarde?
Of wil je 30 linkjes van holocaustontkenners? 2000 linkjes van 9/11 conspiracy alu hoedjes? Of 55000 linkjes van Reli spammers die de evolutie ontkennen, beweren dat de aarde geschapen is in 7 dagen weetikveel en dat God op een wolkje woont en een hele grote witte baard heeft?
Je zegt het maar.

Lekker Belangrijk© | 28-06-08 | 14:38

@RechtsGroen | 28-06-08 | 13:52 Lekker onderbouwd.

Dan voor jou nog even de slag om de arm die de metende wetenschapperts zelf hanteren: "The Mauna Loa data are being obtained at an altitude of 3400 m in the northern subtropics, and may not be the same as the globally averaged CO2 concentration at the surface."

www.esrl.noaa.gov/gmd/ccgg/trends/

En ik ben erg benieuwd naar jouw steekhoudende verklaring dat de mensheid in staat is het CO2 gehalte in onze atmosfeer significant te beïnvloeden en daarmee de opwarming van de aarde tegen te gaan.

Als je het niet erg vind, ga ik me hier niet te buiten aan neerbuigende kwalificaties.

vraagstaart | 28-06-08 | 14:30

WTF is iedereen? Nieuw topic?

Lekker Belangrijk© | 28-06-08 | 14:27

It's called the American Dream, because you have to be asleep to believe it!
ROTFL!!!!

Lekker Belangrijk© | 28-06-08 | 14:27

@RechtsGroen | 28-06-08 | 13:52
Welkom op GS.

Lekker Belangrijk© | 28-06-08 | 14:18

@ Fleauxe:

Kijk, inderdaad heel grappig ManBearPig. Lig zelf ook in een kreuk om dergelijk afzeiken.

Maar ik kots op eenieder die pseudo-wetenschappelijke larie nakletst. In de posts hierboven gebeurt dat non-stop. CO2-concentratie boven Mongolië? Wat een onzin! Daarom juist Mauna Loa, dat is het meetstation met 0,0 ruis, midden in de Pacific.

Veel mensen lijken gevangen te zitten in een subcultuur die denkt het monopolie op de ratio te hebben verworven. Als dat maar voor 90% het geval is, en met betrekking tot duurzaamheid consequent lariekoek wordt neergezet, is dat een schandalige uitglijder.

Daarom mensen, denkt zelf!! En verdomme, heb het verstand om de wetenschap te snappen!

RechtsGroen | 28-06-08 | 13:52

appeltaartislekker | 28-06-08 | 12:54 Erg veel lettertjes voor 0,0 onderbouwing.

Miretra | 28-06-08 | 13:33

@appeltaartislekker | 28-06-08 | 12:54 *klapklapklap*

vraagstaart | 28-06-08 | 13:33

@ vraagstaart | 28-06-08 | 12:53
LOL, conclusie kan dan eerder zijn dat vrouwen gemakzuchtig zijn.
what else is new, niewaar.

said_fred | 28-06-08 | 13:23

@Zeddegeizot | 28-06-08 | 13:10 Graag gedaan. Als je trouwens in het verlof een spannend boek wilt lezen waar de Global Warming hoax een hoofdrol in speelt en waar een aantal wèl wetenschappelijk valide gegevens in worden gepresenteerd, kan ik je "State of Fear" van Crichton van harte aanbevelen.

vraagstaart | 28-06-08 | 13:20

@bottehond | 28-06-08 | 13:03,
Idd. Ik word er niet hopeloos niet goed van.

Lekker Belangrijk© | 28-06-08 | 13:20

@RechtsTuigje | 28-06-08 | 13:02
Idd, Heel Jammer.

Lekker Belangrijk© | 28-06-08 | 13:11

Duikvakantie naar de Noordpool: Plaats een NL-vlag op de bodem.

Atheistic | 28-06-08 | 13:10

@vraagstaart | 28-06-08 | 12:41
Merci - staan nu in mijn bookmarks. In de brei van info is het lastig om snel wetenschappelijk onderbouwde argumenten te vinden over GW.

Zeddegeizot | 28-06-08 | 13:10

Hyperdeluxe

Hiep hiep hoera voor Herman 286, want het is vandaag 28-6
dus er is er één jarig

Herman286 | 28-06-08 | 13:09

Zo, als ik zo eens door de reaguursels hier van deze morgen graas, kan ik eigenlijk maar tot één conclusie komen: De zonnesteken zijn vroeg en omvangrijk dit jaar. nl.wikipedia.org/wiki/Zonnesteek

F. von Zeikhoven | 28-06-08 | 13:07

Lekker Belangrijk© | 28-06-08 | 12:55

Ja die is ook heel goed en ook zo to the point, jammer dat die is gegaan.

RechtsTuigje | 28-06-08 | 13:02

Sinds de mens bestaat is het klimaat altijd al van extreem naar extreem gegaan, en daarvoor waarschijnlijk ook.

Lees en bekijk maar oude boeken, en schilderijen.

In de middeleeuwen was er een gigantisch warmte piek (ziekte's en plagen, je kent het wel..) en iets daarna, ik meen in 1800 ofzo, is het heel erg koud geweest, half bevroren kloosters, hongersnood etc. etc.

In de oude lectuur en schilderijen van veel verschillende jaartallen/eeuwen is dat allemaal keurig terug te zien.
Niks nieuws allemaal.

Het is nep en verzonnen dat de mens hoofdzakenlijk schuldig is.
Er zijn tal van andere factoren die een veel grotere rol spelen in de klimaar verandering.

De zon is de grootste oorzaak, niet erg natuurlijk, is normaal, want het klimaat is en zal nooit stabiel zijn, het veranderd constant en altijd.

Het is/word pas erg als het klimaat niet meer veranderd.

Het is VEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEELSTE vroeg om nu al te concluderen dat de mens schuldig is (die het zoiezo al niet is gezien de cijfers), je hebt minstens 200jaar olie stoken nodig voordat je er wat van zou kunnen merken.

De zon, en het magnetische veld van de aarde.

En daar is helemaal NIETS aan de doen.

Behalve extra belastingen opleggen natuurlijk, gewoon, omdat het een mooi excuus is, die opwarming van de aarde.

*kotst op de milieu lobby/hippie's/uitpersers*

appeltaartislekker | 28-06-08 | 12:54

@ Zeddegeizot | 28-06-08 | 11:38
Heeft Google België overgeslagen ?

said_fred | 28-06-08 | 12:54

Aanvullend op 12:41 en zo wordt er een schijncorrelatie gelegd tussen CO2 stijging op een plek waar veel mensen zijn en lokale opwarming op dezelfde plek.

Een ander voorbeeld: iemand had onderzocht of vrouwen warmer douchen dan mannen en kwam tot de conclusie dat dat zo is: vrouwen draaien de thermostaatkraan wat hoger, mannen draaien hem dan weer terug. Conclusie: vrouwen douchen warmer.
-
Nee dus. Vrouwen zijn gemiddeld wat kleiner dan mannen en de waterdruppels koelen zo snel af dat, tegen de tijd dat ze de vrouw bereiken, ze kouder zijn. Dus moet de thermostaat omhoog. Vrouwen douchen dus niet warmer, al lijkt dat zo. Maar we draaien met z'n allen liever aan de thermostaat dan dat we de douchekop hoger of lager zetten.

Schijncorrelatie. En daar worden wij ernstig door bij de neus genomen.

vraagstaart | 28-06-08 | 12:53

@Zeddegeizot | 28-06-08 | 11:38
Over de CO2 niveaus de afgelopen 500 miljoen jaar:

www.pnas.org/cgi/content/full/99/7/416...

En wat meetgegevens, op 1 meetstation (Hawaii), vanaf 1958: cdiac.ornl.gov/trends/co2/graphics/mlo...

En *dit* is m.i. wat mensen beïnvloedt: "kijk, het stijgt!"
Maar wat men ziet, zijn de metingen op een klein stukje aarde waar een enorme verstedelijking heeft plaatsgevonden, inclusief de bijbehorende verhoging van CO2 uitstoot. Niet alleen is de menselijke bevolking sinds 1958 verdubbeld: op deze specifieke locaties is een verveelvoudiging opgetreden. Op de steppen van Mongolië is er bijvoorbeeld niemand bijgekomen. Maar CO2 metingen daarvandaan zien we nergens.

Een paper, gepubliceerd door Segalstadt (folk.uio.no/tomvs/esef/ESEF3VO2.htm) geeft m.i. de enige juiste conclusie: CO2 concentraties hebben door de millenia heen fors gefluctueerd. De invloed van de mens daarop is verwaarloosbaar. We kunnen het CO2 nivau niet beïnvloeden. Hoogstens ons instellen op de omgang met de gevolgen ervan. En er is geen aantoonbare relatie tussen global warming en CO2.

Wel tussen local warming en de dichtheid van de menselijke populatie ter plaatse. En tussen local CO2 gehalte de dichtheid van de menselijke populatie aldaar. Ieder mens produceert 50 Watt aan warmte, dus wij warmen onze omgeving op.

vraagstaart | 28-06-08 | 12:41

Ah, dus we verzuipen met z'n allen komende zomer....
Tenminste, dat is ons altijd verteld door de milieu mafia.

Amen | 28-06-08 | 12:40

Lekker Belangrijk©

Ja, verleden week overleden was nog gepost op GS.

RechtsTuigje | 28-06-08 | 12:35

RechtsGroen | 28-06-08 | 12:28: Weet je waar je ook héél erg voor moet oppassen? ManBearPig!

Fleauxe | 28-06-08 | 12:31

Klimaatverandering. Wat mij betreft het enige onderwerp waar de redactie stelselmatig de plank misslaat. En dat getuigt van zwak wetenschappelijk inzicht.

Blij dat Hoxha nu blijkbaar wel het effect van het fenomeen erkend, zonder opwarming ook geen ijssmelt, hè?

Inhoudelijk goede berichtgeving:
www.hier.nu/klimaatnieuws/1023/Op_weg_...

RechtsGroen | 28-06-08 | 12:28

hebben ze ook vanilleijs ?

rioolguurder | 28-06-08 | 12:27

@RechtsTuigje | 28-06-08 | 12:17
FUCK!! Iessie deaud?

Lekker Belangrijk© | 28-06-08 | 12:26

Wijlen George Carlin heeft een duidelijke visie op linzenvreters
youtube.com/watch?v=ljNDbKpusT0
En ik ben het 100% met hem eens.

RechtsTuigje | 28-06-08 | 12:17

@One Shot | 28-06-08 | 12:12
En co2 adem je uit.... en pp co2 groeit vrijwel al het plantaardig voedel. Dilemma's... ps erratum: link seven 12:10 hierboven meld dat door global dimming (o.a. door vliegverkeer) het nog redelijk cool blijft.

seven | 28-06-08 | 12:16

@ seven | 28-06-08 | 12:10

Maar voor bier maken hebben we water nodig...

One Shot | 28-06-08 | 12:12

LOL @Murdockyoufool | 28-06-08 | 12:04

Lekker Belangrijk© | 28-06-08 | 12:10

De Champagne en Corona is in ieder geval snel koud in dat water. En geen tekort aan ijsklontjes!

One Shot | 28-06-08 | 12:10

Denken we ook nog even aan de theorie dat condensatie door vliegtuigen voor extra sluimerbewolking zorgt wat weer een extra broeikaseffect opwekt. nl.wikipedia.org/wiki/Global_dimming
PS waterdamp heeft veruit de grootste invloed op het broeikaseffect , ban water!!

seven | 28-06-08 | 12:10

Ja, nou is ie dus stuk. Krap twee eeuwen industrialisatie in nog niet de helft van de wereld en we hebben de boel al naar de klote geholpen. Knap gedaan.

Murdockyoufool | 28-06-08 | 12:04

Nou dan gaat de Noordpool- wintersport branche barre tijden tegemoet.

Auke | 28-06-08 | 12:04

@Onderduiker | 28-06-08 | 12:02
Niet van JPB en EHB?

Agent327 | 28-06-08 | 12:03

Ik zeg het je; het is allemaal de schuld van Wilders!

Onderduiker | 28-06-08 | 12:02

@Ante Cypera | 28-06-08 | 11:47: Op zolder bij de familie Frank.

Fleauxe | 28-06-08 | 11:59

ook daar heb je gelijk in agent. Kdenk dat het verstandig is je slechts te bemoeien met de vervelende dingen waar je zelf last van hebt. Boeven die met jouw olie speculeren. Je flat invliegen. Je straat verzieken. Dat werk.
Maar dan komt de foei-factor weer opspelen.
*gaat bij het reisburo informeren naar een zonvakantie op antartica*

Jan Passant | 28-06-08 | 11:58

@Jan Passant | 28-06-08 | 11:47
Dus de ogen afwenden. Zou misschien wel beter zijn. Maar waar doe je dat wel en waar niet? Noem een tweetal landen, Afganistan en Irak. Of de taliban, Bin Laden, terreur op je eigen grondgebied (9/11). De boel de boel laten is een optie maar of dat overal werkt? Ik daar toch grote twijfels over.

Agent327 | 28-06-08 | 11:54

@ Nomenick | 28-06-08 | 11:44
Waarom wil jij die inwoners van Deline begraven of in de fik steken?

Dorser | 28-06-08 | 11:54

klimaat 2.5 miljoen jaar stabiel en binnen 30 jaar onstabiel geworre
dus heef natuur het zelf gedaan volgens sommigen
pfffffffffff

Junkie Jantje | 28-06-08 | 11:53

@zooishettoch | 28-06-08 | 11:48
Het is daar wel moeilijker voor Duitsers om kuilen te graven zoals op het strand.

Agent327 | 28-06-08 | 11:50

Ik zeg ga nu voordat er een Duitse handdoek ligt.

zooishettoch | 28-06-08 | 11:48

Waar zaten die ijsberen dan 2,5 miljoen jaar geleden?

Ante Cypera | 28-06-08 | 11:47

.. of dapper de boel de boel durft te laten. Krijg je nooit door een huilend parlement.

Jan Passant | 28-06-08 | 11:47

agent: ja, dat zijn de consequenties van bemoeienissen. Er komt nooit een eind aan als je de grote stap naar koloniseren niet wilt nemen.

Jan Passant | 28-06-08 | 11:45

@ Dorser | 28-06-08 | 11:40

Gewoon begraven óf in de fik steken. Anders gaat het zo stinken!

Nomenick | 28-06-08 | 11:44

12 april: "Het smelten van het poolijs heeft uitgehongerde ijsberen naar het Canadese vasteland gedreven bij de zuidelijke Beaufort Sea. Drie dieren, een moeder en twee jongen, zijn uit voorzorg gedood door inwoners van Deline in de Northwest Territories, aldus de Canadese tv-zender CBC." (www.volkskrant.nl/wetenschap/article52...)
Zo zielig. Hoe moet dat nou verder met die beesten?

Dorser | 28-06-08 | 11:40

@ Haegeneesch

Hier de ultieme infoplek over de Groene Khmer. Ies van de Groene Rekenkamer...
Ik ze": minsterie van onzin uitCramer opheffen en Theo Richel minister van meljeu maken.

www.klimatosoof.nl/

bottehond | 28-06-08 | 11:39

@Jan Passant | 28-06-08 | 11:36
En nu kost het nog meer en veel meer bemoeienis om hem kwijt te raken. Bijna vergelijkbaar met Sadam.

Agent327 | 28-06-08 | 11:38

@vraagstaart | 28-06-08 | 10:20
Chef wetenschap, heb je een linkje voor mij naar info over de concentratie CO2 in de lucht (en helemaal mooi zou zijn als daar ook info in staat over de natuurlijke jaarlijkse fluctuaties van CO2). Merci, Zot is je erkentelijk.

Zeddegeizot | 28-06-08 | 11:38

on topic: zonder plaatselijke mac geen miljeuverknoeiend tripje naar de noordpool voor de passant

Jan Passant | 28-06-08 | 11:38

agent 327, euh .. ook dat zal waar zijn. Maar wie zijn wij om daarover te klagen. Het heeft een hoop ontwikkelingshulp en bemoeienissen gekost om meneer te krijgen waar ie is.

Jan Passant | 28-06-08 | 11:36

@Gewinflipt | 28-06-08 | 11:29
Als die ijsberg smelt onderweg, verzuip je toch. Maakt dan niet uit waar je uitkomt, voornamelijk onder het wateroppervlak.

Agent327 | 28-06-08 | 11:31

als er maar een mac komt

applaus | 28-06-08 | 11:30

Wel mooi, zo'n hippe club op een ijsberg. En je dan een beetje laten afdrijven, altijd weer een verassing waar je uitkomt.

Gewinflipt | 28-06-08 | 11:29

bottehond | 28-06-08 | 10:35
''Waar is de zure regen eigenlijk gebleven??''
-
Hahaha... Tsja, die zure regen maakte weinig indruk op de burgerT; regen is maar regen, toch? Maar 'opwarming van de aarde'... ja, daarmee maak je pas indruk!

Heageneesch | 28-06-08 | 11:21

@hannes de boender | 28-06-08 | 11:16
Vast wel, het is geen horeca.

Agent327 | 28-06-08 | 11:18

Mag je daar roken?

hannes de boender | 28-06-08 | 11:16

@mezelf
"t" vergeten dombo

Agent327 | 28-06-08 | 11:16

@Jan Passant | 28-06-08 | 11:10
Aangezien er maar 1 kandidaat was, heeft tevens de slechtse kandidaat gewonnen.

Agent327 | 28-06-08 | 11:14

Hee, WimLex! Kijk, water!

Stijlneuqert | 28-06-08 | 11:12

In de 19e eeuw zeilde men ook al langs de Noordpool naar de Beringstraat. Niets nieuws onder de zon dus, en toen waren er nog geen auto's en geen minister Cramer.
De aarde koelt snel af. Op Antartica is nog nooit zoveel ijs gezien!
Een klimaat-hoax dus van de klimaat- en Co2- industrie.

mick jagger | 28-06-08 | 11:11

bedankt agent327, de beste kandidaat heeft dan gewonnen. Klaar.

Jan Passant | 28-06-08 | 11:10

Captain Orange | 28-06-08 | 10:56

Neej Patrick, Conjo.

Die Captain Orange is viiiieeeessss

Critical Distance | 28-06-08 | 11:07

Als de permafrost weg is, kapt joris dan ook met permabans?

Captain Orange | 28-06-08 | 11:05

Ik dacht altijd dat de aarde 6000 jaar geleden in 6 dagen is geschapen!

Gettipap | 28-06-08 | 11:05

Al Gore was nog even dingen vergeten als een wet van Archimedes en dergelijke kleine technische details. Zijn "global warming" heeft net zoveel met wetenschap te maken als een koe met wiskunde.
En wat die Noordpool betreft; de eigendomskwestie is al losgebarsten aangezien er wordt geclaimd dat het rijk is aan grondstoffen, niet in de laatste plaats olie en het openen van een alternatieve route is ook niet te versmaden.
Die ijsberen worden net zo beheerd als wij doem met onze Veluwe.
Eskimo's krijgen vergunningen om er een paar per jaar af te mogen schieten. Houden ze zich daar niet aan dreigen er flinke boetes.
.
De laatste tijd zouden nederzettingen in toenemende mate last hebben van beren op zoek naar voedsel en men vroeg om meer vergunningen om er meer af te mogen schieten om een dreigende overpopulatie de kop in te drukken.

said_fred | 28-06-08 | 11:03

@Jan Passant | 28-06-08 | 10:53
Heeft dat tellen zin dan? aangezien er maar 1 was waarop gestemd kon worden is het niet moeilijk te raden wie de meeste stemmen heeft gekregen.

Agent327 | 28-06-08 | 11:03

Vakantie = massa = hysterie!

dré oudman | 28-06-08 | 11:02

voor het eerst in 2.5 mln jaar..
ik vind dit een reden voor een hertog :)

proost..

dexmans | 28-06-08 | 11:02

KaKeL Kees | 28-06-08 | 10:56
Er zijn "aluhoedjes" te verkrijgen.

@Dr. Mabuse: Alles heeft met sex te maken, en zo niet dan is het altijd nog een leuke manier om de tijd te doden.

Fleauxe | 28-06-08 | 10:59

Waarom wordt ik toch altijd zo misselijk als ik hoor "... is van iedereen". Er zijn toch heel veel mensen waarvan ik hoop dat ze er nooit komen. Maar dat komt misschien omdat het nog ochtend is....

Hoefter | 28-06-08 | 10:59

vraagstaart | 28-06-08 | 10:43
Er staat ons ook zoiets als: "het einde van de wereld zoals wij het kennen" te wachten in 2012.Zie b.v. www.DaanSpeak.nl en ook in Elsevier van deze week staat een klein artikel over 2012 als een keerpunt.Ik ben benieuwd wat er voor belastingen verzonnen gaan worden om het kantelen van de aarde tegen te gaan... Ik ben geen doemdenker hoor. Wel spannende lectuur.

-weggejorist-

Kolonel Mosterd | 28-06-08 | 10:58

@VanFrikschoten | 28-06-08 | 10:48
Een wereldlijke voorstelling van zaken. De mens is machtiger dan de zon want hij is naar Zijn evenbeeld geschapen en heel het universum draait om de mens inclusief de zon. Tevens is de mens de schuld van alles want dat staat in de Bijbel.

Dirkstra | 28-06-08 | 10:57

neuqen iemand?

Captain Orange | 28-06-08 | 10:56

-weggejorist-

KaKeL Kees | 28-06-08 | 10:56

@Fleauxe 10:48
Dat heb je zo, bij sommige dingen. Grote veranderingen in het leven van de mensheid hebben altijd iets met seks te maken.

Dr. Mabuse | 28-06-08 | 10:55

zijn de stemmen in Mugabistan al geteld?

Jan Passant | 28-06-08 | 10:53

*out*

vraagstaart | 28-06-08 | 10:51

@azijnseikerT | 28-06-08 | 10:36 Voornamelijk uit oceanen. 2/3 van het aardoppervlak en daar kunnen wij als mensheid he-le-maal niets aan doen.

Maar: natuurlijk kunnen we ons op dat beetje van die toendra's gaan focussen, op het terugdringen van onze veestapel (ook methaan) en....... het uitroeien van de mensheid. Want jij en ik produceren per persoon per dag 700 liter van dat gas.

Dat maakt natuurlijk op de grote hoop niets uit, maar het is wel weer een prachtige aanleiding voor een nieuwe persoonlijke belasting, controle-ambtenaren, gedreven ministers, artikelen dat een noord-afrikaans zemelendieet veel beter is voor het milieu, manifestaties op het Malieveld, methaanbijeenkomsten van de wereldtop op exotische lokaties, etc. etc.

vraagstaart | 28-06-08 | 10:50

@Dr. Mabuse | 28-06-08 | 10:44: Hoezo dat?

Fleauxe | 28-06-08 | 10:48

*hoopt dat de zeespiegel stijgt en koopt een boot*

hannes de boender | 28-06-08 | 10:45

@MrMartin. Ik ben heel blij dat BV Nederland draaiende houdt.

*ondertussen een gesubsidieerd studieboek openslaat*

Achterstandsdichter | 28-06-08 | 10:45

Op de een of andere manier voel ik het woord seks aankomen.

Dr. Mabuse | 28-06-08 | 10:44

.. bah, klimaatzwendelaars die inspelen op onderbuikgevoelens. Oplichters, die via onbetrouwbare overheden hun bevolking afpersen met angstmaatregelen.

Jan Passant | 28-06-08 | 10:44

@[email protected] Riest | 28-06-08 | 10:36 Dank u. Mijn grootste aversie zit in de vermenging van wetenschap en politiek, vandaar mijn verwijzing naar Crichton om 10:07. Dit is eerder gebeurd, met desastreuze gevolgen. Dat wij een incompetent overheidsapparaat moeten financieren in plaats van verbeteren is helaas een gegeven, dus melkkoe zullen we zijn en blijven. Dat overleven we ook wel. Maar het opkloppen van massahysterie leidt potentieel tot grote ellende en het lijkt er ernstig op dat de klimaatlobby dat doet.

vraagstaart | 28-06-08 | 10:43

paintitred | 28-06-08 | 10:28
Idd, het gaat nog flink onweren tussen die landen.

bottehond | 28-06-08 | 10:35

zie PvdA of wilde je het nog zuurder hebben?

azijnseikerT | 28-06-08 | 10:37

vraagstaart | 28-06-08 | 10:20

Methaan komt toch ook in grote hoeveelheden vrij bij het ontdooien van de ondergrond van toendravelden in Siberie?

azijnseikerT | 28-06-08 | 10:36

vraagstaart | 28-06-08 | 10:20
U hebt, volgens mij, volkomen gelijk en veel mensen beseffen dit ook wel.De hype blijkt echter een uitstekende melkkoe te zijn dus zijn we voorlopig nog niet af van het opkloppen van het collectieve schuldgevoel.

Waar is de zure regen eigenlijk gebleven??

bottehond | 28-06-08 | 10:35

Pfffffff, boeie, alcoholvrije polen, das pas nieuws.

KaiserSoza | 28-06-08 | 10:35

De Noordpool is nu van iedereen? Ga dat Denemarken, Rusland, Canada,
Noorwegen en de USA maar is wijs maken.

paintitred | 28-06-08 | 10:28

Fleauxe | 28-06-08 | 10:27
mij is verteld dat een dergelijk project ook gebouwd zal gaan worden op GeenStijlland.

*houdt dus hoop*

Lichtpuntje | 28-06-08 | 10:28

De theorie is dat een ijsvrije noordpool voor de zeespiegelstijging irrelevant is, maar dat daardoor het landijs op Groenland gaat smelten en daardoor de zeespiegel 7 meter stijgt

Telegraafhoerrr | 28-06-08 | 10:27

@Lichtpuntje | 28-06-08 | 10:23 : Ja, hou maar op. Het leek mij zo leuk om zo'n appartement te hebben, maar goed 3.5mln voor het kleinste hokje. Nog even doorwerken dan maar.

Fleauxe | 28-06-08 | 10:27

@Rabarberke | 28-06-08 | 10:09 en azijnseikerT | 28-06-08 | 10:11 10 US$ per ton, vrienden van me handelen er in. Letterlijk windhandel, we lachen ons rot. Rechten in derde wereldlanden opkopen en verkopen in het westen... hoe verzin je het.

vraagstaart | 28-06-08 | 10:24

Als we het broeikaseffect nog een beetje stimuleren gaan we over een tijdje allemaal op de fiets naar get werk en dat bespaard weer brandstoffen. Het kan zo simpel zijn...

Fleauxe | 28-06-08 | 10:23

Fleauxe | 28-06-08 | 10:18
daar worden, as we speak, draaiwolkenkrabbers gebouwd voor de ysbeertjes

Lichtpuntje | 28-06-08 | 10:23

@mezelf 10:20 Één en ander laat trouwens onverlet dat we wel met een onverantwoorde snelheid de fossiele brandstoffen erdoorheen jagen.

vraagstaart | 28-06-08 | 10:22

@azijnseikerT | 28-06-08 | 10:08 De hoeveelheid C02 in frisse lucht varieert tussen 0,03% en 0,06%. Van dat deel neemt de mensheid als geheel, inclusief de verbranding van fossiele brandstoffen, volgens de politieke klimaatwetenschappers althans, 14% voor haar rekening. Een terugdringen van onze collectieve CO2 uitstoot met 10% betekent dus 10% van 14% van 0,06% =0,00084% minder CO2 in de lucht.

Ik heb dan zo mijn twijfels - vooral omdat methaan www.sciencedaily.com/releases/2002/10/... een veel grotere invloed heeft. Maar daar kan dan de volgende hype zich weer op richten.

vraagstaart | 28-06-08 | 10:20

En de ijsberen verkassen naar Dubai?

Fleauxe | 28-06-08 | 10:18

* gaat meer verpakkingsbelasting betalen *

fuckje | 28-06-08 | 10:17

zou de kerstman nu ook verhuizen?

Lichtpuntje | 28-06-08 | 10:12

"Ondanks de wereldwijde zorgen over de klimaatverandering zal niet iedereen het signaal van een ijsvrije poolkap deze zomer verontrustend vinden. Rusland, Noorwegen, Canada en Denemarken azen al lang op de enorme voorraden gas en olie onder het ijs. Reserves die volstrekt onbereikbaar waren, maar nu door de dunner wordende ijslaag onder handbereik komen."

Olie en Gas zijn organische stoffen, in een ver verleden moet er dus een enorm bos of moeras op deze plek zijn geweest. Je zou het dus ook zo zien dat de aanwezigheid van ijs op de Noordpool van oudsher al geen constante factor is.

deprofeet | 28-06-08 | 10:11

*gaat in de CO2 business

azijnseikerT | 28-06-08 | 10:11

@azijnseikert
CO2 is gewoon geld verdienen.

Rabarberke | 28-06-08 | 10:09

Of wat te denken van www.klokkenluideronline.nl alwaar het justitiele apparaat een boevenbende blijkt.

Rabarberke | 28-06-08 | 10:09

vraagstaart | 28-06-08 | 09:54

Wat ik heb begrepen van wetenschapsjournalisten is dat er wel een verband is tussen CO2 en opwarming. Maar dat de mechanismen die daar verder een rol in spelen niet eenduidig zijn. Ook is het zo dat het maar een kleine invloed heeft op het klimaat.
Daarbij is het zo dat CO2 stijging door meerdere factoren kan worden beinvloed en de mens daar 1 van is.

azijnseikerT | 28-06-08 | 10:08

@van frikschoten

Slecht nieuws voor pinguins.

Rabarberke | 28-06-08 | 10:08

Och, en als we dan toch linkjes plakken: een hele aardige over politisering van wetenschap en de gevaren daarvan. Op de site van Crichton, de schrijver van State of Fear: www.crichton-official.com/essay-stateo...

vraagstaart | 28-06-08 | 10:07

@Miretra | 28-06-08 | 09:57 Truste!

vraagstaart | 28-06-08 | 10:02

Nog even volhouden, mensen! In 2012 keren de polen om en dan wonen we lekker in Nieuw-Zeeland....

VanFrikschoten | 28-06-08 | 10:01

Miretra | 28-06-08 | 09:45
Dat schrijft ie dan ook niet.

Knuckle Sandwich | 28-06-08 | 09:59

Behalve het ijs is ook de magnetische noordpool er al weg... die is ook onderweg naar warmer weer.

Beëlzebul | 28-06-08 | 09:58

Een uitgelezen kans voor de klimaathysterici van de PvdA om een nieuwe belasting in te voeren. Want het is natuurlijk de schuld van de hardwerkende burger in Nederland... Ik noem een Pool-tax, een zeespiegel-heffing, een hoogwater-toeslag....

VanFrikschoten | 28-06-08 | 09:58

vraagstaart | 28-06-08 | 09:50
Lijkt me vergezocht maar we wachten het af.
Met een beetje geluk valt dankzij de opwarming de warme golfstroom weg.
Zijn we eindelijk van die hete pestzomers verlost.
Nu duik ik m'n nest weer in.

Miretra | 28-06-08 | 09:57

ah, ik ga toch liever naar spanje

ADRN | 28-06-08 | 09:57

@Rabarberke | 28-06-08 | 09:54 O ja. Hoe kon ik die nou vergeten. Maar aan een boom zo vol beladen, mist men één klein pruimpje niet.

vraagstaart | 28-06-08 | 09:56

Als er geen burgerking zit, ga ik er niet heen.

blaffer | 28-06-08 | 09:55

Start aktie om ijsberen over te plaatsen naar de zuidpool.
Donaties kunnen op mijn girorekening gestort worden.

Bazooka Joe | 28-06-08 | 09:54

@Cpt | 28-06-08 | 09:46 Ja. Ik zat echter meer op deze lijn: er IS ten eerste geen aantoonbare relatie tusen CO2 en de opwarming van de aarde en ten tweede warmt die aarde niet op, maar koelt af.

www.onenewsnow.com/Politics/Default.as...

vraagstaart | 28-06-08 | 09:54

@vraagstaart

Vergeet de war on terror niet.

Rabarberke | 28-06-08 | 09:54

tsjah... das de natuur. soms zit het mee, soms zit het tegen.

neuzoiets_dn_twidde | 28-06-08 | 09:53

Hm da's goed. Als de noordpool smelt, dan daalt de zeespiegel ook weer.

Rabarberke | 28-06-08 | 09:52

@Miretra | 28-06-08 | 09:45 Denk ik dus wel. Dwz niet alleen belasting, maar een volk dat ergens bang voor is is makkelijker te regeren. Na het wegvallen van de dreiging van een nucleaire oorlog met de USSR moest men wat. Eerst zure regen, daarna het gat is de ozonlaag en nu CO2 / de opwarming van de aarde.

vraagstaart | 28-06-08 | 09:50

@Cpt | 28-06-08 | 09:46

Ik zeg Eureka!

KaiserSoza | 28-06-08 | 09:49

*belt Ursul de Geer voor nieuwe afleveringen*

Klukkluk | 28-06-08 | 09:48

Al Gore, bedenker van internet, heeft alsnog postuum gelijk gekregen.

azijnseikerT | 28-06-08 | 09:46

@vraagstaart en aan naievelingen:

"Temperatuur stijging op de noordpool heeft een daling van de zeespiegel tot gevolg. Water heeft zijn grootste dichtheid bij 4 graden celsius. Dat betekent dus dat water uitzet en dus bij een zelfde volume lichter wordt onder en boven de 4 graden. Anders zouden wij nooit kunnen schaatsen. Het ijs zou dan op de bodem van onze kanalen enz. liggen. De top van de ijsberg die boven het water uitsteekt is dus precies dat wat het bevroren water lichter is geworden. Archimedes heeft dit al enkele jaren geleden uitgevogeld. Stel het water op de noordpool heeft nu een temperatuur van -10 graden {zout water bevriesd niet zo snel} dan zou tot een temperatuur van + 4 graden de zeespiegel alleen maar dalen: pas bij + 18 graden zijn we ongeveer op het zelfde niveau. Dit geldt alleen voor de noordpool. De zuidpool heeft water opgeslagen boven de zeespiegel, dat zou bij smelten wel invloed hebben op de zeespiegel."

Cpt | 28-06-08 | 09:46

Subtiele Voorhamer | 28-06-08 | 09:43
Denk je nou echt dat ze de broeikastheorie hebben bedacht om belasting te heffen?
Ga weg.

Miretra | 28-06-08 | 09:45

Lijkt me een koele bestemming :-S

*beseft dat zaterdagochtendhumor niet per definitie grappig is voor derden, waarvoor excuus

Beau ter Ham | 28-06-08 | 09:45

bedoelde drijvend ijs

Subtiele Voorhamer | 28-06-08 | 09:44

De zeespiegel stijgt ook niet door drijvens ijs, alleen door landijs.
U bent belazerd door de klimaathype, uiteraard wel mooi excuus geweest om wat belastingen te heffen,
dat wel.

Subtiele Voorhamer | 28-06-08 | 09:43

Nou ja, 1 pool minder... Moet kunnen.

superjan | 28-06-08 | 09:43

@inquisitra
Als het aan de ene pool smelt, maar aan de andere pool er bij aanvriest, blijft het gelijk.
Dus voorlopig nog geen kans op natte voeten in Nederland.

Bazooka Joe | 28-06-08 | 09:43

Ik zeg: Broeikas.

Miretra | 28-06-08 | 09:43

Alles gaat naar de klote.

Jahud | 28-06-08 | 09:41

Aaaaahhhh.eindelijk ijsvrij.. moest je vroeger op school best moeite voor doen..

Captain Orange | 28-06-08 | 09:41

Kewl! In de zomer gaan we en masse naar de noordpool, de hele dag lekker bruinen, kunnen we in de tweede helft van het jaar met z'n alle apres skieen tussen de pinguins op de zuidpool!

KaiserSoza | 28-06-08 | 09:41

*Pakt zwembroek en gaat op vakantie*

Subtiele Voorhamer | 28-06-08 | 09:39

Ik dacht dat die milieurampfantasten bij het smelten van de de Noordpoolkappen dan voorspelden dat heel Nederland onder zou lopen. Zo'n vaart loopt dat dus niet.

inquisitra | 28-06-08 | 09:39

Temperatuur zakt alweer 10 jaar. Moet dus wel een hooks zijn.

OT: niet alleen Geenstijl is met vakantie, alle reaguurders blijkbaar ook. Dan verdien ik vandaag nog wel een klein kapitaaltje voor de baas. (ja, loonslaaf, loser, sukkel, kom maar op...)

MrMartin | 28-06-08 | 09:39

Van der Valk heeft al een claim op de grond.
Lekker ijsberen jagen.

Boomschade | 28-06-08 | 09:38

En de ijskap op de zuidpool wordt alleen maar dikker. Leuk, die natuur.

vraagstaart | 28-06-08 | 09:37

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken