Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gratis OV met de SP

Linkse burgemeesters krijgen natuurlijk gewoon een chauffeur, maar voor het gepeupel zijn er andere plannen. Jan Marijnissen wil 'bijna' gratis openbaar vervoer voor iedereen. De bus, de tram en de trein moeten per rit maximaal 3 Chinese yuan kosten en geen cent meer. Da's lekker goedkoop en goed tegen de files. De SP heeft het plan afgekeken van de Vlaamingen, alwaar de files afnemen, steeds meer mensen OV kiezen en iedereen uiteindelijk blij is. Verder vindt een SP-kamerlid dat er een Minister van Openbaar Vervoer moet komen. Die hebben we al gedeeltelijk, maar die roept uitsluitend Marktwerking! Marktwerking! Marktwerking! U weet wel, dat enorme aanbod van concurrentie op het spoor. Overigens mogen de Belgen wel gewoon peopen in de trein. Dat komt vooral omdat daar de treinen minder lang stilstaan. In België kunt u trouwens voor nop een retourtje/enkeltje Luik-Bastenaken-Luik krijgen. Op de fiets, wel zo gezond. Dat zouden meer mensen moeten doen.

Reaguursels

Inloggen

Lijkt me sterk verhaal dat het in België werkt door OV gratis te maken... 2 uur op de volgende trein wachten als je per ongeluk een keertje de trein mist, is ook geen pretje...

mss dat het in de grote steden werkt, maar hier, in de Betuwe gaat het niet egt werken, de trein moet om alle appelboomgaarden heen enz... met de fiets ben je nog sneller, dwars door het weiland enz...

Dhr. Blond007 | 07-05-06 | 12:32

Zeg, even iets anders over de file: waarom staan mensen (zoals Van Rechts) dagelijks uren in de file, en kiezen ze er niet voor om dichter bij huis te gaan werken, danwel dichter bij het werk te gaan wonen? Wel, ik heb daar zo mijn theorie over: 90% van de filerijders is man (zelf uitgevoerd onderzoek van toen ik dagelijks van Den Bosch naar Amsterdam pendelde). Deze mannen hebben veelal een fulltime baan. Hun vrouwelijke partner werkt parttime, want anders zien de koters hun moeder te weinig en volgens Nederlandse maatstaven ben je dan een slechte moeder. Met reistijd erbij zijn de mannen dus pakweg 60 uur per week van huis voor het werk. Daarmee kopen ze in één keer al hun zorg- en huishoudelijke verplichtingen af, onder het motto: "ja zeg schat, ik breng het geld binnen en jij hebt er meer tijd voor". Mijn stelling: mannen staan graag een uur extra in de file omdat ze zich ander met zorg en huishouden moeten bezighouden. Owja: dat mannen die hun kroost nooit zien slechte vaders zijn hoor ik eigenlijk nooit...

ZoekDeNuance | 06-05-06 | 13:45

random gs reaguurder: Oh ik zie SP staan in een post, laat ik even hersenloze/doelloze comments spammen.

blt | 06-05-06 | 01:21

en daar is tie weer , de wekelijkse dubbelpost met reet , oftwel de reclame..

hemaworstje | 05-05-06 | 21:00

@broodenspelen:
wat een domme opmerking

Prego | 05-05-06 | 20:31

Wie de commentaren hier leest, weet het opeens:
Belgen zijn echt slimmer!

BroodenSpelen | 05-05-06 | 18:39

is wel een verschil...

Hakbarrr | 05-05-06 | 17:59

@Murdockyoufool 05-05-06 @ 17:03

"Als je geen cent te makke hebt, heb je in Dubai niets te zoeken"

Klopt, daarom gaan mensen geld verdienen, en dan hebben ze wel centen te makken. Voor mensen die dat niet kunnen, daar is genoeg geld

En het links fabeltje dat ze dan in de criminaliteit gaan, is dus BS. En voor de mensen die echt niet kunnen werken is er genoeg liefdadigheid, je houdt nl wel wat over 0% of 52% belasting betalen

Hakbarrr | 05-05-06 | 17:55

@Murdockyoufool 05-05-06 @ 16:57

Wat ik van links is altijd dat de slechte NS het gevolg is van de liberalisering. Dat is bull-shit. Want de NS is niet volledig geliberaliseerd. Was dat wel het geval dan kon de overheid geen max stellen aan de prijsstijging van kaartjes....

Hakbarrr | 05-05-06 | 17:34

He nee, net nu ik volgende maand een eerste klas kaart krijg, gaan ze het gewone volk daar ook toelaten ?.

Gerard kempkes | 05-05-06 | 17:23

@Hakbarrr 05-05-06 @ 16:48

We lullen langs elkaar heen wat betreft het systeem in Dubai. Jij wijst nu op de onveilige contructie van gebouwen en keuzevrijheid. Ik bedoelde te zeggen dat de vrijemarkteconomie in Dubai nu ook barsten begint te vertonen. Ze is niet zaligmakend. Van vrije keuze voor Dubai is overigens geen sprake. Als je geen cent te makke hebt, heb je in Dubai niets te zoeken. Ja, je kunt er slaaf aan de slag, maar verder dan die positie zul je het niet brengen. Vrije markt voor de rijken: ja. Gelijke kansen voor iedereen: nee.

Murdockyoufool | 05-05-06 | 17:03

@Hakbarrr 05-05-06 @ 16:44
Nee, ben het absoluut niet met je eens. Ik blijf tegen een vrije-markteconomie omdat bepaalde sectoren zich daar eenvoudigweg niet voor lenen. De NS heeft idd te maken met een plafond -dus niet geheel vrij- maar heeft toch genoeg speelruimte om de prijzen tot onacceptabele hoogte op te schroeven. Ik weet niet of je wel eens met de trein gaat, zal wel niet als meritocraat zijnde, maar de dienstverlening is puur peop. Op de lijnen in de randstad valt het nog mee, maar als je een trein richting het zuiden pakt, zit je in een Duits afdankertje uit de jaren zestig. Ook de vertrouwde hondenkop (jaren 60!) is nog steeds in zwang. Nu vraag ik: moeten wij zoveel betalen voor die shit? En dan heb ik het nog niet over de vertragingen, het gebrek aan materieel en de onbeschofte controles op de stations.

Murdockyoufool | 05-05-06 | 16:57

@Murdockyoufool 05-05-06 @ 16:38

Prima toch. Als bekend wordt dat bepaalde constructies niet veilig zijn. Komen mensen daar niet meer. Gaan naar een constructie van iemand anders die daar wel meer om geeft. Dat is vrijheid. Mensen mogen het zelf bepalen. En uiteindelijk snijdt degene die niet veilig bezig is zichzelf in de vingers doordat mensen niet meer van hem af willen nemen. Doen ze dat wel, dan nemen ze willens en wetens zelf het risico...

Hakbarrr | 05-05-06 | 16:48

"De NS is wel aan een max gebonden, maar bepaalt wel zelf dat ze de prijzen verhoogt."

Ja, dus geen sprake van een vrije markt bij de NS als de overheid een maximum prijsstijging bepaalt...

Ben blij dat je het met me eens bent, daar ging het om...

Hakbarrr | 05-05-06 | 16:44

Financieele Dagblad dus.

Murdockyoufool | 05-05-06 | 16:39

@Hakbarrr 05-05-06 @ 16:23

Ik weet niet waar die propagandasite de 6 procent vandaan heeft, maar het klopt dat Dubai niet alleen setunt op haar olie-inkomsten. Wel is het zo dat dankzij de olie een stevige economische basis gelegd kon worden. Verder begint de geweldige vrije markt, zoals het Financieel Dagblad het omschrijft, 'barsten te vertonen'.

Ziehier: 'De kwaliteit van de constructies verdient zeker meer aandacht van de autoriteiten, meent consultant Norm Morgan. 'Het gaat allemaal zo snel, dat de wielen eraf dreigen te vallen. Er bestaat in dit land geen traditie van kwaliteitsborging. Dat is ook niet vreemd want zij hebben geen geschiedenis als industrieland. De sjeik wil de beste kwaliteit, maar alles moet tegelijkertijd snel gerealiseerd worden. Dit gaat vaak wel ten koste van de kwaliteit van het uiteindelijke product.
Voor een deel ligt het probleem dus bij de overheid, die nog niet de nodige kennis in huis heeft om goede waarborgen te bewerkstelligen. Maar er zijn ook veel klachten van ondernemers over slecht geschoolde arbeidskrachten en mentaliteitsverschillen. 'Indiërs willen altijd zo goedkoop mogelijk uit zijn', licht een bron die anoniem wil blijven, toe. 'Zij nemen graag sluiproutes.'

Voor het hele artikel: www.fd.nl/ShowKrantArtikel.asp?Context=N%7C10...

De NS is wel aan een max gebonden, maar bepaalt wel zelf dat ze de prijzen verhoogt.

Murdockyoufool | 05-05-06 | 16:38

Murdockyoufool 05-05-06 @ 16:18

A. Maar 6% van de inkomsten komt uit olie. Wel het verhaal goed lezen!!
B. De NS is aan een maximum stijging van de overheid gebonden, dus de overheid bepaalt dat!
C. Amerika is een slecht voorbeeld van vrije markt. Dubai lijkt daar het meeste op.

Hakbarrr | 05-05-06 | 16:23

@Hakbarrr 05-05-06 @ 16:01

Moehahahahahahahahahahah! Jij vergelijkt een pietepeuterig sjeikstaatje, dat kan bogen op een bulk olie, met Nederland. De inwoners van Dubai zijn per definitie rijk! Die vlieger gaat dus absoluut niet op.
Kijk liever naar de VS en in het bijzonder New York. De meritocratie viert daar hoogtij: de rijkdom ligt voor het oprapen als je maar wilt en wie mislukt heeft het aan zichzelf te danken. Gelul!!! Want waar geen rekening mee gehouden wordt zijn factoren als afkomst, opleiding, sociale omgeving. Maar goed, gevolg van een meritocratie is dat het gat tussen arm en rijk enorm is. De vrije markt aldaar zorgt er voor dat een beetje normale zorg, goed onderwijs en enigszins normale woningen alleen voor mensen met geld bereikbaar zijn. Perfect systeem, he Hakbarrr. Zeer menselijk.

Ten tweede stelt de overheid de prijzen van de NS niet vast. Dat doet het bedrijf zelf!

Murdockyoufool | 05-05-06 | 16:18

Murdockyoufool 05-05-06 @ 14:30

Je lult zonder kennis mannetje. De prijzen die jij noemt zijn vastgesteld door de overheid. Kortom, geen vrije markt, helemaal niks.

En dat vrije markt wel werkt: Kijk eens op:

www.meervrijheid.nl/het_succes_van_dub...

Hakbarrr | 05-05-06 | 16:01

"ja hehe en daar hebben we het nou net over dat als je het OV verbetert je er dus NIET 2 uur langer over doet om ergens te komen dan met de auto"

DENK EENS NA, DAT KAN NIET!!

Net of er elke 30 seconden een bus bij mijn huis vertrekt. Ja, en ik woon in de stad Amsterdam-Noord. Dus daar heb je al 10 minuten verlies. Dan stopt die bus ook nog een paar keer. Dan komt je CS aan, en dan moet je weer een kwartier wachten. En ze kunnen niet elke trein aan laten sluiten op elke bus. Dus auto blijft superieur, helaas. Mensen krijg je niet uit de auto op deze manier...

Hakbarrr | 05-05-06 | 15:55

@catch22
Igorus heeft toch echt een punt hier, ik heb laatst nog een zeer uitgebreid artikel hierover gelezen in een Amerikaans tijdschrift. Niet alleen stijgt de temperatuur, ook wordt het weer er grilliger op: na een pittige orkaan in het zuiden van de VS, ik geloof in Florida in 2004 (of was het 2003) werd voorspeld dat zo'n sterke orkaan een uitschieter was die in geen duizende jaren meer voor zou kunnen komen. Maar wat schertste ieders verbazing: eerst de tsunami in december 2005 en vervolgens werd New orleans tot een nieuw Atlantis gereduceerd in augustus. Toch iets om over na te denken. Pluspuntje: als het allemaal dan toch zo ver komt ga ik lekker een strandtent beginnen in Nijmegen.

djoolz | 05-05-06 | 14:44

'Hadden we dit aan de vrije markt overgelaten dan waren deze zaken nog steeds voorbehouden aan de rijken.'

Murdockyoufool 05-05-06 @ 14:30
Trouwens, goede woningen, opleidingen en zorg zijn bijna weer voorbehouden aan de rijken. Met dank aan Paars en in het bijzonder de VVD.

Murdockyoufool | 05-05-06 | 14:40

In Belgie mag je niet poepen in de trein en zo wie zo niet in het openbaar. De geslachtsdaad mag ook in NL niet plein publiek gedaan worden.

Het gebrek aan files in Belgie is grotendeels toe te schrijven aan het ontbreken van de "het groene hart" idioterie zodat er op veel meer plaatsen simpel in de buurt van het werk gebouwd kan worden. De belgen hebben ook een andere cultuur t.a.v. EU regels. Als 1 van de eersten onderschrijven zij de energie prestatie norm, da's politiek, echter voor het handhaven en controleren van de ca. 30.000 bouwaanvragen die maandelijks bij dat EPN bureau binnenkomen, worden slechts 2 mannen op de fiets aangesteld.

Als je binnen 6 weken geen met redenen omklede afwijzing binnen hebt, dan heb je toestemming. In NL wordt er door zeker 20.000 man eindeloos aan bouwvergunningen gepield, dat werpt een enorme hoeveelheid zand in de besluitvorming. Ga er dus maar van uit dat elke bouwvergunning in 020 vanaf 1-5-2006 minstens 2 jaar duurt, dat mensen uitwijken naar de regio en de nieuwe files, alsmede de voorstellen om ze tegen te gaan, alweer geboren zijn.

Ik zou er iets op kunnen verwedden dat niemand in staat is om mij de bewijzen dat niet elke files, ook de z.g. kijkfiles, niet uitsluitend een linkspolitieke oorzaak hebben en dat de linkse partijen ook oplossingen zullen aanbieden die zijzelf onmogelijk hebben gemaakt, b.v. dichter bij je werk gaan wonen of werk zoeken dat dichter bij huis is. Hun uiterst rigide ruimtelijke ordeningsplannen verhinderen die oplossingen volledig.

Ksi-Ziks | 05-05-06 | 14:36

@catch22
Helaas hebben wij niet duizenden jaren om die theorieen uit te testen en tegen de tijd dat je mij gelijk geeft, is dat in Arnhem aan Zee.

Igorus | 05-05-06 | 14:35

Puik plan van die SP. Kan Tante Rita nog wat van leren. Wel eerst die NS weer nationaliseren, sporen verdubbelen en gelijk die maffe METRO-poortjes (020) aan de kant. Gratis krant is er al, nu de koffie nog en dan wil niemand nog in de OOtOO.

@igorus.

ik sprak niet over 50 jaar, maar duizenden jaren, voor en tegens zie ook de engels wikipedia, waaronder het volgende citaat:
"Others point out that observations of global temperatures over much larger time spans, thousands of years rather than decades, show global temperatures fluctuated wildly in the past long before the introduction of human industrial activity such as the industrial revolution."

catch22 | 05-05-06 | 14:30

@Hakbarrr 05-05-06 @ 14:10 en 14:12

Het spotgoedkoop maken is slechts één van de mogelijkheden. Je kunt ook de prijzen van het OV op het huidige niveau houden, of zelfs iets verhogen, maar dan moet er echt iets met dat geld gebeuren. Dus, wat ik al eerder schreef, voldoende zitplaatsen, betere aansluitingen in het hele land (dus ook meer inzet van materieel) en beter onderhouden materieel (meer comfort).

Ik heb ook niet gezegd dat het communisme werkt. De SP heeft een goed idee -wat ook nog eens zijn werkzaamheid heeft bewezen in een buurland- en meteen wordt het bestempeld als communistisch.

Dan over de marktwerking. Mensen die daar vol van zijn, hebben peop in hun ogen. De vrije markt werkt mits er voldoende aanbieders zijn. In het geval van OV en energie is dat niet het geval. Prijzen blijven hoog om er nauwelijks concurrentie is. Dat geldt zeker voor de NS.
Bovendien vergeten aanhangers van de vrije markt-economie dat Nederland zijn welvaartsniveau heeft bereikt dankzij een sterke overheid. De overheid heeft van begin twintigste eeuw met zijn woningbouwbeleid, onderwijsbeleid en zorgbeleid voor gezorgd dat mensen een betaalbare woning konden krijgen, studeren voor iedereen bereikbaar werd en het gezondheidsniveau toe nam. Hadden we dit aan de vrije markt overgelaten dan waren deze zaken nog steeds voorbehouden aan de rijken.

Murdockyoufool | 05-05-06 | 14:30

@ hakbarr
ja hehe en daar hebben we het nou net over dat als je het OV verbetert je er dus NIET 2 uur langer over doet om ergens te komen dan met de auto, en dat mensen dus MEER vrije tijd hebben dan wanneer ze stuck in de file zitten. Bovendien: Je hebt dan wel helemaal gelijk dat de geschiedenis ontegenzeggelijk heeft bewezen dat communisme niet werkt, maar om de SP een stelletje communisten te noemen is bijna net zo genuanceerd als de VVD een stelletje NSB-ers noemen. Toegegeven, die nummer twee Harry van Bommel is weliswaar een enge man en dat idee van die 70%belasting voor de bovenste schaal slaat als een tang op een varken maar daarmee is de hele partij nog niet meteen extreem-links. Ik vind de SP juist wel verfrissend, zeker met dit idee.

djoolz | 05-05-06 | 14:26

Ik heb liever mijn belasting geld aan de OV kwijt zodat NS gedegen optijd kan rijden dan aan 30% salaris verhoging van de minister

bagger_bag | 05-05-06 | 14:23

Doet iemand mij eens uitleggen waarom ik vandaag vanwege bevrijdingsdag ondanks mijn week-OV toch mocht lappen om thuis te komen. De werkende NL-er is toch ook niet vrij?

DiagnosisTyphus | 05-05-06 | 14:18

@catch22
Dus the Independent en Nature zijn slechte bronnen? Of hebben de makers van de sites de artikels zelf geschreven en er valse bronnen aan gekoppeld?

Igorus | 05-05-06 | 14:15

@Belgiaan: ik rij op het moment iedere dag vanuit Brabant op en neer naar Brussel, ik weet dus wel waar ik het over heb. Maar ik moet toegeven dat het minder lijkt. Verder is België eigenlijk ook niet te vergelijken met Nederland, of beter Randstad.
Wij willen in Nederland allemaal met z'n allen op 't zelfde plekje wonen en werken en 't liefst in 020, want dat staat mooi op 't visitekaartje..

Gabr | 05-05-06 | 14:14

"Zo'n voordeel kan zijn dat het spotgoedkoop is."

Zoloang je gemiddeld 2x er zo lang mee bezig bent, kan jet het nog zo goedkoop maken, maar het wordt geen alternatief. Omdat mensen die full-time werken, meer waarde hechten aan vrije tijd, dan twee uur per dag extra in OV te staan...

Hakbarrr | 05-05-06 | 14:12

@butpluggie
Iedereen? Het merendeel van de reaguurders heeft gewoon keurig een auto hoor

die hofstadtgruppe | 05-05-06 | 14:10

@Murdockyoufool 05-05-06 @ 13:53

Duik jij ff snel de geschiedenisboeken in om te zien dat Communisme niet werkt. Duik ook nog ff de psychologie boeken in waarom dat niet werkt. De SP kan wel beginnen met alles gratis maken, maar dan gaat pas de samenleving kapot...

Hakbarrr | 05-05-06 | 14:10

@crixus 05-05-06 @ 14:01
Een algehele vervoersbelasting is een aardig idee, maar ik vrees dat je daar de mobiliteit niet meer vergroot. Het fileprobleem zal namelijk blijven bestaan, om maar niet te spreken van de vervuiling. Laat iemand kiezen: je mag voor hetzelfde bedrag met de auto of met het OV. De keuze is natuurlijk eenvoudig, want met de auto heb je meer vrijheid, meer privacy, meer comfort en je bent sneller. Het OV zou mijns inziens een echt alternatief moeten worden, dat echt voordelen biedt ten opzichte van de auto. Zo'n voordeel kan zijn dat het spotgoedkoop is.

Murdockyoufool | 05-05-06 | 14:10

Het is pas een goed plan als het ook wat oplost. Mensen nemen niet alleen de auto omdat het openbaar vervoer zo duur is. Er zijn nog zat andere redenen waarom mensen dat doen. Dus ik betwijfel of dit een goede oplossing is

mariska! | 05-05-06 | 14:08

Sjees, wat een miepjes hier.

Iedereen loopt dagelijks te zeiken over de NS en concorten. Te duur, te veel vertraging etc. Daarnaast is de luchtkwaliteit benedenpeil hier in Nederland.

Twee vliegen in één klap als je OV en verbeterd en goedkoper maakt....

Das dus een goed plan...

Butpluggie | 05-05-06 | 14:04

Volgens de website van de Belgische spoorwegen kost een gewoon retourtje Antwerpen Gent 15,60 EUR.
Is dus niet gratis, ook niet bijna gratis, maar wel veel te duur voor de gemiddelde voedselbank SP' er.

Karel kwakbol | 05-05-06 | 14:03

Vervoer van mensen in deze maatschappij kost geld. Linksom of rechtsom. Gezien de ruimtelijke ordening in dit land is dat vervoer wel noodzakelijk. Aanleg en onderhoud van wegen kost de belastingbetaler (hoeveel hij/zij ook verdient) ook geld. Het plan is niet geheel onzinnig.
Of je nu je forensenkaartje bij het loket haalt of via de belastingen wordt geïnd is om het even natuurlijk. Wat er mijns inziens voor de duidelijkheid en helderheid zou moeten gebeuren (even kort door de bocht): De belastingen op autorijden afschaffen en in plaats daarvan een vervoersbelasting heffen die voor iedereen gelijk is. Daarmee betaal je de aanleg van wegen en het openbaar vervoer. Kan iedereen verder kiezen hoe hij/zij wil reizen.

crixus | 05-05-06 | 14:01

@Hakbarrr 05-05-06 @ 13:51
En zo doen we weer lacherig over een plan dat serieuze aandacht verdient, zucht.

Murdockyoufool | 05-05-06 | 13:53

@Igorus 05-05-06 @ 13:48:
Leuke *ahem* "objectieve" bronnen...

crixus | 05-05-06 | 13:53

Wel mooi dat SP zegt tegen het communisme te zijn... Daarom voeren ze het maar heel langzaam in...

1. Bijna gratis vervoer
2. Gratis vervoer
3. Eten gratis
4. Alles gratis

Hakbarrr | 05-05-06 | 13:51

Zeer zeer zeer mee eens. Weer een prima plan van de SP om de mobiliteit in dit kleine kutland te verbeteren.
Het huidige OV is belachelijk duur in verhouding met de kwaliteit die je geboden wordt. Treinen zijn vies, overvol, rijden niet op tijd etc. Bussen zijn vol en te duur. Bovendien covert het OV een groot deel van Nederland niet of nauwelijks. De oplossingen van deze regering en vorige regeringen om mensen in het OV te krijgen is altijd: autorijden duurder maken. Een oplossing voor de drukte op de weg zou zijn: meer asfaltwegen. Natuurlijk kun je op je vingers uittellen dat die wegen ook binnen de kortste keren dichtslibben.
De oplossing zit 'm in het veranderen van het OV. Dat kan op twee manieren. Je handhaaft de huidige prijzen en zorgt ervoor dat rijden met OV een serieus alternatief wordt voor het comfort van de auto (dus op tijd rijden, betere aansluitingen in het hele land, genoeg zitplaatsen, goed onderhouden materieel). Of je laat het OV zoals het nu is maar je maakt het spotgoedkoop.
België heeft bewezen dat dat laatste werkt. Wat betreft de opmerking van Van Brempt, ze heeft een punt! De resultaten van die tyfusmarktwerking zijn echt beneden alle peil. Dat ziet toch iedereen.

Murdockyoufool | 05-05-06 | 13:51

@KaiserSoza
Je hebt gelijk:
je hebt in ieder geval altijd dat kedengkedeng-gevoel in Belgie. Of je nu treint of autoot.

djeezus | 05-05-06 | 13:50

Sjongejonge wat eenkortzichtig geouwehoer weer. Elke keer als een partij, maakt niet uit welke, met een idee komt wat misschien ook maar iets zou kunnen gaan kosten altijd hetzelfde argument "dat moet ik als arme belastingbetaler betalen". Alsof elk nieuw plan ook automatisch tot belastingverhoging zal leiden. Ten eerste worden er al genoeg dingen met "jullie belastingcenten" gedaan dus wees blij dat er eindelijk wat teruggestopt wordt in de infrastructuur van on land. En oké, gratis OV is misschien niet haalbaar, maar OV hoeft echt niet zo duur te zijn. In Spanje koop je een 2e klas ticket voor een urenlange reis voor een fractie van wat je er hier voor zou betalen en niet alleen rijdt het ding op tijd, ook is het materieel qua luxe en comfort vergelijkbaar met een Thalys.
Vroeger in een grijs verleden toen treinen hier nog op tijd reden was de NS staatseigendom, en al leek die privatisering misschien een mooi plan, die heeft hier jammerlijk gefaald. Zoals eerder gezegd (door Witteman geloof ik): files kostten het bedrijfsleven kapitalen, dus als er al meer belasting betaald zou moeten worden (wat ik dus niet denk) zou de invoer van dit plan zelfs in een worst case scenario zichzelf nog indirect kunnen bedruipen; er moet meer betaald worden voor een plan dat er voor zorgt dat er ook meer verdiend wordt omdat we niet meer 2 uur per dag vast staan op de A4. Dus je verdient meer, betaalt ferhalve ook wat meer, enheb wel 2 uur extra op een dag. En als al die mensen die dagelijks uren in de filee zitten meer vrije tijd zouden hebben zou dat ook een mooie opsteker voor de economie kunnen zijn; denk eens aan horeca, sportscholen, bioscopen e.d.e.d.e.d. waar mensen ineens doordeweeks tijd voor zouden kunnen hebben?!
Ik zal nu wel weer voor linkse stalinist versleten worden zoals dat iedereen overkomt die ff tegen de dominante toon op de messageboards ingaat,maar zo zwart wit (of rood) zit het niet; ik ben ook nog steeds voor uitbreiding van het wegennet(stokpaardje van rechts, doorn in het oog van links) om precies dezelfde redenen als hierboven genoemd.
En trouwens... Waarom Wel zeiken over die belastingcenten die dit plan je gaat kosten, maar niet over de JSF die je echt wel meer belasting zou gaan kosten? Wordt ff wakker.

djoolz | 05-05-06 | 13:49

Karel Kruizenruiker 05-05-06 @ 13:45

Mensen rijden het echt niet alleen met de auto omdat het openbaar vervoer zo duur is. Een auto kost ook veel geld. Er zijn nog genoeg andere redenen waarom mensen het openbaarvervoer niet pakken. En die haal je niet weg met gratis openbaar vervoer

mariska! | 05-05-06 | 13:47

ik zie niet hoe dat de armoedeval weg zou moeten halen?

mariska! | 05-05-06 | 13:45

de enige manier om de mensen uit de auto te krijgen is, het openbaar vervoer een stuk goedkoper maken, zodat ze kunnen concureren met de auto en de treinen op de tijden van de bussen/trams/metro af te stemmen.... maar ja een beetje trein heeft minimaal een half uur vertraging.

Karel Kruizenruiker | 05-05-06 | 13:45

Per werkende man/vrouw met submodaal salaris een OV-taxi met chauffeur, net als de burgemeesters. Lost een hoop werkloosheid op, en neemt tevens de armoedval weg...

Wazzeggu? | 05-05-06 | 13:44

Natuurlijk zijn er in Belgie bijna geen files (hoewel, 's morgens rond Brussel) ik kan met m'n ogen dicht horen en voelen in de auto wanneer ik Belgie binnen rij... Met zulke ongelovelijke kudtwegen ga je inderdaad liever met de trein.

KaiserSoza | 05-05-06 | 13:42

de file's worden hier echt niet hoofdzakelijk veroorzaakt omdat het openbaar vervoer zo duur is. Gratis openbaar vervoer lost daarom ook niks op

mariska! | 05-05-06 | 13:41

Daarnaast ben ik van mening dat je niet zo letterlijk naar andere landen moet kijken. Daar gelden andere omstandigheden etc. De file's hebben daar misschien wel hele andere oorzaken dan hier.

mariska! | 05-05-06 | 13:39

stem gewoon op SP

love | 05-05-06 | 13:38

@gabr ik woon in Antwerpen en studeer in Rotterdam, geloof mij nou als ik zeg dat het de laatste jaren in Nl een stuk erger is; "ik lees de files voor van 10 km of langer" dat hoor je in Vlaanderen echt nooit op de radio)

Belgiaan | 05-05-06 | 13:38

nou bij ons ging er bus van noordwijk naar denhaag gratis. Er zijn genoeg forensen die daar tussen rijden. En het heeft totaal geen nut gehad. Als mensen echt zoveel verder moet reizen lijkt me dat echt geen pretje om met het openbaar vervoer te doen.
Ze kunnen er beter voor kiezen om de reiskostenvergoeding af te schaffen etc.

mariska! | 05-05-06 | 13:37

Er zijn nu mensen die er van uit gaan dat met gratis vervoer mensen sneller de trein zullen pakken etc. Maar dat is vaak helemaal niet zo. Mensen gaan immers niet voor niks met de auto. Niet alleen omdat het openbaar vervoer geld kost. Er zijn nog genoeg andere redenen waarom mensen met de auto gaan en niet met het openbaarvervoer.
Het lijkt mij echt geen goede oplossing

mariska! | 05-05-06 | 13:34

@mariska dat zijn lokale proeven geweest. Het voordeel van goedkoop openbaar vervoer manifesteert zich pas bij reizen over grotere afstanden (forensenverkeer). Dus die projectjes zeggen helemaal niets. Je moet naar vergelijkbare projecten als in België kijken.

wattan!! | 05-05-06 | 13:34

@ignorus, de spijker op zn kop, maar wel voor de pro-broeikasserts: zij moeten statistisch bewijzen dat er een langdurige trend is, kom maar op, met dat lange termijn statistiek.

catch22 | 05-05-06 | 13:33

@kruT dankje. Die van jou mag er ook wezen ;-)

wattan!! | 05-05-06 | 13:31

Ik ben verre van een socialist en k heb ook een gezonde afkeer van het alles gratis verhaal MAAR ik moet toegeven dat hier de baten idd de kosten overstijgen. Die honderden kilometers file elke dag kosten bakken vol cash, dus dan kan je als staat beter investeren in OV en zo onrechtstreeks de privesector ook blij maken.
Overigens mag je in Vlaanderen idd schijten in de trein maar vraag toch maar niet of je ook mag poepen.

Belgiaan | 05-05-06 | 13:30

@wattan!!
Wat een nuttige bijdrage weer!

kruT | 05-05-06 | 13:26

witteman
Dat in Eindhoven of Den Haag een lokale proef met een gratis bus niet is aangeslagen zegt mij niet zoveel. De veel ruimere praktijkervaring in België bewijst gewoon dat investeringen in OV meer opleveren dan investeringen in asfalt.

Het zou je misschien wel wat moeten zeggen. Belgie kun je immers niet zomaar met Nederland vergelijken. Eindhoven en Den haag wel. Uit die proeven is juist gebleken dat gratis ov geen net heeft om file's te verminderen. Hier zijn andere oplossingen voor nodig

mariska! | 05-05-06 | 13:25

@catch22 Dus 7 jaar geen opgaande temperatuur is volgens jou statistisch significant om het broeikaseffect te ontkennen?

Igorus | 05-05-06 | 13:25

Wouw 3 Chines Yuan das al gauw zo'n €0.295193.
Voor mijn part mag onze wannabee roerganger dat best wel invoeren, zolang ik er geen cent aan hoef mee te betalen.

Vage.donder | 05-05-06 | 13:24

Iemand misschien voor extra wegen (privaat aanbesteed uiteraard)? Sinds het broeikaseffect veroorzaakt door auto's een ontzettende hoax blijkt?

:"Gelukkig werkt het weer mee; of, nauwkeuriger gezegd, de gemiddelde wereldwijde temperatuur. Sinds de piek van 1998 is geen opgaande tendens meer waargenomen."

meer op www.meervrijheid.nl ....

catch22 | 05-05-06 | 13:19

Trouwens, lijkt me best een sympathieke kerel op die foto...

Montgomery Burns | 05-05-06 | 13:16

Het zijn juist mensen als Van Rechts die blij zouden moeten zijn. Dankzij zijn belastingcenten gaan de normale mensen met het OV en kunnen kruideniers als hij weer lekker 180 over de linkerbaan, zonder extra te hoeven lappen. mooi toch?

blikjegrolsch | 05-05-06 | 13:16

Dit plan van de SP is sowieso overbodig, want het hoeft nooit uitgevoerd te worden. Als dat communistentuig in de regering komt verhuist iedereen die bovenmodaal verdient toch naar Belgie ofzo. Files in een keer opgelost.

die hofstadtgruppe | 05-05-06 | 13:15

@Van Rechts
Zoek een baan dichter bij huis. Of koop een goede racefiets. Daarmee is 100 km per dag makkelijk te doen.

Igorus | 05-05-06 | 13:14

Als het vrouwen wordt verboden om auto te rijden zijn de file-problemen in 1 keer opgelost. Zij kunnen best de boodscappen met de fiets halen :)

Montgomery Burns | 05-05-06 | 13:14

Mmm, keuzes...
Van A naar B via x, y en z in een overvolle trein met iritante en zwetende mensen die maar al te graag jou deelgenoot willen maken van hun levensverhaal, al dan niet direct tegen jou gericht.
Of
Van A direct naar B, onder het genot van een sigaret, eigen muziek en eventueel in gezelschap van een door jou geselecteerde reisgenoot..
Moeilijk moeilijk moeilijk...

Dömper | 05-05-06 | 13:13

hoe zit het met het reinigingsrtitueel in de trein, mag dat wel of niet

Mellorenz | 05-05-06 | 13:12

Klinkt leuk dat gratis OV. Alleen jammer dat het iedere burger, of je er nou gebruik van maakt of niet 100 euri per jaar kost via belastingen. Tenminste, als je het eerlijk deelt. In het geval van Maorijnissen zal bovenmodaal wel 200 per jaar moeten dokken zodat werkloos gepeupel gratis met de bus naar de coffeeshop kan
www.denhaag.nl/docs/stadskrant/2002-11...

die hofstadtgruppe | 05-05-06 | 13:12

Je kan lullen wat je wil, de enige manier om mensen uit de file te krijgen is om de prijs van het ov naar beneden te brengen. En fors ook. Dat en een betrouwbare dienstregeling.

Days-Of-Wild | 05-05-06 | 13:12

Igorus 05-05-06 @ 13:08
4 Euro, nee 10 Euro!
Laten we ook iets nationaliseren want dat is ook weer IN.

Roxelane | 05-05-06 | 13:12

Alles ies graties! Iedereen heeft recht op goed openbaar vervoer, goede woning, goede zorg, goede scholing, en op 3x modaal.

Zoo, de SP heeft gesproken, zijn er dan nu vrijwilligers die al die miljarden even willen ophoesten?

catch22 | 05-05-06 | 13:10

@Igorus 05-05-06 @ 13:08

Leuk als je om de hoek van je kantoorbaan werkt, maar hoe realistisch zou het zijn als Van Rechts zijn jaarlijkse 40.000 kilometer met de fiets moest gaan doen ?

Eerlijk antwoord geven !

Van Rechts | 05-05-06 | 13:09

Eindelijk een goed idee van de SP. Of maak de benzine 4 euro per liter.
Ga toch eens fietsen stelletje kantoorsufferds, misschien dat jullie dan van het bierbuikje afkomen.

Igorus | 05-05-06 | 13:08

ze lijkt op Marijke Vos met bril, ghi ghi

Karel100 | 05-05-06 | 13:07

De treinen in de randstad zitten in de spits al overvol (ja, weet ik uit eigen ervaring, de gangpaden staan regelmatig helemaal vol, ook niet echt veilig trouwens). Het nederlandse spoornet is, als ik het goed heb, het op 1 na drukste bezette en meeste benutte spoornet van de hele wereld. Meer treinen laten rijden is niet of nauwelijks mogelijk, althans niet zonder nieuwe 25KV stroomvoorziening (meer treinen betekent meer stroomverbruik) en nieuwe beveiligingssysteem (dat door Europa wordt opgelegd, maar niet te verwachten is binnen nu en 10 jaar).
Misschien moet het onderhoud aan het spoor maar weer 'snachts uitgevoerd gaan worden zodat er minder last is van buitendienststellingen. Laar Marijnessen dat maar gaan uitleggen aan de spoorwerkers.
Een simpele oplossing is er niet. Er zullen meer wegen moeten komen zodat het netwerk minder "single points of failure" heeft en er alternatieven zijn als ergens een probleem ontstaat door bv. een ongeluk. Verder moet met name de overgang van snelweg naar stad worden verbeterd.

TRS | 05-05-06 | 13:07

@ Witteman

Ik kom regelmatig in België; ik denk zelfs vaker dan jij :-)

Overigens -pin me niet vast op de laatste eurocent- is het zo, dat er aan houderschapsbelasting en bezineaccijnzen jaarlijks iets van 20 miljard in de staatskas vloeit, terwijl er maar dikke 2 miljard in automobiliteit wordt geïnvesteerd.

Als het dus op de centjes aankomt, zijn een paar honderd kilometer nieuwe asfalt al dubbel en dwars door de automobilist opgehoest én heeft de automobilist al die jaren het OV-systeem in Nederland in de lucht gehouden.

Van Rechts | 05-05-06 | 13:06

Helemaal mee eens, en werkgevers zullen dan minder snel benzinegeld/lease auto's geven, en als je dan een keer met je auto rijd kom je ook niet in de file. Weg met de auto. Nog beter is het om politici te dwingen met het OV te reizen zodat ze zelf merken hoe kut het is geregeld en doen ze er misschien wat aan. SP mag zelf ook wel allemaal het OV gaan nemen en als er geen aansluitingen zijn of veel overstappen moeten ze daar wat aan doen en dan niet in de auto stappen. Ook kunnen werkelozen met goedkoop ov makkelijker solliciteren enzo. Ik betaal belasting zat dus ze doen het maar op de benzine, schaf de wegenbelasting af en belast alleen de kilometers/verbuik en dus benzine/diesel.

Onno Thuis | 05-05-06 | 13:06

de files in vlamingen nemen af omdat de economie al jaren kudt loopt en de benzineprijzen stijgen waardoor mensen wel 2x nadenken alvorens in de auto te stappen. Zou ook kunnen nietwaar?

catch22 | 05-05-06 | 13:04

@blikjegrolsch 05-05-06 @ 12:56

Grote onzin. De benzine in België is ongeveer even duur als hier. Dat wil dus zeggen dat voor elke liter brandstof minder de Belgische staat 75% minder belastinginkomsten heeft over die brandstof.

Vervolgens pompen ze een boel geld in OV, waarbij grote groepen burgers goedkoper (lees: onder de kostprijs) kunnen reizen. Dat is tekort nummer twéé.

Het *lijkt* dus een prachtig geslaagd project, maar de belastingdruk in België is wél hoger dan in Nederland (sterker nog, de Europese top-drie is: 1) Denemarken, 2) België, 3) Nederland).

Kortom: niks oplossing maar hartstikke dure sigaar uit eigen doos. Heel leuk verzonnen, maar als je in de negorij woont waar de bus 3 keer op een dag rijdt, betaal je dus via de algemene middelen wel mee, maar je krijgt er nul komma niks voor terug.

In het Nederlandse geval zou ruwweg "de provincie" dus gaan betalen voor "de randstad", terwijl "de provincie" geen enkel alternatief heeft dan in de auto te stappen en daar voor de twééde keer de portemonnee mag trekken.

Neem nou van Van Rechts aan: niets in dit leven is gratis, behalve de zon.

Van Rechts | 05-05-06 | 13:04

Tuurlijk, snelwegen zijn ook gratis.......

vander F | 05-05-06 | 13:03

Dat is toch hét motto van het linkse gepeupel: alles gratis voor iedereen.

fart majeur | 05-05-06 | 13:03

SP en gratis.

waarom geloof ik dat IK dat moet betalen?

Roxelane | 05-05-06 | 13:01

Met gratis openbaar vervoer neemt de onveiligheid toe, omdat psychotische zwervers dan in de trein gaan wonen.

pek en veren | 05-05-06 | 12:58

@ Van Rechts
Je haalt investeringen in materieel en infrastructuur door elkaar. Materieel kun je inderdaad doorverkopen aan Zuid- en Oost-Europese landen, zoals nu ook al gebeurt. En bussen die in de ene stad overbodig zijn, kun je elders inzetten. Asflat verleg niet zomaar.
Verder: in plaats van je lekker vast te blijven houden aan je vooroordelen kun je je misschein ook eens verdiepen in de ervaringen in België? Want daar stap je wel erg makkelijk overheen.
@ prohibitandis: zeur toch niet zo dat je 'moet opdraaien' voor goed OV - alsof asfalt gratis is. Bovendien laat België dus zien dat van beter OV de files korter worden. Daar ben jij toch ook bij gebaat? (De economie in ieder geval wel.)
Dat in Eindhoven of Den Haag een lokale proef met een gratis bus niet is aangeslagen zegt mij niet zoveel. De veel ruimere praktijkervaring in België bewijst gewoon dat investeringen in OV meer opleveren dan investeringen in asfalt.

Witteman | 05-05-06 | 12:58

1) In Belgie is het een onverdeeld succes. De baten overstijgen daar de kosten omdat er steeds meer mensen van het OV gebruik maken. 2) In Belgie zijn de files daardoor stukken minder problematisch. 3) een van de kritieken die de Belgen op ons hebben is de invoering van het rekeningrijden. Het is nogal triest dat er geen goed werkend ov-syteem is, waardoor men dus moet autorijden, en de regering vervolgens gaat incasseren.
Kortom: een verbetering en subsidie aan het OV werkt ook goed voor enorm rechtse zakken die graag auto willen blijven houden.

blikjegrolsch | 05-05-06 | 12:56

Mooi plan van de SP. Alleen wie gaat dat betalen? Domme vraag: iedereen die iets meer verdient dan de gemiddelde SP stemmer. Jij en ik, dus.

Nikkelen_Nelis | 05-05-06 | 12:55

Gratis OV scheelt je een hoop parkeerbonnen in de stad.

Jan Boel | 05-05-06 | 12:55

Niet gratis, goedkoper.

vander F | 05-05-06 | 12:54

Niks is gratis.

Wie wil er nou in vredesnaam tussen rochelende, zieke, hoestende, kuchende, irrtante, lelijke mensen zitten?
En om dan maar te zwijgen over de stank...
Hier in de buurt waren proeven met gratis vervoer, er ging GEEN HOND extra mee... Heeft alleen maar een paar miljoen gekost...

Reez | 05-05-06 | 12:53

Groenlinks afzeiken en de SP ophemelen. Werkt LucasDeLinksel soms op het politburo van de SP te Rotterdam? Of schuilt Jan Marijnissen achter het pseudoniem LucasDeLinksel?

aivd | 05-05-06 | 12:52

Moeten we nu voor alles wat niet deugt een speciale minister in het leven roepen? Zitten we zo aan de 300 vrees ik.
En waarom wederom die kuttekop van GL bij dit bericht?
Gaat al net zo irriteren als die administratief medewerkster
die als leswagen voor de school fungeert.

Maar goed, gratis vervoer lost ook het probleem van zwartrijders op.

mastermasturbeer | 05-05-06 | 12:52

.... gratis OV .... tuurlijk .... en waar komt het geld vandaan?

Gratis scholing
Gratis brood en andere basis voedselbehoeften
Gratis cultuur & bibliotheekpas
Gratis Gratis Gratis,

Behalve voor mij: want ik ben waarschijnlijk die 'dikverdienende zakkevuller' waar met een extra hoog belastingstarief hier voor mag gaan betalen.

Roberto Fransisco | 05-05-06 | 12:51

@Witteman hier heb ik niks aan toe te voegen.

wattan!! | 05-05-06 | 12:51

gratis bestaat niet,

als iedereen straks het OV gebruikt, wie gaat het dan betalen?
Of gaan ze als iedereen afhankelijk is de prijs weer ophogen om het te bekostigen

Kloothommel | 05-05-06 | 12:51

Leuk! De hele dag treinen vol Finnen en ander gepeupel.

fuckje | 05-05-06 | 12:50

Het OV is in België helemaal niet goedkoop. Alleen bejaarden, studenten, zieken enz. mogen (bijna) gratis mee. Het 'normale' volk betaalt gewoon de volle mep.
.
In België staan er minder files omdat daar wel gewoon in wegen is geïnvesteerd. De belangrijkste wegen zijn allemaal minimaal drie banen breed dus dat rijdt lekker door.
.
Typisch staaltje van appels en peren vergelijken dus.

Professor Plons | 05-05-06 | 12:49

Ik ben tegen gratis en goedkoop openbaar vervoer, ik ben namelijk degene die het feestje moet betalen. SP zegt er even niet bij wat het kost, zoals gewoonlijk.

prohibitandis | 05-05-06 | 12:49

@Witteman 05-05-06 @ 12:46

" Investering in OV-materieel is veel flexibeler in te zetten en weer deels terug te draaien als dat nodig is."

Van welke planeet kom jij ??? Ga je dan later de rails terugverkopen aan Hoogovens en de treinstellen aan de leverancier en zo ? I think not.

"Investeren" in OV is gewoon nú een hoop geld uitgeven zonder enige garantie dat de burger (de geytenwollensocken zonder rijbewijs uitgezonderd) er iets voor terugkrijgt.

Als je wilt weten hoe OV in Nederland werkt náást de Zoetermeerlijn, dan nodig ik je van hart uit eens met het OV van Venlo via Maastricht naar Luik te reizen.

Doe mij dan maar een auto, dat scheelt driekwart dag !

Van Rechts | 05-05-06 | 12:49

Goed plan,
in Vlaanderen werkt het toch?
In Nederland lopen ze wat te kudtten met 80 km zones die een tegenovergesteld effect hebben en bouwen ze een miljardenverslindende (goederen) spoorlijn waar niemand op staat te wachten en die nergens heenleid.
En flikkeren ze de beloofde snellere verbinding naar het Noorden geweaun in de prullebak.
Warhoofden.

vander F | 05-05-06 | 12:48

de link van het peopen werkt niet (of jullie moeten er luik-bastenaken-luik mee bedoelen???)

boom boom | 05-05-06 | 12:47

Nu worden mensen het OV uitgepest, rechtstreeks de file in.
Ik zie liever dat mensen worden verleid om uit de file te stappen en het OV te gebruiken. Investeren in goed OV kost geld: logisch. Maar files kosten het bedrijfsleven ook bakken met geld, om maar te zwijgen van de milieu en gezondheidsschade - of dacht je dat je als belasting- en premiebetaler niet opdraaide voor die duizenden extra astma-patiënten?
Extra asfalt is een slechte investering: leuk op de korte termijn, maar door de vergrijzing gaat het woon-werkverkeer de komende decennia drastisch afnemen. Dan heb je aan die asfaltinvestering niet veel meer. Investering in OV-materieel is veel flexibeler in te zetten en weer deels terug te draaien als dat nodig is.
In België en Zwitserland hebben ze er goede ervaringen mee, dus we zouden gek zijn om die 'best practices' niet over te nemen. De SP heeft gewoon een punt.

Witteman | 05-05-06 | 12:46

waarom maken ze de auto's niet goedkoper en leggen we snelwegen aan op plekken waar nu de rails liggen?

Iedereen een auto!!!

boom boom | 05-05-06 | 12:46

Wat Maorijnissen -en al dat ander linkse tuig- er alleen telkens bij vergeten te vertellen is, dat er niet zoiets is als "gratis" openbaar vervoer. Uiteindelijk komen de linkse roofridders gewoon het geld eerst stelen bij hardwerkende burgers om het dan in in de een of andere bodemloze put te storten.

En geloof mij: van "gratis" openbaar vervoer wordt het openbaar vervoer alleen maar duurder.

What's next met Maorijnissen ? Kolchozen en Goelag's ????

Van Rechts | 05-05-06 | 12:45

Die bussen en treinen worden zeker bestuurd door SP'ers die dat natuurlijk helemaal voor niets doen.

aa | 05-05-06 | 12:44

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken