Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Geert Mak weert criticus uit P&W studio

makkiegrijsss.jpegGeert Mak, kent u hem nog? De korrelige VPRO-historicus die ons nu al enkele weken de les leest over het verleden van Europa. Aan de hand van uniek beeldmateriaal lult Geert zijn geschiedenislessen vol, om na de uitzending achter zijn pc te kruipen en de complimenten in ontvangst te nemen. Want god god, wat is het toch briljant allemaal. Ok, in december werd Geert al gewezen op wat historische onjuistheden in de serie, maar dat mag de pret niet drukken. Beetje overdreven allemaal, niks aan de hand, gewoon kijken hoor mensen. Gisteren streek de Geert Mak promotietour maar weer eens neer bij Pauw & Witteman (dvd-box coming up!) en alles leek koek en ei. Maar wat u niet wist, is dat Geert bij de redactie had afgedwongen dat criticus Willem Melching NIET aanwezig zou zijn. Melching heeft namelijk nog meer fouten in 'In Europa' ontdekt en die zouden de sfeer wel eens kunnen verpesten. Zou hij wel aanschuiven, dan zou Geert thuisblijven. En zo bleef alles knus en gezellig. Men complimeteerde Geert voor duizendste keer, lachte om de zapservice en schonk de glazen nog eens vol.

Reaguursels

Inloggen

@ Murdockyoufool 11-03-08 @ 15:02
Het simpele feit dat men er erg aan hecht om deze socialistische arbeiderspartij extreem rechts/conservatief/behoudend te noemen is al veelzeggend.
Gevraagd naar enige onderbouwing komt men niet verder als dat men het indertijd wel leuk en positief vond klinken. Hoe onbenullig kun je het maken niewaar. Het voordeel van deze zelf bedachte indeling is dan wel dat je je (zoals al eerder geconstateerd) dan kunt loskoppelen van het dictatoriale bewind, de Holocaust nl.wikipedia.org/wiki/Holocaust , de pogroms nl.wikipedia.org/wiki/Pogroms en de volkenmoorden in de Sovjetunie van toen Stalin en andere massamoordenaars als een Mao etc.
.
Opvallend is ook dat men bij voorkeur de afkorting “nazi” gebruikt en het vervolgens gaat hebben over de opkomst van het Fascisme in Duitsland. Wat vreemd is want:
“De term 'fascisme' is afkomstig van het Latijnse fascio, dat 'bundel' kan betekenen in de zin van een politieke groepering. Fascisme (Italiaans: fascismo) was een politieke stroming die aan de macht was in het Italië van 1922–1943, onder leiderschap van Benito Mussolini,”
nl.wikipedia.org/wiki/Fascisme
en dus niet over de opkomst van het Nationaal Socialisme van de NSDAP zoals het dus werkelijk was.
Nu is de situatie dat vereerders van massamoordenaars als een Mao etc. gewoon in de Kamer ziftten als volksvertegenwoordiger maar in feite voorstander zijn van een dictatoriaal bewind, een één partij staat waar de rechten van het individu ondergeschikt zijn aan die van de groep/de staat.

saidfred | 12-03-08 | 12:01

Naar ik van de heren begreep was de grootste kritiek dat er wordt beweerd dat er op de conferentie in 1942 werd besloten tot de eigenlijke systematische uitroeiing van de joden “de Endlösung” maar dat de eigenlijke vervolging en moorden op de joden (de teller stond volgens hem al op 1.2 miljoen) als een 2 jaar bezig was.
Maar ja, de VPRO met Geert Mak die het gaat hebben over het Nationaal Socialisme, dat schept al bepaalde verwachtingen gezien hun achtergrond en trackrecord niewaar ?

saidfred | 12-03-08 | 00:38

klopt, Mak is een narcistisch wijf.

Onderbuik | 11-03-08 | 19:55

Die Mak begint steeds meer op een oud wijf te lijken.

Argyronauta | 11-03-08 | 18:20

Wat moet GM toch zonder kampbeulen en oorlogsmisdadigers . zij zijn nog steeds onder ons. Met open armen hier ontvangen ... rechtstreeks ingevlogen vanuit de balkan en Afrika. Met een uitkering in een flat gezet. Leve de moderne tolerantie.
Nog geen geschiedenis maar toekomstige geschiedenis.

Jokkebrok | 11-03-08 | 17:48

Geert Mak is ziek.
Hij lijdt aan een obsessie voor oorlog, fascisten en concentratiekampen.
In die hele serie tot nu toe heb ik nog niets anders gezien.
Terwijl er over Europa toch nog wel iets anders te vertellen is, gezien de serie van Michael Palin over hetzelfde onderwerp.

de honden blaffen... | 11-03-08 | 16:40

Mak en Wild, nooit bij stilgestaan. Truth always stranger then fiction... er zit toneel in deze opzervering... of anders poppenkast.

campion | 11-03-08 | 16:38

Je hebt kennelijk Geert Mak en Geert Wild. De een heeft een andere uitleg van de geschiedenis dan de ander, dat is duidelijk. En verder was de vader van Geert Mak dominee en die van Geert Wild pastoor. Beiden hebben ook een wilde kop met haar en verder zijn er nauwelijks overeenkomsten.

punter | 11-03-08 | 16:11

De multiculturele leugen kent vele aanhangers. Geschiedenisvervalsing is beproefd en door elk leugenachtig regime toegepast. Zo ook door onze policor bestuurders en politici die bij de PO de dienst uitmaken (en omgekeerd, het is een incestueus zooitje).

NoMinister | 11-03-08 | 16:01

Mak wil wel in discussie op de radio , maar daar luistert niemand naar en
zeker niet op zondagmorgen vroeg. Op de TV moeten toegeven dat jij hier en
daar wat maar uit de grote duim hebt gezogen, is natuurlijk een tikje
schadelijker voor het imago van Geert.

mark twain | 11-03-08 | 15:56

Hoe vaak moet het nog gezegd worden: Geert Mak heeft nooit een universitaire studie geschiedenis voltooid en is dus GEEN historicus.

Mason | 11-03-08 | 15:32

TYPISCH LINKS

de kaleman | 11-03-08 | 15:13

@glazen_afgrond 11-03-08 @ 14:41
Wel, de termen links of rechts doen er niet toe. Stalin zou zeer links -want communistisch- zijn geweest, Hitler zeer rechts; het gaat er echter om dat beide collectivisten waren. Dat gold ook voor de aanhangers van het Italiaans fascisme. Een non-discussie.
Maar goed, wat heeft dit precies met In Europa te maken? De beste Geert doet niet meer dan een vluchtig en pakkend beeld van het gebeurde scheppen. Wat wil je dat hij zegt, de holocaust past geheel in het linkse gedachtengoed?
Verder gaat Mak zeker in discussie met Melching, alleen in een ander programma.

Murdockyoufool | 11-03-08 | 15:02

@Murdockyoufool: Sorry, niet gezien...

Waarom heeft Mak dan niet het lef om dat even samen met de heer Melching op teevee uit te vechten?? Mak is wel degelijk een geschiedvervalser, die alles, maar dan ook werkelijk alles in een simplistisch en gemakzuchtig links/rechts, cq. goed/kwaad verhaaltje probeert om te toveren.

Hitler en het Nationaal-Socialisme was een uitwas van LINKS en niet van RECHTS!!

Links, zou eens wat meer aan kritische zelfreflectie moeten doen! en niet alles wat 'fout' is meteen RECHTS noemen..

glazen_afgrond | 11-03-08 | 14:41

glazen_afgrond 11-03-08 @ 14:24

Pauw suggereerde dat Mak het met zijn ULO (Uitgebreid Lager Onderwijs) niveau toch wel ver geschopt heeft.

Prof. Dr. F.A. Hayek | 11-03-08 | 14:35

@Camion: ''prijsschieten op 'stoffige intellektuelen'''

Hahahaha: Die belachelijke geschiedvervalser Mak, een intellectueel????

Nou moet het in dit land niet nog gekker worden...

Maar ik moet 1 ding toegeven: stoffig is ie weer wel!

glazen_afgrond | 11-03-08 | 14:24

@bebe 11-03-08 @ 13:02 Spijker op de kop. Schijnbare tegengestelden lijken wel vaker op elkaar en extremisten al helemaal. Ze begrijpen elkaar ook en kunnen niet zonder elkaar.... Wilders kan niet zonder de jurken en baarden en de baarden spinnen garen bij Wilders... ze houden elkaar in stand en verlammen de hele maatschappij... Ik heb het zelf niet zo op Geert Mak maar een kenmerk van radicalisering is dat het altijd prijsschieten op 'stoffige intellektuelen' wordt, want die maken de zaken met hun kanttekeningen en nuances te ingewikkeld... men ruikt dan dédain en schreeuwt jaloers over posities en ivoren torens.
niet voor niets was de plaat met 'Kampf gegen die Intellektuellen' Hitlers best verkopende toespraak ooit...

campion | 11-03-08 | 14:20

Flauw en Pitteman, kijken jullui daar nog naar?

Herr Manus | 11-03-08 | 14:13

links en rechts bestaan helemaal niet, alles bestaat uit een individueel handelen van velen wat tesamen een collectief handelen wordt. Het enige gevaar voor de vooruitgang is oplegging van bovenaf.

me,myself and IK | 11-03-08 | 14:09

@hayek

Totaal ongeloofwaardig. Deze regering zou tot aftreden gedwongen moet worden.

waskuip-admiraal | 11-03-08 | 14:07

ReligionSucks 11-03-08 @ 13:36

Goh goh. Dat iemand niet komt daar maak jij je druk om?

Dat je huppelkutje thuis wel komt. Daar zou ik me druk om maken als ik jou was.

Baarstje | 11-03-08 | 14:01

ReligionSucks 11-03-08 @ 13:36

Kap nou met dat gezeur over links. Je dyslectisch maatje zwart heeft de definitie al helemaal omgegooid dus laten we geen nieuwe etiketjes plakken.

garos | 11-03-08 | 13:57

waskuip-admiraal 11-03-08 @ 12:12

Foute Woutert ook nog horen zwetsen over de handen weigeraars van Cohen? Als een volslagen kromlullende idioot probeerde hij Cohen uit de wind te houden. Op een bepaald moment moest Witteman hem zelfs van een mentale ineenstorting redden.

Deze coalitie bevat alleen maar gevaarlijk domme intellectuele vlieggewichten en is daarmee ook het ultime bewijs dat de huidige HBO en WO opleidingen het niveau van de vroegere huishoudschool (een goed geheugen is het verstand van de dommen) nauwelijks meer halen.

Prof. Dr. F.A. Hayek | 11-03-08 | 13:53

Creaguurder 11-03-08 @ 13:39

Wees daarom blij dat er een ongecensureerd medium is Internet.
Dat blijkt ook wel aan alle pogingen van links om websites uit de lucht te krijgen.
Ze zijn in paniek ze hebben geen Controle meer over de informatie voorziening en zo komt hun ideaal in gevaar.

zwart | 11-03-08 | 13:45

Staats TV, P&W, het gaat maar door! Het is pijnlijk dat hiervoor een hoop gemeenschapsgeld verbrast wordt om maar de andersdenkenden de grond in te boren en te demoniseren.

Wie niet links is of het eens is met die slinkse kliek, of zelfs kritische kanttekeningen plaats bij de mislukte multikultarisatie, wordt afgedaan alzijnde gewoon rechts, populistisch, racist of etc...
Alles wordt daarvoor gebruikt, zelfs leugens, propaganda en indoctrinatietechnieken waar in vergelijking Stalin en haatzaaiende imams nog maar padvindertjes bij zijn.

Het is heel eng met onze staattelevisie.

Creaguurder | 11-03-08 | 13:39

@ Baarstje 11-03-08 @ 13:13
Gefeliciteerd, het bord voor je kop is weer gegroeid, althans voor zover het nog mogelijk was. Het gaat erom dat "linkse Makje" niet komt als iemand kritiek heeft. Deze censuur klinkt velen hier bekend in de oren, jou niet want je bent een linkse huppelkut.

ReligionSucks | 11-03-08 | 13:36

En weer doet links een poging alles in het werk te stellen dat de nazi's rechts waren.
En elke keer duiken weer de feiten op dat hitler en zijn aanhang links was
NSDAP,strijden tegen het grootkapitaal (joden) en alles veketteren en vervolgen wat niet dezelfdse mening aan hangt die jij als de normsteld linkers kan bijna niet
O.ja ik heb een vreemde redenering gehoord vanuit links dat ze wel rechts moesten zijn want waarom waren ze anders bang van het comunisme.
NOU dat zit zo bijvoorbeeld onder moslims heb je ook diverse stromingen die het licht in elkaars ogen niet gunnen
Nee het gevaar dat verborgen gehouden moet worden is dat links als ze doorschiet evolueerd in fasisme.
fasisme= SP ,PVDA,D66 en Groenlinks.
Dit is ook de reden waarom linkse mensen zo'n hekel aan geschiedenis hebben zou wel eens kunnen blijken dat zij de massamoordenaars van de consentratiekampen waren.

zwart | 11-03-08 | 13:20

Hé, grappig, dat langwerpige 'verpesten' linkje.

vliegende knorrepot | 11-03-08 | 13:19

Heftig reacties op Geert Mak. Maar goed er zijn mensen die alles wat niet 100 procent overeenkomt met hun waanbeeld systematisch de grond inboren.
Leuke serie btw. Vooral doorgaan Geert. In ieder geval stuk leuker dan boer zoekt gek dat op dezelfde tijd werd uitgezonden…

Baarstje | 11-03-08 | 13:13

@glazen_afgrond 11-03-08 @ 12:58 en anderen
Hoe kom je bij de term geschiedvervalsers? 'k Ben niet bepaald een Makfan, maar het is grotesk om hem te betichten van propaganda en het moedwillig verdraaien van feiten. Zoals gezegd, het is een serie voor televisie gemaakt: beperkte zendtijd, moet een kader hebben, mag nergens inzakken (anders doet kijkertje zapppp). Wie dit populair virtueel 'document' dan ook vergelijkt met historische naslagwerken en onderzoeksgegevens is een Vollidiot.

Murdockyoufool | 11-03-08 | 13:06

Het boek In Europa begint al met plagiaat van Paul Theroux' Kingdom by the Sea. Geert dacht zeker dat niemand hier dat gelezen had.
Lijkt me sterk dat twee schrijvers een troep skinheads tegenkomen in de trein en dan hetzelfde erbij denken en er precies hetzelfde gebeurt. Zoveel kaalkopjes zijn er nou ook weer niet.

campion | 11-03-08 | 13:05

een vraag, wie van de mensen met zo'n uitgesproken mening heeft In Europa ook daadwerkelijk gezien?
GS doet me soms een beetje denken aan Egypte en andere landen in dat gebied.
Een van de grootste problemen van het midden oosten is volgens mij dat iedereen maar wat roept, er wordt weinig gelezen, mensen ontberen een gedegen historisch besef. Gevolg is dat opnie gevormd wordt door elkaar na te praten en zo elkaar te overschreeuwen in onderbuik gevoelens.
Het lijkt steeds meer alsof iedereen die wél een boekje leest en eerste nadenkt voordat hij iets roept afgedaan wordt als links, vooringenomen en noem die mantra aan verwijten maar op. Vaak raakt het kant noch wal.

bebe | 11-03-08 | 13:02

Schpetzenschnatzer 11-03-08 @ 12:47

U even wijzen op een administratieve kracht van een EU parlementariër, die al ras 4 keer meer verdient dan een historicus, en terwijl wij dit nu in het heden al weten, zal ooit een historicus zich dat geval herinneren maar wij doen er niets aan. Dat zal de historicus dan ook keihard gaan stellen. Het is goed dat we historici hebben. Uw uitspraak is u ingegeven vanwege het hoge gehalte aan hearsay oftewel u is gelijk een papagaai.

Yets | 11-03-08 | 13:02

Die stem, en dat hoofd, er klopt gewoon iets niet, ik vind het net een transseksueel oud wijf.

toytoy | 11-03-08 | 12:58

Weer zo'n linkse ijdeltuit die genadeloos door de mand valt!

Wat een geschiedsvervalsers zijn dat toch:

Hitler, Stalin, Mao en Pol Pot, als RECHTSE dictators 'benoemen'.... En de Marokkanen hebben Nederland bevrijd!

Tja, dan weet je het wel.

glazen_afgrond | 11-03-08 | 12:58

aldus geschiede....

Gert Wolders | 11-03-08 | 12:55

What else is new? Typisch de Polit-bureau's van Vara en NOS.
Weet iemand of Wimpie Melching al op de trein gezet is naar Oost-Nederlandse werkkampen? En deze propagandemachines beschuldigen te pas en te onpas Wilders + aanhang van Fascisme. Paradoxje...

ReligionSucks | 11-03-08 | 12:53

Tsja... de officiele versie is dan ook gruwrelijk en onvoorstebaar... maar het is een stuk beter als de waarheid!

Anonymous=Legion | 11-03-08 | 12:52

@Murdockyoufool 11-03-08 @ 12:44
P'cies, ter Wannsee werd alleen de Endlösing gedefinieerd, terwijl het 'probleem' al veel eerder besproken werd. (Uitgevoerd ben ik niet zeker van..)

RickH | 11-03-08 | 12:51

Zo lang de SStaatsruif open staat zal Geert eruit graaien!

Schpetzenschnatzer | 11-03-08 | 12:47

Gepiel op de vierkante centimeter. Natuurlijk is Maks In Europa een populaire weergave van de geschiedenis... this is tv man, remember. Het gezeur over de Wannsee-conferentie slaat werkelijk alles. De kijker die de lijn van GTST kan volgen, weet ook dat de vernietiging van Joden allang plaats vond. Wannsee maakte het verschil tussen uitvoeren én vastleggen en uitvoeren, dat is wat Mak probeerde te zeggen. Tja, hij maakte Wannsee iets belangrijker dan noodzakelijk, een kniesoor die erover zeurt.

Murdockyoufool | 11-03-08 | 12:44

Tis wel weer overduidelijk dat de reaguurders nog nooit iets gelezen hebben van Geert Mak. De uitzending van In Europa hebben ze waarschijnlijk ook gemist.
Ik vind het een geniale serie gemaakt door vakmensen.

vandiedingenja | 11-03-08 | 12:43

RickH 11-03-08 @ 11:58

Nee hoor. Het is niet zo dat we bepaalde provincies dom vinden maar dat er in bepaalde provincies veel domme mensen wonen die als een blok beton aan ons hangen (vooral in economische zin). Als ik het rijtje mag aanvullen dan heb ik het over Limburg Drenthe Friesland en Groningen. Brabant off course is te dicht bij Holland en die is al door (slimme mensen) geannexeerd.

En hoge noorderlingen begin niet meteen over gas te mekkeren want die pijp kan ook omgeleid worden.

garos | 11-03-08 | 12:41

@Bolkestein@12:30
Als we het over bezuinigingen hebben, dan weet ik nog wel enkele honderden posten.

fuckje | 11-03-08 | 12:39

@fuckje:

Normaal vervelen die voetbaljongens mij. Mag best eens nadersom zijn. Zonde overigens van die 21 miljoen voor die NOS voetbalrechten. Daarmee hadden ze ook 42 uitzendingen In Europa kunnen maken.

Bolkestein | 11-03-08 | 12:30

Konijntje wiebele zal binnenkort ook wel verbOTEN worden

superjan | 11-03-08 | 12:26

Hé Kloothommel, of Klootoog, ik wil helemaal geen baan bij de NOS! En waarom laten Pauw en Witteman die Bos zeggen dat de staat 4 miljoen overhoudt aan de voetbalrechten, wat een waanzin!

Trix = Nix | 11-03-08 | 12:25

Kijk nu liever eens naar de geschiedenis die nu gemaakt wordt. Een eenvoudig wetsvoorstel kent voor het wet worden 150 meningen, daarna opgedeeld over de partijen. Krap de helft vindt de wet OK.
De wet gaat in en blijkt hier en daar voor meerdere uitleg vatbaar.
Hoe vaak zullen er tijdens de werking van de wet kamervragen worden gesteld op details. De historicus van 2090 zal de grote lijnen van de wet opzoeken en deze beoordelen in samenhang met wat hem op dat moment uitkomt, want hij is een nazaat van de krappe meerderheid. Kijk niet raar op dat ook de nazaten van de minderheid een historicus afleveren, die post nataal nog eens vragen gaat stellen over die wet. Mak is voor mij cum laude geslaagd met beeldmateriaal en die 'foutjes', dat zijn foutjes die jullie nu zelf ook maken. Zo veel mensen, zo veel meningen.

Yets | 11-03-08 | 12:22

@ RickH 11-03-08 @ 12:10

U vergeet dat het noorden en het westen ervoor zorgen dat jullie in het oosten en zuiden überhaupt te vreten hebben.

Afscheiding betekent je eigen faillisement - mag van mij hoor.

Tyler-Durden | 11-03-08 | 12:22

@ waskuip-admiraal 11-03-08 @ 12:12
Het kost een paar centen, maar dan heb je wel wat. Namelijk een uur minder propaganda per week.

Rarend | 11-03-08 | 12:20

Ach kan me niet bommen allemaal, hij doet het lekker boeiend. Daar kan die Melching nog een punt aan zuigen. Klinkt ook een beetje als afgunst. Ik wed dat al die historici met elkaar overhoop liggen. Zo gaat dat met geschiedenis.

Hoefter | 11-03-08 | 12:17

Met Melching in 1 studio was een brug te ver.

Lobo | 11-03-08 | 12:16

ik wil de fiim van die andere geert zien . nu!!

rioolguurder | 11-03-08 | 12:15

1/2 OT:
Over Pauw en Witteman, een citaatje van Frits Bom. www.tvrecensies.nl

En hoe iets twijfelachtig kroms recht kan worden gepraat liet onze Minister van Financiën Wouter Bos gisteravond al horen bij Pauw & Witteman. De vraag was of deze ook tevreden was met de terugkeer van het bord op schoot bij de NOS.

Bos was er enthousiast over:

“…immers, een contract van 21 miljoen levert mijn schatkist 4 miljoen aan BTW-inkomsten op…”, zo stelde hij vrolijk.

Die minister toch.

De excellentie sloeg even over dat er juist 21 miljoen vanuit de schatkist via de NOS naar het voetbal vloeit. Een sigaar uit eigen doos dus.

In plaats van 4 miljoen winst 17 miljoen verlies.

waskuip-admiraal | 11-03-08 | 12:12

@H2SO4 : 12:04
Bedoelde voornamelijk Brabant.. hoewel het in het Limburgse goed toeven is..
Amsterdam of Maastricht.. Voor mij persoonlijk geen moeilijke keuze.
Oók de voormalige generaliteitslanden zijn de geschiedenis niet vergeten..

RickH | 11-03-08 | 12:10

Never let the truth get away with a good story.

geezzmeteeezzz | 11-03-08 | 12:09

@spooky 11-03-08 @ 11:25
Je onderschat de beeldvorming in Neerlands collectieve geheugen, daarnaast is Geert Mak een typisch voorbeeld waarbij het werk wordt gehinderd door zijn sterk gekleurde politiek-correcte brilletje.
.
Grappig was ook de uitzending over de slag om Stalingrad, waarbij Mak zich beklaagde over het feit dat o.a. een woord als "lafheid" niet in de Sovjet-propaganda voor kwam. Terwijl Geert Mak binnen Nederland koning van het verzwijgen is, vooral als de "toon van het debat" iets te scherp dreigt te worden.

Zware Guy | 11-03-08 | 12:08

Geert Mak, de elitaire pleitbezorger van de Europese Unie en het multiculturalisme. Wat een nestbevuiler is die man.

Rarend | 11-03-08 | 12:07

@lekker wijf 11-03-08 @ 12:01,
Wat leuk dat jij net over photoshoppen begint. Ik zat net nog de laatste feauteauf*cks te bekijken. En goedverdoemme wat mis ik dat hier op GS.

@redactie, wanneer krijgen we nou weer een feauteauf*ck..??
Kouwes is óók al pleite en dat doet, mijns inziens, GS geen goed...
Gaarne uw reactie!

Sulfuric-Acid | 11-03-08 | 12:06

De zapservice hoort in de vorige eeuw thuis bij cheque spijkerman. Tegenwoordig zappen ze er allemaal op los om wanhopig hun uitzending te vullen.

LoL @ Sévèke | 11-03-08 | 12:05

@RickH 11-03-08 @ 11:58,
het zit je wel hoog hè, die post van mij... hehehe.
Maar niet getreurd. Als limburg en Vlaanderen zich afscheiden dat stijgt het IQ in zowel Nederland als Wallonie ;-) Dat dan weer wel ;-)

Sulfuric-Acid | 11-03-08 | 12:04

Zou een Hitlersnorretje hem niet leuk staan? Wie o wie... photoshoppen, afdrukken en overal in het land opplakken. Mogen wij ook eens een keer demoniseren? En Mohammed Rabbae met zo'n snorretje? Ook leuk! En natuurlijk niet te vergeten Pauw en Witteman zelf! Te gek! Koekjes van eigen deeg - wordt dat zo langzamerhand niet es tijd??? Wie o wie...

lekker wijf | 11-03-08 | 12:01

Geet Mak, dat is toch die amateurhistoricus annex propagandist van de overheid die voor veel geld de zegeningen van Europa en de multiculturele samenleving erin stampt?

De Geus | 11-03-08 | 12:01

@H2SO4
Beetje jammer dat je in NN (ergens) Limburg en Brabant beetje dom vindt..
Vreemd derhalve dat de kenniseconomie zich vooral in het zuiden manifesteert.
Maar niet getreurd.. 't Zuiden van NL alsmede Vlaanderen scheiden zich binnenkort af van de intelligentsia gezeteld in Holland en Wallonië en sluiten bij elkaar aan, iedereen tevreden aldus..

RickH | 11-03-08 | 11:58

complimeteerde - complimenteerde

inkvip | 11-03-08 | 11:57

Hahaha, die Geert toch; wat een potsenmaker
Die ene dus, he, niet die andere

Tobi | 11-03-08 | 11:56

@Ari Gold 11-03-08 @ 11:45,
Mijn entries zijn geheel conform de huisregels... Niets aan het handje dus...
Mijn 4e post, de 5e in deze draad, zegt al genoeg..!!

Sulfuric-Acid | 11-03-08 | 11:49

Er is een duidelijk probleem voor de overheden en zijn groepies.
Er is een info kanaal bij gekomen die niet onder controle is Internet.
Nu heeft het domme volk ineens de gelegenheid gekregen om over de grenzen heen te kijken en de meningen over ons Nederlandse beleid te vergelijken met andere landen en culturen.
En wat lang verborgen is gehouden komt nu boven.
NEE wij hebben geen patent op het gelijk soms is onze moraal rond uit wagelijk.
En dat wordt aleen maar erger voor de zelfbenoemde elite.
HET SPEL IS UIT

zwart | 11-03-08 | 11:48

Mensen, wordt het geen tijd dat we met z'n allen, met z'n allen, met z'n allen het Mediapark gaan bezetten en zelf tv gaan maken van onze eigen zuur verdiende centen die ons jaarlijks door de belasting wordt ontnomen om doorgesluisd te worden naar de goed gevulde zakken van types als Pauw en Witteman?

Trix = Nix | 11-03-08 | 11:45

@Sulfuric-Acid 11-03-08 @ 11:12
Fipo'ende stathoeren zijn anders niet zo geliefd bij Joris volgens mij...

Ari Gold | 11-03-08 | 11:45

P&W wordt steeds minder leuk, stelletje links-corrupte vragenstellers.

Ari Gold | 11-03-08 | 11:43

Mak zal er overigens uiterst tevreden over zijn dat het Iraans bewind onze regering prijst door Fitna bij voorbaat af te keuren..
Als een totalitaire natie een ander (seculair) land 'prijst' wordt het tijd zich eens achter de oren te krabben..
Finlandization comes to mind.

RickH | 11-03-08 | 11:42

AHA! En weer heeft GS een schandaal van de bovenste plank ontdekt. Ik zeg stekker der uit, terug geven al dat geld van de arme belastingbetaler: afschaffen die publieke omroep. Laat SBS6 voortaan maar het volk vermaken!
dusss.

bebe | 11-03-08 | 11:39

En weer krijgen we gekleurde info op ons bord.
Ja wij zijn goed geinformeerd als je afgaat op de informatie die de overheid verstrekt dan heb je een echt goed wereld beeld.
er zijn helemaal geen probleemen met andere,en wij hebben moraal.
Door deze misinformatie als waarheid aan te nemen(ook door de politieke elite) komen we steeds verder in de probleemen.
Eigenlijk moet er onder elke uitzending van de staatsomroepen een waarschuwing komen "mis informatie brengt u en de vrijheid ernstige schade toe".

zwart | 11-03-08 | 11:35

Die film van Wilders moet je ook niet zo serieus nemen. Dat is maar TV... dat kan soms wat kort door de bocht zijn...

VanFrikschoten | 11-03-08 | 11:34

Ik heb die man nog nooit op tv gezien...

Hellsmurfje | 11-03-08 | 11:33

Ik vond dat hij wel een punt had toen hij zei dat polarisatie zo jaren 90 is. Die problemen zijn onderhand wel opgelost.

Teen | 11-03-08 | 11:32

@Shalome 11-03-08 @ 11:28,
Ik ga de politiek in... Dat soort arbeidsvoorwaarden bevallen me prima ;-)

Sulfuric-Acid | 11-03-08 | 11:31

Sulfuric-Acid 11-03-08 @ 11:24
Of Pechtold versus Brinkman in NOVA gisteravond. Aantoonbaar geleuter van Pechtold, maar hij hield vast aan zijn aantoonbare geleuter en verkiest om voor de honderste keer miljarden weg te spoelen door de ideologische plee.
Maar... ze hebben dan ook aan niemand verantwoording af te leggen. Ze kunnen doen wat ze willen want niets wordt gesanctionneerd. Ze kunnen niet voor het tribunaal worden geroepen en als ze de laan uitvliegen, krijgen ze een monstersalaris mee aan wachtgeld. So what can you do?

Shalome | 11-03-08 | 11:28

Geert Smak. Altahns zo klinkt ie.

sjaakdeslinksesul | 11-03-08 | 11:26

Criticus Willem Melching is dusdanig aan het mierenneuken dat ze die discussie ook maar mooi binnen de muren van de universiteit moeten houden. Dat zal iedereen wel kennen, op je eigen vakgebied kan je uren discussiëren over voor vakgenoten zeer belangrijke details. Maar boeit de kijker dat iets? Er is zeker wel kritiek te plaatsen op het algemene beeld dat Mak plaatst maar dat is niet wat die Melching doet. Zou het dat wel doen dan lijkt me het logisch dat er op TV een debat is echter zoals nu is een debat binnen de historische vakgroep op de universiteit toch meer op zijn plaats als P&W?

spooky | 11-03-08 | 11:25

Heeft Geert een film gemaakt over Europa? Ik dacht dat hij iets over Mossels en hun Korant ging filmen.

J.B. van Heutsz | 11-03-08 | 11:24

@Shalome 11-03-08 @ 11:22,
Iets met geloofwaardigheid enzo. Kijk maar eens hoe de kerk reageert op bv de evolutietheorie... Stel je voor dat de waarheid aan het licht komt...
In dit geval hetzelfde probleem.

Sulfuric-Acid | 11-03-08 | 11:24

@ Lachende mandarijn 11-03-08 @ 11:21

LOL! Geert Kak is alleen te bescheten voor een kleurspoelinkie.. vreemd voor een TurkenloverT vinnik

wopper | 11-03-08 | 11:23

Sulfuric-Acid 11-03-08 @ 11:19
Het is op alle fronten een staaltje lafhartigheid van Mak, want zijn boek In Europa is al bekritiseerd door historici - die tv-serie is alleen maar de verbeelding van wat au fond al kul was. Daar moet hij zelf dan maar verantwoording voor afleggen en zich niet verschuilen achter redacteuren. Jezus.

Shalome | 11-03-08 | 11:22

Bea en Mak hebben de zelfde kapper, zoveel is zeker.

Lachende mandarijn | 11-03-08 | 11:21

Geert Makak is kind aan huis bij de oranjes.. nou, en als Bea iets niet of wel in of uit de Geschichte des Vaterlands wil hebben dan gebeurt dat.
Verder mag Kak van mij sterphen in Jorwerd

wopper | 11-03-08 | 11:19

ArieBombarie64 11-03-08 @ 11:14
Omdat? Geert het niet eens was met geschiedvervalsing? Waar hij wel het boegbeeld van uithangt?

Shalome | 11-03-08 | 11:19

@Shalome 11-03-08 @ 11:13,
hehehe. Het is altijd wat in die landen / regio... gaat al duizenden jaren zo. Denk niet dat het vandaag of morgen stopt...

@Nonnes 11-03-08 @ 11:14,
Geeft niet. Die entry had ook van een mindere reaguurder kunnen zijn.
In dit geval neem ik genoegen met de triple..!!

Sulfuric-Acid | 11-03-08 | 11:19

Geert Mak is typisch zo iemand voor wie de geschiedenis pas eigenlijk echt begint in 1968. Zo'n 'les uns et les autres'-fanaat. Een Sartre-lezer. Overigens zie ik geen enkel bewijs hier dat Melching de stoel is onthouden - dat hebben we nog tegoed, zeker.

Niet voor Jan | 11-03-08 | 11:19

Wat een kulstukje. 'Mak wilde alleen met mij praten als Roel van Broekhoven, de eindredacteur, erbij was', zegt Melching. 'Maar de redactie vond dat te veel van het goede. Daarom ben ik afgebeld.' Mak gaat volgende week wel met hem in debat op de radio, bij OVT.

Gezellig! | 11-03-08 | 11:17

In de Bosporus lacht een reiger.

Conan de Rabarber | 11-03-08 | 11:17

edit: moet zijn goed stukje over Geert Mak

Andreas B. | 11-03-08 | 11:16

RickH 11-03-08 @ 11:14

Mijn oma had het ook zo, nou en?

Lachende mandarijn | 11-03-08 | 11:16

Geert Mok?

Jan Aaldrik | 11-03-08 | 11:16

hier nog een goed stukje Geertvan arabist "capitulatie is een optie" Jansen, waarin hij schrijft dat Geert Mak "in de war" is:

www.arabistjansen.nl/Geert%20Mak.doc
(Microsoft Word alert)

Andreas B. | 11-03-08 | 11:15

Blij dat we weer niet gekeken hebben. De laptop generation is zo zielig.

Hammar | 11-03-08 | 11:15

Weinig commentaar over het haar van Geert.. lamaar..

RickH | 11-03-08 | 11:14

@Sulfuric-Acid 11-03-08 @ 11:12
Sorry, het had nog beter kunnen zijn. Mijn post zou niet gemist worden.

Nonnes | 11-03-08 | 11:14

@Nonnes@11:11 op de 11e ;-)
In één zin hadden ze voor de zoveelste keer kunnen zeggen:" voetbal is terug bij de NOS". Klaar, duidelijk.

fuckje | 11-03-08 | 11:14

Dit is aantoonbaar onjuist. In het Volkskrant artikel staat heel duidelijk dat Mak alleen als eis had dat ook eindredacteur Roel van Broekhoven bij het gesprek aanwezig zou zijn. Volgens Melching vond de redactie van Pauw een Witteman dat een beetje teveel van het goede en is vervolgens Melching zelf ook niet uitgenodigd.

Hoezo weert Geert Mak dus een criticus uit P&W? Zeg Mutsaerts, wat had je als cijfer op school voor begrijpend lezen?

ArieBombarie64 | 11-03-08 | 11:14

Geert Mak is een soort Johan Cruyff: als er kritische vragen dreigen loopt hij weg. Gewoon verder negeren die man.

Lachende mandarijn | 11-03-08 | 11:13

Ik ben al blij dat er een geschiedenis programma op tv is waar mensen naar kijken. Leren ze eens wat. Jammer van de fouten natuurlijk, maar die zul je altijd houden. Ik snap helaas niet dat Mak er zo nonchalant over doet. Waarom niet gewoon op internet laten publiceren op je site.
Overigens wordt in de laatste zin van het krantenartikel vermeld dat Geert Mak komende week wel in discussie gaat met Melchers.... dat heeft GS zeker niet gezien?

Celegans | 11-03-08 | 11:13

Sulfuric-Acid 11-03-08 @ 11:12
Dat is wat de joden doen met de Palestijnen (ja ja, het begint al routine te worden).

Shalome | 11-03-08 | 11:13

In potentie is het een heel goed idee en het had een aardige serie kunnen worden. Maar inderdaad, veel gooi- en smijtwerk met platitudes, fouten, en discutabele interpretaties. En Geert Mak natuurlijk. Het kan zoveel beter...

koerbagh ® | 11-03-08 | 11:13

Nonnes 11-03-08 @ 11:11
Wel een gemiste kans dat ze niet Dries of Gretta op die stoel hebben geplant. Per slot van rekening ging het Mak-stukje over de Wannsee.

Shalome | 11-03-08 | 11:13

@Shalome 11-03-08 @ 11:11,
Inderdaad. Genocide... Naah, dat bestaat niet. Holocaust... wa's dat dan..??

Sulfuric-Acid | 11-03-08 | 11:12

ach van links mag je liegen als je de islam er mee helpt

Multikuli | 11-03-08 | 11:12

That's a first in mijn GS carriere, een triple fipo.. Als die niet in het GS jaaroverzicht terecht komt dan weet ik het niet meer.

Sulfuric-Acid | 11-03-08 | 11:12

@fuckje 11-03-08 @ 11:09
Het was wel vreemd dat ze met z'n tweeen waren, die voetbaljongens. Nu begrijp ik het pas. Melchings stoel was vrij.

Nonnes | 11-03-08 | 11:11

Sulfuric-Acid 11-03-08 @ 11:10
En binnenkort kunnen we op Rotana zien hoe rechtvaardig het allemaal was.

Shalome | 11-03-08 | 11:11

Mak verteld de geschiedenis hoe het had moeten zijn.

prohibitandis | 11-03-08 | 11:10

@Shalome 11-03-08 @ 11:09,
Nee nog niet. Hij's nog bezig met het verdedigen van Adolf...

Sulfuric-Acid | 11-03-08 | 11:10

Sulfuric-Acid 11-03-08 @ 11:08
*hehe*

Shalome | 11-03-08 | 11:10

Geert en Geert.. beetje verwarrend..

RickH | 11-03-08 | 11:10

Heeft Mak het gelijk van Goebbels al aan weten te tonen?

Shalome | 11-03-08 | 11:09

Het was méér de Wouter Bos-show, die kreeg verreweg de meeste spreektijd, terwijl die voetbaljongens zich duidelijk zaten te vervelen, en er geen bal van snapten.

fuckje | 11-03-08 | 11:09

Geert Mak? De Harry Mulisch van de nederlandsche geschiedenis.

Willianus Wortelus | 11-03-08 | 11:09

Ben ik de enige die dit topic ziet..??

Sulfuric-Acid | 11-03-08 | 11:09

Hou toch op zeg... Mak voelde zich even heel ongemakkelijk gisteravond. Waren jullie net even plassen zeker?

Nonnes | 11-03-08 | 11:09

Geert, de aarde is ROND!!

Sulfuric-Acid | 11-03-08 | 11:08

Heeft men Geert Mak al verteld dat de aarde ROND is..??

Sulfuric-Acid | 11-03-08 | 11:08

Censuur op de SStaatSS TV

Sulfuric-Acid | 11-03-08 | 11:06

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken

#BREEK

Thierry Baudet per direct uit FvD-bestuur verwijderd