Nederland 2021: GGD's met speciale influencerhoekjes voor vaccinatieselfies
Pics or GTFO!
Het land van 17 miljoen mensen die alles willen vastleggen. Het land van niet voor vijf minuten van je telefoon af kunnen blijven. Het land van eindeloze statusupdates van je tante. Het land van welkom bij mijn vlog. Het land van Famke Louise, Enzo Knol, Anna Nooshin en hoe al dat influencertuig ook heet. Het land van like and subscribe. Het land van vergeet het duimpje niet. Het land van volgers voor alles. Het land van eigenwaarde meten in likes. Het land van speciale selfiehoekjes op vaccinatielocaties van het GGD. Mogen we al uitloggen?
Update: 5.330 coronaselfies erbij.
Zin in! Nederland gaat weer op vakantie
Niemand houdt ons meer tegen
Nederland heeft naar Hugo's spuitprognoses gekeken en zijn eigen conclusies getrokken. Er brandt weer hoop in Hollandse harten. Het licht van een tropische zandstrand schijnt aan het einde van de tunnel. We durven weer de agenda open te slaan en verder dan één week te bladeren. We lopen over van VOC-mentaliteit en willen op een boot zitten. En dan bij voorkeur op een cruiseschip. Met een cocktail met zo'n parapluutje. En 3.000 andere bejaarden. Het maakt niet uit, als we maar weg kunnen. We durven weer te dromen en boeken massaal vakanties voor het najaar, komende winter en volgend jaar. Naast de cruiseschepen lopen ook de wintersportoorden voor volgend seizoen al vol. We fantaseren weer over bier zuipen in een berghut en dan knetterlam dat laatste stukje naar het hotel skiën. Over schnitzels en vreselijk slechte feestmuziek. We hebben er zin in en geen Jaap van Dissel kan ons nog tegenhouden.
Binnenkort dikke bakken shoppen bij Domeinen
Zeker niet van een oud vrouwtje geweest
De voorraadschuren van de overheid vullen zich met leuk metaal. Naast de in beslag genomen A-Klasses met nep AMG-logo's van de lokale dealertjes staat daar nu een hele vloot echte supercars. Justitie begon zijn jacht op exotische speeltjes afgelopen vrijdag met een onderzoek naar ondermijning bij VIP Cars uit Hoofddorp. Een verhuurbedrijf dat onder meer Ferarri's, Porsches en dikke limousines levert aan videoclipschietende rappers en toeterbruiloftdeelnemers. Hoewel de eigenaar vanuit zijn vakantieadresje in Dubai claimt dat er helemaal niets aan de hand is, prijkt zijn Rolls-Royce als jachttrofee op de socials van de politie. Meer leuke tweedehandsjes komen mogelijk binnenkort uit Zeeland. Vanmorgen stormden dienders in een ongerelateerde zaak het kantoor van de broers Salar en Sasan Azimi binnen. Die kwamen Nederland binnen als asielzoekers, maar werkten zich op naar self-made miljonairs en lieten zich graag fotograferen in hun Ferrari's, Lamborghini's en potsierlijk ingerichte woning. Nu verdenkt de politie ze van self-made fraude en zijn ze volgens PZC vanmorgen in de boeien geslagen. Worden ze schuldig bevonden, dan is de kans aanzienlijk dat hun benzineslurpende compensatieracers ook in een overheidsopslag belanden. Het kan leuk shoppen worden daar bij Domeinen.
50Plus ruziet ook de laatste zetel(s) weg
Daar hebben ze geen Henk Krol voor nodig
De dood, belastingen en ruzie in het bejaardenclubje van 50Plus, het zijn de drie zekerheden in het leven. Wie bang was dat de rust was teruggekeerd na het vertrek van Henk Krol kan opgelucht ademhalen, want de meest kwetsbare groep van de politiek samenleving vecht kolderieke ruzietjes nog immer openbaar uit. Lijsttrekker Liane den Haan roept haar nummer 3 op de kieslijst, Ellen Verkoelen, op om zich terug te trekken. Verkoelen had eerder kritiek op de campagne en de lijsttrekker, omdat Den Haan in media-optredens haar eigen verkiezingsprogramma tegenpraat. Daarnaast onthulde ze dat een appgroep van partijleden is opgeheven wegens te veel ruzie. Den Haan roept haar nu weinig subtiel tot de orde tijdens een live-uitzending van de NOS, zodat ook het publiek kan zien dat het nog steeds een enorme puinhoop is binnen de ouderenpartij. Voor de politieke carrière van Verkoelen maakt het overigens niet uit of ze wel of niet haar plekje op de kieslijst behoudt, want in de peilingen staat 50Plus op slechts één (Ipsos) of twee (De Hond) zetels. En dat was nog voor deze openlijke demonstratie van algeheel wanbestuur van deze geraniumstarende Werther's Originals. Wil je echt wat voor de ouderen doen? Stop dan gewoon met de partij, want aan deze wegrottende bingoclub heeft geen bejaarde iets.
AIVD: Laat toezichthouder minder toezicht houden

Wiv-sleepnet blijft achter privacy-keien hangen.
De sleepwet die per referendum werd weggestemd en dus toch werd ingevoerd, is tegen het licht gehouden en daaruit is geconcludeerd dat er wel heel veel rekening wordt gehouden met de privacy van burgers. Want toezichthouders zijn leuk voor de bühne, maar het is niet de bedoeling dat ze daadwerkelijk toezicht gaan houden. De Toetsingscommissie Inzet Bevoegdheden (TIB) bepaalt of de AIVD/MIVD een sleepnetje mag uitgooien of een mailserver mag hacken en soms zegt die wel eens nee. Dat is een woord dat de AIVD niet graag hoort en daarom spreekt de Evaluatiecommissie Wiv in hun rapport (pdf) over "ontstane spanningen". Het advies om dit te voorkomen is om de TIB minder macht te geven. De toezichthouder mag dan nog wel vooraf een oordeel vellen over de rechtmatigheid van een uitgeworpen datasleepnet, maar mag niets zeggen over de manier waarop de verkregen data wordt gebruikt, zoals de periode dat het wordt bewaard of met welke buitenlandse overheden de informatie wordt gedeeld. Deze taken vallen dan alleen onder de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (CTIVD), die daar vooral achteraf over oordeelt en geen bindende sancties kan uitdelen. De AIVD snapt net zoals de meeste opstandige pubers dat het makkelijker is om vergeving te vragen dan om toestemming te krijgen. Het demissionaire kabinet hangt de sloopkogel al klaar voor een snoeiharde slinger door de laatste privacy-pijler en daarom luiden de toezichthouders in het NRC de bekende noodklok. "Op het moment dat ik geen normale toets kan doen, word ik een stempelmachine", concludeert TIB-voorzitter Mariëtte Moussault. Misschien moeten we er een referendum over houden...
Goh! Hugo knutselt aan vaccinatiepaspoort
Eerst prik, dan party
De EU was al akkoord, dus het was een kwestie van tijd voordat Nederland ook aan de slag ging met een vaccinatiepaspoort. Volgens demissionair minister Hugo de Jonge kunnen burgers in de toekomst met het vaccinvinkje in de hand weer naar een festival, de bioscoop of de kroeg. Het plan moet uiteraard nog in Den Haag worden besproken, want ethisch dilemma. Daarnaast zijn er ook enkele praktische onduidelijkheden. "We weten nog onvoldoende of mensen die gevaccineerd zijn ook zelf geen rol meer spelen bij de verspreiding van het virus." Toch verwachten we niet dat deze debatten resulteren in grote obstakels voor het vaccinbewijs en dat het plan, mede dankzij Europese druk, rap door de kamer wordt geloodst. Het goede nieuws voor de tegenstanders is dat Hugo's prikpapiertje geen papiertje is. Hij wil de app die nu wordt gebruikt om te bewijzen dat iemand recentelijk negatief is getest zo aanpassen dat ook een vaccinatie daarin is opgenomen. "Waardoor degene bij de ingang niet ziet of jij naar binnen mag vanwege je negatieve test of vanwege een vaccinatie." Wanneer deze app-update klaar moet zijn, is nog niet bekend. Maar nadat wij termen als "technische oplossing" en "app" uit de mond van techgoeroe Hugo hoorden stromen, wisten we het meteen: voorlopig krijgt Nederland nog geen coronapaspoort.
Update: Vandaag 3.924 paspoortaanvragers gemeld
Perscodag: Zelfde sleur, wederom geen verlossing
De teleurstelling die je wist dat zou komen
Het is nationale persconferentiedag en dus slaan de nieuwsredacties het vaste draaiboek open. Na de gelekte maatregelen van gisteren (u mag nog steeds niets), volgen vandaag de belangengroepen die zichzelf allemaal heel verrassend het belangrijkste van Nederland vinden. De winkeliers vinden de winkels het belangrijkst, de horeca vindt de horeca het belangrijkst, de sportscholen vinden de sportscholen het belangrijkst, Hugo de Jonge vindt Hugo de Jonge het belangrijkst, de attractieparken vinden de attractieparken het belangrijkst, enzovoort. Daarna mogen de analisten de uitgelekte maatregelen compleet kapot analyseren, zodat u vanavond murw en apathisch voor de televisie zit als Mark zijn praatje komt doen. Onze demissionaire leider vertelt wederom dat we nog eventjes vol moeten houden en wuift alle kritische vragen (als ze er al zijn) weg met dreigende taal over de Britse variant. Dat kleurrijke paar schoenen naast hem zal, compleet onafhankelijk van wat de cijfers zeggen, benadrukken dat het prikken echt heel goed gaat en dat iedere vertraging in de vaccinatiecampagne iedereens schuld is behalve die van hemzelf. Vervolgens sluiten we de avond af met de analyses van de talkshows waarin het effect van deze persconferentie op de verkiezingen (geen) en de effecten van de maatregelen op de samenleving (enorm) aan bod komen. Dit is genoeg om het grootste deel van Nederland weer stil te krijgen voor de komende periode. Over drie weken doen we hetzelfde riedeltje nog een keer.
