achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@Struikrover

Sabine Schmitz (51) gestopt met racen

Top Gear-presentatrice en algeheel topwijf

De koningin van de Nürburgring, Sabine Schmitz, is overleden. Bij het grote publiek vooral bekend vanwege Top Gear, waarin ze een bestelbus in tien minuten en een beetje over het bekende circuit in de Eifel knalde. Geen verrassing, want ze kende The Green Hell als haar broekzak. Ze groeide op naast de legendarische baan en mede dankzij haar werk als chauffeur van de Ringtaxi, waarin toeristen mogen meerijden, legde ze in de loop van de jaren tienduizenden rondjes af op de Nordschleife. Ze was moordend snel, werd de eerste, en tot nu toe enige, vrouw die de 24 uur van de Nürburgring won en racete een indrukwekkende prijzenkast bij elkaar. Na het vertrek van Clarkson & Co mocht ze in 2016 aanschuiven als presentatrice van het nieuwe Top Gear. Het duurde helaas niet lang, want eind 2017 staakte ze haar publieke optredens vanwege een zeldzame vorm van kanker. Iets waar zelfs mensen met de snelheid van Sabine niet aan kunnen ontvluchten. Vandaag bereikte ze op 51-jarige leeftijd haar laatste finishvlag.

UEFA dreigt: Fans in stadion of EK kwijt

Voetbal voor virusbestrijding

Tegenwoordig is iedereen viroloog en de UEFA nog het meest. De Europese afdeling van fraudeclubje FIFA eist van alle twaalf organiserende steden van het EK, waaronder Amsterdam, dat ze deze zomer gewoon publiek toelaten bij de duels. "The one guarantee we can make is that the option of playing any Euro 2020 match in an empty stadium is off the table", aldus UEFA-opperhoofd Aleksander Čeferin. Nu hopen we allemaal deze zomer met waterig bier in een stadion te zitten schreeuwen dat de overkant maar weinig decibel produceert en dat de moeder van de scheidsrechter een oud beroep beoefent, en met het vaccinatieprikken in de armen lijkt dat ook realistisch. Maar als we één ding hebben geleerd van het afgelopen jaar is dat het vrijwel onmogelijk is om ver vooruit te kijken en garanties te geven als het gaat over coronamaatregelen. Daar heeft de UEFA blijkbaar enorme poepschijt aan, want de organisatie deponeert een paardenhoofd in de bedden van de speelsteden. "The ideal scenario is to play the tournament in the original 12 venues, but if that is not possible then it will go ahead in either 10 or 11 countries if one or more of the venues cannot meet the required conditions." Oftewel het maakt niet uit of er in de tussentijd een Limburgse variant van het virus opduikt die de halve samenleving uitroeit, ons toernooitje is belangrijker! UEFA-bobo's die hun eigen belangen voor die van de rest stellen, wie had dat verwacht... 
Update: Fieldlab gaat alvast testen met 5.000 bezoekers bij WK-kwalificatie wedstrijd Nederland - Letland

Politie: Heeft iemand onze wapens gezien?

Zijn van een busje gevallen...

Biedt een onguur figuur u binnenkort wapens aan die "van een politiebusje zijn gevallen", dan is dat niet eens gelogen. Medewerkers van de politie uit Lelystad moeten vandaag beschaamd toegeven dat dat ze drie kisten met oefenwapens kwijt zijn. Ze zijn op 13 maart uit een busje gevallen op de Oostvaardersdijk tussen Lelystad en de A6 en sindsdien niet meer teruggevonden. De kisten konden uit het busje donderen, omdat "het slot van de achterdeur defect was". Je zou iets meer voorzichtigheid verwachten bij het transport bij wapens, maar blijkbaar is dat wegbezuinigd. Volgens de blunderende dienders zijn de oefenwapens "onklaar gemaakt en gemarkeerd", maar herken dat maar eens als overvaltuig zo'n wapen tegen je hoofd zet. De politie wil deze megafaal zo snel mogelijk rechtzetten, maar weet niet waar ze moeten beginnen met zoeken. Mocht u dus iets weten over deze treurige kwestie, laat het dan even weten aan je plaatselijke bromsnor, zodat de politie deze extreem gênante vermissingszaak snel weer achter zich kan laten.

Gat in de markt: Wakker Daten

Alleen samen krijgen we coronamaatregelen onder controle

Het is deze dagen niet makkelijk om er een alternatieve mening op na te houden. Je stelt een paar honderd kritische vragen, verstuurt een paar duizend dubieuze Facebook-posts en voor je het weet willen je vrienden niet meer met je praten en is je vrouw ervandoor met de yoga-instructeur. En dat terwijl u ze alleen probeerde te waarschuwen voor de onzichtbare gevaren van deze wereld. Gelukkig is er nu een oplossing voor deze eenzaamheid: Wakker Daten! Daten voor hoger ongeleiden. Want niets is zo erotisch als samen haten op Bill Gates. Het begint met een stevig betoog over zendmasten en voor u het weet ligt u haar graancirkel te deepstaten. Kunnen we om lachen, maar deze verzuiling is natuurlijk een gat in de markt. Dit zet de deur open voor complotkroegen waar je met gelijkgezinden een microchipvrij biertje kunt drinken. Of de terugkeer van een honderd procent afluistervrije communicatiedienst met postduiven. En vergeet vooral de gegarandeerd 5G-vrije yogastudio's niet. Zie geen gekte, maar geld!

Hee koning, we hebben werk voor je!

Nee, niet Martijn Koning...

Hoewel de politiek in dit roze hoekje van het internet wel leeft, is het voor een groot deel van de bevolking niet zo top of mind. Ongeveer een vijfde van de stemgerechtigden blijft thuis en daar mag best iets aan gedaan worden. Hoe meer mensen gaan stemmen, hoe meer de volksvertegenwoordiging daadwerkelijk het volk vertegenwoordigt. Maar onze meest politiek onafhankelijke inwoner, koning baard, blijft stil rond deze tijd. Op zijn koningsdag is het belangrijk dat heel Nederland mee kan doen, maar tijdens het stemfeest der democratie is de nationale kroon nergens te vinden. Kom op Willempje, we betalen u meer dan genoeg om even op nationale televisie uw onderdanen op te roepen om te gaan stemmen. Desnoods met Maxima dansend in bikini op de achtergrond, zodat mensen daadwerkelijk opletten als die baard in beweging komt. In dat geval zien we het zelfs door de vingers als u dat opneemt in uw geliefde Griekenland, de bakermat van democratie. Hop, kom met die koninklijke kont van de troon en doe eens wat voor dat salaris!

Twitter pleegt compleetcensuur op Memphis

Censuurmachine toont zijn donkerste kant

Censuur; het heeft nog nooit iets opgeleverd, maar het blijft ongekend populair. We wisten allang dat de Twittervogel in een krap kooitje zit en dat werd recentelijk nog bewezen doordat onze favoriete oranje Twittertrompet snoeihard van zijn digitale zeepkist werd getrapt. Afgelopen nacht ging het platform per ongeluk een stapje verder en pleegde het compleetcensuur op de term 'Memphis'. Of je nu oreerde over de hoofdstad van het Oude Egypte, de locatie waarin ze MLK omlegden, de codenaam voor Windows 98 of die ene balschopper, het resulteerde allemaal in verwijderde Tweets, uitgedeelde waarschuwingen en verwijderde accounts. Deze schwalbe van het techbedrijf laat zien dat de censuurmachine snoeihard kan ingrijpen op woorden die ze classificeren als VERBOTEN zonder daarbij enige context te betrekken. Je gaat je toch afvragen voor welke termen dat systeem is bedacht. Wordt 'Trump' het verboden woord? Past 'avondklokrellen' dadelijk niet in de Newspeak van de blauwe fladderaar? Of doen ze verstandig en gooien ze 'diversiteitsquotum' in de ban? Suggesties zijn welkom in de reaguursels.

Mark Rutte: Het is heerlijk om te ontregelen

Nou, dat is gelukt hoor

Dat was weer gezellig gisteren bij het Jeugdjournaal. De leiders van de zes grootste partijen mochten een avondje ontspannen, want het ging eens niet over stikstofwaardes voor boeren en financiële steunpakketten aan Zuid-Europese landen. Nee, met de kinderen in het publiek werd gebabbeld over onderwerpen als TikTok, pesten en natuurlijk school. Zo onthulde de premier des Vaderlands dat op zijn rapport stond dat hij als druktemaker andere kinderen afleidde. Iets wat hij naar eigen zeggen nooit is afgeleerd. "Het is heerlijk om te ontregelen. Om mensen een beetje te plagen." Dat verklaart veel over de politiek leider van dit land. Over de man die eindverantwoordelijk was voor de rampzalige kindertoeslagenaffaire, die opzettelijk de transparantie van de regering naar een nieuw dieptepunt zwartbalkte, die met zijn haperende geheugen verwarring zaaide over een vernietigend bombardement in Hawija en die met zijn gekronkel met de avondklok het land langzaam steeds bozer en bozer weet te maken. Wij maar denken dat hij een incompetente leider was, maar hij blijkt gewoon een beetje te plagen en te ontregelen. Is de school al uit?

Gas erop! De F1 gaat weer beginnen

Zin in!

Het was een kort wintertje wachten, maar we gaan weer terug naar het normaal. Met op zondag F1 op de buis, zoals het hoort. Voordat het langste seizoen everooit (23 races) op 28 maart aftrapt in de Bahreinse zandvlakte, beginnen we vandaag, morgen en overmorgen met drie testdagen. Ook in Bahrein, want dan ben je er maar vast. Op basis van deze testdagen kunnen tig analisten hun voorspellingen doen voor het komende seizoen, die vervolgens allemaal niet blijken te kloppen omdat het verleden uitwijst dat je geen zak kan zeggen over gereden tijden op een testdag. 

Wegens weinig gewijzigde regeltjes zijn de auto's slechts een doorontwikkeling van vorig jaar en zien we geen spectaculaire vernieuwingen. Wel hebben de coureurs een kleine stoelendans gedaan en zijn de teams met de kwast in de weer geweest. We gooien daarom alle spelers even in een overzichtelijk overzichtje, zodat je weer weet waar je naar kijkt. 
F1 Fantasy: Pit lane poultje maken? Vroemliefhebbers kunnen aanmelden voor De NoStyle Brand Safety Car League met invite code 94df72edae. Zie u aan de start!

Ook al progressiever dan Nederland: Mexico

Want de VVD weigert te kiezen

Na Uruguay, Canada en enkele staten in de VS staat nu ook Mexico op het punt om wietteelt, -handel en -bezit te legaliseren. Terwijl wij op een pompwagentje staan te gedogen knalt zelfs de mariachiband ons voorbij in een sneltrein van progressiviteit. De vastgelopen verdeeldheid in Nederland is groot, omdat zowel de tegenstanders (alle godaanbidders en de PVV) als de voorstanders (zo'n beetje de rest) in de minderheid zijn. Het is namelijk de VVD die geen standpunt durft in te nemen en al jaren een patstelling veroorzaakt. In het partijprogramma houden ze het op "slimmer regelen" van de teelt en handel. "Voor de slimme aanpak wachten we eerst de uitkomsten van het huidige experiment met de gesloten coffeeshopketen af." Dat is geen standpunt, maar een vorm van tijdrekken. Dit experiment dat in januari 2019 is goedgekeurd, zit nog steeds in de voorbereidende fase en gaat nog jaren duren. Deze afwachtende houding van de VVD lijkt vooral handig te zijn voor de formatie. Zitten de coalitiepartners dadelijk op links dan claimt de VVD dat ze altijd voor verandering hebben gepleit, maar zitten de partners in de christelijke hoek, dan voorspellen wij dat er meer onderzoek nodig gaat zijn en de daadwerkelijke legalisering van cannabis wederom op een dood spoor belandt. Toch ironisch dat het vastgelopen Nederlandse drugsbeleid niet opgelost kan worden door de VVD's verslaving aan regeren.

Hierom is André Hazes weg bij Monique

Daar is weinig tegenin te brengen

André Hazes is afgekickt van Monique Westenberg en blijkbaar heeft heel Nederland en zijn Albert Verlinde daar een mening over. De 27-jarige zanger, die tijdens een eerdere breuk met Monique zijn hitsingle in de cd-gleuf van Bridget Maasland stak, heeft nu zelf gereageerd op het nieuws, al is zijn statement op Instagram tussen de regels door vooral een trotse aankondiging van zijn nieuwe verovering. Hij vertelt hoe de familie van Soelen hem veel steunt. "Ik ben toen ook heel goed bevriend geraakt met Sarah van Soelen en hoewel we in die tijd een sterke klik voelden, bleef het bij vriendschap. Dat daar in de toekomst mogelijk meer uit zou kunnen ontstaan, sluit ik niet uit." Ja, we snappen de hint ouwe rukker. Je leeft nog steeds alsof het je laatste dag is en zo hoort het ook. Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst pik!

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.