achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@Struikrover

LIVE. Max verdedigt kampioenschap in Lewisland

Pakte gisteren al de Britse pole af

Daar gaan we dan voor het tweede deel van een race die gisteren al begon. De uitslag van het onnodige experiment van zaterdag is de startopstelling van vandaag en daardoor begint Verstappen vanaf de eerst plek voor zijn Mercedes-concurrenten Hamilton en Bottas. Max' teamgenoot Perez spinde in de sprintrace en start vandaag helemaal achteraan en kan de Nederlander dus niet helpen in de strijd met de Mercedessen. Koning Russell zag zijn uitstekende kwalificatie van vrijdag volledig verloren gaan, omdat hij in de sprintrace een plekje verloor en daarna ook nog drie plaatsen gridstraf kreeg. De punten zijn dus weer ver weg voor de Williams-rijder. Een groot deel van de race zal draaien om het rubber, want Silverstone is een echte bandensloper, dat zagen we gisteren al en weten we ook nog van vorig jaar. Veel harde banden en een tweestopper liggen dus voor de hand. Oftewel, tijd om een BrewDog in te schenken en te kijken wie er met een lekke band in de muur eindigt en wie er het applaus van 140.000 aanwezige fans in ontvangst mag nemen. Let's race! 
UPDATE: Max en Lewis raken elkaar in eerste ronde en Max crasht hard in de banden. Einde race voor hem.
UPDATE: Lewis Hamilton hengelt Leclerc vlak voor het einde binnen en wint de race. Leclerc tweede en Bottas derde.

Max Verstappen wint eerste F1-sprintrace ooit

Sprintrace,  daar vroeg helemaal niemand om

Raceweekend en zaterdag, dus tijd voor de kwalificatie op het Britse Silverstone. Behalve dan dat de kwalificatie gisteren was en we de uitslag al weten. Dit is namelijk het weekend dat de Formule 1 experimenteert met de zogenaamde sprintrace. De nieuwe constructie die de kaartverkoop op de vrijdag moet stimuleren en verder geen enkel nut heeft. Daarbij is de kwalificatie naar vrijdag verschoven en de uitslag resulteerde in de startopstelling voor een race van 100 km (ongeveer 17 ronden) vandaag. De uitslag van deze race is weer de startopstelling voor de echte race van morgen. Volgt u het nog? Enfin, de minderhedenmultimiljonair was de snelste in de kwalificatie, maar staat op P1 en niet op pole, want die titel is voor de winnaar van de sprintrace. De Nederlandse leeuw brult vanaf P2 en Bottas staat met zijn contractzenuwen op P3. Daarover gesproken: Koning Russel perste in zijn thuiskwali het onmogelijke uit zijn Williams en staat op P8. Vanaf daar  kan hij zijn Mercedes-contract al bijna ruiken. Wij pakken er een pint Fuller's bij en gaan er eens goed voor zitten. Lichten uit en racen (voor even)!
UPDATE: Max wint de sprintrace en staat morgen dus op pole position. Hamilton P2 en Bottas P3.

NL ziet 50.000 kilo coke aan zijn neus voorbij gaan

In slechts zes maanden

In de eerste helft van 2021 is 50.956 kilo wit pretpoeder met bezorgadres Nederland onderschept. Dat is een flinke kabouterpostbus vol. 22.400 kilo daarvan werd door Nederlandse douaniers ontdekt en 28.000 kilo bestemd voor Nederland werd door buitenlandse douanediensten in beslag genomen. Een indrukwekkende hoeveelheid neusgatgenot met een straatwaarde van zo'n 2,5 miljard euro, al is het weliswaar ietsje minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Goed werk, maar wij vragen ons vooral af hoeveel kilo er wel doorheen is geglipt. Want ondanks het harde werk van de grenswachters lijken leveringsproblemen op de Zuidas of in het Mediapark uit te blijven. Blijkbaar schept de douane slechts emmertjes uit de kolkende cokerivier die Nederland binnenstroomt. Zelfs de vervolging van cokekoning Taghi en zijn bende heeft nagenoeg geen invloed op de hoeveelheid handel. De marges zijn gigantisch, de vraag blijft hoog en de kansenwijken zitten vol met potentiële werknemers, dus de coke blijft komen en ook het bijbehorende bendegeweld gaat voorlopig niet weg. Wen er maar aan. 
UPDATE: Maar hoeveel is 50 ton eigenlijk in deze markt?

Limburg best nat, doden en vermisten bij de buren

Woelige waterupdate

Code rood heeft Limburg vannacht verlaten en wat achterbleef was een hoop nattigheid. In de regio Valkenburg viel 150 tot lokaal 200 millimeter neerslag en dat hebben ze geweten ook. Evacuaties, stroomuitval, ondergelopen kelders, rivierachtige straten, dichte snelwegen en gestremd treinverkeer teisteren de provincie. Toch is het Nederlandse Limburg een droge woestijn in vergelijking met sommige gebieden net over de grens. In het Duitse plaatsje Schuld zijn zes huizen ingestort en worden zo'n dertig mensen vermist en in de regio Ahrweiler in de Eifel zijn zeker vier doden gevallen en worden zo'n zestig mensen vermist. Een 22-jarige man in het Belgische Eupen nomineert zich voor een Darwin Award, want hij sprong met een zwemband in het snelstromende water, werd meegesleurd en overleed. Voor de rest veel meldingen van overstroomde straten, mensen die vastzitten op daken, meegesleurde auto's en meer van dergelijke 1953-achtige situaties. De ergste regen is nu achter de rug, maar het duurt nog wel even voordat iedereen weer droge voeten heeft.
UPDATE: De waterstanden blijven voorlopig stijgen en bereiken morgenavond hoogtepunt.
UPDATE: Voedseltekorten dreigen in Valkenburg! Kannibalisme ligt op de loer...
UPDATE: Dodental in Duitsland stijgt naar 11 19, en in België naar 2.
UPDATE: Ook de A2 gaat dicht.
UPDATE: Nu wordt het serieus: Bierbrouwerij Gulpener ligt stil
UPDATE: A2 weer open.
UPDATE: Dodental in Duitsland stijgt naar 33. Dodental in België naar 6. Luik roept inwoners die in de buurt van de Maas wonen op om te vertrekken. Roermond evacueert inwoners rond Hambeek.

Leuk voor ieder kind: de LEGO-gun

Maar dan niet van LEGO

Het kinderspeelgoed waarvan u nog niet wist dat u het wilde hebben: de Block 19. Een vrolijk gekleurd pistooltje waar u LEGO-blokjes op kunt plakken en die eveneens is voorzien van een speels LEGO-vizier. Onderhuids is het echter gewoon een Glock 19 (9mm, semi-auto), dus qua vuurkracht blijft u niet achter als u op premiervormige doelwitten knalt tijdens het FvD-bedrijfsuitje. Ideaal voor kinderen die vinden dat luchtdrukwapens niet genoeg schade aanrichten binnen de familie. De gunknutselaars van Culper Precision willen met dit kunstwerkje laten zien dat wapens voor iedereen zijn en niet alleen voor wannabe-Rambo's in camouflagekleding. Nou, ze zijn geslaagd hoor, want dit is een wapen dat u vol trots aan u vrienden laat zien. Op school bijvoorbeeld. LEGO zelf is er iets minder blij mee en stuurde een cease and desist richting Culper. Een beetje kinderachtig van een bedrijf dat zelf groot is geworden met voetmoordende martelsteentjes.

CODE ROOD: Tweede zondvloed nadert Limburg

Limburg identificeert zich voortaan als meer

Waterig nieuws uit de provincie van vlaaien en pensioengerechtigden: na de zondvloed van gisteren staat vandaag nog een lading regenwater des blub op het programma. "Tot en met donderdag trekken vooral in het zuidoosten van ons land geregeld zware buien over. Hierdoor kan er met name in Zuid-Limburg dagelijks meer dan 75 mm regen in 24 uur vallen. Tot en met donderdag moet er rekening gehouden worden met plaatselijk meer dan 150 mm regen", aldus de wolkenstaarders van het KNMI die met een code oranje wapperen. Gisteren verdween de A79 onder water, veranderden kelders in binnenzwembaden en stroomden riolen over, dus vandaag zal wel het laatste zetje zijn om de complete provincie te veranderen in een groot watersportparadijs. Met die Vaalserberg als eenzaam eiland omringd door witte stranden. Een waterworld bewoond door steuren en karpers, waar volgend jaar al de eerste Kevin Costner in het wild wordt gespot. Een vloeibare hemel op aarde waar Maarten van der Weijden een op de nationale televisie uitgezonden zwemtocht houdt van wat vroeger Venray was naar wat vroeger Sittard was en daarmee een miljoenmiljard emoeuro's ophaalt en zo kanker geneest. En daarvoor bedanken we Limburg. Het was gezellig, het eindigt nat. De elf provincies der Nederlanden groeten u. 
UPDATE: Hulpdiensten Zuid-Limburg voor de zekerheid vast naar GRIP 4
UPDATE: A79 wederom afgesloten vanwege wateroverlast.
UPDATE: De veiligheidsregio houdt rekening met overstromingen.
UPDATE: Defensie stuurt 60 militairen richting Limburg in de strijd tegen het water.
UPDATE: Camping De Gele Anemoon in Wijlre wordt geëvacueerd, meldt L1.
UPDATE: Bij onze Belgenburen gaat het echt slecht. Zoals in Theux en Spa.
UPDATE: Inmiddels naar code rood. Na de A79 nu ook een deel van de A76 dicht.

Klimaatdag! EU onthult allesbepalende Green Deal

En het mag wat kosten

Klimaatgoeroe Frans Timmermans kamt zijn klimaatbaard, doet zijn beste klimaatpak aan en poetst zijn klimaatschoeisel, want vandaag is het klimaatdag in Brussel. De Europese Commissie presenteert de langverwachte wetten die de Green Deal ondersteunen, waarmee Europa de klimaatverandering compleet gaat oplossen terwijl ze in China nog een paar honderd kolencentrales bouwen. Met als hoofddoel in 2030 55 procent minder emissieuitstoot dan in 2005 en in 2050 netto geen CO2-uitstoot meer. Dat betekent een lijst aan grote en extreem dure maatregelen die iedereen raken. Onder meer auto's met brandstofmotoren worden gesloopt en CO2-heffingen treffen werkelijk alles dat iets met uitstoot te maken heeft. Vliegen, rijden, verwarming, elektriciteit: alles wordt duurder. Om te voorkomen dat vooral in de armere landen de inwoners hun elektriciteitsrekening niet meer kunnen betalen komt er een Sociaal Klimaatfonds, waar alle landen jaarlijkse miljarden euro's in storten en waar vervolgens voornamelijk de Oostbloklanden van profiteren. Want een EU-plan is geen EU-plan zonder een geldpomp die de euro's vooral wegzuigt in de westerse hoek van het continent. Nadat Timmerfrans braaf zijn klimaatlach aan iedere camera heeft getoond begint de strijd pas echt, want vanaf vandaag mogen alle lidstaten zich tegen deze voorstellen verzetten. De laatste kans om de klimaatwetten aan te passen of te vetoën voordat we ons er aan verbinden en zeurzeikerds als Urgenda kunnen en zullen afdwingen dat we ons eraan houden. De komende tijd ontdekken we dus welke delen van die groene deal het gaan halen en welke zullen sneuvelen in de allesbrander van Europese onenigheid.

Lewis Hamiltons diversiteitsrace is dikke prima

Ga zo door Lewis!

Een nieuwe losse F1-flodder van Sir Lewis Woketon. In zijn huidige Mercedescontract staat dat beide partijen zich meer inzetten voor diversiteit en dat zullen we weten ook. Vandaag presenteerde hij zijn 'Hamilton Commission report' waarin hij aanbevelingen doet om meer diversiteit in de F1 te krijgen. Met flutadviezen zoals "buiten de bekende universiteiten kijken voor nieuw talent", want dan maken zwarte specialisten meer kans op een F1-carrière. Alle teams en de F1-organisatie zeggen nu braaf dat ze het er mee eens zijn en het rapport volledig steunen en vervolgens verandert er uiteraard helemaal niets. F1-teams die honderden miljoenen euro's uitgeven voor het beste van het beste gaan niet plots de hoogst gekwalificeerde kandidaten naar de concurrentie sturen zodat ze aan Hamiltons diversiteitsquotum kunnen voldoen, want in de harde werkelijkheid draait alles om winnen en winsten. Dat is tevens de reden dat ze wel overal regenboogjes op schilderen, maar vervolgens ook racen bij de homohaters in Saoedi-Arabië. Normaal gesproken raden we BLMilton aan te stoppen met deze politiek correcte onzin en zich weer toe te leggen op het racen, maar gezien het verloop van het kampioenschap komen we met een ander advies voor het modemannetje: schrijf rapporten, maak je boos, kniel je suf en laat deze randzaken vooral constant door je hoofd spoken. Dan kan Max mooi die titel pakken.

VIDEO. Plunderproblemen in Zuid-Afrika

Grote flatscreen, kleine auto...

De chaos in Zuid-Afrika oogt misschien als een drama, maar op sommige plekken is het gewoon een komedie. Neem de plunderkoning uit bovenstaande video met zijn nieuwe 58 inch televisie en zijn te kleine auto. Staat daar te passen en meten alsof het een live sketch is waar alleen het Benny Hill-muziekje ontbreekt. Andere plunderaars geven nog het goede voorbeeld met hun dakdoos, maar die hint komt niet aan. Het is een kleine lach in een land waar het momenteel om te janken is (liveblog). Waar plunderaars complete winkelcentra leegjatten en menig bedrijf van een ongevraagde renovatie voorzien. Waar zelfs bloedbanken (WTF?) niet meer veilig zijn en vaccinatiecentra voor de zekerheid tijdelijk sluiten. En waar na 757 arrestaties, de inzet van het leger en vele beloften van de autoriteiten de rust nog steeds niet is teruggekeerd.

Sfeervolle luchtbeelden

Minister Van Nieuwenhuizen laat het licht uit

Verplichte verlichting auto's overdag van tafel

Automobilisten zijn voorlopig niet verplicht om licht te voeren overdag. De Tweede Kamer vroeg Van Nieuwenhuizen eind vorig jaar zo snel mogelijk een wet in te voeren die verplicht autoverlichting ook overdag te voeren ten behoeve van de verkeersveiligheid en de demissionaire minister besluit nu volgens goede kabinetstraditie om het verzoek van de Kamer in de prullenbak te deponeren. Het zijn tenslotte maar volksvertegenwoordigers, daar hoeft u als demissionair minister echt niet naar te luisteren. Aangezien alle nieuwe auto's tegenwoordig zijn voorzien van automatisch dagrijverlichting zou deze regel volgens de minister slechts van toepassing zijn op een steeds kleinere groep voertuigen. Daarnaast zou het verplicht overdag verlichting voeren bij oudere auto's leiden tot maximaal drie procent meer brandstofverbruik en is de maatregel moeilijk te handhaven. De demissionaire minister oordeelt daarom dat dit een te zwaar middel is en veegt het voorstel van tafel. U hoeft dus niet bang te zijn dat ome bromsnor aan u vraagt "wat we denken dat we aan het doen zijn" als u op een stralende dag een keer vergeet uw lampen te ontsteken en de flitskast met verlichtingscheck blijft voorlopig ook achterwege. Wel zo fijn in een land waar de automobilist al tot de laatste euro wordt uitgeknepen, al schijnt deze kwestie ook een licht op het gemak waarmee een minister verzoeken van de Kamer naast zich neerlegt. De tegenmacht staat wederom volledig geparkeerd, terwijl het kabinet ook in demissionaire status vol gas over de linkerbaan vliegt.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.