Amerikaanse Kustwacht: "Wrakstukken gevonden in Titanic zoekgebied"
Er is iets gevonden in het gebied waar naar iets werd gezocht
Social
Implosie? Het bericht lijkt te bedoelen dat de wrakstukken onder water zijn gevonden? Het is vooralsnog onduidelijk of de wrakstukken inderdaad van de vermiste DIY onderzeeër zijn, maar waarschijnlijk voelt het wel. Dit bericht wordt aangevuld.
Update: "True Explorers have sadly been lost..."
Social
UPDATE: Wrakstukken zijn "a landing frame and a rear cover from the submersible"
Social
USA Today US Coast Guard Press Conference Stream
NBC Live
Een makker live
Social
Flink gebied
Social
Archiefbeeld: implosie
Social
Reaguursels
InloggenJe weet het niet hè wat er leeft op de zeebodem,
Goliath Awaits vertelt het verhaal van een Engelse oceaanlijner die zinkt naar de bodem van de oceaan vier dagen na het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Tijdens een reis naar New York wordt het schip getorpedeerd door een Duitse onderzeeboot en zinkt naar een diepte van 250 meter. Veertig jaar later vinden duikers het schip terug.
Vanuit het wrak worden SOS-seinen opgevangen, en het blijkt dat 300 mensen al meer dan 40 jaar op de bodem van de oceaan in het wrak van de oceaanstomer hebben overleefd. De overlevenden worden geregeerd door een naar het schijnt welwillende dictator, wiens genialiteit hen in staat stelt hun leefgemeenschap voort te zetten.
www.youtube.com/watch?v=pyv7B8lkeJs
"Welwillende" dictator die mensen die niet meer nuttig zijn of lastig worden infecteert met een zelf ontwikkelde ziekte zodat ze korte tijd later de pijp uit gaan. Met je welwillend.
Of spoiler ik nu teveel?
Man of culture! Lang nachtmerries van die film gehad :-)
De kat is plat, ik herhaal: de kat is plat.
Die pannekoek zat er iig zelf ook in. Jammer dat die daar nog wat mensen in meegesleept heeft :(
O god... is dit een nieuwe generatie onzinzinnen? 'het voelt wel waarschijnlijk', 'het voelt niet logisch', 'het voelt oneerlijk' enz?
Discovery channel kan nu alvast de volgende aflevering maken van 'seconds from disaster'
Tevens the Internet Historian
@Blauwe Wafel | 22-06-23 | 21:59:
En op Hisrory , prima zender trouwens ook een docu.
Eindelijk andere programma's op 'the hitler channel'.
‘Deze mannen waren echte ontdekkingsreizigers die een geest van avontuur en een diepe passie voor het verkennen en beschermen van de oceanen van de wereld deelden’, aldus de verklaring. ‘Onze harten zijn bij deze vijf zielen en elk lid van hun families. We rouwen om het verlies van mensenlevens en om de vreugde die ze brachten aan iedereen die ze kenden.’
Sorry maar ik vond het een stel dwazen die in een ongetest Peppie & Kokkie/houtje touwtje koekblik interessant wilden doen.
Ok, delen van de drukkamer zijn op de bodem gevonden. Die heeft een “plop” gedaan.
Waarom zou dat ding imploderen op driekwart van de daling, terwijl dat ding al vaker succesvolle Trips naar de titanic heeft gemaakt. Dit was niet de eerste keer in gebruik. Ik snap dat niet.
Juist daarom… slijtage. Blijkbaar was de koolstofvezel romp al aan het delamineren en weigerde het bedrijf verdere inspectie daarvan.
Als bij eerdere afdalingen schade is ontstaan, microscheurtjes, die onopgemerkt zijn gebleven bij tussentijdse checks, dan kan het een keer voorkomen dat de volgende afdaling gewoon de laatste is geweest.
Het materiaal was moetjes
Slordigheid. De Spaceshuttles haalden ze na een ruimtereis compleet uit elkaar en bestudeerden de geleerden het hele spul. Toch gingen er twee helemaal mis. De eerste kon, de tweede was misschien wel een vorm van gemakzucht. En dat is de NASA met onbeperkt budget. Bij dit soort speelgoedprojecten zou het zomaar kunnen zijn, dat plakband genoeg leek. Waarschijnlijk ook overschatting en dat soort zaken. Je moet gewoon je spul altijd controleren. Voor en na een missie. Dat hoort ook onderdeel van het spel te zijn, ookal is het misschien saai werk. Overigens is de lasnaad tussen titanium en fiberglas ook wel interessant. Dat is in potentie DE zwakke plek in het geheel. Maar lassers kunnen dit veel beter uitleggen. Die hebben er echt verstand van.
High prices, Low cycle fatigue.
Bij voorgaande dalingen zal er dan al forse schade geweest zijn aan de constructie.
Het is protocol om precies te weten wat voor materiaal je gebruikt en hoe deze reageren op druk/zout water etc etc. en overduidelijk had meneer die geen "50+ oude witte mannen" wou huren voor hun ervaring geen zin om daar de moeite voor te doen omdat het teveel zou kosten. Ik bedoel de verlichting kwam van een kampeerwinkel en de binnenkant zag eruit als een lan party boomhut.
Als je een hijsketting met een rating voor 10 ton talloze keren overbelast door 25 ton er in te hangen, dan breekt hij een keer.
Zo ook raampjes die niet dieper zouden mogen dan 1400 meter, of een titanium cilinder zonder rating.
Edit: Laat maar
Dat van die klopgeluiden die waren gehoord slaat dan ook nergens op. Kan nooit van die mensen in de onderzeeër geweest zijn. Waarschijnlijk toch een walvis.
Ja, achtergrondgeluiden van de oceaan zeiden ze vandaag
Elke 30 minuten, walvis met een stopwatch
Poltergeist.
LIVE: Titanic submarine - US Coast Guard news conference on missing sub after 'debris field found'
YT: /watch?v=gNq3vQsWfCQ
Nou , gevonden en niet goede doen zeg maar. Let the blame game commence!
Toch maar eventjes een sommetje gemaakt.
www.piping-designer.com/index.php/dis...
Met E = 115 GPa ( Misschien wat aan de lage kant want QI)
Afmetingen van dat gedrocht: buitendiameter = 66"
Wanddikte = 5"
Met die standaard formule kan ie een maximale druk aan van net iets meer dan 300 bar.
Een fem-sommetje laat zien dat dat overeenkomt met een BLF van <6 (Een veiligheidsfactor van 6 is gangbaar voor knik in de industrie)
Heeft u ook rekening gehouden met de zicht-vensters (ramen).
@vanDeudekom | 22-06-23 | 21:01:
Daar zijn voor zo ver ik weet geen gedetaileerdere gegevens van dan dat er ergens een diameter van is gegeven. Alleen globaal over de romp kan vastgesteld worden dat het bijzonder kritisch is.
@donar wodanszn | 22-06-23 | 21:05: Eens. Blijft bijzonder dat "het ding" naar die diepten mocht.
Dan bouwt Elon toch beter spul...
Enfin, het lag tenminste niet aan een gebrek aan reddingsboten.
"updare". Wat een nivo weer
“Niveau”
Gek genoeg doet de Trust Playstation controller het nog gewoon.
Bij zulke berichten stokt me de adem , hopelijk voelen de redders de hete adem in hun nek zodat de ingeslotenen nog de langste adem hebben en niet voor altijd hun adem uitblazen.
Ze zijn deaud.
Bij mij niet, want onderdeel van het spel. Net als een grote klapper in de F1, zitten we ook te wachten op rampspoed. Vooral, wanneer ze nog heel waren, tien dagen op de bodem lagen en de meest afschuwelijke zaken zouden uitvreten om te overleven, zou heel de wereld nog altijd toekijken. Zo had het zomaar kunnen zijn, dat een van de passagiers gaat eindigen als seriemoordende pechvogel. Daar kan je dan gelijk kanibalisme, verraad en machtsovernames aan toevoegen. Dat zou een spannende film kunnen opleveren, waar ook weer iedereen naar gaat kijken. Misschien heeft een grote inktvis dit duikbootje wel kapotgemaakt. Maar een implosie is het meest humane. Plop, boem en weg in een fractie. Da's beter als dat je met je auto verongelukt, en dagen in de bosjes ligt om uiteindelijk net een uur te vroeg te sterven.
Er zijn geen ingeslotenen. Dat ding ligt in stukken op de bodem en de inzittenden zijn al door zeedieren opgegeten
PJW
www.youtube.com/watch?v=5zvqtBhdan4
Dat ding - Titan - vernoemen naar de Titanic, is niet z'on bijster goed plan gebleken. Overigens neem je toch een absurd risico met deze levensgevaarlijke pleziertocht ruim 4000 meter diep? Een gamecontroller als stuur???!! Zou eerder hoogst verbaasd zijn geweest als ze ongedeerd waren teruggekomen.
Soort mariokart maar dan zonder gegarandeerde finish.
Ze hadden de trip al meermaals ondernomen met die submersible. Ook is de controller niet heel vreemd bij dat soort afwijkende vaartuigen.
Het feit dat het ruitje maar gecertificeerd was tot 1300m en dat er een medewerker ontslagen is die zich zorgen maakte om de veiligheid, DAT is een probleem!
@superb_de_lux | 22-06-23 | 20:07: Bolderkar.
Als je zo’n onveilig kutding in elkaar flanst kan je ‘m noemen hoe je wil. Dood ga je toch.
@Cheesy Poof | 22-06-23 | 20:14: Juist die eerdere duikvluchten (pun intended) hebben het materiaal verzwakt. Ik las op BBC dat er al eerder zorgen waren over metaalmoeheid. Dat het 1x goed gaat is leuk,. 2x ook, maar er komt een enorme druk op te staan en het materiaal vervormt toch.
250.000 dollar betalen voor je eigen doodvonnis. Ironisch.
Ironisch maar sociaal: aan btw ongeveer 50.000! Zou het hier georganiseerd zijn.
Beetje als doodgaan op Everest maar dan exclusiever.
Ze hebben een frame en een kap gevonden, wat zou kunnen betekenen dat de capsule zelf nog heel is... verschrikkelijk
Al iets gehoord van Jomanda?
Ze heeft per vergissing de verkeerde oceaan ingestraald.
10 Jack, 10.
Hebben wij ze wel in zien stappen ?
Dat is wel scherp! En dat ze naar zichzelf zoeken……
Dat we weer de hele week horen over gasten in een duikboot terwijl er allerlei terringzooi overal speelt is wel weer apart. Interesseert me echt geen zak.
De greep die de staat op de verkoop van je eigen huisje doet is een grotere nachtmerrie.
Vervelend incident, als techneut zeg ik ‘n klein probleem waarbij geen back-up is ingecalculeerd. Enige tijd geleden reed ik met een set waarbij er een luchtbalg klapte (10 bar), het vreemde was dat dit plaatsvond een uur na het lossen van 37.5 Ton. Ditzelfde geld ook voor te zwaar belaste banden, deze klappen pas binnen 24 uur na belasting. Wat kunnen we hier van leren? Dat inwendige schade op termijn verzwakking geeft, vaak onzichtbaar.
In mijn optiek had deze submersible na elke duik (dus max. belasting) compleet nagekeken moeten worden of zelfs delen vervangen dienen te worden.
RIP avonturiers...
Een goede aanvulling, dank. Treurig dat dit bedrijf dit kennelijk niet zodanig controleerde.
Gokje .. U is vrachtwagenchauffeur ? truckdriver.. rubber duck.. convoy al gezien?
@broervandenhollander | 22-06-23 | 19:48: Manta Manta?
Zoals goede maatschappijen met vliegtuigen ook doen dus...
Ze hadden dan ook geen unsinkable sam aan boord..
Nuuk, klappers gebeuren nu eenmaal in de practijk, het gaat om het plan ‘wat daarna te doen’.
bvdh, ik kan het toevallig, en als ik even m’n rustmoment wil stap ik op zo’n ding. Neemt niet weg dat ook de zware en minder prettige klusjes dienen te gebeuren w.o. bak schoonmaken en wielmoeren natrekken. Vooraf altijd ‘n inspectie ronde, weer of geen weer. Ice road truckers vind ik wel wat... Momenteel doe ik kennis op met oude treintjes, vind ik ook leuk, als het maar techniek betreft.
Sinterbikske, haha, Manta, Capri, Kaptein, Granada, ik vind alles mooi, als het maar naar olie ruikt en flink rookt.
Cheesy Poof, ik herken altijd de expert op zijn vakgebied.. ja, W-Europese en USA maatschappijen doen dat wel. Haarscheurtjes zijn ‘n bitch.
Deze klappen pas binnen 24 uur?
Nature giveth and nature taketh away
De patrijspoort zal het uitgehouden hebben vermoed ik, maar de carbonstructuur niet. Dat zijn gelijmde laagjes die door mechanische krachten en chemie toch een beetje loslaten als je er gekke toeren mee uithaalt.
Wil iemand een ticket bestellen voor de volgende attractie? Een duikexpeditie naar het wrak van de duikboot die naar het wrak van de Titanic ging kijken. Bij mij te koop voor slechts 1 miljoen per stuk. En ik garandeer u dat de structuur van frituurolie-vaten volkomen veilig is, net zoals de balasttanks van mayonaisepotten. Getest in het plaatselijke zwembad tot een diepte van 75 cm.
Gaat u mee?
Ik denk dat dat wel een soort van bewijs werd geacht dat het wel veilig zou zijn. Zelfde als bij piloten. Zitten zelf ook in het vliegtuig.
Maar dat mensen soms problemen hebben, die ervoor zorgen dat ze onverantwoorde en veelal onzichtbare risico’s nemen, wordt vaak vergeten.
@Zomaarwat | 22-06-23 | 19:22: Inderdaad: zomaar wat.
Wie meeging moest een document ondertekenen waarin het woord 'dood' maar liefst 8 keer voorkomt.
De CEO dacht ook dat het handig zijn om te liegen en te verwijzen naar medewerking van de NASA, Boeing enz., waarmee hij inderdaad een korte samenwerking had, maar die had niks te maken met de Titan.
Het was carbon icm titanium! De patrijspoort was letterlijk en figuurlijk de bottleneck. Deze was ook maar gecertificeerd tot 1300m, en ze gingen naar 3800m diepte.
@Cheesy Poof | 22-06-23 | 20:24: Carbon verdraagt weinig compressie, en de titanium ring zat er gewoon aan 1 kant bovenop gemonteerd met een soort glijmiddel tussen de ring en de huls van carbon. Een lek in die regio ligt veel meer voor de hand dan de patrijspoort zelf.
Ok ,hier heb je 1 miljoen Shib...
Even ter lering (helaas geen vermaeck).
De 'romp' bestond uit ong. 10 cm dik gewikkeld koolstofvezel band en een kunsthars. Op die rioolpijp werden titanium ringen gelijmd, waar vervolgens op één kant een halve bol is gelast, de 'voorkant' kreeg een soortgelijke halve bol maar dan met een heel dikke glazen 'kurk' die met 17 bouten vast werd gezet. Dat was ook de enige in- en uitgang...
De ingenieurs die dit bedacht en berekend hebben, zijn allen hele jonge, pas afgestudeerde jonge honden, die vast heel knap alles berekend hebben, maar geen jaren ervaring hebben met duikboten.
Die plastic pringlesbus zou, voor de veiligheid, met een 'geavanceerd' systeem in de gaten gehouden worden... er zaten microfoons tegenaan gelijmd om te luisteren naar verdachte geluidjes. Alleen.... Dat werkt vooral bij metalen. Koolstofvezel onder de druk die op die diepte heerst, gedraagt zich eerder als porselein dat op een hard oppervlakte valt; het verbrijzeld.
Zoals anderen al aangeven, de inzittenden zullen niet eens iets gemerkt hebben van een implosie. Hoe wrang dit ook klinkt, als het al mis moest gaan, is dit de meest humane en snelle manier.
Onwaarschijnlijk intrigerend. Dank voor deze post.
Maar ze waren al een paar keer geweest he.
Dit was inderdaad niet de eerste trip van de titan naar de titanic. Eerdere Trips waren wel succesvol. Kortom, uw theorie gaat niet echt op.
@pane | 22-06-23 | 20:58: Er zijn vliegtuigen waar vleugels afbraken, die eerder die dag ook probleemloze vluchten maakten.
Iedere duik verzwakt het materiaal tot het moment dat het niet meer sterk genoeg is voor de volgende duik.
@pane | 22-06-23 | 20:58: AU contrair.
Helaas is koolstofvezel kneiter sterk... Tot het barst.
En dat doet het als het daartoe in staat is. Dat kan de eerste de beste duik zijn, maar ook na vele succesvolle duiken.
Waar bij metaal sprake is van metaalmoeheid, wat inmiddels redelijk goed bekend is en waar op ontworpen kan worden, is koolstofvezel nog relatief nieuw. Daarbij komt ook dat de manier van belasten in deze situatie ook bijzonder was. De meeste koolstofvezel constructies zijn bekend van de racerij, waarbij de monocoque vooral relatief kortstondig aan G-krachten wordt blootgesteld in telkens één richting, en dat voor maar max. een seizoen. Deze rioolbuis op steroïden werd urenlang aan extreem hoge drukken blootgesteld, wat een compleet ander soort belasting is.
Afijn, wat weet ik er ook van. Ik had dat ding in elk geval nooit goedgekeurd en geadviseerd voor een beproefd materiaal te gaan (naast alle andere nogal goeikope keuzes).
Leo Di Caprio is volgens bronnen na dit nieuws kortstondig van z'n minderjarige vriendin afgekropen om James Cameron te bellen voor een rolletje
Top serie , aanrader. Toen was het gratis om dood te gaan.
www.moviemeter.nl/series/show/3454
de film vond ik beter
@Johannes Wardenier | 22-06-23 | 19:23:
Dan heb je vast niet drie of vier seiz gezien.
Waar is de man van Atlantis als je hem nodig hebt
nl.wikipedia.org/wiki/Man_from_Atlant...
Denk dat de carbon-fiber huls het niet gehouden heeft. Die trein van het videootje had maar 1 bar te verduren gehad, dit klusidee-onderzeebootje maar liefst 380 bar. Dat feestje was in een milliseconde voorbij, denk dat ze het niet eens gemerkt hebben.
Ik had dat laatst met zo,n pakje taxi.. zuigen tot het implodeerde.. volgens deze geldende natuurwet zou mijn schuifmechaniek, reeds jaren geleden en meerdere malen compleet platgezogen moeten zijn.. * even de natuurkundeboeken raadplegen doet*
Iets gevonden? Het heeft meer dan zeventig jaar geduurd voor ze de Titanic hadden gevonden, en die was wel een beetje groter dan het duikbootje die ze nu zoeken.
Ze wisten waar het bootje is vertrokken en waar het naar onderweg was.. Dat maakt de zoektocht wat eenvoudiger lijkt mij.
"Verse" brokstukken; geen laagje "stof" erop wat gebeurd bij paar maanden op de bodem. Dit is allemaal vers gevonden - zondag geimplodeerd. Het is klaar.
Wellicht dat men nu wat geavanceerdere apparatuur heeft om dingen te zoeken.
@Cheesy Poof | 22-06-23 | 18:52:
Ik snap wat je bedoelt, maar op zich wisten ze dat van de Titanic ook wel ;)
@Ja_hoor | 22-06-23 | 19:30: Nee, de Titanic vinden was nog steeds als het vinden van een speld in een hooiberg. Robert Ballard werkte aan een geheim project voor het vinden van een nucleaire sub. Hij was de expert op dit gebied, en stelde als voorwaarde dat hij na de missie nog even gebruik mocht maken van de duikboot, om op zoek te gaan naar de Titanic. Aangezien de tijd van deze gunst eindig was, moest hij met een plan op de proppen komen. Het meest logische was om een bepaald zigzag patroon aan te houden, maar er mocht niet teveel ruimte tussen de zigs en zags zitten, anders zouden ze het mogelijk kunnen missen. Robert heeft tóch besloten die afstand te verdubbelen, en niet zozeer op zoek te gaan naar de Titanic, maar naar het debris field. Hij wist op dat moment al dat de Titanic zeer waarschijnlijk aan de oppervlakte gebroken was, waarbij de dubbele stalen bodem nog even aan elkaar hing na de breuk, waarna de delen volliepen met water, en het volledig brak, waarbij de boeg relatief recht naar de bodem gleed. Het achtersteven daarentegen, was verre van aerodynamisch, en ging in een tollende beweging richting de bodem, waarbij alle inhoud eruit geslingerd werd. Dit in combinatie met zware en lichte objecten in het schip, die door de stroming verschillende afstanden zouden bereiken op de bodem, zorgde voor een zeer gefragmenteerd debris field, en daarom werd niet zozeer gefocused op het wrak, maar op de inhoud. Pas toen de onderzeeer bordjes, kopjes, bestek etc begon waar te nemen, wisten ze dat ze in de buurt waren van de Titanic en konden ze meer speciffiek zoeken. Robert Ballard moest later terug komen, omdat zijn tijd met zijn geleende duikboot op was.
Maar dan stikten ze wel en bewust. Kort maar krachtig. Of drukt 400 bar je in no time aan gort?
Ach, het is kudt of kleauten. Blijft drama.
Dit heeft een fractie van een seconde gekost. Waarschijnlijk hebben ze niet eens bewust meegemaakt wat er gebeurde op het moment zelf.
Blijft me verbazen, dat een groep met ogenschijnlijk intelligente mensen vrijwollig aan boord is gegaan van deze experimentele doodskist. Lijkt toch meer een wonder dst het een paar keer goed os gegaan dan dat het nu fout is gegaan als ik de filmpje en interviews en techniek Bekijk. Met name de zeer beperkte communicatie en navigatie mogelijkheden . En dan dat er in 2021 was vastgesteld dat de mantel beschadigd was en niet meer dan 3000 meter diep kon gaan.
@Cheesy Poof | 22-06-23 | 18:53: Dat klinkt geruststellend. Eerlijk gezegd. Dood ga je toch, maar een beetje snel is wel fijn.
@Danskebob, rijk staat niet altijd gelijk aan intelligent
Bij 400 bar heb je niet eens tijd om te verwerken wat er gebeurt. Het is ongeveer te vergelijken met een gewicht van 4 ton per vierkante centimeter. Dus waarschijnlijk is er van de lichamen weinig over.
De eigenaar had gezegd dat hij de risico's incalculeert. Anders kon je alleen nog maar op de bank zitten.
Nu lijkt mij dat er nog genoeg te kiezen is tussen op de bank zitten of jezelf in een afgesloten ijzeren kist 3 km onder water laten zakken..
Hahaha. Ik zeg niks. “Spoorloos” denkt.
Ingecalculeerd, maar hij was niet zo goed in wiskunde?
Blijft knap hoe Leonardo di Caprio die ramp destijds overleeft heeft.
De ultieme adrenalinekick hebben ze nog wel even kunnen afstrepen op hun bucketlist.
Hull is gewoon geklapt op zulke diepte. Dat ding mocht niet verder dan 1300 voet want meer was het niet voor gemaakt. echter de titanic ligt op grofweg 12.500 voet en dat is bijna 10 x het maximale toegestane. Ze zijn instant platgedrukt in een seconde tijd.
Ding schijnt al vaker te zijn gebruikt dus ben wel benieuwd waarom je dit zo zeker weet?
Niet helemaal correct, dat kijkgedeelte was gecertificeerd tot 1300 meter. Op zich is het verstandig om er niet dieper mee te gaan maar je kan niet zeggen dat dat niet mag. Dat ding was al meerdere keren naar de Titanic geweest en terug gekomen.
@Frits de Vriez | 22-06-23 | 18:40: Iedere keer dat je opnieuw gaat kan de structuur van de hull of kijkgedeelte gewoon aangetast zijn. Dat het die paar keren gewerkt heeft liet zich nu wel anders bewijzen. De hull was van carbon fiber en geen staal ofzo. Iedere duikboot expert keurde dat regelrecht af op die dieptes.
@BobDobalina | 22-06-23 | 18:39: Er komen spanningen op te staan die uiteindelijk een keer fataal worden, zoals metaalmoeheid. Een raam van een vliegtuig wat geborgd is met schroeven die een tiende van een millimeter te dun zijn gaat ook lange tijd goed, totdat het op is en fout gaat, zijn talloze voorbeelden van, net zoals te dunne drukschotten achterin het vliegtuig.
@Telaat123 | 22-06-23 | 18:51: Hij was van titanium en carbon fiber. Maar het ligt wel voor de hand dat de patrijspoort de "bottleneck" was.
@Cheesy Poof | 22-06-23 | 18:59: Dat ding had nooit naar de bodem gemogen zonder fatsoenlijke safety measures. Met verlies van communicatie was het al duidelijk dat er een catastropic faillure plaatsgevonden had. Dat was al sinds zondag. De geluiden waren ook nooit bevestigd van de submersive - men kon het ook niet peilen.
@Sinterbikske | 22-06-23 | 18:54:
Dat doet me denken aan de vliegramp in 1954 met de Havilland Comet door een ontwerp-fout.
YT: /watch?v=YVvKk-rGJME&t=820
@Cheesy Poof | 22-06-23 | 18:59: Die patrijspoort is misschien nog het stevigste onderdeel van de hele constructie. Carbonvezels staan erom bekend heel zwak te zijn onder compressie. Daarom voegt men epoxy toe, maar de extreme drukverschillen onder en boven water doen de lagen toch loskomen. Er is ook insijpeling op microscopisch niveau. Dergelijke fenomenen ziet men niet bij gelaste, metalen structuren.
@kweethetooknietbeter | 22-06-23 | 19:41: dat waren er wel wat meer dan een!
@Telaat123 | 22-06-23 | 19:04: Dit was een submersible, geen echte duikboot of bathyscaaf, dus ja, dit was een heel slecht plan.
@Nonkel Frituur: Het is meer een combinatie denk ik. De patrijspoort zelf, alhoewel slechts goedgekeurd tot 1300m, zal best stevig zijn geweest, maar daar waar de patrijspoort en de rest van de constructie samen komen, is de bottleneck als je het mij vraagt. Wellicht krijgen we de komende dagen meer duidelijkheid. Maar ik snap je punt.
@Cheesy Poof | 22-06-23 | 20:58: Oceangate heeft een video op YT waarop je ziet hoe ze de titanium ring over de carbonhuls schuiven, met een soort glijmiddel. Daarmee hou je geen 400 atmosfeer tegen. Maar gelukkig hadden ze wél een woke-meisje ingehuurd om het diversiteitsbeleid uit te stippelen. Zo konden ze er zeker van zijn dat ervaren, blanke ingenieurs van een jaar of 50 geen kans maakten.
@Nonkel Frituur | 22-06-23 | 21:23: Wel fijn dat ze zo lekker divers zijn! De inzittenden waren nog steeds vijf mannen... Hoe woke ze zijn zou mij echt geen ene reet uitmaken. Veiligheid moet hier gewoon op één staan.
Dit roep ik al vanaf zondag, toen ze de communicatie verloren. En als ze al zeggen dat ze brokstukken hebben gevonden, gaat het niet om oude brokstukken, want dat herkennen ze wel. Erg voor die mensen, maar het is wel part of the game. Ik zou me zonder twijfels door een Russische Soyouz naar het ISS laten schieten. Anderen moeten er niet aan denken en lopen liever door het sprookjesbos in de Efteling. Waar overigens niks mis mee is.
Je krijgt je medaille voor Captain Hindsight van de week zo dadelijk per post toegestuurd.
@BobDobalina | 22-06-23 | 18:40: Het is meer presight. Dit soort dieptes doe je niet effetjes als vakantietripje. Dit hoort voorlopig nog aan de serieuze wetenschap toe. Dat het als een exclusief vakantietripje is verkocht, is trouwens best een dingetje. Daarom kies ik voor de Soyoez. Ga je heen en weer terug. En als het fout gaat, werken de ingebouwde reddingsdingen. Dus er is iets van een geitenpaadje om een ramp alsnog te overleven. Dat heb je niet op een duikbootje op bijna 4 km diepte. Laat staan als je met een hoop toeristen de Marianetrog in gaat duiken. Dat is bijna 3x zo diep.
Ze hadden nooit met die Stockton Rush in zee moeten gaan.
I see what you did there!
Ze hadden sowieso niet in zee moeten gaan.
Ze hadden zich sowieso wat meer moeten verdiepen in de gevaren.
Waarschijnlijk zitten de Russen hierachter.
Het is toch echt mijn ergste nachtmerrie om in zo'n klein blik 3,7 km onder de zeespiegel in zulke problemen te raken.
Waarschijnlijk heel snel gegaan. In een keer alles kapot gedrukt door de enorme druk. Mogelijk hebben ze het nooit zien aankomen. Biem klaar.
@P-unit | 22-06-23 | 18:30: Ergens op de bodem moet nog menselijk organisch struif zijn te vinden.
Als het gebeurd, dan merk je er niets van. De druk plet jou en je ingewanden in amper een seconde. Je gehele lichaam wordt gecomprimeerd tot een tennisbal. En tegen de tijd dat je het door zou hebben ben je er allang al niet meer. Het is een snelle en pijnloze dood - dit was beter dan zonder zuurstof of juist koolmonoxide vergifiting komen te zitten, of uberhaubt 5 dagen in elkaars urine en schijt te moeten zitten, in alle donkerheid, stilte en wanhoop.
Wellicht dan een goed plan om er niet in te stappen?
@Telaat123 | 22-06-23 | 19:06: Nou een tennisbal zou ik niet zeggen. Je lichaam bestaat voor 70% uit water en dan laat zich nauwelijks comprimeren. Van holtes (longen) blijft natuurlijk niks over.
@Telaat123 | 22-06-23 | 19:06: Voor het 1e gedeelte ben ik het met je eens, maar waar komt de koolstofmonoxide vandaan? Dat ontstaat bij een onvolledige verbranding...
@Telaat123 | 22-06-23 | 19:06: die 5 lichamen zijn waarschijnlijk nog grotendeels intact. De holtes gevuld met lucht worden extreem samengedrukt maar dan heb je het over longen, luchtwegen, bijholtes en maag/darmen. De rest gebeurt weinig mee hoewel het letsel natuurlijk wel dodelijk is.
@Frits de Vriez | 22-06-23 | 23:50: Dat gewoon een grote vleesbrei, alle botten aan puin geslagen door de klap van zon implosie.
Tja, was te verwachten. Nu zal het de vraag blijven of ze de Titanic nou nog gezien hebben of niet.
Kunnen ze vast op de telefoontjes checken, als ze die vinden.
Ik las gisteren trouwens ook ergens dat teveel CO2 ook een drama is. Was een vraag van iemand. Bij 3% lijkt het al problematisch. Weet jij daar wat van?
@Zomaarwat | 22-06-23 | 18:41: Ja kan zelfs zorgen voor wereldwijde temperatuurstijgingen.
@Zomaarwat | 22-06-23 | 18:41: Als ze de telefoons vinden, zijn die waardeloos, die coroderen in enkele seconden, als ze al niet verloren zijn gegaan in de implosie.
Co2 moet inderdaad uit de lucht gefiltert worden en is dodelijk. Ik weet niet vanaf welk percentage, maar met de huidige berichtgeving is dat irrelevant en zeker niet de oorzaak!
@Zomaarwat | 22-06-23 | 18:41: ik denk zomaar dat er op die diepte van de telefoontjes ook weinig over is.
Bijzonder schip is het, die Titanic. 111 jaar later nog slachtoffers maken.
Ze maken nu voorgoed deel uit van de ramp met de Titanic. Tragisch maar ook wel indrukwekkend.
Heeft Céline Dion zich al gemeld?
Wanneer gaat de volgende? Want ik begin er nou echt wel zin in te krijgen.
Als je er zulke grappen over gaat maken, dan ben je wel erg diep gezonken.
@Ad_Hoc | 22-06-23 | 19:04: of aan lager wal geraakt
Ding was grotendeels van metaal. Wat zijn dan de wrakstukken?
Flarden metaal?
Wat ik er van gehoord heb was hij van carbon vezel, een behoorlijk ongebruikelijk materiaal voor deze toepassing, en bovendien een erg lastig en onvoorspelbaar materiaal voor de doe-het-zelvert, zeker als je ook nog eens alles beter denkt te weten op het gebied van veiligheid en regelgeving.
@W_F | 22-06-23 | 18:23: Het was een combinatie van titanium en carbon fiber, maar zal wel hoofdzakelijk titanium zijn geweest. Hij was zo zwaar als zes peronenauto's.
Die gameboy console?
@Korrel_zout | 22-06-23 | 18:22: Die zouden dan op de bodem liggen, geen drijvende delen.
Als al het gewicht in de buiten schil zit dan zit het zwaartepunt ook ongeveer in het midden en word het heel onstabiel. minimaal de helft zal er als ballast onder moeten hangen, meestal aan de buitenkant omdat het binnen al krap genoeg is. Titanium is ook al geen makkelijk materiaal, maar het blijft wel lekker taai bij lage temperaturen. Volgens mij is deze niet gemaakt door een fabrikant die dit type aan de lopende band maakt.
Op zich een snelle dood, als het colablikje gecrunched is in het diepe.
De trein in de video is kinderspel vergeleken met wat er op 3800m gebeurt.
Is dit de uitdrukking ' they sleep by the fishes' ?
with, Cornelis, with the fishes...
@PPuk | 22-06-23 | 18:27: fishes?
Ff afwachten. Maar een goede afloop was toch al niet waarschijnlijk. No problem. Play stupid games. Win stupid prizes. Tis nou niet bepaald een ramp, 5 slachtoffers die vrijwillig een gevaarlijk experiment ondergingen. Zero fucks given. Next.
Een warm en empirisch persoon ben jij.
Poetic justice. Dood door het falen van je boot danwel bemanning, als ramptoerist naar vele doden door het falen van hun boot danwel bemanning.
@Mokum Kosher | 22-06-23 | 18:19: empirisch of empatisch?
@Mokum Kosher | 22-06-23 | 18:19: empirisch zijn we allemaal. Warm ook.
@Mokum Kosher | 22-06-23 | 18:19: Dank u!
Hahaha@self... Empatisch natuurlijk.
En nu snel tourtochtjes organiseren naar de gecrashte onderzeeër
Plus film en musical
Een musical gaat me iets te ver hoor
Wat een hel moet dit ook zijn voor de familieleden. Dan is een plotselinge implosie nog het minst gruwelijke scenario. Stel je voor dat je weet dat een ouder of kind van je in een situatie zit waarin de hoeveelheid zuurstof steeds minder wordt en het wachten is op een gewisse dood. Dit doet me ook denken aan die reddinsactie van dat jongetje dat in een diep smal gat was gevallen.
Mag hopen dat ze geladen pistolen aan boord hebben zodat je er zelf een einde aan kan maken.
Je hebt het over een stel miljardairs. Goede documentaire om te zien hoe het eraan toe gaat rond de dood van een miljardair is 'Succession'.
Ik zou me waarschijnlijk suf fappen of me vergrijpen aan wat er maar voorhanden is. Krijg je toch geen straf voor, en als maagd sterven lijkt me wel heel erg zuur.
Dat was een hoax, tenminste in 12 Monkeys...
@BoerKoekoek | 22-06-23 | 18:18: Dan heb je in zo'n rond stalen ding maar 1 kogel nodig voor iedereen.
@Pinkel_Paulino | 22-06-23 | 18:20: Als maagd mag je met 71 anderen een jihadist doen in de hemel!
@BoerKoekoek | 22-06-23 | 18:18: Heb je bij een implosie niet eens tijd voor. Sterker nog, dat zou je niet eens meer merken.
Luctor et RIP........
Achter-achterkleindochter betrokken bij duikboot
Titanic-vloek dreigt voor tweede maal binnen dezelfde familie toe te slaan
www.telegraaf.nl/nieuws/1886907702/ti...
Da's logisch als je met met je sub achteraan duikt
Hoe klinkt een biem onderwater?
Blubbiemblub?
Nooit Das Boot gekeken?
Pum!
"A debris field was discovered within the search area by an ROV near the Titanic."
Hopen dat het juist wel een puinveld van Titanic en niet van Titan is.
Het maakt ondertussen niet meer uit.
Ze hebben natuurlijk wel gewacht met het publiceren totdat ze zeker wisten dat het niet meer goed ging komen.
Liever sterven door een biem naar binnen, dan als een vis op het droge.
@Groene_pixel_man | 22-06-23 | 18:15: Wanneer je zuurstof opraakt, ben je al buiten westen omdat de scrubbers de hoeveelheid CO₂ niet meer aankunnen, dus je maakt dat stikken niet bewust mee.
Na 112 jaar zie je het verschil wel hoor.
Die heeft dus diepzee biem gedaan. Al het zuurstof aftellen voor niks geweest.
Hoezo was toch spannond
Als er net zoveel aandacht was voor alle verdronken dobbernegers op de middellandse zee...
Het zou weer niets zijn, net zoals die kloppende geluiden.
Die klopsignalen kwamen vanuit de Titanic. Leven nog steeds overlevenden in een grote luchtbel.
Ooit film / serie van zoiets op tv gezien.
@Cornelis12 | 22-06-23 | 18:16: Ja, dat was iets met Poseidon, toch? met overlevenden die een maatschappij onder water in een schip hadden gesticht. Was op TV toen ik klein was, weet er niet meer zoveel van. Misschien haal ik wel 2 dingen door elkaar. Was volgens mij bij Veronica.
edit: gevonden, Goliath Awaits uit 1981, mini-serie
@Nuchternederland | 22-06-23 | 18:17: en.wikipedia.org/wiki/Goliath_Awaits
@Cornelis12 | 22-06-23 | 18:16: ik dacht dat de overlevenden naar de donkere kant van de maan waren vervoerd en een vierde rijk aan het bouwen waren...
@Met_baard | 22-06-23 | 18:20: Dank, had het net ook gevonden. Interessante materie.
@Nuchternederland | 22-06-23 | 18:17:
youtu.be/pyv7B8lkeJs
@Cornelis12 | 22-06-23 | 18:23: Geweldig, ga ik een keer kijken. Op Netflix en amazon hebben ze hem toch niet.
@Linke Soep | 22-06-23 | 18:21: Dat is Iron Sky: en.wikipedia.org/wiki/Iron_Sky
Rest in brokstukken.
Rest in pieces
REAGEER OOK