Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

CBS: Marokkanen nog steeds lui

Goed nieuws. Surinamers niet meer

heuj

Een hele goede morgen divers Nederland. Gefeliciteerd, u bent massaal aan het werk. Dat heeft het CBS vannacht laat bekend gemaakt. (Waarom ze zulk fantastisch nieuws midden in de nacht bekendmaken leggen ze hier uit.) Maar laten we vooral blij zijn met deze jubelende ramingen en cijfers. Het gaat goed met de BV Nederland, en steeds meer mensen hebben werk. Vooral Surinaamse Nederlanders buffelen zich helemaal het schompes. En ook de Turken dragen dapper hun steentje bij. Wie er weer met de pet naar gooien is ook bekend. Dat zijn de Marokkanen. De ramingen laten weliswaar een stijging zien, maar vergeleken bij de rest blijven Marokkanen achter qua participatie. Geniet van uw weekend. Tot maandag 09:00 uur. (Bron: RTLZ

Reaguursels

Inloggen

En dan de grafiek mbt aanraking met politie en justitie?

Mathijs2017 | 23-02-19 | 23:17 | 2

Dat valt onder “Ongewenste aanrakingen” en mag dus niet gepubliceerd worden.

Nivelleermarionet | 24-02-19 | 09:05

Gewoon, de grafiek omkeren!

DankeSchon | 24-02-19 | 09:26

Turken en Mocro's doen het volgens deze grafiek statistisch gezien beter dan Suri's en Anti's, maar dat begrijpt Pritt niet ;) Fijn weekend reaguurders!

rachid82 | 23-02-19 | 21:30 | 2

Leg dat eens uit dan. Gekke conclusie namelijk.

Noltie | 24-02-19 | 00:28

@Noltie | 24-02-19 | 00:28:

Je moet naar het beginpunt kijken en naar de einpunt (2008 - 2018). Surinamers en Antillianen zijn het in 10 jaar slechter gaan doen volgens dit grafiekje. Marokkanen doen het in 2018 een stuk beter dan in 2008 bovendien zie je vanaf 2014 een scherpere lijn naar boven.

koter | 24-02-19 | 00:44
-weggejorist-
verwonderd | 23-02-19 | 20:12

Alle migranten met behoud van uitkering uw werk overnemen en u tot uw 67ste vrij met behoud van uw salaris. Dan is deze statistiek correct weergeven.
Kan ook zijn dat ze criminaliteit en fraude in deze statistiek meeberekend hebben. Is ook inkomen.

jitro | 23-02-19 | 17:01

Ramingen zijn maar ramingen en je moet maar afwachten welke cijfers ze gebruiken. Dat valt voor een leek niet te controleren. Marokkanen zijn Marokkanen, daar valt ook niets aan te veranderen.

PijlVader | 23-02-19 | 16:57 | 2

Gelukkig zie je ze wel vaak als vrijwilliger in de plantsoendienst……………….

ger1306 | 23-02-19 | 20:46

@ger1306 | 23-02-19 | 20:46
Het zou handiger zijn om het specialisme te vermelden. In dit geval, schoffelen.

Nivelleermarionet | 24-02-19 | 09:08

surinamers en turken zitten massaal in de pakket handel. dan kunnen ze bij bedrijven ziet wat en waar voorraad zit om te roven.

bert.s | 23-02-19 | 16:32

Als deze cijfertjes net zo betrouwbaar zijn als die van de laatste tijd, vermoed ik dat dit weer zeer optimistische uitkomsten zijn. De werkelijkheid zal wel weer veel erger zijn.

bqbq | 23-02-19 | 16:07

een maroc laat zich niet leiden door een blanke punt

Peter777 | 23-02-19 | 15:58 | 1

Recent vertelde een kennis van mij dat, als de Chinees doorkrijgt dat Marokkanen naar kip smaken, het probleem binnen afzienbare tijd opgelost is. Hoe hij aan die kennis komt ben ik vergeten te vragen.

F. Jacobse | 23-02-19 | 16:21

UIteindelijk gaat iedereen aan het werk, ongeacht afkomst, als al die waanzinnige toeslagen worden afgeschaft. Kinderopvang toeslag, Kindgebonden budget, Kinderbijslag, Huurtoeslag. Allemaal onzin, verlaag de belastingen verder en schaf dat gedrocht af.. Dan kan de Belastingdienst weer op orde komen en gaat iedereen (meer) werken omdat je dan niet meer naast de pot pist door het verlagen of wegvallen van toeslagen.

ILF2 | 23-02-19 | 15:49

Het zal wel allemaal.
HET grote punt is dat wanneer je een uitkering hebt met allerlei toeslagen het levensgevaarlijk is om te gaan werken.
Ga je ook maar even over die toeslagengrens heen met een paar eurootjes, moet je duizenden euro's toeslagen terugbetalen.
En daar zijn de meesten pas achter gekomen toen het te laat was en nu met duizenden euro's schulden zitten aan de "toeslagencommissie"....
Die bedenken zich nog wel 2 x voordat ze weer gaan werken en weer het "haasje" zijn.
Daar moeten we vanaf, van dat toeslagencircus.
Beter de belastingen omlaag.
Want wat ik hier in den beginne schrijf is natuurlijk diep en diep triest, en de overheid de grote schuldige.
Ik snap het wel van die mensen.....

A333aan | 23-02-19 | 15:28 | 2

Eens, de vraag is alleen hoe je een 22-jarige alleenstaande vrouw (die nog nooit heeft gewerkt en dat ook helemaal niet van plan is) met een 'bewust' kind die in haar situatie -als zogeheten vangnet (?!)- prima rond zou moeten kunnen komen van 1300,- netto, zo ver dat zij daar voor gaat werken?
Minimum loon is rond de 1300,- netto?

Want zo lang zij niets doet, heet zij 'zielig' te zijn en ontvangt zij uitkering, huurtoeslag, zorgtoeslag, KGB, kinderbijslag, etc. ad netto 1900,- per maand. Nog exclusief voedselbank, kledingbank, pasjes gemeente, sport, fiets, computer, langdurigheidstoeslag, vakantiebank...
Als zij gaat werken, heeft zij toch helemaal geen tijd meer over om al dat gratis geld op te maken?

Wering | 23-02-19 | 16:25

En ook nog: is men in 2014 op een 'andere' manier gaan registreren of berekenen? Ik zet er 100 euro op.

Snorkle | 23-02-19 | 14:57

Allemaal leuk hoor, maar als je de lijn voor autochtone Nederlanders mee zou nemen in de grafiek, zou deze beweging niet eens waarneembaar zijn.

Snorkle | 23-02-19 | 14:52

Wat is er gebeurd in 2014?

Debombdiggity | 23-02-19 | 14:51

De Marokkanen gooien er niet met de pet naar; ze gooien er met handgranaten naar of schieten er op met een Kalashnikov.

Nelis SplitBloes | 23-02-19 | 14:39

Waarom hebben ze gekeken naar mensen tot 75 jaar? Interessant is om het cijfer te kennen tot de pensioenleeftijd. Waarschijnlijk is het aantal werkenden autochtonen dan nog hoger, maar dat willen ze natuurlijk liever een beetje verdoezelen bij dat Centraal Bureau Staatstieken.

Watching the Wheels | 23-02-19 | 14:31 | 1

He? Jij bent niet zo bekend met de reputatie van het CBS of wel?

frickY | 23-02-19 | 15:04

De fout zit NIET zo zeer bij Marokkanen en de migranten afkomstig uit Afrika en moslimlanden.
De Nederlandse overheid legt deze mensen onder de noemer van ''vluchteling'' teveel in de watten.
Ze worden als kasplantjes behandeld--> ze krijgen gratis opvang en verblijf in een AZC.
Daarna krijgen ze als statushouder gratis een ingerichte woning met extra aandacht en zorg. Ze mogen 3 jaar doen over de inburgeringscursus met recht op een bijstandsuitkering.
Deze mensen denken dat het in Nederland normaal is dat de gemeente alles voor je regelt en alles voor je betaalt.
Nadien blijkt dat 70% langdurig afhankelijk blijft van de bijstandsuitkering.
Dit ligt niet aan deze mensen... maar aan de maffe Nederlandse overheid die migranten als kasplantjes behandelt.

sociaal_econoom | 23-02-19 | 14:21 | 3

Als een Nederlander een bijstandsuitkering aanvraagt moet hij 8 formulieren invullen... zijn bankafschriften en auto laten zien. Plus moet je regelmatig solliciteren.
Migranten uit Afrika en moslimlanden krijgen automatisch een bijstandsuitkering... hierbij wordt niet gekeken of men in eigen land bezittingen, spaargeld en vermogen heeft.

Het verschil is te groot - de een wordt streng behandeld--> en de ander krijgt alles met de paplepel aangereikt.

sociaal_econoom | 23-02-19 | 14:27

@sociaal_econoom | 23-02-19 | 14:27:
Hoe heet dat ook weer? oh ja....: 'Positieve Discrimintie' en zeg er maar niks van want dan ben je een haatzaaiende racist; want de NLer is immers harammm en is daarom volgens de koran verplicht de "gelovigen" te onderhouden.
=Bedankt Brussel, voor de verplichte open grenzen
=Bedankt Den Haag, voor je laffe slaafse houding
=Bedankt debiel kiesvee, omdat jullie te stom en te blind zijn om te zien hoe NL kapot gaat

telelezer | 23-02-19 | 14:47

@sociaal_econoom | 23-02-19 | 14:27: Juist. Je zou zeggen dat dit discriminatie avant la lettre is, maar als autochtonen de sjaak zijn is het allemaal niet relevant.

bqbq | 23-02-19 | 16:11

Telde een betaalde baan bij IS ook mee?

Oepsie1234 | 23-02-19 | 14:17

Ik begrijp dit wel... Marokko is een warm land.
Het is daar dermate warm dat je geen hoog werktempo kunt hanteren.
Ook is het zo - dat de mensen daar gewend zijn in de middag te rusten... siësta.

sociaal_econoom | 23-02-19 | 14:11 | 3

Marokko is een warm land met veel scooters en bromfietsen... dit is de reden waarom veel Marokkaanse jongeren hier op een scooter rijden.

sociaal_econoom | 23-02-19 | 14:14

En in Suriname lopen ze rond in berenvellen tegen de kou. Oh nee, toch niet.

Reagurend_Nijlpaard | 23-02-19 | 14:47

Marokkanen komen ‘s morgens vroeg hun nest uit en gaan keihard aan het werk om brood op de plank te krijgen voor hun vaak nogal grote families. In Marokko dan, hè.

bisbisbis | 23-02-19 | 18:59

Je moet het onderscheid invoeren tussen primair en secundair.
Zo werken marokkanen er kei- en keihard aan om niet te hoeven werken....

Mazoeza | 23-02-19 | 14:06 | 2

tertiair mag ook nog worden ingevoerd: het uit alle macht naar de kloten helpen van de westerse beschaving....

Mazoeza | 23-02-19 | 14:11

Als crimineel hoef je niet te werken, je weet toch.

ger1306 | 23-02-19 | 20:44

Als we alleen de cijfers van 2018 hadden was de juiste conclusie geweest dat Marrokanen nog steeds het meest lui zijn. Nu echter is de enige juiste conclusie dat Marrokanen aan de grootste inhaalslag bezig zijn.

Inferi0r | 23-02-19 | 13:43
-weggejorist-
Henk de Vries2074 | 23-02-19 | 13:40 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

De grafiek word fout uitgelegd.

De dip van 2014 kwam door de economische situatie van toen. Daar moeten we dus NIET naar kijken. Men moet kijken naar het begin- en eindpunt van de grafiek.

De arbeidsparticipatie van Surinamers(68 naar 66+), en overige westerlingen (61 naar 60) en Antillianen (65-
naar 60-) zijn gedaald!

Die van Turken (59 naar 61+) en Marokkanen (55- naar 57+) is gestegen.

Conclusie: Turken en Marokkanen pikken de baantjes van Surinamers, Antillianen en overige westerlingen in.

(Lullig, maar de grafiek toont het wel. Zie daar de solidariteit onder allochtonen. Die is er niet. Ieder voor z'n eigen)

Dus om nu te zeggen dat het 'beter gaat', nou nee. Dat is een kwestie van aan welke groep je die vraag stelt.

gaffelbaard | 23-02-19 | 13:38

Deze cijfers zijn vertekend en stigmatiserend. Zo is arbeidsparticipatie van Marokkanen veel hoger als we de illegale economie meerekenen.

Joris Beltsin | 23-02-19 | 13:16

De belastingen gecorrigeerd voor inflatie zijn nog veul harder gegroeid dus de conclusie is dat er elders wel degelijk ook veel meer (deeltijd)baantjes) bij zijn gekomen. Wellicht ook grotendeels nutteloos, daar niet van.

Joris Beltsin | 23-02-19 | 13:59

@Wering | 23-02-19 | 13:55:
Vroeger had mijn school 6 klassen met 5 meesters en een juf. De meester van de 6e klas was de directeur en woensdagmiddag deed hij directiewerk. Tegenwoordig heeft een basisschool een meerkoppige fulltime directie ondersteund met secretaressen, ISO-kwaliteitsmanagers, arbo-coördinatoren, communicatiemanagers, ADHD-consultenten, autismestoornisbegeleiders, PDD-NOS-teletext agogen en nog een paar onderwijzers.

Joris Beltsin | 23-02-19 | 14:06

@Joris Beltsin | 23-02-19 | 14:06: De bullshit banen zijn inderdaad enorm in aantal toegenomen. Heeft met de bureaucratisering, controledrift en risicobeperking te maken. Je laat op papier zien dat je aandacht aan een onderwerp besteedt (liefst met een indrukwekkend verhaal). Toegevoegde waarde in het eggie is niet of nauwelijks aan te tonen. Maar wie gaat daar moeilijk over doen in combinatie de macht om er iets aan te doen.

Graaier | 23-02-19 | 14:13
▼ 5 antwoorden verborgen

Die stijging valt wel mee als je links naar de schaal kijkt: we hebben het dan over een procent of vijf t.o.v. het dieptepunt. Leuk, maar daar verlagen we de pensioenleeftijd niet mee.

Jahowiseffe | 23-02-19 | 12:43

Met deze link kun je de gegevens uitsplitsen naar leeftijdsgroep, man/vrouw e.d. (en terugkijken tot 2003): opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dat...

Wat cijfers:
Leeftijdcateg. 15-25, 25-35, 35-45, 45-55, 55-65, 65-75 jaar

MAN, percentage WERKZAME beroepsbevolking (van potentieel)
Nederlands: 66.50 - 91.31 - 92.79 - 91.01 - 78.34 - 17.64 %
Marokkaans: 54.55 – 68.18 -73.53 – 75.86 – 58.33 - …. %
Turks: 53.13 – 82.35 – 85.37 – 74.29 – 58.33 - …. %

VROUW, % WERKZAME beroepsbevolking
Nederlands: 68.99 – 87.88 – 85.84 – 82.00 – 60.81 – 6.92 %
Marokkaans: 58.62 – 55.88 – 51.35 – 42.86 – 11.11 - …. %
Turks: 48.39 – 57.14 – 58.97 – 46.67 – 22.22 - …. %

MAN - % niet-beroepsbevolking (van potentieel)
Nederlands: 29.04 – 6.68 – 5.44 – 7.15 – 18.64 – 81.61
Marokkaans: 39.39 – 22.73 – 20.59 – 20.69 – 33.33 - ……

VROUW - % niet-beroepsbevolking
Nederlands: 26.87 – 10.67 – 12.89 – 15.71 – 36.40 – 92.72
Marokkaans: 37.93 – 38.24 – 45.95 – 52.38 – 88.89 - ……

Wering | 23-02-19 | 12:33 | 1

Mooie opmaak.

Ggroengras | 23-02-19 | 12:39

Oh my God, kijk eens naar de as. Dit gaat van 51 naar 68 als uitersten. Hoe kun je weer eens door representatie de boel besodemieteren. Het is Al Gore met zijn laatste stuk van de hockeystick all over again.

azijnseikerT | 23-02-19 | 12:31 | 2

Aaw my god. Een grafiek die opgemaakt is tussen minimum en maximum, dat is pure M A N U P I L A T I E.

Joris Beltsin | 23-02-19 | 13:04

Kom jij ooit met cijfers in aanraking? Als de as 0-100 was hadden we een nutteloos plaatje gehad waar iedereen vollop op had moeten inzoomen

Inferi0r | 23-02-19 | 13:36

Toch interessant in dit verhaal dat afgelopen week naar buiten is gekomen dat Nederland over salarisstrookjes beschikt van IS-tuigh met een Nederlandse achtergrond (als tweede achtergrond). Deze zijn ongetwijfeld goed voor de statistiekjes geweest en genoteerd als "werkend".

Ruikbaard | 23-02-19 | 12:28

wat iedereen ook dagelijks ziet. surinamers en antilianen zijn voor een groot deel prima volk. turken zijn voor een groot deel geen erdofaat aanhangers. marokkanen is gewoon tuig van de richel. laat ze alsjeblieft allemaal teruggaan naar waar ze vandaan komen. en neem de 2e en 3e generatie mee.

Ir. Wilhelmus | 23-02-19 | 12:28 | 4

@Inferi0r | 23-02-19 | 13:37:
Goed opgemerkt.
De meerderheid van in NL levende Turken zijn Turkse nationalisten, neo-ottomanen, anti-semieten, christenhaters, en islamisten van de Erdogansoort die in de overtuiging leven dat alle niet-islamieten untermenschen zijn. En als die niet doen wat ze willen, dan schelden ze ze uit voor racisten, baby-snatchers, bejaardenmoordenaars (of was dat niet Kuzu?), nazaten van de nazi's en dreig je met een heilige oorlog.
Die groep bedreigt de NLse veiligheid en probeert de NLse staat met alle denkbare middelen te ondermijnen.

gaffelbaard | 23-02-19 | 13:47

Ik ben best een lul af en toe anders hoor.

Bigi Bana Boy | 23-02-19 | 13:55

@Bigi Bana Boy | 23-02-19 | 13:55: ja uitzonderingen zijn er altijd heh. bij mocros is de regel helaas negatief.

Ir. Wilhelmus | 23-02-19 | 16:02
▼ 1 antwoord verborgen

En deze berekening zou wel kloppen ? Proest........!

Bertus Bolknak | 23-02-19 | 12:28

GS kopt:

"CBS: Marokkanen nog steeds lui".

Het CBS zélf kopt:

"Inhaalslag mensen met niet-westerse achtergrond op arbeidsmarkt" (volg de link maar).

Zelfde cijfers, andere invalshoek.
Lang leve GS.

Papa Jones | 23-02-19 | 12:26 | 4

De grote vraag is wat het betekent dat de cijferaars van de overheid kiezen voor hun invalshoek. Je voelt, proeft, ruikt het politieke wensdenken dat hen stuurt en .... betaalt. Mijn denken zegt dat veel te veel boitenlaanders de sociale welvaartsstaat zo goed vinden, dat ze geen zin hebben om te gaan werken of zich in willen spannen om aantrekkelijk te zijn voor een werkgever. Geen wonder dat ze al tientallen jaren familie en kennissen vertellen hier naar toe te komen. Zeker als je niet of niet kunt, te lui en / of te dik bent om te werken kun je in ons land een prima leventje leiden.

Graaier | 23-02-19 | 13:09

@Graaier | 23-02-19 | 13:09:
Hier betreden we het schemergebief van het nepnieuws. Het is maar net wat je wilt belichten en wat je wilt verzwijgen.

Papa Jones | 23-02-19 | 13:12

herstel, schemergebied.

Papa Jones | 23-02-19 | 13:13
▼ 1 antwoord verborgen

AOW kan niet omlaag zegt Koolmeesje kost miljarden, maar de bontkraagjes
kunnen gewoon blijven doorgaan met hun lui zijn en...... er is natuurlijk ook een bak geld nodig voor de kansenparels die hier binnenlopen en een Miele etc.
moeten hebben.
Daarom stem ze weg die boven ons gestelden en kies PVV, FVD en eventueel
SGP.

oakmont | 23-02-19 | 12:24 | 2

Het enige dat je weg stemt met SGP is dat je op zondag naar de winkel/supermarkt kan. SGP gedoogt elk kabinet in ruil voor voor conservatief snoep.

Middensteun | 23-02-19 | 13:32

@Middensteun | 23-02-19 | 13:32:
Dat niet alleen, de SGP is van mening dat 'gelovigen' - maakt niet uit in welk sprookjesfiguur - per definitie beter zijn dan mensen die hun nuchtere verstand gebruiken.
Nee dank u.

EefjeWentelteefje | 23-02-19 | 14:44

Mooie stijgende lijn. Mooi ook dat van de alluhoedjestheorie dat ze middernacht publiceren om dingen te verbergen, uiteraard, niks waar blijkt te zijn.

Ggroengras | 23-02-19 | 12:17

Leuk statistiekjes. Uiteraard wil de regering ons graag doen geloven dat er verbeteringen zijn bij bepaalde groepen, maar als je de uitgangspunten veranderd en de basis waarop de statistieken worden losgelaten, kun je alles zo tevoorschijn toveren wat je wil. Het blijven berekeningen en als je de input aanpast, komt er een andere eindconclusie uit. Crap in crap out in veel gevallen. Ook een duidelijke correlatie tussen bepaalde bevolkingsgroepen en criminaliteit kan via statistiek worden ontkend en gestuurd. Berekeningen, ze staan vaak ver van de werkelijkheid. De afgelopen weken weer voorbeelden genoeg van economische berekeningen die weer waren gebaseerd op cijfers ver van de werkelijkheid vandaan, terwijl de realiteit voor iedereen zichtbaar is.

Ruikbaard | 23-02-19 | 12:16 | 1

Die lijn kan je makkelijk doortrekken. Bij autochtonen zit ook heel veel verborgen werkloosheid. Verschil is dat je dit makkelijker kan maskeren door duizenden bullshitbaantjes te creëren die feitelijk geen/weinig toegevoegde waarde hebben: HR-manager, social-mediastrateeg, lifecoach, verandermanager, ... adviseur, personal assistent en allerlei andere gebakken lucht. Bij allochtonen is dit moeilijk omdat zij vrijwel allemaal werkzaam zijn aan de onderkant van de arbeidsmarkt waar werk de facto super praktisch van aard is: schoonmaker, taxichauffeur, kok, schilder, automonteur enz.

koter | 23-02-19 | 12:30

Er zijn vele redenen maar één van de hoofdredenen die dit verklaren is dat Marokkanen een traditioneel gezinspatroon hebben: vader gaat werken moeder blijft thuis voor de kiddos. Bij Surinamers is dit totaal omgekeerd. Daar is het de regel dat vrouwen de kostwinnaars zijn. Vrouwen doen het in die gemeenschap ook veel beter dan de mannen op zowel het gebied van educatie als arbeidsmarktpositie. Hetzelfde geldt ongeveer ook voor Antillianen. Nadeel van dit systeem is dat intacte gezinnen in deze twee groepen relatief weinig voorkomen: vaak eenoudergezinnen of gezinnen waar een andere man aanwezig is dan de biologische vader van de kinderen.

koter | 23-02-19 | 12:02 | 2

Meisjes doen het bij de Marokkanen vele malen beter dan de jongens, met school, arbeidsparticipatie en vergeet vooral taal niet. Denk als je die grafiek opbreekt in meisjes en jongens dat je dan pas echt ziet hoeveel stront we aan de knikker hebben. En hoe kom je erbij dat de vrouwen bij Surinamers kostwinnaar zijn?

marrretje | 23-02-19 | 16:49

@marrretje | 23-02-19 | 16:49:

Meisjes doen het onder alle bevolkingsgroepen beter (ook bij blanke Nederlanders) dan jongens in het onderwijs en werk (zeker in de jongere regionen)... is ook internationaal het geval. Over de hele linie genomen doen de mannen en bij Marokkanen en Turken echter beter. Bij Surinamers en Antillianen ze je duidelijk het patroon van afwezige vaders en moeders die kostwinnaars zijn... ze je daar trouwens al enkele decennia. Dat meisjes het beter doen is trouwens ook niet heel onlogisch daar is namelijk het beleid op gericht. Dat ze het beter doen heeft trouwens ook weinig met IQ te maken.... jongens zijn sinds de jaren 60 aanzienlijk slechter gaan presteren (door feminisering van het onderwijs en afbraak van het gezin i.e. weinig mannelijke rolmodellen) terwijl meisjes sinds die tijd marginaal beter zijn gaan presteren. Door de tijd genomen zijn we als geheel dus dommer geworden.

koter | 24-02-19 | 00:27

De Marokkaan raakte minder snel werkloos dan de Surinamer en raakt even snel aan het werk als de Surinamer.

Ikreaguuralzesjaar | 23-02-19 | 12:02 | 1

Als je al werkloos bent raak je inderdaad minder snel werkloos.

burgertime | 23-02-19 | 12:16

Laatst een dagje vrij, door mijn Vogelaar pracht-kracht-kansenwijk gelopen. Hoop lieden op straat midden op de dag, mannen en vrouwen. Spraken voornamelijk Arabisch en Berber. Met een vleugje Turks. Allemaal aan het winkelen, voornamelijk in de winkels gerund door hun clan- en streekgenootjes. Zullen ongetwijfeld allemaal ook een dagje vrij hebben gehad. Of wellicht draaiden ze nachtdienst. Maar ik vond het opmerkelijk dat het zo druk en vol was in de straat midden op de dag...

Graaf_van_Hogendorp | 23-02-19 | 11:55

Het is ook interessant om de absolute getallen eens weer te geven.

Tussen 2008 en 2018 zijn de groepen “Turken”, “Marokkanen” en “overige niet-westerse allochtonen” rapido toegenomen. De groep “Surinamers” neemt af, simpel omdat de derde generatie als autochtone Nederlander wordt meegeteld.

Dus waar de Turken van 400.000 naar 600.000 zijn gegaan hadden we in 2008 160.000 bankhangers en nu 240.000 mee-eters.
De Marokkanen zijn van 200.000 afhankelijken naar 300.000 consumenten van overheidsinstrumenten gegaan.

In 10 jaar tijd is vooral het aandeel van niet-oorspronkelijke Nederlanders in een uitkeringsafhankelijkheid - zowel absoluut als relatief - keihard toegenomen. En dat klopt, wanneer je kijkt naar de greep uit de kas die de overheid doet.

Glasgow Argus | 23-02-19 | 11:54 | 2

Vanaf 3e generatie ben je automatisch autochtoon (ongeacht afkomst) toch volgens het CBS? Terwijl een hoop 3e en 4e generatie allochtonen zich niet bepaald tata voelen. Verkleurd ook de cijfers...

Graaf_van_Hogendorp | 23-02-19 | 11:58

@Graaf_van_Hogendorp | 23-02-19 | 11:58:
Je hebt inderdaad niets meer aan de cijfers: onder jongeren is het percentage Nederlanders toegenomen, domweg omdat beide ouders in Nederland zijn geboren.
Van de potentiele beroepsbevolking hier de cijfers per leeftijdsgroep;
15-25 - 74.20 % "Nederlandse" migraieachtergrond
25-35 - 71.99
35-45 - 70.95
45-55 - 77.66
55-65 - 81.56
65-75 - 88.00 %
Ik geloof nog wel dat 88 % van de huidge 65-plussers Nederlandse roots heeft, maar 74,20 % van de 15-25 jarigen??

Wering | 23-02-19 | 12:42

Waarom een grafiek?Alsof mensen niet weten van de hoed en de rand.
Minder zeggen staat gelijk aan racisme.
Misschien dan ook maar de criminaliteit statistiek erbij of stigmatiseert dat teveel.

pejoar | 23-02-19 | 11:47

Als ik me niet vergis tel je voor de statistieken van uwv en cbs tegenwoordig al mee als zijnde 'werkend' als je welgeteld één (= 1) uur per week daadwerkelijk werkt, dus ik kan niet zoveel met deze statistieken.

EefjeWentelteefje | 23-02-19 | 11:46 | 2

Ook opvallend is de stijging sinds 2014. Ja, het ging toen weer iets beter maar de stijging is overal bijna gelijk en geldt voor elke groep. Gevalletje nieuwe definiëring? Maar misschien ben ik gewoon te wantrouwig geworden na al die goednieuwsshows.

Deflatiemonster | 23-02-19 | 11:53

Het gros van de niet westerse allochtonen wil helemaal niet werken lacht ons recht in de bek uit door onze totaal naieve en wereldvreemde politiek die dit allemaal heeft veroorzaakt. Hierdoor kan de werkende autochtone Nederlander dit allemaal bekostigen.
Nu worden er massaal polen en andere square heads geimporteerd om het werk te doen wat die kansenparels verrekken. Door allochtone vriendjes bij gemeenten en UWV en debiel linksch denkende bestuurders zal dit niet veranderen en alleen maar toenemen. Gek zijn we dat we dit allemaal accepteren!

nietmijnbaardvriend | 23-02-19 | 11:46

Hou eens op met dat "BV Nederland". VVD- en werkgeverskreet. In een BV kun je niet wonen, evenmin als in gelul.

piloot47 | 23-02-19 | 11:45 | 2

Hulde.

Red shirt | 23-02-19 | 11:48

Bovendien kun je bij een BV ontslagen worden, maar n Nederland is niemand illegaal, sterker nog, iedereen krijgt, zonder proeftijd, direct een vast contract.

JackStick | 23-02-19 | 12:11

Grafieken met de x-as niet op het nulpunt zijn niet te vertrouwen, want fake (gemaakt om verschillen te overdrijven).

Vitaly Chernobyl | 23-02-19 | 11:45 | 2

Anders wordt het zo'n gepriegel. Uiteindelijk kijk je toch naar de cijfers.

Papa Jones | 23-02-19 | 12:19

@Papa Jones | 23-02-19 | 12:19: Maar door dat "gepriegel" blijkt juist dat de verschillen niet zo enorm zijn.

Vitaly Chernobyl | 23-02-19 | 13:27

Mag ik ook de cijfers van bv. Somaliers even zien?

B0bBer | 23-02-19 | 11:41 | 1

U bent me voor! Mijn verwachting is dat ze van 98% in de bijstand nu ook massaal aan het werk zijn gegaan, en nu nog maar 97% een bijstandsuitkering heeft. Wat een verbetering, dat gaat de goede kant op!

JackStick | 23-02-19 | 12:09

Dit is geen nieuws, gewoon opnieuw vaststelling van een feit.

Vonkentrekker | 23-02-19 | 11:41 | 1

/Tja, wat zijn feiten en wat is waarheid ? Het is een feit dat feiten soms geen feiten waren en dat de waarheid vaak gekleurd is. Feit is wel dat het CBS cijfers op deze manier nu aan de media en dus ons geven. En dat ze dat onder het kopje Arbeidsparticipatie van bepaalde groepen in een bepaalde periode als nuttig beschouwen en brengen. Over de kwaliteit van de totstandkoming van deze cijfers, de motivatie van het CBS en de definities kunnen wij feitelijk niet zoveel zeggen. Behalve dat de cijferaars afhankelijk zijn van de politiek waar het gaat om het krijgen van centen en opdrachten.

Graaier | 23-02-19 | 12:16

Waarschijnlijk telt "werkzaam in de criminaliteit" ook mee, anders zou een aantal groeperingen lager uitkomen.

The_Black_Knight | 23-02-19 | 11:41

Ik geloof hier niets van.
Er bestaat niets luier dan een Surinamer
Dan bedoel ik niet de Javaanse, Chinese, Hindoestaanse Surinamer.
De Creool heeft alle patenten op lui zijn.
Dansen, muziek maken en lekker eten maken kunnen ze daarentegen héél goed.
En veel lachen natuurlijk.
Maar oh, wat zijn ze lui. En ze weten het hè,

Ruimedenker | 23-02-19 | 11:35 | 1

En ze kunnen goed kinderen maken. Man, lekker neuken, lekker eten, lekker dansen, lekker muziek maken, lekker lachen en lekker geen flikker uitvoeren. Jaloersmakend!

gestoptmetroken | 23-02-19 | 11:46

Leuk die grafiekjes die lopen van 51 naar 68%.
Schaal het over 100% dan zien die veranderingen er minder spectaculair uit.

kloopindeslootjijook | 23-02-19 | 11:32 | 6

@Jan, Leiden | 23-02-19 | 11:42:
Of de afwezigheid van een (aanvullende) uitkering, dat geeft beter aan dat het werk voldoende is om van rond te komen.

kloopindeslootjijook | 23-02-19 | 11:58
▼ 3 antwoorden verborgen

Haha, niet werkende mocro's, je zou ze de kost moet geven! Oh..., wacht....

SterF... | 23-02-19 | 11:29

Positieve discriminatie, quotas, diversificatie van personeel, voorkeursbehandelingen, politieke druk.

Nog een raadsel dat sommige geen baan toegewezen hebben.

witdusracist | 23-02-19 | 11:28 | 1

Is in de praktijk vrijwel alleen van toepassing op vrouwen. Als allochtone vrouw kan je relatief makkelijk carrière maken tegenwoordig. Werkgevers slaan dan immers twee vliegen in één klap aangezien deze doelgroep twee minderheden vertegenwoordigd: vrouw & allochtoon.

koter | 23-02-19 | 12:10

Och, statistieken. Wie wil werken en geen werk heeft, heeft niets aan zulke mooie statistieken en wie zelf werkt maakt het weinig uit. Die wil alleen zeker weten dat de werkende Turken er niet ook nog een outkiering naast hebben.

JvanDeventer | 23-02-19 | 11:28

Marokkanen zijn al ca 40 jaar "bad news", omdat ze werkelijk alle verkeerde lijstjes aanvoeren.

Maar zou je er minder, minder van wensen, dan moet je meteen terechtstaan. We gaan zelfs de allerergste naffers straks weer gewoon ophalen uit Syrië, en hier weer een "tweede kans" geven en een beetje re-integreren. Wat een gekkenhuis.

Dr_Johnson | 23-02-19 | 11:27 | 2

Ik sta erbij, kijk ernaar en realiseer me dat het bij de policormeute zo diep zit dat ze niet meer te genezen zijn. Ik heb me er al bij neergelegd dat bij een bevolking op een bepaald moment, als het al lange tijd goed gaat, zich een soort zelfvernietigingsmechanisme ontwikkeld. Eerst moet alles weer kapot en is de domme, zelfdestructieve meute gedecimeerd en kunnen de degenen die wel rationeel kunnen denken de boel weer opbouwen. Een niet tegen te houden cyclus vrees ik, ik hoop dat ik er enorm langs zit overigens.

Crusher | 23-02-19 | 11:47

@Crusher
Ben ook bang dat je gelijk hebt!

benjeallanggek | 23-02-19 | 13:43

Wat ik eruit haal (al weet ik de onderzoeksmethodiek niet en wat hier is binnen- of buitengesloten aan cijfers): arbeidsparticipatie voor alle groepen beneden de 67%, maar wel een licht herstel tov 2014. Dus op zich weer een opgaande lijn, maar niet het gemiddelde niveau van 2008. Hekkensluiters moeten echt aan het werk.

Jan, Leiden | 23-02-19 | 11:26

Maar ze leveren wel veel werk op.
Het COA en AZC,s.
Asieligadvocaten
Justitie
De zorgsector
Woningen.
Enz...
En de rekening,.

Rest In Privacy | 23-02-19 | 11:24 | 6

@ Mammeloe | 23-02-19 | 11:45
Hij geeft het zelf ook al aan:
"Feiten,daar doen ze niets mee".

Rest In Privacy | 23-02-19 | 11:53

Graag gedaan. Maar het feit dat zelfs mensen hier dit ertikel niet kennen, geeft aan hoe weinig de feiten bekend zijn in Nederland. En dat verklaard weer waarom het Partijkartel nog steeds kan doorgaan met falend beleid.

benjeallanggek | 23-02-19 | 13:47
▼ 3 antwoorden verborgen

Die arbeidsstatistieken zijn sowieso 1 grote leugen. Kijken alleen naar bijstand en ww, niet naar al die honderdduizenden die om andere redenen niet deelnemen aan het arbeidsproces, zoals arbeidsongeschikten, uitgeprocedeerden/illegalen en asielzoekers in de procedure. Als je dat allemaal bij elkaar optelt kom je ver boven het miljoen.

Zenzeo | 23-02-19 | 11:20

In Utrecht heeft de politie op z’n donder gekregen omdat ze per ongeluk hadden aangegeven dat de daders met een ‘Marokkaanse straattaal’ spraken. Hoewel iedereen en z’n moeder wel weten van welke komaf deze daders waren moest de politie door het stof.

BozePaarseMan | 23-02-19 | 11:23

@BozePaarseMan | 23-02-19 | 11:23:
Nou, je hoort steeds meer blanke rappers met een soort spraakgebrek, de wapperende handjes worden wel wat minder. Komt dat ook daar vandaan? Dan weet je het ook niet meer.

kloopindeslootjijook | 23-02-19 | 11:56

Goed te zien dat er nog prima werkgelegenheid is voor mensen die creatief met statistieken en grafieken kunnen omgaan. Onze bestuurders kijken graag naar mooie cijfers en symbolen. Geen wonder dat het schip van de EU met een enorme massa hooggeschoolde bestuurstechnici op de brug zo rotsvast op de ijsbergen in de verte aanstuurt. Het ijs zien zij niet, des te beter wat er op de glanzende beeldschermen staat.

Jan Passant mk2 | 23-02-19 | 11:15

En dat is dan inclusief taakstraf ?

zoalsikhetzeg | 23-02-19 | 11:12 | 2

Na correctie van het KNMI blijkt dat Marokkanen de beste arbeidsparticipanten zijn ever.

BozePaarseMan | 23-02-19 | 11:20

Taakstraf komen ze gewoon niet opdagen.

2voor12 | 23-02-19 | 11:27

Ze voeren wel andere statistieken aan maar als ik dat zeg ben ik een racist.

BozePaarseMan | 23-02-19 | 11:12 | 3

Terwijl dat ook een vorm van werk is. Crimineel werk weliswaar, maar toch...

Goldfinger | 23-02-19 | 11:19

@Goldfinger | 23-02-19 | 11:19:
De opbrengsten uit drugshandel en prostitutie worden tenminste wel meegeteld voor de berekening van ons bruto nationaal product. Kunnen we weer meer lenen en betalen aan de EU.

Glasgow Argus | 23-02-19 | 11:21

@Glasgow Argus | 23-02-19 | 11:21: Poeh, gelukkig dan maar.

BozePaarseMan | 23-02-19 | 11:24

Wat is de y-as lang.

nikolaos | 23-02-19 | 11:10

Je zou bijna zeggen dat migranten die de taal niet spreken, cultuur niet snappen, en geen relevante opleiding hebben, in de Nederlandse maatschappij (zeker nu) qua werkparticipatie niet meekunnen. En dat er drie generaties overheen gaan voordat dat een beetje bijtrekt.

Who wouldda thunk it?

En vooral ook niks van leren, nieuwe migranten zijn allemaal apothekers die het binnen no time zelf kunnen klaren in Nederland.

Sjors W. | 23-02-19 | 11:09 | 3

Daarom is er ook een truc geïntroduceerd. Vanaf de tweede generatie vallen die naffers onder het kopje autochtonen alhoewel het in de praktijk nog gewoon 100% onwillige allochtonen blijven.
Maar voor de grafiekjes is het een prachtige oplossing.

2voor12 | 23-02-19 | 11:23

@2voor12 | 23-02-19 | 11:23: Het tegendeel is waar. Wanneer een van de ouders allochtoon is dan zijn de kinderen ook allochtoon. Zo is onze Koninklijke familie ook allochtoon.

Red shirt | 23-02-19 | 11:47

@Red shirt | 23-02-19 | 11:47: Niet in de overheidsstatistieken van (oa) het CBS.

DMaN | 23-02-19 | 12:30

Kijk die lijnen eens steil stijgen dan!!!
Deze grafiek zegt dus helemaal niks.
Pak eerst eens een normale y-as, en zet het af tegen autochtonen en/of de economische conjunctuur.

Harry Turtle | 23-02-19 | 11:09 | 1

Dat is altijd een probleem. Wanneer je de x-as uitrekt dan vlak je de resultaten af. Bij het uitrekken van de y-as benadruk je verschuivingen. Het is daarom van belang neutraal naar dit soort illustraties te kijken en voorzichtig te zijn met conclusies. Het enige wat ik zie is de dip van 2014 en het herstel daarna. Ik had graag de autochtone bevolking ook opgenomen gezien. Wanneer we dan dezelfde dip hadden gezien dan is de eerste vraag waardoor dit is gekomen? Dat kan vanalles zijn.

Red shirt | 23-02-19 | 11:41

Griezelig als je er over nadenkt, universiteiten zijn op de keper beschouwd extreemlinkse bolwerken geworden de afgelopen decennia en niemand die zegt: 'dit gaan we aanpakken, universiteiten behoren een politiek-neutrale omgeving te zijn.'

Crusher | 23-02-19 | 11:25

Ik ben wel benieuwd naar de onderbouwing van Pritt zijn conclusie uit de grafiek.
Oh wacht..

DrumPiet | 23-02-19 | 11:06 | 6

@Goldfinger | 23-02-19 | 11:21:
Neuh, maar ik mag wel over enige onderbouwing. De conclusie van Pritt is alleen maar voer voor meehuilende wolfjes.

DrumPiet | 23-02-19 | 12:52
▼ 3 antwoorden verborgen

Wanneer ik naar de grafiek kijk zie ik dat alle bevolkingsgroepen in 2012 een dip hebben beleeft en dat daarna de stijgende lijn zijn gaan ingeslagen. Vanwaar dit tipping point?
Ook zie ik dat Marokkanen in de lift zitten en dat ze, na de dip in 2012, het niveau van 2008 zijn overschreden. Ik lees dat als positief hoop dat de Marorkanen deze trend weten vast te houden.

Red shirt | 23-02-19 | 11:06 | 3

De relatieve verschillen blijven wel bestaan. Wat zegt dat? Noem het lui, noem het wat anders, maar het is wel opvallend.

Schoorsteenveger | 23-02-19 | 11:11

@Schoorsteenveger | 23-02-19 | 11:11: Wanneer je naar de grafiek kijkt zie je dat Turken en Marrokanen nu hoger scoren dan in 2008. Ze zijn met een inhaalslag bezig en je ziet, wanneer de trend doorzet, de bevolkingsgroepen na elkaar toegroeien.

Red shirt | 23-02-19 | 11:19

Red shirt..... figures!

benjeallanggek | 23-02-19 | 11:45

Het probleem is dat onder leiding van Rutte de Nederlandse overheid volkomen onbetrouwbaar is geworden. Dus ik hecht geen enkele waarde aan zulke berichten

moitambien | 23-02-19 | 11:05

De stelling dat we immigranten nodig hebben om genoeg handen aan de bedden van onze oudjes te hebben, kan dus ook naar het land der fabelen verwezen worden. Maar we krijgen er natuurlijk wel een veel rijkere en diversere cultuur voor terug. En dat mag natuurlijk ook iets kosten. Ohhw, wacht!
www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2016/47/...
PS, uit het linkje blijkt ook nog dat we steeds minder handen aan de bestrijding van misdaad hebben. En dat het Partijkartel daar dan van maakt dat Nederland steeds veiliger wordt. Gaaf hoor!

benjeallanggek | 23-02-19 | 11:05

Ja maar, ja maar, marokkanen 18 plus kunnen niet aan een stage komen en hun naam zorgt ervoor dat ze ook geen baan vinden van 11.00-15.00 met modaal salaris en het 4x bidden op een dag ligt ook gevoelig bij de werkgevers.. bovendien is er er met deze voorwaarden hierboven wel degelijk werk met flink salaris te vinden voor deze groep.. alleen wordt het niet gemeld bij de belastingdienst en men betaald daar geen soviale verzkeringspremies over want dat laatste mag bovendien niet van het geloof. De generatie van 40 plus zit in de WAO of gaat met een remigratieregeling op 55 jarige leeftijd met pensioen en verblijft dan in het vaderland.. en dat is niet Nederland!

fikkieblijf! | 23-02-19 | 11:04

.. maar goed. Verzuimde ik weer de prachtige statistieken te lezen die met veel ijver en inspanning zijn opgetuigd om te laten zien hoe de wereklijkheid zou zijn volgens menschen die dus wel Deugen. Met een Hoofdletter Deug.

Misschien dat ik binnenkort uitgenodigd wordt voor een heropvoedingscursus, het is alweer een hele poos 1984 - en het Ministerie van Waarheid geeft zulke ronkende statistieken niet uit voor de kat z'n gaatje..

Jan Passant mk2 | 23-02-19 | 11:02

Opdoeken dat CBS. De helft van de Mocros rekenen ze al tot autochtoon. Deze cijfers zeggen niks meer.

Repetitive Beats | 23-02-19 | 11:01

Het ge-eikel begint al bij schaalverdeling. Die begint al bij de 50 en stopt al bij 70. Het staatsbedrijf zag dat er daardoor een deugende scherp stijgende lijn te zien was. De deugpiemols stonden straks van de spanning. Ze wisten dat dit goed zou vallen bij hun deugvrienden in Den Haag die hun rijkelijk belegde boterham betalen. Milionnairs payed by Bilionairs (in belasting uitgaven) zullen we maar zeggen. Verder is de conclusie dat als er veel werk is er meer mensen aan het werk zijn. En dat het dan niet zoveel uitmaakt wie of wat je bent. Ook bij Groningers zal dit te zien zijn. Bij mensen in de bijstand. Met een beperking. Enz. enz. Maar tja hoe deug je als CBS'er als je de media informeert over de hogere arbeidsparticipatie van Groningers of mensen uit Zoetermeer.

Graaier | 23-02-19 | 11:01
-weggejorist-
Thoth | 23-02-19 | 10:58 | 2

ik ben gestopt met lezen bij het zien van de grafiek..

Henk P | 23-02-19 | 10:56

Kan iemand mij laten weten wat de getallen langs de verticale as voorstellen? Dat zullen toch geen absolute aantallen personen zijn?

Zupschufter | 23-02-19 | 10:56 | 2

Waarschijnlijk een percentage van de beroepsbevolking onder die groep.

TeeJee | 23-02-19 | 10:58

Nou.........

lulleficatie | 23-02-19 | 11:49

Ze moeten gewoon die definitie van werk eens aanpassen. Ook rondhangen en intimideren is arbeidsintensief, hoor. En denken jullie dat qat gewoon hier naartoe komt zweven? Nou dan.

Mammeloe | 23-02-19 | 10:52
-weggejorist-
WasHetMaarMakkelijk | 23-02-19 | 10:51 | 12
▼ 12 antwoorden verborgen

Arme marokkanen. Moeilijk plaatsbaar in een baan omdat zoveel marokkanen het voor zo weinigen verpesten.
Komen er dankzij het volksvervangingsbeleid van VN en EU ook nog dagelijks nieuwe moslimmannen uit andere Afrikaanse heilstaten bij, die mogelijk nog moeilijker plaatsbaar zijn vanwege de goede naam die zij hebben.

Dat trekt een streep door het mooie smoesje dat wij immigranten nodig hebben voor ongeschoold werkt. Uitkeringsgerechtigden hadden wij al genoeg, daar hoeven de nieuwe fascisten echt niet schepen vol van aan te voeren om ons blij te houden.

Jan Passant mk2 | 23-02-19 | 10:51 | 2

daarom mag de autochtoon tot zijn 70e doorwerken en als ie eerder wil stoppen op zijn 66 zoals overal in Europa dan moet ie daar voortaan nog een 15% van zijn salaris voor gaan ophoesten. Want de AOW ( voor eenieder die dit land binnenloopt en zelfs na zijn 55e terug naar het vaderland gaat met een remigratieregeling, moet immers ook een AOW op zijn 66e dan gaan ontvangen

fikkieblijf! | 23-02-19 | 11:10

@fikkieblijf! | 23-02-19 | 11:10: vandaar dat extreemGroenLinks al een ballonnetje opliet over wat de autochtoon van ze kan verwachten, direct na het pensioen.

Jan Passant mk2 | 23-02-19 | 11:23

Nu kan links wel zeggen dat Marokkanen heel vaak niets doen.

klowiepowie | 23-02-19 | 10:50 | 1

Hoezo 'niets doen'? Weet je wel hoeveel tijd en energie er in al die overvallen, mishandelingen en berovingen gaat zitten? Dat moet je echt niet onderschatten!

BaldEagle | 23-02-19 | 13:00

De loonstrookjes van IS-ers zijn pas bekend geworden. Die zijn natuurlijk nog niet verwerkt in de cijfers van het CBS. Als dat wordt gedaan dan komt de arbeidsparticipatie van de Marrokaanse allochtonen heel dicht in de buurt van die van de Nederlandse autochtonen.

Sitting_targets | 23-02-19 | 10:48 | 2

Tenzij je de derde en vierde generatie Marokkanen en Turken uit het groepje 'autochtoon' haalt, dan stijgt het autochtonen-percentage ineens naar 80-90%.

Toos Doos | 23-02-19 | 10:49

@Toos Doos | 23-02-19 | 10:49:
Dat is nou net de truc maar dat snappen veel mensen niet!

BaldEagle | 23-02-19 | 13:01

De Somaliers en Eritreerrs zitten dan in de categorie “overig niet-westers”. Deze categorie omvat ook chinezen en indiers die 100% werk hebben (daarom zijn ze ook huer) en de klaplopers uit oost afrika (zijn hier omdat ze levenslang uitkierings krijgen).

Een colectie data van het CBS die nergens op slaat en alleen maar wil doen geloven dat de immigratie werkt. Spoiler alert: nee, de immigratie werkt niet.

Glasgow Argus | 23-02-19 | 10:44 | 2

Klopt. Als je de Chinezen en Indiërs uit die ‘overige’ haalt daalt de participatie naar 20% of zo.

Trumme | 23-02-19 | 10:51

Daarom zou er een uitsplitsing Azië en sub-Sahara gemaakt moeten worden. Als ik Chinees of Indiër was dan zou ik me flink in mijn kruis getast voelen als ik mat dat uitschot op een hoop gegooid werd.

marcoplarco | 23-02-19 | 11:24

Veel Marokkanen zijn acteur. Althans, ik zie ze regelmatig op TV.

Croxifoxio | 23-02-19 | 10:40 | 3

Bij heel Holland Jat

HaatbaardKnipper | 23-02-19 | 10:44

@HaatbaardKnipper | 23-02-19 | 10:44:
En in de finale de technische opdracht; een AK-47 assembleren en je buurman overhoop knallen.

De winnaar moge duidelijk zijn.

TeeJee | 23-02-19 | 11:18

Ah, de geile cijfertjes van het CBS: 69% van de autochtonen had een baan in 2018.
Zozo. Dat zal vast wel uitgemeten zijn naar huishoudens, generaties (tweede, derde, etc) en gender. "Arbeidsparticipatie" is een ordinair woord voor belastingslaaf. Het CBS is niets meer dan de reken-propagandaclub van de regering. Met hun smoesjes over vrijdagnacht.

Toos Doos | 23-02-19 | 10:40 | 2

CBS is als eerste een staats media bedrijf en dan pas een cijfertjes toko.

Mark_D_NL | 23-02-19 | 10:42

Toos Doos | 23-02-19 | 10:40 Alleen al die grafische weergave moet ieder weldenkend mens toch echt doen besluiten de overheids-instanties niet meer te volgen/geloven.
De afgrond komt razendsnel bij enige economische tegenwind en aan de mocro's hebben we hier helemaal al 35 jaar niets meer, de eerste 12.000 vanaf 1964-69 waren effectief en deden hun best, daarna allemaal bijstandsklanten, generatie 4 komt er aan idem.

grindbak | 23-02-19 | 10:50

Dus zeg maar iets meer dan de helft.

bodemloos | 23-02-19 | 10:39

Laat me raden, dit is in 3 verschillende jaren gemeten, of is het precies linear in de tussenliggende jaren?

skoftig | 23-02-19 | 10:38

Jammer dat we geen data hebben naar echte toegevoegde waarde of een kostenpost.

Een WOZ en- of toeslagenambtenaar is bijvoorbeeld verborgen werkloosheid en kost de maatschappij en de economie geld.

Deze mensen kan je net zo goed geen baan geven en WOZ en toeslagencircus afschaffen. Is goedkoper.... zo zijn er nog zat nepbanen in Nederland.

Kaas de Vies | 23-02-19 | 10:38 | 3

Vroegah achter het IJzeren Gordijn had iedereen werk.
Zo had elke lift in elk gebouw een liftboy bijvoorbeeld.

Mr_Natural | 23-02-19 | 10:40

en vergeet daarbij gecreeerde branches zoals de asielindustrie en ‘Melkert-banen’ niet.

Julianalaan | 23-02-19 | 10:45

@Julianalaan | 23-02-19 | 10:45:
Veel Melkert-banen waren wel degelijk nuttig maar dat waren dan ook 'gewone banen', zoals conciërges, waar scholen geen budget meer voor hadden.

Mr_Natural | 23-02-19 | 10:47

Verkiezingen komen eraan, dus komende mooie cijfers weer. Haha. Onbetrouwbaar tot het bot al die overheidsmensjes. Al geheel in de 1984 mode, die hele kudt overheid.

Mark_D_NL | 23-02-19 | 10:38

De Marokkanen hebben meestal geen baan maar zijn zelfstandigen. Ik heb nog nooit een vacature voor een plofkraker gezien.

Julianalaan | 23-02-19 | 10:37 | 3

En driekwart van die zelfstandige is Taxi-oplichter.

Trumme | 23-02-19 | 10:53

En werken terwijl je in de bak zit 'thuis'-werken is ook nog niet 100% ingeburgerd ...

Hemmenaar7 | 23-02-19 | 10:55

@Trumme | 23-02-19 | 10:53: Blanke-omaatjes-knuppelaar. Of gas-explosie-deskundige. Zeer populair in die hoek.

marcoplarco | 23-02-19 | 11:22

Wat is er gebeurd in 2014?

Hollende_Kleurling | 23-02-19 | 10:36 | 4

Veel ISIS strijders kwamen terug.

Kaas de Vies | 23-02-19 | 10:39

Ah dank voor uitleg lol

Hollende_Kleurling | 23-02-19 | 10:40

Nasleep van crisis uit 2008?

Middensteun | 23-02-19 | 10:59
▼ 1 antwoord verborgen

Overheidscijfers altijd onbetrouwbaar.

Mark_D_NL | 23-02-19 | 10:35 | 2

Zeker met dit soort onderwerpen

Trumme | 23-02-19 | 10:54

Schipholcijfers, energiecijfers, roept u maar.

BrutusBosch | 23-02-19 | 11:06

Klopt, ze komen vaak net voor sluitingstijd aan op het werk en zijn snel weer weg.

Peter_la_Selie | 23-02-19 | 10:35 | 1

En je ziet alleen aan het gebied rond de ogen waar ze vandaan komen.

lulleficatie | 23-02-19 | 11:46

Ik zou ook wel eens zo'n grafiek willen zien uitgesplitst naar geslacht....

lulleficatie | 23-02-19 | 10:34 | 1

LHBTI?

Mr_Natural | 23-02-19 | 10:37

Leuk. Zet het nou eens in een schaal van 0 tot 100 links en je hebt een flatline.

Jos Tiebent | 23-02-19 | 10:33 | 1

Precies, het blijft allemaal marginaal. Zou me niet eens verbazen dat dit zelfs binnen de foutmarges wegvalt.

2voor12 | 23-02-19 | 10:43

Volgens mij zijn dat alleen de vrouwen.De mannen snappen het niet(of wel).

van stampij | 23-02-19 | 10:32

En als ze dan werken..

schijtzat | 23-02-19 | 10:31 | 1

.. bezorgen ze de shoarma schotel een uur te laat.

keestelpro | 23-02-19 | 13:11

Zet zoiets eens op een 0-100 schaal inclusief autochtonen, dit geeft een vertekend beeld

frickY | 23-02-19 | 10:31 | 4

@Mr_Natural | 23-02-19 | 10:34:
Inderdaad, die vallen beiden (voor geheel verschillende redenen) ver buiten de gepresenteerde schaalverdeling. Het gaat het cbs alleen maar er om het kleine knikje - feitelijk een crisiscorrectie - voor politiek gewin uit te vergroten.

kaasfondue | 23-02-19 | 10:54

Inderdaad frickY, deze grafiek is volgens het handboek ‘How to lie with statistics’

NasiGordon | 23-02-19 | 10:55
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken