Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

De Waalsdorpervlakte ligt vol met "enge nationalisten", Leo Lucassen

Another day, another staaltje weg met ons van de Nutty Professor uit Leiden. Nu mogen we ineens geen vragen stellen bij de fabels van meneer Achachboun over de "Marokkaanse bevrijders" van Nederland. De Volkskrant heeft die muppet namelijk weer eens een podium gegeven, een grove tien jaar nadat diezelfde krant zijn gelul al eens debunked heeft. Maar goed. Volgens Leo Lucassen is het felracistisch om dit soort dingen in twijfel te trekken, want het is nationalistisch enzo. Eng nationalistisch. Pardon? De hele reden dat Nederland nog bestaat is omdat er "enge nationalisten" waren die bedachten dat zo'n Mofrikaanse bezetting toch wel het bestrijden waard was omdat een fier en onafhankelijk Nederland metzonder dictators toch leuker was dan zuchten onder de Duitse knoet. Die mensen waren echt niet aan het vechten voor vage "mensenrechten" of de ongelimiteerde toelating van kansarme flotatienegroïde gelukszoekers en allerlei op de Heimat gericht moslimvolk dat door hun schaamtecultuurtje en haatgeloofje niet compatibel is met de burgerlijke samenleving hoor, die vochten gewoon voor Nederland, God en Oranje. In de ideale wereld van linkse fanatici die menen dat je een burgerlijke samenleving op kan bouwen zonder het fundament van een gedeeld beleefde natiestaat is dat natuurlijk geen argument: die denken écht dat je met Turkse Turken en Marokkaanse Marokkanen een Nederlands Nederland kan bouwen  - maar om met een Turks-Nederlandse taalverrijker te spreken: trap er niet in! Potje k(r)ansenvoetbal, iemand?

Reaguursels

Inloggen

De Geallieerden hadden weinig belang bij Nederland, trek de lijn van Normandië, Ruhrgebied door naar Berlijn, want dat was het voorlopige (eind)doel. Helaas hadden de geallieerden wat vertraging in de Ardenne, dit heeft er voor gezorgd dat de Russen eerder bij Berlijn waren, met alle gevolgen van dien voor de inwoners van deze geteisterde stad (kuch).

Mijn opa hebben ze als para (Pegasus) achter de frontlinie uit het vliegtuig getrapt, om vervolgens een brug veilig stellen. Namen van z’n dooie maten - uit diezelfde dropping - heeft hij later op zijn armen getatoeëerd. Hij is overigens geen Marokkaan tegengekomen voor zover ik weet. Dhr. Lucassen is selectief aan het winkelen, hij puzzelt richting een gewenste uitkomst, wat weer een linkse vol-leugen betreft. Want noem mij de troepen verhoudingen en dhr. Lucassen ligt er uit.

Eigenlijk zou deze man aangepakt moeten worden, hij pist vanaf bevrijde grond over graven om z’n niet bestaande punt te maken.

Veluwse-Eikel | 03-05-18 | 00:26

We kunnen het wel over WOII hebben maar we waren het 13 bondsland in de koude oorlog nu zijn we het 17 bondsland en dat kunnen we leuk vinden of niet feit blijft dat we beter het 17 bondsland kunnen zijn als het weetikhoeveelste Franse Departement.
Dat is gewoon een geografisch gegeven .
We zijn in feite(autonome)gewoon Germanen of men dat nu leuk vind of niet

berg545 | 02-05-18 | 23:26

Wil de nepnieuws polizei von Ollongren hier even handhaven met deze losgeslagen idioot?

Kopieerapparaat | 02-05-18 | 20:51

Nee. Gooi niet alles op de grote hoop. Blijf dichtbij. Probeer te duiden.

Iggy_Plop | 02-05-18 | 20:04

Best leuk historisch onderzoek. Hoeveel personen van welke nationaliteit liggen er
begraven op de Waalsdorper Vlakte?
Intrigerende voorzet, Leo Lucassen zal ons per omgaande voorzien van aanvullende en
diepgravende (!) info. Toch?

Iggy_Plop | 02-05-18 | 19:59

Bij Leo zitten er niet 24 in een kratje daarboven

Careless_wipper | 02-05-18 | 19:42

Over 50 jaar staat in de geschiedenisboeken dat Nederland in de Tweede Wereldoolog is bevrijd door Marokkaniërs en Turkianen.

Ronnie uit Helmond | 02-05-18 | 19:23

Er waren ook nog wat Georgiers die op Texel, ver na onze bevrijding, vochten tegen de Duitsers aldaar. Maar daar horen we Leo the Lunatic niet over.

knerf | 02-05-18 | 19:20

Ach Leo artikel uit 2010 www.hpdetijd.nl/2010-05-05/marokkanen...

Al zoveel onderzoek naar geweest. En ja het Franse leger bestond uit allegarijen, Tunesiërs en Marokkanen.

franck7020 | 02-05-18 | 18:58

De waarheid vertellen is racistisch.

Patatter | 02-05-18 | 18:39

Kijk.
Het verband is zo gelegd hoor.
Leo Lucassen is grote vrind van persjongens, waaronder 'Tonny van der Lee'.
Tonny van der Lee is journalist van het AD, en Tonny blijkt weliswaar 'n Nederlandse vader te hebben, maar tevens ’n Marokkaanse moeder.
Dus wat doet Leo als hij langs komt om thee te drinken?
Dan bedenkt Leo wel iets leuks om wetenschappelijk te bewijzen, hoe belangrijk het verleden van Marokko is.
*balletje toespelen*
*voor-wat-hoort-wat*
*goede pers over jou als wetenschapper doet wonderen*
*Marokkaanse mama van journalist is ook heel blij*
Leo Lucassen, de nieuwe Diederik Stapel ''en Roos Vonk.
Binnenkort wordt ontdekt, dat Lucassen ook al zijn data bijeen heeft verzonnen, zoals Stapel en Vonk ook deden.
Wedden, dat Leo zijn onderzoeks-data niet wil laten uitpluizen voor externe controle?
Oja, dat transparant zijn doet Lucassen natuurlijk niet, om te voorkomen, dat andere collega's misbruik zouden maken van zijn nijver verzamelde ''gegevens'' waarop hij zijn stellingen "wetenschappelijk" onderbouwt. *proest*
Lucassen is gewoon fraudeur, en antisemitische Jodenhater.

Der Paulie | 02-05-18 | 18:23 | 1

lees: "Tonny van der Mee".

Der Paulie | 02-05-18 | 18:25

Nationalisten zijn de enige normale fatsoenlijke NLers die hier nog rondlopen. Lucassen is een enge zak hooi.

Rest In Privacy | 02-05-18 | 18:15

Kunnen we voor deze Prof. Leo niet clandestien een Noord-Koreaans of Afghanistaans paspoort regelen, zijn Nederlandse nationaliteit afnemen en hem dan ergens tussen Pjongjang en Tora Bora uitzetten in de natuur?

digibeest | 02-05-18 | 18:02
-weggejorist-
du Roi Soleil | 02-05-18 | 17:36

“ De hele reden dat Nederland nog bestaat is omdat er "enge nationalisten" waren die bedachten dat zo'n Mofrikaanse bezetting toch wel het bestrijden waard was omdat een fier en onafhankelijk Nederland metzonder dictators toch leuker was dan zuchten onder de Duitse knoet.” Gut zeg, waar doet dit me aan denken, als je van “Duitse” dan “Brusselse” maakt........

J-van-de-Bontekoe | 02-05-18 | 16:12

Marokkanen hebben nooit in Nederland gevochten, alleen in drugsoorlogen.

De langdurige actie voor erkenning van de bijdrage van Marokkanen aan de verdediging dan wel de bevrijding van Nederland werd in 2008 bekroond met de officiële aanwezigheid van de Marokkaanse ambassadeur, het hijsen van de Marokkaanse vlag en het spelen van het Marokkaanse volkslied bij de jaarlijkse herdenking in Kapelle. In 2020, zo wordt gehoopt, wordt de 75-jarige herdenking van het einde van de Tweede Wereldoorlog in Kapelle opgeluisterd door de Franse president en zowel de Nederlandse als de Marokkaanse koning.

Die herdenking berust echter, net als andere herdenkingen van de betrokkenheid van Marokkanen bij de Tweede Wereldoorlog in Nederland, op een misverstand. Er liggen in Kapelle wel enkele tientallen Marokkanen begraven die bij het begin van de oorlog in Franse dienst waren. Ze kwamen echter om bij de vlucht van het Franse leger naar Engeland in mei 1940 en spoelden net als vele anderen in de zomer van 1940 aan op de Nederlandse kusten. Een deel van hen werd later in Kapelle begraven. (van Syp)

von Amsberg | 02-05-18 | 16:01 | 1

Sorry, maar dat is onzin. Het Franse leger had voor WO2 een geheime afspraak met België en Nederland om bij een Duitse inval Noord-Brabant in te trekken om de open deur tussen de Belgische en Nederlandse verdedigingslinies te verdedigen. Daarnaast mocht de Scheldemonding niet in Duitse handen vallen omdat Antwerpen open moest blijven. En in Zeeland waren dus wel degelijk Franse koloniale troepen aanwezig.

Bigi Bana Boy | 02-05-18 | 19:47

Gekke Leo heeft denk ik weer te veel gezopen. Ik word kotsmisselijk van deze enge fake professor.

KeesRoeiboot | 02-05-18 | 15:59

Marokkaanse slachtoffers. Een paar huurlingen die in de Oosterschelde verdronken terwijl ze probeerden een Duitse onderzeeboot aan te duwen, want die had een lekke band.

bergsbeklimmer | 02-05-18 | 15:50

Leo Lucassen plant een wetenschappelijke vlag op de linkse modderschuit.
Zo besmeurt hij die vlag.

marjen | 02-05-18 | 15:48

Volgens de PvdA is dit Land bevrijd door Marokkanen en vochten Turken bij de Maasbruggen in Rotterdam tegen de Duitse luchtlandings troepen.
Met dit in gedachten weet je wel hoe de vlag op 4/5 Mei hangt .
De holocaust wordt ook al niet meer onderwezen op scholen .

liegende lippen | 02-05-18 | 15:41

Het is goed om tekeer te gaan tegen idioten als Lucassen en er is niets mis met een gezond nationalisme, maar Zentgraaff wekt de indruk dat Nederland nog bestaat omdat de mensen die vochten voor God, Nederland en Oranje zich zo hebben ingespannen. Dat is niet waar.
Nederland bestaat nog omdat het bevrijd is door Canadezen, Engelsen en Amerikanen. Die vochten wèl tegen de nazi's, misschien wel voor God, maar niet speciaal voor Nederland en Oranje. Wij bestaan nog omdat de bevrijders geen behoefte hadden om na het verjagen van de Duitsers voor bezetter te gaan spelen. We bestaan nog omdat de bevrijders het gezag weer teruggaven aan het vooroorlogse regime.
Ik heb niets tegen God, Nederland en Oranje, maar de supporters daarvan konden de Duitsers echt niet op eigen kracht verjagen.
Of onze bevrijders zich er bewust van waren waar ze eigenlijk voor vochten is nog een andere vraag.

JvanDeventer | 02-05-18 | 15:27 | 3

Vergeet de Russen niet. Een Russiche vlag mag eerder gehesen worden dan die van Marokko. Ttv WOII was Marokko onderdeel van Frankrijk, dus hijs dan de Franse vlag. Het was het Franse leger, niet het Marokkaanse.

Oblast68 | 02-05-18 | 16:43

Gek hea wat propaganda met een bevolking doet. De Russen hebben zo'n 20 miljoen mensen verloren in de oorlog. Hebben Belijn ingenomen en nog denkt 80% dat de Amerikanen ons bevrijd hebben.

reagluurder010 | 02-05-18 | 18:56

@reagluurder
Als die 20 miljoen Russen bij de bevrijding van Nederland gesneuveld waren lagen de Nederlandse oorlogskerkhoven vol met Russen.
Maar in werkelijkheid sneuvelden ze in Rusland (Stalingrad), de Oekraïne, Polen en Duitsland (ja, dat land waarin "Belijn" zich ook bevindt).

JvanDeventer | 02-05-18 | 23:54

Af en toe zit ik op zijn twitter te kijken en denk serieus dat die man niet goed bij zijn hoofd is.

nikolaos | 02-05-18 | 15:19

'Leeeeo, je bent vannacht weer dronken geweest.'

De Vrijlansier | 02-05-18 | 15:06 | 1

Hehe. Ria! Voor een wetenschapper zoekt ie behoorlijk selectief argumenten. De 0-hypothese is hem vreemd.

merel veld | 02-05-18 | 15:13

Meneer Leo Lucassen, als u even tijd heeft, lees dan enkele boeken over bijv. het optreden van de koloniale geallieerde troepen in Italië en hoe die daar hebben huisgehouden. Daar kon de Waffen SS in veel gevallen nog een puntje aan zuigen. Roof, verkrachting en moord op onschuldige burgers was daar aan de orde van de dag, vooral Marokkanen en Algerijnen maakten zich daar schuldig aan

batvoca2 | 02-05-18 | 15:06

In plaats dat iemand hier, of buiten dit blogje, de vraag stelt...

WAAROM HAALT U DIT AAN MNR LUCASSEN?

Gaan we onszelf en de discussie verliezen in kleinzielige details. Fijn dat die marokanen destijds hebben geholpen. Wat wil je daarmee zeggen over de generatie marokanen die momenteel het klimaat in NL verzieken? Op sommige verzieken bepaalde Nederlanders de sfeer, die moet je aanpakken. Net zoals je marokanen moet aanpakken als ze ergens de sfeer verzieken. Oh mijn god... we rennen in al dit soort discussies achter onze staarten aan. Niemand die de juiste vragen stelt, iedereen is te druk om zijn/haar egen te verzenden. Dom gelul over racisme en het verleden. We leven in het NU, met problemen in het NU. Noem ze bij naam, bespreek ze en houd je ego in toom.

Ton8695 | 02-05-18 | 15:04

Er waren zeker Marokkaanse troepen onder Franse vlag maar die vochten vooral in 1945 in Duitsland, ten zuiden van Keulen. Wel waren de Duitse burgers en dan vooral de vrouwen erg bang voor deze troepen omdat ze sowieso alle vrouwen verkrachtten en alles leeg plunderden. Verder hadden ze een voorliefde voor het gebruik van de bajonet in de strijd (maar ook daarna). Harde vechters, maar ook vaak hufters.

Beste_Landgenoten | 02-05-18 | 14:51

Volgens mij gebruikt Lucassen het woord "eng" hier in de betekenis van bekrompen, en niet in de zin van: enge mensen waar je voor moet oppassen. Neemt niet weg dat die Lucassen een mafketel eerste klas is. Waarheid doet er niet toe, een positief beeld van Marokkanen moet koste wat kost overeind blijven.

halbstark | 02-05-18 | 14:41

Ha! De Duitse oorlogskerkhoven in Normandië liggen vol met Abdellah's en Ahmed's zij aan zij met Fritz und Dieter. Bevrijders me reet!

Flathead | 02-05-18 | 14:39

Ik dacht dat ik Auschwitz vrij uitgebreid bezocht had, maar blijkbaar al die foto's van koloniale soldaten en de koloniale secties gemist. Wel heel veel foto's van 'witte' mannen, vrouwen en kinderen gezien en een boel secties gerangschikt naar jood, homo, man, vrouw, zigeuner, etc.
Of heeft Leo een handjevol namen gevonden, die beter bij zijn wereldbeeld passen en daarom ten koste van de miljoenen doden de nieuwe geschiedenis moeten vormen?

flashforward | 02-05-18 | 14:38

Sinds de o, zo geweldige maroc import ongestraft kon gaan voetballen met de herdenkingskransen is voor mij de hele herdenking een farce.
Steeds meer groepen en mensen die er in wezen niets mee te maken hebben treden op de voorgrond en zo langzamerhand weet bijna niemand meer wat er nu eigenlijk herdacht word.

Nanda81 | 02-05-18 | 14:25

Overigens, in het VK artikel over die meneer Achachboun lees ik gewoon dat sinds 2008 op 17 mei dat handjevol Marokkanen dat in Kapelle begraven ligt - en waarvan de meesten gewoon dood aangespoeld waren - herdacht wordt, compleet met Marokkaanse, Franse, en Nederlandse vlaggen, plus het Wilhelmus, de Marseillaise, en het Marokkaanse volkslied.

Dus wat er nou nog te klagen valt? Ik vermoed dat ze het pas genoeg vinden als op 17 mei ook WA en Maxima, en een grote delegatie van de Tweede Kamer, etc, kransen komen leggen, en eea op de nationale tv wordt uitgezonden, compleet met 2 minuten stilte.

Al die beroepsgekwetsten zijn razend jaloers op de Dodenherdenking van 4 mei, omdat dan in principe heel Nederland zijn eigen slachtoffers herdenkt (later zijn daar militairen die op zg vredesmissies zijn gesneuveld, aan toegevoegd), en daar dus massale belangstelling en aandacht voor is. Wij herdenken op 4 mei dus Nederlandse gevallenen, geen gevallen geallieerden (daar zijn weer andere momenten voor), en ook geen dooie Duitsers, Italianen, Japanners, aangespoelde Marokkanen of bultruggen, de betovergrootouders van nieuwe Nederlanders die ooit "tot slaaf gemaakt" waren, of alle verkeersslachtoffers sinds de uitvinding van de automobiel.

Waarom is het zo verschrikkelijk moeilijk voor bepaalde - drammerige, gelijkhebberige, en tamelijk agressieve - types daarmee te "dealen"? Die Grauwe Eeuw/Geen 4 mei voor mij huilebalken spannen een kort geding aan, lees ik, om hun "recht op lawaaimaken op 4 mei om 20.00 uur" op te eisen. Het gekke is dat het mij niet eens meer zou verbazen indien ze door de rechter in het gelijk worden gesteld.

Gekkenhuis.

Dr_Johnson | 02-05-18 | 14:25

Ik vraag me altijd af waar die enorme zelfhaat van dit soort figuren toch vandaan komt.

Mr.Phaeton | 02-05-18 | 14:21 | 3

"zijn eigen slachtoffers herdenkt"

Ik bedoel uiteraard: slachtoffers in WW2

Dr_Johnson | 02-05-18 | 14:29

O shit! En weer doe ik!

Sorry, Mr.Phaeton, bovenstaande had onder mijn eigen comment hieronder gemoeten.

Dr_Johnson | 02-05-18 | 14:30

Ik gok dat dit soort figuren zwaar geziekt zijn in hun jeugd. Verloren zielen die in een bepaalde hoek van de Academie verwelkomd werden en die kans om ergens bij te horen met beide handen aangrepen.

nikolaos | 02-05-18 | 16:31

Om het wat algemer te trekken, de enige moslims die in Nederland hebben gevochten tijdens WOII vochten voor de nazi's. Het waren soldaten van een overgelopen Brits-Indiase eenheid die o.a. in Zeeland was gelegerd om een geallieerde invasie te stoppen.

en.m.wikipedia.org/wiki/Indian_Legion...

Gewinflipt | 02-05-18 | 14:16

Aha.... daar is Leipe Leo weer..... de kachel moet branden en laat weten dat ie nog steeds weldenkend is . Enn als het niet ... kuch.. weldenkend kan , dan maakt de veelgeplaagde Leo het wel.
Tot bij Dwwd.. of misschien zelfs ( 1000euro + reiskosten) oom Jeroen.

daytripper | 02-05-18 | 14:14 | 1

Toch lacht ie zich slap. Na ieder tweetje dezelfde ophef op GS. Doodzwijgen de idioot!

Trumme | 02-05-18 | 14:25
-weggejorist-
Kijkeensaan | 02-05-18 | 14:12 | 1

Er waren niet nauwelijks Marokkaanse soldaten in Nederland. Er waren GEEN Marokkaanse soldaten in Nederland. Lees de werken van Lou de Jong cs er maar op na.

zuiderduin | 02-05-18 | 14:07

Dit vind ik wel belangrijk om wat over te zeggen.

Laten we alsjeblieft niet de duizenden en duizenden koloniale soldaten die zijn gestorven voor het bevrijden van Europa niet vergeten.

Van Britse Indiërs, veel hindoestanen maar ook veel moslims en sikh soldaten tot het Russische rode leger met ook duizenden moslims en ander vreemd volk van tataren tot mongolen tot de Franse koloniale soldaten uit o.a. Noord-Afrika maar ook Senegal etc.

Deze mensen hebben allemaal voor de bevrijding van Europa gevochten. En dus ook Nederland. Het was geen eenzijdige missie. Wie waar heeft gevochten is dus niet van belang. En vooral kinderachtig van iedereen met een alternatieve mening erover.

En dan het volgende even benoemen. Nee, ze (de bevrijders) hebben ze zich niet altijd netjes gedragen. Integendeel.

Oorlogsdoctrine was toen vooral, stuur het tuig eerst met alle rooftochten, plunderingen, moorden en verkrachtingen als gevolg. Deden de Amerikanen, de Britten, de Fransen en de Russen steevast. Niet alleen de 'echte' Britten en Fransen of Russen maar gewoon elk volk hebben zich toen dubieus gedragen. Met de oogluikende toestemming van de generaals. Oorlog is vies. Smerig. Laten we dat nooit vergeten.

Of we het nu hebben over de verkrachting van o.a. Berlijn (door het Rode leger) of de verkrachting van Monte Cassino en omstreken (door vooral de Franse koloniale soldaten) er zijn heel veel oorlogsmisdaden gepleegd. Zo is oorlog.

Maar het feit blijft wel dat ook Marokkanen, Australiers, West-Afrikanen, Indiërs en letterlijk honderden andere volkeren actief hebben meegevochten om o.a. Nederland te bevrijden van de nazi's.

Dat er nu weer een soort van achterlijk links/rechts gezapig verhaaltje vertelt wordt is treurig. Want iedereen heeft gelijk.

Nee het was niet netjes. Ja er zijn zat voorbeelden van vreselijke oorlogsmisdaden.

Het is gewoon een feit dat er tig volkeren vochten en men doet enerzijds alsof het allemaal helden waren en anderzijds alsof hun opoffering niets tot weinig betekende.

Alle doden moeten herdacht worden. Polen, Canadezen, Schotten, Indiërs, en ook Noord-Afrika en West-Afrikanen. Evenals de Russen, Wit-Russen, Tataren en Oekraïners die nota bene nog het meest geleden hebben want die kregen er nog een volkszuivering bovenop na de oorlog.

Dat zijn de feiten. Laten we hopen dat deze discussie zich nooit meer herhaald.

DeKussendeWielrenner | 02-05-18 | 14:04 | 1

Amen, broeder

dorstig! | 02-05-18 | 14:21

Atheist,we worden in de bek gepist door het potverterende circus in Brussel/Straatsburg,inderdaad.

Zeurkont | 02-05-18 | 14:04

Ja, de aardappelen moesten ook geschild worden in het geallieerde legers.

Oepsie1234 | 02-05-18 | 14:00

"het fundament van een gedeeld beleefde natiestaat"
Nog een reden waarom de EU in huidige vorm nooit kan werken. De laatste fundamenten verkruimelen onder die federalistische superstaat.
Religie is ook geen bindende factor meer. Taal wordt veronachtzaamd en verdacht gemaakt (uitsluiting). Nu nog even 4/5 mei in verhitte debatten trekken en nationaal elftal en Koningshuis verdacht maken (het gaat ze lukken!) en alle verbindende nationale symbolen zijn weg.

Wat in de plaats komt zijn het Evangelie van Merkel, de wonderen van huilende Timmermansbeeldjes en Juncker als patroonheilige van alles wat met wijn te maken heeft. Stille nacht, heilige nacht; de EU heeft ons vrede gebracht.

atheïstisch stemvee | 02-05-18 | 13:56 | 2
-weggejorist-
HogeNood | 02-05-18 | 14:04

atheïstisch stemvee | 02-05-18 | 13:56 Lol !

EA 827 | 02-05-18 | 14:44

Weet je wie ook dol zijn op Marokkanen? Marokkanen! Maar noem ze geen ultranationalistische straattokkies met een achterlijk geloof. Dat is niet goed voor de verbinding. En we kunnen nog veel van ze leren. Ben helemaal dol op die mannen. Samen met Leo.

RickTheDick | 02-05-18 | 13:56

Het is tegen dovemans oren wat zentgraaf zegt over wat Lucassen nu weer heeft verzonnen. Wat hij, Lucassen zegt en schrijft, al is het nog zulke kletskoek, daar verdient hij zijn geld mee en voorlopig legt het hem geen windeieren omdat er nog genoeg volk is dat smult van zijn kletskoek al is die nog zo overjarig. Neem het hem eens kwalijk. Wij bij GS weten beter en dat is voldoende.

forecastle | 02-05-18 | 13:56

Ik zie graag nog een krans voor de Eskimo's die zijn gevallen toen ze de visafslag bij IJmuiden verdedigden.

Cobalt bomb | 02-05-18 | 13:56

Ik denk dat de 'Nationale' herdenking het volgende item wordt wat kapot gemaakt gaat worden (in het rijtje Coentunnel, Zwarte Piet e.d.). Nationalisme is wat we niet moeten willen met zijn allen en is natuurlijke een verkeerde benaming voor een herdenking die verbinding en inclusiviteit moet uitstralen (zo, subsidiair goedgekeurde woorden weer gebruikt). Er mag best stilgestaan worden bij die arme Marokkanen in Italie die al maanden geen vrouw hadden gezien, terwijl hier elke blanke Hollander zijn kopgeld opeiste.

skoftig | 02-05-18 | 13:55

"de discussie?" Welke discussie Lucassen? Die met jezelf over je eigen aannames betreffende wie herdacht worden? Iedereen herdenkt wie hij of zij de moeite van het herdenken waard vinden zonder die "discussie" van je.

devil13 | 02-05-18 | 13:54 | 1

Dit dus.

kapoerewiet | 02-05-18 | 14:04

"mag de discussie misschien ietsje minder eng nationalistisch"

Dit noemt zichzelf een wetenschapper?
Wat zijn de parameters van "eng nationalistisch"
Wat is de exacte kwantiteit van "ietsje minder"

Om nog maar even over de onzin van het hele betoog te zwijgen.

Rest In Privacy | 02-05-18 | 13:54

Huh? Yoh, mijn waarde Zentgraaff, Kamerad! Zuchten onder de Duitse Knoet? Da's niet choedt 'oor? Dakannie? De enige die zuchtte onder de Knoet, dat was Helga. Daar was Ome Joop altijd voor aan het kijken. En Duits was Knoed Knutsen ook niet, Skandinavische makers van natuurfilms, zo verklikte enen Dik VoormeK. dat verschillende keren aan 100.000 luisteraars van de DikVoormeK.-show...

F. von Zeikhoven | 02-05-18 | 13:52

Eeuwig op vakantie,ik heb het bekeken.Waar de Russen trots op zijn moeten wij ons tegenwoordig voor schamen,ondermeer door idioten als die Lucassen.

Zeurkont | 02-05-18 | 13:51

Ik heb die Lucassen een paar maal op tv gezien. De man komt op mij nogal warhoofdig over, en dan ook nog behept met een "weg met ons" mentaliteit. Het vervelende is dat er veel meer van die dhimmy-achtige types rondlopen en dat ze nog veel aandacht krijgen ook.

Ruud5 | 02-05-18 | 13:49

Leo legmaarsnelhetloodje is helemaal de weg kwijt. Je zou ook kunnen zeggen: spuit11 staat weer aan.

Rdock | 02-05-18 | 13:49

Kan Leo Lucassen in de aanloop naar herdenkingsdag misschien even niet eng-moffenhoerig doen?
.
Ik wil wel even helpen met scheren.

Parel van het Zuiden | 02-05-18 | 13:47

Zou Leo vroeger gepest zijn?
En is hij daarom zo gegaan met die 'arme steeds maar weer gepeste' moslims.

Kijkeensaan | 02-05-18 | 13:47

De hoogedelgeleerde heer Lucassen zal het een opluchting zijn dat de “Zweedse” balletjes bij de Ikea eigenlijk Turks zijn.

Glasgow Argus | 02-05-18 | 13:46 | 1

Zijn ze halal dan?

HogeNood | 02-05-18 | 14:10

kunnen jullie mij een plezier doen en die enorme #4$$5%%^& van een Lucassen doodzwijgen? Ik word helemaal ziek van die vent.

langzullenweleven | 02-05-18 | 13:45

Beste meneer Lucassen. Het boek in uw tweet gaat over Franse koloniale strijders. Ik weet niet of u precies weet wat nationalisme betekent maar Nederland is dus een andere natie dan Frankrijk.
Hoogachtend,

knutsel_ | 02-05-18 | 13:40

www.youtube.com/watch?v=0doutusysU4

In Rusland wordt de Grootse Patriottische Oorlog op Victory Day 9 mei herdacht met enerzijds pompeuze militaire parades, anderzijds met zanguitvoeringen van de oorlogsliederen, die elke Rus uit het hoofd kent. Wat zit dieper: een minuut stilte betrachten of een hele avond meezingen van de liederen die de oorlogsgeneratie bemoedigden? Volgens mij wordt in Rusland het besef van hoe vreselijk oorlog is echt overgedragen van de ene op de volgende generatie.
De link hierboven is naar de bariton Dmitri Hvorostovsky (1962 - 2017), die 'Kraanvogels' zingt.

Eeuwig..Op..Vakantie | 02-05-18 | 13:39 | 2

Klopt wel ja, dat de Russen beter overdragen. Zang is daar een goed middel voor. Bovendien moet ik helaas nu alweer afhaken, heb me daar een berg last van slaapnarcoleptie achtige aanvallen....

F. von Zeikhoven | 02-05-18 | 13:55

De tekst van 'Kraanvogels':

Sometimes it seems to me that the soldiers,
Which haven't returned from blood's fields,
Haven't layed in our land,
But have turned into white cranes.

From those distant times
They fly and we hear their voices.
Is it because so often and so sadly
We are falling silent and looking into heaven?

The tired crane flock flies, flies through the sky,
Flies in the mist at the end of the day.
And it is a small gap in this order -
Perhaps this place is for me.

The day will come, and in such crane flock
I'll swim in the same blue-gray haze.
Calling out like a bird from the heavens
All of you who are left on earth.

Sometimes it seems to me that the soldiers,
Which haven't returned from blood's fields,
Haven't layed in our land,
But have turned into white cranes.

Eeuwig..Op..Vakantie | 02-05-18 | 14:00

Deze zogenaamde professor is door zijn extreem linkse gedachtenkronkels allang niet meer serieus te nemen.Het ligt altijd aan de racistische blanken.Het is gewoon een laffe hypocriet.Helaas hebben dit soort idioten baantjes gekregen aan onze universiteiten in de dwaze jaren 60/70.Geert Mak is ook zo'n exemplaar.
Lekker deugen voor de medehypocrieten.Wij betalen er wel voor,deze niets opleverende,tot niets leidende idioterie.

Zeurkont | 02-05-18 | 13:38

Geschiedenisles 2050 , op een van de laatste witte scholen zonder gasaansluiting in ons land in Wassenaar. Eigen ingang met bewaker en in de kleur van de dan bejubelde €u. Sterre krijgt mee dat er gelukkig geen enkele Nederlander, burger en/ soldaat is omgekomen in die grote enge oorlog. Gelukkig waren er de heldhaftige Marrokanen waarvan enkele niet konden zwemmen die samen met toen nog negers genaamd ( nu in elke stad burgemeester) en enkele dappere gehandicapten Nederland weer vrijmaakte zodat Sterre en heur familie in redelijke vrijheid kunnen leven. Het bewijs van hun dapperheid en inzet is anno 2050 dat alleen de vlag van Marokko op deze dag mag wapperen, de hele regering nu bestaat uit Marrokanen , negers en alles wat een kleurtje heeft. Ja , Sterre zelfs de politie en defensie. is nu helemaal vrij van witte mensen. De enige dag dat de oude Nederlandse vlag nog mag wapperen is tijdens de iftar , daar weet je echt alles over .Ga je even doorgeven aan je breurtje Marcq dat je de geschiedenis niet kunt verdraaien ? Hij vroeg je laatst wie enkele dijken in Nederland heeft bedacht ? Ik weet het weer , dat was ING.drs.dr.mr. Ali .el. Ely .P.s de kerst gaat dit jaar niet door , niemand heeft nog interesse in dit voormalige Marrokkaanse feest.

ja,diedus! | 02-05-18 | 13:37

Het is eng als feiten noemen opeens een amorele daad wordt. Zeker als professoren met een moreel-vinger gaan wapperen, zodra iemand een feit noemt. Een omkering van alle waarden. En we weten allemaal waar dat toe geleid heeft...

tipo | 02-05-18 | 13:36

Laten we het maar niet hebben over de massale verkrachtingen door Marokkaanse soldaten tijdens WOII in Italië na de slag om Monte Cassino.
en.wikipedia.org/wiki/Marocchinate

leo de pejo | 02-05-18 | 13:36

Vergeet het Turkse vriendschapsverdrag met Hitler niet. De Turken waren fout. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Mein kampf in de Turkse vertaling alweer aan de tiende druk toe is.

Hommel | 02-05-18 | 13:35

Is het niet zo dat veel Marokkanen voor Franco vochten?

lingo star | 02-05-18 | 13:34 | 4

en moorden, plunderen en verkrachten.

Bigi Bana Boy | 02-05-18 | 13:43

Wat is koloniseren precies.
Koloniseren is een gebied of land gaan bewonen en besturen om er grondstoffen en voedsel vandaan te halen.
Marokkanen, Turken, Afrikanen, zij zijn de huidige kolonisten.
Nederland wordt door hen gekoloniseerd.

onnosel | 02-05-18 | 13:51

Laat Leo Lucassen zich daarin eens verdiepen

lingo star | 02-05-18 | 20:04
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zou meneer eens aanraden om te Googlen over wat de heren Marokkaanse “bevrijders” in Monte Cassino in Italië hebben aangericht. En daarvoor in de Spaanse Burgeroorlog in Asturië.

Bigi Bana Boy | 02-05-18 | 13:33

Geef dit gekkie geen podium meer. Vroeger gepest op school en dus had Leo, niks behalve zijn studieboekjes. Theoretische kennis, maar geen praktische kennis op het deelgebiedje waar hij voor heeft doorgeleerd. Eenzijdig en arm is zijn verdere kennis van het leven. Dergelijke mensen werden vroeger ter bescherming van zichzelf vastgezet in tehuizen. Heden ten dage mogen zij het woord voeren en krijgen zij een podium met als doel de maatschappij verder te ontwrichten.

De Evangelist | 02-05-18 | 13:31

Leo Lucassen, de Famke Louise van de pseudo-wetenschap: geen aandacht aan geven, a.u.b.

kapoerewiet | 02-05-18 | 13:28

Ik vindt deze tweet meer hout snijden:
"KCJdR


@KCJdR
1h1 hour ago
More
Replying to @Leolucassen
Er waren vele miljoenen Russische. Dus als we in brede zin gaan herdenken, was het wellicht gepast om, voordat we heel groot gingen herdenken met 2 vlaggen (Marokkaans en Nederlands, waar gewoon foto's van zijn), ons een keer wat meer te verdiepen in het Oostfront."
Derhalve eis ik volgend jaar een delegatie Russen bij 4-5 mei.
Poetin mag ook komen. Kunnen we het eens over zaken hebben zonder dat de EU/NAVO ruzie stookt. Onze relaties waren door de geschiedenis heen uitstekend.

Abject | 02-05-18 | 13:26 | 1

De Russen waren geen bevrijders, maar agressors. Samen met Duitsland begonnen zij WO II door de helft van Polen in te nemen.
Vraag maar eens in Oost-Europa hoe 'bevrijd' men zich daar voelde na afloop van WO II.

DeDenkerT | 02-05-18 | 14:42

Voor de volledigheid zou Leo Lucassen niet alleen naar WO2 maar ook naar WO 1 moeten kijken, waar namens de Britten onder andere regimenten bestaand uit Canadezen, Zuid Afrikanen, Australiers, Nieuw Zeelanders, Indiers (afkomstig uit de tegenwoordige landen India, Pakistan, Bangla Desh en Birma) en Nepalezen vochten.

De Fransen waren trots oo hun Senegalezen, Ivorianen en Algerijnen.

Samengevat maakten in WO1 landen gebruik van alle reserves die ze konden aanboren, inbegrepen de kolonien die tot hun toen bestaande wereldrijken behoorden.

Alleen de Duitsers niet, die oefenden in Zuid West Afrika op genocideplegen.

Glasgow Argus | 02-05-18 | 13:26

Even Goochelen op : Marocchinate .... en dan weten we het wel weer

Rien7847 | 02-05-18 | 13:26 | 1

Exact.

Bigi Bana Boy | 02-05-18 | 13:35

Honderdduizenden! Eh, waarom lijkt mij dat onwaarschijnlijk?

Zaad_donor | 02-05-18 | 13:26

Daar heb je die rare Leo Lucassen weer.
Dat is een nep-wetenschapper.
(zoals er al eerder die Diederik Stapel en Roos Vonk leerden kennen met hun verzinsels: 'alle vleeseters zijn hufters')
Dat is 'n pamflettistisch mannetje met hele gore agenda.
Leo Lucassen is een Jodenhater en Antisemiet.

Der Paulie | 02-05-18 | 13:25 | 1

er = we

Der Paulie | 02-05-18 | 13:26

Heeft die Lucassen ooit gehoord van het begrip 'huurlingen'?

Er zijn massa's soldaten die gevochten hebben voor de een of andere heerser/warlord/anders, nl. en die deden dat heus niet allemaal uit vaderlandsliefde of een ander hoger doel. Nee, gewoon omdat het geld opleverde en dus brood op de plank. Waardoor zijzelf en wie weet hoeveel familieleden een bestaan in armoede bespaard bleef.

Braboblanke | 02-05-18 | 13:25 | 1

Ja, dat klopt. Veel Marokkanen hebben gevocht bij de slag bij Gembloux. Maar: Waarom zouden de Amerikanen en Canadezen geen huurlingen zijn. Zijn daar enqueteverslagen van? Hoe weet je dat Marokkanen huurlingen zijn en Amerikanen en Engelsen en Canadezen niet.
En o ja de misdragingen in Monte Casino. Misdragingen zijn er ook wel begaan door Amerikanen. Maar ja, daar is niet zo veel over bekend. Omdat de Amerikanen na 1945 nodig waren voor de Duitsers en Italianen vanwege de Marshall-hulp en omdat het de nieuwe bondgenoten waren in de koude oorlog.

TB2318 | 02-05-18 | 15:45

Die onderkruipsels laten geen kans liggen om zich in te vreten in onze maatschappij. Puur parasitair gedrag van misselijkmakende types die zelfs voor geschiedvervalsing niet terugdeinzen.

marcoplarco | 02-05-18 | 13:24

ALLE oorlogsslachtoffers worden toch herdacht?
Waarom stelt deze ""wetenschapper"" dan dat ze niet herdacht worden en dat ze aparte aandacht zouden moeten krijgen?

Noltie | 02-05-18 | 13:22

Maar Leo, er zijn toch heel veel Marokkaanse soldaten in Nederland? Jij bent de spreekbuis. Ja, denk daar maar eens over na (wil je niet, maar plaats jezelf dan even in historisch perspectief). En dat is niet nationalistisch.

TheseDays00 | 02-05-18 | 13:21

Christus. Krijgen we nou ook ieder jaar, net als de Zwarte Piet discussie, de 4 mei Herdenking, en de We are here klaplopers, een "discussie" over "onze" Marokkaanse "bevrijders"?

Het wordt hier een hoe langer hoe groter gekkenhuis.

Dr_Johnson | 02-05-18 | 13:16 | 1

En daarna ook nog het verhaal hoe de dappere marokkanen ons van de joden hebben bevrijd en vervolgens eigenhandig de hele nederlandse economie hebben opgebouwd, terwijl de autochtonen van een uitkering genoten.

Glasgow Argus | 02-05-18 | 13:21

Zo af en toe laat Leo Lucassen weer eens een flinke scheet in de media, zoals nu ook weer. En net zoals alle andere scheten van hem stinken die behoorlijk. Ik zie niet in wat dit met wetenschap te maken heeft, bij de Nationale herdenking dit soort onzin verkopen en andere mensen doelbewust tegen de schenen schoppen is simpelweg ranzig!

kunstliefhebber | 02-05-18 | 13:16

We weten dat er Marrokaanse soldaten meededen in de 2de wereld oorlog, Leo, de Italianen hebben er zelfs een woord door en voor.. en.wikipedia.org/wiki/Marocchinate
Ze deden toen al wat ze nu ook het liefst zouden doen.

mental K | 02-05-18 | 13:16 | 1

Hetzelfde gebeurde in de Franse bezettingszone in het naoorlogse West Duitsland. Heel vrouwelijk Baden Wurttenberg is bevrijd door de Marokkanen.

Glasgow Argus | 02-05-18 | 13:18

Goh, news flash!: Iedereen met een beetje goed historisch besef van de Tweede Wereldoorlog wist allang dat naast neo-koloniale troepen er ook duizenden andere niet "witte'' geallieerden zijn gestorven. Ik kan er wel een aantal opnoemen die zij aan zij vochten naast de racistische blanke man maar niet om erkenning schreeuwen: Chinezen, Filipijnen, Indo's, Molukkers, Indonesiers, Papua Indianen, Solomon eilandiers, Frans Polynesië etc etc. Jezis christus man, wat denkt dat enge linkse volk dat we hen niet gedenken? Het heette niet voor niets een fucking WERELDOORLOG! De enige die er een enge racistische bedoeling van maken zijn de racistische Linksmensen zelf. Bah, ik kots op jullie deugvolk.

Indoneesje | 02-05-18 | 13:16 | 3

Het memorandum van 2010 zegt niet voor niets: 'waar ook ter wereld.'
Overigens is dat memorandum door de jaren heen vaak aangepast, aanvankelijk werden alleen gevallen militairen uit WW 2 herdacht, pas in de jaren zestig de slachtoffers van de Holocaust, daarna ook de zigeuners en homoseksuelen die in de kampen werden vermoord, daarna ook Duitsers op Nederlands grondgebied, hoewel dat gevoelig ligt.

kapoerewiet | 02-05-18 | 13:55

Duitsers herdenk ik niet, net als de Japanners. Bezetter horen niet herdacht te worden, zeker niet op de Nederlandse dodenherdenking.

Indoneesje | 02-05-18 | 14:03

@ Indoneesje | 02-05-18 | 14:03 |
Dat was wel de grootste WTF??? van het jaar ja. We gaan dus de omgekomen Duitse bezetter herdenken, te samen met de vooral Joodse slachtoffer van diezelfde Duitsers... Echt, dergelijke hersengymnastiek is voor mij onnavolgbaar. U heeft dus volkomen gelijk als we zeggen; "Die herdenken we dus even niet!"

Sjefke7807 | 02-05-18 | 15:17

Lees ik hier Marokkanen en WWII in een zin?

Dan moet dit er ook wel even bij vermeld worden.

"Marocchinate is een Italiaans synoniem voor massa-verkrachting. Vrij vertaald betekent deze term "gemarokkaniseerde vrouw" en verwijst naar de massaverkrachtingen door Marokkaanse soldaten na afloop van de slag om Monte Cassino." (...) "Op 18 mei 1944 werd door de Geallieerden een doorbraak geforceerd bij Monte Cassino. Die nacht zwermden duizenden Goumiers en andere koloniale troepen uit over de omringende heuvels. Moordend en verkrachtend trokken de soldaten van dorp naar dorp. Mannen die hun dochters en vrouwen probeerden te verdedigen werden ter plaatse doodgeschoten. Meer dan 2000 vrouwen in de leeftijd van 11 tot 86 werden vaak meermalen verkracht."
nl.wikipedia.org/wiki/Marocchinate

"‘Maroccinate in Duitsland. De vergeten vrouwen van Freudenstadt"
Over massaverkrachtingen door Noord-Afrikaanse soldaten in Franse dienst werd decennialang gezwegen. Ze zijn nog steeds grotendeels onbekend. De slachtoffers moesten hun lot – misbruik, uitstoting, ziekte en abortus – in stilte dragen."(...)
jalta.nl/buitenland/marocchinate-in-d...

Abject | 02-05-18 | 13:16 | 1

En dit alles als beloning om de kansenkransen schoppende jongeren te behagen en niet aan te hoeven pakken . Laffer en onderdaniger kan eigenlijk niet meer , maar de iftar door politie en defensie komt aardig in de buurt . Er zijn inderdaad Marrokanen omgekomen, maar niet in Nederland. Het waren aangespoelde lichamen van Marrokkaanse soldaten die verdronken op hun vlucht naar Engeland en daarbij omkwamen.Niet alleen de leugen regeert , maar ook de lafheid en het gebrek aan zelfvertrouwen bij ‘onze’ bestuurders om nu eindelijk eens een grens aan te geven. Tot hier met die onzin en niet verder.

ja,diedus! | 02-05-18 | 13:15

Nee god vergeten sufk*t! Marokkanen vochten niet voor onze vrijheid! Nooit gedaan ook. Er zijn er een paar aangespoeld in Zeeland die bij Duinkerken verdronken waren. De enige reden waarom dit sprookje ooit in het leven is geroepen is omdat een bepaalde groep hun fatsoen niet kon houden tijdens de Dodenherdenking. Daarom! Ik ben deze onzin, deze geschiedvervalsing en al dat andere gelik en gebuig s.p.u.u.g.z.a.t.! Handen af van onze Dodenherdenking!

Hier een linkje met hoe het wél zat (pdf-alert):

- legacy.gscdn.nl/archives/images/Marok...

Ik heb 'meneer' Lucassen gister via Twitter al zijn vet gegeven, alsmede ook bovenstaande link toe gestuurd. En hem ook nog even uit de doeken gedaan wat de term "Marocchinate" betekent in Italië en omstreken....

Sjefke7807 | 02-05-18 | 13:15 | 5

Leuk. Ik heb gisteren een cent betaald aan Geenstijl en mag nu opeens mensen blocken. Ik ga eens kijken of het werkt. Doei Martinspire.

Fred Hartman | 02-05-18 | 14:53

@Martinspire | 02-05-18 | 14:18 |
Nee LutserT, ik praat geen onzin. Ze hebben NÍET voor onze vrijheid gevochten, hoe graag lieden als u dat ook willen geloven. U kunt in bijgevoegde link lezen waarom u pe0p praat. De Russen hebben wel voor de bevrijding van (met name Oost-)Europa gevochten, maar níet voor de bevrijding van Nederland in het bijzonder. Daarom herdenken we ze inderdaad niet. We herdenken wèl o.a. de Canadezen, Polen (we hebben hier een Ereveld), Engelsen en Amerikanen. Uw gebrek aan kennis in deze is stuitend te noemen. Uw 'inclusiviteit' is ongepast en dient slechts het bevredigen van uw misplaatste deugmoraal.

Sjefke7807 | 02-05-18 | 15:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Lucassen had indachtig het zo door hem gehate nationalistische gedachtengoed in 1940 liever met een spandoek bij de grens gestaan: "Sie sind willkommen"

taxhond | 02-05-18 | 13:14

Goumier's veroordeeld in de oorlog? Ja, 15 ter dood en 54 veroordeeld tot zware arbeid, door Frankrijk en Italie, wegens moorden, plunderen en verkrachten.
1625 gesneuveld in gevecht, dit verspreid over; Libië, Tunesie, Italie en Duitsland.
Er bestaat geen enkele beschreven aanwezigheid in Nederland of België.
Voor wie verder wil zoeken, de troep heette; "Les Goumiers Marocains"

arabes_eut_domus | 02-05-18 | 13:13 | 1

fr.wikipedia.org/wiki/Bataille_de_Gem...)

1re division marocaine (1re DM) (général Mellier), 4e corps d’armée : cette division était composée d’environ 61 % de militaires marocains engagés volontaires et 39 % de cadres français (officiers, sous-officiers et volontaires français)1.
1er régiment de tirailleurs marocains (1er RTM) : colonel Bocat
2e régiment de tirailleurs marocains (2e RTM) : colonel Cordier
7e régiment de tirailleurs marocains (7e RTM) : lieutenant-colonel Vendeur
64e régiment d'artillerie d'Afrique (64e RAA) : lieutenant-colonel Leclerc
15e division d'infanterie motorisée (15e DIM) (général Alphonse Juin), 4e corps d’armée
1er Régiment de Dragons portés (2° DLM - général Bougrain) commandé par le colonel Méric de Bellefon.
2e division d'infanterie nord-africaine (2e DINA) (général Pierre Dame), 3e corps d’armée
13e régiment de tirailleurs algériens (13e RTA)
22e régiment de tirailleurs algériens (22e RTA)
11e régiment de zouaves (11e RZ)
1re division d'infanterie motorisée (1re DIM) (général Malivoire-Filhol de Camas), 3e corps d’armée
1er régiment d'infanterie (1er RI)
27e régiment d'infanterie (27e RI)
43e régiment d'infanterie (43e RI)
110e régiment d'infanterie (110e RI)
15e régiment d'artillerie divisionnaire (15e RAD) (Capitaine de batteries de mortiers GRELAUD)
215e régiment d'artillerie divisionnaire (215e RAD)

En vwb de misdragingen: Die begingen de Amerikanen ook. Maar dat is minder bekend geworden. Want Italië en Duitsland hadden ook Marshallhulp nodig, en de Yanks waren de nieuwe bondgenoten voor de nieuwe vijand. De Sowjet Unie

TB2318 | 02-05-18 | 18:56

Ik begrijp nooit wat zulke figuren als Lucassen nog te zoeken hebben in zo'n "eng nationalistisch" land. Daarbij daag ik hem uit dat als hij een land vindt waar niet "nationalistisch" word gedacht, ik zijn vliegticket daar naartoe betaal.
*N.a.w. bekend bij de redactie.

*Masker weer opzet.*

DrumPiet | 02-05-18 | 13:13

Als je 73 jaar na het einde van WW2 bereid bent om de moderne maatschappij, met haar zelfverkozen problemen mbt de influx van (onder meer) Marokkanen, 1 op 1, te gaan spiegelen op die tijd van ff-ing 73 jaar geleden, dan ben je wat mij betreft niet helemaal goed snik. Dan ben je moedwillig pogingen aan het doen om het afschuwelijke oorlogsleed van miljoenen onschuldige burgers en soldaten te ge- en misbruiken om in de huidige tijd mensen moreel te manipuleren. Zo iemand begrijpt werkelijk niets, nihil, van wat oorlog betekent. Nul empathisch vermogen, nul kennis van geschiedenis.

Dutchbeaurouge | 02-05-18 | 13:11

Had overigens begrepen dat Lucassen op staande voet ontslagen was bij de gekkies in Leiden.

Uw Verzekeringsadvis | 02-05-18 | 13:10 | 1

Vertel, vertel !

aamert | 02-05-18 | 13:21

Op 4 mei herdenken wij de mensen die vielen in de strijd tegen types als Leo Lucassen.
Op 5 mei vieren wij onze bevrijding van types als Leo Lucassen.
Op 6 mei houden wij in kleine kring de herdenking van een man die vermoord werd door een type als Leo Lucassen.

Dus kan ik mij prima voorstellen dat types als Leo Lucassen bezwaren hebben tegen deze herdenkingen en er daarom een einde aan willen maken.

Jan Passant mk2 | 02-05-18 | 13:09

4 mei gaat toch over Nederland, net als 5 mei? Of hebben we dit ook al aan de EU te danken? Even glaasje water halen.

TheseDays00 | 02-05-18 | 13:09

Nationale dodenherdenking. Nationale. Niks internationale en niks inclusieve dodenherdenking. Het begrip professor degradeert met de dag door deze geschiedvervalser die activist en wensdenker is.

ristretto | 02-05-18 | 13:07 | 1

Jij maakt dezelfde fout. Het is een nationale dag, maar geen dag voor nationale herdenking. Nationaal als in: iedereen doet mee. Niet alleen binnenlands. Dat is ook de reden dat we enkele kransen leggen voor buitenlandse slachtoffers en is altijd al onderdeel geweest van de herdenking.

Martinspire | 02-05-18 | 14:15

Leve het Nationalisme!

tata1981 | 02-05-18 | 13:07 | 1

Voor Koningin en Vaderland.

Leffe Blonde | 02-05-18 | 13:47

Triest dat er zoveel rare figuren opstaan rondom een herdenking van gesneuvelde zielen. Dan heb je het gewoon niet goed begrepen.

Tettentettentetten | 02-05-18 | 13:06

Het is weer dat moment van het jaar om het marokkaanse multicul-sprookje door te vertellen (en dat het een hoax blijkt te zijn):

www.oorlogzeeland.nl/images/pdf-besta...

Pimp my Voortuin | 02-05-18 | 13:06

Het is ook raar, we vieren dat onze buurman niet de baas is en faciliteren kanslozen met een debiel geloof om onze baas te worden.

28 | 02-05-18 | 13:06 | 1

Klopt! Onze buurVROUW is de baas, en als die zegt 'Wir schaffen das' lopen wij mee in de polonaise, Krutte voorop.

MarcS | 02-05-18 | 13:56

Dus een nationale herdenking, is te nationalistisch? Tja, lul daar dan nog maar tegen.......

HanMar2 | 02-05-18 | 13:05 | 1

Het is een nationale herdenkingsdag, geen dag voor nationale herdenking. Groot verschil

Martinspire | 02-05-18 | 14:13

Er mag best stil worden gestaan bij de rol die koloniale troepen speelden bij de bevrijding van Europa en het bevechten van het nazi-monster. Maar niet op 4 mei in Nederland.

Mokum Kosher | 02-05-18 | 13:03 | 6

Martinspire | 02-05-18 | 14:12
Nogal wiedes Capt Obvious (niet te verwarren met). Marrokanen vechten overal. Dat waren toch echt reine huurlingen en gevangen genomen misdadigers onder frans regime. Kannonnevoer voor het Engels Franse 1-2tje. Maar goed, ik herdenk ook de schilder A.H. te O. want mede zonder zijn inspanningen lagen al die Kransen en toeters niet op de Dam en hadden we ook niks om bij stil te staan.

Cobalt bomb | 02-05-18 | 14:31

Ik heb er bij stilgestaan en een paar boeken gelezen over o.a. de Italiaanse veldtocht van de geallieerden. Daar staan aardige staaltjes in over het optreden van de koloniale Franse troepen, bijvoorbeeld het op grote schaal verkrachten en vermoorden van Italiaanse burgers. Goed om te herdenken, inderdaad

batvoca2 | 02-05-18 | 15:17

@Martinspire | 02-05-18 | 14:12 |
En hier komt dus uw deugende moraalpaal uit de mouw, of moet ik zeggen broekspijp? Omdat "we" hier k*tvolk hebben binnen gehaald dat zich niet weet te gedragen bij de Dodenherdenking gaan we opzettelijk onze geschiedenis vervalsen in de hoop dat ze het niet meer doen? Juist. U weet net zo goed als ik dat de reden waarom ze zich niet gedragen niets te maken heeft met zich miskent voelen, maar álles met hun verzengende haat naar Joden toe. Die ze op dit moment ook weer openlijk door de straten laten walmen. Ik weet niet wat me meer doet walgen; uw misplaats moreel verheven gevingerwapper of uw pijnlijke domheid op dit onderwerp. Bah!

Sjefke7807 | 02-05-18 | 15:25
▼ 3 antwoorden verborgen

De man is zelf eng. Ordinaire gedachtenpolitie.

Rico Tampeloerus | 02-05-18 | 13:02 | 1

Hij weet zeker ook niet dat Himler notabene een Moslim SS regiment in het leven had geroepen. Moslims en Hitler waren heel dik met elkaar...

Beeropdeweg | 02-05-18 | 19:06

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken