Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hypocriet vvd lokt kiezers in vreemde taal

DENK Amsterdam vvd Amsterdam heeft op de website een afdeling voor mensen die alleen Turks Engels kunnen lezen. Maar dat gaat zomaar niet, dit is ONS LAND, moeten ze maar integreren en de taal leren!

Social

Valt er een folder in het Turks of in het Arabisch op de lokale mat is het land te klein en schreeuwen de vvd'ers moord en brand, want dan is 'het vertalen van gemeentelijke informatie niet de juiste weg naar integratie'. O maar hee het is verkiezingstijd, en als er via stemgerechtigde expats, studenten of internationals een zeteltje te winnen is boeit het de oranje-blauwe pluchepakkers helemaal geen zak en mikken ze de hele zooi met extragratis geleuter over een Britse school ook gewoon in het Engels online. Zelfs de Amsterdamse Denkula's hebben geen Turkse vertalingen op de site, hypocriet ruk-vvd. Nederlands leren. Vanzelfsprekend.

Reaguursels

Inloggen

Oh, maar dat is tegenwoordig heel normaal. Bent U een VVD-er, of meer precies een ex- VVD-er, heeft U Christelijk Nationalistische roots, en wilt U wel eens wat anders dan Rutte 1,2,3 dan kunnen Victor Orbán en Hongarije zeker iets voor U betekenen : www.youtube.com/watch?v=jMqne6jX5zE

rmstock | 01-03-18 | 21:22

Naast het Nederlands zijn er nog drie officiële rijkstalen: Fries, Papiamentu (Benedenwindse eilanden) en Engels (Bovenwindse eilanden). Dus met deze vier talen kun je legitiem onze volksgenossen benaderen. Zolang het dus geen andere taal is, zou ik er geen punt van maken.

Jodelahie | 01-03-18 | 09:53

Erg slim van de lokale vvd, ze begrijpen dat hun landelijke vrindjes veel te ver zijn gegaan en inmiddels door vele Nederlanders niet meer worden vertrouwd. Ik verwacht eigenlijk dat ze wel zullen groeien nu, in Amsterdam hoor je op straat eigenlijk nauwelijks Nederlands meer, dus dit is voor hun een goede zet, voor iedere burger is het minder fijn, want het geeft hen het idee dat hun anti-democratische koers niet genoeg zal worden afgestraft.

Dus beste GS-lezer, stem lokaal.

O2Neutraal | 01-03-18 | 09:31

Is dit die stoere fiere neger waar Meister Hiddema het over had ? .Eerst jarenlang de stoere fiere neger uithangen en de PVV en FVD demoniseren waar het maar kan ,zijn vrouw van de hand doen voor een jonger exemplaar en goedkoop slinks scoren waar het maar kan ,en dan gaan zitten janken als een baby moslim met een te lage
suikerspiegel als hij zelf geschoren word. Gatverdamme wat een schaamteloze zakkenvullende graflul.

gelukzoeker | 01-03-18 | 09:15

In de eerste 30 seconden zag ik al vijf taalfouten.

Prutswerk.

De VVD ten voeten uit.

gaffelbaard | 01-03-18 | 08:18 | 1

gaffelbaard ===U is professor in het , . H en / ? [;> neuken ? van harte man.

gelukzoeker | 01-03-18 | 09:18

Moet kunnen. Alle expats op de zuidas mogen stemmen voor de gemeenteraad, maar kunnen, hoe hoogopgeleid ze zijn, geen woord Nederlands spreken en zeker niet lezen. Because not necessary in international friendly Netherlands and Amsterdam where English is language no.1

batvoca2 | 01-03-18 | 08:14 | 1

batvoca2 | ---Hair-Hair , erg goed van U, maar heb liever dat je weg tyft lullo.

gelukzoeker | 01-03-18 | 09:21

Jes, wie ar de vieviedie, ent if joe voot vorr as, ol pubblik hauzes wil bie zero ennerdjie in 2030. Vorr de rest, wie ar a bunsj of kreppie krimminels!

Rhenium | 01-03-18 | 02:52 | 3

Rhenium-Leuk nou weer gewoon doen graag,niet iedereen heeft een talenknobbel of er voor geleerd ,er zijn ook mensen die van school af direct moesten gaan werken om brood op de plank van hun gezin te krijgen,en jullie studiegeld voor te schieten.

gelukzoeker | 01-03-18 | 09:24

@ gelukzoeker | 01-03-18 | 09:24
Uw gevoel voor humor is net zo "kreppie" als het integriteitsbesef van de gemiddelde vvd-er. Doet u nu maar gewoon, dan doe ik het niet, met uw welnemen!

Rhenium | 01-03-18 | 11:33

Haha. + veel.

Wat een zielige propaganda van de vereniging van dieven zeg.

STEM LOKAAL!

EefjeWentelteefje | 01-03-18 | 12:15

Volkomen terechte kritiek op de VVD. Weg-met-ons is net zo goed weg-met-ons als het om onderwerping aan de Engelstalige cultuur (wat neerkomt op minachting voor de eigen cultuur) gaat. Het is dezelfde zelfhaat die ons daartoe brengt. We moeten niet buigen voor Turken en ook niet voor Amerikanen. Eigen taal eerst!

JvanDeventer | 01-03-18 | 00:50 | 1

JvanDeventer--Zo is dat, box man.

gelukzoeker | 01-03-18 | 09:26

Mooi promomateriaal, ziet er verzorgd uit, mooie kleurstelling, heldere icoontjes, netjes opgesteld, vertrouwenwekkend, zonder dat lelijke, gedateerde logo van ze. Ze hebben hun eigen huisstijl hiervoor verlaten kennelijk. Beeld zegt alles, de inhoud is men na het lezen allang weer kwijt - en niet dat die er in de campagnetijd toe doet bij de VVD trouwens.

mozaard | 28-02-18 | 22:13 | 1

Sorry, maar het is gewoon de rabobank huisstijl. vvd kennende hebben ze dit materiaal misschien zelfs wel door dezelfde designer laten opmaken.

O2Neutraal | 01-03-18 | 09:33

Laat Engelse teksten schrijven door een Engelse tekstschrijver!

bisbisbis | 28-02-18 | 20:36 | 4

Oh ik weet niet, grammaticaal is het op deze manier veel grappiger. En wie niet op zijn minst kan glimlachen om het domweg letterlijk vertalen van Nederlandse idiomen heeft gewoon geen gevoel voor humor.

Mazzelstof | 01-03-18 | 06:43

Mazzelstof --Ken jij het niet eff aan je idiomen krijgen Einstijn.

gelukzoeker | 01-03-18 | 09:28

@sosnl Een flinke lading Nederlanders zien er weinig problemen in om zichzelf te veramerikaniseren; Dan mag je in het kader van de participation society jezelf bewapenen, dan kun je ook gaan genieten van goede, onbetaalbare zorg dat uitpuilt van freeriders zonder een cent makken en mensen die zijn gekruist met zeeleeuwen, een rechtssysteem dat net zo malfunctioneert als in de series op tv van Comedy Central, Fox en Veronica. Dan kunnen we genieten van nog meer SUV's op de weg en dan zitten we uiteindelijk in een politieke gridlock tussen conservative politiek incorrecte boeren en politiek correcte hipster urbanists. Da's wel zo overzichtelijk wanneer je 24/7 stoned bent.

Jostifiel | 01-03-18 | 10:33
▼ 1 antwoord verborgen

And where go you on voice ?
See, I have Google translate not nesse.. necce... necessary (verdikke, moest ik toch nog google vragen).
Mocht ik ooit in een gemeenteraad willen gaan zitten, zou ik een Noorse poster laten maken. Of in het IJslands. Gewoon, omdat het blijkbaar normaal is.

EEnzame SchizofrEEN | 28-02-18 | 20:12 | 1

Some people do vote on weirdos!

Jan, Leiden | 01-03-18 | 00:17

Ooit VVD gstempt ...................... lang geleden

Ervaringsdeskundige | 28-02-18 | 20:11

Doe. Fuk. Normaal.

Carryon | 28-02-18 | 19:56

Doe als in Québec (Canada):
Menus in restaurants alleen frans. Buitenkant winkels, bovenaan frans in grote letters, en daaronder eventueel een andere taal in kleinere letters.

HogeNood | 28-02-18 | 19:41

Was dat de partij die in Rotterdam posters had hangen met de tekst In Nederland spreken we Nederlands?

Mathijs2017 | 28-02-18 | 19:29

VVD..... Waar is de "integere" Loek Hermans????

Dutch_Viscount | 28-02-18 | 19:29

Bedriegers die VVD'ers, je kunt het net zo goed niet lezen, klopt toch niks van.

Watching the Wheels | 28-02-18 | 19:25 | 1

Helaas voor een groot deel waar tegenwoordig. Triest.

O2Neutraal | 01-03-18 | 09:34

Een VVD verkiezingsprogramma heeft betekenis totdat de particraten weer 4 jaar verzekerd zijn van pluche. Vanaf 22 maart kunt u weer de boom in.

Janneus | 28-02-18 | 19:15

Hypocriete ruk VVD. Een zeer treffende samenvatting. Hoe dom kan iemand geweest zijn ooit op die corrupte EU kruipende volksverlakkers te hebben gestemd vraag ik mijzelf af.

HaatbaardKnipper | 28-02-18 | 19:02

Misschien winnen zij er een stem mee, maar zou ik in Amsterdam wonen hadden ze er ook een verloren. So wie so eigenlijk want lokaal stemmen doe je op een lokale partij. Vind ik dan

Mark van Leeuwen | 28-02-18 | 18:51 | 4

Ik ga als inwoner van onze fijne hoofdstad no way lokaal stemmen. Er is nu eindelijk een alternatief beschikbaar.

HaatbaardKnipper | 28-02-18 | 19:05

En hier in Utrecht wil "Stadsbelang" dat er niet hoger dan 112 meter ( de Dom) gebouwd mag worden. Waarom? Voor mij een reden om daar niet op te stemmen. Deze bekrompenheid staat vooruitgang in de weg.

meneer der meneren | 28-02-18 | 19:34

meneer der meneren | 28-02-18 | 19:34
Waarom is het in uw belang om torenflats te bouwen? Een bezoek aan de bijlmer kan ik u zeker aanraden. Ik kan een argument bedenken voor torenflats en dat is de hoeveelheid geld die de gemeente moet uittrekken voor nutsvoorzieningen, deze kosten geld per vierkante meter, dus vanuit dat oogpunt zijn torenflats een win voor gemeenten.

O2Neutraal | 01-03-18 | 09:37
▼ 1 antwoord verborgen

When there are blue
"Cartel pluche get onstayers for future jobs" to obtain, of course, then it's o.k. to translate! Election oratory!

(Sorry, geen woorrrd Leids bij)

Jan, Leiden | 28-02-18 | 18:35

En toch vind ik dit minder erg dan propaganda in het Verwegistanees. Engels kunnen spreken en verstaan is voor iedere wereldburger belangrijk.

MacMiep.nl | 28-02-18 | 18:24 | 2

Dan dan weer wel, alles beter dan gallemagalla. Maar goed, de voertaal is hier vooralsnog Nederlands.

HaatbaardKnipper | 28-02-18 | 19:07

@Haatbaardknipper. Het is toch alszemaargeilsimagalles

gnor | 28-02-18 | 20:33

Prima, alles beter dan de linkse wereld verbeteraars die Amsterdam totaal kapot hebben gemaakt met hun regeltjes. Stem alles behalve Groen L, SP, e/o D66 deze dwazen nemen uiteindelijk alles van je af waar je als medelander heel hard voor hebt gewerkt.

Eduardo5000 | 28-02-18 | 18:21 | 2

VVD is intussen ook links.

Janneus | 28-02-18 | 19:22

U vergeet het demofobe vvd en natuurlijk de klassieke regenten van het cda (en ook de pvda). Wanneer kunnen we het woordenboek eens aanpassen, dat woord democratie dekt de lading eigenlijk niet als het in de naam van een politieke partij staat lijkt het wel.

O2Neutraal | 01-03-18 | 09:38

De stagiaire communicatie op het Amsterdamse VVD-partijkantoor die deze tekst heeft mogen vertalen zal best een lekker ding zijn of een dubbele naam hebben, maar haar Engels verdient geen schoonheidsprijs.

hatari | 28-02-18 | 18:07 | 4

@Basil Fawlty
Of course, 'and in 2030 all existing houses that are the property of a public housing company must be zero-energy'. Mijn oude leraar Engels, de heer Lodder uit Ridderkerk, had mij alle hoeken van het klaslokaal laten zien als ik zo'n zin op papier had durven zetten.

hatari | 28-02-18 | 19:01

@hatari
I know. Tenenkrommend steenkolenengels.
Pamfletje is dan wel weer een bron van vermaak voor expat Engelsen in de pub.

Basil Fawlty | 28-02-18 | 19:09

@hatari Aha, het is een EU-approved project! Dat verklaart waarom de VVD zich er maar al te graag bij aansluit: "A similar concept approved and implemented by the European Union and other agreeing countries is nearly Zero Energy Building (nZEB)"

JackStick | 01-03-18 | 00:56
▼ 1 antwoord verborgen

Liegen in alle talen deden ze toch al?
*The problem not seet*

Jackanders | 28-02-18 | 18:00

Elke maand komt de Engelse company accountant van het bedrijf waar ik gewerkt heb een paar dagen naar Amsterdam om de boeken te controleren. Dat doet hij ook voor de vestiging in Keulen, Brussel, Milaan en Londen. We zijn goede vrienden en gaan dan altijd samen een hapje eten en even bijpraten. We zijn beiden o.a. geïnteresseert in politiek, economie, dus Brexit alsmede de EU staan meestal op het praatprogramma.
Hij vindt Amsterdam helemaal te gek; men spreekt hier goed Engels en ja de Dutch people are so friendly. Ik moet dan altijd even lachten. Typisch een outsider looking in. Het enige dat hij van Amsterdam ziet is het hotel en het personeel (so friendly) de luchthaven (spreken goed Engels) en een taxichauffeur die hem heen en weer shuttled.
En volgens mij vertelt hij soortgelijks in Brussel, Milaan etc.
Ik heb hem wel eens de keerzijde van Amsterdam verteld, hij kon het niet geloven.

Memek | 28-02-18 | 17:59 | 3

Misschien eens mee laten rijden met een illegale taxichauffeur? Dan is dat goede Engels en de vriendelijkheid wel weg, net als zijn geld.

Nigel Garage | 28-02-18 | 18:14

Amsterdam, het zogenaamde toppunt van tolerantie. Behalve voor de blanke werkende Nederlander dan die niet meehuilt met het deugvolk. KOTS.

HaatbaardKnipper | 28-02-18 | 19:11

Dit komt vaker voor, veel Nederlanders hebben ook een romantisch beeld van andere landen, maar als je er woont, dan zie je pas de problemen die daar spelen.

O2Neutraal | 01-03-18 | 09:42

Eigenlijk totaal krankznnig dat we zoveel buitenlanders ons lokale gemeentebeleid laten medebepalen. Nederland is inderdaad "van iedereen" geworden
ergo: wij NLers moeten ons steeds meer aanpassen

telelezer | 28-02-18 | 17:55 | 3

Als ze belasting betalen, zie ik het probleem niet.

Rest In Privacy | 28-02-18 | 18:08

Dat is het argument dat altijd wordt gebruikt, Kuifje-in-Afrika, om niet Nederlanders te laten meestemmen bij gemeenteraadsverkiezingen. Dat klinkt heel valide, maar een argument is pas echt valide als het in de omgekeerde situatie ook wordt toegepast; iemand die niets bijdraagt zou dan geen stemrecht moeten hebben.

Franker | 28-02-18 | 19:35

Wauw, geweldig punt Franker, ik zat meestal op de lijn van Kuifje-in-Afrika in deze. Voorlopig hou ik de lijn van KIA aan, maar complimenten voor deze mooie observatie.

O2Neutraal | 01-03-18 | 09:43

Tja Van Aartsen wil de salafisten de hand reiken.

lingo star | 28-02-18 | 17:55 | 1

De aars reiken.

HaatbaardKnipper | 28-02-18 | 19:12

LOL! de ironie...

einStina | 28-02-18 | 18:08

Nog meer Ironie, Ruttes hulp bij de staatsschuld, hij zou het wel even oplossen;

www.youtube.com/watch?v=xLH5PV-bTd8

Hoeveel is het nu ook alweer?

Bassanova | 28-02-18 | 18:41

Veel te veel.

einStina | 28-02-18 | 19:39

Engels of Arabisch, nogal een verschil! Engels is praktisch onze tweede taal. Maar wel een punt, verkiezingen moeten in het Nederlands, versta je het niet, waarom zou je dan mee gaan stemmen? Je begrijpt amper de context van vele onderwerpen.

dutch bikkel | 28-02-18 | 17:45

Ach.... Amsterdam...... Daar wil je als rechtgeaard Nederlander niet meer gezien worden.

-Paparazzi- | 28-02-18 | 17:42

er is natuurlijk een verschil tussen expats die zolang er werk is hier zijn/wonen (en dus mogen stemmen in de GS2018) en dan weer naar de volgende job hoppen in 't buitenland, of de cultuurverrijkers die weigeren nederlands te leren en hier blijven.

ChillZZ | 28-02-18 | 17:41

If you loved to be f*cked in the arse, vote VVD.

Rommelende Onderbuik | 28-02-18 | 17:41 | 3

Waarom moeten homo's VVD stemmen dan?

Kees Maf | 28-02-18 | 17:44

VVD wil de belasting op vaseline verlagen.

HoerieHarry | 28-02-18 | 17:47

Kees Maf | 28-02-18 | 17:44 | favorietblock
Da's waar. Maar goed, in het Nederlands houd ik het altijd bij het vrij breed uitlegbare "in het o-tje worden genomen"
Ok, voor de mannelijke homo's: if you like to eat pussy...

Rommelende Onderbuik | 28-02-18 | 17:50

Spijker op z'n kop, marcoplarco!
En in dat voelt de VVD-campagne ook wel aan. Zou wel leuk zijn om een VVDer hier eens op aan te spreken met een camera op z'n snufferd. Hij zal dan alles kunnen zeggen behalve "ja maar Engelssprekenden voegen wél iets toe". Dat wordt stuntelen dus!

Kees Maf | 28-02-18 | 17:38 | 1

... was dus @ marcoplarco | 28-02-18 | 17:31

Kees Maf | 28-02-18 | 17:39

hi, hi, hi,
amsterdom, het shithole van Nederland.

Kanarie_Geil | 28-02-18 | 17:37

Toch stoor ik me hier minder aan. De meeste Engels-taligen in Amsterdam voegen iets toe aan de maatschappij. De meeste gallama-gallama sprekers niet.

marcoplarco | 28-02-18 | 17:31 | 4

Je spelt het verkeerd. Het moet zijn: 'challemme-challemme'.

Notenkraker | 28-02-18 | 17:36

Met alle respect, denk ik dat we daar ook een beetje van afmoeten. Een groot deel van de expats kunnen makkelijk vervangen worden door Nederlanders.
Wat wel waar is . Een deel betreft banen waarbij Nederlanders bijvoorbeeld in de city of in landen met een gematigd belastingregime veel meer kunnen vangen. De oplossing is dan een B-selectie van buitenlanders terug te halen die hier dan weer belastingkorting krijgen.
Echt logisch is het niet.

Rommelende Onderbuik | 28-02-18 | 17:44

@Notenkraker | 28-02-18 | 17:36 |
Jij bent ook niet echt behulpzaam hè.
Ambtenaar zeker!?

McMarx | 28-02-18 | 17:45
▼ 1 antwoord verborgen

Als je wat wilt verkopen dan moet je alles uit de kast trekken.
Als ik van de VVD zou zijn dan zou ik nog in 50 andere talen propaganda gaan maken. Waarom niet? Ik zie het probleem niet als je zo stemmers kunt trekken.

HoerieHarry | 28-02-18 | 17:30 | 3

Helemaal goed. Handel is handel. Principes zijn voor loosers.
Weet dat ik je kop insla als het me uitkomt.

McMarx | 28-02-18 | 17:32

Principes? Hou toch op!
Wie ken jij in de politiek met principes?

HoerieHarry | 28-02-18 | 17:34

HoerieHarry | 28-02-18 | 17:34
Die zijn er vast wel, maar voornamelijk te vinden in de lokale gemeentepolitiek. Misschien ook in sommige oppositie-partijen. Hou vol!

O2Neutraal | 01-03-18 | 09:46

Matige vertaling, zeker niet door een native engels sprekend persoon gedaan.

Biologische_Dildo | 28-02-18 | 17:29

Wilde Amsterdam bezoeken maar ik spreek geen buitelands, snif, na ja dan bezoek ik utrecht... o wacht.

jan huppeldepup | 28-02-18 | 17:29

Tolerantie in Amsterdam Rutte? Bedoel je de tolerantie van moslims, GL tuig D66'ers, BIJ1 muppets, PvdA rovers en SP figuren en overig links schorem?
En vertel er dan meteen even bij waarom er zoveel joden de stad reeds verlaten hebben, en hoe het met het homo geweld is gesteld.
Meer parkeerplaatsen? hahahahaha. Betaalbare woningen? hahahahahahaha.
Amsterdammers en huisvuil? hahahahahaha. Amsterdamers en verkeersfatsoen? hahahahaha.
Weet je wat Rutte neem eens een bus vol met expats mee naar de 020 Gaza, de krochten van de Dapperbuurt, Onderbuikslotermeerplein en dergelijke.
Laat ze eens in het toeristen seizoen een filmpje vanaf de Dam richting Amsterdam CS zien, met die stampede van rolkoffers en vreet/zuip/fastfood bagger.
Parkeren in het centrum of een vergunning aldaar? Heb je even?

Memek | 28-02-18 | 17:25 | 1

Buikslotermeerplein. Dan noem je ook wel meteen een plek zeg. Vroeger retegezellig nu extreem naargeestig, grijs en boordevol leegstaande winkelpanden.

VeelTeSteil | 28-02-18 | 17:31

Hoe zeg je in 020 don't forget to check out in de tram in het Turks?

Koonkluk Huis | 28-02-18 | 17:24 | 3

tramvayda check out unutmayın

McMarx | 28-02-18 | 17:30

die checken gewoon niet in, dus uitchecken hoeft dan ook niet

telelezer | 28-02-18 | 17:42

Kûttûrk møêt õpdòñdērėń.

Plorkface | 28-02-18 | 18:07

Amsterdam.... Is dat niet die exotische stad waar je als Nederlander inmiddels je paspoort voor moet meenemen als je d'r op bezoek bent?

poiuytrewq | 28-02-18 | 17:24 | 1

Amsterdam: eerdaags een zelfstandige republiek als Ollongren haar woord houdt

telelezer | 28-02-18 | 17:44

De VVD is niet gek. Het beter om in het engels te vertellen dat je 500 extra schoonmakers zoekt dan in het marokkaans. Dat is ook zo stigmatiserend.

Leptob | 28-02-18 | 17:24

In 2014 had de VVD in Amsterdam ook al een filmpje voor expats:
youtu.be/jJ0NV3HBb34

Simon_GS | 28-02-18 | 17:23 | 5

@ gato | 28-02-18 | 17:26
Hola Gato-con-botas, !que tal! ik had eigenlijk gehoord dat in de toeristencentra het juist wemelt van talensprekende artsen (ook nederlands);

telelezer | 28-02-18 | 17:48

Tsja ach, Gato en haar vida Catalunya........
Maar ik zie het positief; naar alle waarschijnlijkheid komt ze niet zo vaak bij de dokter.

D-Fens_1963 | 28-02-18 | 19:09

gato woont wellicht niet in een stad of in een toeristisch dorp. De dokter van mijn ouders in Nederland spreekt ook nauwelijks Engels, dus het komt zeker voor in deze wereld dat mensen het Engels niet goed machtig zijn.

O2Neutraal | 01-03-18 | 09:49
▼ 2 antwoorden verborgen

VVD Rotterdam was de realiteitscheck vergeten en/of loog glashard. Beide past binnen hun archetype, toch.
Ironie in de politiek, wie had dat ooit gedacht...

einStina | 28-02-18 | 18:16

Is het al 1 april? Wat een kiezersbedrog manmanman

TP 1984 | 28-02-18 | 17:21

Toen ik in 020 was, werd ik bijna overal in het Engels aangesproken. Dus niet zeuren. Ze denken dat je een toerist bent en omdat ze iets willen aansmeren, word je in het Engels aangesproken. En nu zeuren over de VVD die in het Engels folders maakt. Je zou die Amsterdammers die hun eigen Nederlandse taal verloochenen om maar centen uit je zak te kunnen kloppen moeten aanspreken. Maar daar hoor je niemand over. Als het iets oplevert mag het best in het Engels. En dat heeft de VVD van de Amsterdammers geleerd.

Louise-in-de-pels | 28-02-18 | 17:19 | 4

Mmm in 020 spreek ik iedereen aan in het Nederlands. Om te beginnen. Geen Engels of wat dan ook. Ook als mensen in het Engels tegen mij beginnen te praten doe ik eerst even een paar woorden Nederlands terug. Om even te kijken of we de voertaal op een Nederlands spoor kunnen zetten. Lukt dat niet, ben ik niet te beroerd om Engels of Duits te praten hoor, zeker in geval van tijdelijke toeristen enzo. Maar mensen die hier wonen ga ik niet in hun moederstaal proberen aan te spreken, gewoon Nederlands.

Je helpt er namelijk ook helemaal niemand mee op de lange termijn om Engels te gaan zitten praten, met betrekking tot inwoners. Zolang je elke keer weer conversaties in halfbakken andere talen gaat voeren in plaats van gewoon Nederlands, word het aanleren van een taal alleen maar moeilijker en faalt integratie vele malen eerder.

peterdh | 28-02-18 | 17:35

@peterdh heeft in veel gevallen helaas weinig zin. Veel "westerse allochtonen" hebben geen enkele behoefte om Nederlands te leren, ook al wonen ze hier al meer dan 10 jaar. En Nederlanders buigen braaf mee. Op mijn werk is besloten dat de voertaal van onze afdeling "in principe" Engels wordt, terwijl het personeelsbestand voor 95% uit Nederlanders bestaat.

_____4326 | 28-02-18 | 18:21

@_____4326

Ja het is wat met talen, ik heb dat zelf ook meegemaakt in de ICT, bedrijf 95% Nederlands, maar in principe Engels als voertaal.

Nu heb ik wat mijn werk betreft altijd zo gezien dat ik kijk naar wat praktisch is. Als je als programmeur code en comments enzo in Nederlands gaat doen, dan beperk je jezelf gigantisch in enige ondersteuning van de community, dus liever Engels.

Maar los van werk, in mijn kennissenkring heb ik een aantal niet westerse immigranten en daar is bij mij toch echt de voertaal Nederlands. Liever dat dat drie keer zo lang duurt , en sommige dingen niet goed overkomen dan maar even met handen en voetenwerk wat vertalen, dan overstappen op Engels of een andere taal. Want simpelweg help je *niemand* ermee als je dat laatste doet. Incentief verdwijnt om Nederlands te leren, het komt meestal nog steeds gebrekkig over en uiteindelijk beland immigrant in kwestie dan tussen wal en schip. Want *en* je moerstaal niet kunnen spreken want niemand kent dat, *en* engels is halfbakken van beide kanten ipv vloeiend *en* ze zullen nooit Nederlands leren omdat alle reden daartoe weg is.

Daarom is ook die VVD / CDA folder in een andere taal een gotspe.

peterdh | 28-02-18 | 19:16
▼ 1 antwoord verborgen

Maak deze zin af:
VVD is tegenwoordig synoniem aan: ???????

Uw toekomst hangt af van het juiste antwoord.

McMarx | 28-02-18 | 17:19 | 7

Met Pechtold en Verhofstadt een twijfelaar delen?

HaatbaardKnipper | 28-02-18 | 19:18

VVD, VolksVerlakkendeDemagogen danmaar.

peterdh | 28-02-18 | 19:19

Een corrupte club met een liegende voorganger.

Janneus | 28-02-18 | 19:26
▼ 4 antwoorden verborgen

Ja kent u nog de campagne "In Rotterdam spreken we Nederlands" van de VVD?

Simon_GS | 28-02-18 | 17:18 | 3

Dit is dan ook Amsterdam.

Vula | 28-02-18 | 17:22

Ja die ken ik nog,
Was dat niet een jaar of 3 geleden?

TP 1984 | 28-02-18 | 17:23

In Rotterdam gooien zij dingen sneller in de container dan u kan volgen.

Jan Passant mk2 | 28-02-18 | 17:28

Van mensen die stemrecht hebben zou je toch op zijn minst mogen verwachten dat zij de Nederlandse taal machtig zijn?

JI-HAAT | 28-02-18 | 17:18 | 2

Ja, maar is niet de realiteit. Ik ken genoeg mensen met Nederlandse nationaliteit die de Nederlandse taal niet machtig zijn (enkele voorbeelden: hoog opgeleide IT-ers uit India, laag opgeleide schoonmaakster uit Afrika). Ze hebben er gewoon weinig zin omdat ze uiteindelijk toch terug gaan naar het land van herkomst (dat hebben ze echt gezegd) en Nederlanders doen toch wel de moeite om Engels te praten en/of te helpen met de formulieren etc. Dus ja, onze hulpvaardigheid helpt onszelf niet in dit geval.

geloofdzijdeheer | 28-02-18 | 17:25

Wut, je kan beter stellen dat het merendeel van mensen die stemrecht hebben taalminachtig zijn.

TP 1984 | 28-02-18 | 17:26

Wat ik gisteren ook al zei: verkiezingscampagnes in Nederland horen in het Nederlands gevoerd te worden, zowel verbaal als in geschrift. Niet in het Turks, niet in het Arabisch, niet in het Duits en niet in het Engels.
Begrijp je niet wat er in het Nederlands staat? Prima, heb je ook niks te zoeken in het stemhokje. Of je nou Jenkins of Achmed heet.

Graaisnaaiert | 28-02-18 | 17:17 | 1

Klopt, maar dat neemt niet weg dat GeenStijl hier zeurt. Hier wonende Turken en Marokkanen hebben vrijwel allemaal een Nederlands paspoort en mogen dus verondersteld worden Nederlands te kennen. Expats en andere vreemdelingen met een verblijfsvergunning die hier een zeker aantal jaren wonen, mogen stemmen bij gemeentelijke verkiezingen en krijgen daarvoor een oproep; daar wordt geen taaleis aan gesteld en Engels is dan wel zo handig. Niet zo vreemd dus dat een politieke partij ook daar zieltjes probeert te winnen. Of deze potentiële kiezers gaan stemmen is natuurlijk een tweede.

Synecdoche | 28-02-18 | 21:20

Ja joh, druk het hele verkiezingsprogramma van de VVD af. Wat is dit voor sluikreclame Mosterd?

kaasfondue | 28-02-18 | 17:17 | 2

En u heeft een kaaswinkel?

Simon_GS | 28-02-18 | 17:20

simon: lol

Jan Passant mk2 | 28-02-18 | 17:23

Duh. Engels is de Internationale taal voor de wereldburger. De VVD is voor de ondernemers. Ook, of tegenwoordig misschien wel vooral, voor de criminele ondernemers.
Amsterdam is een belangrijke place-to-be voor de internationale criminele scene met prima vestigings- en arbeidsvoorwaarden en goede logistiek. Discretie en privacy gegarandeerd.

Jan Passant mk2 | 28-02-18 | 17:14

Vuck VD

Mokum Kosher | 28-02-18 | 17:14

Word toch zo moe en kwaad op dat hele politieke graftakke zooitje in dit vieze gore graftakke landj, afijn bekijk het maar ook ,eff afkoelen stoom afbl .doei de grft k , groetj sterb allema.

gelukzoeker | 28-02-18 | 17:14 | 1

Mijn beste gelukzoeker,
Ik denk dat je een beetje aan de tikker moet denken. Ik begrijp jouw emotie, maar straks zit je met een tuintje op je buik..

Wijze uit het Oosten | 28-02-18 | 18:31

zVVaai maar bye bye naar je Democratie

Tobi | 28-02-18 | 17:13

Je als liberaal een "liberal" noemen in een expat blaadje is ook een vorm van steenkolen Engels. De Amerikanen gebruiken deze term zoals wij de termen als 'progressief', 'activistisch' of 'idealistisch' gebruiken voor partijen als de Socialistische Partij, GroenLinks en Partij voor de Dieren. Het is maar wie je wil teleurstellen na de verkiezingen.

Non_Smoking_Gun | 28-02-18 | 17:13 | 1

Misschien wil de VVD, die in de Amerikaanse betekenis van het woord inderdaad nogal "liberal" werd het wel zo doen overkomen op de in-crowd. Lekker dubbelzinnig en technisch geen kiezersbedrog ;)

Jan Passant mk2 | 28-02-18 | 17:17

De grote vraag blijft ongesteld en dus ook onbeantwoord: Heeft de VVD de de Gemeentelijke Basis Administratie van Amsterdam, en wellicht ook in andere steden, beroofd voor de email adressen van de buitenlanders?

TriestGeval | 28-02-18 | 17:13

Love you English language,,, dat dan weer wel, maar,,,
Als men niet den Nederlandse taal blieft te spreken moet het maar in de Engelse taal, tenslotte spreekt elke dhimmi Engels... of zoiets.
Aanpassen is de boodschap... weg met ons.

Flightless bird | 28-02-18 | 17:12

Pff... hallo geenstijl... doe's normaal. Ik heb 0,00 moeite / problemen met engels... het is verbonden aan onze cultuur en economie en iedereen spreekt of verstaat het. Turks en whatever voor zandbak taal is verbonden met de islam / staat representatief voor desintegratie, haat jegens het westen, splitsing van de samenleving... etc, etc.... Dus geenstijl... graag appels met appels vergelijken!

loempiatje | 28-02-18 | 17:09 | 2

Dat is nu precies wat gs doet, appels met appels en peren met peren vergelijken. Een beetje zwart wit zeg maar..

Flightless bird | 28-02-18 | 17:15

loempiatje --Heb me 50 jaar de pleuris gewerkt,in de tijd dat alles met met het handje ging,heb geen tijd gehad om pleuris talen te leren ,omdat de multiculti grafzooi opgebouwd moest worden in dit verloren landje, ben nou vroeg versleten om de halvezolen islam hier de boel naar de verdommenis te laten helpen.godver de go-, de mazzel ,bekijk het maar met de zooi, moet stoppen , me`n tikker speelt weer op,en de kamer hangt vol stoom..

gelukzoeker | 28-02-18 | 17:27

Kan Rutte het even op / voorlezen.
Das lachen met zijn achtjarige studie geschiedenis taalvaardigheden.

Obsi | 28-02-18 | 17:08 | 3

Hij is premier en u niet.

Vula | 28-02-18 | 17:21

Vula --Hij is ook een leugenachtig stuk landverrader en een misselijk stuk hypocriet lachend varken, die de gewone man bedonderen tot sport verheven heeft, en wat bent U?.

gelukzoeker | 28-02-18 | 17:34

Toen mijn zoon studeerde waren alle boeken al in Engels, Geschiedenis en Economie.
Dus Rutte zal wel een woordje Engels spreken.

gato | 28-02-18 | 17:46

Ik heb geen last van messentrekkend expat volk, vandaar dat het me een worst zal wezen.

Panos88 | 28-02-18 | 17:08

Eens kijken hoe pRutte die verkiezingsnederlaag voor de coalitiepartijen straks gaat weglachen...

Wijze uit het Oosten | 28-02-18 | 17:07

In het Engels. Omdat de VVD op zoek is naar een doelgroep in Amsterdam die nog niet weet dat alle dingen, die VVD zegt te willen uitvoeren, leugens zijn.

AnticonceptiePit | 28-02-18 | 17:06

De VVD zit al weken in campagnemodus, omdat ze donders goed weten dat ze flink gaan verliezen met de gemeenteraadsverkiezingen. Net zoals het CDA dat in het Töerks aan 't flyeren is. Ik hoop echt dat de gevestigde partijen een flinke klap krijgen met de gemeenteraadsverkiezingen.

T-Max | 28-02-18 | 17:05 | 1

Ook D66 gaat klappen krijgen. Hun linkse broeders loopt het water al in de mond.

kaasfondue | 28-02-18 | 17:18

schrap het laatste punt eruit en vervang door inclusiviteit (met wat begleidende hate rhetoric) en je hebt een verkiezingsfolder van Groen Links

Rest In Privacy | 28-02-18 | 17:03

In ieder geval een Germaanse taal.

Treurgrond | 28-02-18 | 17:03 | 1

Of Esperanto,net zo nep en ouderwets als de VVD.

De Profundus | 28-02-18 | 17:55

Onderdeel van Raadsverkiezingen; Niet Nederlanders die x-jaar in Nederland wonen mogen stemmen.

am*dam | 28-02-18 | 17:03

VVD, Hypocriet en Frauduleus is hun middle name. No pun intended.

Bobbbe | 28-02-18 | 17:02
-weggejorist-
guinnessdude | 28-02-18 | 17:02 | 2

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken