Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Raymond vangt boef, belandt zelf in cel

raymond2.jpegDe politie is niet bepaald de beste vriend van Raymond Tromp, de HELD die tijdens Oudejaarsnacht Geoffry Driessen (verdacht van o.a. schieten tijdens een overval) in zijn huis aantrof, een mes gebruikte om de vluchtende vlegel tegen te houden en een mik pepperspray in zijn muil gespoten kreeg. Want in plaats van een bloemetje ontving Raymond als beloning een nachtje in de lik van de hoeders van de wet. Hoe zat dat ook alweer, vvd, met die bescherming voor mensen die hun woning verdedigen? Is dat net zoiets als die 1000 euro? Klinkt lekker in de campagne en dan keihard je reedt ermee afvegen in de praktijk? Blijkens het diepte-interview met Hart van Nederland hangt Tromp nog steeds een straf boven het hoofd. Raymond ('vastzitten kwam toch wel als een shock') kiest de high road en wil zelfs daar nog iets leuks van maken: "dan trommelt hij heel Den Helder op om iets positiefs te doen. “Dan kunnen we bijvoorbeeld met z’n allen de ouderen in de stad gaan helpen.”" Three cheers en een linkje naar zijn pannenleggersbedrijf voor Raymond. En politie en OM in Den Helder, geef die man een lintje ipv een taakstraf.

Reaguursels

Inloggen

@James Lastig | 04-01-17 | 13:35
Lichtgetintier? waar precies in dit geval?
Die Geoffry was hooguit lichtgetint dtv een zonnebank?
Hoe dan ook: begrijpelijk dat dit incident wordt onderzocht maar de uitkomst hoort te zijn dat Raymond,zoals hierboven al vermeld geen boete krijgt, geen celstraf, geen werkstraf ook maar vrijspraak, alle openbare hulde door korpschef en burgemeester.
Eigenrichting mag in de basis niet maar je eigen haven en goed verdedigen vind ik niet meer dan normaal.

loze stijl | 05-01-17 | 10:50

Ach ja joh liever een nacht in het staatshotel en me spullen houden dan me spullen en me eergevoel kwijt.

Barkruk2 | 05-01-17 | 08:48

N-H Dagblad :"Het maakt me geen moer uit wie hij is, hij moest gewoon van m'n spullen afblijven", reageert Raymond Tromp op het nieuws dat de inbreker die hij op oudejaarsavond betrapte in zijn woning geen doorsnee dief was, maar de voortvluchtige woningovervaller Geoffrey D.
"Ik wist natuurlijk niet dat hij dit was, maar ik was totaal niet bang. Ook al was-ie twee keer zo breed geweest als ik. Dat was gewoon de adrenaline."
Geoffrey D. stond op de Nationale Opsporingslijst voor een gewelddadige woningoverval in Landgraaf vorig jaar. De politie meldde dat hij uiterst gevaarlijk was, en mogelijk ook een vuurwapen droeg. ,,Achteraf gezien denk ik dan: ja, hij riep wel dat hij gewapend was. Maar als het een vuurwapen was geweest, dan had ik hier niet meer gestaan hoor. Ik denk dat het de pepperspray was.''
Tromp wordt namelijk door de 40-jarige 'bekende van de politie' meerdere malen in in zijn oog gespoten met pepperspray tijdens een worsteling. Hierna rent Raymond via de voordeur naar buiten, roept de buurman en samen proberen ze de man te overmeesteren die inmiddels in de achtertuin staat. Klaar om te vluchten. In zijn achtervolging pakt Raymond, verblind door de pepperspray, iets van het aanrecht om zich te verdedigen.
Geoffrey D. wordt met verwondingen aan zijn been opgenomen in het ziekenhuis. Tromp wordt aangehouden door de politie, op verdenking van poging tot doodslag.

©ô

©ð

©ñ

©õ

alshetware | 05-01-17 | 07:11

Bah, krom land. De politie doet het niet, dan verdedig je zelf je huis, en wordt je opgepakt. Van de gekke.

cabbit | 04-01-17 | 23:55

@Achterhooker | 04-01-17 | 13:45
Hmm... toch vertelt mijn borrelende en pruttelende onderbuik me dat er op het politiebureau tegen de inbreker werd gezegd, "Sorry, we hebben hier maar één verhoorkamer en daar wordt de bewoner van het huis waar u inbrak al verhoord, en voor onbepaalde tijd. U hoeft dus niet langer te blijven."

dedeurs | 04-01-17 | 23:03

Even iets duidelijk maken: pepperspray en wapens zijn legaal gereedschap voor een inbreker, behoort tot de minimale benodigdheden om het vak goed uit te kunnen oefenen. Dus niets mis mee. Een inbreker breekt je huis in, anders zou het geen inbreker zijn. Tot nu toe klopt het plaatje.
Dan komt er een burger, lees slachtoffer, die met een mes tekeer gaat tegen een inbreker. Kijk nu klopt het plaatje niet meer. Het slachtoffer hoort zich op te offeren (af)slacht offer. Laat dit voor altijd duidelijk zijn. Dit is Nederland.

poisonivy | 04-01-17 | 22:20

jezusisonzin | 04-01-17 | 20:35
-
Nog maar een keer dan:
Het was de huisbezitter/eigenaar die pepperspray in zijn gezicht gespoten kreeg door de inbreker.

DeathValleyCreek | 04-01-17 | 21:53

Het gaat hier helemaal mis, het recht op zelfverdediging is een universeel mensenrecht, zoals vastgelegd in artikel 3 van de universele mensenrechtenverklaring van 1948: "Everyone has the right to life, liberty and security of person."

Dr. Vigilante | 04-01-17 | 21:42

-weggejorist-

prime suspect | 04-01-17 | 20:44

Prosecut-er | 04-01-17 | 20:29
Was al s'avonds om een uur of negen, dus tot 3 uur vast is weg je oud en nieuw viering. En dan de volgende dag om half negen weer melden op bureau. Heel lekker allemaal, als je er niet om gevraagd hebt!

WillumP | 04-01-17 | 20:40

De man heeft een inbreker bedreigd met een mes en pepperspray gebruikt. Mag beiden niet. Aan de andere kant is het begrijpelijk dat hij het zo heeft gedaan.

Ik gok op een Salomonsoordeel van de rechter. Vrijspraak en een boete voor verboden wapenbezit (pepperspray).

jezusisonzin | 04-01-17 | 20:35

Raymond heeft tot 3 uur 's-nachts in de cel gezeten. Twee uurtjes ofzo dus. Dat vind ik nou niet zo raar, dat men even rustig uitzoekt wat er precies aan de hand is.

Prosecut-er | 04-01-17 | 20:29

Wat ik al eerder zei.
De pliessie is er niet voor jou en mij.
Wij zijn enkel maar goed om de schatkist te spekken voor een snelheidsovertreding van pakweg 5km.
Doe je aangifte van inbraak/straatoverval enz enz enz zitten ze je nog net niet uit te lachen en pleuren ze je aangifte op de grote hoop.
De pliessie is weer wel goed van het arresteren van bezorgde burgers die het wel gehad hebben met de islamisering en het corrupte zooitje in den haag
O ja en ze zijn ook goed zijn het maken van voorgedrukte aangifte formulieren tegen een politicus die het ook wel gehad heeft met de islamisering en aanverwanten.

komtdatschot | 04-01-17 | 20:26

inbreker een mes in zijn donder is altijd +1

hatschjoe | 04-01-17 | 20:23

Een grondiger beschrijving van wat er is gebeurd staat op www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek... .

Samenvatting: inbreker wordt betrapt en gebruikt pepperspray. Bewoner rent naar buiten om hulp te halen, komt dan terug, grijpt iets dat als wapen kan dienen - kan niet goed zien wat - en gaat achter de inbreker aan om die aan te houden. Die is al bijna over de schutting geklommen, en dan steekt bewoner.

Rechtmatige aanhouding? Dat wel, er was sprake van heterdaad bij een zwaar misdrijf. Mag je dan geweld gebruiken? Ook dat, maar alleen proportioneel, om te zorgen dat je zelf niet in te groot gevaar komt.

Is een mes dan proportioneel? Nee. Een mes is een dodelijk wapen, en door met slecht zicht iets uit een keuken te pakken, neem je echt het risico. Met een steek in een been kan iemand in een slagader geraakt worden en doodbloeden voor er hulp is. Pepperspray is niet dodelijk. En bewoner was niet alleen.

Noodweer is het zeker niet; de inbreker was op dat moment geen bedreiging. Noodweerexces zou kunnen door aan te voeren dat je nog in de vechtstand stond na de pepperspray. Maar dat kan justitie niet zomaar vaststellen.

Vandaar dat bewoner even in de cel is gezet. Een paar uur. Ze hadden hem helemaal niet hoeven vrijlaten midden in de nacht, de tijd tot 09:00 telt helemaal niet.

Bruine Beer | 04-01-17 | 20:16

Ray is een goudeerlijke kerel en graag gezien persoon in Den Helder, mag wel zeggen dat de echte Heldersen achter Raymond staan. Ikzelf wil best wat uur van zijn taakstraf overnemen(als dat kan) als hij daarvoor veroordeeld wordt. We kunnen niet meer bellen met ZKH Prins Bernard anders regelde die wel wat!

WillumP | 04-01-17 | 19:49

@Buerman | 04-01-17 | 18:35
Een vluchtende inbreker met een mes steken is een vertraagde stressreactie. Ontoerekeninsgvatbare actie zou ik zeggen.

Rest In Privacy | 04-01-17 | 19:00

Jammer dat die inbreker nog een tegen verhaal kan vertellen.

Voor-de-5e-keer | 04-01-17 | 18:57

Is er dan nog iemand die in beloftes van de VVD geloofd?
De VVD is net zoveel een law & order partij als dat de SP voor een vrije markt is.

Franker | 04-01-17 | 18:43

Een vluchtende inbreker met een mes steken is geen noodweer, maar mishandeling. Geoffrey zal daarom grote kans hebben op veroordeling. Beter had ie hem aan gort kunnen slaan bij het eerste contact. Vervolgens in het Marsdiep flikkeren. Mag wel niet, maar je hoort er nooit meer iets van.

Buerman | 04-01-17 | 18:35

@DeathValleyCreek | 04-01-17 | 17:46
Mij is het overkomen en met voorbedachte rade heb ik gehandeld in het zware nadeel van de belager. Die voorbedachte rade was al lang van te voren geoefend in de geest van de fictie. Maar, in de ogen van de politie heb ik gekke henkie gespeeld die in verwarring had gehandeld.
Met de aanwas van naffers in mijn stad spelen de scenario's bijna dagelijks door m'n hoofd van hoe mijn belager(s) zo snel mogelijk uit te schakelen zonder ook maar een middels te schuwen. Mijn grote voordeel is dat ik er niet uitzie als een groot en sterk iemand.

Rest In Privacy | 04-01-17 | 17:58

@Ja en... daarmee overtreedt hij dus de wet en pleegt hij afhankelijk van de precieze omstandigheden (die ik niet ken) waarschijnlijk een misdrijf.
Zoiets | 04-01-17 | 16:49
Tijd dat die wet dus verandert wordt, criminelen hoeven niet beschermd te worden.

gas-man | 04-01-17 | 17:56

Graaisnaaiert | 04-01-17 | 13:39
Fred van Ria | 04-01-17 | 14:44
-
Pepperspray was van de inbreker en werd in het gezicht van de bewoner gespoten.

DeathValleyCreek | 04-01-17 | 17:55

Je woning is je privé omgeving, de plaats bij uitstek waar je je veilig wil (moet kunnen) voelen en op adem kan komen. Als die plek wordt bevuild door crimineel tuig, of het nu vandalen of inbrekers zijn, heeft dat een zware emotionele impact. Dat de bewoner dan in de 'fight-mode' schiet kun je hem niet kwalijk nemen. Dat hij dan verder dan normaliter toegestaan gaat is ook begrijpelijk. De vluchtende crimineel een hamer naar zijn harses gooien of een mes in zijn been steken valt wat mij betreft onder zeer tijdelijke ontoerekeningsvatbaarheid. De bewoner is immers geen getraind militair of politieagent maar een geschrokken burger die mentaal verkracht wordt. Je wil niet dat de dader ontvlucht, daardoor zijn straf ontloopt en over een tijdje weer in je huis staat.

DeathValleyCreek | 04-01-17 | 17:46

Volgens mij heeft de politie hier niets fout gedaan. Wat als het verhaaltje iets anders was en ze hadden deze man gewoon laten lopen? dan had iedereen ook geschreeuwd.

Feit is dat er gestoken is. Dan is een gedegen onderzoek naar de feiten wel zo fijn (je weet nooit of hij een vijand naar zijn huis heeft gelokt, hem neersteekt en dan een inbreekverhaaltje verzint)

Dit was dus een onschuldig slachtoffer en de politie heeft hem (zelfs in een drukke nieuwjaarsnacht) al weer om 03:00 vrijgelaten.

Het is een (achteraf) held, maar mag de politie ook heel even checken of dat ook werkelijk zo is?

Ikke Ook Weer | 04-01-17 | 17:09

Zoiets | 04-01-17 | 16:49
henk7492 | 04-01-17 | 16:49
Yummy | 04-01-17 | 16:49

Exact, en dus doe je beter geen politie erbij halen maar de inbreker spoorloos laten verdwijnen. Probleem opgelost voor jou én de maatschappij en echt, .. je hoort er nóóit meer wat van.

AsEl | 04-01-17 | 16:52

*Co2 brandblusser kopen gaat en kaarsje voor lupuslupus aan steken doet*

Rest In Privacy | 04-01-17 | 16:51

Het enige middel dat legaal gebruikt kan worden tegen criminaliserende criminelen, is het achterhalen van hun NAW en eventueel hun virtuele familieleden/kennissen, om zodoende als geslachtofferde slachtoffers in een lokale gemeenschap, een sociaalaanvaarde naming and shaming (het publiekelijk aan de kaak stellen van bepaalde als onbevredigend ervaren personen). De betrokken persoon (het sujet) zal door de community op volledig legale wijze zijn goede naam en reputatie verliezen.
Deze ouderwetse methode zal de sociale controle versterken en een zelfreinigend effect sorteren op de maatschappij.
(voorbeeld zijn de Kanaal-eilanden waar uitzonderlijke lage crime-cijfers heersen door een goede sociale controle en een strikt uitzettingsbeleid).

hovawart | 04-01-17 | 16:50

Jij steekt een mes in een inbreker, justitie steekt een mes in je rug. Zo werkt dat hier. Maar het is het wel waard. Die gozer bedenkt zich wel een tweede keer voordat ie weer bij je inbreekt.

Yummy | 04-01-17 | 16:49

Jongens , lul toch niet zo achterlijk in de rondte. Stelletje leken. Noodweer wordt door een Rechter(-Commissaris) bepaalt. NIET door de politie. Je wordt ALTIJD in hechtenis genomen, tot je je verhaal kunt doen bij de R.C. (na 72 uur). Die kan dan het voorarrest ontbinden. En je onterrecht voorarrest wordt vergoed (€110 p/d).
Zo werkt een Rechtstaat nou eenmaal. En daar is niks mis mee.
Zou een mooie boel worden als je gewoon tegen de politie kunt zeggen: "Ik beroep me op noodweer". .. "Ah, ok meneer dan is het goed". Manmanman.

henk7492 | 04-01-17 | 16:49

@gas-man | 04-01-17 | 16:32
Ja en... daarmee overtreedt hij dus de wet en pleegt hij afhankelijk van de precieze omstandigheden (die ik niet ken) waarschijnlijk een misdrijf. Dat zullen de agenten/ovj in kwestie ook geconstateerd hebben. Het is dan dus niet verwonderlijk dat wordt hij aangehouden en hem een straf boven het hoofd hangt. Dat mag je natuurlijk belachelijk vinden (of je kunt boos worden op degene die dat constateert) maar verwonderlijk is het niet.

Zoiets | 04-01-17 | 16:49

Het OM kan goed slachtoffers de grond instampen.

maar toch | 04-01-17 | 16:44

Bij ons thuis worden inbrekers altijd helemaal kapot geslagen alvorens ze spoorloos verdwijnen. Het zijn namelijk altijd van die types die niet thuis aan moeder de vrouw zeggen dat ze vannacht tussen 02:00 en 04:00 bij de familie X in de blablastraat nummer zoveel zijn om te gaan inbreken, en dus horen we er ook nooit meer wat van.

AsEl | 04-01-17 | 16:43

Zo gaat dat met verdachten van een misdrijf. Let wel: de beste man is naar buiten gelopen, heeft zijn buurman opgehaald, en is toen achter de inbreker aan gegaan en heeft hij de inbreker in zijn been gestoken terwijl deze weg probeerde te vluchten over een schutting.
@Zoiets | 04-01-17 | 15:49
.
Ja en ?
Volgens mij was dat zijn eigen schutting en niet een willekeurige schutting ergens in de stad.
Hij was nog op zijn terrein, de inbreker heeft er zelf voor gekozen om in te breken, op het moment dat hij inbrak heeft hij al zijn rechten buiten op straat laten leggen en is hij wat mij betreft vogelvrij verklaard.
De enige fout die de man heeft gemaakt is dat hij de politie hierbij heeft gehaald, die is er tenslotte niet voor de burger.

gas-man | 04-01-17 | 16:32

Wat moet er in NL allemaal gebeuren voordat een draaideur crimineel eindelijk achter de tralies zit?!

niemandzielig | 04-01-17 | 16:17

Ok, drie uurtjes bij de politie vastgezeten. Die moeten toch ook even uitzoeken wat er nou in godesnaam allemaal is gebeurd. In vluchtende verdachte een mes in zijn been steken mag niet (punt), maar is wel een begrijpelijke emotionele reactie. De rechter zal heus wel iets van noodweer gegrond achten, maar het moet wel even opgeschereven worden en zo. Dus niet zo triest, die man is inderdaad een baas, maar hij niet dé baas.
Nou ja, van zijn dakpannenbedrijf weer wel dan.

Tjemig | 04-01-17 | 16:04

Al mijn medeleven met de hermandad smelt weg.

boccelullus | 04-01-17 | 15:59

Wordt duidelijk een geval van noodweer exces , man was verblind door pepperspray en kiest dan voor een voorwerp wat een mes blijkt te zijn.
Die drie uur was de tijd die politie nodig had om de zaak uit te zoeken lijkt me redelijk op oudejaarsnacht. Zat ie in een cel met de veters er uit of met open deur met een bakje koffie? Dat vertelt get verhaal niet

Goatboy2014 | 04-01-17 | 15:57

@Gen. Maximus | 04-01-17 | 14:15
Zo gaat dat met verdachten van een misdrijf. Let wel: de beste man is naar buiten gelopen, heeft zijn buurman opgehaald, en is toen achter de inbreker aan gegaan en heeft hij de inbreker in zijn been gestoken terwijl deze weg probeerde te vluchten over een schutting. Dat is in ieder geval geen noodweer... Helaas geeft Ronaldo met behulp van kinderlogica en het omdraaien van de volgorde van bepaalde gebeurtenissen een vertekend beeld van het hele verhaal, maar even googlen levert een ander resultaat op.

Zoiets | 04-01-17 | 15:49

Achja, verklaring afleggen, en effe wachten tot er een agent is die tijd heeft op 1 van de drukste avonden van het jaar. Ik snap het wel, kan ik ook niet echt "de nacht doorbrengen" noemen, als dit ergens tussen 10 en 1 is gebeurd ofzo. (Kon de tijd niet terug vinden in het artikel).

fredjuhh | 04-01-17 | 15:43

Sjors W. | 04-01-17 | 15:16

Geen idee, ik zou geen wijsgeer weten.

Papa Jones | 04-01-17 | 15:22

@ Papa Jones | 04-01-17 | 14:57

Ik herinner me een wijsgeer die ooit zei 'journalisten die de politiek in gaan kun je niet serieus nemen.' Wat is er eigenlijk van die kerel geworden?

Sjors W. | 04-01-17 | 15:16

Zo zie je maar weer, bel de politie niet. Los het zelf op, leg de inbreker bij de buren op de stoep, bel aan en ren hard weg.

Jonkheer Wttewaall | 04-01-17 | 15:08

@Tostiman | 04-01-17 | 14:13
Schandalig dat ik dat vergeten was.

Jezus_Boeddha | 04-01-17 | 15:04

Zoals het er staat lijkt het of Raymond de pepperspray in z'n ogen kreeg, ipv de inbrekert.

Slordig taalgebruik, hoor.

Parafernalio | 04-01-17 | 15:01

Dr. Zed | 04-01-17 | 14:27

Mij valt het ook op dat de VVD om het minste of geringste gebashed wordt. Het komt de geloofwaardigheid van GeenStijl niet ten goede maar dat kan ook niet de opzet zijn. Een link tussen GeenStijl en het promoten van een nieuwe serieuze politieke partij is op zich al lachwekkend.

Papa Jones | 04-01-17 | 14:57

Je bent natuurlijk wel een absolute loser als crimineel als je op Oudejaarsnacht gaat inbreken.

brutus68 | 04-01-17 | 14:55

Zo doen we dat in Nederland. Je moet niet zomaar denken dat je je eigen spullen mag verdedigen tegen inbrekers.

Beter_Posz | 04-01-17 | 14:54

Als ie nu zegt dat ie gezopen en gesnoven heeft en vandaaruit onder die invloed niet kan worden aangerekend, want hij heeft het niet in een bewuste nuchtere planning uitgevoerd en is dus niet toerekeningsvatbaar voor zijn impulsieve daad onder invloed...schoffelen een paar uur! en dan heel Den Haaf zij aan zij, schouder aan schouder helpen!!

fikkieblijf! | 04-01-17 | 14:51

Toch heeft Raymond zelf ook tot drie uur ‘s nachts in de cel gezeten.

Dan heeft ie nadat de politie kwam en iedereen is meegenomen naar bureau een paar uur vastgezeten?
En als je om 03:00 wordt vrijgelaten, dan lijkt het mij dat de politie zijn best gedaan heeft om je snel door het systeem te halen en vrij te laten. Ik bedoel: hij is zeker held, en mag hopen dat ie niet vervolgd cq vrijgesproken wordt, maar hij heeft wel de inbreker met een mes in zijn been gestoken. Mag het dan ff paar uur duren voordat vastgesteld is dat de neergestokene daadwerkelijk een inbreker is, en onze held niet onterecht de inbreker neerstak. Achteraf is dat duidelijk, op dat moment zal het even geduurd hebben, met de inbreker voor zijn verklaringen en identiteitsvaststelling wellicht eerst in het ziekenhuis ipv beschikbaar op bureau?

Hemmenaar7 | 04-01-17 | 14:45

Pepperspray is toch verboden?
Verder natuurlijk te krom voor woorden.. maar ik kindse afloop van de 'andere' dader.

Fred van Ria | 04-01-17 | 14:44

@sawadee krap | 04-01-17 | 14:33
Want je zat krap bij kas?

Lewis Lewinsky | 04-01-17 | 14:42

"Meneer heeft wel even iemand neergestoken."
Dr. Zed | 04-01-17 | 14:27

Volkomen valse voorstelling van zaken, Dr. Zeikerd.

Raymond heeft niet "iemand" neergestoken, Raymond heeft, door hem in zijn been te steken, een inbreker gestopt die ook nog eens de gevaarlijkste man van Nederland bleek te zijn.

Geef Raymond een dienstpistool!

Lewis Lewinsky | 04-01-17 | 14:40

sawadee krap | 04-01-17 | 14:33
Want je werd gezocht voor belastingontduiking?

Mark_D_NL | 04-01-17 | 14:39

@Zwizalletju | 04-01-17 | 14:22
Thx!

Lewis Lewinsky | 04-01-17 | 14:36

TheBigKirt
En bij inbrekers met een verboden wapen op zak direct uitgaan van de kwaadst mogelijke bedoelingen. Heel goed plan, had ie maar niet je huis moeten betreden.

noerg | 04-01-17 | 14:35

-weggejorist-

sawadee krap | 04-01-17 | 14:33

Tja, juridisch gezien een grensgevalletje.
Emotioneel gezien 2 duimen omhoog voor Raymond!
.
Dient zeker vanuit "de crowd" gecompenseerd te worden voor eventuele nadelige effecten van deze heldhaftige daad.

hotmint | 04-01-17 | 14:32

Overigens is men flink aan het ethisch profileren als ik naar de nationale opsporingslijst kijk. Gezien de namen komt het meer internationaal of exotisch over

Kleine Tubbs | 04-01-17 | 14:30

godomme wat een warrige kut verhaal. Er is geen touw aan vast te knopen. geen feiten maar louter een wat slappen opeenvolging van wazigheden. Nou Ronaldo dat mag wel wat beter.

vokfeez | 04-01-17 | 14:27

O het is Den Helder .. dan was er in Rotterdam iets dat er enigszins op leek, ander verhaal dus sorry.

Watching the Wheels | 04-01-17 | 14:27

-weggejorist-

Dr. Zed | 04-01-17 | 14:27

Jammer dat we geen Donald Trump hebben als MP, konden we ze meteen afknallen!

Hermes Trismegistus | 04-01-17 | 14:26

Gaan we nu echt doen alsof we verbaasd zijn?

Lijkt me zo beetje algemeen bekend dat in Nederland.
De dader(s) beschermt worden tegen de gemene buitenwereld i.p.v. de slachtoffers.

Zo rollen wij. Daders <3

J.T | 04-01-17 | 14:23

@Lewis Lewinsky | 04-01-17 | 14:07
-
Nee , stond D. in hoor, aangepast nav de reaguursels.

Zwizalletju | 04-01-17 | 14:22

@Lewis Lewinsky | 04-01-17 | 14:07

Nee , stond D. in hoor, aangepast nav de reaguursels.

Zwizalletju | 04-01-17 | 14:22

Geoffrey heeft natuurlijk wel iemand met een mes gestoken. Dit terwijl hij de inbreker al zijn woning had uitgewerkt. Het neersteken van een vluchtende dader zal juridisch wellicht niet onder zelfverdediging vallen, maar iemand die inbreekt neemt ook het (beroeps)risico dat hij een emotionele en kwade bewoner tegenkomt. Benieuwd of het OM in dat gevoel ook begrip heeft voor het slachtoffer. In ieder geval wel correct dat de politie de juiste toedracht onderzoekt. Dit zal ongetwijfeld in de drukke Oudejaarsnacht de nodige tijd hebben gekost.

Mannes | 04-01-17 | 14:19

@klaaaaz | 04-01-17 | 14:13
Goed tip. begin gelijk met graven voor een kelder. Iemand nog een goedkope diepvrieskist te koop?

Tostiman | 04-01-17 | 14:16

Zoiets | 04-01-17 | 13:47
Mee naar bureau voor verhoor is toch niet hetzelfde als in de cel zitten? En als klap op de vuurpijl hangt 'm ook nog een straf boven het hoofd.

Gen. Maximus | 04-01-17 | 14:15

@Jezus_Boeddha | 04-01-17 | 13:50
Maar eerst de inbreker wijzen op de plekken waar het geld en de sieraden liggen. Ook bankpasje en pin afgeven. Die arme inbreker moet ook leven.

Tostiman | 04-01-17 | 14:13

de grootste fout is dat mensen het karwei niet afmaken
nadat je zo'n inbreker hebt betrapt, overmeestert en in elkaar gerost, moet je het bewijs monddood maken en goed verbergen.
Grote diepvrieskist in de kelder is handig

klaaaaz | 04-01-17 | 14:13

Zolang er geen getuigen zijn is het zijn woord tegenover het woord van de vermeende inbreker.
Het verstandigste was geweest om de vermeende inbreker na het steken over de muur te flikkeren om daarna een ambulance te bellen.

Ja ik zag een gewonde op straat liggen.

Ing. eslapen | 04-01-17 | 14:12

Achterhooker | 04-01-17 | 13:35
Blijf lekker in die illusie als er iemand in je woning komt waar jij, je vrouw, en je kinderen zich veilig wanen.
Op straat is het een ander verhaal, maar wat mij betreft veranderen ze de wet zo dat elke vorm van geweld om huis en haard te verdedigen toegestaan is.
Jouw huis, jouw kasteel.

Draak uit Brabant | 04-01-17 | 14:11

NL was toch het land in welk zelfverdediging strafbaar is?
Je zou zo'n inbreker een gat in zijn truitje haken, dan ben je goed de pineut.
Nee, je moet je schattige schildpad beveiligen, dat mag. Het beste met zo'n Indiana Jones installatie, die automatisch afrikaanse dodelijke gifpeilen uitzend en daarbij tovervloeken prevelt. Kan je eindelijk ook eens gerust van huis, toch?

MistaRazista | 04-01-17 | 14:11

Als politie en justitie van mening zijn dat de man fout zat en er hier geen noodweer of noodweer exces geldt dan moeten ze zorgen dat ze de volgende keer op tijd buiten het tuinhekje staan te wachten om de inbreker te arresteren.
Hoe zij zouden moeten weten waar de man gaat inbreken is verder niet het probleem van de burger.

miff | 04-01-17 | 14:11

@Dr. Zed | 04-01-17 | 13:40
Hoezo, voel je al VVDert aangesproken? Alsof op GS alleen de VVD gebashed wordt. Trouwens de VVD vraagt er wel een beetje om. Grote woorden en hele kleine daden (maak daar maar geen daden van)

Tostiman | 04-01-17 | 14:10

Tot dit moment zie ik geen enkele reden om iets anders te concluderen dat er niets is misgegaan. Inbreker opgepakt. Politie moet uitzoeken hoe de steekpartij zit. De inbreker was immers op de vlucht en er was geen directe bedreiging meer voor personen of spullen. Wel die van andere mogelijke personen die de inbreker op zijn pad tegen zou kunnen komen.

ristretto | 04-01-17 | 14:10

Nederland veiliger ? Ja , voor de criminelen zeker.

ja,diedus! | 04-01-17 | 14:09

Oh, fuck. Driessen stond al in het topic. Soggy.

Lewis Lewinsky | 04-01-17 | 14:07

@knutsel | 04-01-17 | 13:36
Wel diep graag, anders graaft de hond hem misschien op

Tostiman | 04-01-17 | 14:07

-weggejorist-

Lewis Lewinsky | 04-01-17 | 14:07

@Achterhooker | 04-01-17 | 13:35
Tenzij je een crimineel bent, dan mag het wel. het is niet zo dat deze man met de noorden zon vertrokken is als hem niet opsluit dit in tegenstelling van echte criminelen. Sommige genieten heerlijk van het zonnetje in Turkije en sturen de pop een selfie

Tostiman | 04-01-17 | 14:06

Quote in mijn vorige bericht viel weg:

De inbreker was bijna over de muur geklommen toen Raymond hem in zijn been stak. “Ik wilde gewoon niet dat hij zou ontsnappen.”

fristifast | 04-01-17 | 14:03

Op het moment dat de politie daar binnenloopt ligt er geen uitgewerkte samenvatting voor ze klaar van wat er gebeurd is.. Dat zullen ze eerst moeten uitzoeken..

<<De inbreker was bijna over de muur geklommen toen Raymond hem in zijn been stak. “Ik wilde gewoon niet dat hij zou ontsnappen.”>>
Ben benieuwd in hoeverre er dan nog sprake is van noodweer? Het directe gevaar was al voorbij..

fristifast | 04-01-17 | 14:02

@Zwizalletju | 04-01-17 | 13:45
Thx.

"Geoffrey Driessen (39) is blank en ongeveer 1.82 meter lang".
web.archive.org/web/20161213060004/ht...

Hoe kan die dan twee koppen groter zijn dan Raymond?

Lewis Lewinsky | 04-01-17 | 14:02

web.archive.org...
Zwizalletju | 04-01-17 | 13:45

Nou de laatste roomblanke is er uit nu.Alleen nog "medelanders" op de lijst.

Dit gaat de politiek niet leuk vinden.

ditotje | 04-01-17 | 13:59

Lastig, Raymond heeft de inbreker pas neergestoken toen die op zijn vlucht over het tuinhek hing.

Volgens de theorie van de rechters moet je in de enkele meters dat de tuin lang is, (minder dan een seconde), beseffen dat de inbreker geen gevaar meer is, en daarom is het geen noodweer.

Noodweer excess is dan de volgende stap, maar ik ben bang dat de rechters denken dat iemand een inbraak in delen van een seconde verwerkt, in plaats van jaren.

Hou je over dat je gepast geweld mag gebruiken om een crimineel aan te houden. Nu de inbreker zelf geweld heeft gebruikt wat serieus pijn doet, maar meestal geen blijvende schade achterlaat, zou een messteek best eens proportioneel kunnen zijn.

Zelf heb ik liever dat we overgaan op de your home is your castle doctrine. Waarbij de risico`s van de reactie van bewoner altijd bij de inbreker blijft liggen.

Gewoon omdat een inbraak uitlokking is.

Feynman | 04-01-17 | 13:58

Mannen als Raymond, daar heeft de maatschappij tenminste wat aan! Hij verdient beslist een lintje voor het aanhouden van deze crimineel. Alleen op zich niet zo vreemd dat beiden gelijk werden meegenomen voor verhoor.

Papa Jones | 04-01-17 | 13:57

Als die Raymond geen strafblad heeft kan hij dat onderzoek ook gewoon thuis afwachten. Als Raymond wel een strafblad heeft kan hij met een enkelband om dat onderzoek ook gewoon thuis afwachten.

Boy Cot | 04-01-17 | 13:56

Bij mij hangt een bijl naast de voordeur want ik woon nogal afgelegen en heb een houtkachel. Ik neem het risico wel als er hier iemand wil inbreken.

Mesmer | 04-01-17 | 13:56

@ Zoiets | 04-01-17 | 13:47
Exact, amen.
Neemt niet weg dat de man alsnog een lintje kan krijgen.
Of overweldigende klandizie.
Dus mensen, een stevig fundament nodig boven op je huis?
http://www.tromppannenleggers.nl/

Maya de Blij | 04-01-17 | 13:52

Die hoort in dezelfde categorie als geen cent meer voor de Grieken en de onderste steen en niet te vergeten over het terugkrijgen van de leningen aan de Grieken (met rente)

Geevee | 04-01-17 | 13:52

Het verstandigste is om je door de inbreker te laten vermoorden. Dan ben je in elk geval niet schuldig aan geweldpleging.

Jezus_Boeddha | 04-01-17 | 13:50

Kut voor Raymond maar wat moeten die agenten dan doen? Er maar vanuit gaan dat hij de waarheid spreekt? En dan vervolgens tijdens het proces van Geoffry D te horen krijgen dat het allemaal de schuld van Raymond was en dat Raymond is voorgetrokken? Goed idee zeg... Trouwens, je van 'oudjaarsnacht' tot 3 uur 's nachts in de cel zit ben je volgens mij vrij snel door het systeem gehaald. Zeker met de drukte die ze toen zullen hebben gehad.

Zoiets | 04-01-17 | 13:47

-weggejorist-

Achterhooker | 04-01-17 | 13:46

Ommezwaai | 04-01-17 | 13:38
I stand corrected ....

James Lastig | 04-01-17 | 13:46

@graaisnaaiert hij heeft de inbreker ook gestoken met het mes. Ik vind het dan niet raar dat politie en justitie even tijd nodig heeft om uit te zoeken hoe de vork in de steel steekt. Of hij dit hat mogen doen of niet bepaalt de politie niet maar - als het zo ver komt - een rechter. Als je wilt dat het anders moet werken ga je maar in een bananenrepubliek wonen. En ja ik zou een inbreker ook uit mn huis knuppelen maar vind het niet raar dat onderzocht wordt wat precies gebeurd is

Achterhooker | 04-01-17 | 13:45

Na het neerhalen van een inbreker kan je hem ook beter gewoon helemaal kapot slaan en op straat leggen. Dan de politie bellen met dat er een junk in je straat ligt. Komen ze er dan wel achter dat het voortvluchtige Geoffrey D. is, maar ga je zelf in ieder geval vrijuit. Mocht inbreker niet voortvluchtig zijn, dan denkt hij alsnog wel drie keer na voor het volgende huis.

Advies van een agent notabene. Maar goed, die mag dat niet hardop zeggen, want anders baan kwijt. Zo gaat dat in Nederland.

Den Heerscher | 04-01-17 | 13:44

Gewoon de wet veranderen: Stand your ground. Net als in de USA. Iemand breekt in? Zwaar geweld toegestaan. We hebben het GVD niet over een eerlijk bokspartijtje.

TheBigKirth | 04-01-17 | 13:43

Die VVD-bal die zo achter de agenten stond op oudejaarsnacht, heeft al laten weten dat hij NIETS gaat veranderen aan die situatie en dat de agentjes dus volgend jaar zich dezelfde anarchie mogen laten welgevallen, terwijl Steur zelf aan de kaviaar zit.
Dus trek je conclusies.

wapster | 04-01-17 | 13:43

@graaisnaaiert:
Het ligt zelfs nóg genuanceerder. Niet de held, maar de crimineel had pepperspray bij zich. De held werd daarmee in zijn gezicht gespoten, niet de crimineel.

Highwoodman | 04-01-17 | 13:43

Een beruchte crimineel aanhouden, en vervolgens "beloond" worden met het doorbrengen van oudejaarsnacht in een cel...

Peter_K | 04-01-17 | 13:43

*** Zucht .... *** Het land waar slachtoffers automatisch daders worden .... ik hoop dat er met de volgende verkiezingen afgerekend word met de incompetente zooi in Den Hagistan ... en alles wat er maar aan gelieerd is ....

FapMaster | 04-01-17 | 13:42

@Dr. Zed | 04-01-17 | 13:40
Dit.

oxigan | 04-01-17 | 13:42

Kennelijk was het ontzettend druk vanwege rellen in Den Helder dat de politie geen tijd had om de identiteit van deze held te controleren. Maar ja, dat krijg je als de VVD - partij die echt heel veel doet aan onze veiligheid - zo nodig moet bezuiningen op blauw op de straat zodat er altijd onderbemanning is en dan krijg je dit soort achterlijke situaties.

loser | 04-01-17 | 13:42

VVD: misselijkmakende neppartij.

centre pompidoe | 04-01-17 | 13:41

Geef die man een lintje. Hij heeft een gevaarlijke crimineel gepakt. Dat die crimineel zijn been kapot heeft, is dan jammer voor hem. Hij had bijvoorbeeld ook níet kunnen gaan inbreken.

Highwoodman | 04-01-17 | 13:40

-weggejorist-

Dr. Zed | 04-01-17 | 13:40

Achterhooker, als er iemand ongevraagd in mijn huis komt pak ik ook wat er voor het grijpen ligt om hem eruit te meppen. Toegegeven, ik heb geen pepperspray/mes maar dan verzinnen we wel wat anders, desnoods een luidspreker of een bierflesje.
Neem de spray en het mes mee als bewijs, doorzoek desnoods het huis als je vermoedt dat die kerel meer wapens heeft liggen maar je hoeft het slachtoffer toch niet op te sluiten?

Graaisnaaiert | 04-01-17 | 13:39

Volgende keer steekt iemand geen hand meer uit bij een criminele activiteit, krijgen we weer te horen dat we pussies zijn. VVD rot eens op met je goedkope praatjes.

Bennie Boos | 04-01-17 | 13:39

Dan moet de VVD daar eerst beleid van maken. Tot die tijd zijn het mooie woorden waar de politie niet veel mee kan.

Cuban8 | 04-01-17 | 13:38

James Lastig | 04-01-17 | 13:35
In dit geval betrof het een roomblanke...
Geoffry is nou niet bepaald een naam voor een berber, toch?

Ommezwaai | 04-01-17 | 13:38

De volgende keer even doorsteken en hem gelijk in de tuin begraven.

knutsel | 04-01-17 | 13:36

Want gestraft worden is een reden om wat met oudjes te gaan doen? Ik snap er geen reet van. Verder: #jesuisraymond

Hem | 04-01-17 | 13:36

Lijkt me niet meer dan normaal dat er wel even onderzocht wordt wat hij precies gedaan heeft , gebruik van wapens is niet zo maar toegestaan

Achterhooker | 04-01-17 | 13:35

Ontsla de agent die hem vastzette. Goeddoemme.

Lewis Lewinsky | 04-01-17 | 13:35

Iedereen weet toch dat je lichtgetintiërs niet aan mag pakken als ze je beroven?

Als we ze maar genoeg cadeau geven en toelaten dat ze de rest gewoon mogen pakken, dan gaan ze ons vanzelf lief vinden en wordt heel Nederland één grote Punica oase.

James Lastig | 04-01-17 | 13:35

De politie maakt mij zo bipolair als de neten.

Kaas de Vies | 04-01-17 | 13:34

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken