
Geinig, bij de EO hebben ze de onderbuik van Nederland helemaal geïntegreerd in hun programmatitels. Na 'Rot op naar je eigen land!' (PVV'ers worden in een vluchtelingenkamp
gestopt) en 'Normaal doen godverdomme' (homo's logeren een week bij een Amish gezin) konden we gisteren kijken naar 'Arm in Nederland? Eigen schuld!'. In dat laatste programma gaan 'vijf mensen met een zeer uitgesproken mening over armoede'
op bezoek bij uitkeringstrekkers. Doel is natuurlijk dat deze mensen tot inkeer komen en hun zeer uitgesproken mening bijstellen ten gunste van de uitkeringstrekkers, maar met beelden zoals hieronder gaat dat natuurlijk niet echt werken.... Armoede is: geen medicinale bloedverdunners kunnen betalen en dus je toevlucht moeten nemen tot onorthodoxe middelen! Lekker bezig EO, de stemming kantelt.
Reaguursels
Inloggenm.facebook.com/story.php?story_fbid=9...
Borrelende Boris | 19-01-16 | 23:20,
Dat jij ergens niks van afweet bewijst niet dat helemaal niemand daar iets van af kan weten. Ik geloof best dat jij niemand kent in die situatie, maar lees je dan in.
Al vanaf 1990 lees ik over de "armoedeval", oftewel mensen die vanuit een (bijstands-) uitkering gaan werken, gaan daar financieel vaak op achteruit. Dat bleek 1,5 paar jaar geleden nog steeds het geval. Onder bepaalde omstandigheden kan een bijstandsmoeder ruim 2200 euro netto per maand beuren, een inkomen dat veel werkende moeders niet halen;
daskapital.nl/2014/09/dasfactcheck_de_...
daskapital.nl/2014/10/nog_een_keer_ove...
En mag ik nog eens wijzen op de onlangs weer aangezwengelde discussie over uitkeringen die naar Marokko verdwijnen?
Omdat de Marokkaanse overheid veel geld verdient aan onze uitkeringen, heeft ze alle controle daarop altijd onmogelijk gemaakt. "Nederlandse" bijstandsgerechtigden hebben daar dus prachtige villa's gebouwd. Dat kan gewoon, met dat geld.
Dus natuurlijk kunnen veel "armen" een auto betalen; parkeerproblemen bij de voedselbank, vanaf 9:40 minuten;
www.npo.nl/pownews/10-02-2012/POW_0041...
Oorspronkelijke bericht is verdwenen, maar aanleiding van de reportage was een klacht van het CDA dat er parkeerboetes waren uitgeschreven aan "minima" die fout hadden geparkeerd bij de voedselbank in Tiel. In de jaren daarvoor waren er echter ook al dergelijke berichten verschenen.
Ik zie geen enkele reden om aan te nemen dat daar sprake is van zwart werken of sponsorgelden.
Als jij denkt dat dat wel zo is ligt de bewijslast bij jou.
Serieus? weggejorist? Dus dan moet ik helaas concluderen dat deze site propaganda is? Of heeft uitjesenzuur zich bedacht! Hmmm. Wtf n whatever!
-weggejorist-
-weggejorist-
Los van de persoonlijke omstandigheden van dit gezin met 6 kids etc. etc. Ik vermoed dat het gehalte hier en van het werkend volk, wat in wezen aan het Stockholm Syndroom lijdt, dan wel de "veilige Illusie" gelijk is aan 99,9%.
Ik haal m'n bloedverdunners voor 2,99 bij de Appie...
Het huis is een puinhoop, dus is 1+1 twee: te lui om te schijten en dan is werken uiteraard en helemáál geen optie.
Typisch weer. Een achterlijk, dik, lelijk wijf met een neger aan der arm en zes koters die voor galg en rad opgroeien, al 23 jaar in de Bijstand. We zijn te zacht in dit land. Dit soort mensen moeten zich niet voortplanten, en de staat zou er bovenop moeten zitten.
Ooit ook zo'n figuur tegen het lijf gelopen. Had geen geld om een broodje te kopen in de kantine, maar had wel de nieuwste gadgets, dikke boxen in zijn auto, dure merkkleding, je kent het wel.
Conclusie: armoede maakt moddervet
Toch mooi om te zien dat ze met 8 mensen in een varkensstal leven, dit laten zien op tv als "Moet je nou eens kijken hoe erg' maar dat er in 23 jaar geen van de 8 eens met zijn luie reet van de bank is opgestaan en heeft gezegd:
"Goh laat ik een de schimmel van het plafond schrapen en een likje verf geven"
"Goh laat ik eens de badkamer schrobben"
"Goh laat ik eens de boel hertegelen"
"Goh laat ik eens de zolder isoleren zodat de stookkosten naar beneden gaan. Stel je voor dat je voor 5 tientjes de boek dichttimmert en voor 100 euro bespaart"
Ook deze mensen zijn NIET zielig, hebben vast heel veel pech, maar zijn voornamelijk luie uitvreters!
Het zijn net eendjes in de winter, als je ze blijft voeren zorgen ze niet voor zichzelf en als je ze dan niet voert gaan ze dood! Bijvoederen mag, maar ze zullen er zelf ook wat voor moeten doen. Of kunnen ze niet met 8 man een krantenwijk doen?
Als je al 23 jaar je klauw ophoudt, raak je de waarde van geld wel kwijt. Alles wordt ten slotte voor je betaalt.
En als je buurman, die wel werkt, een 50" led aan de muur heeft hangen, is het niet meer dan normaal dat je dat ook moet, als klauwophouder.
En 6 jong op de wereld pleuren als je al niet eens voor jezelf kan zorgen?
Zie hier een van de redenen waarom de werkende mens ergens in juni geld over gaat houden voor zijn of haar vroege opstaan.
Feit is dat veel mensen in armoede leven, eigen schuld of niet. Er zijn een hoop mensen die gewoon pech in hun leven hebben. Het leven wordt ook veel te duur.
Als je geen constant inkomen heb en constant rond het minimum zit, heb je het niet gemakkelijk, tenzij je graag als een non leeft. Al zal een non een beter opvang stelsel hebben.
Maar wat ik haat en ook weer terug zie in het filmpje, zijn mensen die zielig doen en iedere schuld van zich af praten, maar wel het patroon vasthouden waardoor ze mede in de problemen gekomen zijn.
Ik zie die twee trouwens ook niet snel werken.
Het lijkt wel alsof ze vinden dat ieder recht heeft op een verzorgd leven. Hoe naïef ben je dan?
Dat gezin met 6 kinderen hebt het niet slecht weet je wat die allemaal ontvangen aan toeslagen daar kun je een dure auto van onderhouden.ik heb het progamma niet gezien maar zullen wel uitkering ontvangen,1250 euro+kindertoeslag 750 euro+ huurtoeslag 270 euro +140 zorgtoeslag+ 400 kinderbijslag = 2810 euro per maand ,als je gewoon normaal leeft hebt je het heel goed met 6 kinderen.maar als je werkt en je verdient maar 1700 euro per maand dan ineens krijgt je geen toeslagen meer alleen kinderbijslag en een beetje zorgtoeslag. ,dus thuis zitten met een uitkering loont en werken dus niet.
Schaf eens 2 verdieners af ,die willen geen kinderen of veel te laat. dan zijn er ook banen zat voor de werkende ouder ,en wordt de kinderopvang overbodig en is het scheiden ook veel minder het geval.
Nederland kent geen armoede. Geen financiële armoede, wel geestelijke armoede. Ik heb het programma met pijn en moeite uitgezien. Wat is het toch treurig gesteld met onze landgenoten. En dan zijn dit nog degene die door de EO selectie zijn gekomen.
-weggejorist-
Dat droge rijst eten door de vijf mensen met een zeer uitgesproken mening over armoede... Ze hebben groente, ze hebben pindakaas, koop wat sambal en maak groente met rijst en pindasaus. Beter dan dikke waterige groentesoep met daarna droge rijst.
.... heeft waarschijnlijk dit ooit ergens gelezen of op de TV gezien van een onderzoekje dat "alcohol bloed verdunt".....
LangeTijdGeleden | 19-01-16 | 18:11
.
.
Nou, "gelezen" dat lijkt me sterk...
Tja... Smoesjes verzinnen waarom luxe artikelen nodig zijn, in 23jaar beide geen baan gehad hebben, zelfs niet bijv. aan de kassa bij de AH en dan nog 6 kinderen op de wereld zetten...
Ik zie ook niet waar het fout gaat.
Admiraal Balthasar | 20-01-16 | 03:00
Vergeet de tatoos ook niet. Sommige leven van die uitkering, maar zitten wel onder die plaatjes van gauw 100 tot 300 euro per stuk.
Maar werk vinden is niet altijd makkelijk voor lager opgeleide, dus ik ga ze niet allemaal over 1 kam scheren. Maar er zijn er genoeg die aan de uitkering zitten en in theorie gewoon kunnen werken, maar er zelf met de pet naar gooien. Hoe wil je bijvoorbeeld productie werk doen als je 40kg overgewicht hebt? Je benen kunnen dat gewicht niet eens heel de dag dragen.
"Omdat me bloed dun moet blijve"
Haha, wat een meesterlijke reden om heerlijk van een wijntje te genieten, bedankt! *vanmiddag pit-stop doet bij de wijnhandel*
Na Camping Powned geloof ik niet zo meer in die zielige bijstandsverhalen. Ja er zitten pechvogels tussen, veel zelfs, maar elke keer als er zo'n filmpje van armetierig volk voorbij komt zijn er tenminste een aantal figuranten: sigaretten, biertjes (want water is giftig) en uiteraard honden, altijd 2 of meer. En kinderen krijgen is een dure hobby. Ja het is een hobby, kinderen zijn er niet meer voor je oudedagvoorziening. Ze werken niet meer mee op het land. Ze kosten alleen geld. En als je er 6 hebt gehad heb je zo'n 600.000 euro aan kinderen uitgegeven. Want een ton per kind, daar zit je snel aan, ook naar ratio als je een bijstandspauper bent. Hierboven is het al gezegd: goedkoop eten is niet altijd lekker, maar wel van prima kwaliteit. Veel voor weinig. Water kost ook weinig en van een pakje thee ga je ook niet failliet. Een computer kan je zo krijgen, wifi is ook nog wel te bietsen van een aardige buur. Snel, solliciteren!
do not judge a book by its cover...
lefbak | 19-01-16 | 18:04
true
@Lupuslupus | 19-01-16 | 18:25
Net de hele aflevering even bekeken om een beter beeld te krijgen, maar het gezin uit dit filmpje zijn gewoon enorme tokkies die te lam zijn om te werken. Die kerel noemt het werken in en rond het huis hard werken. Dit terwijl het huis er uit ziet als een zwijnenstal. Hij is fysiek prima in staat om eenvoudig werk te verrichten, maar verrekt dat gewoon. Die vrouw is uit deze aflevering moeilijk te beoordelen.
.
Er werd ook een andere alleenstaande moeder voorgesteld en dat is een heel ander verhaal: hoog opgeleid, doet haar best om er nog wat van te maken en probeert een andere baan te vinden. Zij ziet er ook gewoon goed verzorgd uit. Goed voorbeeld van echt nijpende situaties en professionele uitkeringstrekkers die er met de pet naar gooien en menen recht te hebben om op ondermans zak te teren.
Aapjes kijken. Nu ook bij de EO.
Jeanne Calment, mijn grote voorbeeld. ;)
Probeer dat maar eens te halen met je aspirientje, stelletje zeikerds :)
edition.cnn.com/WORLD/9708/04/obit.old...
En ze at volgens andere bronnen ook nog een reep chocolade per dag. Port dus.
' And she when she finally gave up smoking two years ago (op de leeftijd van 120), her doctor said she quit not for health reasons, but because she could no longer see well enough to light her cigarettes, and didn't want to ask someone to do it for her.
Calment credited her longevity to Port wine, a diet rich in olive oil, and her sense of humor. "I will die laughing," she predicted. '
-weggejorist-
Zita is een lekker fris meisje, waar ging de docu over?
Complete lariekoek!
Bloedverdunners worden gewoon vergoed op dokter's recept.
Ik snap het probleem niet op dit punt.
Fontanarossa | 19-01-16 | 22:42
Goh die is nieuw. Hooguit wordt een tegemoetkoming gegeven , maar is volgens mij ook begin dit jaar afgeschaft. Die was meen ik 99 pp
Fontanarossa | 19-01-16 | 22:42
Goh die is nieuw. Hooguit wordt een tegemoetkoming gegeven , maar is volgens mij ook begin dit jaar afgeschaft. Die was meen ik 99 pp
Dandruff | 19-01-16 | 22:04
Laat ik u maar uit de droom helpen. Van een WWB uitkering kun je geen auto rijden, nieuwe tv's aanschaffen, of je lichaam vol laten zetten met tattoo's. Een ieder die dat wel kan, klust zwart bij of heeft een sponsor in de vorm van een familielid die af en toe wat toeschuift.
Dutch_Holland | 19-01-16 | 22:49
Dat vind ik eigenlijk al armoede. Redelijk salaris, en toch niet rond kunnen komen, want vaste lasten.
Werkende armen zijn dat.
12ejordan | 19-01-16 | 22:27
76.000? 52% van mijn zuurverdiende centjes lever ik in. Ik hou van reauken, een drankje en autorijden.
Ik denk dat u een nulletje vergeten bent?
Armoede in Nederland? Niet echt, maar ik vraag me wel altijd af hoe mensen fatsoenlijk kunnen leven van een modaal salaris.
telelezer | 19-01-16 | 22:00
Er is ook maar weinig keus in Nederland qua politieke partijen. Ze zijn vrijwel allemaal pro Brussel, pro asielzoeker, pro etc etc..
telelezer | 19-01-16 | 22:08
Werken voor je uitkering is allemaal leuk en aardig, maar het betekend ook dat er een normale werknemer misschien wel vervangen wordt door de "te werk gestelde".
Dweilen met de kraan open.
Als ze een uitkering heeft krijgt ze toch vrijstelling van de eigen bijdrage ziektekosten ? Dan valt wijn toch ook hieronder, gezien de medicinale werking hiervan? Dan kan ze toch de eerste 350 bij de slijter vergoed krijgen? Toch?
telelezer | 19-01-16 | 22:15,
Ik heb wel eens 3-literpakken wijn gezien van 5 euro, en ik weet zeker dat er nog goedkopere wijn bestaat.
Bovendien wordt nergens gezegd dat deze mensen maar 14 euro per week aan wijn uitgeven; er wordt gezegd dat de eerste afschrijving op dat bankafschrift 14 euro was voor een wijnhandelaar. Die wijnhandel kan die maand nog wel 20 bezocht zijn, of misschien halen ze ook wijn bij de supermarkt.
Kern van de zaak is dat alcohol geen medicijn is.
Aspirine is dat wel, en is ook aanzienlijk goedkoper.
En zoals hierboven ook al meermaals is aangegeven; heel veel lichamelijke aandoeningen kun je simpelweg verminderen door af te vallen. Bloedverdunners worden doorgaans gebruikt bij hoge bloeddruk en / of hart en vaatziekten. Dat zijn bij uitstek ongemakken waar overgewicht een probleem is.
telelezer | 19-01-16 | 22:08
Ja, dit dus. Helemaal.
En dit ook: 'Een immigrant kost de Nederlandse schatkist gedurende zijn leven 43.000 euro. Een autochtone Nederlander draagt juist bij aan de schatkist gedurende zijn leven en wel 76.000 euro.' (Trouw, CPB).
Tel uit je verlies.
""Maar alcohol is dan niet slecht voor de maag?
Lijkt me sterk(..)""
@ Dandruff | 19-01-16 | 22:10
Euro 14 per week is genoeg voor 2 rottige flesjes oftwel 1 fles per volwassene oftwel 4 a 5 glaasjes per week oftewel nog geen glas per dag.
Ik ben geen medicus, maar ik denk niet dat je daar maagbloedingen van krijgt.
Overigens wordt van medische zijde aangeraden om 1 glaasje per dag te drinken hetgeen goed zou zijn voor de bloedsomloop)
mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-v...
In de bijstand zitten echt niet alleen maar bijstandsmoeders, allochtonen, werkweigeraars of jongeren, maar helaas steeds meer 50+ers met jarenlange werkervaring, die door de Haagse afbraak van onze economie hun werk kwijt zijn. Het verlies van deze ervaren mensen is een enorme schade voor de arbeidsmarkt.
Omdat ze door leeftijdsdiscriminatie geen werk kunnen vinden en nu na jaren hun huis en alles kwijt zijn (moet eerst worden opgegeten voor je bijstand krijgt), resteert hen voor de rest van hun leven een uitzichtloze financiele positie! Ik zou beslist niet met ze willen ruilen
telelezer | 19-01-16 | 21:57,
Maar alcohol is dan niet slecht voor de maag?
Lijkt me sterk.
Overigens over de groei van het aantal voedselbanken; de komst van een voedselbank leidt nogal eens tot een gebrek aan parkeerplaatsen. Dat is armoede anno nu; met de auto gratis eten ophalen, zodat je de daarvoor bedoelde uitkering kan omzetten in een nieuwe telefoon.
Wat ik mensen niet misgun natuurlijk; maar dat is nog geen echte armoede.
Armoe in NL zou helemaal NIET nodig hoeven zijn! Maar zolang er wagonladingen vol mensen het land binnen komen die niet werken maar wel de weg weten naar de sociale uitkeringen, en wij als idioten die mensen binnenhalen en daarnaast ook nog bakken vol geld blijven sturen naar Afrikaanse dictators en Zuid & Oost Europa die zich allemaal rot lachen om die naieve Nederlanders en zelf met 55 met pensioen gaan op onze kosten wordt Nederland steeds armer.
Borrelende Boris | 19-01-16 | 19:57,
Dat je mij allerlei woorden in de mond legt bewijst niet jouw "gelijk", integendeel.
Ik had het niet over een flatscreen, twee bulterriërs en een krat schultenbrau; ik had het over een TV, computer, auto etc; velen roken, blowen, drinken; sommigen hebben een fortuin aan tatouages.
Dan kun je heel denigrerend over "mijn kennissenkring" doen, maar je gelooft toch hopelijk zelf ook niet dat mensen die Dandruff kennen om die reden een aanzienlijk hogere uitkering krijgen. Een veel waarschijnlijker scenario is dat een bijstandsuitkering hoog genoeg is om dat te kunnen betalen.
Niet dat ik dat die mensen hun TV misgun overigens.
Maar ik heb daarom geen zin in zielige zeehondjesverhalen over bijstandstrekkers. Kijk nog eens naar de feiten die ik en diverse anderen hierboven al gaven;
- over goed en goedkoop eten;
- het verschil tussen wijn en aspirine als "bloedverdunner";
- hoe 23 jaar bankzitten een decennialange reeks eigen keuzes is.
Die feiten worden niet weerlegd. Ook niet door jouw stropop over stamppot en een praatje maken;
- er is niks mis met stamppot en een praatje maken;
- en het is ook niet zo moeilijk als jij en anderen hier suggereren.
Men roept: ga maar werken voor je uitkering. Conclusie: er is dus werk beschikbaar anders zou men dat niet roepen. Maar als er werk beschikbaar is dan moet dat wel betaald worden met minstens het wettelijke minimumloon en niet met een uitkerings-overlevingsfooi, waardoor misbruik wordt gemaakt van de trieste vaak machteloze positie van de uitkeringsontvanger. Houdt het eerlijk. .!
Dus er is werk voor alle 650.000 werkzoekenden..?
Oh wacht..!
Steeds meer armoe in Nederland; het aantal voedselbanken groeit, pensioenen afgebroken, BTW omhoog, ouderen en gehandicapten worden hun tehuizen uitgezet die dan dienen voor voorlopige opvang van het beangstigend groeiend aantal binnengehaalde kansloze gelukszoekers.
Gevolg: overbelasting gezondheidszorg, onderwijs en wegen, en tekort aan woningen.
Het meest VERBIJSTERENDE is, dat we steeds weer voor dezelfde partijen stemmen die Nederland kapot maken..!
""(..)een aspirientje per dag kost op jaarbasis EUR 10,19 (bron: www.medicijnkosten.nl... en krijgt ze zelfs vergoed als daar werkelijk een indicatie voor is. Haar morbide obesitas aanpakken door minder te eten en drinken levert haar nog veel meer geld op.(..)""
@ dr.dunno® | 19-01-16 | 18:00
Als je een zwakke maag hebt krijg je maagzweren en maagbloedingen van aspirines (=Acetylsalicylzuur)
-
""Acetylsalicylzuur 80 mg wordt gewoon vergoed.(..)""
@ Tapu | 19-01-16 | 21:48
Zelfde antwoord: Als je een zwakke maag hebt krijg je maagzweren en maagbloedingen van aspirines (=Acetylsalicylzuur)
Acetylsalicylzuur 80 mg wordt gewoon vergoed. En al zou je nog niet door je eigen risico heen zijn (en iets zegt me dat deze mensen dat ergens in februari toch wel al zijn): kost ongeveer 2,50 per kwartaal. Goedkoper dan wijn.
Ik vind het een enorm goed programma. Alle meningen en invalshoeken worden in kaart gebracht: van linkse pluis tot rechtsstemmer. En ook worden de armen in kaart gebracht zoals ze zijn. De kijker trekt zijn eigen conclusie. Echt super gemaakt en verfrissend.
Schietmijmaarlek | 19-01-16 | 18:10
nou in Nederland is een grote kinderschare geld waard hoor! kinderbijslag, kindgebondenbudget, kindgerelateerde bijstand regelingen als; schoolkostentoeslag, vrije-tijd-sport/participatie toeslag, gratis verzekerd voor gezondheid ook als ouders de premie niet betalen, bijbetaling vanuit de bijzondere bijstand als er iets extra daarin nodig is. Een maandsalaris aan toeslagen budget extra. En niet onbelangrijk detail, mochten er alsnog schulden ontstaan of zijn waardoor de inkomsten onvoldoende zijn voor de voedselinkoop, dan is er de voedselbank voor 6 kids en 2 volwassenen. Kindgerelateerde inkomsten tellen niet mee in de berekening van recht op deelname. Nederlandse sociale zekerheid is dol op kinderen heel veel kinderen en de onderhoudskosten zijn voor de gehele gemeenschap als jeje in een bijstand uitkeringspositie hebt.
koolsoep met rijst
dat is armoede in Nederland
'We zitten al 23 jaar in de armoe. En dat moet afgelopen zijn.' Holy shit vetnek, regel het dan. Blijf niet langer boven die frituurdampen staan en vervang die fles dure wijn in je hand voor een bezemsteel en ga ergens schoonmaken. Nederland gaat kapot aan dat geëxternaliseer van mensen. Iedereen probeert de schuld van zijn eigen falen bij anderen in de schoenen te schuiven.
Ik meen een onderzoek te hebben gelezen waarin werd beweerd dat de industriële revolutie, welke begon in Engeland, werd veroorzaakt door het gegeven dat in die periode de midden- en bovenklassen veel grotere gezinnen hadden dan de onderklassen die gewoon niet meer dan 1 of 2 kinderen konden betalen. Immers, zowel mannen als vrouwen moesten werken om rond te komen, de huisjes die ze konden betalen waren klein en je kon alleen je handje ophouden bij de kerk, die net genoeg gaf om van te leven. Fokpremies bestonden niet, en het fenomeen alleenstaande moeder en werkloze vader werd maatschappelijk verworpen.
We gaan nu een tegenovergestelde toekomst tegemoet, waar de onderklassen juist de grootste gezinnen hebben. Als er nog een technische revolutie moet gebeuren, dan kunnen we beter opschieten.
FustViking | 19-01-16 | 18:06
die zijn er volop al hoor, al jaren! Somaliers, Marokkanen, Eritreers, Algerijn etc etc
Godsammekraken | 19-01-16 | 18:02
arme kinderen!
Een volgende generatie... werpt idem p.p. 1, 2 en mogelijk 3 'arme' kinderen, 6x3 volgende generatie enfin. Gelukkig heb je een Rijkdom in huis met al die kids!
@Tiamat | 19-01-16 | 20:24 "De grootste groep armen zijn niet de uitvreters maar mensen die tot voor kort een normale baan hadden."
.
Inderdaad. Juist voor hen moet het vangnet bedoeld zijn waar de politiek meteen al misbruik van heeft gemaakt door er mensen in uit te nodigen die er helemaal niet in thuis horen. Men komt binnenlopen uit weet ik wat voor kloteland en mag meteen dat vangnet in. Jarenlang zijn de mensen blijven stemmen op de klootzakken die dat aanstuurden en aanmoedigden, en zie eens wat een verrijking dat heeft opgeleverd. Degenen voor wie het was bestemd hebben het nakijken.
In de Elsevier van een paar maanden geleden stond dat het met die armoede in Nederland wel meevalt: www.elsevier.nl/Economie/achtergrond/2...
'Van armoede in absolute zin is in ons deel van de wereld helemaal geen sprake,' concludeert hoogleraar Joop Hartog.
Het gros, ook van de GS-reaguurders, is tax cattle. Gewoon tax cattle. En met die functie alleen ben je aan de bak. Morgen sta je aan die andere kant. Nu nog zo gefocust op de splinter in het oog van de ander, de tokkie, de fokker, de armoedzaaier, maar niet de balk in je eigen oog ziend. Hey Tim met je stukjes online typen. Morgen sta je aan de andere kant. Hey Eric, meneer de arbeidseconoom van de overheid? Als er morgen geen werk meer is in de profit, sta jij er overmorgen.
Ik vind het wel een goeie om alcohol te drinken met als verantwoording dat je bloed dun moet blijven. Bij de dokter krijg je daar als het nodig is bloedverdunners voor. Ik denk dat dat wel wat gezonder is dan die liters wijn.
De mensen uit Oss zijn inderdaad een extremiteit. De HBO mevrouw die geen werk kan vinden zal hoogstwaarschijnlijk geen lagere baan kunnen vinden omdat werkgevers haar overgekwalificeerd vinden.
En laten we wel wezen, er bevinden zich bijna twee miljoen in allerlei uitkeringssituaties. Meer dan de helft van de beroepsbevolking werkt notabene bij de overheid en semi-overheid (zoals de meneer met de bril in het filmpje). De minderheid van de beroepsbevolking wordt geacht dit feestje te financieren. Deze groep kan steeds minder goed rondkomen of raakt hun baan kwijt. Met wat pech kan je daarna binnen 6 maanden je met bloed, zweet en tranen verkregen woning met (zwaar verlies) verkopen om daarna in de bijstand te donderen en uiteindelijk in de schuldsanering.
En dan nog staan er reageerders te roeptoeteren dat armoede een eigen keuze is en dat er gewoon moet worden gewerkt, desnoods in een fabriek ..
@macmie. En waarom schamen die zich? OUderen met AOW zijn namelijk die geframede babyboomers die ons zgn. in deze ellende zouden hebben gewerkt. NIET WAAR dus, het gros heeft uiteindelijk niet zijn schapen op het droge kunnen houden. Wél gewerkt, wél schouders eronder gezet en nu uitgekleed worden. En dan ook nog met lede ogen moeten toekijken hoe hun kinderen onderuit geschoffeld worden en hun kleinkinderen. Dat is de prijs van het veel ouder worden. Dat je dat allemaal mag aankijken. Yay. Why didn't I take the red pill.
@Grote stamper | 19-01-16 | 20:17 "The problem with socialism is eventualy you run out of other peoples money!!"
.
Zo is het. Bij belastingverhogingen werd/wordt bijvoorbeeld door de bonden traditioneel naar de werkgever gekeken om dat te compenseren, niet naar de uitbuitende, graaiende en verkwistende overheid om dat rotgeintje asap terug te draaien. Dreutel zo een paar decennia door en de hele boel zakt in mekaar.
Ik denk dat mensen die werkelijk in de armoede zitten zich niet laten lenen voor programma's als dit. Dit is koketteren met je eigen geestelijke armoede. Veel mensen - met name ouderen met alleen AOW - schamen zich dat ze het niet kunnen bolwerken.
En zo is het Dish of the Day.
Armoede is GEEN schande. Oordelen en de wereld niet recht in zijn lelijke smoel kunnen kijken, jezelf ontkennen zoals meneer de arbo huppeldepup bij de overheid, 30 jaar, millennialmanneke, dat is wél een schande. Hij weet niks, helemaal niks. Cijfertjes van opgepompte CBS-lijstjes (geen enkel bedrijf levert de werkelijke gegevens in, been there, done that.) omcadden naar een in zijn hoofd bestaande werkelijkheid. Hoe bekrompen en leeg is je wereld als je armoede louter kunt koppelen aan beelden van oedeembuiken in Afrika waar ze in spaarzame kledij lopen. En dát werkt dus voor de overheid.
Stormageddon | 19-01-16 | 18:04
Keur 't gewoon af, mafkezentokkiesprofiteurs mag je best zeggen
Beiden 23 jaar te lam geweest om te werken. En maar fokken. Dan verdien je niet beter. Die mensen zijn niet zielig maar enorm a-sociaal. Ook dit zijn graaiers; niets doen, niets toevoegen maar wel klagen en zielig gevonden willen worden. Bah.
Grote stamper | 19-01-16 | 20:17
Dat was vroeger zo.
Als je nu je baan verliest, dan is de kans groot dat je een armoedeval maakt, zeker als je niet direct weer een andere baan kunt vinden. De grootste groep armen zijn niet de uitvreters maar mensen die tot voor kort een normale baan hadden.
Lasten blijven stijgen en lopen gewoon door, en je kan tegenwoordig je leven niet meer even op pauze zetten als je even geen inkomen hebt.
-weggejorist-
@Raudive | 19-01-16 | 19:18
Wat rook jij ??
@lingo star | 19-01-16 | 19:50 "... door hoge vaste lasten, denk aan de waanzinnig hoge huur vandaag..."
.
Waarom noemt u bij "denk aan" niet de waanzinnig hoge belastingen? De BTW(belasting toegevoegde woekertax) alleen al, is een graai van éénvijfde uit uw uitgaven!
@Daalder | 19-01-16 | 18:52
Ja, zo is het inderdaad wel. Toen ik het tikte moest ik eigenlijk ook meteen weer aan de film idiocracy denken.
Armoede is GEEN schande.
@Kaas de Vies | 19-01-16 | 19:09
Geestelijk ?
Fatsoenlijk je huis opruimen en schoonhouden kost niets!
Armoedzaaiers hebben in de regel hun armoede aan hun eigen gedrag te danken. Of dat van hun ouders maar die kun je als volwassene de schuld niet meer geven. En de Nederlandse overheid en linkse politieke partijen houden die armoede in stand! Door de armeren in deze samenleving gratis geld, gratis huizen en gratis eten te geven hou je ze lui. Geef ze een schop onder hun reet en verplicht ze te gaan werken. De enige personen waar je wel empathie mee moet hebben zijn (minder)validen of mensen die daadwerkelijk ziek zijn (daar is strengere controle op nodig btw het misbruik van de WIA is nog steeds hoog). The problem with socialism is eventualy you run out of other peoples money!!
@Borrelende Boris | 19-01-16 | 18:52
Ja,
en als je je lul niet in je broek kunt houden verbeter je de situatie nou niet bepaald..
Kijk maar goed, veel tweeverdieners waarvan er een zijn/haar baan kwijtraakt, met een lekker dure hypotheek en kinderen, die komen er nog wel achter wat armoede is, als ze hun huis niet goed weten te verkopen.
En zie dan maar eens als je 45+ bent een nieuwe baan te vinden, sommigen lukt dat prima, velen niet, of (ver) onder hun niveau.
En dat geeft dan weer stress, ruzie, gaan ze scheiden, en dan zit je voor je het weet ook met een glas cheap ass sherry aan je voedselbankmaal.
@zetje01 | 19-01-16 | 19:31 "Ik vind zes kinderen overigens wel asociaal veel, helemaal omdat dat door de samenleving betaald moet worden."
.
Precies. De verzorgingsstaat gaat ten koste van de netto belastingbetalers (en dus de economie en daarmee de werkgelegenheid en ondernemingszin) omdat die gedwongen worden ook op te draaien voor de onverantwoordelijkheid van derden (zes kinderen!). Dit gaat lekker (inclusief de hobby's van politici en veel te hoge salarissen in de [semi-]overheid, enz.) tot er niemand meer is om uit te buiten.
Borrelende Boris | 19-01-16 | 19:57
Er zijn veel armen die tot voor kort een normale baan met een normaal inkomen hadden.
Zoals al eerder gezegd, die twee uit het filmpje zijn een extreem geval.
@zetje01 | 19-01-16 | 19:31
Ik zou zelf zo ver durfen gaan dat de maatschappelijke schuld die zei creeeren over meerdere generaties terug betaald moet worden helaas.
Zo vreselijk zonde dat dit maar door blijft fokken. Beperkt IQ dus kids ook naar waarschijnlijkheid beperkt IQ .
En die kids zullen op hun beurt statistisch gezien waarschijnlijk ook weer meer kids krijgen met beperkt IQ enzovoorts enz.
Voor 2100 ligt het gemiddelde IQ in west europa op 90. Er is niets meer aan te doen. Ga weg als je het geld hebt.
Geen inkomen, 6 kinderen en dan lekker uit gaan drinken.
Voor minima graag de (max) 2 kind politiek invoeren.
.
Gratis medisch advies, dit werkt ook prima las bloedverdunner: (consumentenbond)
.
"De Pampas del Sur, een rode Argentijnse wijn uit 2004 die voor 1,99 te koop is bij onder andere Dirk van der Broek, is niet alleen een van de goedkoopste wijnen uit de test, maar scoort ook het beste"
Mensen die iets minder dan modaal verdienen kunnen hun eigen broek niet ophouden in Nederland, de ene subsidie en toeslag moeten de gaten dichten.
Ze hebben er in dit land echt een janboel van gemaakt, het hele systeem moet op de schop!
Dandruff | 19-01-16 | 19:21
Het stereotype van de tokkie met grote flatscreen, twee bulterriërs en een grote krat Schultenbrau is onderhand wel achterhaald. Het feit dat u ze in uw kennissenkring heeft, wil niet zeggen dat de meeste mensen in de bijstand aan dezelfde profielschets voldoen. Grote werkeloosheid en de uitgeklede geestelijke gezondheidszorg, zorgen er steeds meer voor dat hele normale en beschaafde Nederlanders in armoede leven. Gelukkig heeft men hier de oplossing ervoor: andijviestamppot en een praatje maken bij een school.
lingo star | 19-01-16 | 19:50
De overheid is de grootste veroorzaker van schulden bij "gewone" mensen, die niet leven zoals de twee in het fragment.
Als je je baan kwijt raakt kunnen de schulden zich ineens razendsnel opstapelen.
-weggejorist-
Mwah. Moet ik hier iets van vinden? Ja het mens is niet echt goed bezig. Framing... En verder? Oh dat is er is niet. Ja ik heb het geheel niet gezien. Besef steeds meer dat ik Mustearts stukjes liever oversla. Dat de gutmensch troep op TV laat zien dat averechts werkt wist ik al. Staan allemaal met in vinger het gaatje in de dam te steken. Gaat toch wel barsten.
Nu alle sociale voorzieningen worden afgebroken, zijn er wel degelijk mensen die in armoede leven. Je kan eerder je huis worden uitgezet en waar blijf je dan? Er is uitgerekend dat steeds meer mensen die afhankelijk zijn van de schuldhulpverlening dit niet zijn door dom gedrag maar door hoge vaste lasten, denk aan de waanzinnig hoge huur vandaag en pech.
Tiamat | 19-01-16 | 19:39
Kijk, worden we het toch nog aardig eensch met elkander...
Ommezwaai | 19-01-16 | 19:34
Tsja.
Maar in 1993 kon werkloosheid ook nog een keuze zijn. Toen was de nood om te gaan werken er niet. Gevalletje luiheid + gewenning, waarschijnlijk.
Maar deze lui zijn dan ook wel een extreem geval, en echt geen afspiegeling van de echte armen in Nederland.
Ommezwaai | 19-01-16 | 19:34
Excuses, 27 jaar jong.
Tiamat | 19-01-16 | 19:30
23 jaar geleden waren ze rond de 37 jaar jong...
@eerstneukendanpraten | 19-01-16 | 19:29
Die heb ik moeten verkopen aan Disney.
@HenkLooij | 19-01-16 | 19:14
Dat al hun kinderen in de leeftijd tussen 16 en 28 nog thuis wonen lijkt mij een indicatie dat het geen verkeerde ouders zijn.
Ik vind zes kinderen overigens wel asociaal veel, helemaal omdat dat door de samenleving betaald moet worden.
Voor de mensen die behoefte aan meer context en tegen alle nuance mensen die o.a. zeggen dat die fles wijn wel moet kunnen, Kijken vanaf 31:30
www.npo.nl/arm-in-nederland-eigen-schu...
Geld verdienen bestaat niet meer voor hem, komt van de studiefinanciering, kinderbijslag en uitkering. Zijn gezin is zijn bedrijf.
Ommezwaai | 19-01-16 | 19:24
Er zijn bijna een miljoen werklozen in Nederland, en dan zijn vluchtelingen en werkende werklozen (0 uren contract en ZZP'ers) niet eens meegerekend. Daar moet je als 50 jarige, laag opgeleide dan mee concurreren.
Zoals ik eerder al zei, we leven niet meer in de jaren 90.
Dit land bied alleen genoeg kansen als je geen vlekje hebt.
Kaas de Vies | 19-01-16 | 19:22
Ik heb echt geen enkel idee maar ik zal het zometeen even aan Hek de Goot vragen.
Daalder | 19-01-16 | 19:07 "De kwestie is wel lastig. Want het probleem van de bevolkingsaanwas blijf je houden."
.
Zeker een goed punt. Daarom moeten de belastingen omlaag, zodat een gemiddelde eenverdiener (weer) een gezin kan onderhouden. Daartoe zou onder andere de kinderbijslag afgeschaft moeten worden, want dat is nu zowel een inkomensoverheveling als sigaar uit eigen doos. Een dilemma, maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat degene die het beste voor zijn kinderen wil zich vanwege het inkomen beperkt tot één kind, en dat inkomen juist beperkt is omdat die mee moet betalen aan de zes kinderen van iemand die er op los leeft. Beetje gechargeerd, maar zoiets dus.
Ik heb een klein stukje gezien en mijn maag draaide om. Een gezin woont een eenvoudig huis, met water, licht en verwarming. Geen luxe, maar toch. Dit was armoede, zei men, en de schuld daarvan lag bij de werkenden. Want die betaalden uiteindelijk alles wat ze hadden. Kots!
Het is een groffe belediging voor al die hardwerkende mensen die netto net zoveel overhouden als de minima.
Jammer dat hier de algemene indruk over dit onderwerp veelal eenzijdig zijn. Uit eigen ervaring kan ik u vertellen dat het vaak een cascade aan problematiek is. In het zo bestuursrechterlijke Nederland gaan de laatste 15 jaar jaar veel (en dan heb ik het over getallen die je doen duizelen) mis. Het ene probleem zorgt voor uitlsuiting van het andere, het is letterlijk een wankel kaartenhuis naast een lange rij dominostenen . Denk niet dat het u niet kan overkomen, één onverwachte gebeurtenis en je kaartenhuis waar je zolang over gedaan hebt om het stabiel te maken en te beschermen stort in korte tijd geheel in elkaar. Indien je een sociaal netwerk hebt mag je je gelukkig prijzen, dat zal de eerste maand, wellicht twee maanden helpen, maar ook dat droogt snel op. de enige manier om de boel weer op de rails te krijgen is hulp zoals in het programma getoond werd. Maar hier ligt ook het grote gevaar op de loer. gemeentes geven je min of in na een jaar op, regels worden soepeler en doordat men langer in die situatie zit krijgt men ook meer recht op andere toeslagen de voor nieuwelingen nog niet toegankelijk zijn. Anderzijds levert dat ook snel een afhankelijkheid op. Vaak is dat ook noodgedwongen simpelweg omdat de situatie waarin men verkeerd complex is en niet eenvoudig te veranderen is. Niet zelden gaan daar enkele jaren over heen. Het is niet zoals vaak genoemd wordt de keuzes die men maakt, maar de keuzes die resteren. van slecht tot krankzinnig. De wetgever heeft e.e.a. zodanig geconstrueerd dat in principe niemand buiten de boot hoeft te vallen, echter door het oerwoud van regelgeving en ook de plaats waar men woont, zo houden gemeentes er bijv lokale regels op na voor bepaalde doelgroepen of doelen. De onzinnigheid van dit oerwoud wordt je pas duidelijk als je de regels noodgedwongen moet aanvallen, dat is de volgende stap in de cascade. Als gemeentes en overheid nu eens per casu gaan bezien wat exact knelpunten zijn (men impliceert wel de individuele aanpak, maar de waarheid is verre van dat) en men zou men weinig noodzakelijke middelen en belasting op het sociale stelsel de werkelijke knelpunten wegnemen, en niet de knelpunten waarvan ambtenaren denken , dan is zo iemand sneller weer productief en kansrijker. Ik kan er inmiddels een dik boek over schrijven. Ik promoot hier niet enige slachtofferrol maar voor mij is het inmiddels 110% helder dat middelen simpelweg verkeerd worden ingezet en de hulpverlenende instanties het de inzicht,mogelijkheden en het oor ontbreekt om werkelijk te kunnen ingrijpen waar nodig waardoor het sociale systeem een enorme dreun krijgt voor maatregelen die werkelijk nergens toe leiden, hooguit naar een nog zwaardere belasting.
horsteknots | 19-01-16 | 19:22
U bent welkom.
Grappig, ik had zomaar kandidaat hiervoor kunnen. Ik roep al jaren dat armoedzaaiers het aan zichzelf te danken hebben. Vakanties en scooters op afbetaling, niet vooruitdenken, niet meer kunnen betalen, schuldsanering, geld verbrassen aan bier en shag en ondertussen toch klagen dat het allemaal niet eigen schuld is. Zullen best uitzonderingen op zijn, maar 95% van alle armoede is vooral te wijten aan geestelijke armoede.
Trekhaas | 19-01-16 | 19:14: ik snap dat niet zo. Als ik naar de supermarkt ga zie ik genoeg gezonde voeding waar je voor omgerekend voor nog geen euro(!) per dag van kunt eten. Het meeste is zelfs heel hip 'superfood' als je het opzoekt. Sommige dingen zijn wel ouderwets misschien maar goed, het is best te doen. Ik maakte d'r altijd een sport van om zo min mogelijk uit te geven en toch gezond te eten. En het is ook niet moeilijk of lang in de keuken of weet ik wat. Een stamppot kan iedereen maken en wat groenten snijden moet toch ook wel lukken. Maar goed, dan heb je geen vlees of vis, dat wel niet. Maar dat hoeft ook niet iedere dag. Je kunt ook een eitje bakken voor erbij bv. En 't hoeft ook niet altijd stamppot te zijn natuurlijk. Ik raad die mensen aan om eens op te zoeken welke groenten gezond zijn en van te voren een lijstje te maken met een paar goedkope opties. En vooral die groenten van vroeger niet vergeten. Knolselderij bv is harstikke gezond en kost 80ct. Eet je drie dagen stamppot van! Diepvriesgroenten (gezonder dan vers!) kosten ook rond die koers voor 500gr. Ik bedoel, kom op mensen zo moeilijk is dat allemaal niet.
Ik zag dit programma gisteren online staan; heb het nog niet gezien, en dat laat ik denk ik maar zo. Na het zien van dit fragmentje zie je al dat dit arme gezien nog te dom is om voor de duvel te dansen. Ik vind het dan ook niet vreemd dat ze geen cent te makken (zeggen te) hebben. En wel zes kinderen! De overheid moet ophouden met kinderbijslag voor structureel werklozen (of in ieder geval voor het derde en meerdere kind). Het kunnen betalen van kinderen vind ik geen recht, en mensen die niet willen werken en structureer in de bijstand zitten, zouden niet gesubsidieerd moeten worden om maar kinderen te produceren. Ik ven hoogopgeleid en heb geen tijd/geld voor kinderen . Jammer dat veel dom volk geen seconde nadenkt over wat een toekomstig kind nodig heeft, en of zij dit wel kunnen bieden.
Die 14 aan wijn is een symptoom van veel dieper liggende problematiek. Waarschijnlijk hebben ze ook torenhoge telefoonrekeningen, elke twee maanden nieuwe Nike's, huisdieren, een auto/scooter/brommer, mooie TV en een iPad.
Tiamat | 19-01-16 | 19:20
In deze tijd wellicht niet meer.. Maar ten tijde dat ze de kansen hadden, vonden ze het wel lekker makkelijk.
Borrelende Boris | 19-01-16 | 19:15
Precies, dat is armoede in Nederland. Niet mee kunnen doen, en je daar ook heel erg van bewust zijn. Dat doet wat met je, en dat los je inderdaad niet op door met je goedkope/versleten kleren bij een school rond te gaan hangen.
Borrelende Boris | 19-01-16 | 19:15
Ik denk dat het betoog van Dandruff boven de tegel van u de lading wel zo'n beetje dekt.
.
Een keuze die toch echt dik 20 jaar gemaakt is, is de boosdoener.
Dit land biedt nog steeds kansen. Ziek, oud of gehandicapt is een ander verhaal, voor die mensen moeten we altijd goed blijven zorgen. Maar sociale voorzieningen zijn in eerste aanleg niet voor deze mensen bedoelt.
.
Alsof de maatschappij hier (nog) wat aan kan doen....
Als je medelijden hebt met dat volk, hou je alleen de armoede in stand.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
@eerstneukendanpraten | 19-01-16 | 19:12
Ligt dat aan de prijs van mijn pakken of mijn lage inkomen?
Raudive | 19-01-16 | 19:18 Je moet echt budgetbegeleider worden.
Borrelende Boris | 19-01-16 | 19:15,
Logica heeft niks met ivoren torens te maken, integendeel.
Ik ben ook alweer een dagje ouder, en heb in de loop der jaren heel wat mensen leren kennen met een bijstandsuitkering. En die hadden / hebben allemaal een TV, computer, auto etc; velen roken, blowen, drinken; sommigen hebbeneen fortuin aan tatouages vergaard.
En wat kost een pak luxe-koeken, 2 euro?
En waarom moet het bloed dun blijven? Ze heeft ruimte zat in dat hipster lijfje!
Dandruff | 19-01-16 | 19:07
Dan heb je het wel over jongeren, neem ik aan. Ik denk zelf dat er maar weinig mensen zijn die voor zo'n bestaan kiezen.
Ik meer respect voor deze arme mensen dan voor zelf-verrijkers van de ene hand wast de andere baantjesmachine die hun eigen vlees keuren, dat zijn pas paupers en tokkies.
Zolang wij mensen blijven redeneren in hokjes en verschillen als links/rechts, hoog/laag opgeleid, nationaliteit of voorkeur van levensfilosofie, zal iemand voor zichzelf nooit vrij zijn van armoede of angst. Leven en waarnemen zonder oordelen blijft de ultieme vorm van rijkdom en vrijheid.
Tiamat | 19-01-16 | 19:01,
Zoals ommezwaai al zegt; 23 jaar werkloosheid begon niet gisteren of eergisteren. Dat die mensen nu vrijwel onbemiddelbaar zijn heeft alles te maken met de keuzes die ze decennialang maakten. Een werkgever zit inderdaad niet te wachten op mensen die al 23 jaar bankzitten.
Dus stel dat ze morgen besluiten te gaan werken, dan kost ze dat inderdaad veel meer moeite dan een ander met 23 jaar werkervaring.
Jammer, maar helaas.
Verkeerde keuzes in het leven; zie ik vaker.
Maar dat lijkt me geen reden om nu hun uitkering te verhogen (toch een beetje de insteek van zulke programma's).
Dandruff | 19-01-16 | 19:07
Leuk om vanuit een ivoren toren neer te kijken op mensen en ze vertellen wat ze moeten doen. Sociale uitsluiting los je niet op met een praatje of een boswandeling. Het niet aangaan van contacten is vaak een bewuste keuze omdat als er eenmaal een leuk contact is, er geen geld is om een koekje bij de koffie te serveren, er schaamte is voor de versleten inboedel en zo kan ik nog wel even doorgaan. Kortom, de belevingswereld van iemand die niet in armoede leeft is zo totaal anders.
@RoBD=Skullfucker | 19-01-16 | 18:34
Onderzoeken die zeggen dat gezond eten (inclusief melk, fruit en weetikwat), duurder is dan ongezond eten, zijn open deuren en volstrekt irrelevant.
Wat wel relevant is, is de vraag of je voor minder geld dan ongezond eten kost, eten kan kopen dat gezonder is.
Helaas doet niemand dat onderzoek, omdat de linkse kerk graag wil laten zien dat arme mensen gedwongen zijn om ongezond te eten.
zetje01 | 19-01-16 | 19:12
Het feit dat alle 6 de kinderen in de leeftijd van 16 tot 28 jaar allen nog thuis wonen zegt volgens mij al genoeg.
Eigenlijk vind ik het veel belangrijker of ze goede ouders zijn. En veertien euro aan genotsmiddelen per bankafschrift zegt dsar niks over.
Kaas de Vies | 19-01-16 | 19:09
Dan moet je niet je halve inkomen spenderen aan dure pakken!
LOL bloed dun moet blijven met alcohol? Daar is antistol medicijn voor, en dat is op recept te verkrijgen met vergoeding via de zorgverzekering.
@RoBD=Skullfucker | 19-01-16 | 18:15
Zoals de hulpverleenmevrouw al aangaf: je kunt voor dat geld een heleboel andijviestamp maken. Zeker als je zeeen van tijd hebt is gezond en goedkoop koken helemaal niet zo moeilijk. Mevrouw heeft 23 jaar gehad om zichzelf dat kunstje te leren.
Ik ben echt arm.
@zeeman73 | 19-01-16 | 18:16
Knikt deemoedig.....
@ben kokhals | 19-01-16 | 18:58
De kwestie is wel lastig. Want het probleem van de bevolkingsaanwas blijf je houden. Iemand moet toch de volgende generatie maken, anders houdt het snel op, zie je. Dus tsja. Dan maar de onderklasse. Gelukkig schijnt het zo te zijn, dat een kind veel intelligenter kan zijn dan zijn ouders. Als de onderklasse veel kindjes maakt, zal ook daaruit, zeker in een land als Nederland, talent komen bovendrijven. Tenminste dat is mijn 'optimistische take' van de situatie.
Tiamat | 19-01-16 | 18:43,
"Sociale uitsluiting" is ook zo'n modewoord. In de lokale kansenwijk zie ik beroepswerklozen de hele dag voor de snackbar rondhangen, meisjes lastig vallen etc.
Vrienden maken hoeft geen geld te kosten; ga joggen, fietsen, of maak een praatje met de buren, met ouders op de school van je kinderen, etc.
Laat ze dan gewoon een eigen groentetuin volpoten met gezonde dingen want dat doet die PvdA-politica met haar looprekje toch ook?
Tiamat | 19-01-16 | 19:01
De dame in kwestie geniet al ruim 20 jaar een uitkering. En u gaat dit betrekken op de jaren '90?
Toen was u vast nog vloeibaar....
Tiamat | 19-01-16 | 19:01
De dame in kwestie geniet al ruim 20 jaar een uitkering. En u gaat dit betrekken op de jaren '90?
Toen was u vast nog vloeibaar....
Allebei al 23 jaar werkeloos? Dan ben je gewoon een luie flikker.
ben kokhals | 19-01-16 | 18:58
Dat noemt men hier "sociaal zijn".
Niets is zo asociaal als anderen krom voor je laten liggen.
Dandruff | 19-01-16 | 18:55
Deze twee komen nergens aan de bak. We leven niet meer in de jaren '90, toen iedere idioot wel ergens aan het werk kon komen, en het hebben van een uitkering nog echt een keuze was.
@Daalder | 19-01-16 | 18:52 "Dus ironisch genoeg de mensen waarvan je het liefst zou zien dat ze zich voortplanten (eugenetica alert) doen dat niet. Terwijl meneer en mevrouw pauper rustig 6 kinderen nemen..."
.
Geheel mee eens. Vandaar afschaffen kinderbijslag (of beperken tot eerste kind). Eigen verantwoordelijkheid zou men niet moeten afwentelen op andermans portemonnee.
Ik zie liever dat deze mensen het hier goed hebben van een sociale uitkering dan dat er zo'n "vluchteling"-uitvreter hier het asielrecht komt misbruiken en ons allemaal een rad voor de ogen draait.
Ommezwaai | 19-01-16 | 18:54
Er zijn hele volksstammen met psychische problemen, die niet kunnen meekomen in de maatschappij, niet in aanmerking komen voor WAO en langzaam wegkwijnen in de bijstand.
Niet willen werken omdat je kinderen het 'bedrijf'zijn. Alleen leven van de subsidie/toeslagen. Dan ben je lekker bezig.
RoBD=Skullfucker | 19-01-16 | 18:34,
Het begint er al mee dat ik 2 mensen zie klagen dat ze "al 23 jaar in armoe leven en het zat zijn", maar die allebei kennelijk niet op het idee kwamen om in die 23 jaar een keertje te solliciteren.
En verder wat iedereen met een beetje kennis van zaken hierboven al zei;
- rijst, bonen, blikvoer kost niks, en kun je eeuwen bewaren;
- zeker als je alle tijd hebt om aanbiedingen af te gaan;
- verse groenten kost wat meer, maar aanzienlijk minder dan chips, snacks etc;
- natuurlijk is aspirine goedkoper èn werkzamer dan wijn als bloedverdunner;
- elke echte arts zal alcohol juist als deel van het probleem zien;
- elke echte arts zal ook lichaamsbeweging aanraden omdat praktisch elk lichamelijk probleem daarmee kan worden verminderd, of zelfs geheel kan verdwijnen.
Je hoeft echt niet rabiaat rechts te zijn om de onzin van dit soort zieligheidsverhalen uit te kotsen. Iedereen maakt wel eens een verkeerde keuze, maar wie stelselmatig de verkeerde keuzes maakt moet eens een dagje "vrij nemen" van zijn / haar TV-verslaving om na te denken wat hij / zij nou verder wil met zijn leven.
Nog nooit aan werken gedacht natuurlijk...
Beter is het om een ander je armetierige leventje te laten bekostigen.
Zo lopen er inmiddels complete volksstammen in Nederland. In principe zijn uitkeringen bedoelt als (tijdelijk) vangnet en niet -zoals hier- als hangmat.
Nog weer een reden om de kinderbijslag asap af te schaffen, of voorlopig eerst te beperken tot het eerste kind, en alleen in Nederland (en de belastingen met die besparing te verlagen).
Beste stuurlui staan weer aan wal (je kan het pas weten als je het meemaakt)
Als je drieëntwintig jaar in een uitkering zit, dan is armoede niet het probleem, hooguit het gevolg.
@Henk de Nippel | 19-01-16 | 18:42
Dat is het probleem juist. Ambitieuze, jonge, slimme mensen zijn te druk met carrière en geld verdienen en zijn dan nog erg voorzichtig met het scheppen van de volgende generatie. Dus ironisch genoeg de mensen waarvan je het liefst zou zien dat ze zich voortplanten (eugenetica alert) doen dat niet. Terwijl meneer en mevrouw pauper rustig 6 kinderen nemen zonder zich ook maar iets af te vragen. En ze zijn nog altijd thuis voor het kroost ook.
-weggejorist-
dr.dunno® | 19-01-16 | 18:00
Goed samengevat!
Ik snap de aversie tegen mensen met een uitkering niet zo.
Als morgen iedereen een uitkering aanvraagt, is overmorgen Rutte naar huis.
Marie Sklodowska | 19-01-16 | 18:45
Zou kunnen dat deze "dame" een troosteter is. Uitzichtloze armoede is geen pretje.
Het enige waar deze mensen een geldtekort hebben gehad was bij het aanschaffen van condooms.
Armoede moet je niet zoeken bij uitkeringsvreters, maar bij chronisch zieken die met geen mogelijkheid meer rond kunnen komen, bij bejaarden die hun leven hard hebben gewerkt om in een hok te worden weggestopt. Daar vindt je echte armoede.
-weggejorist-
@Lewis | 19-01-16 | 18:09
Zou zomaar kunnen :).
.
@Dish of the Day | 19-01-16 | 18:14
Je ziet het haar man zo vragen. Wat eten we vanavond? Andijvie. En dat dan 10 jaar lang. Maar ... dan zijn ze wel uit de zorgen.
.
Zo dan ga ik nu aan de Andijvie ...
Je bent zelf verantwoordelijk voor je armoede. Let op: ik zeg daarmee niet dat je zelf schuld bent.
De vraag is ook: wat is armoede? Is dat relatief? Nee, je bent niet armoedig als je buurman rijker is. Want dan ben zelfs ik een armoedzaaier. Armoede is absoluut.
Je lijdt armoede als je 's ochtends niet weet of je vandaag te eten zult hebben.
Ongeveer 1 miljard mensen voldoet aan dat criterium.
Kunnen wij Nederlanders dat oplossen? Nee.
We kunnen wel proberen iets aan de armoede in de wereld te verbeteren.
Tenzij we geloven in relatieve armoede. Dan moeten we geld inzamelen voor mensen die maar 1 maal in de twee jaar op vakantie naar Spanje kunnen.
Links gelooft in relatieve armoede. Dat gaat dus ten koste van de echte armoede in een wereld.
Kennelijk zijn ze zo arm dat ze zelfs geen condooms kunnen kopen, dát is pas echte armoede...
Ik zag het programma en keek even op twitter onder de bijbehorende hashtag. Iedereen uiteraard los op Erik (maar het publiek voor dit soort programma's zal daar ook wel naar zijn), kon toch niets anders concluderen dan dat Erik 100% gelijk heeft.
Er zal best armoede zijn in NL, hoewel het niet te vergelijken is met echte armoede, maar veel heeft te maken met eigen keuzes en gebrek aan discipline en verantwoordelijkheid.
Één van de deelnemers was zelf ook 'arm' maar stak in haar introductiefilmpje wel een sigaret op, stop eens met roken als je geen geld hebt.
Verder was er nog een alleenstaande hbo'er die bij het leger des Heils om hulp ging vragen. Ze kon al jaren geen baan vinden, ik vraag me dan af: heb je opknap geprobeerd iets onder je niveau te vinden of wat je niet leuk vindt? Ik sta liever in de fabriek dan daarbij thuis op de bank zit.
Een eenverdienersgezin met twee kinderen en een pa die 40 uur per week mag werken voor een minimumloontje - vroeger de normaalste zaak van de wereld- is tegenwoordig inderdaad armoede. Ze zeggen wel eens dat de slavernij is afgeschaft, maar dat is niet zo. Vroeger MOESTEN slaven werken voor een beetje vreten en een dak boven hun hoofd, tegenwoordig MOGEN sommige pappies werken voor een beetje vreten en een dak boven hun hoofd. Moeten is mogen geworden, maar per saldo komt het op hetzelfde neer.
Maar denk maar niet dat de bovenonsgestelden (goed voor MINIMAAL 5000 netto per week) dat snappen. Ik denk nog maar eens aan die lul van staatssecretaris De Geus (>5000 netto per week) die het de normaalste zaak van de wereld vond dat de ouders bijspringen in de studiekosten van de kroost, want [citaat] "dat doe ik zelf (>5000/week!!!) ook."
Geen greintje inlevingsvermogen bij die lui klaarblijkelijk.
De EO heeft werk zat.
Er zijn 3.000.000 uitkeringsgerechtigden in Nederland. Plus in 2016 nog 250.000 nieuwe vrinden van een zekere Samsom erbij.
Wybe Wabes Abbema | 19-01-16 | 18:04
In Nederland is armoede niet hetzelfde als armoede in Afrika, India of Brazilië. In Nederland is armoede vooral sociale uitsluiting en niet mee kunnen komen met de samenleving.
Mijn onderbuik knort weer tevreden. Doet ie de afgelopen tijd steeds vaker.
En daar zit ik dan met mijn vriendin, samen 85K per jaar, vorig jaar pas een huis gekocht en te wikken en wegen of het wel verstandig is om aan kinderen te beginnen. Terwijl dit soort mensen geen ene rooie knoop hebben en er even 6 uitwerpen. Als ik dat zou doen zou ik binnen 10 jaar ook 23 jaar lang in de schulden zitten.
Als zij representatief is voor het volk dat van een uitkering leeft dan mogen ze die eens heel snel naar beneden gooien.
@FustViking | 19-01-16 | 18:27
de helft van de amerikanen leeft op voedselbonnen en zij kopen daarmee gewoon chips & cola.
@Sklodowska | 19-01-16 | 18:19
Een zwitsal die het snapt. Dat ik de dag mee mag maken.
Maar serieus u slaat de spijker raak op de kop.
@Sklodowska | 19-01-16 | 18:19
Een zwitsal die het snapt. Dat ik de dag mee mag maken.
Maar serieus u slaat de spijker raak op de kop.
Je moet je wel indenken dat deze mevrouw niet de "standaard arme" is. De echte arme is vaak onzichtbaar.
Lupuslupus | 19-01-16 | 18:25
Precies, de makers van dit programma leven na de uitzending weer lekker verder...
@Stonecity | 19-01-16 | 18:34
Precies. En als ik het straks spuugzat ben om tussen de moslims te wonen en mijn biezen pak ben ik de vluchteling.
Ha, zit klaar voor weer een avondje :" Een dubbeltje op zijn kant".... ook zo iets....
Ben vaak verbijsterd over hoe de mensen er bij zitten, goed gekapt, mooie nageltjes, een interieur van helemaal modern en up-to-date.. alle luxe voorhanden....
En daarna geen geld meer hebben voor wat moet.
Zo moe van.... en meestal geen enkele sympathie en/of medelijden.
Heerlijk, een avondje cynisch.
Fokschapen met geestelijke beperkingen !!
Dit soort menschen kan j niet zelfstandig huishoudboekje laten beheren. Valt onder de noemer: 'Shortness of Brain capacity'
Met zes kinderen heb je al een voltijdbaan, lijkt me. Ach ja. Hun bijdrage is vers bloed op de wereld zetten. Dat is wel nodig omdat zo weinig mensen dat nog doen. Hopelijk gaan die kinders wel een beetje aan de slag.
Dat heeft zich dus voortgeplant, ik denk wel dat ik dat nog ergste vind. Vlak na het feit dat ze nog niet gestopt is met roken.
Wybe Wabes Abbema | 19-01-16 | 18:04
Het is gewoon een downgrade van het woord/betekenis. Net als dat iedere asielzoeker tegenwoordig vluchteling is. Over een paar jaar noemt men een emigrerende Italiaan ook vluchteling.
Heb het programma gisteren gezien. Had eigenlijk verwacht dat het vooral een show zou zijn over hoe zielig de armen zijn in Nederland en hoe erg het arm zijn vooral de schuld van anderen is. Maar tot mijn verrassing was dit totaal niet het geval. Ja, meneer en mevrouw uit bovenstaande vonden vooral zichzelf erg zielig, maar het was wel duidelijk dat dat grotendeels aan hen zelf te danken was. Bijv: De man had 23 jaar niet gewerkt en was uitermate beledigd toen hem werd gevraagd waarom niet. Een gezin hebben was hem druk genoeg...
@Marie Slodowska 18.25
Allereerst. Elk, en dan ook echt elk serieus onderzoek geeft aan dat gezond eten rond de 1,50 pp pd duurder is. Het gaat niet alleen om de stampot. Ook in melk, fruit etc.
.
Ten tweede, ik raad u dringend aan eens te onderzoeken wat de door u aangerade eugenetica inhoudt (rassen verbetering) en waar dat zo'n 75 jaar geleden toegeleid heeft.
Hier oproepen tot genetische verbetering van het menselijk ras is erg. Maar mensen op hun vermeende genetische kenmerken is ronduit walgelijk.
@Abu spijker | 19-01-16 | 18:09
Wat ?
*Bammetjes snel uit keukenkastje trekt...*
@Marie Sklodowska | 19-01-16 | 18:19
youtu.be/-253eIo5_QE?t=1108
Vidi Veni Verdommi | 19-01-16 | 18:25
20 euro per dag voor 6 man? Zo'n ramp is dat toch niet? 3.33 euro per persoon per dag... dat had ik ook jarenlang te besteden toen ik net begonnen was met werken. Leer koken, zoek de aanbiedingen in de supermarkt en smeer je eigen bammetjes voor de lunch.
minder kinderen nemen en pas later, omdat het voor hen pas op te brengen is als de carrière een beetje loopt.
Marie Sklodowska | 19-01-16 | 18:25
/
En als de carrière een beetje loopt wordt het kind pardoes in een creche afgeschoven.Daarna naar de voor- en naschoolse opvang.
Carrière lui zouden helemaal geen kinderen moeten krijgen.
Wel handig als je je eigen doelgroep mag samenstellen voor zo'n programma. Scheelt een hoop statistiek.
Freddie Stobart | 19-01-16 | 18:29
Snap ik ook nooit, geen geld en toch kinderen maken/ op de wereld zetten...
Aflevering gezien..
Mooie mix tussen links en verdedigend en rechts en beschuldigend.
Beiden zullen (gezien hun vooroordelen) wel van een koude kermis (Lees reality check) thuiskomen...
Rijkdom zag ik laatst gedefinieerd worden door het woord Koopkracht. Hoe veel geld hou je over voor 'leuke dingen' per maand?
@12ejordan | 19-01-16 | 18:17
Zet dan ook geen kinderen op de wereld als je er niet voor kan zorgen zeg ik. Regel eerst je financiele zaken en ga dan pas een keer fokken.
Mijn probleem niet. Next.
Paupers zijn suikerverslaafd, dát is die ding.
Heb ik een ban ?!
Abu spijker | 19-01-16 | 18:09
Nee, maar dat kan wel snel geregeld worden.
Eigenlijk is er niks nieuws onder de zon. 11/ 12 jaar geleden had je het programma Probleemwijken bij SBS6 op de buis. Dit soort types en gezinnen, zag je continu voorbij komen.
zeeman73 | 19-01-16 | 18:16
Enige nuance is wel op z'n plaats ja.
Overigens is gezond eten niet duur. Hier niet. In de States wel; daar kost een bloemkool $4 en een gezinsmaaltijd Wendy's + onbeperkt lurken aan de kaaskraan (yep) minder. Hier stamp je voor dat geld voor het hele gezin peen & uien.
-weggejorist-
RoBD=Skullfucker | 19-01-16 | 18:15
.
Helemaal mee eens.
En tegen degenen die het allemaal "eigen schuld" vinden (en zichzelf natuurlijk véél beter! dan die "Tokkies"):
.
"wie meent te staan, zie toe dat hij niet valt".
"vandaag ik, morgen gij".
.
Om een goed beeld te krijgen zou je minimaal een maandje moeten meedraaien in dat gezin. Want met dit knip en plak filmpje kan ik helemaal niets. (Zoals Lewis ook al opmerkte). En dus zéker ook niet die mensen veroordelen.
.
Ik kijk al jaren geen t.v. meer dus ken ook dit programma niet. Als er na het zien van het filmpje nou eens iemand zou opstaan die zegt "ik betaal jullie rekeningen zodat je met een schone lei kunt beginnen". Maar dàt gebeurt natuurlijk niet.
.
Daarom lijkt het mij dat zo'n programma totaal nutteloos is en alleen maar bedoeld om de mensen nog verder de grond in te trappen. Nou ik zou nog liever kiezelstenen vreten dan dááraan mee te doen! (Want misschien krijgen de deelnemers wel een kleine vergoeding. Nou leuk om je ellende aan heel Nederland te laten zien.) Bah bah.
Ben inmiddels ook gestopt met meer drinken.
10 jaar geleden via omroep Brabant al aandacht aan geschonken. Nu wederom om te zien of er iets veranderd is
www.omroepbrabant.nl/?news/220555812/G...
@ RoBD=Skullfucker
Je kan prima goedkoop en gezond eten kijk naar wat generaties Nederlanders hebben gekregen vroeger: aardappels groente en af en toe een stukje vlees. Probleem zit hem in enorme aanbod van goedkope snacks van tegenwoordig gekoppeld aan gebrek aan zelfdiscipline onder die paupers om daar goed mee om te gaan.
@Marie Slodowska 18.19
Inderdaad. Laten we mensen op basis van hun IQ op jonge leeftijd castreren. En het minderjarig gebroed wat ze tot nu toe op de wereld hebben gezet moet worden heropgevoed in kampen.
Even geheel offtopic: Het gerucht gaat dat Salah Abdeslam is opgepakt in a'dam: modesteden.nl/terrorist-salah-abdeslam...
-weggejorist-
Schietmijmaarlek | 19-01-16 | 18:10
Die (veel te ruime) kinderbijslag is juist een aanvulling op de bijstand en de vele toeslagen.....
Ze zou zich hier kunnen aanmelden;
www.nrc.nl/next/2015/11/11/eet-smakeli...
Mooi woord ook van de cateraar dier wij betalen opdat de asielzoekers wél gezond en gevarieerd eten; Kippenvelmomenten! Een krokant kippenvelletje is heerlijk.
Voila én gratis zorg!!
@all
En als je dan toch vindt dat je moet zeiken, en boven deze mensen staat:
Ze gaan door hun levensstijl eerder dood. Dat scheelt zoveel AOW en ziektekosten dat hun uitkering er bij in het niet valt. Ergo, ze zijn juist goedkoop voor de samenleving.
-weggejorist-
Ja, de uitkeringtrekkers. De vluchtelingen. 75% van landen de EU. Allemaal willen ze geld zien.
Ik verwijs deze mensen graag door naar Bill Gates.
23 jaar "armoe" en niet werken, maar wel 6 kinderen. Typisch gevalletje "survival of the unfittest"
@Godsammekraken | 19-01-16 | 18:01
idd. wanneer gaan we het eens hebben over de geestelijke armoede in dit land?!
Wybe Wabes Abbema | 19-01-16 | 18:04
Er zijn kinderen in Nederland die met honger naar bed gaan en met honger naar school moeten. Is dat armoe genoeg? Lijkt me wel. We hebben er zo'n 500.000 van in Nederland. Met 1,7 miljard die naar de vluchtelingen gaat, maakt het het lot van die kinderen nog schrijnender.
Leven op een minimumniveau is wel degelijk armoede in Nederland. Het is misschien niet armoede in de zin van hongerbuikjes en ondervoede babies, maar eerder kansloosheid en gebrek aan mogelijkheden om je leven beter te maken dan een bestaan waarin men nauwelijks verder komt dan basale zaken. Dat maakt het toch een soort gevangenis.
De oorzaak is erg divers; soms zijn de mensen dom of lui of hebben ze een disfunctioneel karakter waardoor ze maatschappelijk gezien mislukken. Soms hebben ze pech, zijn ze gehandicapt of anderszons beperkt.
enige nuance is wel op zijn plek, maar misschien niet hier op deze site.
@Watching the Wheels | 19-01-16 | 18:12
Niet als je alleen andijviestamp eet en voor de variatie kapucijners met spek, ui en een scheutje stroop, en vooral water drinken, uit de kraan.
@dr.dunno 18:00
@godsammekraken 18.01
De obesitas opmerkingen zijn goedkoop. Gezond eten, weinig suikers, weinig vet, is een stuk duurder dan ongezonde rommel. Ze is niet arm omdat ze vet is, ze is vet omdat ze arm is.
Met 6 kinderen zou ik met mijn 2x modaal het ook arm hebben.
Gezien het niveau zal hij voor eur 14,- wel een fles of 7 hebben gehad, heeft hij de helft er niet van achter de kiezen als hij praat, en heeft zij er stiekum ook niet aan genipt?
@Watching the Wheels | 19-01-16 | 18:12
dat is ook niet echt rijk hoor.. en na 7280 keer grote pan andijviestamp eten ben je dat ook wel zat.
Stel je voor dat je er twee dagen van moet eten...14560 keer stamp... doe dan maar een wijntje.
Aan de onderkant van de samenleving zitten kost nu eenmaal meer geld dan men binnenkrijgt.
"Het is duister lezen in andermans boeken". (Zoals mijn lieve vader altijd zei).
Waarom doen mensen dit hun kids aan!?
Mijn god... dat is de broer van rasta edje met zn vrouw.
Oss (na het ge-ouwehoer in Heesch) wéér netjes op de kaart.
@Renkum0317 | 19-01-16 | 18:03
Wat ik bedoel is dat die mensen geen enorme schulden krijgen van die 4 x 14 euro wijn in de maand (als het daar tenminste bij blijft, het waren weekuitgaven toch?). Drink zelf niks (ook niet erg gezellig), maar begrijp best dat dat voor die mensen nog een van de weinige leuke dingen in het leven is en dan komt er zo'n EO figuur vertellen dat ze de oplossing heeft. Nou ja, misschien hebben jullie ook wel een punt ... 52 x 14 = 728 x 10 jaar = 7280 eur.
Zelf dokteren!
Dat scheelt, 14 euro bij t wijnhuis als de eigen bijdrage is beter besteedt dan 1 consultje bij de huisarts en de vervolg'zorg' bij de apothekert. :)
Armoede is een gevoel dat omgekeerd even redig is met de afstand die je hebt tot de onderkant van de samenleving.
Kortom.. Je kan jezelf dus heel erg arm voelen in Monaco. Om deze mensen te helpen betalen we belasting. Voelt goed he!
Wat een paupers.
-weggejorist-
Haha, de EO probeert met hun programma's een beetje tegengewicht te bieden tegen de onderbuik. Vervolgens blijkt in hun programma dat het toch eigenlijk wel iets anders ligt en de onderbuik dan misschien toch wel deels gelijk heeft... Ik vind het dan wel weer sportief dat ze het uitzenden, al dan wel niet zwaar geknipt en geplakt en geframed.
Maar daarnaast blijkt volgens dit soort programma's wel vaak hoe onwijs slecht onze educatieve systeem is, ook ver na dat de mensen al van school af zijn. Die vrouw met waarschijnlijk 50 KG overgewicht en "wijn drinken want bloedverdunnend" heeft waarschijnlijk dit ooit ergens gelezen of op de TV gezien van een onderzoekje dat "alcohol bloed verdunt".
Dus feitelijk gezien is dit de schuld van de publieke omroep. Moeten ze maar wat kwalitatieve leer-tv uitzenden in plaats van monopoly matchsmisbruik meuk.
Had van tevoren bedacht dat 6 kinderen veel geld kosten.
-weggejorist-
@ Watching the Wheels | 19-01-16 | 18:05
Dat vind ik ook.
Ik vermoed echter dat die flesjes wijn niet op zichzelf staan. Maar goed, da's dus puur een vermoeden, we krijgen niets te zien verder.
Zoals ik vaak tegen mijn kinderen roep;liever een ruime Jan Modaal, dan een dikke pauper.
Hahahaha :')
Armoede is vaak een keuze.
De fout ligt altijd bij anderen. ..... De negert is wel goed geïntegreerd dat dan wel weer.
Tuurlijk: kansloze paupers. Maar ik vind het een beetje zielig om je dáár nou over op te winden. Zolang de 62 rijksten van de wereld evenveel bezitten als de armste 3,5 miljard. En ja, ik ben rechts. Bruin-rechts. Maar dit is je bescheuren om sneue aapjes. Ik zou me ook de tering zuipen in zo'n kutsituatie. Beter je doffe armoede in een alcoholwaas incasseren dan droog, want werken gaat 'm toch niet worden.
.
Binnenkort in dit theater: zielige niet-geïntegreerde asieleisers-met-schulden en zonder drankprobleem, waar de bloedverdunners vergoed worden.
@Renkum0317 | 19-01-16 | 18:03
Zal toch wel een hele kist zijn? 2 in een kist toch? 14 EUR. Laat dat mens een wijntje drinken.
Lol @ argument "bloed moet dun blijven", dus alcohol drinken.
Kan iemand een keer gewoon duidelijke cijfers tonen van echte armoede in Nederland vs. neparmoede? Ik stel me nog altijd iets voor bij armoede van mensen die ik op foto's van voor de eerste wereldoorlog zie; ondervoed, slechte woningen, geen geld en mensen die het graag beter willen hebben en met hun beste wil er nog wat van maken i.p.v. dit gezwets.
Nee. Ik laat me niet verleiden. De vorige keer dat ik er iets van zei kreeg ik een ban, dus nee. Ik hap niet. Echt niet. Ik zeg er niets over. Ik vind er wel iets van, maar nee. Ik hou het mooi voor me. Lesje geleerd.
do not judge a book by its cover...
@Watching the Wheels | 19-01-16 | 18:01
Als je pretendeert dat er geen cent overblijft is het inderdaad wel een indicatie van een misstand als je op de eerste pagina van iemands bankafschrift direct een halve kist wijn ziet staan.
Zou er een positieve correlatie zijn tussen armoede en domheid?
alternatieve bloedverdunner = Schultenbrau
Drieentwintig jaar in armoede en in die drieentwintig jaar tot zes maal toe besluiten een kind op de wereld te zetten. Tsjah....
Wat een onzin, 14 euro en dan suggereren dat het daar "mis" gaat.
The Race To The bottom en de meeste reaguurders vinden het goed.
Drieentwintig jaar in armoede en zesenveertig kilo overgewicht. Morele armoede is inderdaad een schrijnend probleem.
"Moet 14 euro bij het wijnhuis besteden, want mijn bloed moet dun blijven..." een aspirientje per dag kost op jaarbasis EUR 10,19 (bron: www.medicijnkosten.nl/stap5.asp?art=33...) en krijgt ze zelfs vergoed als daar werkelijk een indicatie voor is. Haar morbide obesitas aanpakken door minder te eten en drinken levert haar nog veel meer geld op.
REAGEER OOK