LIVE! Lancering opvolger Space Shuttle
Vet! We gaan weer de ruimte in! NASA gaat de Orion de ruimte in schieten. Dat is de opvolger van de Space Shuttle, waarmee de mensheid uiteindelijk op Mars moet kunnen komen. Nu zijn het nog de Amerikanen die de toon bepalen. Maar uiteindelijk zullen space rebels en aliens in het Nederlands met elkaar converseren. Nederland gaat namelijk weer investeren in ruimtevaart. Zo'n 140 miljoen extra, waarvan 68 miljoen in de bouw van de Ariane-6 raket. Nu denkt u misschien, wat verschrikkelijk duur! Waarom investeren we 68 miljoen euro in één raket? Ten eerste, omdat een raket awesome is en ruimtevaart epic. Dat begrijpen zelfs de Afrikanen. Ten tweede, één Joint Strike Fighter kost 66,4 miljoen. Daar kopen we er 37 van. Eerlijk? Wij zouden die pittoreske straaljagers laten zitten en gewoon full blown al dat geld investeren in ruimtevaart. Ruimtevaart is goed voor het bedrijfsleven. Ruimtevaart is goed voor het onderwijs. Ruimtevaart inspireert jongeren tot grootse dromen. Die beginnen dan met papieren vliegtuigjes, bouwen uiteindelijk vliegende vliegdekschepen (epic video) en eindigen als ingenieur bij ESA of NASA. Waarom kiezen voor een vliegende Fyra's als je ook het heelal kunt veroveren? Kortom, Nederland zou het grootste en beste ruimtevaartprogramma ter wereld moeten opzetten. Light sabers en klompen! X-Fighters en molens! Stormtroopers en tulpen! En tot die tijd kijken we nog even bij de Yankees. Hier de verwachte timeline van de Orion, of bij het liveblog van onze favoriete science junks. To the stars, and beyond!
Update: FAIL. Te harde woei. Volgende keer beter.
Update: FAIL. Te harde woei. Volgende keer beter.
Reaguursels
InloggenMooi die rocket-cam bij de lancering. Na een minuutje of twee is de lucht al zo ijl dat het geluid van de raketmotor helemaal verstomd!
Gaaf. Wat gaat dat toch hard.
Gisteren ook al op de buis gezien, met een Bobo van Nasa die toch nog even verklaarde aan de Amerikaanse kijkers dat deze launch toch wel een Big Deal was.
Voor het geval ze het zonde van het geld zouden vinden...
@Donkysnot Nou en? Ze zullen het merendeel van hun gesubsidieerde salaris in Nederland uitgeven. Gals naar ruimtevaart is geld naar high tech. Uiteindelijk worden we daar allemaal beter van.
Het budget van ESA bedraagt ongeveer 2,5 miljard EURO waarvan ongeveer 85% wordt besteed aan ontwikkelingsopdrachten bij de ruimtevaartindustrie en onderzoeksinstellingen in de lidstaten. He ESA budget wordt gefinancierd door de lidstaten, waarbij een relatie bestaat tussen de bijdragen van een land en de industriële opdrachten ("geographical return"). Hoe meer een land bijdraagt, des te meer opdrachten de industrie in dat land krijgt.
Voor de technische en admistratieve taken heeft ESA ca 1600 personen in dienst, waarvan ca 1000 bij ESTEC te Noordwijk werkzaam zijn.Groot deel van de dik betaalde banen in Noordwijk zijn buitenlanders die hier geen knaak belasting betalen
Ligt het aan mijn pc of zo? (Of aan de net nieuwe FF 34.) Maar ik zie die driedubbele raider niet van de grond komen.
Te veel lading? :-)
@ _Fly66_
Dank.
@toetanchamon | 04-12-14 | 14:57
En dat is verkeerd, want?
Alles beter dan de Joepoepstream, want die haperde.
hohoho stop maar,
Kent u het verhaal van de orion die op 4 december gelanceerd werd???
tja die ging niet!
einde verhaal
Ikbeneenzelfbouwer | 04-12-14 | 16:50
De les van de Space Shuttle is dat bemanning en nuttige lading het beste niet gezamenlijk met dezelfde raket gaan vertrekken. Want nuttige lading is zwaar en met gewicht nemen de risico's toe. Het blijkt een beter concept om eerst de lading te lanceren, en als dat gelukt is de bemanning er achter aan. Of die bemanning vertrekt in het geheel niet omdat er al bemanning in het ISS aanwezig is die de pakbonnen kunnen aftekenen. Dat laatste, permanente bemanning in orbit, is het grote verschil met vroeger.
Schrikvogel | 04-12-14 | 16:55
Je doet je zwitsal eer aan.
@wimpies | 04-12-14 | 16:29
Doe een cursus engels. luster. dan had je gehoord dat de censors in de raket steeds aangaven dat het te hard waaide.
Het is de boordcomputer die de boel stillegt.
Hehehe, business as usual... fail, fail, fail...
Niks klep ... de aansteker waaide uit.
Ikke niette snappe. Die spaceshuttle was toch het antwoord op de Saturnusraket dat niet de boel verloren ging bij terugkomst met de met meerderheidsstem computers met Intel 8088 processor, maar dat ze de cabine en cargoruimte als een normaal vliegtuig konden laten landen. Althans zo was de stand toen ik er nog op zat te kicken en plaatjes ervan knipte. Waarom dan nu weer het principe van een Saturnusraket, drie aan elkaar geknoopt zelfs, met een module op de top dat niet kan landen als een vliegtuig? Kan iemand het zegguh?
Niks harde woei. Kleppie dat moeilijk doet. Factcheck GS!
Bij mij staat op het scherm ,,live stream'' en ik zie stilligende wolken en blauwe luchten. En U zet er onder dat er te veel woei is?
@met zn zessen | 04-12-14 |
www.design-laorosa.com/2012/11/26-nasa...
"Nu zijn het nog de Amerikanen die de toon bepalen"
.
Nou, dat is maar de vraag. Niet alleen moeten ze in menig opzicht Rusland als hun gelijke of meerdere erkennen, ook China www.space.com/topics/latest-news-china... en India zijn verder gevorderd dan men denkt. India is de achterstand ruimschoots aan het inhalen, denk aan de recente, succesvolle Mars-Orbiter expeditie (10x goedkoper dan die van de NASA) www.space.com/topics/india-mars-orbite...
-weggejorist-
Uitgesteld..... tot nadere orde....
Ergernis! | 04-12-14 | 15:40
nee, morgen nieuwe poging
'Scrubbed'... Gaat het feest niet door?
24 uur wachten dus.
uitgesteld.
Bakito | 04-12-14 |
onrendabele investeringen waren jou woorden
Wat dus niet klopt als je ziet hoeveel technologische vooruitgang ze boeken die we in dagelijks leven gebruiken zoals luiers...
Nou, doe die klep dicht, stop er een lont in en steek dat ding aan. Ik heb nu lang genoeg gewacht.
@Driewerf Hoezee | 04-12-14 | 14:38
.gov kijken terwijl de stream van usstream komt.....
Gewoon de lucht in met dat ding, inclusief lekkende kleppen. Vuurwerk, hoppatee.
wat een slecht lopende stream zeg.... had men nou niet ff wat meer bandbreedte kunnen inkopen... ik weet niet hoeveel miljoen naar de capsule.... maar een soepel lopende stream ho maar!
@hØjre vær så venlig | 04-12-14 | 13:06
Ho ho ho. Wel eerst even nog onze billen wassen hè.
@Flapuidt | 04-12-14 | 14:30
www.nasa.gov/multimedia/nasatv/#.VIBeB...
Bij mij in ieder geval HD.
@Bakito | 04-12-14 | 14:29
Zeker niet alleen de wapenindustrie. Ook bijvoorbeeld technologie voor behandeling van bepaalde tumoren, of voor 'linkse hobby's', zoals zonne-energie en het opruimen van milieuvervuiling.
en.wikipedia.org/wiki/NASA_spin-off_te...
Ennn weer uitgesteld op 3:09 van de launch, een of andere fuel valve ging niet dicht. The window is closing...
Ben_online NL | 04-12-14 | 14:28
Jij vindt 24-uursluiers een prima oplossing dus. Staat genoteerd
Guy Veropzoudten | 04-12-14 | 14:10
'Skun work bla bla' amengevat: Iemand zei ooit iets. Maar hun snelste toestel ooit (SR-71) is ook al 50 jaar oud.
Nah, okee dan neem ik alles terug.
Vervolgens illustreer je precies mijn punt dat je geen verstand hebt van elementaire natuurkunde: er bestaat niet zoiets als "aardse natuurkundewetten in outer space(?)" het mooie van natuurkundewetten (Newton, Mach, Einstein) is nu juist dat ze universeel zijn.
Daar in de States zeiken ze tenminste niet over een vuurpijltje meer of minder.
Worst stream ever.
Maar ff serieus, als je zo'n ding de ruimte in kan schieten kun je toch ook voor een fatsoenlijke stream zorgen?
Theo van Deursen | 04-12-14 | 14:16
Ruimtevaart dient vnl. de belangen van de wapenindustrie tot dusverre. En luchtvaart of ruimtevaart is per definitie slecht voor het milieu.
Eerlijk gezegd snap ik je logica niet
Een paar kleppen in de booster lekken, of zoiets.
Volgens mij kun je dan maar beter niet gaan lanceren.
Bakito | 04-12-14 |
Luiers zijn een uitvinding van Nasa dipshit je schoffelt je eigen argument onderuit
science.howstuffworks.com/innovation/n...
A fuel and drain valve did not close. Hold has been called.
Nederland zet grootste en beste ruimtevaartprogramma op.. "it,s life pieter-jan but not as we know it"
Geplande tijd is nu 14:26...
@Bakito | 04-12-14 | 13:59
Irrelevant en een tikkeltje onnozel. Er is geld genoeg voor bejaarden, kinderkanker én ruimtevaart. In het geval van ruimtevaart worden daarbij ook wetenschappelijke theorieën en nieuwe technologieën en materialen ontwikkeld en getest. Bij uitstek een investering met uitzicht op mooi rendement.
Ruimtevaart moet op historische of zelfs geologische tijdschalen worden beoordeeld. Eigenaardig dat linkse mensen dat ineens wel kunnen wanneer het om milieu en klimaat gaat.
@Koettoerk | 04-12-14 | 14:08
Dat geliefde blauwe bolletje van je is een ramp waiting to happen. Misschien moet je eens een kijkje nemen in haar geschiedenis.
Wie is toch die Roger, over wie ze het steeds hebben ?
En elke Euro die je in ruimtevaart steekt wordt meer dan ruimschoots terugverdiend aan patenten en nieuwe producten.
@Guy Veropzoudten | 04-12-14 | 14:10
Dat klopt heeft ook even geduurd voordat alle koppen bij nasa de zelfde kant op keken ;)
@Koettoerk | 04-12-14 | 14:08
our aging sun will expand and swallow the Earth in roughly 7.6 billion years.
@toetanchamon | 04-12-14 | 13:58
Nasa is zich pas echt gaan ontwikkelen na 1945 toen Werner von Braun en zijn Duitse collega-nazi's er na de oorlog werden gedropt vanuit Operation Paperclip.
@getergde kaasboer | 04-12-14 | 13:55
"We have the technology to go to the moon and back for lunch", zo verklaarde een baas van SkunkWorks (Lockheed)
Anders gezegd: ik geloof niet dat wij in de publieke media alles zien wat er in de ruimte gebeurt. En de aardse natuurkundewetten hebben altijd hun beperkingen, zeker in outer space.
Ruimtevaart is ok, maar ook overrated. Als je bekijkt hoe gigantisch veel tijd kost en wat het opgebracht heeft aan technologie valt dat best wel tegen. Deze planeet is mooi genoeg om op te focussen qua verbeteringen en toekomst. StarWars gekkies die verlangen naar anderen planeten kunnen beter zichzelf laten invriezen want dat duurt nog wel wat decennia. Enige probleem hier vormt het ras Mens hier dat zich de planeet eigen heeft gemaakt, daar moet gewoon 80% van gedecimeerd worden. Verderest hebben wij een bloedmooi blauw bolletje waar je nog zoveel op kan ontdekken.
Abandon EarthOr Face Extinction
- Stephen Hawking
bigthink.com/dangerous-ideas/5-stephen...
@getergde kaasboer | 04-12-14 | 13:55
Precies, heel vreemd dat ze zeggen toen op de maan geweest te zijn en ze vandaag op slechts 5800 km hoogte straling effecten gaan meten voor toekomstige bemanning. Je zou denken dat dat al bekent was sinds de jaren '60 toen ze beweerde dus veel verder gereisd te hebben met mensen aan boort en zijn geland......
Professor Superhirn | 04-12-14 | 13:38
van de 73 operationele lanceringen van een Ariane 5 (na 3 testvluchten) is er 1 mislukt, dat is een beter resultaat dan de Soyoez of de Spaceshuttle
Peperdure rechtse hobby's. Belastinggeldverspilling. Compleet onrendabele investeringen.
Terwijl de mensen die dit land hebben opgebouwd in 24-uursluiers en er geen geld is voor kinderen met kanker.
in 1914 is Hollywood opgericht nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van...
In 1915 was het de beurt aan Nasa.
Anno nu gaat Hollywood de politici en zelfs de president van de VS leveren. www.google.nl/webhp?hl=nl&tab=ww&...
Als het gaat om geloofwaardigheid, geloof ik er al jaren niks meer van.
Benieuwd hoe die Russen tijdens een lancering omgaan met wind.
Bemande ruimtevaart is volslagen overschat, onbegrepen en onbetaalbaar. We zijn al meer dan veertig jaar niet meer op de maan geweest; de fucking maan! Dat ding dat je bijna aan kan raken op nog geen 350.000 km.
We komen nooit uit ons zonnestelsel. Mensen die dat serieus denken moeten zich nodig gaan verdiepen in astronomie en elementaire natuurwetten. Science Fiction is een contaminatie; in de realiteit is het alleen maar fiction. Een reisje naar Mars duurt al twee jaar. Maar detail: dan moeten we eerst nog een ruimteschip ontwerpen en bouwen en dat duurt ook nog zeker twintig jaar.
Dichtstbijzijnde ster (slechts op 4 lichtjaar) duurt minimaal 80.000 jaar met 'ion drive' technologie die we nog niet eens hebben. Dream on.
Holding again due to a wind violation
GREENSKiN | 04-12-14 | 13:47
Doe even volgende gedachte experiment. Zet er twee naast elkaar. Die stijgen naast elkaar op. Op 1 meter afstand. Gaat prima.
Nu zeg je als je de twee sets echt aan elkaar vast maakt, je plotseling nog meer voortstuwing nodig hebt?
Mooi om te zien dat zo'n controleroom voornamelijk bestaat uit volgevreten overheidstypes in een maatpak.
Ten tweede, één Joint Strike Fighter kost 66,4 miljoen. Daar kopen we er 37 van. Eerlijk? Wij zouden die pittoreske straaljagers laten zitten en gewoon full blown al dat geld investeren in ruimtevaart. Maar een JSF kan meerdere raketten afschieten wat wel zo handig kan zijn. Daarbij zijn bv 98 JFS's (ze willen er 37 kopen maar we hebben er 98 nodig) nog niet zo duur. In totaal 400 miljoen per jaar (aangezien ze 30 jaar mee gaan).
Kunst en cultuur kost on 1,8 miljard per jaar. Als we daar nou 1 miljard van afpakken en in de ruimtevaart investeren, 400 miljoen van de 800 die dan nog over is gebruiken we voor de aanschaf van die 98 JFF's 100 miljoen houden we voor kunt en cultuur (restauratie monumentale gebouwen enz, geen subsidie voor rare toneelstukjes) en dan hebben we nog 300 miljoen over. Nog liever geef ik overigens juist het grootste gedeelte gewoon terug aan de burger. Maar het laat even zien wat we zoal kunnen doen.
Conquer the Space!
Orion wordt gelanceerd om 13:55 uur
@Feynman, tweemaal zo zwaar betekend over het algemeen meer dan twee keer zoveel raket onderin. Delta IV doet zo'n 14 ton naar GTO, Space Shuttle maar 4 ton. Naar LEO was de Shuttle relatief efficient.
Anyway, het interessante werk gebeurd bij SpaceX inmiddels.
en dus gaan we weer terug naar 1969 waar we 100% raket omhoog schieten en er 3% raket terug komt ploffen in de oceaan.
Tsjonge wat een vooruitgang weer.
Ze hadden de spaceshuttle door moeten ontwikkelen maar ach er was geld nodig voor belangrijkere zaken zoals het afknallen van de enige dictator die het midden oosten stabiel hield.
Zucht
Bijna net zo goed als het Zambiaanse ruimteprogramma
www.dailymail.co.uk/news/article-21353...
@Igor Putkin | 04-12-14 | 13:17
Als je denkt dat geld iemand helpt (behalve de mensen die er bakken van hebben) dan ben je onderdeel van het probleem. We kunnen raketten en capsules maken zoveel we willen en we kunnen tegelijkertijd heel de aarde redden (als we echt zouden willen), de eerste grote stap is dat we gewoon toe moeten geven dat geld nergens op slaat en we het niet meer nodig hebben.
Harde realiteit, maar het is zo. We hebben de middelen om het te bouwen, doe het dan ook, alleen op die manier nemen we de noodzakelijke stappen.
Ik denk niet dat het feest vandaag nog doorgaat...
Orion is currently in an extended hold waiting for winds to subside. 2 hours and 7 minutes left in today's launch window.
Nederland moet weer gaan heersen met een vloot.. alleen nu niet op zee maar in de ruimte!! V.O.C. 2.0...
@miko | 04-12-14 | 13:28 Blanken zijn gestopt met vermeerderen. Zullen we de andere soorten dan maar steriliseren?
Een Ariane 6 raket?? De voorganger Ariane 5 is regelmatig bij de lancering uit elkaar geklapt. Ik zou er van mijn leven niet inklimmen.
Stream zonder haperingen www.ustream.tv/nasahdtv
GREENSKiN | 04-12-14 | 13:29
Daarom. Een twee keer zo zware shuttle heeft ook twee keer zo veel onderin nodig. Zet anders even de oude en de nieuwe naast elkaar.
Ruimtevaart is het enige alternatief voor oorlog qua brengen van technologische vooruitgang.
@miko | 04-12-14 | 13:28
Daar zijn ze sinds de jaren '80 mee bezig, het monument staat al even in Elbert County, Georgia.
De mens is de nieuwe bioindustrie er moeten zo'n 6 miljard geruimd worden om de aarde te redden.....
"Maintain humanity under 500,000,000. In perpetual balance with nature" nl.wikipedia.org/wiki/Georgia_Guidesto...
Het gaat de laatste tijd relatief vaak mis met spullen in de ruimte schieten. Althans, met de publiek bekende initiatieven dan.
Ustream doet het wel.
@Feynman | 04-12-14 | 13:20
Over efficiency en aantal raketten, interessant om eens 'The Tyranny of the Rocket Equation' te lezen: www.nasa.gov/mission_pages/station/exp...
Grappig dat de klank van de interne communicatie van technici nog steeds lijkt op het ouderwetse walkie-talkie geluid van de Apollo-lanceringen. Na 40 jaar verwacht je heldere stemmen zonder geruis te horen.
Zo te zien werkt de geenstijl streamer niet zo, rechtstreeks bij de NASA gaat het een stuk soepeler. Nu nog een live launch
@Igor Putkin | 04-12-14 | 13:17
Overbevolking is een misdaad tegen menselijkheid.
Ik hoop dat de wolken wegtrekken, soms is het mogelijk wat te zien van mijn plek. Laatste keer was 'savonds met de lancering van de space shuttle. Dat heb ik nu drie keer gezien en het is echt heel spectaculair. Een keer de lancering meegemaakt op de weg naar Cape Canaveral en het meeste dat me bij gebleven is het geluid dat de motormen maken, al je botten in je lichaam slaan aan het rammelen, nierstenen komen los, bier in je maag gaat borrelen en volgens mij heeft het ook haaruitval veroorzaakt. Dat was een belevenis.
Als de overheid wat minder zou pamperen met betrekking tot zowel alles en dit hadden geinvesteerd in ruimtevaart hadden we al een ijsklontjes fabriek gehad op Pluto en alle oorloghitsers naar Mars verbannen.
de live-stream zegt genoeg over de staat waarin NASA zich bevindt......
Barbapappa | 04-12-14 | 13:21
De grote store is de naam. (voor zeelui) ;)
@ Igor Putkin | 04-12-14 | 13:17
Zonder ruimtevaart zouden we bijna niet eens weten van honger, ziektes en oorlogen.
Zakelijk gezien komt een deel van mijn inkomen direct voort uit deze industrie, privè denk ik : zullen we eerst onze zaakjes op aarde eens in goede banen leiden alvorens we veel geld pompen in pogingen om naar een onbewoonbare planeet te reizen. Kansloze missie in mijn optiek.
@Igor Putkin. Dat geld wordt niet weggegooid, het wordt verdiend door tienduizenden mensen. Zeg maar een van de grootste werkgelegenheidsprojecten aller tijden. En het levert nog wat op ook, in tegenstelling tot sommige alternatieven.
stream hapert wel een beetje hé
En wie kan straks die levensgevaarlijke rotzooi weer opruimen die ze in de grote oceaan droppen? Ik ga het niet doen dit keer.
Alleen al aan het aantal raketten onderin is te zien dat gewichtsbesparing of efficiëntie niet is gelukt. Maar dat was ook niet te verwachten, dit is immers een Amikaans feestje. Waar je een Chevrolet Suburban gebruikt om een pak melk te halen.
Hoorde eerder bij de uitzending dat ze op 5800 km hoogte straling gaan meten en dat de rede is dat er geen mensen aan boord zijn. Best vreemd dat deze zelfde club claimt in de jaren '60 op de naam te zijn geweest met mensen.......
Nasa = Hollywood.
Meest overbodige geldbesteding ooit. Terwijl overal op de planeet mensen sterven van de honger of geen dak boven hun hoofd hebben, ongeneeslijke ziektes welig tieren is zo'n zinloos miljardenproject haast een misdaad tegen de menselijkheid.
Ennnn weer uitgesteld. Te harde wind?
Miljoenmiljard pompen in wetenschap, maar een fatsoenlijke (U)(HD) stream opzetten...
Schiet lekker op zo.
He Kwit, vliegende vliegdekschepen bestonden er al voordat we raketten gingen afschieten hoor.
nl.wikipedia.org/wiki/ZRS-5_USS_Macon
Hoe veel we ook houden van de planeet die we iedere dag weer redden door afval te scheiden en CO2 te besparen, eens in de paar duizend jaar heeft er een catastrofe plaats, en eens in de tienduizend jaar is die fataal voor de menselijke beschaving zoals we die kennen.
Eens in de honderdduizend jaar slaat de zon een paar zomers over door vulkanen of kometen, eens in de paar miljoen jaar sterft het leven massaal uit, en eens in de honderd miljoen jaar is er sprake van een organische holocaust.
Ergo, de mens heeft geen toekomst op aard. Wegwezen hier, hoe eerder hoe beter.
Uitgesteld tot 13:17 ofzo omdat een of andere klootviool met zijn boot in verboden gebied vaarde.
Johnny: Orion is geen raket, Orion is slecht de capsule; de raket is gewoon een ouwerwetse Delta IV Heavy.
En dan komen de eerste aliens als gastarbeiders voor een paar jaar waarna ze weer terug gaan naar epsilon-374xhqg87.
En dat terwijl Hennis-Plasgoot de Nederlandse Orion's allemaal heeft verkocht.... triest
Investeren in ruimtevaart=investeren in R&D en dat betaalt zich terug.
Ik zeg: Doen!
NASA staat niet automatisch meer voor vooruitgang.
REAGEER OOK