Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Cijfertjes! Kwaadaardige leugens over accijns

accijnspicaatje.jpg Plaatje. Met cijfertjes. Afkomstig uit de vandaag door MinFin Dijsselbloem aan de Kamer gestuurde sleuteltabel (pdf) voor de verwachte belastingopbrengsten voor 2015. Wat zien wij hier? Welnu. Wij zien in het linkerrijtje met cijfers dat er op een pakkie peuken van 6 euro 3,36 euro accijns zit. (Dat is nog los van de 1,26 euro btw trouwens). En dat de prijs van ongelode benzine met een misdadige 75,92 cent accijns per liter opgehoogd wordt. (Wederom los van 21% btw, een liter benzine zou vandaag slechts 0,67 euro de liter kosten zonder btw & accijns. Overheid = maffia.) Maar het is niet het linkerrijtje dat onze aandacht trekt. Als u rechts kijkt, ziet u de verwachte opbrengst per eenheid, in miljoenen euro's, voor 2015. Dus 52 miljoen euro voor benzine, 81 miljoen voor diesel en 7 mio voor LPG. MAAR DAT KLOPT NIET. Deze cijfers zijn onzin, gebaseerd op wat het kabinet wil, hoopt en nodig heeft. Maand na maand tonen berekeningen, onder andere gedaan door overheidsabacus CBS, aan dat de opbrengsten uit brandstofaccijns honderden miljoenen lager uitvallen. Tóch stuurt de regering deze winstverwachting naar de Kamer. Dat is kwaadaardig, want politieke partijen gebruiken deze cijfers om hun tegenbegrotingen voor Prinsjesdag op te baseren. Zo werken de spelregels: het kabinet geeft de sleutel, de oppositie moet daar mee aan de slag. Als je dan in een tegenbegroting wil voorstellen om de accijns op diesel met 3 cent te verlagen (omdat je daarmee onder Duits prijsniveau komt en de afzet + omzet dus vermoedelijk zullen stijgen), zegt de regering: 'Stijgende omzet? Nee hoor, op basis van onze cijfers kost dat 3 x 81 miljoen = 243 miljoen euro op je totale begroting'. Superslim, want op die manier zal dus niemand in zijn tegenbegroting voorstellen de accijns te verlagen en blijft iedereen net doen alsof accijnsverhoging méér geld oplevert. Terwijl het in de praktijk voor dalende staatsinkomsten zorgt en - veel erger - tot werkloosheid en failliete ondernemingen leidt. En nu snapt u meteen waarom accijnzen regelmatig omhoog gaan, maar nóóit terug naar beneden komen. Zei iemand daar 'Kwartje van Kok'? Oldtimers: Over onzin en gegoochel met cijfers gesproken. De herinvoering van MRB voor oldtimers gaat geen 120 mio opleveren (zoals de overheid claimde), maar slechts maximaal 35 miljoen (pdf).

Reaguursels

Inloggen

@Coolchwip_ | 03-09-14 | 16:40
Nee, je mag zelf bedenken waarom.

Boris die Sauertopf | 04-09-14 | 15:41

jammer dat ze in den haag niet in oplossingen kunnen denken. de verwachte accijnzen niet binnen...... snap er niks van, hoe zullen we dat dan doen, nou gewoon de prijzen van de brandstof verhogen. simpeler zou zijn, dat kwartje van kok(inderdaad) er af, wat ooit beloofd was..... komen de Nederlanders die over de grens tanken weer terug en..... ook de duitsers en belgen, omdat het hier dan goedkoper is. is dat nou niet simpel. kan ik nog wel snappen dat het zo moet !!!!!!!!!!!!!!!

bmwf650 | 04-09-14 | 09:41

Ach zolang het koningshuis zich in crisistijd een vakantiewoning aan het water kan permitteren met een daarbij horende luxe boot maak ik mij nog niet zo druk.

Outback | 04-09-14 | 08:11

Ben ik gek of staat nou boven aan dat documentje dat de de belasting in de eerste en tweede schijf idioot omlaag brengen? Van 36% naar 5,1% en van 42% naar 10,85%?
Als dat het geval is hoor je mij niet klagen over een duppie meer op mn diesel.

Mc.Skipper | 04-09-14 | 07:39

PS,: Je kon erop wachten. Het VVDPvdA leegzuigkabinet wil dat ouderen (nog) meer belasting en zorgpremie gaan betalen en hun belastingvoordelen worden geschrapt. Ook voor mensen zonder werk gaat de inkomensafhankelijke zorgpremie omhoog. (03.09.2014)

ben kokhals | 04-09-14 | 04:40

@Mega Mindie 2 | 03-09-14 | 23:32 "Of breken we hier de boel af in opdracht van Brussel."

Brussel is Den Haag en omgekeerd. De meest economisch-inproductieve alfamannetjes namelijk, hebben de instituties veroverd (politiek, bestuur, magistratuur, media) en zijn breed en meeslepend de productieve burgers gaan uitwonen. Omdat er steeds meer langstudeer-alfamannetjes (m/v) bijkomen, worden voor de doorstroming nieuwe instituties bedacht (EU), onderste-lade-onderzoekjes uitbesteed, en steeds meer belasting binnegegraaid.
De methode is als volgt: laat problemen ontstaan of uitdijen (gemakkelijk: gewoon niets doen), biedt poltiek correcte "oplossingen" aan die niet het probleem oplossen maar wél meer instituties opleveren, meer belastingen en boetes, en leg degenen met echte oplossigen het zwijgen op (ridiculiseren, leegprocederen). Om te voorkomen dat burgers hiertegen in opstand komen, maak ze bang voor echte oplossingen en zuig ze leeg: zorg met taxen, accijnzen, boetes dat ze steeds minder inkomsten overhouden, en maak ze dan bang hun weinige inkomsten te verliezen. Om te testen hoe dociel ze zijn, verbied iets ingrijpends, zoals als gloeilampjes (herinnert ze er elke dag aan dat ze machteloze burgertjes zijn) en leg ze om het minste geringste zware regels en boetes op. Lukt dat, sluit dan met regelgeving hun pleizertjes af, zoals cafeetjes en natuurgebieden. Uitendelijk heb je een binnenshuis morredend, maar verder mak arbeiders-leger, en kunnen de alfamannetjes erop los parasiteren als God in Frankrijk.

ben kokhals | 04-09-14 | 03:08

Geen idee of iemand het al gezegd heeft, maar er zit geen btw op rookwaren. #fact

XHannibalX | 04-09-14 | 01:34

Heerlijk, VVD stemmen en zo genaaid worden.
Of breken we hier de boel af in opdracht van Brussel.
Zou me niets verbazen.
Ze zoeken het maar uit.
OP de teller van mijn auto staan inmiddels 65.000 km.
Geen druppel NL benzine heeft hij daarvoor gehad.
De lol om in Duitsland te tanken wordt door een steeds lager wordende prijs daar een feest. Nu € 1.469 liter Super E10 (=euro = € 1.78).

Mega Mindie 2 | 03-09-14 | 23:32

Het probleem is dat wanneer men ingeeft en de verhoging terugdraait,men niet alleen gezichtsverllies lijdt,maar dan weet het gepeupel ook dat ze wel degelijk macht hebben.En dat willen koste wat kost voorkomen,dan maar een percentage van de economie naar de kloten.Maar ja die Amsterdamse ,whizzkid, weet het leuk te brengen,want creastiviteit is in de deelraden de hobbie.Zolang een kleine meerderheid nog te eten heeft,en de rekeningen kan betalen,is er niets aan de hand.We hebben allemaal onze kleine eilandje,en met anderen niets te maken.Heb in Mol toch maar even getankt,en wat kannen gevuld a E.1.48. de ltr.Euro95.Wat waren jullie kwijt??

Archy Bunker | 03-09-14 | 21:49

Het plan van de Duitsers om op alle wegen tol te gaan heffen is natuurijk een 1-2-tje tussen Merkel en Rutte. Zo van: doe jij ff op alle wegen tol heffen, dan tanken al die Nederlanders niet meer over de grens, en heb ik geen gezanik meer over de accijnsverhoging. Deal?

Reykjavik | 03-09-14 | 21:29

Ik ben al enige tijd bezig mijn persoonlijke en zakelijke biezen te pakken. Het kost tijd en moeite maar gelukkig wordt ik bijna dagelijks gemotiveerd om door te zetten. Dank hiervoor kabinet.

Rest In Privacy | 03-09-14 | 21:19

Weten we gelijk dat benzine maar een euro per liter kost

typtyphus | 03-09-14 | 19:48

Ooit kwam men al in opstand vanwege een tiende deel, nu knagen onze rovers in Den Haag onze beurzen met zuurverdiende centjes schaamteloos leeg, en we vinden het kennelijk allemaal best. Vooral de PvdA is daar heel erg goed in, dat jatten.

Nederlanddraaitdoor | 03-09-14 | 18:42

En dit alles omdat men maar doorgaat met het toelaten van kansenpareltjes die nooit... maar dan ook nooit één poot uit zullen steken... behalve om de hand op te houden.

Loebas | 03-09-14 | 18:37

Zon apparaatje om brandstoffen uit een tank te zuigen zijn gelukkig niet zo duur ;)

gijs geluk | 03-09-14 | 18:08

Ho wacht 75,92 cent omhoog? Lees ik dat goed? Dat betekend dat een liter van 1,60 naar pak hem beet 2,30 gaat? Of begrijp ik dat nu verkeerd...

petros666 | 03-09-14 | 17:33

@Obersturmführer Henk | 03-09-14 | 16:35
Als jij onder protest dat wel fijn vindt, ga je gang.
Niemand naait mij, ik naai en zonder protest van de tegenpartij, anders naai ik niet.

Jim Lovell | 03-09-14 | 17:23

Terwijl wij hier fulmineren over accijns mag Erik Staal, ex topman van Vestia, zijn vertrekpremie van € 3,5 miljoen houden van de rechter, ook al heeft hij € 1,9 MILJARD door de plee gespeeld door te spelen met beleggingen.

Nederland is KAPODT!

Dhr. de Wit | 03-09-14 | 17:21

Ben niet verbaasd het is per slot van rekening het kabinet van list en bedrog gesteund door de kontneukers.

Toontje-lager | 03-09-14 | 17:14

Roken en statistieken:
Hoeveel sigaretten roken mensen?
De ene roker zal meer sigaretten roken dan de andere, maar gemiddeld genomen wordt er per dag door een roker veertien sigaretten gerookt. Op jaarbasis worden er door de rokende bevolking in Nederland maar liefst 25 miljard sigaretten gekocht.

25 miljard sigaretten is 1,315789473 miljard pakjes (van 19 sigaretten) per jaar.

1315789473 x 3,36 = ruim 4,4 miljard accijns per jaar. "Iets" meer dan de begrote 24 miljoen.

Zzzzark | 03-09-14 | 16:48

Boris die Sauertopf | 03-09-14 | 16:26
En SP, PVV, natuurlijk.

Coolchwip_ | 03-09-14 | 16:40

Jim Lovell | 03-09-14 | 15:09
Jij wordt blijkbaar liever in je kont genomen zonder te kunnen protesteren.

Obersturmführer Henk | 03-09-14 | 16:35

We bezuinigen niet!
Ieder jaar gaat de rijksbegroting omhoog omdat dat nu eenmaal moet (?)
De overheid heeft schijt aan de belastingbetaler, want die kan niets anders dan betalen, dus pakken ze steeds meer.
Miljarden raken we kwijt door geklungel en door het zo maar weg te geven.
Geen probleem zegt de overheid ,dan pakken we ze volgend jaar weer harder.
De sukkels die nog gaan stemmen denken dat dat zin heeft.
Ieder jaar moet een steeds kleinere groep dat ophoesten zodat ze door kunnen gaan met hun onzin.
Mensen ,denk daar eens aan als er weer verkiezingen zijn

pejoar | 03-09-14 | 16:30

Stemt gij nog, ezels????

gamlakuk | 03-09-14 | 16:28

@appeltjesgroeneweide | 03-09-14 | 15:09
Omdat het volk te stupide is om een juist bolletje rood te kleuren.
Hoe achterlijk moet je zijn om nu nog VVD te stemmen. En ja ook PvdA, CDA, GL, D666, CU en SGP.

Boris die Sauertopf | 03-09-14 | 16:26

Parel van het Zuiden | 03-09-14 | 16:05
Welles.

Igor Putkin | 03-09-14 | 16:21

@Parel van het Zuiden | 03-09-14 | 15:08
Deze keer ligt het niet aan Rutte: de hele club rekent zo, van topambtenaar via kamerlidje tot premier en Koning.

Guido | 03-09-14 | 16:21

ambito | 03-09-14 | 16:03
243.
0,03 (3 cent) * 81 is echter 2,43

Igor Putkin | 03-09-14 | 16:20

Die nieuw oldtimerwet levert de schatkist maar 29 miljoen op. Los van het feit dat ik nu opeens 700 euro belasting mag gaan betalen voor mijn oude camper wordt ik ook nog eens geconfronteerd met een directe waardedaling van enkele duizenden euro's. En dan te bedenken dat ik er per jaar nog geen 3000 km mee rijd, waarvan het grootste deel in het buitenland.

fender06 | 03-09-14 | 16:19

De oplossing is minder overheid. Dat houdt dus in dat je automatisch niets meer te zoeken hebt bij de huidige politieke partijen (inclusief PVV, stelletje onnozelaars).

Coolchwip_ | 03-09-14 | 16:18

@ LangeTijdGeleden | 03-09-14 | 16:01

jij weet wel heel goed hoe andere landen ons uitlachen. Misschien moet je in de politiek gaan, en dan de hele tijd zeggen dat we het braafste jongetje van de klas zijn.

De Treinende Rechter | 03-09-14 | 16:13

Je moet nooit cijfertjes vertrouwen nie....

Rekenen is duidelijk niet jullie beste competentie: BTW op een pakje peuken van € 6,= is niet € 1,26 maar € 1,04 (immers 21/121 x €6,=)

Arie Hondekoeter | 03-09-14 | 16:11

Als de begroting maar klopt, dan zien we achteraf wel weer hoe we de gaten der realiteit moeten dichten als het allemaal midner voorspoedig verloopt dan gedacht. Hoe kortzichtig is het budgettair denken van het kabinet hier? Niet alleen leveren de verhoogde accijnzen per saldo minder op dan voor de verhoging, het kost ook nog eens een hoop geld van alle mensen die werkzaam waren in de branche en nu door werkeloos thuis komen te zitten door het wegblijven van klanten. De gemiste inkomsten uit loonbelasting aan de ene kant en uitgaven aan uitkering aan de andere kant zouden ook eens meegerekend moeten worden.

In Nederland is toch de hele autobranche al kapot gesubsidieerd. De auto in Nederland is geen statussymbool meer maar dat is toch vooral een Nederlands fenomeen volgens onderzoek, in onze buurlanden is die tendens stukken minder zichtbaar. Hier staan de kleine compacte auto's aan de top van de verkooplijsten en is alles dat voor de leasemarkt bedoeld is en niet in de 20% of beter scoort, bij voorbaat kansloos. Allemaal aan de kleine zuinige auto's levert lager verbruik van brandstoffen op dus minder inkomsten uit accijnzen. Maar denk ook eens aan minder assurantiebelasting vanwege de lage prijs van die auto's en verzekering is nog altijd op de nieuwwaarde gebaseerd. En de aftermarket branche ligt ook al op apegapen omdat aan dit type auto nou eenmaal niet heel veel geld achteraf meer wordt uitgegeven en dat merk je dan weer aan gemiste BTW-inkomsten in die branche.

Al met al ziet het er nog veel erger uit als je alles mee zou (kunnen) rekenen dan toch nog toe vaak geschetst wordt.

JiggyNL | 03-09-14 | 16:10

Politici die liegen en bedriegen en op papier de inkomsten als feit neerzetten.
It makes you wonder...

BeunDeHaas | 03-09-14 | 16:05

@Igor Putkin | 03-09-14 | 16:03

Nee.

Parel van het Zuiden | 03-09-14 | 16:05

@Igor Putkin | 03-09-14 | 15:48
Een zeer goede aanvulling, Igor.

Jim Lovell | 03-09-14 | 16:04

Igor Putkin
Hoeveel is 3 x 81?

rambito | 03-09-14 | 16:03

Parel van het Zuiden | 03-09-14 | 15:53
Toch ligt de oplossing imo wel bij de overheid. Er zal geld moeten worden geïnvesteerd in werkgelegenheidsprojecten als de (wegen)bouw, de sociale sector, onderwijs en zorg. Komt het algemeen nut ten goede en levert werk en dus geld op.

Igor Putkin | 03-09-14 | 16:03

@peterdh | 03-09-14 | 15:52
Dan kan de staat beter geld bijlenen, de rente staat zo laag dat een overschot op de begroting geen zin heeft.
Zo kan de regering zich als het ware uit de problemen lenen.
En anders hebben we nog aardgas dat we duur aan de moffen kunnen verkopen als Oekraine de gaskraan dichtdraait.

Jim Lovell | 03-09-14 | 16:02

Frankrijk lacht Nederland uit, België lacht Nederland uit, Duitsland lacht Nederland uit, Zwitserland lacht de hele EU uit, maar Nederland in het bijzonder, Noorwegen lacht de hele EU uit, maar Nederland in het bijzonder.

We zijn officieel het lachertje geworden van Europa met de huidige politiek. Op ons immigratie beleid na (Engeland heeft het namelijk nog slechter) worden we op alles uitgelachen met wat onze politiek probeert te presteren en het vervolgens keihard verneukt voor bewoners en toeristen. We zijn een voorbeeld geworden met hoe het NIET moet.

Engeland is het voorbeeld geworden met hoe het NIET moet qua immigratiebeleid.

LangeTijdGeleden | 03-09-14 | 16:01

met = men

Watching the Wheels | 03-09-14 | 15:59

Als je naar de cijfers kijkt schrik je hoe weinig IB er geheven wordt of vergis ik me? 44.209 miljoen (44 miljard) met 8 miljoen werkenden? Zou slechts 5500 euro gemiddeld zijn. statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?D...
.
Accijns is naar beneden gegaan, maar je moet niet raar opkijken als met dat als een milieumaatregel ziet om 'op papier' de CO2-uitstoot terug te brengen als mensen in Duitsland tanken.
.
Misschien kost het wel meer als ze de accijns verlagen en mensen meer gaan tanken. Laatst lieten ze Aldel toch ook failliet gaan in Groningen. Reken maar dat ze ook bezig zijn om e.e.a. om te vormen richting duurzamer, maar dan kun je niet tegen die pomphouders in de grensstreek zeggen, dus de reden is 'geldnood'.
.
Enige wat dan een beetje raar is, is dat ze wel extra geld gaan uitgeven (terwijl ze nog altijd meer uitgeven dan er binnenkomt en dus bij de minste geringste tegenvaller belastingen verder moeten verhogen of verder moeten bezuinigen).

Watching the Wheels | 03-09-14 | 15:58

@aardappelninja | 03-09-14 | 15:49
Of architecten, je kan aan al die mooie moskeeën zien dat het ontwerpen van mooie in het straatbeeld passende gebouwen iets is dat ze echt in de vingers hebben.
Zoals mijn vader altijd zei, zorgen maken moet je aan je kinderen overlaten.

Jim Lovell | 03-09-14 | 15:55

In Oostenrijk lachen ze ons hard uit. Dat is me deze vakantie wel duidelijk geworden.

weer gillers | 03-09-14 | 15:55

@mezelf

Dat is de opbrengst als het tarief met 1 cent wordt verhoogd.

Natte Washand | 03-09-14 | 15:54

@Igor Putkin | 03-09-14 | 15:49

Tsja, dat krijg je in een land waar de bevolking zich heeft laten wijsmaken dat meer overheid goed is, dat de politiek in hun belang werkt, en dat supranationale samenwerkingen die buiten democratisch mandaat vallen de enige weg voorwaarts zijn.

Parel van het Zuiden | 03-09-14 | 15:53

“En dat de prijs van ongelode benzine met een misdadige 75,92 cent accijns per liter opgehoogd wordt. (Wederom los van 21% btw, een liter benzine zou vandaag slechts 0,67 euro de liter kosten zonder btw & accijns. Overheid = maffia.)” Kijk dat klopt nou helemaal. De belasting in Nederland en overigens niet alleen de belasting ook alle bemoeienis en corruptie (vriendjes politiek, eigen zaken voor laten gaan) maakt dat we al lang niet meer over redelijkheid kunnen praten maar over criminaliteit.

Die 243 miljoen is dan ook niets. De uitgave (en dus ook inkomsten.. lees belasting) moeten met zo'n 2/3 omlaag. Boetes moeten er weer als correctie (een wijzende vinger) niet om de staatskas te vullen. Geld moet weer waarde hebben (goud standaard) en het bewust beïnvloede van inflatie deflatie moet verboden worden.

Daarbij moet heel veel van alle verbiedende wetgeving weg en moet de overheid plus al haar vertakkingen begrijpen (en zich ook zo gedragen) dat ze in dienst staan van de burgers. Dat de burgers de baas zijn en de staat + vertakkingen er alleen zijn om ons te dienen, niet om ons te controleren of dat ze boven ons staan. Wat ze wel vaak lijken te denken en hoe ze zich ook vaak gedragen.

Maar zoals het nu is is niet anders dan crimineel te noemen. Maja wat wil je met zo veel socialisme.

DerUnterMensch | 03-09-14 | 15:53

Misschien heb ik het niet goed gelezen of snappen, maar verdient de overheid 52 mio op benzine per jaar?

Maar moet dat niet veel meer zijn? Of is dit per maand?

Natte Washand | 03-09-14 | 15:52

@Jim Lovell | 03-09-14 | 15:09

Je snapt toch hopelijk wel dat als wij masaal stopen met roken, drinken, onnodig consumeren, de allemaal met het openbaar vervoer gaan en zonnepanelen op ons dak zetten...

Dat dan de BTW simpelweg naar 35% word opgehoogd?

Want de rekening moet toch betaald worden en die word betaald door de inkomsten te vergroten. Linksom of rechtsom... Want bezuinigingen bij de staat gaat hem niet worden... sorry...

peterdh | 03-09-14 | 15:52

Na een staatsgreep komen dezelfde soort strontvliegen terug, dus ook dat helpt niet. Centralisatie is het probleem en vindt daar maar eens een werkbare oplossing voor. Met name de transitiefase.

realiteitswaanzin_ | 03-09-14 | 15:50

Jim Lovell | 03-09-14 | 15:44 | | Reageer+ |
Dat is waar. En die participatiehype waait wel weer over wanneer de 4de generatie kansenkinderen zijn opgeleid tot kundige artsen en bejaardenverzorgers. Daar maak ik me absoluut geen zorgen over.

aardappelninja | 03-09-14 | 15:49

Parel van het Zuiden | 03-09-14 | 15:32
Too little, maar vooral too late. Helaas.

Igor Putkin | 03-09-14 | 15:49

Zo jammer dat al die malloten weer terug zijn van reces, overal weer dat geouweneel en gedraai, schijtziek word je van die lui.

Uw Verzekeringsadvis | 03-09-14 | 15:48

Jim Lovell | 03-09-14 | 15:41
Precies. Plus dat demense minder tijd hebben om maar oeverloos te zeiken op de overheid, waar ze tegelijkertijd zwaar op leunen. Komt de algehele positiviteit ook ten goede.

Igor Putkin | 03-09-14 | 15:48

@Parel van het Zuiden | 03-09-14 | 15:08
Het kabinet is ZOWEL incompetent als ter kwader trouw.

Rest In Privacy | 03-09-14 | 15:47

Koning Radboud | 03-09-14 | 15:40 |
Een gescheurde anus wordt meestal veroorzaakt door te grote drollen.

bolkebeer | 03-09-14 | 15:47

@Jim Lovell | 03-09-14 | 15:44
Dus ook minder feesten enzo.. kuch

Jim Lovell | 03-09-14 | 15:45

Ahjoh, cijfers en budgetten zijn relatief. Kijk naar ows. Hysterisch wijf er neer zetten, huilen dat het geld op is, dat de norm toch echt terug moet naar 0,8, blablabla, en ondertussen hele happen uit defensie/buza/en god weet welke ministeries nog meer inzetten voor zaken die toch echt goeddeels of alleen maar met ows hebben te maken. 0,8% mijn reet, eerder minimaal 3%.

maggoo | 03-09-14 | 15:45

@aardappelninja | 03-09-14 | 15:39
Meer mensen zouden moeten minderen met consumeren om zo de natuur te sparen en een zakcentje over te houden voor de oude dag om later gezeur over het "moeten" partyciperen tegen te gaan.

Jim Lovell | 03-09-14 | 15:44

Ja maar, GS, we kunnen het mooie verhaal natuurlijk niet laten verpesten door *feiten*! Dat moeten we niet willen met zijn allen.

marcoplarco | 03-09-14 | 15:43

Totale brandstofaccijns was ongeveer 11 miljard in 2010, CBS lijkt cijfers weer eens niet bijgewerkt te hebben. Zou niks verbazen als ook daar weer Bouwlobby achter zit, zonder inkomsten geen uitgaven aan wegen.
statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?D...

Watching the Wheels | 03-09-14 | 15:42

@Igor Putkin | 03-09-14 | 15:32
Van de werkverschaffingsprojecten uit de vorige crisis, plukken we nu nog de vruchten. Dat kan en moet nu weer. Werken is goed voor lichaam en geest.

Jim Lovell | 03-09-14 | 15:41

De overheid heeft niet helemaal door dat het volk inmiddels wel een beetje aan zijn grens zit van hoeveel belasting wij met zijn alleen kunnen opbrengen. Die denken nog steeds dat het truucje van we verhogen de belastingen gewoon weer nog steeds werkt. Dat inmiddels mensen geen geld meer overhouden aan het einde van de maand en bij elke verhoging simpelweg hun bestedingen terug moeten schroeven en daarmee weer allerlei andere negatieve gevolgen in gang brengen door een teruglopende economie gaat er blijkbaar bij de champagne elite van het kaviaar niet in Wel raar want het zijn toch allemaal van die normale mensen die zich elke dag onder het normale volk van Nederland begeven?

jeroenpauldiederik3 | 03-09-14 | 15:41

ik ben dit land ZO godvergeten SPUUGZAT dat ik werkelijk KOTS op iedere politicus die denkt te weten hoe het allemaal moet. Dat de PVV een bliksemafleider is wordt steeds duidelijker. Wanneer is het genoeg ? De anus scheurt bijna.........

Koning Radboud | 03-09-14 | 15:40

Jim Lovell | 03-09-14 | 15:09 | | Reageer+ |
Gewoon stoppen met consumeren bedoelt u? Want bijvoorbeeld accijnsverhogingen op brandstof nodig voor het transport van uw macrobiotische quinoa worden gewoon aan u doorberekend.

aardappelninja | 03-09-14 | 15:39

@modderator | 03-09-14 | 15:28
Inderdaad, en dat omdaat het kabinet dacht even snel geld te graaien. Ik heb zelf een semi-oldtimer die in de regeling valt (benzine, dus gelukkig maar 120 euro per jaar) maar die mag ik nu niet meer op de openbare weg hebben en laat staan gebruiken in de wintermaanden! Erg onhandig, maar niet onoverkomelijk. Veel erger is het voor Amerikanen e.d. op LPG of diesels en hier was al een regeling voor voor deze monstrositeit!

Ommie de HaatMoker | 03-09-14 | 15:39

Ben op dit moment mijn vrouw aan het aanduwen. Is dat belastingvrij? Zo niet dan ruil ik haar in voor een soenniet.

bolkebeer | 03-09-14 | 15:37

"Volgens Geert Wilders is het ‘kwartje van Kok’ „nooit teruggeven” – doelend op de accijnsverhoging in 1991 van 18,3 guldencent op één liter ongelode benzine en 7 guldencent op diesel. De verhoging op diesel werd weliswaar in 2001 en 2002 volledig gecompenseerd in de vorm van drie accijnsverlagingen, maar kwam er in 2008 ook even hard weer bij: netto heeft de dieselrijder aan de pomp zijn ‘kwartje’ dus niet teruggekregen. Voor het ‘kwartje’ op benzine geldt dat de opbrengsten daarvan zijn geïnvesteerd in infrastructuur. Dat zou je als een soort ‘teruggave’ aan de burger kunnen zien. Maar in die zin wordt iedere belasting uiteindelijk teruggegeven aan de burger. Aan de pomp is de accijnsverhoging op benzine uit 1991 echter nooit teruggedraaid. Een accijns alleen tijdelijk terugdraaien (zoals bij diesel) of herinvesteren in infrastructuur (zoals bij benzine) vinden wij niet hetzelfde als het ‘teruggeven’ ervan aan de automobilist. We beoordelen de bewering dan ook als waar." www.nrcnext.nl/blog/2012/06/27/next-ch...

Watching the Wheels | 03-09-14 | 15:37

Heeft het nog nut iets te vermelden? Het veranderd toch niet. Kom maar op met die poezen foto's.

MiGi | 03-09-14 | 15:35

-weggejorist-

Drs. Lampelul | 03-09-14 | 15:32

Hou toch een sop met dat eeuwig kutkwartje van kok. Dat is tegenwoordig 2 cent en zet geen zoden meer aan de dijk.

Drs. Lampelul | 03-09-14 | 15:32

@Igor Putkin | 03-09-14 | 15:13

Gezien de totaal vercorrumpeerde staat van de Nederlandse rechtstaat en de verregaande infiltratie van de gevestigde politiek in alle facetten van de overheid. Een revolte, kort maken gevestigde politiek, regering van nationale eenheid, volledig herstel van de grondwet, Nederlandse soevereiniteit, en een begin met een gecontroleerde afbraak van alle niet-kerntaken van de overheid. Ik prefereer goedschiks via protest en fluwelen revolutie, maar kwaadschiks mag ook. Ik ben klaar met het verraad, het gegraai, en het gelieg. Het is genoeg geweest.

Parel van het Zuiden | 03-09-14 | 15:32

Jim Lovell | 03-09-14 | 15:27
Juist. Als ze die uitkeringstrekkers en werklozen gewoon tewerkstellen voor het algemeen nut zal dat op vele fronten een positieve uitstraling hebben.

Igor Putkin | 03-09-14 | 15:32

Ik zei kwartje van Kok is 25 x 81 milj. = 2 miljard jaarlijks alleen al op benzine, maar hoe jullie dat kunnen horen :). Zat het ook op Diesel? Kan iemand eens uitrekenen hoeveel miljard fossiele brandstof oplevert, dan weet je meteen waar we oorlog voor voeren.

Watching the Wheels | 03-09-14 | 15:31

Als een ondernemer liegt over zijn bedrijf, inkomsten en/of de belastingen die hij betaald dan riskeert hij jaren in de cel en duizenden tot miljoenen euro boete met als risico dat er een handjevol werknemers ontslagen worden. Zelfs als het maar een klein foutje was dat recht gezet had kunnen worden.

Liegt een politici over cijfers die het lot van 10 miljoen huishoudens hun inkomen, werk en besteedbaar vermogen op scherp zetten of zelfs keihard raken met baanverlies aan toe, dan is het oké want 'in gecalculeerd ambtenaars risico' ofzoiets.

Een staatsgreep klinkt met deze liegende kleaute politici nog niet eens zo slecht.

LangeTijdGeleden | 03-09-14 | 15:31

Is toch geen speld tussen te krijgen? Van politiek wensdenken gaan ondernemingen keihard failliet (met uitkering en schuldsanering ten gevolge).

En dat is heel erg, om te janken zo erg.

On the up side: De Duitsers doen het ook met hun kauft- nie-meer-im-Deutschland-Vignet

De Treinende Rechter | 03-09-14 | 15:29

de nieuwe oldtimer-regeling heeft al heel wat banen gekost in die branche.
Hier in de buurt zit zo'n bedrijf. Er werkten 4 mensen full-time. Nu nog maar 1.

modderator | 03-09-14 | 15:28

Kwaadaardige leugens? Hier in Nederland? Neeeeeee....

More Than Happy | 03-09-14 | 15:28

Klein bier en de ophef niet waard, bij sociale zaken pissen ze dit bedrag per dag weg, minstens.

Jim Lovell | 03-09-14 | 15:27

Wanneer geven ze in godsnaam deze liegende volksvertegenwoordigers gewoon eens een celstraf.

B85 | 03-09-14 | 15:25

@flame_me | 03-09-14 | 15:19
dat hebben ze natuurlijk dmv een handjeklap met duitsland allang bepaald. wij benne niet dom, enige probleem is dat we er ook nooit het binnenhof voor in de brand steken. al moet ik zeggen dat ik hoop dat die maya voorspellingen nou eecht eens uitkomen en er een meteoriet op het binnenhof valt, misschien nog geluk genoeg dat ie net de schilderswijk meepikt.

GekkeDave | 03-09-14 | 15:25

Nederland is #1 in (falende, ondernemer omduwende, verlies makende) belastingen. Dus het kabinet doet er alles aan om die titel te behouden.

Zelfs door leugens de wereld in te helpen om het plebs maar te laten denken dat ze 'goed werk' doen.

LangeTijdGeleden | 03-09-14 | 15:24

Zolang onze gekozen volksvertegenwoordiging braaf "ja" knikt en de volgende verkiezingen het volledig vertrouwen van de kiezer krijgt, zal er niets veranderen.

Er zal dus niets veranderen.

jemagookniksmeer | 03-09-14 | 15:24

Wat we doen is de balans in evenwicht brengen.we bezuinigen niet want de overheid moet door gaan met onzinuitgaves en minder aan de burger geven.fuck them.

pejoar | 03-09-14 | 15:23

istawa | 03-09-14 | 15:21
Houden we ook graag zo, want ook de PVV moet gewoon de BV Nederland draaiende houden. Dus het verschil wordt dan: Een normaal bestuur t.o.v. elke dag weer een spliterpartij erbij.

Vloberto | 03-09-14 | 15:23

@geldgelul | 03-09-14 | 15:11
dacht daqt we inmiddels daarin in afgestudeerd waren. maarja, wat wil je met een PVDA (Portodinges van de ander)

GekkeDave | 03-09-14 | 15:23

Las gisteren dat de opbrengsten van assurantiebelastingen ook al tegengevallen waren na verhoging. Er was op gerekend dat er meer verzekering verkocht zouden worden, ipv zijn mensen hun polissen allemaal eens goed tegen het licht gaan houden en hebben ze zelfs polissen geschrapt....

Gaat goed, Dijsselbloem.... vooral poot stijfhouden en op de ingeslagen weg blijven doorgaan.

StijlloosInkoppertje | 03-09-14 | 15:22

helaas er is geen alternatief met CDA wordt het alleen maar erger, dat hebben we de laatste 40 jaar wel gezien, en de PVV heeft geen schijn van kans om ooit in een regering te komen.

istawa | 03-09-14 | 15:21

Als Duitsland nou die maut gaat invoeren tankt iederen weer in Nederland en hebben we een begrotingsoverschot.

flame_me | 03-09-14 | 15:19

appeltjesgroeneweide | 03-09-14 | 15:09
We bezuinigen vooral omdat alle politieke partijen in Nederland minus SP en PVV dit willen. Die willen op de pof van jong werkend Nederland en toekomstige generaties onze welvaart kunstmatig verhogen. En dat is maar goed ook want we geven nog steeds veel meer uit dan dat er binnen komt en daar betalen jij, ik en alle andere werkenden de rekening voor. Dat is niet anders dan dat jij geld bij gaat lenen om iets te kopen wat je eigenlijk niet kunt betalen, dat kost veel geld. Het is niet zozeer omdat de EU dat wil, kijk naar Frankrijk die trekken zich daar ook amper wat van aan. Was er geen EU geweest dan hadden we ook vast en zeker flink bezuinigd, simpelweg omdat wij verstandiger dan de rest. En ik zou de andere landen die niet bezuinigen niet graag als voorbeeld willen nemen want daar gaat het alles behalve goed.

kicktherabbit | 03-09-14 | 15:16

Wij zitten hier een dikke 30 km van de oostgrens en je hoort steeds vaker dat mensen één keer per week hun grote boodschappen over de grens doen want goedkoper en dan daar ook nog even een kopje leut met een gebakje doen. Geen gezeik met linkse stadsbesturen die overal parkeergeld voor willen vangen, stukken goedkopere boodschappen en op de terugreis wordt de tank ook nog even volgegooid. En diezelfde mensen maar klagen dat er hier zoveel leegstand in de winkelstraten ontstaat. Maar wel hun schoenen bij Zalando kopen omdat die 5 Euro per paar goedkoper zijn dan bij de plaatselijke Al Bundy.

eerstneukendanpraten | 03-09-14 | 15:15

Dat je belasting moet betalen is op zich niet zo'n probleem.
Dat het merendeel van dat geld gaat naar dingen waar de netto-betaler alleen maar last van heeft, inclusief een fors aantal weg-met-ons clubjes, is onverteerbaar en daarom is iedere verhoging onacceptabel.

Cuyahoga | 03-09-14 | 15:14

Parel van het Zuiden | 03-09-14 | 15:08
Wat is het alternatief? Serieus.

Igor Putkin | 03-09-14 | 15:13

@appeltjesgroeneweide | 03-09-14 | 15:09
Omdat er baantjes binnengehaald moeten worden. En elke beslissing die negatief uitpakt voor de EU heeft een directe impact voor de toekomst van mensen die beleid maken. Als je al gepasseerd kunt worden omdat je een cheeky opmerking maakt over iemand z'n drankprobleem... laat staan wat er gebeurt als je de EU goden verzoekt.

zonder_moeite | 03-09-14 | 15:13

Excuus, 2,43 miljoen.

Igor Putkin | 03-09-14 | 15:12

Maar het klopt op papier, de begroting is rond. Brussel blij. Laat stand wat Zuid EU in de begroting heeft gefantaseerd ..... oei oei oei

ikdenkwat | 03-09-14 | 15:11

De overheid steelt van ons allemaal, kijk maar eens op www.autorover.nl hoeveel bpm er bij ons op een nieuwe auto zit. Vergeleken met belgie zijn de auto's hier vele tientallen procenten duurder als in belgie en Duitsland.

misschien kunnen ze er nog wat meer bpm op gaan drukken, dan zijn de auto's in Nederland straks honderden procenten duurder als in onze buurlanden, zijn we toch nog ergens de beste in, nl belasting heffen

geldgelul | 03-09-14 | 15:11

Maak van die 243 miljoen maar 24,3 miljoen. Voor de rest een goed verhaal.

Igor Putkin | 03-09-14 | 15:11

We hebben een faalkabinet met een faal minpres genaamd Rutte.
- Waarom bezuinigen we? Omdat de EU dat wilt
- Moet dat dan? Niet echt, andere landen doen het ook niet
- Waarom Rutte dan wel? Weten we niet.
- Is bezuinigen slecht? Wel als je daarmee je economie sloopt.
- Slopen we onze economie dan? Ja, dat doen we
- Wat moeten we dan doen? Uit de EU of stoppen met bezuinigen.
- Waarom doen we dat niet dan? Omdat Rutte geen eigen ideeën of inbreng heeft.
- Waarom is hij dan onze minpres? Tja...

appeltjesgroeneweide | 03-09-14 | 15:09

Stoppen met die vieze gewoontes als roken, een elektrische accuwagen kopen en je verdriet niet wegzuipen, en dan heb je geen last van veel accijns stijgingen. En een ondernemer moet creatief zijn, een andere markt zoeken en niet zeiken.

Jim Lovell | 03-09-14 | 15:09

Serieus. Is het Kabinet Rutte nou echt op elk onderwerp incompetent of te kwader trouw?

Parel van het Zuiden | 03-09-14 | 15:08

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland