achtergrond

Geenstijl

Cijfertjes! Kwaadaardige leugens over accijns

accijnspicaatje.jpg Plaatje. Met cijfertjes. Afkomstig uit de vandaag door MinFin Dijsselbloem aan de Kamer gestuurde sleuteltabel (pdf) voor de verwachte belastingopbrengsten voor 2015. Wat zien wij hier? Welnu. Wij zien in het linkerrijtje met cijfers dat er op een pakkie peuken van 6 euro 3,36 euro accijns zit. (Dat is nog los van de 1,26 euro btw trouwens). En dat de prijs van ongelode benzine met een misdadige 75,92 cent accijns per liter opgehoogd wordt. (Wederom los van 21% btw, een liter benzine zou vandaag slechts 0,67 euro de liter kosten zonder btw & accijns. Overheid = maffia.) Maar het is niet het linkerrijtje dat onze aandacht trekt. Als u rechts kijkt, ziet u de verwachte opbrengst per eenheid, in miljoenen euro's, voor 2015. Dus 52 miljoen euro voor benzine, 81 miljoen voor diesel en 7 mio voor LPG. MAAR DAT KLOPT NIET. Deze cijfers zijn onzin, gebaseerd op wat het kabinet wil, hoopt en nodig heeft. Maand na maand tonen berekeningen, onder andere gedaan door overheidsabacus CBS, aan dat de opbrengsten uit brandstofaccijns honderden miljoenen lager uitvallen. Tóch stuurt de regering deze winstverwachting naar de Kamer. Dat is kwaadaardig, want politieke partijen gebruiken deze cijfers om hun tegenbegrotingen voor Prinsjesdag op te baseren. Zo werken de spelregels: het kabinet geeft de sleutel, de oppositie moet daar mee aan de slag. Als je dan in een tegenbegroting wil voorstellen om de accijns op diesel met 3 cent te verlagen (omdat je daarmee onder Duits prijsniveau komt en de afzet + omzet dus vermoedelijk zullen stijgen), zegt de regering: 'Stijgende omzet? Nee hoor, op basis van onze cijfers kost dat 3 x 81 miljoen = 243 miljoen euro op je totale begroting'. Superslim, want op die manier zal dus niemand in zijn tegenbegroting voorstellen de accijns te verlagen en blijft iedereen net doen alsof accijnsverhoging méér geld oplevert. Terwijl het in de praktijk voor dalende staatsinkomsten zorgt en - veel erger - tot werkloosheid en failliete ondernemingen leidt. En nu snapt u meteen waarom accijnzen regelmatig omhoog gaan, maar nóóit terug naar beneden komen. Zei iemand daar 'Kwartje van Kok'? Oldtimers: Over onzin en gegoochel met cijfers gesproken. De herinvoering van MRB voor oldtimers gaat geen 120 mio opleveren (zoals de overheid claimde), maar slechts maximaal 35 miljoen (pdf).

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.