Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

TK LIVE. Briljant SP-plan: werken voor je wachtgeld

epictruiii.jpgMogen het wel allemaal bolle bafters zijn bij de SP, briljante plannen hebben ze zo nu en dan gewoon wel. Vandaag debatteert de Tweede Kamer over o.a. de nieuwe regels en aanscherpingen voor mensen in de bijstand. Volgens VVD'er Sjoerd Potters wordt er daarmee echt liberaal VVD-beleid realiteit. Joeptiedoe, hartstikke mooi. SP-mevrouw Karabulut zegt daarom tegen RTL Nieuws: 'Als politici dit zulke goede maatregelen vinden voor het normale volk, dan moeten ze die eerst van toepassing verklaren op zichzelf. Oud-politici met wachtgeld mogen wat mij betreft ook gedwongen worden om te gaan werken zonder loon en ze mogen ook verplicht worden om te verhuizen. Gelijke monniken, gelijke kappen.' Pats. Ouderwets gevalletje van niets tegen in te brengen. Als u als normale pauper een baan aangeboden krijgt aan de andere kant van het land moet u maar gewoon verhuizen. Niets staat bijvoorbeeld voormalig CDA-Kamerlid Kathleen Ferrier (700.000 euro wachtgeld, woonachtig te Hong Kong) dan nog in de weg om te moeten verhuizen naar het compound van Erik de Vlieger. Sowieso episch. Ex-politici een baan aanbieden als schoonmaker van je eigen huis wetende dat ze die baan niet mogen weigeren. Dan is het nu slechts wachten op een onvermijdelijke politieke meerderheid voor dit volstrekt logische, eerlijke en sociale plan. Oh. Wacht. Meekijken naar het debat kan op WERKENVOORJEBROOD24.

Reaguursels

Inloggen

En wat heeft zij/hij voor een gedrocht aan ? Kan je dat echt kopen? :((
Lief meiske | 06-02-14 | 19:17 | + 0 -

dat is een speciaal Roy Donders fuck het plebs kamerpak .. staat ze goed, verder gaf ze natuurlijk helemaal geen fatsoenlijke antwoorden, met name vind ze de verhuisplicht heel normaal voor mensen die geen vermogen (mogen) hebben.
Weetje wat een verhuizing kost trut ?!

(c)ZWITSUL | 06-02-14 | 23:00

Sjourd jij bent toch voor?

mr MT | 06-02-14 | 22:31

Helaas Van Leeuwen, de vergelijking gaat mank. De wachtgeldperiode is sinds 2011 gelijkgeschakeld met de maximale WW duur (3 jaar en 2 maanden). En is dus eigenlijk niets anders dan WW. Fair enough, een luxe ww, want geen daggeldmaximum. Bijstandsverplichtingen opleggen in een WW periode lijkt me niet logisch.

viam_sum | 06-02-14 | 22:01

De SP niet niet mij ding maar als je gelijk hebt, heb je gelijk!

Moonwarrior | 06-02-14 | 19:35

Nu is hübsche :( Jetta aan het woord. Is het zeker dat zij een vrouw is?
En wat heeft zij/hij voor een gedrocht aan ? Kan je dat echt kopen? :((

Lief meiske | 06-02-14 | 19:17

de PvdA gaat op de guur rechtse toer en bezuinigt 2 miljard aan de onderkant van de samenleving .. die roosjes steek je maar waar de zon meestal nooit schijnt.

(c)ZWITSUL | 06-02-14 | 17:19

Alles wat Karabulut zegt vind ik eigenlijk heel goed omdat ik een beetje verliefd op haar ben.
Maar in dit geval heeft ze nog gelijk ook!

Peyronie | 06-02-14 | 17:19

Zo'n wet is wel bedoeld voor het plebs, niet voor (nutteloze) politici.

Iwmac | 06-02-14 | 16:10

@gentle giant | 06-02-14 | 15:49
Klopt, daar heeft u gelijk in, al zijn er mogelijkheden om jezelf daar (kortdurend) voor te verzekeren, net als ziekte, arbeidsongeschiktheid etc. Al zet dat over het algemeen ook geen zoden aan de dijk als het bij die private partijen op betalen aan komt.

Ven1V1d1V1c1 | 06-02-14 | 15:55

@Ven1V1d1V1c1 | 06-02-14 | 14:40 Voor zelfstandigen geldt geen WW hé?

gentle giant | 06-02-14 | 15:49

pure willekeur en lokale politiek gaan bepalen of en hoe jij een tegenprestatie gaat leveren en of je gekort word.
slechte zaak Dijkgraaf.. wat krom is praat jij niet recht.

(c)ZWITSUL | 06-02-14 | 15:04

Dijkgraaf moet zich kapot schamen

(c)ZWITSUL | 06-02-14 | 14:51

en dan nu de gristelijke SGP gedoger die begint met complimenten aan de staatssecretaris .. zijn er GVD geen gristelijke AOW'ers die gekort gaan worden ?

(c)ZWITSUL | 06-02-14 | 14:43

Voorafgaand aan bijstand krijg je normaal gesproken WW waarbij (nog) geen vrijwilligerswerk wordt verlangd, noch een verhuisplicht wordt opgelegd.

Wachtgeld is wat dat betreft ook een (zeer royale) tijdsgebonden WW, waarna je theoretisch ook in de bijstand terecht zou komen.

Dat voorstel slaat dus nergens op en maakt geen enkele kans, in tegenstelling tot een realistisch voorstel om het wachtgeld te versoberen.

Ven1V1d1V1c1 | 06-02-14 | 14:40

SP-mevrouw Karabulut heeft groot gelijk, ze zal natuurlijk weinig waardering krijgen voor haar standpunt, maar ze heeft gewoon gelijk.
Mark Krachtwijk | 06-02-14 | 14:14 | + 3 -

eens.. heel sterk Karabulut !

(c)ZWITSUL | 06-02-14 | 14:37

Zatkniss | 06-02-14 | 12:11 | + 0 -

Dat is de vergelijkingtruc waarmee politici ook zo graag schermen.
"Ja. Maar in het buitenland is het veel erger"
What's the use?
Moeten we dan eerst naar dat niveau afzakken?

Enfin, de discussie is afgedwaald. Het ging om die idiote wachtgeldregeling en de priviliges van politici.
Waarvan sommige (Kathleen Ferrier) de rest van hun leven van kunnen genieten zoals hierboven la debaters hebben aangegeven.
Dat moeten we gewoon niet willen.

A propos maak je je ook zo druk over die uitkeringtrekkers die tot het oranjhuis behoren?

knerf | 06-02-14 | 14:31

SP-mevrouw Karabulut heeft groot gelijk, ze zal natuurlijk weinig waardering krijgen voor haar standpunt, maar ze heeft gewoon gelijk.

Mark Krachtwijk | 06-02-14 | 14:14

Vrouw Hamer valt in de zelfde regeling als Kathleen Ferrier, anciënniteit en leeftijd is voldoende voor wachtgeld tot pensioenleeftijd, als ik goed begrijp dus tot haar 70ste als men dat voor ons beslist.
Ik zou graag een statement zien van de PvdA.

gentle giant | 06-02-14 | 13:50

Wil mij s.v.p verbeteren waar ik ernaast zit :

De gristen Kathleen F. heeft RECHT op TIEN jaar lang 71 KILOEURO terwijl haar man gewoon werkt en ze zélf ontslag nam en diréct ons land verruilde voor Hong-Kong (waarmee dat collectieve geld weg is). Dit omdat de zielige ex-politicus/ambtenaar door de maatschappij uitgekótst wordt en dus nergens anders meer kan graaien?
En dan worden u en ik gevraagd offers te brengen en te buigen voor dit soort sluwe constructies? Fuck it. Normaliseer die wachtgeld regeling eerst maar.

Shareholder II | 06-02-14 | 13:49

dus AOW'ers/gehandicapten worden gekort als ze inwonen bij hun kinderen of andersom als een AOW gerechtigde een kind/familielid in huis heeft.
-
De vraag die gesteld is.. hoe controleer je dat in Turkije of Marokko ?
Wordt iedereen wel gelijk behandeld bij gemeente A en gemeente B ?

(c)ZWITSUL | 06-02-14 | 13:47

het verplaatsen van banen naar lage lonen landen door bedrijven is dan ineens niet meer nodig. Win-Win.
vanhetvarken | 06-02-14 | 13:37 | + 0 -

gokje.... VVD'er ?

(c)ZWITSUL | 06-02-14 | 13:43

Verplicht vrijwilligers werk is belachelijk, wordt je gezellige 'vrijwillig breien voor homo's' clubje dan aangevuld met de halve schilderswijk tegen hun zin ?

Grote (a)sociale werkplaatsen, waar bijstanders tegen stukloon hun brood moeten verdienen daarentegen lijkt mij aanmerkelijk minder verstorend, het verplaatsen van banen naar lage lonen landen door bedrijven is dan ineens niet meer nodig. Win-Win.

vanhetvarken | 06-02-14 | 13:37

en om 14:00 komt dat zielige PvdA vrouwtje zich verantwoorden

(c)ZWITSUL | 06-02-14 | 13:31

@lady blabla | 06-02-14 | 11:03 |
Gaarne attendeer ik u erop dat zodra vrijwilligerswerk verplicht wordt gesteld er geen sprake meer kan zijn van vrijwilligerswerk.
Vrijwilligerswerk behoort volledig uit je zelf te komen van wat je zelf nuttig vindt om te doen tegen slechts een kleine vergoeding.

ProAsfalt | 06-02-14 | 13:20

Wens van ambtenaren, politici en werkgevers is dat iedereen straks voor nop aan de slag moet, behalve zijzelf uiteraard.
Alleen zien zij één ding over het hoofd: als men niets verdient, kan men ook niets uitgeven. Met als gevolg dat politici, ambtenaren en de werkgevers ook niets meer betaald kunnen krijgen.
Oeps, vergeten. Dat is voor hen ook niet meer interessant. Zij hebben de schaapjes natuurlijk al op het droge.
Welkom in slavernij 2.0.

ProAsfalt | 06-02-14 | 13:12

@Expert Homo | 06-02-14 | 10:35 |
Mooi, maar die vlieger gaat niet op gelet op 700.000 werklozen met slechts 95.000 openstaande vacatures.

ProAsfalt | 06-02-14 | 13:08

De discussie is te veel afgedwaald en ik ben daar mede schuldig aan.
Het ging tenslotte over de wachtgelden..

Maar werk ze! No hard feelings!

knerf | 06-02-14 | 12:42

Zatkniss | 06-02-14 | 12:00 | + 0 -

Wat is daar mee bewezen simpele ziel?

Dat jij last hebt van het bekende generatieconflict dat al eeuwig speelt?
Je domweg afzetten tegen de vorige generatie en dus deugt niemand boven de 60 meer? Dat wat veel mensen van mijn generatie ook deden en die van de generatie daarvoor ook eeer deden, niets nieuws onder de zon is?
En straks gaan weer mensen zich afzetten tegen jouw generatie..
Allemaal simpele zielen die vergeten dat de geschiedenis zich herhaalt en je gewoon in je onmacht maar een hele groep mensen de schuld moet geven om je eigen falen te verdoezelen
Zoiets?

knerf | 06-02-14 | 12:32

En dan het refrein:
GVD VVD GVD VVD GVD VVD

niks mis mee | 06-02-14 | 12:28

Professor Superhirn | 06-02-14 | 12:17 | + 0 -

en op een dag komt er iemand van links.... nee niet de SP, maar iemand met 120 KM per uur die jou niet heeft gezien.

(c)ZWITSUL | 06-02-14 | 12:26

Verder zijn er ook mensen die niet de capaciteiten hebben waar jij je op voorstaat.Die zal je toch op de been moeten houden.
@knerf | 06-02-14 | 11:54
Kijk, en daar verschillen wij van inzicht: in mijn ogen zijn er geen mensen met 'mindere capaciteiten'. Ieder heeft zijn of haar talent, al heeft de een minder moeite om zijn of haar talenten te ontplooien dan de ander.
Maar het is bij uitstek de linkse kerk die de mensen bij wie het talent zich niet snel genoeg manifesteert vanaf hun 16de levensjaar in de hoek 'minder capaciteiten/niet in staat om de eigen broek op te houden' zet, en ze voorziet van uitkeringen en toeslagen. Vind je het gek dat die mensen vervolgens zich niet meer uitgedaagd voelen om hun talent op te zoeken?

Ik heb respect voor iedereen die wat zijn leven maakt en dingen kan leveren waar een ander behoefte aan heeft. Of dat nou een kundige stratenmaker is, een competente hoogleraar of een handige ondernemer maakt mij niet uit. En de hoogte van het salaris wordt bepaald door de marktvraag, niet door een centrale planeconomie. Anderen bepalen voor mij hoeveel ze me willen betalen - niet ikzelf! Of iemand veel verdient maakt mij ook niet uit, maar zelf vind ik het een buitengewoon prettige bijkomstigheid dat ik mijn talent te gelde heb kunnen maken. En bij dezen beroep ik me op het recht van vrije meningsuiting om te zeggen dat ik blij ben met mijn salaris, trots op wat ik tot nu toe heb bereikt, en dankbaar aan iedereen die dat mogelijk heeft gemaakt.

Zo, dat was de lunchbreek - nu weer hard aan het het werk. Die pensioenpremies moeten tenslotte ook worden betaald.

Professor Superhirn | 06-02-14 | 12:17

Deze mensen wachten niet meer:
.
Zoektocht naar werk in buitenland

In 2011 zochten nog maar 4000 mensen een baan buiten Nederland, inmiddels staat de teller op 47.000. „Het aantal neemt in rap tempo toe, per maand komen er zo een 1500 personen bij”, weet Hubert Heutink van uitkeringsinstantie UWV. Het gaat om zowel werklozen als mensen die al een baan hebben en toe zijn aan een nieuw avontuur. „Het opleidingsniveau loopt gigantisch uiteen. Van mensen die in de grensstreek wonen en een baan zoeken in de Duitse kinderopvang, tot it’ers en medisch personeel die overzees aan de slag willen”, aldus Heutink.

www.telegraaf.nl/overgeld/werk-inkomen...

Op en 8 en 9 februari is de emigratiebeurs weer open... voor een beter leven, heb ik geleerd.

duitse herder | 06-02-14 | 12:14

knerf | 06-02-14 | 12:06 | + 1 -
Ik kan wel een 6 maands vakantie in plechnik (dorp in belarus) regelen voor je. Kun je mijn oom Serge eens gaan uitleggen hoe slecht de mensen het in nl hebben. Sorry hoor maar jankverhalen over nl uitkeringstrekkers doen mij niks. Niemand verhongert in nl emacs het echt nodig is kun je bij de soos aankloppen voor bijzondere bijstand

Zatkniss | 06-02-14 | 12:11

Het grote zwijgen bij PvdA gerelateerde sites is opvallend. Vanmiddag mag die heks zich verantwoorden.

bakoenin | 06-02-14 | 12:11

Zatkniss | 06-02-14 | 11:51 | + 0 -

Hoe zou het toch komen dat veel mensen in het oosten van Duitsland terugverlangen naar de DDR?
In eerste instantie snap je dat niet want wie wil er terug naar zo'n dictatuur?
Maar de economische omstandigheden waren voor veel mensen in die tijd beter.

En menswaardig?
Ik heb wekelijks te maken met mensen die nog geen 250 a 300 euro per maand overhouden.Daar moet dan van gegeten en gekleed worden, plus nog andere kosten.
Allenstaande moeders met een kind...
Verder heerst er in de grote steden een woningnood en gaat het weer de kant op van de jaren vijftig.
De overheid doet er geen fuck aan, al sinds de 2e WO blijft dit probleem bestaan.

knerf | 06-02-14 | 12:06

Wat is het CDA aan het doen?

lady blabla | 06-02-14 | 12:01

knerf | 06-02-14 | 11:54 | + 0
Aaah u is een babyboomert? Quod errat demonstrandum

Zatkniss | 06-02-14 | 12:00

Ven1V1d1V1c1 | 06-02-14 | 11:48 | + 0 -

Ironie?

Niet gezien, ik lees wat er staat en heb al vroeg op school geleerd dat je met ironie op schrift moet oppassen.
Verbaal heb je nog de mogelijkheid van mimiek en dictie.

knerf | 06-02-14 | 11:58

Beetje veel uitroepteken mensen. Je m'excuse

Clemsel | 06-02-14 | 11:57

Professor Superhirn | 06-02-14 | 11:38 | + 2 -

Jij werkt waarschijnlijk puur voor jezelf.De vraag is wat dat voor de maatschappij betekent
Verder heb ik er een hekel aan als mensen lopen op te scheppen hun eigen inzet.
Of jij hard werkt dat moeten een ander maar beoordelen.
Jezelf complimentjes geven vind ik nogal zwak.

Verder zijn er ook mensen die niet de capaciteiten hebben waar jij je op voorstaat.Die zal je toch op de been moeten houden.
Ik heb er nooit een punt van gemaakt dat ik van mijn salaris ook anderen onderhield, al vind ik dat uitvreters wel aangepakt moeten worden.
Nu ik gepensioneerd ben, werk ik nog steeds vrijwillig en krijg er niks voor betaald.Maar ik blijf het gewoon doen zonder daar over op te scheppen.
Tegelijkertijd heb ik vaak geconstateerd in mijn leven dat de mensen die het hardst lopen te roepen dat ZIJ zo hard werken ("80 uur per week")netto veel minder werkten dan ze beweerden.

Do your job! En lul er verder niet over hoe hard je werkt..

knerf | 06-02-14 | 11:54

Het is van den zotte dat dit onderwerp überhaupt aandacht moet krijgen. Klijnsma en haar mastodontenpartij in samenwerking met neoliberale tendensen vanuit de VVD zorgen voor deze idioterie. Fakking kafkaiaanse animalfarmshit!

Het wordt tijd voor een onvoorwaardelijk basisinkomen!

Is dit communistisch? Welnee. Eerder liberaal. Onderzoek die shit mensen!

Om de gemakzuchtigen tegemoet te komen, hier een interview met miljardair Götz Werner (DE drogisten):

www.youtube.com/watch?v=X78gLPYxLL8&am...

En hier een trage, qua stijl vooral aan de vorige generatie appealende maar zeer complete film over het onvoorwaardelijk basisinkomen:

dotsub.com/view/26520150-1acc-4fd0-9ac...

Clemsel | 06-02-14 | 11:53

knerf | 06-02-14 | 11:43 | + 0 -
Het politieke klimaat in ons land gunt mensen een menswaardig bestaan als zij niet kunnen of willen werken. Daarvoor worden bergen belasting betaald. Prima. Alle andere systemen bieden minder. Noem mij 1 socialistische heilstaat die dat voor me kaar krijgt . Dat geneuzel over dat graaien komt mij het kontgaat uit. Hier betalen ze er tenminste nog bergen belasting over die naar de armen kan. In de heilstaat graaien ze net zo hard maar daar ziet de bevolking niks van. Zie Poetin, Kim loekaschenko etc

Zatkniss | 06-02-14 | 11:51

Niet werken voor je bijstandsuitkering, maar wel werken voor je wachtgeld. Niet dat ik hier tegen ben, maar blijf het een beetje een raar, draaikonterig idee vinden van de SP.

supertrom | 06-02-14 | 11:49

@knerf | 06-02-14 | 11:37
Ironie is dus niet aan jou besteed. Niet bepaald een blijk van intelligentie, om anderen dan voor dom uit te maken.

Zucht... Nog steeds niets inhoudelijks, nog alleen maar suggestieve vragen en jijbakken. Je kan jezelf de moeite besparen om hier verder op te reageren. Ik ga me maar houden aan mijn eerdere voornemen om je verder te negeren. Zeiksnor, de pot verwijt de ketel.

Ven1V1d1V1c1 | 06-02-14 | 11:48

Hohoho, bezuinigen doe je bij een ander, toch?

Aart Z. | 06-02-14 | 11:47

Zatkniss | 06-02-14 | 11:24 | + 1 -

Wat is er sociaal aan het hanteren van eigen regels voor je eigen beroepsgroep maar voor het gewone volk andere normen hanteren?

Verder worden de armen in dit land armer net als in andere "neo-liberale" landen, zelfs de middenklasse krijgt het al moeilijk door die idiote bezuinigingen.

Tegelijkertijd heeft dit "neo-liberale" klimaat ervoor gezorgd dat directeuren van zorginstellingen en woningcorporaties rustig konden blijven graaien net als het de graaiers bij de banken die wij, de gewone burgers, op de been moesten houden.
Wat is daar sociaal aan?

knerf | 06-02-14 | 11:43

Professor Superhirn | 06-02-14 | 11:38 | + 1 -
En wat men daarbij ook nog niet wil snappen is. Het neo marxisme maakt de armen niet rijker maar de rijken armer. Daardoor kunnen die minder belasting betalen en daardoor gaat het levenspeil van de armen nog verder naar beneden. Dat gaat er maar niet in

Zatkniss | 06-02-14 | 11:42

GL en SP heeft ook gezorgd dat dit land zo vast in de modder is terechtgekomen. Heel Nederland aan een uitkering. Er moet wel ingegrepen worden al zou dat gelijk moeten staan met minder belastingen voor vast werk, logisch dat er dan eerder een baan aangenomen wordt. Het is te achterlijk voor woorden dat uitkeringen meer opleveren dan vast werk!

lanexxx | 06-02-14 | 11:39

@knerf | 06-02-14 | 11:18
Ik ontvang een goed salaris omdat ik er hard voor werk. Ik heb altijd de ambitie gehad om hard te werken aan het realiseren van mijn dromen, omdat ik weet dat het uiteindelijk loont. Geld geeft je vrijheid. En vrijheid, creativiteit en ambitie halen het beste in een samenleving naar boven. Dat moet je als overheid stimuleren.
Nivelleren, subsidies en uitkeringen doen dat niet. En daarvoor staat de SP (en ook de PvdA). Iedereen die daar voorstander van is heeft kennelijk een gebrek aan ambitie, talent of doorzettingsvermogen, en/of is ziekelijk jaloers op de mensen die dat wel hebben.

Professor Superhirn | 06-02-14 | 11:38

Ven1V1d1V1c1 | 06-02-14 | 11:20 | + 0 -
"

Het racisme binnen vrijwilligerscentra mag ook wel eens worden aangepakt. De bevolkingsgroep waar mw. Karabulut toe behoort oa is ook zwaar ondervertegenwoordigd in alle vrijwilligersfuncties, en worden door die racisten dus verplicht naar de bank of theehuis verbannen."

Wat heeft racisme met haar voorstel te maken?

knerf | 06-02-14 | 11:37

Als ze dit er door weten te drukken, is de volgende stap.
De werkende samenwoners, he meneer en mevrouw, uw 2 kinderen hebebn ook inkomen. Uw salaris kan naar beneden bijgesteld worden.
want uw kunt uw woonkosten delen.

LostSandWich | 06-02-14 | 11:34

Taart voor de SP vandaag!

Geert Linkers | 06-02-14 | 11:32

Muxje | 06-02-14 | 11:23 | + 0 -

Bewijzen graag!! Waar heeft het partijlidmaatschap aantoonbaar problemen opgeleverd voor een functie van bijvoorbeeld een gemeenteteraadslid?
In mijn eigen stad heb ik ze allemaal goed terecht zien komen.

Die gewone burger heeft net zo goed problemen met het vinden van een baan en al helemaal als hij bij zijn sollicitatie zegt dat hij PVV of SP stemt.....
Bovendien ga je voorbij aan de verschillen tussen wachtgeldregeling en WW. O.a. qua duur.
En last but not least die politici kunnen zelf ontslag nemen en toch wachtgeld innen.
En wie zit ze achter de vodden bij hun werkloosheid? Als ze uberhaupt achter hun vodden worden gezeten wat ik niet geloof.

knerf | 06-02-14 | 11:30

geen enkele mogelijkheid om bezwaar te maken tegen de willekeur van een gemeenteambtenaar.. bek houden en anders 3 maanden geen geld in gemeente A en bij gemeente B is het weer anders.

(c)ZWITSUL | 06-02-14 | 11:29

Prachtig plan.
Er is geen enkele reden waarom politici uit eigen beweging jaren aan hun "memoires" kunnen gaan werken terwijl anderen geen vette uitkering krijgen voor het schrijven van deze veredelde dagboekjes.

happen naar de baas | 06-02-14 | 11:26

knerf | 06-02-14 | 11:19 | + 0
Jouw Partij heeft het altijd over neo liberalisme , die leven dan nog in de 19 e eeuw? Nl is al de meest sociale gemeenschap samen met de Scandinavische landen. Daarvoor hebben we geen sp meer nodig

Zatkniss | 06-02-14 | 11:24

Natuurlijk zal de meerderheid in de Tweede Kamer niet instemmen met dit terechte voorstel van de SP:
Je gaat natuurlijk niet in je eigen vlees snijden.
Die politici willen gewoon hun privileges behouden.

Het beste bewijs dat we leven in een pseudo-democratie, een oligarchie waar een hoop mesnen meer gelijk zijn dan anderen....

knerf | 06-02-14 | 11:23

@knerf 11:07: Zoals ik al schreef: de regeling zelf is te riant. Je gaat nergens in op de reden die ik noem om een aparte regeling te hebben.

Dat ex-politici gemakkelijk een baan krijgen is overigens maar ten dele waar. Dat klopt misschien voor leden van de TK of prominente wethouders, maar voor anderen is dat een stuk minder. En dan kan je partijlidmaatschap opeens tegen je gaan werken.

De regeling mag zeker aangescherpt worden, ook wat betreft acceptatie van werk. En ex-ambtenaren hebben een terugkeerregeling; verplicht die in elk geval om daar gebruik van te maken.

Muxje | 06-02-14 | 11:23

@knerf | 06-02-14 | 11:12
Mevrouw Karabulut vroeg binnen het debatexpliciet naar namen en rugnummers van hen die maar een beetje vrijwillig thuis lui achterover op de bank hangen. Daar trachtte ik een inhoudelijk antwoord op te geven.

Wat is jou inhoud? Onderbouw je kwalificatie dom bijvoorbeeld.

Ven1V1d1V1c1 | 06-02-14 | 11:20

Zatkniss | 06-02-14 | 11:13 | + -2 -

Neo-marxistisch???

Je leeft nog in de jaren zestig...

knerf | 06-02-14 | 11:19

Professor Superhirn | 06-02-14 | 11:04 | + -1 -

Alweer iemand die blijkbaar al jaren onder een steen heeft geleefd.
De SP zegt nergens dat mensen overal evenveel moeten verdienen maar is wel voor nivelleren.
Zelfs een meerderheid van deVVD-aanhang is daar voor....

www.vn.nl/Archief/Economie/Artikel-Eco...

knerf | 06-02-14 | 11:18

word er ook een soort bezwaarsmogelijkheid in het leven geroepen ?, zoals ik het nu begrijp kunnen gemeenten zelf uitmaken wie , hoe en wat en hoe lang iemand een tegenprestatie (DWANGARBEID) moet leveren.
Dit vraagt om willekeur.. staat een gemeente ambtenaar jou gezicht niet aan ben je de klos.

(c)ZWITSUL | 06-02-14 | 11:18

knerf | 06-02-14 | 11:10 | + 0 -
Ik zie iedere zomer vakantie wat dat &@# systeem met mijn moeders familie doet. Als ik daar vertel dat mensen in west Europa op neo marxistische partijen stemmen willen stemmen verklaren ze mij voor gek.

Zatkniss | 06-02-14 | 11:13

Ven1V1d1V1c1 | 06-02-14 | 11:06 | + 0 -

Tuurlijk joh, een heeeel inhoudelijke reactie....
Maar goed, negeer maar, het maakt je domheid niet anders..

knerf | 06-02-14 | 11:12

simpele vragen en heel veel ontwijkende VVD antwoorden.
1 ding is duidelijk.. als je helemaal geen Nederlands spreekt krijg je hier straks gewoon een bijstand uitkering.

(c)ZWITSUL | 06-02-14 | 11:12

gaffelbaard | 06-02-14 | 11:05 | + 0 -
En omdat personen toevallig in nl wonen krijgen ze een menswaardige uitkering. Buiten Europa gaan ze gewoon dood. En dan nog niet te vreden. Soms ik het niet meer snappen

Zatkniss | 06-02-14 | 11:11

Zatkniss | 06-02-14 | 10:57 | + -2 -

Onder welke steen heb jij eigenlijk geleefd de afgelopen jaren?
Nog steeds die paranoide communistenvrees uit de jaren vijftig?

knerf | 06-02-14 | 11:10

@Brabant hier | 06-02-14 | 10:53
Sap en poetsen?
Die weet alleen hoe je een stekker uit een stopcontact trekt.

necrosis | 06-02-14 | 11:10

Prima plannen als je in een hoogconjunctuur zit waarbij banen voor het oprapen liggen. A-sociaal en schofterig in een tijd van crisis en hoge werkeloosheid.

Borrelende Boris | 06-02-14 | 11:09

kapotte_stofzuiger | 06-02-14 | 10:59 | + 1 -
Je hoort mij niet zeggen dat die partijen de wijsheid in pacht hebben, maar in mijn ogen is ons systeem 10x beter dan welke neo marxistische meuk dan ook. Waarom komen mensen wel naar nl om het geluk te zoeken in bv belarus niet?Simpel omdat daar die vent uit het vorige topic al lang was doodgevroren en geen gratis pieken krijgt. Hier in nl kan het gewoon

Zatkniss | 06-02-14 | 11:08

Muxje | 06-02-14 | 10:59 | + 0 -

Kletskoek wat je beweert.

Naamsbekendheid opent juist veel deuren voor politici.Ze weten allemaal een baantje te vinden.
Die wachtgeld regeling, die wel tot 6 jaar kan oplopen, zorgt er juist voor dat die poltieke uitvreters rustig aan zitten afwachten.
Of wel zoals ik een politica hoorde zeggen in het verleden: "Ik wacht af tot er een interessante baan voor bij komt"
Dat moet jij eens gaan zeggen tegen het UWV.

Verder kunnen politici wachtgeld krijgen ook als ze zelf ontslag hebben genomen. Zie de zaak Rehwinkel.
Een gewone burger kan niet zelf ontslag nemen en dan een beroep doen op de WW.

knerf | 06-02-14 | 11:07

Ze zijn alleen bezig om manieren te verzinnen om zelf geld uit te sparen maar een goede oplossing om minder geld naar Brussel en de economie snel op de rails te zetten daar gaan ze aan voorbij. Elke dag al die faillissementen (dat zijn bedrijven die geen belasting meer kunnen inbrengen ) mensen die elke dag met bosjes te horen krijgen dat het werk over is en nu proberen ze op deze manier nog lagere lonen banen te creëren. De kloof tussen arm en rijk word nog groter en de middeninkomens zullen op langere termijn verdwijnen.

mente aperta | 06-02-14 | 11:06

@knerf | 06-02-14 | 11:01
Ik reageer op haar bijdrage aan het debat, nos.nl/nieuws/live/politiek24/

Verder ga ik jou maar negeren.

Ven1V1d1V1c1 | 06-02-14 | 11:06

Bedenk me net ineens..
Stel: u bent een huismoeder of huisvader die een paar jaar voor haar/zijn kinderen heeft gezorgd en nu weer de arbeidsmarkt op wil.
Dan is het al moeilijk een baan te vinden, omdat je een paar jaar werkervaring mist.
Dan wordt je ook nog gediscrimineerd op leeftijd; bedrijven vinden 40+ al 'bejaard'.
En dan nog kom je niet aan de bak omdat je op de arbeidsmarkt wordt verdrongen door alle verplichte 'vrijwilligers'.
Halloohooo!! Er zijn er meer die ook een baantje willen, hoor! En het verschil is: die willen WEL heel graag werken!!
Zo!
Denk daar maar eens over na ...
Ajuu! De groeten!

gaffelbaard | 06-02-14 | 11:05

VVD wil 'kosten delen'.. over de rug van de allerzwaksten.
Tegelijk kunnen Bulgaren en Roemenen gewoon gratis geld ophalen... woest word ik hiervan.

(c)ZWITSUL | 06-02-14 | 11:05

Overigens, heeft u al een keer uitgerekend hoe hoog de belastingdruk effectief is in Nederland (zelfs in de USSR/Volksrepubliek China hield/houdt men netto meer over).
@kapotte_stofzuiger | 06-02-14 | 10:49
Dat heb ik inderdaad al eens uitgerekend:
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/11/...

Maar nu is het tenminste nog zo dat ik van de overige 48% van mijn salaris zelf mag beslissen in welke belastingput ik het gooi. De SP is voorstander van een systeem waarin iedereen het salaris van een worstendraaier verdient, en daarmee sla je alle ambitie en concurrentiekracht uit een economie. USSR, remember - ook al zo'n sprankelend succesvoorbeeld van het socialistische denken en doen.

Vrije markt FTW.

Professor Superhirn | 06-02-14 | 11:04

Ik vind dat ze gewoon mijn plan moeten doorvoeren.

Na een maand in de bijstand een verhoging van verplicht vrijwilligers werk in uren. En dit word na elke maand verhoogd.

Dus hoe langer in de bijstand, hoe meer vrijwilligers werk je moet doen.

lady blabla | 06-02-14 | 11:03

Klijnsma ziet eruit (politiek24) alsof ze net een halve maathon heeft afgelegd in haar rolstoel.
En het is toch wel schrijnend dat Potters (VVD) een pleidooi houd dat werklozen zich netjes moeten aankleden als ze op sollicitatie gaan.
Want Klijnsma ziet er natuurlijk niet uit in haar trainingspak, achter de regeringstafel.

kippevlees | 06-02-14 | 11:02

Onzin. Er zijn goede redenen om politici onder een andere regeling te laten vallen. Voor bekende politici kan het lastig zijn om direct na hun aftreden een baan te vinden vanwege het verse geheugen over hun optreden (dat kan ook in hun voordeel werken, trouwens). Solicitatieplicht is prima, maar let wel even op het gevaar van politieke vervolging van ex-politici. Dat gevaar ligt helemaal op de loer bij verplichte tewerkstelling. Wat denk jij dat de gemiddelde ex-PVVer te horen krijgt van zijn linkse vriendjes bij het UWV? "Op je CV staat dat je internationaal georienteerd bent; da's mooi, ik heb nog wel wat voor je in Fukushima".

Dat de regeling zelf te riant is staat wel buiten kijf.

Muxje | 06-02-14 | 11:01

Slavenarbeid. Het spijt mij. Dit plan gaat veel te ver.
Of je moet als mens de keuze hebben om een hutje op de hei te kunnen\mogen bouwen en zelfvoorzienend te zijn. Omdat dat ook verboden is kan ik maar een conclusie trekken: assimilatie\slaven.

BedrijfsTijgerT | 06-02-14 | 11:01

Ven1V1d1V1c1 | 06-02-14 | 10:55 | + -1 -

Slaat als een tang op een varken.
Wat heeft dit met haar voorstel te maken?

knerf | 06-02-14 | 11:01

KAP DAAR NOU EENS MEE!!!!!!!!!!!!!!
Nog even en heel NL leeft van een uitkering en moet verplicht 'vrijwillig' werken.
.
Uitkering zijn bedoeld als 'sociaal vangnet'.
NIET als constructie om overheid en bedrijfsleven te voorzien van arbeidskrachten tegen 70% van het sociaal minimum (en dat = beneden het minimumloon)
De enige landen die NOG GOEDKOPER personeel kunnen leveren, zijn landen als bijv. Polen (de 'polen-constructie').
Zo! Dan heeft u gelijk het antwoord op waarom er steeds meer uit die landen hierheen gehaald worden.

gaffelbaard | 06-02-14 | 11:00

Onzin. Er zijn goede redenen om politici onder een andere regeling te laten vallen. Voor bekende politici kan het lastig zijn om direct na hun aftreden een baan te vinden vanwege het verse geheugen over hun optreden (dat kan ook in hun voordeel werken, trouwens). Solicitatieplicht is prima, maar let wel even op het gevaar van politieke vervolging van ex-politici. Dat gevaar ligt helemaal op de loer bij verplichte tewerkstelling. Wat denk jij dat de gemiddelde ex-PVVer te horen krijgt van zijn linkse vriendjes bij het UWV? "Op je CV staat dat je internationaal georienteerd bent; da's mooi, ik heb nog wel wat voor je in Fukushima".

Muxje | 06-02-14 | 10:59

"Kosten delen"? Die wet is zo scheef als de toren van Pisa. De hele uitkering wordt weggevaagd en zelfs al ben je niet financieel machtig om voor 2 mensen te werken, dan geeft de overheid geen fuck om je en je gaat maar verhuizen naar een sociale huurwoning. Want fuck je hypotheek, fuck je kinderen, fuck je auto en fuck je boodschappen.

LangeTijdGeleden | 06-02-14 | 10:59

@Zatkniss | 06-02-14 | 10:57
Heeft u ook het partijprogramma van CDA, PvdA, VVD en D66 gelezen. We zouden nu al het Zwitserland aan de Noordzee moeten zijn, stinkend rijk dankzij de EU, de kenniseconomie en lage belasting- en regeldruk.

kapotte_stofzuiger | 06-02-14 | 10:59

Mahatma | 06-02-14 | 10:44 | + -3 -

Nee, je snapt er niks van.
De wachtgeldregeling is niet gelijk aan de WW want geen 38 maanden.
Bovendien krijgen poltici ook wachtgeld als ze zelf opstappen en de gewone burger krijgt geen WW als hij dat doet.
Ongelijkheid dus!
Lees eerst dit maar eens:

mijn-kijk-op.infonu.nl/mens-en-samenle...

knerf | 06-02-14 | 10:59

de VVD is echt ontzettend blij met de verhuisplicht en bedankt Jetta nog is extra voor haar inzet.

de VVD vind het ook gerechtvaardigt dat een AOW'er, die heel zijn leven gewerkt heeft en zijn dochter in huis neemt omdat die in scheiding ligt, 20% word gekort.

Korten op de AOW GVD !

(c)ZWITSUL | 06-02-14 | 10:58

Allemaal kijken op Politiek 24 daar is Pottes aan het woord en hij wordt regelmatig onderbroken door Mevr. Karabulut.

kippevlees | 06-02-14 | 10:57

kapotte_stofzuiger | 06-02-14 | 10:53 | + 0 -
Als ik het sp partij programma lees kan ik toch echt anders concluderen, daarbij werkt socialisme niet, is voor mij feit en zie dat regelmatig in ex Sovjet republieken. Natuurlijk is de sp heeeeel anders.....

Zatkniss | 06-02-14 | 10:57

Kijk, dat snijdt pas hout. Met 700.000 Euro kan de man van 30 jaar bijstand er nog 60 jaar tegen aan. Met andere woorden: haal het geld eens waar het werkelijk wegstroomt. Participeren? Prima. Voor iedereen.

Mark van Leeuwen | 06-02-14 | 10:56

Totaal zinloos plan om mensen te laten werken voor hun bijstand. In mijn gemeente zijn er 2.000 bijstanders. OP 70.000 inwoners. Daar is in de verste verte niet genoeg werk voor. Als ze je laat helpen in bejaardentehuizen lopen er meer hulpen rond dan bejaarden. EN zou jij als bejaarde zo'n sjagerijnige, ongemotiveerde bijstander rond je hebben ?
Hier zie ik ook vaak 5 of 6 uitkeringstrekkers één vierkante meter onkruid vrij maken. Of in de winter, toen een groep van zeker 25 bijstanders (met opvallende hesjes aan waaruit hun status bleek) een stoep van amper 10 m2 sneeuwvrij kwam maken.

De plannen van de VVD zijn gewoon treiterij. Zorg liever voor échte banen voor deze mensen of betaal ze het minimumloon. Lijkt me een stuk motiverender.
En anders moeten we gewoon accepteren dat er nu eenmaal bijstandtrekkers zijn. Niets aan te doen, maar ga ze niet op VVD-achtige wijze terroriseren.

paul de vries9779 | 06-02-14 | 10:55

You can lead a horse to water but you can't make it drink.

Prof. Pim Pam Pet | 06-02-14 | 10:55

En dan voor Beatrix gewoon een AOW uitkering, laat haar maar eerst d'r huizen op eten

Idontgiveafunk | 06-02-14 | 10:55

Het racisme binnen vrijwilligerscentra mag ook wel eens worden aangepakt. De bevolkingsgroep waar mw. Karabulut toe behoort oa is ook zwaar ondervertegenwoordigd in alle vrijwilligersfuncties, en worden door die racisten dus verplicht naar de bank of theehuis verbannen.

Ven1V1d1V1c1 | 06-02-14 | 10:55

Arbeid maakt vrij toch?

Ruud-i | 06-02-14 | 10:55

Nee, ik krijg geen geld uit Peking/Moskou/Pyongyang, maar dat eeuwige "de SP bestaat uit communisten en eenmaal aan de macht moet je 100% belasting betalen"-huiliehuilie is iets voor vervelio's.

Tot op heden ben ik met de huidige regeringen van CDA, PvdA, VVD en D66 alleen maar meer belasting gaan betalen en krijg ik er steeds minder voor terug.

kapotte_stofzuiger | 06-02-14 | 10:53

Voor het echte neo marxisme ga ik wel naar mijn moedersfamilie in belarus. De sp is een wolf in schaapskleren. Is Kim jung il al erelid?

Zatkniss | 06-02-14 | 10:53

Kan dat echt, dat je zo'n wachtgeld vangster in je huis kan komen laten poetsen voor gratis? Doe mij dan maar Jolande Sap. Ik ben de eerste die haar bestelt, Marijke Vos laat ik voor jullie.

Brabant hier | 06-02-14 | 10:53

Wachtgeld is WW voor ambtenaren, die regeling mag echter wel gelijkgetrokken worden met de normale ww qua looptijd en hoogte.

Bugsy Malone | 06-02-14 | 10:51

pinda | 06-02-14 | 10:36 | + -3 -

Nee, want die WW is beperkt tot 38 maanden.
en dat wachtgeld niet. Bovendien kom je niet in de WW als je zelf ontslag neemt maar een politicus krijgt wel wachtgeld als hij zoiets doet (Rehwinkel)

Dit is een prima initiatief van de SP.
Ik heb dit zelf ook op GS herhaaldelijk aangekaart.
We leven toch zogenaamd in een "democratie"?
Oh nee, natuurlijk niet. Voor politici gelden andere regels.

knerf | 06-02-14 | 10:51

@Professor Superhirn | 06-02-14 | 10:47
Maar dan krijg je er nog wat voor terug, nu belandt die 52% in de zakken van Grieken.
Overigens, heeft u al een keer uitgerekend hoe hoog de belastingdruk effectief is in Nederland (zelfs in de USSR/Volksrepubliek China hield/houdt men netto meer over).

kapotte_stofzuiger | 06-02-14 | 10:49

@liegende hollander | 06-02-14 | 10:37
Dat noemde men vroeger communisme.

necrosis | 06-02-14 | 10:48

OK, maar verder moet de invloed van de SP ook niet reiken. Voor je het weet sta je 95% van je salaris in te leveren bij Emile Roemer.

Professor Superhirn | 06-02-14 | 10:47

[pas op: PVV/SP vergelijk]

Voor mensen die standpunten van de PVV, als "minder EU", "betere ouderenzorg", "verplicht Nederlands spreken" goed vinden, maar niet perse iets hebben tegen moslims of juist voor strengere straffen zijn, is de SP een alternatief.

kapotte_stofzuiger | 06-02-14 | 10:47

Nobel idee, kansloos plan. Sommige dieren zijn nu eenmaal gelijker dan andere.

Guido | 06-02-14 | 10:45

Zo, SP is lekker fel.

Het is ongelofelijk hoe SP en PVV zo dicht bij elkaar staan qua plannen voor Nederland. Maar waar SP, zoals alle linkse partijen, nog wel eens hun principes overboord wil gooien en het liefste bepaalde zaken op een totaal niet-efficiente manier wil oplossen, heeft de PVV kort-door-de-bocht plannen die zeer effectief en direct zouden werken waar de SP niet (meteen) mee in kan leven.

Ach, 'volksvertegenwoordiging' is het al lang al niet meer.

LangeTijdGeleden | 06-02-14 | 10:45

Jawel, briljant "äls" plan, maar SP-mevrouw Karabulut is er wel zelf tegen, want vindt dat niemand wat hoeft te doen voor zijn uitkering, dus ook politici niet.

louis6227 | 06-02-14 | 10:45

Sadet is lievv.

Maar ze vergelijkt appels met peren. Wachtgeld is een soort WW voor politici. Het mag wel soberder maar is niet te vergelijken met de bijstand.

Mahatma | 06-02-14 | 10:44

@ pinda | 06-02-14 | 10:36 |
Als dat zo is, kunnen we de hele wachtgeldregeling beter schrappen en alles onder de ww laten vallen.
Regeling minder, transparanter, scheelt weer geld.

Kapitein Sjaak Mus | 06-02-14 | 10:44

Eerste ronde: Potters - Karabulut 0 - 1
Al na 2 a 3 min. discussie!

kippevlees | 06-02-14 | 10:44

De SP heeft groot gelijk.
NL verhard op een niet leuke manier.
Natuurlijk moeten er maatregelen getroffen worden om mensen uit de bijstand te krijgen, maar dit kabinet slaat volkomen door.
Zoals is bijna in alles doorslaat, dan wel de plank misslaat.
Revolutie, nu!

Maya de Blij | 06-02-14 | 10:41

@Godsammekraken | 06-02-14 | 10:32
Nu is de SP ook niet mijn partij, maar als de keuze is tussen VVD (voorbeelden ten over momenteel) of de SP de komende 4 jaar een kans geven, kies ik voor dat laatste [ondertussen spaargeld naar Verweggistan overhevelen, dat dan weer wel].

kapotte_stofzuiger | 06-02-14 | 10:39

Zie de uitdijing van de socialistiesche heilstaat in wording: Iedereen die nog net het hoofd boven water kan houden wordt door de toenemende lastendruk de kop afgebeten en krijgt vervolgens van de overheid zakgeld om verplicht hetzelfde werk voor minder geld te doen.

Weg vrijheid en weer meer lastendruk.

Over 50 jaar zit iedereen in de bijstand en deelt vader overheid de lakens uit. He waar kennen we dat ook alweer van? Dat voormalige rode rijk uit het oosten?

Voor de rest heeft SP een punt: gelijke monnieken gelijke kappen maar dan voor niemend verplicht werk in de bijstand en de bijstand en de lastendruk flink omlaag

frotteurist frenkie | 06-02-14 | 10:39

Klijnsma zal ook wel op het matje moeten komen na dit debat.

lady blabla | 06-02-14 | 10:38

Het ideaal van de SP is iedereen verplicht aan het werk en iedereen een uitkering. Vroeger heette dat slavernij.

liegende hollander | 06-02-14 | 10:37

Iedereen die op de pvda zou gaan stemmen moet dat doen op de sp.

Willem VanDer Decken | 06-02-14 | 10:36

Verplicht verhuizen? Maar dan draaien ze verlies op al die grachtenpandjes, dat moet wel gecompenseerd worden!

Sadomassochristus | 06-02-14 | 10:36

Wachtgeld is gewoon WW, maar dan voor ambtenaren.
Niks mis mee.

pinda | 06-02-14 | 10:36

Ik wil geen ex-politicus als schoonmaker in mijn huis. Ervaring leert dat politici liegen, stelen en hun werk half doen.

sinar2 | 06-02-14 | 10:36

Mensen laten werken voor hun uitkering is een zeer goed idee, maar onder de volgende voorwaarden:
1) Voor ieder gewerkt uur moet minimumloon staan (uitkering
2) Het mag ze geenszins in de weg staan bij het verder zoeken naar echt werk.
3) Het werk mag niet verdrukken op de arbeidsmarkt.

Expert Homo | 06-02-14 | 10:35

Eigenlijk zouden alle politici met wachtgeld moeten worden ondergebracht in programma's als Utopia. Daar krijgen ze nu waarschijnlijk ook al een natte broek van.

Good Meuning | 06-02-14 | 10:35

Probleem is dat ex-politici niks anders kunnen dan politici zijn.
Dat is ook de reden dat ze politici zijn geworden.
Zie je John Leerdam al hamburgers flippen bij de Mac?
Of Ineke van Gent een plee schoonmaken?
Of Kathleen Ferrier een broodje kaas smeren?

Dat gaat hem niet worden, ze kunnen niks, weten niks en willen niks.
Ik zou zo iemand in ieder geval nooit aannemen.

Cuyahoga | 06-02-14 | 10:35

VVD: "All animals are equal, but some animals are more equal than others"

Uiteindelijk blijkt de SP liberaler dan de VVD.

kapotte_stofzuiger | 06-02-14 | 10:33

Wohlt ihr den totalen Planokonomie?

Godsammekraken | 06-02-14 | 10:32

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken