Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Idee. Opsporingsbeleid, maar dan modern

hoofdschoppe1201r.gifVorige week kwamen de kopschoppers uit Eindhoven weg met lage straffen met plus daarbovenop strafvermindering. Justitie had volgens de rechter te snel de beelden van de kopschoppartij vrijgegeven met aantasting van de privacy van de kopschoppers tot gevolg. Ach gut wat zielig en sneu zijn die arme kopschoppers toch, die zich overigens bijna drie weken lang schuil hielden voor de politie, totdat de beelden openbaar werden. Iedereen pisboos op de rechter, tot de minister aan toe, behalve natuurlijk de anonieme schrijver van het hoofdredactioneel commentaar bij het NRC. Die pakken de uitspraak gretig aan om 'de media' nog even een lesje te leren en u duidelijk te maken dat vijf van de acht kopschoppers die zonder überhaupt een aanklacht wegkwamen eigenlijk hartstikke zielige slachtoffers zijn. Fok dat. Dit is 2013. Camera's zijn, helaas, overal. Dat weten wij, dat weet u, dat weet iedereen. Tijd voor nieuw nationaal beleid. Pleegt u een ernstig strafbaar feit? Ga er maar vanuit dat u op de camera staat. U krijgt twee weken om zich te melden bij de politie. Doet u dat niet, geblurde foto op de onlines. Week later: HD-foto van je hoofd. Nog niks? Kom maar door met die schokkende video, succesvolle opsporing gegarandeerd. Hey opa Ivo, doe eens gauw zo'n intens nuttige SIRE-campagne. We hebben nieuw opsporingsbeleid bedacht, behoeft slechts nog wat finetuning. Graag gedaan!

Reaguursels

Inloggen

Huh?! justitie bemoeid zich tegenwoordig ook met geweldsdelicten? Wat heeft dat met verkeershandhaving te maken? wtf

No Mames | 01-09-13 | 15:18

NRC daar steek ik de openhaard niet eens mee aan. Elitair geknoei in de marge. Salon socialisten pur sang.

8805 | 01-09-13 | 13:56

Beter lijkt mij om de koppen van dit soort kromsprekende rechters in HD op het net te zetten en er bovendien hun NWA bij te vermelden.
Wat ,bij nader inzien wellicht beter is, deze rechters (eigenlijk zijn het linkers) meteen bij het grof vuil te zetten.

niksneem | 01-09-13 | 11:35

BRENT LIJSSEN.
Niet vergeten de naam van deze gevaarlijke gek; af en toe gewoon op internet blijven roeptoeteren, jarenlang.
BRENT LIJSSEN!!!

Theemutz | 01-09-13 | 10:09

Het is in dit land maar net wat voor rechter je krijgt, heeft ie een goeie dag krijg je minder straf. Heeft ie een klote dag krijg jij meer straf. er moeten gewoon regels zijn voor ieder delict en vaste straffen. Dus geen zielige verhaaltjes. m

klote land | 01-09-13 | 02:43

-weggejorist-

Goorbatsjov | 31-08-13 | 22:47

-weggejorist-

Goorbatsjov | 31-08-13 | 22:44

:vrtx "Op het moment dat je de wet overtreed, verlies je je recht op privacy. Zo simpel is het!!"

Wat een quatsch, of neem ik het weer iets te serieus allemaal.

liggend_streepje | 31-08-13 | 21:55

Dit biedt perspectief voor Assad. Kan ie straks strafvermindering krijgen in Den Haag. Omdat ie al zoveel media aandacht gehad heeft, stigmatisering, die man kan nooit meer ergens aan een baan komen. Erg hoor.

liggend_streepje | 31-08-13 | 21:52

dat internet gaat ooit nog eens groot worden ...

FredFlinstone | 31-08-13 | 21:25

dus ik schop iemand tegen zen harses, en ik film dat tegelijkertijd, ik zet dat op youtube, dan krijg ik strafvermindering?
mensen die iemand voor hun hoofd schoppen met zo'n kaliber die motte hard aangepakt worden!

SteZZz | 31-08-13 | 21:21

Worden die camera's eens gebruikt waarvoor ze zogenaamd bedoeld zijn, is het weer niet goed. Waar hangen ze er dan voor? Ik zou die beelden nog veel eerder vrijgeven, het menselijk geheugen is in dat soort zaken notoir slecht.

Renkum0317 | 31-08-13 | 21:20

@ hobbit | 31-08-13 | 16:32 |
Ehm hobbit, van welke planeet komt u? Het publiek maken van beelden van misdaden waarbij de dader zichtbaar is lijkt mij een goede opsporingsmiddel. Het grote probleem van het huidige justitieel systeem is het opsporingspercentage. Negatieve gevolgen voor daders zal best zielig zijn, maar zekere daders moeten niet janken als ze voor de camera domme dingen doen.

Het feit dat veel randfiguren niet helemaal snappen dat je een juridisch oordeel aan de rechter moet rechter moet overlaten zou een succesvol opsporingsmiddel niet in de weg moeten staan.
@HJdeT | 31-08-13 | 18:55 | + -1 +
Stel je eens voor; dat er een oma-verkrachter rondloopt en gefilmd wordt die heel erg op jouzelf lijkt. Zou je het dan leuk vinden dat het vandaag nog op geenstijl stond? Zou je de volgende dag dan met plezier naar je werk gaan? Veel success met uitleggen aan de gemiddelde reaguurder dat u dat toch echt niet bent in die video. Er is een reden voor het feit dat opsporing en rechtspraak geen publieke aangelegenheid is in ontwikkelde landen. Wat tokkie reaguurders willen is terug naar de middeleeuwen, waarbij willekeurig verdachte mensen gestraft worden door burgers voor willekeurig verzonnen delicten.

hobbit | 31-08-13 | 20:14

Het plan is wellicht wat kort door de bocht, maar ik denk dat een meerderheid i Nederland het hier wel mee eens is.

Fred van Ria | 31-08-13 | 19:49

@Terpen-tijn | 31-08-13 | 16:07
En waarom niet? Aan het virtuele schavot is evenzo wel een schavot dus,....

miko | 31-08-13 | 19:31

@ Stormageddon | 31-08-13 | 19:24 |
Het is een bril.

sTiRf | 31-08-13 | 19:29

@sTiRf | 31-08-13 | 18:43
Zo'n bril is dan de spiegel.

Stormageddon | 31-08-13 | 19:24

Waarom wordt er bij zo'n programma als wegmisbruikers geen rekening gehouden met de privacy van mensen omdat men zgn filmt op de 'openbare' weg?
Voor mij persoonlijk liegen beelden niet. En men hoeft ook niet krampachtig te doen over alle camera's die overal hangen. Doe jij niks fout, heb je niks te vrezen. De kopschoppers hadden allen 10 jaar moeten krijgen. Die twee omdat ze het grote werk deden, de rest omdat ze er bij stonden te kijken of ze randdebiel waren

the uninvited guest | 31-08-13 | 19:16

@ mental K | 31-08-13 | 18:46 |
"Camera's moeten gezien worden als objectieve getuigen"

camera's oordelen niet, het zijn slaafjes. Als je objectief bedoelt als een lens in de camera is dat oké, maar als objectieve getuige, maak je een fout.

sTiRf | 31-08-13 | 18:59

@ hobbit | 31-08-13 | 16:32 |
Ehm hobbit, van welke planeet komt u? Het publiek maken van beelden van misdaden waarbij de dader zichtbaar is lijkt mij een goede opsporingsmiddel. Het grote probleem van het huidige justitieel systeem is het opsporingspercentage. Negatieve gevolgen voor daders zal best zielig zijn, maar zekere daders moeten niet janken als ze voor de camera domme dingen doen.

Het feit dat veel randfiguren niet helemaal snappen dat je een juridisch oordeel aan de rechter moet rechter moet overlaten zou een succesvol opsporingsmiddel niet in de weg moeten staan.

HJdeT | 31-08-13 | 18:55

@Nietvoordekat dit (dit artikel) is wat ik ook voorsta, vooruitgang in de opsporing aanpassing van wet aan de veranderingen om ons heen. En nee, dan niet in voordeel van de crimineel.
Camera's moeten gezien worden als objectieve getuigen, niet meer en niet minder, hun beelden als getuigenissen.

mental K | 31-08-13 | 18:46

@ Stormageddon | 31-08-13 | 18:41 |
Ik weet het niet, ben een simpele nerd.
En getuigen tegen mezelf kan ik alleen in de spiegel.
De rest is voor mij buitenkant.

sTiRf | 31-08-13 | 18:43

@sTiRf | 31-08-13 | 18:26
Maar je filmt je getuigenis dan zelf. Audio en video wordt opgeslagen. Plaats delict is bekend door de GPS locatie van de bril. Beelden van brillen in de buurt worden opgevraagd om te kunnen zien of jij wel degene was die de bril droeg op dat moment (wat ook met een biometrische code kan worden geverifieerd). Waterdicht systeem toch? Je hoeft dan niks te zeggen om toch tegen jezelf te getuigen.

Stormageddon | 31-08-13 | 18:41

--Iedereen pisboos op de rechter, tot de minister aan toe--
Een rechter is in zijn vonissen onschendbaar, en daar gaat Opstelten echt niets aan veranderen. Zijn verontwaardiging is dus puur P.R. om de kritiek op zijn algehele falen mee te blussen. Hij doet een onbreekbaar vitrineglasje, zogezegd. Door hoe veel perscamera's was hij ditmaal omringd?
Je kunt je ook afvragen of Ivo beseft dat er kritiek op hem is.
... IS er eigenlijk wel kritiek op Opstelten? Voorbij de grenzen van de afgescheiden mediaprovincie Geenstijl?

dedeurs | 31-08-13 | 18:38

@ Skunk57 | 31-08-13 | 16:06 |
Europa als eenheid .. *hoest kuch en rochel*

En het verveldende is dat die, door de industrie betaalde, politicie er nog in geloven.

sTiRf | 31-08-13 | 18:35

Is een rechtszaak niet openbaar? Is er een youtube kanaal voor alle filmpjes die in de rechtszaal getoond worden?

frank87 | 31-08-13 | 18:33

@oorstok | 31-08-13 | 16:12
Opsporing alleen afschuiven op de politie, is inderdaad vragen om een tap op iedere telefoon.

frank87 | 31-08-13 | 18:32

Skunk57 | 31-08-13 | 16:06 | + -55 -
mee eens. Maar dan moeten ze die taak wel ook daadwerklijk uit (kunnen/mogen) voeren.
voor de rest, waarom al die tussenstappen? Dader (en dat is duidelijk bij dergelijke video's, dat het om een dader gaat) meteen alle privacyrechten afpakken, net zoals ze dat nu ook bij de gewone, brave burgers doen. 3 dagen om je te melden, daaarna alles meteen volledig openbaar. Bij vermoedelijk buitenlandse daders, meteen alles openbaar voordat ze het land uit gevlucht zijn.

swift1.6 | 31-08-13 | 18:28

@ Stormageddon | 31-08-13 | 18:23 |
Je kunt altijd niks zeggen.

sTiRf | 31-08-13 | 18:26

@Stormageddon | 31-08-13 | 17:58
En zelfs al ben je volledig schuldig, zoals die zanger van Motley Crue, dan kom je er makkelijk vanaf door een paar maandjes politie-auto's te wassen zodat je niet bang hoeft te zijn dat een Amerikaanse Bubba je sterretje even komt oprekken.
En dat allemaal omdat je een bekende 'rockstar' bent...
En daarom schreef Nuclear Assault het nummer 'Buttfuck'
Het nummer kun je zelf opzoeken.....

necrosis | 31-08-13 | 18:25

@Welles! Nietes! | 31-08-13 | 18:19
Natuurlijk. Je moet ook verplicht een id-pasje hebben en daar moet je ook voor betalen. Dus het precedent is er.
De overheid kan je verplichten om een middel aan te schaffen waarmee je ongewild tegen jezelf kan getuigen.
Je hebt dan niks te willen. Het moet. De natte droom van Opstelten. (Die man noemt zich dus liberaal.)

Stormageddon | 31-08-13 | 18:23

Blabla oplossing zeau, taalfoutjes zus...
The root of evil is an unextinguishable one, deep down in the utter unbearability of own rotten enrichment...

fleischer | 31-08-13 | 18:23

@ Welles! Nietes! | 31-08-13 | 18:19 |
Ja en ook nee.

sTiRf | 31-08-13 | 18:22

@Stormageddon | 31-08-13 | 17:58
Maar met de glasses van google kan dat wel. En die moeten we straks allemaal hebben.
En moeten we die dan allemaal ook nog verplicht zelf aanschaffen en later een privé inkijk belasting van 25% gaan betalen?

*Uberhoubt geen bril wil dragen!*

Welles! Nietes! | 31-08-13 | 18:19

@ Kededian | 31-08-13 | 18:09 |
Mohandas Karamchand Gandhi had een mooie oplossing: voedt een kind op in een ander geloof en doe dat vanuit je hart, omdat het niet om het geloof gaat, maar om ....

sTiRf | 31-08-13 | 18:18

Waarom zijn die camera's dan eigenlijk opgehangen? Gewoon voor de lol soms?

ZZP-er | 31-08-13 | 18:18

Dit soort gasten moet je zeker een jaar of 10 wegstoppen in de gevangenis met een tbs-je er achteraan. Dat zal toekomstige kopschoppers tot het nadenken zetten alvorens er weer een onschuldig slachtoffer valt.
Ik sta niet raar te kijken van deze uitspraak trouwens, ik had dit al heel lang geleden zien aankomen. En wie niet?

Kededian | 31-08-13 | 18:09

@ Allen
Omdat de mens de mogelijk heeft tot denken - en ze gebruiken het verkeert - wil nog niet zeggen dat je alles controleert, denkfout.
Religie: de grootste denkfout, maakt niet uit welke, omdat je je laat leiden door 'profeten' die het zijn ook niet echt kennen. Een beetje je op bladzijdes van een boek leven is wel erg sneu.

sTiRf | 31-08-13 | 18:09

Dat nu juist NR-Pim moet DOOD-C Handelsblad een verheven vinger heft wat betreft ethiek en media. Een reactie: hahahaha. Voor wat de rest betreft, TopIdee. Pluggen bij politici en met een beetje geluk is het in 2040 manifest.
(bij voorbaat excuus voor het cynisme)

Not Muhammad | 31-08-13 | 18:01

Overigens is dit natuurlijk een tijdelijke discussie. Over 10 jaar heeft iedereen google-glasses (over 20 jaar contactlenzen - al te zien in Torchwood tardis.wikia.com/wiki/Eye-5 ), die van staatswege ten alle tijde kunnen worden gemonitord.

Dan wordt de discussie of die krengen verplicht moeten worden. En ik kan nu al voorspellen dat een meerderheid er vóór zal zijn om het te verplichten. Want wie niets te verbergen heeft... enz. Weigeren om die dingen te dragen maakt je niet alleen bij voorbaat verdacht, maar ook meteen al strafbaar. Dus elk individu is dan a priori een vijand van de staat en iedereen houdt iedereen in de gaten, nog efficiënter dan ten tijde van de DDR.. En daar gaan we naar toe.

Dat is feitelijk al zo, maar het controlesysteem is nog niet zo ver. Want het aantal regels en wetten is nu al zo gigantisch dat je eigenlijk geen stap over de drempel van je voordeur kunt zetten zonder een wet of regel te overtreden. Alleen omdat het nu nog niet wordt geregistreerd en dus worden de meeste overtredingen niet bestraft.

Maar met de glasses van google kan dat wel. En die moeten we straks allemaal hebben. Eerst gaan we ze zelf massaal kopen (want hip, en handig en revolutionair, en helemaal te gek... Alexander Klöpping gaat het groot maken bij DWDD - En VanLeeuwen op Geen Stijl) en dan wordt het verplicht.
Zoals de gatsometer (het flitsapparaat) ook ooit idealistisch was bedoeld om verkeersslachtoffers te voorkomen en nu een verkapte belastingheffing is.

Zo wordt elke overtreding straks met google-glasses geregistreerd. Niet alleen door de overtreder, maar ook door alle ooggetuigen. En de boete wordt meteen van je rekening afgeschreven, omdat de google-glasses toch 24 uur online zijn en rechtstreeks ingelogd op iDeal. Technisch allemaal geen probleem, dus het gaat gebeuren.

Maar u heeft niets te verbergen en doet nooit iets fout. Dus u bent wel voor. Want u ben Brent Leysen niet.

Stormageddon | 31-08-13 | 17:58

Nee, gewoon ouderwets politie(vak)werk.
Gaan ze maar wat minder flitsen.
Gewoon opbokken met die camera's en overige privacy-schendende ellende.

Piet_Snot | 31-08-13 | 17:58

Good riddens of bad rubbish.
Brou Is Back | | 31-08-13 | 16:54 |
'riddens' hahaha

Hesselbollah | 31-08-13 | 17:55

Van Leeuwen, die dildo dief stond na 9 dagen al op geenstijl. Het is wel goed zo. Als een video daadwerkelijk aantoont dat iemand zich schuldig maakt aan een misdrijf? A la minuut online plempen en laat die manhunt maar beginnen! Steeldieven moeten gewoon eens gaan werken voor de kost.

FinFucker | 31-08-13 | 17:53

@Terpen-tijn | 31-08-13 | 17:35 |

Die laatste claim valt een beetje uit de lucht en verdient echt wat onderbouwing...

Parel van het Zuiden | 31-08-13 | 17:51

@ De Treinende Rechter | 31-08-13 | 17:47 |
Ik ken je naam niet.

sTiRf | 31-08-13 | 17:48

@ Strohond | 31-08-13 | 17:45 |
Meloen 1, mais heeft verloren

sTiRf | 31-08-13 | 17:47

@ sTiRf | 31-08-13 | 17:32 | + -1

oke, dus als ik een baan niet krijg omdat mijn naam dezelfde is als die van een reeds bij voorbaat veroordeelde kopschopper is colatteral damage?!

De Treinende Rechter | 31-08-13 | 17:47

CoJoNes | 31-08-13 | 17:40
Nee joh, die hangt hem er heel onverschillig in.

Strohond | 31-08-13 | 17:46

@ liflafje | 31-08-13 | 17:36 |
Wat me altijd verbaast is dat sommige hoge heren en dames die frauderen er met een 'foei, niet meer doen' afkomen, terwijl de rest de justie op zijn nek krijgt.
En vervolgens de zelfde lieden weer ergens een positie krijgen, vreemde wereld.

sTiRf | 31-08-13 | 17:46

sTiRf | 31-08-13 | 17:41
Tussenstand van een korfbalwedstrijd?

Strohond | 31-08-13 | 17:45

Hoelang gaat het nog duren voordat afwijkende figuren weer op de brandstapel gaan, nadat ze eerst door het hele dorp met tomaten besmeurd zijn.

Strohond | 31-08-13 | 17:43

De twee-weken meldtijd kan erg nuttig gebruikt worden. Het 'leerzame en kansrijke deel' zeg maar. Direct de eerste dag melden op het politiebureau? Prima! Kans op strafvermindering. Na drie dagen wordt nog steeds gewaardeerd dat je geweten niet alleen begon te spreken, maar dat je er ook nog eens naar handelde. Na een week word je, jij luster, al een flinke tijd vastzetten gegund. Na twee weken: geen genade, de volst haalbare straf die voor dat delict staat.
GeenStijl ftw!

Ergernis! | 31-08-13 | 17:42

@ Strohond | 31-08-13 | 17:40 |
40-45

sTiRf | 31-08-13 | 17:41

@Terpen-tijn | 31-08-13 | 17:35
Bubba?

CoJoNes | 31-08-13 | 17:40

@ Ilias Schaligas | 31-08-13 | 17:37 |
Nee, we leveren in.

sTiRf | 31-08-13 | 17:40

De reaguurders die dit een goed idee vinden, verlinkten vroegah op school hun vrindjes om straf te ontlopen.

Strohond | 31-08-13 | 17:40

@ Terpen-tijn | 31-08-13 | 17:35 |
Dank je wel.

sTiRf | 31-08-13 | 17:38

sTiRf | 31-08-13 | 17:19 |

Klopt, maar wees gerust. We doen er allemaal leuke dingen van. Als we maar niet hoeven te werken !

Ilias Schaligas | 31-08-13 | 17:37

@ janneman1977 | 31-08-13 | 17:35 |
Er is een petje die voorzien is van infra-ledjes, dan zien de camera's alleen een spook.

sTiRf | 31-08-13 | 17:37

@CoJoNes | 31-08-13 | 17:30
Bea en Claus. QED.

Stormageddon | 31-08-13 | 17:37

Zullen al deze mensen nu ook kunnen rekenen op strafvermindering?
www.politie.nl/gezocht

Zo niet dan is het discriminatie. Het hangt dan immers af op welke website je kop te zien is of je al dan wel of niet in aanmerking komt voor strafvermindering.

Bovendien wordt hier op subtiele wijze de persvrijheid aan banden gelegd. Het volk zal n.l. eerder een stop van publicatie willen dan lagere straffen door de publieke schandpaal op internet. De pers zal hierdoor worden gedwongen sommige artikelen dan maar niet te plaatsen. Subtiele censuur dus.

En de Nederlander laat het allemaal toe.

liflafje | 31-08-13 | 17:36

stirf 17;33
Mooi, niet meer janken dus later, niks meer typen, er zijn er genoeg die mij wel serieus nemen.

Terpen-tijn | 31-08-13 | 17:35

nou VanLeeuwen volgens mij is dat niet nodig hoor!
in 020 wil men cameratoezicht met gezichtsherkenning
trouwens weer een idee van de VVD, dat u het even weet
www.at5.nl/artikelen/109770/zet-camera...

janneman1977 | 31-08-13 | 17:35

@ Terpen-tijn | 31-08-13 | 17:30 |
Jammer dat je persoonlijk wordt, daarmee neem ik je reacties niet meer serieus.

sTiRf | 31-08-13 | 17:33

@ De Treinende Rechter | 31-08-13 | 17:27 |
De mogelijkheid van media om dingen te kunnen delen is inherent aan het aantal personen die aangesloten zijn, rekening houdend met een foutpercentage.
Het is niet anders dan spelen in een zandbak en je denk dat Liesje je schepje heeft uitgeleend voor een harkje.
Het is niet belangrijk!
De grap van mensen is dat ze van iets onbenulligs een groot probleem maken, zie relaties.
En ja, ik ben een nerd en nee ik ben niet sterk.

sTiRf | 31-08-13 | 17:32

strf 17:26
Eikeltje, zonder camerabeelden zouden minder criminelen zichzelf aangeven.
Denk zelf onnozele!!

Terpen-tijn | 31-08-13 | 17:30

@Terpen-tijn | 31-08-13 | 17:28
Ok, dus ik ben dom. Sneue bak voor mij weer. Ik vond alleen je plan dom. Einde discussie, Tijn.
BTW, wat voor kutouders noemen hun kind Tijn?

CoJoNes | 31-08-13 | 17:30

cojones 17:25
Jij bent dom, plannen of ideeen zijn nooit dom, wel de verkeerde plannen uitvoeren.

Terpen-tijn | 31-08-13 | 17:28

Wat een boos gefrustreerd mannetje is die van Leeuwen. Is men dan vergeten dat alleen al het publiceren van de namen leidt tot bedreigingen en schade bij naamgenoten en mensen die toevallig lijken op de daders? Deze mensen kunnen er niets aan doen. Ik wens de heer van Leeuwen een mooie (naam)gelijkenis met een kopschopper toe, zodat hij eens aan den lijve kan ondervinden wat het is om vals beschuldigd te worden.

De Treinende Rechter | 31-08-13 | 17:27

@ Terpen-tijn | 31-08-13 | 17:24 |
Je maakt een denkfout.
En dat is dat als ze zich niet melden je niet weet wie het zijn.
Denken!!!

sTiRf | 31-08-13 | 17:26

@Terpen-tijn | 31-08-13 | 17:24
Ja man, dan moeten we alleen nog even uit de wet halen dat het niet verplciht is een getuigenis tegen jezelf af te leggen.
Verder... dom plan.

CoJoNes | 31-08-13 | 17:25

@ Schaamharing | 31-08-13 | 17:21 |
Rechtspraak in vernederland is een lachertje.

sTiRf | 31-08-13 | 17:24

Als we het nou zo doen>> twee maandjes minder als de daders zich melden binnen een bepaalde termijn en twee maandjes extra als ze dat niet doen.
Kan iedereen daar mee leven?

Terpen-tijn | 31-08-13 | 17:24

@ LieberLiber | 31-08-13 | 17:20 |
Ik ga dit berichtje sturen aan 'de deur', misschien kunnen ze daar iets mee.

sTiRf | 31-08-13 | 17:23

Mocht ik ooit de behoefte hebben om iemand finaal in elkaar te trappen, dan zorg ik wel dat iemand het filmt. Scheelt een hoop straf.

Schaamharing | 31-08-13 | 17:21

Exact mijn idee!
(zie post in kopschop uispraak topic)
Alleen die termijnen mogen van mij wat korter.

hotmint | 31-08-13 | 17:20

Skunk57 | 31-08-13 | 16:06 |

Nee, opsporen is van ons allemaal. Zorgen dat een zaak netjes voor de rechter komt is een taak van het OM.

Dit is hetzelfde als een rechercheur die bij een buurtonderzoek met een foto langs alle deuren gaat en vraagt: 'herkent u deze persoon?'

Alleen zijn de deuren vervangen door beeldschermen en de buurt is de wereld geworden. De methode en de vraag is hetzelfde.

LieberLiber | 31-08-13 | 17:20

@ Terpen-tijn | 31-08-13 | 17:18 |
Daarom heten zo ook aanklagers.

sTiRf | 31-08-13 | 17:20

@Terpen-tijn | 31-08-13 | 17:16
Nee, hoe meer je er uitzendt, hoe groter de impact inflatie.
De /care functie van CoJoNes.

CoJoNes | 31-08-13 | 17:19

@ Ilias Schaligas | 31-08-13 | 17:18 |
Aha, daar gaan de miljarden heen.

sTiRf | 31-08-13 | 17:19

stirf 17;17
Nee niet persoonlijk, het zijn altijd de daders en advocaten die klagen...

Terpen-tijn | 31-08-13 | 17:18

Het begint allemaal met de daadkracht van de politie. Hier in Athene schopt de politie je helemaal tot feta-kaas. Heb je geen rechters meer nodig. Groeten van Ilias.

Ilias Schaligas | 31-08-13 | 17:18

@ Terpen-tijn | 31-08-13 | 17:16 |
Dat weet je niet.

sTiRf | 31-08-13 | 17:17

We onderschatten de impact van uitgezonden camerabeelden.
Volgens mij is dat al een flinke straf.

Terpen-tijn | 31-08-13 | 17:16

Geweldsdelicten belonen met een onderhuidse chip en daar hang je een termijn aan vast. Monitor ze.
Zijn ze een vooraf bepaalde periode lief, dan kan het chipje eruit.
Pak criminelen hun privacy af. Deze methode werkt ook preventief.

Ongeblustekalk | 31-08-13 | 17:16

Voor de goede orde, van Leeuwen. Vanuit het perspectief van de staat:
Iemand half dood schoppen is 120 uur taakstraf.
Voor een ton de belasting tillen is 12 maanden onvoorwaardelijk.

Mag jij drie keer raden wie er straks digitaal geschandpaald worden.

CoJoNes | 31-08-13 | 17:13

.. de beschaafde menschen die bepalen wat wel en niet netjes is in dit land hingen overal camera's op. Helaas voor hen zijn die camera's niet alleen bruikbaar om te waken tegen PVV stemmende burgers.
Of om het innen van boetes te automatiseren, om de multiKul te financieren.

Jan Passant mk2 | 31-08-13 | 17:12

CoJoNes | 31-08-13 | 16:51 |
Ter preventie van misdaad zou ik het voorwaardelijk misdrijf willen introduceren: Als je volgens de beelden misdadige gedachten lijkt te hebben moet je je melden bij hoofdinspecteur Van Leeuwen.

LibertasSimplex | 31-08-13 | 17:12

Cojones 17:07
Inderdaad, kansberekening.
Maar hoeveel zijn er al niet opgepakt door camerabeelden?
Meer toch als zonder die beelden?
Prioriteiten van de overheid zijn altijd geld gericht, daar heb je wel een punt.

Terpen-tijn | 31-08-13 | 17:11

@ Terpen-tijn | 31-08-13 | 17:07 |
Daarom lees je hier ook zo veel posts. :-)

sTiRf | 31-08-13 | 17:09

En indien schuldig, straf geven. En niet alle pedos en kopschoppers op kosten van geenstijl en demense laten rehabiliteren duurder dan kondten vegen van bejaarden in de tehuisen.

trippert | 31-08-13 | 17:08

@ de grote Anti | 31-08-13 | 17:05 |
Serieus?

sTiRf | 31-08-13 | 17:08

@Terpen-tijn | 31-08-13 | 17:00
Georganisserde criminaliteit is kansberekening, heel simpel. Opbrengst/pakkans.
Geweldsdelicten, zoals die fakking kopschoppers, zijn van een ongrijpbare orde. Die shit gebeurt. Al eeuwen. Tuurlijk moet dat bestraft worden en hard ook, geen discussie over.
Het probleem is alleen dat het geen preventie geen prioriteit heeft en verdwijnt, als de staat zich toelegt op cameratoezicht en dus op berechting na het gepleegde feit.
Daar heb je geen ruk aan als slachtoffer, of als belastingbetaler. Het kost klauwen met geld, de straat wprdt niet veiliger en iedereen is verdachte.

CoJoNes | 31-08-13 | 17:07

Had soms het idee dat gs lezertjes verder kijken dan hun neus lang is.
Fout gedacht.

Terpen-tijn | 31-08-13 | 17:07

Hoe moet de uitspraak van deze rechter zien in het kader van geflitst worden op de weg, met of zonder traject controle optie?
De brief valt op de deurmat, partner maakt hem open.... BANG weg privacy. Jurisprudentie a la kopschoppers zou inhouden dat ik niet hoef te betalen. Of tenminste een significatie korting zou moeten krijgen.

98 gelood | 31-08-13 | 17:07

@sTiRf | 31-08-13 | 17:03
Nee maar serieus, ben je groot en sterk.
Bijzonder slim en een kast vol wapens?
Want ik hoor genoeg nerds praten over zelfredzaamheid zonder overheid maar die zouden het nog geen dag overleven.

de grote Anti | 31-08-13 | 17:05

@necrosis | 31-08-13 | 16:59 |
Gooi het over de links-financiele boeg.

Een rechter levert de gemiddelde asielzoeker niets op. Door mij 20 jaar te onttrekken van mijn loonslavenwerk, loopt diezelfde asielzoeker echter duizenden euros mis. Alleen een xenofobe rechtsfacistische PVV-nazi zou mij daarom veroordelen. Denk aan de schattige asielzoekerskindertjes!

Ik voorspel vrijspraak, een gefrustreerd OM en een D66 rechter die zijn of haar D66 collega met het hoofd naar beneden van het dak pleurt.

dlseth_ | 31-08-13 | 17:05

-weggejorist-

peteyoung | 31-08-13 | 17:05

De rechter zei dat ze de verdachten alleen op een foto hadden moeten laten zien. Met een BLOKJE voor hun hoofd.
.
Dat is waarschijnlijk tegen herkenning....

Patatter | 31-08-13 | 17:04

@ de grote Anti | 31-08-13 | 17:01 |
Moderne drogreden.

sTiRf | 31-08-13 | 17:03

@sTiRf | 31-08-13 | 16:56
Bent u heel sterk, of heeft u wel 64 feestboekvrienden?
Want zonder wetten en autoriteiten gaat het recht van de sterksten gelden. Ja dan schrik je wel als er s'nachts op je deur gebonkt wordt.

de grote Anti | 31-08-13 | 17:01

@ Ing. eslapen | 31-08-13 | 16:58 |
Ik denk dat, met hun lage empatisch vermogen, ze zich dat niet realiseren.

sTiRf | 31-08-13 | 17:00

Cojones 16:56
Sterker nog>> als criminaliteit net zoveel zou opleveren voor de overheid als verkeersovertredingen bestond het geeneens.

Terpen-tijn | 31-08-13 | 17:00

@dlseth_ | 31-08-13 | 16:52
Een rechter (m/v) kopschoppen is natuurlijk veel ergerder dan een takspoetbetalerT.
Dat wordt minstens 20 jaar zonder playstation!

necrosis | 31-08-13 | 16:59

@Terpen-tijn | 31-08-13 | 16:55
Dat zijn dan wel de camera's van de bevolking, niet die van de overheid...

Wat betreft het leven van de daders, dat hebben ze zelf kapot gemaakt.

Ing. eslapen | 31-08-13 | 16:58

Soms kan je vanuit je onderbuikgevoel weleens roepen dat er zwaarder gestraft moet worden. Maar dat kost ook heel veel geld.

fender06 | 31-08-13 | 16:57

vrtx | 31-08-13 | 16:05
Wetten zijn een verzinsel van mensen die een volk willen controleren.
De rechten van de mens, bijvoorbeeld, wordt aan alle kanten overtreden; nogmaals het zijn een serie afspraken die nergens op slaan en overtreden worden als de mens dat nodig vindt, enige controle is daar niet op.
Het is een spel dat - helaas - veel levens kost en gaat kosten.

sTiRf | 31-08-13 | 16:56

Echt van Leeuwen, dit valt me zeer zwaar van je tegen. In plaats van je in te zetten voor het verminderen van cameratoezicht in de openbare (!!!) ruimte, pleit je voor het uitbreiden van het inzetten van cameratoezicht.

Juist door al dat cameratoezicht gebeuren dit soort dingen nog steeds. De politie is veel drukker bezig om tussen 9 en 17 met camera's het verkeer te beboeten dan om burgers te beschermen tussen 17 en 9.
Eerst een grote mond over Opstelten en Big Brother, vervolgens zelf min of meer stellen dat Opstelten nog veel verder moet gaan.
Ongeschikt, dude.

CoJoNes | 31-08-13 | 16:56

Wanneer reageert die server nou eens wat sneller....
Sorry voor de re-posts!

Brou Is Back | 31-08-13 | 16:56

Oja, OT/
Mijn strafbare feiten pleeg ik altijd ergens in een bos.
Weinig camera's daar. Schep over de schouder, geen probleem. Ja, je moet natuurlijk wel even nadenken.
En dan graaf ik een kuiltje om ongegeneerd in te gaan wildplassen.

de grote Anti | 31-08-13 | 16:56

ing.eslapen.
Ja ja, dat zal wel, feit is dat er door camera s meer criminelen gevat worden dan zonder.
Is wel wat strafkorting waard.
Legaliseer camera s en de misdaadcijfers zakken.
Bovendien zou ik liever twee maanden extra krijgen dan mijn kop in de media.
Want volgens zeggen van de advocaten is het leven van de daders helemaal kapot gemaakt door die beelden uit te zenden...
Erg heh...(?),,,

Terpen-tijn | 31-08-13 | 16:55

-weggejorist-

Brou Is Back | 31-08-13 | 16:54

Prima plan! Al dat gejank over privacy is in dit soort zaken irrelevant, want het tuig dat op de beelden te zien is, is per definitie altijd de dader(s). Who cares dat hun leven voorgoed naar de kloten is? Het is genetisch uitschot dat geen tweede kans meer moet krijgen, nooit. Met dit soort volk komt het hoegenaamd toch nooit meer goed, want als je zo jong al niet over voldoende hersencellen beschikt om te beseffen dat, als je iemand vol tegen z'n hoofd schopt, je bezig bent een moordpoging te doen heb je sowieso al het verstand van een gefrituurde garnaal. En ben je dus van nul en generlei waarde voor de samenleving!
.
Good riddens of bad rubbish.

Brou Is Back | 31-08-13 | 16:54

-weggejorist-

Brou Is Back | 31-08-13 | 16:54

Mwoah, als ik de papa van het slachtoffer was, dan had ik er met liefde tien maandjes Playstationen voor over om mevrouw de rechter te kopschoppen.

dlseth_ | 31-08-13 | 16:52

Zo zie je maar, mensenleven is volgens het rechtsysteem totaal niet belangrijk, geld en olie dat dan weer wel, dat brengt wat op. De politiek laat het volk lekker stoeien met de mislims , Polen, Roemenen, vinden ze niet boeie, Camera s? Laat t volk maar zoeken, o oja of de Roemeense agent. Of we katen Cohen nog ff bakje thee drinken om te laten zien dat t allemaal reuze mee valt ook!!
Er wordt niet aangepakt hier, dat is het hele probleem!

KannieWaarZijn | 31-08-13 | 16:51

@LibertasSimplex | 31-08-13 | 16:21
Beter nog, elke dag een stempel halen op het staatsidentificatie bureau. Godverdomme. Van Leeuwen is alvast voor.

CoJoNes | 31-08-13 | 16:51

qutrex 16:40
Iedereen fokt maar raak, gaat inderdaad verkeerd aflopen.
Door de overbevolking, milieuvervuiling en corruptie elders krijgt Europa nog te maken met miljoenen illegalen.. pardon.. nieuwe immigranten.

Terpen-tijn | 31-08-13 | 16:46

Anonieme artikeltjes kunnen natuurlijk zo de prullenbak in.
Come to think of it de NRC natuurlijk ook.

copywriter | 31-08-13 | 16:44

Ik zou zeggen, start een burger initiatief.
Ik stem voor!

Yabadabedoe | 31-08-13 | 16:43

@Terpen-tijn | 31-08-13 | 16:32
Nederland is volgens mij het enige land waar verdachten/daders NIET bij naam en toenaam genoemd worden.

De bescherming van verdachten/daders is in Nederland zover doorgeschoten dat ze meer rechten hebben als slachtoffers.

Dit gaat zelfs nog verder als de dader/verdachte een kleurtje, ander paspoort heeft of bij een minderheidsgroep behoort.

De Nederlandse rechtstaat heeft blijkbaar als doelstelling het onderdrukken van de Nederlanders.

Ing. eslapen | 31-08-13 | 16:41

@Xirdalan | 31-08-13 | 16:34
We zitten hier gewoon met teveel mensen op een te klein stukje aarde. Net zoals ratten in een te kleine kooi, met alle gevolgen van dien. En hadden we nou maar 1 soort ratten, maar nee.. ze hebben er handenvol extra geweldadige exotenen bij geflikkerd. tja...

qutrex | 31-08-13 | 16:40

Welja, laten we direct al onze grondrechten overboord gooien. Recht op privacy? Mee moeten werken aan je eigen veroordeling? Ivo een reden geven de lucht vol te hangen met drones? Wat kan ons het allemaal schelen? Amerika is het bewijs dat zo'n rechts- en opsporingssysteem werkt. Of toch niet?

polleke745822 | 31-08-13 | 16:39

Spijker. Kop.

jmx008 | 31-08-13 | 16:36

@King of the Oneliner | 31-08-13 | 16:22
Klinkt als een focking hippie. Overdrijven is ook een vak. Om een maatschappij enigzins efficient te kunnen runnen zullen er nu eenmaal regels en bureaucratie/papierwerk nodig zijn. Water komt niet vanzelf uit de kraan en wegen repareren niet zichzelf.
Ook bankzaken zijn belangrijk, of wil je al die mensen die geld van je krijgen contant gaan betalen?
En mensen die de wet overtreden (waar wij min of meer allemaal mee instemmen) kan een reprimande verwachten. Meestal. Soms.

Die pierre-joseph van je had teveel absint gedronken toen hij dat schreef. Een hoop mooie woordjes, misschien waarvan sommige een duistere fantasie van hem.

de grote Anti | 31-08-13 | 16:36

...en dan mét camerabeelden voor 'poging tot doodslag' zo'n KUDTstraf krijgen!

kibambam | 31-08-13 | 16:35

En dan zijn er nog steeds mensen die denken dat kickboksen het probleem is, en niet de zacht strelende hand van de Nederlandse Vrouwe 'Justitia...'

Ik heb alleen al gisteravond op weg van het vliegveld van Los Angeles naar het hotel een flink aantal kickbox- en MMA scholen gezien. Het is een ware rage in de VS, maar gek genoeg hoor je hier nauwelijks iets over zinloos geweld van iemand die aan vechtsport doet.

www.google.com/maps/preview?hl=en#!q=...

Demonisering, nog meer regeltjes, nog meer camera's, een nog grotere overheid is gek genoeg dé oplossing voor de meeste Nederlanders. En dan gek opkijken als diezelfde grote overheid niets doet met die regeltjes en camerabeelden...

Xirdalan | 31-08-13 | 16:34

Hee. Die smerige kopschopper in het gifje dat is toch Brent Leysen ?!

Komt u de naam BRENT LEYSEN tegen, verscheur de sollicitatie, klik op delete, mijd hem, negeer hem. De rechter heeft het al verdisconteerd.

Shareholder II | 31-08-13 | 16:33

Ik word nog altijd misselijk van dat filmpje... En het slachtoffer, krijgt hij geen schadevergoeding?

hoehawie | 31-08-13 | 16:33

Kan iedereen die hiervoor is a.u.b. in Friesland gaan wonen en dat daar doorvoeren? Dan blijven de mensen met hersenen in de rest van Nederland, terwijl jullie alle willekeurige mensen die toevallig op criminelen lijken de schuld geven van dingen.

hobbit | 31-08-13 | 16:32

Het leek allemaal zo idealistisch dat hele hippie gedoe rond de jaren 60 en 70 maar helaas is dat in de realiteit niet haalbaar. Nederland wordt in hun reet genaaid door de islam. Ons rechtssysteem zit vol met kabouters. Als buitenlanders iets fout doen dan ligt dat niet aan hun maar aan ons. We zullen wel rascistisch zijn. De klootzakken die we hier zelf al hebben rondlopen worden ook poeslief behandeld.

Als je op camera gepakt wordt doordat je heel dapper met zn allen iemand zonder redenen in elkaar trapt en zelfs meerdere malen op zijn hoofd schopt dan kan daar geen strafvermindering voor komen omdat iemand anders die niets met beide partijen te maken heeft dat filmpje online heeft gezet om de daders te pakken. Dit zou gewoon 5 jaar zware dwangarbeid moeten zijn of iets dergelijks.

Ansjo | 31-08-13 | 16:32

ingeslapen 16:26
Het interesseert me niet, als ze maar gepakt worden, dat is wat telt.

Terpen-tijn | 31-08-13 | 16:32

"Pleegt u een ernstig strafbaar feit? Ga er maar vanuit dat u op de camera staat."
Dus al dat gefap staat ook op beeld? Aangezien je helemaal niet mag fappen van de christengekkies!

TimoteoGrimbundecimo | 31-08-13 | 16:32

Kut NRC. Fuck de nuance en steek die slijpsteen in reet.

NACademicus | 31-08-13 | 16:32

"Jottum, laten we de bevolking tegen elkaar op zetten, dan kunnen wij gewoon blijven graaien" - Is zo'n beetje de tendens van artikelen hier. Handig hoor, al die pseudo-neo-liberale onvermogenden die het werk opknappen voor de elite. Misschien dat ik me er ook in kan vinden als ik mijn 2e boot bij mijn 3e huis in Frankrijk parkeer. Ohnee, wacht, ik heb zulks helemaal niet nodig.

TypischTypetje | 31-08-13 | 16:30

Zit heel Nederland een beetje een mening te hebben over de vraag of justitie dan wel of niet die beelden van de -verdachten- daders de ether in had mogen slingeren, terwijl eigenlijk de vraag zou moeten zijn waarom justitie niet gewoon alle beelden van alle voorvluchtige geweldsdelinquenten online zet. Zo ver zijn we klaarblijkelijk al afgedwaald in dit land.

VanBukkem | 31-08-13 | 16:29

Awesome!

thefonz | 31-08-13 | 16:29

@King of the Oneliner | 31-08-13 | 16:22
Verloren moeite, de tijd dat een groot gedeelte dat hier snapte is ver achter ons. Het stikt de moord van orangisten en moralfags.

miko | 31-08-13 | 16:28

@miko | 31-08-13 | 16:24
Ja, vreemd eigenlijk. het rechtssysteem in NL deugt van geen kant maar als je dan dus "eigen rechter" wilt gaan spelen, loop je het risico harder aangepakt te worden dan de dader.

Doorgaans ben ik een voorstander van modernisering en vooruitgang maar als het aankomt op Nederlands strafrecht verlang ik nog wel eens naar het herinvoeren van straffen zoals deze vroeger ooit golden in NL.

Mastermattie | 31-08-13 | 16:27

@Terpen-tijn | 31-08-13 | 16:07
Zou wettelijk vastgelegd moeten worden. Je kop in de media, twee maanden extra vanwege niet vrijwillig melden.

Ing. eslapen | 31-08-13 | 16:26

Niks twee weken wachten. De beelden moeten gelijk online. En zonder blur. Als je iemand mishandelt op straat heb je never nooit privacy want het is de openbare weg!

Boyo | 31-08-13 | 16:25

@Mastermattie | 31-08-13 | 16:20
In veel landen hoef je met dit soort zaken niet bij de politie aan te komen. Dan word je weg gezet als een mietje ddie niet voor zichzelf op kan komen.
denk daar maar eens over na.
Als je in NL tegen iemand zegt dat je hem kapodt maakt staat bromsnor aan je deur op vele andere plaatsen lachen ze dat weg en krijg je een draai om je oren.

miko | 31-08-13 | 16:24

Beste ideeën komen altijd nog van eenvoudige burgers en eenvoudige bedrijven. Niet van ambtenaren en politici.

ProAsfalt | 31-08-13 | 16:24

Wellicht ter overdenking deze woorden van Pierre-Joseph Proudhon: "To be GOVERNED is to be watched, inspected, spied upon, directed, law-driven, numbered, regulated, enrolled, indoctrinated, preached at, controlled, checked, estimated, valued, censured, commanded, by creatures who have neither the right nor the wisdom nor the virtue to do so. To be GOVERNED is to be at every operation, at every transaction noted, registered, counted, taxed, stamped, measured, numbered, assessed, licensed, authorized, admonished, prevented, forbidden, reformed, corrected, punished. It is, under pretext of public utility, and in the name of the general interest, to be place[d] under contribution, drilled, fleeced, exploited, monopolized, extorted from, squeezed, hoaxed, robbed; then, at the slightest resistance, the first word of complaint, to be repressed, fined, vilified, harassed, hunted down, abused, clubbed, disarmed, bound, choked, imprisoned, judged, condemned, shot, deported, sacrificed, sold, betrayed; and to crown all, mocked, ridiculed, derided, outraged, dishonored. That is government; that is its justice; that is its morality."

King of the Oneliner | 31-08-13 | 16:22

Skunk57 16;16
Ik zou me heel goed kunnen voorstellen dat de strafeis dan ook twee maandjes hoger wordt...

Terpen-tijn | 31-08-13 | 16:22

@fender06 | 31-08-13 | 16:18
En dat is waar we naar toe gaan.
Een vrouwtje die jou eens te grazen wil nemen?
Dat scenario kun je zelf invullen.

miko | 31-08-13 | 16:22

Laat IEDEREEN zich binnen twee dagen OVERAL melden! Zo niet: doodstraf.

LibertasSimplex | 31-08-13 | 16:21

@Skunk57 | 31-08-13 | 16:16
"De straffen in nederland behoren reeds tot de hogere in Europa"
10 maandjes brommen om iemand semi-deaud to schoppen vind u één van de hoogste straffen van europa?
Als u had geschreven: "de straffen op verkeersovertredingen in Nederland..." dan had ik dat inderdaad beaamd maar voor échte delicten zijn de straffen een lacher.
Het rechtssysteem in NL is op dit moment zo rot dat als een agent je zou aanhouden voor een verkeersovertreding je er beter mee wegomt 'm overhoop te rijden, dan om "netjes" je naw af te staan. Dat is toch ook geen gezonde situatie dacht ik zo!

Mastermattie | 31-08-13 | 16:20

Als de camera's het nut van de overheid dienen (lees: de staatskas spekken d.m.v. flitsers!) dan is het ineens een stuk minder gesteld met de privacy van de burgers.

De Nederlandse (r)overheid is gewoon een fucking NAZI!

Xirdalan | 31-08-13 | 16:20

@CoJoNes | 31-08-13 | 16:14
Ja iets met in je eigen voet schieten.
Nu zijn het de kopschoppers volgende keer de foutparkeerders, duiventil bouwers en dildojatters.

miko | 31-08-13 | 16:20

@Terpen-tijn | 31-08-13 | 16:14
Pak kans verhogen heeft inderdaad meer invloed op de criminaliteitscijfers dan zwaarder straffen.
Maar goed mongolen genoeg die vinden dat iemand die een paar tikken uitdeelt of een kind iets te intens streelt opgehangen moet worden het liefst na marteling maar zelf wel met 200 kilometer per uur op B-wegen willen rijden.

miko | 31-08-13 | 16:19

Vijf werkdagen (om het extra moeilijk te maken) is meer dan voldoende voor zware misdrijven.
Daarna gewoon op een openbare criminele schandpaal. Nu eens svp niet van dat slappe emotionele gedoe. Zware criminaliteit moet gewoon keihard worden afgestraft.
Dus werk aan de winkel heren en dames politici.
Duidelijk aangeven en in de wetboeken opnemen voor welke strafrechtelijke overtredingen welke maatregelen gelden, en daarna eindelijk eens goed gebruik maken van de vele mogelijkheden die de social media bieden.
En uiteraard eindelijk eens gebruik gaan maken van fatsoenlijke apparatuur en geen camera's van 10 euro uit Korea of China.

qutrex | 31-08-13 | 16:17

Prima idee, maar mogen we dan ook camera's in de achterkamertjes zodat we naderhand zuiver en duidelijk bewijs hebben van wie,wat,waar ons land in de uitverkoop heeft gedaan?

miko | 31-08-13 | 16:17

Terpen-tijn | 31-08-13 | 16:14 |

Dat is weer geheel in tegenspraak tot de rechts radicale onderbuik kriebels van reaguurders.
Snel opsporen, streng straffen, maar alleen als.....
De straffen in nederland behoren reeds tot de hogere in Europa, evenals de brandstofprijzen.

Skunk57 | 31-08-13 | 16:16

Doei NRC! Echte journalisten stellen misstanden aan de kaak.
En die laffe weglopertjes laten willens en wetens iemand voor half dood op straat achter. Geen medelijden mee met die gastjes.

croque monsieur | 31-08-13 | 16:15

De kopschoppers namen zelf de beslissing om iemand in volledige openbaarheid (want op straat) af te tuigen en te vernederen. Alleen daarom al had iedere aanspraak op privacy weggehoond moeten worden.

GnottoBlotto | 31-08-13 | 16:15

Je zou overal camera's moeten hangen! Want je verliest alle rechten! Europees centraal regelen! Sterk en sociaal! 1984! Oh wacht.

LibertasSimplex | 31-08-13 | 16:14

OK van Leeuwen en wie bepaalt wat een ernstig misdrijf is? Juist, de staat. Straks staan mensen met openstaande boetes in full HD op internet en kopschoppers niet.
Wat een hopeloos naïef stukje 1984-propaganda dit.

CoJoNes | 31-08-13 | 16:14

We hebben het over ernstige feiten.. waar gaat het dan om? Dat de daders gepakt worden, hoe dan ook.
Strafmaat is minder belangrijk.

Terpen-tijn | 31-08-13 | 16:14

Leuk dat opsporingsbeleid maar dan mogen de straffen ook wel wat hoger: youtu.be/uw8xbys0hus

Mastermattie | 31-08-13 | 16:12

en dan zijn er altijd van die jankerds die claimen dat de opsporingstaak bij de politie ligt.. zucht.

Wat is dit toch een kutland geworden. Bah

oorstok | 31-08-13 | 16:12

bij niet vrijwillig melden, extra kosten van opsporing bij daders in rekening brengen!!

denoorman | 31-08-13 | 16:12

Dream on Van Leeuwen. De D66-rechters verzinnen wel weer wat anders om niet te straffen.
Ons rechtssysteem moet op de schop en er moet goddomme eens GEHANDHAAFD worden.
Dan zijn we al een heel eind.

Er staan in NL mensen op een wachtlijst om hun strafje uit te zitten en wij sluiten tig gevangenissen. Wat overigens weer werkelozen oplevert. Dit land is ziek, heel erg ziek.

Pastor Sippenhaft | 31-08-13 | 16:11

Minimaal 2 die het niet begrijpen>> dankzij de camera s worden er meer gevat dan zonder, met die twee maandjes stafkorting ben je ook gelijk dat gezeik van die advocaten kwijt.

Terpen-tijn | 31-08-13 | 16:10

Je zult zien dat de overheid dit zodanig weet te verprutsen, dat je nog met moord weg komt. Behalve met een snelheidsovertreding natuurlijk.

Het leven is zwaar | 31-08-13 | 16:10

Hier wat finetuning: als de daders zich NIET binnen twee weken melden, dan online zetten en strafverhoging wegens belemmering van opsporing!!

denoorman | 31-08-13 | 16:10

Ook handig voor tweelingen en mensen die gewoonweg op elkaar lijken! Slim bedacht hoor Geenstijl. Bijna net zo slim als de gemiddelde reaguurder.

hobbit | 31-08-13 | 16:10

Kan ik ook strafvermindering krijgen bij te hard rijden, omdat ik op camera ben vastgelegd?

Ik was in Haren | 31-08-13 | 16:09

@Skunk57 | 31-08-13 | 16:06
Je leeft nog in de vorige eeuw.

Lijkt me logisch... | 31-08-13 | 16:09

Zou wettelijk vastgelegd moeten worden> je kop in de media? Altijd 2 maandjes minder straf.

Terpen-tijn | 31-08-13 | 16:07

Slecht plan. Opsporen is taak justitie, niet van burger.
Ook al kots ik van dit soort gedrag en mensen.

Skunk57 | 31-08-13 | 16:06

Op het moment dat je de wet overtreed, verlies je je recht op privacy. Zo simpel is het!!

vrtx | 31-08-13 | 16:05

Voorgestelde system klinkt goed. Ik stem voor.

Flinders | 31-08-13 | 16:05

En als je je niet meld en via de beelden toch nog word gevonden een paar jaar extra erbij.

c.onjo | 31-08-13 | 16:04

-weggejorist-

DeAnaleAbortus | 31-08-13 | 16:03

Goed plan. Alleen die termijn van twee weken mag wel wat korter.

Lijkt me logisch... | 31-08-13 | 16:02

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken