Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

JOECHEI! higgsdeeltje soort van gevonden!

hggsboson.jpg Ook al snapt u er - net als 99% van uw collega's - geen reet van: vandaag kunt u in de coffeecorner roepen: verdomd zeg, dat ze bij CERN er nu toch eindelijk in geslaagd lijken te zijn dat mysterieuze higgsdeeltje waar te nemen. Wat leven we toch in fantastisch interessante tijden! Fuck cynisme! Wetenschap altijd +1. Wereldwijd zijn nieuwsgierige baarden + brillen gespannen in afwachting van wat de uitvinders van het internet nu weer ontdekt hebben. Seminar + livepersco hier. Per ongeluk express uitgelekte video over god's legosteentjes daar en hier nog een uitlegvideo.

Reaguursels

Inloggen

Het higgsdeeltje - voor de duidelijkheid - is een deeltje dat er eigenlijk niet is. Alleen het effect ervan kan aangetoond worden. Toch wordt aan dit deeltje de meeste waarde toegekend omdat het "alle andere delen verbindt". Zonder higgs is er nix.
Waarom moet ik nu opeens aan homeopathie denken? Hoe sterker de verdunning, des te sterker het effect....

Plop! | 05-07-12 | 22:53

Weer vers hoax-materiaal voor de milieu-maffia:

Wetenschappers hebben ontdekt dat het Higgsveld rond de aarde de afgelopen 50 jaar maar liefs 15% dunner is geworden. "Als dit zo doorgaat valt alles binnen 20 jaar uit elkaar en kunnen we de moleculen van onze grote teen straks opvissen ergens bij Jupiter.", aldus professor-hoogleraar P.A. Hoaxaart verbonden aan Universiteit Groningen.

suvois | 05-07-12 | 02:37

Tja, in de quantum mechanica heb je te maken met vele waarschijnlijkheden. Een beetje gevonden hoort er gewoon bij.

dedreaugkleaut | 04-07-12 | 21:29

Heeft echt veel impact in mijn dagelijks leven.. Werk liever aan mezelf dan aan iets externs.

Neut | 04-07-12 | 17:36

Ik wil ook zo'n t-shirt (grijze langharige man met baard en bril)

Hazzer | 04-07-12 | 16:38

Nu nog even toepassen op... Ja, op wat eigenlijk?
-Superior Bastard-
.
Wat dacht je van machines die van energie materie maken? Goede toepassing toch? Einde van schaarste.

alex4all | 04-07-12 | 15:53

Vervelend weer voor alle evolutie- / oerknal-, wetenschap-bashers.
-
Iets wordt voorspelt in de jaren 60 puur door gebruik te maken van de wetenschappelijke data dat tot dan toe verzameld is, mathematisch klopt het allemaal met DIE data, dezelfde data waarmee ook de oerknal voorspelt wordt o.a.. Enkele decennia later wordt het deeltje gevonden. Wat zegt dit over die data? Dat het wellicht klopt???
-
Dat maakt wetenschap wetenschap, niet dat het deze mensen overtuigt overigens.

alex4all | 04-07-12 | 15:48

God bestaat niet, the godpartical dus ook niet en wij dus ook niet.
-
*de bijbel ritueel verfbranden gaat*

Air van Boven Dorens | 04-07-12 | 14:22

Higgs deeltjes zorgen toch voor het stroop effect bij massa......... nou dan zal ik ff de gehele wetenschap om zeep helpen, hoe zit dat dan in relatie tot pannenkoeken? Ik snap er nu echt geen ene ruk meer van.......
*de roomboter en poedersuiker opeens heel anders bekijken gaat*

wel/niet | 04-07-12 | 13:41

Hawking heeft de weddenschap dus verloren...

klaas6523 | 04-07-12 | 13:39

Requiescat in pace | 04-07-12 | 10:00
Dude, zonder dit soort experimenten zou je hier niet eens hebben kunnen reageren, dus jank niet zo.

von sokkenstopfen | 04-07-12 | 13:38

Dat massaveroorzakende deeltje. Is dat nou zeau moeilijk?

klabanus ten Haave | 04-07-12 | 13:12

John Muts | 04-07-12 | 11:26 | + -1 -
???? waar heeft u het over. Ik heb het namelijk gewoon over het feit dat alle technische vooruitgang een basis heeft in de natuurwetenschap. Ontkent u dat?

denk.toch.eens.na | 04-07-12 | 13:05

@André van Delft | 04-07-12 | 10:46
Nee, ik ben nu op pagina 5.

rara | 04-07-12 | 12:49

=Dat elk lettertype zijn eigen karakter heeft hoef je me niet te vertellen: ik ben DTP-er/vormgever van beroep.=
lekkurlinx | 04-07-12 | 12:12
Ik vertelde het ook aan de andere reaguurders hier...
Maarre, ik zoek een bijbaantje, heb je een tip voor me? Ik kan redelijk aardig met lettertjes goochelen, ongeacht het font.

dedeurs | 04-07-12 | 12:47

@Hatsune Miku | 04-07-12 | 11:34
Discuzeuren met relidioten is zinloos, dus geef ik ze het advies om zich wat meer te verdiepen in iets. Tegen de tijd dat ze daarmee klaar zijn ben ik allang weg. Werkt goed.

rara | 04-07-12 | 12:47

@yokiamy | 04-07-12 | 12:32
It does all the time !
Maar wat zit er in de mix ?

suffie63 | 04-07-12 | 12:38

@Causa Sui | 04-07-12 | 11:57 | + 1
Dat heb je mooi geformuleerd.

Hoefnagel | 04-07-12 | 12:36

@Barbatruuk! | 04-07-12 | 10:34 > bier van maken?
Ja, heel zwaar bier. :D

Hoefnagel | 04-07-12 | 12:34

But, will it blend?

yokiamy | 04-07-12 | 12:32

@Gary Gunstone | 04-07-12 | 10:06 | + -32
Dat doe je goed, jongen: -32 punten.

Hoefnagel | 04-07-12 | 12:28

@epicelitist | 04-07-12 | 12:01
Ze gaan met hun tijd mee. Er zijn religieuzen die beweren dat de initierende kracht, het over-de-rand-duwen die nodig was voor de Big Bang, vanuit God is gekomen. En als ze leren dat energie en tijd discrete entiteiten zijn, dat het universum in elk moment vernietigd wordt en een heel klein beetje anders weer geschapen, herkennen ze ook hierin de hand van God.
.
Het punt is: waar sommigen bezig zijn om zonder vooroordelen te onderzoeken hoe alles in elkaar steekt, zijn anderen vooral bezig de inzichten zo uit te leggen dat hun millennia oude heilige boekje gelijk heeft. Deze mensen zijn hopeloos.

Hatsune Miku | 04-07-12 | 12:17

De GS collider zal buiten onze atmosfeer, in de ruimte, gebouwd worden.
Nergens anders kunnen de benodigde omstandigheden bereikt worden. Mega money naar ruimte onderzoek, bbye *ilders.

suffie63 | 04-07-12 | 12:13

@dedeurs | 04-07-12 | 12:10
Dat elk lettertype zijn eigen karakter heeft hoef je me niet te vertellen: ik ben DTP-er/vormgever van beroep.

lekkurlinx | 04-07-12 | 12:12

lekkurlinx | 04-07-12 | 11:50
Dan is het een kwestie van persoonlijke smaak.
Elk lettertype heeft een eigen 'karakter'. Je dichtstbijzijnde therapeut kan je er waarschijnlijk meer over vertellen. (Die met in zijn behandelkamer 8000 wetenschappelijke werken in Times New Roman pt 7 waarvan de bladzijden nog opengesneden moeten worden)

dedeurs | 04-07-12 | 12:10

@Hatsune Miku

Je hebt gelijk, het hier betreffende onderzoek heeft dat inderdaad niet bewezen. Ik nam DubbelPunt zijn opmerking echter als betrekking hebbend op een algemener perspectief. En de korte video die ik bij mijn comment deed zie ik als een verklaring voor de stelling dat er geen god in het spel is.

epicelitist | 04-07-12 | 12:01

p.s.
Maar het deeltje is blijkbaar iets te licht, dus nog geen complete verklaring voor de massa, ze gaan door, ik vind het fantastisch. Dit is nu het mooie van wetenschap versus dat gelul over God, doorgaan tot je het weet en dan verder gaan, omdat je dan eigenlijk weer meer niet weet.
Twijfel is het beste wat er is om verder te komen, geloof staat daar haaks op.

Causa Sui | 04-07-12 | 11:57

Live is leuker !

@John Muts | 04-07-12 | 11:53

suffie63 | 04-07-12 | 11:56

"Het is een door nieuwsgierigheid gedreven onderzoek. We weten niet wat deze ontdekking voor de maatschappij kan betekenen." Zegt niet een cynicus, maar een vooraanstaand natuurkundige.
www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenscha...

John Muts | 04-07-12 | 11:53

@lekkurlinx | 04-07-12 | 11:50
-t schrapt-

lekkurlinx | 04-07-12 | 11:52

@dedeurs | 04-07-12 | 11:17
Prettig leesbaar??. Hmm, smaken verschillen zullen we maar zeggen. Persoonlijk wordt ik ketsduizelig na een A-4tje Comic Sans.

lekkurlinx | 04-07-12 | 11:50

='en waardoor komt dat dan?'=
epicelitist | 04-07-12 | 11:30
Je kunt reli's altijd pareren.
'De Zondvloed, waar kwam al dat water vandaan?'
'Nou, uit Gods Wil.'
'Waardoor komt dat dan? Hoe komt God aan zijn Wil? Waar komt de energie voor een almachtige Wil tot Schepping en Manipulatie vandaan?'
'Het is gewoon Zijn Wil. Je geeft het zelf al aan. Die wil is almachtig.'
'Doei.'

dedeurs | 04-07-12 | 11:49

World Wide Computing is het wonderwoord !

suffie63 | 04-07-12 | 11:45

@epicelitist | 04-07-12 | 11:30
Trol of niet, het is waar wat hij zegt -- het is niet bewezen dat er geen God in het spel is. Je moet alleen een religekkie zijn om je vast te klampen aan iets dat van nature onbewijsbaar is.

Hatsune Miku | 04-07-12 | 11:44

@John Muts | 04-07-12 | 11:24
We zullen zien.

doenormaal! | 04-07-12 | 11:43

De volgende: minimaal 20000 MeV....
De jeugd heeft de toekomst: ontwerp zo`n ding en .... bewijs dat er kleinere deeltjes bestaan !
Exact heeft de toekomst !
50% is vrouw, laat dat percentage groeien en ga voor de Nobelprijs in de toekomst.

suffie63 | 04-07-12 | 11:40

@Slome Duikelaar | 04-07-12 | 10:31
Welke kerk? Er zijn er nogal wat. En sommigen nemen Genesis letterlijk, anderen weer niet en vinden wetenschap en religie wel verenigbaar.

lekkurlinx | 04-07-12 | 11:40

@DubbelePunt | 04-07-12 | 11:04
ok, een simpele korte poging dan;
die deeltjes zijn er juist vanwege het higgsdeeltje, blijkt nu zeker, en dit alles omdat men ging zoeken, op basis van logische kennis, naar een higss-achtige mechanisme wat subatomische deeltjes hun massa gaf, zonder dat krachtveld, geen massa.
Ze noemden het in eerste instantie zelfs , meen ik, het inflaton, omdat het de inflatie kort na de big bang zou verklaren, die nodig is om alle deeltjes te doen ontstaan (het standaardmodel).
Fotonen zijn in feite 'deeltjes licht' en aldus geen bouwblok van materie, net als de andere deeltjes (behalve dus de 'ware' elementaire deeltjes als quarks en electronen).
Al zijn fotonen wel de 'drager' van het electromagnetische veld wat de deeltjes van jouw pc en waarop je typt bijeenhoudt, en de rest ook natuurlijk.
Als je er vanuit gaat dat je de massa van 1 proton kunt bepalen door simpelweg de massa van de bouwstenen daarvan op te tellen (twee upquarks en 1 downquark) dan kom je slechts 1 % van de massa, de ontbrekende massa komt dus ergens anders vandaan.
Het enige deeltje was dus nog nodig was om het standaardmodel te bevestigen was het Higgsdeeltje en dat is er nu.
Je kunt deze 'voorspelling' reeds enigszins aflezen aan Einsteins E=MC2, want.. simpelweg de materie optellen geeft dus 99% minder massa dan verwacht, het grootste deel aan massa zit dus in feite opgeslagen in de bewegingen van quarks in het proton en de krachten die het samenhouden.
(Dit zie je weer als je deeltjes tegen elkaar laat botsen, er ontstaan zwaardere deeltjes in het 'puin' van die botsing omdat de energie condenseert tot materie).
De theorie van Higgs gaf dus aan dat er een higgsfield zou zijn, want zo krachtig is, dat de snelle expansie afgeremd werd waardoor alle materie zoals we dit kennen kon ontstaan. Het verklaart namelijk iets vreemds wat er kortweg op neerkomt dat op heel kleine schaal de aantrekkingskracht tussen bepaalde deeltjes juist groter wordt naarmate ze verder van elkaar af komt te staan ipv groter als ze bij dicht bij elkaar zitten, een soort 'elastiek-werking'.
En dat is contra aan de zwaartekracht (macr0), zoals we die kennen.
Nou ja, zo begreep ik in ieder geval het belang naar de zoektocht voor dit deeltje, als het anders is, hoor ik het wel van je of een ander.
Dit alles heeft niets met God te maken en de enige reden waarom dit deeltje aan god gelinkt is, gaf ik eerder al aan; the editors pick.

Causa Sui | 04-07-12 | 11:37

@der Wunderhund
Via deze link heb ik een screenshot met de CERN-presentatie en daaronder de 'echte'-comic-sans.
Zoals je kan zien zit er verschil in. Unterhund
Screenshot hier->http://wtrns.fr/p2JXRSe1e73q1S

Blote Bertus 2000 | 04-07-12 | 11:35

@rara | 04-07-12 | 10:21
Ik heb even gegoogled en alle antwoorden gevonden in een video. De achtergrondstraling is net als de dinosaurusbotten geplant door God om ons geloof op de proef te stellen! De overheden willen dit echter geheim houden en na de aanvallen op de Spelen in 2012 gaat iedereen in kampen.
.
Vrije media leiden niet noodzakelijk tot vooruitgang. +1 voor CERN overigens.

Hatsune Miku | 04-07-12 | 11:34

=Niet god maar het Higginsdeeltje is de bron van ons leven=
Tot men ontdekt dat het HB deeltje ook maar een deeltje is. Mother Nature has more tricks up her sleeves, vermoed ik. Dat was God's fundamentele fout. Wilde een Man zijn (sla er Robert Crumbs bijbel maar op na), en daardoor viel ie een beetje verstandelijk gehandicapt uit en ontwikkelde alleen interesse in oorlogvoeren. En voorhuiden verzamelen, ook zo'n typische jongenshobby.
Ben zelf geen vrouw, overigens. O.m.t.v.

dedeurs | 04-07-12 | 11:30

@ DubbelePunt

Je komt over als een hele goede trol als dat het geval is dan props voor jou. Desondanks is het toch even een reactie waard, want je komt met een leuk tegenargument dat jammergenoeg niet klopt. Reli's spelen vaak het spelletje leuk mee door te blijven vragen: 'en waardoor komt dat dan?', als ze dat doen bij een persoon met beperkte kennis van contemporaine wetenschap dan lijkt het alsof ze de discussie gewonnen hebben omdat ze je vraag niet meer kunnen beantwoorden.

In werkelijkheid zijn er meerdere theorieen over hoe de BigBang is ontstaan. Die in dit filmpje is mijn favoriet: www.youtube.com/watch?v=dJIWobQh9WI&am...

Bovendien getuig je wellicht van wat intellectuele oneerlijkheid; je verwacht een verklaring van wetenschappers voor de BigBang, maar ik vermoed dat jij zelf ons een antwoord schuldig zou blijven wanneer jou gevraagd wordt waar god dan vandaan komt.

epicelitist | 04-07-12 | 11:30

God? We komen je vermoorden! :-)

343 | 04-07-12 | 11:29

denk.toch.eens.na | 04-07-12 | 11:19 | + -1 -
Droom maar lekker verder van een wereld waarin de nerds wraak nemen door mensen lekker puh hun spullen af te pakken. Gaan de populaire kinderen ondertussen door met je tas over te gooien, okee?

John Muts | 04-07-12 | 11:26

Ik vind 't machtig mooi en ben bijzonder verheugd dat 't bestaan van dit beste deeltje nu bewezen is, maar wat kunnen we ermee?

Woods | 04-07-12 | 11:25

suffie63 | 04-07-12 | 11:19 | + 0 -
Prima maar in hun vrije tijd, van hun eigen spaargeld.

John Muts | 04-07-12 | 11:25

God is dus overal en Higgs de profeet en/of Zijn (2e) zoon

plicieman | 04-07-12 | 11:25

doenormaal! | 04-07-12 | 11:22 | + 0 -
Wetenschappelijk bewezen? Die club blundert wel vaker en nu is alleen maar uitgelekt dat ze mogelijk soort van aanwijzingen hebben.

John Muts | 04-07-12 | 11:24

@vip33 | 04-07-12 | 10:48
In het verleden waren mensen bang voor onweer en wisten niet hoe dat ontstond, daarvoor hadden zij een verklaring nodig en dat was god. Inmiddels weten we dat niet god het laat donderen en bliksemen maar dat dit te maken heeft met een botsing van koude en warme lucht e.d. Zo zou het ook met het Higgingsdeeltje moeten gaan. Tegenwoordig gelooft toch niemand meer (behalve wat mensen die in achtergebleven gebieden zonder, scholing, boeken, internet en TV wonen) dat god het laat donderen en bliksemen?
Niet god maar het Higginsdeeltje is de bron van ons leven. Nu wetenschappelijk bewezen. We hebben geen sprookje meer nodig om ons bestaan te kunnen verklaren. Geloven in sprookjes of goden om dingen te verklaren ontstaat alleen wanneer het bewijs voor hetgeen we willen verklaren nog ontbreekt. Wanneer we m.a.w. nog te dom zijn om te hebben ontdekt hoe het werkelijk zit.

doenormaal! | 04-07-12 | 11:22

@BroodenSpelen | 04-07-12 | 11:19
dit mogelijk maakt.

Foei typo monster.

BroodenSpelen | 04-07-12 | 11:21

@tisallemaalwatzeg | 04-07-12 | 11:18
Gadver. Dus al die sterren aan de hemel zijn echt Heineken-reclame? Maar goed dat je ze bijna niet meer ziet door de lichtvervuiling dan.

lekkurlinx | 04-07-12 | 11:21

Toch bijna ongelofelijk, dat het vliegende spaghettimonster die alles in het universum bestuurt, dit mogelijk. Zijne Noedeligheid is werkelijk groot.

BroodenSpelen | 04-07-12 | 11:19

En nog steeds blijven er mensen die ontkennen dat dit nuttig is.

Misschien moeten die mensen dan ook afstand doen van al hun moderne spullen, want voor bijna alles is de basis gelegd in de natuurwetenschap.

denk.toch.eens.na | 04-07-12 | 11:19

Onvoorstelbaar goed nieuws !
Waar bestaat het Higgs deeltje uit ?
Dat is wat de huidige generatie wetenschappers mag ontdekken.

suffie63 | 04-07-12 | 11:19

@lekkurlinx | 04-07-12 | 11:13

Op RTL wordt het mogelijk gemaakt door Heineken toch?

tisallemaalwatzeg | 04-07-12 | 11:18

=100% Comic Sans=
Wat heeft men toch tegen dit font? Het is prettig leesbaar, het oogt vriendelijk en ontspannend (dat doen ronde vormen altijd, is psychotechneutisch bewezen) en dus neutraliseert het agressieve reacties.

dedeurs | 04-07-12 | 11:17

Als ik dat deeltje was... had ik me beter verstopt!

Kikkerzz | 04-07-12 | 11:16

@der Wunderhund | 04-07-12 | 10:00
Het zijn wetenschappers. Geen Typografen. Weten zij veel.

lekkurlinx | 04-07-12 | 11:15

@vip33
Eens. Echter, de reden die jij voor geloven noemt is slechts een dominante reden, er zijn uiteindelijk natuurlijk talloze redenen waarom mensen geloven. En dat is nu het pregnante, je zou kunnen zeggen dat in zekere zin mensen een recht hebben om in onzin te geloven. Zo geeft een goede kennis van mij helemaal toe dat haar geloof in god niet te funderen/verdedigen is, maar ze kan gewoon niet leven met de gedachte dat haar overleden zoontje helemaal verdwenen is. Wie ben ik om haar te vertellen dat ze daar niet in mag geloven?

Toch is de andere kant van het verhaal mijns insziens ook enorm belangrijk; je kan zeggen dat mensen helemaal niet zomaar het recht hebben in onzin te geloven. Een geloof in wat dan ook gaat bijna onvermijdelijk met implicaties samen, verdere conclusies gebaseerd op dat ene geloof. De meeste mensen geloven niet alleen in god, ze geloven vervolgens ook in een fundamenteel onderscheid tussen goed en kwaad en nog meer absurditeiten.

Als al die belachelijke conclusies gebaseerd zijn op die ene vooronderstelling, dan kan je naar mijn mening met recht zeggen dat geloof in god toch een probleem is geworden.

epicelitist | 04-07-12 | 11:15

Ben zelf een paar keer bij CERN geweest en heb een tour van dat Atlas experiment mee mogen maken. Retegaaf, übercool en +10. John Ellis, de lead fysicus daar is een baas: slimmer dan God en nog grappig ook!

m4ppet | 04-07-12 | 11:14

@vip33 | 04-07-12 | 10:48

Het is probleem is nog iets lastiger: het feit dat je achtergrond bepaalt in welke god je gelooft, bewijst volgens de religekkies alleen maar dat er wel een god moet zijn. Zelfs volkeren die geisoleerd leefden, geloofden in een of andere god.

Je zou god ook een vergaarbak voor alles wat niet uit te leggen valt kunnen noemen. Dat er steeds minder over blijft (bliksem snappen we nu wel), zorgt ervoor dat de geloofwaardigheid van religies aan het wankelen is.

tisallemaalwatzeg | 04-07-12 | 11:14

Belangrijkste natuurkundige (oké binnen de deeltjesfysica) ontdekking van de afgelopen 50 jaar? Sowieso +1

Henk min Ingrid | 04-07-12 | 11:13

@rara | 04-07-12 | 10:21
Wat veroorzaakte die BigBang eigenlijk? En waar kwamen die krachten vandaan die de BigBang überhaupt mogelijk maakten?

lekkurlinx | 04-07-12 | 11:13

Toch stapt die uitleg-goof snel over de zg oerknal heen, alsof dat al verklaard en bewezen is...

gegendiewand | 04-07-12 | 11:09

Voor elke drol die ze bij dat CERN uitschijten hebben ze trouwens zes documentaires op VIMEO staan. Als je er genoeg ziet ga je bijna geloven dat hun gehobby enige relevantie heeft en dus doorbetaald moet worden.

John Muts | 04-07-12 | 11:08

Leuk zo iets, maar wat kun je ermee?

Geitenwollensokjuhz | 04-07-12 | 11:05

Letten julie even goed op reli gekkies?
Banana-Hollandia | 04-07-12 | 09:57 | + 32 -

En dan? Er zijn nog steeds geen bewijzen hoe de photon deeltjes en andere deeltjes in het universum terecht zijn gekomen. Dit hele onderzoek zegt niets over dat het universum met haar deeltjes en de aarde niet zijn ontstaan zonder interactie met God. Dus je bent gewoon aan het trollen op religie. Hatertjes -1

DubbelePunt | 04-07-12 | 11:04

Persoonlijk ben ik nog wat sceptisch. Ze hebben het deeltje niet echt waargenomen, maar zaken waargenomen die 'consistent zijn met'. Op die zinsnede mag je in het recht iemand niet veroordelen. Blijkbaar is zo'n bewijs niet sterk genoeg om belangrijke zaken aan op te hangen.

Allemaal | 04-07-12 | 11:03

HOERA, en nu op zoek naar een nog kleiner deeltje wat exponentieel duurder is om vinden.
Andersom dag | 04-07-12 | 10:05

Het Higgs deeltje is juist vrij groot (in termen van massa) en mede daarom is die vrij moeilijk om in traceerbare vorm te maken (veel massa >> veel energie >> grote versneller).

André van Delft | 04-07-12 | 10:59

Waarom staan ruimtevaarthobbyisme en dit soort ontoepasbare onzin eigenlijk niet op de lijst linkse hobbies die deaud moeten? Omdat rechtse pijprokers met modeltreintjees op zolder het spannend vinden?

John Muts | 04-07-12 | 10:55

Gary Gunstone | 04-07-12 | 10:06
Altijd grappig, mensen die op Internet lopen te zeuren over het geld dat CERN kost, terwijl op CERN het World Wide Web is uitgevonden, zonder welke die mensen hier niet hadden kunnen zeuren.

André van Delft | 04-07-12 | 10:54

Heel gek. Maar ik zie toch liever hier de miljarden heen gaan dan naar Griekenland, Spanje, Portugal en Italië.

Wat een contributie aan de mensheid. Feelgood movie van vandaag!

Voorbeeldige | 04-07-12 | 10:49

@doenormaal!
Het vervelende aan gelovigen is dat ze zo ontzettend eigenwijs zijn.
Groei je op in Staphorst, geloof je in God en Jezus zoals beschreven in de bijbel. Groei je op in Iran, geloof je in Allah en Mohammed. Groei je op in India, geloof je in goden en hellewezens. Groeide je op in Noorwegen, geloofde je in Odin en Freya. In Griekenland etc. etc.
Dus als de achtergrond bepaalt waarin je gelooft, wat zegt dat over god? Waarom is jouw geloof/waarheid wel de juiste en dus die van een ander onjuist? En die ander zou precies hetzelfde zeggen. Als je daar echt bij stil staat, weet je dat geloof onzin is.
De natuur is hard en koud, we sterven allemaal en daarna is er niets. Betekenis? Is er niet, alleen die jij er aangeeft. Mensen geloven, omdat ze dit niet willen accepteren... er moet iets zijn. Nope, is er niet. Live with it. Uiteindelijk zal de mensheid zowiezo verdwijnen (als de zon gaat).

vip33 | 04-07-12 | 10:48

rara | 04-07-12 | 10:32
Mooi, dan kan ik van het scherm verder lezen...
Heb de de opmerking de stringtheorie en supersymmetrie op pagina 308 gelezen?

André van Delft | 04-07-12 | 10:46

Oorspronkelijk wilden ze deeltje The Goddammned Particle noemen, hadden ze dat maar gedaan, die schrijvers Lederman en Teresi, en dat alles omdat de uitgever een titel wilde waarin de woorden 'Higss' en 'boson' niet voorkwamen.

Causa Sui | 04-07-12 | 10:44

seven | 04-07-12 | 10:21 | + 2
Het higgs deeltje doet veel, ofja, eigenlijk niet zo veel, maar vooral niet de zwaartekracht verklaren. Het bepaald ongeveer 2% van de massa van een quark. De rest wordt bepaald door interacties (energiestromen) binnenin een proton/neutron. Hence m = E/c^2. Het doet behoorlijk weinig zoals je ziet. Maar het blijft een interessant deeltje.

Bouwvakkert | 04-07-12 | 10:43

Bij deze wil ik de ontdekkers, de vinders, voordragen voor een Koninklijke Onderscheiding.
Hetzij een lintje in de orde van huppeldepup, of één of andere wandel4daagse-medaille.
Zie het als een soort vindersloon.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 04-07-12 | 10:39

Dus iets dat ze al 40 jaar aannemen, is soort van bewezen maar ook weer niet helemaal. En dat is de grootste prestatie die die nerds in decennia hebben geleverd? Ik wil m'n belastinggeld terug.

John Muts | 04-07-12 | 10:39

@ Blote Bertus 2000
Ik zou mijn naam wijzigen in "Blinde Bertus" als ik jou was.
100% Comic Sans

der Wunderhund | 04-07-12 | 10:37

Zeker weer net zon geweldige CERN-ontdekking als dat tijdreizende neutrino's ?
-
Als dit weer zo'n faal is moeten ze dat CERN maar sluiten.

Badderbeest! | 04-07-12 | 10:36

@doenormaal! | 04-07-12 | 10:33 | + 1 -
Dat werkt zo niet, want dat is het probleem met geloof het is gebaseerd op geloof.

Kaas de Vies | 04-07-12 | 10:36

Kudos voor ons, luizen in God's schaamhaar.
=En wat kunnen we ermee?=
Zzzzooooffff | 04-07-12 | 10:21
Jaaaah... dat zien we dan wel weer. Ernest Rutherfords gespeel met atomen resulteerde ook niet meteen in, hm, lucratieve kerncentrales en blikjes sardientjes in radioactieve olijfolie.

dedeurs | 04-07-12 | 10:35

Kan Robbert Dijkgraaf dit niet een keer in begrijpelijk Nederlandisch uitleggen? Dat deed ie een tijdje geleden ook met het heelal...

StopKnop | 04-07-12 | 10:34

Maar kan je er ook bier van maken?

Barbatruuk! | 04-07-12 | 10:34

Als dat Higgins deeltje bewijst dat god niet bestaat (hetgeen weldenkende niet labiele mensen al lang weten natuurlijk) dan was het die paar miljard dubbel en dwars waard. Nu nog even wereldwijd broadcasten en de muezzinen in de moslimlanden 5x per dag om laten roepen. De Christen wereldwijd ook even bij elkaar roepen en bijpraten over hoe het nu werkelijk zit en we kunnen eindelijk wat vreedzamer gaan leven op deze planeet. Geen oorlogen meer uit grond van een religie waaruit mensen een vermeende superioriteit menen te kunnen ontlenen op basis van niet bestaande sprookjesfiguren ieder geval.

doenormaal! | 04-07-12 | 10:33

Nu nog de logische volgende stap toch???; het higgsfield onder controle krijgen en we kunnen hele planeten laten 'verdampen' in een fractie van een sec.
Handig voor de intergalatic highway, schijnt!!

Causa Sui | 04-07-12 | 10:32

Higgs inn.
Jezus out.

Ratzing. | 04-07-12 | 10:32

Zal niet lang duren of de kerk zal wel weer boos reageren omdat immers niet het Higgs boson deeltje aan de basis staat van alles wat we zien, maar natuurlijk God himself.

Slome Duikelaar | 04-07-12 | 10:31

Midichlorians! Dus toch!

Justin-Kees | 04-07-12 | 10:30

En nee, beste SGP-ers, CU-ers en CDA-ers dit is geen bewijs dat Gott gevonden is.

Conan de Rabarber | 04-07-12 | 10:30

@der Wunderhund
Het is geen comic sans maar een andere 'handwriting-font' waarschijnlijk van www.dafont.com of een andere freefont-site.

Blote Bertus 2000 | 04-07-12 | 10:29

@seven
Hmmm, dus als we nu een materiaal maken waaruit we alle higgs boson deeltjes halen, kun je op een fietsdynamo de aarde ontstijgen.
Btw als dat deeltje de massa bepaalt, hoeveel van die higgs deeltjes werk ik nu naar binnen bij het eten van een krentenbol?

vip33 | 04-07-12 | 10:27

Goed boek van Martin Veltman:
Facts and Mysteries in Elementary Particle Physics
www.amazon.com/Mysteries-Elementary-pu...

Goed te begrijpen, en geen geblabla dat in zoveel populaire fysicaboeken voorkomt.

André van Delft | 04-07-12 | 10:27

ps De eerste spreker (man) op de webcast gebruikte itt de 2e spreker (vrouw) geen comic sans.

seven | 04-07-12 | 10:25

@pim achtertuin | 04-07-12 | 10:15
Is al geregeld. Gisteren heb ik doorgekregen dat je over twee weken een ticket gaat bestellen. Ik zal het afgelopen vrijdag verzenden.

rara | 04-07-12 | 10:23

Krijg nou de higg!

Dat ik dit nog mee mag maken.

Semtex | 04-07-12 | 10:22

Het Higgs boson verklaart de zwaartekracht, zwaartekracht bestaat, dus moest er iets zijn wat het veroorzaakt, Higgs suggereerde dik 40jr terug een zwaartekrachtdeeltje. Ontdekking is het laatste deeltje in het standaardmodel wat nog niet ondekt was. Nu zijn alle deeltjes daarin bewezen. Oh ja, de reden waarom CERN de LHC, de grote deeltjesversneller in Zwitserland, ooit bouwde is dus de zoektocht naar dit deeltje.
Zwaartekracht ftw. ;)

seven | 04-07-12 | 10:21

En wat kunnen we ermee?

Zzzzooooffff | 04-07-12 | 10:21

arikanari | 04-07-12 | 10:16
Welterusten en slaap lekker.

_Fly66_ | 04-07-12 | 10:21

@Mac The Ripper | 04-07-12 | 10:19
Het begon met de Big Bang. Maar als je zelf even de moeite neemt om te googlen dan kun je vast zelf wel de antwoorden vinden.

rara | 04-07-12 | 10:21

@Mac The Ripper | 04-07-12 | 10:19
Nou, het begon allemaal met een grote knal heb ik gehoord.

Che_cuevara | 04-07-12 | 10:20

BedrijfsTijgerT | 04-07-12 | 10:16

Gelukkig :-)

MyCatIsDoingThis | 04-07-12 | 10:19

CERN. Is dat diezelfde club waar ze ook deeltjes sneller dan de lichtsnelheid hebben gemeten? Dan weet ik het wel. Weer een meetfout, natuurlijk, maar in dit geval wat heel wat moeilijker controleerbaar.

lijn5 | 04-07-12 | 10:19

rara | 04-07-12 | 10:15
En? Hoe begon het dan? Ben echt benieuwd.

Mac The Ripper | 04-07-12 | 10:19

Letten julie even goed op reli gekkies?
Banana-Hollandia | 04-07-12 | 09:57 | + 15
-
Huh? Zit je op het verkeerde topic te reaguren?

Allemaal | 04-07-12 | 10:19

@Banana-Hollandia | 04-07-12 | 10:13
Ik geloof het wel.
Ze zegden dat het niet de lego steentjes van God zijn maar van Allah.

Che_cuevara | 04-07-12 | 10:18

Is best fijn met al die bosson die aan het verdwijnen zijn overal. Toch?

tisallemaalwatzeg | 04-07-12 | 10:18

@ mezelf
verklaren = observeren

arikanari | 04-07-12 | 10:18

@Gary Gunstone | 04-07-12 | 10:06
Waar haal je dat nou vandaan? Of hoor je bij die debielen die CERN wilden laten verbieden omdat ze weleens een zwart gat zouden kunnen creeren?

Polletje Piekhaar | 04-07-12 | 10:17

@MyCatIsDoingThis | 04-07-12 | 10:14
Zonder Higgs deeltje geen massa. Dus ja. Al dragen veel vrouwen veel teveel Higgs deeltjes met zich mee.

BedrijfsTijgerT | 04-07-12 | 10:16

Maar als dit de lego steentjes van god zijn, bestaat die dan?

Che_cuevara | 04-07-12 | 10:16

@ alle anti "religie" personen
 
hou toch op met je misplaatste arrogantie, dit zegt niets over de mogelijkheid van het bestaan van een scheppende macht. Filosofisch niet, wetenschappelijk niet. Het enige wat hier gebeurt is verklaren...

arikanari | 04-07-12 | 10:16

Kunnen we dan nu tijdreizen? Waar kan ik een ticket kopen?

pim achtertuin | 04-07-12 | 10:15

Maar....

Hij heeft geen baard en ook geen tulband!

ZDEV | 04-07-12 | 10:15

@Mac The Ripper | 04-07-12 | 10:14
Ja.

rara | 04-07-12 | 10:15

Eerste foto van Allah gemaakt in Zwitersland. Vraagt meteen asiel aan wegens misdaden tegenb de menselijkheid...

funkyd | 04-07-12 | 10:15

@Banana-Hollandia | 04-07-12 | 09:57
Want? Nu weten we hoe alles begon?

Mac The Ripper | 04-07-12 | 10:14

Als je het totale budget van dit onderzoek deelt door het aantal hongerige kindjes in Afrika, die voor 0,25 dollar per dag eten zouden kunnen hebben, en je vermenigvuldigt dat met het aantal moeilijke brillen dat wel mee zit te lullen, maar totaal geen idee heeft waar het over gaat,

als je dat doet, dan ben je echt niet goed bij je hoofd.

Cuyahoga | 04-07-12 | 10:14

Maar kan je er ook porno mee doen en zo?

MyCatIsDoingThis | 04-07-12 | 10:14

Heeft de Taliban al gereaguurd?

Banana-Hollandia | 04-07-12 | 10:13

Willianus Wortelus | 04-07-12 | 10:06
Scherp! +1

_Fly66_ | 04-07-12 | 10:13

@Parel van het Zuiden | 04-07-12 | 10:07
Niet nodig. Er zijn geen CEO's en managers die voor de gek moeten worden gehouden met mooie plaatjes en pie-charts, deze mensen zijn puur in de feiten geïnteresseerd.

rara | 04-07-12 | 10:13

@Grouch | 04-07-12 | 10:03
Juist.
@Parel van het Zuiden | 04-07-12
Het gaat om de inhoud. Niet om de verpakking .... toch?
*VrouwTijgerT nog eens goed van binnen en buiten bekijkt ....

BedrijfsTijgerT | 04-07-12 | 10:11

Kunnen we dan nu direct alle religies ontbinden?

Doc Damage | 04-07-12 | 10:10

Dus tussen alle knappe koppen op die berg konden ze er geeneen vinden die e.e.a. in een fatsoenlijk powerpoint templatetje kon wrotten....

Parel van het Zuiden | 04-07-12 | 10:07

@Kaas de Vies | 04-07-12 | 10:05
Ja, was ook mooi!

Godsammekraken | 04-07-12 | 10:07

"Wereldwijd zijn nieuwsgierige baarden + brillen gespannen in afwachting van wat de uitvinders van het internet nu weer ontdekt hebben"

Waarschijnlijk niet de baarden die ik voor ogen heb.

Kaas de Vies | 04-07-12 | 10:07

Comic Sans Serif blijft het goed doen bij wetenschappers.

Willianus Wortelus | 04-07-12 | 10:06

12 miljard euro taxpoet weg, een grote kans om de hele aarde op te blazen - eigenlijk imploderen- en dan nog juichen dat het gelukt is. Hypocriet. Wetenschap is ook niets meer dan een geldverslindende religie.

Gary Gunstone | 04-07-12 | 10:06

HOERA, en nu op zoek naar een nog kleiner deeltje wat exponentieel duurder is om vinden.

Andersom dag | 04-07-12 | 10:05

@Godsammekraken | 04-07-12 | 09:57 | + 2 -
Laatste keer dat ik dat hoorde werd het onderwerp met een kogel in zijn kop de zee ingeflikkerd.

Kaas de Vies | 04-07-12 | 10:05

Heisessie | 04-07-12 | 10:03 | + 0
Nee

zeefert | 04-07-12 | 10:05

Die zaal vol Sheldons kijkt niet echt geïnteresseerd.
Overigens +1 voor dat lekkertje met brains in het stippeljurkje.

appeltje | 04-07-12 | 10:05

@ Satria | 04-07-12 | 10:01

Neemt niet weg dat Comic Sans dood moet.

OpperGek | 04-07-12 | 10:04

The God partical.

Ashtrey | 04-07-12 | 10:04

Er wordt in de wandelgangen van diverse Europese parlementen al voorzichtig gespeculeerd over de mogelijkheden voor een Higgs-Boson deeltjes-belasting...

Parel van het Zuiden | 04-07-12 | 10:03

Zekerheid van 4.9 standaard deviaties, terwijl 5 de grens is van absoluut bewezen. Verder zijn er kleine verschillen in de verschillende manieren hoe het deeltje geobserveerd kan worden (de "decay channels"). Een van de vragen is dus of dit slechts statistische fluctuaties zijn, of dat er misschien iets over het hoofd is gezien (dwz: we moeten op zoek naar nog meer deeltjes).

Grouch | 04-07-12 | 10:03

En nu, nooit meer oorlog? Nooit meer armoede? Iedereen wordt 150 jaar oud?

toetanchamon | 04-07-12 | 10:03

Jongens toch, laat je niks wijsmaken. Daar gaan miljarden in om, die CERN business. Gewoon keiharde overlevingsnoodzaak dat ze ondertussen eens iets gaan vinden.

Wat ik me wel afvraag is of dit deeltje ook via evolutie is ontstaan?

Heisessie | 04-07-12 | 10:03

Het Higgs-deeltje geeft massa aan materie, als ik het goed begrijp. Dit is een grote stap in de strijd tegen overgewicht?

rara | 04-07-12 | 10:02

Maar wie zijn de heren Higgs & Boson? Een accountantskantoor?

Koos Knak | 04-07-12 | 10:02

Ze komen elk half jaar met zo'n bericht.
Is gewoon omdat er weer een nieuwe soepsidieronde aan zit te komen.
Vorig jaar hadden ze toch ook persconferenties omdat ze een deeltje hadden die sneller ging dan het licht? bleek gewoon een rekenfout te zijn.

damnschreeuwer | 04-07-12 | 10:02

@der Wunderhund
gelukkig gaat het bij sommige nog om de inhoud.

Satria | 04-07-12 | 10:01

Superior Bastard | 04-07-12 | 10:00
Op de bijbel / koran etc etc etc?

Banana-Hollandia | 04-07-12 | 10:01

Dit is echt BREKEND & HISTORISCH. Hier gaat u uw kleinkinderen nog over vertellen.

1sokkie | 04-07-12 | 10:01

Dit betekent dus ook dat wat u op de middelbare school bij natuurkunde heeft geleerd niet 100% klopt. Niet dat ik er echt van wakker lig ofzo.. +1 voor vooruitgang!

OpperGek | 04-07-12 | 10:00

Nu nog even toepassen op... Ja, op wat eigenlijk?

Superior Bastard | 04-07-12 | 10:00

Presentatie in Comic Sans....
Creatief hoor CERN!

der Wunderhund | 04-07-12 | 10:00

Ik had er net een paar ziljard in m'n vla zitten.

de Bree | 04-07-12 | 10:00

Hoera! Het kost misschien wat maar dan heb je ook bijna iets. Lang leve mooi en duur speelgoed!

Requiescat in pace | 04-07-12 | 10:00

Fuck Cynisme! +1

Einde van de Domheid | 04-07-12 | 09:59

Zojuist werd praatje afgerond met de verlossende woorden. They got him! Snap er niet heel veel van maar toch kippevel bij historisch momentje.

Godsammekraken | 04-07-12 | 09:57

Alleen technische wetenschap +1

Sociologen blijven zuigen.

applaus voor de paus | 04-07-12 | 09:57

Letten julie even goed op reli gekkies?

Banana-Hollandia | 04-07-12 | 09:57

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken