Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Deze week in 'Maffia 020': graaien bij GVB

trammetje.jpg Mooi wel eigenlijk. Onze hoofdstad, de bouwput "wereldstad" Amsterdam, begint het epicentrum van corrupt Nederland te worden. En dan hebben we het niet over kleingruttende totaalfalers in de amateurpolitiek van stadsdeelraden. Nee, we hebben het over Hele Grote Jongens die, midden in de crisis en een dreigend failissement van de stad, schaamteloos doorgaan met zakkenvullen. 100 procent op kosten van de belastingbetalers, dat staat. Deze aflevering: zelfverrijking ordinaire diefstal bij het GVB. Het GVB is wat oorspronkelijk een openbaarvervoersysteem was met trams en bussen en rijdende metro's enzo maar nu een soort levensgevaarlijke, overvolle, onbetaalbare puinzooi met metrolijnen die het niet doen en bushaltes om de acht kilometer. Enfin, de soap gaat als volgt: het GVB (100 procent door U betaald) heeft twee baasjes. De ene heet Adrie Bollier, de ander Pieter Schotte. Al lange tijd worden deze jongens verdacht van miljoenenfraude. Vooral dankzij de OV-chipkaart (joh!) konden ze zichzelf ernstig verrijken, zo vermoedt men. Maar, er is natuurlijk ook een Raad van Commissarissen (PvdA-FNV bolwerk) bij het GVB die objectief toezicht houdt. Daarin zitten: Bert Veerman (voorheen NS(!)), dhr. Bakker (baas van de RAI, begeleidt heel objectief ook het onderzoek naar de fraude), dhr. Westerhoud (gisteren opgestapt vanwege geen maffialid willen zijn), mw. Zeijlstra (nota bene voorzitter van FNV-cao geschillencommissie, we fucking kid you not!), mw. Roozemond (oud vicevoorzitter FNV). U mag nu zelf de link tussen vakbonden en de PvdA leggen. Die vonden het PRIMA dat ondanks de verdenkingen van fraude, ondanks de megabezuinigingen van het Amsterdamse OV, ondanks het instorten van de OV-infrastructuur, ondanks de crisis, de twee GVB-baasjes zichzelf extra beloningen ter waarde van 51.000 euro toekenden. Zodat hun salaris meer dan puisant ruim boven Balkenende-niveau uitkwam. Nogmaals: een salaris dat wordt betaald door de burger. In crisistijd. Maar, het is een democratie hè. Dus u heeft ook inspraak hoor! Daarom is er in de Amsterdamse gemeenteraad een spoeddebat aangevraagd over deze kwestie. Dit spoeddebat zal, met gezwinde spoed, volgende week woensdag (lol) al plaatsvinden. Democratie gaat nou eenmaal langzaam. Net zo langzaam als het OV te 020. Trusten burger!

Reaguursels

Inloggen

Dit tuig is erger dan de maffia want de maffia is ten minste nog illegaal. Met afpersing van belasting en premiebetalers halen deze frauderende figuren bij de (semi) overheid hun geld binnen. Gesteund door de politiek en rechters (PvdA, D66, GL).

Piet van Schwaffelen | 12-06-12 | 12:36

De amsterdamse gemeenteraad zit er zelf vuistdiep in.

Bataaf | 12-06-12 | 10:54

Wacht, ik begrijp het! Dus daarom moet autorijden zo duur worden. Het is een complot, als autorijden onaantrekkelijk duur wordt gemaakt gaat iedereen met het iets goedkopere ov. Hiermee verdienen de locale ov directeuren schandalig veel geld, dit wordt gedeeld met de PvdA, die delen 3,7652% uit aan sociale projecten en gebruiken de rest om ouderwets links te lullen en rechts zakken te vullen.

ratelaar | 11-06-12 | 19:23

En dan vraag je je natuurlijk af, wat is erger.
Bij iemand in de brievenbus zeiken omdat hun hond standaard voor je deur schijt, of alle burgers een loer draaien omdat je graag nog meer centjes wilt.
M'n oma van 90 kiest kiest laatste omdat ze niet meer precies weet over hoe en wat, maar de pvda was vrogger toch goed.

XaaD666 | 11-06-12 | 18:07

De bouwsector en het openbaar vervoer zijn al sinds tijden synoniem voor corruptie. Next dus.

das_Freudenmädchen | 11-06-12 | 17:20

Verraad aan de eerzame burger.

Dr.Thorvaldt | 11-06-12 | 16:48

PVDA= Pot Verteren Dankzij Anderen

de euro middenweg | 11-06-12 | 16:38

Beroofd worden en ook nog eens een pissige varkenskop naar je gericht krijgen als je pasje niet meteen piept. Leuk bedrijf hoor, GVB.

Valt mij trouwens op dat er keer op keer een ander bedrag wordt afgeschreven, scheelt soms een paar centen, maar heb ook ooit 6 euro moeten betalen voor een ritje van 1.80 (CS -> Ijburg).

Jullie roepen van schande, maar het is een schande dat het ooit zo ver is gekomen. De burger zal niet meer stil blijven zitten terwijl de politiek en zakenwereld ons leeg plukt. Wij Nederlanders hebben nooit echt een demonstratie gevoerd omdat alles sinds het jaar kruik relatief goed geregeld is, en zoals een wijs man ooit zei is anarchie slechts een maaltijd verwijderd.

Het is tijd om in te zien dat het niet om geld gaat maar om ervaring/communicatie. Heel mooi hoor, die dure bak van jou, maar maakt het jou ook een beter mens? Neem voetbal, de bedrijven voeren jullie ladder zat (drinken maakt dom), smeren jullie de lelijkste oranje gedrochten aan en vullen hun zakken door jullie achterlijke gedrag. Alsof jullie een beter mens zijn wanneer wij winnen met voetbal.

Denk voor jezelf, twijfel aan autoriteit en maak jouw eigen realiteit!

Vunzige Tovenaar | 11-06-12 | 16:31

Zit zelf vaak op de tram richting Ijburg (26). Sinds enkele weken is het bedrag van de rit niet meer constant geweest! Normaal was een ritje rond de 1.70, nu betaal ik soms 2.50, zelfs een keer 6 euro! Godverdomme, door die pas kan ik er niet eens wat aan doen man, het is toch MIJN geld?

Echt eens tijd voor een revolutie binnen de zakelijke markt, verzuip die lui in grote tonnen met whisky en laat ze 50 jaar rijpen.

Vunzige Tovenaar | 11-06-12 | 16:24

Ach.. mannen, hier maakt de grote blonde god na 12 september allemaal een einde aan.
Heb geduld.

Skunk57 | 11-06-12 | 15:40

@MistrX | 11-06-12 | 14:58
U snapt het niet.
Wij zijn schuldig.
Wij laten de beleidsmakers er mee wegkomen.
Sterker nog, wij stemmen er op, of op hun partijen, i.p.v. hen met pek en veren op een strontkar door de straten te rijden.

La Vie En Rose | 11-06-12 | 15:34

Dit is dus voor 80% schuld van de PvdA. Laten we hopen dat het afgelopen is voor deze parijt na 12 september, maar ik vrees dat ze samen met de SP ende andere linkse partijen (dus alle partijen op een na) een machtsblok gaan vormen waardoor de fraudevloeddeuren weer open gaan!

Moonwarrior | 11-06-12 | 15:19

' U mag nu zelf de link tussen vakbonden en de PvdA leggen.'

Volgens mij leg je de link prima zelf bertje...

Vetjeweetselluf | 11-06-12 | 15:18

Allemaal de schuld van de privatisering! Oh nee, dit was nog gewoon overheid.

Grasshopper66 | 11-06-12 | 15:12

@MistrX | 11-06-12 | 14:52
eerder Chicago aan de Amstel. In Gotham is er tenmiste een bestrijder van het kwaad.

gooi en smijtwerker | 11-06-12 | 15:12

Wordt het niet eens tijd om Amsterdam de status van hoofdstad af te nemen? Het valt in het buitenland toch al niet uit te leggen waarom bij ons hoofdstad en regeringszetel verschillend zijn.

JoopRe | 11-06-12 | 15:05

MistrX | 11-06-12 | 14:52

In dat geval kan ik niet wachten tot de eigenaar van TomTom een pak aantrekt en 's nachts de straten een beetje veiliger gaat maken...

Lyrthion | 11-06-12 | 14:59

La Vie En Rose | 11-06-12 | 14:50 |

Gebrek aan lange termijn visie bij beleidsmakers. Het pluche zit lekker, die agenda is de enige die leeft.

Rest In Privacy | 11-06-12 | 14:58

@ La Vie En Rose | 11-06-12 | 14:50
qed

Pa Cartwright | 11-06-12 | 14:56

Gotham aan de Amstel.

Rest In Privacy | 11-06-12 | 14:52

Jarenlang dezelfde berichten en dezelfde reacties eronder.
Wel dames en heren medereaguurders: er wordt geen fuck aan gedaan. Het geteisem komt er mee weg. Krijgt gewoon weer elders een goedbetaalde baan. Jaar in jaar uit.

Op naar het volgende item over wie er heeft gefraudeerd, of gespeculeerd en/of met wanbeleid zijn/haar zakken heeft gevuld en nog een bonus of leuke vertrekregeling meekrijgt met door ons opgebracht belastinggeld. Op naar het volgende item over de door ons opgebrachte, of nog op te brengen volgende miljarden in de bodemloze EU-banken put.

En flink schreeuwen allemaal. Vanachter het toetsenbord.
Dat helpt.
Uitsluitend om je eigen frustraties van je af te schrijven. Meer niet.

Ik weet het ook niet meer.
Ja, Nederland is ziek.
Wij zijn ziek.
Wij laten ze er mee wegkomen. Keer op keer.
Ik ook.

La Vie En Rose | 11-06-12 | 14:50

@Da Capone | 11-06-12 | 14:07
U mag het ook wat breder trekken. 99% van de "middenkader managers" is overbodige ballast. Dat geldt zowel bij de overheid, semi-overheid als bedrijfsleven. Anachronistische overblijfselen uit de leer van Taylor, een betonblok aan het been van de organisatie.

Ik pleit voor aan aanpak zoals die van Timmer destijds bij Philips in operatie Centurion. Elke manager op gesprek laten komen en direct ontslaan als hij niet in één minuut to-the-point kan vertellen wat zijn toegevoegde waarde is. Moet je eens kijken wat er dan bijvoorbeeld in de gezondheidszorg gaat gebeuren.

+10 goede repliek 1000% mee eens.

Da Capone | 11-06-12 | 14:41

@aurevoir | 11-06-12 | 14:21

Ik hoop dan wel dat ze beginnen met het in de fik zetten van Adrie Bollier ipv zichzelf..

lulkoekhapper | 11-06-12 | 14:27

Wellicht komt het domgehouden volk in opstand en heeft iedere stad een nieuw galgenveld. Ik wacht op de Amsterdamse lente wanneer met dit gajes wordt afgerekend.

aurevoir | 11-06-12 | 14:21

In 020 Zuidoost wordt al jarenlang gefraudeerd door de stadsdeelraad. En welke partij is dit? Juist. En dan te bedenken dat het partijbestuur van de PvdA hiervan allang op de hoogte is. En toch zitten dezelfde poppetjes er nog steeds. Ra ra hoe kan dat.

Major Error | 11-06-12 | 14:21

@Magnum Force | 11-06-12 | 14:14
Oh ja, dat vergat ik, als je het woord "duurzaam" in je uitleg gebruikt hoef je die minuut niet eens vol te maken.

Magnum Force | 11-06-12 | 14:16

@Da Capone | 11-06-12 | 14:07
U mag het ook wat breder trekken. 99% van de "middenkader managers" is overbodige ballast. Dat geldt zowel bij de overheid, semi-overheid als bedrijfsleven. Anachronistische overblijfselen uit de leer van Taylor, een betonblok aan het been van de organisatie.

Ik pleit voor aan aanpak zoals die van Timmer destijds bij Philips in operatie Centurion. Elke manager op gesprek laten komen en direct ontslaan als hij niet in één minuut to-the-point kan vertellen wat zijn toegevoegde waarde is. Moet je eens kijken wat er dan bijvoorbeeld in de gezondheidszorg gaat gebeuren.

Magnum Force | 11-06-12 | 14:14

@Feynman | 11-06-12 | 13:59
Ja, ik ken 2:9 BW, maar dat is in de praktijk veelal een wassen neus als het op quango's en grote corporaties aankomt.
Bij ZBO's en andere "geprivatiseerde" overheidmonopolisten rolt eerder de politiek verantwoordelijke kop van jut, dan die van de bestuurder en bij de big corp. is het een kwestie van het oude adagium: Als je 1000 euro schuld hebt bij een bank heb JIJ een probleem. Heb je 1 miljard schuld aan een bank heeft de bank een probleem.
Men is banger voor de beerput dan de verantwoordelijkheid ook daadwerkelijk aan te wijzen.
Art. 2:9 is een lapmiddel voor de fundamentele weeffout dat een corporatie een zelfstandig rechtspersoon is.

Stormageddon | 11-06-12 | 14:12

De grote sociaal-democratische gewezen roerganger hield op 10 oktober 2011 een speech bij de opening van de Publieke Sector bijeenkomst in Rotterdam. Hij zei onder andere:
"Het gaat niet samen: werken in de publieke sector, werken voor je medeburgers en dan exorbitant veel verdienen".
En:
"Juist sociaal-democraten zullen de publieke moraal nieuw elan moeten geven. Juist sociaal-democraten zullen het belang van het voorleven van deze publieke moraal moeten inzien. Want als wij het niet doen, wie dan wel? Er staat veel op het spel: onze geloofwaardigheid, het aanzien van de publieke zaak, en dus: het geloof van mensen zoals u, of uw buurman, uw buurvrouw in de mogelijkheden die we samen te bieden hebben: samen, in de publieke zaak, die dienstbaar moet zijn, van hoge kwaliteit, sober en dichtbij".
www.joop.nl/opinies/detail/artikel/106...
En Job, jullie gaan er gewoon mee door, vuige schijnheil. Jullie 'geloofwaardigheid' heeft nooit bestaan.

Niemands Knegt | 11-06-12 | 14:10

Kan er voor dit soort graaiers niet een "hinderlijk volgen" register worden geopend?
Als je veelpleger bent dan wordt je in sommige steden constant op je huid gezeten. "Verstoren" is ook zo een kreet. Dat "veelgraaiers" register kan dan bij elke nieuwe benoeming even onder de aandacht worden gebracht.

kattenfluisteraar | 11-06-12 | 14:09

Chartreuse | 11-06-12 | 13:11

Dicht bij het (GVB) vuur, en nu wat aangebrand?
Oh ja, Kaas met rust laten, want heeft het al druk genoeg zo. Dus niet standaard gaan roepen wat Kaas zegt, dan komen de tegels nooit vol.

Ton Plafond | 11-06-12 | 14:08

We leren er toch niks van in dit kut land, al die middenkader Pvda managers die geen aars kunnen.

Dat zit maar op een stoel heel de dag, ik maak het ook dagelijks mee in mijn werk. (Semi-overheid)
mensen willen geen ruk, kunnen geen ruk en dat krijgt maar geld en vakantiegeld etc etc.

Zoals we in de 14 eeuw het geloof een verlichting doormaakte, ze mogen al die overheidsidioten tegen de muur zetten.

Hoeren van het systeem zijn het.

Da Capone | 11-06-12 | 14:07

@Bolesmales | 11-06-12 | 14:01
Toen hadden we nog bestuurders die het fatsoen hadden statistiekjes te vervalsen.
Dat is voor de huidige graaiers teveel moeite.

Lewis Lewinsky | 11-06-12 | 14:03

Dit lijkt me trouwens niet een puur Amsterdams probleem, alhoewel je het me zoveel hippies in je dorp wel een beetje uitlokt.

Biff Eagleburger | 11-06-12 | 14:03

Bert heeft bijna alle spoorwegondernemingen, incl Prorail en Keyrail al leeggegraaid, nu gaat ie door met het GVB en ik vrees dat RET binnenkort de lul is...

straatjochie | 11-06-12 | 14:02

Wij stonden ooit eens lang heul lang geleden, op een keurige 6e plaats van landen waar het minst werd gefraudeerd. Dit land is afgegleden naar het niveau van een gemiddeld bananen republiekje ergens in Afrika.

Bolesmales | 11-06-12 | 14:01

@lulkoekhapper | 11-06-12 | 13:54
Dat begrijpen ze bij de PvdA ook al jaren. Waarom denk je dat de grenzen open moesten?

Parsons | 11-06-12 | 14:00

straatjochie | 11-06-12 | 13:55

Nee, dat is een VVD-er, die noemt Bert dus structureel niet.

Lyrthion | 11-06-12 | 13:59

Stormageddon | 11-06-12 | 13:52 | + 0 -
Niet wettelijk vastgelegd? De bescherming van een rechtspersoon is niet absoluut. Je hebt als ondernemer aan bepaalde verplichtingen te voldoen om privé aansprakelijkheid te voorkomen.
www.aansprakelijkheid-bestuur.nl/aansp... In kleine zaken zie je bij de gerechtelijke macht al een reeks van vonnissen waarbij de bestuurder privé mag aftikken.

Feynman | 11-06-12 | 13:59

@spanarchist | 11-06-12 | 13:37
Tot de politie niet meer betaald wordt.

Parsons | 11-06-12 | 13:57

Vergeet u ex-Prorail graaier Bart Schmeink niet even te noemen?

straatjochie | 11-06-12 | 13:55

Als je alle corruptie van de PvdA op zou schrijven krijg je een boek dikker dan al de delen van de Winkler Prince encyclopedie.

Ik snap werkelijk niet dat de PvdA nog wordt gesteund door fatsoenlijke burgers.

lulkoekhapper | 11-06-12 | 13:54

@Feynman | 11-06-12 | 13:06
Gaat niet gebeuren zolang dat niet wettelijk is vastgelegd. Of liever, zolang de situatie is dat een corporatie een rechtspersoon is. Zolang bestuurders niet zelf privé aansprakelijk zijn voor alle uitgaven van de corporatie blijft het gegraai doorgaan. Wanbeleid is hooguit reden voor ontslag en wellicht faillissement van de corporatie als gevolg, maar als een bestuurder daar niet hoofdelijk voor kan worden aangesproken, dus ook persoonlijk failliet wordt verklaard blijft het doorgaan.
Er is eigenlijk geen risico voor de graaiers. Als ze worden weggestuurd krijgen ze nog een oprotpremie volgens de kantonrechtersformule en dan lachen ze de hele weg naar de bank. En wie krijgt uiteindelijk de rekening bij een overheidsonderneming? Juist. De belastingbetaler, en in dit geval de OV-reiziger.
En men vindt dat normaal, want zo zit het nu eenmaal. Het is vanzelfsprekend. Denkt men.

Stormageddon | 11-06-12 | 13:52

Bert Veerman (voorheen NS(!)

Nederlandsche Spoorwegen Bert NSB

solidstate | 11-06-12 | 13:51

Van der Laan zit as we speak hard te studeren op de juiste formulering.
Een klein jaar geleden noemde hij het een *kwestie van overmacht* toen bleek dat de hoogste GVB-directeur (een zekere Schmeink) ongeveer tweemaal zoveel verdient als Mark Rutte.
Overmacht. Van der Laan kwam ermee weg. Ben benieuwd waar hij nu weer mee komt. Natuurramp?

Lewis Lewinsky | 11-06-12 | 13:51

@Feynman | 11-06-12 | 13:48
het voordeel van vestia is natuurlijk wel de schaal waarop het gebeurt.

een beetje in de sfeer van: wanneer jij de bank honderd euro schuldig bent, heb jij een probleem. wanneer jij de bank honderd miljoen schuldig bent, heeft de bank een probleem

en nu maal honderd miljoen: wanneer spanje duizend miljard schuldig is, heeft spanje....

gooi en smijtwerker | 11-06-12 | 13:51

GVD alweer GVB!!!

eus | 11-06-12 | 13:50

Drugsdealers zijn nog eerlijker dan dit soort bestuurders en het zou mij niets verbazen als het het topje van de ijsberg is :( Wat een verbetering die privatisering maar niet heus, gaat het nu eindelijk tijd worden voor een grote schoonmaak ?

SomeOne333 | 11-06-12 | 13:50

"Bestuurders? Die zitten op de tram of op de bus" zei mijn vader altijd. Zo is het maar net. Geldt aan de top en voor de vakbonden.

Voor de oppermachtige GESTAALDE KADERS (FNV, Communisten en ander Leninistisch gespuis) van het GVB geldt nog steeds: "Gansch het raderwerk staat stil als uw machtige arm het wil".

Triest dat het kennelijk onwetende werkvolk daar anno 2012 nog steeds intrapt. Ieder bedrijf krijgt de 'bestuurders' (top EN vakbonden) die het verdient.

Maffioso, schiet me zomaar te binnen. En ze komen er nog mee weg ook omdat de laffe lokale politici niet durven op te treden.

M@verick | 11-06-12 | 13:49

-weggejorist-

eus | 11-06-12 | 13:48

rara | 11-06-12 | 13:44

Zullen we dat laatste anders gewoon even helemaal niet doen?

Lyrthion | 11-06-12 | 13:48

Als je jezelf kan "belonen" gaat het altijd een keertje mis, ondanks de Balkenende norm.
Zo zit deze walgelijke samenleving in elkaar>> je bent net niet te stom om wat papiertjes te halen, pa betaalt de studie, je doet wat interessant en autoritair en dan vindt men je geschikt voor de raad van bestuur, commissaris van dit enz. Dan pas kan het graaien beginnen, kan makkelijk, je bezuinigt gewoon op personeel en materieel, als het na een tijdje dan misloopt is er weer een gouden handdruk.. ook zelf geregeld natuurlijk.

Terpen-tijn | 11-06-12 | 13:48

@gooi en smijtwerker | 11-06-12 | 13:40 | + 0 -
Ik zoek meer het echte specifieke wanbeheer. Door persoonlijke incompetentie het bedrijf ten gronde richten en dat geintje gewoon betalen.

Als eerste zou ik de voltallige directie van Vestia willen voordragen vanwege een misser op de beurs ter waarde van 2 miljard euro.

Hoewel het ontwijken van het faillissementsrecht door een sterfhuis constructie weer alle lof verdiend. Bij verlies op de beurs gewoon niet zelf betalen, net zoals de bank.

Feynman | 11-06-12 | 13:48

Amsterdam wordt bestuurd door PvdA, VVD en GL. Verantwoordelijk wethouder voor GVB is een VVD'ert genaamd Wiebes.

In Amsterdam is de VVD nog linkser dan de PvdA. Ik meld het maar even, want niet iedereen weet dat.

Lewis Lewinsky | 11-06-12 | 13:46

@azoturie | 11-06-12 | 13:38
Ik heb contra-argumenten: ProRail, Woningbouwverenigingen, Ziektekostenverzekeringen, thuiszorg, openbaar busvervoer.

Privatiseren is een modekreet uit de jaren '90. Zullen we eerst eens zorgen voor goed vervoer voordat we het in handen geven van een buitenlandse investeerder?

rara | 11-06-12 | 13:44

En wat nou het ergste is: dit ziet Henk met de oranje-pet als mislukte marktwerking. En vraagt daarmee om meer toezicht, meer overheid. Terwijl het geen marktwerking is; het is publiek geld in private zakken gepropt. Er is geen markt, het is groot-socialistisch graaien. Want "wij werken voor het volk, dus het is ons geld".
*braak*

HoerenSloep | 11-06-12 | 13:44

@ Wilhelmina Kuttje | 11-06-12 | 13:38
Laurens Ivens, 020 SP-localio – solliciteerde indertijd naar de vacante GVB functie. Als extra motivatie: voor bijna de helft van de Balkenendenorm, naar ik meen. Hij werd te licht bevonden.

Pa Cartwright | 11-06-12 | 13:43

@Kaas de Vies | 11-06-12 | 13:41
een schaap over de dam maakt nog geen zomer

gooi en smijtwerker | 11-06-12 | 13:43

Aj, ik bedoel betreurT, niet betreurD in mijn plempsel. En ik wil nog even de tip geven aan alle 020 bewoners om vooral PvdA te blijven stemmen.

Kirth Gersen | 11-06-12 | 13:42

@gooi en smijtwerker | 11-06-12 | 13:40 | + 0 -
Dat is een niet meer dan logische gang van zaken, het gebeurt nog te weinig.

Kaas de Vies | 11-06-12 | 13:41

Ook al gaan we niet met OV ergens naar toe, dan betalen we nog steeds (FUCKING ONBENULLIG VEEL) belastinggeld!
Dus die zakken worden sowieso gevuld! Maakt niet uit wat wij (betalende volk) doen.
Dit gewoon nergens meer over...

bankai | 11-06-12 | 13:40

@Feynman | 11-06-12 | 13:24
oplichting in dienstverband zie ik als een specialis van het meer generieke wanbeheer. mollenkamp gaat trouwens zowel strafrechtelijk als civielrechtelijk als voor de faillissementsrechter voor de bijl. het OM vervolgt hem wegens onder andere valsheid in geschrifte, belastingfraude en het aannemen van steekpenningen.
rochdale wil van hem onder andere (onterecht) betaalde bonussen en pensioenpremies terugzien, voor in totaal een bedrag van eur 6 miljoen.
ondertussen zit hij in zijn miljoenenvilla in spanje en is hij persoonlijk failliet verklaard.

gooi en smijtwerker | 11-06-12 | 13:40

Wouter Bos zag dit al jaren geleden aankomen. Geeft toch een warm gevoel dat hij nu op zijn kindertjes kan passen terwijl zijn oude Partij van de Armoede de laatste broodkruimels van De Dam aan het likken zijn. En bedankt he, voor je wanbeleid. L*L

Jos Tiebent | 11-06-12 | 13:39

Kwalitatief goede bestuurders kosten wat, he
Kwalitatief slechte trouwens ook.
Doe dan maar die goedkope

Wilhelmina Kuttje | 11-06-12 | 13:38

PvdA, Vakbonden, GVB, Amsterdam.
 
Als er één combinatie van rampzalige factoren is, is het deze wel. Ik denk dat we blij mogen zijn dat er überhaupt nog iets is wat in de verte lijkt op OV in Amsterdam gezien de moeite die men er al sinds '99 in stopt om het GVB tot op het bot uit te kleden/commercialiseren. Een onderzoek naar alle lui die hiervan profiteren zou niet misstaan. Ik gok zomaar dat 020 daar trouwens slechts het topje van de ijsberg bij is...
 
Het valt me namelijk al langer op: commerciele vervoersbedrijven nemen het openbaar vervoer over, concluderen dat (steeds meer) trajecten niet "rendabel" zijn en cancellen die. Tot op het punt dat het niet meer rendabel is om met het OV te gaan. Wat mogelijkheden schept: in de tijd dat je moet wachten tussen 2 bussen zie je een stuk of 15 mini-busjes van diezelfde vervoerders gaan. Speciaal vervoer: ouderen, beperkten, kinderen die naar school moeten, etc.
 
Noem me maar paranoide, maar daar worden vast een paar mensen rijk van. En ik denk dat je die mensen in de kringen kunt vinden van mensen die het evangelie van de commerciele vervoersbedrijven in Nederland hebben gepredikt.

Lyrthion | 11-06-12 | 13:38

De connectie tussen vakbonden en criminele organisaties gaat al heel ver terug. Er zijn landen-sommige niet heel ver hier vandaan- waar vakbonden misdadige organisaties ZIJN.
-
Sommige splinterbonden in NL hebben op zijn minst raakvlakken met de georganiseerde misdaad (A'dam brandweer, A'dam GVB, NS machinisten, koffermeneren Schiphol, vuilnisdienst A'dam)
-
Er is voor dit soort vijftiger-jaren relicten, de door-en-door gesyndicaliseerde overheids- en semi-overheidsbedrijven, slechts één afdoende oplossing:
-
Uitbesteden aan marktpartijen die het goedkoper, efficiënter en klantvriendelijker doen.

azoturie | 11-06-12 | 13:38

Chartreuse | 11-06-12 | 13:11
Die 50k i slechts een detail in de miljoenenfaude via privé bedrijfjes van bestuurders die bv 100x te dure software leveren aan GVB.
'Bij de Amsterdamse stadsvervoerder GVB zijn miljoenen verdwenen door fraude. '

seven | 11-06-12 | 13:38

Het is natuurlijk allemaal WAAR!! Of hoe kan het anders dat een ritje met de metro in december vorig jaar van mij uit nog € 1,61 kostte en ik in januari ineens € 2,09 voor datzelfde ritje moest aftikken??
Dat moet toch in iemands zak verdwijnen??

no_style_at_all | 11-06-12 | 13:37

Ach, ik zei het al in het Spanje topic hieronder, zoveel verschilt het hier niet van die knoflookzooi, het is een grote corrupte boevenbende, neopotisme, clientelisme, aan de orde van de dag. En de gewone man doet er driftig aan mee als hij de kans krijgt.

Rest In Privacy | 11-06-12 | 13:37

Parsons | 11-06-12 | 13:31
Zal wel meevallen. Met de toename van protesten zal ook het politie-optreden verharden. Het is geen toeval dat b.v. de studentenprotesten in Spanje met extreem hard optreden aangepakt is, het zal duidelijk gemaakt worden dat eigen rechter spelen zeer hard gestraft zal worden. Iedereen die de elite aan durft te pakken zal daarvoor onevenredig hard gestraft worden, zeg maar de waxinelichtjeshoudergooier-behandeling.

spanarchist | 11-06-12 | 13:37

Verder: wat Kaas de Vies zegt.

Truttebol | 11-06-12 | 13:36

Trias Parasitica

Kaas de Vies | 11-06-12 | 13:33

In China kan je voor dit soort grappen tegen de muur gezet worden, hier krijgen dit soort dieven gewoon weer een nieuw baantje...

brutus68 | 11-06-12 | 13:31

@Feynman | 11-06-12 | 13:16
Binnen nu en 6 maanden dus.

Parsons | 11-06-12 | 13:31

Hoera! Een medium dat 'epicentrum' kan schrijven! Uniek in NL! Jullie blijven me aangenaam verbazen... Episch, dit.

Truttebol | 11-06-12 | 13:31

@Feynman | 11-06-12 | 13:06
Er komt een dag dat ze worden aangesproken ja. Maar niet door justitie. Mark my words.

Parsons | 11-06-12 | 13:30

Die Jan Westerhoud is het prototype bestuurder, dat onder het mom van 'ik sta boven materiële zaken' zijn zakken aan alle kanten vult en een slachtveld van gedupeerde bedrijven, werknemers en gedupeerde belastingbetalers achterlaat en zonder het minste of geringste schuldgevoel overstapt naar zijn volgende slachtoffers. Baan, GTI en nu GVB. O, o, o wat is hij 'integer', deze zwarte weduwnaar.
vorige.nrc.nl/economie/article1565423....

Niemands Knegt | 11-06-12 | 13:28

James Lastig | 11-06-12 | 13:09
haha,heb je toevallig de video gezien van de NOS 'Kysia Hekster las de Oekraïense kranten' over de slechte persvrijheid en gebrek aan kranten?
Alle monden vallen hier open van verbazing!
En het begrip en symphatie waarom ik vertrokken ben uit Nederland is wederom toegenomen.
Ga nu even de stad in,lekker weer en geen identificatie plicht zoals in NL.

spooked | 11-06-12 | 13:28

De PvdA heeft haar grijpgrage vingertjes al decennia lang van hoog tot laag in alle openbare organen zitten. Hun knokploeg de FNV stond klaar met stakingen als een bepaalde club geen zin had in deze inmenging. En ja, dan ga je je na al die tijd ook als echte maffiebaasjes gedragen.

grieper | 11-06-12 | 13:26

linksch vertieft alles.

minimá-armezusvan.. | 11-06-12 | 13:25

@gooi en smijtwerker | 11-06-12 | 13:19 | + 0 -
Warm, heel warm. Maar hij ging neer op basis van oplichting in plaats van wanbeheer. Hoewel hij wel voldoende wanbeheer gepleegd heeft.
4nieuws.nl/show.php?key=283624&tit...

Feynman | 11-06-12 | 13:24

"Met de kennis van nu had het anders gemoeten"
"Het verdient niet de schoonheidsprijs"
"Maatregelen zijn genomen om dit gedrag in de toekomst te voorkomen"

Einde conclusies spoeddebat. Nu weer een drankje omdat we zo nuttig bezig zijn. Voor het volk uiteraard.

spanarchist | 11-06-12 | 13:21

Palermo aan het IJ.

rara | 11-06-12 | 13:21

de directeur krijgt flink betaald omdat werknemers als de dood zijn dat ze daadwerkelijk moeten gaan werken als de boel wordt geprivatiseerd. nu kunnen directie en werknemers op hun luie reet blijven zitten.

cumshaft | 11-06-12 | 13:20

@Chartreuse | 11-06-12 | 13:11
nee natuurlijk niet, trol.

het gaat nog steeds om publiek geld. al was het een kwartje met een gat erin.

gooi en smijtwerker | 11-06-12 | 13:20

Ben je eenmaal toegelaten tot het PvdA baantjes circuit, dan is je kostje tot je dood verzekerd. Hoezeer je de boel ook belazerd of verkloot, er is altijd wel weer een nieuw plekje beschikbaar.

BroodenSpelen | 11-06-12 | 13:19

@Feynman | 11-06-12 | 13:06
theo mollenkamp van rochdale?

gooi en smijtwerker | 11-06-12 | 13:19

@ Chartreuse | 11-06-12 | 13:11
Heb je het artikel&links goed gelezen? Ik vermoed van niet. Dat gesodemieter hier binnen het GVB is al jaren aan de gang; het fooiniveau reeds overschreden derhalve.

Pa Cartwright | 11-06-12 | 13:18

Amsterdam je bent niet meer als toen.....!

jadoei | 11-06-12 | 13:18

Gelukkig was dit allemaal in het belang vdArbeiders ?

Nifilheim | 11-06-12 | 13:18

En als ik dan een keertje zwart zou reizen (omdat voor de zoveelste keer weer eens 4 euro van m'n saldo is gestolen omdat ik vergeten ben uit te checken)dan ben ik de grote misdadiger.

Jippie | 11-06-12 | 13:17

@horsteknots | 11-06-12 | 13:10 | + 0 -
Oproepen tot geweld is zó Arabische lente. Geweld krijgen we pas als onze woorden op zijn. Of munteenheid, rechtszekerheid, of andere van dat soort fundamentele democratische dingen.

Feynman | 11-06-12 | 13:16

@Chartreuse | 11-06-12 | 13:11

Een fooi is iets dat je uit vrije wil uit eigen zak betaald. Fijn dat jij deze kosten dus voor je rekening wil nemen. Amsterdam bedankt je.

ZKH EénOog | 11-06-12 | 13:16

Moe word ik er van. Elke keer weer kunnen bestuurders hetzelfde uithalen. En niemand doet wat. Bah

Hengelerweend | 11-06-12 | 13:15

Het wordt tijd dat er een burgerleger komt die dit soort mensen uit de samenleving gaat halen, politieke en bestuurlijke arrogantie zal plaats moeten maken voor angst en nederigheid.

toetanchamon | 11-06-12 | 13:14

Lewis Lewinsky | 11-06-12 | 13:11 | | Reageer+ |
0

Cynisme, Ironie, o wacht, de provincie die prijsschiet op de bevolking van Amsterdam hhhh.

Einde van de Domheid | 11-06-12 | 13:13

-weggejorist-

keteh | 11-06-12 | 13:13

Amsterdam is een zeer slecht bestuurde stad. ALs je bedenkt dat er daar 6x zo veel ambtenaren werken dan in de complete stad New York dan heb je toch zoiets van 'jeetje waarom lukt niks'

Bokito ergo sum | 11-06-12 | 13:13

We zijn gek aan het worden. Politiek voorop.

Randvoorwaarde | 11-06-12 | 13:12

Slogan PvdA: 'het moet eerlijker'......
.
Mensen die PvdA stemmen (of een andere linsche partij) willen graag besodemieterd worden.

FreshClash | 11-06-12 | 13:11

@Einde van de Domheid | 11-06-12 | 13:10
Nooit van cynisme gehoord? Nee? Ironie dan?

Lewis Lewinsky | 11-06-12 | 13:11

-weggejorist-

Chartreuse | 11-06-12 | 13:11

Feynman | 11-06-12 | 13:06 | + 0
Of een oproep tot geweld tegen zulke lieden?

horsteknots | 11-06-12 | 13:10

In Amsterdam is er geen enkel probleem, behalve Geert Wilders. Aldus de PvdA, VVD en alle andere linkse partijen.

Lewis Lewinsky | 11-06-12 | 13:09

En dan nog het gore lef om een mening te hebben over de corruptie in Oekraïne, Italië en god weet waar nog meer.

In die landen proberen ze tenminste nog de corruptie aan het oog te onttrekken. In NL wordt het met de week schaamtelozer.

En beste 4.1 miljoen belastinggenererenden ... betaalt u wel allemaal braaf elk jaar een beetje meer belasting?

James Lastig | 11-06-12 | 13:09

Er kan niet genoeg gehakt worden aan de voortwoekerende wortels van zelfverrijkend maatschappelijk middenveld. Blijven bestrijden, het gif is het vitriool waarmee dit soort stukjes geschreven worden. Nagel ze aan de schandpaal, gooi ze in het cachot!

ole guapa | 11-06-12 | 13:09

Graaien Van Burgers dus.

Superior Bastard | 11-06-12 | 13:08

Corrupte en graaiende bestuurders héél erg lang achter slot en grendel gooien en alles terug laten betalen. Laat ze 24 uur per dag knijpers maken om het terug te verdienen desnoods.

doenormaal! | 11-06-12 | 13:07

De gelukkige arbeidersbevolking van Amsterdam is heel blij met de kameraden van het GVB die de gelukkige arbeiders in geen tijd van A naar B brengen en dat vinden de gelukkige arbeiders heel fijn! *kotz*

Lewis Lewinsky | 11-06-12 | 13:07

Ik wacht nog steeds op de eerste top bestuurder die vanwege wanbeleid privé aansprakelijk wordt.

Feynman | 11-06-12 | 13:06

Ik heb mijn GVB jaren terug al gehaald

bob de boarder | 11-06-12 | 13:06

Bij de PVDA kan alles wat fout is, nu weer het gvb.
Bij woningbouwverenigigen hebben ook leden van die partij zich letterlijk naar binnen geperst met meer dan schunnige streken, maar ja... pvda he ??
viespeuken.

grappert | 11-06-12 | 13:05

Al sinds die jonkheer met die flipperkast is het goed toeven voor de top bij GVB. www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archie...
Maarja, GVB moet immers concurreren met nieuwe marktpartijen dus moet ook marktconforme directie hebben. Fijn dat Parool dit opdist (ze zijn bijna de Viva zelf) en dat Bert dit spiegelt!

Einde van de Domheid | 11-06-12 | 13:05

Soms vrees ik Joris, bij het proces denken-schrijven.
Nu is z'on moment.

horsteknots | 11-06-12 | 13:05

En in dat spoeddebat zal gezegd worden dat men de gang van zaken betreurd, maar dat er helaas niets aan te doen is. Om vervolgens volgend jaar weer een bonus toe te kennen, natuurlijk.

Kirth Gersen | 11-06-12 | 13:04

Zakkenvullende bestuurders. Het verbaast me niet meer. Zeker niet in onze hoofdstad. Ik heb de hoop opgegeven.

Sowieso_21 | 11-06-12 | 13:04

Graaien in de openbare sector.... Zelfverrijking binnen de (semi-)overheid? Nu graag het nieuws!

blaster | 11-06-12 | 13:04

En wederom een verhaal waarvan ik mijn zojuist genoten lunch weer in tegengestelde richting voel opkomen....

Frietje_Oorlog | 11-06-12 | 13:04

Wie gaat er nou met het OV als je gewoon met de fiets kan gaan???

doenormaal! | 11-06-12 | 13:02

Dit zijn teveel fuck-ups om simpele grappen over te maken.

*gaat huilend in een hoekje zitten*

gristen | 11-06-12 | 13:02

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland