Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Shell. Val eens lekker dood met die censuur

ShellCEOboehoehoe.jpg Oh gottegot. Er is weer eens een triljardenconcern boos. Royal Dutch Shell (omzet: 470 miljard dollar in 2011) is het hele internet aan het af bellen vanwege een videofuck. Zie hier het filmpje waarin CEO Peter Voser uitlegt dat Shell eigenlijk de grootste milieuvriend is die Mother Earth zich kans wensen. Echt hoor, alle bloemetjes en bijtjes gaan Shell evenveel aan het hart. Olie van kilometers diepte oppompen via platformen en verwerken tot brandstof in smerige raffinaderijen is eigenlijk juist heel goed voor de natuur. U ziet het alleen verkeerd, aldus de boss. Geen wonder dan iemand zo'n doorzichtige goednieuwsshow even door After Effects trekt. Gewoon omdat het kan. Maar daar denkt Shell dus anders over. Die hebben YouTube namelijk onder druk gezet om het filmpje te verwijderen. Met succes. Want zo rolt YouTube. De meest gore oorlogsfilmpjes vliegen dagelijks via Youtube over uw beeldscherm, maar een visueel grapje uithalen met een olieboer is verboden. Op Youtube kun je rustig iemand aftuigen of doodschieten, maar die ruggengraatloze YT-nazi's halen wel iedere blote kut en/of tiet van hun website. Eclatante overwinning dus voor Shell. En vette pech voor MilieuDefensie, de maker van de beelden. U weet wel, die zestienduizendgranenclub vol foute vrienden van Volkert van der Graaf (). Wie Milieudefensie hoort denkt aan Wijnand Duyvendak, aan brandende lappen door de brievenbus, geliquideerde milieu-ambtenaren en aan de mailspam van dubieuze tiepjes als Sjoerd van der Wouw. Roep MilieuDefensie en alle boeren, dierenartsen en Makro-medewerkers draaien plots doodsbenauwd hun voordeur op slot. MilieuDefensie = RaRa = GroenLinks-wethouder Jack Bogers = Tofuburgers en wortelsap door een rietje = bommen en principiële buttons = levensgevaarlijke idealisten die ook nog eens aan het lijntje van concerns als Gazprom lopen. Dat is allemaal een waarheid als een koe. Maar geeft Shell nog niet het recht om eindbaas van de internets te spelen. Filmpje blijft dus gewoon op Dumpert, sinds kort de startpagina van de milieubescherming.

Reaguursels

Inloggen

Binnen Shell vinden we Voser ook een arrogante lul zonder verstand van zaken, hoor.

FirstAnnual | 26-05-12 | 17:11

@Feynman
Doorwrocht verhaal onder Peter Verhaar zijn columnpje, maar dat terzijde.
Ik ga leuke dingen doen.

Niemands Knegt | 26-05-12 | 13:07

@Niemands Knegt | 26-05-12 | 12:25 | + 0 -
Je blijft als een langspeelplaat hangen in het romantische beeld van de slechterik. In schaduwzijdes, complot theorieën, beerputten en doofpotten.

Ik wil niet heel vervelend zijn, maar het is verklaarbaar via de voorkant. De meest simpele verklaring is meestal de juiste. Daarvoor heb ik helemaal geen kwade wil vanuit Oranjes of andere verdachten voor nodig.

Dit betekend dat niet alleen de ethisch zwakkeren verkeerde dingen gaan doen, maar iedereen. Je filtert afgedwongen gedrag uit een tegel van een pagina en gaat daar uit context mee aan de haal. Afgedwongen door een breed gedragen maatschappelijk mechanisme, niet door een setje adellijke elite. Óf iets wordt in een achterkamer geregeld Óf niet. Van jouw meeste stellingen kan ik in ieder geval een aannemelijk oorzakelijk mechanisme geven. Dan is jouw voorgestelde oorzaak van corruptie vergezocht, overbodig en misschien zelfs onwaar.

Of jij ergens content mee bent interesseert me niet. Als je wilt overtuigen zul je met argumenten moeten komen. Niet met stromingen zoals historisch revisionisme of opsommingen van figuren in regenjassen. Het boeit me niet wat iemand aanheeft, of wat voor reputatie iemand heeft.

Als je wilt weten waarom iemand iets doet kijk je naar mogelijkheden, voorkennis, beschikbare specifieke informatie, consequenties en incentives voor die persoon. Dan kan je zonder moreel oordeel voorspellen wat die persoon doet.

Om daarna het academische labellen en gestructureerd in hokjes denken in te voeren en het gedrag daarna nog te willen kwalificeren als goed of fout is zinloos. Als je de wereld wil veranderen zal je niet moeten meedoen met symptoombestrijding maar een van de zojuist gevonden oorzaken moeten veranderen.

Feynman | 26-05-12 | 13:03

-weggejorist-

Kleine Kutmuis | 26-05-12 | 13:01

@Feynman | 26-05-12 | 10:23 |
Precies, afgedwongen gedrag, daarin zit hem de crux.
Ik heb, juist door mijn al gememoreerde interesse in historisch revisionisme ontdekt dat de moderne geschiedenis van het Koninkrijk der Nederlanden een schaduwzijde kent waarover maar zeer mondjesmaat wordt gerapporteerd. Het is de geschiedenis van geheime diensten, old boys networks, spionage, ondergrondse politieke verbanden en intriges, te zamen het mysterie vormend dat als het uiterst gevoelige centrale zenuwstelsel van deze geheimzinnige natie kan worden beschouwd. Het is een beerput die in schrille tegenstelling staat met het imago van een verlichte democratie zoals dat intern en extern nog altijd van Nederland wordt gekoesterd.

Ik heb overigens nergens gezegd dat ik jouw tegel 'mooi' vind, wat een curieuze betiteling overigens.
Ik was content dat ik eindelijk beweging zag in jouw opstelling ten aanzien van het feit dat waar twee kijven er twee schuld hebben. Jouw loyaliteit en gelatenheid over inderdaad 'het mechanisme' bevreemd mij ten zeerste en versterkt mijn vermoedens.

Niemands Knegt | 26-05-12 | 12:25

@Niemands Knegt | 26-05-12 | 02:08 | + 0 -
Waarom is het misbruik in plaats van gebruik? Waarom blijf je iemand veroordelen voor het vertonen van volledig verklaarbaar en afgedwongen gedrag?

Wordt je gelukkig van het uitspreken van een morele veroordeling? Zit je graag op de stoel van de rechter? Wat voegt die veroordeling toe?

In mijn tegel staat alleen waarom het misschien gebeurt. Het mechanisme. We worden toch ook niet boos op een waterdruppel die door de zwaartekracht naar beneden valt?

Je mist echt het punt van de tegel die je wel mooi vind.

Feynman | 26-05-12 | 10:23

ALLE haatbaarden? Ik zie er zeven.

Chartreuse | 26-05-12 | 09:55

@ kaskoeskielewan
Misschien ben je er wel zo één die gewoon het IJsselmeer opgaat met je bootje en er verder niemand mee lastig valt, hoor. In dat geval heb ik niets gezegd. Rook ik thuis eens in de vier maanden mijn blowtje, en vaar jij je bootje. No harm done, leven en laten leven.

You-On-A-Gin | 26-05-12 | 07:34

Ik ga even een stukje varen met m'n 240 pk sloep. Heerlijk die natuur en dat miljeu opsnuiven. Maar nu eerst even tanken.
kaskoeskielewan | 25-05-12 | 19:02

O.k., cool.
Mocht ik nu weer eens (wegens de onvoorspelbare branch waar ik in werk) kostbare tijd (=geld) verliezen door zo'n vrolijke eikelbijter als jij met z'n kutboot, omdat de brug weer eens weet-ik-veel hoe lang moet openstaan voor *jouw* persoonlijke gerief, dan zul je het me vast niet kwalijk nemen wanneer ik even m'n blaas moet legen en dat ik dat toevallig even van de brug af doe.
Mocht je er per ongeluk precies onder varen met je sloep of zelfs met je kersepit - tja.

You-On-A-Gin | 26-05-12 | 07:00

GeenStijl moet niet emmeren over cennsuur bij de Shell. Zij kunnen er zelf ook wat van. Laatst een (net)commnetaar met info over Maxima gestuurd. Binnen 10 seconden verwijderd. Zijn dus zelf ook erg 'selectief'. Iets van pot verwijt enz.

brabantman | 26-05-12 | 06:52

Feynman | 25-05-12 | 22:16 |
Met deze reactie komen wij bij elkaar. Zowel de multinationals als de NGO's hebben boter op hun hoofd; beide misbruiken politici als 'oliemannetjes' om in hun gezamenlijke uiterst macabere toneelspel het 'simpele' publiek, de massa, te misleiden en daar zullen zij ongetwijfeld zelfs Wikileaks voor gebruiken.
Immers de NGO's zijn geüsurpeerd door dezelfde kartels waartegen zij strijden. De ideeën zijn verworden tot handelsmerk en worden via slogans weer terugverkocht met winst en te gelde gemaakt met belastingverhogingen.
Zij heeft aantoonbaar problematische banden met dezelfde leden van de power-elite die zo ijverig hebben gewerkt aan de huidige (economische) crises: de oligarchie die vrijuit gaat en zichzelf ziet als niet behorend tot de kudde van gewone stervelingen. Deze kudde houdt zij in bedwang door de banken van wie de leden eigenaar zijn. De banken beheersen de corporaties. De corporaties beheersen de wereld. Corrupte politici beschermen de oligarchie, hun banken en corporaties tegen de burgers en zo is de cirkel rond.
Geopolitiek Risk voor gevorderden.

Niemands Knegt | 26-05-12 | 02:08

Slap van Shell en nog slapper van Youtube. Maar Shell, dat mijn zorgeloze jeugd, mijn huidige hypotheek en mijn toekomstige erfenis grotendeels heeft gefinancierd (dank, papa de olie-ingenieur) heeft ook wel erg veel te maken met vervelende negertjes die met slijptollen (je verzint het niet, dan staan er 100 man bij te kijken en tsja, SOMS is het een gasleiding he) die oorspronkelijk NIET lekkende pijpleidingen openbreken. Moet je toch meerekenen. Dacht je dat Shell lekke leidingen aanlegde? Die olie willen ze verkopen hoor. En die benzine, die is toch zo duur? Dat zei je gisteren nog!

Shell is een log, zielloos kutbedrijf. Maar olie morsen, dat doen ze niet. Ze kijken wel uit.

QuelleFromage | 25-05-12 | 23:55

Mooi.
Voorlopig sla ik Shell even over bij het tanken, zal er bewust op letten.
En Brusselmans heeft 100% gelijk, Shell bepaalt niet hoe, waar, wanneer en waarom er satirische grapjes gemaakt worden over Shell of over wat dan ook. Period.

ZSU-23-4 | 25-05-12 | 23:27

Niemands Knegt | 25-05-12 | 21:22 | + 0 -
De wereld heeft de ene olie oorlog na de andere gezien. Erger nog, volgens mij zitten we sinds de uitvinding van fossiele brandstoffen altijd wel ergens in oorlog over die middelen. Geen verassing, geen nieuws.

Waar olie is oorlog. Waar olie is zijn bedrijven die het oppompen. Waar oorlog is zijn spionnen. Nu een spion in Nigeria geen andere dekmantel kan gebruiken dan een oliebedrijf in Nigeria (omdat andere bedrijven daar nauwelijks bestaan) zitten alle spionnen in oliebedrijven. Ze kunnen moeilijk naar Nigeria vliegen en bij de douane melden dat ze spion zijn. Gezien de Westerse afhankelijkheid van olie en de oorlogsdreiging zullen meerdere Westerse landen onafhankelijk van elkaar zich een volledig beeld vormen van de volledige politieke en militaire situatie in Nigeria. Via hun enige dekmantel de oliebedrijven. Het is een multiple choice vraag met maar 1 antwoordmogelijkheid. Geen verassing en geen nieuws.

Olie winning in instabiele landen is voor een deel een technische vraagstuk en voor een veel groter deel een pseudo militair en politiek vraagstuk. Dat oliebedrijven vervolgens banen hebben voor mensen die werkervaring hebben op dat gebied is geen verassing en geen nieuws.

Als je in een land als Nigeria tijdelijk een normaal functioneert politiekorps wilt hebben zul je die zelf mee moeten nemen. Gijzelingsacties door de Nigeriaanse lokale politie van een expat in de hoop op losgeld doen gewoon mee. Vervolgens schreeuwt iedereen moord en brand dat een bedrijf met een half leger een stukje rust brengt. Dat is omdat we onze normen en waarden in een Westerse samenleving met pas een halve eeuw gedeeltelijke vrede in Europa 1 op 1 verwachten in bijna niet functionerende landen.

In Nigeria heeft de federale overheid gekozen voor een beleid van kortzichtige winstmaximalisatie ten koste van milieuvervuiling. Decennia heeft die overheid aangegeven dat het ongelukken waren en erbij hoorde. Nu zitten we in de situatie dat Nigeria niet alsnog geld kan of wil vrijmaken voor het milieu en als meerderheidsaandeelhouder en soevereine autoriteit verdere vervuiling afdwingt.

Waarom de media niet kritisch is ook simpel in te schatten. Hoeveel mensen zijn in staat naar inhoudelijk zwaar kost te kijken na een werkdag? Het moet direct emotioneren, raken in de portefeuille of hele duidelijke bewegende beelden bij zitten. De slechte media is veroorzaakt door de kijker. Deze verschraling van onderzoeksjournalistiek (pijler van de democratie) is geen verassing en geen nieuws.

Op het ene moment is een oliebedrijf een normaal commercieel bedrijf op het ander moment speelbal van internationale politiek en een dag later een militair doelwit of strategisch bezit. Omdat de actoren zo verschrikkelijk verweven en afhankelijk van elkaar zij ontstaat een ziekelijke symbiose en verwevenheid. Geen verassing en geen nieuws.

Als in Nigeria een groot daadkrachtig goed georganiseerd concern aanwezig is naast een corrupte instabiele overheid zal de eerste op basis van een betere informatie voorziening een veel betere onderhandelingspositie hebben. Daarvoor hoef je absoluut geen enkel kwaad in de zin te hebben. Het concern is de enige partij met een realtime overzicht van de situatie. Dan "versla" je de tegenstander door er per ongeluk op te gaan zitten.

Aan de ene kant zijn de Embassy cables een mooie inkijk in de Amerikaanse Diplomatie. Maar er is nu zo veel beschikbaar dat het risico ontstaat dat er gewinkeld wordt in de ruwe onderzoeksdata. In plaats van de volledige verzameling te laten spreken, bedenken veel kwaliteitsmedia en andere posters eerst een pakkende oneliner en zoeken er dan een cable bericht bij. Wat mij aan de verzameling is bij gebleven hoe tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend die zijn.

Een diplomaat is toch een ervaren academicus met politieke ervaring? Als ik mijn hoofd inrol in de aluminiumfolie vraag ik me ook af of Wikileaks alleen cables gehad heeft die de USA graag wil delen. Ze zijn geschreven met een te simpel publiek in het achterhoofd. Het is voor de massa. Niet voor de elite.

Feynman | 25-05-12 | 22:16

@Feynman | 25-05-12 | 20:26 |
Wikileaks doet zaken met media die zich afficheren als kwaliteitskranten of kwaliteitsweekbladen. Der Spiegel, New York Times, El Pais en Guardian hebben het voorrecht om als eerste te publiceren uit de lawine aan ‘roddel en achterklap’ zoals jij het noemt, van Amerikaanse diplomaten. Hierboven dus de ‘quasi-onthulling van een dronkenlap’ dat Shell tot in de hoogste Nigeriaanse staatsorganen haar poppetjes heeft die de gang van zaken in de met olie doordrenkte Niger-delta naar hun hand zetten.
Wikileaks en de Guardian vertellen o.a. over een informatiehandeltje dat een Shell-manager wilde opzetten met de Amerikaanse ambassadeur om geheime informatie uit te wisselen over mogelijke raketten die in het bezit waren gekomen van opstandelingen in de Niger-delta. De snikhete, zompige plek waar onze Koninklijke nu juist de olie omhoog pompt. Het is leuk dat nu zo'n bericht de al langer bekende contacten tussen oliemaatschappijen en inlichtingendiensten naar buiten brengt. Het is een publiek geheim dat de Koninklijke Shell en andere oliemaatschappijen mensen in dienst hebben die voorheen gewerkt hebben bij inlichtingen,- en veiligheidsdiensten. In Nederland kennen we het voorbeeld van de BVD'er Frits Hoekstra die bij de Gasunie ging werken. De Gasunie was toen nog eigendom van de staat, Exxon en Koninklijke Shell. Het is ook logisch dat overheden en oliemaatschappijen geheime informatie uitwisselen. De olie en gas industrie is een van de belangrijkste sector van het economische leven. Veel in onze maatschappij staat of valt met olie en gas. Een bevriend onderzoeksjournalist vertelde mij dat de Britse geheime dienst MI6 inspecties en audits uitvoerde op platforms en installaties in de Niger-delta om te beoordelen hoe goed die beveiligd zijn tegen aanvallen van de rebellen die daar actief zijn. Een ander frappant voorbeeld die hij mij prijs gaf was dat er veel meer geweldsincidenten in dat gebied plaats vinden dan de media halen. Oliemaatschappijen, de corrupte Nigeriaanse staat en inlichtingendiensten hebben er geen baat bij dat aan de grote klok te hangen. Schepen worden voor de kust van Nigeria aangevalllen maar diezelfde media die zich van Wikileaks bedienen zwijgen daar over. Ze berichten liever over Somalische piraten.
Is dat onmacht, gebrek aan kennis? Of lopen die media als de Guardian, Spiegel en New York Times bereidwillig aan het handje van de machten die onze wereld beheersen? Die machten zijn de belanghebbenden in de olie, de machtsstructuren die staten beheersen: oliemaatschappijen, inlichtingendiensten en een gecorrumpeerde bovenlaag.
Onze vaderlandse trots de Koninklijke Shell zit al vanaf het ontstaan, begin 20e eeuw, stevig verankerd in de machtsstructuren van Nederland. Colijn als ARP-premier kwam uit de Koninklijke Shell voort en in modernere tijden was Frits Bolkenstein van de VVD en Wouter Bos van de PvdA ook al een voormalige Shell-werknemers. En natuurlijk heeft onze vorstenlijke familie een flink aandelenpakket van deze olieboeren. Nederland is gelijk aan Nigeria een staat die geïnfiltreerd is door de oliebelangen. En eigenlijk zijn veel staten dat omdat olie en gas nu eenmaal deels de wereld laat rond draaien. Ook Amerika onder Bush (of Obama) en Rusland onder Putin dansen naar de pijpen van Shell, Exxon of Gazprom.

Als we zouden uitgaan van kritische, onafhankelijke media is het verbazingwekkend dat zo weinig journalisten zich met de olie en gas sector bezig houden. Maar dat is weer een naïeve gedachte. Er bestaan geen grote, commerciële media die kritisch en onafhankelijk zijn. Ook die media lopen uiteindelijk aan het handje van Shell cum suis.
Baseer jij je maar op ‘officiele’ behoudswetten, analyses en hoogstwaarschijnlijk de msm; ik doet dat niet meer.

Niemands Knegt | 25-05-12 | 21:22

@Niemands Knegt | 25-05-12 | 20:01 | + 0 -
Je kiest zelf een kern. Dat is jouw wetenschappelijke filter waar je geen enkele verantwoordelijkheid voor neemt. Bancaire zaken zijn peunuts. Complexe financiële producten zijn onmogelijk met instabiele landen.

Puntje twee. Olie is voor ruim 99% de enige manier voor Nigeria om aan buitenlandse valuta te komen. Het is voor bijna 80% de enige belastinginkomsten. Als een ambtenaar een netwerk heeft met een commercieel bedrijf heb je ongeveer 95% kans dat het een oliebedrijf is en ongeveer 20 tot 25% kans dat het Shell is. Niet omdat Shell heel moeilijk zit te doen, maar omdat er verder helemaal niets gebeurt in Nigeria. Er zijn geen andere belangen, bedrijven of sectoren in Nigeria.

Wat bijna alle Wikileaks Embassy cables hebben laten zien is hoe plat, ongenuaneerd en ongefundeerd lokale kroegpraat verheven wordt tot een bijna religieuze waarheid. Dit leidt tot een buitengewoon zielig buitenlands beleid. Ik baseer me liever op behoudswetten en analyse dan op een enkele dronken Amerikaanse mislukte diplomaat.

Feynman | 25-05-12 | 20:26

Shell, dat is van die trut, beatrix die geen DNA wil afstaan omdat ze onterecht op de troon zit.
Ik tank er niet.

sTiRf | 25-05-12 | 20:18

@Feynman | 25-05-12 | 18:57 |
Beste Feynman, in beide RTL stukken gaat het in de kern om het feit dat de Nederlandse overheid (top ambtenaren) meteen in de bres sprongen voor Shell inzake onder andere Iran; de rest van de Nederlandse bedrijven moesten het zelf uitzoeken. Het wordt nog gekker; er is zelfs een ambtenaar van Buitenlandse Zaken gestationeerd bij Shell.

Inzake de handelswijze van Shell in Nigeria wil ik je nog een link geven, die je hoop ik wel serieus neemt: www.guardian.co.uk/business/2010/dec/0...
Het gaat niet om ethiek, maar dan ook echt in het geheel niet. Het gaat om macht, geld, geweld en gekte. Niet alleen bij multinationals, maar ook bij, inderdaad NGO's.

Niemands Knegt | 25-05-12 | 20:01

Ik ga even een stukje varen met m'n 240 pk sloep. Heerlijk die natuur en dat miljeu opsnuiven. Maar nu eerst even tanken.

kaskoeskielewan | 25-05-12 | 19:02

Aan al die mensen die hier zeggen dat we olie nodig hebben: ja, wellicht. Jammer dat dat er niets mee te maken heeft. Het gaat erom dat het een smerige janboel is. Doe dan niet alsof je het meest duurzame bedrijf in de wereld bent en ga niet lopen miauwen als mensen daar kritiek op hebben. Shell zou eens kunnen beginnen met het stoppen van al die gaten in de leidingen, zodat er minder olie wegstroomt.

triasenergetica | 25-05-12 | 19:01

@Niemands Knegt | 25-05-12 | 18:24 | + 0 -
Lees je je eigen bronnen?
"Als Levey later een gesprek heeft met Rijkman Groenink - dan nog bestuursvoorzitter van ABN Amro - en Koos Timmermans - bestuurslid en hoofd risicomanagement bij ING Groep - gaat ook geen van beide bankiers in de contramine. Groenink zegt dat ABN Amro alle zakelijke betrekkingen met Iran aan het beëindigen is. Timmermans zegt dat ING nauwelijks zaken doet in Iran. ING heeft er geen zakelijke klanten, geen kantoor en de transacties die het doet vloeien voort uit contractuele afspraken.
Timmermans zegt verder dat ING niet actief op zoek is naar nieuwe klanten en met tegenzin in de markt zou stappen als alle andere banken zich uit het land zouden terugtrekken. Daarmee voldoen ABN Amro en ING in elk geval aan resolutie 1737."

Als de banken al niet voorzich zelf opkomen, waarom moeten ambtenaren dat al doen? Uit jouw eigen bron blijkt het een keuze van ING & ABN AMRO.

Mocht deze tekst ontbroken hebben in JOUW bron, dan geef ik graag de volgende gedachte mee. Wat verdiend een Bank in Iran. Op olie na niet veel import/export, valuta handel of transacties. Financiele producten zijn vanwege de andere cultuur, politieke stabiliteit en wetgeving minder mogelijk. Een boycot zou bij de banken weinig schade berokkenen.

Bij een oliemaatschappij ligt dat anders. Hun activiteiten liggen HELAAS bijna allemaal in politiek omstreden landen. Geen olie export betekend vanaf de boorput tot en met de pomp geen handel. Gelijk volledige stilstand. Het is dus niet vreemd dat Buitenlandse zaken dat meeneemt in haar prioriteitsstelling. Als ze Shell zouden laten vallen is het nieuws, niet andersom.

Als we vanwege milieu vervuiling geen olie uit Nigeria mogen halen, dan vallen de volgende landen ook af:
en.wikipedia.org/wiki/List_of_countrie...
12% Rusland - Rechtsonzekerheid, mensenrechten
10% Saudi Arabia - Vrouwenrechten, Sharia, Steniging
9% USA - Militaire agressiviteit, doodstraf
5% Iran - Sharia, religieuze dictatuur
3% UAE - Gedeeltelijke Sharia, apartheid
3% Venezuela - Dictatuur
3% Nigeria - Zoals besproken
Dat is 45% van de jaarlijkse productie en dan neem ik de kleinere landen niet mee.

Als we vanuit etische overwegingen geen olie willen importen uit verkeerde landen, moeten we dat dreigement wel waar kunnen maken. Anders veranderd er niets, hoe vaak je ook met after effects gaat spelen. De olie consumptie is sinds 1960 verviervoudigd, iedere druppel die uit de grond komt is verkoopbaar. Dat is de eerste drijfveer die al het wangedrag afdwingt.

Binnen Nigeria is de Shell/NNCP combinatie niet toevallig de enige vervuilende partij. Zie hetzelfde Amnesty International rapport. Alle joint ventures met alle grote buitenlandse oliebedrijven geven dit beeld. Oorzaak zit toch echt bij een keuze van Nigeria zelf om uit financiële beperkingen te kiezen voor de korte termijn cash in plaats van de lange termijn winst. De tweede drijfveer die wangedrag afdwingt.

Aantoonbaar is dat de olieproductie in Nigeria een logische conclusie is van de omstandigheden gecreëerd door de olie verslaving van alle Westerse landen en de geld verslaving van de Nigeriaanse federale politiek. De politieke kracht en financiële incentive ontbreekt volledig bij de UN en Nigeria om orde op zaken te stellen.

Feynman | 25-05-12 | 18:57

Ach, 80% van de wereld energie behoefte komt uit fossiele brandstof. Youtube heeft energie nodig om die filmpjes te spelen. Shell is welliswaar een kleine speler, maar gezien de omzetten uit olie toch zeker vermogend.
Public Relations is uitermate belangrijk voor olie en gas bedrijven, want de meeste hypocriete gebruikers van die olie en gas weten niet eens dan hun energie uit niet-duurzame bronnen wordt opgewekt. Dus ja, wat als dan je PR wordt verstoord. Dan ga je je invloed (lees: geld) inzetten om die te redden.
Of wil iemand hier betwisten dan BP niet heeft geleden onder slechte PR? Niet zo zeuren Brusselmans. Zonder die olie van Shell rij jij niet, en draait je GS blogje niet.

Faabsel | 25-05-12 | 18:28

Hmm, daar gaan reclame inkomsten...

Strangetown | 25-05-12 | 18:26

@Feynman | 25-05-12 | 17:15 |
Nog een keertje dan maar weer.
Die ene seconde per pagina is niet genoeg om een weloverwogen reactie neer te plempen. Ik citeer van link 1: 'Andere Nederlandse bedrijven als ABN Amro en ING moeten zich later wel schikken in sancties tegen Iran. Want waar Shell wordt beschermd tegen de gevolgen van sancties tegen Iran, steekt geen ambtenaar zijn vinger op voor de Nederlandse financials.'
Het laatste stuk van de zin is een link naar een onderliggend stuk www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuw... waarin een en ander wordt toegelicht, ik citeer wederom: 'De Nederlandse overheid gaat tot het uiterste om de internationale belangen van olieconcern Shell te verdedigen. Zo moet voor Shell bij sancties tegen Iran een uitzondering worden gemaakt. Andere Nederlandse bedrijven moeten zich wel schikken in sancties tegen Iran.'

Ik kijk overigens oprecht uit naar jouw reactie onder het stuk van Peter Verhaar.

Niemands Knegt | 25-05-12 | 18:24

Shell en andere oliekartels behoren dankzij de corrupte aandeelhouders tot de kankergezwellen van onze energievragende samenleving. Dank zij de aandeelhouders, waaronder de bastaardfamilie die zich onterecht als 'afstammelingen van Willem van Oranje' beschouwen, zijn deze grote organisaties fascistoide vormen gaan aannemen. Landen als Venezuela o.a. hebben ze succesvol eruit geflikkerd. Nu NL nog, als de macht van de aandeelhouders gebroken is en de keuze ' volksbedrijf of fascistoide, criminele organisatie' gemaakt is of wordt. Want dat er grenzen aan hun macht moet worden gesteld is in het belang van het gehele mensdom want monopolisering van energie leidt binnen niet al te lange tijd tot een oorlogsramp, als de wereld nog mooit heeft aanschouwd

blaster | 25-05-12 | 18:22

Zonder vraag geen aanbod.. Go car scratcher.. Je gaat toch ook niet naar je werk als je er niks voor terug krijgt?

Neut | 25-05-12 | 18:16

SHELL .. stinkt nu nog harder
* ik heb ooit een beginnerscursus paarsebroek gedaan

(c)ZWITSUL | 25-05-12 | 18:05

na mijn werk blikje open en kijken maar en bij het zien van dit filmpje heel mijn scherm ondergeproest... hahahaha

oblix | 25-05-12 | 18:04

Shell is één van de meest milieuvervuilende bedrijven ter wereld.

triasenergetica | 25-05-12 | 17:52

Dankzij een club als Mileudefensie betalen wij hier onnodige,onzinnige,overbodige brandstoftoeslagen,zijn onzinnige, onnodige, ineffectieve 'milieuzones'ingesteld, worden er leugens over ' fijnstof' met een ' wetenschappelijk' gleceerlaagje bestreken, wordt de grootst mogelijke onzin over SUV's en terreinauto's verkondigd, is de A4 nog jaren langer tegen gehouden, is de Polderbaan onnodig tegen gehouden, enzovoorts.
-
Het leukste is nog: deze club van flagrante ecofascisten is in haar wezen ultra-populistisch Jip & Janneke (PC Hooft kruisers' , ' Stop fout vlees', . Zij schuwt geen leugen om haar doelen te bereiken.
-
Uiteraard wordt zo een club grotendeels door ONS gefinancierd.
-
Welnu: niet met mijn geld.
-
Iedere gelegenheid,iedere kans om deze griezelige van der Graaf-club aan te grijpen en voorgoed uit onze samenleving te elimineren dient benut te worden.
-
Shell heeft -terecht-nog wel een appeltje te schillen met clubs die bij voortduring suggereren dat diefstal uit pijpleidingen en de daaruit voortkomend olielekkages in Nigeria de schuld van Shell zouden zijn.
-
Ga eens deaud - gore Duyvendakkers! Ome Azo tankt vanaf nu alleen nog maar Shell.

azoturie | 25-05-12 | 17:49

Niemands Knegt | 25-05-12 | 16:41 | + 0 -
Nog een keertje dan maar weer.
Nummer 1) De RTL link. Waar de Amerikaanse Ambassade in Nederland een ambtsbericht naar huis heeft gestuurd dat de NL overheid opkomt voor Shell. In dat bericht staat niet, zoals jij stelt dat NL alleen opkomt voor Shell. Zelfs als NL voornamelijk of alleen opkomt voor Shell zou dat verklaard kunnen worden door de AEX fondsen te sorteren op marktkapitalisatie.

Nummer 2) Probeert dingen in historisch perspectief te plaatsen en mensen door het slijk te halen. Wollig geschreven, weinig bronvermeldingen en de aangehaalde bedragen zijn te klein om grote verschuivingen te veroorzaken.

Nummer 3) Hier kom je met een site met 30.000 nieuwsartikelen over Shell, gefilterd met Nigeria. De uitkomst is:
- Protest actie tegen Shell - Nooit beleid van Shell
- Alaska - off topic
- Protest actie tegen Shell - Nooit beleid van Shell
- Neerslaan protesten in Nigeria door Nigeria - Geen beleid van Shell
- Bevat een niet onderbouwde quote over Nigeria van een Engels rioolblad.
Verwacht je nu echt dat ik 30.000 artikelen ga lezen om er achter te komen wat jouw alternatieve zienswijze of denkwijze is? Vind je het erg als ik het even niet uitwerk. Een historisch perspectief kan je misschien zelf samenvatten. Dit komt een beetje over als: Het bewijs van mijn stelling vind u op google: lmgtfy.com/?q=bewijs

Als ik dat vergelijk met de duidelijkheid van bladzijde 11 en 12 van het Amnesty International rapport uit mijn eerste tegen, moet zelfs u een bepaalde ruimte zien. U wilt graag een historisch perspectief. Alfistisch. Doe mij maar het onderliggende systeem. Ik heb geen vaststaande denkpatronen, want dat is een voorbeeld van een bewustszijnsvernauwing.

Om even terug te komen op de actie van Brusselmans, Shell probeert een pure onbeargumenteerde defacement offline te krijgen. Een van de foto`s op de achtergrond is van een lokale vrouw die haar was droogt op een oliepijpleiding. Olie is makkelijker te transporteren als het warm is, daarnaast komt het warm uit de grond. Die mevrouw woont naast een gratis wasdroger en gebruikt die. Alleen oppervlakkige bestudering zou leiden tot de beoogde suggestie.

Zie trouwens dat Bert Brussen moeite heeft het majesteits filmpje vonnis correct te interpeteren. studenten.dejaap.nl/2012/05/24/video-m...

Feynman | 25-05-12 | 17:15

de betaalautomaat | 25-05-12 | 16:28
Pas je wel op dat het geen aanranding wordt? ;-)

Banana-Hollandia | 25-05-12 | 16:57

En niemand die rept over waarom Brusselmans dit volgens mij naar voren haalt: Shell die bepaalt wat jij wel of niet mag zien op het internet. Lul dus maar fijn over hoe geweldig of kut die milieugasten zijn met hun filmpje. Ga maar door over hoe hard we de Shell nodig hebben, cq kunnen missen als kiespijn, maar daar gaat het niet over. Deze post van Brusselmans krijgt van mij een +100, want het laat weer eens zien hoe bedrijven het vrije internet kunnen slopen en hoe iedereen dat maar laat gebeuren (want die discussie over Shell of milieuclubjes is precies waar het niet over moet gaan en de focus is verdwenen door politieke of ideologische voor- en afkeuren van reaguurders).

vitutus | 25-05-12 | 16:48

@Feynman | 25-05-12 | 16:27 |
Als je mijn eerste link, die van RTL, gewoon vindt, wat mij gezien jouw verhandelingen over economie en politiek curieus overkomt, zijn wij elkaar op dit specifieke onderwerp kwijt.
Daarnaast adviseer ik je om die link iets langer te bestuderen dan die ene seconde; want je hebt hem hoogstwaarschijnlijk niet goed gelezen. Zijn ABN en ING geen Nederlandse bedrijven? Waarom komt NL dan niet voor die NL'se bedrijven op?

Om de andere linken weg te zetten na 'bestudering' van een seconde per pagina klinkt mij logisch in de oren. Het koste mij heel wat meer moeite om voor mij vaststaande denkpatronen eens te toetsen aan alternatieve zienswijzen van derden. Sindsdien vind ik het grappig om af en toe wat onderzoek te doen naar de juistheid van de interpretatie van (historische) gebeurtenissen. Er gaat een wereld voor je open, kan ik je zeggen.

Niemands Knegt | 25-05-12 | 16:41

Ach, dit is gewoon de normaalste zaak van shell. We hebben allemaal de uitzending van Peter R de vriessss gezien over de doofpot/wegpoets trucs van shell..

delta12H21 | 25-05-12 | 16:38

@Niemands Knegt | 25-05-12 | 16:21 | + 2 -
Shell heeft een beleid een level playing field te willen hebben. En een beleid dat een boycot alleen werkt tussen landen. Shell heeft een beleid met Nigeria, niet in Nigeria.

Volgens Amnesty International bestaat er geen Shell Nigeria. Als iets niet bestaat, kan het ook geen beleid hebben. Er is alleen een Shell Nigeria/ NNCP, waar het Shell deel minderheidspartij is. De minderheidspartij vormt nooit het beleid en dat is dus een bewuste keuze van Nigeria zelf.

Feynman | 25-05-12 | 16:31

Dat filmpje heeft helemaal geen grappen nodig.
Nog nooit zo'n onbezielde spreker gezien....

Einde van de Domheid | 25-05-12 | 16:30

Banana-Hollandia | 25-05-12 | 16:24 |

Tomato, tomahto .. als politiemeisje 2012 me maar een lift geeft.

Alhoewel met vernieling kan ik sneller recidiveren (2e date)

de betaalautomaat | 25-05-12 | 16:28

@Niemands Knegt | 25-05-12 | 15:40 | + 0 -
De eerste link die je geeft laat zien dat NL opkomt voor een NL bedrijf. Niet heel vreemd aangezien de overheid als een junkie afhankelijk is van de werkgelegenheid en belastingafdracht.

Bij de verovering, machtovername en wederopbouw van Irak zagen we vooral Amerikaanse bedrijven zoals Haliburton. Het zou eerder nieuws zijn als de NL overheid NL bedrijven zou laten verrekken.

Je tweede link is nog slechter. Ik hoop echt niet dat je die gebruikt als informatie voorziening. herstelderepubliek.wordpress.com/2012/... Derde artikel is wie financierde de Nazi`s. De Nazi`s hebben -als ik alleen naar het financiële plaatje kijk- een jaar of 10 Duitsland en half Europa geplunderd en leeggezogen. En oh gut oh gut, tussen al dat jatwerk zaten ook een paar adelijke centen. Een RA zou dat totaal niet materieel noemen. Het bedrag is te klein om het verschil te maken.

Pakken we voor de gein uw derde link erbij royaldutchshellplc.com/?s=Nigeria De meeste artikelen hebben vanwege de infantiele zoekmachine NIETS te maken met Nigeria, maar laat ik er 1 uitpakken. royaldutchshellplc.com/2012/05/23/shel... Shell heeft een onderzoek betaald wat er allemaal opgeruimd kan worden en wat dat ongeveer kost. Shell wil dat graag gaan doen, want vanwege de joint venture structuur in Nigeria, worden de schoonmaakkosten betaald uit de olie export winsten van Nigeria. Opruimen is voor Shell PR technisch interessant en bijna gratis. De Nigeriaanse overheid moet dan echter of meer olie oppompen of minder besteden aan defensie of volksonderdrukking.

Je kan dus proberen je punt te maken door een stelling te deponeren en te onderbouwen met een linkje, maar dat werkt niet bij malloten zoals mij die een pagina per seconde weglezen. Je links onderbouwen je stelling helemaal niet.

Feynman | 25-05-12 | 16:27

Biff Eagleburger | 25-05-12 | 16:25 | + 0 -

Aha vandaar.

Eurotokkie | 25-05-12 | 16:25

Niemands Knegt 16:21
Geen beleid of wanbeleid, dat is wel zeker.
Het is in ieder geval een zooitje in Nigeria en niet alleen het land, maar ook de zee is zwaar vervuild.

Terpen-tijn | 25-05-12 | 16:25

@Eurotokkie | 25-05-12 | 16:21

Euh, ik heb geen voiture en Shell is een klant van ons. Dus. Proost. Plop.

Biff Eagleburger | 25-05-12 | 16:25

de betaalautomaat | 25-05-12 | 16:17
Hee, terrorisme is zoooo 9/11
Vandalisme gaat het helemaal worden vanaf nu

Banana-Hollandia | 25-05-12 | 16:24

Banana-Hollandia | 25-05-12 | 16:08 |

Zou je bij een ban op GS trouwens ook door haar worden afgevoerd?

de betaalautomaat | 25-05-12 | 16:22

@Feynman | 25-05-12 | 16:12 |
Ik lees jouw economische,- en politieke stukken altijd met zeer veel graagte, maar hier ga je mijns inziens gewoon de bocht uit.
Jij denkt dus oprecht dat Shell geen beleid heeft in Nigeria?

Niemands Knegt | 25-05-12 | 16:21

Biff Eagleburger | 25-05-12 | 16:17 | + 0 -

Uiteindelijk betaal je die bonus zelf maar toch is Shell blij om je als klant te hebben .

Eurotokkie | 25-05-12 | 16:21

vetkleppert | 25-05-12 | 16:19 |

Als het u om het verbruik gaat kunt u beter een dorp/stad verder rijden, dat is toch weer 3 keer extra tanken ;).

de betaalautomaat | 25-05-12 | 16:20

Zo. Ik ga even een boodschap doen. Weliswaar om de hoek, maar wel gewoon met de roffelende zescilinder, natuurlijk. En dan ga ik hem meteen effe lekker te drinken geven. Bij Shell, inderdaad.

vetkleppert | 25-05-12 | 16:19

Fantastisch bedrijf. Goede klant ook.

*naar bonus kijkt*

Biff Eagleburger | 25-05-12 | 16:17

Banana-Hollandia | 25-05-12 | 16:08

Dat zou me de aanklacht wegens terrorisme meer dan waard zijn *zich verzetten in de hoop op een worsteling gaat*

de betaalautomaat | 25-05-12 | 16:17

@ZichtbaarAfwezig | 25-05-12 | 16:11

BS.

pius | 25-05-12 | 16:13

Een omzet van 470 Miljard? Gewoon nationaliseren dat Shell zijn we gelijk van onze staatsschuld af. Leve Hugo Chavez!

pius | 25-05-12 | 16:13

Vuurwezel | 25-05-12 | 16:07 | + 0 -

Heel leuk die inflatiecorrectie maar iets klopt hier niet , wat het is moet ik nog uitzoeken.

Eurotokkie | 25-05-12 | 16:12

Liever een Shell dat keiharde producten en werkgelegenheid levert dan honderden overheden, banken, en subsidieschuiverts die lucht verpakken en voor veel geld aannaaien....

Parel van het Zuiden | 25-05-12 | 16:12

@Niemands Knegt | 25-05-12 | 16:10 | + 0 -
Shell heeft geen beleid in Nigeria. Dat zegt Shell niet, ik niet, maar Amnesty International.

Feynman | 25-05-12 | 16:12

Ja 80% haat de pomphouders voor de hoge prijzen maar die zijn ook gewoon afnemers dus ja Shell mag best een keer worden aangepakt.

Eurotokkie | 25-05-12 | 15:59

Och dik 70 procent van elke benzine euro gaat zo de staatskas in, ik denk dat shell hier niet de grootste grabbelaar is.

en dat gezanik over nigeria; het zijn de nigerianen die er in 99% van de gevallen een zooitje van maken.

ZichtbaarAfwezig | 25-05-12 | 16:11

Altijd applaus voor Shell.
Al was het alleen maar omdat macrobiotische geitenwollen linkse dreutelkeutels er altijd zo lekker een rooie kop en dikke aders van in hun nek krijgen. Met hun uitkering. Van het geld van automobilisten.

vetkleppert | 25-05-12 | 16:11

@Feynman | 25-05-12 | 15:53 |
Wat een geprikkelde reactie op een geintje.
Je verwijt mij 'linkjes naar uitgebreide complot theorieën' (RTL Nieuws?) en komt zelf met Zeitgeist?

Inderdaad zijn mijns inziens de NGO's geen haar beter dan de grote multinationals, maar om nu Shell's beleid in Nigeria te gebruiken om NGO's te bekritiseren gaat mij een stap te ver: royaldutchshellplc.com/?s=Nigeria

Niemands Knegt | 25-05-12 | 16:10

Jammer, GeenStijl besteed nu ook al aandacht aan milieuclubjes

Golaio | 25-05-12 | 16:09

Feynman 15:58
Het heeft niks met die produkten te maken, dat is maar een dekmantel om het een legaal tintje te geven. je zit er gewoon aan vast voor minimaal 100 euro per maand en jij moet maar zien dat je die veel te duur ingekochte parfumzooi kan slijten aan vrienden/ bekenden/ enz.
Dat gaat nooit lukken, na een paar stappen is de spoeling al veel te dun om er voor de meesten alleen al uit de kosten te komen, laat staan er wat op verdienen.
Voor mij is het een ordinair piramidespel, veel verliezers en een paar maar die erop verdienen. (zes zou kunnen)

Terpen-tijn | 25-05-12 | 16:09

Ondertussen spendeert Shell best een hoop geld en energie (pun intended) aan alternatieve bronnen, hoor: Ze proberen de ontwikkelingen net zo lang te frusteren als er nog olie is om er ondertussen voor te zorgen dat, wanneer de fossiele brandstoffen echt op zijn, hun machtspositie in de alternatieve energie net zo groot of groter is als hun huidige positie in de dode beestjes brandstof. Kwestie van vooruit denken.

lekkurlinx | 25-05-12 | 16:08

de betaalautomaat | 25-05-12 | 16:02
Oke dan! 1+ Kudo voor jou. En mocht je opgepakt worden, hoop ik voor je dat het door www.geenstijl.nl/archives/images/polit... gebeurd.

Banana-Hollandia | 25-05-12 | 16:08

Banana-Hollandia | 25-05-12 | 15:36

Met inflatiecorrectie _en_ het feit dat auto's van tegenwoordig ongeveer de helft minder verbruiken dan 40 jaar terug, valt dat best wel mee hoor.
Tenzij je in zo'n halsema-bak rijdt...

Vuurwezel | 25-05-12 | 16:07

vetkleppert | 25-05-12 | 16:03 | + 0 -

Dit kwartje was toch tijdelijk net als de 21% BTW die eraan komt tijdelijk is.

Eurotokkie | 25-05-12 | 16:06

vetkleppert | 25-05-12 | 16:03 |

Aaaaaaand it's gone.

de betaalautomaat | 25-05-12 | 16:05

de betaalautomaat | 25-05-12 | 16:02 | + 0 -

aha ik lees nu de voorwaarden , ongebruikt en onbeschadigd retour.

Eurotokkie | 25-05-12 | 16:04

ziende blind | 25-05-12 | 15:58 |

Dat lijkt mij overduidelijk. Move along people, nothing to see here!

de betaalautomaat | 25-05-12 | 16:04

@Eurotokkie | 25-05-12 | 15:59
Als het dan een keer over de prijs ging, zou dat voor het eerst zijn. Maar nee, het is altijd van dat gezeur over irrelevante dingetjes die mensen zonder auto uit jaloezie heel belangrijk zeggen te vinden.
O ja. En het kwartje van Kok moet terug.

vetkleppert | 25-05-12 | 16:03

Banana-Hollandia | 25-05-12 | 16:00

Nee een aansteker, i love fireworks!

Eurotokkie | 25-05-12 | 16:01 |

Dat impliceert dat ik de benzine ook terug ga geven, maar zo zijn we niet getrouwd!

de betaalautomaat | 25-05-12 | 16:02

de betaalautomaat | 25-05-12 | 15:58 | + 1 -
zo is dat , niet goed geld terug.

Eurotokkie | 25-05-12 | 16:01

de betaalautomaat | 25-05-12 | 15:58
Goed zo! Neem een hooivork mee!

Banana-Hollandia | 25-05-12 | 16:00

vetkleppert | 25-05-12 | 15:56 | + 0 -

Ja 80% haat de pomphouders voor de hoge prijzen maar die zijn ook gewoon afnemers dus ja Shell mag best een keer worden aangepakt.

Eurotokkie | 25-05-12 | 15:59

Eventjes denken,iedereen bekrast het aan de kanker…………….
Moet toch echt aan de bijtjes liggen.

ziende blind | 25-05-12 | 15:58

Banana-Hollandia | 25-05-12 | 15:55 | + 0 -
Man als je de prijzen in euro's geeft weten we ook best dat het duur is, doe niet zou ouderwets.

denk.toch.eens.na | 25-05-12 | 15:58

Banana-Hollandia | 25-05-12 | 15:55

Ik ga nu terug naar die pomp waar ik vanochtend getankt heb om mijn geld terug te halen, goedverdoemse uitvreters!

de betaalautomaat | 25-05-12 | 15:58

@Terpen-tijn | 25-05-12 | 15:48 | + 0 -
Zielige Multi level marketing. Valt inderdaad net niet onder Pyramidespel omdat er nog een product verhandeld wordt. Meestal goedkope meuk. De enige mensen die er normaal aan verdienen zijn de bovenste zes. De rest komt nooit voorbij minimumloon. Je beschuldigd hen van een strafbaar feit, dat ze volgens de letter van de wet net niet plegen. Daarmee pleeg jij smaad en wordt je opmerking terecht verwijderd.

Feynman | 25-05-12 | 15:58

Banana-Hollandia | 25-05-12 | 15:55 | + 0 -

Voor dit bedrag kon je vroeger op vakantie gaan.

Eurotokkie | 25-05-12 | 15:57

Continu Shellhaten is een extreemlinkse ongewassen krakershobby. Al decennia. En dat eeuwige gezanik over zogenaamde milieu hangt me ook al driekwart van mijn leven mijn strot uit.
Pompen met die olie. Ik mot rije.
Up yours, milieudefensie.

vetkleppert | 25-05-12 | 15:56

Even voor de Reality Check:
Mijn auto heeft een tank van 65 liter. Ik tank E95. Als ik hem vol gooi is dat in ouderwetse guldens = 256,40 piek..

Banana-Hollandia | 25-05-12 | 15:55

Waarom maakt Shell zich dan druk als het niet waar is.

Eurotokkie | 25-05-12 | 15:54

@Niemands Knegt | 25-05-12 | 15:43 | + 0 -
Neem een ander bedrijf en je kan nog zo`n tekst krijgen. Het model van de grote vraatzuchtige bedrijven die de lieve natuur slopen gaat niet altijd op. Alleen dat model verkoopt zo lekker bij NGO`s.

Linkjes naar uitgebreide complot theorieën maken jou nog niet de maker of beheerser van dat werk. Bovendien zijn de Oranjes kleine visjes. Kijk Zeitgeist maar. Zou je hier misschien je opmerkingen willen onderbouwen en zelf nadenken voordat je een ad hominem uitprobeert bij mij? Het bied geen uitdaging. Het is saai.

Feynman | 25-05-12 | 15:53

Flupsie | 25-05-12 | 15:40 |

Het vorige topic vroeg om een reguliere fuckfriday, maar helaas..

de betaalautomaat | 25-05-12 | 15:52

Cuyahoga | 25-05-12 | 15:29 |

Lol. Ik dacht meer aan "aaand it's gone" (iets met de snelheid van het licht waarmee YT het filmpje verwijdert.

de betaalautomaat | 25-05-12 | 15:52

Cesuur is niet in orde. Milieudefensie ook niet.

Jan Passant mk2 | 25-05-12 | 15:49

Je kan ook als particuliertje geen scheet meer laten of het wordt weggehaald.
Het enige woord wat ik getypt had was was >> PIRAMIDESPEL.
www.youtube.com/watch?v=rLj1dZNrYXA&am...
Ook verwijderd, censuur is zo achterlijk omdat de commercie de regels bepaalt.
Alles wat schadelijk kan zijn voor hun tokootje wordt simpel verwijderd. Leve de vrijheid van meningsuitng..

Terpen-tijn | 25-05-12 | 15:48

Benieuwd hoe ze dat maken, de inhoud zal me worst wezen.

Terpetijnzeikert | 25-05-12 | 15:48

Montgomery Burns | 25-05-12 | 15:29 |

Auto? U behoort tot de "lucky few"? Lucky "few" bastard!

de betaalautomaat | 25-05-12 | 15:47

Stuur anders het mooiste politiemeisje van NL erop af! Die lost het zeker weten op.

de betaalautomaat | 25-05-12 | 15:45

Meer CO2 is goed voor plantjes. Prima toch? En ook niet onbelangrijk, Shell verdient nog centjes voor B.V. Holland. Zij vormen het laatste bastion van beta-wetenschappers tegen mislukte dienstverleners sector waar Rutte zoveel in ziet.

blinde kip | 25-05-12 | 15:44

Shell valt niet zo snel deaudt (insert helaas aan de hand van uw mening), de plantjes, diertjes en negertjes in de oengaboengalanden waar zij haar product uit de grond slurpt echter..

de betaalautomaat | 25-05-12 | 15:44

@Feynman | 25-05-12 | 15:32 |
Opeens heb je het; Feynman werkt bij Shell.

Niemands Knegt | 25-05-12 | 15:43

Tja, olie industrie is flink vervuilend maar ik neem aan dat ze de olie liever verkopen dan weg laten lopen.Verder is Shell een van de grootste land eigenaren en investeren ze wel degelijk in onderzoek naar het verkrijgen van biobrandstoffen,hout, algen en andere.

Maar de druk er een beetje ophouden kan geen kwaad

miko | 25-05-12 | 15:43

-weggejorist-

Dicht | 25-05-12 | 15:42

Dit vraagt om een FotoFuckFriday!

Flupsie | 25-05-12 | 15:40

Royal Dutch Shell, onderdeel van Het Huis van Oranje B.V., een maffia-syndicaat van ongekende grootte, heeft een ongelofelijke lading boter op het hoofd.
Dit is nu een van die wereldspelers die oorlogen veroorzaken, in samenwerking met regeringen, enkel en alleen om de geldstromen op gang te houden.
www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenl...

Als je jezelf echt wilt inlezen raad ik dit dossier aan:
herstelderepubliek.wordpress.com/2012/...

Niemands Knegt | 25-05-12 | 15:40

@Dickbutt | 25-05-12 | 15:26
gadverdamme, elke zin om te neuqen is nu ook wel weer weg.

Dagobert D. | 25-05-12 | 15:40

als je echt tegen shell bent, dan laat je toch lekker je auto staan, en ga je lekker gezond en co² neutraal fietsen. Maar nee, zo erg haten we ze ook weer niet.
*trekt klantenpas voor gratis handdoeken*

Dagobert D. | 25-05-12 | 15:38

Acties TEGEN Milieudefensie verdienen altijd steun.

McPhart | 25-05-12 | 15:36

Zouden we vroegah, toen dit land nog niet in een strafkamp was veranderd en we de mooie gulden nog hadden, voor een liter E95, 3,96 Gulden hebben betaald?
Dacht t nie hé

Banana-Hollandia | 25-05-12 | 15:36

Shell?? Ik wil meer fotos van die recherche chick!

contactverbod | 25-05-12 | 15:33

Leuke milieuclubjes. Helaas zijn feiten niet erg hun sterkste punt. Denk aan broeikaseffecten,

Laat ik Nigeria binnen dit topic eens als voorbeeld nemen. Laat ik een andere NGO als bron nemen. Amnesty International. www.amnesty.nl/sites/default/files/pub... Lees niet alle 139 pagina`s. Maar pak bladzijde 11 en 12.

Oil exploration and production is undertaken in what are known as “joint ventures”, involving the state-owned Nigerian National Petroleum Corporation (NNPC) and one or more oil companies or within production sharing contracts. NNPC is the majority
stakeholder in all joint ventures

Shell blijkt in Nigeria geeneens beslissingsbevoegd te zijn. HOE, WAAR en WANNEER en olie gewonnen of verplaatst wordt is een directe beslissing van de Nigeriaanse federale overheid.

"The oil and gas sector represents 97 per cent of Nigeria’s foreign exchange revenues and
contributes 79.5 per cent of government revenues.
28"

Het is dus een directe keuze van de Nigeriaanse federale overheid om maximaal te cashen en de boerenbevolking naar het voorbeeld van Mao Zedong te laten verrekken. Ze hebben niet de financiële ruimte een enkele dollar of een enkele euro extra vrij te maken voor eens stukje extra veiligheid. Net zoals onze beleidsambtenaren is de Nigeriaanse overheid te dom om in te zien, dat als de olie op is en het land vervuild, er helemaal niet meer kan in Nigeria.

Shell roept altijd in dit soort gevallen op tot een volledige boycot van het land. Dat deden ze zelfs openlijk bij Syrië, Lybië, Tunesië en Egypte. De volledige Arabische lente.

In plaats van een openlijke aanval op een goed functionerend bedrijf, in de hoop die in Nigeria te vervangen door een ander bedrijf, heeft het meer zin als NGO een volledig boycot te regelen voor verkeerd gewonnen olie.

Alsof de brandweer bij een brandend huis alleen de kinderkamer blust. Het is zinloos, de kinderkamer brand alsnog af.

Feynman | 25-05-12 | 15:32

Shell voor een beterder miljeu. Dankzij deze olieboeren rijd ik iedere zondag met mijn Hummer naar de hei om de natuur op te snuiven. Ik kan me niets miljeuvriendelijkers voorstellen. Shell smeert.

kaskoeskielewan | 25-05-12 | 15:31

Liever Shell dan Milieudefensie. Mijn auto rijdt nl. niet op slap gelul.

Montgomery Burns | 25-05-12 | 15:29

Als je een bepaalde grootaandeelhouder hebt dan gaan dingen heel erg makkelijk

Bokito ergo sum | 25-05-12 | 15:29

Ik zie nog die tv-beelden voor me uit Nigeria en omstreken, waar piraten en ander addergebroed honderdduizenden liters olie jatten uit de leidingen.. en ze het kraantje niet uit zetten na hun schepen gevuld te hebben!
Bah!

antagonist | 25-05-12 | 15:29

Hulde voor GS en Dumpert.

Fijnstoffer | 25-05-12 | 15:28

Van het BabyBoom-neefje van Opa Verhoef (www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/05/...) had men ook moeilijk ander gedrag kunnen verwachten!
WIJ - de 'nieuwe' generatie - zien het ALLEMAAL verkeerd.
ZIJ - de babyboomers - hebben ALTIJD gelijk!
...(zucht)...
Kan haast niet wachten tot die lui in hun kist/het verzorgingstehuis zijn gestopt. Dan heeft deze generatie de handen vrij om de rommel op te ruimen waar ze ons mee hebben opgezadeld.

gaffelbaard | 25-05-12 | 15:27

Kijk, dat doen ze hier dan weer wel goed. Hulde, GS.

Lyrthion | 25-05-12 | 15:27

@Doc Damage | 25-05-12 | 15:23
Niet allemaal maar de meesten wel.

Montgomery Burns | 25-05-12 | 15:26

Zoveel geld en dan niet op een normale manier een paar oliepijpleidingen kunnen aansluiten in Nigeria.

James St John Smythe | 25-05-12 | 15:24

Maakt me niet uit waar het over gaat: als Milieudefensie aan het kortste eind trekt, is mijn dag goed.

En dan is dat nog niet eens om de "verheven" wij-weten-het-beter bedoelingen van hun aanhangers, maar over hun fascistische methodes.

vraagstaart | 25-05-12 | 15:24

Alleen die reclames al... Mooie blauwe zee met visjes enzo. Haha ze denken echt dat we mongool zijn met zn allen!

Doc Damage | 25-05-12 | 15:23

En wie is er grootaandeelhouder bij Shell en dol op censuur?
Juist, Boerkatrix.

Cuyahoga | 25-05-12 | 15:22

geweldig sterk filmpje.. zoiets van Sap over gelijk verdelen van lasten of Rutte die middenstanders uitlegt dat btw verhogen juist goed is voor de omzet.
* slingert after effects aan

(c)ZWITSUL | 25-05-12 | 15:19

Where Ever You Go, Go Texaco!

Banana-Hollandia | 25-05-12 | 15:19

Shell zuigt.

Voornamelijk qua portemonnaie, mede met dank aan het Regime.

Reinaert | 25-05-12 | 15:17

-weggejorist-

Dicht | 25-05-12 | 15:17

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken