Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

BB2011. Beveiligingscamera's in beeld

cameraalerthierstaater1.pngIn de Stationshal van Eindhoven hangen er 20. Twin-tig. Leiden heeft er 71. Een-en-zeventig. En dat is dan alleen nog maar die paar vierkante meter servicegebied van de NS he, kun je nagaan. Daarom gaan we vandaag een potje activistisch privacyzagen, gewoon omdat het moet. Transparantie enzo. Op cameralocaties.nl kunt u alle stille getuigen van uw openbare handel en wandel rapporteren zodat we allemaal weten aan welke lantaarnpalen die dingen precies bevestigd zijn en waarom. Onze interesse gaat hierbij vooral uit naar de camera's buiten het centrum. Dus: op pleintjes, straathoeken en andere locaties die gewoon even in de gaten gehouden moeten worden voor uw en onze veiligheid. Zodat de daartoe bevoegde autoriteiten het goed kunnen zien als er op die plek dingen gebeuren waarvan bepaalde mensen op de hoogte dienen te zijn. Kleine voorsprong op de uiteindelijk conclusie: dat kaartje zal in no time helemaal rood gekleurd zijn. Beveiligingscamera's neuken namelijk met elkaar. Zo planten ze zich voort en komen er dus steeds meer bij zonder dat wij het in de gaten hebben. (Feit.) En in het kader van 'het hoeft niet altijd van een kant te komen': een eervolle vermelding voor de eerste die ons een foto uit de controlroom levert. Gewoon, even kijken.

Reaguursels

Inloggen

Oud nieuws, er bestaat al bijna 10 jaar een (Amsterdamse) site die dit doet, en (dus) inmiddels veel completer is:

www.spotthecam.nl/camera.html

BralaapStan | 27-03-11 | 00:51

Net in London geweest, daar hangen 10-duizenden camera's. Werkeliijk elke meter is gedekt. So what ? Mocht er wat dan ook met je gebeuren dan ben je in ieder geval gezien . . .

HDflstc1996 | 26-03-11 | 07:13

Des te meer des te beter, wij hebben zelf al jaren last gehad van criminaliteit, vandalisme en nog meer ellende in de openbare garage tegen over ons huis, en nadat we voor 1000 euro aan krassen hebben laten weghalen op de auto heb ik een heel mooi beveiligingssysteem aangesloten, SO WHAT dat het op openbaar terrein gericht staat. Sinds hij er hangt gebeurt er niks meer.

Necramonium | 25-03-11 | 23:51

Zo lang ze maar geen rijbewijsminpunten in rekening gaan brengen op grond van camerabeelden ...

Jaypelsteeltje | 25-03-11 | 20:32

Zolang ik geen camera's in me huis hoef te plaatsen maakt het mij niet uit hoeveel er hangen.

Origineel | 25-03-11 | 20:12

proest, alle zogenaamde tachymeters in Amsterdam waarmee ze deformatiemetingen uitvoeren t.b.v. nz-lijn worden gezien als camera. Justitie mocht willen dat de camera's een prachtig Leica lenzen setje hebben.

gummetjes | 25-03-11 | 19:22

@Superior Bastard

Of het Erasure was? Zou best kunnen. Het zal inderdaad ergens in de jaren '80 zijn geweest.
En als het Erasure niet was daar achter de
muur, dan was het waarschijnlijk Bronski Beat.

strikdewepstroper01 | 25-03-11 | 18:52

Moet je eens kijken wat er in het CS Amsterdam wordt neergehangen. Dat past niet eens op die kaart. Ja, van die geelgrijze eivormige dingen. Als je er eenmaal één hebt gespot dan zie je ze OVERAL. En ze zijn nog steeds bezig om ze op te hangen. Op de perrons, in de hallen, overal zijn ze. Ik denk dat het een soort tag-and-follow camera's zijn. Je bent volledig te volgen. Een griezelig gezicht. ;-((

Toine Tussenbeen | 25-03-11 | 18:15

mooiste plek vind ik tot nu toe de camera in de Camera Obscuradreef (overigens een stukje minder fraai Utrecht)

Den Meester | 25-03-11 | 17:32

Geen Stijl in verweer tegen beveiligingscamera's. De pot verwijt de ketel. Het is al tijden niets meer met jullie en zal het ook niet meer worden.

baggurrs | 25-03-11 | 16:54

Superior Bastard | 25-03-11 | 15:26
Nou ja zeg, ontgaat mijn ironie je ? Hahaha ! Natuurlijk weet ik dat. Ik ken je toch ?

Bigi Bana Boy | 25-03-11 | 16:27

Lijst is niet compleet. Geen camara's in Gouda, Culemborg, Tiel, Kesteren of Veenendaal.
Nijmegen ook geen camara's, terwijl je daar op beeld staat voordat je de stad binnenrijdt.

Dr@@kT | 25-03-11 | 16:20

Waar blijft mijn eervolle vermelding, potverdomme?

De Beul van Den Haag | 25-03-11 | 15:43

strikdewepstroper01 | 25-03-11 | 15:27
Wat een homo's. Is dat Earasure?

Superior Bastard | 25-03-11 | 15:30

Ik ben een wildmasturbeerder, help ?

insemismeer | 25-03-11 | 15:26

Bigi Bana Boy | 25-03-11 | 15:11
38-15-09 | 25-03-11 | 15:16
Shame on you two.. Jullie zouden toch beter moeten weten.
Maar vooruit, gelieve (/cynisme)toe te voegen aan mijn comment van 15:07.

Superior Bastard | 25-03-11 | 15:26

Superior Bastard | 25-03-11 | 15:07
Mag ik dan je voor- en achternaam weten?
En je 06?

38-15-09 | 25-03-11 | 15:16

Superior Bastard | 25-03-11 | 15:07
Dan heb je vast ook een hekel aan en een wantrouwen jegens de politiek en de overheid ?

Bigi Bana Boy | 25-03-11 | 15:11

Ik heb niets te verbergen.

Superior Bastard | 25-03-11 | 15:07

Ik ben voor! Elke 100 meter op camera, beelden een maand bewaren. En dan gewoon goeie kwaliteit, zodat elk soort tuig herkent gaat worden.
Ik schat in dat het een stuk veiliger op straat wordt.
En als je niks te verbergen hebt.. dan is er toch niks loos? Weg met die privacy paranoia!

plattekat | 25-03-11 | 14:59

@ Armageddon | 25-03-11 | 13:55 | + 0 -

Is de tramhalte bij het CS. Overigens hangt er ook in (bijna) elke lantaarnpaal aan de bezuidenhoudseweg aan de kant van het centrum van Den Haag ook een camera, maar die staan hier niet op.

Trekfolie2.0 | 25-03-11 | 14:52

Camera's overal. Ik ken iemand die een keer op die monitors heeft gekeken. Ze was zich rot geschrokken hoe eng gedetailleerd ze met hun zoom alles kunnen kijken.
Als er echt iets aan de hand is kun je beter niet op nederland rekenen voor je veiligheid: www.parool.nl/parool/nl/508/THEODOR-HO...

mrska | 25-03-11 | 14:50

Nauwelijks camera's hier. Veilig gebied?

Hölzenbein | 25-03-11 | 14:49

Ik vind het prima zolang de pliesie z'n bek maar houdt als ik ze sta te filmen op straat. Lutsers..

Claude Jacque | 25-03-11 | 14:48

Hier hangt nix. Kan ook niet als je zo'n nick hebt...

eerstneukendanpraten | 25-03-11 | 14:48

hele centrum eindhoven hang voor met HD cameras. hiermee kunnen ze het aantal haren op je arm tellen over een afstand van meer dan 100meter. Oja die beelden bewaren ze maar voor 2 dagen.

nieuwisanders | 25-03-11 | 14:41

@ThePriest | 25-03-11 | 14:38
Die camera's hangen er dus niet om criminaliteit op te lossen. De politie gaf dat ook toe.

rara | 25-03-11 | 14:40

Twintig stuks in Eindhoven.. toe maar.. Ik dacht dus ook, dat is wel veilig. Ik parkeer mijn fiets onder zo'n camera. Wordt ie gejat. Wat zegt de politie vervolgens... Neee die beelden gaan we echt niet afkijken.. Nuttig dus

ThePriest | 25-03-11 | 14:38

Kijk, en henkiedenkiedenkie | 25-03-11 | 13:58 geeft een mooi voorbeeld van mijn stelling in Bigi Bana Boy | 25-03-11 | 14:23. Eerst stelt hij dat het prima is dat er steeds meer camera's komen om vervolgens zijn betoog te eindigen met de opmerking dat de politie toch alleen maar geinteresseerd in boete's uitschrijven is. Mij dunkt dat er een behoorlijk paradox in dat verhaal van enkiedenkiedenkie zit.

Bigi Bana Boy | 25-03-11 | 14:27

Ge moest eens weten in 010, gisteren weer aluhoedjes verhalen bevestigd gekregen.
Lijkt soms niet eens zozeer op: als U niets te verbergen hebt, hebt u niets te vrezen, maar meer:
Misschien hebt U in de toekomst iets te verbergen, dus filmen we alvast...
Full HD 21Mpix camera's met 45mb wifi verbinding... etc etc www.git-security.com/file/track/3401/1
Dark fiber (een van DRIE! glasvezel netwerken in en rond 010, Haven, politie en dinges... uhm burgers of zo)
Hele centrum gebied en andere wijken, waarvan een groot gedeelte al is ingericht met wifi camera's aangesloten op het roemruchte glasvezelnetwerk.

hfakker | 25-03-11 | 14:23

Eduardo1735 | 25-03-11 | 13:56
Wat ik altijd zo'n fascinerend verschijnsel vind is dat een bepaald type mensen enerzijds roepen dat "ze alles van mij mogen weten" maar anderzijds altijd vol wrok en wantrouwen jegens de overheid zitten. Ik heb die schizofrene houding nooit anders kunnen verklaren dan dat het door dommigheid komt. Want wil je werkelijk dat die onbetrouwbare en corrupte overheid alles van je weet ? Hoe kan het zijn dat men zulke volstrekt tegenovergestelde meningen kan hebben ?

Bigi Bana Boy | 25-03-11 | 14:23

@Eduardo1735 | 25-03-11 | 14:12
Je geeft toch niets om je privacy? Waarom krijg ik die gegevens dan niet?

rara | 25-03-11 | 14:20

Dus je moet een foto hebben van de controlroom? Kun je gewoon direct aan Ivo of Fred vragen of mailen naar info@vvd.nl
Vraag gewoon om 'transparantie'. Zo heet dat in de nederlandse politiek.

lichtpunt | 25-03-11 | 14:20

Hirsch Ballast | 25-03-11 | 14:03
Nee, Merelk (Roze) heeft het veels te druk met andere leuke dingetjes.

sjaakdeslinksesul | 25-03-11 | 14:19

Bij Pixmania hebben ze ook kei veel camera's.

Zottekap | 25-03-11 | 14:19

haar mijnsinziens zijn die lenzen allemaal op zoek naar holleeders

Centauri | 25-03-11 | 14:19

Eigenlijk zijn al die camera's een symptoom van het onvermogen van politie en justitie om criminaliteit te baas te zijn...

38-15-09 | 25-03-11 | 14:17

ik zou zo graag de binnenzijden van mijn anaal kanaal willen laten zien.

*vooroverbukkende mezelf tot één van de cameramannen wendende*

Centauri | 25-03-11 | 14:16

Ben heel Westkapelle & Aagtekerke doorgeweest, geeneen kunnen vinden.
Dat zou een beter topic zijn: probeer de CAMERAVRIJE plaats te vinden.

Hijo del Sol | 25-03-11 | 14:13

rara | 25-03-11 | 14:06 | + 0 -
Nope. Mag je mag me best op straat filmen als ik een paar schoenveters koop.

Eduardo1735 | 25-03-11 | 14:12

an het ook andersom zien... Waar is het veilig?
www.veiligezone.nl/

hendrikjandetuinman | 25-03-11 | 14:11

Zo, even een nuttige camera geplaatst.

Dr. Mabuse | 25-03-11 | 14:08

@Eduardo1735 | 25-03-11 | 13:56
Mag ik je BSN en een goed gelijkende foto?

rara | 25-03-11 | 14:06

Sorry Joris voor de dubbele post ...

veuve-clicquot | 25-03-11 | 14:04

kunnen we de beelden ook ergens bekijken ?

veuve-clicquot | 25-03-11 | 14:04

@ Milosz | 25-03-11 | 14:00
Ach Mutsaerts is gewoon lichtelijk paranoide aangelegd. Kan ie ook niks aan doen.

Toontje Larger | 25-03-11 | 14:04

-weggejorist-

Hirsch Ballast | 25-03-11 | 14:03

en ik maar denken dat ik kan meekijken door op die dingen te klikken! wat is dit nu voor non nieuws!

feboburger | 25-03-11 | 14:03

Geinig, voor de crimineeltjes dan hea? Weten ze in ieder geval waar ze aan beginnen. Nederland, moeilijker kunnen we het u niet maken, wel lucratiever.

jobbe | 25-03-11 | 14:02

kunnen we de beelden ook ergens bekijken ?

veuve-clicquot | 25-03-11 | 14:02

En waar kwam die foto van de "Groningse glasprikker" vandaan? Weer lekker hypocriet dit.

Milosz | 25-03-11 | 14:00

Volgens mij ligt die site nu al plat.

MrMoustache | 25-03-11 | 14:00

@Haantje de Achterste | 25-03-11 | 13:51
Ik wel.
ik kan er niet bij.

Che_cuevara | 25-03-11 | 14:00

ik kan niet naar "zoomlevel 20" dus helaas geen camera's plaatsen ?

Robert Irving III | 25-03-11 | 13:59

@Herrie Montana | 25-03-11 | 13:39
Jij niet.
maar ik misschien wel

Che_cuevara | 25-03-11 | 13:58

Prima actie. Deze camera's zouden gebruikt moeten worden om dieven en geweldsplegers aan te pakken. Hier in Delft hangt het hele station vol met die camera's. Onlangs werd hier op het station een kraak gepleegd in een GWK-kantoor. Deze lukte en niemand van het cameratoezicht heeft ingegrepen, terwijl de inbrekers het HELE WEEKEND bezig waren en zelfs zwaar gereedschap hebben ingezet. Wel ken ik mensen die een boete hebben gehad omdat ze rookten op een plek waar dat niet mocht. De politie was in enkele minuten aanwezig - na een tip nav camerabeelden - om de boeven op de bon te slingeren. Zelf ben ik (het is dom) op de bon geslingerd door het spoor een keer over te steken op een plek waar dat niet mocht. Ook nu stond de politie binnen enkele minuten paraat.

Politie in Nederland = niet voor de ordehandhaving, maar voor het opvullen van de eigen begroting.

henkiedenkiedenkie | 25-03-11 | 13:58

@Eduardo1735 | 25-03-11 | 13:56
I give a flying fuck!

Niet zozeer om een paar extra camera's, wel om de mogelijkheden die de enorme hoeveelheid aan informatie die reeds over de burger wordt verzameld opleveren voor politiek en bedrijfsleven.

An die ARBEIT | 25-03-11 | 13:58

@An die ARBEIT | 25-03-11 | 13:35
Vooral in de studio's

Che_cuevara | 25-03-11 | 13:57

".. dat kaartje zal in no time helemaal rood gekleurd zijn. Beveiligingscamera's neuken namelijk met elkaar.."
Correctie: dat tuig van GeenStijl heeft de website ontdekt.

Zeeschuimer | 25-03-11 | 13:56

Ik wil webcams in pashokjes van alle Bijenkorven. Zo kunnen we met zijn allen controleren of de Bijenkorf die hygiënetrofee wel waard is.

MrMoustache | 25-03-11 | 13:56

Erg handig ja. Zoomlevel 20 kan dat klote ding helemaal niet aan. Aan de makers van deze site: Stelletje nutteloze 0.2alpha lutsers!!!

Toontje Larger | 25-03-11 | 13:56

Goed initiatief. Gelijk effe een aantal toegevoegd.

Biff Eagleburger | 25-03-11 | 13:56

Oh god, de linkse activisten van Indymedia duiken er op.
Bang om gefilmd te worden tijdens een kraakactie stinkerts?

En trouwens, who gives a flying fuck om privacy?

Eduardo1735 | 25-03-11 | 13:56

Wat is er zo bijzonder aan de rijnstraat in Den Haag? Hangt helemaal vol daar.

Armageddon | 25-03-11 | 13:55

Uit de UK, waar CCTV's echt werkelijk een plaag zijn, hoor ik verhalen dat het netto rendement uiteindelijk heel laag is en dat het nauwelijks helpt criminaliteit tegen te gaan. Het is ook tekenend dat de huidige rechtse regering aldaar besloten heeft om het vergaande schenden van de privacy van hun burgers behoorlijk terug te dringen. Wij zouden er goed aan doen eens goed te kijken naar wat Cameron en Clegg, voorwaar geen linkschmenschen, aan het doen zijn op dit gebied.

Bigi Bana Boy | 25-03-11 | 13:55

Ook lekker.. zoomlevel 20 is hier uberhaupt niet beschikbaar :(

frickY | 25-03-11 | 13:52

Nut van dit artikel? Ik heb geen enkele moeite met die camera's.

Haantje de Achterste | 25-03-11 | 13:51

@Zeeschuimer | 25-03-11 | 13:49
Ook op de polen moet men poolshoogte houden....

An die ARBEIT | 25-03-11 | 13:50

An die ARBEIT | 25-03-11 | 13:48
Gotta watch the scum..

Zeeschuimer | 25-03-11 | 13:49

Geen camera's is mijn geliefde Haarlem?

*nu op onderzoek uitgaat. Rapporteer over 2 uur*

Spaarnwouderpoort | 25-03-11 | 13:49

@Zeeschuimer | 25-03-11 | 13:46
Discriminatie tegenover de polen!

Is het MDI al geïnformeerd?

An die ARBEIT | 25-03-11 | 13:48

Ja,ja, de'pliessie'te duur die prijzen zichzelf de vrije markt uit.
Met een paar beroepsgluurders heel Nederland in de box.
Controle !

Ratzing. | 25-03-11 | 13:47

Leuk initiatief, maar nog wat problemen met de UX.
Eenmaal in Streetview kom je er bijvoorbeeld niet meer uit.

Wilde blij wat camera's in Breda erbij NSB-en, maar wordt lastig zo

frickY | 25-03-11 | 13:47

Feit: als je met zelfgemonteerde camera's vandalisme aan je eigen (welverdiende) spullen op tape zet, 'kan de politie er niks mee'.

Feit: als diezelfde zelfgemonteerde camera's toevallig een stukje vandalisme aan overheidsspullen vastleggen, komen ze beslag leggen op je tapes.

Feit: dat is kudt

Marvin S | 25-03-11 | 13:46

Ik kan er helaas geen op Antarctica plaatsen..

Zeeschuimer | 25-03-11 | 13:46

Ies voor oenze eige veiligheit!

Ommie de HaatMoker | 25-03-11 | 13:43

En als er op dezelfde plek niet een camera hangt maar juist een agent om zich heen staat te kijken, dan vinden we dat ineens weer geweldig als in 'meer blauw op straat'?

Expert Homo | 25-03-11 | 13:42

Goh zeg, de eerste camera's op de website, staan wonderbaarlijk genoeg in Amersfoort, Utrecht en Randstad.

BeunDeHaas | 25-03-11 | 13:40

@phooney
Niet mee eens. Als ik als eerzame burger ergens op de hoek van een straat mijn broek wil afstropen om eens lekker mijn zak blauw te verven, dan vind ik het een inbreuk op mijn privacy als er een camera op mij gericht staat. Voor je het weet sta je op GS.

MrMoustache | 25-03-11 | 13:40

*Krijgt spontaan een verhoogd veiligheids gevoel*

baron von 8zilinder | 25-03-11 | 13:40

Mijn camera, die op de gsm, staat er gelukkig nog niet op.

Zeeschuimer | 25-03-11 | 13:39

DDR 2.0

Denkt Na | 25-03-11 | 13:39

Zal me echt worst zijn......
Ik doe niet iets wat niet door de beugel kan.... ;)

Herrie Montana | 25-03-11 | 13:39

Ooit nog een kritisch (ja, echt) stuk gelezen in de VK over camera's op elke straathoek. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat je als hardwerkende succesvolle Nederlander nietsvermoedend met de boodschappentas een uit de hand gelopen optocht tegenkomt en door het arsenaal van camera's als onderdeel van de raddraaiersgroep vastgelegd wordt. Wie kan verwachten dat de agenten of de in de toekomst wellicht gebruikte software in staat zijn om het verschil te zien.Want je zou ook wel eens vuurwerk of wapens hebben kunnen meedragen. Hup, gelijk een aantekening en/of aanklacht en een eventuele emigratie kan ook gelijk niet meer.

blinde kip | 25-03-11 | 13:38

Het zal mij aan mijn kont roesten dat mensen op een camera kunnen volgen wat ik doe.
de meerwaarde om mij op straat te volgen zie ik niet, dus maakt het me niks uit.
MAAR, om criminele daden zoals overvallen/berovingen/aanrandingen etc. hiermee te registreren is het een goed middel om de daders achteraf te pakken. De politie kan natuurlijk niet op elke straat actief zijn en dus mogen ze wat mij betreft op elke straathoek een camera neerhangen.
amen

phooney | 25-03-11 | 13:36

Flauwe site hoor. Er staan maar een paar camera's op. Als je erop klikt, gebeurt er niets. Ik had toch minstens een foto van de camera verwacht dan.

MrMoustache | 25-03-11 | 13:36

Op het mediapark, ontzettend veel camera's!

An die ARBEIT | 25-03-11 | 13:35

Niks aan de hand in mijn regio..
Klopt ook wel.

1teen | 25-03-11 | 13:35

al die camera's en nog is de pakkans zo laag, dan gaat er toch ergens iets verkeerd

N1ckname | 25-03-11 | 13:35

Beveilgingscamera's.... dat is toch een soort sociale controle omdat er geen sociale controle meer is?

Een overheidsdildo dus eigenlijk.

vraagstaart | 25-03-11 | 13:35

Beveiligings camera's neuken met elkaar. Maar hoe lang is de zwangerschap?
Als dat is zoals bij de konijnen dan zal het snel vol staan met camera's.

Che_cuevara | 25-03-11 | 13:35

@Generaal P. | 25-03-11 | 13:32
precies, dan kan je er dus eigenlijk ook niet tegen hebben!

Tommato | 25-03-11 | 13:33

Hoihoihoi, in mijn stad geen camera's, want als de internets het zegt dan is het zo. *doet aluhoedje weer af*

Tommato | 25-03-11 | 13:33

Maar ondertussen worden hier op GS steeds weer triomfantelijk bewakingsbeelden getoond wanneer er iets is gebeurd.

Generaal P. | 25-03-11 | 13:32

Op de A12 bij Woerden staat om de 500 meter een camera.

Eraser | 25-03-11 | 13:32

Ik geloof dat ik zo even naar de kapper ga.

vetkleppert | 25-03-11 | 13:31

En veilig dat we ons voelen. Bovendien, wie niets gedaan heeft...

blinde kip | 25-03-11 | 13:31

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken