Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Buma Stemra vergokt opnieuw miljoenen

allesisvoorbuma.pngSommige instanties lijken het maar niet te leren, hoe fatsoenlijk om te gaan met andermans geld. Neem nou de auteursrechtenclub Buma Stemra, u weet wel dat schimmige gezelschap dat bedrijven zomaar factureert omdat ze wel eens een radio aan hebben staan tijdens de VrijMiBeau. In 2006 kwam het financiële wanbeleid van deze firma al aan de orde toen bleek dat ze 300 miljoen euro van hun bij elkaar geschraapte poen hadden belegd, en dat hierbij 47 miljoen helaas pindakaas verloren was gegaan. Jammerrr artiesten van Nederland, dit jaar geen kerstpakket voor jullie. Overigens liet Buma Stemra toen weten dat het niet om 300 maar om 240 miljoen ging, en dat er verder niets aan de hand was. Inmiddels is het 2008 en blijkt de auteursmaffia nog niets van hun fouten geleerd te hebben. Cees Vervoort van Buma doet op 3VOOR12 huilie huilie over de kredietcrisis, want daar heeft ook zijn cluppie last van. Och gerrum! Maarliefst 300 miljoen hebben ze uitstaan op de beurs en "Die beleggingen zijn net als veel andere aandelen in waarde verminderd" aldus Cees. Huh, 300 miljoen? 240 was het toch? Kennelijk heeft Buma in 2 jaar tijd 60 miljoen rendement bij kunnen schrijven, niet slecht jongens. Hoe dan ook, de artiesten zijn wederom de lul. “Uiteindelijk zal de totale opbrengst toch minder zijn en is er dus minder geld uit te keren. Ook zij zullen het dus merken, maar wel in beperkte mate.” En zo kan Buma Stemra wederom een schandaal op haar naam schrijven. Hé jongens, doe jezelf 'es heeel snel opdoeken!

Reaguursels

Inloggen

20 % verlies. Da's tog nie zo slecht?

JumboXL | 19-11-08 | 10:17

Crisis in artiestenland, waar moet het heen met de wereld?

M.A.H. | 19-11-08 | 10:17

+1 veur :och gerrum

kneuterzak | 19-11-08 | 10:17

how about Buma opdoeken stelletje graaiers

dekeurslager | 19-11-08 | 10:18

Dus een bedrijf dat belegt en geld heeft verloren moet worden opgedoekt, en bestempeld als 'schandalig' ?

Heb je echt niets beters te vinden, Mutsaers?

relatief | 19-11-08 | 10:18

Kent er iemand een artiest die ooit iets ontvangen heeft van deze club? Hoor wel eens artiesten op de radio hier over praten, maar die beweren gewoonlijk dat ze nog nooit 1 cent gezien hebben.

Vogelbeest | 19-11-08 | 10:19

Het gaat slecht op de beurs, daar hebben veel mensen/instellingen last van, waarom zou Cees Vervoort dan extra huilie moeten doen, danwel extra zielig zijn? Probeert meneer extra draagvlak te creëren om nog meer geld binnen te harken?
Dan heb ik een tip voor hem, ga die mocro's die in het openbaar hun telefoon zo hard hebben aanstaan met een of andere hiphopmuziek eens gauw belasten, wat hun verspreiden ook zomaar auteursrechtelijk beschermd materiaal.

Hee Cees, check je later.

GroteZaagdildo | 19-11-08 | 10:19

Die club had allang opgedoekt moeten worden.

grote haas | 19-11-08 | 10:21

@ GroteZaagdildo | 19-11-08 | 10:19
Wie verspreiden? oh... 'hun' verspreiden. Prima!

mooie meneer | 19-11-08 | 10:21

Beleggen met andermans centen, vast en zeker nog wat leuk vastgoed op de balans staan ook gefinancieerd door heintje davids cs.. Binnekort zeker ook nog een gesponserd item bij Business Class om de hele constructie uit te leggen. Dit is diefstal op diefstal hoofdelijk aansprakelijk stellen die jongens.

Weest gegroet | 19-11-08 | 10:22

Hmm, beter kunnen ze van dat geld naar het casino. Veel grotere kans om te winnen de laatste tijd...

Der Frenk | 19-11-08 | 10:22

Hebzucht komt voor de val, altijd.

Dostranamus | 19-11-08 | 10:22

Wat doen die eikels met zoveel geld in kas, horen ze die centen niet uit te keren aan de rechthebbenen?

TheStef | 19-11-08 | 10:22

Waar kan ik solliciteren, ik kan ook wel 1 miljoen helpen kwijtmaken.

Zeezwijntje | 19-11-08 | 10:23

buma in me zaaaaak

NvHoaxberghen | 19-11-08 | 10:24

@relatief | 19-11-08 | 10:18

Is Buma een bedrijf? Bij een bedrijf krijg je in ieder geval nog een tegenprestatie voor je geld, en kom niet met ja, maar de artiesten dan? Die krijgen blijkbaar ook geen duppie uit die stichting.

TheStef | 19-11-08 | 10:24

@ NvHoaxberghen | 19-11-08 | 10:24

jaaaa, ik dacht al, waar heb ik Buma eerder gehoord.
Jugend van tegenwoordig!

M.A.H. | 19-11-08 | 10:26

Ach, hef dat BUMA/STEMRA toch op! Die club biedt geen enkele toegevoegde waarde. Artiesten hebben 'r niets aan, slechts de consument en de ondernemer voelen het in hun portemonnaie.

J.N. de Kabelpen | 19-11-08 | 10:26

Ze zijn weer goed bezig daar, de personen waarvoor ze aan het werk zijn krijgen minder uitgekeerd. Het personeel van BUMA/STEMRA zal daarentegen wel gewoon hun bonus en salarisverhoging opstrijken aan het eind van het jaar. Tja dames en heren artiesten, jammer voor jullie, maar we gaan er zelf niet onder lijden natuurlijk.

Bier-Sexueel | 19-11-08 | 10:28

GeBuma'd op de Aandelenmarkt

Tobi | 19-11-08 | 10:28

Aangeziende buma een STICHTING is, is 1 van de kenmerken dat ze geen winst kenmerk mogen hebben. Daarnaast moeten ze alles uitkeren aan de rechthebbende minus aftrek van de kosten. Dat doen ze niet, dus zijn ze 100% crimineel bezig.

Hellsmurfje | 19-11-08 | 10:28

Waarom is het toch zo dat bij bedrijven waar het geen ene flikker uitmaakt wat je wel of niet doet zoveel 'fouten' worden gemaakt. Ik snap dat n....oh, wacht...*eigen reactie terugleest*
Overigens sturen ze na enig aandringen netjes een creditnota als je daar om beveelt.

Multiflauwekulti | 19-11-08 | 10:29

Nul toegevoegde waarde voor BuMa.. Ik zeg: BUten de MArkt plaatsen...

Ik zou ze doen overigens...

Geiteneuker | 19-11-08 | 10:31

Ach, verhoog je toch de tarieven.......

OT: De ChristenUnie maakt zich 'ernstig zorgen' over het stijgende aantal abortussen na een screeningsonderzoek, die ziekten van de embryo's kunnen aantonen.

expogt hâgenejs | 19-11-08 | 10:31

"Ik ben Bu-maaaa"
en ik steel als de ra-veeeeeen"
De muziek staat hier zo hard dat alle bouwvakkers in een straal van 750 meter mee kunnen genieten. En nu, Buma?

dosis | 19-11-08 | 10:31

@Hellsmurfje | 19-11-08 | 10:28 Sinds wanneer mag een STICHTING geen winst maken?

lijn5 | 19-11-08 | 10:31

Buma is een 1 ballen tent

Zeezwijntje | 19-11-08 | 10:31

De tyfus met deze club. Artiesten laat u de kaas niet van het brood eten en verenigd u! Aanklagen die hap, collectief met 's werelds beste advocaten. U heeft uw geld en wij zijn van die muzieknazi's af.

Tabula Rasa | 19-11-08 | 10:32

vraag oom Wouter gewoon een paar miljoen. Zolang ie met zijn gladde kop op tv mag redt hij iedereen, behalve de bevolking.

Brakke Obama | 19-11-08 | 10:32

240 miljoen of 300 miljoen verloren wat maakt het uit, dan verhogen we toch gewoon de wettelijk verplichte bijdragen.

Karel Kruizenruiker | 19-11-08 | 10:33

@lijn5 | 19-11-08 | 10:31
Sinds heel lang meende ik... (of vergis ik me nu met de kenmerken van een vereniging?).

Hellsmurfje | 19-11-08 | 10:34

Buma/Stemra??
Je hebt er alleen wat aan als je van je artiestenbestaan kunt leven.
Voor 98% van de bandjes en artiesten is het vooral betalen!

borderliner | 19-11-08 | 10:35

Ik wens dat de gene die naast mijn nick telkens dat discriminerende punkertje plaatst daar nu direct mee ophoud.
Anders plemp ik hier net zo lang mijn ongenoegen uit, dat dezegene de lol vanzelf vergaat.
En ik meen het hoor!

Zeezwijntje | 19-11-08 | 10:35

Boeit dit iemand nog?
En is beertje Buma familie van beertje Stemra?

Dr. Mabuse | 19-11-08 | 10:36

Breaking news: Jantje Smit NOG slechter gekleed door inkomstenderving

illuvatar | 19-11-08 | 10:36

Stichtingen mogen best winst maken hoor. Het ergste wat kan gebeuren is dat ze dan vennootschapsbelasting moeten betalen, dat dan weer wel.

dienstweigeraar... | 19-11-08 | 10:38

@ Zeezwijntje | 19-11-08 | 10:35
Daar stond eerst "Ik eis..." he?? Go your gang...Joris schijnt ziek te wezen, maar misschien is G-Unite wakker en dan zien we je over een tijdje pas weer.

Multiflauwekulti | 19-11-08 | 10:38

Dus hardwerkende Nederlanders betalen 'prive belasting' aan dit soort ranzige clubjes. Niet meer aan meedoen!

jospeh6085 | 19-11-08 | 10:39

30 miljoen per jaar? Als ze nu die lijn wat hadden doorgezet dan hadden ze op een gegeven moment de tarieven drastisch naar beneden kunnen bijstellen lijkt me? Al daar niet overleven van het rendement an sich.

Porrello | 19-11-08 | 10:39

Er loopt net een basisschoolklas langs. Zingend en al, iets met stoomboten en zo. Heb meteen gebeld met Meldt Misdaad Anoniem, wat dat kan zo niet langer!

dosis | 19-11-08 | 10:39

Een stichting mag winst maken door middel van investeringen. Alleen de winst dient wel te worden uitgekeerd aan het doel waarvoor de stichting is opgericht.
Daarbij beleg ik ook graag het geld van een ander

Jacob Creutzfeldt | 19-11-08 | 10:40

Zeezwijntje | 19-11-08 | 10:35
Hey newbie, dan heb je je nog niet voorgesteld in een topic. Eerst netjes zeggen wie je bent en waarom je hier bent en dan verdwijnt ie vanzelf binnen een dagje.
Dan kun je ook avatars zien van andere reaguurders.

Boze Buur | 19-11-08 | 10:40

Boze Buur | 19-11-08 | 10:40
Daarom zie ik dat gevalletje nog steeds bij mijn naam staan! Ontzettend onbeleefd ook van mij natuurlijk om me niet voor te stellen. En ik maar denken dat ik lekker anoniem allerlei reaguursels kon plempen.

Bier-Sexueel | 19-11-08 | 10:42

@ Zeezwijntje | 19-11-08 | 10:35
Zou ik doewn als ik jou was. Des te eerder heb je een ban en zijn wij van je verlost.

Agent327 | 19-11-08 | 10:43

Rutger: ga naar het hoofdkantoor van de Buma, schiet wat panning plaatjes van Cees vervoort, speel die in slow motion af en vraag aan Kate Ryan of ze d'r cover van 'Ella Ella l'a' ff opnieuw in kan zingen met 'Buma buma' oeiwiejoe

Arie R. | 19-11-08 | 10:43

Zeezwijntje | 19-11-08 | 10:35
Waarom heb jij een pasfoto naast je nick ?..

MichieldeMuiter | 19-11-08 | 10:44

MichieldeMuiter | 19-11-08 | 10:44
LOL, hij lijkt wel wat op mij.

Bier-Sexueel | 19-11-08 | 10:46

Ja, en ik wens hier als nooit werkende Nederlander dus ook niet meer voor op te draaien.
Draaien? Bumra mag graaien. (vette slogan ouwe)

Zeezwijntje | 19-11-08 | 10:46

Boze Buur | 19-11-08 | 10:40
Oh, werkt dat zo?
"Wie is u?"
Nou, hallo allemaal. Dosis is een gezonde jongen met een licht-linkse inslag. Psv-fan. Doet aan blowen. Schrijft voor de lol frustraties van zich af. Heeft auto de deur uit gedaan vanwege de belasting. Doet graag spelletjes.
"Komt u doen?"
Lachen. Elke dag weer. Is het niet om het belabberde Nederlands van de redactie, dan wel om de reacties van Teen. (Alle moeders van Srebrenica...)
Schrijven. Heb ook een toetsenbord en een mening, vandaar.
Dumpert kijken.
"Wanneer dondert u weer op?"
Tegen de tijd dat de revolutie Geenstijl overbodig heeft gemaakt. En aangezien Nederlanders niet (meer) aan revoluties doen, duurt dat nog wel even.
*neemt warm welkom in ontvangst*

dosis | 19-11-08 | 10:47

Ik als artiest heb toch al poen zat.

Maja de Bijna | 19-11-08 | 10:48

Ik haal al jaren mijn bladmuziek gratis van rowy.net Die is volkomen legaal en volgens mij hebben ze daar nog nooit van z'n leven toestemming aan Buma/Stemra gevraagd. Flauwekul, allemaal.

Het CDA | 19-11-08 | 10:48

We betalen dus geld voor auteursrechten dat niet naar de auteurs gaat, maar gewoon belegd wordt? Oftewel vrij geld, te besteden voor doeleinden die niet naar de rechtmatige eigenaren gaat... Dat heet toch in de volksmond: oplichting??? Kan er niet een systeem worden gecreëerd waarin geld dat verhaald wordt onder de noemer x ook gaat naar het doel x? Hetzelfde gebeurt met geld dat bij automobilisten wordt gestolen (17 miljard) en waar maar 2 miljard wordt geïnvesteerd in wegen/onderhoud. Als al dat geld daadwerkelijk terug gaat naar wegen, hadden we nu geen files...

Eagle_Eye | 19-11-08 | 10:49

Op basis waarvan worden de tarieven van dit fonds eigenlijk berekend? Krijgen de aandeelhouders (betalende bedrijven) ook dividend uitgekeerd?

Porrello | 19-11-08 | 10:50

Ik vat het even niet meer, het is "economische crisis", dus gaan mensen muziek stelen op het interweb, dus zou de Buma toch booming moeten zijn?

Duderoo | 19-11-08 | 10:51

Toegegeven, dosis brengt `t wel leuk.

Boze Buur | 19-11-08 | 10:51

@ Eagle_Eye | 19-11-08 | 10:49
Zo. Ben je beledigd?? Je moet die zuigers dus niet betalen en dan met name die sukkelaars van SENA. Op het moment dat je een beeld- of geluiddrager gaat kopen wordt het ff anders natuurlijk, maar dan voel jij bij het betalen toch ook die steek in je anus?

Multiflauwekulti | 19-11-08 | 10:52

Vogelbeest | 19-11-08 | 10:19
Ik meld me. Tienduizenden mensen jammeren mijn nummers mee, maar nooit een rooie cent gezien. Sterker nog: ik krijg alleen maar rekeningen om mijn contributie te voldoen: €60 per jaar. Niet veel, maar staat in geen verhouding tot de baten die deze zuigers uitkeren. De hele flikkerse zooi optyfen dus, inclusief BREIN met z'n aapje Tim Kuyk.

OoO | 19-11-08 | 10:53

Wat is nu het voordeel aan Buma voor alle artiesten?

Tremor | 19-11-08 | 10:54

Voortaan nix meer naar bumastemra, maar je krijgt gewoon de eerste 30 sec van een nummer te horen. Wilt u dit nummer uitluistern, sms dan "kraftwerk on" naar 6666 en betaal 10 cent rechtstreeks aan de rechthebbenden...

IIVQ | 19-11-08 | 10:55

Vind het maar een raar principe.. zomaar rekeningen schrijven aan bedrijven waar je nog nooit geweest bent... gewoon omdat het kan...

Blab | 19-11-08 | 10:56

illuvatar | 19-11-08 | 10:36
Dan mag hij wat mij betreft wel bezuinigen op de aankleding van Yolante. Dan heeft iedereen er tenminste nog wat aan.

OoO | 19-11-08 | 10:56

Opheffen! en die club van kopieerheffingen ook.

P. de Tarabuso | 19-11-08 | 10:57

Blab | 19-11-08 | 10:56
Ik ken mensen die er rijk mee zijn geworden, 'spookfacturen' zijn lucratief. Je hebt er alleen niets aan als je het opgebrachte geld vervolgens weer verliest op de beurs.

Bier-Sexueel | 19-11-08 | 10:58

Weg met die zakkenkloppers. Dat is allemaal geld wat de hardwerkende middenstand heeft verdiend en daar lopen ze gewoon mee te kloten. Buma zou zich de ballen uit hun broek moeten schamen en de tent op slot moeten doen.

quadtuning | 19-11-08 | 10:59

Kunnen die artiesten nu dat Buma rapalje aanklagen?
Ze hebben geld, waar derden recht op hadden, zonder hun medeweten (risicovol) belegd.
Als ik als artiest ooit mijn geld eens zou krijgen van die oplichtersbende, dan is het toch aan mij wat ik daar mee doe?

ADO-Le-Cent | 19-11-08 | 10:59

dat geld is
-weggebuma'd-

van dal | 19-11-08 | 10:59

Een stichting met jurisdictie is per definitie misdadig. Stel u eens voor dat stichting Greenpeace of Milieudefensie u een acceptgiro doet toekomen omdat uw auto nogal veel CO2 uitstoot.

kapotte_stofzuiger | 19-11-08 | 11:00

Heerlijck wanneer je via een gesticht clubje geld kunt afdwingen van ondernemerts die goed vast zitten met hun tent en ze alleen een factuurtje hoeft te sturen.

Kwau dat ik eauk zeau sluw was.
En dan lecker 20% voor je eighe zelluf, een leuk kanteurtje, een paar tiepsnollen met OV-abbeau en een VeurzitterVerraarie op de parkeerplaats.
Het leafhen is goed.

zovoklets | 19-11-08 | 11:02

Gewoon weer factuurtjes gaan sturen joh en vervolgens glas plas etc

wao-ertje | 19-11-08 | 11:02

zojuist ingevuld op hun website :U bent een: Muziekgebruiker
U zoekt informatie over: Achtergrondmuziek in mijn bedrijf
Uw vraag: Er zit steeds een muziekje in mijn hoofd, moet ik hiervoor ook betalen ? Trouwens; fijn dat jullie zo zorgvuldig met geld kunnen omgaan ! Ander vraagje; is die spam die jullie versturen een beetje succesvol ?

Barrel | 19-11-08 | 11:02

Nou, we zullen het wel merken. Ik treedt regelmatig op met eigen werk. De podia betalen ruk hiervoor, ik heb in ieder geval een beetje inkomsten via Buma erbij om toch nog iets er aan te verdienen. Hopen dat dat niet minder wordt

De dikke vandaal | 19-11-08 | 11:04

Jammer voor ze, maar voor de rest interesseert het mij niets dat B-artiesten geld mislopen.

Teen | 19-11-08 | 11:05

Sjeezus. Bonnie St. Claire zonder een kerstpakket. Ik verwacht binnenkort een Telegraaf berichtje op pagina 5 dat ze in stille is heen gegaan.......Dankzij Buma.

Bedank jongens !

Niertje | 19-11-08 | 11:06

Ik sta altijd eerlijk mijn geld af aan deze geweldige instantie, ik weet namelijk zeker dat er iets nuttigs mee gedaan wordt.

Dhr. A. Pocalyps | 19-11-08 | 11:06

Dat wordt volgend jaar een kleiner zwembad voor Marco Borsato.

blinde kip | 19-11-08 | 11:07

Vraag Cees eens hoeveel geld er nog op de XX-lijsten staan! Misschien kan hij met dat geheime potje de boel nog een beetje herstellen...

Hodja | 19-11-08 | 11:08

Wordt toko door Finnen gerund?

Syk | 19-11-08 | 11:09

Hoera voor grijs en roze!

stamppotmoos | 19-11-08 | 11:10

@ De dikke vandaal,

Kan ook aan je optreden liggen hoor, dat ze er geen ruk voor willen betalen.

Zeezwijntje | 19-11-08 | 11:10

Eau... Ik neem aan dat Buma eauk tegen het rookverbod ist?
Alle kaffees die kaapodt gaen moet toch een aederlaetingh wurden?

zovoklets | 19-11-08 | 11:12

Mwah, een vol Vredenburg, 013 etc. geeft al wel aan dat er genoeg mensen naar willen luisteren

De dikke vandaal | 19-11-08 | 11:13

Toch gek, als je een stichting opricht en willekeurig rekeningen stuurt dan mag het. EN je verdient er nog aardig wat mee ook, als je het niet belegd!
*gaat stichting radiomoskou oprichten*

radiomoskou | 19-11-08 | 11:14

Buma? Zijn dat die klojo's die lege cd's duurder hebben gemaakt? Voor de zielige artiesten? Ik brand m'n eigen zooi op die schijffies, geen illegale films, muziek, etc, waarom betaal ik dan wel die buma tax? :(

modderfokker23 | 19-11-08 | 11:15

Welke band vertegenwoordigt u? Of mag dat niet gezegd worden? De linksche muziekpodia en hun publiek zijn niet zo dol op GS schat ik zo in.

Bier-Sexueel | 19-11-08 | 11:16

Je steelt toch ook geen auto? ...

Parfoezel | 19-11-08 | 11:18

Ja, zo doe je dat met geld wat door anderen is verdiend.
En wat je (op schlinksche manier verkregen) even mag vasthouden.
Kom BUMA-STEMRA, ga maar weer vervroegd met Kerstverlof en vergeet vooral niet je Mail op No-Reply te zetten wegens afwezigheid.
(Trouwens ik zou ook niet weten wat voor commentaar je zou moeten bedenken op jullie financieel gehannes)

Pierus | 19-11-08 | 11:19

Hebben we het nog niet door,we worden opgelicht door de banken/buma/sterma/makelaars /gas en elektra leveranciers/regering en gemeentes!

gerrit5042 | 19-11-08 | 11:20

Off topic
-Ben weggejorist-
Roze heerst.
On topic
Wanneer is er een kamerlid die dit stelletje gajes aan durft te pakken? De Wit? Van Dam? Van Vroonhoven? Iemand?

blinde kip | 19-11-08 | 11:22

Er is nog zo'n organisatie, maar dan voor acteurs en presentatoren. Stichting NORMA. Schuiven jaarlijks flinke sommen geld richting de Publieke Omroep talking heads. Zouden die ook zo'n belabberd huishoudboekje hebben?
Dosis speelde ooit een passant in een filmpje van ene Nijenhuis; krijgt er nog steeds een vergoeding van.

dosis | 19-11-08 | 11:23

@ Zeezwijntje | 19-11-08 | 11:10: (off topic):
Ik heb nog nooit zo'n mooi potretje naast mijn (mooie) naam gehad! Maar ik ben hier al eeuwig ... eerst eens als Wolf17 ... ergens in 2004-05.
BuMa is een stichting met linkse werknemers, kan zo'n instelling overigens wel failliet gaan of krijgen ze dan steun van de regering?

Austria Calling | 19-11-08 | 11:25

*Miljoenen verspelen? Mmmm zit wel een leuk handeltje in die rechtenbusiness*

LS,

Wordt er in uw bedrijf wel eens gelachen? Grappen gemaakt? Vast wel. Dat is natuurlijk heel erg leuk, maar de meeste humor wordt niet door uw werknemer zelf bedacht. Ze zijn het intellectuele eigendom van cabaretiers, komieken en schrijvers en voor het gebruik van hun creativiteit moet natuurlijk worden betaald.
Bijgaand ontvangt u een formulier om in te vullen hoe vaak een werknemer gemiddeld een grapje maakt. Aan de hand daarvan bereken wij een tarief voor uw bedrijf en sturen u een factuur. Weigert u dit in te vullen en retour te zenden dan komen we met een inspectieteam uw bedrijf bezoeken. Dat is geen grap.

Hoogachtend,

BEMA/STURMA
(ja, dat betekent heus wel iets)

koerbagh ® | 19-11-08 | 11:25

Hee, wat hoor ik fluiten daar ?
Even vangen die vogel aub.
Geen wonder dat je bijna geen mus meer ziet.

Pierus | 19-11-08 | 11:26

@ Parfoezel,

Let op de huisregels makker,

Dombo's
Nietszeggende reacties. 'first post' of 'ja, het is me wat' of 'Dat is belachelijk!!' of 'Dat dit in Nederland mogelijk is', u snapt het wel. Domme, niet vermakelijke commentaren. Zeker als ze meerdere malen voor komen en het duidelijk is dat u de voorgaande reacties niet leest. Is saai voor ons en voor de rest, we sturen u terug naar Fok!

Zeezwijntje | 19-11-08 | 11:26

Van BUMA/STEMRA verwachtte ik eigenlijk niet anders. BUMA/STEMRA speelt samen met Stichting Thuiskopie, een stichting die (illegaal) probeerde inbeslag genomen blanco CD's ebn DVD's te verkopen. (Zie PC-active twee jaar geleden)

benter | 19-11-08 | 11:27

Hoe komen ze aan zoveel geld, wie gaat er nu in godsnaam nog geld betalen aan zo'n instantie ???

Berno | 19-11-08 | 11:27

-weggejorist-

Boschesman | 19-11-08 | 11:30

Dus een instantie die van de overheid geld mag innen belegd dat geld (dus het geld van anderen) en raakt het dan kwijt. Maar er is niets aan de hand verder. Geen haan die er naar kraait. Stel je voor dat ik tegen de fiscus zeg dat ik mijn geld dat voor hun was belegd heb en dat het nu weg is. Hoe groot is dan de kans dat er ook niks aan de hand is? Hoeven ze geen verantwoording af te leggen zoals eigenlijk iedereen dat moet? Of is dit weer een voorbeeld hoezeer dit land een bananenrepubliek is...

ExtremeExtremist | 19-11-08 | 11:35

@ Austria Calling | 19-11-08 | 11:25 :(off topic):

Smelt,

Ze zijn toch alleen maar een doorgeef luik.
Grote schuif aan de ontvangende kant en een klein schuifje aan de vangende kant.

Zeezwijntje | 19-11-08 | 11:36

Hoe kan een instelling die er voor moet zorgen dat het geld naar de artiesten gaat verkopen dat ze een kapitaal heeft van 300 miljoen euro?
BUMA/STEMRA hoort eigenlijk helemaal geen geld te hebben want doen doen ze het goed.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de salarissen van deze club mensen.

justtheblues | 19-11-08 | 11:36

Zie meteen die grafkop van een Kaagman voor me...
*Bitlord aan het opstarten*

Turbo Ray | 19-11-08 | 11:36

Hee, ik het de term FiPo bedacht en het daarbij behorende WOOT. Kan iemand de Buma bellen en het internet laten afspeuren voor mensen die mijn intellectueel (en tegenwoordig cultureel) eigendom gebruiken zonder centjes af te staan?
Joris, heb je -weggejorist- al geclaimd? Anders doe ik het ook bij deze. 0.1 cent per gebruik. www.google.nl/search?hl=nl&q=wegge...

OoO | 19-11-08 | 11:37

Wisten jullie dit ook al ?
(Jaarverslag 2007 NORMA)
"
Volgens de wet is de thuiskopievergoeding verschuldigd
voor íeder ‘voorwerp dat bestemd is om een werk ten gehore te brengen, te vertonen
of weer te geven’.
"
Ik heb nog een "opdraaigrammophoon" hier staan.
Wanneer komt de Gestapo langs.
Het wordt tijd dat ik onderduik.

Pierus | 19-11-08 | 11:38

Voor wie de discussie verder wil doen: www.bumaforum.nl/

PaterPaddo | 19-11-08 | 11:43

o en wisten jullie trouwens dat een heleboel amateurbandjes voor de productie van hun cd geld afdragen voor de buma. Dit geld komt echter nooit bij de buma terecht omdat ze dit niet hoeven te betalen en geen lid zijn van de buma.
Dit geld blijft echter hangen bij de producent van de cd.
Het werkt namelijk zo dat de producent een voorschot voor de buma van de artiest vraagt voor het geval dat er buma betaald moet worden.
Echter gebeurt dit nooit en hoort de band of artiest dit geld terug te krijgen.
Veel bandjes weten dit echter niet en je kunt wel raden waar dit geld blijft.

justtheblues | 19-11-08 | 11:44

Waarom moet Buma Stemra andermans geld beleggen? Het is toch geen pensioenfonds? Kan toch net zo goed meteen uitgekeerd worden aan die artiesten?

sk!llz | 19-11-08 | 11:47

@ PaterPaddo | 19-11-08 | 11:43

9 gasten online was het summum,

Maar die pica van die secretaresse is toch zo eh, Ja.

/www.bumaforum.nl/

Zeezwijntje | 19-11-08 | 11:59

Ach de BUMA en haar zusterstichtingen die allemaal in het zelfde pand zitten met dezelfde directeuren pompen het geld net zo lang rond todat het helemaal op is aan eigen declaraties en salaris. Neem bijvoorbeeld de stichting thuiskopie, de stichting die de heffing op blanco gegevensdragers int.
Conclusie: het laatste jaar houden ze meer dan 90 % !!! voor zichzelf. Dus die heffingen op dvd-r's en cd-r's zullen de artiesten in elk geval niet veel helpen, maar helpt vooral de organisatie die het int.

Jaar 2003 ontvangen € 18.686.093,00 Door Adviescommissie toegewezen € 3.100.495,00
Jaar 2004 ontvangen € 25.716.349,00 Door Adviescommissie toegewezen € 2.486.844,00
Jaar 2005 ontvangen € 26.121.361,- Door Adviescommissie toegewezen € 4.365.672,-
Jaar 2006 ontvangen € 19.866.000,- Door Adviescommissie toegewezen € 3.558.225,-
Jaar 2007 ontvangen € 19.865.000,- Door Adviescommissie toegewezen € 2.553.400,-

En in de jaren daarna is het vast niet beter geworden.. 145.222.172.84/assets/File/PDF/Incasso...

seven | 19-11-08 | 12:05

N.a.v. eerder genoemd Jaarverslag NORMA 2007.
Iedereen met een gehoorstoornis (vaak 'doven' genaamd) en voorzien van een gehoorapparaat: OPGEPAST.
Vanaf nu bent u verplicht af te dragen aan BUMA-STEMRA-NORMA.
Heeft U het goed gehoord ?!

Pierus | 19-11-08 | 12:06

Ze krijgen bakken met geld daar.
Ik betaal 67,50 per jaar voor alleen al het lidmaatschap.
2 keer per jaar krijg ik een afrekeningetje waar op staat dat ik ets van 11 euro tegemoet kan zien. Meer dan 55 euro heb ik nooit van ze gehad.
Afzetters!

Torsion | 19-11-08 | 12:06

@seven |19-11-08| 12:05
Good Work.
Maar moet iedereen dat nou weten ?

Pierus | 19-11-08 | 12:09

Zeezwijntje | 19-11-08 | 11:59
Het is ook net begonnen....
En die pica mis ik even?

PaterPaddo | 19-11-08 | 12:13

Leuk woord trouwens:
"opgraaidrammaphoon"

Pierus | 19-11-08 | 12:13

Ongezien de tyfus voor de rechtenmaffia! Ik verwacht dat ze binnenkort gaan zeuren over hogere heffingen en afdrachten. Prutsers.

deropofderonder | 19-11-08 | 12:17

Wij organiseerden meerdere concerten per jaar voor goede doelen. Helaas heeft BUMA/STEMRA dit te duur gemaakt. 7% muziekrechten en 7% tekstrechten over de toegangsprijs. Dus niet over de kosten van de ingehuurde muzikanten, maar over alle kosten/opbrengsten! Je betaalt dus zelfs over de zaalhuur, affiches, advertenties en noem maar op. (Ze wilden eigenlijk ook nog de sponsorbijdragen, de opbrengst programmaboekjes en de koffieopbrengst volledig belasten, maar daar hebben we met succes tegen geprotesteerd.) Je reinste diefstal, maar wel geautoriseerd door de minister van justitie. En ook absoluut niet bevorderlijk voor de artiesten zelf. Want wij hebben al meegemaakt dat BUMA/STEMRA er meer aan over hield dan het goede doel, waarvoor we het organiseerden. Dan stop je toch snel met het organiseren van concerten en zoek je andere actievormen. Wij althans wel. Ik weet dus niet of de artiesten wel zo blij moeten zijn met de huidige BUMA/STEMRA.

Maxime | 19-11-08 | 12:24

Stel je de volgende situatie eens voor:

Een dj koopt een blanco cd. Bij de aanschaf van deze cd is een copieervergoeding ingebrepen [1]. Vervolgens surft de dj op internet naar een digitale muziekwinkel waar hij een track download na betaling. Bij het afrekenen is een bedrag inbegrepen voor de rechten over deze track [2]. De dj wordt geboekt door een organisatie, die een discotheek heeft afgehuurd om er een feest te organiseren. De discotheek krijgt een jaarlijkse factuur van de Buma/Stemra inzake muziekrechten [3]. De organisator, die voor het feest 17,50 entree rekent, dient zijn muziekgebruik vooraf op te geven bij Buma/Stemra en krijgt hiervoor een factuur [4]. De organisatie wil natuurlijk graag zijn feest promoten en maakt een leuk filmpje tijdens het feest. Het filmpje wordt op YouTube gezet. YouTube heeft een overeenkomst met Buma/Stemra en de rechten worden voldaan [5]. De organisator plaats het bewuste filmpje embedded (overgenomen van YouTube) op de website van zijn feest [6].

Telt u even mee? Over 1 nummer van 1 rechthebbende is nu al 6 keer afgedragen. Denkt u dat deze persoon ook 6x krijgt uitbetaald van de Buma/Stemra?

Meer lezen kan op: www.bumaforum.nl/viewtopic.php?f=2&...

PaterPaddo | 19-11-08 | 12:28

Maatje van me is daar een half jaartje buitendienst (collecteur) geweest.

De verhalen van hem spreken boekdelen, oplichters zijn het maar gelukkig wel in net pak.. dat dan weer wel :)

Gouden Douche | 19-11-08 | 12:41

Wat ik vreemd vind is dat een instituut als dit op een risicovolle manier met geld om mag gaan, van zichzelf. Ik bedoel, toen de gemeente ZH op deze manier een miljard verloor was Nederland te klein. Nu het een tent betreft die niet publiek en niet privaat is, haalt men zijn schouders op; er kan toch niemand ter verantwoording worden geroepen. Wat een farce, die constructie.

Niet voor Jan | 19-11-08 | 12:47

Als ze dat vergokte geld nou gewoon aan de artiesten hadden gegeven, dan kunnen wij gewoon weer zonder gene downloaden...

StuffKikker | 19-11-08 | 13:02

Het gaat hier niet om auteusrechten buma stemra maar om amateursrechtenclub buma stemra. Tja amateurs kunne zomaar een paar miljoen verliezen he?

Qwink | 19-11-08 | 13:04

Oplichters zijn het allemaal die besturen van die verpachte stukjes wetgeving, Donderse Donnert wordt hoogst waarschijnlijk flink gestiekt door de *kuch* heren.

Cinq-Marquis | 19-11-08 | 13:11

Buurman Stemra is geldschrapend tuig.
Bandjes die leuk wat cd-tjes verkopen moeten alleen maar betalen en zien er nooit wat van terug.
Toko's die de cd's draien moieten ook betalen.
rara, waar blijft het geld?
Audi-dealer?

Bloedhoest | 19-11-08 | 13:14

haha die apen bij buma stemra krijgen geen cent van mij!

Erik2k4 | 19-11-08 | 13:19

Dit is weer luisterrijk nieuws over dit clubje dieven.
Dan betaal ik toch liever de rechten aan The Pirate Bay.

Doorgaans Nooit | 19-11-08 | 13:49

Ik heb gelukkig geen last van die gasten. Als mn buurman binnen komt lopen gaat het volume van mijn stereo direct op nul.

schlager | 19-11-08 | 14:10

Laten we de Buma nog een steuntje in de rug geven!

Vooral niet hier klikken!
epic-downloads.com/browse/music/

of hier!
music.katz.cd

TheMeister | 19-11-08 | 14:20

Nah, ik heb alweer genoeg gelezen, uit nijd download ik vanavond de nieuwste Bond en verdeel die over alle kenissen die 'm willen hebben. Dat lucht op..

modderfokker23 | 19-11-08 | 14:22

Whoop... layout fuxxored?

TheMeister | 19-11-08 | 14:23

Meneer van de Buma, het zit zo;
Ik had al het geld dat voor de facturen bestemd was eventjes belegd en dat is ff fout gegaan.
Nou zaten tussen die facturen ook die van uw stichtstinkje, dus u begrijpt….

ADO-Le-Cent | 19-11-08 | 14:51

Nou, opdoeken hoeft niet, want artiesten zijn als ze geen Mick Jaggert heten, belabbert in het achter hun eigen centjes aanrennen. Zie de managersrampen van die bekende Achterhoekers bijvoorbeeld. Die waren tot twee keer toe de klos doordat ze een oplichter bleken te hebben aangenomen om hun zaken te regelen. Nou gedraagt BUMA/STEMRA zich ook als oplichter natuurlijk, want het is niet hun geld waarmee ze willens en wetens risico lopen, en de auteurswet zegt nergens iets over het moeten vermeerderen van de geïncasseerde gelden. Hier kan heel simpel iets aan gedaan worden. De 0031- artiesten die een BUMA/STEMRA account hebben, moeten zich voor deze gelegenheid mmar 'ns verenigen en het bestuur ter verantwoording roepen. Of minister Plassterk voor Cultuur 'ns vragen of het de bedoeling was dat BUMA/STEMRA een beleggingsclubje is. (Wie was/is hun beurshandelaar eigenlijk?). Bazz van Van Katoen, kom d'r maar in!

BUMA STEMRA heeft wel zin voor alle kleinere bands en artiesten die leuke liedjes maken en daarmee wat succes hebben. Het geld dat ze daarvoor via B/S krijgen is niet zo veel, maar een leuke stimulans om dóór te gaan. Anders zitten we voor altijd met zo'n Blöf opgescheept.. ;)

F. von Zeikhoven | 19-11-08 | 15:00

Veel beter te investeren in een goede computer en snelle verbinding ...en eventueel in het boekje "torrents & newsgroups for dummies" ipv het plastic (zowel de drager als de media erop) van de BUMA en STEMRA

Drs. Voorbips | 19-11-08 | 15:02

-weggejorist-

Drs. Voorbips | 19-11-08 | 15:05

Veel beter te investeren in een goede computer en snelle verbinding ...en eventueel in het boekje "torrents & newsgroups for dummies" ipv het plastic (zowel de drager als de media erop) van de BUMA en STEMRA

Drs. Voorbips | 19-11-08 | 15:07

@ Drs. Voorbips | 19-11-08 | 15:02
Doe's niet in herhaling vervallen? We snappen het hier na één keer ook wel.

F. von Zeikhoven | 19-11-08 | 15:23

Doe's lachen, mevrouw Kaaiman.... eh Kaagman.

100%JERZY | 19-11-08 | 15:23

Nog een reden om muziek van internet te halen, en Buma er geen (beleggings)cent aan te laten verdienen..

lens_uit_de_struik | 19-11-08 | 15:34

Downloaden de gekste. Als Buma zich niet aan de regels houd, waarom zou ik?

Pr0nfessor | 19-11-08 | 16:36

Buma Stemra, is dat niet de broer van de welstandscommissie ??

loenatic | 19-11-08 | 17:13

Ik snap er geen ruk van. In tijden van beursvallen verdien ik kapitalen! Putopties etc. Dus, als ik mijn inleg in enkele dagen kan verdrievoudigen, waarom lopen die buma stemra beleggers en de *kuch* professionals die mijn hypotheek beleggen mij voor te houden dat er verlies is gedraaid? Wat doen ZIJ dan met drie keer hun inleg?
Ik heb een tip voor ze, de beurzen staan LAAG. Dan moet je (bij)kopen!

eenzaam_aan_de_top | 19-11-08 | 22:42

afschaffen dat Buma Stemra

jawatnutedoen | 19-11-08 | 23:15

ik heb nooit begrepen dat artiesten met de buma/stemra in zee gingen.. misschien eens opheffen die handel. Sowieso je muziek en andere produkten zijn bij de wet al beschermd. En de fee's, daar moeten ze gewoon een nieuw bedrijf voor kiezen.

RaMoNsTeR | 20-11-08 | 09:35

Verdiep je eerst eens fatsoenlijk in de achtergrond en ga dan lopen schreeuwen.

esnaider | 21-11-08 | 09:50

Kan je dus verklappen dat het voor componisten tekstschrijvers is, dus geen Borsato lieve schatten!

esnaider | 21-11-08 | 09:52

REAGEER OOK