Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Tookie belt niet meer

Ik kijk nu op jullie neer...Stanley 'Tookie' Williams is niet meer. Gisteravond deed de Terminator zijn naam eer aan en wees het verzoek om gratie van de ter dood veroordeelde ex-bendeleider af. Om precies 9.01 uur werd daarom de oprichter van de Crips de dodelijke injectie toegediend. Een tegenvaller voor celebs als Snoop Doggy Dog en Jamie Foxx, die pleitten voor gratie van Tookie, omdat laatstgenoemde vanuit de gevangenis actie heeft gevoerd om jongeren te waarschuwen tegen bendes en geweld. Dat zal allemaal best wel, aldus Arnie, maar dood gaat ie toch. En waarom dan niet een handje helpen. UPDATE: Nog even wat leuke weetjes omtrent de executie. Het lukte maar niet het infuus in Tookie's arm te plaatsen, het slachtoffer hief diverse malen zijn hoofd op en had gedurende de gehele plechtigheid een bril op. Hij las namelijk graag. Sommige aanwezigen maakten black power tekens om Williams te steunen. Bent u weer op de hoogte...

Reaguursels

Inloggen

@Yo quiero taco bell
Bij tegenstanders van de doodstraf is het argument dat je misschien een onschuldige executeert zeer belangrijk. Dan gaan ze er impliciet van uit dat die onschuld op een bepaald moment in de tijd inderdaad bewezen wordt. En dan is de fout inderdaad niet meer terug te draaien.
Maar wat als je onschuldig levenslang in de gevangenis zit en je kunt je onschuld niet bewijzen? Zit je met hetzelfde dilemma, want die persoon kun je niet meer schadeloos stellen, mocht het na zijn dood ineens bewezen worden. En hoe vergoed je een gevangenisstraf van een paar jaar, waarin waarschijnlijk je hele leven naar de klote gaat, relatie, vrienden en carriere. Waarna je een strafblad hebt en iedereen moet uitleggen waar je al die tijd was. Waarna toch iedereen denkt: waar rook is, is vuur. Heb je de mooiste jaren van je leven gemist of die van je kinderen.

Mijn punt is: hoe goed je een strafsysteem ook in elkaar zet, er zullen altijd slachtoffers vallen (onschuldigen die gestraft worden en schuldigen die vrijgelaten worden en dan misschien nog meer uithalen). Ik ga er van uit dat de instanties binnen het rechtssysteem professioneel zijn en dat er voldoende veiligheidsmechanismen zijn ingebouwd. En als je daar uiteindelijk toch doorheen valt, dan heb je inderdaad gewoon pech gehad...

Tote Hose | 15-12-05 | 00:48

@Der Icebear:

U heeft volkomen gelijk. Echter, humaan als de amerikanen zijn, brengen ze de medemensch graag pijnloos naar het hiernamaals. Een spuitje lucht zou echter wel een wervelende show te beloven voor de getuigen, daar dit een allerpijnlijkste gebeurtenis is. Wie weet wat Der UberArnold nog voor ons in petteau heeft....

Therapist | 14-12-05 | 11:35

@Therapist
Je klinkt als een anestesioloog. Of dr. Kavorkian. Een spuitje met niks, althans lucht, werkt overigens ook zeer effectief. Knap he, nul jaar studie en toch zo slim

Der Icebear | 14-12-05 | 10:05

9 gram natriumpentothal, snufje pancuroniumbromide, 50 cc kaliumchloride... Geen centje pijn en daarna lekker trippen met Marvin Gaye, Elvis, JC... Misschien mag ie, gezien de huidskleur wel eventjes met Pedo Pim spelen....

Therapist | 14-12-05 | 09:53

@Biebel
Het lijkt me niet het aangewezen moment om op die slak zout te leggen.

Der Icebear | 14-12-05 | 09:47

jeetje, wat een hoop reacties..

en ik lees er vast overheen, maar staat er ergens dat het nooit onomstotelijk bewezen was dat Tookie die moorden ook echt gepleegd had?
nee dat staat nergens, maar het is wel zo.
justitie heeft hem destijds daarvoor opgepakt, en in die tijd was voor een blanke elke neger gelijk.
Maar dat lees ik nou weer nergens...

Biebel | 13-12-05 | 22:26

@ Folkert Meinhof

Absoluut, wat je schrijft is waar. Mensen zijn nou eenmaal hypocrieten wezens, mezelf niet uitgezonderd. Het kwaad dat je een persoon zou willen aandoen die iemand in je persoonlijke kring heeft aangedaan kan niet worden beschreven. En veel mensen zouden inderdaad dan anders tegen de doodstraf aankijken. Maar bij mij gaat het om het feit dat er ook mensen ter dood zijn gesteld die onschuldig waren. Je zou maar door een fout van een persoon (bijvoorbeeld een getuige) op death row staan. In de termen van Tote Hose heb je dan pech; waar gehakt wordt, vallen spaanders toch? Weet een persoon als Tote Hose veel dat je van andere mensen afhankelijk bent bij een rechtszaak. Een persoon die over jou de toekomst van je leven beslist. De vraag die in casu beantwoordt dient te worden is watvoor toekomst een persoon dient te krijgen die 4 mensen over de kling heeft gejaagden daarna boeken is gaan schrijven over het gangsterleven, waardoor de persoon Tookie misschien een persoon of meerdere personen van het gangsterleven heeft gered?

Maar als je een band met het slachtoffer hebt, denk je daar niet aan en wil je alleen maar genoegdoenig in termen van wraak en pijn. En hiermee zijn we aangekomen in de donkerste plekken van het menselijk hart.

Yo quiero taco bell | 13-12-05 | 20:52

@ zweefvliegert 19:40

nou even serieus: jij stelt "@vraagstaart
Grappig dat juist jij het over relativeren moet hebben terwijl je zelf oog om oog, tand om tand predikt. Het zegt genoeg, vind ik."

Voor jouw gemak mijn 2 reaguursels hieronder.

@ lolita mensen die geëxecuteerd worden veranderen ook ;-). Maar als hij die vier mensen niet vermoord heeft, zuigt dat natuurlijk wel mega...

en als reactie op de post van quickshare 13-12-05 @ 13:57

Ach, hij mag dan een paar bewezen fouten gemaakt hebben in zijn leven - dat is toch geen reden om hem zo te straffen? Dan hadden die pompbediende, die vietnamezen daar maar niet moeten zijn. Hun fout, ze hebben hem waarschijnlijk uitgedaagd en "nigger" gezegd. Terecht dat je dan schiet, ze moeten RESPECT voor hem hebben. Ik vind het jammer, en Mo Bouyeri moet vrij. *gaap*

Als je *leest* zie je dat in de reactie naar lolita ik ook stel dat het zuigt (i.e. erg verkeerd is) als hij onterecht isgeëxecuteerd. Maar ook, dat het feit dat iemand spijt heeft / zegt spijt te hebben, hem niet ontslaat van straf.

Voor jouw begrip: dat heet relativeren.

Kijk naar de post van quickshare, waar hij stelt dat deze veroordeelde moordenaar meer heeft gepresteerd dan Schwarzenegger: op een dergelijke post past een even karikaturale reactie. Als dàt het referentiekader is, moet Mo B. ook vij want die schreef hele goede stukjes in de wijkkrant. Nee, zweefvlieger, dat is niet serieus. Dat is sarcasme. En dat snap jij ook. Met respect voor je mening hoor, en als jij vindt dat dat "oog om oog, tand op tand" prediken is: so be it. Groeten van een blije brulaap.

vraagstaart | 13-12-05 | 20:45

@Yo quiero taco bell 13-12-05 @ 16:02
Subjectief is een persoonlijke mening. Mensen die zeggen dat ze tegen de doodstraf zijn hebben vaak nooit zelf in de sitautie verkeerd waarin een geliefde van hen door een potentiële ter dood veroordeelde is vermoord. Als we allemaal, hypothetisch, deze ervaring zouden hebben gehad zouden we objectiever een mening over de doodstraf kunnen geven. Ik vraag me af hoeveel mensen dan nog steeds'tegen' zouden zijn. Je ziet het in ieder geval niet veel voorkomen bij de familieleden van slachtoffers in de USA. Of , oh natuurlijk , Amerikanen zijn monsters,... toch? Goh ik was t bijna vergeten......

Folkert Meinhof | 13-12-05 | 20:31

gjjjf

Folkert Meinhof | 13-12-05 | 20:20

@ Tote Hose

Persoonlijk hoop ik voor jou dat je dit met een slecht gevoel voor humor hebt geschreven of dat je het scarastisch bedoelt.

Overdrijven is ook een vak. Nergens heb ik aangegeven dat ik een tegenstander ben van een gevangenisstraf. Er is tuig dat nu eenmaal structureel doorgaat met het plegen van misdaden etc., waardoor ik van mening ben dat dat tuig opgeruimd moet worden. En met opruimen bedoel ik opsluiten en de sleutel weggooien (als plaatsvervanger van de doodstraf). Natuurlijk zonder Canal+ of andere luxe privileges die een oude oma met alleen haar AOW-tje niet zou kunnen betalen. Laat ze maar klokken in elkaar zetten of echt iets nuttigs doen (met respect voor klokkenmakers) zoals hierboven wordt aangegeven. De methode waarop je de criminelen opruimt; over dat punt wordt gesproken. Jou - op drijfzand -gebaseerde mening voegt niets toe. Met je redenatie op basis van het gezegde " waar gehakt wordt, vallen spaanders " sla je de plank volledig mis. Juist voor personen zoals jou is de rechtstaat geschapen, om ze in geval van pech toch te helpen.

Yo quiero taco bell | 13-12-05 | 19:48

@vraagstaart
Grappig dat juist jij het over relativeren moet hebben terwijl je zelf oog om oog, tand om tand predikt. Het zegt genoeg, vind ik.
Ik ben en blijf tegen de doodstraf. Dat doe je geen mens aan, hoe slecht ook. Bovendien lijkt mij levenslang ook langer duren (!).
Het zal wel zijn omdat ik heel griezelige dingen heb meegemaakt. Ik ga er maar niet verder meer op in. Tookie, hij ruste in vrede. Na 20 jaar toch nog ombrengen vind ik een grof schandaal.

zweefvlieger | 13-12-05 | 19:40

@Allaa Verrekmar: niet schrikken, maar 'Flodder' was een FILM. Sjakie bestaat niet echt en... vooruit dan maar: Kees ook niet. Sterkte.

ontopic: Tookie is misschien veranderd, Ahnuld niet. Met zijn ambities kan hij zich geen zwakte permitteren. Als Tookie nou pas over een jaar of tien afgeschreven was geweest, ja dàn...

veest van pim | 13-12-05 | 18:56

Welke Tokkie hebben ze geexecuteerd?

Whopper | 13-12-05 | 18:11

Zouden wij dat in nederland ook niet kunnen doen.
In plaats van TBS met begeleid verlof van zo'n oorringetje dragende sandaalloper

Don't roll the dices if you can't pay the price

Allaa Verrekmar| | 13-12-05 | 18:11

@zweefvlieger 13-12-05 @ 15:24 beetje mosterd na de maaltijd na 2,5 uur maar in een topic waar iemand na 20 jaar de rekening gepresenteerd krijgt moet dan kunnen, niet waar? Dat je tegen de doodstraf bent: prima hoor, ik ben er zeker niet voor om mensen met een gekarteld mes etc. en tegen de doodstraf (jawel) omdat die onomkeerbaar is. Niet dat ik vindt dat de staat iemand niet mag doden op principiële overwegingen, maar wel omdat er geen compensatie -voorzover überhaupt mogelijk- geboden kan worden als later blijkt dat er fouten zijn gemaakt. Julius en Ethel Rosenberg, bijvoorbeeld. Sluit ze dan maar levenslang (en dan bedoel ik: echt levenslang) op. Wat dat betreft helemaal eens met de liefhebber van Taco Bell hierboven, zie ik nu. Je mening dat wij geen haar beter zijn dan Tookie: laat ik graag voor jouw rekening; relativeringsvermogen is een groot goed. De relatie tussen de dood van Tookie en de oorlog in Irak is me ook niet geheel duidelijk, dat geopolitiek een onfris gebeuren is snap ik ook wel maar om daar nu meteen het "normale" rechtsysteem aan vast te knopen. Overigens met dank voor je vergelijking met brulapen. De eigenschappen van dit dier passen inderdaad bij me - ook bij jou? www.vvksm.be/veldwerk/totems/dieren.as...

vraagstaart | 13-12-05 | 18:07

@Yo quiero taco bell
Maar wat als een onschuldige in de gevangenis overlijdt/zelfmoord pleegt. Dat kunnen we onszelf toch nooit meer vergeven! Beter is het om helemaal niemand meer in de gevangenis te stoppen. Ook vooral geen strafblad, want stel je voor dat hij hierdoor maatschappelijke schade ondervindt! Boetes? Niet doen, misschien heeft hij het geld hard nodig en moet hij via criminele wegen aan geld komen.

Waar gehakt wordt, vallen spaanders. Als iedereen zijn best doet en toch gaat er iets mis, dan heb je gewoon pech. Dat gaat in het hele leven zo: arts zit niet op te letten, andere verkeersdeelnemer zit niet op te letten, jager zit niet op te letten, rechter zit niet op te letten, je zit zelf niet op te letten: pech gehad

Tote Hose | 13-12-05 | 18:05

@Zweefvlieger Nou ja punt uit, dood zijn doet geen pijn. Soms kun je mensen ergere dingen aandoen, zo erg dat zij gaan wensen dat ze dood waren.

Gavrilo | 13-12-05 | 16:05

@ Folkert Meinhof 14:14

Objectief? Subjectief bedoel je.

Hoe arrogant moet je zijn om te denken dat je IN je recht staat en het recht heb om een leven van een ander persoon te beeindigen. Natuurlijk wil je die kerel doodschoppen als het gaat om iemand in je persoonlijke kring, maar dat zou leiden tot totale anarchie als iedereen voor eigen rechter ging spelen. Daarom leven wij ook in een rechtstaat, waarin een onafhankelijk persoon een oordeel velt over een bepaalde zaak.

Als die kerel fout zit moet ie gewoon een passende straf krijgen. En naar m.i. is de doodstraf geen passende straf, omdat het een onomkeerbare voltrekking is. Vergeet niet hoeveel mensen onterecht de doodstraf hebben ontvangen. Zou je hun familieleden wel in de ogen kunnen aankijken, laat staan jezelf, wetende dat een persoon geexcuteerd is op basis van ongegronde bevindingen? Zwart-wit gezegd is ons rechtsysteem er op gebaseerd dat het liever 10 criminelen laat lopen, dan dat 1 persoon onschuldig in de gevangenis zit.

Alhoewel onterecht in de gevangenis zitten eveneens onomkeerbaar is, kan er nog wel een eventuele compensatie tegenover staan, wat in het geval met de doodstraf niet mogelijk is. Helaas, what's been done, has been done.

Yo quiero taco bell | 13-12-05 | 16:02

@ leveretert
Zowaar wat redelijke woorden van jouw kant, zonder dat onze geneusde vrienden de schuld krijgen. Wist jij dat de antidoodstraf-lobby in de VS een groot aantal joodse representanten (in de vorm van prodeo advocaten) heeft? Zou dat een samenzwering zijn om zoveel mogelijk misdagigers in leven te houden teneinde de stabiliteit te laten wankelen en hun wereldheerschappij dichterbij te brengen (in jouw gedachten: hun wereldheerschappij te handhaven)?

Der Icebear | 13-12-05 | 15:53

Ach, ach, wat zijn we weer lekker agressief bezig. Ik had gevraagd om eens even over de consequenties van de doodstraf na te denken. Maar nee hoor, Folkert Meinhof, vraagstaart, Icebear en nog een paar anderen denderen heerlijk door. Ze zouden die moordenaar liefst nog met een gekarteld bot mes bewerken.

Halloooo! Jullie zijn geen haar beter dan die misdadiger! Je vermoordt nou eenmaal geen mensen als je beschaafd bent! En een met waarborgen omkleed proces? Ga dat es effe uitleggen in Quantanamo Bay, kijken of ze daar begrip voor je hebben, al die mensen die al jaren zonder enige vorm van proces zijn vastgezet.

Saddam Hoessein is een boef want hij martelde mensen. Amerika is een held, want ze martelen mensen. Dat is zo'n beetje de gedachtengang van de brulapen hier.

Ik neem het vierkant op voor fuckje! Ze heeft groot gelijk met haar commentaar! Moorden is de grootste misdaad, of je dat nou als particulier of als natie doet. Punt uit.

zweefvlieger | 13-12-05 | 15:24

Ach, hij mag dan een paar bewezen fouten gemaakt hebben in zijn leven - dat is toch geen reden om hem zo te straffen? Dan hadden die pompbediende, die vietnamezen daar maar niet moeten zijn. Hun fout, ze hebben hem waarschijnlijk uitgedaagd en "nigger" gezegd. Terecht dat je dan schiet, ze moeten RESPECT voor hem hebben. Ik vind het jammer, en Mo Bouyeri moet vrij. *gaap*

vraagstaart | 13-12-05 | 15:05

als je ff goed kijkt pannie , zie je dat de link wijst naar foto's van de slachtoffers van Tookie

Folkert Meinhof | 13-12-05 | 14:36

Gasten die Ogrish.com bezoeken moeten ze het stemrecht ontnemen.

Pannie | 13-12-05 | 14:28

Toen een mededader "Tookie" vroeg of het nou wel nodig was die pompbediende te vermoorden zei hij:" He is white and I hate all whities". dus wie discrimineert hier nu?

Levereter | 13-12-05 | 14:18

Ogh ogh ogh, wat een kortzichtigheid weer van al die linkse kansloze thuiszitters als fuckje. Eigenlijk zou er een regel in de grondwet moeten staan dat onder een bepaald IQ-niveau mensen hun stemrecht verliezen. Anyway, een aantal mensen schijnt maar niet in staat onder het juk van politieke correctheid dat ze in hun kleutertijd door de schooljuf is bijgebracht vandaan te komen. Zooo verblind door positieve hippie-propaganda dat wat Tookie schijnt gedaan te hebben niet meer meetelt. Het onmetelijke leed. Goed, je schrijft wat boeken waar de geitenwollensokken hun goedkeuring aan verlenen omdat ze passen in het utopische surrealistische wereldbeeld dat zij nastreven en je mag weer uit de cel. Vervolgens springen je zwarte broeders nog even voor je op de barricades omdat........... nou omdat............. je gewoon zwart bent net als zij en je slachtoffers waren toch maar blanken en aziaten. Daar is niks illegaals aan voor de afro-Americans, getuige O.J. Simpson en z'n zwarte jury.
Voor al die linkse egoïsten:
Kijk even naar de volgende foto's:
www.ogrish.com/archives/three_victims_...
Beeld je vervolgens even in dat het aan stukken geschoten gezicht jou geliefde vriend , vriendin , vrouw , man , zoon of dochter is.......
even goed inbeelden......................
even nadenken.............................
goed nu kunt u een IETS maar dan ook slechts IETS objectiever oordeel geven of u voor of tegen de doodstraf bent.

Folkert Meinhof | 13-12-05 | 14:14

In een beschaafde sameneleving worden moordenaars en verkrachters door de staat ter dood gebracht. In een verziekte samenleving krijgen moordenaars en verkrachters TBS.

Dr. Faustus | 13-12-05 | 14:09

Pardon? "Hij mag dan een fout gemaakt hebben in z'n leven", je bedoelt een Vietnamees gezinnetje in koele bloede afschieten, plus een knul in een pompstationnetje, in beide gevallen volkomen nodeloos. Toch wel iets meer als een "fout".

Levereter | 13-12-05 | 14:01

Williams heeft meer gepresteerd dan die rukker van een Schwarzenegger. Hij mag dan een fout gemaakt hebben in z'n leven, maar heeft berouw getoont in de loop van de jaren. Is uiteindleijk genomineerd voor een Nobel prijs voor de vrede. Ik vind het schandalig dat hij geen gratie heeft gekregen.

quickshare | 13-12-05 | 13:57

In ieder geval onvergetelijk voor de nabestaanden, ze hadden gewoon geen 20 jaar moeten treuzelen, dat was de fout.

Levereter | 13-12-05 | 13:36

Ja, echt de American Dream... je laat zien dat je geleerd hebt van je (misschien overgetelijke) fouten en wordt dan zelf ook maar vermoord. Zoooo... opgelost. Dat je inmiddels boeken schrijft, op het rechte pad bent, honderden (zo niet duizenden) donkere jongens van het bende leven hebt behoedt... dat telt niet.

Doodstraf = doodstraf. USA = dom.

exhxv666 | 13-12-05 | 13:32

Ach alleen al 20 jaar wachten voor je een spuitje mag....
In ons mooie landje zou je niet eens 20 krijgen voor 4 voudige moord
Zouden alle posters net zo coulant zijn als hun eigen familileden tot de slachtoffers van Tookie hoorden???
Ach om nou iemand gratie te verlenen omdat ie nu in de Heer is....
Zou wel een erg mooie uitweg zijn !
Iedereen op death Row is in de heere plotseling
Hoeren,snoeren slikken ,spuiten en moorden maar als we gepakt worden hebben we spijt !
Ja spijt dat we gepakt zijn

Zisisme | 13-12-05 | 13:19

@ lolita mensen die geëxecuteerd worden veranderen ook ;-). Maar als hij die vier mensen niet vermoord heeft, zuigt dat natuurlijk wel mega...

vraagstaart | 13-12-05 | 13:16

Ceristimo, dat weet ik wel zeker, en toch verbaasde dit mij omdat het beeld niet strookte met de verhalen die je hier altijd te horen krijgt. Misschien scheelde het ook wel dat dit in Louisiana was.

Levereter | 13-12-05 | 13:16

mja, voordeel is dat hierdoor wel meer mensen zich tegen de doodstraf zullen keren. ze hebben namelijk gezien dat een mens kan veranderen en dat pleit tegen de doodstraf. misschien dat de amerikanen dan ook eens in het register van hun bijbeltjes voorbij de "d" van doodstraf kijken naar de "v" van "vergiffenis"

lolita | 13-12-05 | 13:06

@Levereter
Ik denk toch dat er een verschilletje zit tussen de gevangenis en het zogenaamde "Deathrow" waar ter dood veroordeelden zitten. Daar is het niet zo gemoedelijk.

Ceristimo | 13-12-05 | 12:57

BAKFIETSRIJDENDE KRAKERTS = DIEVEN!
CAPS LOCK STUK = NIET REAGUREN!

vraagstaart | 13-12-05 | 12:57

@Days of wild

Volgend jaar proberen om toch op het VMBO niet in slaap te vallen, het schijnt dat als je dat doet je een zin van meer dan 5 woorden kan fabriceren...

Doorzon | 13-12-05 | 12:50

Ben ook tegen de doodstraf, tenzij ze aan mijn kinderen komen, en dan mag het nog een beetje pijnlijk ook, eigenlijk zou dat voor alle kindercreeps moeten gelden trouwens.

Levereter | 13-12-05 | 12:39

Zo...... ff popcorn halen en voor de tv wachten op extra nieuwsuitzendingen uit Californië ivm de rassenrellen 8-)

Oploskoffie | 13-12-05 | 12:34

In een prachtige docu over "The Deep South" werd ook in een gevangenis gefilmd: vreemde ervaring, leek nog het meeste op een spelershonk, mannen in Tshirts zaten te kaarten, schaak en gitaar te spelen en spraken vrijuit met de reporter, eigenlijk wel gemoedelijk allemaal, Ok was maar één gevangenis, maar toch anders als de cliché's waar je hier altijd over hoort.

Levereter | 13-12-05 | 12:29

STAATSMOORD = BARBAARS

Days-Of-Wild | 13-12-05 | 12:20

RIP Tookie, bedankt voor je inzit en tot latersss. Kan hier niet sip van worden, hij was de leider van de Crips, zo'n stoere bende die alles en iedereen die in de weg staat afmaakt. Dan kan je wat mij betreft 20 jaar later Moeder theressa zijn, mag je nog steeds dood! Hij was ook een echte vent toen hij buikjes opensneed op straat, moet je niet gaan janken als je een injectie krijgt die je laat stoppen met roken.

Frenchie | 13-12-05 | 12:17

Nu zal Tookie voort leven als een symbool voor de verloren jeugd. De boy's in the hood beseffen nu dat er geen weg meer terug is. Voor hun is er geen tweede kans. Ze hebben nooit een kans gekregen zullen velen van hen roepen. Alles wat van hen is hebben ze moeten pakken met geweld. Alles wat ze nog willen hebben zullen ze moeten veroveren met geweld. Alleen Snoopy zingt joepie bij de dood van Tookie. Death row records krijgt weer een nieuwe impuls en het is voor de 'real dogs' just another day another dollar.

Gavrilo | 13-12-05 | 12:16

zum kotzen is 100% tegen de doodstraf, maar pluspunt van Amerika is dat je openlijk en redelijk ongestoord kritiek mag hebben op bepaalde situaties zoals de doodstraf. Getuige de vele doodstraf-films, allemaal gemaakt door tegenstanders: The life of David Gale, Dead man walking, etc.

Daarnaast hoef je de schuld hiervan niet bij Arnie neer te leggen, die kan en gratieverzoek niet inwilligen als daar geen goede reden voor is (nieuwe feiten / getuigen die opduiken). Dat Tookie een celebrity was en dat andere celebs voor gratie pleitten, is natuurlijk een prutredenering van de eerste orde, het Amerikaanse rechtssysteem beroept zich op onafhankelijkheid en een gelijke behandeling zonder aanzien des persoons.
De vrijspraak van OJ Simpson en M Jackson heeft het imago van het Amerikaanse rechtssysteem natuurlijk geen goed gedaan, en dat zou er met gratie voor Tookie niet beter op geworden zijn.

zum kotzen | 13-12-05 | 12:15

Als de familie van de 'slachtoffers' natuurlijk. En dat noemt men dan nabestaanden.

Flodder | 13-12-05 | 12:08

De doodstraf is gewoon een kwestie van wraak. Maar is wraak bij voorbaat slecht? Als de familie van de nabestaanden er behoefte aan heeft, kan ik er voor een deel wel in meegaan. Wraak moet natuurlijk wel in verhouding staan. Toch blijft het een moreel dilemma om aan wraak te voldoen. Ik kom er niet uit.
Boektip van de week: IN COLD BLOOD van Truman Capote.

Flodder | 13-12-05 | 12:07

@zweefvliegert
De doodstraf via een met waarborgen omgeven proces is toch niet vergelijkbaar met het op straat afknallen van andere mensen? Ben geen warm voorstander van doodstraf, maar de dood als misdaad en de de dood als straf zijn niet inwisselbaar. Het straffen van familieleden is een concept dat slecht past binnen ons systeem, waarin persoonlijke schuld een voorwaarde is voor straf. Jammer, vind je niet?

Der Icebear | 13-12-05 | 12:05

Tookie van eigen deeg....

Alea iacta est | 13-12-05 | 11:57

@ ventus_aqualis 13-12-05 @ 11:34
Die zelfverklaarde buitenlandspecialist Koenders is een zuigende hond. Zogenaamd socialist. Koenders is een anti-amerikanist. Zo een die nee zegt omdat VS ja zeggen. Waar was toch de solidariteit met de Iraakse arbeiders, toen het er op aankwam? Als het aan Koenders had gelegen hadden zijn Iraakse broeders in de fabrieken nog 25 jaar mogen verrekken onder Saddam. Off topic, betekent 'ventus aqualis' natte wind?

Der Icebear | 13-12-05 | 11:45

Even over nadenken: als je misstanden ergens wilt verbeteren, betekent dat dan dat je dezelfde methoden mag gebruiken die je bij anderen bestrijdt? Heiligt het doel de middelen? Oog om oog, tand om tand?

Als je dat vindt, moet je de lijn doortrekken: heeft iemand vier moorden gepleegd? Dan vier van zijn familieleden ombrengen. Is dat wat je wilt? Waar is dan de civilsatie gebleven? Dan ben je ook voor oorlog.

Van iemand die levenslang krijgt i.p.v. doodstraf kun je toch moeilijk beweren dat zo iemand zijn straf ontloopt.

zweefvlieger | 13-12-05 | 11:41

@El diablito misterio 13-12-05 @ 10:55
Waar of wanneer zijn jouw rechten dusdanig geschonden dat je de NL rechtstaat 'klote' vindt? Worden de rekeningen die jij niet betaalt met geweld door de penose geïncasseerd? Is de overheid willekeurig tegen jou? De rechtsbescherming tegen overheidsoptreden is in NL prima geregeld ventje.

Der Icebear | 13-12-05 | 11:40

Het ergste was nog wel dat ie zo vroeg zijn nest uit moest

kutjemuf | 13-12-05 | 11:36

*schopt piet*
..
voor alcohol misbruik ga je maar naar het stamcafe homie.

kolonel klootoog | 13-12-05 | 11:36

@.fuckje | 10:28
'Stel je voor dat Koenders (PvdA) onze minister van defensie wordt?....'
Heb mijn lunchbestelling gecancelled.

ventus_aqualis | 13-12-05 | 11:34

*giet wat drank op de grond, voor de dead tookies*

piet.P | 13-12-05 | 11:32

Doden is zonde. Altijd. Iedereen die daaraan bijdraagt (rechters, gouverneur, etc.) is medeplichtig aan moord. Ik ben heel blij dat we in Nederland deze straf niet meer hebben.

Theo T. | 13-12-05 | 11:30

@holistic river

Sodemieter op, omdat iemand zijn leven heeft gebeterd moet hij maar zijn straf ontlopen. Ik noem in zijn geval de doodstraf een risico van het vak. Toen hij aan het moorden, plunderen en kleine kinderen aan het ronselen was voor zijn gang wist hij wat de straf zou worden als hij gepakt wordt, dan moet je daarna ook niet gaan zeiken...

Ach misschien heb je ook wel gelijk, eerst tientallen moorden plegen en daarn iets terugdoen voor de jeugd, eigenlijk moet je dat belonen... NOT

Doorzon | 13-12-05 | 11:28

Tookie is HET voorbeeld van zinloze doodstraf, met een levenslange straf had deze man veel meer goeds kunnen doen.
Hij heeft miljoenen mensen bereikt over hoe slopend het gang-leven is. Wat de negatieve kanten aan gangs zijn.
Ik vind het extreem lomp om die man geen gratie te geven.


holistic river | 13-12-05 | 11:23


Soooooooooooooooodetering, zag die gast er link uit zeg!

Multikuli | 13-12-05 | 11:20

Kan iemand mij trouwens uitleggen hoe het zit met zwijgrecht in rechtzaken:

Als het doel van een rechtzaak waarheidvinding is, hoe kan het dan zo zijn dat de verdachte nix hoeft te verklaren en dus kan voorkomen dat de waarheid op tafel komt??

Nog ff en we gaan die mensen mediatraining geven zodat ze weten hoe ze zo min mogelijk belastends kunnen zeggen als antwoord op scherpe vragen..

El diablito misterio | 13-12-05 | 11:08

Natuurlijk had Arnold geen gratie verleend, als republikein had hij een gratie verlening moeilijk kunnen verdedigen binnen zijn eigen partij, zelfs in het linkse Californië. Bij een gratie verlening had Arnold namelijk een punt achter zijn politieke loopbaan kunnen zetten, eventueel presidentschap nazwaaien (jah hij is degene die vindt dat niet amerikanen ook president mogen worden), die gasten zijn daar namelijk net zo pluche geil als hier in Nederland

Jan doedel | 13-12-05 | 11:06

KleefPapiertje 13-12-05 @ 11:01
**Dat moet zijn: Wacht maar , martelen in oost europa is uit.**

KleefPapiertje | 13-12-05 | 11:03

@spooky
Wacht maar martelen met in oost-euopa is uit. De amerikaanse grondwet sluit martelen voordat iemand schuldig is bevonden NIET strafbaar. Sterker nog wettelijk is het een gat, niet geregeld in de VS. In 2006/2007 zal de moderne CIA'erd gewoon naar de rechtert stappen een een aanvraag tot marteling kunnen bemachtigen!

KleefPapiertje | 13-12-05 | 11:01

@ spooky,
,
met als enige verschil dat we deze keer zelf voor die waanzin hebben gekozen?
en het is niet mogelijk dat amerikan(of welk land dan ook) geleerd heeft van de dingen die gebeurd zijn in het verleden.
ik geloof namelijk niet dat het ooit nog zover zal komen voordat het zover is, zal het toch allemaal wel heel gek moeten lopen.
de "wir haben es nicht gewuscht" is namelijk ook niet meer mogelijk,
door de nieuwe manieren van informatie uitwisselen er is geen kans om bijv. de moord op een paar miljoen joden te verbergen, mensen gaan ze toch missen.
,
En wat betreft amerika, die kunnen niet zo doorgaan die komen zichzelf nog eens een keer op een hele gruwelijke wijze tegen.

JongenLui | 13-12-05 | 11:00

Ik heb weinig op met de amerikanen en vind zowel hun gebrek aan cultuur/diepgang als de vreselijke "heroic attitude" om misselijk van te worden...

MAAR:

Vergeet niet dat de machtsconcentratie in het midden oosten in combinatie met Islam (en dan vooral het misbruik van dit geloof door en extreme minderheid) een serieuze bedreiging is voor het westen en dat we zonder USA als tegengewicht al lang en breed onder de voet gelopen waren.. Hadden we nu sharia gehad...

Dat het in Nederland qua rechtstaat klote met de bok is betekent NIET dat het in USA allemaal geweldig is, maar wel dat hun rechtssysteem (strafmaat meer dan doodstraf) realistischer is dan het onze!!!

El diablito misterio | 13-12-05 | 10:55

@zweefvlieger
..
hele volksstammen denken in nederland dat wij het beste voetbal elftal hebben, terwijl de rest van de wereld dat niet vind. is helemaal niet erg om je de beste te vinden, over de manier waar op je dat uitdraagt valt nog te praten, maar dat is persoonlijk.
..
ik vraag me af waarom we ons ingodesnaam bemoeien met een amerikaanse interne gelegeheid, die bovendien naar mijn weten behoorlijk wettelijk voltrokken is. als de man nou onschuldig was had het een ander verhaal geweest

kolonel klootoog | 13-12-05 | 10:51

@JongenLui,

Nee hoor we gaan niet terug in de geschiedenis. Ophanging is zo passe en ouderwets, een spuitje gaat het helemaal worden de komende tijd. Vroeger stuurden we mensen ook nog met de trein naar martelkampen. Tegenwoordig hebben we lijnvluchten naar oost-europa.

spooky | 13-12-05 | 10:50

@El diablito misterio dan mijn oprechte excuses ben het tevens in grote lijnen met u eens.

KleefPapiertje | 13-12-05 | 10:49

en toch stemmen ze dan op bush,....

JongenLui | 13-12-05 | 10:49

De Amerikanen die ik ken vinden george ook een debiel en kijken niet naar Jerry Springer. Amerikanen zijn normaler dan we hier op tv zien.

Lucifer | 13-12-05 | 10:47

@Kleefpapiertje:

Ik verwees niet naar jou tekst of die van iemand anders, ik schets de scheefgroei van het Nederlandse rechtssysteem door de softe en de "vergevingsgezinde" (Lees: ZWAKKE) mentaliteit van de (voornamelijk linkse) politici van vandaag..

Criminaliteit is survival of the fittest, waarin

kindness = weakness
you WON'T punish me ==> I WILL punish you!

gelden...

Beschaving/maatschappij zijn de mensen die zich aan (de meeste) regels houden en constructief bezig zijn in hun leven.. Degenen die dat niet zijn zul je moeten aanpakken, anders blijft hun aantal groeien en pakken ze ons aan!!

Praten/knuffelen/theedrinken werkt alleen bij mensen die respect hebben en de WIL om te veranderen, in de meeste gevallen is dat niet zo en maken we onszelf belachelijk....

El diablito misterio | 13-12-05 | 10:45

Jezus wat een ophef zeg, om een dooie crimineel. Er zijn mensen voor minder gegaan, tasjesroof bijvoorbeeld

Pierke Smulders | 13-12-05 | 10:43

@ spooky
,
dus je denkt dat als dit zo doorgaat, de rechtstaat door zal slaan met als gevolg dat we op een gegeven moment weer terug gaan in de geschiedenis?

JongenLui | 13-12-05 | 10:41

@fuckje
Fase I Irak gaat dood, europa volgt
Fase II Blair boet voor volgen van ome bush, democraten winnen in vs een paar jaar rust..
FaseIII Conservatieven Republikeinen winnen ALLAH AKBAR!!! syrie en iran gaan tegen de vlakte
Gevolg anarchie breekt uit in het midden oosten egypte valt israel binnen en het eindigt met een grote BOOM!

*Kleefpapiertje gaat nog maar wat aandeeltjes American warmachine kopen ;)

KleefPapiertje | 13-12-05 | 10:40

@fuckje
Dat is precies zoals ik het ook zie. Als ik te pas en vooral te onpas de Amerikanen hoor praten over "our proud nation", als ik merk dat ze daar echt denken ver boven alle anderen op de wereld verheven te zijn, als ze totaal - en dan ook totaal - niet meer weten wat er verder in de wereld gebeurt, als ik klojo's als Dr. Phil zie die gewoon een leugen in een filmpje zet om heel Aruba even te laten boeten voor wat heel misschien twee of drie jongens hebben gedaan, dan denk ik: waar heb ik dat meer gehoord? En dan denk ik meteen aan die übermenschen uit de tweede wereldoorlog in Duitsland. Ik word gek van al die idiote vlaggen in dat land. "We are the best", "we have the best democracy", "we have the best jurisdiction", dan zie ik dat ze meteen gaan zitten en nergens meer over nadenken. Geen seconde over: doen we het eigenlijk allemaal wel goed? Nee, zelfgenoegzaam sluiten ze iedereen op in Quantanamo Bay die ze niet aanstaat, bijvoorbeeld. Dat gaat ze hopelijk snel eens flink opbreken. Je ziet de weerstand al wereldwijd toenemen. Jammer van die luinkse klojo Blair die nog steeds ja en amen tegen Bush zegt. Maar de rest van de wereld begint in opstand te komen en ik hoop maar dat daar niet weer een wereldoorlog uit voortkomt.
Ik ben het niet eens met die islamitische fundamentalisten, maar er zit wel een frustratie achter waar de Amerikanen zelf schuldig aan zijn. Kijk alleen maar naar de Amerikaanse bedrijven die Irakezen weer vrolijk een poot mogen uitdraaien.
Ik heb eens een discussie gehad met een Amerikaan over de Marshallhulp na de tweede wereldoorlog. Daar hebben ze grof aan verdiend. Maar meneer wilde dat niet zien. Hij vond dat Amerika zo geweldig menslievend was en dat wilde hij liefst van de daken schreeuwen.
Of je goed bent, bepalen anderen, dat bepaal je niet zelf, vind ik. Maar die brallers daar gaan gewoon door met een plank voor hun kop en oogkleppen op.

De linkserds hier denken dat dit te maken heeft met links of rechts. Maar daar heeft het geen moer mee te maken. Het is gewoon de Amerikaanse mentaliteit van vandaag de dag, of ze nou links of rechts zijn.

zweefvlieger | 13-12-05 | 10:38

Veiligheid in Nederland betekent ook dat hoe groot de rechterlijke dwaling ook is het altijd omkeerbaar is. Er zitten soms mensen 18 jaar onschuldig vast maar je kunt je in zoverre veilig voelen dat je niet door de oveheid om zeep geholpen wordt.

spooky | 13-12-05 | 10:36

@El diablito misterio
Dat heb ik niet gezegd, met het verdraaien van meningen kom je niks verder.

KleefPapiertje | 13-12-05 | 10:36

niks mis met de doodstraf. zeer effectieve manier om kwalijke elementen uit de maatschappij te verwijderen. je moet het dan ook niet als een straf zien, maar als een oplossing. iemand die eenmaal in staat is geweest te moorden heeft aangetoond een bedreiging te zijn voor de samenleving. hierbij bestaan op basis van omstandigheden uitzonderingen op de regel (bijvoorbeeld iemand die de moordenaar/verkrachter van zijn dochtertje omlegt), dus uiteraard moet met dit alles wél zorgvuldig worden omgegaan.

zakje pinda´s | 13-12-05 | 10:36

may he call in peace for the rest his (dead) days in nomeni Patri et Fili Spiritus Sancti amen

kleinklein_negertje | 13-12-05 | 10:35

Eén van de redenen dat ik zo tegen de advocatuur ben is dat zij alles wat oneigelijk ingezet kan worden uit de kast halen om een zaak te rekken en daarvoor ongevraagd rekeningen te schrijven en zonodig de betaling af te dwingen.
.
Zo krijgen wij die 26.000 klaplopende gelukszoeker die door wellicht 1500 stuks zakkenvullers (advocaten en ander schorem) wordt uitgebuit en waarvan hun leven en geluk op het spel wordt gezet uitsluitend en alleen ter meerdere omzet van de parasitaire industrie, waar de advocatuur een prominent deel van uitmaakt.
.
25 jaar tijd rekken betekend voor advocaten en rechters 25 jaar inkomen en het slachtoffer (de crimineel dus) heeft 25 jaar de gelegenheid om de martelaar uit te hangen bij een groot aantal dwaze gelovers in rechterlijke dwalingen, bij zowel asielprocedures als rechtzaken.
.
De enkele rechterlijke dwalingen ontstaan altijd door slechte advocaten, immers zij vinden het altijd veel belangrijker om hun benen onder een gezellige en collegiaal keuvelende advocatentafel (waar zowel rechters, OVJ en advocaten aan zitten) in de rechtbank te steken dan als een Perry Mason op zoek te gaan naar de werkelijke waarheid rondom de justitiabele.
.
De advocaat leidt het proces en niet de verdachte, die is immers met huid en haar aan die zakkenvullers overgeleverd, hij of zij heet niet voor niets "hulpzoekende" en dus zal hij/zij dat hoe dan ook weten.

Ksi-Ziks | 13-12-05 | 10:34

@kleefpapiertje
Op naar de kerk dan ;-)
Maar ff serieus: je heb wel gelijk. Het is kortzichtig om te zeggen dat de doodstraf alleen voordelen heeft. Ik kijk er nu wel anders tegen aan...

Krijg voor mijn part | 13-12-05 | 10:33

Nee idd, de doodstraf is slecht en eng.. De gedachten dat verkrachters veilig aan het schoffelen zijn om vervolgens weer lekker verder te gaan op hun jacht voelt veel geruststellender... En moordenaars ook, ze moeten uiteindelijk weer de maatschappij in, al is het alleen maar om te kijken of de psychologen/rechter gelijk had met zijn inschatting van kans op herhaling... Wat voel ik me veilig in Nederland zeg!!

El diablito misterio | 13-12-05 | 10:32

@JongenLui

Droom jij maar lekker verder. Ik heb denk ik een goed punt wat te weinig aan de orde komt. Nl dat de rechtstaat betekent dat er berscherming tegen criminaliteit is maar ook dat het individu tegen het machtsverschil van de machtige staat tegenover het individu beschermt moet worden.

spooky | 13-12-05 | 10:30

@fuckje we gaan weer terug naar de oude betrekkingen voor WOI

KleefPapiertje | 13-12-05 | 10:30

Arnie zit nou nog met een stijve plasser

misti | 13-12-05 | 10:28

@krijg voor mij apart
Dat recht heb je, geloven is gratis in nederland, andere mensen denken iets anders (Amnestie etc). Nu is de vraag wie heeft gelijk. Ik denk dat van alle gevallen waarvan Amnestie zegt dat er een onterechte executie heeft plaats gevonden er zeker een paar op waarheid zullen berusten. Tevens is het ook al meerdere malen gebeurd dat bewijs materiaal niet goed bewaard was en dus onbruikbaar voor DNA testen. En dan is er nog de gouveneur de gene die het laatste woord heeft is iemand die uit een politieke overtuiging zal handelen. Ik denk dat het dus nooit gewenst is.... er is immers geen zekerheid, Maw geloven doe je in de kerk. Iemand ombrengen met je verstand ;)

KleefPapiertje | 13-12-05 | 10:28

@kolonel klootoog,
ja, jij bent zo gek nog niet!! haha, geintje! wel leuk dat je zo reageert!
maar liever een stukje leverworst met een grunns berenburgje, ok?
Ff serieus, hoe lang blijven de VS onze " vrienden en bondgenoten"? Stel je voor dat Koenders (PvdA) onze minister van defensie wordt?....

fuckje | 13-12-05 | 10:28

De doodstraf afschaffen, want dat maakt van die het uitvoeren ook moordernaars!

reade romke | 13-12-05 | 10:27

@Hill

Hij heeft wel spijt betuigd voor het bendeleven in het algemeen. Maar nooit toegegeven dat ie zelf heeft gemoord terwijl dat wel bewezen is. Ook erg onwaarschijnlijk. Een leider van de Crisps die nooit gemoord heeft. Zijn spijt lijkt mij dus volkomen nep.

Siempie | 13-12-05 | 10:25

@ spooky
heb jij zo een slecht geweten?
denkend dat je voor de rechter gedaagd zult worden?

JongenLui | 13-12-05 | 10:25

Discussies over de rechtstaat zijn bijna altijd in de derde persoon. Die criminelen, dat volk zit zo in elkaar. Praten over hogere straffen en nu zelfs de doodstraf gaat over dat zij dat verdienen en niet de kans dat ook wij wellicht ten onrechte het ondergaan. Denk toch eens na want op een dag kan u ook tegenover de justitie staan. Naar mijn idee is een rechtstaat er voor de vrijheid. Onderdeel daarvan is bescherming tegen mensen die mij iets willen aan doen maar belangrijker nog bescherming van mijn individuele vrijheid en rechten als ik voor de rechter gedaagd wordt.

spooky | 13-12-05 | 10:23

@fuckje
..
ga jij taart halen? doe ik de champagne. we zijn het eindelijk eens.

kolonel klootoog | 13-12-05 | 10:21

@zweefvlieger,
ok, Het griezelige is, vind ik, dat steeds meer staten de VS niet meer zien als de "redder van de wereld", zoals na WO2. Met hun geheime vluchten, hun schendingen van mensenrechten, eenzijdige oorlogvoering, geheime martelingen, gevangenissen, gaan steeds meer mensen de VS zien als een machtswellustig volk, met nietsontziende leiders, die zelfs tegen bondgenoten in het geweer kan komen. Gevaarlijke tijden gaan we tegemoet met zo'n " bondgenoot".

fuckje | 13-12-05 | 10:18

@NSA
Ik zal je effe verrassen: ik ben dus allesbehalve links. Integendeel. Maar jij hebt een mentaliteit die wel verdomd veel lijkt op de kliek rond Hitler en dat vind ik doodgriezelig. Als jouw normen gevolgd worden, moet jij zelf meteen afgeknald worden vanwege je enge ideeën. Ga effe het gras aan de verkeerde kant bekijken en blijf daar.

zweefvlieger | 13-12-05 | 10:18

@ NSA

Dus jij denkt dat het amerikaans beleid geen disrespect voor het leven teweeg brengt?

Is het daarom waarom het in dat land allemaal zo soepeltjes verloopt..?

spitzfire | 13-12-05 | 10:17

@kleefpapiertje
Ik geloof dat na 20 jaar "voorarrest" weinig onduidelijkheid meer zal zijn over de schuld van een misdadiger. Ik geloof niet dat ze dan nog de verkeerde persoon hebben. Zeker tegenwoordig met de DNA mogeljkheden niet meer.

Krijg voor mijn part | 13-12-05 | 10:16

"Williams was condemned in 1981 for gunning down a clerk in a convenience store holdup and a mother, father and daughter in a motel robbery weeks later. Williams claimed he was innocent".
Niet een groot verlies dus...
www.blackamericaweb.com/site.aspx/bawn...

braadlap | 13-12-05 | 10:16

Op het AD meld dat hij wel spijt heeft betuigd.

Wie moeten we nou geloven?

www.ad.nl/buitenland/article84975.ece

Vaag. Maar ja hij is al dood dus heeft geen nut meer.

Hill | 13-12-05 | 10:15

zoiets gebeurt alleen in dallas

Toine Rorije | 13-12-05 | 10:13

Zweefvlieger ziet ze vliegen,typisch links gelul wat hier al wordt uitgevoerd.
Nog geen week nadat ze de gevang hebben verlaten moorden ze er weer op los,zo zit dat volk in elkaar.Gewoon voorbeeld stellen en afknallen die hap.

NSA | 13-12-05 | 10:12

@ Breinstein dacht het niet.

Een spuitje kost de staat heel wat miljoentjes.

Levenslang klokken bouwen verdien je nog wat aan terug en kost hoogstens enkele tonnen.

Hill | 13-12-05 | 10:12

@krijg voor mijn part
Het is al vaker gebleken dat mensen onterecht (lees onschuldig) de doodstraf hebben gekregen. Er is normaal geen enige urgentie om een persoon i.p.v levenslang de dood in te jagen. Zoals ik zeg in tijden van oorlog kan dat uiteraard anders zijn.

KleefPapiertje | 13-12-05 | 10:11

Nu maar hopen op rellen net als in Parijs.

Ben wel benieuwd. Cribs & Bloods vs Arnie.

Hill | 13-12-05 | 10:11

Fuckje, zo'n spuitje is anders wel stukken goedkoper dan 1 dag gevangenisstraf

Breinstein | 13-12-05 | 10:10

tookie naar de haaien;haaien dood;dood en verderf,zijn laatste woorden ;i'l be back.

roelofw | 13-12-05 | 10:09

Stel je hebt net een misdaad gepleegd waar je zeker de doodstraf voor gaat krijgen nadat ze er eerst 20 jaar over gaan nadenken. Stel dat put your hands behind your back.... wetende wat er gaat gebeuren. Dan pak je toch je gun en ga je heen in stijl of niet soms?

spooky | 13-12-05 | 10:07

Gelukkig heeft de laatste Terminator film als ondertitel 'The Machines Will Rise '
En dat zullen ze: maak je bush maar nat...

kuifjes | 13-12-05 | 10:05

Ik vind dat die Tookie niet zo om gratie moet zeuren maar juist moet vragen om een cameraploeg om zijn executie zo gedetailleerd mogelijk vast te leggen. Lead by example heet dat; toch geen betere manier om de jeugd van tegenwoordig te laten zien wat er met bendeleiders gebeurt.

Dus wel een beetje consequent graag mr Williams!

Moenen | 13-12-05 | 10:05

Als ik het goed heb heeft Arnie best overwogen om gratie te verlenen. Maar die brave bekeerde Tookie heeft zijn moorden NOG STEEDS NIET toegegeven en over die moorden nooit spijt betuigd (en dat zal ie nu ook niet meer doen). Dus ik geloof ook niks van zijn spijt. (Wel een gave film trouwens met Jamie Foxx)

Siempie | 13-12-05 | 10:05

@kleefpapiertje
Toch vind ik het moeilijk.
Als iemand geen respect heeft voor het leven van een ander.
Moeten wij dan wel respect hebben voor zijn leven?
Dat moorden doet hij toch zelf? Hij weet toch wat voor gevolgen het kan hebben?

Krijg voor mijn part | 13-12-05 | 10:05

@fuckje
Ik ben het helemaal eens met wat jij schreef. Doodstraf vind ik niet thuis horen in een maatschappij die beweert voor de rechten van de mens op te komen.
Ik heb het nog niet eens over al die onschuldig ter dood gebrachten, maar Amerika toont heel duidelijk dat je gewoon niet verbeteren MAG. Ooit iets gedaan? Dan kun je dat dus NOOOOIT meer goedmaken! Eens een dief, altijd een dief.
Dus wat doe je dan als je eenmaal als crimineel te boek staat? Je stopt niet meer, want dat is nog de enige weg die je kunt gaan. In Amerika kijken ze wel wat je ooit fout hebt gedaan, maar nooit naar wat je daarna goed doet. Je kunt je nooit meer verbeteren.
Amerika kent maar één ding: wraak. Van iemand een beter mens maken, interesseert ze niet. En dat zie dus overal terug. Irak, Abu Ghraib, Quantanamo Bay, moeder Holloway, en ga zo maar door.
Een betere wereld zal dus nooit de verdienste zijn van Amerika. Dat is waarom ik ze zo griezelig vind.

zweefvlieger | 13-12-05 | 10:04

Tookie lijkt op die update-foto wel op die geauzert uit Idols. Wat een bos haar zeg.

Gain Style | 13-12-05 | 10:04

@ mallebabe.

Een executie kost meer dan levenslang.

Met levenslang kan hij nog genoeg klokken in elkaar zetten om zo de kosten te drukken.

Maar ja zo snugger is der Terminator ook weer niet.

Als ik die govenator was dan zou ik al die ter dood veroordeelden net zo lang klokken maken tot dat ze dood zijn. Ze moeten werken voor hun bed en voedsel en douches. Het is niet gratis .!. Een spuitje geven is zo gedaan maar wie betaald dat dan? De burger dus om die kosten te drukken kan je ze beter laten werken voor hun voedsel e.d.

Jammer van Tookie. Misschien komt hij Arnie later nog tegen in het andere leven.

Hill | 13-12-05 | 10:04

The path of the righteous man is beset on all sides by the inequities of the selfish and the tyranny of evil men. Blessed is he, who in the name of charity and good will, shepherds the weak through the valley of darkness, for he is truly his brother's keeper and the finder of lost children. And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee.
Burp ende boer

endeldarm | 13-12-05 | 10:03

goeiemorgen bolletje, ff terug lezen ja.

Maraka | 13-12-05 | 10:01

@ dan-nie.nl

Dat was Chewbacca. Chewbacca is a Wookie from the planet Kishic, but Chewbacca lives on the planet Endor. Now think about it. That does not make sense. Why would a Wookie, an eight-foot-tall Wookie, want to live on Endor with a bunch of two-foot-tall Ewoks. That does not make sense. But more important, you have to ask yourself what does this have to do with this case.

Nothing. Ladies and Gentlemen, it has nothing to do with this case.

It does not make sense. Look at me. I'm a lawyer defending a major record company and I'm talkin' about Chewbacca. Does that make sense? Ladies and Gentlemen I'm am not making any sense. None of this makes sense. And so you have to remember when you're in that jury room deliberating and conjugating the Emancipation Proclamation, does it make sense? No. Ladies and Gentlemen of this deposed jury it does not make sense. If Chewbacca lives on Endor you must acquit. The defense rests.

Gain Style | 13-12-05 | 10:00

Leuk dat Arnold zijn naam als Terminator waarmaakt.
@Mallebabbe: wat heeft hij precies gedaan ook alweer?

Lucasdelinkselul | 13-12-05 | 09:59

"I'll be back"

petbur | 13-12-05 | 09:58

Ik ben niet voor of tegen de doodstraf. Klinkt raar, maar er zitten m.i. aan beiden voor en tegens. Ik zou de beslissing dan ook niet graag nemen, heb altijd wel een grote bek, maar ik zou ze volgens mij geen van allen af kunnen laten maken.
@kuifjes,
Den Uyl en zijn dochter zaten toch ook allebei in de 2e kamer. Slappe vergelijking, ik weet het, maar wat ik er mee bedoel is dat je in een bepaald wereldje moet zitten om voor dat soort posten in aanmerking te komen. Je moet gewoon een paar mensen op de goede plaats aan hun billen likken, dan kom je er wel. Trouwens, als ik hier in NL de krant lees heb ik ook het idee dat van de 16 miljoen inwoners er 20 miljoen het niet met balkenbende eens is. Ik kom ze in mijn omgeving echter alleen in veel mindere mate tegen. De wereldbevolking verwordt steeds meer tot een bende zeikerds, die de verantwoordelijkheid bij anderen neerleggen.

linksisooknietalles | 13-12-05 | 09:58

@Krijg voor mij part
De doodstraf is denk ik nooit gewenst in een samenleving, alleen het oorlogsrecht en puur i.v.m lange conflicten en logistieke problemen kan ik mij voorstellen dat het een gewenste optie is.

KleefPapiertje | 13-12-05 | 09:58


Tookie, toedels.

Multikuli | 13-12-05 | 09:58

@ Maraka, dus hadden ze hem maar meteen vol moeten spuiten?

Levenslang blijft in mijn ogen de zwaarst denkbare straf.

.bolletje | 13-12-05 | 09:56

@ theking, iemand tot de doodstraf veroordelen is niet nix he. Ze schuiven het 20 jaar op om meneer tokkie de kans te geven zijn onschuld te bewijzen. Aangezien er in de 20 jaar geen nieuw bewijsmateriaal is gekomen om zijn onschuld te bewijzen kreeg hij een spuitje. Maar wat als na 15 jaar had gebleken dat hij onschuldig was, wat hij ook altijd heeft volgehouden, dan heb je pas echt een probleem, niet?

Maraka | 13-12-05 | 09:54

@Taaie Waarom je de matrix aanhaalt weet ik niet echter; Het geloof dat men een Democratische staat letterlijk uit de grond kan stampen is een illusie.

KleefPapiertje | 13-12-05 | 09:53

Je moet een doodstraf ook zeker niet te snel doen. Het kan dat je de verkeerde persoon veroordeeld heb. Zou toch lullig wezen als je hem laat stoppen met roken!

Krijg voor mijn part | 13-12-05 | 09:52

rare jongens die amerikanen.. als er een of ander semi lijk 10 jaar in coma ligt moet en zal het in leven blijven en criminelen executeren heeft een duidelijk opvoedkundig karakter... gods eigen land. vrijheid, democratie en vrije markt zolang het hun ideeen, recht en markt zijn.

SloopKogel (wie zijn | 13-12-05 | 09:52

mooi, opgeruimd staat netjes
jammer dat hij nog 20 jaar uit de staatsruif heeft mogen vreten; dat geld had beter besteed kunnen worden.

mallebabbe | 13-12-05 | 09:51

@theking

ooit gehoord van een mogelijkheid om in beroep te gaan?

Toegegeven, 20 jaar is lang, maar het rechtssysteem aldaar zit wel zo in elkaar dat men beroep op beroep kan stapelen.

Niet geheel onterrecht als je ziet dat er ook genoeg 'foutjes' tussen zitten..

spitzfire | 13-12-05 | 09:50

Alhoewel ik tegen de doodstraf ben zie ik niet in waarom je een uitzondering zou maken voor iemand die een leuk boekje heeft geschreven. Maakt dat boekje hem meer waard dan een bendelid dat te dom is om iets te kunnen schrijven ? Ik zou eerder zeggen dat zijn blijkbare intelligentie hem deste verantwoordelijker maakt voor zijn misdragingen.

egwel | 13-12-05 | 09:50

Waarom moet het dan ook 20 jaar duren? Als iemand de doodstraf krijgt zou dat logistiek beter kunnen dan dit. Meteen een neqschot dus. Als iemand tot een celstraf wordt veroordeel duurt het toch ook geen 20 jaar tot ie de cel in kan?
Rare jongens die amerikanen.

theking | 13-12-05 | 09:48

@ Klaverjas
Dat de doodstraf geen resultaat behaald mag hoop ik tegenwoordig al wel duidelijk zijn.

Maar wat voor een boodschap zou het op bendeleden overbrengen als ze zien dat iemand die 'zijn leven betert' iig niet dood hoeft? Ik denk dat je daar mee goodwill mee kweekt dan de absolute wetenschap dat je dood gaat..

Want als je dat tóch al weet, waarom zou je dan stoppen?

spitzfire | 13-12-05 | 09:47

Dom, dom, dom! Je kan best een uitzondering maken wanneer zo'n persoon een bron van inspiratie is voor jonge crimineeltjes om die een andere weg te laten bewandelen.

Ik zou voor een 4-voudige moord ook doodstraf roepen. Maar wanneer er zoveel verzet is en zo'n persoon vanuit de gevangenis iets kan betekenen voor de maatschappij dan zou ik een leven sparen. Wellicht redt je er tientallen anderen mee...

Brzk | 13-12-05 | 09:47

@draak,
precies. Een omzetting in levenslang was wel zo humaan geweest.

fuckje | 13-12-05 | 09:46

Raar land die USA. Dat je iemand moet doden om uit te leggen dat doden verkeerd is.

draak | 13-12-05 | 09:45

Och wat zielig. Echt iemand om meelij mee te hebben die Tookie. Dat zouden ze tenminste in nederland vinden. Was ie er met 240 uur schoffelen vanaf geweest. En had ie intussen misschien wel nog wat meer dooien op z'n geweten gehad. Ik had er overigens goed mee kunnen leven als hij levenslang had hgekregen. Met het uitvoeren van de doodstraf begeef je je op het niveau van moordenaars..

burnie | 13-12-05 | 09:44

@synchronicity
Bedoel je nu Irak?

Krijg voor mijn part | 13-12-05 | 09:44

No, no, no, no. You gotta listen to the way people talk. You don't say "affirmative," or some shit like that. You say "no problemo." And if someone comes on to you with an attitude you say "eat me." And if you want to shine them on it's "hasta la vista, baby."

Armageddon | 13-12-05 | 09:44

hij heeft 4 moorden op z'n naam staan, dus zo'n held is het in mijn ogen niet en het is maar goed dat ie dood is nu.

woefdrammertje | 13-12-05 | 09:44

@KleefPapiertje
Neo-liberalen? Doe ff normaal zeg. Ga es heel snel je geitenwollen sokken wassen!
Je moet niet zoveel naar The Matrix kijken.

Taaie | 13-12-05 | 09:43

Wat moest Arnold doen? Bendeleider van TheCrips, de gruwelijke moordenaar van een aantal onschuldige mensen, ondertussen positief in beeld door vele jongeren van het slechte pad te weerhouden, een voorbeeld volgens veel celebs, zelfs de Bloods hadden aangekondigd om wapens in te leveren (waarschijnlijk alleen de aller oudste). Maar Arnold regeert een staat waar de doodstraf geldt. Waar mensen voor minder de doodstraf krijgen. Politiek gezien kon Arnie niet anders. Gebonden aan de regels. Helaas zou je zeggen. Vrijlaten: wat zou daar het gevolg van zijn. Minder rellen, minder criminele jongeren?? Ik denk het niet zolang de levensstandaard niet verandert. Wat had Tookie daar aan kunnen doen? Prediken..... of zou hij na 20jr toch de verleiding van drugs vrouwen en geweld niet hebben kunnen weerstaan.

Asaphidion Flavipes | 13-12-05 | 09:43

Als één persoon een ander persoon een dood is het moord. Als een paar honderd miljoen Amerikanen het doen is het gerechtigheid? Het is gewoon een brevet van onvermogen. Aan de ene kant stoer doen met de doodstraf en aan de andere kant maken ze er een puinhoop van. Walgelijk!

synchronicity | 13-12-05 | 09:41

Beetje raar dat Geenstijl het doodsbericht van Tookie 28 minuten voor zijn daadwerkelijke dood publiceert...

hippie hippie | 13-12-05 | 09:40

@linksisooknietalles,
Ik heb daarna nog het 1 en ander verder uitgespit, ik zeg ook dat levenslang geen pretje is, maar er was zoveel verzet in de VS tegen deze executie, ook door mensen als Jesse Jackson, dat het mij echt heeft bevreemd dat de gouverneur bij zijn standpunt is gebleven. Maar dat heb je bij die republikeinen, gevaarlijk hypocriet volk, doorspeend van zogenaamde GGGGristelijke wormen en naarden.
Verder kan ik het grotendeels met @ kuifjes eens zijn.

fuckje | 13-12-05 | 09:40

@Zoek niet de VS maar de neo-liberalen drijven mensen de Deaud in met hun ziekelijke expansie drift. Die neo-liberalen vind je overal in de westerse wereld.....

KleefPapiertje | 13-12-05 | 09:40

Van mij mogen ze de doodstraf het liefst gisteren nog invoeren. Hulde Arnie!

Krijg voor mijn part | 13-12-05 | 09:38

Gecondoleerd iedereen!
-
Jeetje, wat een weer buiten he! nou, goh, 't is wat. Kopje koffie iemand?

Taaie | 13-12-05 | 09:37

USA drijft wel meer mensen de deaud in....
Walgelijk land eauk.

zoek | 13-12-05 | 09:36

@Kris, mee eens, maar dan wel met sober regime. @ fuckje, Mo B. is ook al een stuk labieler nu hij in de EBI zit, zijn geloofszekerheid is (volgens de krant dan, hé) een stuk minder geworden. Toch vind ik je reactie van 9.13 uur een tegenvaller, ik had meer ballen van je verwacht.

linksisooknietalles | 13-12-05 | 09:33

Ik vind het inderdaad ook wel schandalig hoor!
Ze hadden, á la Iran, na de veroordeling direct de executie moeten uitvoeren. Dan had snoep hondje hond ook geen woord gezegd, aangezien die 20 jaar geleden ook nog met een lolly rondliep.
Gewoon zo van "Ik veroordeel u tot de doodstraf, gaat u maar direct mee met de boze stenengooiende menigte".

De 20 jaar die hij nog heeft losgelopen is al gratie op zich!

Mister Crabs | 13-12-05 | 09:33

de onrust in de vs neemt zelf ook toe.
op allerlei fronten smeult het
elke dag dat de idioot in het zadel zit neemt de kans dat het uit de klauwen gaat lopen toe
het wordt echt tijd dat de vs worden gedemocratiseerd
er zit een op volkomen onterechte gronden zogenaamd gekozen mannetje presidentje te spelen
hoe verklaar je het dat op een bevolking van meer dan 200 miljoen mensen zowel de vader als de zoon de belangrijkste functie op deze planeet bekleden, resp. bekleed hebben?
in de vs zelf zitten de wortels van het kwaad, daar moet aan gewerkt worden
het is een opportunistisch zelfingenomen bewind omdat de amerikaan dat is
het land is onmachtig om de hand in eigen boezem te steken en heeft een mombakkes van heiligheid op dat er snel (preemptive strike?) moet worden afgenomen
het vreet de aarde op op een ontzagwekkend snel en meedogenloos tempo
het weigert na te denken over de richting waarin diezelfde aarde zich zou moeten bewegen
het is een misdadig regime dat de instelling van een jihadstrijder/kamikazepiloot heeft: na mij de zondvloed
kiezen doe je niet op basis van een man een stem, maar op basis van de grootste portemonnee
met geleend geld
overal op deze planeet staan amerikaanse defensiebasis gestationneerd om het regime in het zadel te kunnen blijven houden
het moordt, verkracht en martelt erop los
en zegt tegelijkertijd dat het dat doet om vrijheid en democratie te brengen

kuifjes | 13-12-05 | 09:32

Tja, wat voor voorbeeld geef je de huidige bendeleden als je iemand die berouw betoont dan ook meteen maar zijn straf ontzegt. "Oh, lekker doorgaan, 't komt wel goed", denken ze dan. Ik begrijp wel waarom juiste deze man geen gratie heeft gekregen.

Klaverjas | 13-12-05 | 09:31

@Kris Doodstraf is naar mijn weten de duurste straf in de VS, dus als maatschappij schiet je er niks mee op....

KleefPapiertje | 13-12-05 | 09:31

De doodstraf blijft een walgelijk instituut.

Lucifer | 13-12-05 | 09:31

@fuckje
Ja, tis allemaal zo zielig....

klaarsz | 13-12-05 | 09:30

@Fuckje
Nu vergelijk je twee heel verschillende rechtsstaten en staten met elkaar, nogal logisch dat ze anders meten toch ?

KleefPapiertje | 13-12-05 | 09:29

HADDEN WIJ OOK NIET, WAT TOKKIES IS DAT OOK OPLOST

saulus | 13-12-05 | 09:28

verschillende staten Fuckje.
MohB kan dan beter ook stoppen met roken ben je er ook vanaf.

Agamemnon_NL | 13-12-05 | 09:27

Weinig tookomst meer voor hem dus

Adekikker | 13-12-05 | 09:27

Tookie is en was een crimineel / moordenaar. De doodstraf is de makkelijkste oplossing voor het probleem. Laten ze die gasten maar 100 worden in de cel! En Arnie zal vast wel een harde bobbel in zijn broek hebben gehad nu hij voor God mocht spelen....

Kris | 13-12-05 | 09:26

@RAI,
alsof levenslang een pretje is?????

fuckje | 13-12-05 | 09:25

percies met fuckje eensch.

bral-aap | 13-12-05 | 09:25

Hebben ze nou die aap uit Star Wars geexecuteerd?!?
Belachelijk...... Booe boooooeee

dan-nie.nl | 13-12-05 | 09:25

schande

bral-aap | 13-12-05 | 09:23

@jackRandom,SanderB,
ook een Mohammed B. mag levenslang zitten van mij. Tookie heeft die tijd dat hij zat zich uitermate positief ingezet voor de jongeren, had die Schwartzeneggert die doodsstraf niet om kunnen zetten in levenslang?
Moh.B. gebruikt zn tijd door nog meer vuilnis onder de radicale moslimjeugd te verspreiden, zodat hij een martelaar en een held dreigt te gaan worden, voor zover hij dat nog niet al is.
ik vind dit meten met 2 maten in democratische rechtsstaten.

fuckje | 13-12-05 | 09:23

En dan nog wat. Ik geloof niet in die miraculeuze morele wederopstandingen van veel ter dood verdoordeelden. Noem me een cynicus, maar ik denk dat het een welbewuste strategie is om onder de doodstraf uit te komen. Als je maar een born again christian wordt, dan heb je soms een hele behoorlijke kans op gratie...

JackRandom | 13-12-05 | 09:22

Hoe lang zou het duren voor er moord en brand wordt geschreeuwd als er nederland een bendeleider gratie krijgt ?
Maar omdat het een vriendje is van celebs zou ie vrij moeten ?

RAI` | 13-12-05 | 09:22

Is de familie Tookie de anglificatie van de familie Tokkie!? Voor Hanna T. zal één injectie iig niet voldoende zijn!

lariekoekjesmonster | 13-12-05 | 09:22

@Haranaka:
Tookie d'r bij?

Rest In Privacy | 13-12-05 | 09:21

@haranaka, ja lekker Ik ga gelijk zetten

en tooki, ik vind het wel spijtig dat hij is geinjecteerd en niet op de stoel, hij was ten slotte een van de eerste crisps

frozenhenk | 13-12-05 | 09:21

zal wel los gaan nu in de zwarte wijken, koekje bij de koffie allemaal?

hama | 13-12-05 | 09:21

Arnold zal die injectie wel soft hebben gevonden. Bruut afmaken met een zwaard zou leuker zijn geweest. Ook beter voor de kijkcijfers als je het life zou uitzenden. Tookie won't be back. Gelukkig maar.

graaf Dracula | 13-12-05 | 09:20

@fuckje: Niet alleen Swartsenekker (ok, dat spel je anders) kon gratie verlenen hoor. Ook het hoger gerechtshof en nog wat machtswellustelingen konden dat. Ik ben overigens ook tegen de doodstraf, mocht je het willen weten.

SanderB | 13-12-05 | 09:17

@fuckje: Alhoewel ik tegen de doodstraf ben, kan ik weinig medelijden met die Tookie hebben. De nabestaanden van zijn slachtoffers hebben ook levenslang, niet meer dan eerlijk dat hij dat dus ook krijgt. Als dat 20 jaar ondraaglijke spanning betekent, des te beter.

JackRandom | 13-12-05 | 09:16

lol @ len

Haranaka | 13-12-05 | 09:15

1 Van de vele redenen dat ik zo'n hekel heb aan de VS, Tookie heeft ruim 20 jaar in een dodencel gezeten, ruim 20 jaar ondraaglijke spanning ondergaan, een positief symbool geworden, en zo'n tweederangs godsdienstig acteurtje laat zien wat voor machtswellusteling hij is door GEEN gratie te verlenen. Teiltje!

fuckje | 13-12-05 | 09:13

ToedeleTookie!

Len | 13-12-05 | 09:13

Ach gossie, wat zielig. Iemand nog een bakkie pleur?

Haranaka | 13-12-05 | 09:11

Ja en Nee...

Badboy.es | 13-12-05 | 09:11

Doodstraf als waarschuwing voor de jeugd.

hiepokriet | 13-12-05 | 09:09

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland