achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@Omtzigt

Dr. Pieter Omtzigt en andere artsen: 'gendertransitie voor jongeren is overwegend onzin, kap met The Dutch Protocol'

Doktoren aller landen verenigt u!

Wonderlijk hè, de hele medische discipline bevangen door een beschamend lineaire premisse: het leed van meervoudig belaste kinderen bij jeugdzorg in beeld, vaak met autisme, persoonlijkheidsstoornissen en twijfel aan geaardheid zou weg te nemen zijn door geslachtsverandering middels onomkeerbare hormoon-effecten en operaties. En dan lag Nederlandje met de voorheen wereldwijd bezongen Dutch Protocol (hier onze uitleg) ook nog eens aan de wortel van de transitie-hype. 

Maar, wees gerust. Dit achterhoedegevecht was eigenlijk al wel gewonnen, en nu zitten dr. Omtzigtman en kornuiten er ook nog eens bovenop. Het stuk opent zowaar met de essentie: 

"Op 30 juni brengt de Gezondheidsraad advies uit over wat officieel ‘transgenderzorg voor jongeren’ heet. Dertig jaar nadat Nederland met het Dutch Protocol internationaal richting gaf aan deze zorg, staat de bewijsbasis onder druk: systematische reviews vinden onvoldoende betrouwbaar bewijs dat de verwachte voordelen van puberteitsremmers en geslachtshormonen bij minderjarigen opwegen tegen de onzekerheden en risico’s, terwijl de gevolgen ingrijpend en vaak onomkeerbaar zijn. Andere Europese landen zijn daarom terughoudender geworden; de Tweede Kamer vroeg om een nieuwe beoordeling.

Maar de bewijsvraag kan niet los worden gezien van een vraag die daaraan voorafgaat: wat behandelen we eigenlijk?

In de toelichting bij het adviestraject spreekt de Gezondheidsraad al over ‘transgender kinderen en jongeren’. Dat is gangbaar taalgebruik, maar het bevat wel een aanname. Is een jongere met genderdysforie iemand met een vaste, innerlijke genderidentiteit die bevestigd moet worden? Of gaat het om onbehagen rond lichaam, seksuele oriëntatie en maatschappelijke verwachtingen, waarvan de oorsprong, betekenis en ontwikkeling nog open liggen?"

Nou, dat eindigt met een vraagteken, en de rest van het stuk is dus een antwoord!

De PROMINENTEN

In dit huis salueren wij de vlag

Brante & Immink - Omtzigt, de Nederlandse Trump

Pieter in het Stamcafé

U was ontevreden? Nou, dan zou ik maar snel gaan stemmen. En niet op de VVD, want u stemt al uw hele leven VVD. En u bent ontevreden. Dus dat helpt niet. Zelfs niet als u bang bent dat Holle Bolle Frans straks aan de helmstok van vadertje staat staat. 
Ondertussen wordt in de VS alles op alles gezet om Trump beentje te lichten nog voor het volk zich kan uitspreken. Maar dat risico loopt onze brave huisvader uit het Oosten niet, want die heeft zelfs nog nooit een gedachte gehad die strafbaar is.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.

GeenStijl: Vlijmscherp en ongefilterd nieuws