Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Verwarde Gerda's verstoren het poststemmen

De weg naar Rutte 4 is geplaveid met goede bedoelingen

Karen Ollongren had helemaal geen "vertrouwenspersoon" van de partij naar de Kiesraad hoeven sturen om met de stemsoftware te rommelen. Het gaat allemaal analoog ook wel helemaal vanzelf mis. Het systeem van het poststemmen wordt namelijk beheerd door heus wel goedwillende Gerda's die je ondanks hun beste bedoelingen nog niet de leiding over een polonaise zou willen geven. Ze snappen namelijk het hele poststemsysteem niet. Nou is het ook wel iets heel ingewikkelds met stempassen waar een retourenvelop bij zit waarbij het stemformulier dan in zijn eigen retourenvelop in zo'n retourenvelop retour moet worden geretourneerd (of zoiets, even nazoeken, wij zijn ook maar bloggertjes - red.), maar deze collectieve onwetendheid over de routines bij de stemmentellers van dienst *kon* wel eens een paar extra ongeldigheidsverklaringen opleveren. Hallo Kiesraad. Zijn er nog wat Karens beschikbaar om de Gerda's in de gaten te houden?
UPDATE: Ook Verwarde Gelderlanders maken een bende van het bezorgstemmen.
UPDATE: Gaat nu helemaal mis. Het gaat zo vaak mis, dat Ollongren zich er alsnog mee moet bemoeien: "Ministerie beraadt zich"

Jop legt het uit!

Reaguursels

Inloggen

Complot! Dat zijn niet zomaar Gerda's, dat zijn zorgvuldig opgeleide FvD Foekelienen (= moeders van FvD Laurentienen) die zich bij het betrokken uitzendbureau (ingehuurd op voorspraak van D66, haha) hebben laten inhuren om het briefstemproces moedwillig 'dom' te verstoren zodat FvD kan roeptoeterklagen dat het briefstemmen …. enfin u snapt de rest ...

HeelStijl | 16-03-21 | 14:00

Laat een D66 baas iets regelen met allemaal D66 personeelsleden die geen bal verstand van ict hebben en zie hier de uitkomst.
Om het stemgeheim te bewaren moet het stembewijs in de ene envelop en het stembiljet in de andere envelop. Beide enveloppen een kusje geven, op de post doen en hopen dat ze beide door tante post weer gelijktijdig bezorgd worden. Dan heb je een groep Gerda’s die de enveloppen weer gaan paren en gaan stapelen etc. En bovenal een handtekening is niet nodig. Wauw en dit is Nederland anno 2021.

Rdock | 16-03-21 | 10:54

Ach toch in Nederland, het stemgeheim, alsof we in Noord-Korea wonen. Het zal iedereen toch zo'n beetje worst zijn, waar een ander op stemt...

Harrybr | 16-03-21 | 09:58 | 1

Wacht maar tot Mo erachter komt dat je op de PVV gestemd hebt.

Zoiets | 16-03-21 | 10:17

In de VS hebben de Democraten het wankele briefstemmensysteem in ongekende omvang uitgerold en vervolgens de regels daaromtrent vrijwel volledig losgelaten. Geen ID, geen handtekening, onbewaakte stembussen... Niet vanwege covid, maar omdat het oogsten van stemmen in bepaalde wijken zo een stuk gemakkelijker wordt.

Volgens het recht kon het allemaal, maar rechtvaardig was het niet en hoewel Biden anders toch wel gewonnen had, was het puur vuil spel waar de Republikeinen en de helft van de VS terecht woedend zijn.

drs. Levi Samsonov | 16-03-21 | 09:51

Mensen, ik ga donderdagochtend de hele santenkraam nog eens controleren dus alles komt helemaal goed! Ik laat die ferme vergoeding van € 30,- bruto zeker niet schieten. Er is trouwens ook gratis soep een broodjes want met stembiljetten ter grootte van A-nul aan twee kanten bedrukt ben je wel even bezig...

eerstneukendanpraten | 16-03-21 | 09:21

Natuurlijk is Ollengren verantwoordelijk als minister, maar het is tranentrekkend dat ambtenaren met dikbetaalde salarissen het niet eens voor elkaar krijgen om een begrijpelijke uitleg bij de stemformulieren te doen. Ollengren is dadelijk weg, maar die ambtenaren blijven zitten met hun fijne pensioenen, salarissen en onkunde.
Ik heb per post gestemd en moest de uitleg wel even twee keer doorlezen. Mijn vrouw zou het fout hebben gedaan en onze dyslectische dochter uiteraard helemaal fout.
De uitleg van de procedure is:
"..... U stuurt uw briefstem in de gefrankeerde retourenveloppe (met daarin het ondertekende briefstembewijs, een kopie van uw identiteitsdocument en de witte enveloppe met daarin het (ingevulde) stembiljet) naar het briefstembureau".
Ik heb een briefje bijgevoegd in de eerste enveloppe, waarin dus ook de tweede enveloppe zit, met de tekst dat ik het schandalig vind dat deze uitleg wordt gegeven over de procedure en dat het onbegrijpelijk is dat de hele club dure ambtenaren en ongetwijfeld externen niet een 100% begrijpelijke uitleg konden verzinnen.
Ik zie haakjes binnen haakjes. Enveloppe binnen enveloppe. Taalkundig klopt het wel, maar de uitleg voor het uitbrengen van je stem moet geen geen rebus worden.
Bovendien verandert Ollengren nu de spelregels tijdens de wedstrijd door de ongeldige stemmen toch mee te gaan laten tellen en ik vraag mij af of dat procedureel juist is. Faal op faal.

ches | 16-03-21 | 08:54 | 3

mij verbaast natuurlijk niets meer, maar hebben ze echt het wiel opnieuw uitgevonden?
Dit zijn de gegevens als je in het buitenland woont:
Zo brengt u uw stem uit
1. Als u het stembiljet per e-mail heeft ontvangen, print u het stembiljet. Het liefst in zwart. Gebruik wit en onbedrukt papier en print het stembiljet aan 1 kant.
2 Pak het stembiljet en kleur het vakje in bij 1 partij. Kleur daarna het vakje in bij 1 kandidaat van die partij. Inkleuren mag met rood, zwart, blauw of groen. Let op: een andere kleur maakt uw stembiljet ongeldig.
3 Doe het ingevulde stembiljet in de witte stembiljet-envelop. U mag ook een eigen envelop gebruiken. Plak daarna de envelop dicht.
4 Pak uw briefstembewijs, vul de datum in en zet uw handtekening erop. De handtekening moet hetzelfde zijn als de handtekening op uw identiteitsdocument.
5 Maak een kopie van uw Nederlandse identiteitsdocument. U mag op de kopie uw BSN-nummer, paspoortnummer en pasfoto verbergen en er ‘KOPIE’ op zetten. Let op dat wel uw achternaam, geboortedatum en geldigheidsdatum leesbaar zijn. Een Nederlands identiteitsbewijs kan zijn:
..................(door mij weggelaten B. ). U mag op de kopie vermelden dat het een kopie is die voor deze verkiezing bedoeld is.
6. Pak de oranje retourenvelop, of een eigen retourenvelop die u zelf adresseert. En doe onderstaande documenten in de retourenvelop:

de witte gesloten stembiljetenvelop met daarin het ingevulde stembiljet. (Bent u de witte stembiljetenvelop kwijt of is deze beschadigd? U kunt ook een eigen witte envelop gebruiken).
het ondertekende briefstembewijs
de kopie van uw Nederlandse identiteitsdocument
7 Plak de retourenvelop dicht en doe er genoeg postzegels op.
8 Doe de retourenvelop op de post

Dit lijkt me toch niet zo moeilijk.
www.denhaag.nl/nl/bestuur-en-organisa...

bergsbeklimmer | 16-03-21 | 09:22

U heeft een briefe bijgevoegd? Dat maakt uw stem ongeldig.
Behalve als het 50 euro of meers is

TDB | 16-03-21 | 10:18

@bergsbeklimmer | 16-03-21 | 09:22: Zo is het heel overzichtelijk, maar niet zoals het op het briefstembewijs staat, zoals ik hierboven heb gecopiëeerd. Ook, en misschien juist wel, op het briefstembewijs, zou het zo overzichtelijk moeten staan.

ches | 16-03-21 | 10:22

De afgelopen jaren elke keer gevraagd (via een uitzendbureau) om stemmen te tellen. Dit jaar niet om de één of andere reden. Nou, dat krijg je er van.

forecastle | 16-03-21 | 08:09

Ja Hoor ik heb er totaal geen vertrouwen dat het niet goed gaat met dat post stemmen.

Na de coup in Amerika door de Democraten door corona misbruik door massale stemfraude met de Stelbiljetten

Al maanden vrees ik dat het hier ook vreselijk mis zal gaan deze berichten stemmen mij dan ook niet vrolijk.

Gaan we hier in Nederland ook Amerikaanse toestanden krijgen? Ik hoop het niet dat alles eerlijk gaat verlopen.

Toch ligt fraude op de loer.

lex63 | 16-03-21 | 07:26
-weggejorist-
Noorumex | 16-03-21 | 04:23

Kunnen ze nou echt helemaal niks in de Haag, wat een kneuzencircus is het toch

tsjajaja | 16-03-21 | 00:15

Te dom om te poepen blijkbaar, als je het al niet voor elkaar krijgt om het juiste biljet in de juiste envelop te stoppen dan moet je ook niet stemmen.

En zijn er trouwens waarnemers aanwezig tijdens het openen? Makkelijk om zo toch fraude te plegen als je toevallig stem ziet die je niet aanstaat.

klaas24 | 15-03-21 | 23:06


Je kan wel een miljoen Euro overmaken naar een andere bankrekening, waar het binnen één seconde op staat, maar digitaal stemmen met een inlogcode en je DigID is blijkbaar te moeilijk om te realiseren.

King of the Oneliner | 15-03-21 | 22:30

Ik heb per ongeluk het buisje met mijn monster voor het darmkankeronderzoek in de stem-envellop gedaan en mijn stembiljet naar het lab gestuurd.

Koonkluk Huis | 15-03-21 | 21:51 | 3


We hebben goed nieuws en slecht nieuws voor u:
uw darmen komen in de oppositiebankjes te hangen en uw partij is helaas ten dode opgeschreven.

King of the Oneliner | 15-03-21 | 22:32

Vanuit Heerenveen: "Soms ontbreekt het stembiljet. Soms is het zo dat er in de envelop voor het stembiljet de donorverklaring is gestopt, want blijkbaar zijn die in dezelfde week verstuurd."

klaas24 | 15-03-21 | 22:54

hahaha, op het stembureau snappen ze wel dat u hiermee op fvd wilt stemmen, maar op het lab zal het niet goedkomen

priwax | 16-03-21 | 11:11

Ik denk dat als je niet snapt hoe dit werkt, het volledig terecht is dat je stem niet wordt meegeteld. Misschien dat ze dit ook in de hokjes kunnen doen, je moet het stembiljet 3x dubbelvouwen en anders wordt niet meegeteld.

deugallergie | 15-03-21 | 20:42 | 2

Maar stemmer in het filmpje snapt dus wel hoe het werkt, maar mevrouw de controleur niet en verprutst die persoon zijn stem.

naraga | 15-03-21 | 21:46

Of instructies alleen in het Nederlands. Als je de Nederlandse taal onvoldoende beheerst om een stembiljet in te kunnen vullen voor Nederlandse verkiezingen, hoor je niet te mogen stemmen vind ik.

a9b2b1 | 16-03-21 | 00:13

Tja, paar jaar geleden werden Thierry en Theo ook geweigerd door zo'n foute ambtenaar om bij het tellen van stemmen in Amsterdam aanwezig te zijn. Stinkt.

Mart6037 | 15-03-21 | 20:37

Zie je nou wel dat de NOS alleen maar fake news brengt!! Het is onmogelijk om zoveel geklungel in zo'n korte video te krijgen en dan ook nog op de buis te krijgen.
Zoveel vrijwillgers die de boel verkloten en dan staat er een ambtenaar bij te kijken, en zij doet alleen als de camera langsloopt alsof er iets per ongeluk helemaal spaak loopt.
Op deze film moet een parental advisory komen. Sterker nog als je dit kijkt terwijl je wat gerookt hebt dan kom je in een lachstuip terecht waar je helaas nooit meer uitkomt. Ik wilde eigenlijk gaan stemmen, maar de moed is me na het zien van dit in hugo's schoenen gezonken.

InSight | 15-03-21 | 20:32

Ik verwacht dat de Kiesraad uiteindelijk overstag zal gaan en dat het stemgeheim uiteindelijk zal worden opgeofferd aan een "acceptabel" aantal ongeldige stemmen. Zo gaat het in Nederland altijd.
Domme kinderen slagen voor hun examen vanwege corona, vaccinatie wordt stopgezet vanwege een paar zeldzame trombosegevallen (maar vooral omdat "de anderen" het ook doen), mondkapjes worden ingevoerd omdat andere landen dat ook doen en nu weet men straks van die briefstemmers waarop ze gestemd hebben.
Gaat lekker zo. De Tjer had het voorspeld en de Tjer had gelijk. Oh nee, hij was een antisemiet, dus hij KAN helemaal geen gelijk hebben.

JvanDeventer | 15-03-21 | 20:30

Ik weet nu al dat Thierry donderdag gaat roepen dat het “fraude” is en dat hij de verkiezingen gewonnen heeft.

Bigi Bana Boy | 15-03-21 | 20:26 | 1

Nee, dat briefstemmen is lekker betrouwbaar, wil je zeggen?

a9b2b1 | 16-03-21 | 00:17

Dag CDA. Vooral jullie zullen het merken. D66 spint er garen bij. Hallo Tech.

Mart6037 | 15-03-21 | 20:22

Wat een drukte voor zo'n eenvoudige oplossing. Die enveloppen die beide formulieren bevatten kunnen ze toch laten openen door een blinde.

watazooi | 15-03-21 | 20:11 | 1

Was wel een mooie gelegenheid geweest om de gehele bevolking in 3 dagen een spuitje te geven

Henkie | 15-03-21 | 20:23

Wat een enorme chaos!
Meer dan 8% wordt afgekeurd
Dag ollongren!
Oh ze is al demissionair...

laurentius | 15-03-21 | 20:09

Ha ha Dom66

dathebikweerniet | 15-03-21 | 20:07

donald t. was ook al niet blij met briefstemmen, zou ie dan toch gelijk hebben....??

de broeder | 15-03-21 | 20:07

Wel een gheil filmpje voor mensen met een korte koppies fetish. Voor de rest zijn die gerda vrijwilligers totaal kansloos. Als OllongKreng nou eens de poeplap had getrokken en daar betaalde mensen uit bijvoorbeeld de gastvrijheidsindustrie had ingezet was er ook niet zoveel fout gegaan. Gerda moet maar weer lekker een garage sale organiseren vanuit haar woning in Aerdenhout.

herstelkous | 15-03-21 | 19:57

Als de medewerkers het al niet snappen na 10000 stemmen . Hoe groot is de kams dat de burger het goed doet van 70+ na 1x

EASTON | 15-03-21 | 19:49

This is not 'Nam! This is voting. There are rules!

Japannert | 15-03-21 | 19:49 | 2

Dat dacht jij. Blijkt Kaag zo toch ineens de grootste te zijn!

haddem | 15-03-21 | 20:02

I did not see my buddies die face down in the mud to be treated like this!

King of the Oneliner | 15-03-21 | 20:16

Opdracht minister" kleine foutjes mogen" maakt elk stembureau nu zelf uit wat een klein foutje is. Minister zorgt zo voor een nog groter chaos.

WieboWW | 15-03-21 | 19:47 | 3

Minister van D66 laat hiermee zien wat D66 verstaat onder nieuw leiderschap.

WieboWW | 15-03-21 | 19:48

Als dat zo is, dan vind ik dat de minister en de gehele kabinet moet aftreden. Oh, wacht...

kweethetooknietbeter | 15-03-21 | 19:49

Door die kleine foutjes in mijn belastingaangifte sta ik nu bekend als fraudeur..

de euro middenweg | 15-03-21 | 21:52

Het is ook wel een beetje flauw om om een stem ongeldig te verklaren als het stembiljet en de stempas per ongeluk in een envelope zit i.p.v. twee, en er verder niets mis mee is.

echtpaul | 15-03-21 | 19:31 | 4

Als dat een stem op D66 was is dat niet flauw.

A_Urelius | 15-03-21 | 19:45

Fout is fout, doen ze toch ook niet bij het stemmen tellen zelf. Ow deze heeft 2 hokjes ingekleurd zullen wij dan maar kiezen?

klaas24 | 15-03-21 | 19:56

Zie:
Door die kleine foutjes in mijn belastingaangifte sta ik nu bekend als fraudeur..
de euro middenweg 21:52

swassannuf | 16-03-21 | 06:03
▼ 1 antwoord verborgen

Ach die seniele bejaardenstemmers gaan toch alleen maar voor CDA, D'66, PvdA, VVD en 50Plus. Wat een zooitje zeg.. Kunnen ze hier in NL nou helemaal niets goeds organiseren?!

cwi_client | 15-03-21 | 19:29 | 3

Zeker wel..... Astrazenica... dat loopt op rolletjes

oranger | 15-03-21 | 19:36

Ouderen en D66?! Zijn ze levensmoe en willen een verplichte euthanasie op 70 jaar i.p.v. AOW?!

BadPatNL | 15-03-21 | 20:30

Die Gerda’s zijn te dom om te poepen net zoals die bejaarde D66 landgoedbewoner, die van dat touwtje uit de brievenbus, want snapte geen bal van briefstemmen waar Cohen het wel duidelijk uitlegde.
Verder ben ik van mening dat zolang er nog 1 islamiet op de wereld rondloopt die Wilders bedreigt dat er op de PVV gestemd moet worden.

swassannuf | 15-03-21 | 19:16

Je moet het stemmentellen ook niet overlaten aan welkom-zingende GroenLinks-vrouwtjes.

Cor Netto | 15-03-21 | 19:06 | 1

Je bent welkommmmm....

cwi_client | 15-03-21 | 19:39

Ooh krijgen we nu niet datzelfde zielige gedoe over poststemmen? En gaat Geert dan ook roepen dat hij de verkiezingen echt heeft gewonnen? Om met zijn idioten dan op te rukken richting het torentje, Martin Bosma voorop?

Beste_Landgenoten | 15-03-21 | 19:03 | 3

Ik hoop oprecht dat jij nog een beetje plezier in je leven hebt. Uit je tegels blijkt het niet echt.

A_Urelius | 15-03-21 | 19:06

En wat als nu het huidige kabinet de grote verliezers blijken te zijn deze verkiezingen? Is er dan wel gefraudeerd of zou je dat accepteren zonder te mokken?

zegmaarwij | 15-03-21 | 19:40

Ja best wel. Erg veel plezier in het sarren van PVV-ers ook.

Beste_Landgenoten | 15-03-21 | 21:38

Als je iets moet uitleggen is het te ingewikkeld.

A_Urelius | 15-03-21 | 19:03

Stemgeheim is leuk als ik in mijn eigen wijk op een Nazipartij stem, maar wat kan mij het verrotten dat een Gerda uit Schubbekutteveen mijn stem uit Voorhuidsberg ziet? Ik stem niet voor niets, een foutje als binnen/buitenenvelop ongeldig verklaren zou ik nogal jammer vinden.

Sneerpoets | 15-03-21 | 19:02 | 2

Dat dachten de mensen ook die hun gegevens afgaven na een coronatest en ondertussen de rekeningen binnen krijgen van de op naam en het huisadres bestelde goederen. Die dachten ook dat de gegevens veilig waren bij de GGD. ;-) Fraude is overal, en zeker bij onze overheid, in elke laag van de samenleving doorgedrongen.

BadPatNL | 15-03-21 | 20:36

Hier is het misschien Gerda, maar op andere plekken is het wel Yussuf, of Marie-Louise van GL die even wat stemmen wegwerken..

briefpapier | 15-03-21 | 20:37

Wat een ellende. Gemaakte ellende. Vlak voor de verkiezingen poststemmen met vage regels invoeren.

Als iemand denkt dat 70 plussers nog kwik zijn. Of als u zelf verwacht ze allemaal nog op een rijtje te hebben als u zeventiger bent over x jaar. Dan heeft u het fout.

sjef-van-iekel | 15-03-21 | 18:56 | 2

En dan zojuist bekend maken dat de regels versoepeld worden. Gaan we nu echt het USA scenario naspelen? Het lijkt erop dat Ollogren daar wel op aan stuurt.

SkepticalRealist | 15-03-21 | 19:06

@SkepticalRealist | 15-03-21 | 19:06: bizar. Dit moet toch van tevoren zijn doorgedacht, een paar keer. Regels nu veranderen, tijdens het spel, ik krijg er een sterk niet pluis gevoel van.

nietoftochwel | 15-03-21 | 19:54

Hahahahahaha... wat een bananenland .. dit is ... USA v2.0...

Paaldanseres | 15-03-21 | 18:55

Van de mail in votes bleken 135% op ene S. Kaag te hebben gestemd. Volgens minister Orwellongren is er niks aan de hand.

Graaf_van_Hogendorp | 15-03-21 | 18:50 | 3

Dat zouden dan maar slechts 3.240.000 poststemmen zijn.

kweethetooknietbeter | 15-03-21 | 19:29

Het zou mij werkelijk niets meer verbazen.. Hoe die spook zo opgewekt aan al die tafels uitgebreid haar verhaal kan doen zonder jij-bakken en demoniseren is te opzichtig. En dan zogenaamd een stijgende lijn in de peilingen.

cwi_client | 15-03-21 | 19:42

VVD/D66 gaan met een schamele 172.456 zetels een volgend kabinet vormen...

BadPatNL | 15-03-21 | 20:38

Hahahaha bananenrepubliek Rutte in optima forma.

Rennieflox | 15-03-21 | 18:45

Het moment dat je wist wat er komen ging met dat poststemmen...

En nog wel open en bloot, op heterdaad, een geval van stemfraude op de staatstelevisie...

BadPatNL | 15-03-21 | 18:41 | 4

@grindbak | 15-03-21 | 18:48: En dan te bedenken dat in de USA er geen check is op adres zoals op onze stempas, want burgelijkestand of gemeentelijke registratie hebben ze niet. Geen check op ID en geen check op geldige handtekeningen.. Als dit in ons aangeharkte, overgereguleerde landje al een clusterfuck is..

dr fijnstof | 15-03-21 | 18:53

@dr fijnstof | 15-03-21 | 18:53: In Amerika is alles vlekkeloos verlopen en als je daaraan twijfelt ben je een wappie, volgens een deel van de reaguurders hier tenminste.

zegmaarwij | 15-03-21 | 19:04

@zegmaarwij | 15-03-21 | 19:04:
Niet alleen de reaguurders, als je maar enigszins betwijfelt of Biden wel helemaal eerlijk heeft gewonnen krijg je meteen een weggejorist en opgerot aan de broek.

naraga | 15-03-21 | 21:54
▼ 1 antwoord verborgen

Tering Jantje, laat Olongren aub burgemeester van Amsterdam worden of zo.

Sinterbikske | 15-03-21 | 18:32

We hebben onlangs in Amerika gezien hoe fraudegevoelig het stemmen per post is.
En dan vindt men het hier goed om exact dezelfde malaise te omarmen. Ik wil best stemmen hoor, maar op deze manier heeft het toch geen enkele zin joh.

Daar kan koning Willem "met alle goede bedoelingen" ook niks aan veranderen. Het merendeel van de 20% wat niet gaat stemmen doet dat sowieso uit principe niet of vanwege bovenstaande reden. En laten we eerlijk zijn, dat zijn goede argumenten.

Zoek anders ook even op de jijbuis naar George Carlin en het fragmentje "I don't vote"

_Zweevers_ | 15-03-21 | 18:27 | 2

Die "Gerrit", met zijn pedante latexhandje "Gewoon overheen plakken", vertrouw ik nog het minst. De koppigheid van sommige boomers, daar is geen instructie tegen opgewassen. "Ik doe het lekker op mijn manier".

Jazeetie | 15-03-21 | 18:26 | 2

Nr. 2: ' ik werk al 25 jaar lang zo!'

gaffelbaard | 15-03-21 | 19:06

En dit is gebeurd terwijl er een filmploeg bovenop staat. Er zijn nog tientallen zoals Gerrit ergens achteraf zonder toezicht verantwoordelijk voor de poststemmen. Gewoon weer dichtplakken, natuurlijk. Kan Gerrit de verleiding weerstaan om de verkiezingen een beetje naar zijn inzicht te laten verlopen? Echt sterk komt het in ieder geval niet over.

zegmaarwij | 15-03-21 | 19:07

Ik ben blij dat ik geen 70 plusser ben...... Astra zenicum in je bloed hebben en stemmen per post.... hoe afgeschreven wil je het hebben.

oranger | 15-03-21 | 18:23 | 4

@Rennieflox | 15-03-21 | 18:43:
Nee hoor, ik weet niet welk schema je gezien hebt, maar de groep 70+ zonder klachten krijgt (of kreeg) gewoon Astra.

Leipniz | 15-03-21 | 19:06
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb ooit een dagje vrijwilliger gespeeld op een stembureau. 50 piek kreeg ik ervoor. We hadden een voorzitter. Zo'n geitenwollensok van 70 die het al 100x had gedaan. En hij had geen idee. Deed maar wat. Begreep volmachten niet, dacht dat een id bewijs niet verlopen mocht zijn en zoveel meer. We hebben hem op die dag wel 30x moeten corrigeren.

Arjan9401 | 15-03-21 | 18:18 | 3

Hij heeft het nu 101x gedaan, vrees ik.

Cor Netto | 15-03-21 | 19:08

vrijwilliger en 50 piek. knap.

DexterGordon | 15-03-21 | 19:35

@DexterGordon | 15-03-21 | 19:35: Als vijftien jarige vakkenvuller bij de AH krijg je meer per uur... Dus ja, zeker vrijwilligerswerk.

Grachus | 15-03-21 | 22:38

COUNT ALL VOTES! Ik ga mijn hooivork vast pakken

Stijl_Loos | 15-03-21 | 18:16

Het is waar. Van achteraf kijk je een koe in de kont. Achteraf zou het in de nu bijna 15 maanden durende COVID-19 "pandemie" bij het ministerie waarover Ollongren de scepter zwaait, opgekomen kunnen zijn eind 2020 met de verkiezingen in zicht, een stemproef te doen onder de 70 plussers. Met een vooruitziende blik m.b.t. het voorgaande was dit geharrewar nu niet nodig geweest. Maar ja, achteraf vraag ik mij wel eens af of er ook wel eens goed kan gaan in dit land. Gauw een dubbele Nexit. Cheers!

Een vrije paling | 15-03-21 | 18:14

Deze hele fuck-up zal CDA, PvdA en VVD wel flink stemmen gaan kosten. Al die oudjes denken dat ze stemmen maar het gaat mooi in de prullebak!

Vula | 15-03-21 | 18:09 | 3

U ziet het goed, juist door DIE partijen worden die brief-stemfilmpjes vanaf vanavond bommetjes, die Olliegren heeft daar geen antwoord op.

grindbak | 15-03-21 | 18:17

800.000 poststemmen en 10% ongeldig = 1 zetel.

BlolB | 15-03-21 | 18:26

Kortom, PvdA en CDA worden van een halve zetel beroofd.

Grachus | 15-03-21 | 22:41

Stembiljet? Een rol behang is korter. Dat biljet is breder van het stemhokje.

MorgenEenAnder | 15-03-21 | 18:09 | 2

Gebruik het dan eventueel als toilet papier, t is goed vocht opnemen papier

Henkie | 15-03-21 | 20:17

Dacht mijn moeder even uit te leggen over hoe of wat, maar had het mooi mis. Maar het enige wat dan ook als beschrijving was bijgevoegd, was onder welke condities je thuis moest blijven. Het bekende nies, hoest, kuch verhaal. Niets over stembrief in stembriefenvelop en stempasbrief tesaam met stembriefenvelop in retourenvelop. Dat heb ik vandaag pas op internet gelezen.

NerdAlert | 15-03-21 | 18:01

Democratie... het nieuwe 'lijderschap' van Kaag wordt hier even handig afgehandeld...

Paaldanseres | 15-03-21 | 18:01

De instructies lezen.

Het blijft voor veel mensen te hoog gegrepen.

Gizmo579 | 15-03-21 | 18:01 | 2

Onterechte opmerking, in normale tijden is/was een bolletje rood kleuren voor iedereen te doen (op blinden na).
Nu krijgen ze "post" van de regering van het niveau kinderopvang-formulier, wie dit ZO organiseert is dommer dan de domste bejaarde die met die papierrommel een foutje maakt.
Olliegren is een domme volg-kip, absoluut niet de baas op dat departement, anders laat je zo'n rotzooi niet ontwikkelen.

grindbak | 15-03-21 | 18:08

Arme Henk Krol, die houdt zo geen zetel over.

ZureKoek | 15-03-21 | 17:53 | 2

Ja dat wordt op de blaren zitten voor Henk, maar dat is hij gewend...

Mark zit te Dutten | 15-03-21 | 18:14

@Mark zit te Dutten | 15-03-21 | 18:14:Plus veel! :"-)

BadPatNL | 15-03-21 | 20:01

We laten ouderen per post stemmen want op het stembureau lopen ze het gevaar corona op te lopen.
Maar om die poststem uit te brengen moeten ze wel eerst ergens een kopieerapparaat zien te vinden om hun paspoort onder te leggen.
Lijkt me toch wel risicovoller.

2voor12 | 15-03-21 | 17:51 | 3

Nergens in de procedure wordt gesproken over een kopie van een identiteitsbewijs.

Jeff Hawke | 15-03-21 | 17:57

@Jeff Hawke | 15-03-21 | 17:57: hoeft ook helemaal niet.

DexterGordon | 15-03-21 | 19:37

Corona leeft vrij lang op papier,dus nogal geheel gevaarloos

Henkie | 15-03-21 | 20:21

Wat 't nou echt zo moeilijk om de stembureau's een dag eerder open te gooien uitsluitend voor de 65+ers Kajsa? Supermarkten etc. hebben dat 't hele jaar al geregeld: een momentje voor ouderen, dus het idee is niet nieuw.

't Verzorgingstehuis kan dan die oudjes met een busje en hun pasje heen en weer pendelen naar de stembureaus(zodat ze ook niet in het OV of whatsoever hoeven te mengen met de coronalijders), kunnen ze hun ding doen.

Volgende dag mag de rest van ons coronalijers stemmen.
0 problemen, 0 onduidelijkheid, 0 twijfels over de uitslag, 100% de zwakkeren van de coronalijers gescheiden.

Je kan er nu gif op innemen dat dit gaat eindigen zoals in de VS, waarbij met tot in den treure over fraude blijft leuren.

Godsamme, we betalen die ministers tonnen per jaar om problemen op te lossen, maar het enige wat ze doen is problemen creëren. Als dat het doel is, wil ik voor de helft van dat geld ook wel problemen regelen...

ReyNemaattori | 15-03-21 | 17:48 | 3

En ze zijn er even uit.... die oude besjes.

Paaldanseres | 15-03-21 | 18:06

Bij veel supermarkten is dat bejaarden uurtje gigantisch mislukt. Als één ding duidelijk is, dan is dat bejaarden bij voorkeur hun boodschappen doen op de drukst mogelijk momenten.

Grachus | 15-03-21 | 22:44

@Grachus | 15-03-21 | 22:44: Dat is toch gezellig voor die oude besjes, inkopen als het druk is en 20 minuten bij de kassa een praatje met de mensen om je heen maken.

jan huppeldepup | 16-03-21 | 00:03

Stemp op de Tegenpartij: samen voor ons eige! Geen gezeik, iedereen rijk!

Broadsquire | 15-03-21 | 17:48 | 1

Ze gaan evalueeren en nadenken over een nieuwe aanpak en het vooral zien als een leer moment.

Coolcalmcollected | 15-03-21 | 19:40

Wel Kiesfraude. Geen kiesfraude.
Is het nog wel mogelijk het er op een normale manier over te hebben? Als ik sommige tegels lees ... nee! Maar ja .. mensen, het is toch echt zo! Kiesfraude bestaat.

www.telegraaf.nl/nieuws/351510860/abo...
De postbode is binnen 24 uur vrijgelaten. Zaak geseponeerd. De postbode deed zijn werk niet.
En verder, in 2020 moesten in 010 de stemmen herteld worden. In 2010 ook.
De lijsttrekker van de Centrum Democraten werd ooit voor kiesfraude veroordeeld. In omgeving Arnhem werd ooit iemand zelfs tot 2x toe ervoor veroordeeld. Groep De Mos werd ooit gelinkt aan stemmen ronselen. Fraude met volmachtstemmen is in de Schilderswijk populair (de demografische samenstelling van die wijk mag u zelf opzoeken. www.ad.nl/den-haag/bij-stemmen-voor-e...
Jos van Rey (ex - VVD) werd ook voor verkiezingsfraude veroordeeld.
De lijst gaat door en door en door en door...

En nog steeds zijn er mensen die echt denken dat verkiezingsfraude absoluut niet mogelijk is, een verzinsel, complotgekkies, enzovoort.

O wee als je kritiek hebt op het kiesproces ...
In plaats van te lezen, of luisteren, gaan mensen je van alles en nog wat beschuldigen. Je bent dan een Trump-fan (zo gingen de discussies bij de verkiezingen in de VS), of anders ben je én extreem-rechts én je gelooft in complotten. Of mensen verdraaien opzettelijk je woorden om je te framen. Dat gaat dan ongeveer zo:
A. - 'er was kiesfraude bij de verkiezingen dit jaar'.
B: 'Niet waar. Jij bent zeker Trump fan? (of) 'Dat komt Baudet zeker goed uit!?' (nu)
A: - Eh, maar .. Ik heb het over kiesfraude, niet over Trump of Baudet.
B: 'Ach, zeik niet! Er is helemaal geen grootschalige kiesfraude geweest! Hou toch je bek!!'
A: 'Ik had het over kiesfraude. Niet over of dat wel, of niet, grootschalig was. Maar, er is écht kiesfraude geweest.'
B: - 'Ja, en!? Je gelooft zeker ook in complotten? Racist!'

Er is geen normaal gesprek te voeren met zulke mensen.

En daar word ik af en toe zo moe van he?

gaffelbaard | 15-03-21 | 17:47 | 4

Je bent niet alleen hoor Gaffelbaard! Ik heb inmiddels de zin in die discussies met die mensen totaal opgegeven. Ik steun gewoon wat ik belangrijk vind en winnen die zit het mee, winnen ze niet dan zit het nog even tegen.

De discussie gaan we met die lui nooit winnen.

briefpapier | 15-03-21 | 18:21

@briefpapier | 15-03-21 | 18:21: Discussie met gelovigen win je nooit. Het dogma is gewoon te sterk ingebakken. Klimaatdiscussie idem.

SkepticalRealist | 15-03-21 | 19:01

Goed verwoord gaffelbaard.

zegmaarwij | 15-03-21 | 19:11
▼ 1 antwoord verborgen

IK heb drie weken geleden al mijn stembiljet teruggestuurd, dat was de vijfde keer geloof ik. Zo moeilijk is het echt niet. Op een witte envelop staat met koeieletters, zonder bril te lezen STEMBILJET (ja, in schreeuwende hoofdletters) Via een PDF-je heb ik de kieslijst en het biljet gekregen, de begeleidende papieren/enveloppen kwamen al in januari.

Stembiljet het hokje bij PVV zwart gemaakt en onderaan bij nummer 7 (Bosma) idem. Stembiljet in de blanke envelop, dichtgelikt. De kaart die in januari per post kwam ondertekend en een kopie van mijn paspoort er bij. Stembiljet en de rest in de oranje envelop, dichtplakken en bij de kruidenier opgegeven om naar Den Haag te sturen.

Het staat er allemaal duidelijk genoeg bij en wie het fout doet heeft echt geen recht om te stemmen.

Ja, en dat men in een stembureau niet weet wat men er mee moet tekent het niveau van het onderwijs in de afgelopen 40 jaar.

bergsbeklimmer | 15-03-21 | 17:46 | 4

Jop hoeft blijkbaar geen kopie paspoort toe te voegen?

nieuwe_Deen | 15-03-21 | 17:59

En kan je ook nog ergens checken of jouw ingediende poststem is aangekomen en meegeteld?

briefpapier | 15-03-21 | 18:23
▼ 1 antwoord verborgen

Ik denk het niet, Job!

Spring Bruissteen | 15-03-21 | 17:46

Wilde eerst gaan stemmen. Maar mijn stem doet er niet toe. Toen dacht ik; dan ga ik niet stemmen, bespaar ik me de moeite. Slap. Dan ga ik en dan doe ik een blanco stem. Doet er niet toe. En toen dacht ik: Als het er toch niet toe doet, dan ga ik wel en dan ik op de zes personen die ik graag zie. Voice of Holland, maar dan zonder de sms-kosten. Dus ik ga wel stemmen. Maar ik ga op zes man stemmen. Stem ongeldig.

Joyce | 15-03-21 | 17:45 | 2

6 man... seksist

AnitaDik | 15-03-21 | 17:53

Ja joh, je stem doet er niet toe, als 10 miljoen andere ook zulke leuke gedachten hebben heeft rutte 35% opkomst en 80 zetels. En dan jij met je stomme kop weer schelden op de regering.

jan huppeldepup | 15-03-21 | 23:59

Laat me raden:
Als de uitslag op donderdag a.s. Ollongren NIET bevalt, dan moet het overnieuw vanwege dit alles. Als de uitslag haar (c.s.) WEL bevalt, dan spinne men een ronkend narratief dat alles weer rechtbreit.

Chiant | 15-03-21 | 17:42 | 2

opnieuw

DexterGordon | 15-03-21 | 19:38

Hier volgt de uitslag van de 2e kamer verkiezingen 2021.
Ouderenpartij: 0 stemmen
Vijftig plus: 0 stemmen

Broadsquire | 15-03-21 | 17:37

Waar zit ons Capitool? Ik vraag het voor een vriend.

Hiram | 15-03-21 | 17:33 | 1

Binnenhof 1 te Den Haag is volgens mij wat voor de Amerikanen het Capitool is. Maar, doe geen moeite. Daar kom je nu gewoon niet binnen vanwege corona als je er niks te zoeken hebt. Bovendien begint de verbouwing binnenkort die 7 jaren gaat duren. Maar, als dat klaar is, kan je vriend weer plaatsnemen op de publieke trubine en zo de vergaderingen bijwonen. Wel moet je vriend, denk ik, eerst even een afspraak in plannen.

kweethetooknietbeter | 15-03-21 | 17:42

Dat poststemmen mag best mislukken. Zijn alleen maar stemmen voor 50PLUS en SGP. De oudere generatie heeft het nu wel goed genoeg gehad en die bijbel heeft ook niet de toekomst.

Expert Homo | 15-03-21 | 17:31 | 3

Nee, het moslmhandboek. Dat geeft de toekomst hier.

bqbq | 15-03-21 | 17:42

U bent iemand die in diverse landen van het dak gegooid wordt, dus iets meer respect voor het Avondland hier, in Margraten liggen 8500 Amerikaanse jongeren ... die NU NOOIT meer voor U zouden willen vechten.

grindbak | 15-03-21 | 17:48

Ik heb dus een goeie vriend waarmee ik wel eens discussieer over het leven.

Ik vertelde hem al tijdens de VS verkiezingen: briefstemmen kán gewoon niet zo accuraat zijn als in-persoon, gewoon in een stemhokje.

Sommige mensen begrijpen dat niet. Hij dus ook niet. Ik kreeg hem niet aan zijn verstand dat als je bijv een stembiljet+stempas in een enveloppe moet doen op een bepaalde manier, dat altijd mis gaat.

"Ja maar als mensen goed opletten dan is het heel makkelijk". Een argument ad 'in een ideale wereld'.

Mijn reet. Briefstemmen is fraudegevoelig, foutgevoelig, ontransparant.

Sommige mensen hebben nog nooit in de realiteit geleefd. Die snappen niet dat als je een rood knopje hebt en dat moet ingedrukt worden dat mensen dan een groen knopje zoeken, het knopje proberen uit te trekken, het knopje niet blijken te kunnen vinden, het knopje kapot maken, het knopje niet snappen etc. etc.

Ik denk dat het belangrijkste verschil tussen rechtse mensen en linkse mensen is dat rechtse mensen gewoon snappen dat altijd alles wat mis kan gaan ook mis zál gaan, misbruikt zal worden, niet blijkt te functioneren etc., en dat de linksmens uit gaat van een soort ideaal wereldbeeld. Gewoon omdat ze het voorstellingvermogen missen om te snappen hoe dom en kwaadaardig mensen zijn.

Knufter | 15-03-21 | 17:28 | 4

en dat de linksmens uit gaat van een soort ideaal wereldbeeld. 

En dat maakt dat ze, door hun naïviteit, een bedreiging vormen voor de hele maatschappij zijn.

Waarom moeten andere mensen lijden, omdat zij zo ontzettend graag deug-dom willen zijn?

gaffelbaard | 15-03-21 | 17:55

Links is idealistisch, rechts gaat uit van het slechte van de mens. Kijken wsl vaak in een spiegel.

Of, misschien definieert links en rechts iemand niet volledig als persoon en verschilt het per geval. Bizarre gedachte, ik weet het.

ZureKoek | 15-03-21 | 17:56
▼ 1 antwoord verborgen

De laatste keer bij de verkiezingen had GS waarnemers in elk bureau, dat was helemaal fout dus. Hoe gaan we dit oplossen, oh wacht we gaan de bureaus drie dagen openhouden, kun je twee nachten wat rommelen en de derde avond groot de overwinningen van d66 en vvd verkondigen.

jan huppeldepup | 15-03-21 | 17:28

Een push voor een versneld vrijwillig levenseinde van wanhopige oudjes door D66's Ollongren?

xavier | 15-03-21 | 17:27

Heeft job nou geen kopie legitimatiebewijs bijgevoegd?

Jos Tiebent | 15-03-21 | 17:26 | 3

Kijk, daar ga je al.

Knufter | 15-03-21 | 17:30

Ja, dat is een lekkere veilige gedachte, dat je kopie van je id-bewijs daar ergens rondslingert. En dan is het maar hopen te dat die gegevens niet doorverkocht worden.

kweethetooknietbeter | 15-03-21 | 17:34

@kweethetooknietbeter | 15-03-21 | 17:34: De ongeldige meuk zal wel in één of ander voormalig Oostblokland op geheel ecologische wijze vernietigd gaan worden. Niks om je druk over te maken.

Charred_Metal | 15-03-21 | 18:14

Wat kan de overheid überhaupt nog wel regelen? De blunders zijn niet meer bij te houden. Faalpipo's.

Deksmaat | 15-03-21 | 17:24 | 1

Alles wat die olenkreng aanraakt verandert of in een mislukking of in een chaos.
Nu is wel aangetoond dat het stemmen tellen niet volgens de wet gaat,en nu ?

Coolcalmcollected | 15-03-21 | 17:40

Koning Willem-Alexander en koningin Máxima hadden zich opgegeven als vrijwilligers voor het bemannen van een stembureau. Het koninklijke aanbod is door de gemeente Den Haag, waar het paar woont, afgeslagen omdat er al voldoende vrijwilligers waren.

De koning reageerde op een opmerking van Hans Klok,(huh ????) de teamcoördinator Verkiezingen van het ministerie van Binnenlandse Zaken, die vertelde over de landelijke werving die het ministerie had opgezet om stemlokaalleden te vinden.
bron:telegraaf

Droom-Vreesman | 15-03-21 | 17:21 | 2

En ... hij doet de stemmen in een hoed... schudt wat .... eennn HUP!

Knufter | 15-03-21 | 17:22

Slim om Hans Klok in te zetten, die tovert zo de overwinning voor VVD/D66 uit een hoed.

ReyNemaattori | 15-03-21 | 17:34

Misschien schatten wat een bepaalde regio gestemd zou kunnen hebben? 50PLUS ofzo? Bij de vaccinaties ging het schatten ook erg goed nadat bleek dat tellen toch moeilijk was.

AstralVision | 15-03-21 | 17:20

D66 stemmen zullen toch wel gewoon geldig zijn?

roevka | 15-03-21 | 17:20

Mijn oma heeft haar hele leven CDA gestemd. Nu ze is overleden stemt ze voortaan D66

Sgt. Pepper Spray | 15-03-21 | 17:18 | 3

Misschien komt haar stem ergens tevoorschijn rond 3 uur 's nachts.

VoltaireJohn | 15-03-21 | 17:21

@VoltaireJohn | 15-03-21 | 17:21:
Dat schijnt het spookuur te zijn. Dus, het zou zo maar kunnen dat ze rond die tijd even haar stem komt uitbrengen.

kweethetooknietbeter | 15-03-21 | 17:29

Rofl. En nu weer koffie over m'n beeldscherm!

cwi_client | 15-03-21 | 19:53

In Gelderland maken ze 't nog erger. "De 70-plussers die een foutieve envelop ontvingen kunnen overigens ook een nieuwe bij hun gemeente aanvragen en hun stem vervolgens meteen naar de juiste gemeente opsturen."

pa_niek | 15-03-21 | 17:18 | 1

Fraudegevoelig?

VoltaireJohn | 15-03-21 | 17:25

Dus bij een 'goeie' partij wordt het stemgeheim hersteld, en bij een 'verkeerde' partij gaat hij op de stapel bij ongeldige stemmen. Ik verwacht dat D'66 een paar extra zetels pakt.

Tepstra | 15-03-21 | 17:18 | 2

Ik heb ook zo'n donkerbruin vermoeden dat de term verkeerde partij een flinke rol gaat spelen. Hoor net R.de Wild, die getuige van de moord op PF was, net TB op radio 2 zit te demoniseren.

bqbq | 15-03-21 | 17:47

Zijn er eigenlijk waarnemers bij dat briefopenen? Lijkt me wel noodzakelijk om daar burgercontrole op te kunnen doen.

SkepticalRealist | 15-03-21 | 19:04

Ik verwacht sowieso in bepaalde regio's een opkomstpercentage van 98%.
Zoals in de USA.

Piet Karbiet | 15-03-21 | 17:17 | 2

Rottumerplaat en andere steden!

deja_view | 15-03-21 | 17:29

Een hoop troosteloze bende daar mijn hemel. 1e klas prutsers hoe "moeilijk" kan je je simpele taakjes maken.
Het zou fijn zijn wanneer kiezers NA de verkiezingsuitslag hun ingevoerde stem kunnen checken. Gewoon met een simpel QR code op het stemformulier. Dit is fraudegevoelig van jewelste.
Vertrouwen is weg na het zien hoe alle prutsers hierboven te werk gaan.

TERUGVANWEGGEWEEST | 15-03-21 | 17:14 | 5

@Is dit nog nieuws? | 15-03-21 | 17:16:
Gewoon een uniek letter-cijfer-combi zoals bij/op de bankbiljetten. Die schrijf je dan even over op je hand of op een briefje dat je van thuis meeneemt.

kweethetooknietbeter | 15-03-21 | 17:20

Exact. Vandaag heb ik voor het eerst gestemd. Maar wat een treurnis doordat je moet zien dat het proces staat of valt bij de blije oude mensen die als vrijwilliger gezellig een kopje thee drinken maar zo chaotisch zijn.
Ik vertrouw die afvalbak waar m'n stem in moest niet en degene die het rode vakje straks moet zoeken ook niet.

Want de mensen van het stembureau lijken zover af te staan van hoe ik de wereld beleef.

Kijk eens hoe de meeste bejaarden rijden, door de supermarkt gaan. Die mensen gaan mijn stem interpreteren.

Kom maar op met en QR check ofzo.

martyNY | 15-03-21 | 17:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Stel:
We laten stemmen tellen door domme mensen die simpelweg de stempassen scheiden van de stembiljetten en dat in zo'n tempo doen dat ze niet eens de kans krijgen om te zien/beseffen wat er op die papieren staat,
Geeft dat een hogere of lagere kans op stemfraude dan wanneer we dat proces overlaten aan mensen die donderssnel kunnen lezen, weten waar ze mee bezig zijn, slim genoeg zijn om even wat te sjoemelen en voor het oog van de camera het perfekt doen?

Leptob | 15-03-21 | 17:11

Ze hadden gewoon 3 kleuren voor de retourenveloppen moeten gebruiken:
- 1 rode voor het stemformulier
- 1 paarse voor de stem(plus)pas
- 1 witte waar de paarse en rode ingedaan moeten worden.

Waarom rood voor het stemformulier? Rood is de kleur van Stop Halt Gevaar Niet Openmaken! En werken met kleuren maakt het allemaal ook makkelijk uit te leggen in de instructies.

kweethetooknietbeter | 15-03-21 | 17:09 | 2

Ja, maar rood en paars lijken teveel op elkaar...
*snowflake modus uit*
En waarom witte enveloppen?
*airfryer modus uit*

Is dit nog nieuws? | 15-03-21 | 17:16

@Is dit nog nieuws? | 15-03-21 | 17:16: Juist, dan toch in elk geval regenboogenveloppen, opdat niemand zich buitengesloten voelt.

FrankVeer | 15-03-21 | 17:30

Baaaanaaane republiek

Sfeerbeheer | 15-03-21 | 17:09 | 2

Dat dacht ik ook. Maar we zijn nu toch wel op het punt dat die term gewoon niet fair meer is voor die bananen

Grifverkeerd | 15-03-21 | 17:59

Dat hele stemmen per postduif is verschrikkelijk achterhaald.

Pretzel Logic | 15-03-21 | 17:08

Mijn tante Gerda draait zich om in haar graf bij zoveel onbenul.

entredeuxbieres | 15-03-21 | 17:07

Inclusiviteit OK, maar wanneer kappen we nou eens met die zachte Gjeee?

fokkewoelf | 15-03-21 | 17:07

Ik zie dat de stempassen helemaal niet gecontroleerd en afgestreept worden?

Dus ik had gewoon 10.000 kopietjes kunnen opsturen?

frickY | 15-03-21 | 17:06 | 1

Wellicht zit diegene die normaal de namen afstreept thuis in corona-quarantaine?

kweethetooknietbeter | 15-03-21 | 17:16

Jaren geleden heb ik ook eens een avondje stemmen geteld, omdat me dat geinig leek. Als student, via zo'n uitzendbureau. Veruit de jongste die ging helpen. Ik ga er vanuit dat het er vergelijkbaar aan toe gaat op alle stembureaus. Leuk sfeertje, lekker tellen. Alleen tijdens het goed-afkeuren van stembiljetten paste ik simpelweg regels toe. Zo zag ik oa stemmen op een of andere turk en ondertussen een hakenkruis door Wilders' naam. Of dus een tekening of streep naast het vel papier, en daarna een rood bolletje. Natuurlijk lijkt alles onschuldig, maar uiteindelijk is het belangrijk om hier keiharde regels te hebben. Bovendien is de opdracht niet zo moeilijk. Op de basisschool zeggen we ook niet als een kind "1+1=3 neerzet, nou ja, op een miljoen zat je best dichtbij" Fout = fout. Kom op.

BBRDWR | 15-03-21 | 17:06 | 2

Kreeg je nog een vergoeding of is het puur vrijwilligerswerk?

Tashtego | 15-03-21 | 17:08

Mail in ballots:
50% D66
40% DENK
10% onjuist --> gaan ook op stapel D66.

de Voorzittert | 15-03-21 | 17:05

Stemplicht! In België bestaat het nog steeds. En daar werkt de verkiezing en democratie vlekkeloos. Ow wacht.

grapo | 15-03-21 | 17:04 | 2

Hoe verplicht je mensen goed te oriënteren? Ik ken er genoeg die stemmen op "de eerste van de VVD" of, Rutte want die is best sympathiek, of "VVD want die is er voor de *kuch* hogere inkomens *kuch*".. dat soort onzin.
Moeten we nog meer van die mensen verplichten te gaan stemmen?
D66 is er voor (kapot maken van) het onderwijs.. ik schaam me kapot voor onze "democratie".

boerk | 15-03-21 | 17:13

@boerk | 15-03-21 | 17:13: Een test voor men mag stemmen? Zoals een rijbewijs of een verplichtte vaccinatie: Bescherm de samenleving?

Is dit nog nieuws? | 15-03-21 | 17:14

Mijn god wat een incompetentie...

hetgeleteken | 15-03-21 | 17:02 | 4
▼ 1 antwoord verborgen


Eigenlijk zou iedere Nederlander een persoonlijk begeleider moeten hebben we moeilijke dingen zoals stemmen en afval scheiden zodat je zelf alleen nog maar hoeft te eten en neuquen.

King of the Oneliner | 15-03-21 | 17:02 | 1

Wacht....
Over dat neuquen en geen begeleiding... Daar zou misschien juist wat meer begeleiding bij moeten komen om een groot deel van de bevolking te weerhouden om zich voort te planten. Is namelijk klimaatonvriendelijker dan een keer een theezakje in de papierbak gooien.

Is dit nog nieuws? | 15-03-21 | 17:13

Ze roept heel blij "die is ongeldig, die telt niet mee", nadat ze zag dat het PVV was.

Watching the Wheels | 15-03-21 | 17:01 | 1

Ongeldige stemmen worden op een aparte stapel gelegd en naderhand, op het eind van de telling, door de stembureauleden gezamenlijk beoordeeld.
Tenminste, zo zou het moeten gaan.

gaffelbaard | 15-03-21 | 17:11

Neem je de moeite om te stemmen en doe je ook nog eens goed, dat komt een wondertalent je stem ongeldig maken .... lol.
Een training vooraf met nepstemmen om te oefenen, zou dat niet eerlijker zijn. Mevrouw noemt het sneu de opzichter geeft de schuld aan iedereen behalve haarzelf: WTF!!!

ET007 | 15-03-21 | 17:00

Thierry Baudet doet alles na wat Trump doet, dus die zal wel gaan zeiken dat er gefraudeerd is met de post stemmen.

Osdorpertje | 15-03-21 | 17:00 | 4

Zie die Johan Vlemmix wel in staat om met een berenmuts met veren het Binnenhof te bestormen gewoon voor de sfeer (Feestpartij).

Watching the Wheels | 15-03-21 | 17:03

Dus wat hier gebeurd met dichtplakken enz. keurt u goed, dat zegt veel over U.

jan huppeldepup | 15-03-21 | 17:09

@ET007 | 15-03-21 | 17:02: Ik moet niks van Thierry hebben... wat voor een nut heeft deze inleidende opmerking?

cwi_client | 15-03-21 | 20:00
▼ 1 antwoord verborgen

Hoeveel poststemmers zijn er eigenlijk?
In dit tempo zijn ze net klaar voor de gemeenteraadsverkiezingen

zuurtjeregen | 15-03-21 | 17:00

Gaat lekker, nu zitten de ongeldige stemmen tussen de geldige.... vind die maar eens terug, ik denk dat alles nu overnieuw moet. De hele partij is besmet.

umeli | 15-03-21 | 16:58 | 1

Welke partij? D66? Make my day.

goedverstaander | 15-03-21 | 16:59

Moet wel toegeven dat deze mensen er wat meer integer uitzien dan die anitfa.. eh bedoel tellers in USA toen der tijd.

nutsniet | 15-03-21 | 16:57 | 1

Waarschijnlijk allemaal gemeenteambtenaren die hier extra geld voor krijgen.

Leon Tosti | 15-03-21 | 18:57

Ik beken: Ik zat ooit op een soort Moeder VWO (Lang verhaal). Daar kon je in deeltijd een certificaat per vak halen en zo je diploma. Ik deed in 7 vakken eindexamen. Medescholier Jan deed er 1 per jaar. Meer kon hij psychisch niet aan en dat zelfs niet. Drama. Zijn baan? Hij werkte 1 keer in de 4 jaar op een stembureau.

Piet Karbiet | 15-03-21 | 16:55 | 2

Ik heb 17 jaar over de Moeder-VWO gedaan. Had niets met de lesstof te maken maar wel met de moeders.

goedverstaander | 15-03-21 | 16:57

Kunnen we even weer normaal gaan doen met z'n allen? Wat zegt nou een willekeurige stempas met een naam erop (als die al gelezen wordt) i.c.m. een ingevuld stembiljet over een stemgeheim? Iemand anders machtigen om jouw stem uit te brengen is veel debieler.

Leptob | 15-03-21 | 16:54 | 1

Nou, als de binnenste envelop niet dicht zit, zegt het dus niks meer over het stemgeheim. Het verschil met machtigen is dat je normaliter iemand instrueert om op partij A of B te stemmen. En dat doe je dan in vertrouwen. Maar je legt die zekerheid dus niet in handen van iemand van de overheid (lees: stembureaumedewerker).

BBRDWR | 15-03-21 | 17:02

Mooi zo .... die oudjes stemmen toch PvdA....dat scheelt weer.

Cool-dude | 15-03-21 | 16:54 | 2

Min 2x Wilders voor ons, ook dor hout.(66, 69)

onfray | 15-03-21 | 17:25

Dat zal wel van de regio afhangen. Reken maar dat ze in Brabant en het oosten van het land op het CDA stemmen. Dat scheelt weer een zeteltje voor Wopke. En dat valt toch niet op, want Wopke doet het toch al niet goed.

FrankVeer | 15-03-21 | 17:34

Mijn moeder had de envelop met het stemformulier al dichtgeplakt zonder haar voorkeur in te vullen. Bovendien geen kopie van haar ID. Gelukkig had ik nog een oude smartphone over en een foto van haar paspoort gemaakt. Die telefoon in de tweede envelop erbij in met een briefje. Als je de gsm aan zet zie je een kopie van mijn moeders ID. Op het ingesloten briefje staat haar telefoonnummer met het verzoek haar te bellen (met de smartphone) om haar stemvoorkeur te vernemen. Ze mogen dan de binnenste envelop open maken en een hokje rood kleuren. De telefoon mogen ze vervolgens houden. Vorige week op de post gedaan. Ze is nog steeds niet gebeld! Hoe moeilijk kan het zijn??!

goedverstaander | 15-03-21 | 16:54 | 5

Misschien door de stempelmachine bij de post is de telefoon geplet, had ik ook al een keer.

jan huppeldepup | 15-03-21 | 17:20

@jan huppeldepup | 15-03-21 | 17:20: Daarom altijd een Nokia gebruiken om te stemmen.

FrankVeer | 15-03-21 | 17:35

*proest* koffie van scherm poetst.

ThePozz | 15-03-21 | 17:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Het is ook wel een absurde opzet, van een envelop in een envelop.

De bedoeling is natuurlijk dat degene die de stempas ziet niet het stemformulier ziet, zodat de stem anoniem is. Maar lever dan een zegel-sticker mee waarmee men het stemformulier dichtgevouwen kan vastplakken.

frickY | 15-03-21 | 16:53

Begint irritant te worden die l*l in die lockdown of ben ik de enige? Gaat dwars door dat filmpje van die mevrouw heen.

Watching the Wheels | 15-03-21 | 16:53 | 2

Nergens last van. Gewoon niet op het logo clicken.

grapo | 15-03-21 | 16:55

Gelukkig, alles loopt prima zie ik. We hoeven niet bang te zijn voor Amerikaanse toestanden.

bolletje kaas. | 15-03-21 | 16:53 | 1

We missen nog de doden die opstaan uit de dood om te stemmen.

GroetenVanUrk | 15-03-21 | 17:02

Terwijl iedereen weet dat zónder dit gestuntel de uitslag ineens totáál anders zou zijn en Greet en Cherry de grootsten zouden zijn! *proest*

Jimmydepimmy | 15-03-21 | 16:53 | 1

Bedankt voor uw stem op Hugo de Jonge.

BoerKoekoek | 15-03-21 | 16:59

Dus daar zitten ze al de hele tijd foutief briefstemmen te tellen tot aan het moment dat de pers op bezoek kwam en zag dat het niet goed was? Heeft GS geen toezichthouders zoals voorgaande jaren, want dit is zo toch zo lek als een mandje?

GroetenVanUrk | 15-03-21 | 16:52 | 1

Ook toen de pers weer wegging deden ze dat.
Die begeleidster doet op camera even alsnog het niet mag, maar Gerda zegt zelf dat hun vlak daarvoor nog verteld is dat ze dit mogen (moeten) doen.

frickY | 15-03-21 | 17:01

Eigenlijk is het heel simpel, we hebben kiesgeheim in Nederland dus moet je bij briefstemmen de kiespas (bewijs dat je mag stemmen) loskoppelen van het stembiljet (de daadwerkelijke stem) dus moet het stembiljet in een afgesloten brief los van de kiespas en die kiespas + afgesloten brief met de stem gaan gezamelijk in 1 envelop. Dit zodat bij het tellen persoon 1 de kiespas kan controleren en als die klopt de afgesloten brief kan geven aan persoon 2 die daarna de stem kan tellen en het stemgeheim gewaarborgd is.

dz5b604587 | 15-03-21 | 16:51 | 2

Jeetje, u bent familie van Einstein? Als u het al begrijpt waarom dat zooitje ongeregeld bij gerda niet.

jan huppeldepup | 15-03-21 | 17:24

Leuk! Een ambtenaar in de panelen.

entredeuxbieres | 15-03-21 | 18:11

het Kartel zal en moet weer zegevieren. ik snap ook niet dat een VVD zoveel zetels in de peilingen heeft, en straks ook bij de verkiezingen, je maakt mij niet wijs dat er zoveel achterlijke lui in NL wonen. het zou mij niets verbazen als de uitslag van de verkiezingen al vast staat.

isotope 465 | 15-03-21 | 16:50 | 3

Gewoon heel veel mensen die (terecht) geen alternatief zien voor de VVD/CDA. Ik ga niet links stemmen en PVV ook niet dus dan blijft er niets over op een paar fringe partijen na waar je ook niets aan hebt.

dz5b604587 | 15-03-21 | 16:53

Dat jij ze niet kent, betekent niet dat ze er niet zijn. VVD wordt gewoon de grootste en dat heeft niets met fraude of fouten of vooropgezet spel te maken. Gelukkig zijn er, naast twee grasvelden met idioten, nog zinnig nadenkende Nederlanders in overvloed.

Jimmydepimmy | 15-03-21 | 16:55

Wacht maar tot vanavond de eerste dag polls naar buiten komen van gepeilde mensen buiten het stembureau...
Zo'n politieke beïnvloeding nog nooit vertoond met nog 2 dagen te gaan... Klopt van geen kanten

grindbak | 15-03-21 | 16:50

Hmmm.... Amerikaanse toestanden. Ik voel een verzoek om hertelling aankomen. Thierry Baudet lijkt mij de geschikte man om die aan te vragen in de nacht van woensdag op donderdag a.s.

Amsterdamsko | 15-03-21 | 16:49 | 1

Henkie Krol, die gaat het doen!

SterF... | 15-03-21 | 16:51

What possibly could go wrong.

Professor Superhirn | 15-03-21 | 16:48

Sneu? Ze heeft iemands stem verkloot! Dan heeft de betreffende persoon het goed gedaan en dan zorgt een of ander figuur dat alle moeite voor niks was. Ach wat sneu???

ET007 | 15-03-21 | 16:47

Net even naar de uitlegvideo gekeken. Om in plaats van mijn moeder te stemmen, hoef ik dus alleen maar even haar brievenbus in de gaten te houden en haar handtekening te vervalsen. Het worden interessante uitslagen deze keer!

balustrade | 15-03-21 | 16:46 | 1

Handtekening vervalsen is niet nodig.
Die fossielen controleren alleen óf het stembiljet getekend is, maar kennen de juiste handtekening van je moeder heus niet.

frickY | 15-03-21 | 17:03

Ze moeten het voortaan net zo doen als bij DENK, gewoon de volmachten bij de oudjes ophalen, klaar.

Tjemig | 15-03-21 | 16:45 | 1

Net als de PvdA al decennia doet dus?

koeberg | 15-03-21 | 16:48

"De 70+ kiezer kan de briefstem ook door iemand anders laten afgeven op een afgiftepunt" staat letterlijk op de kandidatenlijst. Oké, nu haalt meneer X van verzorgingshuis Y bij alle bewoners de formulieren op en pleurt ze bij het oud papier. Ook over nagedacht?

pa_niek | 15-03-21 | 16:45 | 2

Die stemmen toch alleen maar CDA of PvdA, want dat doen ze al 50 jaar. Niks aan verloren. Next.

Jiet Panssen | 15-03-21 | 16:49

@Jiet Panssen | 15-03-21 | 16:49: Mijn woorden :-)

MoonBeebe | 15-03-21 | 17:15

Wat een ellende, toch? Wilde vanmorgen gaan stemmen, mondkapje en spatscherm voor mijn gezicht, latex handschoenen, hoed op om het af te maken, konden ze mij niet identificeren. Compleet onherkenbaar met mijn ID kaart. Zei nog laten we naar buiten gaan maar dat kon niet. Jammer, heb niet kunnen stemmen. Over 4 jaar nog eens proberen.

Tishetnetnie | 15-03-21 | 16:43 | 7

Geen probleem hier. Heb al drie keer gestemd. Morgen weer.

MorgenEenAnder | 15-03-21 | 17:45
▼ 4 antwoorden verborgen

Vermoedelijk is dit weer georganiseerd door hugo, met medewerkers die hand verlezen uitgekozen zijn door kaag. Wie controleert dit in godsnaam?
Ik wil hier wel de oudjes in bescherming nemen, die wisten van niets. In het bejaardentehuis werden de poststemmen door de verzorgers ingevuld, dus die deden het fout.

jan huppeldepup | 15-03-21 | 16:43

"Dat mag dus niet."
Lijkt Debiteuren Crediteuren wel.
Ghe ghe.

RickyLaRue | 15-03-21 | 16:43 | 4

@jan huppeldepup | 15-03-21 | 16:49: 6 filmpjes? Waarvan 2 van 15 minuten 1 van 5 en de rest 1.5? Wow.

Is dit nog nieuws? | 15-03-21 | 17:08

@Is dit nog nieuws? | 15-03-21 | 17:08: Ja is van Amazon, heb de hele serie op amazon prime.

cwi_client | 15-03-21 | 20:09
▼ 1 antwoord verborgen

Koren op de molen van Baudet dit. Die gaat straks roepen dat hij toch echt de verkiezingen heeft gewonnen en kort daarna bestormen de Baudeteers de tweede kamer. Ik durf er bijna een stukje suiker op te zetten.

Hoe noem je trouwens het demoniseren van een politica?

Ik begrijp het gif op Kaag niet. Als er eentje is die ietsjes socialer is dan Rutte en wel MP kan worden en het goed of zelfs beter doen dan Rutte dan is het Kaag wel.

Maar goed. Als Kaag straks door een doorgedraaide mafketel wordt vermoord zoals Borst is overkomen dan weten we van niets natuurlijk.

Ter herinnering "Ze bleek twee dagen eerder met 41 steekverwondingen om het leven te zijn gebracht, maar dit laatste feit werd pas anderhalf jaar later publiekelijk vrijgegeven in een dagvaarding van het Openbaar Ministerie (OM)"

Dat was een D66-hater. Want iets met een opdracht van God o.i.d. oh ja, en hij zat vaak met ons te reageren.

GrandMechantLoup | 15-03-21 | 16:42 | 9

Hij zat vaak met ons te reageren? Heb je hier ook bewijs voor?

amateurrr | 15-03-21 | 16:52

Ja, leuk, Kaag. Altijd goed, een rabiate antisemiet die NL vertegenwoordigd, dat gaat scoren bij Denk en Nida.

BoerKoekoek | 15-03-21 | 17:02

@BoerKoekoek | 15-03-21 | 17:02: En die vele honderden miljoenen gaat wegschenken aan dubieuze landen, instellingen en personen.

Grachus | 15-03-21 | 18:03
▼ 6 antwoorden verborgen

Waarom zou je nog gaan stemmen in een dictatuur?

aflaatverkoper | 15-03-21 | 16:42 | 4

Om ze af te schaffen.

MistaRazista | 15-03-21 | 16:48

Maar goed dat we niet in een dictatuur wonen.
Stel je niet zo aan.

Kapitein Sjaak Mus | 15-03-21 | 16:51

@Kapitein Sjaak Mus | 15-03-21 | 16:51: Waarom niet? Wat is er mis met Singapore?

Is dit nog nieuws? | 15-03-21 | 17:07
▼ 1 antwoord verborgen

Tja we gaan ook straks VS: paar dozen met D66 stemmen worden gevonden in Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Nijmegen etc. met bij behorende geharveste of gewoon extra geprinte stemkaarten....

ikworstelengadouchen | 15-03-21 | 16:41

Hahahahaha komop nou jongens! Ik wil weg hier uit dit land. Per direct naar Zweden ofzo. Ik trek dit niet langer meer. Hahahahahaha

Jiet Panssen | 15-03-21 | 16:41 | 3

Niemand houdt je tegen

Turbulentie? | 15-03-21 | 16:43

Zwedistan? Gekke keuze

tjongerschans | 15-03-21 | 16:58

Kies dan Denemarken. Is nog dichterbij ook.

Deksmaat | 15-03-21 | 17:20

Nou, ik snapte het nog wel, en ben vandaag fysiek op locatie gegaan om op Renske Leijten te stemmen!

Rest In Privacy | 15-03-21 | 16:40

NL in een notendop. We doen een pilot met briefstemmen om te zien hoe de oudjes het doen. Blijkt meer dan 50% van de stemmen ongeldig in de pilot, vinden we het alsnog een goed idee om het in de praktijk te brengen. Waarom dan die pilot? Was er nog ergens een potje gevuld?

amateurrr | 15-03-21 | 16:39

Ik schreef het laatst al; na het afgelopen maanden met bestuurlijke faal op faal verwonder je je hoe het mogelijk is geweest dat dit land ooit fatsoenlijke verkiezingen heeft kunnen organiseren.

Piet Karbiet | 15-03-21 | 16:37 | 1

Hebben we waarschijnlijk dan ook niet, maar bewijzen wordt wat lastig.

Nuchternederland | 15-03-21 | 16:41

Maar ze dragen wel mondkapjes

Turbulentie? | 15-03-21 | 16:36

Wat een fucking shit show dit.

Fandangonl | 15-03-21 | 16:36

pfff..... tut tut tut.... wat een nieuws.. als je dit fraude noemt.. dan ben je net zo simpel als degene waar je op gaat stemmen. Bij mij komt het er gewoon niet in dat wij wel de belastingdienst via DigiD kunnen invullen maar niet even stemmen... Net zo makkelijk en veiliger en heb je dit gedoe niet meer. Als je daar ook een probleem mee hebt, gooi dan maar je pinpas weg en betaal met cash geld.

zzMichielzz | 15-03-21 | 16:35 | 4

Hey Michiel. Je zit zelf in de automatisering du sje moet ook weten hoe makkleijk het is om dan te frauderen (als je aan de knoppen van DIGID kan komen).
Veel liefs je billen- en gamemaat, IRL.

A.I. van Dee | 15-03-21 | 16:58

@A.I. van Dee | 15-03-21 | 16:58: Ja, als. Nee dit werkt lekker. Groetjes, terug en ik pak je wel weer lekker in de game.

zzMichielzz | 15-03-21 | 17:38

@Is dit nog nieuws? | 15-03-21 | 16:41: Dat kan toch allemaal goed versleuteld worden? Ik zie wel dat je nu porno aan het kijken bent maar goed had je je firewall maar beter dicht moeten zetten.

zzMichielzz | 15-03-21 | 17:43
▼ 1 antwoord verborgen

Welke raamambtenaar heeft deze puzzel met 2 enveloppen bedacht ??
Volgens die Zweedse Kenau was de test goed verlopen. Wat gaat er wel goed in dit land ??

Vitale-Reaguurder | 15-03-21 | 16:35 | 5

@Vitale-Reaguurder | 15-03-21 | 16:50: Geen enkele stempascontroleur waarschijnlijk. Of het moet die roddelbuurvrouw van je zijn.
Maar stemgeheim staat in de Nederlandse grondwet (artikel 53).
Dus om jouw (vast retorisch bedoelde) vraag te beantwoorden: waarschijnlijk een raamambtenaar die de grondwet gelezen heeft.

koeberg | 15-03-21 | 16:56

@Vitale-Reaguurder | 15-03-21 | 16:50: normaliter niemand, maar in normale tijden zijn de medewerkers van zo'n stembureau localo's. Dus als jij ziet dat Mevr Wilders heeft gestemd, dan is het misschien wel lachen om even te gluren. Dat wil je niet. En bovendien zijn niet alle zaken die je in de wet regelt omdat het ooit is misgegaan. Dat is meer iets van de laatste jaren, lekker pleisters plakken. Soms moet je expliciete duidelijkheid verschaffen VOOR het mis is gegaan.

BBRDWR | 15-03-21 | 17:00

@koeberg | 15-03-21 | 16:56: Daarom heeft mijn 92e jarige schoonmoeder de 2 enveloppen gescheiden in de bus gestopt. Blijft altijd geheim, dat wel. Scheelt weer een stem op Rutte.

Vitale-Reaguurder | 15-03-21 | 17:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Als ik het zo beluister is briefstemmen nog moeilijker alsdan het cryptogram in de zaterdagkrant.

amateurrr | 15-03-21 | 16:35 | 4

Eindelijk een IQ test voor het stemmen ingevoerd. Ben benieuwd hoeveel zetels dit welke partijen kost.

Continuum | 15-03-21 | 16:54
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb het me neefje van 11 jaar uitgelegt en begreep het al bij de eerste keer. Misschien moet je moeite doen om het niet te begrijpen. Ik voorspel dus 110% poststemmen voor klaag, 66% stemmen voor rutte en min 20% stemmen Wilders.

jan huppeldepup | 15-03-21 | 16:34

Heb de instructies gezien. Als je bejaard bent was het echt niet duidelijk of makkelijk. Had gewoon de documenten (in kleur) genummerd, stemformulier 1 in envelop 2, dan envelop 2 samen met stempas 3 in envelop 4.

Gelukkig hadden ze op het op het gemeentehuis extra enveloppen liggen, zodat faalhazen zoals mijn bejaarden toch nog een geldige stem hebben kunnen uitbrengen op iemand die niet van D66 is.

lirft | 15-03-21 | 16:34 | 2

Het is toch wel ingewikkeld dus, stem in 1 die weer in 2 dat alles in de rode enveloppe die weer naar wit moet je dichtplakken. Ik geef het op.

jan huppeldepup | 15-03-21 | 16:36

Inderdaad, 4 mensen met gezond verstand hadden binnen 10 minuten een duidelijkere procedure bedacht.

Het brein erachter | 15-03-21 | 16:38

Wilders lacht zich een kriek met zoveel foute stemmen door de oudere groep en 50+ gaat heel hard schreeuwen let op. Die waren tot voor kort nog voorstander van dit gebeuren.

zevensprong | 15-03-21 | 16:33 | 2

Genoeg 50+-ers die PVV stemmen, dus geen goed nieuws voor Wilders.

lirft | 15-03-21 | 16:42

Stemformulier in eerste envelop en dan envelop met stempas in tweede envelop.
En anders is de stem ongeldig.
Ik ben benieuwd wat het percentage ongeldige stemmen onder de poststemmers gaat zijn. Schrikbarend, ben ik bang.

koeberg | 15-03-21 | 16:32 | 1

8,5% gemiddeld al in 6 Brabantse gemeenten (niet de domsten van dit land)

grindbak | 15-03-21 | 16:33

Mooi. Het zijn toch alleen ouderen die per post mogen stemmen toch? Dus dat zijn allemaal stemmen op partijen als CDA, PvdA en VVD. Pure winst al die ongeldige stemmen. Wel een beetje jammer van het democratisch gehalte. En ook een beetje jammer dat die winst volgt uit pure onkunde. Wat een debiel land zijn we toch geworden! Wat boeit het nou in welke envelop iets zit? Een stem kan toch alleen ongeldig zijn als er meerdere vakjes zijn aangekruist of iets dergelijks waardoor het niet duidelijk is waar de stem naartoe zou moeten? Dit is weer zo ontzettend Nederlands (in de negatieve zin van het woord)...

Timide_Aso | 15-03-21 | 16:31 | 2

Die envelop in envelop is om het stemgeheim in stand te houden, althans geheim richting de stembureau medewerkers.
Gerda pakt envelop 1 uit, en doet de check aan de hand van persoonsgegvens of het een legitieme stem is. Dan gaat envelop 2 gesloten op een anonieme stapel.
En dan pakt Karen later envelop 2 uit, zonder de stempas en dus gegevens te zien.
En niet pure winst allemaal ongeldige stemmen, want Gerda 'herstelt het stemgeheim' in het filmpje, door de envelop die ze niet open mocht maken maar weer dicht te plakken.

TheOtherWhiteMeat | 15-03-21 | 16:36

@TheOtherWhiteMeat | 15-03-21 | 16:36: Ja ik snap het idee wel, maar velen blijkbaar niet. Dat laatste klopt wat je zegt, daarmee beperkt ze enigszins de schade. Maar alsnog zullen er meer dan gemiddeld stemmen ongeldig zijn.

Timide_Aso | 15-03-21 | 16:41

Dit kan toch niet... man o man... Niks ten nadele van de vele vrijwilligers hoor, die doen hun best. Maar als brievenstemmen zo onduidelijk is dat er nu al zoveel fouten zijn dan mag je je achter je oren krabben als overheid zijnde...

tjongerschans | 15-03-21 | 16:31 | 1

Het is nieuw. Het is een formulier, een stempas en twee enveloppen en alles moet op een precieze manier in elkaar. Ja, dan gaan er (veel) fouten gemaakt worden.

koeberg | 15-03-21 | 16:34

In de Volkskrant stond vandaag een artikel over waarom digitaal stemmen een slecht idee is:

www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...

In dat artikel geen enkele melding van poststemmen, wat in mijn ogen alle nadelen heeft van digitaal stemmen, en nog veel meer.

TheOtherWhiteMeat | 15-03-21 | 16:31 | 1

Het grote nadeel van digitaal stemmen is dat iemand op grote schaal stemfraude kan plegen door de software aan te passen. Poststemmen gaat net als gewoon stemmen met het handje door een heel leger vrijwilligers.

koeberg | 15-03-21 | 16:44

Jan Terlouw ging op TV ook al in de fout. Waar is dat fragment van RTL?

Earl_of_Doncaster | 15-03-21 | 16:30 | 3

Ik kan opeens geen links van RTL plempen?

Earl_of_Doncaster | 15-03-21 | 16:35

Klopt, terlouw moest geholpen worden door de tv-ploeg van rtl anders had d66 een stem minder gehad.

pa_niek | 15-03-21 | 16:38

Jan Terlouw had nog een touwtje uit de envelop hangen.

GroetenVanUrk | 15-03-21 | 16:49

Stop the count!

Forwaards | 15-03-21 | 16:29

De puinhoop die je wist dat zou komen.

J.P.Drapeau | 15-03-21 | 16:29
-weggejorist-
SuperiorBastard | 15-03-21 | 16:28 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Ik heb me lang verbaasd over de krakkemikkige regelingen rondom het stemmen, niet in-persoon.

En hoe moeilijk kan het zijn? Toch slaagt de overheid erin om het iedere keer weer op rotzooi uit te draaien.

Heel opmerkelijk dat ze geen competente medewerker hiervoor beschikbaar hebben en daarom maar functioneel analfabete dames inzetten. Reken maar dat ze al grote hoeveelheden verkeerd uitgebrachte stemmen hebben hersteld.

En wie vraagt zich nog af waarom Kaag in de lift zit?

Glasgow Argus | 15-03-21 | 16:27

Wordt hier steeds meer een bananenmonargie.
Je hele hebben & houden moet digitaal en via apps om op personeel te bezuinigen.
Maar dit kan dan weer niet gewoon via "mijn" overheid of digid.

bqbq | 15-03-21 | 16:27 | 2

Omdat....
Login met Digid: en uw partijkeuze is?

Is dit nog nieuws? | 15-03-21 | 16:28

Bananenmonargie. Dat lijkt mij een contaminatie van Bananenrepubliek, Monarchie en Lethargie.

Iedereen heeft zich erbij neergelegd dat het een zooitje is. Mooie vondst.

Glasgow Argus | 15-03-21 | 16:29

Er gaat hier zoveel stemfraude plaatsvinden. Ik denk dat Biden wint.

Digitaal Smoelwerk | 15-03-21 | 16:27 | 2

Haha!

BobDobalina | 15-03-21 | 16:30

Hugo de Jong krijgt een kamerzetel dankzij voorkeurstemmen, hoewel hij niet op de kieslijst staat.

koeberg | 15-03-21 | 16:46

Gemiddeld 8,5% geconstateerd fout vandaag, op 270.000 brieven zijn dat dus al enkele zeteltjes, lachen bij zoveel onnozelheid, vond die radioreclame al diep-debiel. Zelfs vanmorgen nog.... en brieven moesten afgelopen vrijdag om 12 uur binnen zijn. We worden belazerd door woke-nitwits die zelf geen benul hebben.

grindbak | 15-03-21 | 16:26

Iets in mij zegt dat D66 het deze verkiezingen heel goed gaat doen.

Arnold9638 | 15-03-21 | 16:26 | 2

Dat idee heb ik ook al. Kan geen toeval zijn.

bqbq | 15-03-21 | 16:28

Ik ben blij voor je!

BobDobalina | 15-03-21 | 16:33

Eerst krijg je een stempas en de enveloppen. Later krijg je het stembiljet met een de kieslijst en een infoboekje. Het is stap voor stap uitgelegd wat je moet doen. Ik heb gewoon alles naast elkaar gelegd en ben stap voor stap door het proces gegaan. Het stembiljet moet in 1 envelop en die gaat in de retourenvelop met een ondertekende stempas en een kopie ID/paspport. Op zich niet moeilijk. En als dat goed gaat is je stempas gecontroleerd en de stem blind in de bus gedaan. Als ik nu zie hoe het hier gaat had ik alles gewoon in 1 envelop kunnen proppen en terugsturen. Ik vind het goed dat mijn stemenvelop en stembewijs/kopie paspoort bekeken kunnen worden en dan het formulier in de bak gaat en mijn stemgeheim gewaarbord is. Juist daarom snap ik niet dat ze hier enveloppen dichtplakken. Een niet geheime stem is gewoon een ongeldige stem.

Cum infamia | 15-03-21 | 16:26 | 4

Waar lees jij dat er een kopie van het ID bij moet? Niet in die link van de overheid.

lirft | 15-03-21 | 16:44

@lirft | 15-03-21 | 16:44: heb zelf ook per brief gestempt:
"Pak de oranje retourenvelop, of een eigen retourenvelop die u zelf adresseert. En doe onderstaande documenten in de retourenvelop:

de witte gesloten stembiljetenvelop met daarin het ingevulde stembiljet. (Bent u de witte stembiljetenvelop kwijt of is deze beschadigd? U kunt ook een eigen witte envelop gebruiken).
het ondertekende briefstembewijs
de kopie van uw Nederlandse identiteitsdocument"

LucaBrasi | 15-03-21 | 18:55

@lirft | 15-03-21 | 16:44: Ik heb dat gelezen in de folder "Stemmen vanuit het buitenland" van de Gemeente Den Haag. Het staat op pagina 4 onder punt 5. Dat is de instructie die je krijgt als je je als briefstemmer in het buitenland hebt aangemeld.

Cum infamia | 15-03-21 | 20:02
▼ 1 antwoord verborgen

Ik verwacht dan ook dat er woensdagavond laat of donderdagochtend containers vol met briefstemmen gevonden worden waarbij opvallend is, dat 102,3% van de stemmen allemaal voor Kaag zijn.

FustViking | 15-03-21 | 16:26 | 1

Ik denk eerder voor Wilders.

Jos Tiebent | 15-03-21 | 17:10

'We dachten dat we het heel goed uitgelegd hadden, maar blijkbaar toch niet helemaal.'

Nederland in een notendop.

Keutels | 15-03-21 | 16:26 | 2

Het astrazenica is velig, niet veilig, opgeschort, veilig, uitgesteld, veilig, niet veilig, veilig, niet veilig, verbaasd, veilig

Is dit nog nieuws? | 15-03-21 | 16:27

@Is dit nog nieuws? | 15-03-21 | 16:27:
Inderdaad, ook zoiets...

Keutels | 15-03-21 | 16:44

#watkunnenwenogwelinnederland

Valka | 15-03-21 | 16:24 | 1

demonstratiesuitelkaarslaan

Nuchternederland | 15-03-21 | 16:39

Gelukkig hebben ze een muilkorf op, toch Incognito.

franck7020 | 15-03-21 | 16:23

Hahahaha... Stemmen...
Stembureau op slot na 20.00 uur (zodat er geen mensen meer binnen mogen komen om te stemmen) maar wel zeggen dat je aanwezig mag zijn om het stemmen tellen te controleren....
Voor een dichte deur... Want ja, die moet op slot....

Is dit nog nieuws? | 15-03-21 | 16:23

Clusterfuck. En reken erop dat het stemgedrag van briefstemmers niet van dezelfde samenstelling is als van de rest van de bevolking. Dit beïnvloedt dus de uitslag.

Nee dus! | 15-03-21 | 16:22 | 4

@GroetenVanUrk | 15-03-21 | 16:49: Ik dacht altijd dat 8 van de 9 zetels van de PvdA babyboom+ volk was. CDA ook. VVD zla wel meevallen.

Grachus | 15-03-21 | 18:20
▼ 1 antwoord verborgen

In het jaar onzer heren 2021, wordt er nog per brief gestemd ? In het land van de data centers ?

Lt-Kol Kilgore | 15-03-21 | 16:22

Waar blijft dan de pop-up "Dank voor uw stem op Hugo de Jonge"?

Glasgow Argus | 15-03-21 | 16:22 | 1

"Thank you for voting for Donald Trump".

Jos Tiebent | 15-03-21 | 17:08

Dit ziet er ontzettend fraudegevoelig uit.

zegmaarwij | 15-03-21 | 16:21 | 4

Alleen voor bepaalde partijen...

Nuchternederland | 15-03-21 | 16:39

Twitter warning: "this claim about election fraud is disputed"

GroetenVanUrk | 15-03-21 | 16:47

De tellers frauderen hier 't meest. Dichtplakken en "het stemgeheim herstellen". Ik zeg: allemaal ongeldig.

Bakkeleures | 15-03-21 | 18:28
▼ 1 antwoord verborgen

Zal wel interessant worden als er plotseling 300.000 stemmen voor Biden opduiken midden in de nacht.

Deviand | 15-03-21 | 16:21 | 1

Ik moest lachen.
Of dat er 300.000 stemmen voor Trump opduiken.
"Let's send these Trump votes to The Netherlands. They will let them disappear".

Roadblock | 15-03-21 | 16:29

Grappig, dan wordt er over 2-3% ongeldige stemmen gesproken, maar blijkt het dadelijk grotendeels door Gerda te komen en wordt babyboomers de kans op een stem ontnomen. 50PLUS heeft de kamervragen al klaar liggen. Wat was nou ook alweer het probleem met elektronisch stemmen eigenlijk?

RandomAct | 15-03-21 | 16:20 | 1

Dat ze het juiste knopje niet weten te vinden.

Grachus | 15-03-21 | 18:22

Stelletje knoeiers, wat is er nieuw aan poststemmen? Hele volksstammen uit verre buitenlanden stemmen per post.

DeCynischeAmbtenaar | 15-03-21 | 16:20 | 1

De leeftijdsgrens bijvoorbeeld?

Is dit nog nieuws? | 15-03-21 | 16:24

Leuker kunnen we het niet maken.
Wel ingewikkelder.

RickyLaRue | 15-03-21 | 16:20

Er zou ook eens iets goed gaan in dit over gemanagede land.

Trumme | 15-03-21 | 16:19 | 4

@DeCynischeAmbtenaar | 15-03-21 | 16:21: LOL.
En dan drie keer raden wie er naar het front gaat/gaan wanneer all hell breaks loose en wie er onder het bureau kruipt/kruipen...

Aristotalloss | 15-03-21 | 16:30

@Aristotalloss | 15-03-21 | 16:30: Of het Belgisch leger in WO1. De officieren spraken alleen Frans en de soldaten alleen Vlaams. Een recept voor succes.

Piet Karbiet | 15-03-21 | 16:47

@DeCynischeAmbtenaar | 15-03-21 | 16:21: we hebben er meer dan 100 hè.
Voor elke soldaat is er 1 (onder)officier en 0,75 manager in burger in ons leger.
Fulltime.
Vandaar dat onze krijgsmacht één van de best presterende van de wereld is.
Pffffrrt.

J-van-de-Bontekoe | 15-03-21 | 16:56
▼ 1 antwoord verborgen

Lijkt me nog een heel gedoe. Brief openmaken, stembiljet er uit, ander stembiljet met Kaag aangekruist er weer in en weer dichtmaken.
Die brief dan weer aan de persoon naast je geven die hem weer open maakt en het stembiljet op het stapeltje van D66 legt.

2voor12 | 15-03-21 | 16:18 | 2

Kwestie van gewenning; de eerste 20 brieven gaan wat stroef, maar daarna zit er een lekker tempo in en wint Kaag er zo een zeteltje bij.

FrankVeer | 15-03-21 | 16:28

Bedankt voor uw stem op Kaag.

Bab01 | 15-03-21 | 20:12

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos