Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Oh. OM doet onderzoek naar 'gebruik geweld' door Marco Kroon in Afghanistan 2007

Jongerenwerker en sociaal-pedagogisch hulpverlener Marco Kroon, vanaf 2005 in dienst bij oud-PvdA'er Robin de Bood's Streetcornerwork, wordt door het OM onderzocht wegens een het gebruik van geweld in Afghanistan '07. De Bood stelt in een schriftelijk commentaar op de kwestie: "Kroon is destijds aangenomen om de fijngevoelige wijze waarop hij wanhopige ouders geleidelijk in kon laten zien waar, en hoe, de disciplinering van hun kinderen tekort schoot. Altijd zonder te oordelen en met een uitgestoken hand. Ook de manier waarop hij contact legde en onderhield met de jeugd in kwestie, maakt een diepe indruk op ons. Het gebruik van .50 Browning M2's, mortiergranaten, lasergeleide precisiebombardementen en het in dodelijk geweld opleiden van geallieerde stammen valt volstrekt buiten Streetcornerwork's beleidsnota, en wij nemen hier dan ook in de sterkst mogelijk bewoordingen afstand van. Het dienstverband met Kroon is tot nader order stopgezet."

Reaguursels

Inloggen

Marco Kroon is een baas!
Hij is tenminste een vent met ruggengraat, ik heb veel respect voor deze man.
In oorlog vallen er nu eenmaal doden, hij zal gegronde redenen hebben gehad om dit zolang voor zich te houden, heeft mogelijk een zware afweging moeten maken.
Was er ook zoveel tumult geweest als het 'slachtoffer' onze Marco had gedood?
Het is zij of wij, als je militairen vijandelijk gebied instuurt dan gebeuren dit soort dingen.

dubbelicious | 18-01-18 | 07:54 | 1

Mooi hè oorlog. Gelukkig hebben we onze held Marco nog. Het is zij of wij. Mooi gesproken hoor. Kippenvel.

beau van rtl | 18-01-18 | 08:23

Dhr Kroon neemt geen blad voor de mond en is loslippig, genant voor het koningshuis als ze hem net een goddelijke status hebben gegeven.

Jammer dat de slangen zwart-wit kijken en kortzichtig werken, zo demotiverend dit.

omgponies | 17-01-18 | 22:34

Gelukkig worden de vrijwillige helden uit Nederland die bij de IS gediend hebben niet vervolgd in Nederland.......

Winston1 | 17-01-18 | 21:12

Kijk voor de gein eens naar de docufilm "de Missie", echt, je broek zakt af van hoe volslagen krankzinnig de overheid met militair personeel en organisatie omgaat en wat voor droeftoeters en faalhazen er op de verschillende ministeries zitten. Hier de trailer: www.youtube.com/watch?v=Snnxr-YPlkU de gehele film is op YT te vinden,

Jodelahiti | 17-01-18 | 21:04

Meer Marco, minder mocro.

H.Teeuwen | 17-01-18 | 20:12

Vreselijk goed stuk in zijn soort.

LibertasSimplex | 17-01-18 | 19:55

ik denk dat meneer kroon meer weet als het o.m. en daarom hen een stapje voor is, en terecht.
stelletje halve zolen hier in n.l.

reetjemoose | 17-01-18 | 19:48 | 4

Lookielookie. Lijkt het je nu niet verstandiger om eerst eens even af te wachten hoe het allemaal precies zit i.p.v op voorhand iedereen die het niet onmiddellijk met jou eens is uit te maken voor landverrader/NSBer/waardeloze sukkel, die ze bij de eerst volgende oorlog maar direkt om moeten leggen.
Kijk, wat Kroon doet moet Kroon zelf weten. Ik vind niet dat je je als Rambo Wannabee moet laten fotograferen op allerlei wapentuig. Echte helden blijven anoniem en daar zijn er zat van, dat kan ik je vertellen. Het hele circus van het ridderslaan met alle poespas erbij laten de echte helden aan zich voorbij gaan. Kroon heeft hier wel voor gekozen en ik denk dat dat hem in de toekomst zeker nog parten gaat spelen. Persoonlijk denk ik dat hij misbruikt is om jonge rekruten te trekken voor defensie. Ik denk zelfs dat hij er nu al spijt van heeft. Hij had beter zijn VMBO af kunnen maken en een vak kunnen leren, maar ja , dat is achterafpraat en dat kan hij nu niet meer veranderen. Jij bent een andere mening toegedaan en dat is jou goed recht, maar respekteer ook de mening van de andere. Wat mij betreft geef je Kroon nog 3 x een willemsorde , het zal hem niets helpen. Je bent waarschijnlijk zelf militair en waarschijnlijk ook een keertje uitgezonden geweest op een zeeeer belangrijke missie, maar dat geeft je zeker niet het recht om zo'n grote mond te hebben. Maar doe wat je wil en misschien spreken we elkaar nog eens als we precies weten hoe het zit.

beau van rtl | 17-01-18 | 21:23

beau van rtl | 17-01-18 | 21:23: Nee, ik houd mijn mond niet meer dicht, en ik ben zeker geen rambo die op een zeeeer geheime missie is geweest. Helaas weet ik wel hoe er wordt omgegaan met defensiepersoneel, en dat er genoeg nare figuren rondlopen op belangrijke posten om heel de shit om zeep te helpen. Dit is een voorbeeld hiervan. Je gaat geen geheime missies openbaar maken. Niet zomaar, en zeker niet over de rug van een eenheid waar we nooit meer iets van hadden moeten horen. Ik waardeer uw lap met tekst en respecteer uw mening, maar dat verandert niets aan deze situatie. Dit doe je domweg niet. Dit is verraad aan elke willekeurige eenheid. Sorry, maar we hebben het hier niet over een uit de hand gelopen schoolreisje. Dat ik mensen voor sukkel uitmaak is niet eens persoonlijk, maar dat domme gezeik van iedere burger met een moraal, komt mij de strot uit.

lokoolokie | 17-01-18 | 22:00
-weggejorist-
exqueeseme | 17-01-18 | 23:29
▼ 1 antwoord verborgen

Als het op deze manier moet kunnen we dan beter niet stoppen met militairen uitzenden ?
Houd ze dan alleen voor een beetje zandzakken vullen bij een overstroming ofzo, want dit gaat natuurlijk helemaal nergens meer over

gas-man | 17-01-18 | 18:31

Als Kroon een geintje van tien jaar terug wil opbiechten is dat raar. Alsof hij de ellende voor wil zijn. En eer en geweten is erg subjectief...

Pedronegro | 17-01-18 | 18:18 | 1

om allemaal d666.

gsm | 17-01-18 | 19:43

Ach gut, onze jongens hebben een keer geschoten ipv tentjes opzetten en snoepjes uitdelen, NL is niet geschikt voor oorlog voeren, was vroeger wel anders.... met Koen en zo

Vrijheidsstrijder | 17-01-18 | 17:54

Dan moet je in de foto's met Kroon, z'n collegas en vriendjes niet wazig maken, want dan komt er niemand meer uit. Dit lijkt meer op de fishing danwel dragnet expeditie om al het belastend materiaal voorgoed uit de weg te ruimen. Net zoals nu in de VS gebeurd met de witchhunt van Mueller op alles en iedereen wat met Trump te maken heeft.

rmstock | 17-01-18 | 17:49

Was altijd al tegen de Kroon

Derealist! | 17-01-18 | 17:19

als de oude prins bernhard nog had geleefd had het geknetterd . nu moet onze koning maar op de bernhard manier van leer trekken.. het is een schande..

piccalili | 17-01-18 | 17:05 | 2

Bernard, was dat niet die militaire held die zich liet omkopen door Lockheed om te adviseren net niet het beste vliegtuig te kopen voor zijn strijdmakkers

Zorc | 17-01-18 | 22:09

Als er iemand verstand heeft van discipline en competent genoeg is om dit een persoon bij te brengen is het wel een ex-militair.

NYClocal | 17-01-18 | 16:08

Hoe frustreer ik mijn leger als zelfs budgethalvering niet werkt? Nou zo.

van heinde en verre | 17-01-18 | 15:53

Misschien eerst eens zorgen dat ze een illegale Marokkaan in een gestolen auto vol gestolen goederen veroordeeld en uitgezet kunnen krijgen.

Gewinflipt | 17-01-18 | 15:48

Het lijkt mij zinvol als het OM zich eens gaat bezighouden met zaken die er echt toe doen en de beerput Demmink weer eens opentrekt.

Gravin v Kippenbouth | 17-01-18 | 15:18 | 1

Die mag pas open als Demmink dood is.

beau van rtl | 18-01-18 | 08:31

Ze sturen onze militairen naar Afghanistan, op geheime missie, om oorlog te voeren... En tien jaar later begint het OM met een onderzoek naar het gebruik van buitensporig geweld. Dit land is compleet gek aan het worden.

Eucalyppta | 17-01-18 | 15:17 | 1

Dat OM heeft al 2 keer gefaald tegen Kroon en nu de derde keer zal ie hangen.

Trumme | 17-01-18 | 17:36
-weggejorist-
Willemdrie33 | 17-01-18 | 15:16 | 1

Lijkt mij het beste dat in vervolg een medewerker van het Amsterdamse OM meegaat op missie. Deze medewerker mag dan ook voorop lopen.

kortebroek | 17-01-18 | 15:14 | 2

Hear hear

Muuke | 17-01-18 | 17:14

Goed idee

Roadblock | 17-01-18 | 17:19

Kroon wordt minister van Defensie in het volgende kabinet Baudet.

Pislinq | 17-01-18 | 15:04

Er bestaat een verhaal, wellicht een mythe, dat ergens in de nadagen van de Eerste Wereldoorlog was er een Engelse soldaat die een Duits soldaat op de korrel had. Om een of andere reden besloot deze soldaat niet te schieten, het leven van deze vijand te sparen.
Naar het luidt was deze Duitse soldaat Adolf Hitler..
De Engelse soldaat is naar mijn weten niet onderscheiden noch aangeklaagd voor het niet overhalen van de trekker.

Fratello | 17-01-18 | 15:02 | 2

Dat verhaal is niet waar, want Hitler lag in de nadagen van de Eerste Wereldoorlog in het ziekenhuis i.v.m. een mosterdgasaanval. Maar ik waardeer jouw opmerking wel.

Mokum Kosher | 17-01-18 | 16:11

Het verhaal is wel waar.

Beste_Landgenoten | 17-01-18 | 18:23

Mijn hemel, waar gaat het naartoe met dit land. Nu is geweld toepassen tijdens een geheime militaire missie al iets om te laten 'onderzoeken' door het OM. Ik geef het nog 2 jaar. Dan is de totale verwijving van de samenleving, inclusief leger en politie, een feit.

KlunsJohannus | 17-01-18 | 14:59 | 1

U is optimistisch.

Muuke | 17-01-18 | 17:15

Het zijn deze schreeuwers die straks het hardste uit hun "keldertje" roepen om hulp.

MoonBeebe | 17-01-18 | 14:51 | 1

Waarschijnlijk zo'n kwalletje dat altijd als laatste gekozen werd in de gymles. En nu z'n rancune moet laten zegevieren op mensen zoals Kroon.
Hij zal heus geen lievertje zijn. Alleen heb je het wel over het leger dat ons tegen elke prijs moet verdedigen.
Mocht er ooit oorlog komen hier in NL hoop ik dat ze de figuren die hierachter zitten mooi laten stikken.

Ca12ny | 17-01-18 | 16:30

Nep nieuws

Jacktheflipper | 17-01-18 | 14:51

Het OM heet voortaan het OMG.

dr Rechts | 17-01-18 | 14:46 | 2

Spijker, kop

Fratello | 17-01-18 | 15:04

Ik zou willen dat ze hetzelfde fanatisme aan de dag zouden leggen bij Joris Demmink

Rest In Privacy | 17-01-18 | 15:11

Weet je hoe gemeen onze landmacht deed toen de Duitsers in mei 1940 hier binnen kwamen .Kunnen we er daar nog van vervolgen ?

Castor12 | 17-01-18 | 14:44 | 1

De Grebbeberg bij Wageningen was toen nog een bolwerk van verzet. De plaats Wageningen daarentegen is zo verwijfd links als de neten.

Reaganmania | 17-01-18 | 16:10

Raar hè geweld gebruiken in oorlogsgebied. Met deze linksmentaliteit blijven we over niet al te lange tijd helemaal nergens meer.

Reaganmania | 17-01-18 | 14:38

Zul wel een of ander gefrustreerd links gedrocht zijn die er genoegen uit haalt om onze jongens even het leven zuur te maken.

Panos88 | 17-01-18 | 14:05

Tyfus wat een eng landje is dit aan het worden zeg..!

aardv@rk | 17-01-18 | 13:50

Hahaha! Is dit nu:
[ ] het uitlokkingsartikel voor nepnieuws voor Ollongren?
[ ] een begrijpend lezentest voor suffe reaguurders?

Aankruisen wat van toepassing is.

Echt grappig!

Jan, Leiden | 17-01-18 | 13:39

Wat is die M2 Browning .50 machinegeweer toch ook een geweldig wapen, nietwaar?

Een van de oudste wapensystemen ter wereld (ontworpen tijdens de 1e wereldoorlog) en nog steeds het beste middel om tot 2 km afstand het concept van vrede en veiligheid bij hakbars, ploflims en haatbaarden in hun dikke kop te laten doordringen, zelfs achter dekking.

quantumcollider | 17-01-18 | 13:37 | 7

@Haatgenerator | 17-01-18 | 14:00
Grappige naam voor een pacifist. Die nickname is dus, mogen wij hieruit opmaken, een stukje sarcasme?

Not_again | 17-01-18 | 16:08

quantumcollider | 17-01-18 | 14:43 |
Zwaar teringding, op driepootaffuit had je toch wel een clubje nodig om hem een (niet te grote) afstand te verplaatsen.

Roadblock | 17-01-18 | 17:24

Het ergste is, dat Nederland dit spul in de Meidagen van 1940 ook had kunnen hebben. Nederland was in de markt voor allerlei wapentuig, maar kon het niet meer krijgen, omdat heel Europa bezig was zich te bewapenen. Pres. Roosevelt, van NL-afkomst, had een zwak voor Wilhelmina en bood Nederland allerlei Amerikaans wapentuig aan, te verschepen met de Nieuw-Amsterdam, die iedere week een overtocht maakte. De Nederlandse generale staf wilde alles eerst heel goed en lang uitproberen en we visten zodoende achter het net. Nederland had ook 88 mm. kanonnen in Duitsland besteld en die brachten de Duitsers in Mei 1940 gelijk mee.

oliebolletje123 | 17-01-18 | 21:55
▼ 4 antwoorden verborgen

Zo te zien heeft het OM geleerd van mcros: blijven zeiken en zuigen tot zij hun zin krijgen.

loser | 17-01-18 | 13:30

Sommigen in het Nederlands establishment hebben een hekel aan helden en doen er alles om ze onschadelijk te maken. Het Nederlandse OM werkt daar dolgraag aan mee.

oliebolletje123 | 17-01-18 | 13:20

Hij is vanaf 2005 in dienst bij oud-Pvda’er Robin de Bood’s streetcornerwork, maar wordt onderzocht wegens gebruik van geweld in Afghanistan 2007? Klopt hier iets niet, had hij twee werkgevers tegelijkertijd?
Ik begrijp uit het rtlnieuwsartikel dat het om een geheime inlichtingenoperatie gaat. Die kunnen maar beter geheim blijven. Beerputten zijn het. Een zondebok wordt gezocht.
Nederland is meer gebaat met onderzoek naar geheime achterkamertjesakkoorden, waar Nederland met handjeklap wordt verkocht aan de beste bieder.

onnosel | 17-01-18 | 13:04 | 2

Jij gelooft dat Streetwork verhaal? Hij zit bij defensie. Punt.

Roadblock | 17-01-18 | 15:51

Google eens op metafoor.

DrumPiet | 17-01-18 | 19:18

Wij hadden al helemaal niets in Afghanistan te zoeken. Tenzij iemand mij uit kan leggen hoe Afghanistan, Nederland of de wereld beter geworden is van alle gesneuvelden, gehandicapte en zakken met euro's die daar geofferd werden. Maar goed als je dan oorlog voert dan doe het ook en houd op met het geneuzel van dit soort wereldverbeteraars. Dit land is geschift.

Lichtstadfan | 17-01-18 | 12:58 | 2

Balkenende heeft Nederlandse bloed geofferd, zodat zijn maatje Jaap de Hoop Scheffer secretaris generaal bij de NAVO mocht worden.

Rest In Privacy | 17-01-18 | 15:12

Was het niet de broer van Balkenende die contracten tekende voor iets met pijpleidingen in Irak, toen bestuurd door Amerika?

O2Neutraal | 17-01-18 | 18:47

De les:
Zodra je ambtenaar-af bent, vervallen alle douceurtjes en bescherming die het ambtenarenleger geniet en ben je even vogelvrij als de rest van bukkend Nederland. Zelfs als het gaat over zaken die gaan over de periode dat je nog tot de kliek behoorde.

jemagookniksmeer | 17-01-18 | 12:55

Owjee, dus meneer Kroon kreeg die onderscheiding niet voor het bouwen van schooltjes en het knoeien met waterputten (DE kerntaken van het Nederlandsche leger in den Vreemde)?
Schande, vierendelen op het Mediapark!

Jan Passant mk2 | 17-01-18 | 12:49

Schandalige zaak. Ik schaam me zo langzamerhand dat ik Nederlandse ben. Marco Kroon is een held. Tja, en waar gehakt wordt, vallen spaanders.

Gravin v Kippenbouth | 17-01-18 | 12:49

Wanneer wordt de eerste verzetsstrijder uit WOII voorgeleid voor het omleggen van een NSB'er?

nemoj me jebat | 17-01-18 | 12:40 | 2

Hear hear

Roadblock | 17-01-18 | 13:49

Hier heeft u hem, en we noemen hem Meneer Kroon.

lokoolokie | 17-01-18 | 17:25

Het vorige prestigeproces tegen Kroon heeft niks opgeleverd, behalve een paar beschadigde reputaties bij die kongsi van het OM. Barbertje moet en zal hangen, en de rancune druipt er aan alle kanten vanaf. Als er een greintje meer intellect bij dat OM zat, dan hadden ze zich gerealiseerd dat het bestaan van onze rechtsstaat er mede van afhankelijk is dat er mensen als Kroon zijn, die de gevaarlijkste klusjes opknappen als de nood daar is. De schade die op deze manier aan onze landsverdediging wordt toegebracht is natuurlijk groot. Als je nu een sportieve fitte kerel bent, ga je toch wel drie keer nadenken om je aan te melden voor de krijgsdienst ? Met lau loene materiaal word je uitgezonden, om vervolgens jaren later door een stel bureautijgers nog een trap na uitgedeeld te krijgen. Thanks, but no thanks. Maar wat verwacht je ook in een land waar een landelijk politicus mag roepen dat hij het 'heerlijk vindt' dat onze krijgsmacht inmiddels is gereduceerd tot pang pang roepen op de hei, zonder ogenblikkelijk voor de rest van zijn leven met pek en veren te worden verjaagd wegens zwaar incompetent ? Ik hoop van ganser harte dat Kroon zijn naam weer weet te zuiveren, misschien moet het daarna maar eens onderhand tot wat consequenties bij het OM gaan leiden. Nederland is zijn eigen veiligheid zwaar aan het ondermijnen, en daar gaan we onherroepelijk ooit een hele hoge prijs voor betalen.

CeesCloosd | 17-01-18 | 12:37 | 7
-weggejorist-
geeratz8217 | 17-01-18 | 13:49

Hetzelfde geldt ook voor de politie.. goed stuk trouwen Cees

aardv@rk | 17-01-18 | 13:53

Roadblock | 17-01-18 | 13:20
Je verhaal klopt van geen kant. Niemand houdt van Sylvana Simons.

KermitDeSnicker | 17-01-18 | 20:23
▼ 4 antwoorden verborgen

Dat er zogenaamd regels zijn binnen oorlogsvoering is al te zot voor woorden. De enige regel die wat mij betreft zou moeten gelden is: niet doen!

Sandronique | 17-01-18 | 12:34 | 1

Maar die regel blijf je niet altijd voor. Teveel gekken en dommeriken overal.

Reaganmania | 17-01-18 | 14:41

Vroeger vocht men voor volk en vaderland. Nu voor Shell en unilever. Dat die kroon zich heeft laten misbruiken moet ie zelf weten. Beetje domme man, dus niet zeiken als ze hem nu laten vallen

beau van rtl | 17-01-18 | 12:32 | 6

@lokoolokie
Meld je maar weer als je ouder en wijzer bent.

Roger-Rabbit | 17-01-18 | 13:54

@Roger-Rabbit | 17-01-18 | 13:54
Jij bent zelf af, mijn opa wist wel raad met NSB'ers zoals jij. En vraag maar eens aan mensen boven de 90 hoe men afrekende met NSB'ers. Die kregen het vuurpeloton en de gehele familie moest achter de kist aan lopen en werden de rest van hun leven met de nek aangekeken. Jij bent naïef als je denkt dat dat nooit meer zal gebeuren.

Zoon van Boer | 17-01-18 | 18:26

Lokoolookie. Je hebt een hele grote mond voor iemand die niet weet waar hij over praat.

beau van rtl | 17-01-18 | 19:18
▼ 3 antwoorden verborgen

vechten voor je land is er allang niet meer bij, je verdedigt de belangen van het grote geld, olie en farmaceutische industrie, niet meer niets anders...kanonnenvlees dat ben je, niets meer niets minder..

Intelroy | 17-01-18 | 12:26

Links Mensen die anderen voor hun vrijheid en veiligheid laten vechten en sneuvelen gaan nu, met een bakje koffie in de hand en lekker veilig ver van de oorlog, oordelen of hun veiligheid wel op politiek correcte wijze is gehandhaafd.

moitambien | 17-01-18 | 12:22

Ah, ja, een militair die wapens gebruikte. Dat moeten we niet willen.
Hopelijk zorgt D66 ervoor dat dit nooit meer gebeurt.

Rommelende Onderbuik | 17-01-18 | 12:20

Er wordt geen onderzoek naar Kroon gedaan, maar naar de wijze waarop Defensie met een geweldsincident is omgegaan waar hij kennelijk bij betrokken was.

Schoorsteenveger | 17-01-18 | 12:16 | 4

Kroon schijnt de leiding gehad te hebben tijdens de geheime missie, en heeft tijdens die missie een gevaarlijk persoon uitgeschakeld.

„Ik heb als commandant van mijn eenheid een vijand moeten uitschakelen die een ernstig gevaar vormde voor de operatie en ook een gevaar vormde voor het leven van mijn mannen en mijzelf. Gelet op de grote politieke en militaire gevoeligheid en het hoge afbreukrisico heb ik dit incident lange tijd geheim moeten houden. Ik wilde en kon de operatie niet in gevaar brengen”, aldus Kroon.

Aldus het artikel op de televaag/telebelg

boerenvla | 17-01-18 | 13:59

En als extra aanvulling;
“Hij is niet geschorst omdat hij niet door het OM is aangemerkt als verdachte. Defensie biedt Kroon ondersteuning waar hij dat nodig heeft.”

boerenvla | 17-01-18 | 14:01

Waarschijnlijk iemand gedood die de operatie in gevaar bracht. Dat hoeft dan niet eens een strijder te zijn geweest. Shit happens. Moet je geen special forces op geheime missies sturen denk ik dan.

Beste_Landgenoten | 17-01-18 | 18:28
▼ 1 antwoord verborgen

Ben voor het leger maar zet het dan in in eigen land. Genoeg te doen.
Vergeet Eritrea, vergeet Afgahnistan. Je werkt er 3 jaar als militair en na gedane zaken keert het zandvolk gewoon terug met gemak naar hun achterlijke cultuur. Ik wert dat je als militair geen keus hebt, maar Blijf ervandaan en stop die laatste geweren en die ene tank gewoon in dienst van de NL veiligheid. Buitenlandbeleid.
Iemand uit de EU ooit voorgesteld om de bevolking van N-Korea of Myanmar te ´redden´. Nee.
Trekpoppen van de US, dat zijn NL militairen. Met aftands materieel.

chicago river | 17-01-18 | 12:14

Die man op die foto met dat camouflagepak op dat voertuig, die heeft zo'n ding met een lange staaf voor zich. Is dat een verrekijker?
Je gaat me toch niet vertellen dat het een wapen is, want die dingen zijn levens- gevaarlijk.

Memek | 17-01-18 | 12:05 | 1

Moderne pijl en boog van cupido. Deze brengt liefde, democratie en diversiteit.

VeelTeSteil | 17-01-18 | 12:12

Tijdens een oorlog geweld gebruiken? Foei!

van heinde en verre | 17-01-18 | 12:03 | 1

Moet wel eerst binnen het mandaat worden vastgelegd in welke vorm geweld, uiteraard proportioneel, mag worden toegepast *braak*

boerk | 17-01-18 | 12:21

Criminele corrupte bende daar bij OM. Talloze voorbeelden te noemen.

Roy020 | 17-01-18 | 12:01

IS te Afghanistan heeft al om uitlevering gevraagd voor Kroon vanwege oorlogsmisdaden.
Het OM onderzoekt de mogelijkheid om Kroon uit te leveren.

komtdatschot | 17-01-18 | 12:00 | 1

als het aan de glibber ligt zou het zo maar kunnen

geeratz8217 | 17-01-18 | 13:53

Het wordt tijd dat het OM verboden wordt om onderzoek te doen naar mlitaire incidenten! Wat is dit voor mietjesland geworden?! Oorlog is oorlog en in een oorlog wordt geweld gebruikt en in die, vaak totale chaos en superstress, gaan dingen (vaak) mis. Als je dat als land niet kan/wil accepteren, hef je leger dan maar op. Maar wees er dan op voorbereid dat je word overlopen door landen waar nog wèl echte mannen wonen i.p.v. snowflakes en jankwijvon.

Brou Is Back | 17-01-18 | 11:57 | 5

hfakker | 17-01-18 | 12:06: Die ontspoorden worden eigenhandig tot de orde geroepen en indien nodig uitgelevert aan Arnhem of het tribunaal in Den Haag. Het is niet de taak van de burger om dit te willen. Militairen vallen niet onder het burgerrecht, maar onder het militaire recht. Onder dat recht kom je niet weg met raar gedrag, maar hangen ze je achter een trekhaak. Ik ga ook niet het medisch college, of hoe het ook heet, betichten van vriendjespolitiek. Maak je een grove fout, dan hang je. Hang je ook echt, dan ben je de l*l. In de militaire wereld is er nog zoiets als zelfreinigend vermogen. Kom daar maar eens om, wanneer er weer eens politiek gescoord moet worden.

lokoolokie | 17-01-18 | 13:03

hfakker Tja als je tegen een vijand strijd die nog nooit van gepast geweld heeft gehoord ,maar enkel dat je al je vijanden de keel moet doorsnijden in brand steken of nog vele anderen van deze vriendelijkheden moet plegen van een pedo roverhoofman ,ga jij dan ook netjes met hen in een diepgaand gesprek .Ga jij eens in het leger damslapende oetlul.

gelukzoeker | 17-01-18 | 13:31

gelukzoeker | 17-01-18 | 13:31 |
Ik denk dat je in dit geval fout zit wat lokoolokie betreft.
Verder ben ik het wel met je eens, dat de geweldsinstruktie soms kut met peren is.

Roadblock | 17-01-18 | 13:47
▼ 2 antwoorden verborgen

criminele marokkanen pakken... ow sorry we zijn de bonnetjes en al het bewijs kwijt. Naar de slachtoffers: "Helaas zak er maar in met je schade trauma's". Maar als we een commando kunnen pakken met de willemsorde dan zullen we zijn leven tot een hel maken want dat hoort bij fatsoenlijke links gutmenschen gedrag .

Hellsmurfje | 17-01-18 | 11:54 | 1

Ja, of protesterende Groningers een huisbezoekje brengen en striptekenaars oppakken. Of een blonde politicus die zegt wat iedereen denkt voor het gerecht slepen. Of een onschuldige piloot van Argentijnse afkomst figuurlijk uit het vliegtuig flikkeren en z'n leven verruïneren (Poch). Of politiemensen, die een keer te vroeg hun pistool trekken of een nekklem toepassen, vervolgen.
.
De lafbekken bij het OM pakken alleen eerzame burgers waarvan ze weten dat ze niet gevaarlijk zijn, om zo makkelijk te scoren en hun pathetisch disfunctioneren te verhullen.

Brou Is Back | 17-01-18 | 12:05

Goed stukje jongens. Begint steeds meer op een nieuwssite te lijken dit i.p.v. een blog.

TyrionLannister | 17-01-18 | 11:52

Weer een poging om een Nederlandse held te gronde te richten.

Linkse mafklappers.

Supreme Dutch | 17-01-18 | 11:50 | 2

Supreme Dutch -Raak. Krijg sterk de neiging om een paar duizend vloeken te plempen, moet even een rust gevend drankje nuttigen nu.Aan de andere kant het einde komt nu toch in t zicht,de wal en t schip zullen we maar zeggen ,veel verder kan niet meer.

gelukzoeker | 17-01-18 | 11:55

Dat denk ik telkens.. veel gekker kan het niet worden... En dan toch telkens weer he

boerk | 17-01-18 | 12:24

Een ' Soldaat van Oranje' kan on the battelfield niet opereren als laf klapvee !!

Ervaringsdeskundige | 17-01-18 | 11:50

Die man moeten ze krom hengen met medailles

DickTurpin | 17-01-18 | 11:48 | 1
-weggejorist-
Pjotterdjotter | 17-01-18 | 13:06

Wie bij de politie of defensie gaat werken weet dat hij een speelbal van de politiek is en vroeg of laat erdoor genaaid wordt.

Rest In Privacy | 17-01-18 | 11:48 | 3

Koonkluk Huis- helaas voor de goed willende jongens ,maar diegene die weten dat zij een speelbal gaan worden van de haagse kartel schoften beginnen er niet aan ,t zijn altijd de goed opgevoede van huis uit goed willende pechvogels die de beker vergif tot op de bodem moeten leeg drinken.

gelukzoeker | 17-01-18 | 12:01

Klopt, dat is al generaties lang aan de gang en zal zo ook wel blijven.

Vesta | 17-01-18 | 12:39

Ehm. Als militair ben je altijd verlengstuk van de politiek. Als je dat niet wil moet je geen militair worden.

Beste_Landgenoten | 17-01-18 | 18:30

En de huurlingen uit Noord-Afrika staan klaar om in het EU leger te dienen....

Mark_D_NL | 17-01-18 | 11:46

Tegenwoordig roept men alleen nog pang pang maar in '07 was dat wel anders.

priks | 17-01-18 | 11:45 | 1

Ook vooral niet te hard roepen ..... die actiegroepen tegenwoordig !

Koning BongoBongo | 17-01-18 | 12:24

Misschien dachten ze dat daar ook enkel en alleen met losse flodders werd geschoten.

Swoop | 17-01-18 | 11:45 | 1

Swoop- losse flodders en de iet wat meer ontwikkelde mossels onder de duim houdende kromzwaarden niet te vergeten.

gelukzoeker | 17-01-18 | 12:05

Hij heeft het nu zelf gemeld. Weliswaar erg laat, maar kennelijk vonden ook andere betrokkenen het in 2007 niet nodig melding te doen. Althans is dit nooit openbaar geworden. Ik ga er vanuit dat bij de toekenning van de Willemsorde een gedegen antecedentenonderzoek plaats heeft gevonden. Verder is het merkwaardig dat Streetwalkcorner er kennelijk nu pas achterkomt dat Kroon niet bij het Leger des Heils werkt, maar een divisie heeft geleid waarbij het om echte oorlog gaat. Benieuwd hoe Defensie dit gaat oplossen.

Mannes | 17-01-18 | 11:45 | 3

Zou zomaar kunnen dat die Balkenbergkliek te graag zo'n Willemsorde opgespeld heeft, leek destijds al direct een spin doctor ideetje van Jack de Vries of 1 van die andere CDA'ers. Na die "cocaine in borsthaar"-verhalen en stroomstootwapens hebben ze niet voor niks direct weer een ander (Tuinman) gedecoreerd. Het is allemaal politiek, geen van de leidinggevenden kan beoordelen wat daar gebeurd is want die zitten altijd veilig ver weg van gevechtssituaties.

Watching the Wheels | 17-01-18 | 11:56

Juist, de Bilderberger kliek zit hierachter.

gato | 17-01-18 | 12:02

Mannes -Weet het zeker word een vreemde rare kromme oplossing ,kan niet anders in dit vreemde rare kromme kut land, waar de grootste leugenaar en eigenvolk hater al jaren de bende kartel hufters aanvoert.

gelukzoeker | 17-01-18 | 12:10

Een bombardement doe je uit zelfverdediging. Had hij zich dan maar aan het boekje moeten houden en bommen moeten koppen? Ik snap hem wel.

Fiasco | 17-01-18 | 11:45

Kunnen ze die Camiel Kroon geen koning en IOC-lid maken en bier laten drinken met Poetin en Kim Jong-un of doet hij alleen Zomerspelen?

Watching the Wheels | 17-01-18 | 11:45

Het is een grof schandaal! Die Willemsorde kreeg Kroon omdat hij in Afghanistan een interculturele debatclub heeft opgericht. Zowel de "mannen" als de meisjes mochten daar lid van worden, en dit was nog wel voor de #MeToo-perikelen, mind you. Sindsdien práten ze daar over hun onderlinge problemen, in plaats van elkaar in een voetbalstadion te executeren. Dat is Marco's verdienste.

Taggart | 17-01-18 | 11:44

Je wordt op een geheime missie gestuurd door de overheid. Je komt in een situatie terecht waar je eenheid en de missie gevaar loopt. Je neutraliseert het gevaar. Waar je ook voor opgeleid bent. 10 jaar later geef je het door aan je baas en die klikt het door aan het OM.
Moet het OM geen boeven gaan voor leiden?

chrisjuh | 17-01-18 | 11:44

Ik weet niet hoor, maar als je een ex-militair aanneemt die is uitgezonden geweest, dan is het toch naïef om te denken dat hij nooit geweld heeft gebruikt?

zwarte_weduwe | 17-01-18 | 11:43

Nederland leidt (beroeps)militairen op om voor dit land het vuile werk te doen. Zelf zijn vele Nederlanders niet instaat, te beroerd of te laf dit zelf te doen, kopen het via hun belastinggeld af en laten het de beroepsgroep opknappen. Deze laatste ruimt de zaak "netjes" op en dan begint het gepiep. Vaak uit de linkse hoek, die zelf met "viendje" Pronk en Koenders hartstikke voor deze acties waren. Het handwerk van een militair is geen "schoon" werk. Eerder het tegendeel en dat weten wij allemaal!

Een vrije paling | 17-01-18 | 11:41

Plausibel is, dat het OM altijd een onderzoek instelt als een(oud)militair zo een melding doet.
Toch instaat, mogelijk bewust door de media, de indruk dat het OM een heksenjacht op Kroon doet.

hfakker | 17-01-18 | 11:40 | 2

Kroon heeft zelf nu pas het voorval gemeld omdat het ( politiek? ) te gevoelig lag. (...). Mogelijk een " bevriende Afghaanse helper " moeten kaltstellen wegens verraad?

HoezoStom? | 17-01-18 | 11:45

Of omdat het besef uit heftige situaties nu eenmaal langzaam boven komt, dat het misschien niet zo ok was?
Of omdat je iets doet waarvan je de impact niet overzag en veel later die info bij je komt? En je dan pas kunt reageren etc etc
Duidelijk is dat media de suggesties weer volop laten bloeien.

hfakker | 17-01-18 | 12:10

Ik ben benieuwd wanneer eindelijk die F16 piloten die in Syrië bommen op de kokosnoten van IS strijders gooien worden aangepakt.

down | 17-01-18 | 11:39 | 4

Op de kokosnoten? Ze bombarderen toch MET kokosnoten? Dat past binnen het mandaat "gepast proportioneel geweld"

boerk | 17-01-18 | 12:28

HoezoStom?- Hoe schaamteloos kun je zijn ,er onbeschoft voor uitkomen een blanke Nederlander te zijn,tijd dat de sharia word ingevoerd hier te lande. Kan de vredige import ook eens een geweldige harde klabanus krijgen en de import aan de meerderheid helpen.

gelukzoeker | 17-01-18 | 13:24

Men investeert grote hoeveelheden belastinggeld in de training van vliegers, dus zou het zonde zijn ze dan te gaan vervolgen als gewone mensen.

O2Neutraal | 17-01-18 | 18:52
▼ 1 antwoord verborgen

Het is niet alleen de schuld van het OM maar ook van Defensie zelf. Als je weet dat het OM en de politiek je de nek om wilt draaien zodra ze kunnen houdt dan gewoon je muil over dit soort incidenten tijdens supergeheime operaties. Hoeveel staatsgevaarlijke kerels zijn er denk jij door Nederlandse commando's vanuit Kabul -verkleed in burger- vermoord tijdens geheime operaties?

enkelereisretour | 17-01-18 | 11:39

Ik begrijp de overweging van het OM heel goed. Geweld gebruiken bij een militaire operatie en daarmee een tegenstander uitschakelen kan natuurlijk anno 2017 absoluut niet meer. Nu doorpakken en ook onderzoek naar de daden van de Prinses Irenebrigade in het verleden en in het heden onze mannen in Mali en die dood en verderf verspreidende F-16's in Syrië en Irak. Daarna opheffen krijgsmacht

batvoca2 | 17-01-18 | 11:38

Een militair die geweld gebruikt, het moet niet gekker worden.

Cor Netto | 17-01-18 | 11:38 | 1

Exact. Je kunt niet allebei willen: Geheime operaties die buiten de boekjes vallen EN achteraf alles wel volgens dat boekje langs de meetlat leggen.

Beste_Landgenoten | 17-01-18 | 11:41

In een oorlog wordt geweld gebruikt.
Dit zet mijn wereldbeeld totaal op zijn kop, zeg.
Hier had ik nou nooit rekening mee gehouden.
De politiek steekt die dolk nog maar eens in de rug van defensie, net als Screbrenica, net als bij de treinkaping, net als bij de vlucht naar Engeland.
Lafaards.
Ze durven niet achter hun beslissingen te blijven staan.
Voor dat "geweld" kan je niet iemand hoofdelijk aansprakelijk stellen, maar is de politiek verantwoordelijk.

watergeus | 17-01-18 | 11:37

Gelukkig schieten we nu niet meer in oorlogssituaties maar roepen we pang, pang op bevel van D66, GL en alle overige slapjanussen. Laat ze in die pauper landen allemaal in hun sop gaar sudderen.

Therapietje | 17-01-18 | 11:37

GEENSTIJL,
Nu ik weet dat de redactieruimte enigszins is aangepast,stel ik voor om jullie stukjes in het vervolg ook maar te schrijven met een Marco Kroontjespen.

AlexMM50 | 17-01-18 | 11:36

Ik heb er enige moeite mee als een militair die werd ingezet tijdens speciale operaties in Afghanistan nu in Nederland wordt aangepakt op zijn optreden daar, door mensen die waarschijnlijk zelf nooit in dat land zijn geweest, in die omstandigheden.

Ik bedoel: Houd er dan GEEN special forces op na, als je die mannen achteraf in de zeik gaat nemen over hun acties.

Beste_Landgenoten | 17-01-18 | 11:36

Ho maar. Er wordt een onderzoek ingesteld. Standaard procedure. Dit zegt niets over schuld, onschuld, sancties o.i.d.
Jullie lijken wel wijven, met dat paniekerige gedoe.
www.telegraaf.nl/nieuws/1551069/onder...

DrumPiet | 17-01-18 | 11:35 | 3

Hij heeft het dus zelf gemeld.

DrumPiet | 17-01-18 | 11:35

Maar het is toch wel weer typisch Nederland om iemand die als "held" wordt bestempeld in oorlogstijd te gaan onderzoeken om geweld.

silentguardian | 17-01-18 | 11:51

Ik vermoed dat hen is geadviseerd geen melding te doen, zodat ze iemand konden voor dragen voor een lintje, als propaganda/reclame voor het leger.

boerk | 17-01-18 | 12:32

Altijd hetzelfde. Nederland stuurt militairen, en verwacht dat ze (door regeltjes) met de handen op de rug gebonden de strijd aan gaan met tegenstanders die volkomen wetteloos en regelloos handelen. En als er dan eens een militair daadwerkelijk effectief durft op te treden, woelt politiek correct Nederland zich in schuldgevoel en moet er een onderzoek komen. Walgelijk naïef.

Hommel | 17-01-18 | 11:34

Je wordt er niet goed van! De links progressieve deug-aapjes in de politiek bepalen dat onze jongens naar een of ander 'shithole country' (hoi Trump) moeten gaan om daar snoepjes uit te delen aan de lokale extremisten. Als dan de peop de ventilator raakt vanwege feit dat ze je snoepjes niet lekker vinden en je handelt adequaat dan zijn het dezelfde fakking deug aapjes die je gaan vervolgen wegens niet lief voor extremisten .. ofzoiets idioots.

Volgens mij wordt OM bemand door volstrekte losgeslagen SJW idioten!

iustus | 17-01-18 | 11:34

Soldaten die geweld gebruiken? Het moet niet gekker worden zeg! Weet je, hou er maar helemaal mee op met dat leger. Wij hebben er anno 2018 de mentaliteit niet meer voor. Té politiek-korrekt, té feminiem als maatschappij. Stop er maar mee.

Bigi Bana Boy | 17-01-18 | 11:33 | 3

Heb al eerder eens voorgesteld om gewoon een jaar lang met z'n allen alles te doen wat we altijd al hebben willen doen en dan massaal met z'n allen te kappen. Onze maatschappij is voorbij, klaar, the end, fin, schluss.

VeelTeSteil | 17-01-18 | 11:35

We zijn al gestopt met het leger. Het is alleen nog niet officieel bekend gemaakt omdat er nog wat JSF' s besteld zijn.

HoezoStom? | 17-01-18 | 11:39

VeelTeSteil | 17-01-18 | 11:35
Amen!

Rest In Privacy | 17-01-18 | 11:43

De Amerikanen hebben hier een mooi uitspraak (ook gebruik in de discussie over het op de knie gaan van overbetaalde ballerinas -sorry Football players- )

If you don't stand behind our troops, feel free to stand in front of them!

hangtiet met knoop | 17-01-18 | 11:33 | 2

hear hear

Steven Avery | 17-01-18 | 11:37

Hoor ik daar iemand 'Pang Pang' roepen?

kweethetooknietbeter | 17-01-18 | 11:43

Het doorgedraaide gave land, Nederland. We gaan zelfs Syriergangers ophalen in Turkije. Ja mensen, deze IS-leden waren vanuit Syrië naar Turkije gevlucht. Zogenaamde Nederlanders. Het moet niet gekker worden. Om met de woorden van Frank Drebben te spreken: my policy is, kill those bastards oftewel, nooit meer in Nederland toelaten. Paspoort hadden ze al lang kwijt moeten zijn. Succes, in de middle East.

De Evangelist | 17-01-18 | 11:32

Kroon is een voorbeeld van een sterke, vrij onverveerde Nederlander. En daar willen de poppetjes vanaf in ons totaal verwijfde kutland, waar het OM wordt bevolkt door genderneutrale amoebes, die niks liever willen dan zichzelf laten extermineren door woestijnvolken. Om het af te sluiten met: 'dank u!'

Boerkablaffer | 17-01-18 | 11:32

typisch dat dit 1 dag nadat bekend werd ,dat molukkers defensie gingen aanklagen vanwege "de punt" in de krant komt.
de overheid is een verwerpelijk gedrocht,al jaren!

pejoar | 17-01-18 | 11:31 | 1

Die indruk heb ik al vele jaren.
Daarin streven ze USSR in de tijd van Chroetsjof inmiddels ver voorbij, met die smerige lach van die Pinokkio

watmagjenogwel | 17-01-18 | 11:33
-weggejorist en opgerot-
katophetspek | 17-01-18 | 11:31 | 2

Doe je eens dat, waar je voor opgeleid bent en uitgezonden wordt, krijg je alle thuisblijvende HalveGaren achter je aan. We kunnen ons leger echt beter opdoeken.

issieookweer | 17-01-18 | 11:30

Zo is het 1 januari. En zo is het blijkbaar alweer 1 april.

kweethetooknietbeter | 17-01-18 | 11:30

Verschrikkelijk dat Openbaar Ministerie.
Beetje constant internetberichtjes van burgers onderzoeken.
Politiemensen aanklagen die hun werk doen voor ons land.
En voor de zoveelste keer een onderzoek naar een NL-militair die Nederland, maar vooral de burgers in missielanden helpen.

Klinkt bijna als "landverraad": constant je eigen mensen onderzoeken op eventuele misstappen (die voorkomen als je politieman of militair bent).
OM, ga boeven vangen in plaats van je eigen mensen "verraden".
Want wie durft er met zulke achterbakse mensen bij het OM nog te werken bij de politie en defensie.

Jan3863 | 17-01-18 | 11:30

GL/SJW/Zeikerds hebben dus gewonnen.

*aandelen Playmobil kopen doet*

hangtiet met knoop | 17-01-18 | 11:29

Militairen hebben toch wapens? (althans in 2007 neem ik aan) Wat moeten ze daar dan mee in oorlogsgebied. Aardappelen schillen of de tuin omharken?
Gelukkig hebben de huidige militairen daar geen last van want die hebben dankzij allerlei bezuinigingen niet eens bewapening, die roepen pang pang.

Memek | 17-01-18 | 11:28 | 1

Inderdaad, 'pang pang' roepen schijnt erg effectief te zijn als counter-terrorisme maatregel. Daar zijn de geleerden het wel over eens. Voordeel ook is dat je, na zo een pang-pang-actie tegen terroristen, je moreel gesteund voelt door de politiek, D66 in het bijzonder.

Bijkomend voordeel is dat veel leden van het OM natuurlijk ook uit die koker komen. Dus als je je aan de pang-pang richtlijn houdt is het risico op vervolging door de dames van het OM erg onwaarschijnlijk.

Not_again | 17-01-18 | 11:35

Onderzoek naar geweld gebruikt tijdens een oorlog in een oorlogsgebied. Nederland kennende gaan we deze held wederom publiekelijk aan de schandpaal hangen en wordt hij vervolgens ergens in 2020 van zijn onderscheidingen ontdaan.

je suis bier | 17-01-18 | 11:28

Wie zijn toch die mensen die hem niet gewoon met rust laten

Bokito ergo sum | 17-01-18 | 11:26 | 1

Hoogverraders

VeelTeSteil | 17-01-18 | 11:28

Deze held bevordert het gevoel van trots nederlanderschap (nationalisme dus) en dat kan en mag beslist niet van de Brusselse kaviaar en champagnezwelgers en hun Haagse trawanten

telelezer | 17-01-18 | 11:25 | 1

U hebt zo gelijk.

Roadblock | 17-01-18 | 12:10

Als je als politiek militairen ( special forces ) naar een Pauperland stuurt wat al niet te redden is, sta dan zelf ook eens in voor de consequenties IPV militairen naaien.

Schepvogel | 17-01-18 | 11:25

Het moet niet gekker worden, straks gaan ze in zo'n oorlog ook nog schieten.

skoftig | 17-01-18 | 11:24 | 1

Nou ja, van de Nederlanders hoeven ze niet bang te zijn, die hebben toch geen kogels?

watmagjenogwel | 17-01-18 | 11:42
-weggejorist-
worstcase | 17-01-18 | 11:24 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Het OM gaat onderzoek naar gebruikt geweld in een oorlogssituatie door mensen die je hebt opgeleid om geweld te gebruiken in oorlogssituaties. 11 jaar geleden. Gut ja het is waar maar je je prioriteiten wil leggen uiteraard. Dat er misschien een paar soldaten niet zo netjes zijn geweest naar gevangenen 11 jaar geleden ergens in een zandbak terwijl ze net zowat aan stukken geschoten zijn door diezelfde gevangenen die vlak daarvoor nog een AK47 vasthielden. Dat moeten we niet willen met zn allen. Dat er 298 Nederlandse burgers uit de lucht geschoten zijn, mjahhhhh mmmmmoeilijk verhaal daar laten we de onderste steen nog even liggen. Want EU, want Oekraïne. Maar die lonesome soldier, die eenling, die pikken we eruit en vervolgen we tot aan het gráf.

Dutchbeaurouge | 17-01-18 | 11:24 | 3

Amen. U snapt het tenminste.

lokoolokie | 17-01-18 | 11:31

Nou ja, wellicht vinden ze tijdens dat onderzoek ook dat fotorolletje nog.
Bleek het in een vergeten la te liggen.... of ga ik nu te ver?

watmagjenogwel | 17-01-18 | 11:40

Kletsverhaal zonder relevantie. Kroon vraagt zelf om onderzoek.

VerderLezert | 17-01-18 | 12:01

Naar de Kroon steken schijnt nogal een modeverschijnsel te zijn tegenwoordig.

Litsehimmel | 17-01-18 | 11:22

Een ieder die met zijn grote muil een aanklacht tegen onze krijgshelden indient over het toegepast geweld, wordt verplicht een jaar uitgezonden naar de desbetreffende locatie en zal met hetzelfde materieel dezelfde opdracht uit moeten voeren. Kijken of ze dan nog steeds hun kwetsjankverhalen ophangen. Stelletje bureauridders..

marcoplarco | 17-01-18 | 11:22

Het OM heeft zich niet te bemoeien met oorlogshandelingen op vreemde bodem. Het is al van den zotte dat na 40 jaar de mariniers die de treinkapingen beëindigden te kijk stonden voor de rechter, maar dit is helemaal een gotspe. Op oorlogsmissie gestuurd worden met het zoveelste verrotte mandaat, je maten zien sterven en dan als klap op de vuurpijl het OM achter je aan krijgen.

medusa324 | 17-01-18 | 11:22 | 4

Rechtsstatelijk heeft u gewoon ongelijk.

VerderLezert | 17-01-18 | 12:00

Wat is er mis met een krijgsraad?

Roadblock | 17-01-18 | 12:13

@VerderLezert | 17-01-18 | 12:00

Vertel ons dan even wat het "rechtsstatelijke ongelijk" van medusa324 is.

Not_again | 17-01-18 | 16:01
▼ 1 antwoord verborgen

Volgens mij heeft hij het incident zelf (vorig jaar) gemeld. Onderzoek is gewoon op zijn plaats en betekent vooralsnog niets.

Elmauro | 17-01-18 | 11:21 | 2

Dat onderzoek zou dan moeten worden gedaan door de Militaire Kamer van de rechtbank Arnhem, en niet het OM. Die laatste heeft nl 0,0 verstand van militaire zaken en kan dus niet redelijkerwijs inschatten welke handelingen wel of niet in verhouding staan/stonden met een militaire operatie onder oorlogsomstandigheden.

Litsehimmel | 17-01-18 | 11:35

Ik kan mij dat blaartrekkende onderzoek van die marinier Erik O. in Irak nog goed herinneren. Verdacht van moord door het OM in Arnhem, die geen fuck van oorlogsomstandigheden afwisten, werd hij vanaf het begin als een verdachte misdadiger behandeld.
Voor de anti-militaire linkse meute was het meteen al duidelijk: Hij had zomaar een ongewapende burger doodgeschoten.
Dit heeft zo'n impact op de procedures gehad, dat tegenwoordig militairen bij een strafrechtelijk onderzoek naar een schietincident in eerste instantie als getuige behandeld worden.

Roadblock | 17-01-18 | 13:02

"Ik heb als commandant van mijn eenheid een vijand moeten uitschakelen die een ernstig gevaar vormde voor de operatie en ook een gevaar vormde voor het leven van mijn mannen en mijzelf", laat Kroon weten. "Gelet op de grote politieke en militaire gevoeligheid en het hoge afbreukrisico heb ik dit incident lange tijd geheim moeten houden. Ik wilde en kon de operatie niet in gevaar brengen."

Daarmee is de kous af. Hoe kunnen mensen die nog nooit in oorlogsgebied zijn geweest, nog nooit een vuurwapen van dichtbij hebben gezien en zeker nog nooit hebben deelgenomen aan ultra-geheime operaties gaan beoordelen wat deze held fout heeft gedaan.

goedverstaander | 17-01-18 | 11:21 | 6

Dr_Prepper | 17-01-18 | 11:29: Onzin. U hoort tot op de dag van vandaag ook niet dat er actief geprobeerd is om het beleg van enclaves te doorbreken. Andere oorlog, zelfde type vijand, zelfde manier van opereren. Een geheime missie haal je nooit in de openbaarheid om je eigen geweten als burger te sussen. Je houdt je bek hierover, want uiteindelijk bent u ook medeplichtig. U heeft immers gestemd. U accepteerde met uw stem het beleid van de politiek. U accepteerde deze missie. Als u moreel weer in het reine wilt komen, dan gaat u naast deze Held staan om gezamelijk te strijden tegen deze rare gang van zaken. Je trapt je militairen niet in een hoek om het morele gelijk te behalen. Je staat er naast.

lokoolokie | 17-01-18 | 11:46

De kous is niet af. Kroon heeft het zelf aangekaart zodat het akkevietje niet later nog kan opsteken. Vooruitdenken... Moeten meer mensen doen.

VerderLezert | 17-01-18 | 11:58

VerderLezert | 17-01-18 | 11:58 |
Door het in de openbaarheid te brengen, is hij bij de linkse meute al veroordeeld en opgehangen. Daar is hij nog steeds de drugsdealer en de wapenhandelaar door de geweldige pers die hij indertijd ook kreeg.

Roadblock | 17-01-18 | 12:50
▼ 3 antwoorden verborgen

Dit land is ziek tot op het bot! Het is omgekeerde wereld hier, ik zou ook als militair meteen afscheid nemen van een organisatie die wel als de kippen wil uitzenden, maar links Nederland staat je wel te bespieden waar ze je op kunnen pakken, een walgelijke mentaliteit!

lanexx | 17-01-18 | 11:19 | 8

Roadblock | 17-01-18 | 12:25
U denkt ook al wat ik denk?

VeelTeSteil | 17-01-18 | 12:30

VeelTeSteil | 17-01-18 | 12:30
Ja, als ik het officiele regeringsstandpunt wil weten kijk ik altijd bij Met_Zijn_Neus_Lezert.

Roadblock | 17-01-18 | 12:33

VerderLezert | 17-01-18 | 12:19
DKS, ben jij het? Ik had je niet herkent zonder bril!

Cobalt bomb | 17-01-18 | 15:46
▼ 5 antwoorden verborgen
-weggejorist-
De Griek | 17-01-18 | 11:19 | 2

Iemand van het OM wil weer lekker scoren en carrière maken over de rug van een Nederlandse held.
Alle Nederlandse helden en iconen dienen van hun sokkel getrokken te worden , iedereen die zijn nek heeft uitgestoken moet kapot... stelletje gore nihilisten.

pontius | 17-01-18 | 11:19 | 1

Onzin, Kroon heeft zelf het gebeurde gemeld om het zo te laten onderzoeken.

VerderLezert | 17-01-18 | 11:56

Grappige foto waarop duidelijk te zien is dat Nederland destijds al rond liep in afgedankte desert uniformen. De VS was toen al overgestapt op ACU en MARPAT camouflage, Nederland loopt nog rond in die ouwe meuk uit 1991.
* telefoon opnemen doet *
Oh, 1991 belt of ze hun uniformen terug mogen hebben.
Wat een armoe. Als ik het trouwens goed heb begrepen, heeft Kroon dit voorval zelf gemeld.

Bakkeleures | 17-01-18 | 11:19 | 5

Zeur verhaaltje, niemand belt en de uniformen van de KL werden gewoon in Nederland gemaakt. De US liet zijn uniformen ook in Nederland maken bij Ten Cate.

VerderLezert | 17-01-18 | 11:55

VerderLezert | 17-01-18 | 11:55
Je weet er geen reet van NietVerderLezert.
www.geenstijl.nl/3781631/nederland_te...
Trouwens in Uruzgan liepen die gasten met het woodland bokketuig over hun woestijncamo uniform heen. Centenkwestie.

Roadblock | 17-01-18 | 12:31
▼ 2 antwoorden verborgen

de overheid heeft blijkbaar nog een rekening met Kroon t vereffenen

Drkildare | 17-01-18 | 11:18 | 1

Dat denk ik ook, hij weet teveel, narcotica.

gato | 17-01-18 | 12:46

Onderzoek naar geweld in oorlogsgebied.... ja dat lijkt me een interessant gegeven.

Koning BongoBongo | 17-01-18 | 11:18 | 1

Wat verwacht je anders van een land dat 335 jaar lang oorlog kan voeren zonder ook maar één kogel te lossen? https://nl.wikipedia.org/wiki/Driehonderdvijfendertigjarige_Oorlog

Jostifiel | 19-01-18 | 09:07

Het OM zoekt naar de kroon op haar werk.

Rest In Privacy | 17-01-18 | 11:17

Hij is geen verdachte. Het OM onderzoekt een gemeld incident waar we niets van weten want geheime operatie. Prima toch? Laten we eerst eens even afwachten waar zij mee komen voordat we conclusies trekken. Of is dat te logisch beredeneerd en vinden wij dat militairen gewoon volkomen apeshit mogen gaan in oorlogsgebieden? Kan ook natuurlijk.

Mocro070 | 17-01-18 | 11:16 | 2

Tien jaar later! Dan stinkt het van de bijbedoelingen. En dan klaagt Defensie nog dat er zo weinig sollicitanten zijn ...

Synecdoche | 17-01-18 | 12:55

@Synecdoche | 17-01-18 | 12:55
Het ligt meer voor de hand dat het ministerie weer volkomen incompetent blijkt te zijn. Dan dat er opzettelijk en bewust gehandeld wordt.

Mocro070 | 17-01-18 | 13:41

Militaire Willemsorde voor wat hij in oorlogsgebied heeft gedaan ... Held!

Maar ja, geweld tegen moslims mag niet meer en dus moet Kroon worden kapotgemaakt.

Wat is het toch een GAAF land!

James Lastig | 17-01-18 | 11:16

Na J.P. Coen, Witte de With nu ook Kroon. Alles moet stuk geloof ik.

Rooddraakje | 17-01-18 | 11:15 | 1

Inderdaad.

MAURIK | 17-01-18 | 11:17

Laat ze die onderzoekscapaciteiten inzetten tegen de IS leden die hier vrij rondlopen. Die hebben geweld gebruikt op een schaal waar de honden geen brood van lusten.

dyslexieman | 17-01-18 | 11:13 | 2

Amen!

Kris | 17-01-18 | 11:16

Nee, die halen ze liever hier heen, inplaats van ze geruisloos af te knallen zoals Frankrijk, Engeland en Amerika doen.

Roadblock | 17-01-18 | 13:11

Heb je eindelijk weer eens een held, moet en zal die ten val gebracht worden. Zo kennen we Nederland weer.

Stijlicoon | 17-01-18 | 11:12 | 5

Hier MOET wel een D66'er of GL'er achter zitten, kan niet anders. En aangezien Beatrix hem zelf heeft geridderd zullen ze hem niks kunnen maken.

Keyboardspeler | 17-01-18 | 12:09

VerderLezert | 17-01-18 | 11:53 |
Oh? En wie heeft het toen weer aan de pers gemeld?
Dit is gewoon de 2e poging van het OM om karaktermoord te plegen.

Roadblock | 17-01-18 | 12:44

VerderLezert | 17-01-18 | 11:53
Waarschijnlijk onder het motto 'ik vertel het zelf wel voordat ik het mes in mijn rug krijg'

miff | 17-01-18 | 14:11
▼ 2 antwoorden verborgen

* Newsflash *

In een leger wordt tegenover de vijand geweld gebruikt!!1!1one!

Je vraagt je werkelijk af hoe sommige mensen in het dagelijks leven uberhaupt kunnen functioneren als je hierover verbaasd zijn...

Balsaq | 17-01-18 | 11:11 | 2

Nee, net zo lang 'Pang!' roepen tot ze het inzicht verkrijgen dat geweld niets oplost.

Stompe_Loeres | 17-01-18 | 16:08

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken