achtergrond

Geenstijl

Reclame veroorzaakt schisma bij NRC Next

loekideleeuwdoethetmetdementeomas.jpg Advertenties en NRC Next. Het blijft een lastige combinatie. Aan de ene kant wil het Egeria-melkkoetje spannende onderzoeksjournalistiek combineren met duiding en ander hoogstaand nieuws voor de intelligente confettigeneratie. Aan de andere kant mag dat natuurlijk niet teveel kosten. Sterker, er moet gewoon verdiend worden op de NRC-burelen. Dat gebeurt via advertenties. Kost een paar x tienduizenden euro's. Maar dan mag ieder bedrijf uitgebreid zijn waar in de NRC-katernen komen aanbieden. Zo ook ooglaseraar VisionClinics. Die kochten onlangs twee pagina's van de afdeling Sales om via een groot lovend artikel hun uiterst betaalbare lasertechnieken aan de man te brengen. Alleen had een aantal lezertjes blijkbaar niet door dat ze een door een reclamebureau bedachte en door NRC afgerekende advertorial zaten te lezen. Er stond boven het artikel behalve 'Advertorial' namelijk ook 'door onze redacteur' vermeld. Gevolg: een paar (5) boze brieven en tweets (10) waardoor hoofdredacteur Rob Wijnberg zich vandaag geroepen voelt om nogmaals uit te leggen dat dergelijke ads heus niet ten koste gaan van het journalistieke topproduct dat NRC Next heet. Dat is diezelfde Wijnberg die reclame onlangs een "rechtse hobby" en "een geïnstitutionaliseerde vorm van liegen" noemde. Maar conform onze kuchende man in regenjas is deze verkapte mea culpa van Robbie helemaal niet gericht op het lezersbestand (netwerkgeneratie filtert reclame immers automatisch) maar op de steeds ontevredener wordende NRC-journo's, die het zat zijn voor een verbloemde advertentiefuik te tikken. Die begrijpen blijkbaar nog steeds niet dat zo'n VisionClinics hun reisjes naar de journalistieke brandhaarden in Tjoekitjoekistan financiert. En dan gaat 40% van de inkomsten nog op aan bezorgingskosten ook! Dodebomenjournalisten, wat zijn jullie toch heerlijk wereldvreemd grappig.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.