Inktpolicorprijs mocht niet naar de beste cartoon

Vergeef ons, maar we gaan hier en nu ff lekker zeiken over een niet toegekend kutprijsje voor een tekeningetjeswedstrijd waar Claudia de Breij de jury van deed. Er valt namelijk een punt te maken over satire slopende policor waar die prijs aan lijdt.
Een eervolle vermelding. Dat kreeg bovenstaande Cortés-cartoon, en meer niet, bij de uitreiking van de Inktspotprijs. Een poepsaaie Fokke & Sukke waar drie man voor nodig was om te maken en die desondanks het niveau van een dertien in dozijn twittergrap niet ontstijgt (maar dat konden zij niet weten want ze blocken iedereen de moeder), pakte de winst. OK dit klinkt ongetwijfeld een tikje rancuneus omdat Cortés een beetje van ons is en we hem dus die prijs wilden zien winnen. Maar dat is het niet. Want lees ff wat juryführer Claudia de Breij over bovenstaande, schurende maar zeer treffende tekening in het juryrapport schreef:
"Mijn reflex de tekening terzijde te leggen komt doordat ik graag de mensen wil geloven die zeggen ‘zo’n terrorist heeft voor mij niets begrepen van mijn geloof.’ Dus in deze prent zie ik een werkelijkheid weergegeven die ik liever niet zo zie. Toch bleef ik eraan denken, de weken na het juryberaad. Want ja, beide kreten vallen, net als in deze prent, maar al te vaak in dezelfde context. Dat maakt dit een ijzersterke prent. Het gaat niet om wat ik wil zien, of wil geloven, of wil vinden; wat Cortés hier messcherp aantoont is dat er twee werkelijkheden naast elkaar bestaan, en dat dat bloederig schrijnt. De prent is zelfs zo sterk dat ik mijn mening loslaat en alleen nog maar kijk, zonder direct zelf zo nodig iets te moeten vinden. Door deze prent [moet ik toegeven] dat het niet gaat om stokpaardjes, maar om goed te kijken wat er staat – en dat proberen te begrijpen. Dat verdient een eervolle vermelding tijdens de uitreiking van de Inktspotprijs omdat dat is wat onze tekenaars zo onmisbaar maakt in het democratisch proces: we schieten er niet zoveel mee op elkaars ideeën bij voorbaat bot af te wijzen. We moeten elkaar niet bot maken, maar scherp houden."
In het rapport (pdf) staat over de winnende FokSuk iets over de werklust van de makers, vermoeidheid over het nieuws en "goeie grap". Meer niet. Bovenstaande beschrijving is wat ons betreft PRECIES waarom Cortés had moeten winnen, want zijn tekening zette haar aan het denken én confronteerde haar met haar (gewenste) wereldbeeld. Complimenteuzer kun je niet zijn over een cartoon. Maar ja. In de jury zaten behalve De Breij ook saaie NOS-laaf Joost Vullings en VICE überdeughipster Casper Sikkeneur. Zodat je zeker weet dat een cartoon die oorspronkelijk op GeenStijl verscheen, kansloos blijft voor de winst. Hoe goed ie ook is. Want anders winnen de islamkritici, gaat er bij proxy een prijsje naar GeenStijl, en moet er bovenal erkend worden dat de vele jihadisten die met hun Palestijnse rijbewijs zware voertuigen huren om door mensenmassa's op promenades en in koopgoten te ploegen, misschien toch iets met de islam te maken hebben.
En die drie uitgebluste vogeltekenaars? Die zagen we op het Staatsjournaal heel stoer roepen dat ze het stom vinden om prijsjes aan tekeningen te geven, namen het prijsje desondanks wel in ontvangst en togen bovendien ook nog trots met hun prijsje naar Pauw (ook een vogel). De eervolle vermelding voor Cortés werd niet vertoond bij het NOS “Dit is Fokke en dit is Sukke” Journaal. Dus zo eervol was ie nou ook weer niet.
NOOT: Dit topic kwam tot stand zonder medeweten van, of overleg met Cortés (die vorig jaar overigens derde werd met een Merkel-cortoon). Het is *onze* huilie-huilie over de Inktpolicorprijs, niet die van hem.
Social
Social
Social
Reaguursels
InloggenEen item van Peer Ulijn. Dan weet je dat de NOS wil zeggen 'neem dit niet al te serieus'.
Cortes + 100, want internationaal begrijpbaar en vlijmscherp.
Geen roze bril voor IS-apologeten.
Iedere NL-cabaretier staat standaard met een depressie act op het toneel.
Want bij het algemeen gebrek aan echte humor in NL word je depressief, laat staan van een cultuur die elk briljantje de nek omdraait.
De winnende cartoon:
Twee stoners op het strand aan het chillen, met zero effect.
Great. Felicitates.
NOS journaal toont 1ste, 2de en 3de prijs en eervolle vermeldingen maar niet Cortes. Deze actie van het NOS kan wat mij betreft zo in het zwartboek van het NOS journaal wat Arnold Karskens aan het maken is.
Kan dumpert niet de Gregorius nekschot award instellen?
Fokke en Sukke zijn køt. Maar Cortez is ook niet helemaal ok. Een vriend van me had een cartoon gemaakt over #caviaspijkeren, paar weken later kopieert mijnheer Cortez hem min of meer. Toen hij Cortez hierop aansprak op Twitter werd hij direct geblockt. Voor mij is hij door de mand gevallen.
Was dit subtiele kunstwerkje te laat voor de inzending?
i.imgur.com/SrnAsGd.jpg
Wat de oude garde aan tekenaars en juryleden ook erg in de weg zit is hun purisme. Een cartoon moet getekend worden met kroontjespen of beter nog houtskool: ieder spoor van Photoshop of digitale media is: exit. Gaap.
Vanzelfsprekend heeft de cartoon van Fokke & Sukke in linkse kringen gewonnen, nl. 3/4 van de tekening ontkent het ware islam-sekte probleem, dit in tegenstelling tot de tekening van Cortes welke de crux volledig weergeeft. Als ze de tekening van Cortes hadden laten winnen dan moeten ze hun eindeloze leugens toegeven, en dit is nu eenmaal vreselijk moeilijk voor pathologische leugenaars met een betonplaat voor hun harses.
Je moet helemaal geen gebruik meer willen maken v.d. linkse infrastructuur, mensen met gezond verstand zoeken hun eigen vrienden uit, zetten hun eigen structuren op en kiezen hun eigen informatie kanalen. Stap uit dat Gesticht wat links populisme heet. Een dikke plus voor Cortes!
Fokke en Sukke waren ooit - lang geleden - inderdaad leuk. Tegenwoordig niet meer, en deze prent is gewoon saai. Niets bijzonders aan. Maar ach, u kent dat wel hè, de ons-kent-ons factor is kennelijk ook bij de deze 'prijs' torenhoog.
Die prent van Cortez is bijtend, in-your-face, totaal niet-policor en had een terechte winnaar moeten zijn. Het lijkt er sterk op dat de 'jury' dat ook besefte, en hem daarom toch maar een 'eervolle vermelding'heeft toegekend, om nog enigszins het verwijt van policore bevooroordeeldheid te kunnen vermijden.
Helaas, beste jury - IK trap er niet in!
Uitstekend commentaar van Oppenheimer overigens!
Man man man wat een slappe winnende cartoon. Als een lauwe scheet in een nat washandje. Het ruikt naar het Suske en Wiske gehalte van de Nederlandse stripwereld (die nog steeds stiekem hoopt dat digitale media zullen overwaaien) en een 'oppassende jury' hoort sowieso niet in een cartoon contest thuis. Maar goed, wat kun je anders verwachten van een land waar de dagbladen te schijterig zijn om een mohammed cartoon af te drukken, zelfs als het een relevant nieuwsfeit betreft, en s lands beste cartoonist Collignon alleen linkse grappen durft te maken.
.. al die belangrijke cultuurprijzen, gouden kalveren, Edisons en Oscars en meer van dat, inclusief de Nobelprijs, gaan al jaren nergens over. Een stel linkse broeders feliciteren elkaar en wie het meest nikszeggende dogma het leukst presenteert wint de prijs.
Jammer dat er zoveel geld in omgaat en dat die linkse broeders daar, zoals zij gewend zijn, zelf geen cent van inleggen.
De verstikkende dominantie van politiek correct links houdt het verbazingwekkend & verontrustend lang vol, in dit land - en in heel West-Europa trouwens.
Er zal nog veel tijd, energie & moeite voor nodig zijn voor mensen met Gezond Verstand, om de bloedvaten van de samenleving die zwaar zijn dicht geslibt met linkse plaque, weer open te krijgen.
Als dat niet lukt, of te laat lukt, is een infarct onvermijdelijk. Met alle blijvende schade van dien.
Wir sind alle Gregorius Nekschot.
Maar waarom in het Duits?
Omdat trollen vaker als het toeval toelaat cijfers in hun nick gebruiken.
Het is het verschil tussen kunst en kitsch, tussen literatuur en lectuur. Dat onderscheid Cortez boven al die anderen. Hij steekt er meters boven uit.
Stickers maken van de Cortes cartoon en heel NL volplakken,dat niemand zijn ogen kan sluiten.... incl. het mediapark !
Oppenheimer heeft precies op tijd aan zijn stutten getrokken. En bij Inktspot staat iedereen totaal voor lul, iedereen.
@His Lordship | 27-09-17 | 12:51
Ik ben het niet helemaal met je eens. Een cabaretière die al jaren "deugt". Die nu iets dergelijks durft te schrijven, die aan het nadenken gezet is door de cartoon. Ok, eigenlijk zou de cartoon alleen daarom al moeten winnen, maar er zitten nog er nog 2 in de jury. Uiteindelijk is het de Breij die ervoor gezorgd heeft dat de Cortoon een eervolle vermelding krijgt. Anders was het helemaal niets.
Als ik daar zo over nadenk, dan denk ik, respect voor Claudia de Breij. Durven toegeven dat je op zijn minst over je wereldbeeld bent gaan nadenken, bij dit onderwerp, dat is in die kringen al ontzettend not done. En dan dit opschrijven: Bravo.
Respect Nijman! Zo is Cortoon alsnog de winnaar in mijn ogen qua aandacht! En terecht!
Hoogste tijd voor een cartoon over de Inktspotprijs
Zolang je prenten binnen de lijnen blijven i.t.t. een Gregorius Nekschot mag je clap clap clap anno 2017 in je handjes klappen dat je niet door 6 gewapende ambtenaartjes van je bed wordt gelicht.
Claudia de Breij, met haar 'Mag ik dan bij jou' : als in: 'blijven naffermaffen'. En een bommetje onder je samenlevingkje leggen. Maar niks heeft nooit niks met islam te maken, niks`niet, nooit, onwezenloos niets praktisch onmogelijk en dus onislam. Wolla.
Doorgaans worden dat soort prijzen niet gegeven de beste [vul maar in] maar aan vriendjes.
En over vriendjes gesproken; de Tweede Kamer houdt een plenaire debat over: 'voorstel van wet van het lid Van Raak tot verandering in de Grondwet, strekkende tot opneming van bepalingen inzake het correctief referendum'.
bron/live: www.tweedekamer.nl/debat_en_vergaderi...
Triest. De makers van Fokke en Sukke zijn imho een stel doorgesnoven varkens. Totaal geschift ook. Het bijbehorende twitteraccount lijkt te worden gerund door een psychotische lobotomiepatient met hondsdolheid.
Als je Foksuk-liefhebbers naar dat Twitteraccount doorverwijst, of je apt eens wat screenshotjes, zijn ze overigens meteen fan-af. Daar kan geen helderdenkend mens achter staan.
Minder woorden besteden aan de hoofdprijs van aan een eervolle vermelding. En dan zeggen "Toch bleef ik eraan denken, de weken na het juryberaad". Dus die plaat heeft je geraakt! En mij ook want om FokSuk grinnik een keertje terwijl die van Cortes met elke keer raakt, met de kracht van een voorhamer.
Deze cartoon van Cortes is zo goed dat hij ook onmogelijk kon winnen: hij is namelijk te confronterend voor de culturele elite van de hoofdstad. Maar daarom zal de cartoon wel legendarisch worden en nog tot in lengten van jaren her en der verschijnen. De winnende prent van Fokke en Sukke zal daarentegen snel vergeten zijn.
En zo wordt de massa beïnvloed/geïndoctrineerd gehouden.
Er is geen aanslagen probleem...
Zie de winst van Merkel en bij onze formatie....
Nu ik erover nadenk, hier is echt over nagedacht. De jury kan achteraf zeggen dat Cortes gewoon in de prijzen is gevallen, terwijl dat voor iedereen die er omheen wil kijken onzichtbaar is.
Een typisch geval van having the cake and eating it.
Deze politieke lafheid van de "jury" kan in tientallen cartoons perfect 'verwoord' worden.
Ik kan mensen die koste wat kost een positieve kijk op de zaken willen houden best waarderen; echter niet wanneer zij zich in een machtspositie bevinden.
Fokke en Sukke die winnen zou een graadmeter moeten zijn om je van de nominatielijst te laten schrappen.
Wanneer spotprenttekenaars het belangrijkste onderwerp mijden - begrijpelijk misschien- kan er geen spotprentenprijs meer zijn. Wanneer die dan ook nog eens uitgereikt wordt door een politiek correcte cabaretière is het helemaal een farce.
"Banden worden gemaakt van links-rubber" dus Cortez is af ...
"Dus in deze prent zie ik een werkelijkheid weergegeven die ik liever niet zo zie." Toch sportief. Om tussen neus en lippen door toe te geven dat je deugreflex en politieke vooringenomenheid je tot een partijdig en dus waardeloos jurylid maken.
Triest policor gedoe, maar dat had je kunnen verwachten. Cortés verdient het maar zal nooit een prijs winnen omdat de linkse kerk bepaalt. Welkom in NeDDRland.
Het was dit keer een oevreprijs voor Fokke & Sukke, die vaak en zeker dit keer veuls te veul woorden nodig hebben om hun 'grap' en/of punt te maken. Cortes kan het meestal af zonder woorden. Daarom heet het ook een tekening/cartoon. En niet essay.
Ik zie het probleem niet zo. Vind het stukje van De Breij wel interessant en eerlijk, en inhoudelijk lijkt me dat een compliment voor Cortes. Dat de NOS in het journaal geen aandacht besteedt aan eervolle vermeldingen: dat is toch helemaal niet raar? Daarbij: als ze dat bij een onderwerp dat 'ons' minder interesseert wel zouden doen - een anti-Trump cartoon of zo - dan zouden we daar weer boos over zijn.
Voor de reaguurders die een complot zien een stukje geschiedenis: Bertrams won de prijs in 2015 met een pro-Hebdo, anti-Islamist prent, dus dat een Islamkritische cartoon per deifnitie niet kan winnen is ook niet waar.
Ik vond deze Fokke & Sukke inderdaad ook niet interessant. Het riekt een beetje naar een oeuvreprijs. Dat gebeurt soms; Al Pacino won zijn Oscar ook voor Scent of a Woman.
Als je 3 volwassen mannen nodig hebt voor 1 tekeningetje, verdien je per definitie geen prijs. Als jij nu het tekstballonnetje tekent, doe ik die eendjes en schrijft jij het tekstje.
Probeer niet te grappig te reaguren op dit topic.
Voor je het weet wint Fokke & Sukke volgend jaar weer de prijs met jouw grap!
Moet je blij zijn met een prijs afkomstig van deugmensen? Het niet krijgen van die prijs is juist de bevestiging dat het een goede prent is.
Toch is die Fokke & Sukke best goed, bijna altijd eigenlijk. Die van Cortes is wel bijtender en idd beter.
De winnende cartoon is niet slecht. Snedig zeg maar.
Maar niet grappiger en zeer niet maatschappij-kritischer dan menig reaguursel hier op GeenStijl. Gewoon een standaard 'pagina 3' grap.
De winnende cartoon drijft spot met de MSM maar de spot drijven met islam zelf daar durft de wedstrijdcommissie niet aan. Laf is dat!
Het kan je ook "dwingen tot nadenken" en vervolgens kom je toch weer uit op de goedgelovige ontkenning. Terwijl dit toch wel degelijk op basis van letterlijke nterpretatie van deze Islamitische ideologie gebeurd?
18 jaar lang Demense vervelen met alsmaar flauwer wordende grappen, om vervolgens publiekelijk de Reach Around Award in de roomwitte bilspleet geschoven te krijgen. Nou eh... Proficiat.
*klap*
*klap*
*klap*
Uit het jury rapport:
Vier eervolle vermeldingen, waar er in het boekje drie staan. Het was al gedrukt
toen er nog een wijziging kwam. En dan de vierde en laatste eervolle vermelding, die dus niet in het boekje staat. Soms komt een inzicht niet direct. Toen we in dat kantoortje in het NRC-gebouw rondkeken, was deze tekening een van de velen waarvan ik persoonlijk dacht dat het geen kanshebber was.
Cortés, ‘Een band met terreur’. Geenstijl.nl, 19 december 2016
Wat een mooi links tieffe s landje zijn wij toch maar mooi geworden, duizend vloeken en hakbar s nog aan toe.
Gaan zitten janken om een prijsie, doe eens volwassen. Je hebt toch genoeg aan de waardering van je fans en volgers.
jij, hoop dat je t snapt!
Ze vergeten te vermelden dat het islamitische aanslagen zijn zoals de koran het voorschrijft om de ongelovigen te onderwerpen.
Dan en niet anders hadden ze die prijs verdient.
Een spotprent moet meer zeggen dan 1000 woorden. Beetje redundant om er dan alsnog 1000 woorden aan te besteden. Tekening zegt alles, klaar.
Man man man die spotprent van Cortez is 100 keer beter en bovendien steekt Cortez meer tijd in zijn werk. Qua tekenwerk en qua denkwerk.
Fokke en Sukke is matig getekend, nauwelijks grappig en altijd binnen de lijntjes.
Voor dit soort slappe tekenaars WEL prijzen maar voor ECHTE spotprenters NIKS.
Ja misschien de kogel zoals Charly Hebdo.
REAGEER OOK