Cijfertjes. Zo blut is Defensie
Cijfertjes. Ze schijnen er toe te doen. Maar van met name overheids-cijfertjes begrijpen luttele stervelingen doorgaans nog minder dan van het feit dat Dave Roelvink nog steeds optreedt. Gelukkig zijn er mensen die daar voor doorgeleerd hebben, en die al die tabelletjes dus even doorlichten voor demense. Want de betonrot binnen Defensie is helaas nog dieper dan we al durfden af te leiden uit al die eindeloze beltrekkings door (veelal vertrekkende) hoge Defensie-lieden. Zo is kost dossier JSF bijvoorbeeld 550 miljoen euro meer dan er in 2016 begroot was. Maar 75 miljoen euro van dit tekort wordt veroorzaakt door de ongunstige dollar-euro-koers. Moet je ook maar net snappen. Door bepaalde "valutatermijncontracten" aan te gaan kan men zich indekken tegen deze risico's, maar "Het probleem bij de F-35 is dat deze niet in één keer wordt aangeschaft, maar in delen. Dit zorgt onherroepelijk voor fluctuaties in het budget, als dit wordt opgesteld voor een periode waarbinnen meerdere valutatermijncontracten worden aangegaan. (...) Dit betekent dus onherroepelijk dat niet alleen de euro-dollarkoers een punt van zorg wordt (door de versnippering in valutatermijncontracten), maar dat gelet op de huidige koers het ministerie rekening moet gaan houden met minder toestellen. Toch zijn 37 toestellen het minimale aantal wat Defensie nodig heeft om de huidige taken uit te kunnen (blijven) voeren." Maar ook met de huidige F16-vloot is meer mis dan in orde. "Zo zijn vlieguren naar beneden geschroefd (tot zelfs beneden de geldende NAVO-norm van 180 uur) en is er al enige tijd een zeer beperkt aantal toestellen (soms zelfs niet één toestel) beschikbaar voor training. Hierdoor zijn Nederlandse F16 piloten niet altijd volledig inzetbaar. Zo dient men meerdere taken met hetzelfde vliegtuig uit te kunnen voeren (bijvoorbeeld bombardementen en luchtgevechten) maar door gebrek aan trainingscapaciteit wordt er simpelweg niet altijd meer geoefend." En helaas is het voor onze boots on the ground al niet veel beter. Misschien eigenlijk juist zelfs nog veel slechter. "Intussen hebben militairen de afgelopen jaren op missie vaak te maken gekregen met ontbrekende basisbenodigdheden: schoenen, scherfvesten, overalls in woestijnkleur, jassen noem het maar op en het ontbreekt. Soms moeten militairen op missie bij de coalitiepartners bedelen om spulletjes. Het levert de Nederlandse krijgsmacht de weinig charmante bijnaam beggars army op." Ooit de schrik van de zeven zeeën, verworden tot een bedelaarsleger. Lees het gehele (uitermate leesbare) rapport, alhier.
Reaguursels
Inloggen@Een vrije paling | 04-06-16 | 19:28 "Simpele vraag aan de jonge generatie: Wat zou jij van de overheid verwachten en/of zelf doen, indien een agressieve (buitenlandse) mogendheid dreigt Nederland aan te vallen?"
.
Als Nederland volop een democratie zou zijn en landsgrenzen had om te verdedigen, de regering niet aan grove uitbuiterij en misleiding deed, het land niet was gekoloniseerd door een regressieve tegencultuur en ook niet zou zijn bezet door Brussel, het despotische animeermeisje van Washington, en de NAVO nog een verdedigings-organisatie was zonder geflipte opruiende strangeloves aan het roer, en er niet op ieder incorrect woord een twitterpolitie zou aanbellen, of een dagvaading zou ploffen namens een volkomen psychisch gestoorde linksmob, dan zou ik zeggen: waar is mijn machinegeweer, dat zal ze bezuren.
Lol @ blackadder
plaszak | 05-06-16 | 11:06
Solidariteit is leuk, zolang het niet bedreigend is voor mij of de mijnen. Laat jij je kinderen sterven voor Europa?
Onvoorstelbaar dat een land zichzelf zo actief naar de kloten kan helpen. Ik begin me meer en meer te schamen een Nederlander te zijn. Mijn vader en grootvader waren beiden in actie tijdens WW2. Die draaien zich om in hun graven. (Waarvan dat van mijn grootvader in het Verre Oosten ligt.)
Geeft niet. Juncker bouwt aan een EU leger.
De schrijfster van ftm.nl gaat ervan uit dat de JSF bij levering wordt betaald. Dat is niet waar. De eerste 8 worden dit jaar al betaald.
Het klopt dat je meerdere taken moet kunnen, maar als je zes maanden in Afghanistan verkenningen hebt zitten doen, dan ben je in 1 ding heel erg goed, dat is verkenningen doen. Voor een QRA is die piloot ongeschikt en moet weer opgeleid worden daarvoor en als je die 220 uur niet kan halen dan sta je aan de grond. Dat zijn die "spook-piloten". Ze zijn er wel, maar vliegen niet.
Volgens mij is de NAVO norm voor piloten 240 uur. Wij schommelen al jaren op 180/220 uur.
220 uur is nodig voor "combat-readiness". Haal je dat niet dan kom je niet in aanmerking voor QRA en of buitenlandse missie.
Kan je dat aantal niet halen of zit je op je max, maar je bent niet combat-ready, dan mag je schroefjes tellen of koffie zetten.
Geen enkel land koopt de JSF in 1 keer. Dat kan ook niet want daar is de productiecapaciteit niet voor.
Aan het einde van dit decennium gaat de productie naar 60 toestellen per jaar, maar daar zitten ook de andere varianten tussen en natuurlijk de toestellen van de partners, plus het feit dat de Amerikanen ook hun eigen oude toestellen gaan vervangen.
Je kan overigens bij geen enkel fabrikant in 1 keer zoveel toestellen bestellen.
De Amerikaanse legertop wil een hogere productie, want zij vrezen dat ze een vloot van minimaal 1900 toestellen niet meer kunnen handhaven. Bovendien worden de toestellen dan goedkoper. Maar dat stuit op politiek verzet, want stel je zit straks met zeg 500 JSF en die moeten dan tzt allemaal met terugwerkende kracht geüpdatet worden naar de nieuwste stand van zaken en dat kost ook wat.
Impasse dus.
verhelderende lijstjes en.wikipedia.org/wiki/List_of_countri...
@m@rkus | 04-06-16 | 21:34
Lekker solidair met je landgenoten, NSB'er.
@du Roi Soleil | 04-06-16 | 22:11
Ik ken de kerel die verantwoordelijk was voor het zwaar materieel destijds. Civilist. Hele relaxte, vriendelijke kerel. Luizenbaantje.... totdat er wat kapotstuk ging. Verandert ie in een chagrijnig stuk vreten, want dan moest ie aan de bak. Want in Nederland staat alles stuk, is ingepakt voor verkoop, of wordt gesloopt voor onderdelen en dan moest ie inderdaad naar het buitenland. Duits lullen en zo. Zou ik ook chagrijnig van worden.
Hou es op met linken naar die lui van POGO. Dat is een organisatie linkser dan de SP en het zijn bovendien geen "experts". Die zijn nog nooit van hun leven in de buurt van een cockpit geweest. Laat staan die van een F-35.
Het Vijfde Wiel | 04-06-16 |
Het is geen dreigement, maar een feit: mochten zaken hier ooit mis gaan, helpt geen enkel Nederlands leger. Dan moet je gewoon weg zijn.
Als er oorlog uitbreekt zitten de kerken ook weer vol, met andere woorden we zijn te verwendt geworden en zien het paard van Trioje pas als het te laat is. (Althans de volgevreten elite ziet het niet.)
De Nederlander is nogal krijgshaftig ! Destijds was je een held als je met S5 niet in dienst hoefde.
Stoppen met ontwikkelingshulp aan al die bananenrepublieken en geen geld uitgeven aan cultuur.
Ik zeg stoppen met ontwikkelingshu
Die Amerikanen zijn niet gek. Eerst dollars printen en de Nederlandse overheid verleiden tot de aankoop van JSF's en dan na de verkoop een mannetje van Goldman Sachs aan het hoofd van de ECB hetzelfde laten doen, zodat de euro minder waard wordt en er meer euro's afgerekend moeten worden www.ftm.nl/artikelen/creatief-boekhou... . Als we die speeltjes van Jack de Vries www.ftm.nl/artikelen/de-jsf-afleiding... nou niet hadden gekocht of in euro's hadden kunnen kopen en wat minder bommen in zandbakken zouden gooien, dan zouden we geen pang pang hoeven roepen. Hier dat eeuwige gel*l over zogenaamde bezuinigingen www.cbs.nl/-/media/imported/images/20...
Defensie is al jaren een afvoer putje van nl politiek.
Mense mense de juiste krijgersmentaliteit heeft niks met de duurste hippe skispullen te maken of met de wisselkoers euro dollar voor valuta contracten.
Vervang de JSF door VBIED, de Meindl door een flip flop, Supreme door dagelijks couscous, de Volkswagen Amarok door een derdehands Toyota Land Cruiser, de HK416 door een roestige AK47 en je kan het nog steeds als zandhaas opnemen tegen een coalitie van moderne krijgsmachten. Daarentegen op nationaal politiek niveau wonderbaarlijk hoe jarenlang bewust de defensie gevechtskracht door de politiek is uitgehold waar anderzijds zonder schroom de blanco chequeboek wordt getrokken voor miljarden steun naar Griekenland en Turkije - no one loves the army until the enemy is at the gate -
Het lederlandese leger was natuurlijk altijd al lachertje het enigste waar het goed voor zou kunnen wezen is het bezetten van denhaag om ons te verlossen van onze onderdrukkers
We hebben geen leger meer nodig... we rollen gewoon om en liggen dood voor iedereen die hierheen komt en een grote muil op zet... Geen trots meer, geen ruggengraat, geen ziel... we zijn een hol land geworden! Triest...
Toch apart. Wij betalen relatief gigantische bedragen aan belasting, maar bij elke sociale voorziening komt te kort. Politie is ondermaat en onderbemand. De kosten van ziektezorg worden steeds meer op de gebruiker geplaatst. Defensie is niets meer van over. Infrastructuur stelt niets voor. Educatie is geen recht meer. Mensen met een handicap moeten in de bijstand tenzij 100% afgekeurd en totaal invalide. Waarom kan dit wel allemaal in landen waar je veel minder belasting betaald?
Wat krijg je nog terug voor je geld? Een hoop bureaucratie vanuit Den Haag en Brussel waar niemand op zit te wachten. Toch stemmen we in elke verkiezing weer netjes op alle bureaucratische gevestigde partijen die ons belastinggeld zien als vrij te besteden beloning.
Goh wat jammer is dat, nu kunnen we niet meer elders "vrede en democratie" brengen met een flinke dosis Vulcan-snelvuurkanon vuur en AIM-120C Amraam luchtrakketten op de hoofden en huizen van onze vijanden en onschuldige mensen.
"overheidscijfertjes". Schrijft tegenwoordig dan niemand meer samenstellingen correct?
@Aristotalloss | 04-06-16 | 18:08
Die illegale immigranten zijn binnen een poep en een zucht legaal en worden dan opgenomen in het EU leger.
Het Nederlandse leger staat al sinds de missies in Afghanistan bij coalitie-genoten bekend als 'Beggars army'. Daar moesten Nederlandse officieren ook al gaan bedelen bij landen als Engeland, de VS maar ook bij Tweede Wereldlanden om zaken als helicoptervluchtjes, diesel, voedsel et cetera.
Nu zou dat geen schande zijn als Nederland een arm land was dat ondanks zijn geldgebrek tóch graag mee wilde doen met het bestrijden van dingen rondom Afghanistan.
Maar Nederland is natuurlijk gewoon een rijk land, en het is een gotspe dat Nederlandse officieren moeten bedelen bij Bangladesh voor een litertje diesel omdat anders de Bushmaster niet wil starten.
m@rkus | 04-06-16 | 21:34
Wat GroteZaagDildo zegt. Fuck Nederland, fuck ons? Nee, fuck jou dan maar. Als je gaat, ga dan voorgoed. Je "dreigement" is niet heel intimiderend.
Niet janken, is wat de stemmers willen met een PvdA/VVD kabinet. Volgende keer weer strategisch stemmen, komt het helemaal goed!
Hebben ze niet net miljarden uitgegeven aan de vliegende Fyra? Doe maar lekker integreren met de Belgen en Duitsers. Stuk goedkoper en winnen kunnen we toch niet van Duitsland.
@necrosis | 04-06-16 | 18:11
We hebben geen opgespoten Hennis-Plasgaatje nodig als MinDef, maar een Jan III Sobieski.
.
****
.
Hahaha,.... Schennis-Plasgaatje.
Beggars army. Zo diep zijn we dus gevallen.
Het Vijfde Wiel | 04-06-16 | 21:25
.
Als minister kan je niet zoveel, dat is een beetje het probleem. Je moet namelijk een heel kabinet meekrijgen als je meer geld wilt hebben, en dat gaat je niet lukken (want dan moet op een ander vlak slecht nieuws worden verkondigd). Pleit mevrouw Hennis natuurlijk niet van alle verantwoordelijkheid vrij, maar zo iemand kan ook eigenlijk nergens heen.
.
Ik eis E-bikes voor onze jongen(s).
Met de fiets hebben we per slot van rekening ook WW2 gewonnen.
m@rkus | 04-06-16 | 21:34
.
Blijf dan als het over is ook maar weg, het zou zomaar kunnen dat de verzetsgroepen dan rekeningen gaan vereffenen met degene die moreel verraad hebben gepleegd.
Grappig: WW2 was nog geen week oud, en iedereen met geld was al gevlucht, om daarna met veel lawaai: 'hup-hup!' te roepen vanaf de zijlijn, en na WW2 werd er HEEL SNEL een semi-heldhaftige mythe rondom de 'haves' gekweekt...
Maar let wel: als 'het' ooit mis gaat hier, ben ik weg, en de mensen waar ik om geef, zijn dat ook. Ik kom wel terug als het klaar is. FUCK defensie, FUCK Nederland, en FUCK de EU.
Alles draait om geld.
GroteZaagdildo | 04-06-16 | 20:48
Was het tot voor kort met je eens. Bezuinigingen worden afgesproken en als opdracht meegegeven aan de minister. Inspraak minister is heel beperkt daarin. Tot redelijk recentelijk kon er vrij gemakkelijk gehakt, gebikt en gesneden worden in defensie budget. Het bleef aardig ontzichtbaar door afwezigheid gevaar, we hadden leger niet nodig. Nu het zg. kalf met zijn laatste ademstoten bezig is en noodzaak adequate defensie eindelijk zichtbaar wordt zien we ook wat decennia lange bezuinigingen hebben aangericht. We hebben zelfs geen stabiel geraamte. Zelf de merg is eruit gezogen. Hennis zou zich sterk maken voor meer budget. Is heel weinig van terechtgekomen, 250 miljoen is wisselgeld. Veruit onvoldoende. Haar ministerie is administratief een teringbende wat je haar hoogstpersoonlijk mag aanrekenen. Te weinig budget is geen excuus voor slechte administratie. Was administratie ook niet juist waar zij goed in zou moeten zijn?
Nederland moet ophouden met te veel willen. En prioriteiten stellen. Want moeten we écht in Mali zijn? En in Afghanistan? En in Irak? Met vaak averechtse gevolgen? En is Nederland veiliger geworden door ons meedoen? Nee, een kleiner en efficiënter leger, zonder de dure driedeling marine, luchtmacht, landmacht kan leiden tot betere veiligheid tegen lagere kosten.
Van Duyvenbode | 04-06-16 | 20:5
Daar ben ik het dan weer mee eens. Ok, uw opvatting was enigzins sarcastisch bedoeld geloof ik. Ik vind dat het een het ander niet uitsluit, dat Defensie onafhankelijk hoort te staan maar het is inderdaad dubieus dat bv IS vrij doodsimpel kan binnenkomen en onder genot van uitkering en huis aanslagen kan beramen. Voor mij reden leger op te krikken maar ik zie de futiliteit in tegenstelling.
@mezelf
Absurd met een t is natuurlijk ook absurd, maar goed ik heb die knobbel van Frans niet.
Als iedereen die kots quotes van Juncker zou willen laten lezen(mijn vorige reaguursel) aan het naïeve gutmensch volk, dan dank ik u hartelijk. We moeten echt aktie ondernemen. Doneer daarom aan UKIP, zorg voor de Brexit(=Nexit).
Met het zicht op een eu leger kunnen we nog wel een beetje minder!
Defensie staat in de uitverkoop zodat het als excuus kan worden gebruikt voor een EU krijgsmacht. Dat is het einde van Nederland.
Het Vijfde Wiel | 04-06-16 | 20:45
Ik zeg niet: laat landsbescherming maar zitten. Dat zegt de zittende politiek. Ik zeg: begin met de echte defensie: grenscontroles. Maar dat doen ze niet. Daarom: dat we hier nog 100 vrede hebben, vergeet het maar. Defensie zal zich moeten richten op interne veiligheid. De defensie die we nu hebben met straaljagers kan inderdaad worden opgeheven. Ze vliegen er voor de show, en voor de poen.
@telelezer | 04-06-16 | 20:30
Je vergeet het belangrijkste. Wat een Brexit tussen de regels door communiceert, is dat als het straks weer goed gaat met de UK, de hele kunstmatige angstcultuur dat we zonder de EU niks voor stellen ten val komt.
Dit is een belangrijk psychologisch keerpunt voor de massa. Plus het zijn onze buren, veel dingen kunnen we vergelijken met hun. Het is o.a. een netto betaler. Ik denk oprecht dat je onderschat hoe krachtig het voor onze Nexit kan zijn.
Daarnaast wil je juist dat de neoliberale psychopaten gehaast te werk moeten gaan. Dat speelt ze veel meer in de kijker. De huidige succesvolle strategie die ik absurt genoeg gewoon kan quoten van 1 van onze Brusselse vrienden:
On British calls for a referendum over Lisbon Treaty
Of course there will be transfers of sovereignty. But would I be intelligent to draw the attention of public opinion to this fact?,
On French referendum over EU constitution
If it's a Yes, we will say 'on we go', and if it's a No we will say 'we continue,
On the introduction of the euro
"We decide on something, leave it lying around, and wait and see what happens. If no one kicks up a fuss, because most people don't understand what has been decided, we continue step by step until there is no turning back."
Jean-Claude Juncker
(Ik zou willen dat het een film was, maar zo absurt gestoord, gevaarlijk zijn deze psychopaten dus echt)
Het valt mij op dat iedereen valt over Hennis, maar die heeft nog het minste te verantwoorden wat betreft het afbreken van defensie. Dat is een proces wat al zeker 20 jaar aan de gang is (de bezuinigingen in het kader van de verminderde dreiging door het einde van de Koude Oorlog tot pakweg 1996 neem ik dan nog als zijnde verantwoord mee).
.
Dom dom dom, kijk met respect naar bijv. de Baltische, Scandinavische staten en Zwitserland, die nog een relatief omvangrijk militieleger op de been houden (reservisten op al dan niet vrijwillige basis). Zijn de mannen productief binnen de eigen economie bezig, maar als er nood aan de man is dan hebben ze de nodige skills om zich te kunnen verdedigen. Niet op beroepsniveau, maar die watjes bij ons kunnen nog niet eens omgaan met een vuurwapen.
Van Duyvenbode | 04-06-16 | 20:25
Het heeft geen fuck te maken met vreemdelingenangst. Het maakt niet uit in wat voor welvaart of wereld we leven, defensie moet gewoon op orde zijn. Ten alle tijden. Als we mazzel hebben leven we nog honderd jaar in vrede, maar wensdenken kun je nooit vanuit gaan. We weten simpelweg niet wat de toekomst brengt. We moeten er wel op voorbereid zijn. Wat jij feitelijk zegt: laat landsbescherming maar zitten. Heel raar, omdat je betoog hangt aan het gegeven dat er zoveel buitenlandse elementen worden toegelaten. Des te meer reden voor adequaat leger me dunkt! Wat stel jij voor? Een mooie grote rode loper met "welkom bezetter" erop?
Welke journalist pakt dat Botoxhoofd nou eens aan, dan maar in de wandelgangen. Laat haar niet wegkomen met de alles-is-goed-show en al die praatjes voor de vaak. En begin er elk gesprek met de minister-president over,de schandalige feiten spreken voor zich.
Welke journalist pakt dat Botoxhoofd nou eens aan, dan maar in de wandelgangen. Laat haar niet wegkomen met de alles-is-goed-show en al die praatjes voor de vaak. En begin er elk gesprek met de minister-president over,de schandalige feiten spreken voor zich.
Wat heb je aan F35 straaljagers als je de grenzen van je eigen land open laat staan voor hordes moslims. Geen ene fuck!
www.volkskrant.nl/binnenland/defensie-...
T volgende debacle komt er al weer aan!
Oh en "we" kopen ook drones...
www.volkskrant.nl/politiek/wij-willen-...
"Je zit toch niet te fappen op Hennis?"
@ necrosis | 04-06-16 | 20:27
.
haha bah, nee hoor; dat is m'n "tiep" niet (ik heb overigens een uitermate sexy vriendin dus dat is niet nodig),
Ik wilde gewoon te vlug typen (that's all)
Over Hennis gesproken: alle "echte" landen " hebben stoere MinDefs, maar wij hebben Hennis-Pang-pang
i.imgur.com/9E6VzbT.jpg
Blackadder altijd briljant
Jeanine Hennis heeft niets anders gedaan dan haar land en volk verraden. Als de NLse regering serieus een EU leger overweegt dan resteert niets dan een opstand tegen de eigen regering en bureaucratie. Het is verraad pur sang en tegen verraders vecht je.
Als een regering niet langer loyaal is aan het volk, dan hoeft het volk niet langer loyaal aan de regering te zijn.
Tijd om het budget ontwikkelingssamenwerking over te storten naar defensie. Komt er misschien nog iets goeds van die centen.
"Waarom doen we niet koste wat kost onze buren helpen aan een Brexit? Zijn we zo kortzichtig? Als dat lukt valt het kaartenhuis in elkaar!"
@ Durereaguurder | 04-06-16 | 20:22
.
Was het maar waar!
De EU(SSR) zal dat onder aanvoering van de fanatieke gevaarlijke Verhofstad en Jankloot Drunker gretig aangrijpen om te zeggen "zie je wel, dat mag niet nog een keer gebeuren" en zal nog sneller een Verenigde Staten van Europa" kunnen installeren, want dan hebben wij geen GB bondgenoot meer die dat niet wil.
.
En zoals we allemaal weten telt onze wil niet, want zoals we dat steeds weer zien veegt de "elite" daar hun democratische achterwerk mee af en lacht zich rot on het domme werkmieren plebs dat hun schandelijke salarissen en declaraties moet ophoesten.
www.geennieuws.com/2016/06/waarom-een-...
Misschien een idee om voortaan een EURO prijs af te spreken en het valutarisico bij de leverancier te leggen? Anders geen vliegtuigjes. Trouwens, bij deze prijzen, hadden we zelf niks kunnen bouwen? Materialen, aerodynamica, IT, optische apparatuur, radar enz. allemaal in huis. Onze techneuten zijn van wereldformaat. Wat kunnen die niet doen met 5 miljard? Bovendien kan je dan het onderhoud ook zelf. Want nu komt dat er nog bij. En dat gaat pas echt in de papieren lopen. Let op deze woorden.
Geen Nederlanmds lefer meer
@telelezer | 04-06-16 | 20:23
Volgens mij blijven sommige toetsen plakken.
Je zit toch niet te fappen op Hennis?
Het Vijfde Wiel | 04-06-16 | 20:11
We laten onze vijanden gewoon binnenkomen.
En daarmee importeren we de volgende oorlog. En dat is geen oorlog zoals WO II. En ook niet als WO III. Tegenwoordig begint defensie bij de controle aan de grenzen: wie komt er binnen, wie mag binnenkomen, maar ook: wie niet. En dat doen ze niet, en creëren daarmee de volgende oorlog. Jij bent blijkbaar nog bang voor een Rus in je tuin.
Geen Nederlanmds lefer meer:
Ik citeer:
"Momenteel zijn er drie zeer belangrijke discussies gaande binnen de EU die het leven van de EU burgers zeer zullen veranderen, de MSM heeft hier (uiteraard) niet over bericht..
.
1) Het plan om een volledig en centraal EU leger op te bouwen waarbij de nationale legers van de EU landen zullen verdwijnen
.
2) Een EU identiteitskaart voor elke EU burger (verplicht ten allen tijde bij je te dragen). Deze EU kaart moet op den duur evolueren naar EEN VOLLEDIG ELECTRONISCH PROFIEL WAARBIJ DE KAART OOK GEBRUIKT MOET WORDEN BIJ ALLE BETALINGEN, want de EU will cash geld voor het jaar 2030 volledig hebben uitgeband binnen de EU.
.
3) Een EU belasting, die de nationale belastingen binnen de EU landen moet gaan vervangen zodat vanaf 2030 alle EU burgers hun directe en indirecte belastingen op EU niveau zullen betalen.
.
Deze stappen zullen uiteraard nadat ze zijn ingevoerd betekenen, dat de natiestaten zullen ophouden te bestaan. Nederland zal dan (misschien) alleen nog in naam bestaan, (misschien ook niet), maar misschien is het in 2030 verboden de naam Nederland in het openbaar uit te spreken.
www.geennieuws.com/2016/06/waarom-een-...
en
www.bloomberg.com/view/articles/2016-...
Als netto betaler binnen de EU heb je na een Nexit de financiering van een upgrade van Defensie snel rond
@telelezer | 04-06-16 | 20:18
Juist jij snapt hem. Waarom doen we niet koste wat kost onze buren helpen aan een Brexit? Zijn we zo kortzichtig? Als dat lukt valt het kaartenhuis in elkaar!
Dit precies wat het Brusselse Politburo wil: eerst (met collaboratie van de nationale regeringen die hun eigen volk gretig verraden) de nationale legers kapot maken en daaarna komt de roep om een "EU(SSR) leger.. mark my words!
www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/jun...
en
ejbron.wordpress.com/2013/10/03/verho...
en daarnaast wil de trieste Verhofstad een eigen EU(SSR) CIA (dus een eigen EU-KGB)
www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/artic...
al met al beangstigend!
Ik kan geen pindakaas maken van het woordje "luttel" in de eerste alinea. Het betekent: een beperkt aantal. Dus een beperkt aantal mensen begrijpt nog minder van defensie dan van Roelvink? M.a.w.: de meeste mensen snappen het wel.
Wat ik wel snap, is dat "luttel" een lekker woordje is. Maar gebruik het dan wel in de juiste context.
Gelukkig maar dat er geen dreigingen zijn waarmee onze krijgsmacht rekening moet houden.
Van Duyvenbode | 04-06-16 | 20:03
Natuurlijk, achterhaald. Oorlog is achterhaald concept, zal ons noooooit meer kunnen overkomen toch? Iedereen mag die pittoreske Hollanders. Wie zou ons nu wat aan willen doen toch? Anders helpen onze bondgenoten ons wel, is het niet? Jouw gedachtegang is angstwekkend naïef en kortzichtig. Ik acht mezelf best goed in staat me in anderen te verplaatsen maar hier schiet ik tekort. Ik kan er werkelijk met mijn verstand niet bij hoe je kan denken zoals jij denkt.
Een NL leger = nationale macht. Gaat dus nooit weer op peil komen met onze huidige weg-met-ons-kliek in Brussel.
Daarom moeten we allemaal nu strijden voor de Brexit. Als het lukt om daar net het verschil te maken door ons dat ze eruit gaan, dan is de kans groter dat we op de lange termijn o.a. weer een sterker leger hebben dan nu.
Dus ga naar de UKIP (Farage) website en doneer voor de Brexit campagne. Of soortgelijke partijen. Als we onze buren mee helpen, helpen we eigenlijk ons zelf.
@Het Vijfde Wiel | 04-06-16 | 19:51
Je moet altijd de juiste mensen op de juiste plaats hebben.
Dat geldt ook voor de Partij voor de Dieren.
Toen ik dit las:
www.telegraaf.nl/tv/nieuws/binnenland/...
vroeg ik me af waar de opvolger van Pistolen Paultje bleef.
Als die vent een naam had, gingen er een paar 'mannetjes' een wat botjes breken.
*godverdomme*
Het is een kwestie van keuzes maken.
"Onze" roverheid pompt ons belastinggeld liever in "asieleisers", islamverspreiding, Turkije, Marokko, Mugabe, de baantjescaroussel, topsalarissen voor "top"ambtenaren, rechtzaken tegen Greet etc. etc.
En het kleingeld wat er dan nog overblijft kan naar onbelangrijke zaken als de eigen bevolking, zorg en defensie.
Hef defensie maar helemaal op. Het is achterhaald. De echte defensie, waar het echt om gaat, d.w.z. de controle van onze grenzen, controleren wie hier binnenkomt, en eruit donderen die hier geen fuck heeft te zoek, die echte defensie dus, daar doen ze geen ene reet aan, en daar zouden ze nou eens echt aan moeten beginnen, de dames en heren maatpakken van het verraderslegioen van onze politieke establishment.
Het begint natuurlijk met een fatsoenljjke taakstelling: waar dient ons leger voor. Het antwoord moet luiden, landsverdediging, niet pief paf poes in een zandbak om de jongetjes braaf bezig te huden. Auto's en vliegtuigen afraggen en 's avonds terug naar de camping heeft geen enkele zin voor de landsverdediging, ongeacht wat de jongetjes bij de Nato en in Washington zeggen. En als je zover bent, blijkt dat je de middelen gericht kunt inzetten om een effectieve defensie te verkrijgen. Moet je natuurljjk wel enig politiek inzicht hebben, altijd weer het probleem in dit land.
Ondertussen hebben ik nog steeds een grote legerzak met mijn leger zooi in de kelder staan. Lichting 88-6. Wanneer wordt die zooi eens opgehaald ofzo?
Interessant weer, hoe kunnen die koersen nou van invloed zijn? Er is toch afgesproken dat er tegenorder geplaatst worden?
Gezien het budgettaire verschil zijn er blijkbaar zaanmerkelijk minder tegenorders
"Defensie" betekent verdediging. Maar wat wordt nog verdedigd in dit land? Iedere asielzoeker die zijn papier heeft weggegooid krijgt een verblijfsvergunning. De grenzen zijn een lachertje. Wat valt er nog te verdedigen? En wat helpen straaljagers tegen bomaanslagen, of aanslagen Mumbai-stijl, of Beslan-stijl?
Wil je met een supermoderne straaljager over een school scheren die door terroristen is bezet? Laat me niet lachen. Als je de grenzen hebt opengezet - en dat hebben ze, met volle overtuiging - dan is alle gelul van "defensie" verschrikkelijk hypocriet. Ik wil er niks meer over horen!
Is allemaal volgens plan... een zwak nationaal leger gaat geassimileerd worden in een EU leger.
Rambo John J | 04-06-16 | 19:53
nos.nl/artikel/2107540-nederlandse-gen...
EUSSR | 04-06-16 | 18:28
Ja. Het model van de Waterschappen zou wel eens kunnen werken nl.wikipedia.org/wiki/Waterschap_(Ned...) . Defensie kan zo namelijk z'n tekorten zelf bijlenen en zelf belasting heffen om zo op NAVO-norm te komen.
.
De belasting per persoon per jaar kunnen zo worden berekend:
.
Belasting = (BBP Nederland×NAVO-norm)÷aantal belastingbetalenden.
.
Laten we maar voor het aantal belastingbetalenden de beroepsbevolking nemen, omdat het aantal belastingplichtigen niet te vinden is door ons belastingsstelsel: www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2015/20/... Die bedraagt ongeveer 11 miljoen
Oftewel (853,5mrd×0,02)÷11mln= 1552 per belastingbetaler per jaar.
.
Dan kiezen we onze vertegenwoordigers in onze helft van dit Defensieparlement en de generaals uit en de lobby zitten dan in de andere helft. Door deze vertegenwoordigers hoeft alleen de minister van Defensie als parlementaire controle op te treden, zodat de lekkende Commissie Stiekem, die in 2017 beweging DENK binnen zijn gelederen kan hebben, kan worden opgeheven. Wat kan met mijn plan nou verkeerd gaan? Ik zal vast iets over het hoofd hebben gezien...
Is allemaal volgens plan... een zwak nationaal leger gaat geassimileerd worden in een EU leger.
necrosis | 04-06-16 | 19:35
Inderdaad. Defensie moet in handen komen van iemand met roots in Defensie, met hart en verstand voor de zaak. In de politiek maakt het tegenwoordig geen donder meer uit wat je weet, maar enkel wie je kent. Hennis is vergissing gebleken. Ze krijgt niets voor elkaar en administratief is het een puinzooi op haar ministerie. Ze heeft noch het inzicht of capaciteiten. We hebben weer echte mannen (of vrouwen) nodig die wars zijn van politiek gekonkel.
Jan van brakel , draait zich om in zijn graf na lezen van dit topic..... Defensie is door de kabinetten vanaf het einde van de koude oorlog gruwelijk in de steek gelaten ... Miljarden voor het buitenland prima ,voor defensie niks....
F-16 vlieguren drastisch naar beneden geschroefd, maar gelukkig hebben we in Nederland nog wel een vliegtuigspotter ('toevallig' multi-miljonair) die al 14x F-16 heeft mogen vliegen om andere F-16s en de F-35s te fotograferen. Prioriteit mensen. Zie:
scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9...
Maar ja... wie wil dit land nog verdedigen? De grenzen staan al jarenlang wagenwijd open. De vijanden komen binnen over een rode loper. Het leger kun je dan inderdaad net zo goed helemaal wegbezuinigen. Want er zijn geen grenzen meer. Een leger hoort bij een land met grenzen. Nu die er niet meer zijn, heb je ook geen leger meer nodig. En een stadguerilla win je er ook niet mee, daar heb je anderen voor nodig. Dus inderdaad: geen grenzen meer, dan ook geen leger meer. Dat is in ieder geval consequent.
Het grootste probleem met de rigide linkschmens is dat hun mindset de realisatie niet toe lijkt te staan dat hun ideologie niet universeel is. Wereldvrede, aarde is van iedereen, leven en laten leven klinkt allemaal leuk en utopisch maar het is ook totaal onrealistisch. In de rigide linksche mindset doet de ander niet wat je zelf niet wil dat geschiedt. Maar zo werkt de grote mensen wereld natuurlijk niet. Genoeg mensen die er heel anders over denken.
Ik heb een jaar of vijf bij de oosterburen gewerkt en na terugkeer valt mij vooral op hoe zeer dit land gebukt gaat onder incompetentie managers, die ook nog eens zichzelf veel belangrijker vinden dan de organisatie. Als deze mensen structureel uit organisaties worden gesneden, dan is er geld genoeg voor defensie, onderwijs, wetenschap en cultuur.
@Het Vijfde Wiel | 04-06-16 | 19:24
Dat krijg je met een Schoevers Tiepmiep op Defensie.
We hebben weer echte stoere mannen nodig.
Tijdens WO II konden we ons redelijk verdedigen, maar kwam de genadeklap toen Rotterdam aan gort gebombardeerd werd.
Wij hadden geen antwoord op de genadeloze bombardementen.
Kennelijk vinden politici en veel reaguurders het belangrijker om de bazen te spekken middels gratis arbeid afkomstig vanuit de komst van hordes asielzoekers of voor nop vanuit de bijstand onder toeziend ook van de beul Jetta Klijnsma (PvdA = Partij van de Arbeid = Partij van dwangArbeid).
Zullen de bazen nog net zo enthousiast zijn als de Communistische buren, de Russen, bij ons op de stoep staan?
Weg met ons!
Simpele vraag aan de jonge generatie: Wat zou jij van de overheid verwachten en/of zelf doen, indien een agressieve (buitenlandse) mogendheid dreigt Nederland aan te vallen? Gaarne antwoord.
In hemelsnaam, we zijn weerloos! Dit is waanzin! Hoe kan ons kabinet zo onverantwoordelijk zijn? Gaan ze er soms vanuit dat anderen de hete kolen wel uit het vuur halen als het zo ver komt? Fout gedacht dan. Onze bondgenoten hebben als eerste prioriteit zelfverdediging zoals het hoort. Wij bevinden ons slechts in het spervuur dan. Niet alleen onverantwoordelijke gedachte, bovenal een laffe.
Of zijn we na 70 jaar vrede zo in slaap gewiegd dat er gedacht wordt dat oorlog toch niet meer zal uitbreken? Nog onverantwoordelijker gedachtegang en erger dan laf. 70 jaar vrede is ongekend in menselijke historie maar is gedoemd op te houden. Oorlog lijkt helaas natuurlijker voor de mens dan vrede.
Ik herinner me de discussies over dit onderwerp jaren geleden toen de wereld nog relatief rustig was. De discussies met de "pacifisten" en voorstanders bezuinigingen Defensiebezuinigingen.
"Wie wil ons nu aanvallen"? Hoe moet ik dat weten? Ik heb geen kristallen bol. Totaal irrelevant ook. We moeten gewoon voorbereid zijn, ten alle tijden. Worst-case scenario is enige acceptabele uitgangspunt.
"Onze buren helpen ons wel". Laf argument. Bovendien onrealistisch. Ja, onze buren helpen wel maar pas nadat ze zichzelf succesvol verdedigd hebben. Ondertussen hebben de dezelfde buren al een ravage aangericht in ons land de vijand te bestrijden.
Het allerergste "argument" en helaas vaak gebruikt: "we zijn zo'n klein land, we kunnen toch niets uithalen" als rationalisatie voor verminken Defensie. Oftewel; rode loper uitrollen voor wannabe bezetters dan maar. Omrollen en kopjes geven.
Toen het goed ging, toen welvaart en vrede op haar hoogtepunt was hadden we een capabel leger. Nu het slechter gaat dan ooit, conflicten en mogelijke conflicten bijna niet meer te tellen zijn en oorlog niet meer ondenkbaar, hebben we het meest incapabele leger dat we ooit hebben gehad.
Waanzin. Het is van den zotte dat bescherming en veiligheid afhankelijk is van de economie. Defensie en veiligheid in algemeen hoort te gewaarborgd te zijn! Defensie hoort status aparte te zijn. Het kan niet zo zijn dat in mindere tijden we ons niet kunnen verdedigen.
Is nodig om een EU-leger op te richten.
Ik ga met tulpenbollen naar de vijand gooien!
Dat zal ze leren!
We hebben nog maar 7 bataljon's over van de 27 die we nodig hebben om ons land te kunnen verdedigen. 7 is net genoeg om de stad Utrecht te verdedigen.
@danino1111 | 04-06-16 | 19:01
Dat EU-leger zal, net als de sleepnetsurveillance, vooral op de inheemse bevolkingen gericht worden. Het plattrappen van oppositie.
.
De tirannen hebben zich al bekend gemaakt, hoor. Het is slechts wachten op de patriotten.
De situatie is ernstiger dan in mei 1940. Wij moeten ALD DEN DONDER weer een ouderwetse territoriale krijgmacht oprichten en in stand houden, met tenminste één heel legerkorps voor de landmacht, parate en inzetbare oorlogsbodems waarmee voldoen kan worden aan de ouderwetse Noord Atlantische taakstelling (daar is namelijk niets aan veranderd, sinds 1989) en een luchtmacht waarvoor hetzelfde geldt.
-
Geen humanitaire missies of politieagentje spelen in zinloze zandbakken, alstublieft.
-
Of moet de Noordduitse laagvlakte straks verdedigd worden door Poolse milities?
-
Wij hebben er ruim veertig jaar lang zo'n krijgsmacht op na gehouden en dat kunnen wij nu weer. Overigens en terzijde: dienstplicht is érg goed voor sociale cohesie.
@McMarx | 04-06-16 | 19:00
Die Indonesiërs konden er anders niet om lachen. En op zich hadden we dat best kunnen winnen, als de rest de wereld zich er niet tegenaan had bemoeid.
Tijd voor oorlog. Dan komt alles weer goed.
Hopelijk heeft de vijand een pinda allergie, want dan kun je jezelf nog verdedigen met pinda's.
Wie heeft er trouwens nog een leger nodig als de vijand al binnen zit en onder het genot van een uitkering geduldig wacht voor het juiste moment.
Europese leger komt eraan... wat een timing allemaal he.
Anoguurder | 04-06-16 | 18:48
Precies! Het EU-leger (gruwel!) kan alle tekorten snel oplossen, en dus is dat een extra reden voor een EU-leger.
Tenminste, zo wordt het verkocht door die anti-democratische fuckheads met despotische trekjes uit Brussel.
Een soeverein land met een goed uitgerust leger en bewaakte grenzen, dat moeten we hebben!
Sinds het aflopen van de gouden eeuw is het Nederlandse leger een lachertje.
Hello. Can we borrow your hand-grenade please?
Eerdaags zal het Duitse leger wel hernoemd worden in het 'Europese leger' en dan is de cirkel weer rond.
@noerg | 04-06-16 | 18:49
Zo'n minister heeft een beurt van Bertje gehad.
Wanneer komt de Poet ons bevrijden?
Amusant, ik vraag me af hoe snel Putin door de EU rolt als hij dat wil. Europa is totaal weerloos en afhankelijk van de VS. DE steun die er nu voor de EU is door VS heeft slechts tot doel EU is wingewest. Ik zie slechts 2 opties na de VS verkiezingen. Als Hillary wint wordt de EU wordt definitief een wingewest van de VS (TTIP zal gewoon moeten worden ondertekent) als Trump wint zal de EU vet moeten dokken voor VS protectie. In dat laatste geval zal de belastingbetaler daar behoorlijk de dupe van worden. Beide opties zijn in mijn opinie niet al te best.
En hier nog veel meer goed nieuws over de F35, de JSF:
youtu.be/UQB4W8C0rZI
EUSSR | 04-06-16 | 18:28
En dan ook iets over direct beschikbare capaciteiten. Een minister die het leger wel naar onze achtertuin Mali stuurt terwijl er geen kleding en trainingsmateriaal beschikbaar is heeft er volgens mij niets van begrepen.
We kunnen nog makkelijk bezuinigen op defensie.
Europese leger komt eraan... wat een timing allemaal he.
En dan te bedenken dat volgens Amerikaanse experts de F35, JSF, een totale peperdure flop is....
youtu.be/8kssZua8MVc
Met zo'm leger is het ook verstandig geen grote bek te hebben hier. Dat zou redelijkerwijs kunnen verklaren waarom Rutte faalt op alle fronten!
Misschien zou ons leger eens wat minder vaak op van die zinloze missies moeten gaan. Zoals in Mali bijvoorbeeld. Hardstikke leuk natuurlijk, beetje oorlogje spelen in de woestijn, maar het kost natuurlijk wel klauwen vol geld. En rendement 0.
En ik denk dat we het met 36 JSF's ook wel redden.
Verraad noemt men dit. Past overigens prima in het plaatje. NL stormrijp maken voor EU overname. Zelfs al zouden we morgen stemmen voor uittreden uit de EU, dan hebben we niets om de oprukkende Fransozen en Moffen tegen te houden. Of denkt iemand nog dat men ongestraft de eu kan verlaten? Dat hebben de Grieken ook geprobeerd... onder zware bedreiging van Frau Merkel bonden de souflaki's in...
Gewoon 'afschaffen' en een naamsverandering ondergaan en er naar handelen: Offensie! En nu vooruit! Geld in pompen, vanuit de Caraïben Zuid-Amerika veroveren. Schept banen en alles!
Cuyahoga 18.14: Geld naar Erdogan? Kan hij goed gebruiken met die Russische en door Iran gesteunde Koerdische dreiging aan zijn achterdeur. Bovendien moet hij ook niet meer rekenen op verdere steun vanuit Europa sinds de Visegrad-landen hem de wacht hebben aangezegd.
alternatief voor bombarderen met de F35:
vlieger oplaten met C-4 en neer laten vallen op de tegenstander.
- is onzichtbaar op radar
- goedkoop
- elke oen weet hoe het moet hij een vlieger moet laten opstijgen ( mits de wind goed staat, maar dat geld voor de JSF ook, anders doet ie het niet. )
- van afstand bestuurbaar, dus eigenlijk een drone 1.0 versie
Zo'n incapabele regering als de onze verdient ook geen inzetbaar leger. Die laat de vijand zonder troepen zomaar de macht overnemen in NL.
bupske 18.14: 4,5 miljard overmaken aan dictators in Afrika, zeg je? Welke dan? Maar vergeet vooral die in Oost-Europa niet. Want anders krijgt NL zijn gestolen schilderijen niet meer terug.
"Geuzen"leger.
Had toch gewoon gewonnen?
Weet je wie er in 1940 ook een leger met ontoereikend budget had?
Misschien moet het maar in de grondwet; defensie budget minimaal 2.5% van het bnp.
@ Maaiveld | 04-06-16 | 18:26
Duitsland en België zijn nog slechter af dan Nederland. We vormen een mooie driehoek van wanbeleid.
De Nederlandse Koopvaardij is ook al een aanfluiting geworden. Voor je zeevaart papieren moet je naar het KIWA. Dat zijn die lui van de Taxi vergunningen. Ik schaam me dood.
We zijn al bijna helemaal geïntegreerd in het Duitse leger. M'n opa draait zich om in z'n graf
-weggejorist-
-weggejorist-
Voor de kogels hebben we gelukkig de Belgen nog .
Maar voor het islamitisch invasieleger dat ons land binnenvalt is er geld genoeg. Denk dat het de eerste keer in de geschiedenis is dat een land het binnenvallend invasieleger bekostigd.
@Willianus Wortelus | 04-06-16 | 18:16
Iedereen met een IQ met meer dan 2 cijfers weet dat, de vraag blijft waarom we het toch doen. Zijn het echt de naïeve mutsen die daar moeten zitten omdat ze een kut hebben?
Niet zeuren jongens.
We hebben tienduizenden militairen van fighting age mét ruime ervaring binnengehaald. Ruime ervaring met messen, AK47's, vervaardigen van bomgordels.
Maar een groot gedeelte van ons geld gaat naar Erdogan, en die maakt echt indrukwekkende stappen met de opbouw van zijn leger.
Toch ruik ik hier ook een kans, voor Nederlanders die het decennia durende wanbeleid meer dan zat zijn.
Zelfs een kapotte hooivork voldoet nu om het land op de kop te zetten.
Dat roepen velen al jaren maar in Nederland maken we liever 4,5 miljard over aan dictators in Afrika.
@Opco Engering. | 04-06-16 | 18:09
Weet je wat ik ondertussen van die Sylvana vind?
We hebben geen opgespoten Hennis-Plasgaatje nodig als MinDef, maar een Jan III Sobieski.
Wat vind Sylvana hiervan?
Misschien kunnen we illegale immigranten naar de vijand gooien; die hebben we toch zat...
pang pang jij bent dood. Buut vrij. Duitsland wint.
Pinda pinda! en tadadaaaa die terrorist is nu een knufffelmoslim met media aandacht. Meer mag het leger niet, alle soldaten zijn toch allemaal kut tokkies en racisten, die de multiculturele samenleving kapot willen maken en de EU. Vreet maar lekker lood voor je land.
REAGEER OOK