achtergrond

Geenstijl

Volkskrant koopt prestigieuze kranten-award

washetmaareengrapje.jpgVrijdagavond wordt De Volkskrant uitgeroepen tot European Newspaper of the Year. Dat heeft Persgroep-chef Frits Campagne deze week intern meegedeeld. Campagne weet dat zijn krantentitel de prijs krijgt, omdat Volkskrant de prestigieuze prijs voor 40.000 euro gekocht heeft. Dat weten wij dan weer, omdat de PR-organisator van de European Newspaper Award meerdere titels heeft benaderd of ze interesse hadden om zichzelf met een WC Eend à raison de 40 mille in de spotlights van de zelffelicitatie te zetten. Prima investering hoor. Vorig jaar kocht Trouw (ook Persgroep) de award en zag prompt de oplage stijgen. Volkskrant kan zo'n aanmoediging ook goed gebruiken, want VK komt binnenkort met een nieuwe website, waar momenteel tachtig (!!!) mensen aan werken. Bij de aanschaf van de prijs mag je ook het juryrapport invullen, en dat lijkt te zijn gedaan door de geest van Pieter Broertjes. We lezen dat VK de Newspaper Award voor zichzelf gekocht heeft vanwege "de verfrissende terugkeer naar de oude, op links koersende leest, waarbij uit de toon vallende columnisten als Nausicaa Marbe en Bert Brussen zijn vervangen door de jonge tongue-in-cheek wijsneus Rutger Bregman en de seksloze seventies-revivalist Asha ten Broeke." Daarnaast gaan er kudo's naar Vonk-chef Kustaw Bessems (da's Duits voor Guus Bezems - red.) en "diens inspanningen om het imago van weekendbijlage Vonk te ontdoen van het hoge damesblaadjesgehalte door er op pressende digitale wijze betekenis aan toe te kennen, zoals het een moderne krant betaamt." Vermoedelijk doelen ze op zijn wekelijkse stroom van tweets waarmee hij het plat vermaak van de weekendbijlage de statuur van verdieping mee probeert te geven. Enfin, Azijnbode. Laat ons de eerste zijn om jullie te feliciteren met een goed gekochte PR-campagne. Welkom in de 21ste eeuw, waarin Goed Volk niet langer de neus ophaalt voor schaamteloze commercie. Applaus!

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.