Het koopkrachtplaatje van NPO-show Amerika Kiest
 In het nationale koopkrachtplaatje tekenen zich rode cijfers af voor Nederlandse huishoudens. Sommige gezinnen gaan er niet minder dan een mokerharde tien procent op achteruit, verklaarde nieuwbakken minister Lodewijk Asscher welhaast achteloos in een brief aan de Tweede Kamer. Want ja, het is crisis, het zijn economisch zware tijden, de dure zorg en de slechte huizenmarkt drukken op de begroting en we moeten allemaal de broekriem aanhalen. Grijze vooruitzichten alom. Zappen we nu even terug naar het Amerikaanse verkiezingsfeestje van de NPO (het Nederlandse Promotieteam van Obama). NTR, VPRO, VARA en NOS bundelden Ondertussen moet de zichzelf van commerciële inkomsten bedruipende nieuwsdivisie van RTL Unilever het échte journalistieke werk doen, moeten we uit de doorgaans half monddood gecensureerde Turkse pers vernemen dat MinPres Mark 'ik doe niet aan Europese vergezichten' Rutte in zijn eentje de EU aan het uitbreiden is met Turkije, terwijl de Brusselbaasjes datzelfde land een toetredingsbot toewerpen door multinational Ford met een duwtje in de rug van 100 miljoen euro de gelegenheid te geven om Europese werkgelegenheid te outsourcen en de economische situatie alhier nog verder onder druk te zetten. Maar voor een vermogen verslag doen van verkiezingen in een ver land is voor onze 'Publieke' Omroepen véél belangrijker dan de eigen omgeploegde achtertuin. Als de NPO de helft van het budget van deze USO Show eens uit zou geven aan correspondenten in Brussel, zou heel Nederland exponentieel beter op de hoogte zijn van het doen en laten van de Europese Unie. Al zullen we nooit precies weten hoeveel koopkracht er precies verloren is gegaan aan de Grote Obamashow van de NPO, want de financiën van de publieke inteeltkliek vallen niet onder de wet openbaarheid van bestuur en zijn dus nog ondoorzichtiger dan de doorberekeningen van het regeerakkoord. Mitt Romney schijnt zonder werk te zitten. Misschien dat-ie hier eens uitgenodigd kan worden om Pino uit de Rijksbegroting te komen snijden. Voor die 700 miljoen euro per jaar die de NPO jaarlijks opsouppeert, kun je een boel maatschappelijke nivellering kopen.
