Persgroep viert succesvolle oplichting van abonnees
We dachten al. Wat waait daar voor horkerig geronk vanaf de Bontiusplaats over het IJ. Het is de salesredactie van de Persgroep, die gaat zomertoeren in een stretch Hummer met een uitstoot van zes keer het Nederlandse gemiddelde aan g/km co2. Want zelf praktiseren wat je predikt is niet zo het ding van dode bomen. Wat ook niet echt een oudmediaal verschijnsel blijkt te zijn, is schaamte. Deze Hummer straalt precies de misplaatste poenerigheid uit die je kan verwachten van een uitgeefbedrijf dat haar eigen lezers moedwillig belazert, daar haar geld mee verdient en er nog trots op is ook. Lezers van de Nederlandse titels Volkskrant, AD, Parool, Trouw, Brabants Dagblad, BN/De Stem, Stentor, Gelderlander, TC Tubantia en Eindhovens Dagblad (plus de Vlaamse titels Het Laatste Nieuws en De Morgen, en een hele zwik tijdschriften) krijgen vaak reclame verkocht als redactionele inhoud, en betalen daar nog abonnementsgeld voor ook. Belgische onderzoekssite Apache onthulde het allemaal al, hoe De Persgroep zijn journalistieke ziel verkoopt en hoe adverteerders redactionele bijdrages kopen in al die kranten. Maar de Persgroep doet er zelf ook helemaal niet geheimzinnig over. Over hoe ze in regionale kranten ruim 100 "redactionele artikelen" schreven over voetbalverenigingen die door ING gesponsord worden en waar de uitgever trots deze video van online heeft staan. ING is samen met de Persgroep een campagne gestart...: Of wat te denken van NGO's, zoals Artsen Zonder Grenzen (u weet wel, van die migrantenveerboten), die redactioneel worden opgepijpt met gelikte longreads in de Volkskrant en Trouw: En dacht u nou werkelijk dat die fopkoffie uit filterpads op eigen kracht de AD Koffietest kon winnen? Nee joh, de Persgroep hielp het merk een handje door de muur tussen redactie en commercie weg te halen: Nou. En van dat soort oplichtingspraktijken kunnen de krantenmannetjes dus oogpijnigend onhippe kamper-Hummers rijden. Om het er nog ff in te wrijven bij de lezers, dat ze in ruil voor hun abonneegeld als redactionele artikelen verpakte reclame-uitingen krijgen opgedrongen. En maar klagen over fake news op internet, die dode bomen... De freelancers vinden er trouwens ook wat van:Tsss... De #Persgroep Nederland goes big. #Amsterdam #Rotterdam #EttenLeur #Eindhoven #DenBosch #Nijmegen #Enschede #Zwolle #DenHaag #EnMeer pic.twitter.com/C3FyG7VXHY
— Hans Deridder (@hansderidder) July 18, 2017
Een grap over freelancetarieven is hier voor het inkoppen, vrees ik... https://t.co/ZGjp3ilcz6
— Menno van den Bos (@mennovdbos) July 18, 2017
Reaguursels
InloggenWaar is de tijd dat jullie zelf rondreden met een stijlloze stretched limo?
Kranten zijn al jaren niet meer serieus te nemen. Ten eerste brengen ze geen nieuws maar propaganda (onder de noemer opinievorming). En ten tweede zitten ze eigenlijk alleen maar persberichten te herkauwen en items van AP en Reuters te copypasten. Als er dan per ongeluk een wakkere journalist toch een interessant artikel dreigt te maken gaat de hoofdredacteur eerst bellen met Den Haag of ze dat verhaal wel mogen publiceren en het antwoord is dan natuurlijk nee. Dat ze reclame verkopen als nieuws kan er ook nog wel bij.
-
Voorheen las ik iedere dag de Metro, die hadden vaak een paar pagina's welke gevuld werden door een of andere NGO, verschrikkelijke propaganda stukjes, maar er stond dan in ieder geval nog boven dat het sponsored content was en de Metro is gratis, dat scheelt ook wel een beetje.
Het is een volkomen logisch fenomeen. Waar je mee omgaat word je mee besmet.
De hele omgeving van deze journalisten bestaat uit ja knikkers of gelijkgestemden.
Daarom de razernij als figuren als Martin Sommer iets anders zeggen of schrijven. Als je dan naar relevante maatschappelijke trends gaat zoeken kom je bij je studiegenoten, je buren, je kennissen of je familie uit. Op de gekke oom na die GeenStijl leest en die je op de verjaardag belachelijk maakt is er geen tegengeluid te vinden.
Dus, je nicht die bij Artsen zonder grenzen werkt. ( weigeren om medische hulp in Griekenland te geven want het niet eens met Turkijedeal ) zo links als de tering.
Dus je neef die op een schip vaart en arme mensen van de verdrinkingsdood redt. Aka in het taxivervoer zit.
Dus het bewieroken van vrienden van de persgroep als burgemeester Marchouch en weigeren om zijn achtergrond te onderzoeken.
Logisch gevolg van dit fenomeen is Harry Mens die iedereen en zijn moeder laat betalen om dit soort reclame op tv te maken.
Koopnieuws, nepnieuws, echtnieuws ... in deze volgorde wordt een krant gevuld dus. Echtnieuws gereduceerd tot bladvulling.
En niet alleen met de dode bomen belazeren ze de tent.
Tegenwoordig moet je ook betalen voor de nieuwsgaring per internet, EN krijg je ongewenste popups met reclame voor de bladen.
De Persgroep geeft ook het Vlaamse "De Morgen" uit, en ik meen dat het Arthur van Amerongen was die stelde dat geen krant in Vlaanderen politiek correcter was dan dit vod. Ik heb hun site wel 's bezocht na sommige van de Islamitische aanslagen in Belgie, en het is moeilijk voor te stellen dat Vlamingen voor dergelijk geneuzel vallen.
Zucht... ik was even vergeten dat de GS-site het 'kleiner dan-tekentje' niet leuk vindt, dan gaan dingen stuk. Dus ok poging twee dan maar.
Ik had het hierover:
---knip---
Het gaat niet om die grote auto.
Van de "geëngageerde" pro-milieu krantengroep.
Het gaat er om dat dat betaald is van nep-nieuws.
Je weet wel, "fake news" is hetgeen waar geweldloze tegenstanders van steniging altijd van beschuldigd worden door de "kwaliteitskranten". Die dus zelf hun reclames in "artikelen" veranderen en andersom.
Dandruff | 18-07-17 | 17:29
Hopelijk heeft dit stuk ondanks het lage aantal comments een hoog aantal lezers. Want deze misleiding is al wel 15 jaar lang aan de gang in de tijdschriften, zogenaamd vanwege de teruglopende lezersaantallen waarover ik me bovendien afvraag of het niet eerder zo is dat het aantal lezers juist afnam vanwége al die advertenties; looking at you Computer!Totaal en het heeft zich als een olievlek uitgebreid; de misleiding vind je nu op praktisch álle media, van de dodebomenpulp tot aan de advertenties op websites.
Het feit dat lezers misleid worden moet iederéén toch wanstaltig vinden, van de trouwe abonnees van het eerste uur tot de ontvangers van de zes maanden oude leesmap?
Het is echt zo jammer dat een steeds kleiner wordende kliek deze monopolie in handen heeft. En niet alleen omdat we nu geen kwaliteitsmedia meer hebben. Jaahaa behalve GeenStijl en sommige andere plekken op het Internet.
Maar los daarvan, en nog erger, is dat je met zekerheid het volgende kan stellen: als het om elke andere branche dan de hunne dan ook zou gaan, zou dit zonder twijfel hét onderwerp van "de Nationale Komkommertijd-Ophef - editie 2017" zijn geworden. Maar nu? Dankzij de monopolie van het mediakartel is het krekels.
Hun onderlinge concurrentie blijft vooral gelimiteerd tot vorm, en voor wat de inhoud betreft wordt enkel voor de bühne geconcurreerd op wie het beste is in het demoniseren van meningen, gevoelens én feiten die niet stroken met de vooraf afgesproken koers die de media en adverteerders met elkaar in stand houden.
Dit is hét voorbeeld van "links lullen, rechts vullen." Die smeerlappen bij de media doen het allemaal. "Na ons de zondvloed."
Ik zou nog wel een uur kunnen doorgaan met fulmineren, het maakt me zo kwaad dat die bobo's de hele ruif aan het leegvreten zijn. Maar daar zit geen mens eigenlijk op te wachten denk ik. Dus als afsluiter hoop ik dat Team Joris® me het toestaat om de treffende plemp van Dandruff te herhalen.
8<*knip*8<
Het gaat niet om die grote auto.
Van de "geëngageerde" pro-milieu krantengroep.
Het gaat er om dat dat betaald is van nep-nieuws.
Je weet wel, "fake news" is hetgeen waar geweldloze tegenstanders van steniging altijd van beschuldigd worden door de "kwaliteitskranten". Die dus zelf hun reclames in "artikelen" veranderen en andersom.
Dandruff | 18-07-17 | 17:29
En zo is het maar net. Moge ze al hun abonnees kwijtraken en moge de kijkcijfers kelderen tot epische dieptepunten!
Jommes doe is wat aan die websait, het is rommelig en lastig te volgen met al die embeds. Welgemeende tip want ik ga toch niet weg!1
TheseDays00 | 18-07-17 | 18:12:
Nee, hij rijdt zelfs niet op niet-verkochte kranten.
Aan de Hummer te zien kunnen alle journalisten van al die verschillende kranten door één deur.
De Belg (de chauffeur die de richting bepaald) heeft daarentegen zijn eigen ingang.
Voor als de beeldspraak van de Hummer/Longhorn zelf nog niet voldoende is.
Maar het komt allemaal doordat zo weinig mensen nog abonnee worden.
Want als het geld niet bij de lezers vandaan komt moeten de kranten het wel bij de adverteerders vandaan halen om hun "onderzoeksjournalistiek" van te betalen.
Gne.
@Graaf van Egmont | 18-07-17 | 18:59
Die heeft iedereen en zijn moeder hier in de panelen al vorige maand opgezegd, of zou het gewoon gel*l zijn geweest. lol!
Die z.g NGO's die zo braaf "vrijwillig" bezig zijn? Ze rijden in de dikste wagens, wonen in de mooiste woningen en je ziet ze zelden of nooit. Ben net een paar weken terug uit Afrika, zie veel particuliere initiatieven en kleine stichtingen hun handen wel uit de mouwen steken. Dankzij die laatste 2 groepen gebeurt er ook iets, De rest zijn zakkenvullers die op je gevoel inspelen, je centen binnen harken en mooi weer spelen op andermans gedoneerd geld!
Het kan toch niet anders dat iedereen dit eens heel snel gaat inzien?
@Gele Beer | 18-07-17 | 20:17
.
Cognitieve dissonantie is een krachtig fenomeen.
Het kan toch niet anders dat iedereen dit eens heel snel gaat inzien?????
Die lui graven toch hun eigen metersdiepe grafkuil?
Hoe kan je dit niet zien?
Kortom, vragen vragen........
Wat vindt de raad voor de journalistiek hiervan?
De trump Hummer. krcc.org/post/adoration-and-apprehensi...
Dooie bomen shit, achterlijk, ouderwets en achterhaald. En zoals we nu wederom mogen aanschouwen uitermate dom. Athans de werkslaven, de vrouwtjes/mannetjes daarboven snappen hoe ze dat zelfcensurende journo volk leeg moeten knijpen.
Kan allemaal, wanneer je staatssteun ontvangt hè. Corrupte Belgische kliek is het.
Ik mis de linkjes waar je al deze dode bomen kunt opzeggen. Doe er wat aan redactie!
Mocro070 | 18-07-17 | 18:14
Speciaal voor jou:
http://www.exmoslim.org/fouten%20in%20de%20koran.html
Geeft de term asobak een geheel nieuwe dimensie. Zou Gordon zich nog voor schamen.
@Opportunist 17:37
Belgisch biertje over uw komma gemorst?
Allemaal de schuld van het media-kartel beste mensen.
De hele media diversiteit onder één financieel hoedje. Dat is verlakkerij, meneer de rechter.
@Opportunist | 18-07-17 | 17:37
En dan te bedenken dat het AD de enige krant is binnen de Persgroep die NIET compleet los is van de samenleving...
@Is dit nog nieuws? | 18-07-17 | 17:56
Speciaal voor jou:
static.boredpanda.com/blog/wp-content/...
Niet op zonne-energie of hybride zeker?
Toch nog maar eens de dubbelroman Lijmen/Het Been herlezen. Elsschot schreef het, bijna honderd jaar geleden, allemaal al op.
Waarheid verkoopt niet, dus schaffen we haar af.
Hoernalistiek in optima forma.
De kranten verkopen hun ziel aan de duivel.
Mocro070 | 18-07-17 | 17:51
Kap eens met linken naar je eigen website!
(prutser)
-weggejorist-
-edit nog een x spammen = ban -
@necrosis @dezenicknameisbezet Ok, ik zal er mee ophouden, met dat filmpje. Ik had ook niet de illusie dat het filmpje ook maar een jota of tittel zou bijdragen aan meer objectiviteit bij het JIT/onderzoek.
Persgroep. Dat klinkt toch een beetje als een patientenvereniging voor mensen met chronische constipatie.
Oh wacht...
Wat schoof het ook al weer bij hunnie ? 0,13 per woord toch ?
Nou dat zal wel niet veel reaguurders boeien want iedereen en zijn moeder hier in de panelen heeft vorige maand zijn/haar abonnement op whatever Persgroep al opgezegd.
Tenminste als je af mag gaan op de waarachtigheid van die reaguursels ;)
Excuses voor de 3dubbele reactie...
-weggejorist-
-weggejorist-
Het AD dat ipv nieuws commerciele content aan de man brengt in de vorm van advertorials en door opdrachtgever gedirigeerde longreads en zich daar vervolgens niet voor schaamt maar met droge ogen stelt dat dit juist goed is voor hun lezers... immers nu kan men verhalen lezen die je anders nooit zou krijgen... Dat klopt en daar is ook een reden voor een krant hoort nieuws te brengen en geen verzonnen verhalen dus dit soort rommel leest u elders niet. En dan nu alle AD lezers hand in de lucht als u ook graag advertenties leest verpakt in een verhaal zonder enige werkelijke boodschap anders dan commercie.
Ondertussen... in Saudi-Arabië:
http://www.ad.nl/buitenland/vrouw-in-minirok-opgepakt-in-saudi-arabie~ab36fc9e6/
Ladies and gentlemen.. They have caught her...
Fake news loont.
Om over het misselijkmakende policor-gehalte van de Persgroep maar te zwijgen. Laaielichters.
dezenicknameisbezet | 18-07-17 | 17:12,
Je snapt niet eens waar het over gaat.
Het gaat niet om die grote auto.
Van de "geëngageerde" pro-milieu krantengroep.
Het gaat er om dat dat betaald is van nep-nieuws.
Je weet wel, "fake news" is hetgeen waar geweldloze tegenstanders van steniging altijd van beschuldigd worden door de "kwaliteitskranten". Die dus zelf hun reclames in "artikelen" veranderen en andersom.
@j_oor_n | 18-07-17 | 17:13
Hoe vaak ga je dat comment + filmpje nog posten?
Is er nog iemand die die troep leest dan?
@desenicknameisbezet
De állergrootste huilebalk kun je in de spiegel zien he... ik ga er vanuit dat je dat weet.
@j_oor_n Zeg jongen, hoe is het weer in Veles?
Negatieve publiciteit is ook publiciteit...
-weggejorist-
Zoiets zouden ze bij de TMG noooooit doen, nietwaar? Daar pompt vaderlandsche journalistieke onafhankelijke puurheid onbesmet door iedere opgezwollen typader. Sjongejonge wat laten jullie je kennen zeg. Dikke sneue boehoe, want bent ik te min, ben ik te min dat deugmenschen opeens een dikkere bak hebben dan de jouwe.
Oog, splinter, balk, sneue afgunst.
- edit: Hee een Persgroepmedewerker -
Zo'n strechted limousine is natuurlijk bedacht door een marketing meisje, en die kunnen niet nadenken.
Voor hetzelfde geld had je ook een touringcarbus kunnen krijgen met een barretje, tafels en een toilet.
REAGEER OOK