Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bataviawerf doet VOC-event. Kwetshuilies WOEST

vocdaggezllig.pngAlle SJW's verzamelen! Verenigde Ophef Compagnie vaart 14 mei uit op Bataviawerf: "Op zondag 14 mei staat de Bataviawerf volop in het thema VOC en handel! Met vele historische karakters, ambachten en activiteiten ademt de Bataviawerf de sfeer van de Nederlandse hoogtijdagen in de 17de eeuw uit. Met de komst van de replica van de Halve Maen komt het in Lelystad tot een historische ontmoeting tussen twee aansprekende VOC schepen!" Als er een drieletterwoord is dat boze internetters nog bozer kan maken, dan is het wel PoC VOC. Zelfs als brave vrijwilligers hun beste beentje voor zetten om de kindertjes (m/v/q) van Nederland een beetje geschiedenis bij te brengen, is iedereen en zijn Anne Fleur piswoest want VOC. Willem: "Dit evenement is de Nederlandse versie van NSDAPdag, wanneer die zou bestaan." Stanley: "Lekker niet-witte mensen halveren met racistische retoriek. VOCisme is iets dat miljoenen mensen heeft vermoord, het feit dat typetjes als jij dit zwaar ophemelen en dit niet hard aangepakt wordt door deze pagina zegt alweer genoeg." En ook Darryll laat zich niet onbetuigd: "Net als je denkt dat Nederland niet verder kan zinken kom ik dit 'evenement' tegen." O wee o wee als onze jeugd iets te horen krijgt over de tijd dat Nederland internationaal nog een deuk in een pakje geopolitieke boter sloeg en niemand ooit gehoord had van Timmerfrans Ferries. Er wordt wit superioriteitsgevoel in de Nederlandse samenleving geïnjecteerd en daarom krijgt Mohammed geen stageplaats. Hee, leukedagverpesters, we hebben nieuws: natuurlijk waren die VOC-lui niet de gezelligste mensen ooit (dat is Gerard Joling namelijk) maar ze maakten wel verrekte mooie schepen en ze gingen er nog eens op uit in plaats van de hele dag op Facebook te staren. Als jullie nou zelf op 14 mei een leuke middag organiseren om de zwarte bladzijden van het VOC-boek (keuze te over, dunkt ons) toe te lichten, dan heeft iedereen het naar zijn zin. Verbinding! Ontspanning! Coöperatie! TOCH?

Reaguursels

Inloggen

Klopt Onzin, rond de Oostzee had de republiek meer belangen dan het verre oosten. vergeet ook de walvisvaart niet, daarmee werden aardige pegels verdiend.

Von Staufelberg | 18-04-17 | 18:26

Onzin,
de VOC was een investeringsvehikel,
een zooitje durfkapitalisten die en passant dmv wat steekpenningen een vrijbrief kregen van de Republiek om er op los te handelen.

Daar is NL op zich niet rijk van geworden,
de boterham werd met hout, gedroogde vis en allerlei bulkgoed verdiend, handel via de Oostzee.
Slavenhandel deed de VOC niet aan, althans niet structureel, was meer iets voor de WIC, en die werden daar ook niet rijk van.

vander F | 18-04-17 | 14:55

Realiseren die linkskwalletjes zich dan niet dat WIJ welvaart hebben gebracht in die gebieden. Toegegeven, slavenhandel etc. was verkeerd, maar zonder onze, Franse, Spaanse nederzettingen over de hele wereld leefde al die gebieden nog gewoon in de oertijd. Ondanks het handelen uit eigenbelang van de witte, racistische Nederlandse man destijds, heeft de neger van vandaag voordeel van ons VOC-verleden.

Ziekeconstipatie | 18-04-17 | 12:01

VOC, was dat niet Holland op zijn best? Ooit gevestigd door de Duitse Keizer op wat schrale grond met bos achter de duinen, waar toen de Rijn uitmondde in zee, om de Vikingen de toegang tot de Rijn en dat keizerrijk te ontzeggen, wat niet erg goed lukte.
Om in het onderhoud van die graaf met zijn soldaten te voorzien, kreeg hij wat privileges en mocht hij teren op de arbeid van de plaatselijke boeren. Wat niet veel opbracht, dus ging hij maar op rooftocht naar Westfriesland en het Gooi, en steeds verder. Met de kapitaalinjecties van de Portugese Joden en de Antwerpenaren zelfs tot in Oost-Azië. Nou, dat waren nog eens tijden. De Oranjes wisten wel waar het geld zat.

cyrieltje | 18-04-17 | 11:55

Wat is er mis met kritiek via facebook. NL was ook altijd tegen reünies van SS'ers in Dld. Of iets te veel "alte Kameraden"-gedweep.
Er wordt kritiek geleverd via facebook. Er wordt niks afgebroken, niemand bedreigd. Etc. Vrijheid van meningsuiting .... toch?

TB2318 | 18-04-17 | 11:03

Ik stel voor dat de VOC gekwetsten dan een slavenmarkt uitbeelden. Kunnen we zien hoe dat indertijd ging.

namensmijnhond | 18-04-17 | 09:40

Ach ja, voor de gekwetste donkere medemens heb ik wel een oplossing. Een verzorgde enkele reis naar de roots met het aankoopbedrag met rente terug (een grote bak met kraaltjes).

Rommelende Onderbuik | 18-04-17 | 09:10

Via alle uitkeringen aan de nazaten hebben we alle winst met rente allang weer uitgekeerd terwijl het gewone volk hier in die tijd ook kapot van de honger ging, als loonslaaf werd uitgeknepen en nooit een cent heeft gezien van dat geld aangezien het maar een paar bedrijven waren .

Castor12 | 18-04-17 | 09:05

... miljoenen mensen heeft vermoord.... overdrijven is een kunst die onze eeuwig gekwetste medejankers tot in de puntjes beheersen.
Even tussendoor een vraagje:Hoe komt het toch dat Nederlanders, Engelsen etc. WEL tot welvaart, initiatief, handel etc. konden komen in die tijd,maar alle voorouders van voornoemde kwetsjankerts niet??Terwijl ze toch, zo leert de geschiedenis maar ook de gegevens van vandaag de dag, voor een beetje geweld en geklooi, alsmede massamoorden niet echt terugdeinzen?Misschien toch iets met hersens, beschaving, en werklust??
mallekater | 18-04-17 | 08:00

En om dat wij die welvaart wel hebben, komen ze massaal deze kant op.

Voor-de-5e-keer | 18-04-17 | 08:44

Wat is er toch zo heerlijk aan om gekwetst te zijn. Vaak halen ze ook nog eens de VOC en de WIC door elkaar, linksgekkies en SS'ers, veel geschreeuw weinig school.

Bokito ergo sum | 18-04-17 | 08:29

-weggejorist-

bisbisbis | 18-04-17 | 08:19

-weggejorist-

Bigi Bana Boy | 18-04-17 | 08:15

De nazaten van de VOC wonen nu in Almere en Lelystad. Lijkt mij genoeg straf voor de slavenhandel.

Bigi Bana Boy | 18-04-17 | 08:15

...miljoenen mensen heeft vermoord....overdrijven is een kunst die onze eeuwig gekwetste medejankers tot in de puntjes beheersen.
Even tussendoor een vraagje:Hoe komt het toch dat Nederlanders, Engelsen etc. WEL tot welvaart, initiatief, handel etc. konden komen in die tijd,maar alle voorouders van voornoemde kwetsjankerts niet??Terwijl ze toch, zo leert de geschiedenis maar ook de gegevens van vandaag de dag, voor een beetje geweld en geklooi, alsmede massamoorden niet echt terugdeinzen?Misschien toch iets met hersens, beschaving, en werklust??

mallekater | 18-04-17 | 08:00

Over de inter tribal slavernij die al duizend jaar aan de gang was in die zelfde landen horen we ze nooit, ook willen de nazaten van bijvoorbeeld Nigeriaanse slavenhandelaren geen excuus aanbieden en vinden de leiders daar blijkbaar alleen blanke kopers verantwoordelijk .
Als het over duizenden en duizenden jaren slavernij over heel de wereld gaat is alleen die zeer kleine tweehonderd jaar Afrika > Amerika blijkbaar belangrijk terwijl het in veel landen nog vrolijk door gaat .

Castor12 | 18-04-17 | 07:57

Welke draai eenieder ook aan zo'n evenement wil geven, geschiedenis blijft geschiedenis en gaat nooit weg. Je kunt er beter je voordeel mee doen door er van te leren in plaats van het evenement te veroordelen.

devil13 | 18-04-17 | 07:47

Zonder VOC geen gouden eeuw. Geen Rembrandt, Frans Hals, Vermeer enz. Wat hebben Surinamers ons geleverd? Quinsy Gario´s gesubsidieerde post-slavernij huilpartijen, proest.
Het rijksmuseum (en vele meer) bestaat ook bij de gratie van de VOC. ook opdoeken dan maar?

bergsbeklimmer | 18-04-17 | 05:32

-weggejorist-

Nietgek | 18-04-17 | 00:31

Wordt het nog wat met "Anne Fleur op Zaterdag"? Of was't alleen koffiedrinken zonder resultaat?
Bij voorbaat dank voor enig bericht hierover. (Heb niet echt uitputtend op Twitter gezocht, 't wilde te moeizaam laden)
Salut! Evocatus

Evocatus | 18-04-17 | 00:29

De beste manier om niet gekwetst te worden door de schitterende historie van dit verlichtte land, is vertrekken.
ASAP.

de honden blaffen... | 18-04-17 | 00:17

Sommigen lijken ook een beetje in de war met de WIC. Die maakte zich inderdaad schuldig aan slaventransport op niet zo'n fijne wijze. Zeg maar een soort sobere uitvoering van Timmerfrans Ferries avant la lettre.

Rommelende Onderbuik | 18-04-17 | 00:02

Ofschoon elke dode en elke geweldsdaad er een te veel is... De VoC was niet zo heel super oorlogszuchtig vergeleken mat Spanjaarden, Portugezen, Engelsen dan wel aboriginals. Handeldrijven was het primaire model, niet veroveren (al was dat soms wel nodig ivm de handelsbelangen).

We krijgen de gouden eeuw nooit meer terug. Maar toch heb ik het idee dat we ook nooit meer van een enigszins misplaatst schuldgevoel afkomen, en dat het dodenaantal nog vele eeuwen lang exponentieel oploopt in de projecties van de deugmensen.

Als ik dat hadden geweten, was ik er als Nederlander natuurlijk nooit aan begonnen, aan al die zeetochten. Zeker niet als je bedenkt van bemanningen van de schepen ook niet zo veel overbleef na een reis van bijna twee jaar.

Rommelende Onderbuik | 17-04-17 | 23:59

Hoeveel de VOC bijdroeg aan de welvaart van de zeventiende eeuw is maar de vraag. De handel op de Oost-Zee en de Balten was natuurlijk veel belangrijker. De ontwikkeling van een handelsorganisatie naar een territoriale ging verder maar heel geleidelijk. Een echte kolonisator was de VOC ook al niet. De bevolking van de Nederlanden was simpelweg te klein om de Oost te bevolken. Zonder hulp van lokale vorsten/sultans was de VOC ook nergens. Met het Europese superioriteitsgevoel viel het erg mee: al snel namen de VOC-beambten lokale gebruiken over in Indië. Een voorbeeld daarvan was de slavernij die in Indië op kleine schaal voorkwam. Hierin volgt de VOC de lokale Indische praktijk! Grootschalige bekering van de Indische bevolking tot het Calvinisme vond niet plaats (of dit een misser was laat ik aan de reaguurders over). In de achtiende eeuw was de meerderheid van het betaald personeel zelfs Aziatisch. Tot zover deze saaie en droge geschiedenisles. Welterusten.

AethicusIster | 17-04-17 | 23:58

SJW's met het historisch besef van een pinda.
VOC/WIC/slaven/facisme/racisme allemaal op 1 hoop gooien in een wedstrijdje verongelijkt doen over spijkers op laag water, met als ultieme bonus zo veel mogelijk virtuele schouderklopjes van je mede hashtag warriors.
Want de echte gelijkwaardigheids uitdagingen van het heden zijn te moeilijk voor je omdat die botsen met je idealen, en je bovenal impopulair maken in je 'progressieve' navelstaarkliekje.

Harry Turtle | 17-04-17 | 23:50

De multinationals van tegenwoordig zijn natuurlijk wel echte lievertjes

verzetsman | 17-04-17 | 23:50

Wel leuk die ouderwetse VOC ambachten. Het ambachtelijke ouderwetse "slaven Brandmerken" zal zeker niet mogen ontbreken.

echtpaul | 17-04-17 | 23:44

Mischien kunnen we tevens een nationale, "ros de gekwetsten op z'n bek" dag houden. Mogen ze daarna aangifte gaan doen. De "nationale, ik ben op m'n bek gerost en gekwetst" dag.

echtpaul | 17-04-17 | 23:40

En ja hoor, daar is Anne-Fleur weer.
Totaal wereldvreemd.
Onverstandig, maar het mag.

Jan Dribbel | 17-04-17 | 23:10

Zo vermoeiend dat gezeik over het slavernijverleden. Slavernijverleden wordt herkent en herdacht in nl. Nu is het klaar met dit gezeik. We weten je moet leren van het verleden.

franck7020 | 17-04-17 | 23:02

Slavernij: voor huidige negers nu een huilie lekkernij.

gratias | 17-04-17 | 22:50

Relativeren kun je leren ... en tot tien tellen ook.

mozaard | 17-04-17 | 22:48

Stel je toch eens voor dat je , als zelf verklaard slachtoffer van "VOC slavenhandel " , zou ontdekken dat je zelf nazaat bent van iemand die bij slavenhandel betrokken was.
Gezien het aantal voorouders dat iemand heeft ( terugrekenend naar plm. 1650 en vooral als het merendeel in Afrika woonde ) zal die kans dichter bij 100% liggen dan bij 50%.
Tsja , wat doe je dan ? Wat zeg je dan ? Sta je eigenlijk keihard jezelf te beschuldigen.
Kortom , zinloze exercitie al dat " virtue signaling " in het verleden.

enorme sukkelzak | 17-04-17 | 22:40

De huilies vergeten voor het gemak even wie faciliteerde. Er werden destijds in Afrika heel veel oorlogen gevoerd. De overwinnaars verkochten de verliezers als slaaf. En als je niet als slaaf werd verkocht had je de kans dat het nog veel slechter met je af zou lopen.

Suus007 | 17-04-17 | 22:29

Willen jullie meer of minder zeikerds?

Dutch_Holland | 17-04-17 | 22:18

Het is het beste beentje voort zetten, niet voor zetten. Tenzij mijn juf uit de vierde klas van de lagere school het mis had natuurlijk, dan zit ik nu ook fout.

hoogstetijd | 17-04-17 | 22:14

Ik protesteer namens het volledige bestuur en alle leden van het "brede platform en front van VOC gekwetsten". Vooralsnog ben ik dat nog zelf maar het verzet groeit en ik heb de subsidie al veilig gesteld.

Bigi Bana Boy | 17-04-17 | 22:11

-weggejorist-

van heinde en verre | 17-04-17 | 21:53

Zonder VOC en WIC liep Silvana nu nog in blote kont, koppel en speer ergens in donker Afrika. Wanneer toont ze dankbaarheid?

PieterPassant | 17-04-17 | 21:41

PietGeniet | 17-04-17 | 21:32
Ik dacht, ik doe een poging...

chicago | 17-04-17 | 21:38

omanders | 17-04-17 | 20:23

Volkomen correct.

toetssteen | 17-04-17 | 21:38

Als ik niet al op die dag in onzen koloniën in den oost (voormalig, helaas) rondliep dan zou ik zeker gaan.

"Miljoenen slachtoffers van het VOCisme" - nee, dat is een nieuwe. Weet je wat pas slachtoffers maakt? De islam die jullie allemaal zo bewieroken!

Opslag Medium | 17-04-17 | 21:36

@chicago | 17-04-17 | 21:27
Daar gaat het helemaal niet om. Het ligt allemaal aan het "white privilege", volgens hen. Soort van erfzonde, maar dan anders. De deugmensen voelen zich moreel superieur, daar verander je niets aan. Wat we ook doen, ze zullen altijd weer iets anders vinden om de ander aan te wrijven. Te veel dit, niet genoeg dat, 500 jaar geleden deden ze zus of zo. Daar kom je nooit uit.

PietGeniet | 17-04-17 | 21:32

en in de tijd van de VOC leefden alle andere volkeren natuurlijk in harmonieuze vrede met elkaar, oorlogen en ziektes kenden ze niet, alle geschillen werden vredelievend opgelost.

geenspam | 17-04-17 | 21:32

Memek 21:12
Je draait software van hier en daarna begin je te fiepen door via mij op botbot te reageren.
Dat je de draad kwijt bent wist ik, maar zo erg?
De VOC zorgde toe al voor veel werkgelegenheid, je kan niet matrozen als voorbeeld nemen voor de hele doelgroep. Dat kunnen ze je zelfs bij de uni vertellen;)

Ongeblustekalk | 17-04-17 | 21:29

Zouden ze dan ook eens even erbij kunnen zeggen wat wij "blanken" moeten doen zodat ze ons niet meer verantwoordelijk stellen voor daden van "onze" voorouders. Kunnen we dat echt achter ons laten en gewoon op gelijke voet verder, gewoon weer gezellig saampjes. Weten we meteen waar we aan kunnen werken. Of gewoon herstelbetalingen, zo ja wie moet dit ontvangen? Of gewoon een "sorry"? Sorry....

chicago | 17-04-17 | 21:27

Als de VOC super evil etc. etc. is, dan graag effe de hele grachtengordel slopen want die is met fasjisties/rasisties/islamofobies/sjovinisties/ksenofobies (bis bis) geld opgebouwd.

geenspam | 17-04-17 | 21:25

PietGeniet | 17-04-17 | 21:16
Ja, dat vraag ik mij nu ook al anderhalf uur af.
.
Matrozen waren vervangbaar, de meegebrachte handel niet.
Zo simpel werkte dat in die tijd.
.
We kunnen ook nog wel een boom optuigen over de herenboeren en landeigenaren in de middeleeuwen (waar we successierechten aan te danken hebben) en de veenkolonies.
En nog geen 75 geleden werden mensen gedeporteerd om alleen tegen kost en inwoning gedwongen te werken en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Ommezwaai | 17-04-17 | 21:22

@Memek | 17-04-17 | 21:12
De VOC was een kind van zijn tijd en daarin niet heiliger of slechter dan de rest. Dus wat is je punt?

PietGeniet | 17-04-17 | 21:16

@Reinaert | 17-04-17 | 20:41
Achja, die goeie ouwe tijd :) Een soort van dienstplicht zou de Generation Slowflake denk ik ook wel goed doen om een beetje meer te waarderen wat we hebben en te beseffen dat je daaraan moet bijdragen en niet alleen je hand ophouden. Maar we dwalen af.

PietGeniet | 17-04-17 | 21:13

Memek 20:39
Leuk verhaal, maar vertel eens. Waarom ben jij doorgelust via een buitenlandse server naar het nl serverpark? Vanwaar die premium behandeling?
Oh ik weet het al;)
Ongeblustekalk | 17-04-17 | 20:51

Buitenlandse server? weet ik veel. Toen ik mijn plempsel postte, kreeg ik een server fout van GS en opeens stond mijn plempsel bovenaan. Geen idee. Eerste keer en sindsdien niet meer.

Maar even los van dit alles, dit VOC verhaal van welvaart voor iedereen is gewoon niet waar. Je kunt er een draai aan geven wat je wilt en ook dat boek is niet heilig, maar de werkelijkheid is dat de VOC alleen de kooplieden spekten en de "werknemers" een loon betaalden waar je bijna geen hond te vreten van kon geven. Matrozen werden geronseld en zelfs gekidnapt. En wat ze overhielden aan geld ging op aan door de kooplieden geëxploiteerde bordelen en zuiplokalen. Zo was het kringetje weer rond.
Als je dat werkgelegenheid noemt, nou dan hebben we op dat punt verschil van inzicht.
Voc mentaliteit is er in zekere mate nog steeds heden ten dage, maar ik noem het nu de VVD mentaliteit, en het werkt blijkbaar nog steeds als vanouds.

Memek | 17-04-17 | 21:12

Slavenhandel, VOC, kasteelheer... vroeger wist je tenminste waar je aan toe was.
De benamingen zijn anders tegenwoordig..... maar het werkt nog altijd zo.... sukkels.

Dachthetal | 17-04-17 | 21:11
-weggejorist-
douweduwert | 17-04-17 | 21:08

-weggejorist-

skoftig | 17-04-17 | 21:07

Ondertussen is de slavenhandel weer in ere hersteld in het islamitische Libië maar daar hoor je ze niet over...
Hypocriet kudtvolk.

Desmoulins | 17-04-17 | 21:03

MultiPlex | 17-04-17 | 20:42
De start van de industriële revolutie is al ingezet ruim vóór de tijd van de VOC.. Of dacht u soms dat die duizenden windmolens hier voor de sier stonden?
Hiermee is het uiteindelijk allemaal begonnen en mede dankzij deze molens werd een afzetmarkt gecreëerd.

Ommezwaai | 17-04-17 | 21:01

@JanvandeBiertent | 17-04-17 | 20:56
De WIC was er duidelijk bedrevener in.

TeeJee | 17-04-17 | 21:01

De Engelsen, die waren pas erg. Daar waren de Nederlanders schoothondjes bij.

Ongeblustekalk | 17-04-17 | 21:01

VOC, uitvinders van de all-inclusive cruise. Alleen de armbandjes waren toen nog van smeedstaal.

JanvandeBiertent | 17-04-17 | 20:56

Memek | 17-04-17 | 20:39
Lieten schepen bouwen, land, heren en pakhuizen de handel zorgde ook voor werkgelegenheid.
Maar dat was u zeker even vergeten.

botbot | 17-04-17 | 20:51

Memek 20:39
Leuk verhaal, maar vertel eens. Waarom ben jij doorgelust via een buitenlandse server naar het nl serverpark? Vanwaar die premium behandeling?
Oh ik weet het al;)

Ongeblustekalk | 17-04-17 | 20:51

Memek | 17-04-17 | 20:39
Over dom gesproken... U staart zich blind op een stennis makend boek. Er zijn voldoende misstanden bekend, maar ook dat kun je niet meten in de huidige tijd.
In die tijd werden ook nog mensen op de brandstapel gepleurd.
.
Het is algemeen bekend dat de VOC niet altijd heel netjes met hun personeel omging, maar dat deden meer clubs in die tijd. Er werd gezorgd voor werk, goed betaald of niet.
.
Ik kom uit een gebied waar de VOC hun hoogtijdagen vierden. Nog steeds zijn er de sporen te vinden en zelfs muntgeld uit die tijd vind je nog met enige regelmaat.
.
Dus uw bijna zwakzinnig gebral over één boekje waarin misstanden worden beschreven is geen enkele maatstaf van hetgeen deze club heeft bereikt.

Ommezwaai | 17-04-17 | 20:51

De tijden zijn veranderd. Er zijn nog maar weinig Nederlandse slavenhandelaren.
Dat ligt in andere delen van de wereld aantoonbaar anders. Richt je agressie daar op, losers.
Dick Luyenlomp | 17-04-17 | 19:39

Hear hear. We hebben geen enkele reden om aan morele zelfkastijding te doen:
1. De Westerse cultuur had geen monopolie op slavernij. Het kwam zowat overal voor. De islamitische wereld overtrof het Westen in slavernij zowel qua schaal als wreedheid.
2. Het Westen was de eerste beschaving die de slavernij definitief afschafte.
3. Mede dankzij die vroegere Europese kolonies heeft het Westen zoveel invloed in de wereld.
4. Dank zij die invloed hebben zowat alle landen in de wereld - onder druk van het Westen - de slavernij afgeschaft.
5. Zodra die invloed taant zullen veel landen de slavernij met plezier weer invoeren. Denk dan vooral aan de Arabische wereld en zwart Afrika.
6. In Mauretanië is slavernij nog steeds dagelijkse kost. 10 à 20% van de plaatselijke zwarten leeft daar als slaaf van lichtgetinten. http://edition.cnn.com/interactive/2012/03/world/mauritania.slaverys.last.stronghold/

Vlaan | 17-04-17 | 20:48

Ik stel voor dat we 20 maart voortaan de VOC dag noemen en dat dit een nationale feestdag word.

General McAuliffe | 17-04-17 | 20:44

-weggejorist-

Hunebedbouwer | 17-04-17 | 20:42

Nederland is helemaal niet rijk en welvarend geworden dankzij de VOC en de WIC. Een paar mensen werden er schatrijk van, maar het overgrote deel van de bevolking leefde met honger en armoede. De industriële revolutie heeft ons pas echt welvarend gemaakt. Hebben we zo lang mogelijk buiten de deur proberen te houden, maar toen we het toch toelieten was het eigenlijk best OK. En later in de twintigste eeuw heeft de planeconomie en het geloof in maakbaarheid voor veel vooruitgang gezorgd. En onze gunstige ligging tussen andere welvarende landen is ook altijd best handig geweest.

MultiPlex | 17-04-17 | 20:42

@PietGeniet | 17-04-17 | 20:32:

Mijn 'veldkantoor' was een YA4440 met B26 shelter. Uiteraard mét koelkastje, koffiezetapparaat en twee straalkacheltjes want de standaard heteluchtverwarming maakte nou eenmaal te veel herrie. En een 20kVA privé-aggregaat want je moet natuurlijk wel stroom hebben. Alleen om te pissen moest je nog naar buiten, daar hebben we nooit iets op kunnen vinden ;-)

Reinaert | 17-04-17 | 20:41

@Jostifiel | 17-04-17 | 19:54
Kijk naar het gros van de Afrikaanse landen. Sinds de Europese kolonisator is vertrokken is er niets aan onderhoud gedaan. Zelfs voor het meest eenvoudige, zoals het onderhouden van een spoorwegnet hebben ze buitenlanders nodig. Vroeger ons, en nu de Chinezen.

Osdorpertje | 17-04-17 | 20:40

Memek | 17-04-17 | 19:06
Huh? Wie de fuck is Memek?
.
Vast en zeker een hackende allochtoon...
Ommezwaai | 17-04-17 | 20:16

Nee dat is hij niet, en ook helemaal niet. Ik ben al heel wat vaker op GS, en geen zwitsalletje.
Je houding die je aanneemt en de toevoeging allochtoon in je repliek verraadt je domheid.

Als je dat VOC boek eens zou lezen zou je misschien wat minder uit je nek zwetsen.
Jij stelt dat alles en iedereen daar profijt van heeft gehad.
Nou laat me je een voorbeeld geven. Matrozen op een VOC kregen een loon dat slecht 20% was van het loon dat matrozen kregen op een niet VOC koopvaardijschip.
Dat loon kregen ze na afloop van de reis. Gemiddeld kwam 15% niet levend (ziekte) terug en dat geld ging niet naar de moeders of weduwen, die konden verrekken.
Nee dat staken de regenten als winst bijvangst in hun eigen zak.
Nee de VOC mentaliteit dat was pas welvaart voor iedereen.............

Memek | 17-04-17 | 20:39

wazakzegguh | 17-04-17 | 20:32
Nog even een feitje, Nederland was "slechts" verantwoordelijk voor ongeveer 5% van de totale slavenhandel destijds.
De rest kwam voor rekening van Arabieren, Fransen, Engelsen, Spanjaarden etc.
.
Alleen tegen deze slavenhandelaren van toen hoor ik de deugmens niet protesteren.

Ommezwaai | 17-04-17 | 20:35

Alle heilige boeken staan vol slavernijverleden en men demonstreert niet voor kerk, moskee en synagoge als men daar iets wil vieren.

Simon_GS | 17-04-17 | 20:33

Memek 19:06
Dat krijg je ervan wanneer je moet werken op een feestdag en de server tijd staat niet goed.
Busted miepje.

Ongeblustekalk | 17-04-17 | 20:33

@Reinaert | 17-04-17 | 20:27
Ik lees niets geks :) In zo'n shelter is ook altijd plek voor een klein koelkastje (voor het belastingvrije bier na de oefening in Duitslan) en natuurlijk een tosti-ijzer.

PietGeniet | 17-04-17 | 20:32

Er werd in die tijd nu eenmaal heel anders gedacht dan nu. Mensen werden gezien als handelswaar, in alle culturen. Afrikaanse stammen hadden al eeuwen en eeuwen zelf slaven. In de vroege middeleeuwen (rond 750/800), werden er al vrachten met slaven door Arabieren gekocht. Pas 800 jaar later kwam de WIC (de VOC nauwelijks) om de hoek kijken als broekie in de slavenhandel. Dat er tegelijkertijd veel meer blanke slaven werden verhandeld dan donkere, wordt altijd angstvallig verzwegen. Want de zieligheidsindustrie zou maar eens een deuk oplopen!
Accepteer nu gewoon eens dat er in die tijd veel slavernij gebezigd werd, door iedereen en dat deze slaven alle kleuren van de regenboog hadden. Bedenk ook maar, dat de kans dat de voorouders van Sylvana slavenhandelaar waren en geen slaaf, best aanwezig is. Wees blij dat er in de meeste landen nu met afschuw gekeken wordt naar hun aandeel in de slavernij (welke dan ook). Maak je druk over het feit dat er nog steeds landen zijn waar slavernij wél welig tiert. Saoedi Arabië bijvoorbeeld, waar ons koningshuis doodleuk op condoleancebezoek gaat na overlijden van dictator uit oliebelangen. Een land waar vrouwen worden gestenigd omdat ze verkracht werden. Maak je daar druk om. En niet om Bataviastad, waar men kinderen bekend maakt met onze geschiedenis en daar ook de duistere kanten van laat zien. Kanten die ik 30 jaar geleden ook op school gewoon onderwezen heb gekregen. Een zwarte (pun intended) bladzijde uit onze loopbaan als land, maar wel een die gezien moet en mag worden. Het was nu eenmaal zo en nu zijn we weer wat verder als mensheid en gaan we belangrijke misstanden aanpakken. Toch? Hoop ik?

wazakzegguh | 17-04-17 | 20:32

Overigens was de VOC destijds in Azië ook groot in de handel in ... opium! zie nl.wikipedia.org/wiki/Amfioensoci%C3%... Zouden ze daar ook iets mee doen op die dag? :-)
En verder heeft de VOC nooit in slaven gehandeld, dat was de WIC (West Indische Compagnie). Maarja, weten die deugmensen veel. Historisch besef is niet hun sterkste kant, je dient vooral schuldig te zijn tot in het zoveelste geslacht.

PietGeniet | 17-04-17 | 20:30

PietGeniet 20:22
Wij hadden vroegah nog geen vrouwen, toen hadden we nog een leger. Hele slechte verbindelaars gingen toen nog naar de onderzeedienst;)

Ongeblustekalk | 17-04-17 | 20:29

Implants | 17-04-17 | 20:27
Heel merkwaardig..
@Joris, wat is hier loos???

Ommezwaai | 17-04-17 | 20:29

omanders | 17-04-17 | 20:23
Ja, zo lust ik er nog wel een paar.
Het gaat nu even over de VOC en de rijkdom of armoe die dat met zich meebracht. Een economie kent pieken en dalen, dat is niet iets van de laatste eeuw.

Ommezwaai | 17-04-17 | 20:28

@PietGeniet | 17-04-17 | 20:22:

Zwaar werk, die verbindingsdienst. Bij ons op de kazerne stond semi-permanent een YA318 van 107RdCie opgesteld, meestentijds goed herkenbaar aan de strandstoelen en vrolijke Grolsch-camouflageparasol.

Reinaert | 17-04-17 | 20:27

Ommezwaai | 17-04-17 | 20:16
Apart wel ja, een tijdreiziger?

Implants | 17-04-17 | 20:27

Memek | 17-04-17 | 19:06
En de eerlijke ambachtslieden die hier uitgebeeld worden, konden de kruimels opvangen.
Maar oei, je moet iedere Nederlander natuurlijk veroordelen omdat ze geld aannamen van een bedrijf, dat zo veel aandacht kreeg, dat alle fouten geregistreerd zijn.

frank87 | 17-04-17 | 20:26

Memek | 17-04-17 | 19:06
Uw kennis van de geschiedenis is abominabel slecht overigens. Maar laat ik u dit zeggen, bedrijven (ja ook hele grote) gaan soms failliet. Dat gebeurt heden ten dage ook nog gewoon. Wellicht door slecht management, fraude, omkoperij etc. En wie zijn dan de pineut? Juist, de werknemers en aandeelhouders. Dat is al honderden jaren het geval en dus niet uniek voor een bedrijf als de VOC.
.
Maar als het bij de dames en heren regenten regende, dan druppelde het bij het gepeupel.... Ofwel, de rijkdom in de Gouden Eeuw is ook ten goede gekomen aan de gewone man. U weet wel, de kleermaker, schoenmakker, bakker en de smit. Of dacht u soms dat de regenten hun benodigdheden uit de lucht plukten?

Ommezwaai | 17-04-17 | 20:25

Ik vertrouw die deugmensen niet zo. Dag in dag uit maar bezig zijn met anti-discrimineren. Komt bij mij zo over als potenrammers. Homo's in elkaar slaan om jezelf te bewijzen dat je het echt niet bent. Maar ja, gevoelens laten zich niet onderdrukken dus... discrimineren we de veilige witte man.

Mark van Leeuwen | 17-04-17 | 20:24

@Ommezwaai | 17-04-17 | 19:38


Nee, Nederland is rijk geworden van dezelfde handel waar een paar eeuwen eerder de Hanze rijk van werd. Er is een reden dat Danzig zoveel Nederlandse architectuur had. In Nederland heette de graanhandel met de Oostzee niet voor niets de Moedernegotie.

omanders | 17-04-17 | 20:23

@Ongeblustekalk | 17-04-17 | 20:18
Vonkentrekkers, pluggenneukers, stekkerdozen (voor de dames onder ons)... tja, we konden immers niet allemaal naar het KCT. Te weinig plek daar ;-)

PietGeniet | 17-04-17 | 20:22

Ik heb op Joop wel eens de stelling geopperd dat de huidige generatie donkere mensen net zoveel of net zo weinig geprofiteerd hebben van de VOC als ik. Mocht natuurlijk niet, want de scheidslijn tussen schuldig en nog steeds slachtoffer moet wel duidelijk getrokken kunnen worden. Wat niet inhoudt dat ik slavernij, toen en nu, goedkeur. In tegendeel zelfs.

Mark van Leeuwen | 17-04-17 | 20:21

Die schepen zouden nu mooi dienst kunnen doen om kwets-gestoorden te deporteren naar hun kleurgenoten.

marcoplarco | 17-04-17 | 20:19

PietGeniet 20:13
Verbindingsdienst? Moehaha
Vonkentrekkers noemden we die vroeger. Of slappe zakken soms ook.

Ongeblustekalk | 17-04-17 | 20:18

Waarom worden er altijd VOC-schepen nagebouwd? De WIC was er ook nog en die heeft het veel langer uitgehouden.
Als we nu eens twee WIC-slavenschepen gingen nabouwen? En dan noemen we ze Quinsy en Sylvana.

MAD1950 | 17-04-17 | 20:17

Memek | 17-04-17 | 19:06
Huh? Wie de fuck is Memek?
.
Vast en zeker een hackende allochtoon...

Ommezwaai | 17-04-17 | 20:16

poisonivy 20:08
Misschien moet je eens met andere mannen omgaan, gefrustreerd zuur persoon.
Het valt best mee met de Nederlandse man, een vertroebeld blikveld geeft jouw de verkeerde visie.

Ongeblustekalk | 17-04-17 | 20:14

Toen ik nog in militaire dienst moest, diende ik me ook te melden bij het VOC. In de volksmond stond dat voor "Veluws Ontspannings Centrum" maar het bleek in de praktijk voor Verbindingsdienst Opleidings Centrum te staan. Achja, die goeie ouwe tijd. Mag van de linxgekkies vast ook niet, militaire dienst.

PietGeniet | 17-04-17 | 20:13

-weggejorist-

Frits_v_Schuttingen | 17-04-17 | 20:13

Deuk in pakje boter? Understatement of the year. Man, we hadden 50% van de wereldhandel ofzo.
@ Geert Linkers | 17-04-17 | 19:46
-
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vereenigde_Oostindische_Compagnie
en
http://www.isgeschiedenis.nl/themas/verenigde-oost-indische-compagnie/

telelezer | 17-04-17 | 20:12

KDT herhaalt even @schoorsteenveger, de VOC heeft helemaal niets met slavenhandel te maken gehad. Dat was de WIC.

krijgdetiefusmaar | 17-04-17 | 20:10

Ik ben niet verantwoordelijk voor daden van 300 jaar terug, neemt natuurlijk niet weg dat we kunnen erkennen dat er donkere kanten hebben gezeten aan de handel van de WIC. Maar dat is echt niet de reden dat wij rijk zijn en dat zij arm zijn anno 2017. Nederland was straatarm na de gouden eeuw. De rijkdom die we nu hebben in Nederland, hebben we echt niet te danken aan slavernij.

Duifmans | 17-04-17 | 20:09

Dat was de tijd dat de schepen van hout waren en de mannen van staal. Nu zijn de schepen van staal en de...... hou maar op, watjes, doetjes, slappelingen. Doodsbenauwd om op te treden want stel je voor dat de racismekaart weer wordt getrokken. Man, man, man. Om te janken.

poisonivy | 17-04-17 | 20:08

Lekker op 2e paasdag Facebook afstruinen en woedende berichten plempen. En dan de hele dag F5'en om de likes te checken. Halftam Nederland heeft weer een heerlijke dag.

de Voorzittert | 17-04-17 | 20:05

Als we dat schip gebruiken om dobbernegers op te halen, is dan alles vergeven en vergeten :-)

Febofiel | 17-04-17 | 20:02

Als we dat schip gebruiken om dobbernegers op te halen, is dan alles vergeven en vergeten :-)

Febofiel | 17-04-17 | 20:02

VOC, is dat niet iets uit het verleden? Waarom maakt men zich daar drukker om, dan om de misstanden van vandaag m.b.t. de donkerere mensen? Oh vraag stellen is vraag beantwoorden, huidige misstanden zijn oké, holadieeeee!

Of mis ik de weerstand tegen Zuma in het NL nieuws?

MarcS | 17-04-17 | 20:02

Misschien kunnen de gekwetsten tussen het blaten door even bedenken dat ze hun hele leven al meevreten van de verworvenheden van de VOC. Principieel tegen? Dan ook principieel opzouten. Beetje mij de zwarte piet proberen toe te spelen. Oh wait...

Suske | 17-04-17 | 19:56

de roeiboot van sylvana

eriksweet | 17-04-17 | 19:55

bert.s
En de Spanjaarden en Fransen..... schoften.
En die Duitsers dat waren ook geen lievertjes....

JdelaT | 17-04-17 | 19:55

"Dankzij de VOC kunnen al die kolonialiseerde landen wel in de vaart der volkeren meekomen. Zonder ons zouden ze nog in de oertijd leven."

@Osdorpertje | 17-04-17 | 19:48
Dit zeggen de *communistische* Chinezen nu ook haast hetzelfde, terwijl ze heel de wereld aan het kolonialiseren zijn, maar ja, SJW's kunnen niet echt prioriteiten stellen zo blijkt.

Jostifiel | 17-04-17 | 19:54

Handel (Okee Okee: mits vrijwillig...) is altijd mutually welzijnsbevorderend, win-win dus)

Hemmenaar7 | 17-04-17 | 19:53

Laat die blanke man nou aan die kleine negert zien hoe hij zijn shoe shine box moet gebruiken ?

Barbarous_Relic | 17-04-17 | 19:53

PoC???
PoV ken ik wel, dat mag zelfs VVS

Hemmenaar7 | 17-04-17 | 19:51

Moeten we niet willen nie.

Ommie de HaatMoker | 17-04-17 | 19:51

VoC is om trots op te zijn. Anders waren wij nu niks geweest.

Brainder | 17-04-17 | 19:51

De VOC voer niet op de West, dat was de WIC.

Schoorsteenveger | 17-04-17 | 19:50

bert.s | 17-04-17 | 19:47
Vermoedelijk waren mijn zeer verre voorouders slaven onder Cesar... U brengt mij op ideeën.

Ommezwaai | 17-04-17 | 19:50

Snik. Tranen van ontroering. Ik mis de goede oude tijd toen de superieure Blankmenschen nog maandelijks minstens drie zwepen versleten om onwillige iPhonedragers tot integratie te bewegen.

Nivelleermarionet | 17-04-17 | 19:50

Willem, Stanley en Darryll kunnen hun zeikstraaltjes beter op Belgische frietkotten richten, gezien de daden die de Belgen in zoiets als Congo hebben begaan. Of Italiaanse pizzarestaurants, de Romeinen hebben 2000 jaar geleden her en der nogal wat onwelgevoeglijkheden verricht.

jacobh | 17-04-17 | 19:49

Laat dit alsjeblieft doorgaan. Er is al zo weinig te doen in Lelystad.

Jostifiel | 17-04-17 | 19:49

Volgend jaar maar weer een hottentottententententoonstelling.

osolemio | 17-04-17 | 19:49

Dankzij de VOC kunnen al die kolonialiseerde landen wel in de vaart der volkeren meekomen. Zonder ons zouden ze nog in de oertijd leven.

Osdorpertje | 17-04-17 | 19:48

de romeinen die ons uitgebuit hebben 2000 geleden gaan die ons ook schadeloos stellen

Rest In Privacy | 17-04-17 | 19:47

Deuk in pakje boter? Understatement of the year. Man, we hadden 50% van de wereldhandel ofzo.

Geert Linkers | 17-04-17 | 19:46

Ik ga Kunta Kinta dag vieren.

Kaas de Vies | 17-04-17 | 19:44

Waar is Sylvana als je haar nodig hebt?

Kom op, allemaal in koor: "Weg met ons! Weg met ons! Weg met ons!"

Terwijl Erdolf op de de oostflank van Europa een dictatuur optuigt gaan we ons verplicht druk maken om een beetje volksvermaak? Zwatelaars en zweefteven: de geschiedenis van ons land is niet brandschoon, maar van wel land wel dan?

Reinaert | 17-04-17 | 19:41

Stroopwafel? iemand?

DieAndereSjaak | 17-04-17 | 19:40

Fuck alle gekwetsten. De VOC is gewoon een wezenlijk deel van onze geschiedenis uit een tijd waar er nog heel anders naar mensen en mensenrechten gekeken werd.
Als je daar iets tegen wil doen, dan kun je beter strijden voor mensenrechten in Koeweit of Jemen, of vragen voor democratie in Noord Korea, dan te proberen de West-Europese geschiedenis van 400 jaar geleden in een kwaad daglicht te stellen.
De tijden zijn veranderd. Er zijn nog maar weinig Nederlandse slavenhandelaren.
Dat ligt in andere delen van de wereld aantoonbaar anders. Richt je agressie daar op, losers.

Dick Luyenlomp | 17-04-17 | 19:39

En als je ze dan zegt: als het je hier niet bevalt...
kun je een vooraf ingevulde aangifte aan je broek krijgen.

paost712 | 17-04-17 | 19:38

Mede dankzij deze club is Nederland welvarend geworden.
U weet wel, die welvarendheid waar alles en iedereen profijt van heeft.
Of zullen we dan meer eens stoppen om zielige negerTs in hun levensbehoeftes te voorzien?

Ommezwaai | 17-04-17 | 19:38

Mede dankzij deze club is Nederland welvarend geworden.
U weet wel, die welvarendheid waar alles en iedereen profijt van heeft.
Of zullen we dan meer eens stoppen om zielige negerTs in hun levensbehoeftes te voorzien?
@ Ommezwaai | 17-04-17 | 19:38

Alles en iedereen?
Nou dat is feitelijk geheel onjuist. De enigen die hier beter van geworden zijn betreffen: a. het koninklijk huis en b. de regenten. Alle anderen die in de VOC hebben geïnvesteerd zijn er volledig berooid vanaf gekomen.
Lees dit boek maar eens over de onverantwoorde risico's, de steekpenningen en het bedrog.
https://www.google.nl/search?q=boek+grootste+bankroet&client=firefox-b&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiqk_vEiazTAhVEDMAKHSq8AJ4Q_AUICCgB&biw=1061&bih=855#imgrc=NaeHFdUUt7nRHM:

Memek | 17-04-17 | 19:06

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken