Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nederlandse commando dood door oefening op onveilige schietbaan

Ontzettende rot-onthulling door RTL Nieuwsspeurneus Hester van Yperen vanavond. Het was verdomme net een week na het uitreiken van de Willemsorde aan het Korps Commando Troepen. De 35-jarige sergeant die op 22 maart 2016 om het leven kwam tijdens een oefening van het KCT, kreeg een kogel in zijn lichaam omdat hij achter een linnen (!) wandje op een levensgevaarlijke schietbaan stond. De echte kogels waar mee geoefend werd, boorden zich door het wandje heen in het lichaam van de instructeur. Er was al vaker geklaagd over deze baan, maar Defensie liet na die te controleren. Toen de baan begin dit jaar (!) geïnspecteerd werd, bleek dat de trainingen die daar gehouden werden nooit plaats hadden mogen vinden. De overleden sergeant wordt omschreven als 'vrolijk, nuchter en gedreven'. Hij laat een vrouw en twee kinderen na. RIP en fuck.

Reaguursels

Inloggen

Ook wel eens commando training gedaan, idd wel wat risico's, leek me dat de betrokken ARBO diensten zwaar nalatig waren/zijn.

Werkgever moet er natuurlijk voor zorgen dat zijn personeel onmogelijk in de buurt kan komen van een kogel of erger.


vanhetvarken | 21-02-17 | 22:04

Een schietbaan moet aan eisen voldoen.
Maar je kunt er ook zelf, zeker als instructeur, voor kiezen om niet achter een schietschijf te gaan staan.

En al helemaal niet als er doorgeladen wapens liggen.
Die keus kun je ook zelf maken.
Je gaat nooit achter een schietschijf staan, als er wapens voor liggen. En als er soldaten zijn, staat daar iemand die laden en doorladen verbiedt zolang zijn maatje niet terug is van achter de schietschijven.

Hoe moeilijk kan het zijn? Het is je eigen leven.

Raider Twix | 21-02-17 | 15:19

@General McAuliffe | 20-02-17 | 19:39
Klopt, na een hoop moeite om raak te schieten in het leger bleek toen ik ging kleiduiven schieten dat ik met m n verkeerde oog over de loop heen keek, zag de kleiduiveninstructeur binnen 2 seconden, de legerinstructeur heeft dit nooit gezien.

Uw verz advs | 21-02-17 | 14:37

Dankzij al deze linkse reacties weet ik weer waarom ik nooit in militair tenue zal reizen.

Koenz0r | 21-02-17 | 13:16

Hoe stom is ons leger dat je met linnen wanden met scherp gaat schieten.
Eerst geld voor onze asielzoekers dan komt het leger .dat is de bekrompen gedachten van onze kamer leden.

gerrit5042 | 21-02-17 | 10:03

op goedgekeurde sportschutter schietbanen ist ook onveilig met plastic wandjes tussen schutters ,of helemaal niks.wapens kunnen exploderen ,uit de handen vallen en domme momenten heeft iedereen.

pedro300 | 21-02-17 | 09:08

Ook fijn voor de schutter van het dodelijke salvo, dit. Minimaal 5 levens verwoest door dit ambtelijke gepruts, dus. En dan heb ik het ook over de erbarmelijke budgetten versus de daartegenover bijna onmodelijke taakstelling van onze krijgsmacht.
Maar nee hoor, laten we nog wat meer bezuinigen zodat er geld voor opvang en ambtelijke begeleiding van de onze grenzen overstekende kolonisten / asociaalzoekers / invasie is ...

CynicalBastard | 21-02-17 | 08:54

Wat ik niet begrijp? Er waren al veiligheidsklachten over die schietbaan, maar toch gebruik maken van die schietbaan. Waarom maak je dan als militair gebruik van die baan? Gewoon weigeren.
thekolere | 20-02-17 | 23:01

Man, man. "Gewoon weigeren". In het leger. Dat heet insubordinatie en is strafbaar. Bevelen moet je altijd nakomen. Ook al kost het je leven. Dat is de essentie van soldaat zijn; misschien zijn wij het een beetje vergeten.De leiding vond het veilig dan is het gewoon gaan.

Bevelen mag je alleen niet opvolgen als ze onethisch (tegen de universele rechten van de mens of tegen de conventie van Geneve) of illegal zijn. Dus als je direct je maat moet doodschieten mag je weigeren. Maar niet als er misschien een kans is dat een maat achter zo'n linnen wand loopt juist op dat moment dat je schiet.

redanx | 21-02-17 | 08:52

Overigens zijn er ook kill houses van beton waar met live munitie wordt geoefend en waar je niet met normale patronen en kaliber door de muur schiet. Alleen de indoor opstelling in Ossendrecht is knullig.

Moneytron | 20-02-17 | 23:57

Trieste zaak.
Overigens valt het nog mee dat er in het killhouse in Ossendrecht niet meer doden vallen. Evenals tijdens de live trainingen met scherp in Ford Hood in de close combat trainingen die je als special forces mag uitvoeren met je eigen maten die als zgn gevangene vastzitten in de ruimtes die men schietend binnenvalt. Echter allemaal op basis van vele training en skills. Omkomen vanwege een dun wandje en onachtzaamheid van de leiding sucks.

Moneytron | 20-02-17 | 23:52

Wist niet dat pang pang dodelijk was.

Joffri | 20-02-17 | 23:37

-weggejorist-

Berbaar | 20-02-17 | 23:30

En MacAuliffe: de eerste zinnen van je reaguursel snijden nog een beetje hout. Met je laatste zin reduceer je jezelf echter tot een Stratego generaal.
Grijskijkert | 20-02-17 | 22:07
.
wat maakt dat jou dan? Een korporaal uit de loopgraven van 1914?
Stratego generaal ja, inderdaad, omdat we terug moeten naar de tekentafel. Het idee leger zoals we dat nu hebben leunt op de koude oorlog doctrine. Een doctrine die maakt dat we nu met NAVO troepen langs de grens proberen indruk te maken op een van de weinige landen zonder staatsschuld!
Een goede reden voor de Amerikanen om oorlog te gaan voeren wnat dat leidt af van de werkelijke problemen.
Dan maar een stratego generaal die nadenkt over het leger dat past bij de 21e eeuw.

General McAuliffe | 20-02-17 | 23:20

@necrosis | 20-02-17 | 20:09

Iedere week sterven er in Nederland wel een paar mensen op de werkvloer of op weg daar naartoe. Ga jij het hun nabestaanden dan ook uitleggen?

Tipped Relic | 20-02-17 | 23:05

Misschien wil klootzak Pechtholt even 'Pang Pang' komen roepen op de begrafenis. Kan de familie even wat frustratie kwijt. RIP. Gvd. Gvd. Gvd.

TheDrivingDutchman | 20-02-17 | 23:04

Overigens zijn er weer een hoop " kenners " en " oud commando's " onder de reaguurders.

thekolere | 20-02-17 | 23:03

Wat ik niet begrijp? Er waren al veiligheidsklachten over die schietbaan, maar toch gebruik maken van die schietbaan. Waarom maak je dan als militair gebruik van die baan? Gewoon weigeren.

thekolere | 20-02-17 | 23:01

Huh,sinds wanneer heeft Nederland een leger? De kruisboog als wapen?

Tipped Relic | 20-02-17 | 22:25

Tragisch dit, hoe dan ook. Voor de directe collega's het Korps en NL (en ja, in die volgorde). Maar veiligheid is wel een "state of mind". Of dat nou op de schietbaan is of in Zandbakkië. In deze schietbaansituatie zijn er kennelijk dingen gebeurt (en een aantal cruciale dingen dus kennelijk niet) die je bij het KCT niet direct verwacht. "Blue on blue" komt in het echie helaas nogal eens voor maar op de schietbaan verwacht je dit niet.

En MacAuliffe: de eerste zinnen van je reaguursel snijden nog een beetje hout. Met je laatste zin reduceer je jezelf echter tot een Stratego generaal.

Grijskijkert | 20-02-17 | 22:07

Osdorpertje | 20-02-17 | 19:37
Commandotrainingen zijn wel van een andere orde dan die van militairen die de basistraining moeten doorlopen denk je ook niet.

Draak uit Brabant | 20-02-17 | 21:32

Lekker bezuinigen in het leger hoor, geen geld om de zaken goed in orde te ghebben
en waarom..??
Om sinterklaas te spelen voor het buitenland en buitenlanders.
Het word verdomme hoog en hoog tijd dat we eerst onze eigen zaken op orde hebben hier in Nederland
Nou is die arme man dood.
Veel sterkte zijn vrouw en kinderen..!

telelezer | 20-02-17 | 21:28

RIP. Ben het voor een keer met Pechtold eens, hadden ze tijdens die oefening maar pang pang als munitie gebruikt.

lulkoekhapper | 20-02-17 | 21:26

Toen ik daar mijn opleiding kreeg in 91 was het al kut....
En toen is er ook al eens eentje in zijn been geschoten.....

†EVIL† | 20-02-17 | 21:21

Tevens de groep die daar trainde, de leiders van de groep worden aangeklaagd voor dood schuld door hun eigen werknemer de Staat. Terwijl ze jaar en dag op missies gaan en het vuile werk opknappen voor onze politici. Ik ken ze persoonlijk en het is een vies spelletje vanuit de defensie top. Onze troepen moeten we steunen. Het zijn onze beste vrienden als de pleuris uit breekt. Zelf ben ik Marinier geweest. Trainen met scherp kan fout gaan doordat er snel gehandeld moet worden. De staat wil iemand zien bloeden om hun eigen bebloede handen schoon te vegen. Alsof ze het nooit leren. Srebrenica, giftige verf, na uitzending begeleiden, etc.

BMCJG | 20-02-17 | 21:13

Deze eenheden trainen in groepen op gevechten op korte afstand tegen bewegende doelen. Natuurlijk is het risico dan groter dat je geraakt wordt. Wat heb je aan veiligheidseisen voor sportschutters als die het trainen op realistische situaties onmogelijk maakt.
.
De vergelijking alleen al is te lachwekkend voor woorden en toont aan hoe verschrikkelijk dom je bent. Verder heb ik nog een mooi gegeven, een groot gedeelte van militaire slachtoffers komt om het leven door eigen vuur. Dus alle legers maar opdoeken dan. Naief kind.
Bubske | 20-02-17 | 20:45
.
Zo, omdat je inhoudelijk niet kunt reageren doe je het maar zo? Anyway, verdiep je eerst eens in zaken voor je begint te roeptoeteren.

General McAuliffe | 20-02-17 | 21:06

@sinar2 | 20-02-17 | 20:27
Steigers zijn goedgekeurd, de meeste vallen dood door eigen stommigheid.

koekje erbij? | 20-02-17 | 21:01

RIP
.
GS zit toch niet zo te janken. Wie met zware vuurwapens rondloopt moet gewoon goed opletten.
De veiligheid op menig actie parcours met sportschutter is blijkbaar beter geregeld dan bij onze zogenaamde elite troepen.
Het feit dat de banen niet voldoen en deze zogenaamde elite korpsen hier toch oefenen geeft maar aan hoe serieus zij zichzelf nemen. Niet dus.
Gewoon opdoeken die handel, met dit leger win je de oorlog niet. Beter beginnen we met iets nieuws.
General McAuliffe | 20-02-17 | 19:39

Deze eenheden trainen in groepen op gevechten op korte afstand tegen bewegende doelen. Natuurlijk is het risico dan groter dat je geraakt wordt. Wat heb je aan veiligheidseisen voor sportschutters als die het trainen op realistische situaties onmogelijk maakt.

De vergelijking alleen al is te lachwekkend voor woorden en toont aan hoe verschrikkelijk dom je bent. Verder heb ik nog een mooi gegeven, een groot gedeelte van militaire slachtoffers komt om het leven door eigen vuur. Dus alle legers maar opdoeken dan. Naief kind.

Bubske | 20-02-17 | 20:45

Daar heb je het al. Een snelle lees leert dus dat die 360 baan alleen geschikt was voor Simuntion. En wat ik dan zo raar aan dit verhaal vind; waarom is die baan van te voren niet geinspecteert?

starbuck280 | 20-02-17 | 20:45

Zozo... de familie krijgt hun vader er niet mee terug, die emotionele schade is nooit te herstellen. Maar dus wel dood door zeer ernstige nalatigheid van defensie? Beetje goede advocaat kan er toch wel een prijs van 1 JSF uitslepen ook al wordt het een jarenlang proces?

Enige manier voor defensie waar het echt pijn doet: poet.

RuknaarRechts | 20-02-17 | 20:44

Osdorpertje | 20-02-17 | 19:37
Pang pang roepen is iets wat in elke militaire opleiding, overal ter wereld gebeurd. Ze schieten niet altijd met scherpe munitie, veel te duur en onveilig in veel situaties die ze moeten trainen. Waarom mensen nog steeds met die onzin aan komen zetten is verbazingwekkend.

Bubske | 20-02-17 | 20:41

Japanse aannemert toevallig?
oh wacht, die zijn van de papieren wandjes

Tobi | 20-02-17 | 20:34

Was er een paar jaar geleden niet ook een dode door het gebruik van onveilige granaten uit de jaren 50tig die eigenlijk vernietigd hadden moeten worden, maar door budgettekorten toch gebruikt werden tijdens oefeningen?
Links heeft jarenlang zoveel bezuinigd op defensie dat ze niet eens meer veilig kunnen oefenen.

Osdorpertje | 20-02-17 | 20:31

Zoals ik het inschat is dit je reinste stemmingmakerij. Het gaat hier om geprojecteerd beeld, het is dus waarschijnlijk een schietbioscoop. Dat werkt inderdaad met geprojecteerd beeld op een doek en is heel normaal. Het is inderdaad niet verstandig achter dat doek te gaan staan als er geschoten wordt en er is ongetwijfeld iets heel erg mis gegaan in de coördinatie. Maar er wordt nu een beeld geschetst alsof er eigenlijk een stenen muur had moeten staan waar nu een linnen doek hing. Dat is volslagen onzin en een afspiegeling van het onbenul van de schrijver van dit stukje broddelwerk.

RexMundi | 20-02-17 | 20:31

Elke week valt er wel een bouwvakker dood neer van een steiger omdat het allemaal niet zo veilig was als gedacht.
Maar dat is gewoon minder spectaculair dus hoor je dat hier niet.

sinar2 | 20-02-17 | 20:27

Whaha, schei nou toch uit jankebalk.
Jij houdt het nog twee dagen uit bij het KTC.
plaszak | 20-02-17 | 20:12
.
Klopt, dit soort amateurisme krijg ik jeuk van.

General McAuliffe | 20-02-17 | 20:26

Iedereen die op deze baan is geweest verdient een grootkruis in de orde van oranje nassau.

Astroturfer | 20-02-17 | 20:25

IPNP | 20-02-17 | 20:18
verkeerde link, sorry.

De laatste deal is voor 8.2mil, nog wat resterende tanks oid?

IPNP | 20-02-17 | 20:23

Bah, bah, en nog eens BAH!
RIP sergeant en heel veel sterkte lieve vrouw, kinderen en verdere familie... gaan jullie na het verwerken van dit verdriet alsjeblieft zsm eventjes ene Mr. Knoops bellen!?

EefjeWentelteefje | 20-02-17 | 20:20

Hou op, schei uit. In mijn tijd reed er al eens een YPR over onze boogtent (1 gamel overleden, 1 soldaat gewond) en werden twee TD mannen in hun mobiele werkplaats dodelijk getroffen door drie Oerlikon-patronen.
Op oefening raakten we een Browning kwijt. En op de kazerne was een collega-wapenmaker zelfs een .50 kwijt.

Nee, het Nederlandse leger blonk toen niet echt uit. En het is er niet beter op geworden, lees ik.

EEnzame SchizofrEEN | 20-02-17 | 20:20

Vrijheidsstrijder | 20-02-17 | 20:00:
Hij stond niet op het eind achter een linnen doek, het is een 360 schietbaan. Een soort linnen doolhof dus waarbij kogels kennelijk alle kanten op geschoten kunnen worden.

LuckyGirl | 20-02-17 | 20:14

plaszak | 20-02-17 | 20:12: Je bedoelt zeker "KFC"..

Mokum Kosher | 20-02-17 | 20:14

@General McAuliffe | 20-02-17 | 19:39
Whaha, schei nou toch uit jankebalk.
Jij houdt het nog twee dagen uit bij het KTC.

plaszak | 20-02-17 | 20:12

Djeezus, het was ook nog een sergeant die instrueerde bij de schietoefening.
Ik zit hier met ernstig gemengde gevoelens.

LuckyGirl | 20-02-17 | 20:12

"Croisantneuf | 20-02-17 | 19:59

Dit incident wordt gebruikt om geld los te krijgen voor een betere schietbaan."

GS: Ontzettende rot-onthulling door RTL Nieuwsspeurneus Hester van Yperen vanavond.

Defensie wilde dit graag onder de baret houden. Geen gebedel om pecunia dit keer.

padbuffel | 20-02-17 | 20:11

@padbuffel | 20-02-17 | 20:03
Die man laat wel een vrouw en twee kinderen achter, ga dat maar eens uitleggen aan de nabestaanden.

necrosis | 20-02-17 | 20:09

Voorstel van Hennis: saneer het linnen doekje weg.
Legerpersoneel hoeft nu dus niet meer helemaal naar Mali om om te komen bij een legeroefening.
Wat een manier om te sterven, RIP.
Ik schaam me weer eens plaatsvervangend.

LuckyGirl | 20-02-17 | 20:07

Logisch eigenlijk. Ook op controles en inspecties word bij defensie bezuinigd. Ergo, de regering is weer eens schuldig aan deze held zijn dood. (zie gesneuvelde militairen in alle onnodige missies) Misschien kunnen ze pan,pang gaan roepen op het binnenhof.

Ce ca! | 20-02-17 | 20:06

Commando's kan men niet opleiden in Walibi. Levensgevaarlijke operaties horen erbij. Dat er iets mis kan gaan bij de training is uiteraard niet de bedoeling. Een ernstige fout bij mij op het werk kost geld, bij defensie een leven.

padbuffel | 20-02-17 | 20:03

'de schietbaan in ossendrecht wordt door defensie gehuurd van de politie'.
dus niet goed genoeg voor defensie, wel goed genoeg voor de politie?!

sennholz | 20-02-17 | 20:01

Weet niet hoe het precies gebeurt is maar euu, op het eind van een schietbaan achter een linnen gordijntje gaan staan en je bent ook nog een professional.....
Is natuurlijk erg dat zoiets kan gebeuren, R.I.P.

Vrijheidsstrijder | 20-02-17 | 20:00

Dit incident wordt gebruikt om geld los te krijgen voor een betere schietbaan. Neemt niet weg dat dit geen doorsnee soldaten zijn. Deze lui trainen altijd met scherp. Kennen de risico's en vreselijk, maar soms gaat het fout. In het echt en tijdens trainingen. In real-live situaties zijn muren ook niet kogelwerend. Een wandje in een woning bijvoorbeeld stopt geen kogels. Dit had dus ook in het echt kunnen gebeuren.

Croisantneuf | 20-02-17 | 19:59

@Slipsnifter | 20-02-17 | 19:44
De inkoper van het linnen wandje wist waarschijnlijk niet het verschil tussen kogelvrij en kogelwerend. En gezien het budget van onze defensie moest het waarschijnlijk op een koopje en was kogelvrij linnen goed genoeg.

Osdorpertje | 20-02-17 | 19:58

Tja, het Nederlandse leger. Het was nooit wat en het wordt ook nooit wat.

Fred uit Amstelveen5 | 20-02-17 | 19:57

Nu ben ik geen schietbaan expert maar het ziet er nogal amateuristisch uit. Ook de persoon op de bovenverdieping kan niet zien of er nog iemand 'achter' de kamers staat.

noerg | 20-02-17 | 19:56

Aldus 2 zwarte kippen die hun cliënten bijstaan, ik wacht even het oordeel van de rechter af OK.
Verder dieptriest, 36 jaar en dan bij zo'n kudtongeval om het leven komen :(

Berbaar | 20-02-17 | 19:55

Bijna allemaal that is.

Mokum Kosher | 20-02-17 | 19:55

Allemaal spijkerbroeken hierboven.

Mokum Kosher | 20-02-17 | 19:54

wat General McAuliffe zegt. De mentaliteit in het leger zit je ook niet mee in zulke situaties overigens.

sufkut | 20-02-17 | 19:52

Alexander Pechtold wordt heel erg vrolijk van militairen die pang, pang roepen. Wie zaait, zal oogsten.

Glasgow Argus | 20-02-17 | 19:52

Wie verzint het om met echte kogels tegen een linnen muur te schieten? Dan heb je toch korstsluiting in je paasei?

Uw Psychiater | 20-02-17 | 19:52

Nou, zou dit een gemiddelde zandhaas zijn geweest...

Maar dit was een commando, die bewust zo met scherp trainen... In het uitzendgebied is het voor deze jongens natuurlijk altijd extreem gevaarlijk en zo bereiden zij zich voor.

Uiteraard RIP en veel sterkte aan de nabestaanden!

De Droit | 20-02-17 | 19:51

Bananistan.
De nieuwe naam voor Nederland.
Met dank aan alexander draaitol en de andere linxe veiligheidswegbezuinigers.
.
RIP

pennestront | 20-02-17 | 19:50

Maar serieus, dat check je toch zelf? Lijkt me. Ik weet het niet. Zonde van de mans leven en voor zijn kinderen, vrouw en andere naasten.

Moet Hennis nu aftreden? Of is dit een toevallig incident?

Devadip | 20-02-17 | 19:49

Onvoorstelbaar. Vooral dat iemand meedoet aan een oefening waarvan je kunt weten dat het fout gaat.

Wekkertje | 20-02-17 | 19:48

-weggejorist-

Gepenvisser | 20-02-17 | 19:46

RIP. Geeft die VVD-hamster nog leiding aan die schietbanen?

Watching the Wheels | 20-02-17 | 19:44

@Osdorpertje | 20-02-17 | 19:37
Misschien zat er toevallig ergens nog eentje in?

Slipsnifter | 20-02-17 | 19:44

In de kerk loop je meer gevaar.

Nehemia | 20-02-17 | 19:42

Sluit me bij de generaal aan. Op de gemiddelde handboogschiet vereniging heerst er klaarblijkelijk meer discipline...

Ze leren toch hopelijk zelf ook nadenken en met zandzakken oid een 'kogelvrije' omgeving bouwen? Als ze dat in vredestijd niet lukt, wanneer dan wel?

mrXL | 20-02-17 | 19:42

Geld was op. Wen er maar aan. Veel bukken.

Devadip | 20-02-17 | 19:42

RIP
.
GS zit toch niet zo te janken. Wie met zware vuurwapens rondloopt moet gewoon goed opletten.
De veiligheid op menig actie parcours met sportschutter is blijkbaar beter geregeld dan bij onze zogenaamde elite troepen.
Het feit dat de banen niet voldoen en deze zogenaamde elite korpsen hier toch oefenen geeft maar aan hoe serieus zij zichzelf nemen. Niet dus.
Gewoon opdoeken die handel, met dit leger win je de oorlog niet. Beter beginnen we met iets nieuws.

General McAuliffe | 20-02-17 | 19:39

Ze hadden toch geen kogels? Bij de schietoefeningen zouden ze alleen heel hard "pang pang" roepen. Hoe heeft het kunnen gebeuren dat een militair toch een kogel heeft gehad?

Osdorpertje | 20-02-17 | 19:37

Zoiets verwacht je toch niet hier.
Vreselijk, sterkte voor de nabestaanden!

Mastermattie | 20-02-17 | 19:32

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken