
Ja hoor,
een sommatie (pdf). Op zondagmiddag binnen gekomen, dus ProDemos is in paniek. Waarom? Nou.
GeenPeil parodieerde de Stemwijzer van ProDemos om het punt te maken dat de zwaar gesubsidieerde stemadviesverstrekker tekort schiet in haar publieke taak. Anders gezegd: het is
een prutstool die kiezers verkeerd voorlicht. Niet alleen omdat het direct democratische plan van GeenPeil niet goed is verwerkt in de nieuwe Stemwijzer, maar ook omdat de adviesmachine onvolledig is door alleen naar standpunten te kijken, maar bijvoorbeeld niet naar het karakter en de betrouwbaarheid van partijen. GeenPeil wilde door middel van satire aantonen dat de Stemwijzer geen level playing field biedt, en tekort schiet in haar publieke taak richting Nederlandse kiesgerechtigden. Daarom is een alternatieve stemwijzer in de lucht gegooid, maar we menen het ook serieus: er is
een brief naar minister Plasterk verzonden om hem op te roepen de lancering van de zwaar door hem gesubsidieerde prutstool op te schorten.
ProDemos krijgt ruim 4 miljoen subsidie van BZK. Per jaar. Ondanks al dat geld, krijgen ze het niet voor elkaar om een volledige Stemwijzer te bouwen. Vandaag om 12 uur wordt de 'officiële' Stemwijzer gepresenteerd. De enige stemwijzer waarvoor alle lijsttrekkers komen opdraven, die zwaar in de subsidie zit, door een semipublieke instelling die interne 'controle' heeft van oude partijtijgers (zoals Frans Weisglas). Vorige keer, in 2012, verstrekte de Stemwijzer bijna 5 miljoen stemadviezen dus we hebben het niet over zomaar een adviestooltje van de vereniging van gepensioneerde postduifhouders. Maar ondanks dit alles, is ProDemos niet in staat om een volledige, inclusieve stemwijzer te bouwen die recht doet aan alle partijen en programma's. Gebruikers krijgen alleen uit hun context getrokken stellingen en die leiden uiteindelijk tot een misleidend en onvolledig advies. Dat is geen huilie-huilie van GeenPeil, dat is een serieus democratisch tekort waar alle gebruikers door worden gedupeerd - en waar GS in 2012
ook al over tromroerde.
Dit was de suggestie,
per mail, aan GeenPeil van Stemwijzerbaas Jochum de Graaf:
"We kunnen ons goed voorstellen dat jullie in de StemWijzer bij de stellingen geen van beiden invullen, omdat Geen Peil, zoals je zelf ook stelt, geen standpunten inneemt." Nee, Jochum. Dat kan niet. Als een gebruiker in de Stemwijzer van 2012 te vaak 'geen mening' invulde, kwam er aan het einde geen advies uit. Dan stond er dat je '
onvoldoende serieuze antwoorden' had ingevuld. Bovendien heeft de partij GeenPeil inderdaad geen mening, maar
de leden van de partij natuurlijk wel. Overal 'geen van beiden' invullen is dus dubbel onzin.
ProDemos beweert daarnaast dat de Stemwijzer betaald wordt uit advertentiegelden en door mediapartners. Dat is een bedenkelijke uitspraak: Jochum de Graaf, de man met wie we een uitgebreide mailwisseling over opname in de StemWijzer hebben gehad, is al sinds 2014 Projectleider Stemwijzer. Dat weten we omdat hij is opgenomen als één van de mensen met wie een gesprek is gevoerd tijdens de visitatie van ProDemos in 2014. Ondertussen zegt ProDemos doodleuk op de website dat de StemWijzer wordt betaald door "advertentie-inkomsten en een financiële bijdrage van mediapartner 1Vandaag" (dat is trouwens ook subsidiegeld, want NPO). Dat is dus maar de halve waarheid, omdat De Graaf op de loonlijst van ProDemos staat en aangeduid wordt als "medewerker van ProDemos".
Kortom. GeenPeil vond het noodzakelijk om de Stemwijzer te parodiëren om
een punt te maken. Niet alleen voor ons, maar voor alle kiezers van alle partijen. Tot slot: die smiley hierboven komt van de GeenPeil-stemwijzer en is dus *niet*, zoals de advocaat van ProDemos beweert, een ©-teken.
Reaguursels
InloggenJan, Leiden | 06-02-17 | 19:16:
Juist, niet dat "ze" er niet op een andere manier achter kunnen komen, maar de stemwijzer heet dus zo, niet omdat hij de gebruiker verwijst maar aanwijst.
4 miljoen per jaar voor een pruts website die je hooguit 1-2 weken kost om in elkaar de draaien.
De meeste kosten zullen wel in het informatie verzamelen en het tracken van de gebruikers gaan zitten.
Aangezien de privacy niet gewaarborgd lijkt vul ik de stemwijzer niet in. Ook niet nodig, weet waarop ik stem.
Zozo, en op straffe waarvan is deze sommatie? Zou dit ingefluisterde blufpoker kunnen zijn van 1 van die gevestigde partijen? Je vraagt het je toch af?
Slabak | 06-02-17 | 18:52:
Ha!
We hebben zelfs voor de auteursrechten betaald.
Hoezo rusten er auteursrechten op iets dat we zelf betaald hebben?
Frans Wijnglas, kan die nog lezen over de rode dop van zijn neus heen?
En inderdaad, een parodie.
Wie dat niet ziet mag niet meer stemmen.
@Ce ca! | 06-02-17 | 13:08
dat bestaat al:
www.partijgedrag.nl/
is dan ook de enige zinnige "stemwijzer", alleen behoorlijk langdradig. Als je een beetje handig bent bouw je er een schilletje omheen (al dan niet met suggestieve vragen) en maak je een eigen stemwijzer.
Ik heb geen stemwijzer nodig. Mark Leugenaar Rutte, oprotten en wegwezen,liever vandaag dan morgen.
-weggejorist-
Ik heb het niet zo op plagiaat. Als Joop.nl geenstijl.co zou op gaan zetten en Joop-propaganda in jullie naam de wereld in gaat slingeren, daar worden jullie toch ook niet blij van? Dit is geen fake niels, maar een fake stemwijzert. Een andere interface en ook nog erbij moeten zeggen dat deze site NIET gesponsord is door Soros en dan kun je gaan met de banaan.
Ik dacht: Laat ik ook eens kijken naar die Stemwijzer. Nou, die werkt voor geen meter. Na lang wachten heb ik een foto van stoeltjes in de Tweede Kamer en verder niks, geen knoppen, geen links, gewoon een foto and that is it.
Dan is ver versie van GeenPeil mijlen verder.
het was natuurlijk ook gewoon belachelijk dat de Geenpeil site de lucht in is gegaan! een politieke partij onwaardig! dit ruikt naar kiezersbedrog!
'zoals je'? Eerlijk? Spreek de cassiere nog aan met u.
@Robin Hood | 06-02-17 | 13:48
Hebben ze misschien nieuwe en snellere servers nodig? Nou gelukkig speelt geld geen rol, de overheid sluit gewoon nog maar eens vier verzorgingshuizen a 1 miljoen, en hopla daar is weer 4 miljoensubsidie.
Het is eerder een stem weg wijzer.Dat ding gewoon links laten liggen of bij gebruik gewoon het tegenovergestelde doen dan weet je zeker dat je goed zit.Laagste opkomst ooit is ook leuk voor de statistieken maar niet aanbevolen.
En ja hoor ze komen gelijk weer met 'de zorg' aanzetten want dat is natuurlijk een 'kerntaak' van 'onze overheid' god wat dom weer.. Ik ben zowiezo klaar met die 'democratie' een volk wat haar eigen dictatuur is. Het is net zoiets als communisme maar dan minder duidelijk het hele idee dat de staat er voor het volk is is een illusie. Of je bent een collectivist dat kan ook natuurlijk dan moet je zeker voor democratie zijn. en op de pvv stemmen. en dom zijn. Net als de rest van het domme stemvee. Jullie willen controle hebben op dingen of niet? Nou je krijgt geen controle je raakt het juist kwijt en krijgt heel veel vervelende 'overheid'. En een land wat meer lijkt op een technocratisch staatskamp dan daadwerkelijke vrijheid. Weg met die 'democratie' het hele idee is communistisch/technocratisch. Zoek dingen lokaal maar uit maar niet meer met die landelijke 'democratie' alsof iedereen in een huwlijk zit met 17 miljoen compleet absurd. Oja en nog een woord, 'federatie' voordat iemand begint te piepen over politieke vacuüms.
Zoveel taxpoet binnen hengelen en dan bijna 2 uur na de lancering nog steeds rokende servers draaien.. Het is te zot voor woorden.
Is dat dezelfde Jochum de Graaf die "Het mediaboek; hoe kom je in de media?" schreef www.bibliotheek.nl/catalogus/titel.34... ?
Als partner 1Vandaag??? Wel gvd...
1Vandaag pretendeert al lange tijd het actualiteiten programma van de publieke omroepen te zijn.
De waardeloze diepgang, de copy en paste items, het belerende toontje, de suggestieve toon (zowel letterlijk als figuurlijk) alles doet denken aan Sesamstraat (voor volwasenen - met een hoog Rob de Wijk gehalte)
Toch even wezen kijken op de Stemwijzer. Ontzettend traag... kunnen de bezoekers blijkbaar niet aan. Prutsers. En dat voor 4 miljoen..
'Ik verzoek u dan ook en voor zover nodig sommeer ik u daartoe de website stemwijzer.co/ onmiddellijk offline te (laten) halen en mij daarover te informeren.'
Is dit hetzelfde als: "zo spoedig mogelijk?"
"Bovendien heeft de partij GeenPeil inderdaad geen mening, maar de leden van de partij natuurlijk wel."
Een politieke partij is een volksvertegenwoordiging. De leiding moet dus de mening van de leden vertegenwoordigen. Roepen dat de leiding van GeenPeil geen mening heeft is het negeren van die kiezers van GeenPeil.
Je maakt vier jaar lang de politieke afbraak van Nederland bewust mee, en nu heb je voor 15 maart een stemadvies nodig? (middels advies van een links clubje) Onder welke steen heb je dan al die jaren gezeten vraag ik mij af.
Test gedaan, maar dat was schrikken. Stemwijzer lijkt me een stuk minder degelijk dan vorige keer. Kom uit bij VVD en de Burgerbeweging. Lijkt me sympathieke mevrouw, maar politieke ideeën ho maar. Wilde het nog eens proberen met aanvinken wat belangrijk is, maar inmiddels lijkt de stemwijzer stuk.
@ Ik wil ook vier miljoen per jaar. Wie heeft er een goed idee voor een website? De persoon die wint en aan de hand van zijn idee ik een website bouw, krijgt 50% van de subsidie-opbrengsten.
moviegeek | 06-02-17 | 12:10
Ideetje! (Het werd hier eerder besproken door Dhr.Feynman geloof ik.)
Bouw een website waarin het stemgedrag van de afgelopen 10 kabinetten is verwerkt. Dus,wie er op wat gestemd heeft, in de 2e kamer.
Mocht het lukken, dan wil ik best genoegen nemen met 25%. De rest is voor Feynman :-)
ProDemos heeft gelijk. Ik dacht gisteren ook even dat de GS de echte Stemwijzer al voorbarig online had gezet. Inbreuk van auteurs- en merkrechten kan niet en GeenStijl en GeenPeil zouden ook niet accepteren dat hun logo's te pas en onpas werden "misbruikt". De Stemwijzer is een bij de kiezer populair instrument en heeft daarmee zijn bestaansrecht bewezen. Overigens is het ook een raadsel waarom het zo duur moet zijn. Daarnaast is het de vraag of de belastingbetaler uiteindelijk moet meebetalen aan de ego's van Dijkgraaf, Roos en Baudet, want ik vraag me sterk af of deze heren er wel echt voor de kiezer zijn. Hetzelfde geldt overigens voor in mijn ogen onzinnige partijen als de Piratenpartij en JezusLeeft. Moeten de standpunten van al die clubjes dan ook in de Stemwijzer komen? Raadpleeg gewoon Stemmentracker, dan kun je zien wat de partijen echt gestemd hebben. En die uitslag kan dan best eens verrassend zijn.
@Basil Fawlty | 06-02-17 | 12:47
Zal vast wel, zitten wel wat bakfietsters bij zo te zien.
Ondertussen nog niks kunnen invullen, die f*cking site zit nog steeds vast.
Not Found
The requested URL / was not found on this server.
Apache/2.4.10 (Debian) Server at tweedekamer2017.stemwijzer.nl Port 443
Funny, ik vroeg me in het topic al af van welke zwarte kip ze een brief zouden krijgen. Maar zo snel al, zitten die lui van ProDemos nou elke dag te geenstijlen, of is er een verrader? Of is die functie waar die vacature voor openstond, een paar maanden geleden, iets uitgebreid? Vragen, vragen.
Wat een brakke snelheid, het lijkt de Census server wel van de Australische overheid.
Ach een 504 gateway timeout. Blijft blijkbaar moeilijk om een goede server te kopen of te huren. ;) :)
geenspam | 06-02-17 | 12:44
Vind stemmentracker idd beter.
Je moet wel goed (kunnen) nadenken over de vragen.
"Jochum is nauw betrokken bij de (Nacht van de) Dictatuur" www.prodemos.nl/medewerker/jochum-de-...
Partijen als de VVD, PVDA, CDA nemen al jaren zaken op in hun partijprogramma. Zaken die ze totaal onbelangrijk vinden, en bij onderhandelingen het eerst sneuvelen.
Een goede kieswijzer, zeker na zoveel subsidie, houdt rekening met de verkiezingsprogramma's van politieke partijen, maar bekijkt ook het stemgedrag van die partijen in de 2e kamer.
Als de VVD bijvoorbeeld zegt dat ze strengere asielregels willen, maar in de praktijk zet hun eigen de minister de grenzen volledig open. Dan behoor je dat standpunt van de VVD anders te beoordelen.
En ik vind dat elke politieke partij 1 a 2 eigen punten zou moeten kunnen laten opnemen in de stemwijzer.
Net de stemwijzer gedaan en de top drie was: PVV, VNL en VVD. Dat de VVD op drie staat kan ik niks aan doen want volgens mij hebben ze het halve PVV-programma overgenomen. Helemaal onderaan staat een zwarte aandachtslichtekooi die vroeger met twee landverraders heulde.
Ach, ProDemo meer van hetzelfde. Subsidieslurpers die niet graag hun tekort komen geopenbaard zien want gemakkelijk geld is altijd feest.
Zwizalletju | 06-02-17 | 12:45
Gaat op aan de bakfiets en latte machiato ;) :)
Had ProDemos dan ook belachelijk gemaakt als geenstijl ipv geenpeil
Gen. Maximus | 06-02-17 | 12:21 en
Guido | 06-02-17 | 12:34
Genau!
@nee_toch? | 06-02-17 | 12:26
Vier miljoen opvreten en dan geen fatsoenlijke hosting hebben.
als je echt wilt weten welke (bestaande) partij het beste bij je past kun je volgens mij het beste een site als partijgedrag of stemmentracker gebruiken, duurt een beetje lang, maar dan heb je wel wat.
Aan alle pvv stemmerts:
www.pvv.nl/images/Conceptverkiezingsp...
Wordt het niet een keer tijd voor een definitieve versie die iets meer dan een bierviltje om het lijf heeft? Wordt lastig om met Greet over standpunten te praten als hij zijn eigen verkiezingsprogramma niet eens serieus neemt.
Het nieuws van de afgelopen 4 jaar is voldoende om conclusies trekken.
Dikke doei met die zwaar overgesubsidieerde staatssystemen.
@hardhorendhert
U heeft géén punt omdat de originele website ook misleidend van aard is voor de argeloze bezoeker. De satire and parodie van Geenstijl is gerelateerd tot dit feit, dat de originele website misleidend is.
@Gen. Maximus | 06-02-17 | 12:21
Precies, al hadden er enkele vragen naar Gp toegeschreven kunnen worden.
WAARSCHUWING
Zowel in de Verenigde Staten als in Europa is het laagst mogelijke geteisem in actie gekomen met als doel namens de regenten de oppositie te vernietigen. Zij zullen hierbij geen enkel middel schuwen. Alle methoden van de Sowjet Unie zijn denkbaar. Van verkiezingsfraude tot het gedwongen opnemen van mensen met een afwijkende mening in psychiatrisch ziekenhuizen.
Of GeenPeil neemt gewoon stelling door ledenraadpleging. Goed moment om de tooling voor open democratie te testen.
ERR_TIMED_OUT
Servers stemwijzer roken behoorlijk
Huh, mijn eerste "-weggejorist-" ooit? Om kritiek?
@Mesmer | 06-02-17 | 11:26
Om de andere 51 weken lekker aan de bar te kunnen hangen.
De servers van de stemwijzert roken al
Ik zie allemaal dingen voorbij komen, maar laat GP nu eens kijken op NPO2, gisteravond , half negen.
Dan zie je hoe het daar werkt en nu zie ik alleen maar toestanden,
De ons kent ons subsidie clubs en baantjes zijn verneukeratief voor Nederland. Niet omdat het zoveel kost, maar omdat ze voor dat gods vermogen zo weinig of zeg maar gerust niets doen! En daarna klagen dat er voor reguliere zaken geen geld is. WTF geen geld? Geld genoeg er is helaas alleen een overschot aan handen met gaten erin.
Bananen republiek Nederland nog een parlementaire democratie noemen dat gaat mij inmiddels te ver. En gelukkig zijn er niet genoeg Volkerts om alle roerende Nederlanders te vermoorden! Heeft u net als ik verstand van computers weet u best wat u burgerplicht is richting zo een dubieuze website! Me dunkt.
Maar ff aux serieux, op welke wijze wil GeenPel zichzelf dan terug zien in de stemwijzer als standpuntloze partij? Dat lijkt me ook wel enigszins problematisch.
In dit geval heeft GeenPeil geen poot om op te staan. Het kan wel als parodie bedoeld zijn, voor de argeloze bezoeker is dat niet duidelijk.
Ik dacht dat kopieren voor satire/parodie was toegestaan onder the Europese Copyright Directive ... Wenckebach Bax & Brunt is aan bijscholing toe. Sommatie is een beetje aan de zwakke kant, géén rechtsartikelen genoemd.
Ik lig in een deuk om die smiley
Ik wil ook vier miljoen per jaar. Wie heeft er een goed idee voor een website? De persoon die wint en aan de hand van zijn idee ik een website bouw, krijgt 50% van de subsidie-opbrengsten.
moviegeek | 06-02-17 | 12:10
Je moet anders denken, het gaat de linkse machtspartijen niet om een website om het volk te informeren. Het gaat ze om de manipulatie die ze daar mee kopen. Verzin een manier om het volk nog meer te naaien en je bent millionaire. Die website laat je voor 1500,- door een paar studenten inklaar draaien. Zolang links maar goed is en de PVV slecht.
Nogmaals: ProDemos krijgt geen 4 miljoen voor een website; de Stemwijzer is slechts een klein deel van hun werkzaamheden. Hun totale budget gaat trouwens richting de 8 miljoen, met inkomsten uit die andere werkzaamheden.
Kan iemand ProDemos even uitleggen dat Hillary en Trump niet echt een duet hebben gezongen...
Vertel dan ook even het hele verhaal. De stemwijzer is tweeledig; ten eerste de stemwijzer met stellingen uit verkiezingsprogramma's en ten tweede de stemmentracker die nagaat hoe partijen daadwerkelijk gestemd hebben.
Daarnaast is het niet de verantwoordelijkheid van stemwijzer om betrouwbaarheid in acht te nemen. Ten eerste sneuvelen er altijd dingen uit verkiezingsprogramma's die de coalitieonderhandelingen en ten tweede heeft de keizer ook nog z'n eigen verantwoordelijkheid om (al dan niet m.b.v. de stemwijzer als hulpmiddel) zich te verdiepen in de politiek.
Geenpeil is echt cool, maar ik vind dit echt een beetje sneu...
Ik wil ook vier miljoen per jaar. Wie heeft er een goed idee voor een website? De persoon die wint en aan de hand van zijn idee ik een website bouw, krijgt 50% van de subsidie-opbrengsten.
Prodemos = subsidiespons = per definitie dus onbetrouwbaar en niet objectief. PvdA / D66 vehikel dus.
070 | 06-02-17 | 12:04
Als het NOS journaal naar de site gaat verwijzen weet je dat de boel corrupt is. En dat doen ze al heel wat jaren. Foute boel dus, 2017 wordt de laatste kans voor de demos want ze zijn godverdomme slim.
Misschien dat we de Russen even een bezoekje aan hun server vragen af te leggen.
Heeft iemand even een lijstje met email adressen van deze subsidieslurpers?
En misschien moeten we wat Erdogaans met onze rechters omgaan, gewoon er een heleboel ontslaan want ook hier laten ze zich aan alle kanten ringeloren. Folkert van der G. b.v. kan de staat en vooral de burgers gewoon op zijn manier blijven sarren. Had die man gewoon levenslang gegeven waren we echt van 'm af.
De prodemos server staat te roken.
Mis in de stemwijzer vragen over de Klimaat Apocalyps, de reddende Energietransitie en de Leugen als Norm en ultieme slimheid. Ard, Mark en Frans weten we.
Maar ook een CDA EU-parlementarische meent dat de consument verneuken met opgehokte uitloopeieren heel erg goed is. OK,OK, dat is de partij van de Broeder(m/v)moord, maar toch.
Naast dit, heb ik ook een sterk gevoel dat je naar de linkse gevestigde partijen geleid wordt. PVV zal er niet snel uitkomen. VVD en PVDA hebben ineens ook dezelfde meningen als PVV. Dus waarom dan neerzetten dat je PVV moet stemmen als je ook op de gevestigde orde kan stemmen waar voor de "belangrijke" mensen veel meer te halen valt.
-weggejorist-
Zolang prodemos stellig volhoud dat directe democratie onmogelijk is is het gewoon een leugenachtige bende. Niet meer niet minder.
www.prodemos.nl...
Flips | 06-02-17 | 12:00
Ik weet het niet maar volgens doet de site het niet. 16 miljoen verbranden voor de verkiezing 2017 en geen fatsoenlijke server. Wat klopt hier niet?
FreeVogelaar | 06-02-17 | 12:00
achter mij.
Dat was klaarblijkelijk een so-called advocaat, maar bij een D'66 so-called rechter zou die zomaar eens gelijk kunnen krijgen.
Zwizalletju | 06-02-17 | 11:55
Dank voor info links! Wederom zo'n policor organisatie doorspekt van positieve discriminatie maw veelal deeltijd werk zodat men op vrijdag nog gezellig met vriendinnen aan een latte machiato kan sippen dankzij de subsidie. Burp.
Prodemos = subsidiespons = per definitie dus onbetrouwbaar en niet objectief. PvdA / D66 vehikel dus.
Feynman | 06-02-17 | 11:52
Als je mening als politieke partij/beweging/whatever nog niet representatief is 2 maanden voor de verkiezingen, moet je misschien niet mee doen?
En Plassterk gaat dat voor camera gewoon verdedigen, reken maar.
Jammer voor ze dat een groot deel van Nederland ze eindelijk door heeft. Hoop dat het Nederland op 15 Maart op zijn grondvesten zal schudden. De gematigden die jaren voor het lapje zijn gehouden zijn het gewoon ondubbelzinnig ZAT. Wat zou het heerlijk zijn niet meer die zure gezichten van een Buma, Pechthold en Klaver te hoeven zien.
Enter Yeti | 06-02-17 | 11:37
Dat gevaar zag ik al in het begin , toen de plannen bekend werden gemaakt.
Bij Beppo Grillo ging het iets anders, bv.boeren kunnen b.v. via internet tegen een wetsvoorstel kiezen , die b.v tegen koeien is. Trouwens iedereen kan dus meestemmen. Ze hebben ook zelf voorstellen waar je op kan kiezen.
Het viel me op dat het een soort GP was, maar veel beter werkt. Zie gisteravond, half negen tv npo2.
@Einde van de Domheid | 06-02-17 | 11:54
Waar zit die Soros eigenlijk niet allemaal met zijn poen achter.
Zolang prodemos stellig volhoud dat directe democratie onmogelijk is is het gewoon een leugenachtige bende. Niet meer niet minder.
www.prodemos.nl/leer/informatie-over-...
@Enter Yeti | 06-02-17 | 11:50
Uh maar dat zegt toch helemaal niks zo'n test-stemming?
Als GP met 3 zetels in de kamer komt kan je altijd voor 12 euro nog lid worden en mede bepalen hoe er gestemd wordt.
Een 'onafhankelijke' stemwijzer met Weisglas als toezichthouder. Je zou erom schateren als het niet zo verontrustend cynisch was.
@ Zwizalletju | 06-02-17 | 11:55
Hoop begeleiders daar op het Binnenhof. Hebben ze denk ik ook wel nodig met die zwakzinnigen die daar zitten.
Geen greintje gevoel voor humor dus bij deze gesubsidieerde hoeders van de democratie. Dat past wel bij al die 150 aanstaande sneuneuzen. Al moet ik bekennen dat bij het invullen vanochtend het kwartje bij hkv pas op het allerlaatste moment viel. Nu heb ik iets met underdogs dus wordt het misschien toch nog Jan R.
Het campagnecircus waarbij politici in de media gelegenheid krijgen om te liegen wat ze in de toekomst allemaal anders gaan doen zelfs de partijen die regeren op het moment, godbetert zou verbojen moeten worden.
De kiezer heeft er meer aan dat wordt teruggekeken naar wat partijen de afgelopen periode daadwerkelijk hebben gedaan.
"Woedende Roemenen massaal de straat op"
Wanneer gaan wij Nederlanders de straat op, om tegen al die duizendensubsidiesleurpers te protesteren?
Je moet vaker langskomen. Dan had je geweten dat die jongens zoiets doen voor een biertje en een pizza-punt. Daarom GeenStijl/Peil.
Directie : www.prodemos.nl/over-prodemos/directi...
Binnenhof : www.prodemos.nl/afdeling/prodemos-bin...
Op Locatie : www.prodemos.nl/afdeling/op-locatie/
etc.
Nutteloze zooi.
Prodemos is betaald door degene die de oorlog in Ukraine getriggered heeft:
politiek.tpo.nl/column/kwalijk-stemwij...
4 miljoen subsidie per jaar. 100k voor de website,de rest is omkoop geld.
@Infidel66 | 06-02-17 | 11:39
Dank u :-)
Hierom GeenStijl! En ook GeenPeil! Goed gedaan jongens!
Vic | 06-02-17 | 11:46
Dan neem je aan dat de huidige early adopters representatief zijn voor de komende vier jaar. Dat is onjuist en geeft exact dezelfde reeks aan problemen als overal geen bezwaar aantikken.
Politieke partijen spelen ook al jaren in op de systematiek van stemwijzer, door antwoorden te geven die in het midden heel acceptabel zijn, ook al druisen die in tegen hun ideologie, stemgedrag in de Kamer of verkiezingsprogramma. Een visser vaart waar de visser zijn, niet waar het mooie uitzicht is.
Iedereen jaagt op het midden, op de zwevende kiezer. Dat kun je een paar keer doen, maar daarna weet niemand meer waar een partij voor staat, en in die terminale toestand zitten de kartelpartijen.
Voor 4 miljoen een eenvoudig iets bouwen. Dat betekent dat er een heel grof uurtarief gefactureerd kan worden, door de ons-kent-ons mensen zoals Weisglas. Heerlijk als je bij het clubje van 10.000 mensen uit het partijkartel hoort. Miljonair worden is dan een eitje Dat ons-isme gaat in Nederland nog eens heel groot worden.
Vaag institituut met 100 belasting geld opvreters die de Nederlandse democratie moeten uitleggen en om de paar jaar een flutstemwijzer er bij maken. Voor de rest doen ze aan voorlichting en geven ze rondleidingen aan scholieren en zo.
OPHEFFEN!!!!!
4 miljoen per jaar, dat is 16 miljoen per verkiezing? OMG......
Gratisch reclame voor GeenPeil
.
Interessant is, de kosten voor deze werkende parodieerende website tegen die van de ProDemos aan te houden.
Welke kosten maakt Prodemos, ruim 4 miljoen dus en hoeveel kosten heeft GP gemaakt voor deze parodie.
Lijkt mij voer voor een kamervraag aan de minister hoe het kan dat GP voor een fractie van het bedrag een werkende website in de lucht kan krijgen terwijl ProDemos 4 miljoen verband en zijn werk niet goed doet.
En over een minuutje of 10 is dat kutding in de lucht...
"ruim 4 miljoen subsidie van BZK"
Ongeacht of het wel dan niet werkt, het is een schande dat er zoveel belastinggeld naar dit mislukt soort speelgoed gaat. Van viermiljoen weggegooid geld, kun je 4 jaar een verzorgingshuis openhouden.
@ Feynman | 06-02-17 | 11:41
Bedankt voor de link. Ik zal er binnenkort een keer naar kijken. Toch ben ik benieuwd naar hoe het bij GeenPeil in de praktijk uit gaat pakken. En naar de koers die mijn mede-GeenPeilers gaan voeren.
Vic | 06-02-17 | 11:46
En het sluit ook nog eens naadloos aan bij het principe van GeenPeil. Hulde voor deze opmerking!
Tot op de bodem uitzoeken hoe dat besteed wordt en 1 x per 4 jaar is ook wel genoeg.
Als je de leden van GeenPeil nu gewoon vraagt de vragen te beantwoorden van StemWijzer dan kan je in hun format gewoon meedoen.
Daarnaast is het absoluut geen garantie dat wat een stemmer VINDT ook daadwerkelijk uitgedragen gaat worden door GeenPeil wegens mogelijkheid meerderheid leden een andere mening is toegedaan.
Hoe is dit geregeld bij Kieskompas eigenlijk?
Nog nooit ie een stemwijzer zo overbodig geweest als dit jaar.
#15 maart = PVV.#
ProDemos wederom een subsidieslurpende club die denkt dat men de kiezer moet helpen want ach gut de kiezer is zo zielig en dom en kan zonder ons geen keuzes maken. Man, man, man. Hebben die clubs nou niks geleerd van Brexit, Oekraine referendum en Trump? De stupiditeit druipt ervan af.
Enter Yeti | 06-02-17 | 11:37
Tegenlicht had gisteren een uitzending hoe een Italiaanse politieke partij er nu al gebruik van maakt. Live. www.npo.nl/vpro-tegenlicht/05-02-2017/... Hebben ze ook al de vorige president mee afgevoerd. Zo nieuw is het allemaal niet, we lopen een beetje achter.
Ik dacht dat er prosoros stond!!
2 personen op de Pegida bijeenkomst ,en die komen ze nog met veel kabaal arresteren ,links maakt meer kapot dan je lief is .
Paniek, paniek! Altijd leuk.
Iedereen die stemwijzer gebruikt om zijn stem te bepalen zou per direct zijn stemrecht in moeten leveren.
Gevaarlijke ontwikkeling ook, 5 miljoen mensen die blijkbaar een door de overheid zwaar gesubsidieerde website blind vertrouwen.
4 miljoen?!
4 miljoen?!
Daar kan toch niemand met z'n gezond verstand bij?
@ gatito | 06-02-17 | 11:20
Ja, maar ik zou nou zo langzamerhand eens willen weten hoe het GP-platform eruit gaat zien. Want een beetje warm draaien en kijken welke kant het op gaat met GP lijkt me wel fijn. Zo'n 30 dagen voor de verkiezingen wil ik toch wel weten wat voor koers de partij ongeveer gaat varen. Dadelijk stem je op 15 Maart, blijkt dat er alleen maar links- of rechtsgekkies lid zijn geworden...
Clay Regazzoni | 06-02-17 | 11:27
Waardeloos? Begint juist leuk te worden. Ik krijg het gevoel dat Geenpeil/Geenstijl de democratie weer terugbrengen.
PRODEMOS dat is toch die Griekse terreurgroep ?
De stemwijzer van Der Wilbert: Stem geen Peil op 15 maart en ga over tot de orde van de dag. Lui liggen op de bank. Krijg ik nu ook soepsidie?
lekker belangrijk.. heb die prutstool helemaal niet nodig. Weet allang op wie ik ga stemmen.. en vele met mij. Dag Rutte, adieu!
Stemwijzers zijn pure oplichting.
Vulde er ooit eens 1 in in het land waar ik me ophoud, dat had als resultaat een stemadvies dat zelfs voor joop.nl te links was.
Gijsbert Brunt was destijds ook advocaat in de zaak FTD vs brein, werkelijk waar nog nooit zo'n grote prutser meegemaakt.
Stemwijzers zijn pure oplichting.
Vulde er ooit eens 1 in in het land waar ik me ophoud, dat had als resultaat een stemadvies dat zelfs voor joop.nl te links was.
Bij Wiskunde en Natuurkunde leerde je al denken in eerst in twee of drie, toen in vier en uiteindelijk in N-dimensionale ruimten.
Bij Maatschappijleer, het nieuws en stemwijzers wordt nog steeds het politieke spectrum weergegeven als Links-Rechts. Met het voorwoordje extreem om te demoniseren, om als autoriteit aan te geven dat sommige partijen niet mogen.
Een gedachte die al fout gaat bij de PVV. Hun ideeën over veiligheid, immigratie en grenzen zijn puur rechts, hun ideeën over AOW, zorg en sociale huur weer heel links. Eigenlijk een hele socialistische partij, maar dan met het pragmatische besef dat we niet een miljard Afrikanen kunnen verwelkomen in onze hangmat.
Heb je geluk dan staan er ook de termen progressief of conservatief. Termen die vele kiezers niet begrijpen, maar de betrokken politici ook niet. Progressief is een maat voor hoe wild de ideeën zijn, conservatief is de gedachte dat als je alles bij het oude laat je nog steeds inspeelt op een veranderende maatschappij. Rate of change, terwijl die snelheid meer afhankelijk is van politieke consensus dan ideologie. Leuk om alles in een hokje te duwen, zinloos in een advies.
Het CPB maakt jaarlijks dezelfde fout. Partij plannen die maar een procentje veranderen aan een belastingschijf of uitkering kunnen prima doorgerekend worden. Bijsturingen die eisen dat het CPB serieus nadenkt over een model worden botweg niet meegenomen.
Zoals een maatregelen om illegalen te weren of eerder heen te zenden. Het CPB weigert die ideeën op te pakken, in te schatten en die te verwerken in de doorrekeningen van partijprogramma`s. Daarmee ontstaat een verkeerd beeld over partijen die met innovatieve ideeën komen. De baten én de lasten daarvan halen de eindstreep niet.
Sowieso is het al walgelijk dat een kiezer zich moet baseren op een campagne, op een koopkrachtplaatje, op een schreeuwdebat of andere tijdelijke theatervoorstellingen. Het zou de democratie sieren als we gewoon met een maand stilte en bezinning de verkiezingen ingaan.
Op de inhoud, in plaats van op de kaft.
Aan zijn tweets te oordelen heeft Johnny Quid de prodemos tool ingevuld en kwam toen bij de Jessias uit.
GeenPeil gaat natuurlijk óók wetsvoorstellen regelen net als Beppe Grillo. Alleen dat komt pas na de verkiezingen, stapje voor stapje.
4 mil per jaar? ook in jaren zonder verkiezingen?
-weggejorist-
Op de afdeling waar ik werk lopen jongens rond die zo'n stemwijzer er in een week uitpoepen. Waar de fuck heb je zoveel geld voor nodig??
Dus ProDemos denkt hard te kunnen maken dat als iemand dit verhaal leest www.geenstijl.nl/mt/archieven/2017/02/... , en vervolgens op de link drukt, dattie dan op de ProDemos website is aanbeland? Dat is gewoon een belediging aan het adres van de Nederlandse Internetter... (is belediging niet strafbaar trouwens?)
Doet geenpeil ook nog mee aan het lijsttrekkersdebat? Of zijn ze daar, door de NPO baasjes op slinkse wijze (niet voldoen aan HUN voorwaarden) weggejorisd?
Doet geenpeil ook nog mee aan het lijsttrekkersdebat? Of zijn ze daar, door de NPO baasjes op slinkse wijze (niet voldoen aan HUN voorwaarden) weggejorisd?
Als je nu nog een stemwijzer nodig hebt ,kunnen ze je beter in een gesticht stoppen .
Ik dacht al: op hun site staat dat de stemwijzer vanaf maandag 6 februari live staat, maar er staat nog steeds niks live.
Gisteren op tv, Le Pen en Beppe Grillo.
Ik was verbaasd, zijn politiek lijkt op Gp, je kan via internet je uitspreken over wetsontwerpen, hetzelfde als GP wil. Alleen doen zij zelf wetsontwerpen indienenm waar je ook via internet op kan reageren.
Ha ha ha ik vind het grappug. Hun eigen brouwsel zuigt, en dan dit als reactie?
Schandalig dat er ruim 4 miljoen overheidsgeld gaat naar het opzetten en vermarkten van een kinderlijk eenvoudig survey-tooltje. En dan heb ik het nog niet eens over de partijdigheid en selectiviteit van zo'n clubje dat sowieso uiterst neutraal zou moeten zijn. De stekker er uit! Voor 4 miljoen kun je heel wat zorg en onderwijs bekostigen.
Alleen sukkels zonder geheugen wat er in de afgelopen jaren geroepen en gedaan is door de pluchezitters in Den Haag hebben zo'n website nodig.
Ik blijf het verbazingwekkend vinden wat voor vage clubjes allemaal subsidie krijgen in Nederland.
Hoeveel miljard wordt er jaarlijks weggesmeten aan nutteloze subsidie?
Wiebes heeft ook Lubach gevangen gezet.
De daardoor ontstane verwarring brengt het publiek van de wijs, in plaats van wat Pro- Demos nastreeft namelijk potentiële stemmers helderheid te geven over standpunten van politieke partijen over dertig onderwerpen.
-
Het moet toch echt niet gekker worden. Maar reken er maar op dat dit geld gaat kosten. Rechters zullen deze propagandasite van de overheid nooit ongelijk geven.
4.2mio voor een website met wat servers er achter. We moeten vragen waar aan ze dit geld besteden. Bekend wat de DGA hiermee opstrijkt?
REAGEER OOK