Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

VIDEO. Lul rijdt 15 km/u op A2, veroorzaakt crash

Als u zaterdagochtend in de file stond op de A2, het kwam door deze totale lul. Info via instuurder hieronder, daar ook langere versie van dashcamfilmpje. "Bestuurder rijdt met zeer lage snelheid over de A2 (Amsterdam - 'S Hertogenbosch) en veroorzaakt ongeval t.h.v. Vianen. Alle betrokkenen zijn er zonder noemenswaardige verwondingen vanaf gekomen. De bestuurders zijn onderworpen aan een blaastest en er was géén alcohol in het spel."

Reaguursels

Inloggen

@Beroep = Boerenlul: je doet je naam eer aan. Napraten kan iedereen. Maar er bestaat GEEN minimum snelheid op de snelweg.
-
Wat jij gekopieerd hebt is een minimale CONSTRUCTIESNELHEID die voertuigen moeten kunnen halen om in aanmerking te komen om op snelwegen te worden toegelaten.
-
Het is geen minimum snelheid die je moet RIJDEN.

Pimmetjes | 30-01-17 | 18:08

RWS mag de matrixborden blijkbaar pas bedienen als het leed al geleden is.

happen_maar | 30-01-17 | 16:34

die camerabeelden worden live gestreamd maar niet bewaard

PiGGY | 30-01-17 | 13:37

Die achterop rijdt ios altijd schuldig, heb ik geleerd bij de afdeling verzekeringsfraude.
@Jan Gordelroos | 30-01-17 | 12:54
Er staan wel heel veel camera's tegenwoordig langs de snelweg (en zeker in de buurt van bruggen en knooppunten , zoals hier.. nou schijnen veel criminelen ook daadwerkelijk minder snugger te zijn - maar op deze manier denk ik niet dat je daar een carrière van zou kunnen maken.. maar ik had er ook even aan gedacht, maar rationeel zou de locatie dus weinig 'sense' maken - afgezien van dashcams, die ongeveer hun halve bestaansrecht aan dat soort dingen danken).

nickolaas | 30-01-17 | 13:35

Die achterop rijdt ios altijd schuldig, heb ik geleerd bij de afdeling verzekeringsfraude.

Jan Gordelroos | 30-01-17 | 12:54

Na een aanrijding, gelijk de alarmlichten aan en naar de vluchtstrook.
@loser | 30-01-17 | 11:29
Die alarmlichten doet bij de meeste auto's tegenwoordig de 'boordcomputer' automatisch aan (bij beide auto's in dit geval, binnen 1 seconde.. en alle nieuwe auto's hebben ook sensoren die een crash kunnen detecteren - want daar werkt ook de airbag mee.. ).
Maar dat maakt dus wel de gebruikersinterface anders (vroeger waren alarmlichten een fysieke schakelaar in de zin dat het echt een tuimelschakelaar was, met een hele duidelijke 'aan' of 'uit' stand - en die je alleen zelf in die stand kon plaatsen.. en dan kon bijvoorbeeld een autoalarm dit vaak al passeren).
Tegenwoordig is het een drukknopje dat net als een knop op een computertoetsenbord weer terugspringt en een lampje achter het knopje (of bij andere knopjes misschien iets op een display) aangeeft dat zoiets in werking is - dan kan dus zowel een boordcomputer dat bedienen (ook bijvoorbeeld als er stevig geremd wordt op de snelweg voor bijvoorbeeld een ongeluk, om achteropkomend verkeer te waarschuwen of zoals in dit geval als men zelf betrokken raakt bij een ongeval).
Overigens wat misschien wel weer een steuntje in de rug kan worden qua leercurve (ook voor ouderen) is de snelle opkomst van spraakbesturingsinterfaces (oa 'Echo' van Amazon, dat ook zijn weg naar auto's aan het vinden is). Je roept dan een activatiewoord (om het geval van Echo is dat "Alexa"), gevolgd door wat je wilt dat die auto gaat doen. Bijvoorbeeld "Alexa, mijn voorruit is beslagen - los dat op." Of "Alexa, zet de Radio op NPO 1" - in theorie zou dat weer intuïtiever kunnen zijn dan 'menu's ', als mijn fysieke knoppen gewend was.. maar fysieke knoppen is dus geen interface die zowel een gebruiker als een boordcomputer kunnen bedienen, waardoor het dus allerlei integratie van functies in zo'n auto in de weg zit (en dus ontwikkeling - waar op zich meestal wel het nut van in te zien valt, zoals die automatische alarmlichten na een ongeluk in dit geval.. beide auto's lijken daarmee uitgerust... ).

nickolaas | 30-01-17 | 12:33

roze_bril | 29-01-17 | 18:42
Wat lul je nou over epileptische aanval ?
Als je goed kijkt, zie je dat deze gevaar op de weg standaard te langzaam reed en netjes op zijn vak bleef rijden. Na een aanrijding, gelijk de alarmlichten aan en naar de vluchtstrook. Behalve dat hij/zij ziek in het hoofd is om zo traag te rijden, lijkt de beelden te vertellen dat er niets aan de hand was qua gezondheid.

loser | 30-01-17 | 11:29

@mezelf
Oh.. en ouderen kiezen relatief vaak voor auto's met automaat.. en die zijn dus vaak met veel van die 'geavanceerde' opties uitgerust, die met name door 'zakelijke rijders' gewaardeerd worden (want die kiezen ook vaak voor een automaat, omdat dit in files weer comfortabeler is.. ). Daar zit dus ook een potentiële 'mismatch').
En met een minder snelle reactietijd ben je bij die automaten van tegenwoordig ook niet in het voordeel (hele korte gangen en ze schakelen dus veel sneller ook dan een handbak - in korte tijd kan men behoorlijk snelheid maken ook, als men de boel niet helemaal meer onder controle heeft.. ).

nickolaas | 30-01-17 | 11:10

Er bestaat ook nog zoiets als minimum snelheid op autosnelweg.
Santtulainen | 29-01-17 | 18:33
De enige harde regel is dat je voertuig minimaal 60 moet _kunnen_ rijden. Verder is er geen echte minimum snelheid, maar wel de regel dat je geen gevaar of hinder mag veroirzaken. Dat laatste kan een artikel 5 opleveren.

Akiron | 30-01-17 | 10:40

@mezelf | 30-01-17 | 10:26
Overigens kan je bijna alle systemen bij Mercedes individueel uitschakelen.. (of ze schakelen zichzelf uit als bijvoorbeeld de navigatiekaart niet beschikbaar is - omdat ze daar gegevens uit nodig hebben). Alleen die 'cruisecontrol'/limiet kan niet worden uitgeschakeld en dat moet men dus eigenlijk altijd leren..

nickolaas | 30-01-17 | 10:37

Bij mij werkt dat niet onder de 30 km/h
@bergsbeklimmer | 30-01-17 | 06:23
Ik heb het nog eens doorgelezen hoe die limiet precies werkt.. inderdaad kan je het instellen tussen 30km/u en maximum snelheid. Je kan het tijdelijk 'overrulen' door het gaspedaal over het 'kickdown punt' in te trappen, dan gaat ie tot 20km/u harder dan de ingestelde snelheid. Als dit het zou zijn dan zou het kunnen verklaren waarom ie af en toe ook 50km/h rijdt (en daarna weer terugvalt). Als die limiet (maximum) aan staat werkt de cruisecontrol (in principe minimum) niet. Cruisecontrol schakelt uit door te remmen (of met het hendeltje als je weet hoe dat werkt uit documentatie.. ). Die limiet kan je volgens mij vooral met dat hendeltje opheffen. Wat gebeurd kan zijn is dat ie op 30km/u werd begrensd - hij probeert met remmen 'cruisecontrol' op te heffen (= 20km/u of zelfs stilstand) en daarna weer gas te geven om te kijken of het werkt, soms weer heel diep gas te geven en dan rijdt ie 50 - en misschien nog wat 'hoger'/'lager' correctie heeft kunnen meegeven (maar daarmee heft het systeem zich nog niet op). Het was een vrij nieuwe auto, dus misschien weet ie dus niet hoe dat werkt.. of heeft ie/zij iemand gebeld die dacht dat het cruisecontrol is, dat je zo opheft - maar die persoon heeft misschien niet helemaal doorgehad dat men op de snelweg reed (en dus ook gedacht misschien dat het 'cruisecontrol' was ipv 'limiet').
Overigens is die cruisecontrol toch wel iets dat je eigenlijk moet snappen voordat je met zo'n auto wegrijdt.. zeker als er cruisecontrol op zit die zich aan de snelheid van je voorganger aanpast (distronic) - super systeem, dan heb je die 'limiet' ook eigenlijk nooit nodig denk ik - maar als je per ongeluk dat handeltje van de cruisecontrol raakt (en het zit dus net onder dat andere hendeltje voor de richtingaanwijzer), dan kan je in theorie niet doorhebben dat het aanstaat (want het past zich aan aan de snelheid van de voorganger - slaat die ineens af, dan volgt een behoorlijke dot gas - weet je dat zo'n systeem aanstaat dan kan je daar wel op anticiperen.. snap je helemaal niets van die dingen en heb je het per ongeluk in werking gesteld dan zal je hopelijk na 1 seconde reactietijd de rem intrappen.. maar in theorie kan je dus fouten maken als je geen niet genoeg kennis vergaart voordat je met zoń auto wegrijdt (en dit soort wagens kan je met opties - het meeste zit er niet standaard op, alhoewel 'distronic' zou misschien kunnen - de nieuwere zouden standaard autonoom moeten kunnen remmen, en dat is dezelfde sensor - overigens had die truck in Berlijn dat ook die voor de aanslag op de kerstmarkt werd gebruikt en dat heeft meer slachtoffers voorkomen waarschijnlijk) - maar met opties kan je volgens mij bij heel veel fabrikanten inmiddels auto's in halve robots veranderen (binnen de baan blijven sturen kan bijvoorbeeld ook - geen idee of dat de reden is dat ie op die middenbaan blijft zitten - alhoewel het dus niet echt de plek is om zoiets te proberen, sowieso raar dat mocht het die limiet zijn geweest dat ie niet de eerste afslag heeft gepakt.. ). Of zo'n auto met dat soort opties 'nog democratisch' genoemd kan worden (alhoewel het volgens mij van alle tijden is dat mensen in relatief dikke wagens rijden, waarvan je weet dat de techniek aan hen misschien toch niet besteed is en het meer een 'status-iets' zal zijn om dat toch te willen rijden). Maar dat wordt misschien dus met het voortschrijden van die techniek dus iets minder gratuit (en je kan in theorie in een auto dus opties aantreffen, waar je zelf nooit voor gekozen zou hebben - tsjah, lastig.. gelukkig kunnen jongere mensen allemaal een computer/tablet/telefoon bedienen.. maar geen enkele fabrikant maakt auto's voor ouderen bijvoorbeeld - Honda is bewust hele vlotte lijnen gaan tekenen, waarschijnlijk toen ze doorhadden dat vooral ouderen die auto's kochten - want als vooral ouderen in auto's rijden laten jongeren die wagens links liggen wegens de associatie met ouderen en dan ben je dus binnen een paar jaar 'out of business' - terwijl het vooral ouderen zijn die nog nieuwe auto's kopen.. soort van marketing-paradox). En dan is het vaak ook nog goedkoper om gewoon een soort van tablet in het dashboard te bouwen, in plaats van losse radio's en knopjes voor klimaat, etc - dat kan misschien ook wel iets lastiger worden op leeftijd (die knopjes waren dat misschien al.. ).

nickolaas | 30-01-17 | 10:26

Ik deel de mening dat de beller zeer goed heeft gehandeld, in combinatie met de beelden. Wellicht is de bestuurder plotseling onwel geworden had geen controle meer. Het calvinistische vingertje wordt snel gebruikt. Eerst feiten.

Kamervraag | 30-01-17 | 09:38

Wat een ongelooflijk irritant slome centralist. Keurig gehandeld van de dashcammert overigens.

Dick W. de Cock | 30-01-17 | 09:20

Zoveel vragen....
1) Gaat de signalering boven de weg niet aan als er 15km/u wordt gedetecteerd?
2) Of iig een alarmpje bij RWS ?
3) Wat te doen in zulke situaties ? Ik kan me heel goed voorstellen dat een auto op de vluchtstrook afleidt van de rest.
4) "RWS is ook onderweg", die zien toch alles op de camera? Waarom niet meteen overal 50 knipperend boven de weg?
5) Wat is er gebeurd.

Verder een mooi filmpje dat zonder enige context ook best alleen op Dumpert had kunnen staan.

Promedio | 30-01-17 | 07:52

nickolaas | 29-01-17 | 21:24

Bij mij werkt dat niet onder de 30 km/h

bergsbeklimmer | 30-01-17 | 06:23

@Xirdalan: Stel je niet zo aan, Ik woon ook in China en je loopt echt te overdrijven. Ze rijden er heel voorzichtig omdat ze inderdaad pas sinds kort massaal autorijden. En ja excessen zijn er meer ja, want het land heeft meer automobilisten dan Nederland. Als je zo zit te zeveren en klagen over China, ga dan in Nederland wonen!

berepik | 30-01-17 | 06:02

@Xirdalan | 29-01-17 | 19:44
Heftig man die Chinezen. Paar van die filmpjes zitten kijken (1,5 miljard mensen en dan allemaal zo rijden, dat zal niet altijd goed gaan).

Watching the Wheels | 30-01-17 | 02:26

@sjeetje | 29-01-17 | 19:15
.
Goed gehandeld, maarreh... hoe doe je dat, richting aangeven met je alarmlichten aan?

Brou Is Back | 30-01-17 | 01:17

@kom hoe heet ie | 29-01-17 | 19:18
Neem rustig van me aan dat de persoon die vol achterin de Mercedes ramde dit niet perse deed omdat hij/zij met alternatieve zaken bezig was.
De meneer in de golf heeft hoofdzakelijk goed gehandeld door 112 te bellen en nauwkeurig de situatie te beschrijven.
Ik zou misschien zelf naast hem zijn gaan rijden op de vluchtstrook en luid toeterend de aandacht van de benz bestuurder trekken en met handgebaren naar de vluchtstrook gehaald. Maar dat is slechts een gevoel.
Goed mogelijk dat de Benz bestuurder een medisch probleem had en als dat iets geestelijks is dan kun je raar gedrag vertonen en nergens op reageren.
Gelukkig zijn er geen gewonden of erger gevallen.

loze stijl | 30-01-17 | 00:33

Nou, de collega's zijn onderweg hoor!

McShamus | 30-01-17 | 00:21

@NewJoke79 | 29-01-17 | 18:25
Het is Vianen knuppel, kan zien dat je teveel rook van Utrecht heb ingeademd!

WaitForIt | 29-01-17 | 23:08

Hier is trouwens een filmpje waarop je kan zien wat er aan vooraf ging: youtu.be/mQ6Gjla6C0E

jaikhebgewoonnietsbe | 29-01-17 | 22:49

"Vlak voordat ik op die auto knalde werd ik afgeleid omdat er een of andere staatsmongool langzaam over de invoegstrook en de veiligheidsstrook reed en daarbij meerdere doorgetrokken lijnen doorkruiste..."

Toon Emmils | 29-01-17 | 22:39

@NewJoke79 Nog in de pubertijd?

WaitForIt | 29-01-17 | 22:13

Toch verbazingwekkend hoeveel mensen ijskoud doorrijden terwijl er net iemand gecrasht is.....
Mufrius | 29-01-17 | 19:06
---
Ze moeten wel, anders ontstaan er nog meer ongelukken als iedereen gelijk probeert te stoppen.

Doe mij maar twee ! | 29-01-17 | 22:05

@mezelf | 29-01-17 | 19:47
Deze foto van die twee hendeltjes is duidelijker: bovenste is de ruitewisser (zilveren knopje op de top van de hendel is de ruitesproeier) en de onderste hendel is de cruisecontrol (zilveren knopje op de top is de begrenzing van de maximum snelheid - misschien dus handig als je met een caravan rijdt, etc). Het lampje 'LIM' op de handel gaat branden als die begrenzing ingeschakeld staat..
www.team-bhp.com/forum/iipcache/151865...

nickolaas | 29-01-17 | 21:24

Mufrius | 29-01-17 | 19:06
Ik zou mezelf tegenwoordig ook niet in gevaar brengen voor verkeersdeelnemers die constant op hun telefoon zitten of hier, als een mongoloïde 20 rijden op de middelste baan.
Jammer maar helaas, ik moet elke dag fietsend door de stad en als je ziet wat automobilisten menen te moeten doen tijdens het rijden..

Draak uit Brabant | 29-01-17 | 21:13

Beller een held? Nee, een sensatiezoeker die met zijn randdebiele gedrag eerder een ongeluk veroorzaakt dan voorkomt.

theo1610 | 29-01-17 | 21:11

Xirdalan; Chinees rijbewijs is niet geldig hier.

Eichhörnchen | 29-01-17 | 20:53

Die vrachtwagens die rechts inhalen moeten wel omdat die niet zo snel kunnen remmen of van 2 rijstroken wisselen zonder gevaar.

Verder netjes opgelost door de dashcammert, misschien eerder ff zelf de bestuurder moeten waarschuwen omdat je gewoon merkt dat hier iedere seconde telt maar dat doet er niet toe, goed gehandeld!

SwipeHerman | 29-01-17 | 20:48

Xirdalan | 29-01-17 | 20:10

Ja die ja, al heb ik ze nog een stuk heftiger gezien als deze, en ook meerdere op dezelfde weg met 100m ertussen ofzo.

bifferman | 29-01-17 | 20:45

Het effect van het knipperlicht zal dan teniet worden gedaan, alleen alarmlichten lijkt mij voldoende.
@Keyboardspeler | 29-01-17 | 20:35
euh.. die alarmlichten gaan vanzelf aan bij een aanrijding (bij heel veel type auto's trouwens). Interieurverlichting gaat aan en nog wat van die dingen (ik dacht dat het zelfs EU-wetgeving is, dat automatisch de hulpdiensten worden gebeld bij de huidige auto's.. je hoeft ook geen SIM-kaart of abonnement te hebben om 112 te bellen met een GSM, dus dat is te maken - zeker als er al iets van telefoonvoorbereiding/carkit in zou zitten).

nickolaas | 29-01-17 | 20:41

Rijbewijs doorknippen en die persoon straffen voor poging tot doodslag. Dit is toch te debiel voor woorden. Als het hier niet gaat om een seniel oud persoon maar iemand die gewoon bij zinnen is dan mag er wat mij betreft keihard gestraft worden.

Old_Spice | 29-01-17 | 20:40

Niks aan de hand. Gewoon een bejaarde die 20 jaar geleden al zijn / haar rijbewijs in had moeten leveren. Wat een idioot...

Sliptong | 29-01-17 | 20:35

@sjeetje | 29-01-17 | 19:15 Lijkt mij niet zo handig... om tegelijk je alarmlichten EN je knipperlicht aan te zetten.
Het effect van het knipperlicht zal dan teniet worden gedaan, alleen alarmlichten lijkt mij voldoende.

Keyboardspeler | 29-01-17 | 20:35

@mezelf| 29-01-17 | 20:13
Misschien is die functie handig als je met een caravan of aanhanger rijdt - of bijvoorbeeld een auto sleept of zo.. je kan dan een 'harde limiet' instellen (of echt nooit te hard wil rijden.. maar dan kan je misschien beter de cruisecontrol gebruiken). Ik meen dat er ook nog dieper in de menu's iets zit waardoor de topsnelheid ook begrenst kan worden voor winterbanden etc). Nou ja, op enig moment worden die auto's zelfrijdend.. (maar dan zal je dus ook iets van die systemen moeten weten - op enig moment zal het wel net als bij vliegtuigen het zwaartepunt van een rijbewijs naar een 'type goedkeuring' verplaatsen.. ).

nickolaas | 29-01-17 | 20:32

Tuurlijk en dan blijf je gewoon stug 20 rijden op de snelweg.
@ikdenkwat | 29-01-17 | 20:04
Dat knopje is de Mercedes-variant van Annie M.G. Schmidt's 'groen knopje' (Abeltje).. daar moet je nooit op drukken, want dat gaat geheid problemen geven (het heeft niet zoveel nut en het is dus ietwat onintuïtief om die limiet weer op te heffen - als je al doorhebt dat je hem per ongeluk hebt ingeschakeld.. ).

nickolaas | 29-01-17 | 20:13

Komt er weer een keer een dashcam inkoop?

Mesmer | 29-01-17 | 20:12

Xirdalan | 29-01-17 | 19:47

Wat mij opviel in China is dat je daar op de snelwegen om de zoveel meter van die lichtbakken boven de snelweg hebt hangen die in de ogen van de bestuurders flitsen. Enig idee waarvoor dat is?
bifferman | 29-01-17 | 20:00
.
Ja, ik weet wat je bedoelt, iederen auto wordt er standaard geflitst. Ik heb het wel eens gevraagd bij iemand van het hotel die (redelijk) Engels sprak, maar het antwoord was erg vaag: "ehhh police, they are checking..." Je bedoelt zoals op 0:45 op deze video: www.youtube.com/watch?v=fbbMUO1JtyY
.
Maar goed, China is een totalitaire fascistische politiestaat, zou me niets verbazen dat ze gewoon iedereen standaard flitsen om bij te houden waar je bent en waar je naar toe gaat.
.
Een soort van primitieve vorm van rekeningrijden wat die nazi's in Den Haag zo graag willen invoeren...

Xirdalan | 29-01-17 | 20:10

Heftig best wel. Overigens complimenten voor de samenwerking tussen centralist en melder. Al weer jaren geleden ben ik ook achterop zo'n idioot op de A4 bij Schiphol gereden. En toen klapte er weer een hoogzwangere vrouw met 100 km/u achterop mij. Ze had gelukkig helemaal niets. Kerel voor mij wilde hem smeren maar werd klemgereden door getuigen.Hij probeerde te voet te vluchten maar toen was er al politie bij. Toen ik wilde uitstappen bleek mijn deur vast te zitten. Brandweer heeft mijn auto opengeknipt, dak eraf en ik werd naar het ziekenhuis afgevoerd. Bleek een gescheurde nier en dichtgeklapte long te hebben en m'n netvlies was gescheurd door de enorme klap van achteren. De idioot beweerde doodleuk dat het mijn schuld was. Politie kreeg ergens foute melding dat IK was weggevlucht van het ongeluk, terwijl ik met de ambulance was afgevoerd. Er werd zelfs een arrestatiebevel tegen me uitgevaardigd. Mijn rijbewijs werd ingevorderd en was hem 2 maanden kwijt. Wat een ellende was dat. Uiteindelijk stond ik voor de rechter die van mening was dat ik wel wat excuses nodig had, zowel van politie als van OM. Is al 16 jaar geleden maar ik ben nog steeds woedend. Sorry, maar m'n bloed gaat koken als ik zo'n idioot als in het filmpje zie.

Vespucci | 29-01-17 | 20:06

nickolaas | 29-01-17 | 19:47
Tuurlijk en dan blijf je gewoon stug 20 rijden op de snelweg.

ikdenkwat | 29-01-17 | 20:04

-weggejorist-

Moestuinier | 29-01-17 | 20:04

Zo'n dashcam is top. De man zelf ook. Hulde

Moestuinier | 29-01-17 | 20:03

Even onder voorbehoud van bijvoorbeeld versnellingsbakproblemen, maar aan het remmen en gedoe te zien gewoon echt een totale wacko

Neukeboot | 29-01-17 | 20:00

Even onder voorbehoud van bijvoorbeeld versnellingsbakproblemen, maar aan het remmen en gedoe te zien gewoon echt een totale wacko

Neukeboot | 29-01-17 | 20:00

Xirdalan | 29-01-17 | 19:47

Wat mij opviel in China is dat je daar op de snelwegen om de zoveel meter van die lichtbakken boven de snelweg hebt hangen die in de ogen van de bestuurders flitsen. Enig idee waarvoor dat is?

bifferman | 29-01-17 | 20:00

Autorijden zou gewoon finaal klaar moeten zijn voor dit gevaar op de weg.
Nooit meer een voertuig besturen. Punt!. Maar ja, Nederland is van de zachte heelmeesters.

Antitheïst | 29-01-17 | 19:48

Oh ja, nog een paar van die leuke dingen uit China: ze rijden 's avonds zonder licht of soms permanent met groot licht (waarschijnlijk weten ze niet wat dat blauwe lampje op het dashboard betekend), wisselen zonder te kijken of richting aan te geven van rijbaan enz enz.
.
Voor iedereen die denkt dat Russen knettergek zijn, you haven't been to China yet: www.google.com/#q=chinese+drivers&...

Xirdalan | 29-01-17 | 19:47

@mezelf | 29-01-17 | 19:31
Dat is iets raars aan de 'gebruikersinterface' bij Mercedes - twee hendeltjes boven elkaar - het zilveren knopje op de onderste schakelt een snelheidslimiet in (LIM-lampje gaat branden) www.mercedes-benz.com.au/content/media_librar... Daarboven zit nog een hendeltje met ook zo'n zilveren knopje voor de ruitensproeier.. heb je nooit dat boekje doorgelezen (of 'gebruik die cruisecontrol dinges toch nooit'), en je drukt per ongeluk op het lagere zilveren knopje in plaats van dat op de bovenste hendel om de ruiten te sproeien - dan hangt ie dus in die limiet (in theorie kan dat dus de oorzaak zijn).

nickolaas | 29-01-17 | 19:47

@Watching the Wheels | 29-01-17 | 19:14
.
Mark my words: een Chinees in een huurauto. Ik ben zakelijk veel in China geweest en heb vaak genoeg acher in een taxi doodsangsten uitgestaan. Die lui kunnen gewoon absoluut niet rijden. Ze rommelen maar wat aan, stoppen (zonder zichtbare aanleiding) midden op een drukke snelweg omdat ze een berichtje krijgen op hun smartphone of omdat ze niet weten welke afslag ze moeten nemen, of omdat ze het navigatiesysteem niet begrijpen.
.
Het leukste in China is altijd dat men iets basics als een verwarming nog niet eens begrijpt: de ventilator staat meestal uit, temperatuur op koud en het dan gek vinden dat de ruiten beslaan als het regent in de winter. Dan zitten ze (tijdens het rijden natuurlijk!) met een lapje de ruiten schoon te wrijven in een Audi A6.
.
Verder kunnen Chinezen niet een constante snelheid rijden. Stel dat de limiet 80 km/h is, dan rijden ze 85, laten dan het gas los, bij 75 geven ze dan weer een flinke (teveel) dot gas daardoor ze binnen de kortste keren weer 85 rijden.
.
Het is allemaal erg snel gegaan in China, een paar jaar geleden was men nog straatarm en reed men met een gammele fiets op het platteland tussen de rijstvelden, en nu rijden ze ineens op een 4-baans snelweg midden tussen de wolkenkrabbers. Het rijonderwijs heeft het tempo simpelweg niet kunnen volgen, en helaas rijden die lui ook in Europa zo rond.
.
Het meest scary is nog dat rijke Chinezen zelfs reizen naar Duitsland boeken om dan met een huurauto lekker te gaan gassen op de Autobahn!

Xirdalan | 29-01-17 | 19:44

@artie | 29-01-17 | 19:36

Er bestaan geen minimum snelheden, alleen maar maximum snelheden. Als er een minumum snelheid op de snelweg zou bestaan dan zou bijvoorbeeld een langzaam rijdende file in zijn geheel strafbaar zijn.
.
Hier is art 5 WVW van toepassing. Het veroorzaken van gevaar.
Die 60 km per uur bepaalt slecht WIE er van de snelweg gebruik mag maken. Alleen voertuigen die het KUNNEN en MOGEN.
Dus niet een brommer, tractor of fiets.
Een Ferrari KAN 300 Km/u maar al hij door een defect niet harder kan dan 40 dan MAG hij niet op snelweg
rijden.

Memek | 29-01-17 | 19:43

Zal vast niet de eerste zijn, maar waarom niet meteen snelweg afsluiten, dus rode kruizen? Of waarom niet in elk geval de matrixborden aan met 50?

New Quacka | 29-01-17 | 19:41

@muxje.
Het voertuig moet minstens 50 km/uur op de autoweg kunnen rijden. Op de snelweg is het een minimum snelheid van 60 km/uur dat het voertuig moet kunnen rijden. Het gaat dus niet om de gevoerde snelheid van de bestuurder, alhoewel er altijd via artikel 5 een gevaarzetting geconstateerd en gesanctioneerd kan worden.

artie | 29-01-17 | 19:36

De dashcammer is wel een held, die neemt tenminste de moeite om iedereen te waarschuwen met zijn gevarenlampen aan, rijdend op de vluchtstrook schuin er achter.
De rest van het verkeer is een stuk egoistischer en haalt ook rechts in om er maar zo snel mogelijk voorbij te zijn..

Nuchternederland | 29-01-17 | 19:32

Er bestaat ook nog zoiets als minimum snelheid op autosnelweg.
Santtulainen | 29-01-17 | 18:33

Nee er bestaan geen minimum snelheden, alleen maar maximum snelheden.
De regel die hier van toepassing is gaat over het onderwerp: plaats op de weg.
Op een autosnelweg mogen alleen voertuigen komen die een snelheid van 60 km/u kunnen en mogen halen. En dat heeft niets met een minimum te maken.
Voorbeeld een brommer kan je opvoeren dan kan hij 80 halen, maar hij mag het niet, dus mag hij niet op de snelweg.
Een Porsche kan en mag in principe 60 halen, als hij door een defect niet harder KAN dan 50, mag hij niet op de snelweg.
.
In het geval van dit ongeluk is artikel 5 WVW van toepassing: kort samengevat je mag geen gevaar veroorzaken, en dat doe je wel als je 15 km/u op de snelweg rijdt zonder dat er sprake is van een langzaam rijdende file. (dan zou die hele file volgens jou strafbaar zijn.
Artikel 5 is vaak ontzegging van rijbevoegheid voor een (on)bepaalde tijd.

Memek | 29-01-17 | 19:32

Dus de bestuurder van de mercedes zal wel uit Vianen komen..
NewJoke79 | 29-01-17 | 18:25
Zou kunnen dat ie per ongeluk een maximumsnelheid heeft ingesteld.. (je ziet ook dat de auto steeds remt.. ) bij Mercedes van die generatie doe je dat makkelijk fout (volgens mij als je op een knopje op de 'cruisecontrolhendel' drukt, gaat er een geel lampje op branden op dat hendeltje en dan kan ie dus niet meer over die snelheid heen). Da's daarna dus ff knutselen om die limiet er weer af te krijgen (zeker als je dat boekje er dus niet bij hebt of niet weet dat dit technisch mogelijk is en niet een defect is), kan zijn dat dit rijdend op de snelweg wel even een precaire situatie oplevert - maar dan had ie beter even kunnen stoppen.

nickolaas | 29-01-17 | 19:31

Waarschijnlijk een gevalletje paddo's of wit, waar je zo relaxed van gaat rijden.

artie | 29-01-17 | 19:31

Met zo,n groot snelheidsverschil is 100 meter niet veel met 80 kilometer leg je ongeveer 22 meter per seconde af dus als die lul opduikt en je hebt het niet snel genoeg in de gaten dan zit je er achterop.

Ronnie | 29-01-17 | 19:27

@miko 19:18: Ben ik nou zo'n ouwe lul, of zijn er nog meer mensen die zich herinneren dat er vroeger wel gewoon een minimumsnelheid op de snelweg gold? (70km.h meen ik) En uiteraard gold die niet bij file.

Muxje | 29-01-17 | 19:23

Die beller is ook een aandachthoer

marrretje | 29-01-17 | 19:20

Ce ca! | 29-01-17 | 19:15
Doos beschimmelde kroepoek.

Nacho_Vidal | 29-01-17 | 19:18

@Kimmmmm | 29-01-17 | 18:39
Zou ook wat zijn, dan loopt de staat binnen bij de eerste de beste file.

@Nacho_Vidal | 29-01-17 | 18:39
Hij werd gewoon gepijpt tijdens het rijden. Dan heb je niet zo een haast.

miko | 29-01-17 | 19:18

Artikel 5. Algemene kapstok, gevaarlijk rijgedrag.

marcoplarco | 29-01-17 | 19:18

Die gast/griet die er bovenop knalt is ook niet het grootste licht. Waarschijnlijk ook bezig met van alles behalve het verkeer vóór hem/haar. Anticiperen, je moet het maar willen.

kom hoe heet ie | 29-01-17 | 19:18

Ard?

Watching the Wheels | 29-01-17 | 19:16

Volgende keer er met zwaailichten achter blijven rijden om het verkeer te waarschuwen ??

Wekkertje | 29-01-17 | 19:15

Ooit bij Schiphol vol in de remijzers moeten trappen, voor een haatbaard in een oude Mercedes op de linker baan die 30 reed.

Maar ik denk ook een chinees in een huur auto.

Wat is er te winnen?

Ce ca! | 29-01-17 | 19:15

Paar jaar geleden haalde ik een rijtje vrachtwagens in en toen brak mijn distributieriem.
Ik had twee kinderen op de achterbank, geen motorvermogen meer en moest tussen de vrachtwagens door manoeuvreren zonder dat ik gas kon geven en alleen kon remmen, dát is doodeng! Mijn snelheid nam vlot af maar ik moest naar de vluchtstrook. Heb mijn alarmlichten aangezet, richting aangegeven en heb zo alsnog de auto aan de kant gekregen. Mijn hart bonsde als een gek, heb de kinderen snel achter de vangrail gezet, gevarendriehoek een stuk achter de auto neergezet en ben hulp gaan bellen. Gelukkig goed afgelopen maar zonder motorvermogen is het soms echt lastig om naar de vluchtstrook te komen.

sjeetje | 29-01-17 | 19:15

@kapotte_stofzuiger | 29-01-17 | 18:42
Dacht dat het 70 was, maar blijkbaar niet. Blijft een feit dat hij rechts had moeten rijden. Gek dat iemand in zo'n nieuwe auto zo vreemd rijdt. Medicijngebruik of hartproblemen of zoiets? Aan de andere kant 'zondagochtend', kan ook op weg naar huis na een feestje zijn. Dan heb je hem wel aardig "geraakt". Wel fijn dat de rest tegenwoordig 130 rijdt.

Watching the Wheels | 29-01-17 | 19:14

@Santtulainen | 29-01-17 | 18:54
Hoe snel moet men rijden op de autosnelweg?minimumsnelheid

De minimumsnelheid op de autosnelweg bedraagt zestig kilometer per uur in Nederland. Alle voertuigen die op de autosnelweg rijden moeten dus ook minstens zestig kilometer per uur kunnen rijden, waardoor tractoren al nooit op de snelweg kunnen rijden. Het is vanzelfsprekend dat je niet altijd de minimumsnelheid kan rijden. Zo is het toegestaan om trager dan deze ondergrens te rijden wanneer er een file op de weg staat. Ook wanneer er sprake is van slechte weersomstandigheden zoals zeer zware regenval, dichte mist, sneeuwval en besneeuwde, gladde wegen, kan men zonder mogelijke sancties trager rijden dan zestig kilometer per uur.
.
Bron:http://intest.nl/minimumsnelheid-voor-wegverkeer/

Beroep = Boerenlul | 29-01-17 | 19:08

Toch verbazingwekkend hoeveel mensen ijskoud doorrijden terwijl er net iemand gecrasht is.....

Mufrius | 29-01-17 | 19:06

Veels te langzaam rijden op de middenbaan en veelvuldig remmen maar er is geen alcohol in het spel??

Wasbakplasser | 29-01-17 | 19:05

Toch maar snel rijbewijs afpakken dan.

obzzcure | 29-01-17 | 18:57

Mark my words: een Chinese toerist in een huurauto.

Xirdalan | 29-01-17 | 18:56

Auto wellicht vast in z'n 2e versnelling.

Prof. Pim Pam Pet | 29-01-17 | 18:55

@Goed-hardt | 29-01-17 | 18:47
@Nehemia | 29-01-17 | 18:48

OK, een bejaarde ambtenaar. Zal dan wel van de belastingdienst zijn.

Pieter V | 29-01-17 | 18:54

Kimmmmm | 29-01-17 | 18:39
Hebt helemaal gelijk, zou anders moeilijk worden in een file. My bad.

Santtulainen | 29-01-17 | 18:54

Soms kun je de pech hebben dat je net achter zo een stoffel de schildpad zit als hij/zij net als jou de zelfde afrit naar de snelweg neemt. Best tricky als ze op de snelweg als cursorblokken voorbijflitsen.

Nehemia | 29-01-17 | 18:53

dit was iemand met motorpech die probeerde de vluchtstrook op te zoeken (echter totaal paniek dus geen gevarenlichten etc.)

Petroselinum crispum | 29-01-17 | 18:52

Dat krijg je in een multiculturele samenleving waar één van de culturen het stapvoets rijden over de autosnelweg doodnormaal vindt.

Steinway | 29-01-17 | 18:52

Kan gewoon iemand met motorpech zijn...

Panos88 | 29-01-17 | 18:51

Een ambtenaar?

Nehemia | 29-01-17 | 18:48

@roze_bril | 29-01-17 | 18:42

Die context van het verhaal van de andere kant mis ik dus ook. Maar eerst sensatie voor de views is natuurlijk belangrijker dan journalistiek werk doen

Kimmmmm | 29-01-17 | 18:48

Vast een bejaarde...

Goed-hardt | 29-01-17 | 18:47

@kapotte_stofzuiger: klopt, maar je kan wel een bekeuring krijgen voor gevaarlijk rijgedrag voor te langzaam rijden op een snelweg

Bensel | 29-01-17 | 18:46

lijk erop dat hij rechts wou tussenvoegen, maar daarbij dacht dat anderen voor moest laten . Ken de situatie daar verder niet, kan ook meespelen dat het een kort weefvak is en hij de afslag niet wou missen. Dat is echter gewoonweg dom. Zo'n groot snelheidsverschil is niet bevordelijk voor tussenvoege

Zou ook nog een technisch defect kunnen zijn. Wel zie je hem 2 keer zijn richtingaanwijzer aanzetten.

Bensel | 29-01-17 | 18:45

@kapotte_stofzuiger | 29-01-17 | 18:42
Dat klinkt toch als een PvdA/VVD-plan; eerst minimumsnelheid invoeren en dan iedereen fitsen die te langzaam c.q. in file rijdt.

kapotte_stofzuiger | 29-01-17 | 18:45

roze_bril | 29-01-17 | 18:42
Ja. Aanval of niet. Ik wil gewoon op tijd voor de Bold thuis zijn.

Nacho_Vidal | 29-01-17 | 18:44

@ roze_bril | 29-01-17 | 18:32
Meerdere onverlaten hebben rechts ingehaald. En als het aan Koos Spee ligt krijgen al deze booswichten op basis dashcam filmpje alsnog een fikse boete toegestuurd. Dat zal ze leren.

Gemeen Mosje | 29-01-17 | 18:42

Er geldt GEEN minimumsnelheid op de snelweg. Gelukkig niet, anders zou iedereen in de file standaard een bekeuring krijgen.
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verk...

kapotte_stofzuiger | 29-01-17 | 18:42

Misschien heeft de man een epileptische aanval gekregen of een attack. Maar wat kan dat die andere bestuurders schelen. Misschien had hij wel hulp nodig. He, als je maar snel thuis bent.

roze_bril | 29-01-17 | 18:42

Kimmmmm | 29-01-17 | 18:37
Eens. Het is zeer irritant dat er niet duidelijk bij staat waarom deze persoon in kwestie dit doet.

Nacho_Vidal | 29-01-17 | 18:41

Blijf het herhalen; beschouw andere bestuurders alsof ze allemaal idioot zijn.

Dit soort figuren zouden ook op cursus moeten gaan. Rijvaardigheidscursus.

Wat is je excuus? Ik kan me voorstellen als de auto ineens kapot gaat dat je dan dit soort fratsen uithaalt. Maar wat is je excuus?

'Heeft u geen geldig excuus meneer/mevrouw, rijbewijs inleveren'.

Nacho_Vidal | 29-01-17 | 18:39

@Santtulainen | 29-01-17 | 18:33
Die bestaat niet. Alcoholvrij biertje als je het vind.

In gevaar brengen van medeweggebruikers is wel strafbaar. Maar staat nergens expliciet iets over minimum snelheid

Kimmmmm | 29-01-17 | 18:39

@telelezer | 29-01-17 | 18:36 Wat had hij dan moeten doen, ook met 20 km achter die idioot blijven rijden en er dan eentje in ZIJN kofferbak klappen??

Keyboardspeler | 29-01-17 | 18:39

Heb het nog een keer terug gekeken. Je ziet hem keurig binnen zijn eigen rijstrook blijven.

roze_bril | 29-01-17 | 18:39

Wanneer je normaal kunt rijden, dan is er een minimumsnelheid van 70km/uur. Je krijgt dan een bon voor te langzaam rijden.

Haberdoebas | 29-01-17 | 18:39

"Ik gok op een aanhanger van Henk Krol."
@ Hunter S. Thompson | 29-01-17 | 18:28-
Ik gok: een jochie van 19 met een nieuw rijbewijsje

telelezer | 29-01-17 | 18:37

allemaal voer voor Tesla !!!

Handsomeboy | 29-01-17 | 18:37

Ben benieuwd naar het verhaal van de Mercedes. Kan de politie daar geen antwoord op geven? Jullie hebben toch op hogeschool voor Journalistiek gezeten GeenStijl?

Kimmmmm | 29-01-17 | 18:37

Waarom rijdt de dashcammer op de vluchtstrook terwijl dat helemaal niet nodig is..?

telelezer | 29-01-17 | 18:36

Zou me niks verbazen als het een Chinees blijkt te zijn.
.
Dit soort flauwekul is de normaalste zaak van de wereld in China. Ik heb daar inmiddels de gekste dingen gezien; automobilisten die gewoon op de linkerrijstrook achteruit rijden omdat ze een afslag gemist hebben, automobilisten die midden op een autobaan stoppen omdat ze een berichtje met hun smartphone willen versturen.

Xirdalan | 29-01-17 | 18:35

He, de html-bescherming is raar hier, ik kan geen "kleiner-dan-slash-i-groter dan" in de comments zetten.

Groetjes van '; Drop Database;

frank87 | 29-01-17 | 18:35

@roze_bril | 29-01-17 | 18:32
Dat dus, zo'n asociale rechtsinhalende tokkie. Levensgevaarlijk!!1!!!11

kapotte_stofzuiger | 29-01-17 | 18:33

kapotte_stofzuiger | 29-01-17 | 18:17
Er bestaat ook nog zoiets als minimum snelheid op autosnelweg.

Santtulainen | 29-01-17 | 18:33

Weten we nu al waarom hij/zij zo langzaam aan het rijden was?
Je komt onderweg weleens bellende mensen tegen die achter een vrachtwagen blijven hangen met 80 km p/u... maar 20 op de A2 ?

Keyboardspeler | 29-01-17 | 18:33

Ik zag dat iemand rechts inhaalde. Vind je het gek dat je dan brokken krijgt.

roze_bril | 29-01-17 | 18:32

@ikdrinkgeenbier | 29-01-17 | 18:31
Waarom? Zie fipo

kapotte_stofzuiger | 29-01-17 | 18:32

</i>... Is het nu over?

frank87 | 29-01-17 | 18:32

Rijbewijs afpakken en nooit weer teruggeven

ikdrinkgeenbier | 29-01-17 | 18:31

Doe die drugs maar thuis.

VerenigingVanDieven | 29-01-17 | 18:29

Oh fuck, is wel thv Vianen! Wat een domme lul ben ik toch altijd met mijn zelfingenomen houdinkje...

NewJoke79 | 29-01-17 | 18:29

De tegels zien er wel sneller uit zo.

Jackanders | 29-01-17 | 18:28

Ik gok op een aanhanger van Henk Krol.

Hunter S. Thompson | 29-01-17 | 18:28

@roze_bril | 29-01-17 | 18:26
Precies, 15 km/h op de A2, wel zo veilig!

kapotte_stofzuiger | 29-01-17 | 18:28

Dan moet er een handtelefoon in het spel geweest zijn....

Doe mij maar twee ! | 29-01-17 | 18:26

Iedereen rindt gewoon door! Bizar. I.p.v. dat ze hun snelheid aanpassen aan de overige weggebruiker.

roze_bril | 29-01-17 | 18:26

Krijgen we ook nog de dashcam/geluidsopname van de Mercedes die aan het bellen was over die auto die raar op de vluchtstrook aan het rijden was met alarmlichten aan en waar verder niets mee aan de hand was?

destemmert | 29-01-17 | 18:26

Dus de bestuurder van de mercedes zal wel uit Vianen komen..

NewJoke79 | 29-01-17 | 18:25

Is t.h.v. Nieuwegein, Vianen is de vijand van Nieuwegein!

NewJoke79 | 29-01-17 | 18:25

Ik ga d'r gewoon scheef van reaguren!

keestelpro | 29-01-17 | 18:25

Italic Sunday op de Geenstijl. Toch al een beetje dat zomergevoel.

WernerT | 29-01-17 | 18:25

15 km/u over de autosnelweg. De natte droom van het klimafaat.

ProAsfalt | 29-01-17 | 18:24

Effe aanhalingstekens sluiten na 'het spel.'
Ik krijg een stijve nek van Italic.

Aristotalloss | 29-01-17 | 18:22

Hoera italic!

DaJonkel | 29-01-17 | 18:21

Italics is overigens best stijlvol

kapotte_stofzuiger | 29-01-17 | 18:18

Hij reed NIET te hard en had NIET gedronken. De perfecte verkeersdeelnemer aldus Koos Spee-fans, Veilig Verkeer Nederland en autohatende milieuclubs

kapotte_stofzuiger | 29-01-17 | 18:17

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken