Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Belastingdebacle: Draaideurwaarders met oprotpremie weer extern ingehuurd door Wiebes

Het was een van de opvallendste uitspraken in een verder voorspelbaar belastingdebat met Faalfinstas Wiebes: ambtenaren die tegen de pensioengerechtigde leeftijd aanzitten, krijgen uit bezuinigingsoverwegingen een vertrekregeling van gemiddeld 70.000 euro, en worden vervolgens op externe basis weer als zzp'er ingehuurd omdat ze kennis van zaken hebben die bij junior belastingambtenaren ontbreekt. Een soort draaideurwaarders dus. Maar VVD-stas Wiebes had op 4 oktober, nog geen tien dagen voor het debat, nog heel stellig in een Kamerbrief geschreven dat "uitstromende medewerkers niet als nieuwe medewerker [worden] aangetrokken, tenzij zij hun stimuleringspremie terugbetalen, en worden zij evenmin ingehuurd als externen." Dat was dus een LEUGEN van de VVD'er. Want: "werknemers van de Belastingdienst die gebruik maken van de riante vertrekregeling kunnen direct weer als externe kracht worden ingehuurd. Zij hoeven dan hun vertrekpremie niet in te leveren. Staatssecretaris Wiebes noemde het vandaag tijdens een debat in de Tweede Kamer 'onwenselijk' en benadrukt dat het 'niet het beleid is', maar veel kan hij er niet meer aan doen." En de oppositie, die deed er ook helemaal niks aan. Behalve Pieter. Wiebes zei wel 100 keer dat alles was mis gegaan onder zijn bestuurlijke verantwoordelijkheid, maar desondanks werd hij niet aangepakt door de foppositie omdat die na de verkiezingen allemaal kans maken om de problemen van de VVD zélf te erven dus fuck de burger want hup opportunisme & comfortabel pluche. Zelfbehoud en eigenbelang zijn belangrijker dan deugdelijk bestuur in de nadagen van deze parlementaire democratie.

Reaguursels

Inloggen

Creatieve manier om op kosten van de belastingbetaler wat extra's te doen voor je beste medewerkers.

Rommelende Onderbuik | 15-10-16 | 14:06

Uiteindelijk is zelfs anarchie efficiënter.

NACademicus | 15-10-16 | 11:30

Ze moeten je wel aardig vinden om extern ingehuurd te worden. Als je in het verleden tegen teveel scheentjes geschopt hebt dan sta je niet op het lijstje.

voldemort | 15-10-16 | 10:24

Tsja.Een VVD-er die niet liegt en de boel niet bedondert.Dat is pas nieuws.

klaasm | 15-10-16 | 01:23

-weggejorist-

LieverKipsLeverworst | 14-10-16 | 23:00

'maar veel kan hij er niet meer aan doen."'

Geeft hij daar toe dat hij geen enkele zeggenschap heeft over zijn ambtenaren? Waarom dan een stas, dan kan konijn Fluffy het toch ook?

Bruine Beer | 14-10-16 | 22:41

Het is om te gillen toch? Dit is toch dezelfde belastingdienst die de VAR regels heeft gesloopt en er een ( in veel gevallen onzinnige) modelcontractencircus voor heeft opgetuigd?
Wat een poppenkast.....

loze stijl | 14-10-16 | 22:37

Wilders voor een rechtbank voor een uitspraak en dit kost de staat extra miljoenen en niemand voor de rechter om dit te mogen verantwoirden. Wat een land eigenlijk.

Jan, Leiden | 14-10-16 | 22:27

... je kan niet zomaar van de een op de andere dag met duizenden mensen minder
Terra | 14-10-16 | 16:36

Waarom niet?
Het plan was: 5000 eruit en 1500 nieuwe erin.
Op een bestand van zo'n 30.000 medewerkers.
Dan geef je als BD toch zelf toe dat je al een hele tijd véél te ruim in je jas hebt gezeten?

Wering | 14-10-16 | 21:37

Als ZZP'er starten bij je oude baas is officieel niet toegestaan, net zo min als jaren lang als ZZP in de zelfde opdracht zitten. Allebei gebeurt al jaren bij de belasting dienst, maar dan zeurt de belastingdienst niet over schijnconstructies.

BlueTec | 14-10-16 | 19:05

@Mali | 14-10-16 | 15:17
Nou, voor sommigen is overheids- en NG)-graaien veel lucratiever. Bij het bedrijfsleven zijn er overigens ook niet veel die hun top=beloningen "verdienen"...

Guido | 14-10-16 | 18:51

Ik zal ff informeren of en vooringevulde biljetten vanaf kunnen. In theorie kan dat deel van het budget uitsluitend worden aangewend tegen de PVV, Geert Wideers en ander maatschappelijk ongewenst pluimage van laag allooi.

padbuffel | 14-10-16 | 18:30

dit moet voor een rechtbank uitgezocht worden .. voor mij lijkt het een gigantische oplichtings truc waar het hele belasting kader van op de hoogte is . lekker elkaar gigantische sommen geld toeschuiven .. de bajes in met dat tuig .

sparrow | 14-10-16 | 18:20

De Overheid is er nooit voor Ons, maar Wij zijn er voor de Overheid.

waarzeggertje | 14-10-16 | 18:12

Iedereen moet toch weten dat 95 % van onze Tweede Kamerleden (Volksvertegenwoordigers ????) Ambtenaar zijn.
Als je hierover nadenkt moet je toch begrijpen dat je in een dictatuur leeft.

waarzeggertje | 14-10-16 | 18:10

Eerst mensen riant afvloeien, wat niet mag, en dan weer riant inhuren, wat ook niet mag...
En ons nepparlement vindt het allemaal best.
Terwijl het zo simpel is: een onwettige regeling gewoon terugdraaien, verantwoordelijken ontslaan en waar ze hun bevoegdheden hebben overtreden laten dokken en/of straf, en Kwiebus natuurlijk aftreden want net als Weekers geen idee waar hij mee bezig is.

Schmalz | 14-10-16 | 17:57

Dit zijn hilarische nadagen voor de ingezakte fossielen die 0,0 productief meer waren. Hoppa 70k + 35 dienstjaren verzilveren en dan als bonus nog eens 4000 euro per week declareren zonder HR-cyclus gezeik meer. Fantastisch gemanaged!

de Voorzittert | 14-10-16 | 17:54

maar de hoofdambtenaren die tekende zonder de 500 mln door ed procedures te halen, waarom zijn die niet op staande voet ontslagen?

Hemmenaar7 | 14-10-16 | 17:44

@padbuffel | 14-10-16 | 17:40
Prins B., was dat niet degene van de stadhoudersbrief?
Of mag ik dat niet zeggen?

necrosis | 14-10-16 | 17:44

Belastingdienst, ze maken de regels zelf. Samenvattend ambtenaren maken de belasting systematiek zo moeilijk dat zij het alleen nog zelf begrijpen. Daarna ga je weg, maar dan moeten ze dezelfde mensen weer inhuren omdat niemand het begrijpt.
.
toet toet toet !!!!!!!!!!!!!!!!!!

elcidisback | 14-10-16 | 17:42

Prins B. sloot de deal in 1973.
Met de, als uiterst betrouwbaar bekendstaande, NL belastingdienst.

Prins B. is ons helaas ontvallen.
Nabestaanden claimen 'ich habe es nicht gewusst'.

Dat moet ik maar weer zien te geloven. Daar heb ik best moeilijk mee. Ik vertrouw helemaal niemand meer. Voorkomt een hoop teleurstelling.

padbuffel | 14-10-16 | 17:40

Pieter functioneert prima in een omgeving, waar van alles fout gaat. Ontneem deze man niet de mogelijkheid, om vragen te kunnen blijven stellen.

Hartgrond | 14-10-16 | 17:39

70.000 dat is toch hetzelfde als 700 Miljoen verdeeld over 10.000 mensen?
10.000 mensen is toch ongeveer één derde van de hele belastingdienst?
Zeventigduizend euro, dat krijg je toch in je leven niet bij elkaar gespaard.

byzantium1453 | 14-10-16 | 17:38

Het is onbeschoft opvallend dat de staat steeds vaker de eigen wetten overtreedt en niemand (met juridische kennis) die er wat aan doet.
Hoe kunnen de burgers deze staat nu eigenlijk nog serieus nemen? Daar komt (volgens mij) bij dat het staatsbedrijf Belastingdienst die onder CURATELE staat niet zomaar dit soort beslissingen kan nemen, laat staan uitvoeren.

De rij van faalprojecten en verkiezingstijdgerelateerdeleukedingenvoordeburgermaarnietheusbeloftes staat in een verhouding van 1000 tot 1. Het dilemma wordt steeds zichtbaarder, het wordt zolangzamerhand een burgerplicht om niet te stemmen maar het gevolg is dat de staatsmaffia daar de vruchten van plukt.

Medianix | 14-10-16 | 17:33

@GEENSTIJL. Kunnen jullie niet een oproep doen om allemaal te stemmen op Pieter Omtzigt?

Zaniker | 14-10-16 | 15:44

HUH? Pieter Omtzigt van het cda? Die farizeeërs? Die judassen?Die dhimmi,s van Brussel en Mekka? Daarop stemmen? Meen je niet.

komtdatschot | 14-10-16 | 17:27

Wiebes noemde het vandaag tijdens een debat in de Tweede Kamer 'onwenselijk' en benadrukt dat het 'niet het wan- beleid is'.
Wanbeleid is ook beleid.

boerk | 14-10-16 | 17:24

Maar als ik nu "mijn" belastinginspecteur bel kan ik dan, in het kader van het gelijkheidsbeginsel, als ondernemer ook allerlei privileges krijgen. Zoals lagere winstbelasting etc.

Dutch_Holland | 14-10-16 | 17:16

Elke keer denk ik dat mijn vertrouwen in de politiek niet nog verder kan dalen..

priwax | 14-10-16 | 17:15

Die mensen hebben het gewoon goed voor mekaar door te genieten van een soort vroegpensioen en dan te mogen bijklussen zonder beperking wat ook meetelt voor het pensioen. Lekker boven de 100% gaan komen om het middelloon pensioen te compenseren. Die mensen zijn niet in hun jonge jaren bij de belastingdienst gaan werken om de zaak te flessen maar maken gebruik van de mogelijkheden die er zijn. Zou u ook doen!
Kinnesinne van iedereen die door moet tot hun 69e.
Dan nog wat. De aow en pensioenleeftijd die gekoppeld is aan de levensverwachting zou qua eerlijkheid geslachts- afhankelijk moeten worden om mannen en vrouwen gelijkwaardig te maken via de wet.
Gaat gebeuren denk ik.;)

Gerard Leeflang | 14-10-16 | 17:12

@J-van-de-Bontekoe | 14-10-16 | 17:07
Goed plan. Ben net begonnen aan het tweede bokbiertje. Je mot toch wàt, als je dergelijke bagger leest...

EefjeWentelteefje | 14-10-16 | 17:11

J-van-de-Bontekoe | 14-10-16 | 16:58

Nou.. ik durf erom te wedden dat weekdier Rutte, niets een de guts heeft om zelfstandig hiernaar te informeren bij Bea.
Hoe deze kwal al omgaat met het niet durven aankaarten van het referendum bij zn meesters van de EU zegt al genoeg.

Alexander Pechkop | 14-10-16 | 17:11

-weggejorist-

J-van-de-Bontekoe | 14-10-16 | 17:07

@J-van-de-Bontekoe |
Zowel kWiebus als pRutte verdienen het om met pek-en-veren Den Haag uitgejorist te worden (voor inspiratie, check "De Daltons", Lucky Luke)

Ongelooflijk. Dit alles van uw en mijn belastingcenten, waar we knetterhard voor werken (of onze konten afsolliciteren...)...!!!

EefjeWentelteefje | 14-10-16 | 17:02

-weggejorist-

J-van-de-Bontekoe | 14-10-16 | 16:58

OT
En onze koningin en Bea zeggen dat ze niks geweten hebben van hun belasting-compensatie.
Nee.... zou ik ook zeggen...

Alexander Pechkop | 14-10-16 | 16:52

-weggejorist-

J-van-de-Bontekoe | 14-10-16 | 16:51

Gewoon een motie van wantrouwen in dienen. En dus het veld ruimen.

Voor-de-5e-keer | 14-10-16 | 16:46

Is dit humor of vooral triest? Als ICT'er krijg je geen opdrachten meer door de wet DBA en de strikte interpretatie van de belastingdienst, gaan ze zelf extreme schijnzelfstandigheid introduceren... bah!

hoevenpe | 14-10-16 | 16:43

In principe wordt er dus gestolen? Gaan we dit meetellen als corruptie? Of komen wij weer netjes op de lijst als één van de landen met vrijwel geen corruptie. Oftewel, dat is schijn, aangezien hier gewoon gejat wordt.

Old_Spice | 14-10-16 | 16:42

@chicago river | 14-10-16 | 16:36

Ik bewonder uw instelling maar huldig de mening daarmee -in het Nederland anno 2016- op te passen.

padbuffel | 14-10-16 | 16:41

Dat is laatst ook gebeurd in een ander innovatief gidsland: Zimbabwe.

Pedronegro | 14-10-16 | 16:40

Zag je toch al mijlenver aankomen dit? je kan niet zomaar van de een op de andere dag met duizenden mensen minder

Terra | 14-10-16 | 16:36

Ik gun ze wel iets maar daarover zal ik niet uitwijden.
padbuffel | 14-10-16 | 16:28
Gheheheh. Wellicht een dode mossel in de supermarkt plastic mosselbakzak of misschien een duik in de brandnetelstruik? Of een paar Portugese oorlogsschepen tijdens dat leuke ambtenarenuitje in de Algarve?

Ik zou zeggen: wijdt uit- je kunt niet genoeg uitwijden.

Tenzij het je dikke tante is. Dan moet je net als achterop de vrachtwagen een plaat op de kont plakken met de tekst ´Let op, zwenkt uit´.

chicago river | 14-10-16 | 16:36

De Belastingdienst

Leuker kunnen we u niet verneuken.

Alexander Pechkop | 14-10-16 | 16:35

Totale incompetentie.
Vroeger trachtte je zoiets nog te verdoezelen, tegenwoordig wordt dit gewoon aanzien als een verworven recht.

Notenkraker | 14-10-16 | 16:34

@padbuffel | 14-10-16 | 16:28
Ik neem je niets kwalijk, het zijn de politici die elkaar de riante baantjes toeschuiven.
Je zou het toch bijna 'corruptie' kunnen noemen.
En ja , ik ben voor heroprichting van het Groene Zoodje.

necrosis | 14-10-16 | 16:34

@bijna_raak | 14-10-16 | 15:36
"Bovendien klopt de claim van Baudet dat Kelder meeschrijft aan het economische programma van de partij niet. “Dat is een beetje te enthousiast geformuleerd van Thierry.” - politiek.tpo.nl/2016/10/14/jort-kelder...

Mark_D_NL | 14-10-16 | 16:34

@ProAsfalt | 14-10-16 | 16:22
Ik heb het al eerder gevraagd: wat doe jij om aan een betaalde baan te komen?
Een goed CV op een vacaturebank kan wonderen verrichten.
Helaas lees ik alleen maar over gratis arbeidskrachten en de zweep van Jetta.
Wat doe je er zelf aan om aan een betaalde baan te komen?
En nee, ik veroordeel je niet, maar ik mis de inzet om te ontsnappen aan de zweep van Jetta.
Zelf zit ik ook niet stil, anders ga ik automagisch van WW naar bijstand.

necrosis | 14-10-16 | 16:30

Ook deze Eurofiele faalhaas wordt de hand boven het hoofd gehouden, net als bij baron Van der Steur bij iedere blamage die boven tafel komt. In elke normaal functionerende organisatie wordt zo iemand met pek en veren 10 hoog het raam uitgeknikkerd, gevolgd door zijn of haar persoonlijke spullen. Hier niet natuurlijk; een 'welgemeend' sorry stotteren volstaat.
*pakt emmer want de chinees komt naar buiten*

Jesses Klaver | 14-10-16 | 16:29

De draaideurwaarder. Hoeveel woordwaarde heeft dat dan wel niet?

Maar stimuleringspremie doet het ook altijd goed.

chicago river | 14-10-16 | 16:28

necrosis | 14-10-16 | 16:16

Hopelijk denkt u niet dat ik het de belastingambtenaren gun. Dat is niet zo. Ik gun ze wel iets maar daarover zal ik niet uitwijden.

Het zoveelste schandaal op onze kosten. Men mort wat in de PC slaapKamer en gaat over tot de orde van de dag. De hufters.

padbuffel | 14-10-16 | 16:28

Proasfalt 14-10-16 16.22

Wanneer zei je dat dan?

Bennie Boos | 14-10-16 | 16:26

Zoals ik al zei: politici en ambtenaren zorgen goed voor zichzelf. Het klootjesvolk wordt door Jetta Klijnsma (PvdA) voor de bazen voor nop tewerkgesteld.

ProAsfalt | 14-10-16 | 16:22

Met zoveel verstand en zo'n neus ging ik toch als windvaan op een kerktoren staan . Het voordeel is dat je toch met alle winden mee kan draaien.

gerrie de perrie | 14-10-16 | 16:21

het maakt wel lekker duidelijk welke kutpartijen we straks niet meer hoeven te stemmen.
Wat een stelletje waardeloze nitwits zijn het toch.

mondkapje | 14-10-16 | 16:20

Oud collega van me had een hartaanval gehad van de stress.
Op mijn vraag vanwaar die stress dan. Bleek hij zich op te vreten aan berichten als dit, nu volg hij het niet meer en voelt zich kiplekker.
Het is natuurlijk wel je kop in het zand steken maar kolere je word er toch ook wel ziek van ook de laatste tijd.

Bennie Boos | 14-10-16 | 16:19

Boeiend en verrassend. Ik heb hier ook zo een baby boomerT vader zitten (in Belgie). Op zijn 52-53j het leger verlaten met een meer dan riant pensioen, burgerlijk ingenieur en kolonel in het leger. Geen idee hoeveel precies maar ik gok toch dichter bij de 100.000 dan bij de 50.000. En sinds een paar jaar terug als 'consultant' beginnen werken voor dezelfde overheid, met volledig behoud van pensioen uiteraard. En de meeste collega's zijn allemaal mede 'gepensioneerden' uit het leger.
Het is uiterst verwerpelijk maar verder vind ik het wel OK als ik af en toe eens een paar 1000 eur op mijn rekening zie verschijnen. Een beetje zakgeld, weet je wel...

pandalicious | 14-10-16 | 16:19

Soms denk ik wel eens dat een zuivering à la Erdogan niet eens zo'n slecht idee is.

knutsel | 14-10-16 | 16:17

@Lotus15 | 14-10-16 | 16:07
Dit soort kWiebussen wordt juist geselecteerd op het hebben van een antisociale persoonlijkheidsstoornis. Een normaal, fatsoenlijk mens zou immers voor zichzelf niet toelaten om een dergelijke stupide fail te faciliteren.

EefjeWentelteefje | 14-10-16 | 16:17

Dat dit kabinet er nog zit, wordt uitgevent als een kracht van dat kabinet. De werkelijkheid is natuurlijk, dat het de zwakte van ons parlement weerspiegelt. Inderdaad een NEP-parlement zoals Wilders zegt. Overigens hoor je zelden iets over een van de belangrijkste reden dat het tot zo'n nepparlement vol schertsfiguren is verworden : het decennialang 'op afstand van de politiek' zetten van allerlei bestuursthema's door allerlei schimmige ZBO's de scepter te laten zwaaien. handige baantjescarroussel voor oud-politici, zo'n wirwar aan niet gecontroleerde organisaties. Andere belangrijke reden is het sterk gedaalde aanzien van de gemeentepolitiek sinds de invoer van het duale stelsel. Gemeenteraden zijn niet opgewassen tegen de bestuurlijke moloch van een Stadskantoor. Gevolg : ook gemeenteraden, ooit de kweekvijver van politiek talent, worden alleen nog met naïeve clowns gevuld, die niet door hebben dat ze er voor spek en bonen zitten. Let goed op Omtzigt. Hij is een van de Laatsten der Mohikanen. De rest is een stel B-acteurs in een treurspel.

CeesCloosd | 14-10-16 | 16:17

die wiebes heeft er in amsterdam naar ik meen ook al een financieel rotzootje van gemaakt,toen dachten ze laten we[pino]wiebes eens staatssecretaris van financien maken dan weten we zeker dat het puinhoop word en zie daar.wat een bananenrepubliek, een [horror] clown in het torentje van den haag maakt het compleet.

bekijket | 14-10-16 | 16:17

@padbuffel | 14-10-16 | 16:09
Mijn mening: als ze na 'ontslag' als zpp'er aan de slag kunnen bij dezelfde organisatie, hebben ze die €75.000 helemaal niet nodig.
Geef dat geld aan de mensen die het werkelijk nodig hebben.
En dan heb ik het niet over de illegalen in dit land.

necrosis | 14-10-16 | 16:16

Onvoorstelbaar, want een ongelofelijk schandaal.
Het woord "belastingdienst" wordt cursief geschreven, behalve de letter L. Dit is gedaan om tot uitdrukking te brengen dat die dienst staat voor betrouwbaar, integer en standvastig. Het willens en wetens overtreden van de loonbelastingwet blijkt uit het feit dat de fiscus de boete al had ingecalculeerd.
Het je als overheid niet houden aan wetten, die je zelf hebt uitgevaardigd, is een grove inbreuk op de rechtsstaat.
Deze inbreuk is door zijn omvang, opzet en totaal gebrek aan controle uniek te noemen in onze parlementaire geschiedenis.
De tweede kamer mokt wat en gaat uiteindelijk gewoon akkoord. De zoveelste keer. Voormalig Kamervoorzitter Anne Vondeling suggereerde 50 jaar geleden, dat de Tweede Kamer verworden was tot een mak lammetje.
Het is nu erger: het zijn 149 genaaide schapen. Allemaal grazen gezapig door met een rode of blauwe vlek op hun kont. Een vlek die is aangebracht door Wiebes. Alleen Pieter Omzigt heeft zich niet laten nemen. Ik vrees echter, dat indien het CDA in de volgende periode weer in het kabinet zit, ook hij met een ferme vlek in het weiland te bewonderen zal zijn.
Overigens elke andere Nederlander krijgt bij een dergelijke fiscale moedwillig fout 50% tot 100% boete. Of naheffing zoals de Stas het liever noemt.
Het is helaas het zoveelste voorbeeld dat een minister of staatssecretaris totaal geen greep heeft op zijn topambtenaren. En deze greep ook niet wil hebben.

Check-zei-de-Gek | 14-10-16 | 16:15

Pieter was weer ijzersterk in het debat. Maar denk er wel om in maart, je kunt Pieter wel uit het CDA plukken, maar het CDA niet uit Pieter. Dus stempt all0n Geert, om Rutte zo min mogelijk ruimte te geven.
En Wiebes, als er binnen zijn organisatie handtekeningen ter waarde van 700 mio worden gezet waarbij hij las hoofdverantwoordelijke wordt gepasseerd moet deze man a: op staande voet ontslagen worden en b: persoonlijk worden aangeslagen voor deze faal. Ergo, plukken en de rest van zijn leven tewerkstelling, om toch iets van de aangerichte schade aan de gemeenschap terug te betalen.

Graaisnaaiert | 14-10-16 | 16:15

De BelastingDienst, leuker kunnen we 't niet maken... (voor zichzelf) klootzakken... Heel hun leven risicoloos werk gehad, dan met een meer dan riante oprotpremie weggaan om daarna -voor dik geld?- weer ingehuurd te worden... Direct oprotpremie naheffen... stelletje sneue figuren... Wij mogen weer lappen voor dat F****** wanbeleid... Het wordt hoog tijd voor een revolte...

Surffee | 14-10-16 | 16:14

Schaamteloos falen en dan nog niet spontaan opzouten.

fail | 14-10-16 | 16:14

Zeg het toch maar even; we hebben het hier over iets van 2 miljard gulden. 2.000.000.000 guldens. Twee miljard seconden duurt bijna 64 jaar (He, dat is toevallig.) Bij een normaal bedrijf sta je op straat als je 2.000 euro wegpist. Of voor minder. Swieber, niet stelen! static.skynetblogs.be/media/93454/dyn0...

Piet Karbiet | 14-10-16 | 16:12

Er bestaat overigens werkelijk een richtlijn die inhuur via 'draaideurconstructie(s)' verbied. Om dit af te dwingen is wel vereist dat de juiste ambtenaar op de juiste plaats zit. Daar wringt regelmatig de schoen bij de overheid.

padbuffel | 14-10-16 | 16:09

Zie daar de gevolgen van de concentratie narcistische, en antisociale persoonlijkheidsstoornissen onder topbestuurders: nauwelijks of geen gewetensfunctie.

Lotus15 | 14-10-16 | 16:07

Man man man, op deze manier wordt belastingontduiking een morele plicht. #JesuisRobinHood

Kapitein Stijlvol | 14-10-16 | 16:07

Het is onbestaanbaar dat die minkukel nog steeds verantwoordelijkheid mag blijven dragen. Hij is zo incompetent als een PvdA'er.

langzullenweleven | 14-10-16 | 16:07

@noerg, juist jij begrijpt hem. En ws gaat dat ook gebeuren. Hoewel het niet veel zal schelen. Het gaat er niet om hoeveel belasting je betaalt, maar wat er mee gedaan wordt. Wel binnen de marges uiteraard.

roze_bril | 14-10-16 | 16:06

@Piet Karbiet | 14-10-16 | 16:01
Ik nam alvast een voorschot op de VrijMiBo met de welbekende tripel.
Het lost niets op maar ik verkies het boven een potje gaan zitten huilen achter mijn TFT.

necrosis | 14-10-16 | 16:05

@Piet Karbiet | 14-10-16 | 15:57
Gouden bomen groeien alleen in VVD tuinen.
Op mijn betonnen balkon groeit helaas niets.
*snik*

necrosis | 14-10-16 | 16:03

@ James Lastig
James ik vind het lastig. Wat is uw advies? Door welke partij worden we niet geWiebesd?

Betterworld | 14-10-16 | 16:02

@bijna_raak | 14-10-16 | 15:36
Hi Thierry, alles kits achter de piano?

Mark_D_NL | 14-10-16 | 15:59

in principe heeft een overheid slechts 2 taken.
de zorg voor de veiligheid van je burgers en het bevorderen en in stand houden van de welvaart voor die burgers.
de NL overheid houdt zich bezig met het bestelen van de burgers en het belonen van ongewenst gedrag door diezelfde overheid.
het is eigenlijk een parallelle wereld die overheid.ondemocratisch en alleen uit op het behouden van inkomsten die dan weer ongecontroleerd worden besteed aan onzin.
fuck 'm

pejoar | 14-10-16 | 15:57

@necrosis | 14-10-16 | 15:47
Van een gouden boom, toch?

Piet Karbiet | 14-10-16 | 15:57

roze_bril | 14-10-16 | 15:51
Ook als je elders meer zou gaan betalen..?

noerg | 14-10-16 | 15:56

Kunnen we die corrupte malloten in Den Haag niet gewoon op duikvakantie sturen?http://www.rtlnieuws.nl/opmerkelijk/video-grote-witte-haai-breekt-door-duikerskooi-met-duiker-erin

Hetkanverkeren | 14-10-16 | 15:56

VVD? Pleur op!

Jos Tiebent | 14-10-16 | 15:55

Wat zijn we toch een goed land. Tijd voor de knoet.

padbuffel | 14-10-16 | 15:55

Het zijn niet eens echte deurwaarders maar intern omgeschoold kantoorpersoneel.
Niks jaren naar de uni, een cursusje hebben ze gehad.

-Wil- | 14-10-16 | 15:52

Zoals gezegd. Volgend jaar werk ik in het buitenland voor een Ned bedrijf. Ik heb de keuze om te betalen waar ik belasting betaal. 3x raden waar ik dat doe? Ok hint: niet in een land waar zo slordig met gemeenschapsgeld wordt omgesprongen.

roze_bril | 14-10-16 | 15:51

@XaleX_2 | 14-10-16 | 15:41
Klopt. De checks and balances in onze politiek zijn compleet zoek. Niemand is meer echt verantwoordelijk en controle stelt niks voor. Falen en blijven zitten is de norm en u en ik hebben geen enkele macht meer behalve 1 x per 4 jaar een kruisje zetten. Burgemeester kunnen we niet rechtstreeks kiezen noch de Gedeputeerden in de Provincie (1e Kamer!), de Raad van State, rechters en zelfs de Premier niet.

Piet Karbiet | 14-10-16 | 15:50

@Zaniker | 14-10-16 | 15:44
Nee, want hij zit nog steeds bij CDA en zolang hij geen MinPres wordt, krijgen we weer een soort Rutte I.

necrosis | 14-10-16 | 15:49

Opmerkelijk hoe snel de overheid de eigenbedachte regeltjes betreffende de VAR DBA van tafel veegt als het om het eigen hachtje gaat.

Ik ken een paar ICT-ers die al een jaar of 8 bij de belastingdienst werken in een verkapt dienstverband.

Maar als de DIGI comissaris zegt dat ze zwemmen in het geld zal het allemaal wel niet zo erg zijn: ibestuur.nl/weblog/geen-geld-we-zwemme...

ChatBot | 14-10-16 | 15:48

-weggejorist-

Jacometti | 14-10-16 | 15:48

@Piet Karbiet | 14-10-16 | 15:42
En waar komt dat geld van de overheid vandaan?
Ik ga maandag nog eens lekker uitslapen en trek de stekker uit de telefoon.

necrosis | 14-10-16 | 15:47

Dus eerst worden die mensen met redelijk salaris betaald om elke laatste belastingcent uit je te wringen, vervolgens krijgen een zeer riante vertrekregeling die bovendien onwettig blijkt omdat er teveel wordt uitgekeerd. Ook uw belastinggeld. Vervolgens worden die mensen via een omweg weer als zzp'er (dus duurder) ingehuurd om u weer uit te wringen voor uw laatste centjes belastinggeld. In sommige landen had de regering al lang omver geworpen geweest.

StijlvolRechts | 14-10-16 | 15:45

Ik kan me nog herinneren dat Wiebes werd aangesteld als stas. Werd uiteraard bij voorbaat helemaal de hemel ingeprezen.

Kan er so far dus echt he-le-maal niets van om de grote denker René van der Gijp te citeren.

LJBrinkhorst | 14-10-16 | 15:45

@GEENSTIJL. Kunnen jullie niet een oproep doen om allemaal te stemmen op Pieter Omtzigt?

Zaniker | 14-10-16 | 15:44

Onnozelehals Wiebes is nog onbekwame dan zijn voorganger, allemaal 2 de keus van de VVD, ook was opa Opstelten slimmer als de kneus die hem moest vervangen. Doormodderen geblazen om de rit uit te zitten, kortom dit kabinet heeft de gemeenschap al ruim 2 miljard gekost aan louter broddelwerk. PvdA laat die kwiebus gewoon zitten, omdat de VVD Asscher heeft gespaard die eveneens 1 miljard over de balk heeft gegooid met onzinnige banenplannen.

Goedverdoemme | 14-10-16 | 15:43

VVD en leugens, je verwacht het gewoon niet...

@Hiesjes | 14-10-16 | 15:37

En straks in maart 2017, weer collectief geheugenverlies van de kiezers. Dat verwacht ik helaas wel. :-(

EefjeWentelteefje | 14-10-16 | 15:43

@zinin | 14-10-16 | 15:30
Neen, 3 x:
1. Salaris en pensioen ambtenaar is overheidsgeld
2. Ontslagvergoeding is overheidsgeld
3. Inhuur van diezelfde ambtenaar is overheidsgeld.

Piet Karbiet | 14-10-16 | 15:42

Wiebes die is niet echt. Dat is een typetje van Wim T. Schippers. Dat chaotische is gewoon gespeeld. Niemand die zo incompetent is wordt staatssecretaris, hooguit wethouder in Amsterdam.

Osdorpertje | 14-10-16 | 15:42

@Hiesjes | 14-10-16 | 15:37
Zit die zonnekoning Jos van Rey al in de bak?
Die vent heeft genoeg op zijn kerfstok om de komende jaren door te brengen in een cel van 2 bij 3 meter, uiteraard gedeeld met een grote neger die anderen graag zeepjes laat rapen.
*gne*

necrosis | 14-10-16 | 15:41

Politieke verantwoordelijkheid is een lachertje, een façade dat geen werkelijke inhoud kent. Dat hele Kabinet had al 10 keer moeten vallen, maar ons politieke systeem kent zelfs geen echte oppositie meer. Allemaal machtsgeile kut partijtjes die al handjeklappend en gedogend ieder politieke wanorde in stand houdt.... want anders komt misschien wel 'rechts' aan de macht en is het hele 'ons kent ons' politieke systeem ten einde.

XaleX_2 | 14-10-16 | 15:41

Volgens de wet mag dit niet eens, een ZZPer moet voor minstens drie opdrachtgevers werken omdat er anders sprake is van een fictieve dienstbetrekking. Dan moet de belastingdienst straks weer zichzelf een boete geven.
I heard Wiebes likes to fail, so he puts a fail inside his fail so he can fail while he fails.

Rest In Privacy | 14-10-16 | 15:38

VVD en leugens, je verwacht het gewoon niet...

Hiesjes | 14-10-16 | 15:37

Mark_D_NL | 14-10-16 | 15:18 Slaat als kut op Dirk, Wiebes maakt zichzelf zwaar belachelijk maar jij doet het nog beter.

bijna_raak | 14-10-16 | 15:36

@Mali | 14-10-16 | 15:23
Mag ik het doen?
Ik heb mijn stalen neuzen al aan!

necrosis | 14-10-16 | 15:36

Als het hier al zo'n zootje is in de regering hoe erg moet het dan niet zijn in landen als Griekenland, Italië en Spanje?
Koonkluk Huis | 14-10-16 | 15:24

Waarom denk je dat het daar erger is?
Het grootste verschil is dat ze er daar openlijk voor uitkomen dat die zaken voorkomen. Nederland huichelt zich er elke keer weer uit door het te negeren of te zeggen dat het een geïsoleerd incident is.

Dan liever de zuiderse mentaliteit waar het bespreekbaar is en er dus ook iets aan gedaan kan worden.

Overigens wordt corruptie meestal gedefinieerd als het strafbare feit dat ambtenaren of politici zich door particulieren of bedrijven laten betalen in ruil voor gunsten.
Nou, dat hoef je in NL inderdaad niet te doen. De staatskas is onmetelijk diep en je mag er naar hartelust in graaien. En als je het al een keertje te bont maakt, krijg je nog een gouden handdruk mee ook.

James Lastig | 14-10-16 | 15:35

Ach als Dijssel zo 3 miljard zoek maakt naar de EU toe dan mag Wiebes toch wel 500 miljoen zoekmaken, die blijven tenminste in eigen land.

bijna_raak | 14-10-16 | 15:34

F*ck de overhei!
Ik weiger me zelf langer te conformeren aan de regels die mij worden opgelegd door de overheid!
Tijd voor een opstand!

r04drunn3r | 14-10-16 | 15:33

@Schietmijmaarlek | 14-10-16 | 15:12
Een liegende PvdA'er?

necrosis | 14-10-16 | 15:33

@Wutbürger_ | 14-10-16 | 15:23

Die regels gelden uiteraard niet voor voorheen annex (semi-)overheids'diensten', dat snap je toch wel...

EefjeWentelteefje | 14-10-16 | 15:30

Dat terug inhuren is tenminste 2x zo duur als in dienst houden. Dus de totale schade wordt nog veel omvangrijker. Volgende onderwerp wordt welke constructies de fiscalisten verzinnen om de extra verdiensten van de uitgetreden ambtenaren die als 'externe' hun werk voortzetten, zoveel mogelijk buiten de heffing te laten vallen.

zinin | 14-10-16 | 15:30

Kwiebes.

bisbisbis | 14-10-16 | 15:29

Hé Wiebes, wacht dacht je hiervan? Jouw papaland heeft 3.200.000 uitkeringsgerechtigden. Zit daar niets tussen?

duitse herder | 14-10-16 | 15:28

@Wutbürger_ | 14-10-16 | 15:23
Precies, dan kreeg je normaal tot 1 mei jl. geen VAR-verklaring want eigenlijk was je dan in verkapte loondienst volgens diezelfde BD. www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect...
Skoftentuig.

Piet Karbiet | 14-10-16 | 15:27

Het verkwisten van belastinggeld is in Nederland tot kunst verheven.
Stiekem is iedereen jaloers op Wiebes omdat hij dat kunstje zo goed beheerst.

En de tekorten worden toch maar wat graag door u allemaal betaald dus wat is het probleem eigenlijk?

En wel weer braaf PVVD66A stemmen straks, OK?

James Lastig | 14-10-16 | 15:26

Ik herhaal mezelf: naming & shaming van betreffende ambtenaren graag. Zo moeilijk moet het toch niet zijn om een KvK-uitdraai te maken en te controleren op alle recente inschrijvingen van mensen die tot voor kort in loondienst van de BD waren?

raskol | 14-10-16 | 15:24

Riekt naar verkapt loondienst. Gelukkig steekt de 'wet DBA' hier een stokje voor, tcoh ?

NerdAlert | 14-10-16 | 15:24

@Mark_D_NL | 14-10-16 | 15:12
Het cijfer met zoveel mogelijk nullen vóór de komma

van heinde en verre | 14-10-16 | 15:24

Als het hier al zo'n zootje is in de regering hoe erg moet het dan niet zijn in landen als Griekenland, Italië en Spanje?

Rest In Privacy | 14-10-16 | 15:24

@Mark_D_NL | 14-10-16 | 15:12
Pssst ...666.

Piet Karbiet | 14-10-16 | 15:23

Dit kabinet stapt niet zelfstandig op. Deze moet eruit getrapt worden.

Mali | 14-10-16 | 15:23

maar als ZZP'er moet je toch minimaal 3 opdrachtgevers hebben?
Anders is er sprake van verkapte loondienst, en dan zal de belastingdienst de belastingdienst weer een boete moeten opleggen (van uw geld).

Wutbürger_ | 14-10-16 | 15:23

@Feynman | 14-10-16 | 15:20
Ja, maar die McDonalds medewerker is geen lid van een politieke partij met wetenschap over de grove fouten op een Ministerie.. Das het verschil.

Mark_D_NL | 14-10-16 | 15:23

Wiebes snapt geen reet van IT projecten en IT werknemers en is dus sowieso de verkeerde man op de verkeerde plek. Maar nog veel zorgelijker is dat de top van de belastingdienst niet onmiddellijk ontslagen is. Alles wijst erop dat ze Wiebes een oor aangenaaid hebben. Die top dient per direct vervangen te worden. Op staande voet ontslaan en geen eervolle vermelding of afscheidsborrel. Onder politiebegeleiding het pand laten verlaten.

van heinde en verre | 14-10-16 | 15:23

Als je dit als bedrijf doet krijg je de belastingdienst op je dak en zijn de mensen die je ontsloeg en weer inhuurde direct weer in vaste dienst. Ze overtreden werkelijk iedere zelfgemaakte wet. Onvoorstelbaar. En dit gebeurt nog veeeeeel meer. Ook mensen die als ambtenaar een sabbatical nemen van een jaar en in de tussentijd zich via een eigen BV een jaar lang gewoon verhuren aan een ander ministerie. De dubbelvangers.

PopperFlopper | 14-10-16 | 15:22

foutje: NIET

sastro | 14-10-16 | 15:22

Dit had ik in onze integere politiek toch niet verwacht. Transparantie, burgergerichtheid en eerlijkheid staan immer voorop!
</dream_mode>

xspalm | 14-10-16 | 15:21

In 1 woord: onvoorstelbaar. Dat dit allemaal maar gebeurt terwijl van ons wordt verwacht netjes de bijdtage aan belastingen te leveren. Mjah... exit van dit kabinet, het is 5 over 12.

Jan, Leiden | 14-10-16 | 15:21

Niets nieuws onder de zon. Dergelijke zaken staken in de jaren 90 al de kop op. Op papier werd toen wat geregeld, echter papier is geduldig.Bovendien blinkt de overheid uit in het NIET navolgen van eigen regels.

sastro | 14-10-16 | 15:20

Normaal ontslaan we toch een topambtenaar die een half miljard uitgeeft zonder mandaat gelijk op staande voet? Er zijn medewerkers bij McDonalds ontslagen voor het eten van een broodje.

Feynman | 14-10-16 | 15:20

Maar gelukkig gaat Baudet (de intellectueelste intellectueel van Nederland en omstreken) alles aanpakken en de politiek van binnenuit veranderen.... "Proest*

Mark_D_NL | 14-10-16 | 15:18

Telkens weer slaan de ministers flater op flater. En ze kunnen gewoon blijven zitten want de foppositie is ook te slap om er met gestrekt been in te gaan, bang dat ze na de volgende verkiezingen geen regeringspartner mogen worden want geen vriendje meer.
In het bedrijfsleven had die Wiebes al lang met een kartonnen doos op z'n schoot in de bus naar huis gezeten, was hij al lang weggestuurd om nooooooit meer ergens aan de bak te kunnen. Maar mark my words: als hij straks niet in de kamer zit, dan zit hij in een vet kantoor met een riant salaris. Of in Europa natuurlijk, daar kunnen ze wel wat geldverslindende ex-ministers gebruiken.

Bakkeleures | 14-10-16 | 15:18

Er zitten ook alleen debielen in de politiek. Een beetje snugger persoon zit wel in het bedrijfsleven.

Corruptie = VVD = Incompetentie. Ze zijn iig goed bezig het land volledig te slopen.

Mali | 14-10-16 | 15:17

Zijn vrouw belde me laatst dat ook die steen in zijn maag niet echt handig is gekozen. Zij wordt er zo dik van en het bed hebben ze moeten aanpassen. Kan die vent dan werkelijk niks?

Oprisp | 14-10-16 | 15:16

Wat de één een bestuurlijke chaos noemt, noemt de ander een geslaagd vooropgezet plan. Zoveel incompetentie gaat voorbij aan toevalligheid.

Nu iets anders | 14-10-16 | 15:14

Als ik ook maar één dag te laat ben met mijn kwartaalaangifte omzetbelasting krijg ik een boete. Hoezo vertrouwen in de politiek, hoezo rechtsongelijkheid...

DasNouJammer | 14-10-16 | 15:14

nu nog

Renswoude--kraaien | 14-10-16 | 15:13

Een liegende VVD-er?
What's new?

Schietmijmaarlek | 14-10-16 | 15:12

@trekbeest, het is hier nog erger. Alleen hebben we hier meer geld, althans u nog.

Renswoude--kraaien | 14-10-16 | 15:12

@Piet Karbiet | 14-10-16 | 15:03
Piet, sta bij de sigarenboer voor een staatslot. Zeg even welk eindnummer ik moet nemen!

Mark_D_NL | 14-10-16 | 15:12

"... en worden vervolgens op externe basis weer als zzp'er ingehuurd omdat ze kennis van zaken hebben die bij junior belastingambtenaren ontbreekt."

Haha, die verwachting postte ik al direct toen dit vuige zaakje voor het eerst in de openbaarheid kwam. Je kon er de klok op gelijk zetten.

Wat een zooitje.

EefjeWentelteefje | 14-10-16 | 15:11

"Zelfbehoud en eigenbelang zijn belangrijker dan deugdelijk bestuur in de nadagen van deze parlementaire democratie."

Spijker kop raak.

zwartzondersuiker | 14-10-16 | 15:10

Ik schaam me retroactief voor al mijn uitlatingen over Derde Wereld landen in het verleden. Het is hier net zo'n puinzooi.

Trekbeest | 14-10-16 | 15:08

En dan nog zeikstralen als Wilders klaagt dat de andere partijen onze volksvertegenwoordiging tot een nepparlement hebben gemaakt.

Fijnstoffer | 14-10-16 | 15:07

Het ergste is dat niemand hier meer van opkijkt...

DerFoehrer | 14-10-16 | 15:07

En onder wat voor ( zzp ) modelcontract gaat dat? Of komen ze via een detacheringsbureau?

Stortkoker | 14-10-16 | 15:06

Goh, dit had ik deze week pas 3 x voorspeld.

Piet Karbiet | 14-10-16 | 15:03

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken