Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Video. Landmacht doet geschiedenisles NL tanks

tanklolleukhoorhaha.jpgGelukkig dat de Landmacht er zelf knipogend om kan lachen. Niet al te lang geleden was Nederlandse krijgsmacht nog de schrik van de zeven zeeën. Nu is het hoogstens een leger van beperkt bewapende ontwikkelingswerkers. Internationaal bekend als een "beggars army" met zo weinig munitie dat het geen twee dagen stand zou houden. Enfin de laatste tanks verkocht Nederland in 2011, en sinds eind 2015 leasen we er 18 van Duitsland, dat al die ellende Nederlandse ellende gewoon niet meer aan kon zien. De landmacht heeft dus eigenlijk niets meer, behalve het verleden. Ja, laten we het daar dan maar mee doen hè. Een miezerige 1,2% van het Bruto Nationaal Product wordt besteed aan Defensie. De NAVO-norm is 2%. Mmhh, eens zien, waar zou dit gat mee gedicht kunnen worden? Oh, kijk! 0,7% van het BNP gaat naar ontwikkelingshulp. Opgelost! Enfin, die knipoog zegt eigenlijk alles. Het Nederlandse leger is een leger met een knipoog.

Reaguursels

Inloggen

Kwam laatst een filmpje van een duitse oefening tegen van begin dit jaar daar zag je dus nog gewoon nederlandse tanks die we eigenlijk helemaal niet meer hebben, hebben ze er stiekum een paar buiten de boeken gelaten of hebben we stiekum toch nog een behoorlijk leger alleen niet in nederland.

Umberto die trotzoni | 25-07-16 | 23:25

Pechtold roept "pang pang" en zijn achterban doet "boem boem".

Uw Psychiater | 25-07-16 | 19:31

@Parel van het Zuiden | 25-07-16 | 13:13
Ook ik kan mij die discussies in deze panelen nog levendig herinneren. Gelukkig vergeet het internet niets. De "zieners" van weleer zijn voor een groot deel om, een kleine en hardleerse kern daargelaten die eigenlijk ook wel inziet hoe gevaarlijk het is, maar het nog niet wil toegeven.

Dat soort discussies bevatte veelal ook het element "denk je nou werkelijk nog dat de Russen ooit een bedreiging vormen", of "ja duh, net of er een invasie komt vanuit het Midden-Oosten". Neen, wij konden ons beter zorgen gaan maken om dat verfoeibare Israël. Of dat onzalige Amerika!

Waarbij men zich niet wilde realiseren dat het innen van vredesdividend onder gelijktijdige sloop van zo'n beetje alle (internationale) machtsmiddelen gemakkelijk en snel gaat. Een handtekening onder een regeerakkoord levert al snel miljarden op waarmee je mooie sier kunt maken om na 4 jaar weer herkozen te worden. Het herstel van de kerntaken van een overheid kost echter vele jaren. En ondanks dat de boven ons gestelden spinnen en ons willen doen geloven dat de kentering is ingezet, is niets minder waar. Er is nog niet het begin van herstel gemaakt. Ook niet bij de politie, justitie, rechtspraak of het internationale postennetwerk. Of ontwikkelingssamenwerking (want in tegenstelling tot vele andere reaguurders ben ik van mening dat ook dat een nuttig machtsmiddel is waarmee we de Nederlandse belangen kunnen dienen. Ook al blijft een deel aan de strijkstok hangen, want welkom in de realiteit die de echte wereld heet en niet Nederland).

Maar bijvoorbeeld wel schermen met jarenlang teruglopende aangiftecijfers en dan het misselijkmakende lef hebben om daaruit te concluderen dat de criminaliteit terugloopt en het land veilger wordt.

De visieloosheid, het opportunisme en de hypocrisie winden mij op. En doen mij denken aan de gedigt van Jan Spoor.

Chiant | 25-07-16 | 18:29

Gelukkig bewaar ik nog fijne herinneringen aan mijn diensttijd in 69, met de Franse AMX tank, de Centurion (met V12 Rolls Royce) en de Leo-1.
Zou wel goed zijn voor bepaalde groepen jongeren, als zij 16 mnd. tucht zouden krijgen van een brute Sergeant.

Keyboardspeler | 25-07-16 | 17:53

@kindapaas | 25-07-16 | 17:10
Dank voor uw reactie!

ben kokhals | 25-07-16 | 17:49

@ben kokhals | 25-07-16 | 15:43
Een revolutionair concept in het politieke debat: kijken naar de werkelijkheid in plaats van naar de (begrotings) wens!
Lof voor uw bijdrage overigens, die zowel verhelderend is als ontluisterend.

kindapaas | 25-07-16 | 17:10

-weggejorist-

nik777 | 25-07-16 | 16:37

Onze demografische veroveraars erven tevens de kosten van hun eigen succes: nu zoveel mogelijk de staatsschulden laten oplopen betekent uiteindelijk de financiële ondergang voor de erfgenamen ervan. Geen zichzelf respecterende islamofiele EU liefhebber zal zijn voorkeursgroep met die nalatenschap willen belasten: dan liever maximaal bezuinigen op huidige begrotingsposten die de belangen dienen van autochtone medeburgers.
Beveiliging tegen een toename van Islamitisch gerelateerde incidenten en bewapenen tegen een Islamitische vijand vallen daardoor vanzelfsprekend af.
Een mooi voorbeeld van etnisch gericht budgeteren, de bij de overheid meest toegepaste en tegelijkertijd slechtst gedocumenteerde begrotingsmethodiek.

kindapaas | 25-07-16 | 16:19

navo landen zitten vol met olie, nederland stuurt militairen naar de grens met rusland, cda gooit balletje op om de dienstplicht weer in te voeren. wereld economie ligt op zijn reet. er zit wat aan te komen. alles plat tijd voor een wederopbouw

www.leger1939-1940.nl/Maandfoto/juli_2...

Ruud530 | 25-07-16 | 16:18

Leger met een"knipoog". Binnenkort een leger met een blauw oog vrees ik.

joepiedepeopie | 25-07-16 | 15:43

@Spartacus | 25-07-16 | 12:25 "Oh, kijk! 0,7% van het BNP gaat naar ontwikkelingshulp. Opgelost! (link naar "Het budget voor ontwikkelingssamenwerking is over meerdere begrotingen verspreid. Het totale budget voor 2015 bedraagt € 3,7 miljard.")"
.
Misschien is het interessant eens te kijken naar de wérkelijke cijfers en wérkelijke totale uitgaven. DUs niet ODA, maar HGIS. Riemen vast, hier komt het:
HGIS-uitgaven (totale uitgaven ontwikkelingshulp) 2015:
Begroting 5.349.272.000; Realisaties 6.651.819.000
.
Bijna ZEVEN miljard!
.
Zie "Homogene Groep Internationale Samenwerking Jaarverslag 2015", p.2 www.rijksoverheid.nl/documenten/jaarv...

ben kokhals | 25-07-16 | 15:43

Hey, volgens mij zag ik mijzelf in het filmpje!

Rebellation | 25-07-16 | 15:41

Haha Lol. Was gisteren nog naar het nationaal militair museum.
Zeer de moeite waard en ook leerzaam voor kinderen: i.imgur.com/VJ792hl.jpg

Dr. Frambozenjam | 25-07-16 | 15:36

Pedronegro | 25-07-16 | 13:10
Mee eens. De komende conflicten zijn binnenlands.
Oproer, onlusten, wie weet gewapend verzet.
Je moet een hoge dekkingsgraad zien te krijgen in vooral de verstedelijkte gebieden. En bescherming van kritische infra daarbinnen én daarbuiten. Het viel mij wel eens op dat zekere mensen veel belangstelling hadden voor een bepaald object. Althans, ik verbaasde me erover dat met professionele apparatuur constructiedetails werden gefilmd. Ik heb dit gemeld aan de autoriteiten ter plaatse maar die deden of ik gek was. Kan ook nog natuurlijk.

squadra | 25-07-16 | 15:25

Iemand anders die hoor ook naar TANKFEST gaat in augustus?

plaszak | 25-07-16 | 15:22

Je moet er toch niet aan denken dat de huidige politieke machten de beschikking zou hebben over fatsoenlijk wapentuig.

drs. P | 25-07-16 | 15:11

Als je het over tanks hebt, moet je geen YPR's laten zien...

epidermalehegemonie | 25-07-16 | 14:59

Te triest voor woorden dit...

Sceptic | 25-07-16 | 14:54

@ Xirdalan | 25-07-16 | 13:57
Pas op, Jesse heeft de pot aan het einde van de regenboog gevonden. Groot deel daarvan is opheffen van defensie en het goud stroomt binnen (precies die blonde dus, maar uit een ander vaatje). Niet gehinderd door enig realisme of kennis, plat met je bakkes over het asfalt voor het hele land.

TheseDays00 | 25-07-16 | 14:32

Nederland "de schrik van de zeven zeeën" bestond toen nog uit Nederland + België en af en toe ingehuurde Duitsers. Dus laten we vooral gepast bescheiden blijven.

Bert-Bus | 25-07-16 | 14:27

In tijd van oorlog geeft onze regering 1.2 ipv de verplichte 2 procent bnp uit aan het leger. En dan hebben we nog niet over onze politie gehad. Is er geen advocaat die hier iets mee kan? De staat aanklagen wegens aantoonbaar nalatigheid en het bewust niet beschermen van zijn burgers?

drs.W | 25-07-16 | 14:26

Ik pleit er overigens voor om missies zoals Afghanistan of de PvdA-excursies in Mali te financieren vanuit de ontwikkelingshulp-pot.

Rommelende Onderbuik | 25-07-16 | 14:25

Die laatste tank in het filmpje is al geen Nederlandse meer. (Of is dat die Duitse die we geleend hebben).

Rommelende Onderbuik | 25-07-16 | 14:19

Misschien wordt het wat beter als straks Donald Trump president is van de USA. Dan zullen de NAVO-lidstaten toch hun defensiebudget moeten opplussen naar minimaal de 2% die is afgesproken. Trump heeft natuurlijk groot gelijk dat hij Amerika/de Amerikanen niet wil laten dokken en bloeden voor de lapswanzerige EU-Nederlandse profiteursmentaliteit.
En met volgend jaar een PVV-VVD-CDA-VNL-SGP-kabinet zal het -langzaam maar zeker- met de Nederlandse defensie wel weer goed komen.

Kievit | 25-07-16 | 14:11

@ een maffiabaas / 13:52
Dat zei Julius Caesar destijds een stukje mooier

Tobi | 25-07-16 | 14:11

Er zal op die manier berekend een groter percentage van het BNP naar ontwikkelingshulp gaan dan naar Defensie!

borgmonster | 25-07-16 | 14:06

Hoeveel % van het BNP gaat via de EU naar ontwikkelingshulp?

Ik denk dat je schrikt als je die cijfers hoort! Per slot van rekening zijn het alleen de nettobetalers die aan dat geld vanuit de EU bijdragen.

borgmonster | 25-07-16 | 14:04

Heer Feynman, vooralsnog volsta ik graag met een algehele verwijzing naar jsf.nl, voor een onnederlands heroische poging om het jsf debacle te voorkomen. daarnaast is er uiteraard de (vreemd genoeg vooral) buitenlandse pers, Aviation weekly om maar wat te noemen, die vooral piloten aan het woord laat over wat er allemaal mis gaat in dat acquisitieproces. Zelf ben ik, hoe graag ik het ook had willen worden, zeer beslist geen straaljagerpiloot. Wel maak ik me als nukubu, net als gelukkig de meeste andere reaguurders, zeer ernstige zorgen over de staat (van paraatheid) van onze krijgsmacht.
Hartelijk groet, Hetkanverkeren. U weet mijn naam.

Rest In Privacy | 25-07-16 | 14:03

Wordt tijd dat politieke partijen en ministers worden aangesproken voor het onder verzekeren van de veiligheid van nl. Blijft grof schandaal. Grote bek naar het buitenland maar niet de middelen.

franck7020 | 25-07-16 | 14:00

Maar waar stemt Nederland op? Juist, op de sinterklaaspartijen.
ProAsfalt | 25-07-16 | 13:43

Precies! Net zoals men 20 jaar geleden op de sinterklaaspartijen stemde en daar nu een gefaalde multiculturele samenleving voor terug heeft gekregen, zo stemt men vandaag de dag nog steeds op van die Maakbare-Samenlevingpartijen.

Het verschil is dat de Joop den Uyl generatie de samenleving zodanig heeft afgeroomd (+ het feit dat de voormalige "rijken" hun welvaart goed afgeschermd hebben tegen de grijpgrage handjes van de (r)overheid), dat de normale arbeider nu de lul is om voor het "nivelleringsfeest" te betalen. En nu is men dus ineens boos... Tja sukkels, too little too late! Had je maar niet op de PvdA moeten stemmen!

Maar goed, het is typisch Nederlands om te denken dat het eindeloos rondpompen van (belastings)geld en het micromanagen van de samenleving door eindeloos veel regeltjes en flitsers en trajectcontroles een zegen is.

Xirdalan | 25-07-16 | 13:57

@ Guido | 25-07-16 | 13:35
Ja, dat was de redden dat Duitsland met een grote boog om ons heenliep (not) en de Keizer heeft er na 1918 nog 23 jaar plezier van gehad.

TheseDays00 | 25-07-16 | 13:57

WTF???!!!

Rest In Privacy | 25-07-16 | 13:54

In times of peace prepare for war.

een maffiabaas | 25-07-16 | 13:52

Hetkanverkeren | 25-07-16 | 13:51
Ik heb het net gelezen in
Hetkanverkeren | 25-07-16 | 13:38
helaas gebruik je termen waar ik niet van weet wat je bedoelt. Klinkt veelbelovend, maar ik snap het niet.

Feynman | 25-07-16 | 13:52

Van die 0,7% BNP voor ontwikkelingssamenwerking worden in Afrika ook tanks gekocht.

metdedag | 25-07-16 | 13:51

Verdorie waar is mijn Jsf verhaaltje gebleven? D.w.z. Een sustained turning rate <dan de Phantom F4, een hackvrije global awareness server (hahaha, vraag maar aan China) om van de communicatielijnen nog maar te zwijgen? Macho deathwish is ongetwijfeld een sine qua non voor een straaljagerpiloot maar om dan met een monkeyversion van een toch al kudtvliegtuig de strijd met de Sukhoi/Mig familie aan te gaan? Men neme de F22. het abolute summum aan straaljagerisme. 1 uur vliegen, 30 uur onderhoud. Lagerschoolwiskunde is dan genoeg om de UsAF te kunnen verslaan. Over de sortierate van de JSF is uiteraard nog niets bekend, maar hou het voorlopg op -0.

Rest In Privacy | 25-07-16 | 13:51

william7055 | 25-07-16 | 13:19

Ik moet even afgaan op de woorden van mijn vader - ik was nog niet geboren - maar hij kreeg 1000 gulden achterstallig soldij en toen werden ze voor de kust van IJmuiden in een roeiboot gezet met de aanwijzing: "daar is de kust" en dat was 'm dan.

Die PTSS die hij had opgelopen, kon Hare Majesteit aan het achterwerk oxideren. Die kreeg zijn latere gezin er gratis bij, zeg maar.

De Droit | 25-07-16 | 13:50

"Oh, kijk! 0,7% van het BNP gaat naar ontwikkelingshulp."

Maar waar stemt Nederland op? Juist, op de sinterklaaspartijen.

En die Sinterklaaspartijen stellen je als klap op de vuurpijl nog te werk ook en de Afrikaantjes maar lachen. Zij krijgen het geld zomaar in de handen gedrukt over de ruggen van de Nederlandse te werk gestelden.

ProAsfalt | 25-07-16 | 13:43

Het NL leger is zo slecht geworden de laatste 30 jaar dat er ruim 5000 man en vrouw rondloopt met een PTSS en nog een ruim aantal fysiek gewonden. Deze worden voornamelijk genegeerd door Defensie. Vroeger kon je nog trots zijn op de krijgsmacht. Tegenwoordig is het helaas niets meer waard in een grootschalig conflict. Het land is simpelweg niet te verdedigen omdat het grootste deel meedoet met een e.o vage missie. Scheidings percentage boven de 75% en nog steeds geen investeringen.

peanutpower | 25-07-16 | 13:40

U ziet het weer eens helemaal verkeerd. Mindef wist al van de ontwikkeling van de 130mm smoothbore van Rheinmetall. Dus gauw verkopen die 2a6 luipaardjes.. Het gaat hem worden de NL Luipaard A3: camouflage full reactive pantser, een Thalis sensor pakket van heb ik jou daar?, airburst munitie dat met een 1 schot een gans hunnenbataljon implodeert en voldoende armourpiercing kinetische energie om door 5 Armata T14's tegelijk te knallen. Schoevers is de nieuws KMA! Breek me verder de bek niet los over de marine en al helemaal niet over de Klu. Serieus: een JSF met een sustained turning rate < de Phantom F4? Een hackvrije global awareness server? Een motor die zo heet is dat er geen flare tegenop kan? In dat kader is al het geld aan Ontwikkelingshulp beter besteed: dan weet je bij voorbaat zeker dat er nog een handjevol dictators goed van kan eten.

Rest In Privacy | 25-07-16 | 13:38

@Basil Fawlty | 25-07-16 | 13:01
Zelfs in de Eerste Wereldoorlog hadden we een geduchte en vermaarde verdediging, om onze gewapende neutraliteit in stand te kunnen houden.

Guido | 25-07-16 | 13:35

Feynman | 25-07-16 | 13:31
Eensch!

Einde van de Domheid | 25-07-16 | 13:34

Draai dat defensiebudget maar lekker naar de 0%.
Welke weldenkende man is nu nog bereid te strijden voor Nederland?

Ik wil best vechten voor mijn land, maar als de roeping is om te vechten voor mijn land zodat alles blijven zoals het is dan zeg ik No Way! Ik ga pas vechten als er een belfote is om het flink anders te doen.

KutFilosoof | 25-07-16 | 13:34

@blanke pool | 25-07-16 | 13:27

Hear, hear!
.
En de mijne gaan ook niet. Al moet ik de recruiters op een schot hagel trakteren als ze mijn land op lopen.

Parel van het Zuiden | 25-07-16 | 13:33

@Gerard Leeflang | 25-07-16 | 13:20
Wie moet nadenken ben jezelf. Diegenen die hier nu zitten worden hier nog steeds welkom geheten door diezelfde overheid, krijgen zelfs uitkeringen en een woning, diezelfde overheid die nu troepen naar het Noord-Oosten stuurt...

En als je een beetje verder kijkt dan je neus lang is doet Merkeltje en co er alles aan om iedere aanslag te downplayen of het op ultra-rechts te sturen. Politie houdt islamietjes uit de wind, kritiek op 'racisten', enzovoort.

Nee, de overheid gaat voor jou de islam niet oplossen, en dus ook het leger niet. Die arme soldaten gaan zichzelf te pletter lopen tegen het Russische leger.

La Bailaora | 25-07-16 | 13:32

Geven wij minder dan 2% uit aan onze defensie?
Houden we ons niet aan de Navo afspraken?
Wie is hier nou de regering?

Einde van de Domheid | 25-07-16 | 13:32

Gerard Leeflang | 25-07-16 | 13:04
Lees die alinea vooral nog eens. Nergens staat militairen. Staatshoofden zoals Kalief, de messias die leiding geeft aan IS of een Maarschalk na coup of andere dictators. Wat je beweert dat ik schreef staat er niet. Ik noem zelfs de idioten aan onze kant bij naam!

Of denk je dat ik maarschalk schrijf en kanonnenvlees bedoel? Dat is dan je eigen foute interpretatie en eigen probleem.

En lees jij mijn teksten wel eens? Kan het aantal keer dat ik de Navo norm van 2% als absoluut minimum beschouw niet op 1 hand tellen. Doe ik al ZEVEN jaar hier. Dat jij vervolgens schrijft dat ik het tegendeel voor zou staan is jouw eigen psychedelische trip. Doe nog ff het nummer van je dealer.

Keertje of drie heb ik op zaterdag gewezen op het feit dat na drie weken bombarderen in Libië de EU door de bommen heen was. Ieder diplomatiek dreigement naar iedere idioot buiten de EU is nu zinloos. Drie weken om een bijna lege woestijn met een beperkt leger te bombarderen. Er zijn grotere landen met grotere legers om oorlog mee te voeren.

Wel zie ik in de huidige a-symmetrische oorlogdreiging zoals vanuit de islam de noodzaak om in het Westen niet alleen te kijken naar bestedingen in kleine aantallen hi-tech geile speeltjes zoals de JSF, niet alleen tunnelvisie op kwaliteit, die in Nederland en de NAVO soms vrij hoog is.

We zullen ook moeten investeren in kwantiteit en de basis. Tot in hoeverre zijn we bezig met voorbereidingen voor het verkeerde soort oorlog?!?

Het doet me denken aan de oude Grieken. Die waren meesters in onderlingen oorlogsvoering en daarna volstrekt kansloos tegen de Perzen. Precies dat doen we nu weer. Je kan wereldkampioen boksen zijn, in MMA ben je kansloos. Het moet een allround verhaal worden.

In de film Whiskey Tango Foxtrot 2016 zit wat dat betreft een geniaal fragment. Soldaat schiet Javalin op Pickup truck van ongeveer 1000 dollar met vijf haatbaarden met ak47`s. Dan schiet je met 80.000 dollar op 4x300+1000+5x0=2200 dollar. Ondanks dat je raak schiet ben je op uitputtingsgronden kansloos aan het verliezen.

6000 miljard gaf USA uit voor de oorlogen in Afganistan en Irak. We kregen de terugkeer van de Taliban en de geboorte van IS. Ondertussen kopen we wel een JSF die het nog niet doet en kopen we niet een telefoontoestel voor een F16 die nu boven Syrië vliegt en nu had kunnen schieten. Zelfs met een starfighter had je nog nuttige dingen kunnen doen omdat je op volstrekte idioten aan het schieten bent. Het gaat er niet alleen om hoe goed je kan schieten en waarmee, maar vooral hoe vaak en wanneer.

Neem anders eerst ff een kopje koffie. Voor jou nog maandagochtend?

Feynman | 25-07-16 | 13:31

Geen haar op mijn hoofd dat ik mijn 4 jongens voor dit klote kabinet een oorlog in stuur. Ze zijn het niet waard.

blanke pool | 25-07-16 | 13:27

-weggejorist-

Fiasco | 25-07-16 | 13:27

De laatste keer dat we ons leger zo verwaarloosden werden we in vijf dagen overlopen door een paar oosterlingen.

Fiasco | 25-07-16 | 13:27

De Nederlandse landmacht is altijd al een lachertje geweest.

happen naar de baas | 25-07-16 | 12:51

Precies, maar dat weet de huidige generatie "Sufkut/Snowflake/Zwitsal" niet. Dat zijn allemaal nog "verse kutten!"

Veelvuldig drugsgebruik (jaren '80 en '90, "alles moet kunnen"), lekker "je" en "jij" tegen elkaar zeggen, jongens met lang haar en oorbel (standaard "meisjes" of "dames" genoemd door de BBT-ers) en 12-18 maanden pure verveling. Alleen "de paarden" (cavalerie) gingen redelijk veel op oefening, maar voor de rest was het duimen draaien om af te mogen zwaaien.

Xirdalan | 25-07-16 | 13:25

Miljoenennota 2016
Inkomsten 253,5 miljard
30,9% Indirecte belastingen 78,4 miljard
27,6 % Directe belastingen 70 miljard
22,5% Premies werknemersverzekeringen 57,1 miljard
16,7 % Premies volksverzekeringen 42,3 miljard
2,2% gasbaten 5,7 miljard

Uitgaven 262,1 miljard
29,8% Sociale Zekerheid en Arbeidsmarkt 78,1 miljard
28,5% Zorg 74,6 miljard
13 % Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 34 miljard
8,9 % Gemeente- en Provinciefonds 23,2 miljard
3,8% Buitenlandse Zaken / Internationale samenwerking 9,9 miljard
3,8 % Veiligheid en Justitie 9,9 miljard
3,1 % Infra en Milieu 8,1 miljard
3 % Rentelasten Staatsschuld 7,8 miljard
2,9 % Defensie 7,5 miljard
1,7 % Economische Zaken 4,4 miljard
1,2 % Wonen en Rijksdienst 3,1 miljard
0,5 % Financien 1,2 miljard
0,3 % Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties 0,8 miljard
-0,2 % Overig -0,4 miljard

(afrondingsverschillen %)
(bron poster miljoenennota 2016)

Wat van internationale samenwerking / Ploumen, ontwikkelingssamenwerking zou naar defensie kunnen overgaan.
Belastingen kunnen altijd worden verhoogd, makkelijkste maatregel edoch impopulair
Versobering van de sociale zekerheid zal het meeste opleveren

Ik zou gaan voor overhevelen van de nutteloze linkshobby ontwikkelingssamenwerking naar defensie

HetOorAakel | 25-07-16 | 13:25

Tja, en als je dat weinige materieel dan ook nog aan Turkije moet afstaan, pardon, uitlenen, houd je natuurlijk helemaal niets meer over.
Of zouden ze die Patriots ondertussen al terug hebben?

Chuck the plant | 25-07-16 | 13:25

@La Bailaora | 25-07-16 | 13:16
Inderdaad, Poetin is niet onze vijand, hoezeer onze overheid dat ook probeert te beweren. Rusland is alleen een afleiding om zo de islamisering ongehinderd door te laten gaan.
Maar helaas trappen zeer veel mensen in die leugen, zo slaafs ze achter de door de overheid gecontroleerde media aanlopen.

sinar2 | 25-07-16 | 13:24

Ik zie nog voor me de grote lach die verscheen op de tronie van mw Hennis toen ze in januari 2014 het contract tekende met de Finse minister aangaande de verkoop van de laatste 100 formidabele Leopards'2. "Finland staat in een andere positie en heeft deze tanks wel nodig" aldus de sloopster van Defensie. Ook 44 CV90's werden die maand al weer verkocht met alles er op en er aan aan Estland.In mei'40 had Nederland nog tenminste 1 tank, een RenaultFT17, een geschenk van de Fransen. Verregaande decandentie gepaard gaande aan een nefaste vorm van domdenken en onnozelheid zorgt ervoor dat we ministers van dit soort onbruikbaar kaliber hebben.

Jan Boule | 25-07-16 | 13:23

La Bailaora | 25-07-16 | 13:16
Er gaat maar een heel klein gedeelte naar het oosten en hoe wil je optreden tegen dat volk wat er al zit?
De politie en de brandweer bellen?
Denk eens na domme muts.

Gerard Leeflang | 25-07-16 | 13:20

De Droit 13.08: D,r is letterlijk niets verandert sinds Michel de Ruyter de Zeven Zeeën op werd gestuurd met een gedateerde slecht onderhouden vloot, om vervolgens z'n einde te vinden. Maar em eren met een praalgraf deden de Heren Zeventien wel, das wat er niet verandert is, dat dan weer wel!

william7055 | 25-07-16 | 13:19

zorgen dat de legers op voldoende sterkte zijn om het kwaad van de islam te stoppen.
@Gerard Leeflang | 25-07-16 | 13:04
Wie is er hier nou stupid? De islam komt binnen via Griekenland en Italie, Frontex, van de overheid, speelt veerbootje voor ze, en de soldaten worden naar de noordelijke grens met Rusland gestuurd...
Dat is de verkeerde kant op vriend.

La Bailaora | 25-07-16 | 13:16

we hebben helemaal geen defensie nodig. Niemand wil dit kutland hebben

gestopt | 25-07-16 | 13:16

@Brulboei_61SB | 25-07-16 | 12:48
Na 1 seconde oorlog slaat Pechthold al op de vlucht

Ing. eslapen | 25-07-16 | 13:14

De sloop van het Nederlandse leger loopt al decennia. Het is dan ook een beetje vreemd dat de mensen die de slopers keer op keer belonen met een nieuwe stint op het pluche nu in een keer verontwaardigd zijn over die sloop. Och, ik kan me de discussies in deze panelen van de afgelopen jaren nog heugen over de nakende wereldvrede en de "valt wel mee" oprispingen. Niet zelden vergezeld van de nodige minachting voor de militairen bij defensie.
.
Maar nu, ja nu komt het allemaal wel heel erg dichtbij, he. Ja, nu moeten we verdedigd worden. Boos, eisend bijna.
.

Ik denk dat de Nederlandse burger bij het begin moet beginnen. Heeft u zich wel eens afgevraagd of er uberhaupt er nog mensen zijn die willen dienen? Of er mensen nog bereid zijn om in die tanks voor u te klimmen? Misschien moet u dat eerst maar eens netjes vragen.
.
Oh, en natuurlijk niet meer op VVD, PvdA, D66, CDA stemmen. Want evident is natuurlijk wel dat er niet vooruit gezien wordt om te regeren.

Parel van het Zuiden | 25-07-16 | 13:13

Het overgrote deel van de politieke partijen is voor bezuinigingen op defensie.... en dus wordt ons leger jaar na jaar kaal gesnoeid. Volgens jaar bij de verkiezingen nog maar eens over na denken.

Edgecrusher | 25-07-16 | 13:13

In Breda staat nog een Poolse tank. Beetje olie her en der en gaan met die banaan.

Rest In Privacy | 25-07-16 | 13:12

Opbokken met die tanks.. speeltjes van de zware wapenindustrie.
Infanterie, special forces en in het bijzonder Natres-eenheden. Heel veel Natres voor de territoriale verdediging. Een brigade of 100...
Specialisme: Urban Warfare.
Verder nog een kek fregat voor admiraal Willemsen *proest* voor af en toe een tochtje op het IJsselmeer.

Pedronegro | 25-07-16 | 13:10

Een grootvader op de Grebbeberg met materieel uit het legermuseum. Een grootvader bij het KNIL. Vader in Korea.

Enorm respect voor onze mannen en vrouwen, echte professionals.

Geen goed woord over voor uitvretende politici die wel de wereld willen redden, maar geen stuiver overhebben voor de mensen die dat dan moeten doen.

Zie Srebrenica.

De Droit uit.

De Droit | 25-07-16 | 13:08

Gooi de link naar www.valkyries.nl maar onder dit topic. Een klein groepje oud militairen die (net als GS) wel verdomd dicht bij mijn mening over veel actuele zaken zitten en wel wat meer steun kunnen gebruiken

BenHetZoZat | 25-07-16 | 13:07

bekijket | 25-07-16 | 12:37
Wel nee, aan die liberalen heb je net zo hard geen reedt als het om Defensie gaat.

Bigi Bana Boy | 25-07-16 | 13:06

-weggejorist-

Gerard Leeflang | 25-07-16 | 13:04

In de late 17e eeuw werd ons toenmalige leger (laat marine effe buiten beschouwing hier) in heel Europa gevreesd maar vooral gerespekteerd omdat het voor die tijd zeer modern was, goed georganiseerd en gedisciplineerd. Ervaren en gehard door de 80 jarige oorlog. Dat het voor een groot gedeelte uit huurlingen bestond interesseerde niemand want dat was de norm bij legers uit kleine landen. Meer daarover en.wikipedia.org/wiki/Dutch_States_Ar...

Basil Fawlty | 25-07-16 | 13:01

Maar vlg. Kobus wel zo'n 100 generaals, die gezellig regelmatig bijeenkomen (met de partners)in luxe hotels zoals bijv. de Keizerskroon; het werk is al lang niet interessant meer en derhalve worden andere lustige wegen bewandeld. Onze NATO bijdrage is een belachelijk verschijnsel geworden en Donald Trump heeft het grootste gelijk aan zijn zijde om deze lamlendige boel eens flink op te schudden.
Dan nog een minister, met Schoevers diploma als trekpop, i.p.v. een vakman, treurig vinden Kobus en.....

mevr.Kribo | 25-07-16 | 12:58

@Brulboei_61SB | 25-07-16 | 12:48
Pechtold is al schor van het slikken van Junkers zaad

Mastermattie | 25-07-16 | 12:57

"ontwikkelingssamenwerking" waarvan elk jaar weer blijkt dat 60%-75% "onverklaarbaar" verdwijnt in de zakken van bestuurders van de landen waar aan het gegeven wordt.

Tevens als je alle ontwikkelingssamenwerking bedragen bij elkaar op telt hadden meerdere landen in Afrika nu al goede en welvarende landen geweest. Mentaliteit is niet te subsidieëren...

LangeTijdGeleden | 25-07-16 | 12:57

We kunnen toch allemaal boem roepen, in plaats van tanks aanschaffen.

Rest In Privacy | 25-07-16 | 12:57

Enorm veel frustratie binnen de organisatie, genoeg professioneel personeel; maar de baas moet en zal bezuinigen.
Schmutz Geilmacher | 25-07-16 | 12:39
.
Ehm, er is niet genoeg personeel (onze eenheden bestaan al decennia voornamelijk op papier) en om een stel VMBO-koningen die bereid zijn zich met een klapperpistool voor hun flikker te laten schieten nou 'professioneel' te noemen, is ook arbitrair. Stupide zou óók een kwalificatie kunnen zijn.
Ik snap trouwens niet waarom die Spartacus niet in het leger zit. Die is altijd zo enthousiast als een 8-jarige over allerhande schiettuig.

wapster | 25-07-16 | 12:55

Piet Karbiet | 25-07-16 | 12:40

Ik heb zelf een Leopard 2A7+ op mijn verlanglijstje staan. En weet je wat, geef de Landmacht er ook een stuk of 500.

moutardeaprèslerepas | 25-07-16 | 12:54

De Nederlandse landmacht is altijd al een lachertje geweest.
Alleen de marine boezemde ooit angst in, maar dan nog zou het de laatste decennia hoogstens een speldenprik zijn geweest tegen de ware grootmachten.
De luchtmacht was slechts het speeltje van Bernard.

Dat lijkt me een prima beschrijving van de laatste eeuwen militaire geschiedenis alhier.

happen naar de baas | 25-07-16 | 12:51

@Dutch_Holland | 25-07-16 | 12:48
U kopieert hier het gedachtengoed van D66 => Hans van Mierlo zou zich in z'n graf omdraaien.

Brulboei_61SB | 25-07-16 | 12:50

Weer een topic waarin we met de neus op de feiten worden gedrukt. Hoe kunnen we onszelf verdedigen/beschermen wanneer de pleuris (burgeroorlog/revolutie -&gt; oproep jihad) uitbreekt? Pang, pang.

First Contact | 25-07-16 | 12:50

We zijn een geweldig land:
- 5 dagen sneeuw, dan is het zout op
- 3 dagen warmte, dan is het bier uitverkocht
- 2 dagen oorlog en we hebben geen kogels meer
- 1 dag extra oorlog en Alexander Pechtold is schor van het "pang pang" roepen.

Brulboei_61SB | 25-07-16 | 12:48

Als je bestuurd wordt door linkse hippies, die overigens heel goed voor zichzelf en vriendjes zorgen, is het logisch dat er weinig geld naar defensie gaat. Nederlandse overheid moet flink gereorganiseerd worden. Allereerst de provincies afschaffen, deze taken kunnen verdeeld worden over landelijke en lokale overheden. Waterschappen opdoeken en onder brengen bij Rijkswaterstaat. Het hoofd van de gemeente moet een gekozen burgemeester worden, ook onafhankelijke kandidaten kunnen zich verkiesbaar stellen. Landelijke overheid moet veel kleiner worden en zich bezighouden met haar kerntaken, dus o.a. een flink leger en grotere politiemacht. Onze MP moet ook direct gekozen worden.
Wie gaat dit regelen?

Dutch_Holland | 25-07-16 | 12:48

Nooit meer planten platrijden en in bergen aarde schieten dus. Kan me voorstellen dat sommige snorren daar rouwig om zijn. Ik niet echt.
Tanks zijn alleen maar handig als 'boots on the ground', alleen veilig in te zetten als de luchtoorlog al is gewonnen en altijd in gevaar van compacte anti-tank raketten. Even achterhaald als slagschepen 70 jaar geleden waren. In drones, robots en elektrische / digitale oorlogsvoering ligt de toekomst van een moderne strijdmacht.

Dikr | 25-07-16 | 12:47

Och de Hollanders hebben Nederland al verlaten. Blijven de Nederlanders over. So what !

duitse herder | 25-07-16 | 12:46

En ondertussen verschepen Ploumen en consorten ons geld met bakken tegelijk naar Erdogan:
www.hpdetijd.nl/2015-12-17/naar-wie-he...
Die daarmee een leger aan het bouwen is dat indrukwekkende stappen gaat maken.
Wel fijn, we worden dubbel genaaid van ons eigen geld.

Cuyahoga | 25-07-16 | 12:45

On this day in 2009, Harry Patch, believed to be the last veteran of the Western Front trenches died in the ripe age of 111. www.facebook.com/TheGreatWarYT/

Here is a good quote from him:
"When the war ended, I don't know if I was more relieved that we'd won or that I didn't have to go back. Passchendaele was a disastrous battle – thousands and thousands of young lives were lost. It makes me angry. Earlier this year, I went back to Ypres to shake the hand of Charles Kuentz, Germany's only surviving veteran from the war. It was emotional. He is 107. We've had 87 years to think what war is. To me, it's a licence to go out and murder. Why should the British government call me up and take me out to a battlefield to shoot a man I never knew, whose language I couldn't speak? All those lives lost for a war finished over a table. Now what is the sense in that?"

In dat licht maken Van Baalen en Verhofstad beloftes in Kiev. Beloftes die Nederland ook in Srebrenica gedaan heeft, terwijl het wist niet de mensen, materieel en mandaat had het ook te regelen. De leegheid van hun proza is rechtevenredig met de leegheid van het magazijn van Jan Soldaat.

Beloftes die een oorlog kunnen uitroepen tussen volkeren die genoeg gemeen hebben om weer zeventig jaar in vrede te leven. Een oorlog waar we elkaar uitputten, zodat een andere agressor als derde hond nog meer van Europa kan innemen. De broers vechten terwijl hun zus in de keuken genomen wordt.

Oorlogen worden gestart door mensen die een oorlog en een positie als alfa-mannetje met verzonnen begrippen zoals maarschalk, messias of kalief nodig hebben om hun ego te strelen. Als ware Azteken offeren ze elkaars volgelingen om zichzelf als god te kunnen zien.

Oorlogen stoppen is echter een veel hoger en onbereikbaar niveau.

Feynman | 25-07-16 | 12:43

Ik heb dit zinkende schip in 2008 verlaten en heb er nog geen moment spijt van gehad. Sinds de missie in Afghanistan (in het hoogste geweldsspectrum) heeft Defensie vrijwel stil gestaan.

Brits Folkestein | 25-07-16 | 12:43

En ik wil een vliegdekschip op het IJsselmeer.

Piet Karbiet | 25-07-16 | 12:42

Het Logo van de Bundeswehr staat gewoon nog op de tank!?

Mata Hari | 25-07-16 | 12:42

Ik ben wel benieuwd wel kortzichtige lui de NL anti tank doctrine het mindef ingerommeld hebben.
Je moet toch echt wel geschoffeld zijn als je denkt dat tanks geen rol meer vervullen in toekomstige veldslagen.
Nee kom je aan met opgeleukte APC's met klein kaliber geschut.
Daarbij snap ik niet waarom je tanks die net geheel geupgrade zijn voor een habbekrats verkoopt.
.
Als er na de oorlog een onderzoek komt dan weten we nu al welke lessen er getrokken gaan worden.
In ieder geval zal de conclusie andermaal zijn dat we net als in de jaren 30 het militaire apparaat compleet verwaarloosd hebben. Dat beleidsmakers naïef en onachtzaam zijn geweest en te druk bezig waren met hun eigen carrière.
En ten koste van hoeveel mensenlevens zal het deze keer gaan?

General McAuliffe | 25-07-16 | 12:42

Die 0,7% BNP die in de bodemloze put verdwijnt die "ontwikkelingssamenwerking" heet, kan inderdaad beter besteed worden. Maar dan denk ik niet meteen aan defensie. Eerder aan zorg, onderwijs en lastenverlichting voor de burger.

Investeren in defensie heeft mijn zegen als er duidelijk gemaakt wordt dat het Nederlandse leger er is voor het bewaken van de Nederlandse grenzen en infrastructuur - en niet een Europees of NATO-speeltje gaat worden, gebruikt in toekomstige oorlogen die we niet willen, en die niet in het belang van ons land zijn. Gezien de recente ontwikkelingen in Oost-Europa, en het Brusselse gedram om een Europees leger (dat feitelijk de afschaffing van onze nationale soevereiniteit zou betekenen) ben ik daar niet zo gerust op.

Leipniz | 25-07-16 | 12:41

Een zgn "vuile" bom schijnt zeer betaalbaar te zijn en het effect overtreft in de regel het conventionele wapentuig.

druipsmurf | 25-07-16 | 12:40

"... en sinds eind 2015 leasen we er 18 van Duitsland, dat al die ellende Nederlandse ellende gewoon niet meer aan kon zien.

Onzin! In Duitsland is defensie ook kapotbezuinigd na jarenlange bezuinigingsprogramma's door Ursula von der Leyen en haar voorganger Karl-Theodor zu Guttenberg.

Pas zeer recent is men in Duitsland ook langzaam wakker geworden, mede omdat men het trouwe slaafje is van de USA in hun hetze tegen Vladimir Poetin, en worden er weer miljarden vrijgemaakt voor defensie.

Zoek anders maar eventjes op "Bundeswehr Ausrüstungsmängeln:" www.google.com/?gfe_rd=cr&ei=VsT_...

Xirdalan | 25-07-16 | 12:39

Enorm veel frustratie binnen de organisatie, genoeg professioneel personeel; maar de baas moet en zal bezuinigen.

We willen wel, maar we kunnen niet.

Schmutz Geilmacher | 25-07-16 | 12:39

het nederlandse leger is zeg maar gewoon een lachertje, dat heeft links er van gemaakt. links maakt meer kapot dan u lief is.

bekijket | 25-07-16 | 12:37

piew piew, die laatste leopards hadden toch echt een duits ijzeren kruis er op staan.

Dinkelberg | 25-07-16 | 12:37

De 'nieuwe Nederlanders' hebben genoeg wapens van zichzelf, het leger is helemaal niet meer nodig.

de 1.2% is nog minder, want van de 1.2% worden ook het functioneel leeftijds ontslag van betaald. Het is dus eigenlijk 0.8% van het BNP dan voor defensie wordt gebruikt.

0.8%! :(

De_echte_man | 25-07-16 | 12:36

Trump heeft best een punt als hij zich afvraagt waarom de VS NAVO partners zou moeten bijstaan die de verplichte 2% niet eens halen. Of je dat publiekelijk moet melden is een 2e, maar toch .... hij heeft gelijk.

Bigi Bana Boy | 25-07-16 | 12:36

Nu zullen ze bij defensie niet alles op internet plempen (hoop ik) maar je mag hopelijk wel aannemen dat het meeste wat je leest een grap is.

van stampij | 25-07-16 | 12:36

Geld genoeg in dit klote-land.
Bezuinigingen, pensioenkortingen....
maar wel miljarden uitgeven voor huizen, gezondheidszorg en uitkeringen voor gelukszoekers.

meneer Q | 25-07-16 | 12:35

Het wachten is op Pechtold die "boem" gaat roepen....

Ommezwaai | 25-07-16 | 12:31

"Niet al te lang geleden was Nederlandse krijgsmacht nog de schrik van de zeven zeeën."

Toen hadden we ook geen tanks! nl.wikipedia.org/wiki/Michiel_de_Ruyt...

kapotte_stofzuiger | 25-07-16 | 12:28

Geen leger met een knipoog maar met een ooglapje.
Ach ja, in het land der blinden is EenOog koning.

Mastermattie | 25-07-16 | 12:27

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl