Ja hoor. Daar komen de plofkippen uit Kiev
We zeiden NEE is NEE op 6 april, maar MinPres Rutte heeft de uitslag achteloos naast zich in de prullenbak geschoven en dus kan de associatie met Oekraïne gewoon doorgaan. En dus komt er een Oekraïense plofkipfabriek in Veenendaal. Die is van het bedrijf Myronivsky Hliboproduct (MHP), waar de Partij voor de Dieren voor gewaarschuwd heeft. Een Nederlandse firma gaat ermee samenwerken, maar het bedrijf vangt ook een miljard aan Europese investeringen (onder andere van Rabobank en ING), dus de belangen zijn groot. Dus mede daarom werd het stemvee genegeerd op 6 april, omdat het slachtvee te veel geld oplevert. En dat terwijl Nederland net zo lekker bezig was met het uitbannen van de plofkip. Maar zoals wel vaker geldt in politiek Den Haag het adagium: als het van buiten Nederland komt, zijn de regels een stuk rekkelijker. Het MinFin met belasting ontwijkende multinationals, Brabantse gemeenten met het toewijzen van woningen & inboedelbijdragen, of de regering met het toelaten van kiloknallers uit Kiev. (Wederhoor: MHP beweert zelf dat hun kippen de keurmerkproef doorstaan). U weet toch: de enige die zich aan de regels moet houden, is de consument. En daar wordt niet meer naar geluisterd.
UPDATE: Leesvoer voor wie een graantje productie-PR mee wil pikken: persbericht (pdf) en factsheet (pdf) van MHP.
UPDATE: Leesvoer voor wie een graantje productie-PR mee wil pikken: persbericht (pdf) en factsheet (pdf) van MHP.
Reaguursels
InloggenMet de zogeheten 'Kiev-liberalen' als Van Baalen, Verhofstadt zat deze regelrechte plofkippenramp in de voeding er aan te komen natuurlijk. Zulke gasten hebben geen scrupules hoe dan ook alhoewel ze soms heel bijdehands zijn met morele lesjes voor de anderen!
Koop geen en nooit plofkippen (het zijn meestal de 'cheap' of de goedkoopste) is de boodschap, liever ietsje meer betalen voor een echte kip.
Of misschien nog beter gewoon even stoppen met sowieso kip te eten bijv.!
Ook die naam BIO die ze in Duitsland en in Nederland geven aan die 'kippen-dachau-industrie' is echt schandalig en pure diabolische slechte marketing en moet best verboden worden. BIO is normaliter toch iets dat goed en betrouwbaar (?) is als bio groente en nu is er dus ook al twijfel over het BIO label sowieso met die plofkippen die ze 'ook' voorstellen als BIO!...
Als mensen echt geen plofkip willen, moeten ze het gewoon niet kopen.
Pff... Als mensen het ECHT niet willen komt die fabriek er niet hoor
Ze komen eerder dan ik dacht, maar je KON er op wachten.
Halloootjes, Trutte... hadden we niet afgesproken dat dat allemaal niet zou doorgaan , Schalulleke?
Bowlfabriek. Waarom zit er water in vleesprodukten? Dat is in principe niet in de haak en riekt naar oplichting. Als ze geen vismeel krijgen, dan wellicht wat anders met een soortgelijke vage smaak. Ik onderscheid smaken overigens prima. Een goed stukje kip is mals en een beetje vet en dat mis ik toch echt in het assortiment in de NL supermarkten waar kip in het algemeen een neutrale smaak heeft. Wat je hier in Ukraine koopt is veelal afkomstig van lokale boeren. Ik weet niet wat de Ukrainsche fabriek gaat leveren, maar voorop staat dat het van goede kwaliteit moet zijn en dat het dierenwelzijn ook in orde moet zijn. Of dat laatste het geval is valt te betwijfelen. Eigenlijk jammer dat we in het westen de voorkeur geven aan die fabrieksmatige kip.
Laten we wel zijn er komt geen plofkip fabriek, de plofkip kimt naar Nederland om te worden versneden waarna het een label krijgt met "geproduceerd in Nederland" daarop fijn voor alle boeren die zich wel aan de regels moeten houden en met wie de substandard Oekraïense kip gaat concurreren.
Gewoon het pand afbranden voordat het in gebruik kan, toch?
devil13 dat de kip in nl vol zit met water is 1 ding ,dat geldt ook voor de speklappen om het maar ff te zeggen .alleen als het naar vismeel smaakt denk ik dat je iets aan je eigen smaak niet in orde hebt.want dat krijgen ze namelijk niet
Ik ben nu in west Ukraine en heb net een heerlijk stukje kip Kiev genuttigd. Wat mij opviel is dat de kip hier niet vol met water zit en het niet naar vismeel smaakt, maar echt naar goede kip.
> hier in Deutschland [...] "nicht so schlimm"
> Xirdalan | 27-05-16 | 14:20
Je woont in Duitsland maar spreekt de taal niet? Oprotten! Oh wacht, dan kom je naar Nederland...
Monkey Cabbage | 27-05-16 | 14:58
Wat is er fout aan "nicht so schlimm?"
Xirdalan | 27-05-16 | 16:36
Ik heb nog steeds geen antwoord meneertje Apenkool...
Hint: "schlimm" in het Duits betekend "erg" ("nicht so schlimm" = "niet zo erg") en niet "slim," maar ik heb het donkerbruine vermoeden dat Monkey Cabbage zelf niet al te 'schlimm' is. Tschüssi!! :-)
Plus 45 miljoen oekrainers vrijreizend erachteraan dag Nederland.
ik wil een sticker op alle producten die van een Nederlands-Oekraïense plofkipfabriek komen.
-weggejorist-
Van plofkip naar fopdemocratie
@varkensboer | 27-05-16 | 14:10
Voortschrijdend inzicht? Don't be evil ;). Gaat ook ten koste van kleinere Nederlandse bedrijven die race to the bottom en dat gesleep over de wereld. We moeten gewoon wat meer gaan betalen voor vlees. Belastingen naar beneden, prijzen iets omhoog. Schaf de BTW maar af op vlees, maar wel hogere eisen.
En dat kan dus alleen, omdat energie (koelen) niks kost, dierenwelzijn er niet toe doet en omdat er geen belasting wordt geheven op kerosine. Uitbreiden maar dat Schiphol, baantje erbij. En daarna huizen beter isoleren en windmolens plaatsen. Gesubsidieerd.
Bovenaan bladzijde 2 van de factsheet staat: "Ongeveer 30% van MHPs kippenvlees wordt geëxporteerd, voornamelijk naar het Midden Oosten en Noord Afrikaanse landen (41% van de export, 15 landen)." en op bladzijde 1 staat: "MHP heeft 3.150.000 geïnvesteerd om twee productielijnen in Veenendaal te realiseren. Jaarlijks zal er ongeveer 8.000 ton kippenvlees van zowel Europese als Oekrainse herkomst worden verwerkt."
.
Dus dat is weer met Nederlands belastinggeld gesubsidieerd HALAL vlees. Ritueel gesubsidieerd geslacht, wedden?
Gewoon overstappen op biologisch varken= heerlijk.
-weggejorist-
* hooivork en fakkels oppakken doet*
Was dat trouwens Van Leeuwen die bijna die Giro won? Het kan nog, "never ever give up".
-vette (dat was niet aardig)
Baalen voor die plofkippen, maar fijn voor dat vette VVD varken: "Never ever give up".
-weggejorist-
Nu doet Links huilie huilie. Zijn anders wel hun partijen die deze shit altijd mogelijk maakt.
Links (muv SP) beseft niet dat zij rechts nodig hebben om deze waanzin te stoppen.
Dus stop met alle hetze: het is niet links of rechts, het zijn die klote ministers die we hebben. Met aan kop Rutte, die slapjanus. Alles voor een kusje van Juncker!
Nu doet Links huilie huilie. Zijn anders wel hun partijen die deze shit altijd mogelijk maakt.
Links (muv SP) beseft niet dat zij rechts nodig hebben om deze waanzin te stoppen.
Dus stop met alle hetze: het is niet links of rechts, het zijn die klote ministers die we hebben. Met aan kop Rutte, die slapjanus. Alles voor een kusje van Juncker!
Die kippenboer was (is) zo currupt als de pest en w8j steken daar een miljard in. Helpen we gelijk onze eigen kippenindustrie even om zeep. Andere bedrijven moeten van de eu opsplitsen maar dit corrupte monopolie wordt gesteund in zijn uitbreiding. Kan niet wachten op die revolte.
"De frustratie in een notendop: in Nederland zijn boeren gebonden aan zeer strenge dierenwelzijnseisen, maar dankzij het vrijhandelsakkoord staat de achterdeur voor goedkopere en beduidend minder diervriendelijke kipfilets nu wagenwijd open."
"'Dat komt door onze hogere lonen, het kwalitatief andere voer, de andere eisen voor de gezondheid van dieren, de andere maatschappelijke en politieke voorkeuren. Wij lopen in Nederland echt voorop.'"
En precies voor dat imago vreest De Haan nu ook op het etiket van Oekraïense plofkip vanaf deze zomer 'geproduceerd in Nederland' mag staan - het vlees wordt immers gesneden in Veenendaal. MHP kan dan meeliften met de Nederlandse pluimveesector, terwijl de kip onder heel andere omstandigheden wordt grootgebracht en geslacht."
Oh oh oh, wat valt Kereltje Pechtold met zijn letterlijk grenzeloze naïviteit toch verifieerbaar door de mand nu.
npo.nl/specials/oekraine-referendum/PO... Pechtold zij tijdens het Oekraïne-referendum debat, op 32m32s: "Daarnet het verhaal over die kippen en die eieren. Dacht u nou werkelijk dat er één kippenpoot dit land inkomt die niet voldoet aan datgene [sic] wij hier hebben afgesproken? Het is een beetje gek dat de bio-industrie samen met de Partij van de Dieren een soort monsterverbond hebben om deze angst aan te praten."
Drie maanden lang massaal geen kip meer kopen... moet je eens kijken wat er dan gebeurt. Online pledge dingetje perhaps?
We moeten helaas nog een jaar wachten voordat de kliek leugen en bedrog onder aanvoering van zoolstra en rutter op kunnen ruimen.
ik hoop dat er op het etiket staat waar die plofkip vandaan komt dan koop ik het niet.wel een nieuwe bril kopen gaat voor de kleine lettertjes.
-weggejorist-
Plofkippen van neo-nazi's. Krijg ik een dubbele nare bijsmaak van.
-weggejorist-
Als je vandaag de dag nog kip eet uit de Super dan mag je van mij door de schredder.
Rhenium | 27-05-16 | 16:38
.
Geen geld hebben om vlees te kopen van dieren die een redelijk leven hebben gehad mag nooit een reden zijn om je met kiloknallers vol te proppen. Tenminste, als je ook maar iets om dieren geeft.
Elke dag vlees eten is helemaal nergens voor nodig en al helemaal geen kiloknallers die vol met gif zitten.
Gewoon 3x in de week een stukje vlees en de andere dagen een eitje, stukje rookworst, een lekkere bonenstoofpot met paprika, tomaat enz. en gewoon een dagje volkorenbrood als avondeten met beleg van gebakken tomaat met ei en ui, hagelslag, pindakaas etc.
.
We zijn hier in het westen gruwelijk verwend ten koste van onze broeders, de dieren (zoals de indianen het zo treffend verwoordden).
.
En opgegroeid in de vroege jaren '50, was het bij ons echt geen vetpot en zetten mijn ouders de tering naar de nering en dat was o.a. door NIET elke dag vlees te eten maar s zondags een stooflapje, woensdags en donderdags een bal gehakt (want woensdag-gehaktdag, dan was het in de reclame) en vrijdag's een hamlapje of carbonade. Terwijl er toen helemaal nog geen sprake was van die walgelijke bio-industrie.
.
Rhenium | 27-05-16 | 16:38
"drie kilo kip voor EUR 5,00 ..."
ingredienten: water, water, water, varkensvet, zout, aroma... en kip.
Plofkip is ook pompkip tot aan de kassa. In de pan is het Krimpkip. Van de 3 kilo blijft nog maar 1/3 over,en dan ben je net zo duur uit als... bio/eco/gewone kip. Dus we vragen erom om onszelf gigantisch in de zeik te nemen, en de fabrikanten geven niet wat de consument wil hebben, maar waar de consument idioot genoeg voor is om geld aan uit te geven, dat is net even wat anders.
He, dit heet vrije markt, beter voor iedereen. Schijnt. Ook voor de plofkip.
Rhenium | 27-05-16 | 16:38
Haha, laat ze lekker de finketering krijgen met hun dierenrechten, er moet vreten op tafel komen, ook voor mensen die het niet breed hebben.
Ik koop nu wel van dat dure biologische voer en alles verantwoord, zelfs van de boer aardappelen, eieren en soms melk, maar als je dat niet kan betalen gewoon kiloknallers kopen, de kindjes hebben vlees nodig daar worden ze sterk van.
Hoe zit het trouwens met vis, hebben vegetariërs daar nog wat over te janken, of eten die wel gewoon trawler-witvis? vast wel
Ga ik aanschafsubsidie ontvangen van Wakker Dier, zodat ik biologische kip kan betalen? Of zal ik een belastingverlaging krijgen voor hetzelfde doel? Ik vermoed van niet... Totdat het zover is koop ik dus kip voor EUR 2,50 - 4,00 per kilo. Mijn collega heeft een gezin met kinderen, zij vindt de kip bij de supermarkt de duur, en koopt daarom bij de kiloknaller drie kilo kip voor EUR 5,00 ... Het is een ieders vrije keuze.
Die tarwegrassapdrinkers van Wakker Dier kunnen de boom in, en dat een vleeskuiken geen leuk leven heeft wil ik best geloven. Ik heb ook geen leuk leven, alleen dat van mij duurt heel wat langer...
> hier in Deutschland [...] "nicht so schlimm"
> Xirdalan | 27-05-16 | 14:20
Je woont in Duitsland maar spreekt de taal niet? Oprotten! Oh wacht, dan kom je naar Nederland...
Monkey Cabbage | 27-05-16 | 14:58
Wat is er fout aan "nicht so schlimm?"
Ik werd zo misselijk van dit filmje dat ik het niet heb afgekeken.
Het Kippen-Dachau
www.youtube.com/watch?v=q4tSFmVRrD4&a...
@varkensboer, nou, nergens. Geenstijl heeft altijd wel naar rechts geleund, maar is nooit uitgesproken rechts, laat staan extreem rechts geweest. Dat moet ik ze nageven.
Kwam zelfs wel eens een schattig katten of ijsberenfilmpje voorbij.
@Lupuslupus | 27-05-16 | 16:05
ook goed ja!
Mijn ex-schoonmoeder was ook een plofkip met een hele grote snavel.
Crufty | 27-05-16 | 15:39
.
Heb inmiddels een andere oplossing gevonden:
www.okvlees.nl/rundvlees
Moet zeggen, dat ik als middelgrote boer overweeg op mevrouw Thieme te stemmen.(nooit gedacht dat ik dit zou zeggen) CDA stelt helaas diep teleur en is er alleen nog voor de grote boeren en staat ook toe dat er steeds meer oneerlijke concurrentie komt met landen als Oekraïne. Als boer in NL kan ik het wel winnen op kwaliteit, maar nooit op kwantiteit. PvdD is ook niet ideaal, maar hebben als enige nog iets van een lange termijn visie, dan neem ik die extra regelgeving wel voor lief.
sinds de uitzending van de keuringsdienst van een paar jaar terug eet ik sowieso al noooit meer kip uit de supermarkt.
www.youtube.com/watch?v=qjeAumXL3PU
Stem met je portemonNEE! Koop alleen biologische producten, zoveel mogelijk lokaal geproduceerd.
Goed zo doorgaan met het rotzooien met dieren in de (pluim)veeteelt en voedsel in het algemeen.
De agrarische sector vormt de laatste decennia met al zijn gif,hormonen en antibiotica een grotere bedreiging voor de volksgezondheid dan een lekkende kerncentrale o.i.d.
www.telegraaf.nl/gezondheid/25878781/_...
@Lupuslupus | 27-05-16 | 15:29
oh jee, ja dat zijn de minpunten van het 'semi-boerenbestaan', arme beestjes.
Jammer ook van Demeter, of je moet bereid zijn een of twee keer per jaar een stuk te rijden, zo'n boer kun je ook gewoon bellen en bestellen, mits je een vriezer hebt, het neemt wel wat plek in, maar als je alleen bent valt dat wellicht mee.
Twijfel al een tijd of ik weg moet bij de Rabobank. Denk dat dit toch de druppel gaat worden.
Terwijl Nederlandse melkboeren worden uitgeknepen omdat Europa zo nodig handel met Rusland moet boycotten.
Alleen regelrecht tuig van de richel kan zoiets verzinnen. Hebben ze het over marktwerking en handel.
Naar de kloten wordt je geregeeerd en geregeld.
@Toetsiemonster
Dan heb ik de vraagstelling bij het referendum volgens mij niet goed gelezen. Ik heb namelijk niets gevonden waar het woordje boycot in stond.
Crufty | 27-05-16 | 15:18
.
Jammer, heb even gekeken maar er is geen Demeter winkel bij mijn woonplaats, niet eens in de verre omtrek.
Heb vroeger Barnevelder krielen gehad (2 stuks), ook leuk hoor. Mijn 3 Japanse kwarteltjes zijn vorig jaar vermoord door een kat die via een loszittend stukje gaas (had ik niet gezien) de ren binnenkwam. Ze waren zó tam, heb echt staan janken. Van de ene (het zo dappere haantje) was zn kopje afgebeten. Mijn honden jagen elke kat de tuin uit maar ja, s nachts dus niet want dan slapen ze.
Is er over die plofkippen niet iets geroepen in het handelsverdrag? Dan is er toch niets aan de hand, tegen dat verdrag hebben we nee gezegd, dan kan de handel gewoon op oude voet doorgaan toch?
Heb ik zo nauwkeurig het rondje ingekleurd, veegt Rutte een stinkende bruine streep op mijn stembiljet.
Zum kotzen! Maar met dit kabinet blijf je kotsen, elke dag weer. Mensenrechten, dierenrechten, het wordt allemaal moeiteloos overboord gegooid. Subsidie's voor bedrijven die dieren martelen en gulle giften voor dictators die mensen martelen. Helemaal trendy!
BenHetZoZat|27-05-16|15:03
Ja, dit was helaas in NL, regeltjes maken voor het dierenwelzijn is één ding, afdoende controle op het naleven van die regeltjes is iets anders. Hoe het er in andere landen aan toegaat, ik weet het niet, durf er niet eens aan te denken.
Bedroevend dat er een Nederlands bedrijf is die een fabriek in Nederland op zet met deze Oekraïners. De Nederlandse bevolking heeft "NEE" gezegd tegen Oekraïne. Wat voor NSB bedrijf is dat om toch een fabriek, nota bene in Nederland, op te zetten met die dwazen uit Oekraïne? Heeft Jan Zandbergen totaal geen Moreel Kompas??
Ben het er mee eens dat de overheid schijt heeft aan de burgen. echter... de consument kan wel degelijk het verschil maken. 1) geen vlees eten of 2) bewust zijn wat je koopt.
dwz het etiketje lezen. Succes!
@Lupuslupus | 27-05-16 | 15:09
Ik beperk me ook tot de eitjes, heb wel buren die de haantjes slachten, niet mijn ding. Of het moet echt oorlog worden. Zijdehoentjes zijn schattig, ik heb Barnevelders en kwarteltjes, maar die laatsten zitten apart in hun eigen deel van de tuin. Zo lief zijn die Barnevelders niet als het op concurrentie voor de tor aankomt. Vreemde katten durven de tuin ook niet meer in trouwens, een beetje Barnevelder, vooral de haan , is een soort waakhond, maar dan linker ;)
Hier in de buurt zit een Demeter 'winkel', meer soort bestelplek, daar bestel ik gewoon een half lam en stukken koe, ook de kip. Haal het ingevroren op, wel handig en ik geloof wel dat dat echt goed zit, de (ook onderlinge) controle is daar echt heel streng.
Vroegah had AH nog een tijd bio-kippen van het Zweedse Kronfågel in het assortiment
prima spul omdat de Zweedse regels nog wat strenger waren/zijn dan die van de EU
Maar dat was allemaal van korte duur,
AH verving deze prima producten door hun eigen meuk, waarvan nauwelijks duidelijk was hoe goe/slecht het in werkelijkheis was
en de prijs werd gelijk de hoogte in gestuwd, voor vlees waar je veel minder van proeft dan die Zweedse kippetjes
Wat je noemt een Verlies - Verlies situatie, met dank aan onze nationale grootgrutter AH
En dit was dus de reden waarom de EU is opgericht. Simpel.
Die Jan Zandbergen bv sleept goddomme over de hele wereld met vlees... kipfilets uit thailand kipvlees en kalkoen uit brazilie biefstukken uit zuid Amerika en vleesuitportugal en oekraine... lekker produceren in landen waar ze het niet zo nauw nemen met antibiotica,in thailand zitten kippen gewoon in hokken boven de rivier en scheiten in de plomp... Nederland neemt het milieu weer eens heel serieus als er grof geld te verdienen valt en ik ben er niet gerust op om nog enig vlees in een supermarkt te kopen ...... ongeacht welke keten al dat voorverpakte vlees is voor mij voortaan verdacht.. het zieligste is eigenlijk nog dat dumpen van kip op de Afrikaanse markt waardoor de Afrikaanse kippen boer helemmal geen bestaansrecht meer heeft en moet concurreren tegen EU gesubsidieerd kippevlees...
De politiek is er ook niet voor het volk, maar voor het geldsysteem en de grote spelers in dat systeem. Democratie is een deken voor de ogen van het volk, een misleiding om de ware aard van het systeem te bedekken.
Maar ik heb zelf al een toom kippen, echt aan te raden, naast de opbrengst ook geen ongedierte of terrorkauwen meer in de tuin. En het hele jaar wordt de grond voor je aangeharkt.
Crufty | 27-05-16 | 15:01
.
Ik heb 3 zijdehoentjes en hun eitjes zijn voor mij als.persoon.alleen meer dan voldoende. Ze hebben een ren plus nachthok uiteraard maar mogen elke dag loslopen in de tuin, op zoek naar kevertjes, wurmpjes, slakken etc.
En na dit artikel ga ik dus nooit(!) meer kip eten - ook geen biologische - want ik vertrouw het gewoon niet meer. Je wordt overal mee bedonderd.
Oekraïne, mafia, belangenverstrengeling en vriendjespolitiek, de kippendeal in kwestie komt gelegen voor het bedrijf Myronivsky Hliboproduct (MHP) de eigenaar welke via de politiek de monopolie afdwingt multimiljonair Yuriy Kosiuk is de enigste welke hier voordeel bij heeft, Enne dat voordeel wordt gefinancierd door....... u en ikke! Lang leve de EU en knechten!
rockall | 27-05-16 | 15:00
Je hebt het gezien dus mag ik dan aannemen dat het in NL was?
Als met al onze regeltjes en dier welzijn mentaliteit je dit waarneemt, hoe gaat het dan net buiten de EU?
BlitzFlicker | 27-05-16 | 14:46
Er verdwijnt hierdoor juist werkgelegenheid. De kip die normaal uit NL kwam en verder werd geslacht komt nu uit Oekraïne en krijgt door de slacht hier ook nog een made in NL stempel ook waarmee het imago van made in NL schade oploopt. Ze komen alleen voor de vorm even een made in NL stempel halen, de bulk van de productie gaat nu naar Oekraïne.
@rockall | 27-05-16 | 15:00
Er zijn ook genoeg goede slagers, die met liefde voor het dier ons voedsel produceren.
Dat Britse keurmerk dat ze zeggen te hebben wordt al gebruikt door Ahold. Dus het blijven gewoon dezelfde kippen bij de Appie.
Ik heb liever dit kipje/eitje;
boerveenshof.nl/index.php?ID=5
Zie ze eens lekker naar buiten rennen.
Maar ik heb zelf al een toom kippen, echt aan te raden, naast de opbrengst ook geen ongedierte of terrorkauwen meer in de tuin. En het hele jaar wordt de grond voor je aangeharkt.
Vlees eet je alleen wanneer je exact weet waar het vandaan komt. Je wilt toch weten wat je lichaam ingaat!
Ben al jaren geleden gestopt met vlees eten na enkele slachterijen te hebben bezocht. Varkens met gezwellen die gewoon door de keuring gaan, kreupele kalveren die nooit hebben leren lopen omdat ze daar de ruimte niet voor kregen, plofkippen die alleen maar opgestapeld in kratten kunnen liggen i.p.v. op hun poten staan en nog veel meer wantoestanden in de slachterijen waar de gemiddelde mens niets vanaf weet.
Oh ja, voor wie het nog niet wist: volgens de regels van de EU is het land waar de laatste bewerking aan het product is geleverd (dit kan dus ook zo weinig zijn als het herverpakken van kip), het officiële land van herkomst. In dit geval dus Nederland, want de laatste bewerking wordt in Veenendaal gedaan. Het is dus ook geen toeval dat HLP "eigen [Oekraiënse] stallen" gebruikt, zoals in het persbericht te lezen is. Ze kunnen zo voor een spotprijs Oekraiënse kip volgens Oekraiënse regels (dat is de grap, die zijn er amper) als Nederlandse kip verkopen op de Nederlandse markt, concurrerend met aanbieders die wél de (vele malen strengere en dus duurdere) Nederlandse regels moeten opvolgen. De consument kan hierin geen enkel onderscheid maken, want, zoals gezegd, op de verpakking staat gewoon "Land van herkomst: Nederland". Dankjewel, EU.
-weggejorist-
Ach gut. Twee jonge kippetjes op PR.
twitter.com/Madeline_Vliet
twitter.com/Bauke_vanderLoo
Tja, PR is dus blijkbaar ook een fopstudie geworden: huppeltrutjes, zonder principes.
> hier in Deutschland [...] "nicht so schlimm"
> Xirdalan | 27-05-16 | 14:20
Je woont in Duitsland maar spreekt de taal niet? Oprotten! Oh wacht, dan kom je naar Nederland...
BlitzFlicker | 27-05-16 | 14:46
Nee, ze zijn niet welkom omdat we met zn alle een gedeeld beeld hebben over hoe we willen leven en welke maatschappij we onze kinderen willen opvoeden
Ah, de oligarchentoko MHP kat de Oekraïense plofkip om door het hier laatste deel vd slacht te doen tot Nederlandse welzijnskip.
"'Het Landbouw Economisch Instituut meldde mij eerder deze week dat de kostprijs in Oekraïne voor een kilo kip zo'n 40 procent lager ligt dan in Nederland', zegt De Haan. 'Dat komt door onze hogere lonen, het kwalitatief andere voer, de andere eisen voor de gezondheid van dieren, de andere maatschappelijke en politieke voorkeuren. Wij lopen in Nederland echt voorop. Wij kunnen 70 procent van ons kippenvlees exporteren omdat wij synoniem staan voor voedselveiligheid en dierenwelzijn.'
En precies voor dat imago vreest De Haan nu ook op het etiket van Oekraïense plofkip vanaf deze zomer 'geproduceerd in Nederland' mag staan - het vlees wordt immers gesneden in Veenendaal. MHP kan dan meeliften met de Nederlandse pluimveesector, terwijl de kip onder heel andere omstandigheden wordt grootgebracht en geslacht. 'Dat kan zomaar de nagel aan de doodskist van onze boeren zijn', zegt De Haan. 'Een voedselschandaal daar, en ons imago is weg.' www.volkskrant.nl/economie/oekraiense-...
Plofkippen vol hormonen zorgen ervoor dat de Nederlandse tokkie man + -vrouw een gratis borstvergroting krijgt van minstens 3 centimeter.
Win-win dus.
Hoewel manboobs niet mijn ding zijn.
En weer dat smerige regeltje dat de laatste die 'iets' doet aan een product ineens de producent is.
Dus koop een geheel in Asia geproduceerde TV, importeer dat ding en zet er hier een passende stekker op en jawel de 'Made In Holland' sticker kan erop
smerig
En ik met mijn goede gedrag zoveel mogelijk biologisch en/of scharrelvlees eten. Maar als het aan onze overheid ligt is de toekomst dus de plofkip 2.0 uit Oekraiene. Weten we dat ook weer.
panadol | 27-05-16 | 14:28
.
Hier idem. Maar we moeten die rotzooi uit Oekraïne gewoon links laten liggen en dus NIET kopen. Hup Thieme, hup PVV, kamervragen a.u.b. En liefst een beetje snel.
koop je kip vlees dan ook niet in de supermarkt..... www.okvlees.nl/kip/kipfilet-leghen-la...
Eens te meer wordt duidelijk dat er in Nederland een partij moet komen voor vegetariërs.
Ik stel voor dat Volkert en Jolo dat gaan doen, als naam zou ik voorstellen: SLACHT.
En om ook benzinepompbamihappersstemmen te trekken zouden ze dan Jan Boskamp kunnen vragen.
BlitzFlicker | 27-05-16 | 14:46
Deed het erg zeer toen u vanmorgen heel hard uw hoofd heeft gestoten?
-weggejorist-
Wat een rot beelden van die OekraiNEE plofkippen! NSFW.
--
www.youtube.com...
Mark_D_NL | 27-05-16 | 14:12
.
Ik sla dat linkje even over als u het niet erg vindt.
@ BlitzFlicker | 27-05-16 | 14:46
Ik lees u voor uit het rapport: "daarnaast gebruikt MHP de meest wetenschappelijk gerechtvaardigde methoden om dieren te slachten en state of the art methoden om het vlees te verwerken."
Vlees produceren als een echte machine, goh dat levert veel banen op!
Dieren eten het is maar net wat je lekker vindt, doe er vooral veel saus en kruiden op zodat je het vlees niet proeft. www.youtube.com/watch?v=OedpoxrNH6M
Komt er eens een keer extra werkgelegenheid in Nederland, is het weer niet goed. Omdat een paar mafkleppers een debiel referendum hebben gehouden. Moeten we dan allemaal arm en werkeloos blijven?
(Duurzame) Peck ende (diervriendelijke) Veeren voor dit Oekraïnsch gespuis
Dondert op en vreet die meuk maar lekker zelf op
@varkensboer | 27-05-16 | 14:10
Het is vrij gemakkelijk, de strijd tegen het extremistische politieke midden. Welke elke vorm van democratie en zelfbeschikking van de bevolking willen uitschakelen.
@ Boer in 020 | 27-05-16 | 14:32
Deels mee eens.
Maar in de super kan ook kip liggen van betere afkomst. Door dat dit mogelijk als "made in NL" in de schappen ligt, weet ik niet wat Kiev kip is en wat niet. Denk ook dat het zo makkelijker elders verkocht kan worden onder de noemer "vrij verkeer van goederen binnen de EU" terwijl Oekraïne geen EU lid is.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees.
Kip!
Waarom zijn die IS strijders met hun bomgordels nu altijd op de verkeerde plek actief?nooit op het binnenhof.
panadol | 27-05-16 | 14:28
De overheid zit op een tweespan op dit onderwerp. Die wil graag dat Nederland de #2 vleesexporteur van de wereld blijft (dat kun je ook voor elkaar krijgen als je vlees doorverwerkt en verhandelt btw). Maar ze doen ook mee aan het Europese staaltje geopolitiek. Het zijn ook de banken die meefinancieren: die hechten al helemaal geen belang aan de natuur, dieren/mensenrechten of Hollandse boeren, alleen hun winstbelang.
@ Madrox | 27-05-16 | 14:30
Kip in zoetzure saus, ook lekker.
Als Den Nederlander hevig verontwaardigt protesteert, bestaat dat uit het kopen van een extra netje Jaffa sinaasappels en met nog geen derde van de stemgerechtigden een stem uitbrengen als het ergens over gaat en natuurlijk, als het héél erg is, 1000+ reacties op GS.
Wat kan een regering van zakkenvullende EUrocraten die dat volkje leiden nog meer wensen? Je krijgt de regering die je verdient.
Gewoon geen kip meer eten.
Is dit dan zo'n verpakt in Nederland dus Nederlands product? Hoe moet ik dan gaan zien waar hij vandaan komt? Slecht voor het vertrouwen is zwak uitgedrukt, ik denk dat ik maar vegetariër ga worden :-(
Boer in 020 | 27-05-16 | 14:32
Mensen kijken helaas naar de prijs. Die van duurzaam vlees is hoger, er wordt minder van geproduceerd en mensen willen het wel = hogere prijs. Bovendien zijn er voor de supermarkten in Nederland maar 5 inkoopkantoren, die hebben veel invloed op het menu.
zal ook vast een halal keurmerk bij komen om in PR termen te spreken.
varkensboer | 27-05-16 | 14:10
LOL! Een varkensboer tegen dierenactivisten hmmm.
Nog los van het feit dat import uit die landen jouw bedrijf naar de knoppen gaat helpen, lees je in.
Na het referendum was in de Tweede Kamer een aardig debatje tussen de Partij voor de Dieren en GroenLinks over dit soort gevolgen van het Oekraïne-verdrag.
Ga Jesse Klaver eens vragen wat zijn partij hiervan vindt. Tot nu toe haalt hij de pers alleen met vrijblijvende dooddoeners over zijn nieuwe elan waarmee hij met verse schouders een positieve, frisse wind gaat laten naar de toekomst toe.
We hebben toch al genoeg plofkippen uit Syrië?
Nou, de oplossing is toch simpel? Gewoon geen kip kopen in de supermarkt. Omzet nul, fabriek kapot, Oekraïeners weer naar huis.
Ik laat die plofkippen voortaan gewoon liggen.
Ik eet wel een frikandelletje, altijd lekker.
Ook met Oekrainse werknemers die volgens Oekrainse regels en "rechten" hier komen werken aka. volledig uitgemolken worden terwijl het moederbedrijf profiteert van het belastingsparadijs dat NL is?
De EU is een neoliberale overname van een continent. Wen er maar aan of bereid je maar vast voor op de race naar de bodem.
Ach jongens, na het zuur komt het zoet!
Was dit theoretisch niet de punt van het hele referendum? Laten zien dat de overheid er geen fuck mee doet om zo mee stemmen te krijgen voor anti-EU? Lukt aardig zo. Nu wel er op Door blijven hameren.
Als partij van de dieren nou ook even mee doet en de pvv ook dan kan het nog een leuk 2017 worden.
En ik met mijn goede gedrag zoveel mogelijk biologisch en/of scharrelvlees eten. Maar als het aan onze overheid ligt is de toekomst dus de plofkip 2.0 uit Oekraiene. Weten we dat ook weer.
Die kippen hebben wel mooi 5 drumsticks en geven neonlicht als ze gaar zijn.
En dat voor slechts 3,95 de kilo.
Cuyahoga | 27-05-16 | 14:17
Ja!, je herkent die Kievknallers in het koelschap, net als onze pro-Oekraine-associatieverdrag-politici, aan hun warme uitstraling.
vreet het dan ook niet!
Wij mogener als brave belastingbetalerts wél van uitgaan dat behalve de centjes uit Brussel ook 'rulings' met de belastingdienst zijn?
Het handelsverdrag was niet onderdeel van het handelsverdrag dus daar hebben we niet tegen gestemd Oow wacht, was het weggeven van de macht over handelsverdragen niet onderdeel van de Europese grondwet? Nou gelukkig hebben we die ook weggestemd.
Als we dit niet willen dan dus gewoon niet toestaan. Negeer de verdragen dus maar gewoon, we kunnen altijd verwijzen naar het fijt dat het ondemocratisch is. Toch een stuk belangrijker dan verdragen. Sowieso zijn dit soort verdragen een gotspe die niet thuis horen in een democratie. Zon absurt verdrag is gemakkelijker erdoor te duwen als een grondwet maar er is moeilijker vanaf te komen. Het gaat werkelijk nergens over. Nog een reden waarom ik tegen de EU ben en de wetgeving rondom verdragen (die verdragen als wetgevend zien). Een verdrag moet per definitie vrijblijvend en vrijwillig zijn.
Stikkers in de supermarkt aanbrengen dat het een Plofkip is die niet uit de bezette gebieden komt!
Wel knap dat ze tegenwoordig de kippen in een fabriek maken.
Maria.1 | 27-05-16 | 14:18
nl.wikipedia.org/wiki/Kernramp_van_Ts...
Gefeliciteerd GeenStijl, Jullie hebben onweerlegbaar aangetoond dat de EU en de EU-gezinde politici maling hebben aan Nederland en onze soevereiniteit. Dat was volgens mij de insteek van hele referendum. Jullie hebben dus gelijk gekregen op alle fronten. Nu is het afwachten wat het volk met deze conclusie gaat doen.
Is Kilo dan Kiev in MOE-schrift? Voortaan dus Kievknallers in de supermarkt.
Nabrander; ik ga mijn tijd niet verdoen met kip bereiden waarvan ik van tevoren weet er nooit een smakelijke hap van te kunnen maken. Kip hoort zonder al te veel kruiden en mits goed bereid van zichzelf goed te smaken.
Stop gewoon met het eten van dieren.
Ach.. en dat naïeve links Nederland maar voor meer EU zijn...
-weggejorist-
Toevallig was er een paar dagen geleden hier in Duitsland een reportage op WDR met een soortgelijke insteek: miljoenen aan investeringen door West-Europese bedrijven en banken om in Oekraïne pluimveefabrieken te bouwen. *kots*
Maar goed, hier in Deutschland werd GeenPeil en alles wat kritisch is op de EUSSR consequent als "Rechtspopulistisch" weggezet.
Helaas typisch Duits: als ze het zelf niet hebben uitgevonden of bedacht hebben dan is het allemaal "nicht so schlimm" en wordt dat de doorsnee Duitser d.m.v. de linkse Lügenpresse door de strot geduwd, maar zo gauw hun EIGEN bedrijven in het nauw raken DAN worden ze ineens wakker. Te laat dus! "Deutschland, Deutschland, über alles?"
@ Marcello Christiani | 27-05-16 | 14:12
Wordt druk met stickertjes in de AH. ik kan er nog zo 5 noemen waar stickers op moeten.
@Cuyahoga | 27-05-16 | 14:17
Vijf? drumsticks? Dat mag je uitleggen..
Nou mensen, niet gelijk zo negatief.
Die kippen hebben wel mooi 5 drumsticks en geven neonlicht als ze gaar zijn.
En dat voor slechts 3,95 de kilo.
De enige kip (of haan) die hier de pot in gaat, komt rechtstreeks uit het boerenbedrijf. Daar zit tenminste nog smaak aan.
Het referendum mag de al gemaakte dealtjes niet in de war gooien natuurlijk.
Corrupt zootje.
een getrapte democratie werkt niet als de volksvertegenwoordigers het volk niet vertegenwoordigen.
Dictatuur is here to stay.
@Kaas de Vies | 27-05-16 Warempel, het heeft wel een heel hoog islamitisch gehalte; PLOFkip. KiloKNALLER.
Hmmm..
Ze zijn net iets kleiner, lekker en ideaal op de BBQ.
Was aanbieding hier bij Poiez, mijn vriezer ligt vol.
Dank u Putin.
Mooi,dan kunnen we de supermarkt in om labeltjes te gaan plakken. Mag vast van Koenders van de Partij voor de Anderen.
Wanneer wordt Nederland lamgelegd, raffinaderijnen en brandsofopslagplaatsen geblokkeerd zoals in Frankrijk? Is het niet tijd dat in Nederland de Lente/Zomerbeweging gaat beginnen? Of is dat te lastig voor de burgers?
Wat een rot beelden van die OekraiNEE plofkippen! NSFW.
--
www.youtube.com/watch?v=nxkGlz_IUbI
Vraag even aan onze minpres hoe "dit recht doet aan de NEE-stem die zo duidelijk geklonken heeft".
@varkensboer | 27-05-16 | 14:10
Je snapt er niet veel van hm?!
Heerlijk. Ik gok dat het grootste deel van het JA-kamp nu huilend op de bank zit.
Wat een onzin weer. Sinds wanneer gaat Geen Stijl een samenwerkingsverband aan met de club van Volkert. Waar is de tijd gebleven dat jullie een rechtse site waren en ervoor uitkwamen een hekel aan dierenactivisten te hebben.
Ok, dit kan wel een leuk schandaaltje worden. Mevr. Thieme, kom d'r maar in.
MHP beweert zelf dus dat een en ander volgens de regels is, dus dat valt te checken.
Wij laten ons niet als vee naar de slachtbank brengen, toch?
Plofkippen, zijn dat halal geslachte kippen van Islamitische persuasie met een terroristisch oogmerk?
Op naar de Revolte !!
REAGEER OOK