Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Dit zijn de stembiljetten. Wat gaat hier fout?

stembiljet6april.jpg Dit zijn de stembiljetten voor 6 april. Wat gaat hier fout? Nee wacht, we maken d'r geen quiz van. We leggen het zelf wel uit. Je mag alleen het piepkleine witte bolletje rood kleuren met het stempotlood. Dus NIET het rechthoekige vakje daar omheen. Doe je dat wél, dan is je stem ongeldig. Wie heeft bedacht dat het een goed idee is om een piepklein wit bolletje in een rechthoekig vakje te plaatsen, zodat het hoogst onduidelijk wordt welk vakje nou precies het keuzevakje is? Nou. Iemand bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Zodat Plasterk op 6 april kan zeggen: "Ja, de opkomst van 30% is gehaald, maar meer dan 50% van de uitgebrachte stemmen was ongeldig omdat mensen niet het piepkleine witte bolletje rood gekleurd hebben, maar wel met hun rode stempotlood in het rechthoekige vakje waar het piepkleine witte bolletje in staat hebben zitten kliederen." En als we dan zeggen: 'Ja maar het is ook wel een heel raar stembiljet met die dubbele vakjes', dan zegt Plasterk: "De instructie staat er duidelijk onder." Dat kan wel wezen, meneer Plasterk. Maar dit stembiljet is vrágen om ongeldige stemmen. En dat weet u donders goed. Voor nu moeten alle kiezers ff in de oren knopen: HET RONDJE, NIET HET RECHTHOEKJE! UPDATE: Stembiljetten voor Nederlanders in den vreemde hadden wél een duidelijke instructie boven de vakjes. UPDATE: Dit waren de stembiljetten bij het referendum in 2005. Stuk duidelijker, nietwaar?

Reaguursels

Inloggen

Dit komt me heel bekend voor: in 1933 waren de stembiljetten in Duitsland voorzien van een postzegelgroot vakje TEGEN de edelachbare A.Hitler en een reuzegroot veld ernaast VOOR. Zover durfden ze niet te gaan met de sabotage, en ik verwacht ook niet dat er als toen een meneer van de EU met je mee het stemhokje instapt....!(hoewel) Maar de kans op ongeldige stemmen is op listige wijze groot gemaakt.

eddbeers | 03-04-16 | 21:08

Ik denk dat het de bedoeling is dat mensen die passief agressief een bolletje inkleuren niet kunnen stemmen! Helaas, jullie plan is mislukt, geen wetgeving door indoctrinatie in Europa! :-)

JonathanOuwens | 03-04-16 | 02:02

al dat spul wordt verzonnen bij Vuga. Het zelfde bedrijf dat de stemcomputer tot een succes heeft gemaakt...

Dick Amenaat | 02-04-16 | 23:25

Politici n ambtenaren zijn nu eenmaal in overweldigende mate patjepeeërs.

BananaMonarchy | 02-04-16 | 21:54

Jongens, sinds jaar en dag stemmen we door zo'n hokje rood te maken. Dat hokje staat altijd in een rechthoek. Bij kamerverkiezingen staat de naam van de kandidaat in die rechthoek. Jullie zitten gewoon te zeiken, of te zieken, maar dat is hetzelfde. Jullie kunnen je beter gaan zitten schamen dat jullie met jullie idiote site eerst de Nederlanders hebben gemanipuleerd om te tekenen voor een referendum waarvan jullie zeiden dat het over Oekraïne ging, maar op het laatste moment wordt in een interview met NRC onomwonden gezegd dat het Oekraïne jullie geen moer kan schelen en het er alleen om gaat om tegen de EU is, om maar tegen te zijn. Als jullie eerlijk waren geweest, waren er nooit genoeg handtekeningen geweest, daar ben ik zeker van. Jullie zijn veel erger dan dat jullie zeggen dat de EU is. Stelletje volksmanipulators. Om kotsmisselijk van te worden. Jammer dat zoiets niet strafbaar is.

Nick Schuilnaam | 02-04-16 | 20:48

Echt? Gaan jullie de overheid nu verwijten dat jullie zelf niet meer begrijpend kunnen lezen? Dit is zoeken naar kritiek! Triest.

Mikey1967 | 02-04-16 | 12:54

Democratie: de vrijheid je eigen verdrukker te kiezen.UBUNTU

UBUNTU1 | 02-04-16 | 12:14

Wow, dat is wel heel erg sneu.

Dylan3511 | 02-04-16 | 11:29

Onderbuikje jankt. Onderbuikje jankt.
Stem is gewoon geldig als je het vakje duidelijk "ja" of "nee" met een potlood invult.
Als je "Rutte is een lul" op het biljet zet, allebei de vakjes invult of niks invult is je stem daadwerkelijk ongeldig. Wordt GeenStijl niet een keertje moe van hun sensatiegeilheid?

Beefheart | 02-04-16 | 10:52

Ik vraag me vooral af hoeveel van mijn belastinggeld is weggegooid met het redesign van dit stemvakje. Bovendien vind ik dat opties alfabetisch horen te worden gesorteerd.

* | 02-04-16 | 10:52

Iedere dag ga ik over mijn nek als ik die koppen uit Den Haag op beeld zie verschijnen. Zumkotzen en daar moet je een oorlog mee winnen.

Batavus Warrior | 02-04-16 | 07:55

Ben paar keer stembureau voorzitter geweest tijdens de verkiezingen. De instructie die wij toen kregen was dat het gewoon een geldige stem is als het gehele vak 'tegen' rood gemaakt zou worden en niet alleen maar het kleine rondje. Onzin artikel van geen stijl dus volgens mij.
Wel is t ongeldige stem als je beide vakjes of bolletjes rood maakt waardoor het niet duidelijk is welke keus is gemaakt.

Oscarvv | 02-04-16 | 07:34

-weggejorist-

artijn | 02-04-16 | 03:34

-weggejorist-

artijn | 02-04-16 | 03:34

Sorry, maar als je dit al niet eens snapt, ben je simpelweg ook te dom om überhaupt over een associatie verdrag te mogen stemmen.

artijn | 02-04-16 | 03:28

Heel goed punt van die vakjes en een instructietje eronder, wanneer het te laat is. Waarom zijn de stembiljetten niet precies hetzelfde als die voor expats? Of inderdaad nog beter, zoals die in 2005...? Die minister Plasterk gaat nog eens de geschiedenis in als de minister van Vossestreken.

ben kokhals | 02-04-16 | 03:10

Ben benieuwd of je de papierwinkel omtrent het design en goedkeuring van dit biljet kunt WOBben.

EnNouJijWeer | 01-04-16 | 23:33

Die smeerlappen doen het er gewoon om. Bah! Bah! Bah!

kleinkonijn | 01-04-16 | 21:41

Een walgelijke bananenrepubliek waarin de overheid ons voorliegt en alles verdraait. Ik vraag me alleen nog maar af waarom eigenlijk? Wat is het doel?

Rest In Privacy | 01-04-16 | 21:30

Het begint werkelijk echt gênant te worden, hoe hard men probeert dit referendum te dwarsbomen.
... nog een reden om tegen te stemmen !

RugOp81 | 01-04-16 | 21:09

Filtratie van infantielen, zou geweldig zijn.

Petskast | 01-04-16 | 20:41

Volgens mij gaat er nog iets mis met de stembiljetten. Je kunt namelijk niet *geen* *mening* stemmen. Voor de uiteindelijke uitslag misschien niet zo van belang, *maar* *wel* *voor* *het* *opkomstpercentage* !!!

VanBukkem | 01-04-16 | 20:10

Ongeldige biljetten, overnieuw!

constant | 01-04-16 | 19:51

is dit een 1 april grap?

sssssste | 01-04-16 | 19:32

Dit is echt mierenneukerij om hier een probleem van te maken. Leer gewoon een stembiljet invullen en anders maar goed dat je stem niet meetelt.
Wat mij nog het meest irriteert aan het hele referendum is de wanhoop en triestheid waarmee het Nee-kamp campagne voert. Alleen dat al zorgt er bij mij voor dat ik dit hele referendum links laat liggen. Goed bezig!
-Lukic- | 01-04-16 | 09:17
________________________________________________
Fijn, kruip jij maar terug onder je steen, vent. We hebben jouw stem niet nodig. Over triestheid gesproken, zeg....

jipje | 01-04-16 | 19:13

Wie nu nog wil beweren dat Nederland geen bananenrepubliek is moet zich echt even laten nakijken.

vansuyle.com | 01-04-16 | 17:45

Trouwens, met dit stukje geeft Bart Nijman ( Van Rossem) aan geen hoge dunk te hebben van het IQ der stemmers dan wel reaguurders.

Bedankt Bart.

zeg maar jansen | 01-04-16 | 17:32

Ik reageer even zonder bovenliggende commentaren gezien te hebben......
Godverdomme wat een vuillakken zijn het toch dat zijn nou onze zakkenvullende linkse bloedzuigers, wat baal ik van die lui in den Haag zeg.
Ha gelukkig heb buiten mijn eigen stem ook nog twee volmachten, NEE, NEE en nog eens NEE.

Kuttenzoener | 01-04-16 | 17:31

"Ben je tegen, dan stem je voor. Ik leg het nog één keer uit.."

Uit de CDA landdag een paar jaar geleden.

zeg maar jansen | 01-04-16 | 17:30

Het doet zich aanzien als een oproep om volgend jaar maar meteen de Nederlandse politici die hiervoor verantwoordelijk te houden zijn te vervangen.

Takki Yah | 01-04-16 | 17:11

Alles maar dan ook alles (hoe klein ze het ook kunnen maken) wordt uit de kast getrokken om het tegenkamp (of zoals ik ze liever noem; de laatste vrijdenkers van nederland) te zien falen.

Maximus89 | 01-04-16 | 17:07

Met onduidelijke stembiljetten stemden tienduizenden Amerikanen uit Florida per abuis op Pat Buchannon. In plaats van Al Gore. Het resultaat was George W Bush als president die onder andere op de landkaart de verkeerde plek aanwees om de aanslagen van 11 september te vergelden n Irak en daarmee de weg vrij maakte voor de Islamitische Staat.

Feynman | 01-04-16 | 17:07

Smokescreen.

bft | 01-04-16 | 17:00

2016

Kan dat stemmen nou niet gewoon met mijn BSN en digedee.

Een stemsite is toch zo gebouwd door de roverheid,toch?

Gloeiende,gloeiende hoor ik net weer dat stemvoor spotje op de radio,die juffrouw met geile stem.

De Profundus | 01-04-16 | 16:37

We verwachten een lage opkomst, dus plaatsen we minder stemlokalen, waardoor de opkomst nog lager wordt, ook lichten we de burger onvolledig en onjuist voor en maken we de stembiljetten onduidelijk, want wij vinden democratie heel belangrijk.

henkdekanarie | 01-04-16 | 16:08

@ Watching the Wheels | 01-04-16 | 15:49

ja hoor, op gemeentelijk/provinciaal niveau.

Binnenbaan | 01-04-16 | 16:03

En dan vindt men het toch zó raar dat de burger het vertrouwen in de politiek verloren heeft....
.
Maar goed, bij de eerstvolgende reguliere verkiezingen gaat mijn stem naar Wilders. Niet omdat dat iets oplost, maar gewoon omdat het kan. Stemmen met de middelvinger, dus.
.
En op 6 april wordt door mij het witte stipje bij "Tegen" met chirurgische precisie rood gekleurd! Stelletje hufters daar in Den Haag.

Brou Is Back | 01-04-16 | 16:03

@Piet Karbiet | 01-04-16 | 10:06
Is er ooit wel eens een referendum gehouden, waarna ze de uitslag overnamen?

Watching the Wheels | 01-04-16 | 15:49

waarom kan ik niet gewoon een voor of tegen stem trekken net zoals in de winkel? Niks moeilijk aan dan.

prutserstentop | 01-04-16 | 15:26

Dit werkt enkel maar in ons voordeel. Ongeldige stemmen tellen nog steeds mee voor de opkomst, dus daar hoeven we niet bang voor te zijn. Het voordeel zit erin dat de meer intelligentere mensen - die dit dus wel goed in zullen vullen - ook minder snel in de propaganda van de overheid zullen trappen.

Oftewel, ik verwacht dat de ja-stemmers meer ongeldige stemmen gaan maken.

wandelende tak | 01-04-16 | 14:46

@daytripper | 01-04-16 | 09:57
Goed punt dat je wijst naar artikel 10
wetten.overheid.nl/BWBV0006389/2014-06...
van het associatieverdrag, dat gaat over de militaire paragraaf.
Gisteren zat MinBzk Bert Koernders bij Pauw. Toen hem werd gevraagd: "... en hoe zit dat met die militaire paragraaf ...." begon hij te stuntelen en uiteindelijk was zijn antwoord dat het helemaal niks voorstelt.
En toch lezen we in die paragraaf o.a.:

De partijen intensiveren de praktische samenwerking op het vlak van conflictpreventie en crisisbeheer, in het bijzonder met het oog op versterkte deelname van Oekraïne aan civiele en militaire operaties inzake crisisbeheer onder leiding van de EU en aan oefeningen en opleidingen, ook die in het kader van het gemeenschappelijk veiligheids- en defensiebeleid (GVDB).

Is er iets mis met mijn begrijpend lezen (of met dat van deze PvdA leugenaar)?

Frans Bierings | 01-04-16 | 14:36

Onwaar, want:

Wanneer is een stem geldig/ongeldig?
Geldige stem:
- Stembiljetten waarop één wit stipje voor een kandidaat geheel of gedeeltelijk is rood gemaakt (Als het duidelijk is dat er voor één kandidaat is gekozen, kunnen eventuele andere kleine rode puntjes over het hoofd worden gezien. Een half rood en half blauw stipje is eveneens geldig);
- Opmerkingen die op het stembiljet staan waarvan een stipje voor een kandidaat rood is gemaakt, maar waarbij de identiteit van de kiezer niet achterhaald kan worden;
- Een stembiljet waarop geen enkel stipje voor een kandidaat rood is gemaakt en waarop niet is geschreven of getekend (dit is een blanco stem).

Ongeldige stem:
- Opmerkingen die op het stembiljet staan waarvan een stipje voor een kandidaat rood is gemaakt, maar waarbij de identiteit van de kiezer achterhaald kan worden;
- Een stembiljet waarop geen enkel stipje voor een kandidaat rood is gemaakt en waarop is geschreven of getekend;
- Als de stem op een ander stembiljet is uitgebracht dan op het stembiljet voor de betreffende verkiezingen (geen wettelijk voorgeschreven model of voor een andere provincie).

Zie Kieswet art. N 7 en N 8.
Model J 16.

www.kiesraad.nl/faq/wanneer-een-stem-...

Marvin_NL | 01-04-16 | 14:32

Ik zou gaan stemmen en ik zou VOOR stemmen. Echter, met dit soort valsspelerij van de overheid stem ik in het geheel niet meer bij dit referendum.

flinkescheet | 01-04-16 | 14:31

Het voorbeeld dat ik gezien heb is gelijk aan bovenstaande foto.

spritzerkoning | 01-04-16 | 14:14

@spritzerkoning
Weet je ook of het stembiljet dat boven het artikel wordt getoond de originele is dat op 6 april zal worden gebruikt?

Onsjemeer | 01-04-16 | 14:03

Wat een smeerlappen land.

Raider Twix | 01-04-16 | 13:58

Blijft leuk 1 april.

Binnenbaan | 01-04-16 | 13:50

Zolang Jan Roos zijn naam niet op het stembiljet zet is zelfs zijn stem geldig.

spritzerkoning | 01-04-16 | 13:47

@ spritzerkoning | 01-04-16 | 13:37

Dus Jan Roos mag niet stemmen?

Binnenbaan | 01-04-16 | 13:44

Aperte onzin dit artikel. Ik ben voorzitter op een stembureau en heb de instructie gekregen dat ook een kruis door Tegen of voor geldig is. Alleen een stembiljet met daarop een naam van iemand die herleidbaar is naar een voor of tegen stem is ongeldig.

spritzerkoning | 01-04-16 | 13:37

wat is dit voor apeland?

Risingson | 01-04-16 | 13:32

@Le Roi | 01-04-16 | 09:08

Het kan nog veel erger! Nogal wat import snapt het niet maar kan bovendien na vele jaren nog steeds geen Nederlands lezen. En dat spul mag wel voor onze tweede kamer stemmen.

Maar ja die krijgen ook eerst een gedegen training hoe en welk vakje rood te maken.

Pieter V | 01-04-16 | 13:18

Wedden, dat er op 6 april alleen maar groene potloden op de stemlokalen te vinden zijn?

Tux1337 | 01-04-16 | 13:17

Op de website rvo.nl waarschuwde de Nederlandse overheid tot voor kort nog: “vooral als u in de agrarische sector of in de bouw onderneemt, is de kans aanmerkelijk dat een productiebedrijf of onderaannemer gebruik maakt van kinderarbeid.” In aanloop naar het referendum is deze waarschuwing van de overheidswebsite verwijderd.
Het zoveelste vuile, smerige spelletje wat er wordt gespeeld.

meneer Q | 01-04-16 | 13:09

Toch denk ik vaak "sneuer, doorzichtiger en incompetenter kunnen ze niet worden in Den Haag" en dan word je dus toch weer verrast..

slootschurftklootzak | 01-04-16 | 13:07

Met alle respect, maar als mensen het massaal niet voor elkaar krijgen zo'n simpele instructie te lezen moet je jezelf afvragen of we wel een democratie moeten hebben met z'n allen. Zet er dan maar lekker een dictator neer, dááág.

Draak uit Brabant | 01-04-16 | 13:01

Simpel.
Als Krassterk nog meer wil gaan verkiezingsfrauderen en daardoor de uitslag wordt beinvloed? Opstand.
10% van 450.000 moet toch haalbaar zijn op het Grote Plein van Politiek Wanbeheer, het binnenhof?

pennestront | 01-04-16 | 13:00

Ik mag hopen een 1 aprilgrap, anders is dit vanuit de overheid echt te triest voor woorden.

Morris | 01-04-16 | 13:00

Pff hoe is dit onduidelijk? Rood maken van een wit stipje. Je ziet duidelijk 2 stipjes waarvan je er dus eentje moet inkleuren. Als je alsnog dat rechthoekige vlak rood maakt ben je gewoon een flapdrol en zou je mening uberhaupt niet serieus genomen moeten worden.

segfault | 01-04-16 | 12:59

Ik vind dit miere(n)neukerij godverdomme...*knor out

Sarcastisch varken | 01-04-16 | 12:58

Dit is een heel geslaagd product. Hier zal vast een effect meting aan vooraf zijn gegaan.
10-20% extra voor schat ik zo in. :)

Ongeblustekalk | 01-04-16 | 12:53

@Dengdengblado | 01-04-16 | 11:34
Dat mogen nu juist wel. Daar zit 'm de crux.

Rest In Privacy | 01-04-16 | 12:29

Wat dacht men van de vraag en strekking op dit biljet?
Er is duidelijk een Ja/Nee campagne Niet een Voor/Tegen. En dan de grote rechthoekige vlakken.
Duidelijk een obstructie, een poging mensen zand in de ogen te strooien.
Men moet niet vergeten dat er echt veel simpele mensen zijn. Die misschien niet zo snel snappen wat er staat of gaande is. En letterlijk luisteren naar Ja/Nee en daarop naar de stembus gaan.
Ook al vinden sommigen hier dat als je het dan niet snapt je geen recht hebt om te stemmen. Dat is onzin. Ook mensen die niet zo snel zijn en misschien minder intelligent zijn hebben het recht hun stem te laten horen en uit te brengen.
Die mensen hebben vaak ook nog goed nagedacht over hun stem. En gaan dan dus ook op die vraag antwoord geven met Ja/Nee. En nu staat er Voor/Tegen. Misselijk.

ca12nag3 | 01-04-16 | 12:27

Bij een eerste blik op het biljet wordt de aandacht meteen getrokken door het woordje "Voor". Hoe komt dit? Omdat het oog zich automatisch richt op het centrum van de pagina, en in dit geval is dit het woord "Voor", geflankeerd door twee witte stippen. Dat die tweede stip bij "Tegen" hoort is pas een fractie van een seconde later duidelijk.

Het gaat er niet om dat je (inderdaad) achterlijk moet zijn om zo'n biljet verkeerd in te vullen. Belangrijk is het percentage twijfelaars, die zelfs in het stemhokje hun keuze nog niet gemaakt hebben. Psychologische beïnvloeding werkt bij deze groep heel sterk. En wie dat overdreven of vergezocht vindt, moet het buitenlandse stembiljet er eens naast leggen: een wereld van verschil.

Dit soort vuile spelletjes zullen geen werkelijk dramatische gevolgen hebben. Maar in het geval van een Bush/Gore Florida-scenario kunnen ze net de doorslag geven, en dat is wat het interessant maakt voor subtiele manipulators om dit te doen.

Leipniz | 01-04-16 | 12:24

DvB101 | 01-04-16 | 12:11

Omdat dat in 1918 praktisch was.
De vraag is meer waarom we uberhaubt nog met potlood stemmen.

Weird Guilders | 01-04-16 | 12:21

Maar waarom mogen de stemmers in den vreemde met bijna alle kleuren pennen stemmen en in de stemhokjes in NL alleen met rood?

DvB101 | 01-04-16 | 12:11

Gualtiero | 01-04-16 | 11:31
Je mag dan wel 18+ zijn, het blijft een eerste impuls die door het brein moet worden gecorrigeerd. Het kan zijn dat dit per ongeluk een slecht ontwerp is, maar het blijft een slecht ontwerp. En dat heeft altijd consequenties.
.
Ken je het boekje "Don't make me think" over usability? Of heb je bijvoorbeeld wel eens serieus met veelbezochte websites gewerkt? Dan weet je dat dit soort dingen gewoon invloed hebben. Dat een kleine UI verbetering massive invloed heeft op conversie geloven mensen ook vaak niet totdat ze de resultaten zien of een A/B test doen.
.
Denk je niet dat deze "interface" ook is getest? En is het niet verdacht dat dit veel beter kan, gezien fouten in het voordeel van de polletiek zijn?

Ramsesz | 01-04-16 | 12:11

Hou toch op.. als je niet in staat bent een stembiljet correct in te vullen terwijl de instructie er met lettergrootte 16 onder staat, dan ben je gewoon af.

Weird Guilders | 01-04-16 | 12:10

Laat me raden, de twee rondjes in het woord 'voor', zullen wel als geldig tellen.

M'n geduld met de hoop op een eerlijk proces in een eerlijke maatschappij begint een beetje op te raken.

Doper | 01-04-16 | 12:09

Je mag ook het hele blaadje vol tekenen, kleuren en/of schrijven. Zo lang dat niet te achterhalen wie de stemmer is (naam, telefoonnummer of iets dergelijks).

Er mag echter maar 1 rondje rood bevatten. Dus je mag in beide hokjes iets tekenen, alleen het rondje telt.

Nog iets op gestoken bij de infoavond van stembureauleden.

DvB101 | 01-04-16 | 12:09

Als je hier al door in de war raakt is je stem niets waard. Prima selectiemechanisme.

Binnenbaan | 01-04-16 | 12:08

Noodgreep.
Ik stel voor dat de geenpeil-vrijwilligers nog snel een (neutrale) poster maken om op te hangen bij de stembureaus.

Butchijo | 01-04-16 | 12:06

Noodgreep.
Ik stel voor dat de geenpeil-vrijwilligers nog snel een (neutrale) poster maken om op te hangen bij de stembureaus.

Butchijo | 01-04-16 | 12:06

Sommige reaguurders menen dat als je dit niet snapt dat je te dom bent om te stemmen.

Ik zou het graag omdraaien.

Ik vind dat een stembiljet zodanig logisch in elkaar moet zitten dat een peuter dit foutloos moet kunnen invullen.

Het kan toch niet de bedoeling zijn dat je eerst als een jurist het stembiljet moet bestuderen om op een correcte wijze je stem uit te brengen?

Het kan niet anders dan dat dit ontwerp willens en wetens zo is gemaakt om een hoop valse stemmen te creëren.

Dit zijn gewoon Noord-Koreaanse toestanden. Niets meer, niets minder.

En wat is een witte stip? Het bedoelde vakje of kan het ook de twee o'tjes zijn van voor? Of de witte stip in 'g' van tegen? En welke o of g kies je dan? Het eerste op het stembiljet of in het vakje?

Sterker nog, dit lijkt wel voor te worden voor juristen.
Op naar het Europese hof. Zal mij benieuwen hoe deze club erover denkt.

Schande, s c h a n d e en nog eens S C H A N D E !

ProAsfalt | 01-04-16 | 12:03

als je kunt poepen dan zou dit ook moeten lukken
Bert Konterman | 01-04-16 | 11:03

Er zijn nu eenmaal mensen die zelfs daarbij diep moeten nadenken hoe het ook alweer moest. Iedere keer weer. Enige kenmerken van heuristiek zijn daar echt heel ver te zoeken.

Die FAZ | 01-04-16 | 12:02

Ik denk dat die stomme JA kampers hier behoorlijk moeite mee gaan krijgen

Berthe | 01-04-16 | 12:02

ik zaln mijn loep meenemen.

jopie1 | 01-04-16 | 11:56

Er wordt een vuile oorlog tegen de Hollandse bevolking gespeeld. De verraders zullen ooit verantwoording moeten afleggen voor het dwarsbomen van de democratie.

Really? | 01-04-16 | 11:51

@tipo | 01-04-16 | 09:43
Blanco stemmers horen wél bij de opkomst:

*Opkomstbepaling*
Blanco stemmen en ongeldige stemmen worden wel meegenomen bij het bepalen van de opkomst: het aantal mensen dat naar het stembureau is gekomen om te stemmen. De stembureaus en hoofdstembureaus vermelden het aantal blanco stemmen, evenals het aantal ongeldige stemmen, afzonderlijk in het proces-verbaal van de zitting."
www.kiesraad.nl/artikel/tk-blancoonge...

Kieswet Artikel N 7.1:
"Blanco is de stem uitgebracht op een stembiljet dat door de kiezer is ingeleverd zonder dat hij geheel of gedeeltelijk een wit stipje in een stemvak rood heeft gemaakt en zonder dat hij anderszins op het stembiljet geschreven of getekend heeft."
wetten.overheid.nl/BWBR0004627/2016-01...

Mastermattie | 01-04-16 | 11:51

Mag geenpeil wel nieuwe flyers drukken met een duidelijke uitleg hoe het vakje in te vullen.

ProAsfalt | 01-04-16 | 11:50

@sinar2 | 01-04-16 | 11:27
Stand.nl

Dat verbaast mij niet. Die zijn behoorlijk Pro-EUSSR.

ProAsfalt | 01-04-16 | 11:49

één woord voor, met kans op wegjorissen: teringleiers!

ProAsfalt | 01-04-16 | 11:48

Jullie zijn nu zoute slakken op laag water aan het spijkeren Geenstijl. Als je deze instructie niet snapt ben je niet capabel om te stemmen. Overigens stem ik tegen!

Cor Zakov | 01-04-16 | 11:46

@PureYak | 01-04-16 | 10:43

Misschien was de stagiair verlegen om een klusje, krijg je vaker dit soort broddelwerk.

harry21 | 01-04-16 | 11:43

Mensen die te dom zijn om de instructies te snappen mogen ook niet stemmen.

Dengdengblado | 01-04-16 | 11:34

Ramsesz | 01-04-16 | 11:23
Misschien dat een kleuter de impuls heeft om vakjes in te kleuren, maar gelukkig geldt het stemrecht pas vanaf boven de 18. Als je 18 jaar of ouder bent hoor je niet impulsief vakjes in te gaan vullen tijdens het stemmen maar eerst de tekst te lezen, om vervolgens, zoals altijd, het bolletje in te kleuren (en niet het vakje met de naam).
.
Het ontwerp? Open voor de grap Microsoft Office: Word eens en begin te typen. Gaat de tekst nu van links naar rechts of van rechts naar links? Juist.

En tuurlijk is het "voor of tegen" en niet "tegen of voor", want dat is een gewoon beetje raar.
.
Mind tricks? Eerder spoken zien, zoals Sylvana Simons en Quincy Gario overal racisme in zien.

Gualtiero | 01-04-16 | 11:31

Op radio 1 bij stand.nl werd een tegenstemmer gewoon opgehangen toen hij opmerkte dat de publieke omroep zeer eenzijdig nieuws over het referendum brengt.

sinar2 | 01-04-16 | 11:27

Een groot rood kruis door tegen maakt toch duidelijk dat ik VOOR stem?
Kom op van Rossem, je hebt wel eens grotere problemen aan de orde gesteld. We vullen voor de Tweede Kamer ook wel eens een stemformulier in. Daar zijn de bolletjes net zo klein en lukt het de overgrote meerderheid van Nederland ook om een geldige stem uit te brengen.

Harry uit Rotterdam | 01-04-16 | 11:23

Het is een poging het onderbewuste te beïnvloeden. Psychologie is wetenschap. Je primaire, eerste impuls is om de vlakjes in te kleuren. Je logische verstand moet corrigeren. Dat gaat heel snel, maar dit zal zonder twijfel leiden tot ongeldige stemmen.
.
Vervolgens is het ontwerp - met het zwaartepunt linksboven en de tegenknop rechts - zo dat de "tegen" button er wat bij hangt. Intuītief vind je de voor knop daardoor aantrekkelijker.
.
Het zijn eenvoudige mind tricks.

Ramsesz | 01-04-16 | 11:23

Ik wist dat de democratie alleen op papier bestaat in Nederland maar ben toch verbaasd dat de overheid daar zo overduidelijk voor uitkomt.

sinar2 | 01-04-16 | 11:21

Nou, het staat er natuurlijk wel op, hoe het "moet". Dus inderdaad, verkapte IQ-test.

Maar... je zou je toch ook kunnen afvragen of het niet allemaal wat DUIDELIJKER had gekund. Waar zijn die rechtpraters-wat-krom-is, pardon, "communicatie-adviseurs" dàn voor?

Oh. Wacht.

EefjeWentelteefje | 01-04-16 | 11:16

Donkersloot | 01-04-16 | 10:19

Ha, ha Donkersloot is een miep, hou van mensen die zichelf op waarde kunnen inschatten.

stroopa | 01-04-16 | 11:03

als je kunt poepen dan zou dit ook moeten lukken

Bert Konterman | 01-04-16 | 11:03

Haha, wat een apenland. Eigen schuld enzo

Henk de Vries2074 | 01-04-16 | 10:57

PureYak | 01-04-16 | 10:43
Zo'n klein intelligentietestje zouden ze altijd moeten toepassen. Ik vind het goed bedacht.

FlitsPool | 01-04-16 | 10:57

Vlakte moet vlakje zijn.

Rest In Privacy | 01-04-16 | 10:57

@frenkievee | 01-04-16 | 10:50
Dat is het koningshuis ook, maar toch fijn dat we het hebben. 40 miljoen is onnodig veel (4 euro per stemgerechtigde, terwijl de stemhokjes worden weggehaald), maar dat ligt niet aan de initiatiefnemers.
Verder vloeit een deel van dat geld gewoon weer de overheidskassa in via BTW op toiletrollen en stroopwafels, foldertjes, de gedrukte stemkaart, de postzegel van Willy etc. Dus iedereen die beweert dat het 40 miljoen KOST is aan het stemming kweken. Er hebben mensen werk door en het levert belastinginkomsten op, dus het kost misschien 1 euro per stemgerechtigde. Geven ze die een keer niet aan de banken, maar brengen ze hem via het volk in omloop. Erg hoor!

Watching the Wheels | 01-04-16 | 10:56

Iedere formulierenspecialist en taalkundige, en die bestaan, kan dit beter. Het is zeker geen onduidelijk formulier maar er valt het nodige te verbeteren qua duidelijkheid en woordkeuze.
Staan op de achterzijde van het formulier wellicht de inkleurvoorwaarden vermeld?
Zoals bijvoorbeeld het al dan niet buiten de stip mogen kleuren, bij eventueel toegevoegde geschreven teksten op het biljet het biljet dan ongeldig is, het hele ronde vlakte 'vol' ingekleurd dient te zijn en bij gebruik van een ander potlood dan het door de gemeente beschikbaar gestelde potlood het biljet ongeldig is? Je weet maar nooit.

Rest In Privacy | 01-04-16 | 10:55

Hebben jullie dan vergrootglazen in de stemhokken?

stroopa | 01-04-16 | 10:55

Net op Radio-1: "is het referendum nu niet een uit de hand gelopen hele dure pubergrap??"
En dat werd dus door de geïnterviewde volmondig beaamd....
frenkievee | 01-04-16 | 10:50
Helaas uit nood geboren. Jammer genoeg over de Oekraïne, was het maar over Turkije gegaan,dan was het toch iets anders gelopen. Mee treurt niet, er zijn meer referenda in Europa.

hurenisvoorpaupers | 01-04-16 | 10:55

Komt goed alle reaguurders weten het nu.

watissur | 01-04-16 | 10:53

@Donkersloot | 01-04-16 | 10:19
Ga je voor of tegen stemmen :)? Weet niet geen mening?

Watching the Wheels | 01-04-16 | 10:51

Net op Radio-1: "is het referendum nu niet een uit de hand gelopen hele dure pubergrap??"
En dat werd dus door de geïnterviewde volmondig beaamd....

frenkievee | 01-04-16 | 10:50

De poeha.

Neut | 01-04-16 | 10:47

@harpagornis | 01-04-16 | 10:21
Wat is dat nou voor onzin, mogen we niet tegen die defensiesamenwerking zijn? Mag alleen Oekraïne daar iets van vinden? En die netto betalingen die kant op, die in de zakken van die kipminister terecht komen, ook maar alleen aan Oekraïne vragen? Gaat dat thuis bij jullie ook zo? Dat je vrouw je portemonnee aan de buurman geeft voor bewezen diensten, dat je tegenstribbelt en dat een vriend van de buurman dan komt beweren dat je daar niks van mag vinden. Zoiets?

Watching the Wheels | 01-04-16 | 10:47

Dit - geloof - je - niet. Ik ben zelf interaction designer. Ik ben het hartgrondig eens dat hier opzet in het spel is. Ieder ontwerp leg je voor aan collega's, opdrachtgevers en testgroepen. Het is onmogelijk dit ontwerp met vlag en wimpel door de testfase is heen gekomen, tenzij het uitgangspunt was: Maak het formulier zo onduidelijk mogelijk.

PureYak | 01-04-16 | 10:43

@hurenisvoorpaupers | 01-04-16 | 10:35
Ook een trol of Stef Blok zelf? Papa! Huren is voor paupers en dan suggereren dat je de hele dag op blote voeten gras rookt? Neem je moeder in de mailing ;).

Watching the Wheels | 01-04-16 | 10:41

@harpagornis & @Donkersloot
Goed om te zien dat er nog mensen zijn die niet meedoen aan deze poepgooiwedstrijd!

Gualtiero | 01-04-16 | 10:41

Niet nu gaan 1 april fucken met het referendum GS! Daar komen problemen van

Pat1982 | 01-04-16 | 10:40

Jezus ben al stoned en dronken, het zou zo maar ja of ongeldig kunnen worden. Moet ik godverdomme 6 april nou echt broodnuchter naar de stembus?

hurenisvoorpaupers | 01-04-16 | 10:35

@Donkersloot
Volkomen mee eens.

harpagornis | 01-04-16 | 10:34

@harpagornis 10:21
U bent ook voor gedwongen huwelijken begrijp ik?

tipo | 01-04-16 | 10:24

Net alsof het democratisch is dat Nederland over het lot van Oekraïne zou mogen beschikken. Niet stemmen mensen!

harpagornis | 01-04-16 | 10:21

Nog even azijnzeiken: het is geen bolletje maar een rondje (want 2D) en een vierkant is een rechthoek maar niet perse andersom. Een stipje is het al helemaal niet.

Karelklep | 01-04-16 | 10:20

Is het een idee dat Geenstijl zichzelf gedurende de komende week omdoopt tot GeenPeil? Dit wordt per dag meer een propagandakanaal voor die enorme flauwekul!
Ik ben hier na 6 april weer terug en hoop dat de opkomstdrempel niet gehaald wordt en dat ik hier kan miepen over het verspillen van onze belastingcenten aan deze ongein.

Donkersloot | 01-04-16 | 10:19

@harpagornis 10:14
Ja, want u betaalt liever de belasting van Oekrainse miljardairs.

tipo | 01-04-16 | 10:19

Zo die tekst is smerig van twitter.com/wilmerheck geen wonder dat hij zijn LinkedIn afgeschermd heeft voor publiek. Wedden dat hij banden met het Ja-kamp heeft die "onafhankelijk" journalist die door iedereen wordt gekopieerd. Goed opgezet stuk met nog wat geneuzel over 175 stembiljetten in het buitenland om het een quasi evenwichtig sausje te geven. Maar toch ronduit vals om te schrijven: "zegt Pepijn van Houwelingen, die in overheidsdienst werkt". De journalist is subtiel aan de pootjes van de initiatiefnemer aan het zagen, want impliciet zegt hij natuurlijk dat het een schande is dat iemand in overheidsdienst het in zijn hoofd haalt om niet loyaal te zijn aan zijn broodheer www.nrc.nl/next/2016/03/31/oekraine-ka... Wat een eng land is dit geworden in die EU! F*ck the EU!

Watching the Wheels | 01-04-16 | 10:18

En blanco stemmen? (niet dat ik dat ga doen btw)

Korst Grugmokker | 01-04-16 | 10:18

Als je dit stembiljet niet kan invullen, verdien je het ook niet om stemrecht te hebben, laat staan dat je in staat bent om over iets complex als dit verdrag te oordelen. Ik snap niet zo wat het probleem is.

rekennietmachine | 01-04-16 | 10:17

@Ronman2k 09:53
Het Burgercomitee heeft altijd aangegeven wat hun motieven zijn. Het al dan niet redden van Oekraine zat daar in ieder geval nooit bij. Daar zijn zij altijd open en eerlijk in geweest. Dat dit nu als "ontmaskering" wordt geframed is campagnetactiek.

tipo | 01-04-16 | 10:17

Wat is nu he probleem?
Blanco stemmen en ongeldige stemmen worden wel meegenomen bij het bepalen van de opkomst. En aangezien tegen stemmers slimmer zijn dan voor stemmers, komt het helemaal goed.

Rest In Privacy | 01-04-16 | 10:17

Sowieso zou niemand op dit 40 miljoen kostende monster van referendum moeten stemmen. Ik hoop dat de opkomst drempel niet wordt gehaald.

harpagornis | 01-04-16 | 10:14

Van het weekeind maar eens een WOB-verzoekje versturen naar ome Roon. Ik ben wel benieuwd wie goedkeuring heeft verleend aan dit ontwerp, welke ontwerpen zijn afgewezen en waarom.

Koning Willy | 01-04-16 | 10:12

@Ronman2k | 01-04-16 | 09:53
NRC begon en de rest papegaaide www.nrc.nl/next/2016/03/31/bedenkers-r...
.
NRC moet ik altijd denken aan die Bilderbergclub. Al die kranten zijn toch in handen van een klein Belgisch clubje dat het nieuws "de goede kant" op stuurt?

Watching the Wheels | 01-04-16 | 10:11

Hoe komt iemand uberhaupt nu al aan een stembiljet?? En heeft iemand gecheckt of dit inderdaad het stembiljet is dat woensdag gebruikt zal worden? Of zou het misschien met de datum van vandaag te maken kunnen hebben?

Onsjemeer | 01-04-16 | 10:10

@Ronman2k | 01-04-16 | 09:53
Was het originele bericht niet van Trouw? En was het niet opvallend dat het geschreven is door "redactie"? De andere kranten (NRC eigendom van een of andere Bilderbergclub?) papegaaiden het toen alleen na of ... www.trouw.nl/tr/nl/4500/Politiek/artic... ?

Watching the Wheels | 01-04-16 | 10:09

Design is ruq, maar als je hier een ongeldige stem mee weet uit te brengen doe je gewoon niet meer mee.

Driewerf Hoezee | 01-04-16 | 10:08

@inferno 10:03
Juist niet. Mensen die nog het verschil tussen een vakje en een stipje kennen, kennen de Nederlandse taal ten minste.

De Kiesraad spreekt op haar website over een vakje. Het stembiljet over een wit stipje. De letterlijken raken daarvan in de war.

tipo | 01-04-16 | 10:08

Waar is trouwens het 'neutraal' vakje?

His Lordship | 01-04-16 | 10:07

Stemformulier voor Nederlanders woonachtig in het buitenland: www.geenstijl.nl/mt/archieven/2016/02/... (toch een stuk duidelijker, een grotere stip en kleiner kader voor/tegen)

Xirdalan | 01-04-16 | 10:07

Neen het kleine vierkantje en niet het grote rechthoekje of zien we dat verkeerd?

tegenalles | 01-04-16 | 10:06

@Watching the Wheels | 01-04-16 | 09:55
Zekers. Hoe kwam het referendum in 2006 dan tot stand?
Dit is trouwens mijn 4e referendum; heb ook ooit mogen stemmen over de aanleg van IJburg en de Noord-Zuid lijn (beide nog niet klaar). www.volkskrant.nl/buitenland/referendu...

Piet Karbiet | 01-04-16 | 10:06

Maar dat staat er niet. Het stembiljet suggereert dat blanco stemmen hetzelfde is als niet stemmen, en zeker bij een referendum is dat niet zo, want het opkomstpercentage is van belang.
tipo | 01-04-16 | 09:58
.
In feite klopt het wel. Als je blanco stemt heb je niet gestemd want geen vakje rood gekleurd. Maar je stempas is meegeteld voor de opkomst.
.
Niet gaan stemmen is iets anders dan niet stemmen door geen vakje te kleuren.

Lupuslupus | 01-04-16 | 10:05

@LupusLupus 10:01
Erg goed punt van Tipo en u. Daar zou t over moeten gaan ipv rondjes en rechthoekjes.

Wel een vraagje: hoe weet u dat bij dit referendum een (opzettelijk) verkeerd i gevuld stembiljet wel wordt meegerekend bij de opkomst? Ik kan er nl zelf niets over vinden op inet.

RoBD=Skullfucker | 01-04-16 | 10:05

Verschrikkelijk! Mijn oma zou maar al te graag haar stem uitbrengen maar met Parkinson wordt het inkleuren van zo'n klein bolletje wel erg lastig!

sophia noa | 01-04-16 | 10:05

Als je dit niet snapt is het maar beter dat je stem ongeldig is. Dit is spijkers op laag water zoeken GeenStijl...

inferno | 01-04-16 | 10:03

Het is niet het allerbeste design, maar zo slecht is het ook niet. Voldoende duidelijk wat de bedoeling is. Spijkers en laag water.

Stormageddon | 01-04-16 | 10:03

Ik woon in het buitenland en heb al per post gestemd. Het stemformulier voor Nederlanders woonachtig in het buitenland zag er anders uit.

Xirdalan | 01-04-16 | 10:02

@Ronman2k | 01-04-16 | 09:53
Maar het probleem is dat je dat niet van jezelf weet als je dat bent.

Watching the Wheels | 01-04-16 | 10:02

Het is altijd zo dat het witte bolletje ingekleurd moet worden, meneer Van Rossem... Of kleur jij normaal gesproken altijd het hele vakje in? Wat een eindeloos gezeik weer. Het staat er zelfs nadrukkelijk vermeld hoe het moet! Als je het dan nóg fout doet ben je je stemrecht onwaardig.

Gualtiero | 01-04-16 | 10:02

Tja, Oekraine moet bewapend worden met westers materieel.
Anders kunnen we ze natuurlijk door dat russische spul wat ze nu hebben niet uit elkaar houden.

B.Lazerd | 01-04-16 | 10:02

Ik hoop op 1-4. Maar indien niet:

Als rabiaat tegenstander van de huidige EU en al helemaal van t associatieverdrag, deze verontwaardiging deel ik toch niet.

Als GS/GP echt denkt dat de nee-stemmers te dom zijn om dit te begrijpen vind ik dat vrij beledigend en aanmatigend.

Sterker nog, dit is de 1e x dat ik t gênant vind dat ik tot de door GS/GP groep behoor die dit rondje in een rechthoekje als een hindernis ziet.

RoBD=Skullfucker | 01-04-16 | 10:01

@poepkop | 01-04-16 | 10:00
Nu Pas?

Rest In Privacy | 01-04-16 | 10:01

En wat doe je als je 2 witte stipjes rood kleurt? Ik weet het niet.

L
tipo | 01-04-16 | 09:52
.
Als je 2 stipjes rood kleurt is je stem ongeldig maar telt WEL mee voor de opkomst.

Lupuslupus | 01-04-16 | 10:01

@Piet Karbiet | 01-04-16 | 09:53
Zie je ineens een wit lachend puntje Rutte op de muur, blijkt het zwarte stippie het houten puntje van zijn neus. Ze zijn er toe in staat.

Watching the Wheels | 01-04-16 | 10:01

Ons land en de wereld worden beheerst door de duistere krachten.Zij hebben de macht dankzij hun dubbele tong, koude wapens, vals bezit en genetisch gemanipuleer.

ecologiste | 01-04-16 | 10:00

@Watching the Wheels | 01-04-16 | 09:56
Sh*t

Rest In Privacy | 01-04-16 | 10:00

Als de helft van de stemmen ongeldig zal zijn dan ga ik toch twijfelen aan mijn mede-nederlanders over hun verstandelijk vermogen hoor....

poepkop | 01-04-16 | 10:00

Sorry maar dit is toch wel een beetje spijkers op laag water zoeken, alleen een volledige idioot zou het hele vakje kleuren.

Borakh | 01-04-16 | 09:58

@Lupuslupus 09:50
De laatste zin op het stembiljet had moeten zijn:
"U stemt voor of tegen als u 1 wit stipje rood kleurt. U stemt blanco als u geen enkel stipje rood kleurt. U stemt ongeldig als u beide witte stipjes rood kleurt. Alle ingeleverde stembiljetten tellen mee voor het opkomstpercentage."

Maar dat staat er niet. Het stembiljet suggereert dat blanco stemmen hetzelfde is als niet stemmen, en zeker bij een referendum is dat niet zo, want het opkomstpercentage is van belang.

tipo | 01-04-16 | 09:58

Het is de militaire paragraaf menschen!! artikel 10!! Wordt nog veel te weinig op gehamerd.
Uiteraard systematisch en categorisch verzwegen door Nieuwsuur en co. Ook gisteravond weer.
wetten.overheid.nl/BWBV0006389/2014-06...

daytripper | 01-04-16 | 09:57

@McMarx | 01-04-16 | 09:55
Nee, zie URL.

Watching the Wheels | 01-04-16 | 09:56

@Piet Karbiet | 01-04-16 | 09:50
Ja vind ik ook, die vorige was duidelijker en ze hoefden het alleen maar hetzelfde te maken, dus logisch dat ze dat niet gedaan hebben. Dat 1e slaat volgens mij op het 1e afgedwongen referendum als onderdeel van die nieuwe wet (bij 300.000 handtekeningen).

Watching the Wheels | 01-04-16 | 09:55

Haha gefopt! 1 April.

Rest In Privacy | 01-04-16 | 09:55

Ik had al een 'Like'-stempel gekocht. Dat mag dus niet begrijp ik?

mr. coffee | 01-04-16 | 09:54

Zoals gelukkig al meer reaguurders hebben geschreven, moet je wel echt een debiel zijn als je dit niet snapt.

Wat was dat trouwens voor raar interview in NRC met dat Burgercomité EU, hebben ze bewust een bom willen leggen onder Geenpeil?

Ronman2k | 01-04-16 | 09:53

Bij het derde referendum moet je eerst heel lang strak naar een zwart stipje staren en dan naar een muur kijken en het verschijnende witte stipje inkleuren. www.ufomeldpunt.nl/assets/uploads/ufo-...

Piet Karbiet | 01-04-16 | 09:53

@@Lupuslupus 09:38
Wacht even:
"Kiezers kunnen bij een raadgevend referendum voor, tegen óf blanco stemmen. Iemand stemt blanco als hij geen vakje van het stembiljet inkleurt. Blanco stemmen worden meegenomen bij het bepalen van de opkomst, en dus ook voor het bepalen of de opkomstdrempel van 30% is gehaald."
www.kiesraad.nl/artikel/rr-blancoonge...

Dat komt niet niet overeen met de zin op het stembiljet: "u stemt door het rood maken van 1 wit stipje."

Want u stemt ook, door geen enkel stipje rood te kleuren.

Die laatste zin op het stembiljet wekt de suggestie, dat je alleen stemt en meetelt voor het opkomstpercentage, als 1 wit stipje rood kleurt. Terwijl je dus ook stemt als je 0 witte stipjes rood kleurt.

En wat doe je als je 2 witte stipjes rood kleurt? Ik weet het niet.

Let er ook op, dat op de website van de Kiesraad over "een vakje" gesproken wordt, terwijl op het stembiljet over een wit stipje gesproken wordt.

Enkele mensen op de 100 stemmers gaan hierdoor de mist in en dat kan van belang zijn als het opkomstpercentage maar net of net niet gehaald wordt, waar het nu naar uitziet.

tipo | 01-04-16 | 09:52

Dit is wel gewoon azijnzeiken Van Rossem. Het is geen kleurplaat, welke idioot gaat dat hele vak in zitten kleuren? De instructie staat er duidelijk. Als je dit alsnog verkloot verdien je het niet eens om je stem te laten horen.

Korporaal Banaal | 01-04-16 | 09:05

Laat me raden, u bent voor het verdrag?

Nuchternederland | 01-04-16 | 09:52

Blanco-stemmers horen niet bij het opkomst percentage. Dat klopt niet.

Ik kan me namelijk goed voorstellen, dat nadat je je goed geinformeerd hebt, je de voordelen en de nadelen even groot vindt en je dus 'ik ben niet voor of tegen het verdrag' wilt stemmen, maar wel wilt dat de Nederlandse bevolking een geldig advies aan de regering meegeeft. Die mogelijkheid wordt hier onmogelijk gemaakt,
tipo | 01-04-16 | 09:43
.
Blanco stemmers worden WEL meegeteld bij het opkomst percentage. Net zoals ongeldige stemmen die b.v. 2 vakjes hebben gekleurd.
.
Zodra iemand zijn stempas heeft afgegeven en daarvoor in de plaats een stembiljet krijgt, telt de *stempas* mee voor de opkomst. Dan maakt het voor de OPKOMST helemaal niet uit of men voor of tegen heeft gestemd.
.
Het aantal stempassen wordt geteld net zoals het aantal stembiljetten en deze getallen MOETEN hetzelfde zijn.

Lupuslupus | 01-04-16 | 09:50

Waar doet me dit aan denken? "Bist Du mit der am 13. März 1938 vollzogenen Wiedervereinigung Oesterreichs mit dem Deutschen Reich einverstanden und stimmst Du für die Liste unseres Führers Adolf Hitler?" JA

lulleficatie | 01-04-16 | 09:50

@Watching the Wheels | 01-04-16 | 09:44
.
Het was wel simpel en er staat alleen referendum.
Deze keer is het dus eigenlijk het tweede.

Piet Karbiet | 01-04-16 | 09:50

Ik zie geen wit stipje. Wel een klein zwart vakje met een wit rondje erin

Karelklep | 01-04-16 | 09:49

' De VVD sluit zich aan bij het voorstel van de PvdA om na 25 jaar te beoordelen of levenslang gestraften gratie kunnen krijgen. Ook de liberalen vinden de huidige regelgeving rondom de levenslange gevangenisstraf niet langer houdbaar '
-
vast ook weer een 1 april grap .. terroristen die 100 mensen opblazen moet je wel 'toekomst perspectief bieden toch.. VVD ? man man ..

(c)ZWITSUL | 01-04-16 | 09:48

Mooie ruil; poldermodel weg, Oekraine erbij.

B.Lazerd | 01-04-16 | 09:47

Dit bewijst nog eens dat deze regering gewoon bedriegers zijn hopen dat je een foutje maakt

gerrit5042 | 01-04-16 | 09:45

Weet je beste mensen, hetgeen mij uit dit referendum meest is bijgebleven is hoe failliet ons systeem is. Het gekonkel en vuil spel wat overheid en politiek speelt om dit referendum te frustreren, te verstoren kent geen grenzen. Het restje vertrouwen wat ik had in onze parlementaire democratie is zo goed als door het putje! Bah!

iustus | 01-04-16 | 09:45

Als je dit niet snapt zou je stem ook gewoon niet geldig moeten zijn.

McNulty | 01-04-16 | 09:45

@Piet Karbiet | 01-04-16 | 09:38
Dat was ook niet echt eerlijk met zag rondje van Tegen in het midden van het vel papier.

Watching the Wheels | 01-04-16 | 09:44

@Lupuslupus 09:38
Nee, u stemt door het rood maken van 1 wit stipje. Je kan dus niet blanco stemmen. Want dan stem je niet. Blanco-stemmers horen niet bij het opkomst percentage. Dat klopt niet.

Ik kan me namelijk goed voorstellen, dat nadat je je goed geinformeerd hebt, je de voordelen en de nadelen even groot vindt en je dus 'ik ben niet voor of tegen het verdrag' wilt stemmen, maar wel wilt dat de Nederlandse bevolking een geldig advies aan de regering meegeeft. Die mogelijkheid wordt hier onmogelijk gemaakt,

tipo | 01-04-16 | 09:43

@Watching the Wheels | 01-04-16 | 09:40 alleen het witte stipje! ik herhaal,alleen het witte stipje!

Rest In Privacy | 01-04-16 | 09:43

Piet Karbiet | 01-04-16 | 09:38
Dank je Piet. Inderdaad duidelijker. Misschien hebben ze er van 'geleerd' :(

Vega Mindy | 01-04-16 | 09:42

Niks aan de hand. Het is net als bij andere verkiezingen. Dan kleur je ook het rondje en niet het hele vaak met de naam. Klaarblijkelijk heeft men de kiezer niet zo hoog zitten of moet er beslist iedere dag een complotzeurstukje over het referendum gemaakt worden.

DreHa | 01-04-16 | 09:42

Zeg Van Rossem, het is hier momenteel laag water. Wij kunnen nog wel wat hulp gebruiken bij het zoeken naar spijkers. Zo te zien ben jij een specialist op dat gebied.

1sokkie | 01-04-16 | 09:42

@wiedergutmachsnikkel | 01-04-16 | 09:35
Voordat we leerden kleuren ben ik eraf getrapt.

Watching the Wheels | 01-04-16 | 09:40

Haha mooi hoe mensen hierop happen!

Ik hoorde net een spotje op de radio en dat is helaas geen 1 april grap.

Er is een website in het leven geroepen met de naam www.referendum-commissie.nl . Het is goed dat er o.a. via radio aandacht hieraan wordt gegeven, maar ik vrees dat er veel mensen zullen zijn die meer informatie willen over het onderwerp voordat ze gaan stemmen maar deze website naam veel te lastig vinden. Te lang, te moeilijk, dat is niet echt bevorderlijk wanneer je Nederland wilt informeren over het referendum.

NoNoVio | 01-04-16 | 09:40

Misschien moet je in een kort geding afdwingen om duidelijke formulieren te verstrekken.

ad melkert | 01-04-16 | 09:39

Zieke regering hebben we. Als democratie niet werkt, dan moet het maar anders!

Mr_Pikibelly | 01-04-16 | 09:39

Waarom kun je niet Blanco stemmen? Dat vind ik nog een veel grotere fout!
NewJoke79 | 01-04-16 | 09:27
.
U stemt blanco door géén rondje te kleuren!

Lupuslupus | 01-04-16 | 09:38

@Van Duyvenbode | 01-04-16 | 09:20
@McMarx | 01-04-16 | 09:30
Heel subtiel, viel mij ook op @WtW | 01-04-16 | 09:02
Ze hadden misschien beter die rondjes in het midden boven het woord kunnen printen. Het zal bij nader inzien verder niet zoveel uitmaken.

Watching the Wheels | 01-04-16 | 09:37

haha, 1 april, formulier hierboven spreekt van "associatieovereenkomst", terwijl de officiële vraag spreekt van "associatieverdrag".

louis6227 | 01-04-16 | 09:37

Kan iemand het stembiljet van het vorige EU-referendum opduikelen? Zeer benieuwd of dat wèl een normaal ontwerp was.

Vega Mindy | 01-04-16 | 09:36

"Neutraal" stem je door geen enkel hokje in te kleuren maar gewoon een "blanco" biljet in de stembus te doen. Dat is altijd al zo geweest.

Mastermattie | 01-04-16 | 09:17

Vroeger kon men idd blanco kiezen totdat er een partij opgericht werd me de naam " Blanco" . Geen vakje inkleuren geeft de mogelijkheid tot fraude. Ongeldig maken Door meerdere vakjes inkleuren geeft de indruk van domme stemmer.

am*dam | 01-04-16 | 09:35

Iedereen heeft toch wel zijn kleuterschool afgemaakt mag ik hopen.

Rest In Privacy | 01-04-16 | 09:35

Schoften zijn het, gewoon schoften!

taxhond | 01-04-16 | 09:34

Als je al te dom bent om dat te snappen, dan hoeven we je mening over ingewikkeldere zaken ook niet serieus te nemen natuurlijk. Dit is een voorloper op het iq-testje die in de toekomst gaat worden toegevoegd aan stembiljetten, om te voorkomen dat we onderontwikkelde tokkies de democratie kapen. Of dat shocklogs een referendumwet misbruiken voor hun eigen publiciteitsstunt en het intellectueel wat meer uitgedaagde deel van hur reaguurders voor het karretje wensen te spannen.
Mensen, de initiatiefnemer van het referendum, ene Arjan van Dixhoorn, heeft in het NRC verklaard dat het niet gaat over de Oekraïne,(http://nos.nl/artikel/2096268-initiatiefnemers-referendum-oekraine-kan-ons-niets-schelen.html) dus Rutte hoeft geen enkele moeite te doen om de uitslag naast zich neer te leggen mocht het op een NEE uitlopen. Hij hoeft alleen de krant er bij te pakken en te zeggen: "zie, mevrouw de voorzitter, het hele referendum ging helemaal niet over Oekraïne, het besluit dat wij hebben genomen gaat wél over de Oekraïne dus het referendum is waardeloos, en de uitslag is niets waard".
Dus, verstandige mensen, laat je niet misbruiken in deze democratische farce, laat merken dat je de democratie écht serieus neem, en blijf thuis!

GifKikkert | 01-04-16 | 09:32

wimpies | 01-04-16 | 09:22
Dat heeft geen zin omdat het aantal stembiljetten overeen moet komen met ingeleverde stempassen, is dat niet het geval dan komt er een hertelling, als het dan nog steeds niet klopt moet er volgens mij opnieuw gestemd worden in dat stembureau.

Mastermattie | 01-04-16 | 09:32

Toch gok ik op minimaal 25% ongeldige stemmen. De meeste voorzitters van de stemburos zijn CDA/PvdA/VVD-leden. Die ongeldig verklaarde biljetten tellen wel mee voor het opkomstpercentage. Dat dan weer wel.

Piet Karbiet | 01-04-16 | 09:32

GS en GP: Niets let jullie nu om het NEE rondje in het NEE vakje rood te kleuren en dat als banner te gebruiken. Zó moet u stemmen! Toch?

langzullenweleven | 01-04-16 | 09:31

Dit is een slechte grap. Zal niet de enige vandaag zijn.

balustrade | 01-04-16 | 09:31

Dit is sowieso een poging tot beinvloeding maarrrr iedereen die ik ken zegt al tegen t gaan stemmen. Dit werkt alleen als mensen in het stemhokje nog moeten kiezen.

In nederland lopen zo'n. 2 miljoen mensen rond met een iq rond de 80. De reaguurders hier zouden zich dat ook eens moeten beseffen. De hbo'ers en universitair geschoolden zijn echt maar een kleine groep in dit land.

Mesmer | 01-04-16 | 09:30

@Van Duyvenbode | 01-04-16 | 09:20
Daardoor trekt je blik automatisch meer naar links. Beeldtaalpsychologie.

Rest In Privacy | 01-04-16 | 09:30

@de Voorzittert | 01-04-16 | 09:24
Gerommel in de marge. Tja, das een beetje waar.
Ik zou alleen balen als de opkomst 29% is en dat als er maar een paar volmachten gebruikt zouden zijn de drempel gehaald was.
'T Kan geen kwaad toch?

Rest In Privacy | 01-04-16 | 09:29

Hoe zag het eussr grondwet referendum biljet er dan uit?

rode peper | 01-04-16 | 09:29

Als je het niet voor elkaar krijgt om dit stembiljet correct in te vullen, moet je je toch sterk afvragen of zo iemand überhaupt wel iets te zeggen moet hebben over onderwerpen als deze.

Hendrikus van Amstel | 01-04-16 | 09:28

Kom op, iedereen heeft 15 seconden voor het uitbrengen van de stem. Dat is kiezen tussen 2 woorden en dan het goede billetje kleuren.
Ze hadden beter een "online formulier" kunne uitprinten.

O Voor
O Tegen

kleur in wat niet van toepassing is :p

boerk | 01-04-16 | 09:28

Andiamo | 01-04-16 | 09:19
Als je al een stembiljet thuisgestuurd krijgt, is dat een voorbeeldbiljet. Het echte stembiljet krijg je bij het stembureau als je jouw stempas inlevert.

Mastermattie | 01-04-16 | 09:28

meneer Q | 01-04-16 | 09:21
en plofkippen.

ganzo | 01-04-16 | 09:28

@Teen | 01-04-16 | 09:15
Als kleuter leert je eerst rondjes te tekenen. Later pas andere vormen.

Rest In Privacy | 01-04-16 | 09:27

Waarom kun je niet Blanco stemmen? Dat vind ik nog een veel grotere fout!

NewJoke79 | 01-04-16 | 09:27

Je kunt overal kanttekeningen bij gaan plaatsen, maar als je de regeltjes voor het uitbrengen van een stem zoals op het stembiljet staat aangegeven niet kunt begrijpen, tjah, dan doe je gewoon niet meer mee!

Tubantia83 | 01-04-16 | 09:26

Volgens mij mag je het hele formulier rood krijten, als er maar één stipje rood is, en het andere stipje wit blijft.

En ach, als dit formulier daadwerkelijk echt is, thuis 10 keer uitprinten en het "Tegen"-stipje van tevoren inkleuren, en vervolgens naast het echte formulier in de stembus duwen.

Jos Tiebent | 01-04-16 | 09:26

De staat van de natie is abominabel, het verval heeft ingezet en ik waardeer de inzet van GeenPeil dit te keren! Nobel en zwaar.

Heisessie | 01-04-16 | 09:25

Als dit geen 1 aprilgrap is, is het idioot, Instructie hoort erboven te staan, niet eronder.

louis6227 | 01-04-16 | 09:25

@aight.. | 01-04-16 | 09:14
Zo is het!

Rest In Privacy | 01-04-16 | 09:25

Knap staaltje psychologie.. Wat valt er direct op? Rechtsboven "1e", Daarna onbewust "1e 2016".

Rara waar wil je brein naar toe

Freshice | 01-04-16 | 09:24

@ganzo | 01-04-16 | 09:18
Dat 1e zal wel slaan op het feit fat het de eerste volksraadpleging sinds het invoeren van de wet daarop.
Kan niet wachten op de 2e,3e,4e etc.

Rest In Privacy | 01-04-16 | 09:24

@Raad_maar_raak! | 01-04-16 | 09:14
de Voorzittert bezit ook al een stapeltje volmachten. Grote probleem is alleen dat dit slechts gerommel in de marge is. Het complete kijkerspubliek van zeg- Ik Hou Van Holland moet massaal stemmen incl mandaten van mensen die niet kijken. Pas dan is er sprake van kritische massa die nodig zal worden...

de Voorzittert | 01-04-16 | 09:24

@wimpies
Aha daarvoor is dus dat 1e ;D

B.Lazerd | 01-04-16 | 09:24

Ik geloof vandaag op 1 april niets.

BrutusBosch | 01-04-16 | 09:24

Er staat ergens dat het niet Geldig als als de de redt ook inkleurt, zolang je het tweede stipje maar blank houdt.

Hollandmix | 01-04-16 | 09:24

En het vervelende is dat een Frans diplomaat nu aangeeft dat het om veel meer gaat dan handel. www.nu.nl/politiek/4239820/groep-van-v... Hij meldt zelfs apart een politiek verdrag (waaraan Nederland niet zou hoeven deelnemen wat gezien de EU-bepalingen natuurlijk quatsch is). Het volk dient elke kans aan te grijpen om de beroepsleugenaars de pan uit te vegen. Doet men dit niet dan schaart men zich weer onder de meelopers.Volgens Rutte is Nederland (nu) tegen toetreding, "omdat wij vinden dat Oekraïne zowel een goede relatie moet hebben met Europa als met Rusland. Dat kan niet als ze in de Europese Unie zouden zitten". Draaikont c.q. kasthomo

gnor | 01-04-16 | 09:24

Beetje gezeur.
Bij een gewoon stembiljet maakt het rondje ook deel uit van een vakje.
Dat hele vakje met de naam wordt toch ook niet helemaal rood gekleurd.
zwitserlaan.files.wordpress.com/2012/...

TB2318 | 01-04-16 | 09:23

Als dit het officiele stembiljet is kan iedereen er een stuk of wat printen, invullen en in het stememmertje doen. Wel makkelijk van Plasjewelsterk.

wimpies | 01-04-16 | 09:22

Het tweede bolletje staat vlak achter het woord 'Voor'. Het zou me niets verbazen als mensen met wat slechtere ogen die 'voor' willen stemmen dat tweede bolletje gaan inkleuren. Maar mensen met wat slechtere ogen kunnen ook de blokken gaan inkleuren, rondjes er omheen gaan zetten, enz. Ik moest ook meteen aan Florida denken. Het is werkelijk te triest voor woorden.

Fadz | 01-04-16 | 09:22

Waarom 1e 2016 ? Worden we net zo lang opgeroepen om te stemmen totdat er een meerderheid voor "voor" is bereikt ?

B.Lazerd | 01-04-16 | 09:22

Lekker hypocriet, dit hele referendum is gebaseerd op pure misleiding. Het staat er duidelijk bij, als je dit fout doet kun je of niet lezen, of je beheerst geen nederlands.

wowee001 | 01-04-16 | 09:21

Dat het kekke clubje neurolinguïsten ooit maar uit de school mag klappen over hun Referendumbiljet-projectje. Opdat we niet vergeten.

de Voorzittert | 01-04-16 | 09:21

-weggejorist-

meneer Q | 01-04-16 | 09:21

Dit gaat allang niet meer over Oekraïne deze stem gaat ook over het beleid van deze regering, EU en de massale instroom van islam-soldaten.

meneer Q | 01-04-16 | 09:21

Waarom staan de bolletjes aan de linker kant van de vakjes, en niet in het midden.

Rest In Privacy | 01-04-16 | 09:20

Zo stom zal toch niemand zijn? En indien mijn vraag met JA kan worden beantwoord, dan dient het stemrecht te worden ontnomen.

Frapantetante | 01-04-16 | 09:19

In Purmerend hebben ze een leuke tactiek voor een lage opkomst. 4/5 weken voordat ze de stempas stuurden, stuurden ze het stembiljet op. Waar is mijn stembiljet nu? Belasting-aangifte moeten doen, alle administratie door elkaar, stembiljet nergens meer te vinden.

Andiamo | 01-04-16 | 09:19

Zul je zien... Is dit inderdaad een 1 aprilgrap maar wel bedoeld ter misleiding.
Dat ze op de biljetten de hokjes omdraaien ofzo

Mastermattie | 01-04-16 | 09:19

Hier is vast een reclameburo voor ingehuurd. Die hebben er een vak van gemaakt om de mensen met beeldtaal te misleiden. Ookal zal het voor de meesten wel duidelijk zijn hoe het moet, zijn alle beetjes ongeldige stemmen welkom om de volksraadpleging te saboteren.

Rest In Privacy | 01-04-16 | 09:18

Aristotalloss | 01-04-16 | 09:14
snap 1e (rechtsboven) ook niet...

ganzo | 01-04-16 | 09:18

Voorstemmers hebben een lager IQ, dus die gaan er het meeste last van hebben.

TheseDays00 | 01-04-16 | 09:18

@Enter Yeti | 01-04-16 | 09:13
Voor jou en mij lijkt dit spijkers op laag water zoeken. Maar geloof mij, dit is gewoon wetenschap.
Psychologie.
De 'ja' straalt op deze manier meer kracht uit. Nu geen tijd, maar het is interessante materie.

nemoj me jebat | 01-04-16 | 09:18

Dit is echt mierenneukerij om hier een probleem van te maken. Leer gewoon een stembiljet invullen en anders maar goed dat je stem niet meetelt.

Wat mij nog het meest irriteert aan het hele referendum is de wanhoop en triestheid waarmee het Nee-kamp campagne voert. Alleen dat al zorgt er bij mij voor dat ik dit hele referendum links laat liggen. Goed bezig!

-Lukic- | 01-04-16 | 09:17

En wat zullen ze blij zijn dat toendertijd de stemPLICHT is afgeschaft !

Vesta | 01-04-16 | 09:17

immers&daarentegen | 01-04-16 | 09:12
"Neutraal" stem je door geen enkel hokje in te kleuren maar gewoon een "blanco" biljet in de stembus te doen. Dat is altijd al zo geweest.

Mastermattie | 01-04-16 | 09:17

Hoe groot mag het rooie potlood wezen ?

Vesta | 01-04-16 | 09:16

Effe kijken wat er allemaal nog meer verzonnen gaat worden.
De propaganda machine moet waarschijnlijk nog op gang komen. Misschien komt lachebekje zelfs nog wel even op de nationale TV.

B.Lazerd | 01-04-16 | 09:16

Jep, gewoon sabotage

Bokito ergo sum | 01-04-16 | 09:16

1 April zeker

miknic | 01-04-16 | 09:15

Waarom zijn het eigenlijk altijd rondjes die gevuld moet worden? #seksisme #zeemeerminder #sylvana

Teen | 01-04-16 | 09:15

Mastermattie | 01-04-16 | 09:03

Doe toch normaal. Het gejank dat alles en iedereen het referendum tegenwerkt wordt nu wel erg sneu.

Als je niet in staat bent om via dit stembiljet een geldige stem uit te brengen ben je waarschijnlijk niet helemaal 100 en kan je het verschil tussen 'ja' en 'nee' vast ook niet beoordelen.

jawor36 | 01-04-16 | 09:15

Van Duyvenbode | 01-04-16 | 09:07
Misschien heeft "VOOR" wellicht minder letters dan "TEGEN"..?

Wasbakplasser | 01-04-16 | 09:14

Als Nederland een republiek was, deden we waarschijnlijk in bananen...

God Zelf | 01-04-16 | 09:14

Mensen! Ik heb nog een tip voor jullie allen.

Zorg voor volmachten. Bij je opa's en oma's, van jullie kinderen die het allemaal niet boeien, van iedereen voor wie het een beetje te veel moeite is om naar het stembureau te lopen.
Ikzelf heb er al twee van mensen die het gewoonweg niet boeien.

Rest In Privacy | 01-04-16 | 09:14

Als je niet scherp genoeg bent om in het cirkeltje te krassen dan mag je van mij ook wel het rechthoekje inkleuren.
Alleen jammer voor de NEE stemmers dat er een kiesdrempel is.

Antitheïst | 01-04-16 | 09:14

Je mag dus ook 1 van de o-tjes rood kleuren als je voor bent of de g als je tegen bent.
.
Verder wel eens met @Piet Karbiet, blij dat het CDA het niet georganiseerd heeft met van die kaarten en mandjes www.youtube.com/watch?v=35w-xNL0z38&a...

Watching the Wheels | 01-04-16 | 09:14

Het gaat er bij mij echt niet in dat dit van toevalligheden aan elkaar hangt. Als je in een positie bent om een stembiljet te ontwerpen dan weet je dondersgoed dat dit een schaamteloze poging is om een bepaalde uitkomst een duwtje in de rug te geven.

En ja, er valt wat te zeggen dat mensen die dit niet snappen zonder extra uitleg sowieso niet moeten stemmen. Maar ze gaan wel stemmen, en de uitkomst wordt zo beinvloed. Er is nu eenmaal algemeen kiesrecht en er zijn nu eenmaal domme mensen en mensen die niet goed kijken wat ze doen, dat weten we allemaal. Als je daar van af wilt moet je dat vooral proberen, maar voorlopig doen die mensen dus wel mee en worden ze door de staat gemanipuleerd

aight.. | 01-04-16 | 09:14

In de onderste regel tekst staat het woordje 'rood' recht onder het stipje dat zij graag rood zien, en het woordje 'wit' staat onder het stipje dat zij graag wit zien.
OMG!
#subliminals!

Aristotalloss | 01-04-16 | 09:14

Is dit écht?
.
Dit is echt Noord-Korea in het kwadraat. Dit hoeven we toch niet meer te pikken? Wat moeten ze een enorme lol gehad hebben op het ministerie... Plasterk die persoonlijk het meest verwarrende biljet uit de 10 opties heeft gekozen. Eikel.

de Voorzittert | 01-04-16 | 09:13

Als je dit niet snapt, zou je überhaupt niet mogen stemmen want volledig incapabel. Kom nou, dit is wel heel erg spijkers op laag water zoeken...

Enter Yeti | 01-04-16 | 09:13

Laat me raden, daar heeft een team van ambtenaren maanden aan "gewerkt".

Dutch_Holland | 01-04-16 | 09:12

Waarom is er geen 'neutraal' vakje? Dat is toch ook een geldige stem en telt toch ook mee voor de opkomst?

immers&daarentegen | 01-04-16 | 09:12

Zie het als natuurlijke selectie. Wie te dom is om te stemmen kan het maar beter laten.

Dikr | 01-04-16 | 09:11

Nou ben ik ook niet echt onder de indruk van de intelligentie van de gemiddelde Nederlander (Met sjips en bier van de Aldi op de bank SBS kijken), maar er van uit gaan dat ze dít niet snappen is wel heel flauw... Als je dit niet begrijpt, heb je niets in dat stemhokje te zoeken...

Ad Hominem Tu Quoque | 01-04-16 | 09:11

Mike Hawk | 01-04-16 | 09:05
Laten we maar hopen dat dit een 1 aprilgrap is...

Mastermattie | 01-04-16 | 09:11

Je zou haast denken dat ze het niet naast zich neer kunnen leggen bij een NEE,
gezien de misleiding overal is.

WhaTsHenneping | 01-04-16 | 09:11

........... en elke dag wordt mijn besluit NEE te stemmen steviger van aard.

mallekater | 01-04-16 | 09:11

In het woordje 'voor' zitten 2 rondjes, terwijl in het woord 'tegen' geen rondjes zitten!!!!1!!

Teen | 01-04-16 | 09:10

Typisch; rechts tegen, links voor ?

B.Lazerd | 01-04-16 | 09:10

Ze hadden de vakjes minimaal 10cm uit elkaar moeten plaatsen maar ja, waarom zou je het makkelijk doen als het moeilijk kan? Bah wat een manipulatief tuig is het ook.

Lupuslupus | 01-04-16 | 09:10

1-4 toch?

Rest In Privacy | 01-04-16 | 09:09

1 april...

basbadjas | 01-04-16 | 09:09

*zoeken

Gezwel | 01-04-16 | 09:09

Dit is spijkers op laag water zetten en een diskwalificatie van de stemmers. Ga eens serieus campagne voeren GP!

Gezwel | 01-04-16 | 09:09

Ik vind het eigenlijk best wel zorgwekkend dat mensen die dit niet snappen, stemrecht hebben. Afgezien van het feit dat dit kabinet alles op alles zet om dit referendum dwars te liggen.

Le Roi | 01-04-16 | 09:08

Het stipje "tegen" staat dichtbij het vlakje "voor", terwijl het stipje "voor" mijlenver is verwijderd van het vlakje "tegen". De stipjes "wijzen" naar "voor". Psychische druk die suggereert dat voor stemmen letterlijk meer voor de hand liggend is. Maar dit is natuurlijk toeval.

Rest In Privacy | 01-04-16 | 09:07

We moeten toch altijd een rondje invullen? Tjongejonge. Prima stembiljet.

ho4x | 01-04-16 | 09:07

Ik mis de stemcomputers..

SanderEvers | 01-04-16 | 09:07

Kom op zeg, je bent toch niet achterlijk?

Nilfisk | 01-04-16 | 09:06

Ik ben dat hele referendum ontiegelijk beu inmiddels, maar dit soort dingen zorgen er voor dat ik vastberaden ben mezelf met tegenzin naar het stemhok te slepen. Het hele gebeuren vanuit overheid en Ja-kamp hangt samen van zo'n ongekende zieligheid.

Sjors W. | 01-04-16 | 09:06

Ze hopen dat veel fout gaat. Nou, als ze niet oppassen worden ze straks op hun wenken bediend.

Normpje | 01-04-16 | 09:06

Ik kan me nog de zwangere stembiljetten in Florida herinneren. Wekenlang met een loep in de weer voor de hertellingen. Dit kan zoveel slechter.

Piet Karbiet | 01-04-16 | 09:05

Dit is wel gewoon azijnzeiken Van Rossem. Het is geen kleurplaat, welke idioot gaat dat hele vak in zitten kleuren? De instructie staat er duidelijk. Als je dit alsnog verkloot verdien je het niet eens om je stem te laten horen.

Korporaal Banaal | 01-04-16 | 09:05

Iets anders, waarom kan ik mijn tegeltje eigenlijk geen leuke kleur meegeven? Doet er iets aan Joris!!

Teen | 01-04-16 | 09:05

Vind NIEMAND het een probleem dat de 2 vakjes aan weerszijden van het woord Voor staan, zodat je oog direct naar het woord Voor gaat en Tegen er een beetje bijhangt?
.
Zie je wel dat Medy van der Laan (D66) en de Referendumcommissie niet eerlijk een verkiezing kunnen organiseren. Medy zit vuistdiep in Energie Nederland en wordt op afstand bestuurd.

Watching the Wheels | 01-04-16 | 09:05

Het wordt alsmaar sneuer. Dit defensief obstructief gedrag zie je ook bij kinderen.

roze_bril | 01-04-16 | 09:05

1 april kikker in je mars

Mike Hawk | 01-04-16 | 09:05

Volgens mij is het voldoende duidelijk. Als mensen dit niet begrijpen, moet je eerder gaan nadenken of ze wel stemrecht zouden moeten hebben.

Ikhebeenvraag | 01-04-16 | 09:04

1 woord : schandalig

(c)ZWITSUL | 01-04-16 | 09:04

Waarschijnlijk een stembiljet die in het verleden is afgetest uit de kast gehaald want inderdaad is dit vragen om ongeldige stemmen.

Simon_GS | 01-04-16 | 09:03

Je moet ze wel nageven dat ze creatief zijn.
Wat is de volgende stap? Een extra hoge drempel bij de stemlokalen zodat mindervaliden niet naar binnen kunnen? Een container voor afval naast de container voor de stembiljetten zodat mensen hun biljet in de verkeerde bak deponeren? Te weinig stembiljetten bij de stemlokatie zodat ze na één uur al door de biljetten heen zijn?
Man, man, man.... Gaan ze dit gedrag ook vertonen bij de tweedekamerverkiezingen?

Mastermattie | 01-04-16 | 09:03

Wow... gelukkig heb ik het weekend nog om te oefenen.

Teen | 01-04-16 | 09:03

Nou dit is een minimale intelligentietest. Als je dit formulier niet snapt is het goed dat je stem ongeldig is :)

Bezorgde Buurtvader | 01-04-16 | 09:03

Nou dat wordt dan een precieziewerkje. Moet lukken.

Lupuslupus | 01-04-16 | 09:02

De D in VVD staat voor democratie dacht u. Het staat voor dictatuur. Specifiek de EU dictatuur. Dus stem tegen dit verdrag, stem tegen de EU en stem tegen Rutte.

Sorry voor het spammen, maar nog 1 keer mijn spotje:
youtu.be/bw6Ef5bHSpU

GraafTel | 01-04-16 | 09:02

Dit is impiliciet ook een IQ test. Wat mij betreft een prima idee voor ook volgende verkiezingen.

van_the_man | 01-04-16 | 09:02

moet ik ook nog een rood potlood meenemen naar de stembus?

ganzo | 01-04-16 | 09:02

Nou er gaat nog wel iets fout. Wie heeft bedacht de te kleuren vakjes aan weerszijden van het woord "Voor" te plaatsen, zodat dat woord beter opvalt???

Watching the Wheels | 01-04-16 | 09:02

-weggejorist-

WhaTsHenneping | 01-04-16 | 09:02

Wie dit nog niet eens snapt zou überhaupt geen stemrecht moeten hebben.

Chiant | 01-04-16 | 09:02

De overheid die de democratie zou moeten hoeden saboteert deze keer op keer. Dat is niet een legitieme overheid maar een stelletje criminelen!

Aristotalloss | 01-04-16 | 09:02

Echt gewoon alles uit de kast halen om de stembusgang te frustreren.
Het kan in NL anno 2016.

basbadjas | 01-04-16 | 08:57

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl